R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. 123
din 24 septembrie 2009
privind aprobarea participării la "Programul de îmbunătățire a calității
mediului prin împădurirea terenurilor agricole degradate" și întocmirea
dosarului de coordonare
Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive numărul nr. 12789/18.09.2009
a Direcției Dezvoltare Regională, Implementare Proiecte, precum și Avizele
comisiilor de specialitate,
Având în vedere prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 196/2005
privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea
nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile
art. 9 și art. 14 din Ordinului Ministrului Mediului nr. 1090 din 13 august
2009 pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de îmbunătățire
a calității mediului prin împădurirea terenurilor agricole degradate
În temeiul prevederilor art. 97, alin. (1) din Legea nr.215/2001 privind administrația
publică locală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art. 1. Se aprobă participarea Consiliului
Județean Mureș în calitate de coordonator în cadrul "Programul de îmbunătățire
a calității mediului prin împădurirea terenurilor agricole degradate".
Art. 2. Se aprobă înregistrarea, centralizarea
și depunerea la Administrația Fondului pentru Mediu, în cadrul sesiunii de
depunere, a dosarelor de finanțare primite de la solicitanții din aria de
competență administrativ-teritorială a Consiliului Județean Mureș.
Art. 3. Se desemnează d-na Mureșan Codruța
- consilier în cadrul Direcției Dezvoltare Regională și Implementare Proiecte,
ca responsabil coordonator de proiecte. Acesta va colabora cu reprezentanții
solicitanților și ai Administrația Fondului pentru Mediu pentru toate aspectele
tehnico-economice și financiare implicate în desfășurarea proiectelor, pe
întregul parcurs al derulării contractelor de finanțare.
Art. 4. (1) Consiliul Județean Mureș va
încheia cu solicitanții ale căror proiecte vor fi aprobate de Administrația
Fondului pentru Mediu în vederea finanțării, prin Președintele Consiliului
Județean Mureș, acorduri de asociere , urmând să adopte în acest sens hotărâri
distincte pentru fiecare caz în parte.
(2) Acordurile de asociere menționate la alin (1) se vor constitui în anexă
a hotărârilor consiliului județean și vor cuprinde condițiile concrete ale
derulării proiectelor în raport cu condițiile impuse prin contractele de finanțare
încheiate cu Administrația Fondului pentru Mediu.
Art. 5. Contractele de finanțare cu Administrația
Fondului pentru Mediu vor fi încheiate în termenul impus, potrivit cerințelor
finanțatorului, sens în care se mandatează Președintele Consiliului Județean
Mureș.
Art. 6. Consiliul Județean Mureș își asumă
obligația de a întocmi documentațiile de achiziție publică, de a organiza
și derula procedurile de achiziție publică și de a realiza lucrările în conformitate
cu prevederile legale în vigoare privind achizițiile publice.
Art. 7. Se aprobă întocmirea și depunerea
dosarului de coordonare la Administrația Fondului pentru Mediu, în conformitate
cu art. 14 din Ghidul de finanțare al "Programul de îmbunătățire a calității
mediului prin împădurirea terenurilor agricole degradate".
PREȘEDINTE Lokodi Edita Emőke |
Contrasemnează SECRETAR Paul Cosma |
ROMANIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Dezvoltare Regională,
Implementare Proiecte
Nr.12789 /18.09.2009
EXPUNERE DE MOTIVE
privind aprobarea participării la "Programul de îmbunătățire a calității
mediului prin împădurirea terenurilor agricole degradate" și întocmirea
dosarului de coordonare
Prin Ordinul Ministrului Mediului nr. 1090/13 august 2009 a fost aprobat
Ghidul de finanțare al Programului de îmbunătățire a calității mediului prin
împădurirea terenurilor agricole degradate, desfășurat în cadrul unei singure
sesiuni de depunere a proiectelor în perioada 7 - 30 septembrie 2009.
Programul are drept scop îmbunătățirea calității mediului prin extinderea
suprafeței împădurite la nivel național, ameliorarea progresivă a capacității
de producție a terenurilor agricole degradate, menținerea biodiversității
și dezvoltarea continuă a funcțiilor ecologice și sociale ale pădurilor.
Programul se aplică pe întreg teritoriu național, în zonele rurale și periurbane
din extravilanul unităților administrativ-teritoriale. Categoriile de solicitanți
eligibili cu personalitate juridică sunt: unitățile administrativ-teritoriale
(comune, orașe, municipii) și asociații de proprietari de terenuri agricole,
iar una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească aceștia pentru
a beneficia de finanțare este să dețină în proprietate publică sau privată
ori în administrare, după caz, terenul agricol degradat constituit în perimetru
de ameliorare, pe întreaga durată a implementării proiectului. În același
timp solicitanții trebuie să dețină Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
aferente lucrărilor pentru care solicită finanțare.
Finanțarea Programului se realizează din Fondul pentru mediu, din sumele virate
de către organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice,
cu titlu de taxă pe poluare pentru autovehicule. Aceasta se acordă prin modalitate
nerambursabilă, în proporție de 100% din cheltuielile eligibile ale unui proiect,
la care se poate adauga eventuala contribuție proprie.
Suma alocată sesiunii de finanțare este de 100.250.000 lei, iar suma maximă
care poate fi acordată unui coordonator în cadrul sesiunii de finanțare este
de 5.000.000 lei.
Coordonarea programului este asigurată, la nivel județean, de către Consiliul
Județean. Acesta va înregistra și centraliza dosarele de finanțare primite
din partea solicitanților, care vor fi depuse împreună cu dosarul de coordonare
la sediul Administrației Fondului pentru Mediu, termenul limită în acest sens
fiind 30 septembrie 2009.
Rolul coordonatorului în cadrul acestui Program constă în:
a) evaluarea și stabilirea necesităților și oportunității măsurilor de împădurire
la nivel județean, precum și fundamentarea acestor măsuri în funcție de condițiile
pedolitologice și climatice caracteristice zonei;
b) adoptarea hotărârii privind participarea la Program în condițiile prezentului
ghid de finanțare și întocmirea dosarului de coordonare;
c) înregistrarea și centralizarea dosarelor de finanțare primite din partea
solicitanților și depunerea acestora împreună cu dosarul de coordonare la
sediul Autorității, în cadrul sesiunii de depunere;
d) informarea solicitantului cu privire la aprobarea sau respingerea finanțării;
e) adoptarea hotărârii de asociere cu solicitanții ale căror proiecte au fost
aprobate în vederea finanțării și încheierea acordului de asociere, anexă
la hotărâre;
f) încheierea, în termenul prevăzut în cuprinsul prezentului ghid de finanțare,
a contractului pentru finanțare nerambursabilă cu Autoritatea;
g) întocmirea documentației de achiziție publică, organizarea și derularea
procedurii de achiziție publică și realizarea lucrărilor în conformitate cu
prevederile legale în vigoare privind achizițiile publice;
h) colaborarea permanentă cu Autoritatea și titularii proiectelor, monitorizarea
implementării, raportarea anuală a stadiului de execuție, precum și raportarea
finalizării investițiilor.
Conform art. 9 din Ghidul de Finanțare a Programului, Consiliul Județean,
pentru a obține rolul de coordonator al Programului trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele criterii:
a) are adoptată hotărârea privind participarea la Program, prin care și-a
exprimat consimțământul cu privire la încheierea acordului de asociere cu
solicitanții aflați pe raza sa de administrare teritorială în cazul aprobării
finanțării proiectelor acestora, contractarea finanțării cu Autoritatea, întocmirea
documentației de achiziție publică, organizarea și derularea procedurii de
achiziție publică și realizarea lucrărilor în conformitate cu prevederile
legale în vigoare privind achizițiile publice;
b) are desemnat un reprezentant numit responsabil coordonator de proiecte,
care va colabora cu reprezentanții solicitantului și ai Autorității pentru
toate aspectele tehnico-economice și financiare implicate în desfășurarea
proiectului, pe întregul parcurs al derulării contractului pentru finanțare.
Prin adresa nr. 12290 din 10 septembrie 2009, transmisă de Ministerul Agriculturii,
Pădurilor și Dezvoltării Rurale - Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic
și Vânătoare Brașov, am fost informați asupra faptului că în județul Mureș
au fost promovate un număr de 5 perimetre de reconstrucție ecologică pe terenuri
agricole degradate, în vederea împăduririi suprafețelor neproductive și redarea
acestora în circuitul economic, pentru care au fost de asemenea întocmite
și aprobate fișele perimetrelor. Acestea sunt situate pe raza administrativ
teritorială a comunelor Râciu (4 perimetre) și Sachiz (1 perimetru), autoritățile
locale aferente, exprimându-și interesul de a depune solicitări de finanțare
în cadrul acestui program
În acest sens propunem aprobarea participării Consiliului Județean Mureș la
"Programul de îmbunătățire a calității mediului prin împădurirea terenurilor
agricole degradate", în calitate de coordonator la nivelul județului
în conformitate cu cerințele Ghidului de Finanțare al Programului.
Văzut p.PREȘEDINTE VICEPREȘEDINTE Szabo Arpad |
DIRECTOR EXECUTIV |