|
R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Tîrgu Mureș, 4300, Str. Primăriei nr. 2, Tel: +(40) 265 263211,
Fax: +(40) 265 268718, www.cjmures.ro
TÎRGU MUREȘ
-
2004 -
R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Tîrgu Mureș, 4300, Str. Primăriei nr. 2, Tel: +(40) 265 263211,
Fax: +(40) 265 268718, www.cjmures.ro
C
U P R I N S
1.
Argumente pag.
1
2.
Scop pag.
3
3.
Obiective generale pag.
3
4.
Grupuri țintă și grupuri de sprijin pag.
4
5.
Activități pag.
5
6.
Durată pag.
6
7.
Finanțare pag.
6
8.
Repartizarea responsabilităților în implementare pag. 7
9.
Indicatori de impact pag.
7
10. Anexe pag.
8
R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Buget, Finanțe
și Asistență Economică
Nr. 260/14.01.2003
Dosar
I/F/8
1. Argumente
Strategia Consiliului Județean Mureș, de Informare
privind Integrarea în Uniunea Europeană își propune să creeze, în
județul Mureș, cadrul informațional prin care să se asigure transparența asupra
realităților legate de integrarea României în Uniunea Europeană și asupra
eforturilor administrației publice mureșene pentru sprijinirea activităților
naționale legate de îndeplinirea criteriilor de aderare. În demersul nostru
considerăm deosebit de important rolul pe care îl au de jucat autoritățile
locale din țara noastră, pentru că integrarea europeană nu poate avea loc numai
la nivel național. Pentru aceasta, vedem în activitățile de informare realizate
de județe în direcția integrării europene o completare și un sprijin necesar pentru
inițiativele la nivel național, și nu ca o alternativă la acestea.
Conform sondajelor de opinie, în România majoritatea populației se pronunță în favoarea aderării la Uniunea Europeană, însă doar o parte cunoaște și înțelege ce înseamnă procesul de aderare. Pe de altă parte, practica din domeniul administrației publice locale demonstrează faptul că și funcționarii publici au nevoie de cunoștințe suplimentare referitoare la implicațiile și oportunitățile integrării europene. Asigurarea unei administrații eficiente în domeniul afacerilor europene a fost subliniată și în ultimele Rapoarte periodice ale Comisiei Europene, fiind o condiție care a fost pusă tuturor țărilor candidate pe parcursul perioadei de pregătire. Deși integrarea țării noastre este dorită ca un eveniment cât mai apropiat posibil, încă nu ne putem declara pregătiți pentru un dialog la nivel european, nu suntem familiarizați cu rigorile și standardele europene și, în general, nu cunoaștem modul în care aderarea României va aduce schimbări atât în viața cetățenilor, cât și în activitatea administrației publice locale. Sunt foarte puțini cei care știu că o țară care a aderat la Uniunea Europeană își asumă anumite responsabilități și exigențe care implică atât beneficii, cât și costuri. Necunoașterea drepturilor și responsabilităților ce decurg din procesul de aderare ar putea genera confuzie.
Un alt
argument în favoarea realizării unei campanii de informare în vederea aderării
este acela că informarea joacă un rol important în procesul de cointeresare și
participare a populației, de unde impulsul indispensabil pe care Consiliul
Județean Mureș înțelege să îl dea în această direcție. Pentru aceasta este
esențial ca informațiile să fie pregătite, să fie public accesibile, să fie
actualizate periodic și să se știe unde pot fi găsite informații în legătură cu
Uniunea Europeană. Scopul este de a
oferi o imagine reală a ceea ce înseamnă Uniunea Europeană, cu toate avantajele
și dezavantajele posibile și schimbările ce pot apărea la nivel economic, financiar,
politic și administrativ. Plecăm de la premisa că un cetățean informat
reprezintă o etapă câștigată în procesul aderării. Cetățenii trebuie să
cunoască structura organizației la care va adera țara lor, precum și modul în
care urmează să fie delimitate competențele la nivelul instituțiilor europene
și la nivel național, cu toate implicațiile de ordin politic, economic și
financiar.
Toate acestea se constituie în argumente pentru realizarea
unei campanii de informare în țară, denumită în continuare campania internă.
Pe de altă parte, gradul de vizibilitate a României în
statele Uniunii Europene este destul de redus. În plus, reprezentarea publică
despre România este formată mai ales conjunctural, în urma apariției în
mass-media din străinătate a unor materiale de presă care prezintă cazuri
sociale de interes jurnalistic, cu conotații negative. Pe termen mediu, aceste
elemente negative de imagine ar putea afecta susținerea politică și publică
pentru integrarea țării noastre între statele membre. Din aceste motive,
apreciem că este nevoie, pe lângă campania internă, de o campanie de informare externă, prin care România, județul Mureș, să
se facă cunoscute în rândul oamenilor politici, dar și a cetățenilor țărilor
membre ale Uniunii Europene (în principal din rândul celor împreună cu care
Consiliul Județean Mureș a dezvoltat relații de colaborare: Belgia, Franța,
Italia), posibil și ai celorlalte țări candidate la aderare (Ungaria).
Implementarea STRATEGIEI
DE INFORMARE a Consiliului Județean Mureș va fi asigurată în principal de
propriul Centru de Informare Europeană,
care apreciem că în scurt timp va deveni, la nivelul județului, principalul
punct de referință în ceea ce privește integrarea europeană.
2. Scop
Crearea și menținerea în județul Mureș și în câteva din statele membre ale Uniunii Europene (Belgia, Franța, Italia) a unui cadru informațional permanent privind aderarea României la Uniunea Europeană și eforturile administrației publice mureșene în această direcție.
3. Obiective generale
a. Pentru campania internă:
1. Creșterea gradului de informare publică în județul Mureș despre organizarea și funcționarea Uniunii Europene, precum și despre avantajele și obligațiile generate de integrarea României în Uniunea Europeană;
2. Informarea asupra realizărilor obținute de România pe linia pregătirii pentru aderare;
3. Informarea diferențiată a grupurilor țintă despre implicațiile integrării europene, cerințele și standardele de performanță, pe domenii de activitate;
4. Dezvoltarea unei rețele de informare despre problemele Uniunii Europene la nivel județean;
5. Atragerea grupurilor de sprijin în transmiterea mesajelor;
6. Dezvoltarea în spațiul public mureșean a unei perspective raționale de abordare a procesului de integrare europeană.
b. Pentru campania externă:
1. Creșterea gradului de informare publică în rândul cetățenilor statelor Uniunii Europene (în principal cele cu care județul Mureș are relații de colaborare: Franța, Italia, Belgia) cu privire la realitățile românești, precum și despre avantajele pe care le-ar putea aduce integrarea României în Uniunea Europeană;
2. Informarea asupra realizărilor obținute de România pe linia pregătirii pentru aderare;
3. Informarea diferențiată a grupurilor țintă despre avantajele integrării României în Uniunea Europeană;
4. Atragerea grupurilor de sprijin din statele membre și candidate în transmiterea mesajelor;
5. Promovarea județului Mureș ca spațiu economic atractiv pentru investitorii europeni.
4. Grupuri țintă și grupuri de sprijin
a. Pentru campania internă:
1. Grupuri țintă:
-
Cetățenii județului Mureș;
-
Funcționari din instituții publice mureșene:
Consiliul Județean, primăriile din județ;
-
Elevi, studenți, profesori din județul Mureș;
-
Oameni de afaceri mureșeni;
-
Agricultori, fermieri locali;
-
Jurnaliști locali;
-
Organizații neguvernamentale locale;
-
Utilizatori Internet.
2. Grupuri de sprijin:
-
Mass-media locală;
-
ONG-uri din județul Mureș, pe domenii de
activitate;
-
Lideri de opinie din județul Mureș;
-
Oameni politici mureșeni;
-
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Mureș;
-
Direcția Județeană de Statistică Mureș;
-
Direcția Generală pentru Agricultură și
Alimentație Mureș;
-
Inspectoratul Școlar al județului Mureș;
-
Prefectura Mureș.
b. Pentru campania externă:
1. Grupuri țintă:
-
Cetățenii statelor membre (Belgia, Franța,
Italia);
-
Funcționari și oficiali din instituțiile europene;
-
Parlamentari europeni;
-
Elevi, studenți, profesori din state membre;
-
Oameni de afaceri din state membre;
-
Agricultori, fermieri din state membre;
-
Jurnaliști din state membre;
-
Organizații neguvernamentale din state membre;
-
Utilizatori Internet.
2. Grupuri de sprijin:
-
Lideri de opinie din statele membre și candidate;
-
Oameni politici din statele membre și candidate;
-
Adunarea Regiunilor Europene (ARE), organism de
cooperare interregională, la care Consiliul Județean Mureș a aderat în 1997;
-
PRAXIS, rețea de regiuni din statele membre și
candidate, la care am aderat încă de la înființare, în 2001;
-
Biroul de informare și consultanță Essex International de la Brussels (Belgia);
-
Asociația Montigny International (AMI) din Montigny
le Bretonneux (Franța);
-
Asociația de Prietenie Italia România din Carmiano, Lecce (Italia);
-
Administrația județului Gyor
Moson Sopron (Ungaria).
5. Activități
Strategia cuprinde atât activități de informare, cât și de comunicare, de exemplu prezentarea de informații obiective sub forma de mesaje cheie adaptate la un anumit segment de public, etc.
Pentru activitățile de informare vor fi folosite:
-
mijloace electronice de transmitere a
informațiilor: pagina de web a Consiliului Județean
Mureș, la secțiunea Centrului de Informare, va conține informații referitoare
la extindere, care vor fi prezentate în mod atractiv și actualizate sistematic.
O echipă de specialiști, special desemnată în acest scop, va fi pregătită să răspundă la întrebările adresate
de cei interesați și primite pe cale electronică,
-
mass-media locală: presa scrisă, TV și radio, va
fi conștientizată și implicată direct în activități,
-
centre de informare din țară și din Uniunea
Europeană, pentru schimb de informații și actualizarea lor.
Totodată, extinderea va deveni o componentă centrală a activităților de comunicare cuprinse în Strategie. Va fi necesară o coordonare strânsă a tuturor activităților pentru asigurarea unei abordări coerente. Activitățile propuse vor fi promovate în colaborare cu organisme guvernamentale și non-guvernamentale relevante. Mass-media are o importanță crucială în transmiterea mesajelor către grupurile țintă. De aceea, accesul ușor și rapid al reprezentanților mass-media la informații este esențial. În acest sens va fi îmbunătățit dialogul dintre Consiliul Județean și mass-media din județ. De asemenea va fi promovat dialogul cu liderii de opinie și cu reprezentanții societății civile.
Activitățile propuse a fi realizate în cadrul prezentei Strategii sunt prezentate detaliat în Anexa 1.
a. Campania internă:
- Organizarea de seminarii, dezbateri, mese rotunde pe problema integrării în Uniunea Europeană,
-
Publicarea și difuzarea de informații, articole,
reportaje despre organizarea și funcționarea instituțiilor europene, avantajele
și dezavantajele integrării, eforturile depuse pentru integrarea României în
Uniunea Europeană, la radio, TV și în presa scrisă de limba română și limba
maghiară din județul Mureș,
-
Difuzarea de pliante, broșuri despre diversele
aspecte ale integrării europene,
-
Organizarea de acțiuni de informare în colaborare
cu organizații non-guvernamentale din județ,
-
Organizarea de sesiuni de pregătire a
funcționarilor publici din județ, privind problematica Uniunii Europene,
-
Difuzarea pe Internet a informațiilor privind
Uniunea Europeană și pregătirea României pentru aderare,
-
Sondaje de opinie.
b. Campania externă:
-
Organizarea de activități de informare privind
realitățile din județul Mureș și România, în cadrul vizitelor și schimburilor
efectuate cu partenerii externi în cadrul Programului Colaborărilor Externe
pentru anul în curs;
-
Distribuirea de pliante, broșuri, diferite
materiale informative cu ocazia activităților incluse în Programului
Colaborărilor Externe și a altor activități;
-
Organizarea de vizite de informare și documentare
ale unor grupuri de specialiști din administrația publică mureșeană la
instituții europene;
-
Difuzarea pe Internet de informații privind
activitatea Consiliului Județean Mureș în favoarea integrării europene.
6. Durată
Strategia de Informare a
Consiliului Județean Mureș este concepută pentru perioada 1 ianuarie 2004 31
decembrie 2005.
7. Finanțare
Fondurile
necesare realizării activităților incluse în această Strategie vor fi asigurate atât din surse proprii, prin includerea
în prevederile bugetare pe anii menționați a sumelor necesare și realizarea
unor activități în cadrul Programului Colaborărilor Externe, cât și din surse
atrase, respectiv prin obținerea finanțării unor proiecte cu fonduri
nerambursabile.
8. Repartizarea responsabilităților în implementare
Coordonator:
Centru de Informare Europa Mureș, Serviciul Dezvoltare Regională, Integrare europeană, Programe Prognoze, Consiliul Județean Mureș.
Colaboratori pe proiecte sectoriale (conform
Anexei 1):
-
Alte compartimente de specialitate din cadrul
Consiliului Județean,
-
Prefectura Mureș;
-
Primăriile din județ;
-
ONG-uri din județul Mureș, pe domenii de
activitate;
-
Inspectoratul Școlar Județean Mureș;
-
Mass-media locală;
-
Direcția Județeană de Statistică Mureș;
-
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Mureș;
-
Direcția Generală pentru Agricultură și
Alimentație Mureș;
-
Centrul de Perfecționare Profesională Sibiu, ș.a.
9. Indicatori de impact
a. Pentru campania internă:
-
Gradul de informare a cetățenilor cu privire la
Uniunea Europeană;
-
Gradul de retenție / recunoaștere a unor elemente
ale campaniei (broșuri, slogane, etc.);
-
Gradul de cunoaștere a informațiilor de contact
referitoare la Centrul de Informare, Consiliul Județean;
-
Gradul de retenție a informațiilor de bază despre
organizarea și funcționarea instituțiilor europene;
-
Gradul de înțelegere a implicațiilor integrării
României pentru grupurile țintă specifice;
-
Numărul de referințe favorabile (nefavorabile) /
numărul total de referințe în mass-media din județul Mureș, despre activitatea
Consiliului Județean de informare despre integrarea europeană;
-
Numărul de grupuri de sprijin care susțin (nu
susțin) inițiativa / numărul total de grupuri solicitate în județ și
străinătate;
-
Numărul de cetățeni cu o opinie favorabilă
(nefavorabilă) / numărul total de cetățeni din județul Mureș.
b. Pentru campania externă:
- Gradul de informare a cetățenilor din statele membre și candidate cu privire la Uniunea Europeană;
-
Numărul de referințe favorabile (nefavorabile) /
numărul total de referințe;
-
Gradul de înțelegere a implicațiilor integrării
României pentru grupurile țintă specifice;
-
Numărul de grupuri de sprijin care susțin
inițiativa (nu susțin) / numărul total de grupuri solicitate în țara
respectivă;
-
Numărul de cetățeni cu o opinie favorabilă
(nefavorabilă) / numărul total de cetățeni din regiunea respectivă.
10.
Anexe
Anexa 1: Plan de activități pentru derularea campaniei de informare publică despre Uniunea Europeană,
Anexa 2.a:Calendarul activităților pentru
derularea campaniei de informare publică despre Uniunea Europeană pentru anul
2004,
Anexa 2.b:Calendarul activităților pentru
derularea campaniei de informare publică despre Uniunea Europeană pentru anul
2005.
Întocmit:
Livia Chețan
Director
General,
Șef Serviciu,
Iosif Bartha Valer
Bățaga
Văzut:
Vicepreședinte,
Emil
Groza
LC/ 2 ex.