R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA Nr. 41
din 18 aprilie 2011
privind aprobarea documentației tehnico-economice
și a indicatorilor tehnico-economici ai investiției "Reabilitarea sistemului
rutier pe drumul județean DJ 153C Reghin -Lăpușna, km 1+700- 29+000, județul Mureș"
Consiliul
Județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive nr. 6462 din
18.04.2011 a Direcției Tehnice, precum și avizul comisiilor de specialitate,
Potrivit prevederilor art.44 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale,
cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul art. 97 alin (1) din
Legea nr. 215 / 2001 privind administrația publică locală, republicată, cu modificările
și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1. Se aprobă documentația tehnico-economică a investiției ,,Reabilitarea
sistemului rutier pe drumul județean DJ 153C Reghin -Lăpușna, km 1+700- 29+000,
județul Mureș" cu indicatorii tehnico-economici, în valoare totală de 66.619.632
lei, din care C+M: 44.061.292 lei, echivalent cu 16.214.977 euro din care C+M:
10.706.962 euro (la cursul de 4,1152 leu/euro, comunicat de BNR pentru data de
12.04.2011), conform devizului general cuprins în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2.
De realizarea investiției răspunde Direcția Tehnică din cadrul Consiliului Județean
Mureș.
p. PREȘEDINTE Szabó Árpád VICEPREȘEDINTE | Contrasemnează SECRETAR Cosma Paul |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Nr.6462/18.04.2011
Dosar
nr.VIIA/10.
EXPUNERE DE MOTIVE
privind
aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor tehnico-economici
ai investiției "Reabilitarea sistemului rutier pe drumul județean DJ 153C
Reghin -Lăpușna, km 1+700- 29+000, județul Mureș"
Drumul
județean DJ 153 C leagă drumurile naționale DN 15 și DN 12 intersectându-se cu
acestea în municipiul Reghin respectiv în Ditrău, județul Harghita.
Sectorul
de drum ce urmează a fi reabilitat este cuprins între km 1+700 pornind din municipiul
Reghin și se termină la km 29+000 în comuna Ibănești, având lungimea totală de
27,300 km.
Acest drum județean se poate considera ca o continuare a drumului
național DN 15, care leagă municipiile Tîrgu Mureș și Reghin cu obiectivele turistice
din zonă, cum ar fi castelul Lăpușna, construit în anii 1925-1926, care a aparținut
regilor României (Ferdinand, Carol al 2-lea și Mihai I) până în anul 1949, Pădurea
Mociar de la Solovăstru, aflată pe Valea Gurghiului unde se află unii din cei
mai bătrâni arbori din România (peste 700 de ani), Stejerețul de la Mociar, care
prezintă un interes științific deosebit, datorită vârstei stejarilor, cuprinsă
între 400-500 de ani, Parcul dendrologic din Gurghiu, amenajat în 1740 de familia
Bornemissza în care se găsesc alături de speciile autohtone, specii exotice de
arbori din Australia, America de Nord și de Sud, Japonia, Castelul Bornemissza
- construit în 1733, Biserica reformată din Gurghiu, construită în 1756, Biserica
romano-catolică "Sf.Imre" din Gurghiu.
Totodată, în această zonă
se organizează anual festivaluri cu tradiții: Târgul de fete, Festivalul Valea
Gurghiului - Valea Regilor, care își propune să relanseze din punct de vedere
turistic și a investițiilor în turism această zonă superbă, dorind să devină în
fapt o mare expoziție a satului transilvan autentic cu specificul tradițiilor
și obiceiurilor locale dar și influențele istorice aristocrate.
Sectorul de
drum studiat traversează localitățile Gurghiu, Ibănești, Pârâul Mare, Blidireasa,
Brădețelu și Zimți și se încadrează în categoria de drum de clasă tehnică "IV".
Drumul ce urmează a fi reabilitat, în lungime totală de 27,3 km, are două
benzi de circulație, lățimea părții carosabile fiind de 6,00 m, iar platforma
drumului de 8,00 m. Din totalul de 27,30 km pe lungimea de 23,270 km drumul este
asfaltat, pe 1,46 km este cu pavaj iar pe 2,57 km este pietruit.
Sub influența
diverselor solicitări și a factorilor climatici, sistemul rutier s-a degradat
foarte mult, îmbrăcămintea drumului prezentând o starea avansată de degradare,
prezentând gropi, făgașe, fisuri, faianțări, suprafețe poroase, văluriri și rupturi
de margine. Totodată sectoarele de drum cu pavaj au rosturile colmatate, pavele
sparte, șlefuite și rotunjite din cauza uzurii și prezintă denivelări accentuate.
Ultimul sector fiind din piatră, sub acțiunea circulației și a factorilor climaterici,
s-a distrus și mai mult, necesitând o întreținere permanentă, cu cheltuieli ridicate.
Toate
aceste defecțiuni duc la disconfort în circulație și pot fi o sursă de accidente.
Capacitatea portantă a structurilor rutiere existente nu satisface cerințele traficului
rutier actual și de perspectivă.
Necesitatea reabilitării și modernizării
acestui drum a apărut mai demult, realizându-se în acest sens în anul 2008 documentația
tehnico-economică nr.201/2008 de către SC UNGPRO SRL din Tîrgu Mureș.
Având
în vedere lungimea mare a drumului și implicit valoarea foarte mare a investiției
(47 681 940 lei în anul 2008), din lipsa fondurilor nu s-a realizat această lucrare.
Având în vedere importanța turistică și economică a acestui drum modernizarea
lui a rămas de actualitate.
În vederea obținerii fondurilor necesare, prin
Programul național de dezvoltare a infrastructurii reglementat prin OUG nr.105/2010,
trebuie depusă la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului documentația
tehnico-economică, cu indicatorii tehnico-economici aprobați, pe baza căruia Ministerul
va organiza achiziția publică a proiectului tehnic și a execuției lucrării și
le va finanța din fonduri proprii și credite.
În documentația tehnico-economică
întocmită de proiectant, pentru reabilitarea drumului mai sus amintit, se propun
următoarele:
- sistem rutier nou în locurile
cu pavaj și pietruite precum și în locurile unde sistemul rutier nu are asigurată
capacitatea portantă necesară;
- lărgirea părții
carosabile existente și realizarea benzilor de încadrare;
-
realizarea de rigole, șanțuri și podețe de descărcare în vederea asigurării scurgerii
apelor din zona drumului;
- ziduri de sprijin
din beton, pentru apărarea infrastructurii drumului, având în vedere apropierea
traseului drumului de râul Gurghiu;
- amenajarea
drumurilor laterale din pământ prin pietruirea acestora;
-
asigurarea siguranței circulației rutiere, prin montarea indicatoarelor rutiere,
parapeți metalici, borne kilometrice și realizarea marcajului rutier;
În vederea depunerii documentației de avizare la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului și obținerii avizului Comisiei Tehnico-Economice din cadrul acestuia, proiectantul a reactualizat devizul general aferent investiției, conform HGR. nr. 363/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiții finanțate din fonduri publice.
Valoarea totală cu TVA a investiției, conform
devizului general actualizat este de 66 619 632 lei din care C+M: 44 061 292 lei,
echivalent cu 16 214 977 Euro din care C+M: 10 706 962 Euro (1 euro = 4,1152 lei,
pentru data de 12.04.2011 comunicat de BNR).
Durata de realizare a investiției
se estimează la 24 luni.
DIRECTOR EXECUTIV
DIRECȚIA
TEHNICĂ
ing. Márton Katalin