Planul Judeţean Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale

 

 

Capitolul I.

 

Sărăcia şi excluziunea socială în această perioadă de tranziţie a fost şi este o preocupare permanentă a Consiliului Judeţean, a instituţiilor publice cu activitate în domeniu precum şi a tuturor autorităţilor administraţiei publice locale.

Tranziţia pe care o parcurge ţara noastră după revoluţie a fost însoţită de o explozie a sărăcirii populaţiei şi de accentuarea dramatică a proceselor de excluziune socială.

Datorită acestui fenomen, Guvernul României, în politica sa de eliminare a sărăciei şi de promovare a incluziunii sociale, a pornit de la nevoia unei schimbări radicale de abordare a fenomenului în cauză. Astfel, în vederea creării condiţiilor minime pentru ca cetăţenii să poată participa efectiv la viaţa socială, a fost necesară asigurarea garanţiilor colective, legislative sau de altă natură în paralel cu creşterea continuă a gradului de responsabilitate individuală.

Întrucât gradul de sărăcie şi excluziune socială este determinat de dezvoltarea economică a ţării, Guvernul României a prevăzut, prin pachetul de acte normative elaborate, măsuri de protecţie şi asistenţă socială pentru anumite categorii sau grupuri de persoane cu acţiuni care vor contribui la asigurarea locurilor de muncă pentru obţinerea de venituri permanente în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă ale persoanelor active.

Modelul social promovat de către Guvern se bazează pe echilibrul dintre competiţie, colaborare şi solidaritate, concretizat în programul de construcţie socială în direcţia realizării unei societăţi europene, finalizat prin Planul Naţional Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale.

Obiectivele strategice cuprinse în plan vor fi implementate prin măsurile stabilite în Planurile judeţene anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale şi vor conduce la reducerea gradului de sărăcie a populaţiei şi eliminarea situaţiei de excluziune socială.

Comisia Judeţeană Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale va atrage în activitatea de implementare a obiectivelor strategice cuprinse în Planul Naţional Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale atât organizaţii neguvernamentale cât şi patronatele şi organizaţiile sindicale. De asemenea, comisia prin membri săi va identifica, la nivelul tuturor autorităţilor administraţiei publice locale şi a instituţiilor abilitate, toate resursele materiale, financiare şi umane care să contribuie la realizarea obiectivelor Planului judeţean anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale.

Pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Planul judeţean, Comisia Judeţeană Anti-Sărăcie şi Promovare a Incluziunii Sociale, prin membri săi, va promova, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale proiecte care să atragă resurse financiare nerambursabile atât de la bugetul de stat cât şi din fonduri externe.

 

 

Capitolul II.

 

A.    Obiective strategice ale Planului judeţean anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale

 

 

  1. Eradicarea fenomenului copiilor străzii

1.1.         Identificarea, în centrele urbane în special, a copiilor străzii de către echipe mixte formate din reprezentanţi ai Direcţiei Generale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Inspectoratului Judeţean de Poliţie şi autorităţile administraţiei publice locale şi stabilirea măsurilor de protecţie socială a acestora, în funcţie de motivele care au determinat acest fenomen;

1.2.         Prevenirea fenomenului copiilor străzii şi a instituţionalizării acestora prin realizarea de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului împreună cu O.N.G.- uri (Holt, Rhema, Curcubeu, Familia Creştină) a unor programe de sprijinire a familiilor naturale ale copiilor în vederea prevenirii abandonului acestora;

1.3.         Organizarea de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, autorităţile administraţiei publice locale, O.N.G. –uri şi Protopopiatul Ortidox Român Tg. Mureş a unor centre de zi pentru copiii proveniţi din familiile aflate în dificultate, ca servicii alternative precum şi a unor centre de consultanţă pentru familiile cu mulţi copii şi situaţie materială grea;

1.4.         Realizarea unor programe de eradicare a lipsei identităţii legale în rândul copiilor de către autorităţile administraţiei publice locale, Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Inspectoratul Judeţean de Poliţie şi O.N.G. – uri;

 

 

  1. Asigurarea de locuinţe pentru familiile fără adăpost

2.1.         Identificarea de către autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene a resurselor financiare necesare sprijinirii tinerilor aflaţi în pragul marginalizării sociale în vederea dobândirii unei locuinţe potrivit Legii nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale;

2.2.         Construirea şi reabilitarea de către autorităţile administraţiei publice locale şi O.N.G.-uri a unor locuinţe pentru populaţia de etnie romă;

2.3.         Construirea de către autorităţile administraţiei publice locale prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe a unor locuinţe pentru tinerii care nu au posibilitatea achiziţionării sau construirii unei locuinţe din fonduri proprii

 

3.     Construirea unui sistem de suport pentru tinerii care părăsesc instituţiile de protecţie pentru copiii abandonaţi

3.1.         Înfiinţarea de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unor centre de tranzit pentru a pregăti inserţia socio-profesională a tinerilor;

3.2.         Depistarea de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă a angajatorilor cu disponibilităţi de angajare a tinerilor marginalizaţi social;

3.3.         Înfiinţarea de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unor ateliere pentru tinerii absolvenţi cu nevoi speciale;

3.4.         Luarea în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă a tuturor tinerilor de peste 18 ani proveniţi din Centrele de plasament din judeţ şi organizarea unei consilieri a acestora;

3.5.         Elaborarea de către autorităţile administraţiei publice locale şi O.N.G.-uri, de proiecte care să atragă finanţare nerambursabilă din fonduri PHARE pentru crearea de locuri de muncă pentru tinerii proveniţi din centrele de plasament.

 

 

  1. Accesul integral la învăţământul obligatoriu

4.1.         Acordarea de către Inspectoratul Şcolar judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale unor burse de şcolarizare pentru continuarea studiilor precum şi burse de alfabetizare pentru persoanele care au împlinit 14 ani şi nu au absolvit şcoala primară;

4.2.         Acordarea de rechizite şcolare pentru copiii cu nevoi speciale de către Inspectoratul Şcolar judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale;

4.3.         Acordarea de burse sociale pentru copiii orfani, revoluţionari, bolnavi şi familii nevoiaşe de către Inspectoratul Şcolar judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale;

4.4.         Crearea condiţiilor adecvate pentru transportul elevilor în perspectiva comasării unor unităţi şcolare – Inspectoratul Şcolar Judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale;

4.5.         Identificarea de către Inspectoratul Şcolar Judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi asigurarea înscrierii acestora în sistemul şcolar.

    

 

  1. Implementarea sistemului judeţean de servicii de asistenţă socială centrat pe familie şi comunitate

5.1.         Înfiinţarea de către Consiliul Judeţean în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale, Direcţia Muncii şi Solidarităţii Sociale şi O.N.G.-uri a serviciilor comunitare integrate la domiciliu pentru persoane vârstnice şi familiile aflate în nevoi;

5.2.         Înfiinţarea de către autorităţile administraţiei publice locale, Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri de centre de zi şi cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap şi oricare alte persoane aflate în nevoi;

5.3.         Crearea de servicii alternative de protecţie care se adresează copiilor aflaţi în dificultate şi familiilor acestora de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Inspectoratul Şcolar Judeţean, autorităţile administraţiei publice locale şi O.N.G.-uri.

 

6.     Elaborarea şi implementarea unei strategii de dezvoltare a serviciilor de asistenţă socială pentru vârstnici

6.1.         Identificarea de către autorităţile administraţiei publice locale a persoanelor vârstnice marginalizate social şi stabilirea strategiilor şi priorităţilor locale în funcţie de nevoile comunităţii respective şi în conformitate cu strategia naţională;

6.2.         Asigurarea prin instituţiile specializate a centrelor de zi şi azilelor de noapte înfiinţate de către autorităţile administraţiei publice locale în parteneriat cu O.N.G.-uri şi alte instituţii a unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuinţă şi fără posibilitatea de a se întreţine;

6.3.         Organizarea de servicii de asistenţă socială comunitară la domiciliu pentru persoanele vârstnice marginalizate social, prin atragerea de fonduri financiare nerambursabile.

 

 

B.    Obiective specifice problemelor sociale ale judeţului Mureş

 

1.     Închiderea Centrelor de plasament de tip clasic pentru copiii preşcolari şi şcolari din localităţile Sighişoara, Luduş, Miercurea Nirajului şi Zau de Cîmpie şi crearea de servicii alternative pentru protecţia copiilor proveniţi din Centrele de plasament respective;

2.     Înfiinţarea de către autorităţile administraţiei publice locale, Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unor centre de zi, grădiniţe şi şcoli la nivel comunitar în localităţile cu un număr mare de copii aflaţi în dificultate proveniţi din familii de etnie romă, precum şi pentru copiii cu handicap sever;

3.     Asigurarea de către autorităţile administraţiei publice locale, Consiliul Judeţean, D.M.S.S. şi O.N.G.-uri a asistenţei socio-medicale pentru persoanele vârstnice pentru a preveni excluziunea socială a acestora;

4.    Crearea de către Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi O.N.G.-uri a unui suport pentru tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi care părăsesc sistemul de instituţii specializate în vederea integrării lor în viaţa socială normală

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul III.

 

Programul de implementare a obiectivelor prioritare la nivelul judeţului Mureş

 

Planul de acţiune prin care se realizează obiectivele stabilite la capitolul II este următorul:

 

 

Nr. crt.

Obiectivul

Măsuri

Responsabili

Termen

Fonduri

1.

Prevenirea abandonului şi a instituţionalizării, a intrării în sistem a copilului aflat în dificultate

- acordarea de alimente, îmbrăcăminte

 

 

- înfiinţare Centru “Materna” (consiliere fenei gravide aflate în dificultate)

- case de tip familial

 

 

 

- deschiderea unei case de tip familial

D.G.P.D.C., O.N.G.-uri, Autorităţile administraţiei publice locale, Consiliul Judeţean

D.G.P.D.C., Holt International

 

 

D.G.P.D.C., Consiliul Judeţean, Primăria Reghin şi Daneş, Asociaţia Sf. Nicolae

Primăria Sovata, Fundaţia Pro Sovata

Permanent

 

 

 

 

2003-2004

 

 

 

2003

 

 

 

2003

Buget şi ONG

 

 

 

Buget şi Nerambursabile

 

 

 

 

 

Bugetul local şi fundaţie

2.

Dezvoltarea serviciilor alternative de protecţie care se adresează copilului în dificultate şi familiilor acestora 

- Centru de zi “Rozmarin”

 

 

- Centru de zi “Perseverenţa”

 

- Centru de consultanţă

D.G.P.D.C., Inspectoratul Şcolar General, Primăria Tg. Mureş, O.N.G.

D.G.P.D.C., Fundaţia Alpha Transilvania

Consiliul Judeţean Mureş, D.G.P.D.C., Asociaţia Sf. Nicolae

2003

 

 

 

2003

 

 

2003

Phare

 

 

 

Phare

C.J.M.

 

Buget, O.N.G.

3.

Eradicarea lipsei identităţii legale în rândul copiilor

- identificarea copiilor, eliberarea certificatelor de naştere şi a actelor de identitate

-D.G.P.D.C., O.N.G., Autorităţile administraţiei publice locale, Inspectoratul Judeţean de Poliţie

Permanent

Buget

4.

Sprijinirea proiectelor locale care vizează lucrări de reabilitare a locuinţelor populaţiei de etnie romă

- construirea a 30 locuinţe în localitatea Hărănglab

- Construirea a 20 locuinţe în comuna  Band

- reabilitarea a 30 locuinţe în comuna Band

- Prefectura Mureş, Primăria Mica

 

- Primăria Band, Fundaţia Nordic Humanitarian

- Primăria Band, Fundaţia Nordic Humanitarian

 

August 2003

 

Semestrul II 2003

 

 

August 2003

 

Buget local

 

 

Bugetul local, Fundaţie

Bugetul local, Fundaţie

5.

Sprijin acordat tinerilor care nu au posibilitatea achiziţionării sau cumpărării unei locuinţe din fonduri propri 

- Construirea a 20 locuinţe în municipiul Sighişoara

- Construirea a 140 locuinţe în municipiul Sighişoara

- Construirea a 200 locuinţe în municipiul Sighişoara

 

 

 

 

 

Primăria Sighişoara

A.N.L.

August 2003

 

Decembrie 2003

 

2004

 

6.

Urmărirea şi susţinerea inserţiei socio profesionale a tinerilor care părăsesc instituţiile de ocrotire

- crearea unor centre de tranzit pentru a pregăti inserţia socio-profesională a tinerilor

- depistarea angajatorilor cu disponibilităţi de angajare a tinerilor marginalizaţi social

- înfiinţarea unor ateliere protejate pentru tinerii absolvenţi cu nevoi speciale

- luarea în evidenţă şi consilierea tinerilor care părăsesc centrele de plasament

D.G.P.D.C., Fundaţia Loc şi Speranţa Copiilor

 

D.G.P.D.C., A.J.O.F.M.

 

 

 

D.G.P.D.C., Consiliul Judeţean Mureş, O.N.G.

 

 

 

D.G.P.D.C., A.J.O.F.M.

2003-2004

 

 

 

Permanent

 

 

 

 

Până în 2007

 

 

 

Permanent

Fundaţie

C.J.M.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buget

 

7.

Eradicarea analfabetismului şi stimularea creşterii participării şcolare

- acordarea de burse de şcolarizare pentru continuarea studiilor precum şi burse de alfabetizare pentru persoanele care au împlinit vârsta de 14 ani şi nu au absolvit şcoala

- acordarea de rechizite pentru copiii cu nevoi speciale

- acordarea de burse pentru copiii orfani, urmaşi ai revoluţionarilor precum şi cei proveniţi din familii nevoiaşe

- crearea condiţiilor adecvate pentru transportul elevilor în perspectiva comasării unor unităţi şcolare

- identificarea tuturor copiilor de vârstă şcolară şi asigurarea înscrierii acestora în sistemul şcolar

 

 

 

 

 

 

 

Autorităţile administraţiei publice locale,  Inspectoratul Şcolar Judeţean

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inspectoratul Şcolar Judeţean şi autorităţile administraţiei publice locale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Permanent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Permanent

 

 

 

 

 

 

 

 

Bugetul de stat şi local

 

 

 

 

 

 

 

8.

Înfiinţarea de servicii comunitare integrate la domiciliu pentru persoane vârstnice

- servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice

Consiliul Judeţean, D.M.S.S., Primăria Târnăveni, Luduş şi Iernut

2003

2004

Bugetul local, judeţean şi fonduri Phare

9.

Înfiinţarea unor centre de zi şi cantine sociale pentru copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap şi alte persoane aflate în nevoi

- Centru de zi “Perseverenţa” (copii cu handicap)

- Centru de zi pentru persoane vârstnice

 

- cantină socială la Band

 

- cantină socială la Remetea

 

- Cantină socială la Luduş

 

D.G.P.D.C., Fundaţia Alpha Transilvania

C.J.M., Primăria Sighişoara, Fundaţia Filantropia

Primăria Band, Fundaţia Misiunea Rulotelor Olandeze

Protopopiatul Ortodox Român Tg. Mureş

Primăria Luduş, O.N.G.

2003

 

 

2003-2004

 

 

1.10. 2003

 

 

2003

 

 

2003

Phare şi C.J.M.

 

Phare, Bugetul local şi judeţean

Fundaţie

şi bugetul local

Proprii şi sponsorizări

Phare, Bugetul local

10.

Asigurarea unui adăpost pentru persoanele vârstnice fără locuinţă şi fără posibilitatea de a se întreţine

- extinderea capacităţii de locuire la Căminul de bătrâni Ideciu de Jos

- construirea unei case de bătrâni la Sovata

D.M.S.S., Primăria Ideciu de Jos

 

 

Primăria Sovata şi Fundaţia Sf. Francisc

2003

 

 

 

2003

 

 

 

 

Bugetul local şi fundaţie

11.

Facilitatea accesului la educaţie al copiilor de romi

- construirea unei şcoli în Valea Rece

 

 

- construirea unei grădiniţe în localitatea Ţigmandru

- construirea unei grădiniţe în comuna Band

 

- recuperare şcolară

Primăria Tg. Mureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Consiliul Judeţean, O.N.G.-uri

Primăria Nadeş, Inspectoratul Şcolar Judeţean

Primăria Band, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Consiliul Judeţean

D.G.P.D.C., Primăria Tg. Mureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Fundaţia Curcubeu

În funcţie de obţinerea fondurilor

2003-2004

 

 

semestrul I 2003

 

 

2003-2004

 

 

 

 

Phare, Bugetul local

Bugetul local

 

 

Phare

12.

Închiderea Centrelor de plasament din Sighişoara, Luduş, Miercurea Nirajului şi Zau de Cîmpie şi crearea de servicii alternative pentru protecţia copiilor proveniţi din aceste centre

-reintegrare în  familia naturală

- plasament în familia lărgită

- lărgirea sistemului de asistenţă maternală şi plasarea/încredinţarea la A.M.P.

- achiziţionarea de imobile şi amenajarea acestora în case de tip familial

 

Consiliul Judeţean Mureş, autorităţile locale de la domiciliul copiilor, organele de poliţie, Serviciul de Evidenţă Informatizată a persoanei, culte religioase

50% până în 2004 şi închiderea definitivă până în 2007, ceea ce reprezintă 200 de copii care vor rămâne în Centrele de plasament faţă de 413 existenţă în prezent

 

 

 

 

 

 

 

Bugetele locale

 

 

 

 

 

 

 

 

Menţionăm că dintr-un număr de 16 proiecte, prezentate la capitolul III din Planul judeţean anti-sărăcie şi promovare a incluziunii sociale, promovate pentru obţinerea finanţării din fonduri nerambursabile au primit finanţarea şi se derulează un număr de 5 proiecte, iar un număr de 11 sunt depuse în vederea obţinerii finanţării.

De asemenea, un număr de 10 proiecte sunt în curs de elaborare şi fundamentare pentru a fi înaintate la Agenţia de Dezvoltare Regională 7 Centru, Alba Iulia în vederea obţinerii finanţării din fonduri nerambursabile interne şi externe.