R O M Â N I A

        JUDEȚUL  MUREȘ

        CONSILIUL  JUDEȚEAN

 


Tîrgu Mureș, 4300,  Str. Primăriei nr. 2, Tel: +(40) 265 263211, Fax: +(40) 265 268718, www.cjmures.ro

       

                                                                       

                                                                       

 

 

 

 

 

STRATEGIA DE INFORMARE

 

privind

 INTEGRAREA ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ,

PENTRU 2004-2005

 

 

 

 

 

 

 

 

TÎRGU MUREȘ

-         2004 -

 

 

 

 

 

        R O M Â N I A

        JUDEȚUL  MUREȘ

        CONSILIUL  JUDEȚEAN

 


Tîrgu Mureș, 4300,  Str. Primăriei nr. 2, Tel: +(40) 265 263211, Fax: +(40) 265 268718, www.cjmures.ro

       

 

 

 

C U P R I N S

 

 1. Argumente                                                                         pag. 1

 2. Scop                                                                                   pag. 3

 3. Obiective generale                                                             pag. 3

 4. Grupuri țintă și grupuri de sprijin                                    pag. 4

 5. Activități                                                                            pag. 5

 6. Durată                                                                               pag. 6

 7. Finanțare                                                                           pag. 6

 8. Repartizarea responsabilităților în implementare            pag. 7

 9. Indicatori de impact                                                          pag. 7

10. Anexe                                                                                pag. 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

                                                      R O M Â N I A

                                                          JUDEȚUL  MUREȘ

                                                     CONSILIUL  JUDEȚEAN

Direcția Buget, Finanțe

și Asistență Economică

Nr. 260/14.01.2003

       Dosar I/F/8

 

STRATEGIA DE INFORMARE

privind

 INTEGRAREA ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ,

PENTRU 2004-2005

 

1.     Argumente

Strategia Consiliului Județean Mureș, de Informare privind Integrarea în Uniunea Europeană își propune să creeze, în județul Mureș, cadrul informațional prin care să se asigure transparența asupra realităților legate de integrarea României în Uniunea Europeană și asupra eforturilor administrației publice mureșene pentru sprijinirea activităților naționale legate de îndeplinirea criteriilor de aderare. În demersul nostru considerăm deosebit de important rolul pe care îl au de jucat autoritățile locale din țara noastră, pentru că integrarea europeană nu poate avea loc numai la nivel național. Pentru aceasta, vedem în activitățile de informare realizate de județe în direcția integrării europene o completare și un sprijin necesar pentru inițiativele la nivel național, și nu ca o alternativă la acestea.

 

Conform sondajelor de opinie, în România majoritatea populației se pronunță în favoarea aderării la Uniunea Europeană, însă doar o parte cunoaște și înțelege ce înseamnă procesul de aderare. Pe de altă parte, practica din domeniul administrației publice locale demonstrează faptul că și funcționarii publici au nevoie de cunoștințe suplimentare referitoare la implicațiile și oportunitățile integrării europene. Asigurarea unei administrații eficiente în domeniul afacerilor europene a fost subliniată și în ultimele Rapoarte periodice ale Comisiei Europene, fiind o condiție care a fost pusă tuturor țărilor candidate pe parcursul perioadei de pregătire. Deși integrarea țării noastre este dorită ca un eveniment cât mai apropiat posibil, încă nu ne putem declara pregătiți pentru un dialog la nivel european, nu suntem familiarizați cu rigorile și standardele europene și, în general, nu cunoaștem modul în care aderarea României va aduce schimbări atât în viața cetățenilor, cât și în activitatea administrației publice locale. Sunt foarte puțini cei care știu că o țară care a aderat la Uniunea Europeană își asumă anumite responsabilități și exigențe care implică atât beneficii, cât și costuri. Necunoașterea drepturilor și responsabilităților ce decurg din procesul de aderare ar putea genera confuzie.

 

                Un alt argument în favoarea realizării unei campanii de informare în vederea aderării este acela că informarea joacă un rol important în procesul de cointeresare și participare a populației, de unde impulsul indispensabil pe care Consiliul Județean Mureș înțelege să îl dea în această direcție. Pentru aceasta este esențial ca informațiile să fie pregătite, să fie public accesibile, să fie actualizate periodic și să se știe unde pot fi găsite informații în legătură cu Uniunea Europeană.  Scopul este de a oferi o imagine reală a ceea ce înseamnă Uniunea Europeană, cu toate avantajele și dezavantajele posibile și schimbările ce pot apărea la nivel economic, financiar, politic și administrativ. Plecăm de la premisa că un cetățean informat reprezintă o etapă câștigată în procesul aderării. Cetățenii trebuie să cunoască structura organizației la care va adera țara lor, precum și modul în care urmează să fie delimitate competențele la nivelul instituțiilor europene și la nivel național, cu toate implicațiile de ordin politic, economic și financiar.

 

          Toate acestea se constituie în argumente pentru realizarea unei campanii de informare în țară, denumită în continuare campania internă.

 

          Pe de altă parte, gradul de vizibilitate a României în statele Uniunii Europene este destul de redus. În plus, reprezentarea publică despre România este formată mai ales conjunctural, în urma apariției în mass-media din străinătate a unor materiale de presă care prezintă cazuri sociale de interes jurnalistic, cu conotații negative. Pe termen mediu, aceste elemente negative de imagine ar putea afecta susținerea politică și publică pentru integrarea țării noastre între statele membre. Din aceste motive, apreciem că este nevoie, pe lângă campania internă, de o campanie de informare externă, prin care România, județul Mureș, să se facă cunoscute în rândul oamenilor politici, dar și a cetățenilor țărilor membre ale Uniunii Europene (în principal din rândul celor împreună cu care Consiliul Județean Mureș a dezvoltat relații de colaborare: Belgia, Franța, Italia), posibil și ai celorlalte țări candidate la aderare (Ungaria).

 

          Implementarea STRATEGIEI DE INFORMARE a Consiliului Județean Mureș va fi asigurată în principal de propriul Centru de Informare Europeană, care apreciem că în scurt timp va deveni, la nivelul județului, principalul punct de referință în ceea ce privește integrarea europeană.

 

2.     Scop

Crearea și menținerea în județul Mureș și în câteva din statele membre ale Uniunii Europene (Belgia, Franța, Italia) a unui cadru informațional permanent privind aderarea României la Uniunea Europeană și eforturile administrației publice mureșene în această direcție.

 

3.     Obiective generale

a.     Pentru campania internă:

1.      Creșterea gradului de informare publică în județul Mureș despre organizarea și funcționarea Uniunii Europene, precum și despre avantajele și obligațiile generate de integrarea României în Uniunea Europeană;

2.      Informarea asupra realizărilor obținute de România pe linia pregătirii pentru aderare;

3.      Informarea diferențiată a grupurilor țintă despre implicațiile integrării europene, cerințele și standardele de performanță, pe domenii de activitate;

4.      Dezvoltarea unei rețele de informare despre problemele Uniunii Europene la nivel județean;

5.      Atragerea grupurilor de sprijin în transmiterea mesajelor;

6.      Dezvoltarea în spațiul public mureșean a unei perspective raționale de abordare a procesului de integrare europeană.

 

b.     Pentru campania externă:

1.     Creșterea gradului de informare publică în rândul cetățenilor statelor Uniunii Europene (în principal cele cu care județul Mureș are relații de colaborare: Franța, Italia, Belgia) cu privire la realitățile românești, precum și despre avantajele pe care le-ar putea aduce integrarea României în Uniunea Europeană;

2.     Informarea asupra realizărilor obținute de România pe linia pregătirii pentru aderare;

3.     Informarea diferențiată a grupurilor țintă despre avantajele integrării României în Uniunea Europeană;

4.     Atragerea grupurilor de sprijin din statele membre și candidate în transmiterea mesajelor;

5.     Promovarea județului Mureș ca spațiu economic atractiv pentru investitorii europeni.

 

 

 

 

 

4.     Grupuri țintă și grupuri de sprijin

a.     Pentru campania internă:

1. Grupuri țintă:

-         Cetățenii județului Mureș;

-         Funcționari din instituții publice mureșene: Consiliul Județean, primăriile din județ;

-         Elevi, studenți, profesori din județul Mureș;

-         Oameni de afaceri mureșeni;

-         Agricultori, fermieri locali;

-         Jurnaliști locali;

-         Organizații neguvernamentale locale;

-         Utilizatori Internet.

 

2. Grupuri de sprijin:

-         Mass-media locală;

-         ONG-uri din județul Mureș, pe domenii de activitate;

-         Lideri de opinie din județul Mureș;

-         Oameni politici mureșeni;

-         Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Mureș;

-         Direcția Județeană de Statistică Mureș;

-         Direcția Generală pentru Agricultură și Alimentație Mureș;

-         Inspectoratul Școlar al județului Mureș;

-         Prefectura Mureș.

 

b.     Pentru campania externă:

1. Grupuri țintă:

-         Cetățenii statelor membre (Belgia, Franța, Italia);

-         Funcționari și oficiali din instituțiile europene;

-         Parlamentari europeni;

-         Elevi, studenți, profesori din state membre;

-         Oameni de afaceri din state membre;

-         Agricultori, fermieri din state membre;

-         Jurnaliști din state membre;

-         Organizații neguvernamentale din state membre;

-         Utilizatori Internet.

 

2. Grupuri de sprijin:

-         Lideri de opinie din statele membre și candidate;

-         Oameni politici din statele membre și candidate;

 

-         Adunarea Regiunilor Europene (ARE), organism de cooperare interregională, la care Consiliul Județean Mureș a aderat în 1997;

-         PRAXIS, rețea de regiuni din statele membre și candidate, la care am aderat încă de la înființare, în 2001;

-         Biroul de informare și consultanț㠓Essex International” de la Brussels (Belgia);

-         Asociația Montigny International (AMI) din Montigny le Bretonneux (Franța);

-         Asociația de Prietenie Italia – România din Carmiano, Lecce (Italia);

-         Administrația județului Gyor – Moson – Sopron (Ungaria).

 

 

5.     Activități

Strategia cuprinde atât activități de informare, cât și de comunicare, de exemplu prezentarea de informații obiective sub forma de mesaje cheie adaptate la un anumit segment de public, etc.

Pentru activitățile de informare vor fi folosite:

-         mijloace electronice de transmitere a informațiilor: pagina de web a Consiliului Județean Mureș, la secțiunea Centrului de Informare, va conține informații referitoare la extindere, care vor fi prezentate în mod atractiv și actualizate sistematic. O echipă de specialiști, special desemnată în acest scop, va fi  pregătită să răspundă la întrebările adresate de cei interesați și primite pe cale electronică,

-         mass-media locală: presa scrisă, TV și radio, va fi conștientizată și implicată direct în activități,

-         centre de informare din țară și din Uniunea Europeană, pentru schimb de informații și actualizarea lor.

Totodată, extinderea va deveni o componentă centrală a activităților de comunicare cuprinse în Strategie. Va fi necesară o coordonare strânsă a tuturor activităților pentru asigurarea unei abordări coerente. Activitățile propuse vor fi promovate în colaborare cu organisme guvernamentale și non-guvernamentale relevante. Mass-media are o importanță crucială în transmiterea mesajelor către grupurile țintă. De aceea, accesul ușor și rapid al reprezentanților mass-media la informații este esențial. În acest sens va fi îmbunătățit dialogul dintre Consiliul Județean și mass-media din județ. De asemenea va fi promovat dialogul cu liderii de opinie și cu reprezentanții societății civile.

Activitățile propuse a fi realizate în cadrul prezentei Strategii sunt prezentate detaliat în Anexa 1.

 

 

 

a.     Campania internă:

-         Organizarea de seminarii, dezbateri, mese rotunde pe problema integrării în Uniunea Europeană,

-         Publicarea și difuzarea de informații, articole, reportaje despre organizarea și funcționarea instituțiilor europene, avantajele și dezavantajele integrării, eforturile depuse pentru integrarea României în Uniunea Europeană, la radio, TV și în presa scrisă de limba română și limba maghiară din județul Mureș,

-         Difuzarea de pliante, broșuri despre diversele aspecte ale integrării europene,

-         Organizarea de acțiuni de informare în colaborare cu organizații non-guvernamentale din județ,

-         Organizarea de sesiuni de pregătire a funcționarilor publici din județ, privind problematica Uniunii Europene,

-         Difuzarea pe Internet a informațiilor privind Uniunea Europeană și pregătirea României pentru aderare,

-         Sondaje de opinie.                    

b.     Campania externă:

-         Organizarea de activități de informare privind realitățile din județul Mureș și România, în cadrul vizitelor și schimburilor efectuate cu partenerii externi în cadrul Programului Colaborărilor Externe pentru anul în curs;

-         Distribuirea de pliante, broșuri, diferite materiale informative cu ocazia activităților incluse în Programului Colaborărilor Externe și a altor activități;

-         Organizarea de vizite de informare și documentare ale unor grupuri de specialiști din administrația publică mureșeană la instituții europene;

-         Difuzarea pe Internet de informații privind activitatea Consiliului Județean Mureș în favoarea integrării europene.

 

6.     Durată

Strategia de Informare a Consiliului Județean Mureș este concepută pentru perioada 1 ianuarie 2004 – 31 decembrie 2005.

 

7.     Finanțare

Costul estimativ al implementării Strategiei este de 2.245.000.000 lei.

Fondurile necesare realizării activităților incluse în această Strategie vor fi asigurate atât din surse proprii, prin includerea în prevederile bugetare pe anii menționați a sumelor necesare și realizarea unor activități în cadrul Programului Colaborărilor Externe, cât și din surse atrase, respectiv prin obținerea finanțării unor proiecte cu fonduri nerambursabile.

8.     Repartizarea responsabilităților în implementare

Coordonator:

Centru de Informare “Europa” Mureș, Serviciul Dezvoltare Regională, Integrare europeană, Programe – Prognoze,  Consiliul Județean Mureș.

Colaboratori pe proiecte sectoriale (conform Anexei 1):

-         Alte compartimente de specialitate din cadrul Consiliului Județean,

-         Prefectura Mureș;

-         Primăriile din județ;

-         ONG-uri din județul Mureș, pe domenii de activitate;

-         Inspectoratul Școlar Județean Mureș;

-         Mass-media locală;

-         Direcția Județeană de Statistică Mureș;

-         Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Mureș;

-         Direcția Generală pentru Agricultură și Alimentație Mureș;

-         Centrul de Perfecționare Profesională Sibiu, ș.a.

 

9.     Indicatori de impact

a.     Pentru campania internă:

-         Gradul de informare a cetățenilor cu privire la Uniunea Europeană;

-         Gradul de retenție / recunoaștere a unor elemente ale campaniei (broșuri, slogane, etc.);

-         Gradul de cunoaștere a informațiilor de contact referitoare la Centrul de Informare, Consiliul Județean;

-         Gradul de retenție a informațiilor de bază despre organizarea și funcționarea instituțiilor europene;

-         Gradul de înțelegere a implicațiilor integrării României pentru grupurile țintă specifice;

-         Numărul de referințe favorabile (nefavorabile) / numărul total de referințe în mass-media din județul Mureș, despre activitatea Consiliului Județean de informare despre integrarea europeană;

-         Numărul de grupuri de sprijin care susțin (nu susțin) inițiativa / numărul total de grupuri solicitate în județ și străinătate;

-         Numărul de cetățeni cu o opinie favorabilă (nefavorabilă) / numărul total de cetățeni din județul Mureș.

 

b.     Pentru campania externă:

-         Gradul de informare a cetățenilor din statele membre și candidate cu privire la Uniunea Europeană;

-         Numărul de referințe favorabile (nefavorabile) / numărul total de referințe;

-         Gradul de înțelegere a implicațiilor integrării României pentru grupurile țintă specifice;

-         Numărul de grupuri de sprijin care susțin inițiativa (nu susțin) / numărul total de grupuri solicitate în țara respectivă;

-         Numărul de cetățeni cu o opinie favorabilă (nefavorabilă) / numărul total de cetățeni din regiunea respectivă.

 

 

10.             Anexe

Anexa 1: Plan de activități pentru derularea campaniei de informare publică despre Uniunea Europeană,

Anexa 2.a:Calendarul activităților pentru derularea campaniei de informare publică despre Uniunea Europeană pentru anul 2004,

Anexa 2.b:Calendarul activităților pentru derularea campaniei de informare publică despre Uniunea Europeană pentru anul 2005.

 

                                                                  

               Întocmit: Livia Chețan

         

 

                    Director General,                                              Șef Serviciu,

 

                       Iosif Bartha                                                    Valer Bățaga

 

 

 

 

 

                                                                                Văzut:

                                                                                Vicepreședinte,

 

                                                                                Emil Groza

 

 

 

 

 

 

LC/ 2 ex.