|
Planul Judeţean Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii
Sociale
Capitolul
I.
Sărăcia şi excluziunea socială în această
perioadă de tranziţie a fost şi este o preocupare permanentă a Consiliului
Judeţean, a instituţiilor publice cu activitate în domeniu precum şi a tuturor
autorităţilor administraţiei publice locale.
Tranziţia
pe care o parcurge ţara noastră după revoluţie a fost însoţită de o explozie a
sărăcirii populaţiei şi de accentuarea dramatică a proceselor de excluziune
socială.
Datorită
acestui fenomen, Guvernul României, în politica sa de eliminare a sărăciei şi
de promovare a incluziunii sociale, a pornit de la nevoia unei schimbări
radicale de abordare a fenomenului în cauză. Astfel, în vederea creării
condiţiilor minime pentru ca cetăţenii să poată participa efectiv la viaţa
socială, a fost necesară asigurarea garanţiilor colective, legislative sau de
altă natură în paralel cu creşterea continuă a gradului de responsabilitate
individuală.
Întrucât
gradul de sărăcie şi excluziune socială este determinat de dezvoltarea
economică a ţării, Guvernul României a prevăzut, prin pachetul de acte
normative elaborate, măsuri de protecţie şi asistenţă socială pentru anumite
categorii sau grupuri de persoane cu acţiuni care vor contribui la asigurarea
locurilor de muncă pentru obţinerea de venituri permanente în vederea
îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă ale persoanelor active.
Modelul
social promovat de către Guvern se bazează pe echilibrul dintre competiţie,
colaborare şi solidaritate, concretizat în programul de construcţie socială în
direcţia realizării unei societăţi europene, finalizat prin Planul Naţional
Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale.
Obiectivele
strategice cuprinse în plan vor fi implementate prin măsurile stabilite în
Planurile judeţene anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale şi vor
conduce la reducerea gradului de sărăcie a populaţiei şi eliminarea situaţiei de
excluziune socială.
Comisia
Judeţeană Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale va atrage în
activitatea de implementare a obiectivelor strategice cuprinse în Planul
Naţional Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale atât organizaţii
neguvernamentale cât şi patronatele şi organizaţiile sindicale. De asemenea,
comisia prin membri săi va identifica, la nivelul tuturor autorităţilor
administraţiei publice locale şi a instituţiilor abilitate, toate resursele
materiale, financiare şi umane care să contribuie la realizarea obiectivelor
Planului judeţean anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale.
Pentru
realizarea obiectivelor cuprinse în Planul judeţean, Comisia Judeţeană
Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale, prin membri săi, va promova,
în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale proiecte care să
atragă resurse financiare nerambursabile atât de la bugetul de stat cât şi din
fonduri externe.
Capitolul II.
A.
Obiective strategice ale Planului judeţean anti-sărăcie şi promovare a
incluziunii sociale
1.1.
Identificarea, în centrele urbane în special, a
copiilor străzii de către echipe mixte formate din reprezentanţi ai Direcţiei
Generale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Inspectoratului Judeţean de
Poliţie şi autorităţile administraţiei publice locale şi stabilirea măsurilor
de protecţie socială a acestora, în funcţie de motivele care au determinat
acest fenomen;
1.2.
Prevenirea fenomenului copiilor străzii şi a
instituţionalizării acestora prin realizarea de către Direcţia Generală pentru
Protecţia Drepturilor Copilului împreună cu O.N.G.- uri (Holt, Rhema, Curcubeu,
Familia Creştină) a unor programe de sprijinire a familiilor naturale ale
copiilor în vederea prevenirii abandonului acestora;
1.3.
Organizarea de către Direcţia Generală pentru
Protecţia Drepturilor Copilului, autorităţile administraţiei publice locale,
O.N.G. –uri şi Protopopiatul Ortidox Român Tg. Mureş a unor centre de zi pentru
copiii proveniţi din familiile aflate în dificultate, ca servicii alternative
precum şi a unor centre de consultanţă pentru familiile cu mulţi copii şi
situaţie materială grea;
1.4.
Realizarea unor programe de eradicare a lipsei
identităţii legale în rândul copiilor de către autorităţile administraţiei publice
locale, Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Inspectoratul
Judeţean de Poliţie şi O.N.G. – uri;
2.1.
Identificarea de către autorităţile administraţiei
publice locale şi judeţene a resurselor financiare necesare sprijinirii
tinerilor aflaţi în pragul marginalizării sociale în vederea dobândirii unei
locuinţe potrivit Legii nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea
marginalizării sociale;
2.2.
Construirea şi reabilitarea de către autorităţile
administraţiei publice locale şi O.N.G.-uri a unor locuinţe pentru populaţia de
etnie romă;
2.3.
Construirea de către autorităţile administraţiei
publice locale prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe a unor locuinţe pentru
tinerii care nu au posibilitatea achiziţionării sau construirii unei locuinţe
din fonduri proprii
3. Construirea unui sistem de suport pentru tinerii care părăsesc instituţiile
de protecţie pentru copiii abandonaţi
3.1.
Înfiinţarea de către Direcţia Generală pentru
Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unor centre de tranzit pentru a
pregăti inserţia socio-profesională a tinerilor;
3.2.
Depistarea de către Direcţia Generală pentru
Protecţia Drepturilor Copilului şi Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de
Muncă a angajatorilor cu disponibilităţi de angajare a tinerilor marginalizaţi
social;
3.3.
Înfiinţarea de către Direcţia Generală pentru
Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unor ateliere pentru tinerii
absolvenţi cu nevoi speciale;
3.4.
Luarea în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea
Forţei de Muncă a tuturor tinerilor de peste 18 ani proveniţi din Centrele de
plasament din judeţ şi organizarea unei consilieri a acestora;
3.5.
Elaborarea de către autorităţile administraţiei
publice locale şi O.N.G.-uri, de proiecte care să atragă finanţare
nerambursabilă din fonduri PHARE pentru crearea de locuri de muncă pentru
tinerii proveniţi din centrele de plasament.
4.1.
Acordarea de către Inspectoratul Şcolar judeţean
şi autorităţile administraţiei publice locale unor burse de şcolarizare pentru
continuarea studiilor precum şi burse de alfabetizare pentru persoanele care au
împlinit 14 ani şi nu au absolvit şcoala primară;
4.2.
Acordarea de rechizite şcolare pentru copiii cu
nevoi speciale de către Inspectoratul Şcolar judeţean şi autorităţile
administraţiei publice locale;
4.3.
Acordarea de burse sociale pentru copiii orfani,
revoluţionari, bolnavi şi familii nevoiaşe de către Inspectoratul Şcolar
judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale;
4.4.
Crearea condiţiilor adecvate pentru transportul
elevilor în perspectiva comasării unor unităţi şcolare – Inspectoratul Şcolar
Judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale;
4.5.
Identificarea de către Inspectoratul Şcolar
Judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale a tuturor copiilor de
vârstă şcolară şi asigurarea înscrierii acestora în sistemul şcolar.
5.1.
Înfiinţarea de către Consiliul Judeţean în
parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale, Direcţia Muncii şi
Solidarităţii Sociale şi O.N.G.-uri a serviciilor comunitare integrate la
domiciliu pentru persoane vârstnice şi familiile aflate în nevoi;
5.2.
Înfiinţarea de către autorităţile administraţiei
publice locale, Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi
O.N.G.-uri de centre de zi şi cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice,
persoane cu handicap şi oricare alte persoane aflate în nevoi;
5.3.
Crearea de servicii alternative de protecţie care
se adresează copiilor aflaţi în dificultate şi familiilor acestora de către
Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Inspectoratul Şcolar
Judeţean, autorităţile administraţiei publice locale şi O.N.G.-uri.
6. Elaborarea şi implementarea unei strategii de dezvoltare a serviciilor de
asistenţă socială pentru vârstnici
6.1.
Identificarea de către autorităţile administraţiei
publice locale a persoanelor vârstnice marginalizate social şi stabilirea
strategiilor şi priorităţilor locale în funcţie de nevoile comunităţii
respective şi în conformitate cu strategia naţională;
6.2.
Asigurarea prin instituţiile specializate a
centrelor de zi şi azilelor de noapte înfiinţate de către autorităţile
administraţiei publice locale în parteneriat cu O.N.G.-uri şi alte instituţii a
unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuinţă şi fără posibilitatea de
a se întreţine;
6.3.
Organizarea de servicii de asistenţă socială
comunitară la domiciliu pentru persoanele vârstnice marginalizate social, prin
atragerea de fonduri financiare nerambursabile.
1.
Închiderea Centrelor de plasament de tip clasic
pentru copiii preşcolari şi şcolari din localităţile Sighişoara, Luduş,
Miercurea Nirajului şi Zau de Cîmpie şi crearea de servicii alternative pentru
protecţia copiilor proveniţi din Centrele de plasament respective;
2.
Înfiinţarea de către autorităţile administraţiei
publice locale, Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi
O.N.G.-uri a unor centre de zi, grădiniţe şi şcoli la nivel comunitar în
localităţile cu un număr mare de copii aflaţi în dificultate proveniţi din
familii de etnie romă, precum şi pentru copiii cu handicap sever;
3.
Asigurarea de către autorităţile administraţiei
publice locale, Consiliul Judeţean, D.M.S.S. şi O.N.G.-uri a asistenţei
socio-medicale pentru persoanele vârstnice pentru a preveni excluziunea socială
a acestora;
4.
Crearea de către Direcţia Generală pentru
Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unui suport pentru tinerii care
au împlinit vârsta de 18 ani şi care părăsesc sistemul de instituţii
specializate în vederea integrării lor în viaţa socială normală
Capitolul III.
Planul de acţiune prin care se realizează obiectivele stabilite la capitolul II este următorul:
Nr. crt. |
Obiectivul |
Măsuri |
Responsabili |
Termen |
Fonduri |
1. |
Prevenirea
abandonului şi a instituţionalizării, a intrării în sistem a copilului aflat
în dificultate |
-
acordarea de alimente, îmbrăcăminte -
înfiinţare Centru “Materna” (consiliere fenei gravide aflate în dificultate) -
case de tip familial -
deschiderea unei case de tip familial |
D.G.P.D.C.,
O.N.G.-uri, Autorităţile administraţiei publice locale, Consiliul Judeţean D.G.P.D.C.,
Holt International D.G.P.D.C.,
Consiliul Judeţean, Primăria Reghin şi Daneş, Asociaţia Sf. Nicolae Primăria
Sovata, Fundaţia Pro Sovata |
Permanent 2003-2004 2003 2003 |
Buget
şi ONG Buget
şi Nerambursabile Bugetul
local şi fundaţie |
2. |
Dezvoltarea
serviciilor alternative de protecţie care se adresează copilului în
dificultate şi familiilor acestora |
- Centru
de zi “Rozmarin” -
Centru de zi “Perseverenţa” -
Centru de consultanţă |
D.G.P.D.C.,
Inspectoratul Şcolar General, Primăria Tg. Mureş, O.N.G. D.G.P.D.C.,
Fundaţia Alpha Transilvania Consiliul
Judeţean Mureş, D.G.P.D.C., Asociaţia Sf. Nicolae |
2003 2003 2003 |
Phare Phare C.J.M. Buget,
O.N.G. |
3. |
Eradicarea
lipsei identităţii legale în rândul copiilor |
- identificarea copiilor, eliberarea certificatelor de naştere şi a actelor de identitate |
-D.G.P.D.C., O.N.G., Autorităţile administraţiei publice locale, Inspectoratul Judeţean de Poliţie |
Permanent |
Buget |
4. |
Sprijinirea
proiectelor locale care vizează lucrări de reabilitare a locuinţelor
populaţiei de etnie romă |
- construirea
a 30 locuinţe în localitatea Hărănglab -
Construirea a 20 locuinţe în comuna
Band -
reabilitarea a 30 locuinţe în comuna Band |
-
Prefectura Mureş, Primăria Mica -
Primăria Band, Fundaţia Nordic Humanitarian -
Primăria Band, Fundaţia Nordic Humanitarian |
August
2003 Semestrul
II 2003 August
2003 |
Buget
local Bugetul
local, Fundaţie Bugetul
local, Fundaţie |
5. |
Sprijin
acordat tinerilor care nu au posibilitatea achiziţionării sau cumpărării unei
locuinţe din fonduri propri |
-
Construirea a 20 locuinţe în municipiul Sighişoara -
Construirea a 140 locuinţe în municipiul Sighişoara -
Construirea a 200 locuinţe în municipiul Sighişoara |
Primăria
Sighişoara A.N.L. |
August
2003 Decembrie
2003 2004 |
|
6. |
Urmărirea
şi susţinerea inserţiei socio profesionale a tinerilor care părăsesc
instituţiile de ocrotire |
-
crearea unor centre de tranzit pentru a pregăti inserţia socio-profesională a
tinerilor -
depistarea angajatorilor cu disponibilităţi de angajare a tinerilor
marginalizaţi social -
înfiinţarea unor ateliere protejate pentru tinerii absolvenţi cu nevoi
speciale -
luarea în evidenţă şi consilierea tinerilor care părăsesc centrele de
plasament |
D.G.P.D.C.,
Fundaţia Loc şi Speranţa Copiilor D.G.P.D.C.,
A.J.O.F.M. D.G.P.D.C.,
Consiliul Judeţean Mureş, O.N.G. D.G.P.D.C.,
A.J.O.F.M. |
2003-2004 Permanent Până
în 2007 Permanent |
Fundaţie C.J.M. Buget |
7. |
Eradicarea
analfabetismului şi stimularea creşterii participării şcolare |
- acordarea
de burse de şcolarizare pentru continuarea studiilor precum şi burse de
alfabetizare pentru persoanele care au împlinit vârsta de 14 ani şi nu au
absolvit şcoala -
acordarea de rechizite pentru copiii cu nevoi speciale -
acordarea de burse pentru copiii orfani, urmaşi ai revoluţionarilor precum şi
cei proveniţi din familii nevoiaşe -
crearea condiţiilor adecvate pentru transportul elevilor în perspectiva
comasării unor unităţi şcolare -
identificarea tuturor copiilor de vârstă şcolară şi asigurarea înscrierii
acestora în sistemul şcolar |
Autorităţile
administraţiei publice locale,
Inspectoratul Şcolar Judeţean Inspectoratul
Şcolar Judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale |
Permanent Permanent |
Bugetul
de stat şi local |
8. |
Înfiinţarea
de servicii comunitare integrate la domiciliu pentru persoane vârstnice |
-
servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice |
Consiliul
Judeţean, D.M.S.S., Primăria Târnăveni, Luduş şi Iernut |
2003
2004 |
Bugetul
local, judeţean şi fonduri Phare |
9. |
Înfiinţarea
unor centre de zi şi cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice,
persoane cu handicap şi alte persoane aflate în nevoi |
-
Centru de zi “Perseverenţa” (copii cu handicap) -
Centru de zi pentru persoane vârstnice -
cantină socială la Band -
cantină socială la Remetea -
Cantină socială la Luduş |
D.G.P.D.C.,
Fundaţia Alpha Transilvania C.J.M.,
Primăria Sighişoara, Fundaţia Filantropia Primăria
Band, Fundaţia Misiunea Rulotelor Olandeze Protopopiatul
Ortodox Român Tg. Mureş Primăria
Luduş, O.N.G. |
2003 2003-2004 1.10.
2003 2003 2003 |
Phare
şi C.J.M. Phare,
Bugetul local şi judeţean Fundaţie şi
bugetul local Proprii
şi sponsorizări Phare,
Bugetul local |
10. |
Asigurarea
unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuinţă şi fără posibilitatea
de a se întreţine |
-
extinderea capacităţii de locuire la Căminul de bătrâni Ideciu de Jos -
construirea unei case de bătrâni la Sovata |
D.M.S.S.,
Primăria Ideciu de Jos Primăria
Sovata şi Fundaţia Sf. Francisc |
2003 2003 |
Bugetul
local şi fundaţie |
11. |
Facilitatea
accesului la educaţie al copiilor de romi |
-
construirea unei şcoli în Valea Rece -
construirea unei grădiniţe în localitatea Ţigmandru -
construirea unei grădiniţe în comuna Band -
recuperare şcolară |
Primăria
Tg. Mureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Consiliul Judeţean, O.N.G.-uri Primăria
Nadeş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Primăria
Band, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Consiliul Judeţean D.G.P.D.C.,
Primăria Tg. Mureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Fundaţia Curcubeu |
În
funcţie de obţinerea fondurilor 2003-2004 semestrul
I 2003 2003-2004 |
Phare,
Bugetul local Bugetul
local Phare |
12. |
Închiderea
Centrelor de plasament din Sighişoara, Luduş, Miercurea Nirajului şi Zau de
Cîmpie şi crearea de servicii alternative pentru protecţia copiilor proveniţi
din aceste centre |
-reintegrare
în familia naturală -
plasament în familia lărgită -
lărgirea sistemului de asistenţă maternală şi plasarea/încredinţarea la
A.M.P. -
achiziţionarea de imobile şi amenajarea acestora în case de tip familial |
Consiliul
Judeţean Mureş, autorităţile locale de la domiciliul copiilor, organele de
poliţie, Serviciul de Evidenţă Informatizată a persoanei, culte religioase |
50%
până în 2004 şi închiderea definitivă până în 2007, ceea ce reprezintă 200 de
copii care vor rămâne în Centrele de plasament faţă de 413 existenţă în
prezent |
Bugetele
locale |
Menţionăm că dintr-un număr de 16 proiecte, prezentate la capitolul III din Planul judeţean anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale, promovate pentru obţinerea finanţării din fonduri nerambursabile au primit finanţarea şi se derulează un număr de 5 proiecte, iar un număr de 11 sunt depuse în vederea obţinerii finanţării.
De asemenea, un număr de 10 proiecte sunt în curs de elaborare şi fundamentare pentru a fi înaintate la Agenţia de Dezvoltare Regională 7 Centru, Alba Iulia în vederea obţinerii finanţării din fonduri nerambursabile interne şi externe.