R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. 5
din 31 ianuarie 2013
pentru aprobarea achiziționării de către Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș a unor servicii de asistență și reprezentare juridică
Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive nr.1279/24.01.2013 a Direcției
Juridice și Administrație Publică, adresa nr. 1279/23.01.2013 a Regiei Autonome
"Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, precum și avizele comisiilor
de specialitate,
Având în vedere prevederile art. I alin.(3) lit. "b" din O.U.G.
nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea
disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative,
În temeiul prevederilor art.91 alin. (2) lit. "d" coroborate cu
cele ale art.97 alin. (1) din Legea 215/2001 privind administrația publică
locală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1. Se aprobă achiziționarea de către
Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, în condițiile
legii, a unor servicii de asistență și reprezentare juridică în instanță.
Art.2. Se mandatează reprezentantul Consiliului
Județean Mureș în Consiliul de administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu-Mureș să aprobe achiziționarea de servicii juridice de consultanță și
de reprezentare.
Art.3. Prezenta hotărâre se comunică Direcției
Economice și Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș,
care răspunde de aducerea sa la îndeplinire.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
Contrasemnează SECRETAR Aurelian - Paul Cosma |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Juridică și Administrație Publică
Nr.1279/25.01.2013
EXPUNERE DE MOTIVE
pentru aprobarea achiziționării de către Regia
Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a unor servicii de
asistență și reprezentare juridică
Potrivit prevederilor art. I alin. (1) din O.U.G nr. 26/2012 privind unele
măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare
și de modificare și completare a unor acte normative "autoritățile și
instituțiile publice ale administrației publice centrale și locale, indiferent
de modul de finanțare și subordonare, societățile naționale, companiile naționale
și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum
și regiile autonome care au în structura organizatorică personal propriu de
specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță,
de asistență și/sau de reprezentare".
Prin derogare de la dispozițiile legale mai sus invocate, alin. (3) al aceluiași
articol prevede faptul că în situații temeinic justificate, în care activitățile
juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, necesare societăților
naționale, companiilor naționale și societăților comerciale, precum și regiilor
autonome prevăzute la alin. (1), nu se pot asigura de către personalul de
specialitate juridică angajat în aceste entități, pot fi achiziționate servicii
de această natură, în condițiile legii, numai cu aprobarea și mandatarea reprezentanților
statului sau unităților administrativ-teritoriale în organele de conducere
ale acestora, în speță de către Consiliul Județean Mureș.
Prin adresa înregistrată la Consiliul Județean Mureș sub nr. 1279/23.01.2013,
R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a solicitat, în temeiul
prevederilor legale susmenționate, aprobarea achiziționării serviciilor juridice
de asistență și reprezentare juridică în instanță, pentru următoarele considerente:
- Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș a fost certificat
ca aeroport internațional prin O.M.T.I. nr. 360/2012, certificare aprobată
în temeiul H.G. nr.791/2009. Această certificare presupune aplicarea unor
condiții specifice și realizarea unor activități care presupun o cunoaștere
temeinică a reglementărilor naționale și internaționale care se transpun în
contracte comerciale încheiate cu companii românești și străine, în proceduri
de lucru adecvate pentru îndeplinirea tuturor condițiilor de funcționare ca
și aeroport internațional.
- Natura activității unui aeroport internațional presupune
pe lângă întocmirea contractelor cu companii multinaționale și rezolvarea
unor divergențe ce depășesc sfera de competență juridică uzuală.
- Datorită specificului activității aeroportuare internaționale,
a termenelor contractuale specifice și foarte riguroase, precum și a complexității
spețelor, atribuirea în exclusivitate a reprezentării juridice către personalul
propriu implică riscuri foarte mari în ceea ce privește consecințele financiare,
comerciale sau de altă natură în cazul pierderii proceselor în care R.A. "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș este constituită ca parte.
- De asemenea, în cazul unor subdomenii speciale ale dreptului
(drept comerțului internațional, insolvență, dreptul muncii, precum și în
materia achizițiilor publice) este nevoie de asistență juridică de specialitate,
costurile de specializare a personalului propriu fiind ridicate, iar timpul
necesar specializării într-o astfel de ramură este de minim 3 - 5 ani .
- În cazul litigiilor în care regia a fost parte până în
prezent, experiența prestatorilor de servicii de asistentă juridică externalizate
a fost determinantă în asistarea, reprezentarea și succesul obținut de regie
în aceste cazuri.
- Dintr-o perspectivă strict economică, în cazul litigiilor
derivând din executarea contractelor comerciale, cheltuielile cu serviciile
juridice au fost oricum recuperate de către R.A. "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș prin câștigarea proceselor.
" R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș este parte în
cadrul unor litigii în care terțe persoane au formulat diverse revendicări
asupra bunurilor date în administrarea regiei, acțiuni care sunt pe rol și
în prezent și unde apărarea intereselor regiei la un nivel înalt de expertiză
este imperios necesară.
- Din experiența de până acum, serviciile de asistență juridică
externalizate la care regia a fost nevoită să apeleze în decursul anilor și-au
demonstrat certa utilitate și necesitate.
- Litigiile aflate pe rol în care R.A. "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș este parte sunt numeroase, complexe și de natură
diferite, iar activitatea juridică regiei este asigurată în momentul de față
de un singur jurist, având atribuții multiple, fără însă a avea atribuții
de reprezentare în justiție, prevăzute în fișa postului și nici experiența
profesională necesară atribuirii unor astfel de competențe.
În altă ordine de idei, cu titlu de exemplificare a posibilelor consecințe
financiare asupra bugetului regiei, arătăm că o deficiență de reprezentare
în instanță într-un litigiu de muncă cu proprii angajați a condus la poprirea
unui cont bancar al regiei pentru suma de 234.009,84 lei.
Apreciind că situația mai sus prezentată se încadrează în categoria celor
temeinic justificate la care se referă prevederile art. I alin. (3) din O.U.G.
nr.26/2012, în vederea soluționării eficiente și adecvate a problemelor de
natură juridică cu care se confruntă regia și care nu poate fi asigurată de
personalul propriu de specialitate juridică, propunem spre aprobare achiziționarea
de către R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a unor servicii
juridice de asistență și reprezentare juridică în instanță și mandatarea reprezentantului
Consiliului Județean Mureș în Consiliul de administrație al R.A. "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș să aprobe achiziționarea acestor servicii,
conform proiectului de hotărâre alăturat.
PREȘEDINTE,
CIPRIAN DOBRE