Capitolul I
Caracteristici generale
Art.1. Directia Judeteana de Asistenta Sociala Mures se infiinteaza in
baza prevederilor O.G.R.nr.14/2003, H.G.R. Nr. 90/2003 si a Hotarârii
Consiliului Judetean nr. 25 din 08.04.2003
Art.2. Directia Judeteana de Asistenta Sociala
are rolul de a asigura la nivelul judetului Mures aplicarea politicilor si strategiilor
de asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor
vârstnice, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate
in nevoie.
Art.3. In vederea realizarii atributiilor
prevazute de lege, D.J.A.S. Mures indeplineste, urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care asigura elaborarea planurilor de asistenta
sociala pentru prevenirea si combaterea marginalizarii sociale
si a programelor de actiune antisaracie, pe care le
supune spre aprobare Consiliului Judetean.
b) de coordonare, prin care se stabileste masuri pentru dezvoltarea
strategiilor de interventii in sprijinul persoanelor aflate in
nevoie si de prevenire a situatiilor de marginalizare si excludere
sociala la nivelul judetului.
c) de administrare, a fondurilor pe care le are la dispozitie
d) de colaborare, cu serviciile descentralizate ale ministerelor si a institutiilor
care au responsabilitati in domeniul asistentei sociale,
cu serviciile publice locale de asistenta sociala, precum
si cu reprezentantii societatii civile implicati
in derularea programelor de asistenta sociala.
e) de executie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare
necesare pentru implementarea strategiilor cu privire la actiunile de
antisaracie, prevenirea si combaterea marginalizarii
sociale, precum si pentru solutionarea urgentelor sociale individuale
si colective la nivelul judetului.
de reprezentare, a Consiliului Judetean pe plan intern si extern
in domeniul asistentei sociale.
Capitolul II
Sarcini, atributii competente
Art.4. Pentru aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala
in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor cu handicap,
precum si a oricaror persoane aflate in nevoie, D.J.A.S. Mures are urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza si supune spre aprobarea Consiliului Judetean planul de asistenta
sociala pentru dezvoltarea strategiilor judetene de interventie venite in sprijinul
persoanelor aflate in nevoie;
b) analizeaza si propune masuri adecvate Consiliului Judetean de prevenire a
situatilor de marginalizare si excludere sociala, de asigurare a mijloacelor
umane, materiale si financiare necesare pentru solutionarea urgentelor sociale,
de acordare a drepturilor si facilitatilor stabilite de legislatia in vigoare
pentru persoanele aflate in nevoie;
c) initiaza si deruleaza in colaborare cu serviciile publice descentralizate
ale ministerelor si institutiilor care au responsabilitati in domeniul asistentei
sociale, cu serviciile publice de asistenta sociala, precum si cu reprezentantii
societatii civile implicati in derularea programelor de asistenta sociala, actiuni
de prevenire, atenuare si inlaturare a consecintelor profesionale, economice
si sociale generatoare de marginalizare si excludere sociala;
d) colaboreaza cu Directia Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului
si cu celelalte institutii ale statului in domeniu, initiaza actiuni comune
de prevenire a abandonului si abuzului asupra minorilor si in special a minorilor
cu handicap;
e) intreprinde impreuna cu A.J.O.F.M. Mures actiuni comune care vizeaza integrarea
profesionala a persoanelor cu nevoi sociale si speciale, reducerea numarului
de someri, organizeaza cursuri de calificare si recalificare a acestora;
f) sprijina in colaborare cu autoritatile publice locale si propune Consiliului
Judetean infiintarea institutiilor publice de asistenta sociala, potrivit prevederilor
legale;
g) analizeaza si evalueaza impreuna cu Comisia Judeteana de Expertiza Medicala
a persoanelor cu handicap pentru adulti corectitudinea incadrarii in grade de
handicap si modul in care se respecta programele individuale de protectie speciala,
recuperare si integrare in munca a persoanelor cu dizabilitati;
h) tine evidenta, acorda si face plata drepturilor si facilitatilor cuvenite,
potrivit legii persoanelor cu handicap;
i) urmareste, instruieste si analizeaza impreuna cu autoritatile publice locale
activitatea asistentilor personali pentru persoanele cu handicap grav si avizeaza
incadrarea acestora;
j) actioneaza pentru promovarea alternativelor de tip familial, la protectia
institutionalizata prin dezvoltarea si diversificarea serviciilor de recuperare
si integrare ambulatorii;
k) organizeaza in colaborare cu autoritatile publice locale, servicii de consiliere
si sprijin pentru familiile si persoanele aflate in nevoie;
l) incheie parteneriate cu organizatiile neguvernamentale in scopul initieri
si derulari unor programe de asistenta sociala;
m) propune proiecte de programe in colaborare cu organismele guvernamentale
si neguvernamentale, din tara si strainatate si urmareste realizarea programelor
aprobate, inainteaza spre aprobare Consiliului Judetean proiectele initiate
in conformitate cu legislatia in domeniul asistentei sociale in vederea obtinerii
fondurilor financiare necesare derularii lor;
n) colaboreaza cu organismele administratiei publice locale si cu organizatiile
neguvernamentale interesate in actiuni sociale comune de educatie si protectie
speciala in vederea atenuarii, limitarii sau eliminarii situatilor de marginalizare
si excludere sociala;
o) realizeaza in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale indrumarea
si controlul in aplicarea si respectarea legislatiei in domeniul asistentei
sociale si speciale si in gestionarea fondurilor alocate acestei activitati;
p) organizeaza activitatea de selectie a personalului pentru aparatul propriu,
bazat pe principiul competentei si competitivitatii, evalueaza periodic activitatea
angajatilor si initiaza cursuri de perfectionare in vederea pregatirii profesionale
a acestora;
q) analizeaza solicitarile de internare a persoanelor cu handicap, cautând
alternative la institutionalizare, si aproba internarea cazurilor pentru care
institutionalizarea reprezinta singura alternativa de protectie sociala;
Capitolul III
Structura organizatorica si atributiile sectoriale
Art.5.(1) Activitatea D.J.A.S. Mures este condusa de catre un director,
numit prin dispozitia presedintelui Consiliului Judetean, avizata de hotarârea
Consiliului Judetean;
(2). Numarul total de angajati aprobat pentru desfasurarea activitatii D.J.A.S.
Mures este de12 persoane;
Art.6. In cadrul D.J.A.S. Mures functioneaza
urmatoarele compartimente:
¢ Compartimentul financiar-contabil si juridic
¢ Compartimentul servicii sociale, indrumare, acordare drepturi pentru
persoanele cu handicap;
¢ Comisia de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti
Art.7. Compartimentul financiar-contabil si
juridic are urmatoarele atributii:
a) efectueaza operatiunile de contabilitate, care stau la baza platii drepturilor
banesti si facilitatilor financiare acordate tuturor beneficiarilor serviciilor
D.J.A.S. Mures;
b) transmite la termenele cerute de catre Consiliul Judetean: bilantul contabil,
contul de executie, darile de seama contabile si alte situatii contabile solicitate;
c) colaboreaza cu Directia Judeteana de Finante Publice in ceea ce priveste
raportarile financiare in conformitate cu prevederile legii;
d) respecta prevederile legale in ceea ce priveste modul de repartizare si cheltuire
a fondurilor;
e) justifica in fata organelor de control modul de cheltuire a fondurilor primite;
f) intocmeste si fundamenteaza proiectul de buget anual si il transmite spre
aprobare Consiliului Judetean Mures;
f) raspunde in timp util a sesizarile si reclamatile primite
Art.8. Atributile consilierului din cadrul
acestui serviciu sunt:
a) organizeaza, indruma, coordoneaza si controleaza activitatea compartimentului
contabilitate, evidenta plati;
b) raspunde de intocmirea planului de venituri si cheltuieli;
c) exercita controlul financiar preventiv asupra cheltuielilor efectuate;
d) tine evidenta contabila privind operatiunile financiare si bunurile aflate
in gestionarea D.J.A.S., intocmeste conturile de executie, darile de seama contabile
si bilantul contabil;
e) verifica legalitatea cheltuielilor si tinerea corecta si la zi a evidentei
contabile;
f) asigura efectuarea inventarierii periodice, verificarea gestiunilor, urmarirea
debitelor si lichidarea creditelor;
g) efectueaza lucrarile privind normarea, salarizarea si intocmirea darilor
de seama statistice
h) intocmeste si verifica statele de functii ale personalului D.J.A.S. si le
inainteaza spre aprobare Consiliului Judetean;
i) intocmeste si inainteaza la timp orice situatie ceruta in domeniul sau de
activitate;
j) solicita lunar Consiliului Judetean Mures, fondurile necesare si raspunde
de justificarea si cuantumul sumelor solicitate;
k) raspunde in fata organelor de control asupra modului de cheltuire a fondurilor
financiare
l) intocmeste, prezinta si urmareste executarea bugetului cu respectarea destinatiei
sumelor alocate si cu respectarea bugetului de stat;
m) exercita controlul financiar preventiv si alte forme de control a competentelor
si programelor stabilite, asupra efectuarii platilor cu respectarea destinatiei
fondurilor alocate;
n) verifica dosarele beneficiarilor serviciilor daca indeplinesc conditiile
stabiliri si acordarii drepturilor banesti prevazute de legislatia in vigoare;
o) urmareste si raspunde de punerea corecta in aplicare a drepturilor banesti
si facilitatilor financiare acordate conform legii, cu respectarea termenului
de valabilitate prevazut in certificatele de incadrare intr-o categorie de persoana
cu handicap emise de C.E.M.P.H.A. Mures
p) raspunde de solutionarea in temeiul legii a cererilor persoanelor cu handicap
care necesita protectie speciala in probleme specifice domeniului sau de activitate;
q) indeplineste orice alte atributii privind activitatea economico-financiara
si juridica dispusa de directorul D.J.A.S. Mures.
Art.9.Atributile compartimentului servicii
sociale, acordare drepturi pentru persoanele cu handicap sunt:
a) luarea in evidenta si acordarea drepturilor conform legislatiei in vigoare,
pentru detinatorii de certificate de incadrare intr-o categorie de persoana
cu handicap;
b) intocmirea evidentelor primare, borderouri si a documentelor care stau la
baza platii drepturilor persoanelor cu handicap;
c) intocmirea si conducerea evidentei statistice lunare, trimestriale si anuale
a persoanelor cu handicap neinstitutionalizate;
d) efectueaza la termen operatiile de prelungire a drepturilor sau de sistare
a acestora, in baza certificatelor de incadrare intr-o categorie de persoane
cu handicap, emise de Comisia de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap
pentru Adulti Mures (CEMPHA Mures);
e) raspunde in conformitate cu prevederile legale, la scrisorile si sesizarile
care au ca obiect acordarea sau neacordarea drepturilor prevazute prin lege;
f) elaboreaza situatiile solicitate de director asupra unor probleme care impun
neacordarea sau sistarea drepturilor prevazute de lege, precum si recuperarea
unor drepturi financiare acordate necuvenit;
g) asigura toate informatiile necesare cu privire la intocmirea dosarelor administrative;
h) elibereaza adeverintele solicitate in vederea obtineri facilitatilor prevazute
de lege;
i) acorda consiliere juridica persoanelor cu handicap
Capitolul IV
Atributiile si competentele directorului
Art.10. Atributiile directorului sunt:
a) raspunde in fata Consiliului Judetean de intreaga
activitate in domeniu;
b) asigura incadrarea D.J.A.S. cu personal de specialitate respectând
structura si numarul de posturi aprobat de consiliul judetean;
c) intocmeste planul lunar, trimestrial si anual de munca
al D.J.A.S. Mures si analizeaza periodic modul de indeplinire,
propunând solutii pentru remedierea deficientelor;
d) acorda calificative anuale pentru personalul din structura D.J.A.S.
Mures
e) stabileste atributii si competente pentru personalul
propriu
f) colaboreaza cu autoritatile publice locale in actiuni
comune ce vizeaza acordarea drepturilor persoanelor cu handicap, prevazute
de lege;
g) colaboreaza cu Comisia Judeteana de Expertiza
Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti, analizeaza
cauzele care duc la cresterea nejustificata a numarului persoanelor
posesoare de certificate de incadrare in grade de handicap, informeaza
Consiliul Judetean asupra situatiei si face propuneri de remediere
a cauzelor;
h) raspunde de intocmirea la timp si de exactitatea datelor
statistice si a altor materiale informative cerute de Consiliul judetean;
i) evalueaza eficienta si competentele angajatilor
si aproba premii si gradatii personalului din subordine;
j) in caz de abateri aplica sanctiuni potrivit normelor legale
in vigoare;
k) aproba statul de plata al salariatilor D.J.A.S. Mures
si planifica concediile de odihna ale acestora in conformitate
cu prevederile legii;
l) repartizeaza corespondenta compartimentelor si personalului
din subordine mentionând solutiile de rezolvare;
m) raspunde de rezolvarea legala si la timp a cererilor adresate
D.J.A.S. Mures, analizeaza periodic modul in care acestea
au fost rezolvate;
n) anuleaza masurile ilegale luate de personalul din subordine;
o) stabileste fisa postului pentru personalul D.J.A.S.
p) emite decizii atât pentru acordarea drepturilor beneficiarilor serviciilor
D.J.A.S. cât si pentru personalul din subordine;
q) exercita orice alte atributii la dispozitia Consiliului
Judetean cuprinse in fisa postului;
Capitolul V
Dispozitii finale
Art.11. D.J.A.S. Mures va colabora cu autoritatile administratiei publice
locale in toate problemele care vizeaza asistenta sociala in domeniul familiei,
persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap si
a persoanelor aflate in nevoie, respectând principiile descentralizarii
si a autonomiei locale.
Atr.12. Directorul D.J.A.S. Mures este obligat
sa asigure cunoasterea si respectarea de catre intreg personalul din subordine
al prezentului Regulament de Organizare si Functionare in termen de 30 de zile
de la aprobarea acestuia de catre Consiliul Judetean Mures si sa emita in baza
prevederilor lui Regulamentul de Ordine Interioara precum si intocmirea fisei
postului pentru fiecare angajat.
Art.13. Anual sau ori de câte ori este
nevoie, directorul D.J.A.S. Mures ia masuri de reactualizare a fisei postului.