R O M Â N I A
JUDETUL MURES
CONSILIUL JUDETEAN

HOTÃRÂREA nr. 17
din 17 februarie 2005
privind stabilirea tarifelor pentru autorizarea si verificarea transporturilor rutiere de marfuri si calatori executate pe reteaua drumurilor administrate de Consiliul Judetean Mures, cu vehicule inmatriculate in România, ce depasesc limitele masice si/sau dimensionale conform reglementarilor existente in legislatia actuala

Consiliul Judetean Mures,
Având in vedere Expunerea de motive nr.1550 din 11.02. 2005 a Directiei Tehnice, Drumuri, Poduri Judetene, Investitii.
Tinând seama de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobata prin Legea nr. 82 / 1998 si modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 26/ 2003, precum si prevederile Ordinului Ministrului Lucrarilor Publice Transporturilor si Locuintei nr. 827/2003;
In temeiul prevederilor art.109, din Legea nr.215/2001, privind administratia publica locala,

h o t a r a s t e:

Art. 1 - Se aproba tarifele stabilite conform: "Programului de calcul al autorizatiilor speciale de transport emise la cerere", achizitionat, care are la baza reglementarile existente in legislatia actuala :
- anexa nr. 1 la Ordinul Ministrului Lucrarilor Publice Transporturilor si Locuintei nr. 827 din 3 iunie 2003 pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale , aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in România si in alte state , care depasesc masa totala maxima admisa , masa maxima admisa pe osie si / sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din România
La valoarea totala rezultata din calculul tarifarii depasirilor se adauga taxa pe valoarea adaugata.
Tarifele vor fi actualizate la cursul EURO - BNR din ziua respectiva .
Achitarea autorizatiilor speciale de transport ulterior datei emiterii se va face prin actualizarea la cursul EURO - BNR din ziua platii .
Tarifele vor fi aplicate identic atât in cazul autovehiculelor depistate in traseu de echipele de control cât si in cazul emiterii de autorizatii speciale la cerere , fara a se aplica dublarea tarifelor pentru primul caz .
Art. 2. Pentru obtinerea autorizatiilor speciale de transport , delegatii imputerniciti ai firmelor trebuie sa se prezinte la Compartimentul A.V.T.R. din cadrul Directiei Tehnice, Drumuri, Poduri Judetene , Investitii cu un dosar care sa cuprinda :
- cerere tip completata cu datele fiecarei configuratii de transport ( auto + remorca / semiremorca + incarcatura ) , semnata si stampilata ;

- cartile de identitate ale configuratiei de transport ( auto + remorca / semiremorca ) - originale si copii ;
- licentele de transport si de executie emise de Agentiile Autoritatii Rutiere Române - originale si copii ;
- certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului ( NRC + CUI ) - original si copie ;
Documentele originale vor servi numai la confruntarea cu copiile , fiind returnate pe loc delegatului imputernicit al firmei de transport .
Autorizatia speciala de transport se emite pe configuratie de transport, nefiind transmisibila de la un vehicul la altul .
Art. 3. Autorizatiile speciale de transport sunt emise fara a tine cont de tipul de efectuare a transporturilor : " in folos propriu " sau in scop " comercial " .
Art. 4. Termenul maxim de eliberare a autorizatiilor speciale de transport este de 3 zile .
Art. 5. Modalitatile de plata a autorizatiilor speciale de transport sunt :
- cu plata pe loc , in cazul autorizatiilor emise pentru un numar de curse pe o perioada limitata (maxim 3 luni ) , cu nominalizarea rutelor (origine - destinatie) ;
- cu plata pe loc sau esalonata lunar, la cererea firmei de transport , in baza unui contract incheiat intre administratorul retelei rutiere si firma respectiva, pentru autorizatiile emise pentru un parcurs minim lunar de 500 km, fara nominalizarea rutelor , pe o perioada de 6 sau 12 luni .
Art. 6. Directorul executiv al Directiei Tehnice Drumuri, Poduri Judetene, Investitii are obligatia emiterii periodice de imputerniciri de control la sediul firmelor ce au ca domeniu de activitate transporturile rutiere, pentru verificarea corectitudinii acestora in respectarea prevederilor prezentei hotarâri si in achitarea sumelor datorate Consiliul Judetean Mures pentru transporturile cu depasiri masice / dimensionale efectuate pe reteaua drumurilor din administrare .
Art. 7. Se aproba formularele tip de : cerere de autorizare (anexa nr.1), autorizatie speciala de transport (anexa nr. 2 ), proces verbal de constatare a contraventiei (anexa nr.3).
Art. 8. Sumele provenite din activitatea de autorizare speciala de transport a autovehiculelor de transport marfuri si calatori pe reteaua de drumuri administrate de Consiliul Judetean Mures se constituie ca venituri cu destinatia de utilizare pentru proiectarea, intretinerea, repararea, modernizarea, dezvoltarea retelei drumurilor judetene.
Art. 9. Cu aducerea la indeplinire a prezentei hotarâri se incredinteaza Directia Tehnica Drumuri, Poduri Judetene, Investitii.


PRESEDINTE
Lokodi Edita Emöke
  Contrasemneaza
SECRETAR GENERAL
Toganel Ioan

 


ROMÂNIA
JUDETUL MURES
CONSILIUL JUDETEAN
Directia Tehnica Drumuri,
Poduri Judetene, Investitii
Nr.1550/11.02.2005


EXPUNERE DE MOTIVE
pentru promovarea :
PROIECTULUI DE HOTÃRÂRE

Privind stabilirea tarifelor pentru autorizarea transporturilor rutiere de marfuri si calatori executate pe reteaua drumurilor administrate de Consiliul Judetean Mures ,
cu vehicule inmatriculate in România ,
ce depasesc limitele masice si / sau dimensionale prevazute de :

- Ordonanta Guvernului nr. 43 din 28 august 1997 privind regimul drumurilor , republicata;

- Ordonanta Guvernului nr. 26 din 30 ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43 / 1997 privind regimul drumurilor ,

- Ordinul Ministrului Lucrarilor Publice Transporturilor si Locuintei nr. 827 din 3 iunie 2003 pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale , aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in România si in alte state, care depasesc masa totala maxima admisa , masa maxima admisa pe osie si / sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din România .

Având in vedere conditiile existente in momentul de fata , dintre care pot fi enumerate :

- zestrea slaba si perimata din punct de vedere tehnic a sistemelor rutiere ale drumurilor judetene si comunale , in special ;

- cresterea mare a numarului vehiculelor de transport marfuri inregistrata imediat dupa anul 1989 , corelata cu o crestere semnificativa a capacitatii individuale de transport ;

- aparitia unor noi criterii de abordare a sistemelor rutiere in conditiile dezvoltarii regionale ;

- capacitatea relativ redusa a administratiilor de a sustine din punct de vedere financiar rezolvarea imediata a tuturor problemelor cu care se confrunta , având in vedere faptul ca modernizarea sistemelor rutiere necesita sume foarte mari pentru realizarea unor sisteme rutiere moderne ;

- starea actuala a sistemelor rutiere care nu mai raspund din punct de vedere capacitiv la sarcinile masice transmise de autovehiculele rutiere , durata de viata fiind depasita cu mult in conditiile imposibilitatii financiare de a sustine ritmic intretinerea , repararea sau dezvoltarea retelei la parametri moderni ;

- corespondenta administrator retea drumuri - utilizator retea prin care primul trebuie sa asigure celui de - al doilea o retea rutiera corespunzatoare si la parametri moderni de rulaj in conditii de siguranta sporita iar , in sens invers , utilizatorii trebuie sa achite administratorului retelei obligatiile pecuniare generate de agresiunea exercitata de autovehicule asupra sistemelor rutiere ;

se impune luarea unor masuri in plan judetean pentru asigurarea colectarii sumelor datorate de utilizatorii retelei rutiere din administrare . Acest lucru poate fi realizat de Consiliul Judetean Mures prin adoptarea reglementarilor existente in legislatia actuala care functioneaza obligatoriu pentru Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA Bucuresti ( fosta Regie Autonoma Administratia Nationala a Drumurilor din Romania ) . Este de mentionat faptul ca legislatia in speta are caracter coordonator pentru toti administratorii de retele rutiere . La momentul actual , aceasta legislatie este aplicata si in domeniul rutier coordonat de administratorii regionali / locali .

Din punct de vedere legislativ , actiunea Consiliilor Judetene / Consiliilor Locale este corecta deoarece incadrarea drumurilor / strazilor pe anumite niveluri , cuantumul tarifelor aplicate transportatorilor , conditiile de aplicare a legislatiei au la baza studii tehnice de impact si calculatii de costuri pentru intretinerea si repararea retelei existente. Costurile pentru eliminarea degradarilor aparute in timp datorita agresiunii masice dinamice cauzate de autovehiculele rutiere de transport marfuri cu mase ce depasesc limitele admise de legislatia in vigoare.

Pentru a face posibila adoptarea sistemului de lucru, propunem aprobarea tarifelor stabilite conform "Programului de calcul al autorizatiilor speciale de transport emise la cerere", achizitionat, care are la baza reglementarile existente in legislatia actuala care functioneaza obligatoriu pentru Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România.

 

DIRECTOR EXECUTIV
ing. Bochis Nicoleta
  VIZAT,
VICEPRESEDINTE,
Alexandru P. Fratean