|
Planul Județean Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii
Sociale
Capitolul
I.
Sărăcia și excluziunea socială în această
perioadă de tranziție a fost și este o preocupare permanentă a Consiliului
Județean, a instituțiilor publice cu activitate în domeniu precum și a tuturor
autorităților administrației publice locale.
Tranziția
pe care o parcurge țara noastră după revoluție a fost însoțită de o explozie a
sărăcirii populației și de accentuarea dramatică a proceselor de excluziune
socială.
Datorită
acestui fenomen, Guvernul României, în politica sa de eliminare a sărăciei și
de promovare a incluziunii sociale, a pornit de la nevoia unei schimbări
radicale de abordare a fenomenului în cauză. Astfel, în vederea creării
condițiilor minime pentru ca cetățenii să poată participa efectiv la viața
socială, a fost necesară asigurarea garanțiilor colective, legislative sau de
altă natură în paralel cu creșterea continuă a gradului de responsabilitate
individuală.
Întrucât
gradul de sărăcie și excluziune socială este determinat de dezvoltarea
economică a țării, Guvernul României a prevăzut, prin pachetul de acte
normative elaborate, măsuri de protecție și asistență socială pentru anumite
categorii sau grupuri de persoane cu acțiuni care vor contribui la asigurarea
locurilor de muncă pentru obținerea de venituri permanente în vederea
îmbunătățirii condițiilor de viață ale persoanelor active.
Modelul
social promovat de către Guvern se bazează pe echilibrul dintre competiție,
colaborare și solidaritate, concretizat în programul de construcție socială în
direcția realizării unei societăți europene, finalizat prin Planul Național
Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale.
Obiectivele
strategice cuprinse în plan vor fi implementate prin măsurile stabilite în
Planurile județene anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale și vor
conduce la reducerea gradului de sărăcie a populației și eliminarea situației de
excluziune socială.
Comisia
Județeană Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale va atrage în
activitatea de implementare a obiectivelor strategice cuprinse în Planul
Național Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale atât organizații
neguvernamentale cât și patronatele și organizațiile sindicale. De asemenea,
comisia prin membri săi va identifica, la nivelul tuturor autorităților
administrației publice locale și a instituțiilor abilitate, toate resursele
materiale, financiare și umane care să contribuie la realizarea obiectivelor
Planului județean anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale.
Pentru
realizarea obiectivelor cuprinse în Planul județean, Comisia Județeană
Anti-Sărăcie și Promovare a Incluziunii Sociale, prin membri săi, va promova,
în parteneriat cu autoritățile administrației publice locale proiecte care să
atragă resurse financiare nerambursabile atât de la bugetul de stat cât și din
fonduri externe.
Capitolul II.
A.
Obiective strategice ale Planului județean anti-sărăcie și promovare a
incluziunii sociale
1.1.
Identificarea, în centrele urbane în special, a
copiilor străzii de către echipe mixte formate din reprezentanți ai Direcției
Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului, Inspectoratului Județean de
Poliție și autoritățile administrației publice locale și stabilirea măsurilor
de protecție socială a acestora, în funcție de motivele care au determinat
acest fenomen;
1.2.
Prevenirea fenomenului copiilor străzii și a
instituționalizării acestora prin realizarea de către Direcția Generală pentru
Protecția Drepturilor Copilului împreună cu O.N.G.- uri (Holt, Rhema, Curcubeu,
Familia Creștină) a unor programe de sprijinire a familiilor naturale ale
copiilor în vederea prevenirii abandonului acestora;
1.3.
Organizarea de către Direcția Generală pentru
Protecția Drepturilor Copilului, autoritățile administrației publice locale,
O.N.G. uri și Protopopiatul Ortidox Român Tg. Mureș a unor centre de zi pentru
copiii proveniți din familiile aflate în dificultate, ca servicii alternative
precum și a unor centre de consultanță pentru familiile cu mulți copii și
situație materială grea;
1.4.
Realizarea unor programe de eradicare a lipsei
identității legale în rândul copiilor de către autoritățile administrației publice
locale, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Inspectoratul
Județean de Poliție și O.N.G. uri;
2.1.
Identificarea de către autoritățile administrației
publice locale și județene a resurselor financiare necesare sprijinirii
tinerilor aflați în pragul marginalizării sociale în vederea dobândirii unei
locuințe potrivit Legii nr. 116/2002 privind prevenirea și combaterea
marginalizării sociale;
2.2.
Construirea și reabilitarea de către autoritățile
administrației publice locale și O.N.G.-uri a unor locuințe pentru populația de
etnie romă;
2.3.
Construirea de către autoritățile administrației
publice locale prin Agenția Națională pentru Locuințe a unor locuințe pentru
tinerii care nu au posibilitatea achiziționării sau construirii unei locuințe
din fonduri proprii
3. Construirea unui sistem de suport pentru tinerii care părăsesc instituțiile
de protecție pentru copiii abandonați
3.1.
Înființarea de către Direcția Generală pentru
Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unor centre de tranzit pentru a
pregăti inserția socio-profesională a tinerilor;
3.2.
Depistarea de către Direcția Generală pentru
Protecția Drepturilor Copilului și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de
Muncă a angajatorilor cu disponibilități de angajare a tinerilor marginalizați
social;
3.3.
Înființarea de către Direcția Generală pentru
Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unor ateliere pentru tinerii
absolvenți cu nevoi speciale;
3.4.
Luarea în evidența Agenției Județene pentru Ocuparea
Forței de Muncă a tuturor tinerilor de peste 18 ani proveniți din Centrele de
plasament din județ și organizarea unei consilieri a acestora;
3.5.
Elaborarea de către autoritățile administrației
publice locale și O.N.G.-uri, de proiecte care să atragă finanțare
nerambursabilă din fonduri PHARE pentru crearea de locuri de muncă pentru
tinerii proveniți din centrele de plasament.
4.1.
Acordarea de către Inspectoratul Școlar județean
și autoritățile administrației publice locale unor burse de școlarizare pentru
continuarea studiilor precum și burse de alfabetizare pentru persoanele care au
împlinit 14 ani și nu au absolvit școala primară;
4.2.
Acordarea de rechizite școlare pentru copiii cu
nevoi speciale de către Inspectoratul Școlar județean și autoritățile
administrației publice locale;
4.3.
Acordarea de burse sociale pentru copiii orfani,
revoluționari, bolnavi și familii nevoiașe de către Inspectoratul Școlar
județean și autoritățile administrației publice locale;
4.4.
Crearea condițiilor adecvate pentru transportul
elevilor în perspectiva comasării unor unități școlare Inspectoratul Școlar
Județean și autoritățile administrației publice locale;
4.5.
Identificarea de către Inspectoratul Școlar
Județean și autoritățile administrației publice locale a tuturor copiilor de
vârstă școlară și asigurarea înscrierii acestora în sistemul școlar.
5.1.
Înființarea de către Consiliul Județean în
parteneriat cu autoritățile administrației publice locale, Direcția Muncii și
Solidarității Sociale și O.N.G.-uri a serviciilor comunitare integrate la
domiciliu pentru persoane vârstnice și familiile aflate în nevoi;
5.2.
Înființarea de către autoritățile administrației
publice locale, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și
O.N.G.-uri de centre de zi și cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice,
persoane cu handicap și oricare alte persoane aflate în nevoi;
5.3.
Crearea de servicii alternative de protecție care
se adresează copiilor aflați în dificultate și familiilor acestora de către
Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului, Inspectoratul Școlar
Județean, autoritățile administrației publice locale și O.N.G.-uri.
6. Elaborarea și implementarea unei strategii de dezvoltare a serviciilor de
asistență socială pentru vârstnici
6.1.
Identificarea de către autoritățile administrației
publice locale a persoanelor vârstnice marginalizate social și stabilirea
strategiilor și priorităților locale în funcție de nevoile comunității
respective și în conformitate cu strategia națională;
6.2.
Asigurarea prin instituțiile specializate a
centrelor de zi și azilelor de noapte înființate de către autoritățile
administrației publice locale în parteneriat cu O.N.G.-uri și alte instituții a
unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuință și fără posibilitatea de
a se întreține;
6.3.
Organizarea de servicii de asistență socială
comunitară la domiciliu pentru persoanele vârstnice marginalizate social, prin
atragerea de fonduri financiare nerambursabile.
1.
Închiderea Centrelor de plasament de tip clasic
pentru copiii preșcolari și școlari din localitățile Sighișoara, Luduș,
Miercurea Nirajului și Zau de Cîmpie și crearea de servicii alternative pentru
protecția copiilor proveniți din Centrele de plasament respective;
2.
Înființarea de către autoritățile administrației
publice locale, Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului și
O.N.G.-uri a unor centre de zi, grădinițe și școli la nivel comunitar în
localitățile cu un număr mare de copii aflați în dificultate proveniți din
familii de etnie romă, precum și pentru copiii cu handicap sever;
3.
Asigurarea de către autoritățile administrației
publice locale, Consiliul Județean, D.M.S.S. și O.N.G.-uri a asistenței
socio-medicale pentru persoanele vârstnice pentru a preveni excluziunea socială
a acestora;
4.
Crearea de către Direcția Generală pentru
Protecția Drepturilor Copilului și O.N.G.-uri a unui suport pentru tinerii care
au împlinit vârsta de 18 ani și care părăsesc sistemul de instituții
specializate în vederea integrării lor în viața socială normală
Capitolul III.
Planul de acțiune prin care se realizează obiectivele stabilite la capitolul II este următorul:
Nr. crt. |
Obiectivul |
Măsuri |
Responsabili |
Termen |
Fonduri |
1. |
Prevenirea
abandonului și a instituționalizării, a intrării în sistem a copilului aflat
în dificultate |
-
acordarea de alimente, îmbrăcăminte -
înființare Centru Materna (consiliere fenei gravide aflate în dificultate) -
case de tip familial -
deschiderea unei case de tip familial |
D.G.P.D.C.,
O.N.G.-uri, Autoritățile administrației publice locale, Consiliul Județean D.G.P.D.C.,
Holt International D.G.P.D.C.,
Consiliul Județean, Primăria Reghin și Daneș, Asociația Sf. Nicolae Primăria
Sovata, Fundația Pro Sovata |
Permanent 2003-2004 2003 2003 |
Buget
și ONG Buget
și Nerambursabile Bugetul
local și fundație |
2. |
Dezvoltarea
serviciilor alternative de protecție care se adresează copilului în
dificultate și familiilor acestora |
- Centru
de zi Rozmarin -
Centru de zi Perseverența -
Centru de consultanță |
D.G.P.D.C.,
Inspectoratul Școlar General, Primăria Tg. Mureș, O.N.G. D.G.P.D.C.,
Fundația Alpha Transilvania Consiliul
Județean Mureș, D.G.P.D.C., Asociația Sf. Nicolae |
2003 2003 2003 |
Phare Phare C.J.M. Buget,
O.N.G. |
3. |
Eradicarea
lipsei identității legale în rândul copiilor |
- identificarea copiilor, eliberarea certificatelor de naștere și a actelor de identitate |
-D.G.P.D.C., O.N.G., Autoritățile administrației publice locale, Inspectoratul Județean de Poliție |
Permanent |
Buget |
4. |
Sprijinirea
proiectelor locale care vizează lucrări de reabilitare a locuințelor
populației de etnie romă |
- construirea
a 30 locuințe în localitatea Hărănglab -
Construirea a 20 locuințe în comuna
Band -
reabilitarea a 30 locuințe în comuna Band |
-
Prefectura Mureș, Primăria Mica -
Primăria Band, Fundația Nordic Humanitarian -
Primăria Band, Fundația Nordic Humanitarian |
August
2003 Semestrul
II 2003 August
2003 |
Buget
local Bugetul
local, Fundație Bugetul
local, Fundație |
5. |
Sprijin
acordat tinerilor care nu au posibilitatea achiziționării sau cumpărării unei
locuințe din fonduri propri |
-
Construirea a 20 locuințe în municipiul Sighișoara -
Construirea a 140 locuințe în municipiul Sighișoara -
Construirea a 200 locuințe în municipiul Sighișoara |
Primăria
Sighișoara A.N.L. |
August
2003 Decembrie
2003 2004 |
|
6. |
Urmărirea
și susținerea inserției socio profesionale a tinerilor care părăsesc
instituțiile de ocrotire |
-
crearea unor centre de tranzit pentru a pregăti inserția socio-profesională a
tinerilor -
depistarea angajatorilor cu disponibilități de angajare a tinerilor
marginalizați social -
înființarea unor ateliere protejate pentru tinerii absolvenți cu nevoi
speciale -
luarea în evidență și consilierea tinerilor care părăsesc centrele de
plasament |
D.G.P.D.C.,
Fundația Loc și Speranța Copiilor D.G.P.D.C.,
A.J.O.F.M. D.G.P.D.C.,
Consiliul Județean Mureș, O.N.G. D.G.P.D.C.,
A.J.O.F.M. |
2003-2004 Permanent Până
în 2007 Permanent |
Fundație C.J.M. Buget |
7. |
Eradicarea
analfabetismului și stimularea creșterii participării școlare |
- acordarea
de burse de școlarizare pentru continuarea studiilor precum și burse de
alfabetizare pentru persoanele care au împlinit vârsta de 14 ani și nu au
absolvit școala -
acordarea de rechizite pentru copiii cu nevoi speciale -
acordarea de burse pentru copiii orfani, urmași ai revoluționarilor precum și
cei proveniți din familii nevoiașe -
crearea condițiilor adecvate pentru transportul elevilor în perspectiva
comasării unor unități școlare -
identificarea tuturor copiilor de vârstă școlară și asigurarea înscrierii
acestora în sistemul școlar |
Autoritățile
administrației publice locale,
Inspectoratul Școlar Județean Inspectoratul
Școlar Județean și autoritățile administrației publice locale |
Permanent Permanent |
Bugetul
de stat și local |
8. |
Înființarea
de servicii comunitare integrate la domiciliu pentru persoane vârstnice |
-
servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice |
Consiliul
Județean, D.M.S.S., Primăria Târnăveni, Luduș și Iernut |
2003
2004 |
Bugetul
local, județean și fonduri Phare |
9. |
Înființarea
unor centre de zi și cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice,
persoane cu handicap și alte persoane aflate în nevoi |
-
Centru de zi Perseverența (copii cu handicap) -
Centru de zi pentru persoane vârstnice -
cantină socială la Band -
cantină socială la Remetea -
Cantină socială la Luduș |
D.G.P.D.C.,
Fundația Alpha Transilvania C.J.M.,
Primăria Sighișoara, Fundația Filantropia Primăria
Band, Fundația Misiunea Rulotelor Olandeze Protopopiatul
Ortodox Român Tg. Mureș Primăria
Luduș, O.N.G. |
2003 2003-2004 1.10.
2003 2003 2003 |
Phare
și C.J.M. Phare,
Bugetul local și județean Fundație și
bugetul local Proprii
și sponsorizări Phare,
Bugetul local |
10. |
Asigurarea
unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuință și fără posibilitatea
de a se întreține |
-
extinderea capacității de locuire la Căminul de bătrâni Ideciu de Jos -
construirea unei case de bătrâni la Sovata |
D.M.S.S.,
Primăria Ideciu de Jos Primăria
Sovata și Fundația Sf. Francisc |
2003 2003 |
Bugetul
local și fundație |
11. |
Facilitatea
accesului la educație al copiilor de romi |
-
construirea unei școli în Valea Rece -
construirea unei grădinițe în localitatea Țigmandru -
construirea unei grădinițe în comuna Band -
recuperare școlară |
Primăria
Tg. Mureș, Inspectoratul Școlar Județean, Consiliul Județean, O.N.G.-uri Primăria
Nadeș, Inspectoratul Școlar Județean Primăria
Band, Inspectoratul Școlar Județean, Consiliul Județean D.G.P.D.C.,
Primăria Tg. Mureș, Inspectoratul Școlar Județean, Fundația Curcubeu |
În
funcție de obținerea fondurilor 2003-2004 semestrul
I 2003 2003-2004 |
Phare,
Bugetul local Bugetul
local Phare |
12. |
Închiderea
Centrelor de plasament din Sighișoara, Luduș, Miercurea Nirajului și Zau de
Cîmpie și crearea de servicii alternative pentru protecția copiilor proveniți
din aceste centre |
-reintegrare
în familia naturală -
plasament în familia lărgită -
lărgirea sistemului de asistență maternală și plasarea/încredințarea la
A.M.P. -
achiziționarea de imobile și amenajarea acestora în case de tip familial |
Consiliul
Județean Mureș, autoritățile locale de la domiciliul copiilor, organele de
poliție, Serviciul de Evidență Informatizată a persoanei, culte religioase |
50%
până în 2004 și închiderea definitivă până în 2007, ceea ce reprezintă 200 de
copii care vor rămâne în Centrele de plasament față de 413 existență în
prezent |
Bugetele
locale |
Menționăm că dintr-un număr de 16 proiecte, prezentate la capitolul III din Planul județean anti-sărăcie și promovare a incluziunii sociale, promovate pentru obținerea finanțării din fonduri nerambursabile au primit finanțarea și se derulează un număr de 5 proiecte, iar un număr de 11 sunt depuse în vederea obținerii finanțării.
De asemenea, un număr de 10 proiecte sunt în curs de elaborare și fundamentare pentru a fi înaintate la Agenția de Dezvoltare Regională 7 Centru, Alba Iulia în vederea obținerii finanțării din fonduri nerambursabile interne și externe.