R O M Â N I A
JUDETUL MURES
CONSILIUL JUDETEAN
HOTÃRÂREA NR. 21
din 17 februarie 2005
privind Strategia de organizare si exploatare a pajistilor din judetul Mures
Consiliul judetean Mures,
Vazând Expunerea de motive nr. 1394/8.II. 2005 a
Comisiei de Agricultura a Consiliului Judetean, Referatul
nr. 35/24.01. 2005 al Centrului Judetean de Consultanta Agricola Mures,
Având in vedere prevederile Legii nr.72/2002 legea zootehniei,
Hotarârea Guvernului nr.940/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Legii nr.72/2002 si a Ordinului comun al Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor si al Ministerului Administratiei
Publice nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activitatii
de imbunatatire si exploatare a pajistilor
la nivel national , pe termen mediu si lung,
In temeiul prevederilor art.109 din Legea nr.215/2001 a administratiei
publice locale;
hotaraste :
Art.1. Terenurile evidentiate ca pajisti,
apartinând consiliilor locale, obstilor sau asociatiilor crescatorilor
de animale, se folosesc in exclusivitate pentru pasunat, fâneata, cultivarea
plantelor de nutret, in vederea obtinerii de masa verde, fân sau seminte,
perdele de protectie a pajistilor, constructii zoopastorale, lucrari de imbunatatiri
funciare pentru cresterea potentialului de productie a pajistilor.
Art.2. Consiliile locale care administreaza
pajistile de pe raza unitatii administrativ teritoriale, vor stabili in raspunderea
directa si nemijlocita a primarilor executarea prevederilor cuprinse in amenajamentele
pastorale si in planurile anuale de exploatarea pajistilor aprobate de consiliile
locale. Gospodarirea acestor suprafete se face conform devizelor din anexa
(2 - 5) cu consultarea crescatorilor de animale, cu asistenta tehnica
a specialistilor din cadrul Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala
si Centrul Judetean de Consultanta Agricola Mures.
Art.3. Consiliile locale vor stabili perioada
in care animalele sunt invoite la pasunat intre 1 mai si 31 octombrie, in
raport cu traditiile si conditiile locale.
Pentru animalele gasite pe pajisti in perioada interzisa pasunatului se vor
aplica amenzi prevazute de actele normative in vigoare.
Art.4. Taxele de pasunat pe specii si categorii
valabile in perioada sus mentionata se vor stabili de catre fiecare consiliu
local, luând ca baza urmatoarele bareme:
- bovine adulte lei/cap = valoarea la zi a 30-50 l lapte
- bovine tineret lei/cap = valoarea la zi a 15-25 l lapte
- ovine si caprine lei/cap = valoarea la zi a 0,5-1 kg cas proaspat
- cabaline lei/cap = valoarea la zi a 50 kg grâu
Taxele de pasune se vor achita integral pâna la intrarea animalelor
pe pasune.
Art.5. Proprietarii de animale sunt obligati
ca pâna la data de 1 mai a fiecarui an sa incheie cu primaria contractul
de pasunat, conform anexei
nr.1 la prezenta hotarâre.
La incheierea contractului de pasunat detinatorul de animale va prezenta certificat
de sanatate pentru intreg efectivul de animale invoite la pasunat.
Nerespectarea clauzelor din contract duce la rezilierea contractului si pierderea
dreptului de folosinta al pasunii.
Proprietarii animalelor gasite pe pasuni, fânete, loturi semincere sau
pe pajistile cultivate, care nu au incheiat contracte de pasunat, vor fi obligati
sa plateasca daunele provocate si taxele de gloaba ce se stabilesc de catre
consiliul local.
Art.6. Suprafetele de pasune repartizate
beneficiarilor pe specii si categorii biologice, cât si amplasamentul,
vor fi specificate in contractul de pasunat.
In cazul pasunatului prin rotatie (pe tarlale si parcele), pasunatul se va
realiza conform graficului intocmit de organele agricole de specialitate.
Nerespectarea suprafetei repartizate, amplasamentului, duratei ciclului de
pasunat se sanctioneaza cu rezilierea contractului de pasunat fara restituirea
valorii corespunzatoare din taxa de pasunat achitata precum si cu amenda contraventionala.
In cazul in care prin savârsirea contraventiei s-a cauzat o paguba si
exista tarife de evaluare a acesteia, persoana imputernicita sa aplice sanctiunea
stabileste si despagubirea cu acordul expres al persoanei vatamate.
In caz de moarte, sacrificare sau vânzare a animalelor crescatorii pot
cere restituirea taxei de pasunat pentru timpul ramas pâna la expirarea
contractului, in termen de 30 zile de la producerea evenimentului.
In caz de necesitate (forta majora, cum ar fi: seceta prelungita, inundatii,
ploi abundente,etc.) sau situatii care ar facilita distrugerea pasunii, pasunatul
este interzis chiar daca crescatorii de animale au platit taxa de pasunat.
Art.7. Detinatorii de animale (persoane
fizice si juridice) care intrunesc conditiile prevazute de O.U.G. nr.108/2001
privind exploatatiile agricole pot inchiria o suprafata de pasune pe o perioada
determinata, dar nu mai mare de 8 ani, corespunzatoare numarului de animale
pe care le detin. Suprafata va fi repartizata dupa incheierea contractului
de pasunat si plata taxei stabilite, conform prevederilor art.4 din prezenta
hotarâre.
Pentru punerea in valoare a suprafetelor de pajisti obiectivul fundamental
este sporirea productiei totale de masa verde si a calitatii acesteia, in
concordanta cu cresterea eficientei economice a exploatarii animalelor, in
special a efectivelor de taurine si ovine.
Art.8. Lucrarile de intretinere si imbunatatire
ce vor fi executate pe pajisti (pasuni) sunt cele cuprinse in devizele din
anexa (2 - 5) adaptate fiecarei localitati, aprobate de consiliul local.
Obiectivele strategice de organizare si exploatare a pajistilor sunt urmatoarele:
a) stabilirea dimensiunii si potentialului de productie;
b) stabilirea structurii si distributiei pe forme de relief;
c) gruparea pajistilor dupa factorii limitativi ai productiei de masa verde;
d) stabilirea actiunilor tehnice necesare pentru ameliorarea pajistilor;
e) stabilirea masurilor si actiunilor privind exploatarea rationala a pajistilor;
f) organizarea transhumantei ovinelor.
Organizarea transhumantei ovinelor se face de catre specialisti de la directiile
pentru agricultura si dezvoltare rurala impreuna cu cei de la consiliile locale
ale comunelor, oraselor, respectiv municipiilor, care stabilesc in fiecare
an numarul de animale care sunt acceptate la pasunat timp de cel putin 90
de zile consecutive si care coordoneaza intreaga activitate de transhumanta.
Veniturile incasate de primarii din taxele de pasunat vor fi folosite in exclusivitate
pentru lucrarile de exploatare si ameliorare a pasunilor inchiriate.
Incalcarea dispozitiilor Legii nr.72/2002 atrage raspunderea administrativa,
contraventionala, civila sau penala dupa caz.
Art.9. Pentru intretinerea si imbunatatirea
suprafetei de pasune toti crescatorii de animale care au invoite animale la
pasunat vor executa prestatii in zile munca, dupa cum urmeaza:
- 1 buc. bovina - 1-2 zile munca
- tineret bovin - 1 zi munca
- 10 buc. ovine si caprine - 1-2 zile munca
- 1 buc. cabaline - 1-2 zile zile munca
In cazul neexecutarii prestatiei in zile de munca corespunzatoare numarului
de animale scoase la pasunat se va plati pâna la data de 31 decembrie
a anului in curs, contravaloarea acestora.
Contravaloarea unei zile de munca se calculeaza luându-se ca baza de
referinta salariul minim pe economie valabil la aceea data.
Organizarea programului de participare a crescatorilor de animale la executarea
lucrarilor de intretinere a suprafetelor de pajisti si a utilitatilor zoopastorale
existente pe acestea va fi realizata de consiliul local. Se vor preciza obligatiile
crescatorilor de animale pentru realizarea acestor lucrari, inclusiv nivelul
platii muncii contributive.
Consiliile locale ale comunelor, oraselor , respectiv ale municipiilor vor
organiza actiuni de popularizare in rândul crescatorilor de animale
a masurilor ce trebuie intreprinse pentru imbunatatirea pajistilor, precum
si a celor mai eficiente metode de exploatare a acestor suprafete.
Consiliul local la propunerea primarului poate transforma cuantumul contraventiilor
prevazute de art.42, alin.1 din Legea nr.72/2002, in zile munca in folosul
comunitatii, directionate cu precadere pentru imbunatatirea pajistilor.
Art.10. Pajistile insamântate sau
suprainsamântate vor fi folosite in primul an numai pentru cosit.
Art.11. Hotarârea nr.61 din 31.X 2002
a Consiliului judetean privind strategia de organizare si exploatare a pajistilor
in judetul Mures se abroga.
Art.12. Consiliile locale vor dezbate in
cursul trimestrului I al fiecarui an programul strategic de exploatare si
ameliorare a pajistilor aflate in administrarea lor.
Art.13. Cu ducerea la indeplinire a prezentei
hotarâri se incredinteaza Directiei Juridice si Administratie Publica.
PRESEDINTE Lokodi Edita Emöke |
Contrasemneaza SECRETAR GENERAL Toganel Ioan |
ROMÂNIA
JUDETUL MURES
CONSILIUL JUDETEAN
Comisia de agricultura
Nr.1394/08.02.2005
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotarâre privind Strategia de organizare si
exploatare a pajistilor din judetul Mures
Patrimoniul pastoral existent in România reprezinta o
parte din avutia nationala , de importanta
majora prin dimensiunea resurselor potentiale de furaje si
calitatea acestora, precum si prin gradul sporit de atractivitate pe
care il ofera pentru practicarea turismului intern si international,
datorita amplasarii acestor suprafete.
Imbunatatirea nivelului de productie si
utilizare a pajistilor reprezinta o activitate de interes national,
fiind in corelatie directa cu cantitatea si calitatea
productiilor animaliere obtinute, in principal, din exploatarea
speciilor de taurine si ovine.
Din suprafata agricola a judetului de 414.587 ha pajistile
ocupa 185.819 ha in procent de 44%, pasunile 114.969
ha in procent de 32% iar fânetele 70.850 ha.
Comisia de agricultura analizând aceasta bogatie
a judetului nostru a ajuns la concluzia ca potentialul
productiv al pajistilor este foarte scazut.
Sporirea productiei de masa verde pe pajisti nu poate constitui
un obiectiv in sine, ci este indisolubil legata de exploatarea
intensiva si rationala a acestui patrimoniu, raportat
la un efectiv de animale, dimensionat si structurat in mod stiintific,
pentru o perioada cât mai lunga de timp pe parcursul anului,
precum si de realizarea unor productii animaliere cu costuri mai
mici.
Prin Hotarârea Consiliului Judetean Mures nr.61/2002
au fost reglementate o serie de reguli privitoare la administrarea si
exploatarea pajistilor naturale din judetul Mures, pajisti
care prin suprafetele foarte mari existente, constituie o resursa
importanta pentru asigurarea intr-o buna parte a furajelor
necesare efectivelor de animale din judet.
Prevederile Ordinului comun al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor si al Ministerului Administratiei Publice
nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activitatii
de imbunatatire si exploatare a pajistilor
la nivel national , pe termen mediu si lung a determinat comisia
de agricultura sa elaboreze un nou proiect de hotarâre
care vizeaza acest domeniu.
Consideram ca masurile cuprinse in proiectul de
hotarâre al Consiliului judetean propus, precum si
anexele 2-5 cu devizele de lucrari pentru reabilitarea productiei
pajistilor, constituie un sprijin real Consiliilor locale care trebuie
sa execute lucrari de reabilitare si dotare a pajistilor
specifice fiecarei zone.
PRESEDINTE Szabo Arpad |
SECRETAR Radu Mircea |
Centrul Judetean de
Consultanta Agricola Mures
Nr.35/24.01.2005
REFERAT
Având in vedere degradarea accentuata a pajistilor
din judetul Mures, si dupa aparitia Hotarârii
Consiliului Judetean Mures nr. 61/2002, consiliile locale nefacând
aproape nimic pentru a pune in practica Hotarârea
Consiliului mai sus mentionata precum si Legea zootehniei
nr.72/2002, Hotarârea Guvernului nr.940/2002 si Ordinul
comun al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
si al Ministerului Administratiei Publice nr.226/235/2003 privind
Strategia de organizare a activitatii de imbunatatire
si exploatare a pajistilor la nivel national, pe termen mediu
si lung .
Consideram ca este necesar o noua hotarâre
a Consiliului Judetean Mures care sa cuprinda masuri
concrete pentru redresarea potentialului productiv, aceste valoroase
resurse de furaje necesare efectivelor de animale din comunele, orasele
si municipiile judetului Mures.
DIRECTOR
Cotutiu Ioan