R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. 117
din 25 octombrie 2006
privind aprobarea Acordului de asociere între Consiliul Județean Mureș și
Consiliile Județene Alba, Brașov, Covasna, Harghita și Sibiu, pentru realizarea
proiectului "Achiziționare Echipamente specifice pentru Îmbunătățirea
Capacității și Calității Sistemului de Intervenție în Situații de Urgență
și pentru Acordarea Asistenței Medicale de Urgență și a Primului Ajutor Calificat"
Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive numărul 14.360/17.X.2006, a
Direcției de Dezvoltare Regională, Integrare Europeană la propunerea de aprobare
a Acordului de asociere între Consiliul Județean Mureș și Consiliile Județene
Alba, Brașov, Covasna, Harghita și Sibiu, pentru realizarea proiectului "Achiziționare
Echipamente specifice pentru Îmbunătățirea Capacității și Calității Sistemului
de Intervenție în Situații de Urgență și pentru Acordarea Asistenței Medicale
de Urgență și a Primului Ajutor Calificat";
Având în vedere dispozițiile art. 11 alin. 1 și art. 104 alin. (1), lit. r)
și s) din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, cu modificările
și completările ulterioare,
În temeiul art. 109 din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale,
cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art. 1. Se aprobă Acordul de asociere între
Consiliul Județean Mureș și Consiliile județene Alba, Brașov, Covasna, Harghita
și Sibiu, din cadrul Regiunii de dezvoltare 7 Centru, pentru realizarea proiectului
"Achiziționare Echipamente specifice pentru Îmbunătățirea Capacității
și Calității Sistemului de Intervenție în Situații de Urgență și pentru Acordarea
Asistenței Medicale de Urgență și a Primului Ajutor Calificat", prevăzut
în Anexa 1 care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. Se împuternicește Președintele Consiliului
Județean Mureș să semneze Acordul de Asociere menționat la articolul 1, precum
și celelalte documente necesare promovării proiectului.
Art. 3. Prezenta hotărâre se comunică consiliilor
județene partenere.
PREȘEDINTE Lokodi Edita Emöke |
Contrasemnează SECRETAR Ioan Togănel |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
Direcția Dezvoltare Regională,
Integrare Europeană
Nr.14.360/ 17 .X.2006
EXPUNERE DE MOTIVE
privind aprobarea Acordului de asociere între Consiliul Județean Mureș și
Consiliile Județene Alba, Brașov, Covasna, Harghita și Sibiu, pentru realizarea
proiectului "Achiziționare Echipamente specifice pentru Îmbunătățirea
Capacității și Calității Sistemului de Intervenție în Situații de Urgență
și pentru Acordarea Asistenței Medicale de Urgență și a Primului Ajutor Calificat"
În județul Mureș, încă din anul 1990, a început implementarea sistemului
de intervenție integrat, în conformitate cu principiile moderne, punându-se
bazele Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare, Descarcerare Mureș (SMURD).
Sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă, a început experimentarea
unui sistem de urgență ce funcționează și în alte țări europene. Acesta avea
la bază transferul unui echipaj medical spitalicesc cu dotarea necesară la
locul unde se află pacientul aflat în stare critică, în vederea acordării
unui asistențe medicale de urgență calificate. Echipajul era condus de un
medic pregătit în domeniul anesteziei și terapiei intensive și în domeniul
medicinei de urgență. La această fază de început, noul serviciu avea în dotare
o singură mașină echipată pentru intervenție rapidă, fără posibilitatea de
a transporta pacientul, transportul pacientului urmând să se facă cu o autosanitară
a Serviciului de Ambulanță.
Până în octombrie 1990, noul sistem a funcționat în totalitate cu personal
voluntar. Conducătorii ambulanței SMURD erau studenți la facultatea de medicină,
medici sau voluntari ai Crucii Roșii din Tg. Mures. După ce încercările de
colaborare cu diferite instituții nu au avut rezultatul dorit, în luna octombrie
1991 a început o perioadă experimentală de 6 luni, punând echipajul Serviciului
Mobil de Urgență și Reanimare sub coordonarea operativă a Grupului de Pompieri
Militari Mureș, care urma, în această fază, să asigure conducătorii auto pentru
ambulanța de reanimare și spații de cazare și instruire pentru personalul
medical al SMURD-ului.
Această încercare, care avea să reușească și să devină permanentă, a fost
bazată pe modelele aflate în multe țări din lume unde pompierii sunt direct
implicați în acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor.
Asemenea modele există în Germania, Franța, Finlanda, Luxembourg, Statele
Unite, Canada, Japonia, etc. În noul model de funcționare, SMURD-ul era sub
coordonarea Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă din punct de vedere medical
și sub coordonarea Pompierilor din punct de vedere operativ.
SMURD Mureș, prin strategia adoptată, politica de personal, prin serviciile
oferite de ameliorare a asistenței medicale de urgență prespitalicească a
bolnavului critic, a devenit unul dintre cele mai eficiente servicii de acest
gen din România. La ora actuală, în cadrul SMURD s-a constatat o largă uzură
morală și fizică a echipamentelor pe care le are în dotare. De asemenea, lărgirea
rețelei în funcție de nevoile constatate conduce la creșterea necesarului
de ambulanțe de prim ajutor și a echipamentelor electro-medicale. Echipamentele
necesare funcționării acestui sistem au fost achiziționate din sponsorizări
și chiar din contribuția populației.
Implementarea la nivel național acestui model corelat cu dezvoltarea și reforma
radicală a serviciilor de ambulanță poate crea premizele creșterii relativ
rapide a capacității de intervenție. Pentru extinderea acestui model se va
utiliza, ca și până acum, infrastructura deja existentă a Corpului Pompierilor
Militari și se vor implica autoritățile publice locale la toate nivelele realizându-se
astfel nivelul minim de siguranță a fiecărui cetățean indiferent de zona unde
se află (urbană sau rurală).
În vederea implementării Sistemului integrat de asistență medicală și tehnică
de urgență prespitalicească și intervenție la incidentele majore, după modelul
SMURD, începând cu 1 ianuarie 2007, există oportunitatea accesării fondurilor
structurale prin intermediul Programului Operațional Regional, Măsura 1.2
Sprijinirea și dezvoltarea infrastructurii de sănătate și asistență socială,
Submăsura1.2.2 Creșterea capacității și calității sistemului medical de urgență
la nivelul celor 8 regiuni.
Suma estimată care poate fi accesată prin intermediul proiectului, la nivelul
Regiunii 7 Centru, este de aproximativ 9.415.000 Euro, fiind posibil să se
modifice, fie crescând fie scăzând. Sursa fondurilor amintite mai sus, sunt
după cu urmează:
- 85% din costul total al proiectului din Fondul Social European (Fonduri
Structurale), reprezentând finanțarea proiectului din fonduri europene,
- 13% din costul total al proiectului din fonduri guvernamentale, reprezentând
cofinanțarea națională,
- 2% din costul total al proiectului din bugetele locale, reprezentând cofinanțarea
acestora.
Această sumă se poate accesa doar printr-un proiect la nivel de regiune. În
proiect vor fi incluse necesarul de echipamente ce poate fi achiziționat la
nivelul fiecărui județ din Regiunea 7 Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita,
Mureș și Sibiu), ca apoi, în faza de implementare a acestuia, Consiliul Județean
Mureș, în calitate de autoritate coordonatoare, să distribuie aceste echipamente
conform proiectului.
În urma implementării proiectului, localitățile beneficiare din județul Mureș
vor fi: Sărmașu și Miercurea Nirajului, unde se vor înființa noi unități de
primiri urgențe, iar la Deda și Târnăveni, vor fi înnoite echipamentele ce
sunt în dotarea unităților existente.
Una din etape în realizarea proiectului o reprezintă asocierea celor 6 consilii
județene din Regiunea 7 Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și
Sibiu), în conformitate cu legislația românească în vigoare.
Drept urmare supunem spre aprobare Proiectul de Hotărâre al Consiliului Județean
Mureș privind aprobarea Acordului de asociere între Consiliul Județean Mureș
și Consiliile Județene Alba, Brașov, Covasna, Harghita și Sibiu, pentru realizarea
proiectului "Achiziționare Echipamente specifice pentru Îmbunătățirea
Capacității și Calității Sistemului de Intervenție în Situații de Urgență
și pentru Acordarea Asistenței Medicale de Urgență și a Primului Ajutor Calificat".
DIRECTOR EXECUTIV |
ȘEF SERVICIU |