R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN

HOTĂRÂREA NR. 5
din 31 ianuarie 2013
pentru aprobarea achiziționării de către Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a unor servicii de asistență și reprezentare juridică

Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea de motive nr.1279/24.01.2013 a Direcției Juridice și Administrație Publică, adresa nr. 1279/23.01.2013 a Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, precum și avizele comisiilor de specialitate,
Având în vedere prevederile art. I alin.(3) lit. "b" din O.U.G. nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative,
În temeiul prevederilor art.91 alin. (2) lit. "d" coroborate cu cele ale art.97 alin. (1) din Legea 215/2001 privind administrația publică locală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

hotărăște:

Art.1. Se aprobă achiziționarea de către Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, în condițiile legii, a unor servicii de asistență și reprezentare juridică în instanță.
Art.2. Se mandatează reprezentantul Consiliului Județean Mureș în Consiliul de administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu-Mureș să aprobe achiziționarea de servicii juridice de consultanță și de reprezentare.
Art.3. Prezenta hotărâre se comunică Direcției Economice și Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, care răspunde de aducerea sa la îndeplinire.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre
Contrasemnează
SECRETAR
Aurelian - Paul Cosma

 


ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Juridică și Administrație Publică
Nr.1279/25.01.2013

EXPUNERE DE MOTIVE
pentru aprobarea achiziționării de către Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a unor servicii de asistență și reprezentare juridică

Potrivit prevederilor art. I alin. (1) din O.U.G nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative "autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și regiile autonome care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare".
Prin derogare de la dispozițiile legale mai sus invocate, alin. (3) al aceluiași articol prevede faptul că în situații temeinic justificate, în care activitățile juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, necesare societăților naționale, companiilor naționale și societăților comerciale, precum și regiilor autonome prevăzute la alin. (1), nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entități, pot fi achiziționate servicii de această natură, în condițiile legii, numai cu aprobarea și mandatarea reprezentanților statului sau unităților administrativ-teritoriale în organele de conducere ale acestora, în speță de către Consiliul Județean Mureș.
Prin adresa înregistrată la Consiliul Județean Mureș sub nr. 1279/23.01.2013, R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a solicitat, în temeiul prevederilor legale susmenționate, aprobarea achiziționării serviciilor juridice de asistență și reprezentare juridică în instanță, pentru următoarele considerente:
   - Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș a fost certificat ca aeroport internațional prin O.M.T.I. nr. 360/2012, certificare aprobată în temeiul H.G. nr.791/2009. Această certificare presupune aplicarea unor condiții specifice și realizarea unor activități care presupun o cunoaștere temeinică a reglementărilor naționale și internaționale care se transpun în contracte comerciale încheiate cu companii românești și străine, în proceduri de lucru adecvate pentru îndeplinirea tuturor condițiilor de funcționare ca și aeroport internațional.
   - Natura activității unui aeroport internațional presupune pe lângă întocmirea contractelor cu companii multinaționale și rezolvarea unor divergențe ce depășesc sfera de competență juridică uzuală.
   - Datorită specificului activității aeroportuare internaționale, a termenelor contractuale specifice și foarte riguroase, precum și a complexității spețelor, atribuirea în exclusivitate a reprezentării juridice către personalul propriu implică riscuri foarte mari în ceea ce privește consecințele financiare, comerciale sau de altă natură în cazul pierderii proceselor în care R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș este constituită ca parte.
   - De asemenea, în cazul unor subdomenii speciale ale dreptului (drept comerțului internațional, insolvență, dreptul muncii, precum și în materia achizițiilor publice) este nevoie de asistență juridică de specialitate, costurile de specializare a personalului propriu fiind ridicate, iar timpul necesar specializării într-o astfel de ramură este de minim 3 - 5 ani .
   - În cazul litigiilor în care regia a fost parte până în prezent, experiența prestatorilor de servicii de asistentă juridică externalizate a fost determinantă în asistarea, reprezentarea și succesul obținut de regie în aceste cazuri.
   - Dintr-o perspectivă strict economică, în cazul litigiilor derivând din executarea contractelor comerciale, cheltuielile cu serviciile juridice au fost oricum recuperate de către R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș prin câștigarea proceselor.
" R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș este parte în cadrul unor litigii în care terțe persoane au formulat diverse revendicări asupra bunurilor date în administrarea regiei, acțiuni care sunt pe rol și în prezent și unde apărarea intereselor regiei la un nivel înalt de expertiză este imperios necesară.
   - Din experiența de până acum, serviciile de asistență juridică externalizate la care regia a fost nevoită să apeleze în decursul anilor și-au demonstrat certa utilitate și necesitate.
   - Litigiile aflate pe rol în care R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș este parte sunt numeroase, complexe și de natură diferite, iar activitatea juridică regiei este asigurată în momentul de față de un singur jurist, având atribuții multiple, fără însă a avea atribuții de reprezentare în justiție, prevăzute în fișa postului și nici experiența profesională necesară atribuirii unor astfel de competențe.
În altă ordine de idei, cu titlu de exemplificare a posibilelor consecințe financiare asupra bugetului regiei, arătăm că o deficiență de reprezentare în instanță într-un litigiu de muncă cu proprii angajați a condus la poprirea unui cont bancar al regiei pentru suma de 234.009,84 lei.
Apreciind că situația mai sus prezentată se încadrează în categoria celor temeinic justificate la care se referă prevederile art. I alin. (3) din O.U.G. nr.26/2012, în vederea soluționării eficiente și adecvate a problemelor de natură juridică cu care se confruntă regia și care nu poate fi asigurată de personalul propriu de specialitate juridică, propunem spre aprobare achiziționarea de către R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș a unor servicii juridice de asistență și reprezentare juridică în instanță și mandatarea reprezentantului Consiliului Județean Mureș în Consiliul de administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș să aprobe achiziționarea acestor servicii, conform proiectului de hotărâre alăturat.

 

PREȘEDINTE,
CIPRIAN DOBRE