Din agenda Consiliului Județean Mureș
30 iulie 2004 |
Elaborat de:
Chețan Livia |
30 iulie 2004
În data de 28 iulie a.c., d-na Președinte Lokodi Edita Emőke
a participat la Snagov la Adunarea generală a președinților de consilii
județene, ocazie cu care s-a prezentat, în prima parte, Raportul de
activitate pe perioada 1.07.2003 1.07.2004. Din acest Raport a
rezultat că UNCJR a avut drept scop atingerea
obiectivelor de înfăptuire a autonomiei și descentralizării serviciilor publice
în organizarea și funcționarea administrației publice locale.
Dintre
activitățile mai importante organizate de UNCJR în anul trecut și cel curent,
menționăm:
În luna iulie 2003, la Alba Iulia, s-a inaugurat sediul Antenei
ARE, înființată pentru a asigura legătura între județele românești și celelalte
regiuni membre ARE.
S-a organizat Forumul cooperării descentralizate franco-române
la Villefranche de Rouergue, Aveyron, în 8 și 9 septembrie 2003.
Tot în
cursul anului trecut a fost semnat un Protocol de
colaborare între ADF și UNCJR.
În acest
moment se desfășoară un proiect de formare a aleșilor
cu participarea specialiștilor francezi de la ENA. Titlul proiectului este Democrația locală și responsabilitatea alesului și se
desfășoară în perspectiva intrării României în UE în anul 2007.
În anul
2004, task-force asupra regionalizării în România prima reuniune a avut loc
la Sinaia, în 15-16 ianuarie, iar a doua la Florența, în 9-10 martie.
O delegație
a UNCJR a participat la Conferința asupra Statutului alesului public și lupta
împotriva corupției organizată la Consiliul Europei la Roma, în 28 februarie
2004.
S-a deschis biroul de reprezentare a UNCJR la Bruxelles pe lângă
Parlamentul European.
UNJR, ca
structură a administrației publice județene a acționat
permanent pentru ca principiile subsidiarității, proximității și
descentralizării fiscale să devină priorități ale Guvernului României.
Un alt punct de pe ordinea de zi a fost modificarea
Statutului UNCJR: la articolul 21, al. 2, s-a decis mărirea numărului
vicepreședinților de la doi la patru. Prin vot secret s-a
ales președintele și colegiul de conducere UNCJR. În funcția
de Președinte a fost ales d-l. Liviu Nicolae Dragnea
din județul Teleorman.
UNCJR a întocmit un act comun privind propunerile, urgențele
generale care trebuie avute în vedere la construirea rectificării bugetare:
-
pentru acoperirea deficitului bugetar al autorităților locale este
necesară o rectificare bugetară pentru asigurarea sumei de 12800 miliarde lei.
Posibile surse de finanțare: eventuale surplusuri din încasări la bugetul de
stat, redimensionarea cheltuielilor unor ministere, acordarea de împrumuturi
din trezoreria statului,
-
consultarea
structurilor asociative, în sensul negocierii sumelor ce se vor aloca pentru
administrația publică locală, la elaborarea proiectului de lege privind bugetul
de stat pe anul 2005,
-
procentul de 40 % din totalul fondului de garantare guvernamental
pentru împrumuturi să se aloce consiliilor județene și locale în vederea
asigurării accesului egal al autorităților publice locale la acest sistem de
garantare, ș.a.
Chețan Livia,
consilier la Serviciul Dezvoltare regională, Integrare europeană,
Programe-prognoze, a participat în data de 28 iulie a.c. la Reuniunea rețelei naționale de modernizatori
și a structurilor de integrare europeană de la nivelul județelor.
Reuniunea a
avut loc la Institutul Național de Administrație din București și s-a
desfășurat sub patronajul Ministerului Administrației și Internelor. Au fost
prezenți cu prezentări: d-l Marius Profiroiu Secretar de Stat în cadrul
Ministerului Administrației și Internelor, d-l Ștefan Ciobanu, Director la
Ministerul Finanțelor Publice, d-l Mihai Turturean, expert UCRAP (Unitatea
Centrală pentru Reforma Administrației Publice), d-l Nicolae Țarălungă,
director pentru România al programului Matra (Guvernul Olandei), d-na Anne
Azam-Pradeilles, consilier de pre-aderare pentru România. Au participat
reprezentați ai structurilor de integrare europeană din consiliile județene și
prefecturi din țară.
Agenda de lucru a cuprins: Raportul
semestrial privind monitorizarea strategiilor proprii de modernizare a ministerelor,
prefecturilor și consiliilor județene; Utilizarea fondurilor europene în
procesul de integrare europeană; Programarea multianuală Phare 2004-2006;
Prezentarea proiectului Crearea capacității operaționale pentru o
administrație descentralizată în România din cadrul programului Matra al
Guvernului Olandei; Fondul pentru reforma statului în Franța.. Dintre concluzii
și propuneri pentru îmbunătățirea activității viitoare reținem următoarele:
d-l. Secretar de Stat Marius Profiroiu a lansat ideea realizării unor întâlniri
regionale, în fiecare județ, pentru prezentarea activităților realizate în
perspectiva integrării europene, a fondurilor atrase în județ, etc. - întâlniri realizate în scopul schimbării
percepției greșite că integrarea nu funcționează la nivel local; realizarea
unui sistem informatic integrat care să răspundă în timp util
problemelor instituționale se impune ca cerință de ultim moment; nivelul de
reprezentare a structurilor de integrare europeană la nivel de județ să ia
forma de Direcție, incluzând eventual și dezvoltarea regională.
În data de 29 iulie a.c., a
avut loc la București întâlnirea președinților consiliilor județene din România
cu primul Ministru al României, întâlnire organizată de Ministerul
Administrației și Internelor și Secretariatul General al Guvernului.
Domnul Prim Ministru Adrian Năstase
a salutat participanții, arătând apoi că această întâlnire are
loc pentru a se stabili contactele directe între administrația centrală și
administrația locală, între președinții consiliilor județene și membri
Cabinetului Primului Ministru.
Domnul Prim Ministru a accentuat că
alegătorii așteaptă fapte de la cei aleși, că vom fi judecați din prisma
realizărilor și că e nevoie să realizăm un fundament
de încredere în administrația publică.
Domnia Sa a
făcut apel la județele în care s-au înregistrat calamități naturale (inundații)
și unde s-au distrus rețele electrice, elemente de infrastructură, etc. să
acționeze rapid pentru remedierea lor.
De asemenea a solicitat asigurarea
recoltei strânse în această campanie agricolă și a
arătat că anul acesta vom avea cea mai bună recoltă din ultimii 15 ani.
S-a mai solicitat finalizarea
restituirii terenurilor și eliberarea titlurilor de proprietate până la
sfârșitul acestui an. Proiectele care sunt în curs să
nu sufere amânări și să fie continuate de noii aleși.
Pe viitor trebuie realizată
descentralizarea pentru că cei din comunitatea locală trebuie să decidă în funcție de specificul localităților, de
necesitățile și prioritățile acestora.
Primul Ministru a
accentuat că suntem într-o competiție dură cu alte țări pentru integrare în
Uniunea Europeană, motiv pentru care e nevoie de o reformă în administrația
publică locală și de redimensionarea echipei funcționarilor publici ca urmare a
dotării și introducerii echipamentelor electronice. Funcționarii publici vor
primi un sprijin din partea administrației din Austria
în vederea pregătirii pentru o altă administrație - administrația europeană.
Cei care vin în România trebuie să găsească aici o administrație
similară cu cea din Europa.
Cu privire la organizarea bugetelor
locale, primul Ministru a arătat că trebuie menținută
stabilitatea economică, virusul cel mai puternic fiind inflația. Pentru anul
2005 se preconizează un deficit bugetar de circa 2 %.
A făcut apoi apel să fie folosite programele
existente, să căutăm cele
mai bune soluții pentru atragerea creditelor externe.
Președintele UNCJR a prezentat, în
continuare, Domnului Adrian Năstase nota comună conținând propunerile UNCJR.
Primul ministru a solicitat documentul și a afirmat că guvernul va avea în vedere solicitările UNCJR la rectificarea
bugetară, declarând totodată că sunt cunoscute problemele cu care se confruntă
administrația locală.
În a doua
parte a întâlnirii, președinții consiliilor județene
au prezentat pe rând problemele specifice cu care se confruntă județele, iar
miniștri prezenți au răspuns la întrebările formulate. D-l.
Ministru Mihai Tănăsescu a arătat că Guvernul e de
acord să garanteze acele proiecte care vor fi acceptate de finanțatorii
externi. În mod special, s-a discutat în continuare despre
fenomenul ecologic de la Ocnele Mari.
Președintele
Consiliului Județean Mureș, d-na Lokodi Edita Emőke, a susținut lista
principalelor probleme din județ, pe care o prezentăm în continuare.
|
R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
540026 Tîrgu Mureș, Str. Primăriei
nr. 2, Tel: +(402) 65 263211, Fax: +(402) 65 268718, http://cjmures.ro
cu care se confruntă
județul Mureș, prezentate cu ocazia întâlnirii organizate de Ministerul
Administrației și Internelor cu președinții Consiliilor Județene
la data de 29 iulie
2004
1)
Pentru înlăturarea efectelor calamităților naturale produse în județul Mureș în
perioada martie aprilie 2004, solicităm aprobarea proiectelor de HGR înaintate
către Dvs. cu adresele noastre nr.3414/21.04.2004 (podul peste Tîrnava Mică pe
D.J. 151B), nr.3452/22.04.2004 (D.J. 152A) și nr.3867/05.05.2004, referitor la
drumuri comunale, apărări de mal, poduri și podețe.
1)
Din analiza execuției bugetelor unităților
administrativ-teritoriale pe primele 6 luni ale acestui an și a preliminării
veniturilor și cheltuielilor pentru 2004 rezultă un deficit bugetar de 695 mld.
lei, din care 238 mld. lei la
bugetul Consiliului Județean Mureș.
2)
Cele mai grave probleme se regăsesc la următoarele acțiuni:
asigurarea sumei de 60 mld.
lei sume defalcate din TVA pentru acoperirea integrală a finanțării
învățământului preuniversitar;
asigurarea fondurilor
necesare în sumă de 110 mld. lei pentru subvenționarea energiei termice;
asigurarea fondurilor necesare aplicării Legii nr.416/2001
pentru ajutoare sociale și ajutor pentru încălzirea locuințelor;
asigurarea fondurilor necesare finanțării prin Consiliul
Județean a următoarelor obiective:
·
reparații și întrețineri drumuri județene (50 mld. lei),
·
reparații capitale Teatru Național (30 mld. lei) și
·
reparații la spitale (60 mld. lei)
3)
Alocarea din rezerva bugetară a sumei de 10 mld. lei necesare achiziționării
unor imobile, ca urmare a restituirii prin hotărâri judecătorești definitive a
8 clădiri în care funcționează primării.
4)
Asigurarea din rezerva bugetară a sumei de 5 mld. lei necesare pentru
construcția în acest an a Centrului pentru copii cu handicap de la Sighișoara,
investiție în valoare de 30 mld. lei, din care 25 mld.
lei se asigură prin Agenția Națională pentru Protecția
Drepturilor Copilului din fondurile B.D.C.E.
5)
Asigurarea fondurilor necesare derulării programului de
extindere a rețelelor de alimentări cu gaze, în sumă de 15 mld.
lei.
6)
Asigurarea sumei de 1,5 mld.lei
necesare achiziționării unor terenuri pentru Parcul Industrial Vidrasău.
1)
Județul Mureș a promovat 40 de proiecte în cadrul Programului SAPARD, măsura 2.1
infrastructura rurală, din care 38 au fost declarate eligibile. Pentru 8
proiecte în valoare de 26,7 mil. Euro
au fost semnate contractele de finanțare, din care 6 se află în curs de
implementare, având termen de finalizare 30.09.2004.
Pentru derularea în
condiții corespunzătoare a Programului SAPARD propunem:
a)
Prelungirea termenului de execuție pentru proiectele de la
Sîntana de Mureș și Apold
b)
Promovarea celorlalte 30 de proiecte declarate eligibile,
aflate pe lista de așteptare
c)
Clarificarea procedurilor și a cerințelor de promovare a
proiectelor pentru a se evita revenirile repetate și deplasările inutile a celor în
cauză la București și Alba Iulia.
1)
Continuarea lucrărilor de investiții la obiectivul Amenajarea hidroenergetică
Răstolița, lucrare preluată de Dvs. de la Ministerul Mediului și Gospodăririi
Apelor. Constructorul lucrării este Hidroconstrucția
Cluj Napoca, iar finanțarea trebuie asigurată de Hidroenergia București.
Lucrarea are un triplu rol: energetic, asigurarea apei
potabile, regularizarea debitelor rîului Mureș și are un impact de mediu
deosebit în Munții Călimani.
2)
Promovarea începerii în anul 2005 a lucrărilor privind
reabilitarea standard a D.N. 15 Tîrgu Mureș Toplița, în lungime de 100 km,
care are documentația tehnică elaborată
3)
În legătură cu variantele de ocolire a municipiilor Tîrgu
Mureș și Reghin se solicită:
a.
Promovarea proiectului Construcție varianță ocolire Tîrgu
Mureș sud, între D.N.13 (km 155+000) și D.N.15 (km 63+350),
b.
Promovarea execuției pentru drum de ocolire între D.N. 13
Tîrgu Mureș Brașov și D.N. 15 Tîrgu Mureș - Toplița respectiv varianta de
ocolire Tîrgu Mureș Est și varianta de ocolire Reghin.
4)
Finalizarea și punerea în funcțiune a variantei de ocolire a
pasajelor de cale ferată Periș și Petelea în lungime de 4 km de pe D.N. 15
Tîrgu Mureș Toplița.
5)
Urgentarea și finalizarea lucrărilor de reparații curente pe
D.N. 15 în sectorul Lunca Bradului, Stînceni și D.N. 13A Bălăușeri Sovata în
sectorul Chibed-Sovata
6)
Promovarea unor lucrări de reparații pe D.N. 16 Reghin
Sărmășel și finalizarea lucrărilor de consolidări pe sectorul Crăiești
Fărăgău.
7)
Asigurarea finanțării pentru finalizarea lucrărilor de consolidare
executate pe D.N. 14A în sectorul Tîrnăveni - Cucerdea
8)
Pentru întreținere și reparații curente a drumurilor
județene, respectiv a reparațiilor capitale la 14 poduri solicităm
suplimentarea fondurilor alocate județului Mureș, din Fondul special cu 50 mld lei.
9)
Pentru derularea programului de pietruiri de drumuri și
alimentări de apă, în baza HGR nr.577/1997 solicităm
suplimentarea fondurilor cu 10 mld. lei
10)
Continuarea Programului de alimentare cu apă la sate conform
HGR nr.687/1997, finanțat din credit extern, în localitățile Gurghiu, Săbed,
Teleac, Iara de Mureș, Sînpaul, Valea Izvoarelor și Chirileu.
11)
Solicităm avizul Ministerului Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului pentru aprobarea încadrării în categoria
drumurilor naționale a drumului județean D.J. 151 Luduș Sărmașu, intersecția
cu D.N. 16
12)
Promovarea construcției de locuințe prin ANL la Tîrgu Mureș,
Sovata și Tîrnăveni, documentațiile sunt depuse la Agenția Națională a
Locuinței
13)
Definitivarea traseului Autostrăzii Brașov Oradea în localitățile
Bogata și Chețani, ca urmare a reclamațiilor unor cetățeni.
1)
Sprijinirea Consiliului Județean Mureș pentru promovarea
lucrărilor de reparații capitale la o serie de imobile folosite de unitățile
spitalicești din județ. Suma necesară este de 98 mld. lei.
2)
Asigurarea fondurilor necesare promovării unor investiții
10 centrale termice, 3 lifturi, cazane, crematorii, stații de preepurare și
pentru finanțarea unităților medico-sociale de la Deda și Iernut.
3)
Promovarea unor investiții în domeniul aparaturii medicale
(laparoscoape în unitățile de chirurgie, ecografe, aparate de anestezie, mese
de operație, electrocautere, etc.)
4)
Asigurarea fondurilor necesare amenajării noului sediu al
secției clinice de chirurgie buco-maxilo-facială Tîrgu Mureș 10 mld. lei
5)
Promovarea unor investiții la Sighișoara și Luduș,
localități în care unitățile de sănătate funcționează dispersat în mai multe
clădiri, unele insalubre.
6)
Corelarea tarifelor serviciilor medicale (D.R.G.) cu
costurile medii realizate la nivel național, pe tipuri de spitale în funcție de
competența acestora, de gradul de dotare și existența specialiștilor.
Indicele
nostru de complexitate a cazurilor rezolvate a fost și este
al II-lea la nivel național, iar finanțarea la jumătate comparativ cu alte
spitale clinice.
1)
Sprijinirea proiectului de mediu în curs de execuție
Depozit ecologic zonal Mureș, în valoare de 30 mil. Euro, ce
se realizează în Parteneriat Public Privat, partenerul privat fiind S.C. Agenda
21 S.A. București, care asigură finanțarea, iar partenerul public este
Consiliul Județean Mureș și 7 Consilii locale.
Menționăm că
proiectul se încadrează în Strategia Națională de Mediu și în Strategia de
integrare în Uniunea Europeană.
2)
Asigurarea pentru anul 2005 a unui volum de investiții de
322 mld. lei pentru
executarea unor lucrări de regularizări și amenajări cursuri de apă și lucrări
de apărare împotriva inundațiilor. Principalele lucrări care se vor executa în 2005,
unele cu punere în funcțiune sunt: Amenajarea hidrotehnică în bazinul
hidrografic Niraj, Amenajarea râului Mureș la Vidrasău-Cipău, Apărare împotriva
inundațiilor a orașului Iernut, Apărare împotriva inundațiilor a localităților
Suplac, Adămuș, Cornești și Crăiești, de pe râul Tîrnava Mică, Amenajarea
hidrotehnică în bazinul hidrografic Gurghiu, Amenajare râul Mureș la Răstolița
și în zona barajului de priză apă Azomureș.
3)
Depistarea și promovarea unor soluții pentru cele 3 probleme
mari de mediu din județul Mureș:
a)
Batalurile de reziduri de la S.C. Bicapa S.A. cu risc de
poluare a râului Tîrnava Mică cu compuși ai cromului;
b)
Poluarea apelor freatice și a râului Mureș cu compuși de
azot de către S.C. Azomureș S.A.
c)
Evacuarea de ape uzate insuficient epurate de la complexul
de porcine Gornești, ce aparține de S.C. Agrofilip
Bonțida S.A.
4)
Asigurarea sumei de 2,9 mld. lei pentru finalizarea
lucrărilor de consolidare a D.J. 151B în zona Cerghid, circulația pe acest drum
fiind întreruptă de peste un an. Lucrarea s-a finanțat prin BEI, iar apoi prin
Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor.
Lokodi Edita Emöke
Astăzi, 30
iulie 2004, pe agenda de lucru a Președintelui Consiliului Județean sunt
incluse, printre altele:
-
ora
9,00 Videoconferința,
-
întâlnire
cu vicepreședintele Consiliului Județean și cu directori din aparatul propriu,
-
întâlnire cu un grup de tineri de la Asociația Handicapaților
Locomotor din județul Mureș, reprezentată de d-l. Iancso Itsvan, vicepreședintele
Asociației, care a solicitat sprijin pentru organizarea unei tabere din 23 până
în 30 august a.c. la Izvorul Mureșului pentru 22 de tineri cu handicap
locomotor și 20 însoțitori. Președintele Consiliului Județean, D-na Lokodi
Edita Emőke, a apelat la agenți economici pentru a obține sponsorizări în
vederea acoperirii cheltuielilor, iar Consiliul Județean va sprijini de
asemenea cu 20 milioane lei această tabără pentru cheltuielile de cazare.