BENEFICIAR
CONSILIUL LOCAL UNGHENI
CONSILIUL
JUDEȚEAN MUREȘ
Obiect: PARCUL INDUSTRIAL
MUREȘ
DOSAR
DRUM DE ACCES LA
PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
comuna UNGHENI
județul Mureș
CONSILIUL JUDETEAN MURES Dosar de cercetare prealabilă
S.U.A.T. DRUM DE ACCES LA
PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
comuna UNGHENI, județul MUREȘ
DOSAR
De cercetare
prealabilă pentru exproprierea pentru cauză de utilitate publică
DRUM DE ACCES
LA
PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
comuna
UNGHENI, județul Mureș
OBIECT: PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
DENUMIREA LUCRĂRII: DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
AMPLASAMENT: extravilan comuna UNGHENI
BENEFICIAR: CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ
PRIMĂRIA UNGHENI
PROIECTANT GENERAL: Consiliul Județean Mureș
CONSILIUL JUDETEAN MURES Dosar de cercetare prealabilă
S.U.A.T. DRUM DE ACCES LA
PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
comuna UNGHENI, județul MUREȘ
BORDEROU
1. DATE GENERALE
1.1.denumirea lucrării
1.2.amplasamentul lucrării
1.3.inițiatorul lucrării
1.4.expropriatorul lucrării
2. MEMORIU JUSTIFICATIV
2.1.Date despre lucrare și
prezentare generală a situației juridice a imobilelor propuse pentru expropriere;
2.2.Descrierea încadrării
lucrării în documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului;
2.3.Date care să justifice:
-interesul național,
respectiv interesul local, după caz;
-avantajele
economico-sociale, ecologice sau de orice altă natură care susțin necesitatea
lucrării
-realizarea lucrării numai
prin expropriere;
2.4.
Date care să descrie inconvenientele de ordin economic, social, ecologic sau de
orice altă natură ale exproprierii.
3.
EVALUAREA COSTURILOR LUCRĂRII (mii lei)
total:
din care: -
costurile legate de realizarea exproprierii
- costurile legate de realizarea propriu-zisă a lucrării
4.
EVALUAREA DURATEI DE REALIZARE A LUCRĂRII (luni)
total:
din care:
-durata procedurii de expropriere
- durata realizării propriu-zise a lucrării
5.
EXTRAS din documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului aprobată,
în ale căror prevederi se înscrie lucrarea, însoțită de copia actului de
aprobare conform legii a respectivei documentații.
6.
PLANUL DE SITUAȚIE al lucrării, cu evidențierea imobilelor propuse pentru
expropriere și a situației lor juridice, la data întocmirii dosarului pentru
cercetarea preaalbilă.
7.
ANEXE.
CONSILIUL JUDETEAN MURES Dosar de cercetare prealabilă
S.U.A.T. DRUM DE ACCES LA
PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ
comuna UNGHENI, județul MUREȘ
1.DATE GENERALE
1.1. denumirea lucrării: Dosar
de cercetare prealabilă pentru realizarea obiectivul de investiție DRUM DE
ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, comuna UNGHENI
1.1.
amplasamentul lucrării: intravilan
Recea, comuna Ungheni
1.2.
inițiatorul lucrării: Consiliul
Județean Mureș
1.3.
expropriatorul lucrării: Consiliul
Județean Mureș
2.
MEMORIU JUSTIFICATIV
Lucrarea a apărut ca o
necesitate pentru realizarea drumului de acces la PARCUL INDUSTRIAL
MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, investiție ce a avut o mulțime de denumiri, și
modificări ale structurii, funcțiunilor și implicit denumiri.
Lucrarea a început ca ZONĂ
ECONOMICĂ LIBERĂ, a continuat ca Parc Industrial Târgu-Mureș, Parc
Industrial Mureș, Parc Industrial Mureș-Platforma Vidrasău.
2.1.Date despre lucrare și prezentare generală a situației juridice a
imobilelor propuse pentru expropriere;
Lucrarea se va executa în
intravilanul localității Recea, ca urmare a devierii traseului Drumului comunal
124, care asigură legătura spre satul Vidrasău, a apărut ca o necesitate pentru
realizarea drumului de acces la PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, și
a extinderii preconizate pentru AEROPORTUL VIDRASĂU-TÂRGU-MUREȘ, toate situate
pe teritoriul comunei Ungheni.
Terenul necesar realizării
drumului, este în mare parte în proprietatea statului, fiind domeniul privat al
comunei UNGHENI, achiziționat prin cumpărare de la foștii proprietari, sau în
domeniul public al primăriei Ungheni.
Prin lucrarea Raport de
expertiză referitor la achiziționarea unor terenuri în zona Parcului Industrial
Mureș, raport aprobat prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș
nr.73/23.10.2003, s-a reușit achiziționarea majorității terenurilor necesare
pentru a putea demara lucrările de execuție. A rămas de achiziționat o suprafață
de 1687 mp, teren ce aparține unui singur proprietar ( proprietarii sunt BĂRBAT
T. VESELINA și alții), care nu au fost de acord cu despăgubirea acordată prin
expertiză.
În baza Dosarului de
cercetasre porealabilă, rezultă ca necesar de expropriat suprafețe
suplimentare, după cunm rezultă din bilanțul de suprafețe anexat la CAP.2.3.
2.2.Descrierea încadrării lucrării în documentația de urbanism sau de
amenajare a teritoriului;
DRUMUL DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA
VIDRASĂU, este înscris în documentația de urbanism PLAN URBANISTIC ZONAL
pentru obiectivul de investiție Drum de acces la Parcul Industrial
Mureș-Platforma Vidrasău, comuna Ungheni, lucrare avizată de către:
-Consiliul Local al comunei
Ungheni, prin Avizul favorabil nr.857/27.02.2003
-Comisia tehnică de avizare
a documentațiilor amenajarea teritoriului și
urbanism a Consiliului Județean
Mureș cu AVIZUL UNIC nr.1/02.03.2004,
-Hotărârea nr.32/25.03.2004
a Consiliului Județean Mureș de avizare a PUZ- pentru obiectivul de investiție
Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău, comuna Ungheni,
Lucrarea este aprobată prin
Hotărârea nr.9/30.04.2004 a orașului UNGHENI, privind aprobarea PUZ- pentru
obiectivul de investiție Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma
Vidrasău, localitatea Recea, comuna Ungheni-(oraș Ungheni).
2.3.Date care să justifice:
-interesul național, respectiv interesul local, după caz;
Drumul de acces la Parcul
Industrial Mureș-Platforma Vidrasău va deservi localitatea Recea și Vidrasău, precum
și PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ.
Având în vedere, deservirea
celor două localități aparținătoare comunei UNGHENI, între timp devenită oraș,
legătura cu Drumul Național D.N.15 (E 60), acest drum va fi de interes local
Elementele care justifică
acest interes, sunt:
-dezvoltarea prin extensie a
Aeroportului Internațional Vidrasău-Târgu-Mureș prin prelungirea pistelor de
aterizare-decolare și CARGO, rezultate ca urmare a managementului de
perspectivă a AEROPORTULUI,
-dezvoltarea complexă a
zonei adiacente AEROPORTULUI cu alte zone funcționale: de la locuințe,
servicii, zone de protecție, etc., conform PUZ-ului aferent, prin mobilare și
amenajare,
- prin implementarea
PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ - obiectiv economic cu implicații majore în
activitățile economice, social-culturale, se asigură o ofertă deosebită de
locuri de muncă, dar și a relațiilor posibile cu zona de influență.
-asigurarea legăturii cu
varianta de ocolire a municipiului Târgu-Mureș-Acățari rin intermediul unei
girații la intersecția acestor două drumuri cu D.N.15(E 60)
-avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice altă natură care
susțin necesitatea lucrării
-sistematizarea complexă a
întregii zone aferente PUZ-ului,
-rezolvarea dificultăților
de circulație ale Drumului comunal 124-subdimensionat,
fără infrastructură corespunzătoare traficului
preconizat al zonei, a unei circulații
fluiente, dimensionate corespunzător normelor în vigoare,
-realizarea
unui sens giratoriu pentru a nu stănjeni circulația majoră a D.N.15(E 60) și
pentru a asigura legătura spre principalele zone de interes, și pentru a reduce
noxele generate la stop de către autovehicole, crearea unui sistem elastic de
staționare în funcție de intensitatea traficului rutier pe cele 4 direcții,
-prin implementarea
prevederilor PUZ-ului se va schimba structura funcțională a localității Recea,
-prin
realizarea DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ se vor asigura posibilități de amplasare de
noi unități economice, de atragere a unor noi investiții-surse de venit la
bugetul local și nu numai,
-stadiul actual al
lucrărilor deja demarate, este destul de avansat, astfel încât orice întârziere
poate produce efecte nedorite, pierderi greu de recuperat.
-natura terenului pe care se
desfășoară traseul drumului este în cea mai mare parte din pășunea comunei
Ungheni, deci domeniul privat al statului.
-realizarea lucrării numai prin expropriere;
În conformitaste cu prevederile PUZ DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, în capitolul 3.3 privind norganizarea circulaației, 3.9. privind obiectivele de utilitate publică, 3.9.2. privind tipul de prioprietate și 3.l9.3. privind circulația terenurilor, rezultă ca necesar, pentru realizarea obiectivului de investiție DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ exproprierea unor suprafețe aflate în domeniul privat al unor persoane fizice și juridice.
Necesarul de teren pentru realizarea DRUMULUI
DE ACCES AL PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ este centralizat în următorul tabel.
Nr. crt. |
PROPRIETAR |
SUPRAFAȚA mp |
CARTE FUNCIARĂ |
Nr.top |
CADASTRU |
|
existent |
Teren de expropriat |
|||||
1 |
MUREȘAN D.DUMITRU |
3 705 |
995 |
2233/N UNGHENI |
431/1/2 |
(325/2) |
2 |
BERȚA EMILIA DUMA MĂRIOARA MOLDOVAN ANA |
7 000 |
1 228 |
2235/N UNGHENI |
- |
(329/2) (329/3) |
3 |
BĂRBAT T.VESELINA și alții |
11 600 |
1687 12 |
926/N VIDRASĂU |
- |
163/3 PROCES |
4 |
LIȚ O.VIORICA BIRIȘ O.MARIA HAGĂU O. ROZALIA ȘERBAN O. ANA |
13 952 |
1 279 |
- |
- |
(327/2) |
5 |
GHERASIM S.MĂRIOARA |
11 500 |
2 051 |
2237/N UNGHENI |
- |
(328/2) |
6 |
MAKARIA I.AGOȘTON |
8 700 |
2008 |
- |
- |
326/2 |
7 |
SAS ZAMFIRA |
|
56 |
|
|
|
8 |
COMUNA UNGHENI |
657 |
657 |
2229/N UNGHENI |
- |
324 |
9 |
COMUNA UNGHENI |
356 689 |
11 836 |
2186/N UNGHENI |
- |
280/2 |
10 |
COMUNA UNGHENI |
3 310 |
3 310 |
2229/N UNGHENI |
- |
323 |
|
TOTAL DRUM |
|
23 089 |
|
|
|
Având în vedere că
demersurile de achiziționare pe cale amiabilă au avut succes cu excepția unui
singur lot, nu există altă cale, decât de declarare de utilitate publică a
obiectivului de investiție DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ.
Suprafața de expropriat este de 1699 mp, se află în
proprietatea d-nei BĂRBAT T. VESELINA și
alții, este situată la o treime din traseul dinspre Vidrasău, și care, față de totalul de suprafeței aferente
amprizei drumului, reprezintă 2,97 %.
2.4. Date care să descrie inconvenientele
de ordin economic, social, ecologic sau de orice altă natură ale exproprierii.
Exproprierea pentru cauză de
utilitate publică are din păcate reguli ce trebuiesc respectate, cu termene
obligatorii, ceea ce duce la o prelungire a termenului de începere a
lucrărilor, iar în ceea ce privește finalizarea, aceasta poate fi obținută doar
prin judecată. Procedura este greoaie, necesită timp, poate duce la întârzieri
în realizarea termenelor planificate.
3. EVALUAREA COSTURILOR LUCRĂRII (mii
lei)
Costurile necesare achiziționării terenurilor, conform raportului de expertiză referitor la achiziționarea unor terenuri în zona Parcului Industrial Mureș, aprobate prin Hotărârea nr. 73/2003 a Consiliului Județea Mureș, sunt evaluate pentru o suprafață de 9.260,00 mp și însumează 1 934 000 mii lei.
Nr. crt. |
PROPRIETAR |
VALOARE ESTIMATĂ |
PLĂTIT Mii lei |
RĂMAS |
Obs |
|
V.UNITARĂ EURO/mp |
V.TOTALĂ lei |
|||||
1 |
MUREȘAN D.DUMITRU |
5,10 |
188.000 |
X |
|
|
2 |
BERȚA EMILIA DUMA MĂRIOARA MOLDOVAN ANA |
5,97 |
272.000 |
X |
|
|
3 |
BĂRBAT T.VESELINA și alții |
5,87 |
369.000 |
- |
x |
Rezervat 300000 |
4 |
LIȚ O.VIORICA BIRIȘ O.MARIA HAGĂU O. ROZALIA ȘERBAN O. ANA |
5,21 |
246.000 |
X |
|
|
5 |
GHERASIM S.MĂRIOARA |
5,70 |
433.000 |
X |
|
|
6 |
MAKARIA I.AGOȘTON |
5,74 |
426.000 |
X |
|
|
7 |
SAS ZAMFIRA |
|
|
|
|
|
8 |
COMUNA UNGHENI |
|
|
|
|
transfer |
9 |
COMUNA UNGHENI |
|
|
|
|
transfer |
10 |
COMUNA UNGHENI |
|
|
|
|
transfer |
|
TOTAL DRUM |
|
1.934.000 |
1.257.242 |
|
|
Din costurile preconizate, au fost deja cheltuite 1.257.242 mii lei pentru achiziționarea terenurilor de la poziția 1,2, 4, 5, și 6.
Diferența de lei rămasă, s-a
pierdut prin transfer la fondul de rezervă, iar pentru anul 2004 s-a prevăzut o
sumă de 300.000 mii lei, pentru achiziționarea terenurilor neachiziționate
4. EVALUAREA
DURATEI DE REALIZARE A LUCRĂRII (luni)
total:
24 luni
din care:
-durata procedurii de expropriere 12 luni
- durata realizării propriu-zise a lucrării 12 luni
Funcție
de durata procesului perioada duratei de realizare a lucrării poate fi diminuată
sau depășită, acest lucru depinzând de negocierile ce vor avea loc.
5. EXTRAS din documentația de urbanism
sau de amenajare a teritoriului aprobată, în ale căror prevederi se înscrie
lucrarea, însoțită de copia actului de aprobare conform legii a respectivei documentații.
MEMORIU DE
PREZENTARE
1.INTRODUCERE
Județul Mureș este puternic
industrializat, dispune de un potențial uman calificat și de resurse deosebite,
ca urmare se impune promovarea unor puternice unități de producție pentru
ocuparea forței de muncă, reducerea șomajului și valorificarea resurselor naturale .
Administrația publică
locală, consideră că prin implementarea proiectului de construire a unui PARC
INDUSTRIAL, fundamentat pe inițiativa comună a autorităților locale și
regionale, pentru a crea un centru economic de referință, se vor asigura
condiții pentru ocuparea forței de muncă, valorificarea resurelor naturale și
umane existente, se va atrage capital autohton și străin, și nu în ultimul rând
va ridica potențialul economic al zonei.
Obiectivul principal este
creșterea potențialului economic al regiunii pentru investitorii români și
străini.
Realizarea unei
infrastructuri la standarde de afaceri la nivel regional, presupune modificări,
modernizări sau extinderi ale celor deja existente, corelarea și racordarea lor
la cele propuse prin planurile de dezvoltare naționale, regionale și locale.
În baza unor programe
locale, regionale, naționale și internaționale, dezvoltarea aeroportului va
cunoaște de asemenea o creștere deosebită. Condiția necesară și obligatorie
este promovarea unor investiții, revigorarea economică a județului și regiunii
ce vor fi deservite de acest AEROPORT.
Unul dintre cele mai
ambițioase proiecte ale administrației locale și județene pentru dezvoltare
economico-regională este amplasarea și dezvoltarea UNUI PARC INDUSTRIAL în
vecinătatea AEROPORTULUI.
Consiliul Județean Mureș, în
dorința de a coordona și sprijini acțiunea de dezvoltare economică, de
asigurare a unei locuiri durabile, prospere, s-a inspirat din experiența,
performanțele tehnico-economice și de ordin ecologic a țărilor Uniunii Europene, unul dintre
obiectivele prioritare fiind asigurarea unui transport fluient și sigur.
Astfel, unul dintre
obiectivele de utilitate publică ce necesită îmbunătățiri, este asigurarea unui
acces corespunzător normelor europene și standardelor internaționale.
Ca urmare, este necesară
devierea și asigurarea unui profil conform normelor în vigoare, respectiv a
drumului comunal D.c. 124 pe un nou traseu, asigurarea intersecției acestuia cu
drumul național D.N.15(E 60) și cu viitoarea rocadă a municipiului Târgu-Mureș.
Zona PARCULUI INDUSTRIAL
MUREȘ este situată pe teritoriul administrativ a comunei Ungheni, în
intravilanul localității Recea.
Noul traseu, este de
asemenea situat pe teritoriul aceleiași comune.
1. 1.Date de recunoaștere a documentației
Denumirea lucrării : PLAN URBANISTIC ZONAL - pentru
amplasarea
DRUM DE ACCES LA PARCUL
INDUSTRIAL
MUREȘ
Faza de proiectare : PUZ
+ PUD
Amplasament : extravilan comuna UNGHENI, județul Mureș
Beneficiar : Primăria UNGHENI
Consiliul
Județean Mureș
Simbol
proiect: 09/2003
1.2. Obiectul lucrării
Lucrarea
a fost comandată de către Consiliul Județean Mureș, pentru primăria comunei
Ungheni, în vederea stabilirii condițiilor
de amplasare a unui DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, pentru
asigurarea unui transport corespunzător funcțiunilor și traficului PARCULUI,
racordarea lui la D.N.15 (E60), pe un teren situat pe teritoriul administrativ
al comunei UNGHENI, lucrare de utilitate publică de importanță județeană.
S-au
urmărit în principiu următoarele :
- dimensionarea construcțiilor
și a amenajărilor propuse, corespunzător suprafeței terenului studiat și a
temei de proiectare,
- rezolvarea circulației
carosabile și pietonale,
- echiparea cu utilități,
- integrarea și armonizarea
noilor construcții în cadrul natural existent.
OBIECTIVELE URMĂRITE PRIN
PROIECT SUNT:
1. Stabilirea terenului aferent investiției și
includerea lui în intravilan,
2. Asigurarea celui mai economic traseu de drum, cu
acces din toate direcțiile,
3. Asigurarea cu rețele tehnico-edilitare necesare,
prin racordare la rețelele existente,
4. Măsuri și acțiuni pentru protejarea și
conservarea mediului,
5. Stabilirea și marcarea zonei de protecție a
AEROPORTULUI,
6.Includerea în intravilan și zonificarea
terenurilor necesare pentru dezvoltare.
Principalul obiectiv al
prezentului PUZ este reglementarea
urbanistică și tehnico-edilitară, precum și asigurarea bazei legale
pentru exproprierea unor terenuri în vederea realizării obiectivelor de
utilitate publică: drum, rețele tehnico-edilitare.
1.3. Surse de documentare.
Baza
topografică utilizată pentru elaborarea prezentului PUZ este constituită din
carourile scara 1:5 000, 1 : 50 000 și 1:25 000 tipărite în anul 1962,
completată cu :
-ridicarea topo a fost
realizată de către d-nul ing.MISARĂȘ FLAVIU,
-date culese pe teren sau
din documentații privind rețelele de infrastructură.,
-date din Planurile
Urbanistice Generale ale localităților comunei Ungheni, respectiv PUG Recea,
avizat cu nr.1/1999 al Comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism
a Consiliului Județean Mureș, aprobat cu Hotărârea Consiliului Local
nr.8/29.02.2000.
-Studiu de Fezabilitate și
proiect tehnic nr.2561/2001 aferent PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ, proiecte
întocmite de către IPTANA București ,
-Studiul de Fezabilitate "Construcție
varianta DN-ocolire Târgu-Mureș, între Ungheni D.N. 15-sens giratoriu acces
Parc Industrial Mureș și Acățari DN 13 (km 157+500), beneficiar ADMINISTRAȚIA
NAȚIONALĂ A DRUMURILOR, proiectant: SC CONSITRANS SRL București;
proiect/contract nr.2561/ad.1/2001, faza PT+DE, cu racordare obligatorie în
SENSUL GIRATORIU 03-cod plan RO 9915-01-DP 5/7 situat pe D.N.15-E 60, avizat cu
AVIZUL UNIC nr.48/2002 al Comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și
urbanism a Consiliului Județean Mureș, pentru VARIANTA I.
2. STADIUL ACTUAL AL DEZVOLTĂRII URBANISTICE
În baza unor programe
locale, regionale, naționale și internaționale, dezvoltarea aeroportului și
zonele adiacente lui va cunoaște o creștere deosebită. Condiția necesară și
obligatorie este promovarea unor investiții, revigorarea economică a județului
și regiunilor ce vor fi deservite de acest AEROPORT.
Unul dintre cele mai
ambițioase proiecte ale administrației locale, județene și regionale este
dezvoltarea UNUI PARC INDUSTRIAL.
Unul dintre principalele
obiectivele pentru promovarea celor două enunțate mai sus, este asigurarea unui
acces corespunzător normelor europene și standardelor internaționale,
dimensionat corespunzător propunerilor preconizate până în prezent și ținând
cont și de interesul față de zonă pe termen lung.
2.1.Încadrare în zonă și localitate.
Propunerile preconizate
pentru dezvoltarea AEROPORTULUI și a PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ aflate în
vecinătatea zonei studiate, solicită devierea actualului acces al D.c.124 și
propune asigurarea unui traseu în corelare cu ultimele soluții și studii
aferente acestora, pentru a asigura posibilități de dezvoltare a pistei
AEROPORTULUI, accesului la PARCUL INDUSTRIAL, ambele, corespunzător traficului
preconizat, în vederea asigurării unui transport în siguranță și a acoperirii
unei arii largi de interese, care va cuprinde județele Mureș, Alba, Bistrița, Harghita, Covasna și Brașov.
În baza unor programe
locale, regionale, naționale și internaționale, dezvoltarea aeroportului va
cunoaște o creștere deosebită. Condiția necesară și obligatorie este promovarea
unor investiții, revigorarea economică a județului și regiunilor ce vor fi deservite
de acest AEROPORT.
PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ are ca scop principal
asigurarea de locuri de muncă, reducerea șomajului la nivel local și județean,
a unui cadru de afaceri economice și de producție, reducerea distasnțelor față
de mijlocul de transport aerian.
În
Planul Urbanistic General RECEA-elaborat în 1996, de către Biroul de proiectare
al Consiliului Județean Mureș, avizat în 1998 și aprobat în 2000, și
PUG-UNGHENI împreună cu localitățile comunei, elaborat în anul 2000 de către SC
PACT COMOR SRL Târgu-Mureș, avizat și aprobat în 2000, zona aferentă DRUMULUI
DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL nu estze prevăzută pentru dezvoltare și includere
în intravilan. Ea este limitată și este prevăzută până la traseul actualului
drum comunal D.c. 124.
Acest drum se impune a fi
deviat de pe actualul traseu, pentru a asigura posibilități de dezvoltare
pistei AEROPORTULUI și accesului la PARCUL INDUSTRIAL, ambele, corespunzător
traficului preconizat.
Se
impune asigurarea cadrului legal de implementare și promovare a investițiilor preconizate prin studiile și
proiectele elaborate anterior.
Terenul studiat în suprafață
de 79,89 ha, este teren situat în vestul extravilanului localității Recea,
comuna Ungheni, localitate ce poate aspira la statutul de oraș, și la vestul
teritoriului aferent AEROPORTULUI TÂRGU-MUREȘ,
Zona studiată nu este
ocupată de construcții, terenul este liber, plan, cu pante mici, și este situat
în vecinătatea intersecției unor importante drumuri naționale D.N.15 (E 60)
și (a viitoarei AUTOSTRĂZII
BRAȘOV-BORȘ), drumuri comunale D.c.124 și a racordului cu varianta de ocolire a
municipiului Tâgu-Mureș.
Posibilitatea de completare
și mobilare a zonei cu noi obiective, pentru care s-a manifestat un deosebit interes din partea
autorităților locale și județene, este motivul pentru care s-a întocmit
prezenta documentație.
Documentația va reglementa
din punct de vedere urbanistic modul de amplasare și construire și face parte
integrantă din documentația aferentă investiției de importanță județeană.
Din concluziile studiilor
anterioare rezultză ca necesare studierea, aprofundarea și analizarea
următoarelor aspecte:
-respectarea dreptului de
proprietate,
-modernizarea și devierea
circulației carosabile existente,
-stabilirea terenurilor
necesare pentru DRUMUL DE ACCES,
-zonificarea funcțională a
zonei nou incluse,
-integrarea noilor
construcții și amenajări cu cadrul natural și construit,
-asigurarea cu utilități,
-introducerea în intravilan
de noi suprafețe necesare dezvoltărilor,
-reglementarea zonelor de
protecție cerute de lege,
-întocmirea Regulamentului
Local de Urbanism.
2.2.1.Aspecte
generale
Terenul
studiat, în suprafață de 78,89 ha din care, aferent DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL
INDUSTRIAL MUREȘ sunt 11,75 ha, este
teren situat parțial în partea de nord-vest a teritoriului intravilanului
localității Recea și pe teritoriul
administrativ al comunei Ungheni, judetul Mureș, la intersecția cu drumul național, D.N.15 (E 60),
Terenul studiat, este format
din terenuri agricole, drumuri și ape situate între localitatea Recea și
Ungheni.
Zona cuprinde terenuri
libere, plane și neconstruite, în cea mai mare parte proprietate particulară,
dar și de stat.
Accesul actual se asigură
dinspre D.N.15 prin D.c. 124, drum amenajat în ultimul timp.
2.2.2.Analiza
geotehnică
Terenul studiat pentru DRUM
DE LEGĂTURĂ LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, este situat pe malul stâng al râului
Mureș, pe o terasă aferentă pârâului
Cerghid, afluient al râului Mureș.
Terenul are o pantă generală
de 0,1-0,3 % cu expunere nord-vestică spre râul Mureș.
Terenul de fundare este
constituit din granule fine cu un strat vegetal de 50 cm sedimentat pe o argilă
mărnoasă cenușie de natură aluvională,
consolidată de vârstă panoniană, strat aflat la cca 1,0 m adâncime. Peste accest
strat, este o pânză de apă freatică cu
un nivel hidrostatic variabil, ce este determinat de cantitatea de precipitații
ale anului hidrologic și determină stagnări de ape.
Adâncimea
de fundare se va stabili pentru fiecare construcție în parte în baza Studiului
geotehnic ce se va întocmi.
Zona
este de intensitate seismică este de gradul 7.
2.2.3. Căile
de comunicație
Zona studiată este deservită
de:
- drumul comunal D.c.124
care limitează zona studiată. Acest drum este amenajat pe traseul și profilul
unui drum de câmp, se intersectează cu drumul național D.N.15 (E 60), în unghi
drept și are un profil transversal de numai 6,00 m. Are îmbrăcăminți asfaltice
și este în stare mediocră.
Accesul
spre zona studiată se face pe drumurile existente și anume:
-D.N.15 (E60) axa est-vest
cu legătură spre sudul și est-vestul județului, drum reabilitat cu o lățime de
8,00 m, asigură accesul spre zona studiată, și este adiacent ei, este un drum cu
îmbrăcăminți adecvate, profile longitudinale și transversale corespunzătoare,
-D.J.151 B se intersectează
cu D.N.15 (E 60) la cca.1,6 km, nu
atinge zona studiată dar deservește prin localitățile Cerghid, Cerghizel,
comuna Ungheni, cu teritoriul localităților din comuna Ungheni și comuna Mica,
de unde se poate accede înspre municipiul Târnăveni și zona aferentă lui.
Aceste
artere importante ale județului, pot asigura accesul la AEROPORT și PARCUL
INDUSTRIAL din toate direcțiile. Sunt cu profile longitudinale și transversale
corespunzătoare, cu îmbrăcăminți de asfalt, primul reabilitat, cel de al doilea
în stare bună.
Până la amplasamentul propus
DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL, mai există studii aflate în diferite faze de proiectare și avizare, proiecte
ce vor contribui la completarea și dezvoltarea zonei de influiență a
obiectivelor de inportanță județeană și nu numai.
Transformarea AEROPORTULUI
TÂRGU-MUREȘ în aeroport internațional, nevoia de prelungire și dezvoltare a
pistelor acestuia, precum și apariția în zonă a PARCULUI INDUSTRIAL, fac ca
drumul D.c.124 să se suprapună peste terenul necesar dezvoltărilor și să nu mai
corespundă nevoilor actuale și viitoare ale zonei.
La
cca. 1,5 km de zona studiată va trece viitoarea AUTOSTRADĂ BRAȘOV-BORȘ, iar la
intersecția DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ cu D.N.15 (E60) se va
adăuga și racordul viitoarei rocade a municipiului Târgu-Mureș :
Ungheni-Acățari .
2.2.4. Analiza
situației existente
În zona studiată nu
există construcții, deci zona care face
obiectul prezentului PLAN URBANISTIC ZONAL
este neconstruită. Zonele adiacente, sunt slab construite, și sunt în
exclusivitate terenuri cu o destinație agricolă: arabil, pășune; sau neagricole
ca ape și drumuri, sau rezerve pentru dezvoltare.
O
parte din terenurile existente în zona studiată, sunt situate în zona de
influiență a căi ferate normale și a drumului național, dar și mai important
este faptul că, sunt în zona de protecție și influiență a AEROPORTULUI
INTERNAȚIONAL TÂRGU-MUREȘ.
Propunerile de urbanism
existente prevăd zonificarea terenului cuprins în intravilanul localității
Recea-pentru dezvoltare aeroport, până la limita drumului comunal D.c.124.
Prin devierea acestuia și
construirea DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, se impune și
reconsiderarea intravilanului localității Recea.
Bilanțul teritorial al
suprafețelor analizate, pe proprietăți se prețintă astfel:
nr crt |
SPECIFICARE |
SUPRAFATA ha |
% |
1 |
Terenuri proprietate publica a primăriei |
6,19 |
7,84 |
2 |
Terenuri proprietate privata a primăriei |
13,75 |
17,42 |
3 |
Terenuri proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice |
58,95 |
74,74 |
|
TOTAL SUPRAFATA STUDIATA |
78,89 |
100,00 |
2.2.5.Echiparea
edilitară
Echiparea edilitară a zonei
studiate este slab dezvoltată.
Alimentarea cu apă potabilă
Zona studiată este deservită
de o rețea de alimentare cu apă potabilă pozată paralel cu drumul național
D.N.15.(E 60), care asigură alimentarea cu apă a AEROPORTULUI.
Canalizarea manajeră
În zona studiată nu există
canalizare menajeră.
Canalizarea pluvială
Canalizarea pluvială este
asigurată prin șanțuri și rigole, paralele cu drumurile din zonă, sau canale de
drenaj și pârâul Cerghid.
Alimentarea cu energie electrică
În zona studiată nu există
rețele de alimentare cu energie electrică.
Alimentarea cu energie termică
În zona studiată nu există
rețele sau sisteme de alimentare cu energie termică.
Rețele de fibră optică
În zona studiată există
rețele de fibră optică pozate în lungul D.N.15(E 60).
Rețele de telefonie
În zona studiată există rețele de telefonie în paralel cu calea
ferată adiacentă zonei studiate.
2.2.6.Disfuncționalități
Din analiza situației
existente rezultă următoarele disfuncționalități.
-zona studiată, în
conformitate cu prevederile PLANULUI URBANISTIC GENERAL RECEA se prezintă
astfel:
-este în afara intravilanului localității RECEA avizat de
către Comisia tehnică județeană de avizare a planurilor de urbanism și
amenajarea teritoriului cu nr.1/1999 și aprobat cu Hotărârea consiliului local
Ungheni cu nr.8/29.02.2000,
-în zona drumului național și a căii ferate normale, există
rețele de alimentare cu apă, fibră optică, gaze naturale, etc. ce trebuiesc
protejate ca zonă protejată față de
construcții și culoare tehnice.
-terenurile sunt
neconstruite, utilizate până în prezent ca terenuri agricole, deci propunerile
din prezenta documentație a ținut cont de limitele de proprietate, fără a avea
situații sau vicisituddini legate de existența unor clădiri prost amplasate.
-principala arteră de acces
și care limitează zona studiată este drumul național D.N.15(E 60) cu regim de
extravilan,
-nu există zone verzi,
spații plantate sau pentru sport amenajate,
-parcelările terenurilor
sunt cele date ca urmare a aplicării de către administrația locală a Legii
nr.18/1991, cu modificările ulterioare,
-intersecția dintre drumul
comunal D.c.124 și D.N.15 nu este
amenajată și dimensionată noilor cerințe de dezvoltare a zonei, sau normelor
europene,
-zona este traversată de
pârâul Cerghid, pârâu regularizat, afluient al râului Mureș (situat la cca. 2
km nord de zona studiată),
-la sud, zona studiată va fi
traversată de AUTOSTRADA BRAȘOV-BORȘ și VARIANTA DE OCOLIRE a municipiului
Târgu-Mureș, ceea ce va aduce un plus de interes și trafic auto.
În zona studiată, în baza
analizei situației existente, se constată următoarele disfuncționalități,
redată în tabelul de mai jos:
DOMENIU |
DISFUNCȚIONALITĂȚI |
PRIORITĂȚI |
CIRCULAȚIE |
-D.c 124 este pe un traseu ce va fi abandonat pt. dezvoltare AEROPORT -profil îngust, ce nu mai corespunde traficului actual și în creștere -îmbrăcăminți necorespunzătoare traficului GREU în creștere |
-deviere D.c.126 -asigurare profil corespunzător -asigurare îmbrăcăminți corespunzătoare traficului GREU |
|
-D.N.15(E60) are profil transversal de doar 3 benzi de circulați -INTERSECȚIA DINTRE |
-realizarea a 4 benzi de ciculație |
|
-circulație în creștere datorită apariției PARCULUI INDUSTRIAL, dezvoltării AEROPORTULUI, orașelor și localităților din zonă și a AUTOSTRĂZII BRAȘOV-ORADEA |
-dimensionarea căilor de circulație funcție de traficul greu în creștere -realizarea de lucrări de artă necesare-podețe |
FOND CONSTRUIT ȘI UTILIZAREA TERENURILOR |
-teren insuficient pentru dezvoltare AEROPORT |
-extindere AEROPORT -introducerea în intravilan a zonelor necesare pentru dezvoltare |
|
-zonificare funcțională învechită ce nu mai corespunde dezvoltărilor actuale și viitoare |
-stabilirea zonificării funcționale -evitarea surselor de disconfort pentru populația din zonă |
|
-construire, dezvoltare PARC INDUSTRIAL |
-construire, dezvoltare PARC INDUSTRIAL |
SPAȚII PLANTATE, AGREMENT, SPORT |
-nu există spații plantate pentru agrement, sport sau protecție |
-creere spații plantate de protecție , având rolul de creere de noi habitate și aspect estetic |
PROBLEME DE MEDIU |
APA- zona este brăzdată de canale de colectare și drenare ape pluviale -zona este traversată de pârâul Cerghid-cu debit variabil-regularizat -asigurare alimentare cu apă din sistemul de alimentare cu apă al municipiului Târgu-Mureș |
-supravegherea și monitorizarea apelor de suprafață și de adâncime -asigurarea scurgerilor de ape pluviale - asigurare traseu de alimentare cu apă a PARCULUI INDUSTRIAL -evitarea poluării accidentale cu hidrocarburi |
|
AER-sursele de poluare sunt determinate de traficul aerian, CT. și traficul auto sau vibrații sonore și acustice și zgomot, având aceleași surse |
-nu se voi admite unități producă toare de noxe, -reducerea poluării chimice generate de motoare turboreactoare -prevenirea, limitarea deteriorării și ameliorarea calității atmosferei |
|
SOL-teren plan cu mici denivelări cu depresiuni ce formează condiții de stagnare prelungită a apei -calitatea solurilor sunt aluvionale, hidromorfe cu exces de umiditate -studiu de impact asupra mediului relevă posibilitatea existenței de substanțe toxice și periculoase, petroliere și diluanți |
-respectarea prescripțiilor din studiul de impact |
PROTEJAREA ZONELOR: -cu valoare de patrimoniu -pe baza normelor sanitare în vigoare -față de construcții și culoare tehnice -cu destinație specială -zone poluate |
-în zonă nu există zone cu valoare de patrimoniu, pe baza normelor sanitare în vigoare, cu destinație specială sau poluate, -culoarele tehnice față de construcții și rețele tehnico edilitare nu sunt definite și marcate prin planuri de urbanism, -zonele de culoar de zbor traversează DRUMUL DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL. |
-marcare și definire zone de protecție față de construcții și culoare tehnice pentru drumuri, căi ferate, rețele electrice, gaze naturale, -stabilire zonă de protecție AEROPORT, conf. legislației în vigoare -protejarea culoarului de zbor al AEROPORTULUI -menținerea, ameliorarea calității mediului și reconstrucția zonelor deteriorate -diminuarea sau eliminarea |
2.2.7.Necesități
și opțiuni
Conform temei de proiectare,
rezultă cu pertinență oportunitatea realizării unui Plan Urbanistic Zonal
datorită faptului că suprafața de teren necesară realizării DRUMULUI DE ACCES
LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ este situată într-o zonă cu terenuri proprietate
privată ale unor persoane fizice și juridice și este situat în afara intravilanului
Planului Urbanistic General RECEA aprobat.
PUG
RECEA, comuna UNGHENI nu are prevederi urbanistice pentru zona studiată, în
concluzie sunt necesare propuneri și reglementări urbanistice și
tehnico-edilitare, precum și Regulament Local de Urbanism aferent zonei.
-în conformitate cu tema de proiectare
-se solicită includerea în
intravilan a zonei studiate,
-definirea zonificării
funcționale,
-marcarea zonei de protecție
a drumului național și a variantei de ocolire a municipiului Târgu-Mureș, se va
stabili în conformitate cu prevederile legale în vigoare: Ordonanța Guvernului
României nr. 43/28 august 1997, art.19 (pct.3), aprobată cu Legea nr.82/1998 la
26,00 m între garduri sau construcții în interiorul sau exteriorul localității
,
-realizarea unei circulații
fluiente cu lățimi minime în profil transversal
și longitudinal, normat astfel încât să nu se formeze baraje,
-stabilirea zonei de
protecție a culoarului de zbor.
Din cele enunțate mai sus,
se desprind următoarele :
- vor fi afectaze terenuri
aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, ceea ce presupune
necesitatea exproprierii pentru cauză de utilitate publică, conform Legii
nr.33/1994 și a HGR 583/1994.
-stabilirea zonelor
funcționale adiacente drumului,
-rezolvarea intersecțiilor
dintre drumuri, funcție de trafic, importanță, fluxuri necesare pentru a nu se
produce blocaje pe arterele de circulație,
-completarea și definirea
gradului de urbanizare a zonei,
-creerea unui aspect
arhitectural corespunzător importanței zonei și funcțiunilor preconizate,
-echiparea tehnico-edilitară
funcție de noile investiții, corelarea lor față de cele existente,
-asigurarea posibilităților
de a se construi și dezvolta zona,
-menținerea și păromovarea
unui mediu confortant, nepoluat, de tip urban,
-asigurarea
posibilităților de a se construi într-un cadru legal,
-consultarea populației.
3.STABILIREA
MODULUI DE ORGANIZARE ARHITECTURAL
URBANISTICĂ, CATEGORII DE INTERVENȚII ȘI
REGLEMENTĂRI
3.1.Elemente
de temă
Tema de proiectare a fost
întocmită de către beneficiar, inițiatorul lucrării.
Planul Urbanistic Zonal DRUM
DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ se elaborează în vederea stabilirii
traseului, profilului și nodului de intersecție cu D.N. 15 (E 60).
Pe baza acestui proiect, se
vor întocmi studii de prefezabilitate, studii de fezabilitate și proiecte
tehnice pentru realizarea lucrărilor tehnico-edilitare (echipare cu rețele de
apă, canalizare menajeră și pluvială, gaze naturale, energie electrică, drumuri
și alei pietonale, spații verzi, dotări, etc.).
3.2.Descrierea
soluției de organizare arhitectural-urbanistică
Pentru a descrie modul de
organizare arhitectural urbanistică, punctăm obiectivele și scopul urmărit:
Planul Urbanistic Zonal cuprinde în zona sa studiată, terenuri
private și ale unității teritorial administrative ale comunei Ungheni, și a județului Mureș,
terenuri proprietate publică de importanță națională și locală.
Funcție de destinația nouă
se vor stabili modul și condițiile de schimbări de destinații, funcțiuni, regim
de înălțime, grad de ocupare a terenului, etc.
În zonă și adiacent ei, sunt
rețele tehnico edilitare precum și infrastructură pentru care se stabilesc
zonele de protecție.
Baza topografică scara
1:2000 s-a obținut prin măsurători realizate pe teren, suprapusă cu înscrieri
în Cartea Funciară.
Pe baza Planului Urbanistic
Zonal, se vor emite Certificatele de Urbanism (CU), și Autorizațiile de
Construire (AC) pentru toate tipurile de
investiții preconizate.
Remodelarea
arhitectural-urbanistică și funcțională va oferi noi posibilități de ocupare a
terenului din zona studiată, potrivit amplasamentului, mărimii, condițiilor de
orientare din punct de vedere a punctelor cardinale și a cadrului natural
existent și propus.
ZONE FUNCȚIONALE PROPUSE
-ZONĂ
DE LOCUIT
-ZONĂ DE SERVICII ȘI UNITĂȚI
INDUSTRIALE
-ZONE DE PROTECȚIE-SPAȚII
VERZI
-ZONĂ DE CIRCULAȚII
-ZONĂ APE
-TERENURI LIBERE
Descrierea soluției de organizare arhitectural-urbanistică
Planul Urbanistic Zonal DRUM
DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ se elaborează în vederea stabilirii traseului,
profilului și nodului de intersecție cu D.N. 15 (E 60).
Terenul situat în extravilanul studiat,
aferent PUZ DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, este în cea mai mare
parte domeniul public și privat al statului și privat al unor persoane fizice,
este de formă neregulată.
Modul de amplasare a zonelor
funcționale aferente drumului au fost stabilite de către beneficiari, în
colaborare cu administrația publică locală.
S-au determinat funcțiunile
și modul de amplasare a construcțiilor propuse în cadrul terenului pus la
dispoziție. Pentru alte funcțiuni ce pot să apară în timp, nevoi de extindere,
de dezvoltare în viitor a aaltor activităților economice, se vor întocmi
Planuri Urbanistice de Detaliu.
Se propune prelungirea drumului
existent și traversarea pârâului Cerghid, racordarea lui cu D.N.15(E 60) și
mobilarea în consecință și a zonei cuprinse între D.C.124, pârâul Cerghid și
noul traseu.
Construcțiile care se vor
amplasa, vor fi construcții de tip izolat, cu regim mic de înălțime. Lucrările
de împrejmuire și amenajările aferente, se vor face respectându-se REGULAMENTUL
DE URBANISM, limitele de proprietate și prevederile codului civil privind
vecinătațile, sau ale PUD-urilor ce se vor întocmi de către cei interesați.
3.3.Organizarea
circulației
Organizarea circulației este
determinată de traseul propus al DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ,
de drumurile existente și viitoare.
Astfel, rețeaua de
circulație a zonei studiate, ține cont de următoarele:
-Studiu de Fezabilitate și
proiect tehnic nr.2561/2001 aferent PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ, proiecte
întocmite de către IPTANA București
-Studiul de Fezabilitate
"Construcție varianta DN -ocolire Târgu-Mureș, între Ungheni D.N. 15-sens
giratoriu acces Parc Industrial Mureș) și Acățari DN 13 (km 157+500),
beneficiar ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ A DRUMURILOR, proiectant: SC CONSITRANS SRL
București, proiect/contract nr.2561/ad.1/2001, faza PT+DE, cu racordare
obligatorie în SENSUL GIRATORIU 03-cod plan RO 9915-01-DP 5/7 situat pe
D.N.15-E 60, avizat cu AVIZUL UNIC nr.48/2002 al Comisiei tehnice de amenajarea
teritoriului și urbanism a Consiliului
Județean Mureș pentru VARIANTA I.
-Autostrada
BRAȘOV-ORADEA-BORȘ ce va trece foarte
aproape de zona studiată.
Aceste proiecte vor
contribui la rezolvarea circulației zonei, la asigurarea fluienței de trafic
auto dar și la dezvoltarea zonei.
3.3.1.Căile de
comunicație
În zona studiată se va circula numai pe drumuri sau
străzi, deci cu mijloace auto s-au
pietonal.
Pârâul Cerghid este
regularizat dar nu este propice transportului naval, pentrucă debitul lui este
mic.
Pentru
că zona studiată este traversată de zona de zbor a AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL
TÂRGU-MUREȘ, aceasta este determinantă în asigurarea zonei de zbor și a zonei
de protectie necesară, este delimitată și descrisă prin regulamentul local de
urbanism, conform reglementărilor în vigoare.
3.3.2.
Transportul în comun
Transportul în comun se va
desfășura în continuare pe D.N. 15 (E60) pentru transportul de călători în
tranzit. Stație pentru călători nu este necesară iar pentru opriri sau
staționări ocazionale se propune o supralărgire a carosabilului în zona de DRUM
D.c.124 actual, care oferă posibilități de intrare atât în PARCUL INDUSTRIAL
cât și la Aeroport sau alte obiective din zonă.
Pentru transport în comun,
transport călători pentru PARC INDUSTRIAL MUREȘ se propune folosirea DRUMULUI
DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, pentru care se propune stație în
localitatea Ungheni sau la preuzinalul
PARC-ului propriu-zis.
3.3.3.Parcaje
și garaje
Parcaje și garaje se vor propune prin PUD-uri, în
incinte, în limita terenurilor aferente loturilor, indiferent de funcțiune.
Dacă
obiectivele vor solicita parcaje, acestea se vor rezolva punctual, pentru fiecare
obiect, respectând regulile de circulație, în condițiile avizelor și
acordurilor ce se vor obține de către beneficiarii de investiții, de la
deținătorii acestora, pe baza PUD-urilor ce se vor întocmi anterior proiectelor
de execuție.
3.3.4.
Sistematizare verticală
Având în vedere planeitatea generală a terenului
studiat, sistematizarea verticală presupune mișcări de terenuri minime, ele se
vor stabili prin proiectele de execuție pentru fiecare obiect.
3.5.Zonificarea
teritoriului și bilanț teritorial
Zonificarea teritoriului
studiat propune cuprinderea următoarelor
zone funcționale:
-ZONĂ
DE LOCUIT
-ZONĂ DE SERVICII ȘI UNITĂȚI
INDUSTRIALE
-ZONE DE PROTECȚIE-SPAȚII
VERZI
-ZONĂ DE CIRCULAȚII
-ZONĂ APE
-TERENURI LIBERE
Bilanțul teritorial aferent
zonei studiate prin prezentul PUZ, este redat comparativ existent-propus, după
cum urmează,
BILANȚ
TERITORIAL
Nr. Crt. |
Zone funcționale |
EXISTENT |
PROPUS |
||
Suprafața |
% |
Suprafața |
% |
||
1 |
ZONĂ DE LOCUIT ȘI FUNCȚIUNI COMPLEMENTARE |
0,08 |
0,10 |
21,51 |
27,27 |
2 |
ZONĂ DOTĂRI |
11,95 |
15,14 |
33,80 |
42,84 |
3 |
ZONĂ INDUSTRIALĂ/DEPOZITARE |
- |
- |
0,04 |
0,05 |
4 |
CIRCULAȚIE |
2,66 |
3,37 |
5,26 |
6,67 |
5 |
ZONE DE PROTECȚIE, SPAȚII VERZI |
- |
- |
- |
- |
6 |
APE |
3,53 |
4,47 |
3,53 |
4,47 |
7 |
TERENURI LIBERE |
60,67 |
76,92 |
14,75 |
18,70 |
|
TOTAL |
78,89 |
100,00 |
78,89 |
100,00 |
Din punct de vedere al
situării acestor terenuri BILANȚ
TERITORIAL al zonei studiate se prezintă astfel
SPECIFICARE |
EXISTENT |
PROPUS |
% |
INTRAVILAN |
48,23 |
64,14 |
81,30 |
EXTRAVILAN |
30,66 |
14,75 |
18,70 |
TOTAL |
78,89 |
78,89 |
100,00 |
3.5. Regimul
de înălțime
Regimul de înălțime a fost determinat de funcțiile
și destinația construcțiilor, precum și de zonele de protecție ale
AEROPORTULUI.
Se
propune folosirea pantei naturale a terenului și realizarea de construcții cu regim
mic de înălțime cu parter, parter și etaj.
Înălțimea
maximă a construcțiilor va fi de max. +8,00 față de cota +0,00 .
În cazul în care se va solicita un alt
fel de înălțime, aceasta va fi reglementată printr-o altă documentație de
urbanism ce va fi supusă avizării și aprobării, conform legislației în vigoare.
3.6. Regimul
de aliniere a construcțiilor
Aliniamentele propuse sunt marcate în planșa de
reglementări și propuneri, planșa nr.4.
Aliniamentul
obligatoriu este limita de proprietate a
fiecărui teren și domeniul public sau proprietățile învecinate, iar
aliniamentul propus este cel stabilit prin PUD, s-au la 26,00 m față de axul
propus atât pentru D.N.15 (E 60) cât și pentru DRUMUL DE ACCES LA PARCUL
INDUSTRIAL.
3.7.Modul de
utilizare a terenului
Indicii
recomandați în lucrare, pentru o utilizare bună a terenului aferent zonei studiate
sunt :
POT = 1,4-1,0 %
CUT = 0,11-0,16
3.8. Echiparea
edilitară
În zona studiată există rețele tehnico-edilitare.
3.8.1 Alimentarea cu apă a zonei se poate face din sistemul centralizat de alimentare cu apă a localităților sau de
la Aeroportul Târgu-Mureș-Vidrasău: sunt necesare extinderi în lungul străzilor
existente și propuse pentru acces, de cca 4,7 km.
3.8.2 Canalizarea menajeră și pluvială poate fi asigurată de o Stație de epurare proprie, ce
poate fi amplasată în vecinătate sau prin racordare la rețelele existente ale
Aeroportului. Apele preluate de aceste conducte vor fi adunate în colectorul
principal din zona Aeroportului, și descărcate la STAȚIA DE EPURARE a
municipiului Târgu-Mureș de la Cristești
Deci, ca o alternativă, este
realizarea unei rețele de cca 4,75 km până la Stația de epurare a Aeroportului.
3.8.3 Alimentarea cu căldură -nu este cazul, ea se va rezolva local.
3.8.4.Alimentarea cu energie electrică poate fi asigurată de o rețea de distribuție de 20 kw, prin racordare la rețelele
existente în zonă.
3.8.5 Alimentarea cu gaze naturale poate fi asigurată prin racordare la rețeaua
de presiune redusă din zona localităților învecinate, care nu ajunge în zona
studiată și pentru care sunt necesare extinderi de cca. 1,25 km sau 4,75 km ,
funcție de zona de racord.
3.8.6. Telecomunicații. Construcțiile propuse pot fi deservite de rețele
telefonice, sau se vor folosi telefoane
mobile.
3.9.OBIECTIVE
DE UTILITATE PUBLICĂ
3.9.1. Lista
obiectivelor de utilitate publică
-DRUM DE ACCES LA PARCUL
INDUSTRIAL MUREȘ
-rețea de alimentare cu apă
-rețea de gaze naturale
-rețea de alimentare cu energie electrică
-canalizare menajeră și pluvială
3.9.2.Tipul de
proprietate a terenurilor
Terenul este format aproape
în totalitate din terenuri agricole, din care o parte sunt în proprietatea primăriei. Tabelul de mai jos
relevă în paralel situația existentă față de cea propusă, după cum urmează:
nr crt |
SPECIFICARE |
EXISTENT |
PROPUS |
||
SUPRAFATA |
% |
SUPRAFATA |
% |
||
1 |
Terenuri proprietate publica a primariei |
6,19 |
7,84 |
8,79 |
11,14 |
2 |
Terenuri proprietate privata a primariei |
13,75 |
17,42 |
33,80 |
42,84 |
3 |
Terenuri proprietate privata a persoanelor fizice sau juridice |
58,95 |
74,74 |
36,30 |
46,02 |
|
TOTAL SUPRAFATA STUDIATA |
78,89 |
100,00 |
78,89 |
100,00 |
Din punct de vedere al
zonificării existente și propuse, Bilanțul teritorial aferent zonei studiate
prin prezentul PUZ, redat în tabelul de mai sus, însumează suprafețele necesare
cu cele existente rezultând suprafețele redate în tabelul de mai sus .
Sunt
necesare mișcări de terenuri ce vor fi dobândite în conformitate cu legislația
în vigoare, respectiv circulația terenurilor. În concluzie, vor fi necesare
exproprieri pentru care se va urma procedura conform Legii nr.33/1996 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică.
3.9.3.Circulația
terenurilor
Regimul
juridic al terenurilor EXISTENTE este consemnat în planșa nr.2, ne relevă
faptul că terenul este în parte în domeniul public sau privat al primăriei,
pentru demararea execuției proiectului de DRUM, sunt necesare mișcări de
terenuri dintr-un domeniu în altul, astfel:
--1,61 ha vor trece din domeniul privat al primăriei
în domeniul public,
--cumpărarea sau exproprierea suprafeței necesare de
drum de la persoanele fizice sau juridice pentru asigurarea spațiului necesar
profilului transversal și longitudinal al drumului propus.
Rezultă, ca necesar de
expropriat pentru cauză de utilitate publică următoarele terenuri:
NR. CRT |
PROPRIETAR |
SUPRAFAȚĂ DEȚINUTĂ |
SUPRAFAȚĂ DE CUMPĂRAT/ EXPROPRIAT |
1 |
MUREȘAN ALEXANDRU |
3705 |
995 |
2 |
BENȚA EMILIA |
5823 |
827 |
3 |
BĂRBAT VESELINA |
8734 |
1699 |
4 |
LIȚ VIORICA |
|
1279 |
5 |
GHERASIM MĂRIOARA |
|
2051 |
6 |
MACARIE AGOȘTON |
|
2008 |
7 |
SAS |
|
56 |
9 |
A 1285/2/3 |
13000 |
760 |
10 |
PS |
325036 |
11836 |
11 |
|
|
|
|
TOTAL TEREN NECESAR PT.DRUM |
|
21439 |
4.Concluzii :
Prezentul studiu modifică zonificarea PUG-ului avizat și
aprobat, se încadrează în prevederile R.G.U. aprobat prin H.G.R.525/1996, a
studiilor și proiectelor elaborate anterior, va ridica valoarea urbanistică a
zonei și va răspunde nevoilor actuale și
viitoare de dezvoltare, și va asigura noi locuri de muncă .
Regiile și societățile comerciale furnizoare de utilități, împreună
cu primăria comunei Ungheni, vor întocmi un program de extindere a rețelelor
tehnico edilitare, și de modernizare a drumurilor propuse pentru acces, în
vederea corelării lucrărilor.
Este
necesară includerea în intravilan a suprafeței cuprinse între actualul Drum
comunal D.c.124 până la traseul propus.
Pentru realizarea DRUMULUI
DE ACCES și a legăturii cu D.N.15, a culoarelor pentru utilități, se vor face
demersurile necesare pentru exproprierea
pentru cauză de utilitate publică, în vederea asigurării terenului necesar,
în conformitate cu prevederile legale.
6. PLANUL DE SITUAȚIE al lucrării, cu evidențierea imobilelor propuse
pentru expropriere și a situației lor juridice, la data întocmirii dosarului
pentru cercetarea prealabilă.
Planul
de situație cuprinzând terenurile aferente drumului, dezmembrarea lor și
întabularea în Cartea Funciară a fost întocmit de către d-nul ing. MISARĂȘ
FLAVIU.
7. ANEXE.
- Hotărârea nr.
45/07.09.2000 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției
Zona Liberă Tîrgu-Mureș
- Hotărârea nr.
33/15.05.2001 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției
Parc Industrial Tîrgu-Mureș
- Hotărârea nr.43/12.07.2001
privind modificarea denumirii obiectivului de investiții PARC INDUSTRIAL
TÎRGU-MUREȘ în PARC INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU-UNGHENI
- Hotărârea nr.
52/31.10.2001 privind aprobarea indicatorilor tehnico economici și a Studiului
de fezabilitate pentru investiția PARC INDUSTRIAL MUREȘ, platforma Vidrasău,
Ungheni
- Hotărârea nr.53/31.10.2002 privind aprobarea
Actului constitutiv și a Statutului Societății Comerciale PARC INDUSTRIAL
MUREȘ S.A.
- Hotărârea nr.
73/23.10.2003 privind aprobarea raportului de expertiză referitor la
achiziționarea unor terenuri în zona Parcului Industrial Mureș
- Hotărârea nr.13/29.01.2004
privind aprobarea componenței comisiei de cercetare prealabilă în vederea
declarării utilității publice a unei suprafețe de teren din zona Parcului
Industrial Mureș
- Hotărârea nr.
32/25.03.2004 privind avizarea Planului Urbanistic Zonal(PUZ) pentru obiectivul
de investiție Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău,
comuna Ungheni
- Hotărârea nr.9/30.04.200 a
Consiliului Local Ungheni privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal la
obiectivul de investiții DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, platforma
Vidrasău, localitatea Recea, comuna Ungheni.
INTOCMIT
CONSILIER DE GRAD
SUPERIOR
arh. POJAN DRAGA CAMELIA
Anexă - Planul de situație
al lucrării (imaginea 1, imaginea 2)