Nr. 2.876 / 01.04.2003

Dosar II.E/4

 

 

RAPORT DE NEGOCIERE

A CONDIȚIILOR DE REALIZARE A PROIECTULUI „ DEPOZIT ECOLGIC LA NIVEL REGIONAL  ÎN JUDEȚUL MUREȘ ” CU S.C. AGENDA 21 S.A. – BUCUREȘTI

 

 

 

Comisia pentru finalizarea negocierilor cu investitorii selecționați pentru realizarea obiectivului de investiție „Depozit ecologic la nivel regional în județul Mureș”, numită prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.41/2002 și compusă din:

 

Președinte Ioan Vasluian           vicepreședinte Consiliul Județean Mureș

 

Membrii           Flaviu Ionescu                  consilier județean

                     Veres Adam             consilier județean

                     Ioan Chioralia           consilier județean

                     Octavian Popa         primar, Primăria Tîrnăveni

                     Ovidiu Dancu           primar, Primăria Luduș

                     Vasile Cornea          primar, Primăria Iernut

                     Peter Ferenc           primar, Primăria Sovata

                     Ioan Covrig              primar, Primăria Ungheni

                     Dănuț Ștefănescu     director, APM-Mureș

                     Savu Lucian            director general, DGFPCFS-Mureș

                     Dunca Doru             director, Consiliul județean Mureș

                     Bățaga Valer            șef serviciu, Consiliul Județean Mureș

 

s-a întrunit în datele de 4, 13, 24 martie și 1 aprilie în vederea finalizării negocierilor de realizare a obiectivului de investiție „ Depozit ecologic zonal în județul Mureș”, conform procedurii cuprinse în HG nr.621/2002, privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a OG nr.16/2002, privind contractele de parteneriat public-privat.

       La această negociere a participat în calitate de consultant tehnic, reprezentantul S.C. ARGIF-PROIECT S.R.L. Pitești, dna. dr. ing. Doina Sofrone. Această firmă a întocmit studiul de fezabilitate pentru depozitul ecologic.

       Președintele comisiei a prezentat celor prezenți demersurile efectuate în perioada septembrie 2002-ianuarie 2003, conform legislației în vigoare, în vederea  asigurării continuității procesului de încheiere al unui contract de tip public-privat.

       Astfel după aprobarea de către Consiliul Județean a listei ofertanților selecționați pentru continuarea negocierilor, prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.41/2002, a fost contractată realizarea studiului de fezabilitate pentru depozitul ecologic.

       Conform Ordonanței Guvernului nr.16/2002, privind contractele de parteneriat public-privat, și a normelor metodologice de aplicare, acest studiu a fost pus la dispoziția ofertanților selecționați cu prilejul semnării  acordurilor de proiect

       Aceste acorduri de proiect definesc obligațiile și drepturile fiecărei părți, precum și modalitățile de stingere reciprocă a obligațiilor, pe durata desfășurării negocierilor referitoare la condițiile de realizare a proiectului.

Cu ofertantul S.C. Agenda 21 S.A. București a fost încheiat acordul de proiect înregistrat cu nr.279/2003, iar cu ofertantul Schuster Umweldienst GmbH - Germania, acordul de proiect înregistrat cu nr. 11073/2002.

În ceea ce privește cel de-al treilea ofertant selecționat, respectiv  ARGE XPO & PP Power Pack – Austria, acesta în urma primirii invitației pentru semnarea unui asemenea acord, a comunicat Consiliului Județean prin e-mailul înregistrat cu nr.10722/2002, că este interesat de proiect în calitate de furnizor al echipamentului Power Pack, și nu ca potențial constructor al depozitului ecologic. În aceste condiții ofertantul nu s-a mai prezentat la semnarea acordului de proiect.           

În data de 20.02.2003, comisia a stabilit să se comunice celor doi ofertanți interesați, faptul că data de 3 martie 2003 constituie termenul limită de depunere a documentațiilor ofertă rezultate în urma prelucrării studiului de fezabilitate, la sediul Consiliului Județean Mureș.

Astfel, negocierile efective cu reprezentanții S.C. Agenda 21 S.A., au început în data de 4 martie a.c., iar firma Schuster Umweldienst GmbH, a fost invitată la sediul Consiliului Județean, în data de 10 martie a.c., conform solicitării acesteia.

Firma Schuster Umweldienst GmbH nu a respectat prevederile Acordului de Proiect referitoare la termenul de depunere al ofertei finale, iar prin fax-ul nr. 2687/26.03.2003 face cunoscut conducerii Consiliului Județean Mureș că se retrage de la negocieri pe considerentul că există riscul ca primăria municipiului Tg. Mureș să nu participe la acest proiect.

 

Analiza ofertei firmei S.C. Agenda 21 S.A. București  

 

Comisia a solicitat ofertantului să prezinte modul de tratare în cadrul ofertei, a situației potrivit căreia primăria Tg.Mureș nu va depozita deșeurile colectate de pe raza municipiului la depozitul ecologic și în ce măsură acest lucru va afecta concepția de ansamblu a proiectului.

Investitorul prezintă că își asumă riscurile care rezultă din această situație și că în acest sens a avut în vedere faptul că potrivit strategiei județene de gestionare a deșeurilor, document ce se constituie ca parte integrantă din Planul Național de Gestionare a Deșeurilor, la nivelul județului Mureș nu există altă modalitate de tratare a acestei probleme pentru zona centrală a județului.

Dl. Dănuț Ștefănescu, director al Inspectoratului județean pentru Protecția Mediului, confirmă acest lucru și de asemenea susține că o schimbare a strategiei județene implică adoptarea unei alte hotărâri a autorității publice județene și aprobarea Ministerului Apelor și Mediului.

În continuarea procesului de negociere au fost prezentate de către investitor etapele de realizare a investiției propriu-zise.

Cu acest prilej au fost discutate modificările propuse de către  investitor la studiul de fezabilitate pe baza căruia a fost întocmită oferta.

Astfel, investitorul propune realizarea a 2 alveole de depozitare față de 3 câte prevede studiul de fezabilitate, capacitatea celor 2 alveole încadrându-se în capacitatea totală proiectată. Prima alveolă se propune a avea o capacitate de 300 mii tone, urmând a fi realizată etapizat, pe măsura umplerii.

În ceea ce privește dotarea cu utilajele și instalațiile necesare obținerii autorizației de funcționare, oferta respectă prevederile studiului de fezabilitate.

Referitor la numărul stațiilor de transfer, al căror scop este de a optimiza transportul deșeurilor pe distanțe lungi, atât în ceea ce privește costurile cât și al impactului asupra traficului, investitorul propune realizarea a 3 stații față de 7 câte se prevăd în studiul de fezabilitate.

Aceste stații sunt :

 

-         Luduș 1buc. conform SF

-         Tîrnăveni 1 buc. conform SF

-         Sîngeorgiul de Pădure 1 buc. conform SF

 

Se propune eliminarea stațiilor de transfer de la Tg.Mureș (2 stații), Iernut(1 stație), respectiv Sovata (1 stație), având în vedere următoarele:

 

-         în cazul municipiului Tg. Mureș s-a ținut seama pe de o parte de reținerea primăriei față de participarea la acest proiect, iar pe de altă parte de distanța relativ mică față de locația depozitului ecologic, ceea ce presupune ca în cazul în care și municipiul reședință de județ va apela la acest obiectiv, deșeurile colectate să fie transportate direct în depozit. Această soluție ar eficientiza din punct de vedere economic efortul investițional al partenerului privat, cu efecte pozitive și asupra nivelului de operare.

-         la Iernut se propune renunțarea la stația de transfer, întrucât cantitatea de deșeuri previzionată nu justifică execuția. Transferul se va face din autogunoierele operatorului de salubritate direct în compactorul Companiei.

-         la Sovata se renunță la construcție și se propune transferul deșeurilor în stația de la Sîngeorgiu de Pădure. Considerentele avute în vedere se referă la faptul că Sovata este stațiune turistică, iar numai pentru Sîngeorgiu de Pădure nu se justifică costurile. De asemenea s-a avut în vedere faptul că operatorul de salubritate este același pentru ambele localități.

 

Față de aceste propuneri în urma negocierilor s-a acceptat soluția în cazul localității Tîrgu-Mureș, s-a propus să fie eliminată stația de transfer de la Sîngeorgiu de Pădure, urmând să fie realizate stații de transfer pentru orașele Iernut și Sovata.

La capitolul „condiții de asigurare a calității lucrărilor”, oferta garantează respectarea legislației, standardelor și normativelor în vigoare în România, precum și reglementările UE în domeniul protecției mediului.

În legătură cu negocierea tarifelor de operare în depozit, stații de transfer și cele de închidere a depozitelor ne-ecologice, Comisia a analizat următoarele:

 

Tarife

Studiu de fezabilitate

Oferta inițială

Oferta actualizată

Oferta negociată

depozitare (EURO/to)

12,00

10,50

14,84

13,75

stații de transfer (EURO/to)

8,00

3,05

8,10

7,75

închidere depozite existente (EURO/to)

-

-

2,40

2,40

 

Diferențele de tarif între oferta inițială și oferta prezentată cu ocazia negocierilor au în vedere:

1). ofertele inițiale nu au avut la bază studiul de fezabilitate, precum și opțiunea beneficiarului de a nu accepta tehnologia simplificată prezentată de către investitor în sensul transferului direct al deșeurilor din autogunoiere de mică capacitate din dotarea operatorilor de salubritate în autocompactoarele de mare capacitate ale companiei;

2) pentru anul 1 și 2 operațional, beneficiarul nu poate garanta pentru cantitatea de deșeuri produse de municipiul Tîrgu-Mureș, întrucât acesta a refuzat participarea la proiect;

3) stațiile de transfer vor fi construcții fixe dotate cu rampe de descărcare, cântar electronic și cabină, cel puțin un container de mare capacitate în primul an și două sau mai multe, de la caz la caz în viitor, racord la utilități (apă, canal, energie electrică), împrejmuire;

4) conform studiului geo preliminar, amplasamentul este sensibil la activarea de eroziuni de suprafață și/sau alunecări. Aceasta implică costuri suplimentare la execuție cu scopul de a asigura stabilitatea versantului;

5) la data solicitării ofertei inițiale nu erau încă elaborate normele de aplicare ale O.G. 16/2002, și ca urmare oferta financiară s-a făcut estimativ, fără a cunoaște detaliile proiectului;

6) de la data inițierii procedurii de licitație și până în prezent au fost aprobate o serie de acte normative în domeniul salubrității  care implică costuri de autorizare și funcționare neluate în considerație inițial (ex. taxa ANRSC – 0,1% din cifra de afaceri lunară, 3% din veniturile rezultate din valorificarea deșeurilor reciclabile pentru taxa de mediu, alte taxe legate de autorizare din partea ANRSC);

7) studiul geo preliminar și recomandările acestuia nu au fost prezentate investitorului decât cu ocazia predării Studiului de fezabilitate.

 În ceea ce privește tariful de închidere a depozitelor existente, acesta rămâne valabil numai în condițiile închiderii acestora de către investitor.

La acest capitol, părțile consimt ca nivelul tarifelor să fie negociate anual.

Referitor la modul de organizare și funcționare al societății administrator a depozitului ecologic, această societate va avea  co-acționari consiliile locale care își exprimă disponibilitatea de a participa la capitalul social cu contribuție proprie materializată în cotravaloarea terenurilor puse la dispoziție pentru obiectivele care urmează a fi construite precum și cu contribuțiile în numerar ale acestora efectuate cu ocazia realizării documentațiilor tehnice. Cota de participare a autorităților publice urmează să fie negociată în limita a cel puțin 10% din valoarea capitalului social, după efectuarea evaluărilor terenurilor ce urmează a fi utilizate.

Pentru realizarea obiectivului de investiție, investitorul se obligă să finanțeze în proporție de 100%.

Conform ofertei termenul de realizare a etapei I-a din proiect, care va asigura funcționalitatea obiectivului, este de 5 luni de la data obținerii autorizației de construcție. Acest termen se încadrează în condiția impusă de Consiliul județean, de punere în funcțiune a obiectivului în maxim 9 luni de la data obținerii tuturor acordurilor.

După clarificarea tuturor aspectelor legate de oferta prezentată, membrii comisiei au trecut la evaluarea propriu-zisă a ofertei, pe baza criteriilor aprobate prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.41/2002.

În urma centralizării punctajelor a rezultat în cazul acestui ofertant un număr total de 95,08 puncte.

În baza analizelor și negocierilor prezentei oferte, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 16/2002 și ale Hotărârii Guvernului nr. 21/2002 Comisia supune aprobării Consiliuliu județean prezentul raport de negociere ale căriu principale elemente sunt prezentate în sinteza anexată.

   

 

 

Președinte Ioan Vasluian           _______________

 

 Membrii           Flaviu Ionescu                  _______________

                     Veres Adam             _______________

                     Ioan Chioralia           _______________

                     Octavian Popa         _______________

                     Ovidiu Dancu           _______________

                     Vasile Cornea          _______________

                     Peter Ferenc           _______________

                     Ioan Covrig              _______________

                     Dănuț Ștefănescu     _______________

                     Savu Lucian            _______________

                     Dunca Doru             _______________

                     Bățaga Valer            _______________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SINTEZA PRINCIPALELOR ELEMENTE NEGOCIATE

cu S.C. „AGENDA 21” S.A. București

pentru realizarea obiectivului de investiții “Depozit ecologic la nivel regional în județul Mureș”

 

Nr. crt.

Elemente

Prevederi Studiu de fezabilitate

Prevederi ofertă

Rezultat negocieri

Observații

1.

Obiectivele generale ale proiectului:

 - capacitate de depozitare (t/an)

 - durata de viață (ani)

 - arie deservită (% din suprafața județului)

 - închidere depozite ne-ecologice (nr.)

 - respectare legislație de mediu națională și U.E.

 

 - localități arondate

    din care: - urbane

                  - rurale

 

107.859

11 - 20

60

7

conform proiect

 

30

5

25

 

100.000

11 - 20

60

6

conform proiect

 

29

4

25

 

100.000

11 - 20

60

6

conform proiect

 

29

4

25

 

 

 

 

2.

Lucrări de bază în depozit:

 - număr compartimente

 - infrastructură de acces (km. drum)

 - arie de servicii

 - stație tratare nămoluri (capacitate mc/an)

 - stație triere (capacitate t/an)

 - stație compost (capacitate t/an)

 - stație de epurare (buc.)

 - incinerator deșeuri toxice, sanitare și periculoase (capacitate t/an)

 

3

3,00

conform proiect

30.000

50.000

30.000

1

-

 

2

3,00

conform proiect

30.000

50.000

40.000

1

40.000

 

2

3,00

conform proiect

30.000

50.000

40.000

1

40.000

 

3.

Stații de transfer la:

Tîrgu-Mureș 2

Tîrnăveni

Iernut

Luduș

Sovata

Sîngeorgiu de Pădure

Tîrnăveni

Luduș

Sîngeorgiu de Pădure

Tîrnăveni

Iernut

Luduș

Sovata

 

4.

Durata de realizare etapa I-a (luni)

9

9

9

 

5.

Valoarea totală a investiției (mii EURO, exclusiv TVA)

27.578,29

29.872,66

29.872,66

 

6.

Cotă de participare la investiție (%)

100

100

100

 

7.

Tarife de operare

 - depozitare (EURO / to, exclusiv TVA)

 - operare în stații de transfer(EURO / to, exclusiv TVA)

 - închidere depozite actuale (EURO / to, exclusiv TVA)

 

 

12,00

8,00

--

 

14,84

8,10

2,40

 

13,75

7,75

2,40

Tariful de închidere a depozitelor existente rămâne valabil numai în condițiile închiderii acestora de către investitor.

8.

Mod de organizare și funcționare a societății administrator

forma

acționari

 

 

 cota de participare

 

S.A.

Investitor + Consilii locale beneficiare

minim 51 % Investitor

 

S.A.

Investitor + Consilii locale beneficiare

minim 51 % Investitor

 

S.A.

Investitor + Consilii locale beneficiare

minim 51 % Investitor

 

Cota de participare a Consiliilor locale va cuprinde contravaloarea terenurilor puse dispoziție și a cheltuielilor efectuate cu studiilor preliminare*).

 

*) Se propune ca la negocierea contractului să se pornească de la o cotă minimă de 10% în structura acționariatului, chiar dacă aportul Consiliilor locale în structura totală a investițiilor va fi mult mai mică.