de organizare și funcționare a Comisiei de expertiză medicală
a persoanelor cu handicap pentru adulți
Art.1. Comisia de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru
adulți este organ de specialitate a Consiliului Județean, cu activitate decizională
în domeniul încadrării persoanelor adulte în grad de handicap.
În
exercitarea atribuțiilor ce îi revin Comisia reprezintă autoritatea Consiliului
Județean și este coordonată metodologic de către Comisia superioară de
expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulți.
Art.2. Comisia are următoarea
componență:
-
un
președinte, medic specialist în expertiza capacității de muncă, funcționar
public;
-
doi
membri, medici de specialitate, în funcție de afecțiunea care produce
handicapul, desemnați de Direcția de Sănătate Publică a județului Mureș;
-
un
psiholog;
-
un
membru desemnat de organizațiile neguvernamentale autorizate potrivit legii,
care desfășoară activități de protecție specială a persoanelor cu handicap.
Înființarea și componența
Comisiei se aprobă prin hotărâre a Consiliului Județean, cu avizul pentru
conformitate al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap
Atribuțiile
comisiei de expertiză medicală a persoanelor cu
handicap pentru adulți
Art.3. Comisia de expertiză medicală a
persoanelor cu handicap pentru adulți are următoarele atribuții :
a.
Examinează
persoanele care solicită încadrarea în grad de handicap, analizează
documentația medicală și orice alte documente relevante prezentate de
solicitant ;
b.
Solicită
persoanelor examinate să efectueze, după caz, investigații medicale care să
conducă la stabilirea unui diagnostic concludent;
c.
Emite
certificate de încadrare a persoanei într-un grad de handicap sau de respingere
a cererii persoanei; respingerea cererii se face motivat ;
d.
Întocmește
și urmărește cu ocazia revizuirii, realizarea programului individual de
recuperare, readaptare și integrare socială a persoanei și sesizează
autorităților locale competente cazurile în care asistenții personali nu duc la
îndeplinire aceste programe ;
e.
Asigură
îndrumarea și consilierea în plan social, profesional și medical a persoanelor
cu handicap;
f.
Îndeplinește
orice alte atribuții prevăzute de lege;
Art.4.
Comisia stabilește și exercită în numele Consiliului Județean, măsurile de
protecție specială a persoanei cu handicap,
conform legii și stabilește programul
individual de recuperare, readaptare și integrare socială a acesteia;
Art.5. Comisia prezintă Consiliului
Județean, periodic, rapoarte generale privind activitatea de protecție specială
a persoanelor adulte cu handicap, stadiul îndeplinirii programului individual
de recuperare, readaptare și integrare socială a acestora, precum și propuneri
de îmbunătățire a activității.
Art.6. Comisia în realizarea
atribuțiilor ce îi revin emite
certificate de încadrare a persoanei
într-un grad de handicap, care atestă gradul de handicap ușor, mediu,
accentuat, grav sau respinge motivat, cererea acesteia.
Art. 7. Pentru persoanele cu handicap
grav se va face mențiunea în certificatul de încadrare că pot beneficia de un
asistent personal, caz în care este obligatoriu efectuarea unei anchete sociale
de către autoritatea tutelară competentă din care să rezulte motivele care
determină angajarea unui asistent personal.
Certificatele
eliberate pot fi contestate în termen de 30 de zile de la comunicare, la
Comisia superioară.
CAPITOLUL III
Organizarea și funcționarea
Comisiei de expertiză medicală a
persoanelor cu handicap
pentru adulți
Art.8. Se pot prezenta la comisie și au
dreptul să fie examinate în vederea încadrării în grad cu handicap persoanele
care prezintă deficiențe fizice, senzoriale, psihice, mentale, ce le împiedică
sau le limitează accesul cu șanse egale la viața socială, potrivit vârstei,
sexului, factorilor materiali, sociali și culturali proprii, necesitând măsuri
de protecție specială în sprijinul integrării lor sociale și profesionale.
Art. 9. Comisia se întrunește lunar și ori de câte ori este nevoie în ședințe
de lucru.
Convocarea
se face de către președinte, iar în absența acestuia de către unul din membri
comisiei desemnați prin vot de către aceștia.
Convocarea
membrilor comisiei se face în scris de către secretarul comisiei cu cel puțin 3
zile înainte de data ședinței și va cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi a
acesteia.
Ședințele
comisiei au loc într-o sală amenajată pentru această destinație, care să
asigure confidențialitatea datelor și a informațiilor referitoare la persoana
adultă aflată în dificultate, precum și a dezbaterilor membrilor comisiei. Ședințele comisiei nu sunt publice.
Art.10. Comisia lucrează legal în
prezența majorității membrilor săi. Prezența membrilor comisiei la ședință este
obligatorie.
În cazul
în care un membru al comisiei, din motive temeinice, nu poate participa la
ședință, va anunța președintele comisiei.
Participarea
membrilor comisiei la ședință se consemnează în procesul verbal al ședinței și
se confirmă prin semnarea certificatului de încadrare în grad de handicap.
Art.11. Lucrările de secretariat ale
comisiei sunt asigurate de către funcționarul public din cadrul Direcției
Județene de Asistență Socială, care îndeplinește atribuțiile de secretar al
comisiei.
Secretarul
comisiei are obligația să primească cererea persoanei care solicită încadrarea
într-un grad de handicap însoțită de actul de identitate, bilet de trimitere de
la medicul de familie, referatul medicului specialist și alte acte medicale, și
să sprijine persoana solicitantă, dacă este cazul, pentru completarea dosarului
cu actele care lipsesc și fără de care comisia nu poate realiza expertizarea.
Art.12. După primirea dosarului,
președintele comisiei examinează clinic solicitantul și, în funcție de
afecțiune și de documentația medicală prezentată, poate solicita prin adresă la
unitățile sanitare teritoriale ale Ministerului Sănătății și Familiei sau
Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de
Muncă examinări clinice, de laborator sau spitalizare pentru stabilirea ori
completarea diagnosticului clinic.
Președintele
comisiei planifică solicitantul pentru a fi examinat și a i se stabili gradul
de handicap în care se încadrează la una din subcomisiile de specialitate
organizate de către acesta, în funcție de deficiența preponderentă.
Subcomisiile
de specialitate au obligația să examineze solicitantul și să stabilească gradul
de handicap în care se încadrează acesta și să transmită rezultatele examinării
comisiei în termen de 24 ore înainte de data ședinței.
Președintele
comisiei va stabili ca fiecărei specialități să îi fie alocată o zi de
consultație, în funcție de deficiența care determină starea de handicap a
solicitantului.
Art.13. Convocarea persoanelor în fața
comisiei pentru soluționarea cauzelor privitoare la încadrarea persoanei
într-un grad de handicap se face de către secretarul comisiei.
Convocarea
se face în scris și se comunică solicitantului prin scrisoare recomandată, cu
confirmare de primire, transmisă cu cel puțin 15 zile înainte de data ținerii
ședinței sau prin afișare la sediul comisiei precum și la sediul unității
administrativ teritoriale pe raza căreia are domiciliul solicitantul, cu cel
puțin 5 zile înainte de data ținerii ședinței.
Art.14. Ședințele comisiei sunt conduse
de președintele acesteia, iar în absența lui de către unul din membrii comisiei
desemnat prin vot de către aceștia.
După
consultarea membrilor comisiei, ordinea de zi este supusă spre aprobare.
Art.15. Pe baza rezultatelor transmise
de către subcomisiile de specialitate, comisia va examina dosarul și va decide,
cu votul majorității membrilor săi, gradul de handicap în care va fi încadrată
persoana, eliberarea certificatului de încadrare în grad de handicap și dreptul
de a beneficia sau nu de un asistent personal.
Art.16. Dezbaterile care au loc în
ședințele comisiei vor fi consemnate în Registrul unic de consultații, care va
fi semnat la sfârșitul ședinței de către toți membri comisiei.
Art.17. În baza hotărârii comisiei,
secretarul va întocmi certificatul de încadrare într-un grad de handicap a
persoanei, înscriind totodată drepturile corespunzătoare de care aceasta
beneficiază și, după caz programul individual de recuperare, readaptare și
integrare socială ca anexă la certificat.
Susținerea
programului individual de recuperare, readaptare și integrare socială se face
prin protocol încheiat prin grija directorului serviciului public de asistență
socială, cu unități aparținând ministerelor de resort.
Evidența certificatelor de
încadrare a persoanei într-un grad de handicap se ține într-un registru special
și se păstrează la secretarul comisiei.
Art. 18. În cazul persoanelor nedeplasabile expertizarea se va face la
domiciliul acestora fie în baza referatului întocmit de medicul de familie sau
de medicul specialist la care sunt luate în evidență și a unei anchete sociale
întocmite de organele în drept din care să rezulte că persoana este
nedeplasabilă.
Art.19.
Membri comisiei au următoarele drepturi :
a)
să
beneficieze de o indemnizație de ședință în cuantum lunar brut ce nu poate
depăși salariul mediu net pe economie, comunicat de Institutul Național de
Statistică, corespunzător lunii ianuarie în fiecare an, și se acordă
proporțional cu numărul de ședințe la care a participat.
b)
să-și
spună părerea în cadrul ședinței cu privire la cauzele puse în dezbatere ;
c)
să
participe la analizele care se fac la nivelul Consiliului Județean sau a unor
instituții județene și locale pe tema protecției speciale a persoanei adulte cu
handicap și a aplicării programului individual de recuperare, readaptare și
integrare socială ;
d)
să
facă propuneri pentru îmbunătățirea activității comisiei sau a programului
individual de recuperare, readaptare și integrare socială.
Art.20.
Membri comisiei cu următoarele obligații :
a.
să
respecte Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de expertiză
medicală a persoanei adulte cu handicap ;
b.
să
participe activ la ședințele comisiei ;
c.
să
păstreze confidențialitatea cu privire la cazurile și situațiile care sunt
discutate în comisie ;
d.
să
stabilească, după caz, programul individual de recuperare, readaptare și
integrare socială a persoanei adulte cu handicap ;
e.
să
aducă la cunoștința comisiei situațiile în care asistenții personali nu duc la
îndeplinire programul individual de recuperare, readaptare și integrare socială
a persoanei cu handicap grav și să propună înlocuirea acestora ;
f.
să
propună comisiei cazurile care necesită internare pentru tratament medical,
recuperare prin tratament balnear sau chirurgical ;
g.
să
îndeplinească și alte îndatoriri în domeniul protecției speciale a persoanei
adulte cu handicap grav, stabilite prin actele normative în vigoare ;
Dispoziții finale
Art.21. Comisia de expertiză medicală a persoanei cu handicap pentru
adulți va respecta întocmai criteriile medicale de expertiză stabilite prin
Ordin al Ministrului Sănătății și Familiei.
Art.22. În cazul eliberării de certificate de încadrare într-o
categorie de persoane cu handicap care necesită protecție specială în raport cu
gradul de handicap, fără respectarea criteriilor stabilite prin Ordin al
Ministrului Sănătății și Familiei, membri comisiei prevăzute în prezentul
regulament vor fi obligați, în condițiile legii, la :
a.
restituirea
indemnizațiilor de ședință încasate ;
b.
excluderea
definitivă din cadrul comisiei ;
c.
suportarea,
în solidar a sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de către
beneficiari ca urmare a încadrării acestora cu nerespectarea dispozițiilor
legale.
Art.23. Prezentul Regulament se completează cu alte dispoziții legale
în domeniu.
Art.24. Prezentul regulament intră în
vigoare la data aprobării lui de către Consiliul Județean.