CAPITOLUL I.
DISPOZITII GENERALE
Art.1. In conformitate cu prevederile Legii nr.215/2001 privind administratia
publica locala, modificata si completata prin
Legea nr.141/2004, a Hotarârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea
normelor de aplicare a legii, ale Legii nr.673/2002 privind aprobarea, modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului României nr.35/2002 pentru
aprobarea Regulamentului cadru de organizare si functionare a consiliilor
locale si ale Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala
in administratia publica, Consiliul Judetean Mures
stabileste prin prezentul regulament regulile de procedura si
de organizare in baza carora functioneaza.
Art.2. (1) Consiliul Judetean Mures ales la 6 iunie 2004 si
constituit in sedinta din 26 iunie 2004 se compune din 35 consilieri.
(2) Consiliul Judetean Mures este autoritatea administratiei
publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea
activitatii consiliilor comunale, orasenesti si
municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes
judetean.
(3) Constituirea si completarea Consiliului judetean se face in
conformitate cu prevederile art.103 si respectiv art.31-37 din Legea nr.215/2001
privind administratia publica locala si a prezentului
regulament.
Art.3. Consiliul judetean se organizeaza si functioneaza
in temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizarii serviciilor
publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei
publice locale, legalitatii, transparentei decizionale si
consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor
locale de interes deosebit.
Art.4. (1) Autonomia Consiliului Judetean Mures este administrativa
si financiara fiind exercitata pe baza si in limitele
prevazute de lege.
(2) Autonomia locala priveste organizarea, functionarea, competentele
si atributiile Consiliului Judetean Mures, precum si
gestionarea resurselor judetului de catre acesta.
(3) Autonomia locala reprezinta dreptul si capacitatea efectiva
a Consiliului judetean de a solutiona, in numele si in
interesul cetatenilor judetului Mures, treburile publice,
in conditiile legii.
Art.5. Aplicarea principiilor prevazute la art.3 si 4 nu pot aduce
atingere caracterului de stat national, unitar si indivizibil al
României.
Art.6. (1) Consiliul judetean exercita prerogativele ce revin judetului
ca persoana juridica, de drept public, ce are, potrivit legii,
capacitate juridica deplina, poseda un patrimoniu propriu
si are dreptul sa aiba initiative in toate domeniile,
cu exceptia celor care sunt date in mod expres in competenta
altor autoritati publice.
(2) Ca persoana juridica de drept public, judetul, reprezentat
de Consiliul judetean are in proprietate bunuri din domeniul public
de interes judetean, potrivit legii si bunuri in domeniul privat.
Art.7. (1) Raporturile dintre Consiliul judetean si consiliile locale
municipale, orasenesti si comunale au la baza principiile
autonomiei, legalitatii, responsabilitatii, cooperarii
si solidaritatii in rezolvarea problemelor intregului
judet.
(2) In relatiile dintre Consiliul judetean si autoritatile
administratiei publice locale nu exista raporturi de subordonare.
Art.8. Consiliul Judetean Mures are sub autoritatea sa: SC. Drumuri
si Poduri Mures SA, SC. Servicii de Utilitati Rurale
SA, Regia Autonoma "Aeroportul Tirgu-Mures", Biblioteca
judeteana, Muzeul judetean, Centrul judetean de Creatie
Populara, Teatrul Ariel, Redactia "Vatra", Redactia
"Lato", Ansamblul Artistic "Muresul", Scoala de
Arte, Filarmonica de Stat, Administratia Palatului Culturii, Directia
Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului, Directia
de Asistenta Sociala, Corpul Gardienilor Publici si
Teatrul National Tirgu-Mures. Consiliul Judetean are
in administrare terenurile si cladirile in care isi
desfasoara activitatea unitatile sanitare aflate
in domeniul public al judetului.
CAPITOLUL II.
Constituirea Consiliului Judetean
Art.9. (1) Consiliul judetean se constituie in termen de 20 de
zile de la data desfasurarii alegerilor. Convocarea consilierilor
declarati alesi, la sedinta de constituire a consiliului,
se face de prefect, prin ordin.
(2) Sedinta este legal constituita daca participa
cel putin doua treimi din numarul consilierilor declarati
alesi. In cazul in care nu se poate asigura aceasta
majoritate, peste 3 zile va fi convocata o noua sedinta
printr-un nou ordin emis de prefect. Daca nici de aceasta data
nu se prezinta cel putin doua treimi din numarul
consilierilor declarati alesi, prefectul va face o noua convocare
peste alte 3 zile, emitând in acest scop un nou ordin.
(3) Daca nici la a treia convocare nu se prezinta cel putin
doua treimi din numarul consilierilor declarati alesi,
prefectul va dispune verificarea motivelor care au determinat neprezentarea
la sedinta a consilierilor absenti. Daca absentele
nu au la baza motive temeinice, determinate de boala, care a necesitat
spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea in strainatate
in interes de serviciu; evenimente de forta majora,
cum ar fi: inundatii sau alte catastrofe care au impiedicat deplasarea,
deces in familie sau alte situatii similare, prefectul va emite
un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declarati
alesi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocari anterioare.
Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesati la instanta
de contencios administrativ, in termen de 5 zile de la comunicare. Hotarârea
instantei este definitiva si irevocabila.
(4) Inainte de a emite ordinul, prefectul va verifica daca pe listele
de candidati depuse de partidele politice, aliantele politice sau
aliantele electorale, ai caror consilieri declarati alesi
au lipsit nemotivat mai sunt supleanti. In caz afirmativ, prin acelasi
ordin se va dispune organizarea unei noi sedinte de constituire la
care vor fi convocati supleantii.
(5) In cazul in care pe listele de candidati nu mai sunt supleanti
sau acestia refuza, la rândul lor, sa se prezinte la
sedinta, prefectul va dispune organizarea de alegeri pentru
completarea posturilor declarate vacante, potrivit aliniatului 3. Alegerile
se vor organiza in conditiile Legii nr.67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, in cel mult 30 de zile de la data
emiterii ordinului si la acestea vor putea participa toate partidele politice,
aliantele politice sau aliantele electorale care au depus initial
liste de candidati precum si candidatii independenti
care nu au fost declarati alesi la alegerile anterioare.
Art.10. (1) Sedinta de constituire este deschisa de prefect
sau de reprezentantul acestuia, care il invita pe cel mai in
vârsta dintre consilieri si pe cei 2 asistenti ai acestuia
care vor fi desemnati dintre cei mai tineri consilieri, sa preia
conducerea lucrarilor sedintei.
(2) Dupa preluarea conducerii sedintei se ia o pauza,
in timpul careia se constituie grupurile de consilieri, potrivit
Statutului alesilor locali, care functioneaza pe toata
durata mandatului, iar Secretarul General al judetului prezinta
presedintelui de vârsta si asistentilor
acestuia dosarele consilierilor declarati alesi si pe cele ale
supleantilor lor. Dosarele pot fi insotite de optiunile
scrise ale consilierilor alesi care ocupa functii incompatibile,
potrivit legii, cu calitatea de consilier.
Art.11. (1) Dupa reluarea lucrarilor sedintei, consilierii
declarati alesi vor alege o comisie de validare alcatuita
din 3-5 consilieri. Numarul membrilor comisiei se stabileste prin
vot deschis la propunerea presedintelui de vârsta. Comisia
este aleasa pe intreaga durata a mandatului si are
urmatoarele atributii:
a) verifica dosarele consilierilor declarati alesi
b) verifica dosarele supleantilor in cazul declansarii
procedurii de validare a acestora
c) propune validarea sau invalidarea consilierilor declarati alesi
si dupa caz a supleantilor
d) organizeaza si stabileste rezultatul votului secret
(2) Desemnarea candidatilor pentru comisia de validare se face de catre
grupurile de consilieri constituite potrivit art.10, alin.2. Numarul
de locuri cuvenite fiecarui grup se determina in functie
de numarul de mandate obtinute de grupul in cauza.
(3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul deschis
al majoritatii consilierilor prezenti la sedinta
de constituire, iar rezultatul va fi consemnat in Hotarârea
nr 1.
Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor sai,
cu votul majoritatii acestora, un presedinte si un secretar.
Art.13. (1) Dupa alegerea comisiei de validare presedintele dispune
o noua pauza, in timpul careia va fi examinata
de catre comisie, legalitatea alegerii fiecarui consilier, pe
baza dosarelor prezentate de presedintele de vârsta si
vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care
vor fi consemnate intr-un proces verbal al carui model este prezentat
in anexa la prezentul regulament.
(2) Daca consilierii care detin functii incompatibile opteaza
in scris pentru renuntarea la functia de consilier, va fi
examinat, in vederea validarii, dosarul supleantului, sau a supleantilor
de pe aceeasi lista, in ordinea in care cei in
cauza au fost inscrisi pe lista de candidati.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusa de comisia de
validare, numai daca aceasta a constatat ca au fost incalcate
conditiile de eligibilitate stabilite expres de lege sau daca alegerea
s-a facut prin frauda electorala constatata de catre
biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr.67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale.
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la sedinta de constituire
pot fi validati sau invalidati in lipsa.
(5) In cazul in care pâna la data validarii,
un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a carui lista
a fost ales, la cererea scrisa a partidului respectiv, mandatul acestuia
nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant pe lista.
Art.14. (1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face in ordine alfabetica,
prin votul deschis al majoritatii consilierilor prezenti
la sedinta. Persoana al carei mandat este supus validarii
sau invalidarii nu participa la vot.
(2) Rezultatul validarii mandatelor se consemneaza in Hotarârea
nr.2, care se va comunica de indata consilierilor care au absentat
motivat.
Art.15. (1) Hotarârea de validare sau invalidare a mandatelor poate
fi atacata de cei interesati la instanta de contencios administrativ
in termen de 5 zile de la adoptare, sau in cazul celor absenti
de la sedinta, de la comunicare.
(2) Instanta de contencios administrativ este obligata sa
se pronunte in termen de 30 de zile.
Art.16.(1) Dupa validarea mandatelor a cel putin doua treimi
din numarul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la depunerea
urmatorului juramânt: "Jur sa respect Constitutia
si legile tarii si sa fac cu buna credinta
tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele
locuitorilor judetului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu !"
(2) Juramântul se depune dupa urmatoarea procedura:
secretarul general al judetului va da citire juramântului,
dupa care consilierii validati se vor prezenta, in ordine
alfabetica, in fata unei mese special amenajate, pe care
se afla un exemplar din Constitutie si Biblie. Consilierul
va pune mâna stânga atât pe Constitutie cât
si daca este cazul, pe Biblie, va pronunta cuvântul
"Jur" dupa care va semna Juramântul de credinta,
care va fi imprimat pe un formular special.
(3) Consilierii pot depune juramântul fara formula
religioasa. In acest caz juramântul va fi imprimat
pe formular fara aceasta formula.
(4) Juramântul se semneaza in doua exemplare,
un exemplar se pastreaza la dosarul de validare, iar al doilea
se inmâneaza consilierului.
(5) Consilierii care refuza sa depuna juramântul
sunt considerati demisionati de drept, acest fapt urmând a
se consemna in procesul verbal al sedintei. In aceasta
situatie se va supune validarii mandatul primului supleant de pe
lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale
respective, daca pâna la validarea mandatului, partidele
politice sau aliantele politice confirma in scris apartenenta
la partid a consilierului in cauza.
(6) Dupa depunerea juramântului de catre cel putin
doua treimi din numarul membrilor consiliului local, presedintele
de vârsta declara consiliul legal constituit. Declararea
consiliului ca legal constituit se constata prin Hotarârea
nr.3.
CAPITOLUL III
Organizarea Consiliului Judetean
Art.17. Dupa declararea ca legal constituit, Consiliul judetean
alege dintre membrii sai, cu votul secret al majoritatii
consilierilor in functie, pe toata durata exercitarii
mandatului, un presedinte si doi vicepresedinti.
Art.18. (1) Propunerea de candidati pentru alegerea presedintelui
si a vicepresedintilor se face de catre grupurile de
consilieri sau de catre oricare dintre consilieri.
(2) Candidaturile pentru functiile de presedinte si vicepresedinti
se supun votului secret pe buletine de vot separate, respectiv pentru presedinte
si vicepresedinti.
(3) Toti candidatii desemnati pe functii vor fi inscrisi
pe buletinele de vot in ordinea in care au fost facute propunerile,
dupa ce, in prealabil au fost consultati de presedintele
de vârsta daca accepta candidatura.
(4) Dupa inregistrarea candidaturilor se ia o pauza in
timpul careia se completeaza buletinele de vot.
(5) Exercitarea votului se face intr-o cabina special amenajata,
putându-se folosi, la alegerea consiliului, una din urmatoarele
modalitati.
a). pe buletinul de vot se bareaza cu o linie orizontala numele
candidatilor pe care consilierul nu doreste sa ii aleaga
ramânând nebarat numele celui pe care doreste sa
il aleaga votantul.
b). pe buletinul de vot se scrie cuvântul "DA" in dreptul
numelui celui pe care doreste sa il voteze.
c). alte modalitati, la alegerea consiliului.
Art.19. (1) Sunt declarati alesi ca presedinte si vicepresedinti,
candidatii care au obtinut votul majoritatii consilierilor
in functie.
(2) In situatia in care nu s-a intrunit majoritatea
prevazuta la aliniatul 7 se organizeaza un al doilea tur
de scrutin, in aceeasi sedinta, la care vor participa
candidatii situati pe primele doua locuri. La al 2-lea tur
de scrutin sunt declarati alesi presedinte si vicepresedinti,
consilierii care au obtinut cel mai mare numar de voturi.
(3) In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care
vor participa numai candidatii care se afla in aceasta
situatie. Va fi declarat ales, candidatul care a obtinut cele mai
multe voturi.
Art.20. Alegerea presedintelui si vicepresedintilor sunt
consemnate in Hotarârile nr. 4 si 5 ale Consiliului
judetean.
Art.21. Dupa alegerea presedintelui consiliului judetean,
activitatea presedintelui de sedinta inceteaza.
Presedintele consiliului judetean asigura in continuare
conducerea lucrarilor sedintei.
Art.22. Presedintele si vicepresedintii pot fi eliberati
din functie de catre consiliul judetean la propunerea a cel
putin o treime din numarul consilierilor si numai cu votul
secret a cel putin doua treimi din numarul consilierilor
in functie. Eliberarea din functie a presedintelui consiliului
judetean se face daca a emis in decurs de 3 luni, cel putin
3 dispozitii care au fost anulate irevocabil de instanta de judecata,
intrucât au contravenit intereselor generale ale statului ori ale
judetului sau a incalcat Constitutia si legile
tarii. Vicepresedintii pot fi eliberati din functie,
in aceleasi conditii, numai daca s-a constatat prin
hotarâre judecatoreasca irevocabila ca
acestia au contravenit, in exercitarea sarcinilor ce le-au revenit,
intereselor generale ale statului sau ale judetului ori au incalcat
Constitutia si legile tarii.
Comisiile de specialitate
Art.23. (1) Dupa constituire Consiliul Judetean stabileste
si organizeaza comisii de specialitate pe principalele domenii de
activitate.
(2) Domeniile de activitate in care se pot organiza comisii de specialitate,
denumirea acestora si numarul de membri care va fi intotdeauna
impar, se stabilesc de catre Consiliul judetean, in functie
de specificul activitatii din judet.
Art.24. (1) Numarul locurilor care revin fiecarui grup de consilieri
in fiecare comisie de specialitate se stabileste de catre
consiliul judetean, in functie de ponderea acestora in
cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecarei comisii se face de fiecare grup
de consilieri, avându-se in vedere, de regula, optiunea
acestora, pregatirea lor profesionala si domeniul in
care isi desfasoara activitatea.
(3) In functie de numarul membrilor consiliului, un consilier
poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de baza.
Consilierii au drept de vot in comisia de baza iar in celelalte
comisii participa cu drept de vot consultativ. Indemnizatia
de sedinta se va acorda numai pentru activitatea desfasurata
in comisia de baza.
Art.25. (1) Consiliul judetean poate hotari organizarea unor
comisii speciale de analiza si verificare, la propunerea consilierilor
sau a presedintelui consiliului judetean.
(2) Componenta nominala a comisiilor prevazute la alin.
(1), obiectivele si tematica activitatii acestora, perioada
in care vor lucra si mandatul lor se stabilesc prin hotarâre
a consiliului judetean.
(3) Comisia de analiza si verificare va prezenta consiliului judetean,
la termenul stabilit de acesta, raportul intocmit in urma analizelor
si verificarilor efectuate. Raportul va cuprinde, daca este
cazul, propuneri concrete de imbunatatire a activitatii
in domeniul supus analizei sau verificarii.
Art.26. (1) Consiliul Judetean Mures are organizate 6 comisii de
specialitate pe domenii de activitate dupa cum urmeaza:
1. Comisia economico - financiara;
2. Comisia de amenajare a teritoriului si urbanism;
3. Comisia de servicii publice;
4. Comisia social-culturala;
5. Comisia juridica, ordine publica si integrare europeana;
6. Comisia de agricultura;
(2) Consiliul poate hotari sa se organizeze comisii de
specialitate si in alte domenii de activitate sau o comisie sa
aiba in obiectul de activitate doua sau mai multe domenii.
(3) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art.27. (1) Comisiile de specialitate lucreaza valabil in prezenta
majoritatii membrilor si iau hotarâri cu votul
majoritatii membrilor prezenti.
(2) Comisia poate invita sa participe la sedintele sale specialisti
din cadrul aparatului
propriu al consiliului judetean sau din afara acestuia, in special
de la unitatile aflate in subordinea consiliului. Au dreptul
sa participe la sedintele comisiei si consilieri care
au facut propunerile ce stau la baza lucrarilor comisiei.
(3) Sedintele comisiei de specialitate sunt de regula publice.
(4) Comisia poate invita si alte persoane care sa participe la dezbateri.
(5) Comisia poate hotari ca unele sedinte sau dezbaterea
unor puncte de pe ordinea de zi, sa se desfasoare cu usile
inchise.
Art.28. Fiecare comisie de specialitate isi alege prin votul deschis,
al majoritatii consilierilor ce o compun, câte un presedinte
si câte un secretar.
Art.29. (1) Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza proiectele de hotarâri ale consiliului judetean;
b) se pronunta asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare;
c) intocmesc avize asupra proiectelor de hotarâri si
asupra problemelor analizate, pe care le prezinta consiliului.
(2) Comisiile de specialitate indeplinesc orice alte insarcinari
date prin hotarâri ale consiliului judetean, daca
acestea au legatura cu activitatea lor.
Art.30. (1) Presedintele comisiei de specialitate are urmatoarele
atributii principale:
a) asigura reprezentarea comisiei in raporturile acesteia cu consiliul
judetean si cu celelalte comisii;
b) convoaca sedintele comisiei;
c) conduce sedintele comisiei;
d) propune ca la lucrarile comisiei sa participe si alte
persoane din afara acesteia, daca apreciaza ca este necesar;
e) participa la lucrarile celorlalte comisii care examineaza
probleme ce prezinta importanta pentru comisia pe care o
conduce;
f) sustine in sedintele de consiliu avizele formulate
de comisie;
g) anunta rezultatul votarii, pe baza datelor comunicate
de secretar.
(2) Presedintele comisiei indeplineste orice alte atributii
referitoare la activitatea comisiei, prevazute de lege, sau stabilite
de consiliul judetean.
Art. 31. (1) Secretarul comisiei indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii
la sedinte a membrilor comisiei;
b) numara voturile si il informeaza pe presedinte
asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotarâri
si asupra rezultatului votarii;
c) asigura redactarea avizelor si proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei indeplineste orice alte insarcinari
stabilite de comisie sau de catre presedintele acesteia.
Art. 32. (1) Convocarea sedintelor comisiei se face de catre
presedintele acesteia cu cel putin 3 zile inainte.
(2) Ordinea de zi se aproba de comisie la propunerea presedintelui.
Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor
probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la sedintele acesteia este obligatorie.
(4) In caz de absenta la sedinta comisiei de baza
consilierului in cauza nu i se acorda indemnizatie
de sedinta. Daca absentele continua, fara
a fi motivate, presedintele comisiei poate aplica sanctiunile prevazute
in competenta sa de Statutul alesilor locali sau poate propune
consiliului aplicarea altor sanctiuni statutare, inclusiv inlocuirea
lui din comisie.
Art.33. Sedintele comisiilor de specialitate se desfasoara,
de regula, inaintea sedintelor consiliului, atunci când
ordinea de zi a sedintei acestuia cuprinde probleme sau proiecte
de hotarâri asupra carora i se solicita avizul, la
convocarea presedintelui acesteia sau a presedintelui Consiliului
Judetean. Celelalte sedinte ale comisiei de specialitate se
vor desfasura pe baza programarii facute de catre
presedintele acesteia.
Art.34. (1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotarâri sau a celorlalte
probleme repartizate comisiei, presedintele acesteia va desemna un consilier
care va face in cadrul sedintei o scurta prezentare
a problemei aflate pe ordinea de zi, daca aceasta nu este prezentata
de initiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza
amendamentelor si a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au
fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenti.
(3) Avizele intocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesara,
atât amendamentele si propunerile acceptate, cât si cele
respinse.
(4) Avizul intocmit potrivit alin. (2) si (3) se prezinta
Secretarului General, care se va ingriji de multiplicarea si difuzarea
acestuia catre consilieri, o data cu ordinea de zi.
Art.35. Votul in comisii este, de regula, deschis. In anumite
situatii comisia poate hotari ca votul sa fie secret,
stabilind de la caz la caz si modalitatea de exprimare a acestuia.
Art.36. (1) Lucrarile sedintelor comisiei se consemneaza,
prin grija secretarului acesteia, intr-un proces-verbal. Dupa incheierea
sedintei procesul-verbal va fi semnat de catre presedintele
si secretarul comisiei.
(2) Presedintele poate incuviinta ca procesele-verbale ale
sedintelor sa fie consultate de alte persoane interesate care
nu au participat la sedinta, cu exceptia proceselor-verbale
intocmite in sedintele ale caror lucrari
s-au desfasurat cu usile inchise.
Art.37. Daca in urma dezbaterilor din sedinta consiliului
judetean se impun modificari de fond in continutul
proiectului, presedintele consiliului poate hotari retrimiterea
proiectului pentru reexaminare de catre comisia sau compartimentul de
specialitate care a intocmit avizul, respectiv raportul.
Atributiile secretarului general al judetului
Art.38. (1) Secretarul general al judetului participa in
mod obligatoriu la sedintele consiliului si ii revin urmatoarele
atributii principale privitoare la sedintele acestuia:
a) asigura indeplinirea procedurilor de convocare a consiliului
judetean, la cererea presedintelui sau a cel putin unei treimi
din numarul consilierilor in functie;
b) asigura efectuarea lucrarilor de secretariat;
c) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii
la sedinte a consilierilor;
d) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii,
pe care il prezinta presedintelui;
e) il informeaza pe presedinte cu privire la cvorumul necesar
pentru adoptarea fiecarei hotarâri a consiliului judetean;
f) asigura inregistrarea sau stenografierea lucrarilor sedintei
de consiliu, pe baza carora se intocmeste procesul-verbal,
la cererea expresa in procesul-verbal se va consemna cuvânt
cu cuvânt interventiile consilierilor, pune la dispozitia
consilierilor inaintea fiecarei sedinte procesul-verbal,
al sedintei anterioare, asupra continutului caruia solicita
acordul consiliului;
g) asigura intocmirea dosarelor de sedinta, legarea,
numerotarea paginilor, semnarea si stampilarea acestora;
h) urmareste ca la deliberarea si adoptarea unor hotarâri
ale consiliului judetean sa nu ia parte consilierii care se incadreaza
in dispozitiile art. 47 alin. (1) din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001. Il informeaza pe presedinte cu
privire la asemenea situatii si face cunoscute sanctiunile
prevazute de lege in asemenea cazuri;
i) prezinta in fata consiliului judetean punctul sau
de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotarâri sau
a altor masuri supuse deliberarii consiliului; daca este
cazul, refuza sa contrasemneze hotarârile pe care
le considera ilegale;
j) contrasemneaza, in conditiile legii si ale prezentului
regulament, hotarârile consiliului judetean pe care le considera
legale;
k) poate propune presedintelui inscrierea unor probleme in
proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului judetean;
l) acorda membrilor consiliului asistenta si sprijin
de specialitate in desfasurarea activitatii,
inclusiv la redactarea proiectelor de hotarâri sau la definitivarea
celor discutate si aprobate de consiliu; aceleasi obligatii
revin si aparatului propriu al consiliului judetean.
(2) Secretarul general indeplineste orice alte atributii stabilite
de lege, sau insarcinari date de consiliu privitoare la
buna organizare si desfasurare a sedintelor consiliului.
Capitolul IV.
Functionarea consiliului judetean
Desfasurarea sedintelor
Art. 39. (1) Consiliul judetean se intruneste in sedinte
ordinare o data la doua luni, la convocarea presedintelui
consiliului judetean.
(2) Consiliul judetean se poate intruni si in sedinte
extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea presedintelui
sau a cel putin unei treimi din numarul membrilor consiliului,
ori la solicitarea prefectului adresata presedintelui consiliului
judetean, in cazuri exceptionale care necesita adoptarea
de masuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea
urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor
sau epizootiilor, precum si pentru apararea ordinii si linistii
publice.
(3) Convocarea consiliului judetean se face in scris, prin intermediul
secretarului general al judetului, cu cel putin 5 zile inaintea
sedintelor ordinare sau cu cel putin 3 zile inaintea
celor extraordinare.
(4) In caz de forta majora si de maxima
urgenta pentru rezolvarea intereselor locuitorilor judetului,
convocarea consiliului judetean se face de indata de catre
presedinte, din propria initiativa sau la solicitarea prefectului.
(5) In situatia in care presedintele consiliului judetean
se afla in imposibilitatea de a convoca consiliul in sedinta
ordinara, aceasta se va face de catre vicepresedintele desemnat
de presedinte prin dispozitie.
(6) Ordinea de zi a sedintelor consiliului judetean se va inscrie
in cuprinsul invitatiei de sedinta transmisa
consilierilor si se aduce la cunostinta locuitorilor prin mass-media
sau prin orice alt mijloc de publicitate, atât in limba româna
cât si in limba maghiara.
(7) Aducerea la cunostinta publica, in limba maghiara,
a ordinii de zi a sedintei consiliului judetean se consemneaza
in procesul verbal al sedintei, iar in dosarul de sedinta
se vor atasa actele doveditoare, inclusiv ordinea de zi in limba
oficiala si in versiunea tradusa in limba maghiara.
(8) Proiectul ordinii de zi se intocmeste la propunerea presedintelui,
consilierilor, secretarului general, comisiilor de specialitate sau la solicitarea
cetatenilor.
(9) Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente si
numai cu votul majoritatii consilierilor prezenti.
(10) Dezbaterea unor probleme urgente in afara ordinii de zi care a fost
publicata, se poate face numai pe baza aplicarii procedurii initiativei
de urgenta.
(11) Initiativa de urgenta poate fi promovata de presedinte,
de presedintii comisiilor de specialitate (in baza hotarârii
comisiei) sau de un grup de cel putin 10 consilieri. Initiativa
de urgenta se motiveaza si se prezinta in
scris secretarului general cu cel putin 48 de ore inaintea sedintei
consiliului.
(12) Daca un consilier se opune initiativei de urgenta,
presedintele acorda initiatorului cinci minute pentru motivarea
in plen a propunerii. In cazul in care consiliul nu accepta
urgenta, cazul poate fi abordat in cadrul ordinii de zi al sedintei
urmatoare.
(13) In cazul aprobarii procedurii de urgenta, problema
va fi dezbatuta ca primul punct al ordinii de zi
(14) Proiectul ordinii de zi se supune aprobarii consiliului.
(15) Proiectele de hotarâri si celelalte probleme asupra carora
urmeaza sa se delibereze se inscriu pe ordinea de zi numai
daca sunt insotite de expuneri de motive, de avizul comisiilor
de specialitate carora le-au fost transmise in acest scop si
de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului
judetean in cazul proiectelor de hotarâri initiate
de consilieri sau cetateni. Raportul compartimentului de resort
va fi elaborat in termen de 30 zile de la solicitarea initiatorului
si se depune la secretarul general inainte de intocmirea avizului
de catre comisia de specialitate, pentru a fi avut in vedere de
catre aceasta comisie.
Art.40. (1) Sedintele consiliului judetean sunt legal constituite
daca sunt prezenti majoritatea consilierilor in functie.
(2) Proiectele de hotarâre a caror adoptare trebuie sa
se faca cu votul a 2/3 din numarul consilierilor in functie,
nu se iau in dezbatere daca cvorumul stabilit de lege nu este indeplinit.
Art.41. (1) Sedintele consiliului sunt conduse de presedinte
sau in lipsa acestuia de vicepresedintele desemnat de presedinte
prin dispozitie,
(2) In cazul in care din motive intemeiate, lipseste
si vicepresedintele desemnat, sedinta va fi condusa
de celalalt vicepresedinte sau de un consilier ales cu votul majoritatii
consilierilor prezenti.
Art.42. (1) Consilierii sunt obligati sa participe la lucrarile
consiliului si sa isi inregistreze prezenta
in evidenta tinuta de secretarul general.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la sedinta este obligat
sa aduca la cunostinta aceasta situatie
presedintelui consiliului sau secretarului general al judetului.
(3) In cazul in care un consilier absenteaza de doua
ori consecutiv, fara motive temeinice, el poate fi sanctionat
in conditiile prezentului regulament.
Art.43. (1) Sedintele consiliului judetean sunt publice cu
exceptia cazurilor in care consilierii decid, cu majoritatea de
voturi, ca acestea sa se desfasoare cu usile inchise.
(2) Problemele privind bugetul judetului, administrarea domeniului public
si privat al judetului, participarea la programe de dezvoltare judeteana,
regionala sau de cooperare generala transfrontaliera, organizarea
si dezvoltarea urbanistica generala a judetului si
a unitatilor administrativ teritoriale, precum si cele privind
asocierea sau cooperarea cu alte autoritati publice, organizatii
neguvernamentale, persoane juridice române sau straine sau dezbaterea
oricarui proiect de hotarâre cu aplicabilitate generala
se vor discuta intotdeauna in sedinta publica.
(3) Lucrarile sedintelor se desfasoara
in limba româna, limba oficiala a statului. La sedintele
consiliului se poate folosi si limba maghiara. In toate cazurile
documentele sedintelor de consiliu se intocmesc numai in
limba româna, limba oficiala a statului. In cazul
in care se va folosi si limba maghiara, procesul verbal al
sedintei se va redacta direct in limba româna,
pe baza traducerii din timpul sedintei.
(4) In situatia in care se va folosi limba maghiara,
presedintele consiliului judetean are obligatia sa asigure
traducerea integrala si concomitenta a dezbaterilor in
limba româna. Traducerea va fi realizata de un traducator
autorizat. In cazuri exceptionale, daca traducerea nu poate
fi realizata datorita lipsei traducatorului autorizat si
acesta nu poate fi inlocuit cu o alta persoana in
masura sa asigure traducerea, lucrarile sedintei
consiliului judetean se vor desfasura in limba româna.
Daca situatia se repeta si la sedinta urmatoare,
lucrarile acesteia vor fi amânate. Dupa o a treia amânare
devin aplicabile prevederile art.111 din Legea nr.215/2001.
Art.44. (1) Dezbaterea problemelor se face, de regula, in ordinea
in care acestea sunt inscrise pe ordinea de zi aprobata.
Dezbaterea incepe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotarâre
sau a problemei inscrise pe ordinea de zi, pe care o face initiatorul.
Apoi se da cuvântul presedintelui comisiei de specialitate
si, daca este cazul, sefului compartimentului care a intocmit
raportul.
(2) Dupa efectuarea prezentarilor prevazute la alin. (1)
se trece la dezbateri. La dezbaterile generale asupra proiectelor de hotarâri
fiecare grup de consilieri are dreptul la o singura interventie,
iar la dezbaterile pe articole, consilierii au dreptul la o singura interventie
pe articol.
(3) Consilierii vor participa la dezbateri in ordinea inscrierii
la cuvânt. Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor
de cuvânt, in functie de obiectul dezbaterii. In acest
scop el poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecarui
vorbitor, precum si timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul
este obligat ca in cuvântul sau sa se refere exclusiv
la problema care formeaza obiectul dezbaterii.
Art.45. (1) Presedintele va permite oricând unui consilier sa
raspunda intr-o problema de ordin personal sau atunci
când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care
se cere cuvântul in probleme privitoare la regulament.
Art.46. Presedintele consiliului sau reprezentantul oricarui grup
de consilieri poate propune incheierea dezbaterii unei probleme puse in
discutia consiliului. Propunerea de incheiere a dezbaterii se supune
votului. Discutiile vor fi sistate daca propunerea a fost acceptata
de majoritatea consilierilor.
Art.47. Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii de catre
consilierii prezenti la sedinta, precum si dialogul
dintre vorbitori si persoanele aflate in sala.
Art.48. (1) In cazul in care desfasurarea lucrarilor
este perturbata, presedintele consiliului poate intrerupe
dezbaterile. El poate aplica sanctiunile stabilite prin prezentul regulament
in competenta sa ori poate propune consiliului aplicarea de sanctiuni
corespunzatoare.
(2) Pe baza stenogramei si a inregistrarii pe banda
magnetica, prin grija secretarului general al judetului se intocmeste
procesul-verbal al sedintei, care cuprinde desfasurarea
integrala a lucrarilor.
(3) Inaintea fiecarei sedinte, secretarul general pune
la dispozitie consilierilor, in timp util, procesul-verbal al sedintei
anterioare, pe care ulterior il va supune spre aprobare consiliului. Consilierii
au dreptul ca in cadrul sedintei sa conteste continutul
procesului-verbal si sa ceara mentionarea exacta
a opiniilor exprimate in sedinta anterioara. Procesul-verbal
al ultimei sedinte din cadrul mandatului consiliului nu se supune
aprobarii noului consiliu.
Art.49. Asupra proiectelor de hotarâri au loc dezbateri generale
si pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau
de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului dupa
supunerea la vot a formei initiatorului in ordinea formularii
lor. Daca s-a adoptat textul initiatorului sau un amendament, celelalte
se socotesc respinse fara a se mai supune votului.
Elaborarea proiectelor de hotarâri
a) Reguli generale
Art.50. (1) Dreptul la initiativa pentru proiectele de hotarâri
ale consiliului judetean apartine presedintelui, vicepresedintilor,
consilierilor si cetatenilor. Redactarea proiectelor se face
de cei care le propun.
(2) Proiectele de hotarâri vor fi insotite de o expunere
de motive si vor fi redactate in conformitate cu normele de tehnica
legislativa. In acest scop secretarul general al judetului
si personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda
sprijin si asistenta tehnica de specialitate.
Art.51.(1) Cetatenii domiciliati pe raza judetului
Mures pot propune consiliului judetean, spre dezbatere si adoptare,
proiecte de hotarâri.
(2) Promovarea unui proiect de hotarâre poate fi initiata
de unul sau de mai multi cetateni cu drept de vot, daca
acesta este sustinut prin semnaturi de cel putin 5% din populatia
cu drept de vot a judetului.
Art.52. (1) Initiatorii depun la secretarul general al judetului
forma propusa pentru proiectul de hotarâre. Proiectul va
fi afisat spre informare publica prin grija secretarului general.
(2) Initiatorii asigura intocmirea listelor de sustinatori
pe formulare puse la dispozitie de secretarul general al judetului.
(3) Listele de sustinatori vor cuprinde numele, prenumele si
domiciliul, seria si numarul actului de identitate si semnaturile
sustinatorilor.
(4) Listele de sustinatori pot fi semnate numai de cetatenii
cu drept de vot care au domiciliul pe raza judetului Mures
Art.53. Dupa depunerea documentatiei si verificarea acesteia
de catre Secretarul General al judetului, proiectul de hotarâre
va urma procedurile regulamentare de lucru ale consiliului judetean.
Art.54. (1) Proiectele de hotarâri se inscriu pe ordinea
de zi a sedintelor prin mentionarea titlului si a initiatorului.
(2) Proiectele de hotarâri se aduc la cunostinta
consilierilor de indata, cu indicarea comisiilor carora
le-au fost trimise spre avizare si cu invitatia de a formula si
depune amendamente.
(3) Proiectele de hotarâri si celelalte documente supuse dezbaterii
si aprobarii consiliului vor fi redactate in limba româna
si vor fi insotite de traducerea in limba maghiara.
(4) Operatiunile prevazute la alin. (2) se realizeaza prin
grija secretarul general al judetului.
Art.55. (1) Proiectele de hotarâri si celelalte materiale
se transmit spre dezbatere si avizare comisiilor de specialitate ale consiliului
judetean, sau compartimentelor de resort ale aparatului propriu al consiliului,
in vederea intocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor si
compartimentelor carora li se trimit materiale spre analiza se
face de catre presedinte impreuna cu secretarul general.
(2) O data cu transmiterea proiectelor se va preciza si data de
depunere a raportului si a avizului, avându-se grija ca raportul
sa poata fi trimis si comisiei de specialitate inainte
de intocmirea de catre aceasta a avizului.
(3) Initiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau
poate renunta, in orice moment, la sustinerea lor.
Art.56. (1) Dupa examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate
a consiliului judetean intocmeste un aviz cu privire la adoptarea
sau, dupa caz, respingerea proiectului, ori propunerii examinate. Daca
se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului general al judetului, care va dispune
masurile corespunzatoare difuzarii lui catre presedinte
si catre consilieri, cel mai târziu o data cu invitatia
pentru sedinta.
Art.57. (1) Proiectele de hotarâri si celelalte propuneri,
insotite de avizul comisiei de specialitate si de raportul
compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, se inscriu
pe ordinea de zi si se supun dezbaterii si votului consiliului in
prima sedinta ordinara a acestuia.
(2) Textele finale ale hotarârilor si celorlalte documente
supuse deliberarii si aprobarii consiliului judetean
vor fi redactate in limba româna si vor fi traduse in
limba maghiara.
b) Procedura de elaborare a proiectelor de hotarâri cu caracter normativ
Art. 58. (1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte
normative Consiliul Judetean are obligatia sa publice un
anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu,
sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil
publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala
sau locala, dupa caz. Consiliul Judetean va transmite proiectele
de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea
acestor informatii.
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi
adus la cunostinta publicului, in conditiile alin.
(1), cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza,
avizare si adoptare de catre Consiliul Judetean. Anuntul
va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa
caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ
propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul
limita, locul si modalitatea in care cei interesati
pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare
privind proiectul de act normativ.
(3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanta
asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor
de afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii specifice
de activitate, in termenul prevazut la aliniatul (2).
(4) La publicarea anuntului Consiliul Judetean va stabili o perioada
de cel putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri, sugestii
sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducatorul autoritatii publice va amenaja in
cadrul institutiei, un spatiu corespunzator pentru intâlnirea
consilierilor judeteni cu cetatenii in audiente
si va desemna o persoana din cadrul aparatului propriu, responsabila
pentru relatia cu societatea civila, care sa primeasca
propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la
proiectele de acte normative facute publice.
(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si avizare
Consiliului Judetean numai dupa definitivare, pe baza observatiilor
si propunerilor formulate potrivit aliniatului (4).
(7) Consiliul Judetean este obligat sa decida organizarea
unei intâlniri in care sa se dezbata public
proiectul de act normativ, daca acest lucru a fost cerut in scris
de catre o asociatie legal constituita sau de catre
o alta autoritate publica.
(8) In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice,
acestea trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile
de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate.
Consiliul Judetean trebuie sa analizeze toate recomandarile
referitoare la proiectul de act normativ in discutie.
(9) In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza
circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii
imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public, proiectele de acte normative se supun adoptarii in procedura
de urgenta.
Art. 59. (1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile sedintelor
publice se va face in urmatoarele conditii:
a) anuntul privind sedinta publica trebuie adus la cunostinta
cetatenilor si a asociatiilor legal constituite care
au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu valoare de recomandare,
referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmeaza sa
fie abordat in sedinta publica;
b) anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare
a sedintei publice, precum si ordinea de zi.
(2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane
la sedinta publica sunt in sarcina responsabilului desemnat
pentru relatia cu societatea civila.
(3) Participarea persoanelor interesate la sedintele publice se va
face in limita locurilor disponibile in sala de sedinte,
in ordinea de precadere data de interesul asociatiilor
legal constituite in raport cu subiectul sedintei publice,
stabilita de persoana care prezideaza sedinta publica.
(4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul mass-media la sedintele
publice.
Art.60. Persoana care prezideaza sedinta publica ofera
invitatilor si persoanelor care participa din proprie initiativa
posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de
zi.
Art.61. (1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta
exclusiva a Consiliului Judetean.
(2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice
de persoanele mentionate la art.60 au valoare de recomandare.
Art.62. Minuta sedintei publice, incluzând si votul fiecarui
membru, cu exceptia cazurilor in care s-a hotarât vot
secret, va fi afisata la sediul Consiliului Judetean si
publicata in site-ul propriu.
Art.63. (1) Consiliul Judetean este obligat sa elaboreze si
sa arhiveze minutele sedintelor publice.
(2) Inregistrarile sedintelor publice vor fi facute
publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public.
Art.64. (1) Consiliul Judetean este obligat sa intocmeasca
si sa faca public un raport anual privind transparenta
decizionala, care va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) numarul total al recomandarilor primite;
b) numarul total al recomandarilor incluse in proiectele
de acte normative si in continutul deciziilor luate;
c) numarul participantilor la sedintele publice;
d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de
acte normative;
e) situatia cazurilor in care Consiliul Judetean a fost actionat
in justitie pentru nerespectarea prevederilor legii privind transparenta
decizionala in administratia publica;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile
legal constituite ale acestora;
g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia
restrictionarii accesului.
(2) Raportul anual privind transparenta decizionala va fi facut
public in site-ul Consiliului
Judetean, prin afisare la sediul propriu intr-un spatiu
accesibil publicului sau prin prezentare in sedinta
publica.
Art. 65. Persoanele care asista la sedintele publice, invitate
sau din proprie initiativa, trebuie sa respecte regulamentul
de organizare si functionare a Consiliului Judetean. In
cazul in care presedintele constata ca o persoana
a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in
ultima instanta, evacuarea acesteia.
Procedura de vot
Art. 66. (1) Votul consilierilor este individual si poate fi deschis
sau secret.
(2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mâinii, prin
vot electronic sau prin apel nominal.
(3) Consiliul judetean hotaraste, la propunerea presedintelui,
ce modalitate de vot se va folosi, in afara de cazul in care
prin lege se stabileste o anumita modalitate. Hotarârile
cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate intotdeauna
prin vot secret.
Art. 67. (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clara si precisa,
fara echivoc si fara putinta de
interpretari diferite. Pentru exprimarea optiunii se vor folosi,
de regula, cuvintele "da" sau "nu".
(3) Buletinele de vot se introduc intr-o urna. La numararea
voturilor nu se iau in calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimata
optiunea clara a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte
prevazute la aliniatul (2).
Art.68. (1) Hotarârile si alte propuneri se adopta
cu votul majoritatii consilierilor prezenti, in afara
de cazurile in care legea cere o alta majoritate.
(2) Hotarârile privind contractarea de imprumuturi, in
conditiile legii, administrarea domeniului public si privat al judetului,
participarea la programe de dezvoltare judeteana, regionala,
zonala sau de cooperare transfrontaliera, organizarea si
dezvoltarea urbanistica a judetului si amenajarea teritoriului
si cele privind asocierea sau cooperarea cu alte autoritati
publice, cu organizatii neguvernamentale, cu persoane juridice române
sau straine si de aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Consiliului Judetean se adopta cu votul a cel
putin doua treimi din numarul consilierilor in functie.
(3) Hotarârile privind bugetul judetean, precum si cele
prin care se stabilesc impozite si taxe locale se adopta cu votul
majoritatii consilierilor in functie. Daca bugetul
judetean nu poate fi adoptat dupa doua sedinte
consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea
se va desfasura pe baza bugetului anului precedent pâna
la adoptarea noului buget judetean, dar nu mai târziu de 30 de zile
de la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat.
(4) Abtinerile se contabilizeaza la voturi "contra".
(5) Daca in sala de sedinte nu este intrunit cvorumul
legal, presedintele amâna votarea pâna la intrunirea
acestuia.
Art.69.(1) In cazul proiectelor de hotarâri in care
se angajeaza raspunderea consilierilor conform prevederilor art.154
din Legea nr.215/2001, in procesul-verbal se va consemna nominal voturile
"impotriva" si "abtinerile" .
(2) Consilierii au dreptul sa solicite, ca la orice proiect de hotarâre
sa se consemneze expres in procesul-verbal modul in care
au votat.
Art.70. Proiectele de hotarâri sau propunerile respinse de consiliu
nu pot fi readuse in dezbaterea acestuia in cursul aceleiasi
sedinte.
Art.71. Hotarârile se semneaza de presedinte sau, in
lipsa acestuia, de vicepresedintele consiliului judetean care a condus
sedinta si se contrasemneaza pentru legalitate de catre
secretarul general al judetului.
Art.72. (1) Secretarul general nu va contrasemna hotarârea in
cazul in care considera ca aceasta este ilegala sau
ca depaseste competentele ce revin, potrivit legii,
consiliului judetean. In acest caz secretarul general va expune
consiliului judetean opinia sa motivata, care va fi consemnata
in procesul verbal al sedintei.
(2) Secretarul general va comunica hotarârile consiliului judetean
presedintelui acestuia si prefectului, de indata, dar
nu mai târziu de 3 zile de la data adoptarii.
(3) Comunicarea, insotita de eventualele obiectii cu
privire la legalitate, se face in scris de catre secretarul general
si va fi inregistrata intr-un registru special destinat
acestui scop.
Art.73. (1) Hotarârile cu caracter normativ devin obligatorii si
produc efecte de la data aducerii lor la cunostinta publica
iar cele individuale, de la data comunicarii.
(2) Aducerea la cunostinta publica a hotarârilor
cu caracter normativ se face in termen de 5 zile de la data comunicarii
oficiale catre prefect, atât in limba româna
cât si in limba maghiara.
Intrebari, interpelari, petitii si informarea consilierilor judeteni
Art.74. (1) Consilierii pot adresa intrebari presedintelui,
vicepresedintilor si secretarului general al judetului,
precum si sefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului
sau ai serviciilor si unitatilor subordonate.
(2) Prin intrebare se solicita informatii cu privire la un
fapt necunoscut.
(3) Cei intrebati vor raspunde, de regula, imediat
sau, daca nu este posibil, la urmatoarea sedinta
a consiliului.
Art.75. Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita
explicatii in legatura cu un fapt cunoscut. Cel interpelat
are obligatia de a raspunde in scris, pâna la
urmatoarea sedinta a consiliului, sau oral, la proxima
sedinta, potrivit solicitarii autorului interpelarii.
Art.76. (1) Consilierii pot solicita informatiile necesare exercitarii
mandatului, iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizata sunt obligate
sa i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informatiile pot fi cerute si comunicate in scris sau oral.
Art.77. (1) Orice cetatean are dreptul sa se adreseze cu
petitii consiliului judetean. Acestea se inscriu intr-un
registru special, sunt analizate si solutionate potrivit reglementarilor
legale in vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizeaza modul de solutionare a petitiilor.
Capitolul V.
Dispozitii privind exercitarea mandatului de consilier
Drepturile si obligatiile consilierilor judeteni
Art.78. Dupa validarea alegerilor, consilierului i se elibereaza
legitimatia de consilier, precum si semnul distinctiv prevazut
de Statutul alesilor locali.
Art.79. (1) Pentru participarea la sedintele consiliului judetean
si ale comisiilor de specialitate consilierul primeste o indemnizatie
de sedinta in cuantumul si in conditiile
stabilite de lege.
(2) Consilierul are dreptul, dupa caz, la diurna de deplasare si
plata cheltuielilor de transport si de cazare pentru activitatile
prilejuite de exercitarea mandatului.
Art.80. Schimbarile survenite in activitatea consilierului, in
timpul exercitarii mandatului, se aduc la cunostinta
consiliului judetean in cel mult 10 zile de la data producerii acestora.
Art.81. (1) Participarea consilierilor la sedintele consiliului judetean
si ale comisiilor de specialitate este obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la sedintele consiliului sau ale
comisiilor de specialitate din care face parte, decât in cazul in
care a obtinut aprobarea consiliului, respectiv a presedintelui comisiei,
daca are motive temeinice.
Art.82. Consilierul care absenteaza nemotivat la doua sedinte
consecutive va fi sanctionat, potrivit prevederilor prezentului regulament
si Statutului alesilor locali.
Art.83. Consilierul poate demisiona prin cerere scrisa adresata
consiliului. Solutionarea cererii se va face in conditiile
si cu procedura stabilita de Statutul alesilor locali.
Art.84. (1) Consilierii sunt obligati ca in indeplinirea mandatului
sa organizeze periodic intâlniri cu cetatenii
si sa acorde audiente.
(2) Fiecare consilier precum si vicepresedintii sunt obligati
sa prezinte un raport anual de activitate care va fi facut public
prin grija secretarului general.
Sanctiuni
Art.85. (1) Incalcarea de catre consilieri a obligatiilor ce le revin
in exercitarea mandatului, constituie abatere si se sanctioneaza potrivit prevederilor
Statutului alesilor locali si ale prezentului regulament.
(2) La aplicarea sanctiunilor se va tine seama de gravitatea abaterii, frecventa
acesteia si conditiile producerii ei.
Art.86. (1) In exercitarea atributiilor ce-i revin cu privire la mentinerea
ordinii si respectarea regulamentului in timpul sedintei consiliului, presedintele
poate aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de sedinta.
(2) Eliminarea din sala de sedinta echivaleaza cu absenta nemotivata.
Art.87. (1) Consiliul judetean poate hotari cu votul a cel putin doua treimi
din numarul membrilor sai aplicarea urmatoarelor sanctiuni consilierilor care,
in exercitarea mandatului, au savârsit abateri de la prevederile legii
si ale prezentului regulament:
a) interzicerea de a participa la lucrarile urmatoarei sedinte a consiliului;
b) excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiei de specialitate;
c) retragerea indemnizatiei de sedinta, pentru 1 - 2 sedinte.
(2) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b) cazul
se va transmite comisiei de specialitate care are in obiectul de activitate
si aspectele juridice, aceasta prezentând un raport intocmit pe baza cercetarilor
efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in cauza.
Art.88. Pe perioada sanctionarii, consilierii in cauza nu sunt luati in calcul
la stabilirea cvorumului de lucru.
Art.89. Interzicerea participarii la urmatoarea sedinta a consiliului, precum
si excluderea de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate
au drept consecinta neacordarea indemnizatiei de sedinta pe perioada respectiva.
Art.90. Excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de
specialitate nu poate depasi doua luni.
Art.91. Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de specialitate presedintii
acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele consiliului judetean. Acestia
pot aplica sanctiunile prevazute la art. 87 alin. (1).
Capitolul VI.
Dispozitii finale
Art.92. Prevederile prezentului regulament, se completeaza cu dispozitiile
Legii nr.215/2001, privind administratia publica locala si ale Legii nr.161/2003
cu modificarile si completarile ulterioare privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatii publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, in masura in care acesta
nu dispune.
Art.93. Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Judetean
intra in vigoare la data adoptarii si poate fi modificat
cu votul a 2/3 din numarul consilierilor in functie.