R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. 134
din 29 noiembrie 2007
privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea accesului la informațiile
de interes public la Consiliul Județean Mureș
Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive nr. 15.798/22.XI.2007, precum
și avizul comisiei de specialitate,
Având în vedere prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile
de interes public cu modificările și completările ulterioare, a Hotărârii
Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare
a Legii nr. 544/2001 și a Legii nr. 215/2001-Legea administrației publice
locale, republicată,
Văzând Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr. 34 din 7 aprilie 2005 privind
aprobarea organigramei, numărului de personal și statului de funcții ale aparatului
propriu al Consiliului Județean Mureș, cu modificările și completările ulterioare,
În baza prevederilor Dispoziției nr. 253/20.XI.2007 a Președintelui Consiliului
Județean Mureș și în temeiul art. 97 din Legea nr. 215/2001 a administrației
publice locale, republicată,
hotărăște:
Art.1. Accesul oricărei persoane fizice
sau juridice la informațiile de interes public, produse și/sau gestionate
de Consiliul Județean Mureș se face din oficiu sau la cerere formulată în
scris sau verbal și se asigură prin Compartimentul relații cu publicul și
informații de interes public.
Art.2. Se aprobă conținutul buletinului
informativ anual care cuprinde informațiile ce se comunică din oficiu, conform
anexei care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art.3. Buletinul informativ prevăzut la
art. 2. se publică în Monitorul Oficial al județului Mureș și pe pagina de
Internet proprie, se transmite către mass-media și poate fi consultat la sediul
instituției, respectiv la Compartimentul relații cu publicul și informații
de interes public.
Art.4. Asigurarea accesului, la cerere,
la informațiile de interes public se realizează la solicitarea scrisă pe suport
de hârtie sau în format electronic, ori la solicitarea verbală a persoanelor
interesate.
Art.5. (1) Solicitările în scris a informațiilor
de interes public pe suport de hârtie sau în format electronic se realizează,
conform formularelor tipizate puse la dispoziția solicitanților.
(2) Solicitările scrise se adresează conducerii executive a consiliului județean,
iar după înregistrarea lor în Registrul electronic special de intrare - ieșire,
urmează circuitul documentelor gestionate de consiliul județean, conform dispoziției
președintelui.
(3) Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public urmărește
comunicarea în termen legal a răspunsului și pe suportul cerut de solicitanții
de informații de interes public.
Art.6. (1) Solicitările verbale se adresează
funcționarilor publici din Compartimentul relații cu publicul și informații
de interes public în cadrul programului de relații cu publicul stabilit prin
dispoziția președintelui și afișat la sediul consiliului județean.
(2) În funcție de informația solicitată răspunsul va fi comunicat imediat,
iar în cazul în care informația nu este disponibilă pe loc sau este necesară
o documentare prealabilă, persoana va fi îndrumată să solicite în scris informația
de interes public, urmând ca răspunsul să-i fie comunicat în termenul prevăzut
de lege.
(3) Informațiile de interes public solicitate verbal de reprezentanții mass-media
vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Art.7. (1) Accesul la informațiile de interes
public este gratuit.
(2) În cazul în care solicitarea scrisă sau verbală implică, și realizarea
de copii de pe documente, solicitantul este obligat să suporte costul serviciilor
de copiere.
(3) Plata serviciilor de copiere se face în numerar la casieria consiliului
județean sau prin virament în contul indicat în răspunsul comunicat solicitantului.
Art.8. (1) Accesul mass-media la informațiile
de interes public se asigură prin participarea la ședințele și dezbaterile
publice, difuzarea de comunicate, informări de presă, organizarea de conferințe
de presă, interviuri și briefinguri.
(2) Accesul mass-media la informațiile de interes public se realizează în
principal, prin intermediul purtătorului de cuvânt desemnat de președintele
consiliului județean.
(3) Consiliul județean va acorda acreditare fără niciun fel de discriminare
ziariștilor și reprezentanților mijloacelor de informare în masă, la cererea
acestora în condițiile legii.
Art.9. Nu sunt supuse accesului la informațiile
de interes public activitățile de soluționare a petițiilor, cererile prin
care se solicită eliberarea unor adeverințe, precum și orice alte solicitări
în afara informațiilor de interes public, care se rezolvă în condițiile și
termenele prevăzute de actele normative în vigoare.
Art.10. Compartimentul relații cu publicul
și informații de interes public va întocmi anual un raport privind accesul
la informațiile de interes public, care va fi publicat în pagina de Internet
proprie și în Monitorul Oficial al județului Mureș.
Art.11. Hotărârea nr. 36 din 8 aprilie 2003
privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea accesului la informațiile
de interes public la Consiliul Județean Mureș se abrogă.
Art.12. Funcționarii publici din aparatul
de specialitate al consiliului județean precum și Compartimentul relații cu
publicul și informații de interes public vor duce la îndeplinire prezenta
hotărâre.
VICEPREȘEDINTE Alexandru Petru Frătean |
Contrasemnează SECRETAR Ioan Togănel |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Nr.15.798/22.XI.2007
Dosar: IV.B
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea
accesului la informațiile de interes public
Accesul liber și neîngrădit al cetățeanului la orice informații de interes
public - unul din drepturile înscrise în Constituția României este reglementat
prin Legea nr. 544/2001, iar pentru aplicarea dispozițiilor acesteia au fost
adoptate normele metodologice necesare prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002.
Pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 a fost aprobată Hotărârea
Consiliului Județean nr. 36/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea
accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean Mureș.
Modificările și completările ulterioare aduse Legii nr. 544/2001 prin Legea
nr. 371/2006, Legea nr. 380/2006 și a Legii nr. 188/2007, precum și organizarea
în cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Județean a Compartimentului
relații cu publicul și informații de interes public, impun abrogarea Hotărârii
Consiliului Județean nr. 36/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea
accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean și promovarea
unui nou proiect de hotărâre.
Conform actelor normative menționate, prin informație de interes public se
înțelege orice informație care privește activitățile Consiliului Județean
sau care rezultă din activitățile acestuia, indiferent de suportul, ori de
forma sau de modul de exprimare a informației.
Actele normative nou apărute care reglementează activitatea autorităților
administrației publice, precum și modificările legislative ulterioare aplicabile
domeniului specific de activitate fiecărui compartiment de specialitate din
Consiliul Județean, ne-au determinat să solicităm propuneri pentru actualizarea
listei documentelor de interes public și a categoriilor de documente produse
și/sau gestionate de Consiliul Județean cuprinse în anexele 1 și 2 la Hotărârea
nr. 36/2003.
Având în vedere cele menționate, precum și propunerile făcute de compartimentele
de specialitate ale Consiliului Județean, pentru asigurarea condițiilor propice
accesului cetățenilor la informațiile de interes public propunem spre aprobare
măsurile prezentate în proiectul de hotărâre anexat.
p. PREȘEDINTE |
SECRETAR, |