din 16 decembrie 2004
privind modificarea și completarea Hotărârii
Consiliului Județean
Mureș nr.29/2004 privind aprobarea Regulamentului de
organizare
și funcționare al Consiliului Județean Mureș
Consiliul
Județean Mureș, întrunit în ședință ordinară,
Văzând Expunerea de motive nr.11.820
din 6.XII.2004 a Direcției Juridice și Administrație Publică,
Având în vedere prevederile Legii
nr.215/2001 privind administrația publică locală, a Legii nr.673/2002 pentru
aprobarea și modificarea Ordonanței Guvernului nr.35/2002 pentru aprobarea
Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor locale precum
și ale Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali,
În temeiul prevederilor art.104 litera b
și art.109 din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale,
hotărăște:
Art.I. Se modifică și se completează Regulamentul de
organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș, aprobat prin Hotărârea
nr.29/2004 după cum urmează:
1. După art.16 din Regulament se
introduc art.161 166 care vor avea următorul cuprins:
Art.161
(1) Consilierii validați intră în dreptul deplinei exercitări a mandatului de
la data declarării ca legal constituit a consiliului județean, potrivit Legii
nr.215/2001 cu modificările și completările ulterioare.
(2) Consilierii validați după ședința de
constituire a consiliului intră în exercițiul mandatului de consilier după
depunerea jurământului.
Art.162 (1) Calitatea de consilier județean
încetează la data declarării ca legal constituit a noului consiliu ales.
(2)
Calitatea de consilier județean încetează de drept înainte de expirarea
duratei normale a mandatului în următoarele cazuri:
a)
demisie;
b)
incompatibilitate;
c)
schimbarea domiciliului într-o altă
unitate administrativ-teritorială, inclusiv ca urmare a reorganizării acesteia;
d)
lipsa nemotivată de la mai mult de 3
ședințe ordinare consecutive ale consiliului;
e)
imposibilitatea exercitării mandatului pe
o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepția cazurilor prevăzute de
lege;
f)
condamnarea prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate;
g)
punerea sub interdicție judecătorească;
h)
pierderea drepturilor electorale;
i)
deces.
(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier județean se constată de către Consiliul Județean, prin hotărâre adoptată în prima ședință ordinară, la propunerea președintelui Consiliului Județean sau a oricărui consilier, hotărâre prin care se ia act de situația apărută și se declară vacant locul consilierului în cauză.
(4) Hotărârea
va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de
președintele Consiliului Județean și de secretarul general al județului.
Referatul va fi însoțit de actele justificative.
Art.163 Consilierii județeni pot demisiona,
anunțând în scris președintele consiliului județean care ia act de aceasta.
Președintele propune consiliului adoptarea unei hotărâri prin care se ia act de
demisie și se declară locul vacant.
Art.164 (1) Consilierii se pot
constitui în grupuri, în funcție de partidele sau alianțele politice pe ale
căror liste au fost aleși, dacă sunt în număr de cel puțin trei.
(2) Consilierii care nu îndeplinesc
condițiile prevăzute la alin.1 pot constitui un grup prin asociere.
(3) Grupul de consilieri este condus de un
lider, ales prin votul deschis al majorității membrilor grupului.
Art.165 Consilierii nu pot forma
grupuri în numele unor partide care nu au participat la alegeri sau care nu au
întrunit numărul de voturi necesar pentru a intra în consiliu cu cel puțin un
consilier.
Art.166 în cazul fuzionării, două sau
mai multe partide, care sunt reprezentate în consiliu sau care au deja
constituite grupuri, pot forma un grup distinct.
Dispoziții
privind exercitarea mandatului de consilier
2.
Art.78 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) După declararea ca legal constituit a consiliului, consilierilor în funcție li se eliberează o legitimație care atestă calitatea de membru al consiliului, semnată de președintele consiliului județean.
(2) Consilierii județeni primesc un semn distinctiv al calității lor de reprezentanți aleși ai colectivității locale, pe care au dreptul să îl poarte pe întreaga durată a mandatului.
(3) Modelul legitimației de consilier și cel al semnului distinctiv se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Cheltuielile pentru confecționarea acestora se suportă din bugetul local. Legitimația și însemnul se pot păstra de către consilierii județeni, după încetarea mandatului, cu titlu evocativ.
3. Art.79 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Pentru participarea la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate, consilierii au dreptul la o indemnizație de ședință.
(2) Indemnizația de ședință pentru membrii consiliului care participă la ședințele ordinare ale consiliului și ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de 5% din indemnizația lunară a președintelui Consiliului Județean.
(3) Numărul maxim de ședințe pentru care se poate acorda indemnizația este de o ședință ordinară și 1 2 ședințe ale comisiilor de specialitate, organizate la interval de două luni, potrivit legii.
(4) Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în exercitarea mandatului, în condițiile legii.
4. După art.79 se introduc articolele 791 - 796, care vor avea următorul cuprins:
Art.791 Drepturile bănești cuvenite aleșilor județeni, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia sau alte venituri, în condițiile legii.
Art.792 Consilierii care participă la ședințele de consiliu organizate în mod excepțional în timpul programului de lucru se consideră învoiți de drept, fără a le fi afectat salariul și celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, de la locul de muncă.
Art.793 Consilierii care folosesc autoturismul proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa din localitatea în care domiciliază în localitatea unde se desfășoară ședința consiliului județean sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea transportului.
Art.794 Consilierii beneficiază de plata cursurilor de pregătire, formare și perfecționare profesională, organizate de instituții specializate, în decursul mandatului, conform hotărârii consiliului județean.
Art.795 Dreptul de asociere este garantat aleșilor locali.
Art.796 (1) În urma îndeplinirii unor misiuni oficiale, consilierii județeni sunt obligați să prezinte la prima ședință ordinară de consiliu, un raport privind deplasările efectuate. Termenul maxim de depunere a raportului este de 45 de zile de la data încheierii misiunii.
(2) În cazul nerespectării prevederilor alin.(1), consilierii vor suporta cheltuielile de deplasare.
Obligațiile consilierilor județeni
5. Art.81 din Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:
Consilierii județeni, în calitate de reprezentanți ai colectivității locale au îndatorirea de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea funcțiilor autorităților administrației publice locale din care fac parte sau pe care le reprezintă, cu bună-credință și fidelitate față de țară și de colectivitatea care i-a ales.
6. După art.81 se introduc articolele 811 - 817, care vor avea următorul cuprins:
Art.811 Consilierii județeni sunt obligați să respecte Constituția și legile țării, precum și Regulamentul de funcționare a consiliului și să se supună regulilor de curtoazie și disciplină și să nu folosească în cuvântul lor sau în relațiile cu cetățenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase.
Art.812 Consilierii județeni sunt obligați să menționeze expres situațiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale În cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliul poate permite participarea la vot a consilierului.
Art.813 Consilierii județeni sunt obligați să dea dovadă de cinste și corectitudine; este interzis consilierului să ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.
Art.814 (1) Consilierii județeni au obligația de a aduce la cunoștința cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează colectivitatea locală.
(2) Consilierii județeni sunt obligați ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puțin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetățenii, să acorde audiențe și să prezinte în consiliul județean o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetățenii.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual de activitate care va fi făcut public prin grija secretarului general al județului.
Art.815 Consilierii județeni au îndatorirea de a-și perfecționa pregătirea în domeniul administrației publice locale, urmând cursurile de pregătire, formare și perfecționare organizate în acest scop de instituțiile abilitate.
Art.816 (1) Consilierii județeni, președintele și vicepreședinții consiliului județean nu pot lipsi de la lucrările consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care fac parte decât în situațiile prevăzute în prezentul regulament.
(2) Nu se consideră absent consilierul care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea unei însărcinări oficiale, precum și în alte cazuri stabilite prin prezentul regulament.
Art.817 Consilierii județeni nu pot face uz și nu se pot prevala de această calitate în exercitarea unei activități private.
7. Art. 82 din Regulament va deveni art.851.
8. Art.83 din Regulament se abrogă.
9. Art.84 din Regulament se abrogă.
Răspunderea consilierilor județeni
10. Art.85 din
Regulament se modifică și va avea următorul cuprins:
Consilierii județeni
răspund, în condițiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru
faptele săvârșite în exercitarea atribuțiilor ce le revin.
11. După art.85 din Regulament se introduc art.851 - 8518, care vor avea următorul cuprins:
Art.851
Consilierul care absentează nemotivat la două ședințe consecutive va fi
sancționat, potrivit prevederilor prezentului Regulament și Statutului aleșilor
locali.
Art.852 Consilierii răspund în nume propriu
pentru activitatea desfășurată în exercitarea mandatului, precum și solidar
pentru activitatea consiliului din care fac parte și pentru hotărârile pe care
le-au votat.
Art.853 (1) Încălcarea de către consilieri a
prevederilor Legii nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare, a
prevederilor Legii nr.393/2004 și ale prezentului Regulament atrage aplicarea
următoarelor sancțiuni:
a)
avertismentul;
b)
chemarea la ordine;
c)
retragerea cuvântului;
d)
eliminarea din sala de ședință;
e)
excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de
specialitate;
f)
retragerea indemnizației de ședință pentru 1 2 ședințe.
(2) Sancțiunile prevăzute la
alin.(1) lit. a) d) se aplică de către președintele consiliului județean, iar
cele de la alin.(1) lit.e) și f) de către consiliu,
prin hotărâre.
(3) Pentru aplicarea
sancțiunilor prevăzute la alin.(1) lit.e), cazul se
va transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate și
aspecte juridice, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor
efectuate, inclusiv a explicațiilor furnizate de cel în cauză.
Art.854 La prima abatere, președintele
consiliului județean atrage atenția consilierului în culpă și îl invită să
respecte regulamentul.
Art.855 (1) Consilierii care nesocotesc
avertismentul și invitația președintelui și continuă să se abată de la
regulament, precum și cei care încalcă în mod grav, chiar și pentru prima dată,
dispozițiile regulamentului, vor fi chemați la ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în
procesul verbal al ședinței.
Art.856 (1) Înainte de a fi chemat la ordine,
consilierul este invitat de către președintele consiliului județean să își
retragă sau să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul și
care ar atrage aplicarea sancțiunii.
(2) Dacă expresia întrebuințată a fost
retrasă, ori dacă explicațiile date sunt apreciate de președinte ca
satisfăcătoare, sancțiunea nu se mai aplică.
Art.857 În cazul în care, după chemarea la
ordine, un consilier continuă să se abată de la regulament, președintele îi va
retrage cuvântul, iar dacă persistă îl va elimina din sală. Eliminarea din sală
echivalează cu absența nemotivată de la ședință.
Art.858 (1) În cazul unor abateri grave, săvârșite în mod
repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sancțiunea
excluderii temporare a consilierului de la lucrările consiliului și ale
comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate care are în obiectul de activitate aspecte juridice, în cel mult 10 zile de la sesizare.
Art.859 Excluderea
temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate nu
poate depăși două ședințe consecutive.
Art.8510 Excluderea
de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate are drept consecință
neacordarea indemnizației de ședință pe perioada respectivă.
Art.8511 În
caz de opunere, interzicerea participării la ședințe se execută cu ajutorul
forței publice puse la dispoziție președintelui.
Art.8512 (1)
Sancțiunile prevăzute la art.853 alin. (1) lit. e) și f) se aplică prin hotărâre
adoptată de consiliu cu votul a cel puțin două treimi din numărul consilierilor
în funcție.
(2) Pe perioada aplicării sancțiunii,
consilierii în cauză sunt scoși din cvorumul de lucru.
Art.8513 Pentru menținerea ordinii
în ședințele comisiilor de specialitate, președinții acestora au aceleași
drepturi ca și președintele consiliului județean. Aceștia pot aplica
sancțiunile prevăzute la art. 853 alin.(1) lit. a) - d).
Art.8514 Sancțiunile
prevăzute la art.853 alin.(1) se pot aplica în mod corespunzător
președintelui și vicepreședinților consiliului județean, pentru abaterile
săvârșite în calitatea lor de consilier.
Art.8515 (1)
Pentru abateri grave și repetate, săvârșite în exercitarea mandatului de
președinte sau de vicepreședinți ai consiliului județean, persoanelor în cauză
li se pot aplica următoarele sancțiuni:
a)
mustrare;
b)
avertisment;
c)
diminuarea indemnizației cu 5 - 10% pe timp de 1 - 3 luni;
d)
eliberarea din funcție.
(2) Sancțiunile prevăzute la alin.(1)
lit. a) și b) se aplică, prin hotărâre a consiliului, la propunerea motivată a
președintelui consiliului județean. În cazul președintelui consiliului
județean, propunerea trebuie făcută de cel puțin o treime din numărul
consilierilor în funcție și va fi temeinic motivată. Motivele care justifică
propunerea de sancționare vor fi aduse la cunoștință consilierilor cu cel puțin
5 zile înaintea ședinței.
(3) În cazul sancțiunilor prevăzute la
alin.(1) lit. a) și b), hotărârea se adoptă cu votul deschis al majorității
consilierilor în funcție, iar în cazul sancțiunilor prevăzute la lit.c) și d), cu votul secret a cel puțin două treimi din
numărul consilierilor în funcție.
(4) Aplicarea sancțiunilor prevăzute la
alin.(1) lit. c) și d) poate fi făcută numai dacă se face dovada că
președintele sau vicepreședinții consiliului județean a încălcat Constituția,
celelalte legi ale țării sau a prejudiciat interesele țării, ale unității
administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea
administrativ-teritorială respectivă.
(5) La eliberarea din funcție se aplică în mod corespunzător prevederile art.113 alin.(2) din Legea nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare.
Art.8516 Împotriva
sancțiunii prevăzute la art.8515 alin.(1) lit. c) și d) persoana în
cauză se poate adresa instanței de contencios administrativ competente.
Procedura prealabilă nu este obligatorie.
Art.8517 Aplicarea
sancțiunilor prevăzute la art.853 alin.(1), în cazul președintelui și
vicepreședinților consiliului județean, în calitatea acestora de consilieri, nu
are nici un efect asupra exercitării de către cei în cauză a mandatului
încredințat de consiliu.
Art.8518 Aplicarea sancțiunii prevăzute la art.8515
alin.(1) lit. d) nu are nici un efect asupra mandatului de consilier al
președintelui sau al vicepreședintelui consiliului județean.
11. Art.86 - 91 din Regulament
se abrogă.
12.
După art.91 se introduc art.911 - 9111, care vor avea
următorul cuprins:
Art.911
(1) Consilierii județeni sunt obligați să își facă publice interesele
personale printr-o declarație pe propria răspundere, depusă în dublu exemplar
la secretarul general al județului.
(2) Un exemplar al declarației privind
interesele personale se păstrează de către secretarul general într-un dosar
special, denumit registru general de interese.
(3) Al doilea exemplar
al declarației de interese se transmite la secretarul general al prefecturii,
care le va păstra într-un dosar special, denumit registru general de interese.
Art.912
Consilierii județeni au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au
posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorității publice din care fac
parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:
a) soț, soție, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv;
b)
orice persoană fizică sau juridică cu care au o relație de angajament,
indiferent de natura acestuia;
c) o societate comercială la care dețin calitatea de asociat unic,
funcția de administrator sau de la care obțin venituri;
d)
o altă autoritate din care fac parte;
e)
orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care fac parte,
care a făcut o plată către aceștia sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale
acestora;
f)
o asociație sau fundație din care fac parte.
Art.913
- În declarația privind interesele personale, consilierii județeni vor
specifica:
a)
funcțiile deținute în cadrul societăților comerciale, autorităților și
instituțiilor publice, asociațiilor și fundațiilor;
b)
veniturile obținute din colaborarea cu orice persoană fizică sau juridică și natura
colaborării respective;
c)
participarea la capitalul societăților comerciale, dacă aceasta depășește 5%
din capitalul societății;
d)
participarea la capitalul societăților comerciale, dacă aceasta nu depășește 5%
din capitalul societății, dar depășește valoarea de 100.000.000 lei;
e)
asociațiile și fundațiile ai căror membri sunt;
f)
bunurile imobile deținute în proprietate sau în concesiune;
g)
funcțiile deținute în cadrul societăților comerciale, autorităților sau
instituțiilor publice de către soț/soție;
h)
bunurile imobile deținute în proprietate sau în concesiune de către soț/soție
și copii minori;
i)
lista proprietăților deținute pe raza unității administrativ-teritoriale din
ale căror autorități ale administrației publice locale fac parte;
j)
cadourile și orice beneficii materiale sau avantaje făcute de orice persoană
fizică ori juridică, legate sau decurgând din funcția deținută în cadrul
autorității administrației publice locale; orice cadou sau donație primită de
consilieri într-o ocazie publică sau festivă devin proprietatea acelei
instituții ori autorități;
k)
orice alte interese, stabilite prin hotărâre a consiliului județean, în cazul
președintelui și vicepreședinților acestuia și al consilierilor județeni.
Art.914
- (1) Consilierii județeni nu pot lua parte la deliberarea și adoptarea de
hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii.
(2) În situațiile prevăzute la alin.(1),
consilierii județeni sunt obligați să anunțe, la începutul dezbaterilor,
interesul personal pe care îl au în problema respectivă.
(3) Anunțarea interesului personal și
abținerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al
ședinței.
Art.915 - Registrul de interese
are caracter public, putând fi consultat de către orice persoană, în condițiile
prevăzute de Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes
public.
Art.916
- (1) Declarația privind interesele personale se depune după cum urmează:
a)
în termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit, în
cazul consilierilor județeni;
b)
în termen de 15 zile de la alegere, în cazul președintelui și vicepreședinților
consiliului județean.
Art.917 - (1) Consilierii județeni au obligația să
reactualizeze declarația privind interesele personale la începutul fiecărui an,
dar nu mai târziu de 1 februarie, dacă au intervenit modificări semnificative
față de declarația anterioară.
(2) Secretarul general al județului va
transmite secretarului general al prefecturii, până la data de 1 martie a
fiecărui an, un exemplar al declarațiilor reactualizate.
Art.918 - Hotărârile adoptate cu nerespectarea dispozițiilor
art.914 sunt nule de drept, potrivit dispozițiilor art.47 alin. (2)
din Legea nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare.
Art.919 (1) Nedepunerea declarației privind interesele
personale în termenul prevăzut la art.916 atrage suspendarea de
drept a mandatului, până la depunerea declarației.
(2) Refuzul depunerii declarației privind
interesele personale atrage încetarea de drept a mandatului.
(3) Suspendarea sau încetarea mandatului se
constată prin hotărâre a consiliului județean.
Art.9110
Cadourile și orice beneficii materiale nedeclarate potrivit prevederilor
art.913 lit.j) sunt supuse confiscării.
Art.9111
Fapta consilierilor județeni de a face declarații privind interesele
personale, care nu corespund adevărului, constituie infracțiunea de fals în
declarații și se pedepsește potrivit Codului penal.
13. Art.92 din Regulament se
modifică și va avea următorul cuprins:
Art.92 Prevederile prezentului
regulament se completează cu dispozițiile Legii nr.215/2001 privind
administrația publică locală, ale Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenței în exercitarea demnității publice, a funcțiilor
publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției și ale
Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali, în măsura în care acesta nu
dispune.
Art.II.
După aprobarea modificărilor, articolele din Regulamentul de organizare și
funcționare vor fi renumerotate, iar Regulamentul se va republica în Monitorul
Oficial al județului.
PREȘEDINTE
Lokodi Edita Emöke
Contrasemnează
SECRETAR
GENERAL
Ioan Togănel
CAPITOLUL
I.
DISPOZIȚII
GENERALE
Art.1. În conformitate cu prevederile Legii
nr.215/2001 privind administrația publică locală, modificată și completată prin
Legea nr.141/2004, a Hotărârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea
normelor de aplicare a legii, ale Legii nr.673/2002 privind aprobarea,
modificarea și completarea Ordonanței Guvernului României nr.35/2002 pentru
aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor
locale și ale Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în
administrația publică, Consiliul Județean Mureș stabilește prin prezentul
regulament regulile de procedură și de organizare în baza cărora funcționează.
Art.2. (1) Consiliul Județean Mureș ales la 6 iunie
2004 și constituit în ședința din 26 iunie 2004 se compune din 35 consilieri.
(2) Consiliul Județean Mureș este autoritatea administrației publice
locale, constituită la nivel județean pentru coordonarea activității
consiliilor comunale, orășenești și municipale, în vederea realizării
serviciilor publice de interes județean.
(3) Constituirea și completarea Consiliului județean se face în
conformitate cu prevederile art.103 și respectiv art.31-37 din Legea
nr.215/2001 privind administrația publică locală și a prezentului regulament.
Art.3. Consiliul județean se organizează și
funcționează în temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizării
serviciilor publice, eligibilității autorităților administrației publice
locale, legalității, transparenței decizionale și consultării cetățenilor în
soluționarea problemelor locale de interes deosebit.
Art.4. (1) Autonomia Consiliului Județean Mureș este
administrativă și financiară fiind exercitată pe baza și în limitele prevăzute
de lege.
(2) Autonomia locală privește organizarea, funcționarea, competențele
și atribuțiile Consiliului Județean Mureș, precum și gestionarea resurselor
județului de către acesta.
(3) Autonomia locală reprezintă dreptul și
capacitatea efectivă a Consiliului județean de a soluționa, în numele și în
interesul cetățenilor județului Mureș, treburile publice, în condițiile legii.
Art.5. Aplicarea principiilor prevăzute la art.3 și
4 nu pot aduce atingere caracterului de stat național, unitar și indivizibil al
României.
Art.6. (1) Consiliul județean exercită prerogativele ce revin
județului ca persoană juridică, de drept public, ce are, potrivit legii,
capacitate juridică deplină, posedă un patrimoniu propriu și are dreptul să
aibă inițiative în toate domeniile, cu excepția celor care sunt date în mod
expres în competența altor autorități publice.
(2) Ca persoană juridică de drept public,
județul, reprezentat de Consiliul județean are în proprietate bunuri din
domeniul public de interes județean, potrivit legii și bunuri în domeniul
privat.
Art.7. (1) Raporturile dintre Consiliul județean și consiliile
locale municipale, orășenești și comunale au la bază principiile autonomiei,
legalității, responsabilității, cooperării și solidarității în rezolvarea
problemelor întregului județ.
(2) În relațiile dintre
Consiliul județean și autoritățile administrației publice locale nu există
raporturi de subordonare.
Art.8. Consiliul Județean
Mureș are sub autoritatea sa: SC. Drumuri și Poduri Mureș SA, SC. Servicii de
Utilități Rurale SA, Regia Autonomă Aeroportul Tîrgu-Mureș,
Biblioteca județeană, Muzeul județean, Centrul județean de Creație Populară,
Teatrul Ariel, Redacția Vatra, Redacția Lato,
Ansamblul Artistic Mureșul, Școala de Arte, Filarmonica de Stat,
Administrația Palatului Culturii, Direcția Județeană pentru Protecția
Drepturilor Copilului, Direcția de Asistență Socială, Corpul Gardienilor
Publici și Teatrul Național Tîrgu-Mureș. Consiliul
Județean are în administrare terenurile și clădirile în care își desfășoară
activitatea unitățile sanitare aflate în domeniul public al județului.
CAPITOLUL
II.
Constituirea
Consiliului Județean
Art.9. (1) Consiliul județean se constituie în termen
de 20 de zile de la data desfășurării alegerilor. Convocarea consilierilor
declarați aleși, la ședința de constituire a consiliului, se face de prefect,
prin ordin.
(2) Ședința este legal
constituită dacă participă cel puțin două treimi din numărul consilierilor
declarați aleși. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, peste
3 zile va fi convocată o nouă ședință printr-un nou ordin emis de prefect. Dacă
nici de această dată nu se prezintă cel puțin două treimi din numărul consilierilor
declarați aleși, prefectul va face o nouă convocare peste alte 3 zile, emițând
în acest scop un nou ordin.
(3) Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puțin două treimi
din numărul consilierilor declarați aleși, prefectul va dispune verificarea
motivelor care au determinat neprezentarea la ședință a consilierilor absenți.
Dacă absențele nu au la bază motive temeinice, determinate de boală, care a
necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea în străinătate în
interes de serviciu; evenimente de forță majoră, cum ar fi: inundații sau alte
catastrofe care au împiedicat deplasarea, deces în familie sau alte situații
similare, prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile
consilierilor declarați aleși, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări
anterioare. Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesați la instanța
de contencios administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea
instanței este definitivă și irevocabilă.
(4) Înainte de a emite ordinul,
prefectul va verifica dacă pe listele de candidați depuse de partidele
politice, alianțele politice sau alianțele electorale, ai căror consilieri
declarați aleși au lipsit nemotivat mai sunt supleanți. În caz afirmativ, prin
același ordin se va dispune organizarea unei noi ședințe de constituire la care
vor fi convocați supleanții.
(5)
În cazul în care pe listele de candidați nu mai sunt supleanți sau
aceștia refuză, la rândul lor, să se prezinte la ședință, prefectul va dispune
organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante,
potrivit aliniatului 3. Alegerile se vor organiza în condițiile Legii
nr.67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, în cel
mult 30 de zile de la data emiterii ordinului și la acestea vor putea participa
toate partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale care au
depus inițial liste de candidați precum și candidații independenți care nu au
fost declarați aleși la alegerile anterioare.
Art.10.
(1) Ședința de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul
acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri și pe cei 2
asistenți ai acestuia care vor fi desemnați dintre cei mai tineri consilieri,
să preia conducerea lucrărilor ședinței.
(2) După preluarea
conducerii ședinței se ia o pauză, în timpul căreia se constituie grupurile de
consilieri, potrivit Statutului aleșilor locali, care funcționează pe toată
durata mandatului, iar Secretarul General al județului prezintă președintelui
de vârstă și asistenților acestuia dosarele consilierilor declarați aleși și pe
cele ale supleanților lor. Dosarele pot fi însoțite de opțiunile scrise ale
consilierilor aleși care ocupă funcții incompatibile, potrivit legii, cu
calitatea de consilier.
Art.11. (1) După reluarea lucrărilor ședinței, consilierii
declarați aleși vor alege o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri.
Numărul membrilor comisiei se stabilește prin vot deschis la propunerea președintelui
de vârstă. Comisia este aleasă pe întreaga durată a mandatului și are
următoarele atribuții:
a) verifică dosarele
consilierilor declarați aleși
b) verifică dosarele
supleanților în cazul declanșării procedurii de validare a acestora
c) propune validarea sau
invalidarea consilierilor declarați aleși și după caz a supleanților
d) organizează și stabilește
rezultatul votului secret
(2) Desemnarea candidaților
pentru comisia de validare se face de către grupurile de consilieri constituite
potrivit art.10, alin.2. Numărul de locuri cuvenite fiecărui grup se determină
în funcție de numărul de mandate obținute de grupul în cauză.
(3) Alegerea
membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul deschis al
majorității consilierilor prezenți la ședința de constituire, iar rezultatul va
fi consemnat în Hotărârea nr 1.
Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din
rândul membrilor săi, cu votul majorității acestora, un președinte și un
secretar.
Art.13.
(1) După alegerea comisiei de validare președintele dispune o nouă pauză,
în timpul căreia va fi examinată de către comisie, legalitatea alegerii
fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de președintele de vârstă și
vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care
vor fi consemnate într-un proces verbal al cărui model este prezentat în anexa
la prezentul regulament.
(2) Dacă
consilierii care dețin funcții incompatibile optează în scris pentru renunțarea
la funcția de consilier, va fi examinat, în vederea validării, dosarul
supleantului, sau a supleanților de pe aceeași listă, în ordinea în care cei în
cauză au fost înscriși pe lista de candidați.
(3)
Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusă de comisia de validare,
numai dacă aceasta a constatat că au fost încălcate condițiile de eligibilitate
stabilite expres de lege sau dacă alegerea s-a făcut prin fraudă electorală
constatată de către biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr.67/2004
pentru alegerea autorităților administrației publice locale.
(4)
Consilierii care lipsesc motivat de la ședința de constituire pot fi validați
sau invalidați în lipsă.
(5) În cazul în care până la data
validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui
listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv, mandatul acestuia
nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant pe listă.
Art.14. (1) Validarea sau invalidarea mandatelor
se face în ordine alfabetică, prin votul deschis al majorității consilierilor
prezenți la ședință. Persoana al cărei mandat este supus validării sau
invalidării nu participă la vot.
(2) Rezultatul validării mandatelor se
consemnează în Hotărârea nr.2, care se va comunica de îndată consilierilor care
au absentat motivat.
Art.15. (1) Hotărârea de validare sau invalidare a
mandatelor poate fi atacată de cei interesați la instanța de contencios
administrativ în termen de 5 zile de la adoptare, sau în cazul celor absenți de
la ședință, de la comunicare.
(2) Instanța de contencios administrativ este obligată să
se pronunțe în termen de 30 de zile.
Art.16.(1) După validarea mandatelor a cel puțin două
treimi din numărul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la
depunerea următorului jurământ: Jur să respect Constituția și legile țării și să fac cu bună credință tot ceea ce stă
în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor județului. Așa să-mi
ajute Dumnezeu !
(2)
Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul general al
județului va da citire jurământului, după care consilierii validați se vor
prezenta, în ordine alfabetică, în fața unei mese special amenajate, pe care se
află un exemplar din Constituție și Biblie. Consilierul va pune mâna stângă
atât pe Constituție cât și dacă este cazul, pe Biblie, va pronunța cuvântul
Jur după care va semna Jurământul de credință, care va fi imprimat pe un
formular special.
(3)
Consilierii pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz
jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
(4) Jurământul se semnează în două exemplare,
un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează
consilierului.
(5) Consilierii care refuză să depună
jurământul sunt considerați demisionați de drept, acest fapt urmând a se
consemna în procesul verbal al ședinței. În această situație se va supune
validării mandatul primului supleant de pe lista partidului politic, alianței
politice sau alianței electorale respective, dacă până la validarea mandatului,
partidele politice sau alianțele politice confirmă în scris apartenența la
partid a consilierului în cauză.
(6)
După depunerea jurământului de către cel puțin două treimi din numărul
membrilor consiliului local, președintele de vârstă declară consiliul legal
constituit. Declararea consiliului ca legal constituit se constată prin
Hotărârea nr.3.
Art.17 (1)
Consilierii validați intră în dreptul deplinei exercitări a mandatului de la
data declarării ca legal constituit a consiliului județean, potrivit Legii
nr.215/2001 cu modificările și completările ulterioare.
(2) Consilierii validați după ședința de
constituire a consiliului intră în exercițiul mandatului de consilier după
depunerea jurământului.
Art.18 (1)
Calitatea de consilier județean încetează la data declarării ca legal
constituit a noului consiliu ales.
(2)
Calitatea de consilier județean încetează de drept înainte de expirarea
duratei normale a mandatului în următoarele cazuri:
j)
demisie;
k)
incompatibilitate;
l)
schimbarea domiciliului într-o altă
unitate administrativ-teritorială, inclusiv ca urmare a reorganizării acesteia;
m) lipsa
nemotivată de la mai mult de 3 ședințe ordinare consecutive ale consiliului;
n)
imposibilitatea exercitării mandatului
pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepția cazurilor prevăzute
de lege;
o)
condamnarea prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate;
p)
punerea sub interdicție judecătorească;
q)
pierderea drepturilor electorale;
r)
deces.
(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier
județean se constată de către Consiliul Județean, prin hotărâre adoptată în
prima ședință ordinară, la propunerea președintelui Consiliului Județean sau a
oricărui consilier, hotărâre prin care se ia act de situația apărută și se declară
vacant locul consilierului în cauză.
(4) Hotărârea
va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de
președintele Consiliului Județean și de secretarul general al județului.
Referatul va fi însoțit de actele justificative.
Art.19 Consilierii
județeni pot demisiona, anunțând în scris președintele consiliului județean
care ia act de aceasta. Președintele propune consiliului adoptarea unei
hotărâri prin care se ia act de demisie și se declară locul vacant.
Art.20
(1) Consilierii se pot constitui în grupuri, în funcție de partidele sau
alianțele politice pe ale căror liste au fost aleși, dacă sunt în număr de cel
puțin trei.
(2) Consilierii care nu îndeplinesc
condițiile prevăzute la alin.1 pot constitui un grup prin asociere.
(3) Grupul de consilieri este condus de un
lider, ales prin votul deschis al majorității membrilor grupului.
Art.21
Consilierii nu pot forma grupuri în numele unor partide care nu au participat
la alegeri sau care nu au întrunit numărul de voturi necesar pentru a intra în
consiliu cu cel puțin un consilier.
Art.22
în cazul fuzionării, două sau mai multe partide, care sunt reprezentate în
consiliu sau care au deja constituite grupuri, pot forma un grup distinct.
CAPITOLUL III
Organizarea Consiliului Județean
Art.23 După declararea ca
legal constituit, Consiliul județean alege dintre membrii săi, cu votul secret
al majorității consilierilor în funcție, pe toată durata exercitării
mandatului, un președinte și doi vicepreședinți.
Art.24
(1) Propunerea de candidați pentru alegerea președintelui și a
vicepreședinților se face de către
grupurile de consilieri sau de către oricare dintre consilieri.
(2) Candidaturile pentru
funcțiile de președinte și vicepreședinți se supun votului secret pe buletine
de vot separate, respectiv pentru președinte și vicepreședinți.
(3)
Toți candidații desemnați pe funcții vor fi înscriși pe buletinele de vot în
ordinea în care au fost făcute propunerile, după ce, în prealabil au fost
consultați de președintele de vârstă dacă acceptă candidatura.
(4) După înregistrarea
candidaturilor se ia o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.
(5) Exercitarea votului
se face într-o cabină special amenajată, putându-se folosi, la alegerea
consiliului, una din următoarele modalități.
a). pe buletinul de vot se barează cu o linie
orizontală numele candidaților pe care consilierul nu dorește să îi aleagă
rămânând nebarat numele celui pe care dorește să îl aleagă votantul.
b). pe buletinul de vot se scrie cuvântul DA în
dreptul numelui celui pe care dorește să îl voteze.
c).
alte modalități, la alegerea consiliului.
Art.25 (1) Sunt declarați aleși ca
președinte și vicepreședinți, candidații care au obținut votul majorității
consilierilor în funcție.
(2)
În situația în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută la aliniatul 7 se
organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeași ședință, la care vor
participa candidații situați pe primele două locuri. La al 2-lea tur de scrutin
sunt declarați aleși președinte și vicepreședinți, consilierii care au obținut
cel mai mare număr de voturi.
(3) În caz de
balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa
numai candidații care se află în această situație. Va fi declarat ales,
candidatul care a obținut cele mai multe voturi.
Art.26 Alegerea președintelui și vicepreședinților sunt
consemnate în Hotărârile nr. 4 și 5 ale
Consiliului județean.
Art.27 După alegerea
președintelui consiliului județean, activitatea președintelui de ședință
încetează.
Președintele consiliului județean asigură în continuare conducerea
lucrărilor ședinței.
Art.28
Președintele și vicepreședinții pot fi eliberați din funcție de
către consiliul județean la propunerea a cel puțin o treime din numărul
consilierilor și numai cu votul secret a cel puțin două treimi din numărul
consilierilor în funcție. Eliberarea din funcție a președintelui consiliului
județean se face dacă a emis în decurs de 3 luni, cel puțin 3 dispoziții care
au fost anulate irevocabil de instanța de judecată, întrucât au contravenit
intereselor generale ale statului ori ale județului sau a încălcat Constituția
și legile țării. Vicepreședinții pot fi eliberați din funcție, în aceleași condiții,
numai dacă s-a constatat prin hotărâre judecătorească irevocabilă că aceștia au
contravenit, în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, intereselor generale
ale statului sau ale județului ori au încălcat Constituția și legile țării.
Art.29
(1) După constituire Consiliul Județean stabilește și organizează comisii de
specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se
pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora și numărul de membri
care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul județean, în
funcție de specificul activității din județ.
Art.30 (1) Numărul locurilor care revin fiecărui
grup de consilieri în fiecare comisie de specialitate se stabilește de către
consiliul județean, în funcție de ponderea acestora în cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea
membrilor fiecărei comisii se face de fiecare grup de consilieri, avându-se în
vedere, de regulă, opțiunea acestora, pregătirea lor profesională și domeniul
în care își desfășoară activitatea.
(3) În funcție de
numărul membrilor consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii,
dintre care una este comisia de bază. Consilierii au drept de vot în comisia de
bază iar în celelalte comisii participă cu drept de vot consultativ.
Îndemnizația de ședință se va acorda numai pentru activitatea desfășurată în
comisia de bază.
Art.31 (1) Consiliul județean poate
hotărî organizarea unor comisii speciale de analiză și verificare, la
propunerea consilierilor sau a președintelui consiliului județean.
(2)
Componența nominală a comisiilor prevăzute la alin. (1), obiectivele și
tematica activității acestora, perioada în care vor lucra și mandatul lor se stabilesc
prin hotărâre a consiliului județean.
(3) Comisia de analiză
și verificare va prezenta consiliului județean, la termenul stabilit de acesta,
raportul întocmit în urma analizelor și verificărilor efectuate. Raportul va
cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătățire a activității în
domeniul supus analizei sau verificării.
Art.32 (1)
Consiliul Județean Mureș are organizate 6 comisii de specialitate pe domenii de
activitate după cum urmează:
1. Comisia economico financiară;
2. Comisia de amenajare a
teritoriului și urbanism;
3. Comisia de servicii publice;
4. Comisia social-culturală;
5. Comisia juridică, ordine
publică și integrare europeană;
6. Comisia de agricultură;
(2) Consiliul poate hotărî să se organizeze comisii de specialitate și
în alte domenii de activitate sau o comisie să aibă în obiectul de activitate
două sau mai multe domenii.
(3)
Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art.33 (1)
Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezența majorității
membrilor și iau hotărâri cu votul majorității membrilor prezenți.
(2) Comisia poate invita să participe la
ședințele sale specialiști din cadrul aparatului
propriu al
consiliului județean sau din afara acestuia, în special de la unitățile aflate
în subordinea consiliului. Au dreptul să participe la ședințele comisiei și
consilieri care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei.
(3) Ședințele comisiei de specialitate sunt de regulă publice.
(4) Comisia poate invita și alte persoane care să participe la
dezbateri.
(5) Comisia poate hotărî ca unele ședințe sau dezbaterea unor puncte de
pe ordinea de zi, să se desfășoare cu ușile închise.
Art.34 Fiecare
comisie de specialitate își alege prin votul deschis, al majorității
consilierilor ce o compun, câte un președinte și câte un secretar.
Art.35 (1) Comisiile de specialitate au următoarele
atribuții principale:
a)
analizează proiectele de hotărâri ale consiliului județean;
b)
se pronunță asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare;
c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri și asupra
problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului.
(2) Comisiile de specialitate
îndeplinesc orice alte însărcinări date prin hotărâri ale consiliului județean,
dacă acestea au legătură cu activitatea lor.
Art.36
(1) Președintele comisiei de specialitate are
următoarele atribuții principale:
a)
asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul județean și
cu celelalte comisii;
b)
convoacă ședințele comisiei;
c)
conduce ședințele comisiei;
d)
propune ca la lucrările comisiei să participe și alte persoane din afara
acesteia, dacă apreciază că este necesar;
e)
participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă
importanță pentru comisia pe care o conduce;
f)
susține în ședințele de consiliu avizele formulate de comisie;
g)
anunță rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.
(2) Președintele comisiei îndeplinește
orice alte atribuții referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege,
sau stabilite de consiliul județean.
Art. 37 (1) Secretarul comisiei
îndeplinește următoarele atribuții principale:
a)
efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințe a membrilor
comisiei;
b)
numără voturile și îl informează pe președinte asupra cvorumului necesar pentru
adoptarea fiecărei hotărâri și asupra rezultatului votării;
c)
asigură redactarea avizelor și proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei îndeplinește orice alte însărcinări stabilite de
comisie sau de către președintele acesteia.
Art. 38 (1) Convocarea ședințelor
comisiei se face de către președintele acesteia cu cel puțin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aprobă de comisie
la propunerea președintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere
includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei
la ședințele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absență la ședința comisiei
de bază consilierului în cauză nu i se acordă indemnizație de ședință. Dacă
absențele continuă, fără a fi motivate, președintele comisiei poate aplica
sancțiunile prevăzute în competența sa de Statutul aleșilor locali sau poate
propune consiliului aplicarea altor sancțiuni statutare, inclusiv înlocuirea
lui din comisie.
Art.39 Ședințele comisiilor de specialitate se
desfășoară, de regulă, înaintea ședințelor consiliului, atunci când ordinea de
zi a ședinței acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra cărora
i se solicită avizul, la convocarea președintelui acesteia sau a președintelui
Consiliului Județean. Celelalte ședințe ale comisiei de specialitate se vor
desfășura pe baza programării făcute de către președintele acesteia.
Art.40
(1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme
repartizate comisiei, președintele acesteia va desemna un consilier care va
face în cadrul ședinței o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de
zi, dacă aceasta nu este prezentată de inițiator.
(2)
Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza
amendamentelor și a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost
aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenți.
(3)
Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât
amendamentele și propunerile acceptate, cât și cele respinse.
(4)
Avizul întocmit potrivit alin. (2) și (3) se prezintă Secretarului General,
care se va îngriji de multiplicarea și difuzarea acestuia către consilieri, o
dată cu ordinea de zi.
Art.41 Votul în comisii este, de regulă,
deschis. În anumite situații comisia poate hotărî ca votul să fie secret,
stabilind de la caz la caz și modalitatea de exprimare a acestuia.
Art.42
(1) Lucrările ședințelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului
acesteia, într-un proces-verbal. După încheierea ședinței procesul-verbal va fi
semnat de către președintele și secretarul comisiei.
(2) Președintele poate încuviința ca procesele-verbale
ale ședințelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au
participat la ședință, cu excepția proceselor-verbale întocmite în ședințele
ale căror lucrări s-au desfășurat cu ușile închise.
Art.43
Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului județean se impun modificări
de fond în conținutul proiectului, președintele consiliului poate hotărî
retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul
de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
Art.44 (1) Secretarul general al
județului participă în mod obligatoriu la ședințele consiliului și îi revin
următoarele atribuții principale privitoare la ședințele acestuia:
a) asigură îndeplinirea procedurilor de
convocare a consiliului județean, la cererea președintelui sau a cel puțin unei
treimi din numărul consilierilor în funcție;
b) asigură efectuarea lucrărilor de
secretariat;
c) efectuează apelul nominal și ține evidența
participării la ședințe a consilierilor;
d) numără voturile și consemnează
rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui;
e) îl informează pe președinte cu privire
la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului județean;
f)
asigură înregistrarea sau stenografierea lucrărilor ședinței de consiliu, pe
baza cărora se întocmește procesul-verbal, la cererea expresă în
procesul-verbal se va consemna cuvânt cu cuvânt intervențiile consilierilor,
pune la dispoziția consilierilor înaintea fiecărei ședințe procesul-verbal, al
ședinței anterioare, asupra conținutului căruia solicită acordul consiliului;
g) asigură întocmirea dosarelor de ședință,
legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora;
h) urmărește ca la deliberarea și adoptarea
unor hotărâri ale consiliului județean să nu ia parte consilierii care se
încadrează în dispozițiile art. 47 alin.(1) din Legea administrației publice
locale nr.215/2001. Îl informează pe președinte cu privire la asemenea situații
și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
i) prezintă în fața consiliului județean
punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a
altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să
contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;
j) contrasemnează, în condițiile legii și
ale prezentului regulament, hotărârile consiliului județean pe care le
consideră legale;
k) poate propune președintelui înscrierea
unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului
județean;
l) acordă membrilor consiliului asistență
și sprijin de specialitate în desfășurarea activității, inclusiv la redactarea
proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate și aprobate de
consiliu; aceleași obligații revin și aparatului propriu al consiliului
județean.
(2) Secretarul general
îndeplinește orice alte atribuții stabilite de lege, sau însărcinări date de
consiliu privitoare la buna organizare și desfășurare a ședințelor consiliului.
Capitolul IV.
Art.45 (1) Consiliul județean se
întrunește în ședințe ordinare o dată la două luni, la convocarea președintelui
consiliului județean.
(2) Consiliul județean se poate întruni
și în ședințe extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea
președintelui sau a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului, ori
la solicitarea prefectului adresată președintelui consiliului județean, în
cazuri excepționale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru
prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităților, catastrofelor,
incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum și pentru apărarea ordinii și
liniștii publice.
(3) Convocarea consiliului județean se
face în scris, prin intermediul secretarului general al județului, cu cel puțin
5 zile înaintea ședințelor ordinare sau cu cel puțin 3 zile înaintea celor
extraordinare.
(4)
În caz de forță majoră și de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor
locuitorilor județului, convocarea consiliului județean se face de îndată de
către președinte, din propria inițiativă sau la solicitarea prefectului.
(5) În situația în care președintele
consiliului județean se află în imposibilitatea de a convoca consiliul în
ședință ordinară, aceasta se va face de către vicepreședintele desemnat de
președinte prin dispoziție.
(6)
Ordinea de zi a ședințelor consiliului județean se va înscrie în cuprinsul
invitației de ședință transmisă consilierilor și se aduce la cunoștința
locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate, atât în
limba română cât și în limba maghiară.
(7) Aducerea la cunoștința publică, în limba
maghiară, a ordinii de zi a ședinței consiliului județean se consemnează în
procesul verbal al ședinței, iar în dosarul de ședință se vor atașa actele
doveditoare, inclusiv ordinea de zi în limba oficială și în versiunea tradusă
în limba maghiară.
(8)
Proiectul ordinii de zi se întocmește la propunerea președintelui,
consilierilor, secretarului general, comisiilor de specialitate sau la
solicitarea cetățenilor.
(9) Modificarea ordinii de zi se poate face numai
pentru probleme urgente și numai cu votul majorității consilierilor prezenți.
(10) Dezbaterea unor probleme
urgente în afara ordinii de zi care a fost publicată, se poate face numai pe
baza aplicării procedurii inițiativei de urgență.
(11) Inițiativa de urgență poate fi
promovată de președinte, de președinții comisiilor de specialitate (în baza
hotărârii comisiei) sau de un grup de cel puțin 10 consilieri. Inițiativa de
urgență se motivează și se prezintă în scris secretarului general cu cel puțin
48 de ore înaintea ședinței consiliului.
(12) Dacă un consilier se opune
inițiativei de urgență, președintele acordă inițiatorului cinci minute pentru
motivarea în plen a propunerii. În cazul în care consiliul nu acceptă urgența,
cazul poate fi abordat în cadrul ordinii de zi al ședinței următoare.
(13) În cazul aprobării procedurii de
urgență, problema va fi dezbătută ca primul punct al ordinii de zi
(14) Proiectul ordinii de zi se supune
aprobării consiliului.
(15) Proiectele de hotărâri și
celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea
de zi numai dacă sunt însoțite de expuneri de motive, de avizul comisiilor de
specialitate cărora le-au fost transmise în acest scop și de raportul
compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului
județean în cazul proiectelor de hotărâri inițiate de consilieri sau cetățeni. Raportul compartimentului de resort
va fi elaborat în termen de 30 zile de la solicitarea inițiatorului și se
depune la secretarul general înainte de întocmirea avizului de către comisia de specialitate,
pentru a fi avut în vedere de către
această comisie.
Art.46 (1) Ședințele consiliului
județean sunt legal constituite dacă sunt prezenți majoritatea consilierilor în
funcție.
(2) Proiectele de hotărâre a căror adoptare
trebuie să se facă cu votul a 2/3 din numărul consilierilor în funcție, nu se
iau în dezbatere dacă cvorumul stabilit de lege nu este îndeplinit.
Art.47 (1) Ședințele consiliului sunt
conduse de președinte sau în lipsa acestuia de vicepreședintele desemnat de
președinte prin dispoziție,
(2)
În cazul în care din motive întemeiate, lipsește și vicepreședintele desemnat,
ședința va fi condusă de celălalt vicepreședinte sau de un consilier ales cu
votul majorității consilierilor prezenți.
Art.48 (1) Consilierii sunt
obligați să participe la lucrările consiliului și să își înregistreze prezența
în evidența ținută de secretarul general.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la ședință este obligat să aducă
la cunoștință această situație președintelui consiliului sau secretarului
general al județului.
(3)
În cazul în care un consilier absentează de două ori consecutiv, fără motive
temeinice, el poate fi sancționat în condițiile prezentului regulament.
Art.49 (1) Ședințele consiliului
județean sunt publice cu excepția cazurilor în care consilierii decid, cu
majoritatea de voturi, ca acestea să se desfășoare cu ușile închise.
(2)
Problemele privind bugetul județului, administrarea domeniului public și
privat al județului, participarea la programe de dezvoltare județeană,
regională sau de cooperare generală transfrontalieră, organizarea și
dezvoltarea urbanistică generală a județului și a unităților administrativ
teritoriale, precum și cele privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități
publice, organizații neguvernamentale, persoane juridice române sau străine sau
dezbaterea oricărui proiect de hotărâre cu aplicabilitate generală se vor
discuta întotdeauna în ședința publică.
(3)
Lucrările ședințelor se desfășoară în limba română, limba oficială a
statului. La ședințele consiliului se poate folosi și limba maghiară. În toate
cazurile documentele ședințelor de consiliu se întocmesc numai în limba română,
limba oficială a statului. În cazul în care se va folosi și limba maghiară,
procesul verbal al ședinței se va redacta direct în limba română, pe baza
traducerii din timpul ședinței.
(4) În situația în care se va folosi limba maghiară, președintele
consiliului județean are obligația să asigure traducerea integrală și
concomitentă a dezbaterilor în limba română. Traducerea va fi realizată de un
traducător autorizat. În cazuri excepționale, dacă traducerea nu poate fi
realizată datorită lipsei traducătorului autorizat și acesta nu poate fi
înlocuit cu o altă persoană în măsură să asigure traducerea, lucrările ședinței
consiliului județean se vor desfășura în limba română. Dacă situația se repetă
și la ședința următoare, lucrările acesteia vor fi amânate. După o a treia
amânare devin aplicabile prevederile art.111 din Legea nr.215/2001.
Art.50 (1) Dezbaterea problemelor se face, de regulă, în
ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea
începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei
înscrise pe ordinea de zi, pe care o face inițiatorul. Apoi se dă cuvântul
președintelui comisiei de specialitate și, dacă este cazul, șefului
compartimentului care a întocmit raportul.
(2) După efectuarea prezentărilor
prevăzute la alin. (1) se trece la dezbateri. La dezbaterile generale asupra proiectelor de hotărâri fiecare
grup de consilieri are dreptul la o singură intervenție, iar la dezbaterile pe
articole, consilierii au dreptul la o singură intervenție pe articol.
(3) Consilierii vor participa la
dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Președintele are dreptul să limiteze
durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el
poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui
vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este
obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează
obiectul dezbaterii.
Art.51 (1) Președintele va permite oricând unui
consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost
nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică
și în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
Art.52 Președintele consiliului sau
reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii
unei probleme puse în discuția consiliului. Propunerea de încheiere a
dezbaterii se supune votului. Discuțiile vor fi sistate dacă propunerea a fost
acceptată de majoritatea consilierilor.
Art.53
Este interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către
consilierii prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și
persoanele aflate în sală.
Art.54 (1) În cazul în care desfășurarea lucrărilor este perturbată,
președintele consiliului poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica
sancțiunile stabilite prin prezentul regulament în competența sa ori poate
propune consiliului aplicarea de sancțiuni corespunzătoare.
(2) Pe baza stenogramei și a înregistrării pe bandă
magnetică, prin grija secretarului general al județului se întocmește
procesul-verbal al ședinței, care cuprinde desfășurarea integrală a lucrărilor.
(3) Înaintea fiecărei ședințe, secretarul general pune la
dispoziție consilierilor, în timp util, procesul-verbal al ședinței anterioare,
pe care ulterior îl va supune spre aprobare consiliului. Consilierii au dreptul
ca în cadrul ședinței să conteste conținutul procesului-verbal și să ceară
menționarea exactă a opiniilor exprimate în ședința anterioară. Procesul-verbal
al ultimei ședințe din cadrul mandatului consiliului nu se supune aprobării
noului consiliu.
Art.55 Asupra proiectelor de hotărâri
au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii putând formula
amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului
consiliului după supunerea la vot a formei inițiatorului în ordinea formulării
lor. Dacă s-a adoptat textul inițiatorului sau un amendament, celelalte se
socotesc respinse fără a se mai supune votului.
a) Reguli generale
Art.56 (1) Dreptul la inițiativă
pentru proiectele de hotărâri ale consiliului județean aparține președintelui,
vicepreședinților, consilierilor și cetățenilor. Redactarea proiectelor se face
de cei care le propun.
(2) Proiectele de hotărâri vor fi
însoțite de o expunere de motive și vor fi redactate în conformitate cu normele
de tehnică legislativă. În acest scop secretarul general al județului și
personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda
sprijin și asistență tehnică de specialitate.
Art.57 (1) Cetățenii domiciliați pe raza județului Mureș pot
propune consiliului județean, spre dezbatere și adoptare, proiecte de hotărâri.
(2) Promovarea unui proiect de hotărâre
poate fi inițiată de unul sau de mai mulți cetățeni cu drept de vot, dacă
acesta este susținut prin semnături de cel puțin 5% din populația cu drept de
vot a județului.
Art.58
(1) Inițiatorii depun la secretarul general al județului forma propusă pentru
proiectul de hotărâre. Proiectul va fi afișat spre informare publică prin grija
secretarului general.
(2) Inițiatorii asigură întocmirea listelor
de susținători pe formulare puse la dispoziție de secretarul general al
județului.
(3) Listele de susținători vor cuprinde
numele, prenumele și domiciliul, seria și numărul actului de identitate și
semnăturile susținătorilor.
(4) Listele de susținători pot fi semnate numai
de cetățenii cu drept de vot care au domiciliul pe raza județului Mureș
Art.59
După depunerea documentației și verificarea acesteia de către Secretarul
General al județului, proiectul de hotărâre va urma procedurile regulamentare
de lucru ale consiliului județean.
Art.60 (1) Proiectele de hotărâri se
înscriu pe ordinea de zi a ședințelor prin menționarea titlului și a
inițiatorului.
(2) Proiectele de hotărâri se aduc la
cunoștință consilierilor de îndată, cu indicarea comisiilor cărora le-au fost
trimise spre avizare și cu invitația de a formula și depune amendamente.
(3) Proiectele de hotărâri și celelalte
documente supuse dezbaterii și aprobării consiliului vor fi redactate în limba
română și vor fi însoțite de traducerea în limba maghiară.
(4) Operațiunile prevăzute la alin. (2)
se realizează prin grija secretarul general al județului.
Art.61 (1) Proiectele de hotărâri și
celelalte materiale se transmit spre dezbatere și avizare comisiilor de
specialitate ale consiliului județean, sau compartimentelor de resort ale
aparatului propriu al consiliului, în vederea întocmirii raportului.
Nominalizarea comisiilor și compartimentelor cărora li se trimit materiale spre
analiză se face de către președinte împreună cu secretarul general.
(2) O dată cu transmiterea proiectelor
se va preciza și data de depunere a raportului și a avizului, avându-se grijă
ca raportul să poată fi trimis și comisiei de specialitate înainte de
întocmirea de către aceasta a avizului.
(3) Inițiatorul proiectului sau al
altor propuneri le poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la
susținerea lor.
Art.62 (1) După examinarea proiectului
sau propunerii comisia de specialitate a consiliului județean întocmește un
aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului, ori
propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula
amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului
general al județului, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lui
către președinte și către consilieri, cel mai târziu o dată cu invitația pentru
ședință.
Art.63 (1) Proiectele de hotărâri și celelalte propuneri, însoțite de avizul
comisiei de specialitate și de raportul compartimentului de resort din aparatul
propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi și se supun dezbaterii și
votului consiliului în prima ședință ordinară a acestuia.
(2) Textele finale ale hotărârilor și celorlalte documente
supuse deliberării și aprobării consiliului județean vor fi redactate în limba
română și vor fi traduse în limba maghiară.
b) Procedura de elaborare a proiectelor de hotărâri cu caracter normativ
Art.64 (1) În cadrul procedurilor de elaborare a
proiectelor de acte normative Consiliul Județean are obligația să publice un
anunț referitor la această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul
propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către
mass-media centrală sau locală, după caz. Consiliul Județean va transmite
proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru
primirea acestor informații.
(2) Anunțul referitor la elaborarea unui
proiect de act normativ va fi adus la cunoștință publicului, în condițiile
alin. (1), cu cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare
și adoptare de către Consiliul Județean. Anunțul va cuprinde o notă de
fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare
privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum și termenul limită, locul și modalitatea
în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu
valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3)
Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță
asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de
afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specifice de
activitate, în termenul prevăzut la aliniatul (2).
(4) La publicarea anunțului Consiliul
Județean va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris
propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice.
(5)
Conducătorul autorității publice va amenaja în cadrul instituției, un spațiu
corespunzător pentru întâlnirea consilierilor județeni cu cetățenii în audiențe
și va desemna o persoană din cadrul aparatului propriu, responsabilă pentru
relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și
opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectele de acte normative
făcute publice.
(6) Proiectul de act normativ se transmite
spre analiză și avizare Consiliului Județean numai după definitivare, pe baza
observațiilor și propunerilor formulate potrivit aliniatului (4).
(7) Consiliul Județean este obligat să
decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act
normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal
constituită sau de către o altă autoritate publică.
(8) În toate cazurile în care se
organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10
zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate.
Consiliul Județean trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la
proiectul de act normativ în discuție.
(9) În cazul reglementării unei situații
care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții
imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele
de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență.
Art.65 (1) Participarea persoanelor
interesate la lucrările ședințelor publice se va face în următoarele condiții:
a) anunțul privind ședința publică trebuie
adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au
prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare,
referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie
abordat în ședință publică;
b) anunțul va conține data, ora și locul de
desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi.
(2) Difuzarea anunțului și invitarea
specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina responsabilului
desemnat pentru relația cu societatea civilă.
(3) Participarea persoanelor interesate la
ședințele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de
ședințe, în ordinea de precădere dată de interesul asociațiilor legal
constituite în raport cu subiectul ședinței publice, stabilită de persoana care
prezidează ședința publică.
(4) Ordinea de precădere nu poate limita
accesul mass-media la ședințele publice.
Art.66 Persoana care prezidează
ședința publică oferă invitaților și persoanelor care participă din proprie
inițiativă posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe
ordinea de zi.
Art.67 (1) Adoptarea deciziilor
administrative ține de competența exclusivă a Consiliului Județean.
(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul
ședințelor publice de persoanele menționate la art.60 au valoare de
recomandare.
Art.68 Minuta ședinței publice,
incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât
vot secret, va fi afișată la sediul Consiliului Județean și publicată în
site-ul propriu.
Art.69 (1) Consiliul Județean este
obligat să elaboreze și să arhiveze minutele ședințelor publice.
(2) Înregistrările ședințelor publice vor
fi făcute publice, la cerere, în condițiile Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.
Art.70 (1) Consiliul Județean este obligat să
întocmească și să facă public un raport anual privind transparența decizională,
care va cuprinde cel puțin următoarele elemente:
a) numărul total al recomandărilor primite;
b) numărul total al recomandărilor incluse
în proiectele de acte normative și în conținutul deciziilor luate;
c) numărul participanților la ședințele
publice;
d) numărul dezbaterilor publice organizate
pe marginea proiectelor de acte normative;
e) situația cazurilor în care Consiliul
Județean a fost acționat în justiție pentru nerespectarea prevederilor legii
privind transparența decizională în administrația publică;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu
cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora;
g) numărul ședințelor care nu au fost
publice și motivația restricționării accesului.
(2)
Raportul anual privind transparența decizională va fi făcut public în site-ul
Consiliului
Județean, prin afișare la
sediul propriu într-un spațiu accesibil publicului sau prin prezentare în
ședință publică.
Art.71 Persoanele
care asistă la ședințele publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie
să respecte regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean.
În cazul în care președintele constată că o persoană a încălcat regulamentul,
va dispune avertizarea și, în ultimă instanță, evacuarea acesteia.
Art.72 (1) Votul consilierilor este individual și poate
fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public prin
ridicarea mâinii, prin vot electronic sau prin apel nominal.
(3) Consiliul județean hotărăște, la
propunerea președintelui, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul
în care prin lege se stabilește o anumită modalitate. Hotărârile cu caracter
individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret.
Art.73 (1)
Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi
clară și precisă, fără echivoc și fără putință de interpretări diferite. Pentru
exprimarea opțiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele "da" sau
"nu".
(3)
Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în
calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opțiunea clară a
consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la aliniatul (2).
Art.74 (1) Hotărârile și alte propuneri
se adoptă cu votul majorității consilierilor prezenți, în afară de cazurile în
care legea cere o altă majoritate.
(2) Hotărârile privind contractarea de
împrumuturi, în condițiile legii, administrarea domeniului public și privat al
județului, participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală
sau de cooperare transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică a
județului și amenajarea teritoriului și cele privind asocierea sau cooperarea
cu alte autorități publice, cu organizații neguvernamentale, cu persoane
juridice române sau străine și de aprobarea Regulamentului de organizare și
funcționare a Consiliului Județean se adoptă cu votul a cel puțin două treimi
din numărul consilierilor în funcție.
(3)
Hotărârile privind bugetul județean, precum și cele prin care se stabilesc
impozite și taxe locale se adoptă cu votul majorității consilierilor în
funcție. Dacă bugetul județean nu poate fi adoptat după două ședințe
consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea
se va desfășura pe baza bugetului anului precedent până la adoptarea noului
buget județean, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data intrării în vigoare
a legii bugetului de stat.
(4) Abținerile se contabilizează la
voturi "contra".
(5) Dacă în sala de ședințe nu este
întrunit cvorumul legal, președintele amână votarea până la întrunirea
acestuia.
Art.75 (1) În cazul proiectelor de
hotărâri în care se angajează răspunderea consilierilor conform prevederilor
art.154 din Legea nr.215/2001, în procesul-verbal se va consemna nominal
voturile "împotrivă" și "abținerile" .
(2) Consilierii au dreptul să solicite, ca la orice proiect
de hotărâre să se consemneze expres în procesul-verbal modul în care au votat.
Art.76
Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi
readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiași ședințe.
Art.77 Hotărârile se semnează de
președinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreședintele consiliului județean
care a condus ședința și se contrasemnează pentru legalitate de către
secretarul general al județului.
Art.78 (1) Secretarul general nu va
contrasemna hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală sau că
depășește competențele ce revin, potrivit legii, consiliului județean. În acest
caz secretarul general va expune consiliului județean opinia sa motivată, care
va fi consemnată în procesul verbal al ședinței.
(2) Secretarul general va comunica
hotărârile consiliului județean președintelui acestuia și prefectului, de
îndată, dar nu mai târziu de 3 zile de la data adoptării.
(3) Comunicarea, însoțită de eventualele
obiecții cu privire la legalitate, se face în scris de către secretarul general
și va fi înregistrată într-un registru special destinat acestui scop.
Art.79 (1) Hotărârile cu caracter
normativ devin obligatorii și produc efecte de la data aducerii lor la
cunoștință publică iar cele individuale, de la data comunicării.
(2) Aducerea la cunoștința publică a
hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data
comunicării oficiale către prefect, atât în limba română cât și în limba
maghiară.
Art.80 (1) Consilierii pot adresa
întrebări președintelui, vicepreședinților și secretarului general al
județului, precum și șefilor compartimentelor din aparatul propriu al
consiliului sau ai serviciilor și unităților subordonate.
(2)
Prin întrebare se solicită informații cu privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei întrebați vor răspunde, de regulă,
imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea ședință a consiliului.
Art.81
Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicații în
legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligația de a răspunde în
scris, până la următoarea ședință a consiliului, sau oral, la proxima ședință,
potrivit solicitării autorului interpelării.
Art.82 (1) Consilierii pot solicita
informațiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau
unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informațiile pot fi cerute și
comunicate în scris sau oral.
Art.83 (1) Orice cetățean are
dreptul să se adreseze cu petiții consiliului județean. Acestea se înscriu
într-un registru special, sunt analizate și soluționate potrivit
reglementărilor legale în vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizează
modul de soluționare a petițiilor.
Capitolul V.
Art.84
(1) După declararea ca legal
constituit a consiliului, consilierilor în funcție li se eliberează o
legitimație care atestă calitatea de membru al consiliului, semnată de
președintele consiliului județean.
(2) Consilierii județeni primesc un semn
distinctiv al calității lor de reprezentanți aleși ai colectivității locale, pe
care au dreptul să îl poarte pe întreaga durată a mandatului.
(3) Modelul legitimației de
consilier și cel al semnului distinctiv se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului. Cheltuielile pentru confecționarea acestora se suportă din bugetul
local. Legitimația și însemnul se pot păstra de către consilierii județeni,
după încetarea mandatului, cu titlu evocativ.
Art.85 (1) Pentru participarea
la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate, consilierii au
dreptul la o indemnizație de ședință.
(2) Indemnizația de ședință pentru membrii
consiliului care participă la ședințele ordinare ale consiliului și ale
comisiilor de specialitate va fi în cuantum de 5% din indemnizația lunară a
președintelui Consiliului Județean.
(3) Numărul maxim de ședințe pentru care se poate
acorda indemnizația este de o ședință ordinară și 1 2 ședințe ale comisiilor
de specialitate, organizate la interval de două luni, potrivit legii.
(4)
Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în
exercitarea mandatului, în condițiile legii.
Art.86 Drepturile bănești cuvenite aleșilor
județeni, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia sau alte venituri, în
condițiile legii.
Art.87 Consilierii care participă la ședințele de
consiliu organizate în mod excepțional în timpul programului de lucru se
consideră învoiți de drept, fără a le fi afectat salariul și celelalte drepturi
ce le revin, potrivit legii, de la locul de muncă.
Art.88 Consilierii care folosesc autoturismul
proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa
din localitatea în care domiciliază în localitatea unde se desfășoară ședința
consiliului județean sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea
transportului.
Art.89 Consilierii beneficiază de plata cursurilor
de pregătire, formare și perfecționare profesională, organizate de instituții
specializate, în decursul mandatului, conform hotărârii consiliului județean.
Art.90
Dreptul de asociere este garantat aleșilor locali.
Art.91 (1) În urma îndeplinirii unor misiuni
oficiale, consilierii județeni sunt obligați să prezinte la prima ședință ordinară
de consiliu, un raport privind deplasările efectuate. Termenul maxim de
depunere a raportului este de 45 de zile de la data încheierii misiunii.
(2) În
cazul nerespectării prevederilor alin.(1), consilierii vor suporta cheltuielile
de deplasare.
Obligațiile consilierilor județeni
Art.92 Schimbările survenite în
activitatea consilierului, în timpul exercitării mandatului, se aduc la
cunoștință consiliului județean în cel mult 10 zile de la data producerii
acestora.
Art.93 Consilierii județeni, în
calitate de reprezentanți ai colectivității locale au îndatorirea de a
participa, pe durata mandatului, la exercitarea funcțiilor autorităților
administrației publice locale din care fac parte sau pe care le reprezintă, cu
bună-credință și fidelitate față de țară și de colectivitatea care i-a ales.
Art.94 Consilierii județeni sunt obligați să
respecte Constituția și legile țării, precum și Regulamentul de funcționare a
consiliului și să se supună regulilor de curtoazie și disciplină și să nu
folosească în cuvântul lor sau în relațiile cu cetățenii expresii injurioase,
ofensatoare ori calomnioase.
Art.95 Consilierii județeni sunt obligați să
menționeze expres situațiile în care interesele lor personale contravin
intereselor generale În cazurile în care interesul personal nu are caracter
patrimonial, consiliul poate permite participarea la vot a consilierului.
Art.96 Consilierii județeni sunt obligați să dea
dovadă de cinste și corectitudine; este interzis consilierului să ceară, pentru
sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.
Art.97 (1) Consilierii județeni au obligația de a
aduce la cunoștința cetățenilor toate faptele și actele administrative ce
interesează colectivitatea locală.
(2)
Consilierii județeni sunt obligați ca, în exercitarea mandatului, să organizeze
periodic, cel puțin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetățenii, să acorde
audiențe și să prezinte în consiliul județean o informare privind problemele
ridicate la întâlnirea cu cetățenii.
(3)
Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual
de activitate care va fi făcut public prin grija secretarului general al
județului.
Art.98 Consilierii județeni au îndatorirea de a-și
perfecționa pregătirea în domeniul administrației publice locale, urmând
cursurile de pregătire, formare și perfecționare organizate în acest scop de
instituțiile abilitate.
Art.99 (1) Consilierii județeni, președintele și
vicepreședinții consiliului județean nu pot lipsi de la lucrările consiliului
sau ale comisiilor de specialitate din care fac parte decât în situațiile
prevăzute în prezentul regulament.
(2) Nu
se consideră absent consilierul care nu participă la lucrări întrucât se află
în îndeplinirea unei însărcinări oficiale, precum și în alte cazuri stabilite
prin prezentul regulament.
Art.100 Consilierii județeni nu pot face uz și nu
se pot prevala de această calitate în exercitarea unei activități private.
Răspunderea consilierilor județeni
Art.101 Consilierii județeni răspund,
în condițiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru faptele
săvârșite în exercitarea atribuțiilor ce le revin.
Art.102 Consilierul care absentează nemotivat la
două ședințe consecutive va fi sancționat, potrivit prevederilor prezentului
Regulament și Statutului aleșilor locali.
Art.103 Consilierii răspund în nume propriu
pentru activitatea desfășurată în exercitarea mandatului, precum și solidar
pentru activitatea consiliului din care fac parte și pentru hotărârile pe care
le-au votat.
Art.104 (1) Încălcarea de către consilieri a
prevederilor Legii nr.215/2001, cu modificările și completările ulterioare, a
prevederilor Legii nr.393/2004 și ale prezentului Regulament atrage aplicarea următoarelor
sancțiuni:
g)
avertismentul;
h)
chemarea la ordine;
i)
retragerea cuvântului;
j)
eliminarea din sala de ședință;
k)
excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de
specialitate;
l)
retragerea indemnizației de ședință pentru 1 2 ședințe.
(2) Sancțiunile prevăzute la alin.(1) lit. a)
d) se aplică de către președintele consiliului județean, iar cele de la
alin.(1) lit.e) și f) de către consiliu, prin
hotărâre.
(3) Pentru aplicarea
sancțiunilor prevăzute la alin.(1) lit.e), cazul se va
transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate și
aspecte juridice, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor
efectuate, inclusiv a explicațiilor furnizate de cel în cauză.
Art.105 La prima abatere, președintele
consiliului județean atrage atenția consilierului în culpă și îl invită să
respecte regulamentul.
Art.106 (1) Consilierii care nesocotesc
avertismentul și invitația președintelui și continuă să se abată de la
regulament, precum și cei care încalcă în mod grav, chiar și pentru prima dată,
dispozițiile regulamentului, vor fi chemați la ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în
procesul verbal al ședinței.
Art.107 (1) Înainte de a fi chemat la ordine,
consilierul este invitat de către președintele consiliului județean să își
retragă sau să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul și
care ar atrage aplicarea sancțiunii.
(2) Dacă expresia întrebuințată a fost
retrasă, ori dacă explicațiile date sunt apreciate de președinte ca
satisfăcătoare, sancțiunea nu se mai aplică.
Art.108 În cazul în care, după chemarea la
ordine, un consilier continuă să se abată de la regulament, președintele îi va
retrage cuvântul, iar dacă persistă îl va elimina din sală. Eliminarea din sală
echivalează cu absența nemotivată de la ședință.
Art.109 (1) În cazul unor abateri grave, săvârșite în mod
repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica
sancțiunea excluderii temporare a consilierului de la lucrările consiliului și
ale comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de
comisia de specialitate care are în obiectul de activitate aspecte juridice, în
cel mult 10 zile de la sesizare.
Art.110 Excluderea
temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate nu
poate depăși două ședințe consecutive.
Art.111 Excluderea
de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate are drept
consecință neacordarea indemnizației de ședință pe perioada respectivă.
Art.112 În
caz de opunere, interzicerea participării la ședințe se execută cu ajutorul
forței publice puse la dispoziție președintelui.
Art.113 (1)
Sancțiunile prevăzute la art.104 alin. (1) lit. e) și f) se aplică prin hotărâre
adoptată de consiliu cu votul a cel puțin două treimi din numărul consilierilor
în funcție.
(2) Pe perioada aplicării sancțiunii,
consilierii în cauză sunt scoși din cvorumul de lucru.
Art.114 Pentru menținerea ordinii în ședințele comisiilor de
specialitate, președinții acestora au aceleași drepturi ca și președintele
consiliului județean. Aceștia pot aplica sancțiunile prevăzute la art.104
alin.(1) lit. a) - d).
Art.115 Sancțiunile
prevăzute la art.104 alin.(1) se pot aplica în mod corespunzător președintelui
și vicepreședinților consiliului județean, pentru abaterile săvârșite în
calitatea lor de consilier.
Art.116 (1)
Pentru abateri grave și repetate, săvârșite în exercitarea mandatului de președinte
sau de vicepreședinți ai consiliului județean, persoanelor în cauză li se pot
aplica următoarele sancțiuni:
a)
mustrare;
b)
avertisment;
c)
diminuarea indemnizației cu 5 - 10% pe timp de 1 - 3 luni;
d)
eliberarea din funcție.
(2) Sancțiunile prevăzute la alin.(1)
lit. a) și b) se aplică, prin hotărâre a consiliului, la propunerea motivată a
președintelui consiliului județean. În cazul președintelui consiliului
județean, propunerea trebuie făcută de cel puțin o treime din numărul
consilierilor în funcție și va fi temeinic motivată. Motivele care justifică
propunerea de sancționare vor fi aduse la cunoștință consilierilor cu cel puțin
5 zile înaintea ședinței.
(3) În cazul sancțiunilor prevăzute la
alin.(1) lit. a) și b), hotărârea se adoptă cu votul deschis al majorității
consilierilor în funcție, iar în cazul sancțiunilor prevăzute la lit.c) și d), cu votul secret a cel puțin două treimi din
numărul consilierilor în funcție.
(4) Aplicarea sancțiunilor prevăzute la
alin.(1) lit. c) și d) poate fi făcută numai dacă se face dovada că
președintele sau vicepreședinții consiliului județean au încălcat Constituția,
celelalte legi ale țării sau a prejudiciat interesele țării, ale unității
administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea
administrativ-teritorială respectivă.
(5) La eliberarea din funcție se aplică
în mod corespunzător prevederile art.113 alin.(2) din Legea nr.215/2001, cu
modificările și completările ulterioare.
Art.117 Împotriva
sancțiunii prevăzute la art.116 alin.(1) lit. c) și d) persoana în cauză se
poate adresa instanței de contencios administrativ competente. Procedura
prealabilă nu este obligatorie.
Art.118 Aplicarea
sancțiunilor prevăzute la art.104 alin.(1), în cazul președintelui și
vicepreședinților consiliului județean, în calitatea acestora de consilieri, nu
are nici un efect asupra exercitării de către cei în cauză a mandatului
încredințat de consiliu.
Art.119 Aplicarea
sancțiunii prevăzute la art.116 alin.(1) lit. d) nu are nici un efect asupra
mandatului de consilier al președintelui sau al vicepreședintelui consiliului
județean.
Registrul de interese
Art.120 (1) Consilierii
județeni sunt obligați să își facă publice interesele personale printr-o
declarație pe propria răspundere, depusă în dublu exemplar la secretarul
general al județului.
(2) Un exemplar al declarației privind
interesele personale se păstrează de către secretarul general într-un dosar
special, denumit registru general de interese.
(3) Al doilea exemplar
al declarației de interese se transmite la secretarul general al prefecturii,
care le va păstra într-un dosar special, denumit registru general de interese.
Art.121 Consilierii județeni au
un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să
anticipeze că o decizie a autorității publice din care fac parte ar putea
prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:
a) soț, soție, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv;
b)
orice persoană fizică sau juridică cu care au o relație de angajament,
indiferent de natura acestuia;
c) o societate comercială la care dețin calitatea de asociat unic,
funcția de administrator sau de la care obțin venituri;
d)
o altă autoritate din care fac parte;
e)
orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care fac parte,
care a făcut o plată către aceștia sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale
acestora;
f)
o asociație sau fundație din care fac parte.
Art.122
- În declarația privind interesele personale, consilierii județeni vor
specifica:
a)
funcțiile deținute în cadrul societăților comerciale, autorităților și
instituțiilor publice, asociațiilor și fundațiilor;
b)
veniturile obținute din colaborarea cu orice persoană fizică sau juridică și
natura colaborării respective;
c)
participarea la capitalul societăților comerciale, dacă aceasta depășește 5%
din capitalul societății;
d)
participarea la capitalul societăților comerciale, dacă aceasta nu depășește 5%
din capitalul societății, dar depășește valoarea de 100.000.000 lei;
e)
asociațiile și fundațiile ai căror membri sunt;
f)
bunurile imobile deținute în proprietate sau în concesiune;
g)
funcțiile deținute în cadrul societăților comerciale, autorităților sau
instituțiilor publice de către soț/soție;
h)
bunurile imobile deținute în proprietate sau în concesiune de către soț/soție
și copii minori;
i)
lista proprietăților deținute pe raza unității administrativ-teritoriale din
ale căror autorități ale administrației publice locale fac parte;
j)
cadourile și orice beneficii materiale sau avantaje făcute de orice persoană
fizică ori juridică, legate sau decurgând din funcția deținută în cadrul
autorității administrației publice locale; orice cadou sau donație primită de
consilieri într-o ocazie publică sau festivă devin proprietatea acelei
instituții ori autorități;
k)
orice alte interese, stabilite prin hotărâre a consiliului județean, în cazul
președintelui și vicepreședinților acestuia și al consilierilor județeni.
Art.123
- (1) Consilierii județeni nu pot lua parte la deliberarea și adoptarea de
hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii.
(2) În situațiile prevăzute la alin.(1),
consilierii județeni sunt obligați să anunțe, la începutul dezbaterilor,
interesul personal pe care îl au în problema respectivă.
(3) Anunțarea interesului personal și
abținerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al
ședinței.
Art.124
- Registrul de interese are caracter public, putând fi consultat de către orice
persoană, în condițiile prevăzute de Legea nr.544/2001 privind liberul acces la
informațiile de interes public.
Art.125
- Declarația privind interesele personale se depune după cum urmează:
a)
în termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit, în
cazul consilierilor județeni;
b)
în termen de 15 zile de la alegere, în cazul președintelui și vicepreședinților
consiliului județean.
Art.126 - (1) Consilierii județeni au obligația să reactualizeze declarația
privind interesele personale la începutul fiecărui an, dar nu mai târziu de 1
februarie, dacă au intervenit modificări semnificative față de declarația
anterioară.
(2) Secretarul general al județului va
transmite secretarului general al prefecturii, până la data de 1 martie a
fiecărui an, un exemplar al declarațiilor reactualizate.
Art.127 - Hotărârile adoptate cu nerespectarea dispozițiilor art.123 sunt nule
de drept, potrivit dispozițiilor art.47 alin. (2) din Legea nr.215/2001, cu
modificările și completările ulterioare.
Art.128 (1) Nedepunerea declarației privind interesele personale în termenul
prevăzut la art.125 atrage suspendarea de drept a mandatului, până la depunerea
declarației.
(2) Refuzul depunerii declarației privind
interesele personale atrage încetarea de drept a mandatului.
(3) Suspendarea sau încetarea mandatului se
constată prin hotărâre a consiliului județean.
Art.129
Cadourile și orice beneficii materiale nedeclarate potrivit prevederilor
art.122 lit.j) sunt supuse confiscării.
Art.130
Fapta consilierilor județeni de a face declarații privind interesele personale,
care nu corespund adevărului, constituie infracțiunea de fals în declarații și
se pedepsește potrivit Codului penal.
Capitolul VI.
Art.131
Prevederile
prezentului regulament se completează cu dispozițiile Legii nr.215/2001 privind
administrația publică locală, ale Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenței în exercitarea demnității publice, a funcțiilor
publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției și ale
Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali, în măsura în care acesta nu
dispune.
Art.132 Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului
Județean intră în vigoare la data adoptării și poate fi modificat cu votul a
2/3 din numărul consilierilor în funcție.