ROMÂNIA
JUDEȚUL
MUREȘ
CONSILIUL
JUDEȚEAN
Direcția
Buget-Finanțe și
Asistență
Economică
Nr. 12187/14.12.2004
privind proiectul bugetului Consiliului
Județean și al nivelelor de echilibrare
a
bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale pe anul 2005
Obiectivele și prioritățile
stabilite în programul de dezvoltare economico-socială pe anul 2005 a județului
Mureș, sunt formulate în baza analizei consecințelor procesului de descentralizare și de
continuare a reformei în administrația publică.
Administrație
publică locală -organizarea administrativ-teritorială
Suprafața
județului = 6714 km2 reprezentând 2,8% din suprafața țării,
suprafața fondului forestier = 208.400 ha reprezentând 31% din suprafața
județului; suprafața agricolă = 414.764 ha.
Populația
județului = 579.862 locuitori.
Total
localități : 514, din care: 4 municipii cu 14 localități componente; 7 orașe cu
40 localități componente; 91 comune cu
358 localități componente.
Învățământ
Programul
lapte și corn total beneficiari 43.714, din care: școlari 28.169;
preșcolari 15.545.
Învățământ
preuniversitar: nr.de elevi 97.674; nr.clase 5.066; spațiu didactic 503.166 mp;
nr.posturi didactice 10.052.
Sănătate
Unități de sănătate publică preluate de
Consiliul Județean Mureș în domeniul public județean: 3 unități : Spitalul
Clinic Județean Tg.Mureș cu 28 de imobile; Spitalul Municipal Tg.Mureș cu 10 imobile
și Preventoriul TBC Gornești; total suprafață construită 99490 mp, 3800 de
paturi, 131 cabinete și 806 saloane. Estimarea cheltuielilor de reabilitare și
întreținere anuală este de cca.80 mild.lei.
Având
în vedere că, din numărul total al populației județului, 25% reprezintă
populația municipiului Tg.Mureș, beneficiar a serviciilor de sănătate, se impune ca din bugetul
Consiliului Municipal Tg.Mureș să se
asigure finanțarea proporțională a acestor unități.
Pentru
anul 2005 se propune finanțarea unor programe de reabilitare a unor imobile la
propunerea Direcției Județene de Sănătate Publică Mureș la un volum care să se
încadreze în fondurile alocate cu această destinație.
Cultură
Instituțiile de cultură
subordonate Consiliului Județean Mureș în număr de 11 cu 648 de salariați, pe
lângă programele permanente minimale impuse programează 133 de activități și
acțiuni culturale.
Asistență
socială
Sinteza privind asistența
socială în domeniul protecției copilului, familiei, persoanelor singure și vârstnice,
persoanelor cu handicap, precum și a oricăror persoane aflate la nevoie în
evidența Consiliului Județean
Domeniul |
Instituții |
Nr. angajați |
Nr. asistați |
Ajutor
social/încălzire |
TOTAL |
|
16,138 |
Asistenți
personali |
|
1,930 |
2,238 |
D. G. A.P.C.
|
TOTAL |
1,844 |
3,155 |
Direcția
Copilului |
|
1,044 |
1,309 |
Cămine
Asistență |
total |
761 |
1,146 |
|
Cămin Aluniș |
51 |
127 |
|
Cămin
Brîncovenești |
278 |
306 |
|
Cămin Căpuș |
55 |
72 |
|
Cămin
Eremitu |
181 |
261 |
|
Cămin
Glodeni |
68 |
120 |
|
Cămin Tîrgu
Mureș |
55 |
90 |
|
Cămin Reghin |
49 |
120 |
|
Cămin
Sighișoara |
24 |
50 |
Direcția
Asistență Soc. |
|
39 |
700 |
Căminul
Ideciu de Jos |
|
30 |
120 |
Unități
Medico Sociale |
total |
23 |
42 |
|
Unitatea
Med-Soc Iernut |
9 |
15 |
|
Unitatea
Med-Soc Deda |
6 |
15 |
|
Unitatea
Med-Soc Miercurea |
8 |
12 |
Învățământ
special |
Total
|
219 |
525 |
|
Școala
Specială nr. 1 |
66 |
167 |
|
Școala
Specială nr. 2 |
100 |
211 |
|
Școala
Apalina |
53 |
147 |
TOTAL GENERAL
|
|
4,046 |
22,218 |
Servicii
asigurate de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului,
subordonată Consiliului Județean Mureș prin:
Direcția
pentru protecția copilului: exercită atribuțiile prin următoarele servicii:
-
Serviciul de evaluare complexă, care asigură evaluarea și acordarea gradelor de
handicap pentru copii, evaluarea și orientarea școlară;
- Serviciul de tip familial
și adopție, care asigură aplicarea alternativelor familiale prevăzute în lege:
plasament, plasamentul în regim de urgență, reevaluarea trimestrială a acestor
cazuri, rezolvarea problematicii adopției;
-
Serviciul de asistență maternală profesionistă asigură coordonarea activității
asistenților maternali profesioniști și a celor 345 copii plasați la aceștia,
formarea profesională a acestora;
-
Serviciul de intervenție în regim de urgență: abuz, neglijare, trafic,
migrație, telefonul copilului, ce asigură realizarea măsurilor de urgență
pentru copiii care sunt în dificultate, lipsiți de îngrijire părintească. În
acest serviciu au fost de fapt comprimate mai multe servicii prevăzute distinct
în actul normativ;
-
Serviciul de coordonare și administrare a caselor de tip familial ce asigură
conducerea metodologică a caselor familiale create prin intermediul programului
Phare 99, casele din Complexul familial Sâncraiu de Mureș, Casele Maria I,II
din municipiul Reghin;
-
Serviciul de îngrijire de tip rezidențial, ce asigură coordonarea centrelor de
plasament din Tg.Mureș, Luduș, Zau de Câmpie, Reghin, Sighișoara, Miercurea
Nirajului;
-
Centrele rezidențiale pentru copiii cu handicap coordonează centrele
rezidențiale din Tg.Mureș și Ceuașu de Câmpie;
Direcția
de asistență socială pentru protecția persoanei adulte își desfășoară
activitatea prin următoarele servicii:
-
Compartimentul antisărăcie și promovare a incluziunii sociale asigură corelarea
acțiunilor de protecție pentru familii cu greutăți financiare;
-
Secretariatul comisiei de expertiză medicală, soluționează dosarele pentru
acordarea gradelor de handicap la adulți;
-
Serviciul de îngrijire de tip familial pentru adulți coordonează activitățile
și promovează alternativele familiale în vederea protecției adulților;
-
Serviciul de îngrijire de tip rezidențial pentru adulți coordonează unitățile
protejate pentru adulți din Tg.Mureș, Reghin, Sighișoara, Căpușu de Câmpie,
Glodeni, Lunca Mureș, Brâncovenești, Călugăreni.
Serviciile
publice, Transport:
Lungimea
totală a drumurilor publice pe teritoriul județului Mureș este de 1944,1 km cu
o densitate de 29,9 km la 100 km2 de teritoriu, sub media pe țară de
32,9 km/100 km2 teritoriu.
Drumurile naționale de pe raza
județului, cu o lungime de 402,9 km, din care: modernizate 375,3 km reprezintă
20,7% din totalul drumurilor publice.
Drumurile
județene și comunale ale județului de 1541,2 km au o pondere de 79,3% în
totalul rețelei de drumuri publice.
Lungimea drumurilor județene
este de 781,6 km, din care: modernizate 638,7 km, reprezentând 40,3%; drumuri
comunale 759,6 km din care: modernizate 98,3 km, reprezentând 41,3% din totalul
drumurilor publice.
Imposibilitatea alocării
anual a unor sume consistente, pentru investiții, construcții, modernizări și
întreținere a drumurilor publice, la
care se adaugă creșterea de până la 10 ori a traficului greu pe unele
tronsoane, au dus la deprecierea continuă și progresivă a drumurilor publice
din județ.
Starea drumurilor județene
și comunale are o influență deosebită asupra dezvoltării economice locale, fapt
ce determină conducerea Consiliului Județean Mureș să declare prioritatea
nr.1. reabilitarea drumurilor județene
și comunale.
Rețeaua
de distribuție a apei în lungime totală de 1100 km (2,81% din lungimea pe țară) este repartizată
în 86 de localități ale județului, din care 76 se află în mediul rural.
Volumul
total de apă potabilă distribuită este de 33650 mii mc/an, din care pentru uz
casnic 21.872 mii mc/an. Consumul mediu de apă potabilă/locuitor este 89,8
mc/an/persoană, mult peste media pe țară de 68,3 mc/an/persoană.
Energia
termică sistemul centralizat de producere a energiei termice este
activ în localitățile Tg.Mureș, Sighișoara, Reghin, Ungheni, Cristești, Sâng.de
Mureș.
Pentru reabilitarea tehnică a infrastructurii sistemelor
centralizate de încălzire urbană rămase în funcțiune sunt necesare aproximativ
3000 mild.lei din care: 30% modernizare centrale termice; 62,2% modernizare
rețele; 1,7% modernizare puncte termice; 3,5% contorizare completă; 2,7% reparații în subsoluri tehnice.
Proiectul de buget pentru
anul 2005 este elaborat în contextul păstrării echilibrului bugetar și a asigurării
îndeplinirii principalelor funcții ale administrației publice locale de:
-administrare și bună
gestiune a bunurilor și fondurilor publice;
-asigurarea serviciilor
publice de sănătate, asistență-socială, educație, cultură, ordine publică, protecție civilă și a
altor servicii de utilitate publică;
Principalele coordonate ale politicii bugetare
în anul 2005 vizează:
-
asigurarea unui sistem ierarhic de informații cu mai
multe nivele de totalizare necesare luării
deciziilor cu privire la cheltuieli generale globale, alocării
intersectoriale și intrasectorială
detaliată a resurselor,
-
congruența structurii bugetului cu structurile
organizatorice,
- susținerea politicilor prioritare din
domeniile protecției sociale,
- finanțarea pe bază de
programe, punându-se accent pe criteriul performanței ,
- structurarea cheltuielilor bugetare în
raport cu prioritățile formulate și cu procesul
de reforme pe sectoare de activitate.
Obiectul prezentului proiect de buget constă în
stabilirea volumului veniturilor și a structurii acestora pe surse și alocarea
cheltuielilor pe destinații și ordonatori de credite în conformitate cu
obiectivele de dezvoltare economico-sociale a județului și ale politicii
financiare specifice anului 2005.
Ținând seama de atribuțiile ce-i revin în baza Legii
nr.215/2001 și a Legii Bugetului de stat pe 2005 nr.511/2004, Consiliul
Județean Mureș repartizează suma totală de 2,266,541,300 mii lei, din bugetul
de stat cu următoarele surse:
- mii lei -
Sume defalcate din impozitul pe venit ,total din care: |
636.465.000 |
Bugetul Consiliului Județean - pentru |
269.252.400 |
-
bugetul propriu al Consiliului Județean -
teatrul Național -
personal neclerical -
centre de îngrijire, asistență,
reabilitare și recuperare persoane cu handicap |
65.405.500 52.186.000 34.322.000 117.338.900 |
Unități administrativ-teritoriale, din
care: |
367.212.600 |
-
asigurarea ajutorului social -
echilibrarea bugetelor locale -
cheltuieli de personal însoțitori
pers.cu handicap |
59.406.100 196.216.500 111.590.000 |
Sume defalcate din TVA, total din care: |
1.509.806.000 |
Bugetul Consiliului Județean total, din
care: |
260.454.000 |
-
învățământul special -
produse lactate și de panificație -
centre de consultanta agricola -
sustinerea sistemului de protectie a
copilului -
drumuri judetene si comunale |
37.326.000 68.340.000 5.706.000 92.250.000 56.832.000 |
Unități administrativ teritoriale din județ
total, din care: |
1.249.352.000
|
-
învățământul preuniversitar de stat §
cheltuieli de personal §
burse pentru elevi și obiecte de
inventar -
creșe -
subvenționarea en. termice livrată
populației pe anul 2005 |
1.223.371.000 1.215.295.000 8.076.000 3.791.000 22.190.000 |
Transfer de la bugetul de stat către bugetele locale
pt. drepturile acordate persoanelor cu handicap |
120.270.300 |
Întocmirea proiectului de buget a fost precedată de
o analiză complexă în detaliu a tuturor structurilor organizatorice finanțate,
în baza execuțiilor pe 10 luni și a preliminărilor până la finele anului.
Pentru identificarea problemelor existente în fiecare instituție finanțată, s-a
procedat la identificarea cheltuielilor necesare și delimitarea celor neesențiale în vederea reducerii
cheltuielilor publice având în vedere și performanțele economice realizate.
Cu privire la bugetul Consiliului Județean:
Veniturile bugetului Consiliului Județean estimate
pe anul 2005 se prezintă astfel:
-
mii lei -
Nr. crt. |
Categoria
veniturilor |
Prognozat 2005 mil. lei |
0 |
1 |
3 |
I. |
Venituri proprii, din care: |
18.000.000 |
1 |
Venituri
fiscale, din care: |
8.100.000 |
|
Impozite directe |
2.700.000 |
|
Impozite indirecte |
5.400.000 |
2 |
Venituri
nefiscale, din care: |
2.481.000 |
|
Vărsăminte de la instituții publice |
880.000 |
|
Diverse venituri |
1.601.000 |
3 |
Donații
și sponsorizări |
7.419.000 |
II. |
Cote defalcate din impozitul pe venit |
264.184.550 |
III. |
Prelevări din bugetul de stat |
572.602.620 |
1. |
Sume defalcate din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale, din care: |
312.148.620 |
2. |
Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, din care: |
260.454.000 |
|
- învățământ special |
37.326.000 |
|
- produse lactate și panificație |
68.340.000 |
|
-protecția drepturilor copilului |
92.250.000 |
|
-drumuri județene și comunale |
56.832.000 |
|
-Centrul Județean de Consultanță Agricolă |
5.706.000 |
IV. |
Subvenții (transferuri) primite de bugetele locale
pentru finanțarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap |
120.270.300 |
|
TOTAL VENITURI CONSILIUL JUDEȚEAN (I+II+III+IV) |
975.057.470 |
|
Venituri extrabugetare , din care: |
22.815.340 |
|
- Instituții
de cultură |
8.490.000 |
|
-Centre pentru
asistență, îngrijire, recuperare,
reabilitare, persoane cu handicap |
9.325.340 |
|
- RA Aeroport
Tîrgu Mureș |
5.000.000 |
|
TOTAL VENITURI |
997.872.810 |
Nr.crt. |
COD |
DENUMIREA |
Total cheltuieli de funcționare |
Total investiții și reparații |
Total |
% |
|
|
|||||||
|
|||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5=3+4 |
6 |
|
1 |
|
TOTAL GENERAL |
916.734.215 |
81.138.595 |
997.872.810 |
100 |
|
2 |
51,02 |
CONSILIUL JUDEȚEAN |
66.596.850 |
200.000 |
66.796.850 |
6,69 |
|
3 |
|
Școli speciale |
43.018.092 |
|
43.018.092 |
4,31 |
|
4 |
|
Învățământ (lapte și corn) |
68.340.000 |
|
68.340.000 |
6,85 |
|
5 |
57,02 |
TOTAL INVATAMANT |
111.358.092 |
|
111.358.092 |
11,16 |
|
6 |
58,02 |
SANATATE |
|
|
0 |
0,00 |
|
7 |
|
Biblioteca Județeană |
10.170.332 |
|
10.170.332 |
1,02 |
|
8 |
|
Centrul de Creație |
1.563.604 |
|
1.563.604 |
0,16 |
|
9 |
|
Muzeul Județean |
12.703.765 |
|
12.703.765 |
1,27 |
|
10 |
|
Școala de Arte |
3.909.222 |
|
3.909.222 |
0,39 |
|
11 |
|
Filarmonica de Stat |
22.926.804 |
|
22.926.804 |
2,30 |
|
12 |
|
Teatrul "Ariel" |
10.380.793 |
|
10.380.793 |
1,04 |
|
13 |
|
Teatrul Național |
37.663.143 |
20.000.000 |
57.663.143 |
5,78 |
|
14 |
|
Ansamblul Artistic |
11.741.376 |
|
11.741.376 |
1,18 |
|
16 |
|
Redacția Revistei "Vatra" |
1.969.154 |
|
1.969.154 |
0,20 |
|
17 |
|
Redacția Revistei "Látó" |
1.935.238 |
|
1.935.238 |
0,19 |
|
18 |
|
Administrația Palatului Culturii |
3.746.400 |
500.000 |
4.246.400 |
0,43 |
|
19 |
|
INSTITUȚII DE CULTURĂ |
118.709.831 |
20.500.000 |
139.209.831 |
13,95 |
|
20 |
|
Contribuții pentru personalul neclerical |
34.322.000 |
|
34.322.000 |
3,44 |
|
21 |
|
Culte religoase |
2.000.000 |
|
2.000.000 |
0,20 |
|
22 |
|
Activitate sportivă |
1.000.000 |
|
1.000.000 |
0,10 |
|
23 |
|
Proiecte culturale |
2.000.000 |
|
2.000.000 |
0,20 |
|
24 |
|
Alte activități culturale |
1.506.524 |
|
1.506.524 |
0,15 |
|
25 |
59,02 |
TOTAL CULTURĂ ȘI CULTE |
159.538.355 |
20.500.000 |
180.038.355 |
18,04 |
|
26 |
|
Direcția de Asistență Socială |
124.746.643 |
|
124.746.643 |
12,50 |
|
27 |
|
Direcția pentru Protecția Copilului |
139.318.285 |
|
139.318.285 |
13,96 |
|
28 |
|
Centre de îngrijire, asistență, reabilitare și recuperare
persoane cu handicap |
126.664.240 |
|
126.664.240 |
12,69 |
|
29 |
60,02 |
TOTAL ASISTENȚĂ SOCIALĂ |
390.729.168 |
|
390.729.168 |
39,16 |
|
30 |
|
TOTAL SOCIAL-CULTURALE |
661.625.615 |
|
661.625.615 |
66,30 |
|
31 |
|
Alimentări cu apă |
|
1.865.000 |
1.865.000 |
0,19 |
|
32 |
63,02 |
TOTAL SERVICII PUBLICE |
0 |
1.865.000 |
1.865.000 |
0,19 |
|
33 |
67,02 |
Centrul Județean de Consultanță Agricolă |
8.441.746 |
|
8.441.746 |
0,85 |
|
34 |
|
R.A. Aeroport Tîrgu Mureș |
22.637.412 |
1.300.000 |
23.937.412 |
2,40 |
|
35 |
|
Drumuri și Poduri |
100.000.000 |
|
100.000.000 |
10,02 |
|
36 |
68,02 |
TRANSPORTURI ȘI COMUNICAȚII |
122.637.412 |
1.300.000 |
123.937.412 |
12,42 |
|
37 |
69,02 |
Serviciul Județean Salvamont |
1.723.772 |
|
1.723.772 |
0,17 |
|
38 |
|
Centrul Militar Județean |
2.492.600 |
100.000 |
2.592.600 |
0,26 |
|
39 |
|
Apărarea Civilă |
1.490.000 |
100.000 |
1.590.000 |
0,16 |
|
40 |
|
Alte cheltuieli, din care: |
3.830.000 |
57.073.595 |
60.903.595 |
6,10 |
|
41 |
72.02 |
TOTAL ALTE ACTIUNI |
7.812.600 |
57.273.595 |
65.086.195 |
6,52 |
|
42 |
95.02 |
FOND DE REZERVĂ din care: |
47.896.220 |
|
47.896.220 |
4,80 |
|
43 |
|
-asistenți personali pers. cu handicap |
17.896.220 |
|
|
|
|
44 |
|
-cofinanțări programe |
25.000.000 |
|
|
|
|
45 |
|
-neprevăzute |
5.000.000 |
|
|
|
|
Pentru acoperirea
cheltuielilor instituțiilor subordonate se propune folosirea și a următoarelor
surse extrabugetare:
-
8,490 mil. lei venituri extrabugetare de la
instituțiile de cultură județene;
-
9.325 mil lei contribuții la centrele de îngrijire,
asistență, recuperare și reabilitare persoane cu handicap;
-
5.000 mil. lei venituri din activitatea economică a
R.A. Aeroport Târgu Mureș
Obiective
- realizarea programelor de reabilitare a
drumurilor județene și comunale;
-
asigurarea surselor financiare pentru lucrări de
investiții în continuare;
-
realizarea unor lucrări de investiții cu
documentația aprobată;
-
participarea la cofinanțarea unor programe cu
finanțare externă;
-
finanțarea unor activități și acțiuni la care
Consiliul Județean și-a luat angajamentul pentru continuarea după terminarea
programelor cu finanțare externă.
II.Cu privire la
bugetele locale a consiliilor
comunale, orășenești și municipale
Pentru echilibrarea bugetelor locale s-a ținut cont
de veniturile proprii estimate în volum total de 1.171.428.072 mii lei din
care: 654.334.071 mii lei impozite și taxe locale, 517.094.001 mii lei cote
defalcate din impozitul pe venit (36%) și s-a proiectat și nivelul
cheltuielilor de funcționare al autorităților administrativ-teritoriale în
volum de 1.033.565.009 mii lei.
Conform prevederilor legii
bugetare pentru repartizarea sumelor
pentru echilibrarea bugetelor locale s-a constituit o comisie formată din președintele consiliului
județean, în calitate de reprezentant al Uniunii Naționale a Consiliilor
Județene din România; prefectul județului; reprezentantul din județ, desemnat
de Asociația Municipiilor din România; reprezentantul din județ, desemnat de
Asociația Orașelor din România; reprezentantul din județ, desemnat de Asociația
Comunelor din România; directorul general al Direcției Generale a Finanțelor
Publice Județene, reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean,
reprezentantul Direcției pentru Dialog, Familie și Solidaritate Socială a
județului Mureș stabilindu-se principiile de repartizare a sumelor prelevate din bugetul
de stat și a cotelor defalcate din impozitul pe venit. S-a convenit:
-
să se
cuprindă în bugetul Consiliului Județean
sume pentru:
Ø
finanțarea sistemului de protecție a copiilor
instituționalizați proveniți din localitățile județului în volum de 49.501.507
mii lei;
Ø
finanțarea centrelor de îngrijire,
asistență, recuperare și reabilitare persoane cu handicap în sumă de
117.338.900;
- să se rețină în rezerva bugetului Consilului Județean suma de:
Ø
17.896.220 mii lei, sume defalcate din impozitul pe
venit pentru susținerea sistemului de protecție a persoanelor cu handicap
pentru a fi repartizată în cursul anului 2005 pe unități
administrativ-teritoriale, în funcție de modificările intervenite;
Ø
25.000.000 mii lei în vederea co-finanțării
programelor de dezvoltare finanțate din
fondurile de preaderare sau împrumuturi externe;
-
repartizarea sumei de 33.181.729 mii lei din sumele
de echilibrare pentru Consiliul Municipal Tîrgu Mureș, pentru subvenționarea
energiei termice.
Criteriile de
repartizare utilizate:
-capacitate financiară (având la bază venitul mediu pe cap de locuitor),
în proporție de 30% - suma repartizată: 113.806.188;
-suprafața administrativă proporție de 30% - suma repartizată:
113.806.188;
-numărul de populație a unităților administrativ-teritoriale proporție
de 25% - suma repartizată: 94.838.490;
-alte criterii,(finanțarea
programe, acțiuni și activități locale), în proporție de 15% respectând
prevederile OUG nr.45/2003 - suma repartizată: 52.683.095.
Bugetul prezentat este o
propunere de program pe care Consiliul Județean dorește să-l realizeze, dar
este foarte important să se înțeleagă faptul că, realizarea acestuia depinde de
o serie de factori asupra cărora administrația locală nu are nici o
posibilitate de a interveni și care nu au putut fi prevăzute la momentul
efectuării prognozelor.
Târgu Mureș, decembrie 2004
PREȘEDINTE
Lokodi Edita Emőke