BENEFICIAR

CONSILIUL LOCAL UNGHENI

                                      CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obiect: PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

 

 

 

DOSAR

Pentru cercetare prealabilă la obiectivul de investiții

DRUM DE ACCES LA

PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

comuna UNGHENI

județul Mureș

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONSILIUL JUDETEAN MURES                                                  Dosar de cercetare prealabilă

S.U.A.T.                                                                                                  DRUM DE  ACCES LA

                                            PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

        comuna UNGHENI, județul MUREȘ

                                                                                             

 

 

 

 

 

DOSAR

De cercetare prealabilă pentru exproprierea pentru cauză de utilitate publică

DRUM DE ACCES LA

 PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

comuna UNGHENI, județul Mureș

 

 

OBIECT:                                 PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

 

            DENUMIREA LUCRĂRII:    DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

 

            AMPLASAMENT:                 extravilan comuna UNGHENI

 

BENEFICIAR:                       CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ

PRIMĂRIA UNGHENI

 

PROIECTANT GENERAL:   Consiliul Județean Mureș

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONSILIUL JUDETEAN MURES                                                  Dosar de cercetare prealabilă

S.U.A.T.                                                                                                  DRUM DE  ACCES LA

                                            PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

        comuna UNGHENI, județul MUREȘ

                                                                                             

 

 

BORDEROU

 

1.     DATE GENERALE

1.1.denumirea lucrării

1.2.amplasamentul lucrării

1.3.inițiatorul lucrării

1.4.expropriatorul lucrării

2.     MEMORIU JUSTIFICATIV

2.1.Date despre lucrare și prezentare generală a situației juridice a imobilelor propuse pentru expropriere;

2.2.Descrierea încadrării lucrării în documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului;

2.3.Date care să justifice:

-interesul național, respectiv interesul local, după caz;

-avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice altă natură care susțin necesitatea lucrării

-realizarea lucrării numai prin expropriere;

      2.4. Date care să descrie inconvenientele de ordin economic, social, ecologic sau de orice altă natură ale exproprierii.

      3. EVALUAREA COSTURILOR LUCRĂRII (mii lei)

total:

din care:  - costurile legate de realizarea exproprierii

                - costurile legate de realizarea propriu-zisă a lucrării

      4. EVALUAREA DURATEI DE REALIZARE A LUCRĂRII (luni)

total:

din care:  -durata procedurii de expropriere

                - durata realizării propriu-zise a lucrării

       5. EXTRAS din documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului aprobată, în ale căror prevederi se înscrie lucrarea, însoțită de copia actului de aprobare conform legii a respectivei documentații.

       6. PLANUL DE SITUAȚIE al lucrării, cu evidențierea imobilelor propuse pentru expropriere și a situației lor juridice, la data întocmirii dosarului pentru cercetarea preaalbilă.

        7. ANEXE.

 

 

 

 

 

CONSILIUL JUDETEAN MURES                                                  Dosar de cercetare prealabilă

S.U.A.T.                                                                                                  DRUM DE  ACCES LA

                                            PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

        comuna UNGHENI, județul MUREȘ

 

 

 

1.DATE GENERALE

1.1.        denumirea lucrării:           Dosar de cercetare prealabilă pentru realizarea obiectivul de investiție DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, comuna UNGHENI

1.1.                     amplasamentul lucrării:    intravilan Recea, comuna Ungheni

1.2.                     inițiatorul lucrării:            Consiliul Județean Mureș

1.3.                     expropriatorul lucrării:     Consiliul Județean Mureș

 

2.  MEMORIU JUSTIFICATIV

Lucrarea a apărut ca o necesitate pentru realizarea drumului de acces la PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, investiție ce a avut o mulțime de denumiri, și modificări ale structurii, funcțiunilor și implicit denumiri.

Lucrarea a început ca ZONĂ ECONOMICĂ LIBERĂ, a continuat ca „Parc Industrial Târgu-Mureș”, „Parc Industrial Mureș”, „Parc Industrial Mureș-Platforma Vidrasău”.

 

2.1.Date despre lucrare și prezentare generală a situației juridice a imobilelor propuse pentru expropriere;

Lucrarea se va executa în intravilanul localității Recea, ca urmare a devierii traseului Drumului comunal 124, care asigură legătura spre satul Vidrasău, a apărut ca o necesitate pentru realizarea drumului de acces la PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, și a extinderii preconizate pentru AEROPORTUL VIDRASĂU-TÂRGU-MUREȘ, toate situate pe teritoriul comunei Ungheni.

Terenul necesar realizării drumului, este în mare parte în proprietatea statului, fiind domeniul privat al comunei UNGHENI, achiziționat prin cumpărare de la foștii proprietari, sau în domeniul public al primăriei Ungheni.

Prin lucrarea „Raport de expertiză referitor la achiziționarea unor terenuri în zona Parcului Industrial Mureș”, raport aprobat prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.73/23.10.2003, s-a reușit achiziționarea majorității terenurilor necesare pentru a putea demara lucrările de execuție. A rămas de achiziționat o suprafață de 1687 mp, teren ce aparține unui singur proprietar ( proprietarii sunt BĂRBAT T. VESELINA și alții), care nu au fost de acord cu despăgubirea acordată prin expertiză.

În baza Dosarului de cercetasre porealabilă, rezultă ca necesar de expropriat suprafețe suplimentare, după cunm rezultă din bilanțul de suprafețe anexat la CAP.2.3.

2.2.Descrierea încadrării lucrării în documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului;

DRUMUL DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU, este înscris în documentația de urbanism „PLAN URBANISTIC ZONAL pentru obiectivul de investiție Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău”, comuna Ungheni, lucrare avizată de către:

-Consiliul Local al comunei Ungheni, prin Avizul favorabil nr.857/27.02.2003

-Comisia tehnică de avizare a documentațiilor amenajarea teritoriului și  urbanism  a Consiliului Județean Mureș cu AVIZUL UNIC nr.1/02.03.2004,

-Hotărârea nr.32/25.03.2004 a Consiliului Județean Mureș de avizare a PUZ- pentru obiectivul de investiție “Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău”, comuna Ungheni,

Lucrarea este aprobată prin Hotărârea nr.9/30.04.2004 a orașului UNGHENI, privind aprobarea PUZ- pentru obiectivul de investiție “Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău”, localitatea Recea, comuna Ungheni-(oraș Ungheni).

 

2.3.Date care să justifice:

-interesul național, respectiv interesul local, după caz;

Drumul de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău va deservi localitatea Recea și Vidrasău, precum și PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ.

Având în vedere, deservirea celor două localități aparținătoare comunei UNGHENI, între timp devenită oraș, legătura cu Drumul Național D.N.15 (E 60), acest drum va fi de interes local

Elementele care justifică acest interes, sunt:

-dezvoltarea prin extensie a Aeroportului Internațional Vidrasău-Târgu-Mureș prin prelungirea pistelor de aterizare-decolare și CARGO, rezultate ca urmare a managementului de perspectivă a AEROPORTULUI,

-dezvoltarea complexă a zonei adiacente AEROPORTULUI cu alte zone funcționale: de la locuințe, servicii, zone de protecție, etc., conform PUZ-ului aferent, prin mobilare și amenajare,

- prin implementarea PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ - obiectiv economic cu implicații majore în activitățile economice, social-culturale, se asigură o ofertă deosebită de locuri de muncă, dar și a relațiilor posibile cu zona de influență.

-asigurarea legăturii cu varianta de ocolire a municipiului Târgu-Mureș-Acățari rin intermediul unei girații la intersecția acestor două drumuri cu D.N.15(E 60)

-avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice altă natură care susțin necesitatea lucrării

-sistematizarea complexă a întregii zone aferente PUZ-ului,

-rezolvarea dificultăților de circulație ale Drumului comunal 124-subdimensionat, 

fără infrastructură corespunzătoare traficului preconizat al zonei,  a unei circulații fluiente, dimensionate corespunzător normelor în vigoare,

         -realizarea unui sens giratoriu pentru a nu stănjeni circulația majoră a D.N.15(E 60) și pentru a asigura legătura spre principalele zone de interes, și pentru a reduce noxele generate la stop de către autovehicole, crearea unui sistem elastic de staționare în funcție de intensitatea traficului rutier pe cele 4 direcții,

-prin implementarea prevederilor PUZ-ului se va schimba structura funcțională a localității Recea,

         -prin realizarea DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ  se vor asigura posibilități de amplasare de noi unități economice, de atragere a unor noi investiții-surse de venit la bugetul local și nu numai,

-stadiul actual al lucrărilor deja demarate, este destul de avansat, astfel încât orice întârziere poate produce efecte nedorite, pierderi greu de recuperat.

-natura terenului pe care se desfășoară traseul drumului este în cea mai mare parte din pășunea comunei Ungheni, deci domeniul privat al statului.

 

-realizarea lucrării numai prin expropriere;

În conformitaste cu prevederile PUZ DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, în capitolul 3.3 privind norganizarea circulaației, 3.9. privind obiectivele de utilitate publică, 3.9.2. privind tipul de prioprietate și 3.l9.3. privind circulația terenurilor, rezultă ca necesar, pentru realizarea obiectivului de investiție DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ exproprierea unor suprafețe aflate în domeniul privat al unor persoane fizice și juridice.

          Necesarul de teren pentru realizarea DRUMULUI DE ACCES AL PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ este centralizat în următorul tabel.

 

 

Nr.

crt.

PROPRIETAR

SUPRAFAȚA

mp

CARTE FUNCIARĂ

Nr.top

CADASTRU

existent

Teren de

expropriat

1

MUREȘAN D.DUMITRU

3 705

995

2233/N

UNGHENI

431/1/2

(325/2)

2

BERȚA EMILIA

DUMA MĂRIOARA

MOLDOVAN ANA

7 000

1 228

2235/N

UNGHENI

-

(329/2)

(329/3)

3

BĂRBAT T.VESELINA și alții

11 600

1687

12

926/N

VIDRASĂU

-

163/3

PROCES

4

LIȚ O.VIORICA

BIRIȘ O.MARIA

HAGĂU O. ROZALIA

ȘERBAN O. ANA

13 952

1 279

-

-

(327/2)

5

GHERASIM S.MĂRIOARA

11 500

2 051

2237/N

UNGHENI

-

(328/2)

6

MAKARIA I.AGOȘTON

8 700

2008

-

-

326/2

7

SAS ZAMFIRA

 

56

 

 

 

8

COMUNA UNGHENI

657

657

2229/N

UNGHENI

-

324

9

COMUNA UNGHENI

356 689

11 836

2186/N

UNGHENI

-

280/2

10

COMUNA UNGHENI

3 310

3 310

2229/N

UNGHENI

-

323

 

TOTAL DRUM

 

23 089

 

 

 

 

Având în vedere că demersurile de achiziționare pe cale amiabilă au avut succes cu excepția unui singur lot, nu există altă cale, decât de declarare de utilitate publică a obiectivului de investiție DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ.

Suprafața de expropriat este de 1699 mp, se află în proprietatea  d-nei BĂRBAT T. VESELINA și alții, este situată la o treime din traseul dinspre Vidrasău, și care,  față de totalul de suprafeței aferente amprizei drumului, reprezintă 2,97 %.

 

      2.4. Date care să descrie inconvenientele de ordin economic, social, ecologic sau de orice altă natură ale exproprierii.

Exproprierea pentru cauză de utilitate publică are din păcate reguli ce trebuiesc respectate, cu termene obligatorii, ceea ce duce la o prelungire a termenului de începere a lucrărilor, iar în ceea ce privește finalizarea, aceasta poate fi obținută doar prin judecată. Procedura este greoaie, necesită timp, poate duce la întârzieri în realizarea termenelor planificate.

 

      3. EVALUAREA COSTURILOR LUCRĂRII (mii lei)

Costurile necesare achiziționării terenurilor, conform raportului de expertiză referitor la achiziționarea unor terenuri în zona Parcului Industrial Mureș, aprobate prin Hotărârea nr. 73/2003 a Consiliului Județea Mureș, sunt evaluate pentru o suprafață de 9.260,00 mp și însumează 1 934 000 mii lei.

Nr.

crt.

PROPRIETAR

VALOARE ESTIMATĂ

PLĂTIT

Mii lei

RĂMAS

Obs

V.UNITARĂ

EURO/mp

V.TOTALĂ

lei

1

MUREȘAN D.DUMITRU

5,10

188.000

X

 

 

2

BERȚA EMILIA

DUMA MĂRIOARA

MOLDOVAN ANA

5,97

272.000

X

 

 

3

BĂRBAT T.VESELINA și alții

5,87

369.000

-

x

Rezervat

300000

4

LIȚ O.VIORICA

BIRIȘ O.MARIA

HAGĂU O. ROZALIA

ȘERBAN O. ANA

5,21

246.000

X

 

 

5

GHERASIM S.MĂRIOARA

5,70

433.000

X

 

 

6

MAKARIA I.AGOȘTON

5,74

426.000

X

 

 

7

SAS ZAMFIRA

 

 

 

 

 

8

COMUNA UNGHENI

 

 

 

 

transfer

9

COMUNA UNGHENI

 

 

 

 

transfer

10

COMUNA UNGHENI

 

 

 

 

transfer

 

TOTAL DRUM

 

1.934.000

1.257.242

 

 

 

Din costurile preconizate, au fost deja cheltuite 1.257.242 mii lei pentru achiziționarea terenurilor de la poziția 1,2, 4, 5, și  6.

Diferența de lei rămasă, s-a pierdut prin transfer la fondul de rezervă, iar pentru anul 2004 s-a prevăzut o sumă de 300.000 mii lei, pentru achiziționarea terenurilor  neachiziționate

 

4. EVALUAREA DURATEI DE REALIZARE A LUCRĂRII (luni)

total:                                                                           24 luni

din care:  -durata procedurii de expropriere               12 luni

                - durata realizării propriu-zise a lucrării     12 luni

         Funcție de durata procesului perioada duratei de realizare a lucrării poate fi diminuată sau depășită, acest lucru depinzând de negocierile ce vor avea loc.

 

       5. EXTRAS din documentația de urbanism sau de amenajare a teritoriului aprobată, în ale căror prevederi se înscrie lucrarea, însoțită de copia actului de aprobare conform legii a respectivei documentații.

 

MEMORIU DE PREZENTARE

 

1.INTRODUCERE

 

Județul Mureș este puternic industrializat, dispune de un potențial uman calificat și de resurse deosebite, ca urmare se impune promovarea unor puternice unități de producție pentru ocuparea forței de muncă, reducerea șomajului și  valorificarea resurselor naturale .

Administrația publică locală, consideră că prin implementarea proiectului de construire a unui PARC INDUSTRIAL, fundamentat pe inițiativa comună a autorităților locale și regionale, pentru a crea un centru economic de referință, se vor asigura condiții pentru ocuparea forței de muncă, valorificarea resurelor naturale și umane existente, se va atrage capital autohton și străin, și nu în ultimul rând va ridica potențialul economic al zonei.

Obiectivul principal este creșterea potențialului economic al regiunii pentru investitorii români și străini.

Realizarea unei infrastructuri la standarde de afaceri la nivel regional, presupune modificări, modernizări sau extinderi ale celor deja existente, corelarea și racordarea lor la cele propuse prin planurile de dezvoltare naționale, regionale și locale.

În baza unor programe locale, regionale, naționale și internaționale, dezvoltarea aeroportului va cunoaște de asemenea o creștere deosebită. Condiția necesară și obligatorie este promovarea unor investiții, revigorarea economică a județului și regiunii ce vor fi deservite de acest AEROPORT.

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale administrației locale și județene pentru dezvoltare economico-regională este amplasarea și dezvoltarea UNUI PARC INDUSTRIAL în vecinătatea AEROPORTULUI.

Consiliul Județean Mureș, în dorința de a coordona și sprijini acțiunea de dezvoltare economică, de asigurare a unei locuiri durabile, prospere, s-a inspirat din experiența, performanțele tehnico-economice și de ordin ecologic  a țărilor Uniunii Europene, unul dintre obiectivele prioritare fiind asigurarea unui transport fluient și sigur.

Astfel, unul dintre obiectivele de utilitate publică ce necesită îmbunătățiri, este asigurarea unui acces corespunzător normelor europene și standardelor internaționale.

Ca urmare, este necesară devierea și asigurarea unui profil conform normelor în vigoare, respectiv a drumului comunal D.c. 124 pe un nou traseu, asigurarea intersecției acestuia cu drumul național D.N.15(E 60) și cu viitoarea rocadă a municipiului Târgu-Mureș.

Zona PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ este situată pe teritoriul administrativ a comunei Ungheni, în intravilanul localității Recea.

Noul traseu, este de asemenea situat pe teritoriul aceleiași comune.

 

1. 1.Date de recunoaștere a documentației   

 

Denumirea lucrării :          PLAN URBANISTIC ZONAL - pentru amplasarea

                                                   DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL         

MUREȘ                                             

         Faza de proiectare :        PUZ + PUD

         Amplasament :               extravilan comuna UNGHENI,   județul Mureș

         Beneficiar :                     Primăria UNGHENI

                                               Consiliul Județean Mureș

         Simbol proiect:               09/2003               

                     

1.2. Obiectul lucrării

 

         Lucrarea a fost comandată de către Consiliul Județean Mureș, pentru primăria comunei Ungheni, în vederea stabilirii condițiilor  de amplasare a unui DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, pentru asigurarea unui transport corespunzător funcțiunilor și traficului PARCULUI, racordarea lui la D.N.15 (E60), pe un teren situat pe teritoriul administrativ al comunei UNGHENI, lucrare de utilitate publică de importanță județeană.

         S-au urmărit în principiu următoarele :

-       dimensionarea construcțiilor și a amenajărilor propuse, corespunzător suprafeței terenului studiat și a temei de proiectare,

-       rezolvarea circulației carosabile și pietonale,

-       echiparea cu utilități,

-       integrarea și armonizarea noilor construcții în cadrul natural existent.

 

OBIECTIVELE URMĂRITE PRIN PROIECT SUNT:

1. Stabilirea terenului aferent investiției și includerea lui în intravilan,

2. Asigurarea celui mai economic traseu de drum, cu acces din toate direcțiile,

3. Asigurarea cu rețele tehnico-edilitare necesare, prin racordare la rețelele existente,

4. Măsuri și acțiuni pentru protejarea și conservarea mediului,

5. Stabilirea și marcarea zonei de protecție a AEROPORTULUI,

6.Includerea în intravilan și zonificarea terenurilor necesare pentru dezvoltare.

Principalul obiectiv al prezentului PUZ este reglementarea  urbanistică și tehnico-edilitară, precum și asigurarea bazei legale pentru exproprierea unor terenuri în vederea realizării obiectivelor de utilitate publică: drum, rețele tehnico-edilitare.

 

1.3. Surse de documentare.

         Baza topografică utilizată pentru elaborarea prezentului PUZ este constituită din carourile scara 1:5 000, 1 : 50 000 și 1:25 000 tipărite în anul 1962, completată cu :

-ridicarea topo a fost realizată de către d-nul ing.MISARĂȘ FLAVIU,

-date culese pe teren sau din documentații privind rețelele de infrastructură.,

-date din Planurile Urbanistice Generale ale localităților comunei Ungheni, respectiv PUG Recea, avizat cu nr.1/1999 al Comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism a Consiliului Județean Mureș, aprobat cu Hotărârea Consiliului Local nr.8/29.02.2000.

-Studiu de Fezabilitate și proiect tehnic nr.2561/2001 aferent PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ, proiecte întocmite de către IPTANA București ,

 -Studiul de Fezabilitate "Construcție varianta DN-ocolire Târgu-Mureș, între Ungheni D.N. 15-sens giratoriu acces Parc Industrial Mureș și Acățari DN 13 (km 157+500), beneficiar ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ A DRUMURILOR, proiectant: SC CONSITRANS SRL București; proiect/contract nr.2561/ad.1/2001, faza PT+DE, cu racordare obligatorie în SENSUL GIRATORIU 03-cod plan RO 9915-01-DP 5/7 situat pe D.N.15-E 60, avizat cu AVIZUL UNIC nr.48/2002 al Comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism a Consiliului Județean Mureș, pentru VARIANTA I.

                  

2. STADIUL ACTUAL AL DEZVOLTĂRII URBANISTICE

În baza unor programe locale, regionale, naționale și internaționale, dezvoltarea aeroportului și zonele adiacente lui va cunoaște o creștere deosebită. Condiția necesară și obligatorie este promovarea unor investiții, revigorarea economică a județului și regiunilor ce vor fi deservite de acest AEROPORT.

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale administrației locale, județene și regionale este dezvoltarea UNUI PARC INDUSTRIAL.

Unul dintre principalele obiectivele pentru promovarea celor două enunțate mai sus, este asigurarea unui acces corespunzător normelor europene și standardelor internaționale, dimensionat corespunzător propunerilor preconizate până în prezent și ținând cont și de interesul față de zonă pe termen lung.

 

2.1.Încadrare în zonă și localitate.

Propunerile preconizate pentru dezvoltarea AEROPORTULUI și a PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ aflate în vecinătatea zonei studiate, solicită devierea actualului acces al D.c.124 și propune asigurarea unui traseu în corelare cu ultimele soluții și studii aferente acestora, pentru a asigura posibilități de dezvoltare a pistei AEROPORTULUI, accesului la PARCUL INDUSTRIAL, ambele, corespunzător traficului preconizat, în vederea asigurării unui transport în siguranță și a acoperirii unei arii largi de interese, care va cuprinde județele Mureș,  Alba, Bistrița, Harghita, Covasna și Brașov.

În baza unor programe locale, regionale, naționale și internaționale, dezvoltarea aeroportului va cunoaște o creștere deosebită. Condiția necesară și obligatorie este promovarea unor investiții, revigorarea economică a județului și regiunilor ce vor fi deservite de acest AEROPORT.

 PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ are ca scop principal asigurarea de locuri de muncă, reducerea șomajului la nivel local și județean, a unui cadru de afaceri economice și de producție, reducerea distasnțelor față de mijlocul de transport aerian.

         În Planul Urbanistic General RECEA-elaborat în 1996, de către Biroul de proiectare al Consiliului Județean Mureș, avizat în 1998 și aprobat în 2000, și PUG-UNGHENI împreună cu localitățile comunei, elaborat în anul 2000 de către SC PACT COMOR SRL Târgu-Mureș, avizat și aprobat în 2000, zona aferentă DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL nu estze prevăzută pentru dezvoltare și includere în intravilan. Ea este limitată și este prevăzută până la traseul actualului drum comunal D.c. 124.

Acest drum se impune a fi deviat de pe actualul traseu, pentru a asigura posibilități de dezvoltare pistei AEROPORTULUI și accesului la PARCUL INDUSTRIAL, ambele, corespunzător traficului preconizat.

         Se impune asigurarea cadrului legal de implementare și promovare a  investițiilor preconizate prin studiile și proiectele elaborate anterior.

Terenul studiat în suprafață de 79,89 ha, este teren situat în vestul extravilanului localității Recea, comuna Ungheni, localitate ce poate aspira la statutul de oraș, și la vestul teritoriului aferent AEROPORTULUI TÂRGU-MUREȘ,

Zona studiată nu este ocupată de construcții, terenul este liber, plan, cu pante mici, și este situat în vecinătatea intersecției unor importante drumuri naționale D.N.15 (E 60) și  (a viitoarei AUTOSTRĂZII BRAȘOV-BORȘ), drumuri comunale D.c.124 și a racordului cu varianta de ocolire a municipiului Tâgu-Mureș.

Posibilitatea de completare și mobilare a zonei cu noi obiective, pentru care  s-a manifestat un deosebit interes din partea autorităților locale și județene, este motivul pentru care s-a întocmit prezenta documentație.

Documentația va reglementa din punct de vedere urbanistic modul de amplasare și construire și face parte integrantă din documentația aferentă investiției de importanță județeană.

Din concluziile studiilor anterioare rezultză ca necesare studierea, aprofundarea și analizarea următoarelor aspecte:

-respectarea dreptului de proprietate,

-modernizarea și devierea circulației carosabile existente,

-stabilirea terenurilor necesare pentru DRUMUL DE ACCES,

-zonificarea funcțională a zonei nou incluse,

-integrarea noilor construcții și amenajări cu cadrul natural și construit,

-asigurarea cu utilități,

-introducerea în intravilan de noi suprafețe necesare dezvoltărilor,

-reglementarea zonelor de protecție cerute de lege,

-întocmirea Regulamentului Local de Urbanism.

 

2.2.1.Aspecte generale

         Terenul studiat, în suprafață de 78,89 ha din care, aferent DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ sunt 11,75 ha,  este teren situat parțial în partea de nord-vest a teritoriului intravilanului localității Recea și pe  teritoriul administrativ al comunei Ungheni, judetul Mureș,  la intersecția cu drumul național,  D.N.15 (E 60),

Terenul studiat, este format din terenuri agricole, drumuri și ape situate între localitatea Recea și Ungheni.

Zona cuprinde terenuri libere, plane și neconstruite, în cea mai mare parte proprietate particulară, dar și de stat.

Accesul actual se asigură dinspre D.N.15 prin D.c. 124, drum amenajat în ultimul timp.  

 

2.2.2.Analiza geotehnică

Terenul studiat pentru DRUM DE LEGĂTURĂ LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, este situat pe malul stâng al râului Mureș, pe o terasă aferentă pârâului   Cerghid, afluient al râului Mureș.

Terenul are o pantă generală de 0,1-0,3 % cu expunere nord-vestică spre râul Mureș. 

Terenul de fundare este constituit din granule fine cu un strat vegetal de 50 cm sedimentat pe o argilă mărnoasă  cenușie de natură aluvională, consolidată de vârstă panoniană, strat aflat la cca 1,0 m adâncime. Peste accest strat, este o pânză de apă freatică  cu un nivel hidrostatic variabil, ce este determinat de cantitatea de precipitații ale anului hidrologic și determină stagnări de ape.

         Adâncimea de fundare se va stabili pentru fiecare construcție în parte în baza Studiului geotehnic ce se va întocmi.

         Zona este de intensitate seismică este de gradul 7.

 

2.2.3. Căile de comunicație

Zona studiată este deservită de:

- drumul comunal D.c.124 care limitează zona studiată. Acest drum este amenajat pe traseul și profilul unui drum de câmp, se intersectează cu drumul național D.N.15 (E 60), în unghi drept și are un profil transversal de numai 6,00 m. Are îmbrăcăminți asfaltice și este în stare mediocră.

         Accesul spre zona studiată se face pe drumurile existente și anume:

-D.N.15 (E60) axa est-vest cu legătură spre sudul și est-vestul județului, drum reabilitat cu o lățime de 8,00 m, asigură accesul spre zona studiată, și este adiacent ei, este un  drum cu  îmbrăcăminți adecvate, profile longitudinale și transversale  corespunzătoare,

-D.J.151 B se intersectează cu D.N.15 (E 60) la cca.1,6 km,  nu atinge zona studiată dar deservește prin localitățile Cerghid, Cerghizel, comuna Ungheni, cu teritoriul localităților din comuna Ungheni și comuna Mica, de unde se poate accede înspre municipiul Târnăveni și zona aferentă lui.

         Aceste artere importante ale județului, pot asigura accesul la AEROPORT și PARCUL INDUSTRIAL din toate direcțiile. Sunt cu profile longitudinale și transversale corespunzătoare, cu îmbrăcăminți de asfalt, primul reabilitat, cel de al doilea în stare bună.

Până la amplasamentul propus DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL, mai există studii aflate în diferite faze de proiectare și avizare, proiecte ce vor contribui la completarea și dezvoltarea zonei de influiență a obiectivelor de inportanță județeană și nu numai.

Transformarea AEROPORTULUI TÂRGU-MUREȘ în aeroport internațional, nevoia de prelungire și dezvoltare a pistelor acestuia, precum și apariția în zonă a PARCULUI INDUSTRIAL, fac ca drumul D.c.124 să se suprapună peste terenul necesar dezvoltărilor și să nu mai corespundă nevoilor actuale și viitoare ale zonei.

         La cca. 1,5 km de zona studiată va trece viitoarea AUTOSTRADĂ BRAȘOV-BORȘ, iar la intersecția DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ cu D.N.15 (E60) se va adăuga și racordul viitoarei rocade a municipiului Târgu-Mureș : Ungheni-Acățari .

 

2.2.4. Analiza situației existente

În zona studiată nu există  construcții, deci zona care face obiectul prezentului PLAN URBANISTIC ZONAL  este neconstruită. Zonele adiacente, sunt slab construite, și sunt în exclusivitate terenuri cu o destinație agricolă: arabil, pășune; sau neagricole ca ape și drumuri, sau rezerve pentru dezvoltare.

         O parte din terenurile existente în zona studiată, sunt situate în zona de influiență a căi ferate normale și a drumului național, dar și mai important este faptul că, sunt în zona de protecție și influiență a AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL TÂRGU-MUREȘ.

Propunerile de urbanism existente prevăd zonificarea terenului cuprins în intravilanul localității Recea-pentru dezvoltare aeroport, până la limita drumului comunal D.c.124.

Prin devierea acestuia și construirea DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, se impune și reconsiderarea intravilanului localității Recea.

Bilanțul teritorial al suprafețelor analizate, pe proprietăți se prețintă astfel:

 

nr

crt

SPECIFICARE

SUPRAFATA

ha

%

1

Terenuri proprietate publica a primăriei

6,19

7,84

2

Terenuri proprietate privata a primăriei

13,75

17,42

3

Terenuri proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice

58,95

74,74

 

TOTAL SUPRAFATA STUDIATA

78,89

100,00

 

2.2.5.Echiparea edilitară

Echiparea edilitară a zonei studiate este slab dezvoltată.

 

 

 

Alimentarea cu apă potabilă

Zona studiată este deservită de o rețea de alimentare cu apă potabilă pozată paralel cu drumul național D.N.15.(E 60), care asigură alimentarea cu apă a AEROPORTULUI.

 

Canalizarea manajeră

În zona studiată nu există canalizare menajeră.

 

Canalizarea pluvială

Canalizarea pluvială este asigurată prin șanțuri și rigole, paralele cu drumurile din zonă, sau canale de drenaj și pârâul Cerghid.

 

Alimentarea cu energie electrică

În zona studiată nu există rețele de alimentare cu energie electrică.

 

Alimentarea cu energie termică

În zona studiată nu există rețele sau sisteme de alimentare cu energie termică.

 

         Rețele de fibră optică

În zona studiată există rețele de fibră optică pozate în lungul D.N.15(E 60).

 

Rețele de telefonie

În zona studiată  există rețele de telefonie în paralel cu calea ferată adiacentă zonei studiate.

 

2.2.6.Disfuncționalități

Din analiza situației existente rezultă următoarele disfuncționalități.

-zona studiată, în conformitate cu prevederile PLANULUI URBANISTIC GENERAL RECEA se prezintă astfel:

         -este în afara intravilanului localității RECEA avizat de către Comisia tehnică județeană de avizare a planurilor de urbanism și amenajarea teritoriului cu nr.1/1999 și aprobat cu Hotărârea consiliului local Ungheni cu nr.8/29.02.2000,

         -în zona drumului național și a căii ferate normale, există rețele de alimentare cu apă, fibră optică, gaze naturale, etc. ce trebuiesc protejate ca zonă protejată față de construcții și culoare tehnice.

-terenurile sunt neconstruite, utilizate până în prezent ca terenuri agricole, deci propunerile din prezenta documentație a ținut cont de limitele de proprietate, fără a avea situații sau vicisituddini legate de existența unor clădiri prost amplasate.

-principala arteră de acces și care limitează zona studiată este drumul național D.N.15(E 60) cu regim de extravilan,

-nu există zone verzi, spații plantate sau pentru sport amenajate,

-parcelările terenurilor sunt cele date ca urmare a aplicării de către administrația locală a Legii nr.18/1991, cu modificările ulterioare,

-intersecția dintre drumul comunal D.c.124 și D.N.15  nu este amenajată și dimensionată noilor cerințe de dezvoltare a zonei, sau normelor europene,

-zona este traversată de pârâul Cerghid, pârâu regularizat, afluient al râului Mureș (situat la cca. 2 km nord de zona studiată),

-la sud, zona studiată va fi traversată de AUTOSTRADA BRAȘOV-BORȘ și VARIANTA DE OCOLIRE a municipiului Târgu-Mureș, ceea ce va aduce un plus de interes și trafic auto.

În zona studiată, în baza analizei situației existente, se constată următoarele disfuncționalități, redată în tabelul de mai jos:

 

DOMENIU

DISFUNCȚIONALITĂȚI

PRIORITĂȚI

CIRCULAȚIE

-D.c 124 este pe un traseu ce va fi abandonat pt. dezvoltare AEROPORT

-profil îngust, ce nu mai corespunde traficului actual și în creștere

-îmbrăcăminți necorespunzătoare

 traficului GREU în creștere

-deviere D.c.126

-asigurare profil

 corespunzător

-asigurare îmbrăcăminți corespunzătoare traficului GREU

 

-D.N.15(E60) are profil transversal de doar 3 benzi de circulați

-INTERSECȚIA DINTRE

-realizarea a 4 benzi de

 ciculație

 

-circulație în creștere datorită apariției      PARCULUI INDUSTRIAL,

 dezvoltării AEROPORTULUI,

 orașelor și localităților din zonă și a AUTOSTRĂZII BRAȘOV-ORADEA

-dimensionarea căilor de circulație funcție de traficul greu în creștere

-realizarea de lucrări de artă necesare-podețe

FOND CONSTRUIT

 ȘI UTILIZAREA

TERENURILOR

-teren insuficient pentru dezvoltare AEROPORT

 

-extindere AEROPORT

-introducerea în intravilan a zonelor necesare pentru dezvoltare

 

-zonificare funcțională învechită ce  nu mai corespunde dezvoltărilor actuale și viitoare

-stabilirea zonificării funcționale

-evitarea surselor de disconfort pentru populația din zonă

 

-construire, dezvoltare PARC

 INDUSTRIAL

-construire, dezvoltare

PARC  INDUSTRIAL

SPAȚII PLANTATE,

AGREMENT, SPORT

-nu există spații plantate pentru agrement, sport sau protecție

-creere spații plantate de protecție , având rolul de creere de noi habitate și aspect estetic

PROBLEME DE MEDIU

APA- zona este brăzdată de canale de colectare și drenare ape pluviale

        -zona este traversată de pârâul Cerghid-cu debit variabil-regularizat

       -asigurare alimentare cu apă din sistemul de alimentare cu apă al municipiului Târgu-Mureș

-supravegherea și

 monitorizarea apelor de suprafață și de adâncime

-asigurarea scurgerilor de ape pluviale

- asigurare traseu de

 alimentare cu apă a PARCULUI INDUSTRIAL

-evitarea poluării accidentale cu hidrocarburi

 

AER-sursele de poluare sunt determinate de traficul aerian, CT. și traficul auto sau vibrații sonore și acustice și zgomot, având aceleași surse

 

-nu se voi admite unități producă toare de noxe,

-reducerea poluării chimice generate de motoare  turboreactoare

-prevenirea, limitarea deteriorării și ameliorarea calității atmosferei

 

SOL-teren plan cu mici denivelări cu depresiuni ce formează condiții de stagnare prelungită a apei

-calitatea solurilor  sunt aluvionale, hidromorfe cu exces de umiditate

-studiu de impact asupra mediului relevă posibilitatea existenței de substanțe toxice și periculoase, petroliere și diluanți

-respectarea prescripțiilor din studiul de impact

PROTEJAREA ZONELOR:

-cu valoare de

patrimoniu

-pe baza normelor sanitare în vigoare

-față de construcții și culoare tehnice

-cu destinație specială

-zone poluate

-în zonă nu există zone cu valoare de patrimoniu, pe baza normelor sanitare în vigoare, cu destinație specială sau poluate,

-culoarele tehnice față de construcții și rețele tehnico edilitare  nu sunt definite și marcate prin planuri de urbanism,

-zonele de culoar de zbor traversează DRUMUL DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL.

-marcare și definire zone de protecție față de construcții și culoare tehnice pentru drumuri, căi ferate, rețele electrice, gaze naturale,

-stabilire zonă de protecție AEROPORT, conf.

 legislației în vigoare

-protejarea culoarului de zbor al AEROPORTULUI

-menținerea, ameliorarea

 calității mediului și reconstrucția zonelor deteriorate

-diminuarea sau eliminarea

 

2.2.7.Necesități și opțiuni

Conform temei de proiectare, rezultă cu pertinență oportunitatea realizării unui Plan Urbanistic Zonal datorită faptului că suprafața de teren necesară realizării DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ este situată într-o zonă cu terenuri proprietate privată ale unor persoane fizice și juridice și este situat în afara intravilanului Planului Urbanistic General RECEA aprobat.

         PUG RECEA, comuna UNGHENI nu are prevederi urbanistice pentru zona studiată, în concluzie sunt necesare propuneri și reglementări urbanistice și tehnico-edilitare, precum și Regulament Local de Urbanism aferent zonei.

-în conformitate cu tema de proiectare

-se solicită includerea în intravilan a zonei studiate,

-definirea zonificării funcționale,

-marcarea zonei de protecție a drumului național și a variantei de ocolire a municipiului Târgu-Mureș, se va stabili în conformitate cu prevederile legale în vigoare: Ordonanța Guvernului României nr. 43/28 august 1997, art.19 (pct.3), aprobată cu Legea nr.82/1998 la 26,00 m între garduri sau construcții în interiorul sau exteriorul localității ,

-realizarea unei circulații fluiente cu lățimi minime în profil transversal  și longitudinal, normat astfel încât să nu se formeze baraje,

-stabilirea zonei de protecție a culoarului de zbor.

Din cele enunțate mai sus, se desprind următoarele :

- vor fi afectaze terenuri aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, ceea ce presupune necesitatea exproprierii pentru cauză de utilitate publică, conform Legii nr.33/1994 și a HGR 583/1994.

-stabilirea zonelor funcționale adiacente drumului,

-rezolvarea intersecțiilor dintre drumuri, funcție de trafic, importanță, fluxuri necesare pentru a nu se produce blocaje pe arterele de circulație,

-completarea și definirea gradului de urbanizare a zonei,

-creerea unui aspect arhitectural corespunzător importanței zonei și funcțiunilor preconizate,

-echiparea tehnico-edilitară funcție de noile investiții, corelarea lor față de cele existente,

-asigurarea posibilităților de a se construi și dezvolta zona,

-menținerea și păromovarea unui mediu confortant, nepoluat, de tip urban,

         -asigurarea posibilităților de a se construi într-un cadru legal,

-consultarea populației.

 

3.STABILIREA MODULUI DE ORGANIZARE ARHITECTURAL

 URBANISTICĂ, CATEGORII DE INTERVENȚII ȘI REGLEMENTĂRI

 

3.1.Elemente de temă

Tema de proiectare a fost întocmită de către beneficiar, inițiatorul lucrării.

Planul Urbanistic Zonal DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ se elaborează în vederea stabilirii traseului, profilului și nodului de intersecție cu D.N. 15 (E 60).

Pe baza acestui proiect, se vor întocmi studii de prefezabilitate, studii de fezabilitate și proiecte tehnice pentru realizarea lucrărilor tehnico-edilitare (echipare cu rețele de apă, canalizare menajeră și pluvială, gaze naturale, energie electrică, drumuri și alei pietonale, spații verzi, dotări, etc.).

 

3.2.Descrierea soluției de organizare arhitectural-urbanistică

Pentru a descrie modul de organizare arhitectural urbanistică, punctăm obiectivele și scopul urmărit:

Planul Urbanistic Zonal  cuprinde în zona sa studiată, terenuri private și ale unității teritorial administrative  ale comunei Ungheni, și a județului Mureș, terenuri proprietate publică de importanță națională și locală.

Funcție de destinația nouă se vor stabili modul și condițiile de schimbări de destinații, funcțiuni, regim de înălțime, grad de ocupare a terenului, etc.

În zonă și adiacent ei, sunt rețele tehnico edilitare precum și infrastructură pentru care se stabilesc zonele de protecție.

Baza topografică scara 1:2000 s-a obținut prin măsurători realizate pe teren, suprapusă cu înscrieri în Cartea Funciară.

Pe baza Planului Urbanistic Zonal, se vor emite Certificatele de Urbanism (CU), și Autorizațiile de Construire  (AC) pentru toate tipurile de investiții preconizate.

Remodelarea arhitectural-urbanistică și funcțională va oferi noi posibilități de ocupare a terenului din zona studiată, potrivit amplasamentului, mărimii, condițiilor de orientare din punct de vedere a punctelor cardinale și a cadrului natural existent și propus.

ZONE FUNCȚIONALE PROPUSE

-ZONĂ DE LOCUIT

-ZONĂ DE SERVICII ȘI UNITĂȚI INDUSTRIALE

-ZONE DE PROTECȚIE-SPAȚII VERZI

-ZONĂ DE CIRCULAȚII

-ZONĂ APE

-TERENURI LIBERE

Descrierea soluției de organizare arhitectural-urbanistică

Planul Urbanistic Zonal DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ se elaborează în vederea stabilirii traseului, profilului și nodului de intersecție cu D.N. 15 (E 60).

         Terenul situat în extravilanul studiat, aferent PUZ DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, este în cea mai mare parte domeniul public și privat al statului și privat al unor persoane fizice, este de formă neregulată.

         Modul de amplasare a zonelor funcționale aferente drumului au fost stabilite de către beneficiari, în colaborare cu administrația publică locală.

S-au determinat funcțiunile și modul de amplasare a construcțiilor propuse în cadrul terenului pus la dispoziție. Pentru alte funcțiuni ce pot să apară în timp, nevoi de extindere, de dezvoltare în viitor a aaltor activităților economice, se vor întocmi Planuri Urbanistice de Detaliu.

         Se propune prelungirea drumului existent și traversarea pârâului Cerghid, racordarea lui cu D.N.15(E 60) și mobilarea în consecință și a zonei cuprinse între D.C.124, pârâul Cerghid și noul traseu.

Construcțiile care se vor amplasa, vor fi construcții de tip izolat, cu regim mic de înălțime. Lucrările de împrejmuire și amenajările aferente, se vor face respectându-se REGULAMENTUL DE URBANISM, limitele de proprietate și prevederile codului civil privind vecinătațile, sau ale PUD-urilor ce se vor întocmi de către cei interesați.

 

3.3.Organizarea circulației

Organizarea circulației este determinată de traseul propus al DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, de drumurile existente și viitoare.

Astfel, rețeaua de circulație a zonei studiate, ține cont de următoarele:

-Studiu de Fezabilitate și proiect tehnic nr.2561/2001 aferent PARCULUI INDUSTRIAL MUREȘ, proiecte întocmite de către IPTANA București

-Studiul de Fezabilitate "Construcție varianta DN -ocolire Târgu-Mureș, între Ungheni D.N. 15-sens giratoriu acces Parc Industrial Mureș) și Acățari DN 13 (km 157+500), beneficiar ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ A DRUMURILOR, proiectant: SC CONSITRANS SRL București, proiect/contract nr.2561/ad.1/2001, faza PT+DE, cu racordare obligatorie în SENSUL GIRATORIU 03-cod plan RO 9915-01-DP 5/7 situat pe D.N.15-E 60, avizat cu AVIZUL UNIC nr.48/2002 al Comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism  a Consiliului Județean Mureș pentru VARIANTA I.

         -Autostrada BRAȘOV-ORADEA-BORȘ  ce va trece foarte aproape de zona studiată.

Aceste proiecte vor contribui la rezolvarea circulației zonei, la asigurarea fluienței de trafic auto dar și la dezvoltarea zonei.

 

3.3.1.Căile de comunicație

         În zona studiată se va circula numai pe drumuri sau străzi, deci  cu mijloace auto s-au pietonal.

Pârâul Cerghid este regularizat dar nu este propice transportului naval, pentrucă debitul lui este mic.

         Pentru că zona studiată este traversată de zona de zbor a AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL TÂRGU-MUREȘ, aceasta este determinantă în asigurarea zonei de zbor și a zonei de protectie necesară, este delimitată și descrisă prin regulamentul local de urbanism, conform reglementărilor în vigoare.

 

3.3.2. Transportul în comun

Transportul în comun se va desfășura în continuare pe D.N. 15 (E60) pentru transportul de călători în tranzit. Stație pentru călători nu este necesară iar pentru opriri sau staționări ocazionale se propune o supralărgire a carosabilului în zona de DRUM D.c.124 actual, care oferă posibilități de intrare atât în PARCUL INDUSTRIAL cât și la Aeroport sau alte obiective din zonă.

Pentru transport în comun, transport călători pentru PARC INDUSTRIAL MUREȘ se propune folosirea DRUMULUI DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, pentru care se propune stație în localitatea Ungheni sau  la preuzinalul PARC-ului propriu-zis.

 

3.3.3.Parcaje și garaje

         Parcaje și garaje se vor propune prin PUD-uri, în incinte, în limita terenurilor aferente loturilor, indiferent de funcțiune.

         Dacă obiectivele vor solicita parcaje, acestea se vor rezolva punctual, pentru fiecare obiect, respectând regulile de circulație, în condițiile avizelor și acordurilor ce se vor obține de către beneficiarii de investiții, de la deținătorii acestora, pe baza PUD-urilor ce se vor întocmi anterior proiectelor de execuție.

 

3.3.4. Sistematizare verticală

         Având în vedere planeitatea generală a terenului studiat, sistematizarea verticală presupune mișcări de terenuri minime, ele se vor stabili prin proiectele de execuție pentru fiecare obiect.

 

 

3.5.Zonificarea teritoriului și bilanț teritorial

Zonificarea teritoriului studiat  propune cuprinderea următoarelor zone funcționale:

-ZONĂ DE LOCUIT

-ZONĂ DE SERVICII ȘI UNITĂȚI INDUSTRIALE

-ZONE DE PROTECȚIE-SPAȚII VERZI

-ZONĂ DE CIRCULAȚII

-ZONĂ APE

-TERENURI LIBERE

Bilanțul teritorial aferent zonei studiate prin prezentul PUZ, este redat comparativ existent-propus, după cum urmează,

 

BILANȚ TERITORIAL

Nr.

Crt.

Zone funcționale

EXISTENT

PROPUS

Suprafața

%

Suprafața

%

1

ZONĂ DE LOCUIT ȘI FUNCȚIUNI

COMPLEMENTARE

0,08

0,10

21,51

27,27

2

ZONĂ DOTĂRI

11,95

15,14

33,80

42,84

3

ZONĂ INDUSTRIALĂ/DEPOZITARE

-

-

0,04

0,05

4

CIRCULAȚIE

2,66

3,37

5,26

6,67

5

ZONE DE PROTECȚIE, SPAȚII VERZI

-

-

-

-

6

APE

3,53

4,47

3,53

4,47

7

TERENURI LIBERE

60,67

76,92

14,75

18,70

 

TOTAL

78,89

100,00

78,89

100,00

            Din punct de vedere al situării acestor terenuri   BILANȚ TERITORIAL al zonei studiate se prezintă astfel

 

SPECIFICARE

EXISTENT

PROPUS

%

INTRAVILAN

48,23

64,14

81,30

EXTRAVILAN

30,66

14,75

18,70

TOTAL

78,89

78,89

100,00

 

3.5. Regimul de înălțime

 

         Regimul de înălțime a fost determinat de  funcțiile  și destinația construcțiilor, precum și de zonele de protecție ale AEROPORTULUI.

         Se propune folosirea pantei naturale a terenului și realizarea de construcții cu regim mic de înălțime cu parter, parter și etaj.

         Înălțimea maximă a construcțiilor va fi de max. +8,00 față de cota +0,00 .

         În cazul în care se va solicita un alt fel de înălțime, aceasta va fi reglementată printr-o altă documentație de urbanism ce va fi supusă avizării și aprobării, conform legislației în vigoare.

 

3.6. Regimul de aliniere a construcțiilor

         Aliniamentele propuse sunt marcate în planșa de reglementări și propuneri, planșa nr.4.

         Aliniamentul obligatoriu este limita de proprietate  a fiecărui teren și domeniul public sau proprietățile învecinate, iar aliniamentul propus este cel stabilit prin PUD, s-au la 26,00 m față de axul propus atât pentru D.N.15 (E 60) cât și pentru DRUMUL DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL.

 

3.7.Modul de utilizare a terenului

         Indicii recomandați în lucrare, pentru o utilizare bună a terenului aferent zonei studiate sunt :

         POT = 1,4-1,0  %

          CUT   = 0,11-0,16

 

3.8. Echiparea edilitară

         În zona studiată există rețele tehnico-edilitare.

3.8.1 Alimentarea cu apă a zonei se poate face din sistemul centralizat  de alimentare cu apă a localităților sau de la Aeroportul Târgu-Mureș-Vidrasău: sunt necesare extinderi în lungul străzilor existente și propuse pentru acces, de cca 4,7 km.

 

3.8.2 Canalizarea menajeră și pluvială poate fi  asigurată de o Stație de epurare proprie, ce poate fi amplasată în vecinătate sau prin racordare la rețelele existente ale Aeroportului. Apele preluate de aceste conducte vor fi adunate în colectorul principal din zona Aeroportului, și descărcate la STAȚIA DE EPURARE a municipiului Târgu-Mureș de la Cristești

Deci, ca o alternativă, este realizarea unei rețele de cca 4,75 km până la Stația de epurare a Aeroportului.

 

3.8.3 Alimentarea cu căldură -nu este cazul, ea se va rezolva local.

 

3.8.4.Alimentarea cu energie electrică  poate fi asigurată de o rețea de distribuție  de 20 kw, prin racordare la rețelele existente în zonă.

 

3.8.5 Alimentarea cu gaze naturale poate fi asigurată prin racordare la rețeaua de presiune redusă din zona localităților învecinate, care nu ajunge în zona studiată și pentru care sunt necesare extinderi de cca. 1,25 km sau 4,75 km , funcție de zona de racord.

 

3.8.6. Telecomunicații. Construcțiile propuse pot fi deservite de rețele telefonice,  sau se vor folosi telefoane mobile.

 

3.9.OBIECTIVE DE UTILITATE PUBLICĂ

 

3.9.1. Lista obiectivelor de utilitate publică

-DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ

-rețea de alimentare cu apă

-rețea de gaze naturale

-rețea de alimentare cu energie electrică

-canalizare menajeră și pluvială

 

3.9.2.Tipul de proprietate a terenurilor

Terenul este format aproape în totalitate din terenuri agricole, din care o parte sunt  în proprietatea primăriei. Tabelul de mai jos relevă în paralel situația existentă față de cea propusă, după cum urmează:

 

nr

crt

SPECIFICARE

EXISTENT

PROPUS

SUPRAFATA

%

SUPRAFATA

%

1

Terenuri proprietate publica a primariei

6,19

7,84

8,79

11,14

2

Terenuri proprietate privata a primariei

13,75

17,42

33,80

42,84

3

Terenuri proprietate privata a persoanelor fizice sau juridice

58,95

74,74

36,30

46,02

 

TOTAL SUPRAFATA STUDIATA

78,89

100,00

78,89

100,00

        

Din punct de vedere al zonificării existente și propuse, Bilanțul teritorial aferent zonei studiate prin prezentul PUZ, redat în tabelul de mai sus, însumează suprafețele necesare cu cele existente rezultând suprafețele redate în tabelul de mai sus .

         Sunt necesare mișcări de terenuri ce vor fi dobândite în conformitate cu legislația în vigoare, respectiv circulația terenurilor. În concluzie, vor fi necesare exproprieri pentru care se va urma procedura conform Legii nr.33/1996 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.

 

3.9.3.Circulația terenurilor

 

         Regimul juridic al terenurilor EXISTENTE este consemnat în planșa nr.2, ne relevă faptul că terenul este în parte în domeniul public sau privat al primăriei, pentru demararea execuției proiectului de DRUM, sunt necesare mișcări de terenuri dintr-un domeniu în altul, astfel:

--1,61 ha vor trece din domeniul privat al primăriei în domeniul public,

--cumpărarea sau exproprierea suprafeței necesare de drum de la persoanele fizice sau juridice pentru asigurarea spațiului necesar profilului transversal și longitudinal al drumului propus.        

Rezultă, ca necesar de expropriat pentru cauză de utilitate publică următoarele terenuri:

 

 

 

NR.

CRT

PROPRIETAR

SUPRAFAȚĂ DEȚINUTĂ

SUPRAFAȚĂ DE CUMPĂRAT/

EXPROPRIAT

1

MUREȘAN ALEXANDRU

3705

995

2

BENȚA EMILIA

5823

827

3

BĂRBAT VESELINA

8734

1699

4

LIȚ VIORICA

 

1279

5

GHERASIM MĂRIOARA

 

2051

6

MACARIE AGOȘTON

 

2008

7

SAS

 

56

9

A 1285/2/3

13000

760

10

PS

325036

11836

11

 

 

 

 

TOTAL TEREN NECESAR PT.DRUM

 

21439

 

                   4.Concluzii :

Prezentul studiu  modifică zonificarea PUG-ului avizat și aprobat, se încadrează în prevederile R.G.U. aprobat prin H.G.R.525/1996, a studiilor și proiectelor elaborate anterior, va ridica valoarea urbanistică a zonei și va răspunde  nevoilor actuale și viitoare de dezvoltare, și va asigura noi locuri de muncă .

Regiile și societățile  comerciale furnizoare de utilități, împreună cu primăria comunei Ungheni, vor întocmi un program de extindere a rețelelor tehnico edilitare, și de modernizare a drumurilor propuse pentru acces, în vederea corelării lucrărilor.      

         Este necesară includerea în intravilan a suprafeței cuprinse între actualul Drum comunal D.c.124 până la traseul propus.

Pentru realizarea DRUMULUI DE ACCES și a legăturii cu D.N.15, a culoarelor pentru utilități, se vor face demersurile necesare pentru exproprierea pentru cauză de utilitate publică, în vederea asigurării terenului necesar, în conformitate cu prevederile legale.

 

 

       6. PLANUL DE SITUAȚIE al lucrării, cu evidențierea imobilelor propuse pentru expropriere și a situației lor juridice, la data întocmirii dosarului pentru cercetarea prealabilă.

         Planul de situație cuprinzând terenurile aferente drumului, dezmembrarea lor și întabularea în Cartea Funciară a fost întocmit de către d-nul ing. MISARĂȘ FLAVIU.

 

        7. ANEXE.

- Hotărârea nr. 45/07.09.2000 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției „Zona Liberă Tîrgu-Mureș”

- Hotărârea nr. 33/15.05.2001 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției” Parc Industrial Tîrgu-Mureș”

- Hotărârea nr.43/12.07.2001 privind modificarea denumirii obiectivului de investiții „PARC INDUSTRIAL TÎRGU-MUREȘ” în „PARC INDUSTRIAL MUREȘ-PLATFORMA VIDRASĂU-UNGHENI”

- Hotărârea nr. 52/31.10.2001 privind aprobarea indicatorilor tehnico economici și a Studiului de fezabilitate pentru investiția „PARC INDUSTRIAL MUREȘ, platforma Vidrasău, Ungheni”

-  Hotărârea nr.53/31.10.2002 privind aprobarea Actului constitutiv și a Statutului Societății Comerciale „ PARC INDUSTRIAL MUREȘ” S.A.

- Hotărârea nr. 73/23.10.2003 privind aprobarea raportului de expertiză referitor la achiziționarea unor terenuri în zona Parcului Industrial Mureș

- Hotărârea nr.13/29.01.2004 privind aprobarea componenței comisiei de cercetare prealabilă în vederea declarării utilității publice a unei suprafețe de teren din zona Parcului Industrial Mureș

- Hotărârea nr. 32/25.03.2004 privind avizarea Planului Urbanistic Zonal(PUZ) pentru obiectivul de investiție „Drum de acces la Parcul Industrial Mureș-Platforma Vidrasău”, comuna Ungheni

- Hotărârea nr.9/30.04.200 a Consiliului Local Ungheni privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal la obiectivul de investiții “DRUM DE ACCES LA PARCUL INDUSTRIAL MUREȘ, platforma Vidrasău”, localitatea Recea, comuna Ungheni.

 

 

                                         INTOCMIT

                          CONSILIER DE GRAD SUPERIOR

                            arh. POJAN DRAGA CAMELIA

 

 

 

 

Anexă - Planul de situație al lucrării (imaginea 1, imaginea 2)