Regulamentul de Organizare si Functionare
a Directiei Judetene de Asistenta Sociala Mures


Capitolul I

Caracteristici generale
Art.1.
Directia Judeteana de Asistenta Sociala Mures se infiinteaza in baza prevederilor O.G.R.nr.14/2003, H.G.R. Nr. 90/2003 si a Hotarârii Consiliului Judetean nr. 25 din 08.04.2003
Art.2. Directia Judeteana de Asistenta Sociala are rolul de a asigura la nivelul judetului Mures aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie.
Art.3. In vederea realizarii atributiilor prevazute de lege, D.J.A.S. Mures indeplineste, urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care asigura elaborarea planurilor de asistenta sociala pentru prevenirea si combaterea marginalizarii sociale si a programelor de actiune antisaracie, pe care le supune spre aprobare Consiliului Judetean.
b) de coordonare, prin care se stabileste masuri pentru dezvoltarea strategiilor de interventii in sprijinul persoanelor aflate in nevoie si de prevenire a situatiilor de marginalizare si excludere sociala la nivelul judetului.
c) de administrare, a fondurilor pe care le are la dispozitie
d) de colaborare, cu serviciile descentralizate ale ministerelor si a institutiilor care au responsabilitati in domeniul asistentei sociale, cu serviciile publice locale de asistenta sociala, precum si cu reprezentantii societatii civile implicati in derularea programelor de asistenta sociala.
e) de executie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare pentru implementarea strategiilor cu privire la actiunile de antisaracie, prevenirea si combaterea marginalizarii sociale, precum si pentru solutionarea urgentelor sociale individuale si colective la nivelul judetului.
de reprezentare, a Consiliului Judetean pe plan intern si extern in domeniul asistentei sociale.

Capitolul II

Sarcini, atributii competente
Art.4.
Pentru aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie, D.J.A.S. Mures are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza si supune spre aprobarea Consiliului Judetean planul de asistenta sociala pentru dezvoltarea strategiilor judetene de interventie venite in sprijinul persoanelor aflate in nevoie;
b) analizeaza si propune masuri adecvate Consiliului Judetean de prevenire a situatilor de marginalizare si excludere sociala, de asigurare a mijloacelor umane, materiale si financiare necesare pentru solutionarea urgentelor sociale, de acordare a drepturilor si facilitatilor stabilite de legislatia in vigoare pentru persoanele aflate in nevoie;
c) initiaza si deruleaza in colaborare cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si institutiilor care au responsabilitati in domeniul asistentei sociale, cu serviciile publice de asistenta sociala, precum si cu reprezentantii societatii civile implicati in derularea programelor de asistenta sociala, actiuni de prevenire, atenuare si inlaturare a consecintelor profesionale, economice si sociale generatoare de marginalizare si excludere sociala;
d) colaboreaza cu Directia Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului si cu celelalte institutii ale statului in domeniu, initiaza actiuni comune de prevenire a abandonului si abuzului asupra minorilor si in special a minorilor cu handicap;
e) intreprinde impreuna cu A.J.O.F.M. Mures actiuni comune care vizeaza integrarea profesionala a persoanelor cu nevoi sociale si speciale, reducerea numarului de someri, organizeaza cursuri de calificare si recalificare a acestora;
f) sprijina in colaborare cu autoritatile publice locale si propune Consiliului Judetean infiintarea institutiilor publice de asistenta sociala, potrivit prevederilor legale;
g) analizeaza si evalueaza impreuna cu Comisia Judeteana de Expertiza Medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti corectitudinea incadrarii in grade de handicap si modul in care se respecta programele individuale de protectie speciala, recuperare si integrare in munca a persoanelor cu dizabilitati;
h) tine evidenta, acorda si face plata drepturilor si facilitatilor cuvenite, potrivit legii persoanelor cu handicap;
i) urmareste, instruieste si analizeaza impreuna cu autoritatile publice locale activitatea asistentilor personali pentru persoanele cu handicap grav si avizeaza incadrarea acestora;
j) actioneaza pentru promovarea alternativelor de tip familial, la protectia institutionalizata prin dezvoltarea si diversificarea serviciilor de recuperare si integrare ambulatorii;
k) organizeaza in colaborare cu autoritatile publice locale, servicii de consiliere si sprijin pentru familiile si persoanele aflate in nevoie;
l) incheie parteneriate cu organizatiile neguvernamentale in scopul initieri si derulari unor programe de asistenta sociala;
m) propune proiecte de programe in colaborare cu organismele guvernamentale si neguvernamentale, din tara si strainatate si urmareste realizarea programelor aprobate, inainteaza spre aprobare Consiliului Judetean proiectele initiate in conformitate cu legislatia in domeniul asistentei sociale in vederea obtinerii fondurilor financiare necesare derularii lor;
n) colaboreaza cu organismele administratiei publice locale si cu organizatiile neguvernamentale interesate in actiuni sociale comune de educatie si protectie speciala in vederea atenuarii, limitarii sau eliminarii situatilor de marginalizare si excludere sociala;
o) realizeaza in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale indrumarea si controlul in aplicarea si respectarea legislatiei in domeniul asistentei sociale si speciale si in gestionarea fondurilor alocate acestei activitati;
p) organizeaza activitatea de selectie a personalului pentru aparatul propriu, bazat pe principiul competentei si competitivitatii, evalueaza periodic activitatea angajatilor si initiaza cursuri de perfectionare in vederea pregatirii profesionale a acestora;
q) analizeaza solicitarile de internare a persoanelor cu handicap, cautând alternative la institutionalizare, si aproba internarea cazurilor pentru care institutionalizarea reprezinta singura alternativa de protectie sociala;

Capitolul III

Structura organizatorica si atributiile sectoriale
Art.5.
(1) Activitatea D.J.A.S. Mures este condusa de catre un director, numit prin dispozitia presedintelui Consiliului Judetean, avizata de hotarârea Consiliului Judetean;
(2). Numarul total de angajati aprobat pentru desfasurarea activitatii D.J.A.S. Mures este de12 persoane;
Art.6. In cadrul D.J.A.S. Mures functioneaza urmatoarele compartimente:
¢ Compartimentul financiar-contabil si juridic
¢ Compartimentul servicii sociale, indrumare, acordare drepturi pentru persoanele cu handicap;
¢ Comisia de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti
Art.7. Compartimentul financiar-contabil si juridic are urmatoarele atributii:
a) efectueaza operatiunile de contabilitate, care stau la baza platii drepturilor banesti si facilitatilor financiare acordate tuturor beneficiarilor serviciilor D.J.A.S. Mures;
b) transmite la termenele cerute de catre Consiliul Judetean: bilantul contabil, contul de executie, darile de seama contabile si alte situatii contabile solicitate;
c) colaboreaza cu Directia Judeteana de Finante Publice in ceea ce priveste raportarile financiare in conformitate cu prevederile legii;
d) respecta prevederile legale in ceea ce priveste modul de repartizare si cheltuire a fondurilor;
e) justifica in fata organelor de control modul de cheltuire a fondurilor primite;
f) intocmeste si fundamenteaza proiectul de buget anual si il transmite spre aprobare Consiliului Judetean Mures;
f) raspunde in timp util a sesizarile si reclamatile primite
Art.8. Atributile consilierului din cadrul acestui serviciu sunt:
a) organizeaza, indruma, coordoneaza si controleaza activitatea compartimentului contabilitate, evidenta plati;
b) raspunde de intocmirea planului de venituri si cheltuieli;
c) exercita controlul financiar preventiv asupra cheltuielilor efectuate;
d) tine evidenta contabila privind operatiunile financiare si bunurile aflate in gestionarea D.J.A.S., intocmeste conturile de executie, darile de seama contabile si bilantul contabil;
e) verifica legalitatea cheltuielilor si tinerea corecta si la zi a evidentei contabile;
f) asigura efectuarea inventarierii periodice, verificarea gestiunilor, urmarirea debitelor si lichidarea creditelor;
g) efectueaza lucrarile privind normarea, salarizarea si intocmirea darilor de seama statistice
h) intocmeste si verifica statele de functii ale personalului D.J.A.S. si le inainteaza spre aprobare Consiliului Judetean;
i) intocmeste si inainteaza la timp orice situatie ceruta in domeniul sau de activitate;
j) solicita lunar Consiliului Judetean Mures, fondurile necesare si raspunde de justificarea si cuantumul sumelor solicitate;
k) raspunde in fata organelor de control asupra modului de cheltuire a fondurilor financiare
l) intocmeste, prezinta si urmareste executarea bugetului cu respectarea destinatiei sumelor alocate si cu respectarea bugetului de stat;
m) exercita controlul financiar preventiv si alte forme de control a competentelor si programelor stabilite, asupra efectuarii platilor cu respectarea destinatiei fondurilor alocate;
n) verifica dosarele beneficiarilor serviciilor daca indeplinesc conditiile stabiliri si acordarii drepturilor banesti prevazute de legislatia in vigoare;
o) urmareste si raspunde de punerea corecta in aplicare a drepturilor banesti si facilitatilor financiare acordate conform legii, cu respectarea termenului de valabilitate prevazut in certificatele de incadrare intr-o categorie de persoana cu handicap emise de C.E.M.P.H.A. Mures
p) raspunde de solutionarea in temeiul legii a cererilor persoanelor cu handicap care necesita protectie speciala in probleme specifice domeniului sau de activitate;
q) indeplineste orice alte atributii privind activitatea economico-financiara si juridica dispusa de directorul D.J.A.S. Mures.
Art.9.Atributile compartimentului servicii sociale, acordare drepturi pentru persoanele cu handicap sunt:
a) luarea in evidenta si acordarea drepturilor conform legislatiei in vigoare, pentru detinatorii de certificate de incadrare intr-o categorie de persoana cu handicap;
b) intocmirea evidentelor primare, borderouri si a documentelor care stau la baza platii drepturilor persoanelor cu handicap;
c) intocmirea si conducerea evidentei statistice lunare, trimestriale si anuale a persoanelor cu handicap neinstitutionalizate;
d) efectueaza la termen operatiile de prelungire a drepturilor sau de sistare a acestora, in baza certificatelor de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, emise de Comisia de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti Mures (CEMPHA Mures);
e) raspunde in conformitate cu prevederile legale, la scrisorile si sesizarile care au ca obiect acordarea sau neacordarea drepturilor prevazute prin lege;
f) elaboreaza situatiile solicitate de director asupra unor probleme care impun neacordarea sau sistarea drepturilor prevazute de lege, precum si recuperarea unor drepturi financiare acordate necuvenit;
g) asigura toate informatiile necesare cu privire la intocmirea dosarelor administrative;
h) elibereaza adeverintele solicitate in vederea obtineri facilitatilor prevazute de lege;
i) acorda consiliere juridica persoanelor cu handicap


Capitolul IV
Atributiile si competentele directorului
Art.10.
Atributiile directorului sunt:
a) raspunde in fata Consiliului Judetean de intreaga activitate in domeniu;
b) asigura incadrarea D.J.A.S. cu personal de specialitate respectând structura si numarul de posturi aprobat de consiliul judetean;
c) intocmeste planul lunar, trimestrial si anual de munca al D.J.A.S. Mures si analizeaza periodic modul de indeplinire, propunând solutii pentru remedierea deficientelor;
d) acorda calificative anuale pentru personalul din structura D.J.A.S. Mures
e) stabileste atributii si competente pentru personalul propriu
f) colaboreaza cu autoritatile publice locale in actiuni comune ce vizeaza acordarea drepturilor persoanelor cu handicap, prevazute de lege;
g) colaboreaza cu Comisia Judeteana de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti, analizeaza cauzele care duc la cresterea nejustificata a numarului persoanelor posesoare de certificate de incadrare in grade de handicap, informeaza Consiliul Judetean asupra situatiei si face propuneri de remediere a cauzelor;
h) raspunde de intocmirea la timp si de exactitatea datelor statistice si a altor materiale informative cerute de Consiliul judetean;
i) evalueaza eficienta si competentele angajatilor si aproba premii si gradatii personalului din subordine;
j) in caz de abateri aplica sanctiuni potrivit normelor legale in vigoare;
k) aproba statul de plata al salariatilor D.J.A.S. Mures si planifica concediile de odihna ale acestora in conformitate cu prevederile legii;
l) repartizeaza corespondenta compartimentelor si personalului din subordine mentionând solutiile de rezolvare;
m) raspunde de rezolvarea legala si la timp a cererilor adresate D.J.A.S. Mures, analizeaza periodic modul in care acestea au fost rezolvate;
n) anuleaza masurile ilegale luate de personalul din subordine;
o) stabileste fisa postului pentru personalul D.J.A.S.
p) emite decizii atât pentru acordarea drepturilor beneficiarilor serviciilor D.J.A.S. cât si pentru personalul din subordine;
q) exercita orice alte atributii la dispozitia Consiliului Judetean cuprinse in fisa postului;

Capitolul V

Dispozitii finale
Art.11.
D.J.A.S. Mures va colabora cu autoritatile administratiei publice locale in toate problemele care vizeaza asistenta sociala in domeniul familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap si a persoanelor aflate in nevoie, respectând principiile descentralizarii si a autonomiei locale.
Atr.12. Directorul D.J.A.S. Mures este obligat sa asigure cunoasterea si respectarea de catre intreg personalul din subordine al prezentului Regulament de Organizare si Functionare in termen de 30 de zile de la aprobarea acestuia de catre Consiliul Judetean Mures si sa emita in baza prevederilor lui Regulamentul de Ordine Interioara precum si intocmirea fisei postului pentru fiecare angajat.
Art.13. Anual sau ori de câte ori este nevoie, directorul D.J.A.S. Mures ia masuri de reactualizare a fisei postului.