Dosar II.E/4
A CONDIȚIILOR DE REALIZARE A
PROIECTULUI DEPOZIT ECOLGIC LA NIVEL REGIONAL ÎN JUDEȚUL MUREȘ CU S.C. AGENDA 21 S.A. BUCUREȘTI
Comisia pentru finalizarea negocierilor cu
investitorii selecționați pentru realizarea obiectivului de investiție Depozit
ecologic la nivel regional în județul Mureș, numită prin Hotărârea Consiliului
Județean Mureș nr.41/2002 și compusă din:
Președinte Ioan
Vasluian vicepreședinte
Consiliul Județean Mureș
Membrii Flaviu
Ionescu consilier județean
Veres
Adam consilier județean
Ioan
Chioralia consilier județean
Octavian
Popa primar, Primăria Tîrnăveni
Ovidiu
Dancu primar, Primăria Luduș
Vasile
Cornea primar, Primăria Iernut
Peter
Ferenc primar, Primăria Sovata
Ioan
Covrig primar, Primăria
Ungheni
Dănuț
Ștefănescu director, APM-Mureș
Savu
Lucian director general,
DGFPCFS-Mureș
Dunca
Doru director, Consiliul
județean Mureș
Bățaga
Valer șef serviciu, Consiliul
Județean Mureș
s-a
întrunit în datele de 4, 13, 24 martie și 1 aprilie în vederea finalizării
negocierilor de realizare a obiectivului de investiție Depozit ecologic zonal
în județul Mureș, conform procedurii cuprinse în HG nr.621/2002, privind
aprobarea normelor metodologice de aplicare a OG nr.16/2002, privind
contractele de parteneriat public-privat.
La această negociere a participat în
calitate de consultant tehnic, reprezentantul S.C. ARGIF-PROIECT S.R.L.
Pitești, dna. dr. ing. Doina Sofrone. Această firmă a întocmit studiul de
fezabilitate pentru depozitul ecologic.
Președintele comisiei a prezentat celor
prezenți demersurile efectuate în perioada septembrie 2002-ianuarie 2003,
conform legislației în vigoare, în vederea
asigurării continuității procesului de încheiere al unui contract de tip
public-privat.
Astfel după aprobarea de către Consiliul
Județean a listei ofertanților selecționați pentru continuarea negocierilor,
prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.41/2002, a fost contractată
realizarea studiului de fezabilitate pentru depozitul ecologic.
Conform Ordonanței Guvernului nr.16/2002,
privind contractele de parteneriat public-privat, și a normelor metodologice de
aplicare, acest studiu a fost pus la dispoziția ofertanților selecționați cu
prilejul semnării acordurilor de
proiect
Aceste acorduri de proiect definesc
obligațiile și drepturile fiecărei părți, precum și modalitățile de stingere
reciprocă a obligațiilor, pe durata desfășurării negocierilor referitoare la
condițiile de realizare a proiectului.
Cu ofertantul S.C. Agenda 21 S.A. București a fost
încheiat acordul de proiect înregistrat cu nr.279/2003, iar cu ofertantul
Schuster Umweldienst GmbH - Germania, acordul de proiect înregistrat cu nr.
11073/2002.
În ceea ce privește cel de-al treilea ofertant
selecționat, respectiv ARGE XPO &
PP Power Pack Austria, acesta în urma primirii invitației pentru semnarea
unui asemenea acord, a comunicat Consiliului Județean prin e-mailul înregistrat
cu nr.10722/2002, că este interesat de proiect în calitate de furnizor al
echipamentului Power Pack, și nu ca potențial constructor al depozitului
ecologic. În aceste condiții ofertantul nu s-a mai prezentat la semnarea
acordului de proiect.
În data de 20.02.2003, comisia a stabilit să se
comunice celor doi ofertanți interesați, faptul că data de 3 martie 2003
constituie termenul limită de depunere a documentațiilor ofertă rezultate în
urma prelucrării studiului de fezabilitate, la sediul Consiliului Județean
Mureș.
Astfel, negocierile efective cu reprezentanții S.C.
Agenda 21 S.A., au început în data de 4 martie a.c., iar firma Schuster
Umweldienst GmbH, a fost invitată la sediul Consiliului Județean, în data de 10
martie a.c., conform solicitării acesteia.
Firma Schuster Umweldienst GmbH nu a respectat
prevederile Acordului de Proiect referitoare la termenul de depunere al ofertei
finale, iar prin fax-ul nr. 2687/26.03.2003 face cunoscut conducerii
Consiliului Județean Mureș că se retrage de la negocieri pe considerentul că
există riscul ca primăria municipiului Tg. Mureș să nu participe la acest
proiect.
Analiza ofertei firmei S.C. Agenda 21 S.A.
București
Comisia a solicitat ofertantului să prezinte modul
de tratare în cadrul ofertei, a situației potrivit căreia primăria Tg.Mureș nu
va depozita deșeurile colectate de pe raza municipiului la depozitul ecologic
și în ce măsură acest lucru va afecta concepția de ansamblu a proiectului.
Investitorul prezintă că își asumă riscurile care
rezultă din această situație și că în acest sens a avut în vedere faptul că
potrivit strategiei județene de gestionare a deșeurilor, document ce se
constituie ca parte integrantă din Planul Național de Gestionare a Deșeurilor,
la nivelul județului Mureș nu există altă modalitate de tratare a acestei
probleme pentru zona centrală a județului.
Dl. Dănuț Ștefănescu, director al Inspectoratului
județean pentru Protecția Mediului, confirmă acest lucru și de asemenea susține
că o schimbare a strategiei județene implică adoptarea unei alte hotărâri a
autorității publice județene și aprobarea Ministerului Apelor și Mediului.
În continuarea procesului de negociere au fost
prezentate de către investitor etapele de realizare a investiției propriu-zise.
Cu acest prilej au fost discutate modificările
propuse de către investitor la studiul
de fezabilitate pe baza căruia a fost întocmită oferta.
Astfel, investitorul propune realizarea a 2 alveole
de depozitare față de 3 câte prevede studiul de fezabilitate, capacitatea celor
2 alveole încadrându-se în capacitatea totală proiectată. Prima alveolă se
propune a avea o capacitate de 300 mii tone, urmând a fi realizată etapizat, pe
măsura umplerii.
În ceea ce privește dotarea cu utilajele și
instalațiile necesare obținerii autorizației de funcționare, oferta respectă
prevederile studiului de fezabilitate.
Referitor la numărul stațiilor de transfer, al căror
scop este de a optimiza transportul deșeurilor pe distanțe lungi, atât în ceea
ce privește costurile cât și al impactului asupra traficului, investitorul
propune realizarea a 3 stații față de 7 câte se prevăd în studiul de
fezabilitate.
Aceste stații sunt :
-
Luduș 1buc. conform SF
-
Tîrnăveni 1 buc.
conform SF
-
Sîngeorgiul de Pădure
1 buc. conform SF
Se propune eliminarea stațiilor de transfer de la
Tg.Mureș (2 stații), Iernut(1 stație), respectiv Sovata (1 stație), având în
vedere următoarele:
-
în cazul municipiului
Tg. Mureș s-a ținut seama pe de o parte de reținerea primăriei față de
participarea la acest proiect, iar pe de altă parte de distanța relativ mică
față de locația depozitului ecologic, ceea ce presupune ca în cazul în care și
municipiul reședință de județ va apela la acest obiectiv, deșeurile colectate
să fie transportate direct în depozit. Această soluție ar eficientiza din punct
de vedere economic efortul investițional al partenerului privat, cu efecte
pozitive și asupra nivelului de operare.
-
la Iernut se propune
renunțarea la stația de transfer, întrucât cantitatea de deșeuri previzionată
nu justifică execuția. Transferul se va face din autogunoierele operatorului de
salubritate direct în compactorul Companiei.
-
la Sovata se renunță
la construcție și se propune transferul deșeurilor în stația de la Sîngeorgiu
de Pădure. Considerentele avute în vedere se referă la faptul că Sovata este
stațiune turistică, iar numai pentru Sîngeorgiu de Pădure nu se justifică
costurile. De asemenea s-a avut în vedere faptul că operatorul de salubritate
este același pentru ambele localități.
Față de aceste propuneri în urma negocierilor s-a
acceptat soluția în cazul localității Tîrgu-Mureș, s-a propus să fie eliminată
stația de transfer de la Sîngeorgiu de Pădure, urmând să fie realizate stații
de transfer pentru orașele Iernut și Sovata.
La capitolul condiții de asigurare a calității
lucrărilor, oferta garantează respectarea legislației, standardelor și
normativelor în vigoare în România, precum și reglementările UE în domeniul
protecției mediului.
În legătură cu negocierea tarifelor de operare în
depozit, stații de transfer și cele de închidere a depozitelor ne-ecologice,
Comisia a analizat următoarele:
Tarife |
Studiu de fezabilitate |
Oferta inițială |
Oferta actualizată |
Oferta negociată |
depozitare (EURO/to) |
12,00 |
10,50 |
14,84 |
13,75 |
stații de transfer (EURO/to) |
8,00 |
3,05 |
8,10 |
7,75 |
închidere depozite existente (EURO/to) |
- |
- |
2,40 |
2,40 |
Diferențele de tarif între oferta inițială și oferta
prezentată cu ocazia negocierilor au în vedere:
1). ofertele inițiale nu au avut la bază studiul de
fezabilitate, precum și opțiunea beneficiarului de a nu accepta tehnologia
simplificată prezentată de către investitor în sensul transferului direct al
deșeurilor din autogunoiere de mică capacitate din dotarea operatorilor de
salubritate în autocompactoarele de mare capacitate ale companiei;
2) pentru anul 1 și 2 operațional, beneficiarul nu
poate garanta pentru cantitatea de deșeuri produse de municipiul Tîrgu-Mureș,
întrucât acesta a refuzat participarea la proiect;
3) stațiile de transfer vor fi construcții fixe
dotate cu rampe de descărcare, cântar electronic și cabină, cel puțin un
container de mare capacitate în primul an și două sau mai multe, de la caz la
caz în viitor, racord la utilități (apă, canal, energie electrică),
împrejmuire;
4) conform studiului geo preliminar, amplasamentul
este sensibil la activarea de eroziuni de suprafață și/sau alunecări. Aceasta
implică costuri suplimentare la execuție cu scopul de a asigura stabilitatea
versantului;
5) la data solicitării ofertei inițiale nu erau încă
elaborate normele de aplicare ale O.G. 16/2002, și ca urmare oferta financiară
s-a făcut estimativ, fără a cunoaște detaliile proiectului;
6) de la data inițierii procedurii de licitație și
până în prezent au fost aprobate o serie de acte normative în domeniul
salubrității care implică costuri de
autorizare și funcționare neluate în considerație inițial (ex. taxa ANRSC
0,1% din cifra de afaceri lunară, 3% din veniturile rezultate din valorificarea
deșeurilor reciclabile pentru taxa de mediu, alte taxe legate de autorizare din
partea ANRSC);
7) studiul geo preliminar și recomandările acestuia
nu au fost prezentate investitorului decât cu ocazia predării Studiului de
fezabilitate.
În ceea ce
privește tariful de închidere a depozitelor existente, acesta rămâne valabil
numai în condițiile închiderii acestora de către investitor.
La acest capitol, părțile consimt ca nivelul
tarifelor să fie negociate anual.
Referitor la modul de organizare și funcționare al
societății administrator a depozitului ecologic, această societate va avea co-acționari consiliile locale care își
exprimă disponibilitatea de a participa la capitalul social cu contribuție
proprie materializată în cotravaloarea terenurilor puse la dispoziție pentru
obiectivele care urmează a fi construite precum și cu contribuțiile în numerar
ale acestora efectuate cu ocazia realizării documentațiilor tehnice. Cota de participare
a autorităților publice urmează să fie negociată în limita a cel puțin 10% din
valoarea capitalului social, după efectuarea evaluărilor terenurilor ce urmează
a fi utilizate.
Pentru realizarea obiectivului de investiție,
investitorul se obligă să finanțeze în proporție de 100%.
Conform ofertei termenul de realizare a etapei I-a
din proiect, care va asigura funcționalitatea obiectivului, este de 5 luni de
la data obținerii autorizației de construcție. Acest termen se încadrează în
condiția impusă de Consiliul județean, de punere în funcțiune a obiectivului în
maxim 9 luni de la data obținerii tuturor acordurilor.
După clarificarea tuturor aspectelor legate de
oferta prezentată, membrii comisiei au trecut la evaluarea propriu-zisă a
ofertei, pe baza criteriilor aprobate prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș
nr.41/2002.
În urma centralizării punctajelor a rezultat în
cazul acestui ofertant un număr total de 95,08 puncte.
În baza analizelor și negocierilor prezentei oferte,
în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 16/2002 și ale
Hotărârii Guvernului nr. 21/2002 Comisia supune aprobării Consiliuliu județean
prezentul raport de negociere ale căriu principale elemente sunt prezentate în
sinteza anexată.
Președinte Ioan
Vasluian _______________
Membrii Flaviu Ionescu _______________
Veres
Adam _______________
Ioan
Chioralia _______________
Octavian
Popa _______________
Ovidiu
Dancu _______________
Vasile
Cornea _______________
Peter
Ferenc _______________
Ioan
Covrig _______________
Dănuț
Ștefănescu _______________
Savu
Lucian _______________
Dunca
Doru _______________
Bățaga
Valer _______________
SINTEZA PRINCIPALELOR ELEMENTE NEGOCIATE
cu S.C. AGENDA 21 S.A. București
pentru realizarea obiectivului de investiții Depozit ecologic la nivel
regional în județul Mureș
Nr.
crt. |
Elemente |
Prevederi
Studiu de fezabilitate |
Prevederi
ofertă |
Rezultat
negocieri |
Observații |
1. |
Obiectivele generale ale proiectului: - capacitate de depozitare (t/an) - durata de viață (ani) - arie deservită (% din suprafața
județului) - închidere depozite ne-ecologice (nr.) - respectare legislație de mediu națională
și U.E. - localități arondate din care: - urbane - rurale |
107.859 11 - 20 60 7 conform proiect 30 5 25 |
100.000 11 - 20 60 6 conform proiect 29 4 25 |
100.000 11 - 20 60 6 conform proiect 29 4 25 |
|
2. |
Lucrări de bază în depozit: - număr compartimente - infrastructură de acces (km. drum) - arie de servicii - stație tratare nămoluri (capacitate
mc/an) - stație triere (capacitate t/an) - stație compost (capacitate t/an) - stație de epurare (buc.) - incinerator deșeuri toxice, sanitare și
periculoase (capacitate t/an) |
3 3,00 conform proiect 30.000 50.000 30.000 1 - |
2 3,00 conform proiect 30.000 50.000 40.000 1 40.000 |
2 3,00 conform proiect 30.000 50.000 40.000 1 40.000 |
|
3. |
Stații de transfer la: |
Tîrgu-Mureș 2 Tîrnăveni Iernut Luduș Sovata Sîngeorgiu de Pădure |
Tîrnăveni Luduș Sîngeorgiu de Pădure |
Tîrnăveni Iernut Luduș Sovata |
|
4. |
Durata de realizare etapa I-a (luni) |
9 |
9 |
9 |
|
5. |
Valoarea totală a investiției (mii EURO, exclusiv TVA) |
27.578,29 |
29.872,66 |
29.872,66 |
|
6. |
Cotă de participare la investiție (%) |
100 |
100 |
100 |
|
7. |
Tarife de operare - depozitare (EURO / to, exclusiv TVA) - operare în stații de transfer(EURO / to,
exclusiv TVA) - închidere depozite actuale (EURO / to,
exclusiv TVA) |
12,00 8,00 -- |
14,84 8,10 2,40 |
13,75 7,75 2,40 |
Tariful de
închidere a depozitelor existente rămâne valabil numai în condițiile
închiderii acestora de către investitor. |
8. |
Mod de organizare și funcționare a societății administratorforma acționari cota de participare |
S.A. Investitor +
Consilii locale beneficiare minim 51 %
Investitor |
S.A. Investitor +
Consilii locale beneficiare minim 51 %
Investitor |
S.A. Investitor +
Consilii locale beneficiare minim 51 %
Investitor |
Cota de
participare a Consiliilor locale va cuprinde contravaloarea terenurilor puse
dispoziție și a cheltuielilor efectuate cu studiilor preliminare*). |
*) Se propune ca la
negocierea contractului să se pornească de la o cotă minimă de 10% în structura
acționariatului, chiar dacă aportul Consiliilor locale în structura totală a
investițiilor va fi mult mai mică.