R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN

HOTĂRÂREA NR. 134
din 29 noiembrie 2007
privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean Mureș

Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive nr. 15.798/22.XI.2007, precum și avizul comisiei de specialitate,
Având în vedere prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public cu modificările și completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 și a Legii nr. 215/2001-Legea administrației publice locale, republicată,
Văzând Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr. 34 din 7 aprilie 2005 privind aprobarea organigramei, numărului de personal și statului de funcții ale aparatului propriu al Consiliului Județean Mureș, cu modificările și completările ulterioare,
În baza prevederilor Dispoziției nr. 253/20.XI.2007 a Președintelui Consiliului Județean Mureș și în temeiul art. 97 din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, republicată,

hotărăște:

Art.1. Accesul oricărei persoane fizice sau juridice la informațiile de interes public, produse și/sau gestionate de Consiliul Județean Mureș se face din oficiu sau la cerere formulată în scris sau verbal și se asigură prin Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public.
Art.2. Se aprobă conținutul buletinului informativ anual care cuprinde informațiile ce se comunică din oficiu, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.3. Buletinul informativ prevăzut la art. 2. se publică în Monitorul Oficial al județului Mureș și pe pagina de Internet proprie, se transmite către mass-media și poate fi consultat la sediul instituției, respectiv la Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public.
Art.4. Asigurarea accesului, la cerere, la informațiile de interes public se realizează la solicitarea scrisă pe suport de hârtie sau în format electronic, ori la solicitarea verbală a persoanelor interesate.
Art.5. (1) Solicitările în scris a informațiilor de interes public pe suport de hârtie sau în format electronic se realizează, conform formularelor tipizate puse la dispoziția solicitanților.
(2) Solicitările scrise se adresează conducerii executive a consiliului județean, iar după înregistrarea lor în Registrul electronic special de intrare - ieșire, urmează circuitul documentelor gestionate de consiliul județean, conform dispoziției președintelui.
(3) Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public urmărește comunicarea în termen legal a răspunsului și pe suportul cerut de solicitanții de informații de interes public.
Art.6. (1) Solicitările verbale se adresează funcționarilor publici din Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public în cadrul programului de relații cu publicul stabilit prin dispoziția președintelui și afișat la sediul consiliului județean.
(2) În funcție de informația solicitată răspunsul va fi comunicat imediat, iar în cazul în care informația nu este disponibilă pe loc sau este necesară o documentare prealabilă, persoana va fi îndrumată să solicite în scris informația de interes public, urmând ca răspunsul să-i fie comunicat în termenul prevăzut de lege.
(3) Informațiile de interes public solicitate verbal de reprezentanții mass-media vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Art.7. (1) Accesul la informațiile de interes public este gratuit.
(2) În cazul în care solicitarea scrisă sau verbală implică, și realizarea de copii de pe documente, solicitantul este obligat să suporte costul serviciilor de copiere.
(3) Plata serviciilor de copiere se face în numerar la casieria consiliului județean sau prin virament în contul indicat în răspunsul comunicat solicitantului.
Art.8. (1) Accesul mass-media la informațiile de interes public se asigură prin participarea la ședințele și dezbaterile publice, difuzarea de comunicate, informări de presă, organizarea de conferințe de presă, interviuri și briefinguri.
(2) Accesul mass-media la informațiile de interes public se realizează în principal, prin intermediul purtătorului de cuvânt desemnat de președintele consiliului județean.
(3) Consiliul județean va acorda acreditare fără niciun fel de discriminare ziariștilor și reprezentanților mijloacelor de informare în masă, la cererea acestora în condițiile legii.
Art.9. Nu sunt supuse accesului la informațiile de interes public activitățile de soluționare a petițiilor, cererile prin care se solicită eliberarea unor adeverințe, precum și orice alte solicitări în afara informațiilor de interes public, care se rezolvă în condițiile și termenele prevăzute de actele normative în vigoare.
Art.10. Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public va întocmi anual un raport privind accesul la informațiile de interes public, care va fi publicat în pagina de Internet proprie și în Monitorul Oficial al județului Mureș.
Art.11. Hotărârea nr. 36 din 8 aprilie 2003 privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean Mureș se abrogă.
Art.12. Funcționarii publici din aparatul de specialitate al consiliului județean precum și Compartimentul relații cu publicul și informații de interes public vor duce la îndeplinire prezenta hotărâre.

 

VICEPREȘEDINTE
Alexandru Petru Frătean
  Contrasemnează
SECRETAR
Ioan Togănel

 


ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Nr.15.798/22.XI.2007
Dosar: IV.B

EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public

Accesul liber și neîngrădit al cetățeanului la orice informații de interes public - unul din drepturile înscrise în Constituția României este reglementat prin Legea nr. 544/2001, iar pentru aplicarea dispozițiilor acesteia au fost adoptate normele metodologice necesare prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002.
Pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 a fost aprobată Hotărârea Consiliului Județean nr. 36/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean Mureș.
Modificările și completările ulterioare aduse Legii nr. 544/2001 prin Legea nr. 371/2006, Legea nr. 380/2006 și a Legii nr. 188/2007, precum și organizarea în cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Județean a Compartimentului relații cu publicul și informații de interes public, impun abrogarea Hotărârii Consiliului Județean nr. 36/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public la Consiliul Județean și promovarea unui nou proiect de hotărâre.
Conform actelor normative menționate, prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile Consiliului Județean sau care rezultă din activitățile acestuia, indiferent de suportul, ori de forma sau de modul de exprimare a informației.
Actele normative nou apărute care reglementează activitatea autorităților administrației publice, precum și modificările legislative ulterioare aplicabile domeniului specific de activitate fiecărui compartiment de specialitate din Consiliul Județean, ne-au determinat să solicităm propuneri pentru actualizarea listei documentelor de interes public și a categoriilor de documente produse și/sau gestionate de Consiliul Județean cuprinse în anexele 1 și 2 la Hotărârea nr. 36/2003.
Având în vedere cele menționate, precum și propunerile făcute de compartimentele de specialitate ale Consiliului Județean, pentru asigurarea condițiilor propice accesului cetățenilor la informațiile de interes public propunem spre aprobare măsurile prezentate în proiectul de hotărâre anexat.

 

p. PREȘEDINTE
Vicepreședinte
Alexandru Petru Frătean

 

SECRETAR,
Ioan Togănel