R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. 122
din 24 septembrie 2009
privind aprobarea Master planului pentru sectorul de apă și canal județul
Mureș
Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive numărul 12801/18.IX.2009, a
Direcției de Dezvoltare Regională, Implementare Proiecte privind aprobarea
Master planului pentru sectorul de apă și canal județul Mureș, precum și avizul
comisiilor de specialitate,
Având în vedere dispozițiile art. 91 alin. (3), litera "d" din Legea
nr. 215/2001 a administrației publice locale, cu modificările și completările
ulterioare,
În temeiul art. 97, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 a administrației publice
locale, cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1. Se aprobă Master planul pentru sectorul
de apă și canal județul Mureș, prevăzut în Anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. De ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei hotărâri răspund direcțiile de specialitate ale Consiliului județean.
Art.3. Prezenta hotărâre se comunică Asociației
de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest Mureș.
PREȘEDINTE Lokodi Edita Emőke |
Contrasemnează SECRETAR Paul Cosma |
ROMANIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Dezvoltare Regională,
Implementare Proiecte
Nr. 12801/ 18.IX.2009
EXPUNERE DE MOTIVE
privind aprobarea Master planului pentru sectorul de apă și canal județul
Mureș
Master Planul prezintă rezultatele analizei și strategiei de dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apă potabila și de colectare și tratare a apelor uzate, în vederea asigurării respectării în întregime a reglementărilor și directivelor românești și ale UE. Acest document a fost întocmit de către consorțiul Eptisa Internacional Grupo EP - MVV Energie AG - RODECO Consulting GmbH, în cadrul Proiectul EuropeAid / 123051 / D / SER / RO - 2005 / RO / 16 / P / PA / 001-03 numit "Asistenta Tehnica pentru Pregătirea Proiectelor pe Sectorul de Mediu în România", finanțat prin programul ISPA 2005.
Prezentul Master Plan este întocmit ca prim document pentru viitorul pachet al documentației Cererii de finanțare din Fonduri de Coeziune prin Programul Operațional Sectorial Mediu.
Master Planul dezvoltat la nivel de județ acoperă perioada 2008 - 2038 atât pentru serviciile de apă cât și pentru cele de apă uzată. Scopul general al acestui document este de a identifica și ierarhiza măsurile în vederea conformării pe deplin cu Directivele CE relevante având în vedere accesibilitatea proiectului pentru populație.
Întreaga documentație este structurată în 12 capitole, după cum urmează:
Capitolul 0 al acestui Master Plan este o sinteza a celor mai importante date
tehnice, financiare, instituționale si de mediu - care s-au desfășurat in
faza de început a proiectului; de asemenea acest capitol cuprinde si descrierea
succinta a soluțiilor si propunerilor luate in considerare de către Consultant
pentru remedierea situației existente in domeniile investigate. Descrierea
in detaliu a masurilor propuse se regăsește in capitolele acestui document.
Capitolul 1 al acestui Master Plan prezintă informații generale referitoare
la contextul proiectului.
Capitolul 2 prezintă si analizează situația actuală pentru întreg județul
în legătură cu obiectivul principal - serviciile de apă și apă uzată. Capitolul
cuprinde informații generale privind zona proiectului: geografie, condiții
climatice, geologie, hidrologie și hidrogeologie și alte informații legate
de proiect. Acest capitol prezintă pe scurt profilul socio-economic al României,
legat de Regiune și Județ oferind o privire generală asupra economiei locale,
structurii populației și demografiei, venitului pe familie și cheltuielilor.
Totodată sunt subliniate particularitățile din domeniu apa-canal al județului
Mureș. Astfel, sunt scoase in evidenta diferențele de confort dintre mediu
urban si rural, diferente ce au devenit lucru comun la nivel național. Asa
incat si in judetul Mures realitatile cotidiene au reliefat pe de o parte
ineficienta industriei propagandistice comuniste si pe de alta parte absenta
viziunilor pozitive din lumea socio-politica post - comunista. Astfel, zone
ale judetului candva puternic industrializate, a se aminti doar cazul Tarnaveniului,
astazi agonizeaza social si economic, iar infrastructura specific edilitara
este supradimensionata si energofaga.
Capitolul 3 oferă previziunile socio-economice și proiecțiile pentru cerinta
de apă și de asemenea debitele și incarcarile apelor uzate. Totodata o atentie
deosebita s-a acordat detalierii conceptului de "aglomerare" in
contextul respectarii cerintelor din Directiva UE a Apelor Uzate (91/271/EEC),
aplicate la conditiile specifice tarii noastre si a zonei care face obiectul
analizei. In subcapitolul 3.2. sunt prezentate elemente definitorii ale conceptului
ce a marcat jaloanele de dezvoltare ale Master Planului.
Capitolul 4 prezintă obiectivele Naționale și obiectivele Județene din sectorul
de apă și apă uzată în strânsă legătură cu planurile și strategiile naționale
relevante deja aprobate de autoritățile relevante.
Capitolul 5 analizează opinia relevantă considerată a fi viabilă în baza unui
proiect pentru infrastructurile recomandate în diferitele orașe ale proiectului.
Sunt prezentate aglomerarile identificate, pentru fiecare aglomerare in parte
fiind evidentiate lucrarile considerate - la momentul incheierii fazei de
colectare a datelor - ca fiind necesare pentru indeplinirea termenelor si
conditiilor de conformare asumate de catre Romania in momentul semnarii Tratatului
de Aderare la UE. Se va observa, chiar din dezvoltara rece a cifrelor, ca
in general infrastructura edilitara specifica existenta a marilor aglomerari
urbane sta la baza dezvoltarii ulterioare a zonelor rurale satelite.
Capitolul 6 prezintă strategia județeană din sectorul de apă și apă uzată,
in special in lumina concluziilor Programului Sectorial Operational de Mediu,
a obligatiilor derivate din Tratatul de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana,
cat si a concluziilor capitolului 5.
Capitolul 7 inventariaza opțiunile și măsurile pentru planul de investiții
pe termen lung pentru alimentarea cu apă potabila și colectarea și tratarea
apelor uzate din județ inclusiv parametrii de bază ai proiectului și pre-dimensionarea,
costurile unitare, costurile investiției, costurile de exploatare, întreținere
și administrare, graficul de implementare și etapizarea măsurilor, impactul
măsurilor și cerințele instituționale.
Capitolul 8 prezinta analiza economică și financiară inclusiv costurile investiției,
costurile de exploatare și întreținere și Valoarea Actuală Netă.
Capitolul 9 prezintă analizele macro-afordabilității din cadrul județului
inclusiv premisele, tarifele, accesibilitatea și o analiză a sensibilității
pentru definirea investiției maxime care poate fi suportată de populație.
Capitolul 10 prezintă programul de investiții prioritare în infrastructură
cu indicatorii cheie ai performanței și lista măsurilor de investiții cărora
li se acordă prioritate.
Capitolul 11 oferă un plan de acțiune pentru implementarea proiectului.
Capitolul 12 enumerează anexele relevante.
Proiecții ale alimentarii cu apa si canalizării pentru județul Mureș
S-a evaluat dezvoltarea cererii de apa in viitor, debitele pe ape reziduale
si deversarile pentru diferite orase din judetul Mures. Valorile rezultate
au constituit baza pentru stabilirea marimii facilitatilor necesare pentru
sistemele de apa si ape uzate, pentru a corespunde cerintelor pana in anul
2038.
Principale puncte luate in considerare au fost:
o Studiile socio-economice arata ca populatia judetului Mures scade, iar cererea
pentru apa folosita in scopuri casnice urmeaza aceeasi tendinta descrescatoare.
Fenomenul de distributia a apei contorizat la nivel individual, a intarit
concluzia privind descresterea consumului.
o Cererea de apa industriala scade, urmare a introducerii sistemelor de masurare
a consumurilor cat si a unei noi structurari a tarifului emisa de catre Operatorul
Regional de Apa. Cererea institutionala si comerciala va urma estimarile date
de standardele din Romania (1343/1-95 and 343/2- 89).
o Din informatiile colectate si sintetizate de companiile de apa, precum si
in urma investigatiilor efectuate de Consultant, s-au calculat pierderile
de apa pe diferite retele in cadrul oraselor prevazute in proiect pentru judetul
Mures si s-au intocmit balante de apa.
o Implementarea proiectului va conduce la reducerea pierderilor in sistemul
de alimentare cu apa. Se asigura metode adecvate pentru controlul pierderilor,
estimandu-se ca aceste pierderi pe sistem vor scadea cu aproximativ 25% din
totalul distributiei de apa.
o Retelele de canalizare existente sunt puternic afectate de infiltratiile
mari, din cauza starii tehnice proaste a acestor retele. Urmare a lucrarilor
propuse pentru reabilitare si inlocuiri, se estimeaza ca infiltratiile in
reteaua de canalizare se vor diminua considerabil.
o Valoarea acceptata pentru calcularea numarului de locuitori echivalenti
este de 60 g CBO5/pe cap de locuitor/zi iar procentul din apa introdusa in
sistem ce urmeaza a fi restituită si colectată de catre reteaua de canalizare
sub forma de apa uzata este de 100% pentru consumatorii casnici si 90% cei
industriali. Aceste valori s-au dovedit a fi valabile pentru Romania.
Sistemele de apa
Principalele lucrari considerate pe sectorul de apa au fost reabilitari sau
imbunatatiri ale statiilor de tratare existente si reabilitari ale retelei
existente de apa dar au fost considerate si extinderi ale conductelor de aductiune
si retelor de distributie a apei potabile (in special pentru comune).
Sistemele de ape uzate
Principala directie care a determinat strategia adoptata se referă la considerarea
reabilitarii si modernizarii stațiilor de epurare existente sau execuția unei
statii noi, in orasul Luduș. De asemenea, o prioritate a fost și definirea
soluțiilor pentru asigurarea facilităților specifice canalizării în aglomerările
fără sistem de colectare ape uzate (comune și orașe).
Investitii pe termen lung in infrastructura pentru Judetul Mures
Planul de investitii pe termen lung pentru judetul Mures a fost estimat ca
avand o valoare de cca. 1.192.320.550 Euro:
o Faza 1 (2007 - 2015) sume de cca 902.343.088 Euro
o Faza 2 (2016 - 2018) sume de cca 90.561.486 Euro si
o Fazele urmatoare (2019 - 2037) sume de cca 196.265.976 Euro.
Investitiile prioritare in infrastructura pentru Judetul Mures
Documentatia Master Plan a tinut cont in special de dezvoltarea sau reabilitarea
sistemelor de canalizare, urmand apoi in ordinea importantei lucrarile specifice
distributiei de apa.
Stabilirea listei investițiilor prioritare a fost făcută pe baza următoarelor
criterii:
- Implementarea programelor de conformare cu standardele Comunității Europene;
- Urgența unor măsuri necesare pentru oprirea descărcărilor necontrolate de
apă uzată sau de exfiltrări masive din rețeaua de alimentare cu apă, ambele
situații cauzând daune severe mediului înconjurător;
- Urgența unor măsuri de reducere a pierderii și risipei de apă;
- Urgența unor măsuri de reducere a infiltrațiilor de apă uzată.
Pe baza acestor criterii, aglomerările care au fost incluse în lista investițiilor proiritare sunt: Tîrgu Mureș, Reghin, Sighișoara, Tîrnăveni, Luduș, Iernut, Miercurea Nirajului, Cristuru Secuiesc, Band, Livezeni, Cristești, Pănet.
Valoarea totală a lucrărilor de investiții prose spre finanțare din Fondul de Coeziune în perioada 2008 - 2013 este de 89.029.858 Euro. Aceste costuri nu includ echipamente, asistență tehnică, proiectare, supervizare lucrări, taxe și alte cheltuieli neprevăzute. Pentru județul Mureș acestea sunt în total 21.846.270 Euro astfel incat totalul fazei I a Fondurilor de Coeziune este de 111.876.128 Euro.
În baza celor prezentate propunem aprobarea Master planului pentru sectorul de apă și canal județul Mureș
Văzut p.PREȘEDINTE VICEPREȘEDINTE Szabo Arpad |
DIRECTOR EXECUTIV Valer Bățaga |
ȘEF SERVICIU |