R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. 25
din 29 februarie 2012
privind implementarea guvernanței
corporative la R.A. Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș
Consiliul Județean
Mureș,
Văzând Expunerea de motive nr.3356/23.02.2012 la
proiectul de hotărâre privind implementarea guvernanței corporative la R.A. Aeroportul
Transilvania Tîrgu Mureș, precum și avizul comisiilor de specialitate,
Având
în vedere prevederile Capitolului II. Administrarea și conducerea regiilor autonome,
Capitolului IV. Audit statutar și audit intern, Capitolului V. Transparență, obligații
de raportare, și Capitolului VI. Dispoziții tranzitorii și dispoziții finale din
O.U.G. nr. 109/2011 - privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice,
Având
în vedere prevederile Capitolul II. Regiile autonome din Legea nr. 15/1990 privind
reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societății comerciale.
În temeiul prevederilor art.91, alin(2) lit. "c" și "d",
și ale art. 97 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată,
cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1.
(1) Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare al Regiei Autonome "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș, conform anexei
nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Regulamentul
de organizare și funcționare al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș, aprobat în condițiile alin.(1), intră în vigoare la data numirii
noilor administratori.
Art.2. Se aprobă inițierea
procedurii de selecție prealabilă a candidaților pentru Consiliul de Administrație
al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, conform prevederilor
art.5 din O.U.G. nr. 109/2011.
Art.3. (1)
Se organizează Comisia de selecție prealabilă a candidaților pentru Consiliul
de Administrație al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu
Mureș în componența prevăzută în anexa
nr. 2, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Comisia va
fi asistată de un expert independent specializat în recrutarea resurselor umane,
desemnat în condițiile legii.
Art.4. Indemnizațiile
membrilor Consiliului de administrație se stabilesc prin Contractul de mandat
și nu pot depăși sumele prevăzute în anexa
nr. 3 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.5.
Hotărârea se comunică:
- Instituției Prefectului Județul Mureș
- R.A. "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș
- Membrilor Consiliului de Administrație
-
Membrilor Comisiei de evaluare/selecție prealabilă.
PREȘEDINTE Lokodi Edita Emőke | Contrasemnează SECRETAR Aurelian Paul Cosma |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Nr. 3356
/23.02.2012
EXPUNERE DE
MOTIVE
la proiectul de hotărâre privind implementarea guvernanței corporative
la R.A. Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș
O.U.G.
nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, luând
în considerare contextul economic actual și având în vedere necesitatea stringentă
de eficientizare a activității întreprinderilor publice, modifică unele reguli
care guvernau sistemul de administrare și control în cadrul întreprinderilor publice,
precum și raporturile dintre autoritatea publică tutelară și organele întreprinderii
publice, între Consiliul de administrație, directori, acționari și alte persoane
interesate.
Motivația ordonanței de urgență se regăsește întrutotul și în cazul
R.A. Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș. Necesitatea instituirii unui management
performant la regie impune aplicarea de îndată a noului mecanism de guvernare
corporatistă reglementat prin această ordonanță.
Pentru implementarea O.U.G.
nr. 109/2011, considerăm necesar să se efectueze de urgență modificarea Regulamentului
de organizare și funcționare a aeroportului și aprobarea declanșării procedurii
de Constituire a noului Consiliu de administrație. Actualul consiliu de administrație
a fost numit prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr. 69 din 25 iunie 2009
și a fost modificată ulterior, funcționând în componența prevăzută în anexa la
H.C.J. nr. 33 din 25 februarie 2010. Mandatul de 4 ani al acestui consiliu de
administrație se împlinește în iunie 2013.
Proiectul Regulamentului de organizare
și funcționare a fost elaborat de grupul de lucru constituit prin Dispoziția nr.
8/2012 și s-a avut în vedere, pe lângă prevederile O.U.G. nr. 109/2011 și legislația
în vigoare, incidentă, îndeosebi O.U.G. nr. 61/2011 pentru reglementarea unor
măsuri privind finanțarea regiilor aeroportuare cu specific deosebit de interes
local.
Față de vechiul regulament, proiectul ce se supune dezbaterii cuprinde
mai multe modificări dintre care apreciem că se evidențiază cele referitoare la
reglementarea Serviciul de interes economic general și cele privind implementarea
guvernantei corporative, respectiv reorganizarea organelor de conducere ale regiei.
În
ce privește Serviciul de interes economic general, prevederile H.C.J. nr. 107/2011
respectiv O.U.G. nr. 61/2011 au fost înserate în capitolul IV. Obiectul de activitate,
în capitolul VII. Finanțarea activității și în capitolul VIII. Exercițiul financiar.
Cea
mai substanțială modificare a regulamentului se propune la capitolul X. - Organele
de conducere.
Potrivit ordonanței Consiliul de administrație poate fi format
din 5-7 membrii. Se propun 5. Conducerea executivă a regiei se poate realiza de
către administratori executivi sau poate fi delegată unuia sau mai multor directori.
Menționăm că administratorii vor încheia Contracte de mandat cu Consiliul județean,
iar directorul sau directorii cu Consiliul de administrație.
Se propune varianta
cu 2 administratori executivi respectiv președintele și vicepreședinele Consiliului
de administrație, care va permite o legătură mai bună a Consiliului județean cu
aceștia și totodată un control mai eficient asupra activității regiei.
Proiectul
de hotărâre mai cuprinde și constituirea unei comisii la nivelul Consiliului județean
și al Direcției Generale a Finanțelor Publice formată din specialiști în recrutarea
resurselor umane care să realizeze o selecție prealabilă a candidaților pentru
Consiliu de administrație. Ordonanța mai prevede ca alternativă pentru selecția
candidaților ca această comisie să fie asistate de un expert independent, persoană
fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane sau ca selecția
să fie făcută de un expert independent selectat conform legii, alternativă care
presupune timp și costuri suplimentare, fapt pentru care nu este agreată.
Având
în vedere cele de mai sus, se supune analizării și aprobării proiectul de hotărâre
alăturat, care conține măsurile ce trebuie luate imediat, urmând ca după selectarea
candidaților Consiliul județean să numească membrii Consiliului de administrație.
PREȘEDINTE Lokodi Edita Emőke | SECRETAR Aurelian Paul Cosma |