R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR.163
din 31 octombrie 2013
privind aprobarea activităților cu care va fi implicat Județul Mureș în managementul
și implementarea proiectului "Îmbunătățirea intervențiilor în situații
de urgență în zone greu accesibile" și a cheltuielilor legate de proiect
Consiliul Județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive nr.20.622 din 24 octombrie 2013
a Direcției Dezvoltare Regională și Implementare Proiecte, precum și avizele
comisiilor de specialitate,
În conformitate cu prevederile cuprinse în Secțiunile II.1. și II.3. din Ghidul
solicitantului pentru Axa prioritară 3 a POR 2007-2013 - "Îmbunătățirea
infrastructurii sociale", Domeniul de intervenție 3.3 - "Îmbunătățirea
dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații
de urgență",
Având în vedere prevederile O.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară
a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență,
cu modificările și completările ulterioare,
În baza prevederilor art. 91 alin. (5) lit. a) pct. 8 din Legea nr. 215/2001
privind administrația publică locală, republicată, cu modificările și completările
ulterioare,
Ținând cont de Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr. 95/ 2007 privind aprobarea
participării Județului Mureș, în calitate de membru fondator la constituirea
Asociației de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei",
cu modificările ulterioare,
În temeiul art. 97 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală,
republicată, cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1. Se aprobă activitățile cu care va
fi implicat Județul Mureș în managementul și implementarea proiectului "Îmbunătățirea
intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile" (denumit
în continuare Proiect), conform Cererii de finanțare cuprinsă în anexa nr.
1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se aprobă suportarea de către Consiliul
Județean Mureș a sumei de 8.411,96 lei, reprezentând partea județului Mureș
din contribuția solicitantului (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul
Transilvaniei") de 2% la cheltuielile eligibile ale Proiectului (inclusiv
TVA eligibil).
Art.3. Se aprobă suportarea de către Consiliul
Județean Mureș a sumei de 27.280 lei, reprezentând contribuția județului Mureș
de o șesime din valoarea cheltuielilor neeligibile ale Proiectului și a TVA-ului
aferent acestora.
Art.4. Se aprobă asigurarea de către Consiliul
Județean Mureș a o șesime din resursele financiare necesare implementării
optime a Proiectului în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor
din instrumente structurale, precum și, dacă este cazul, acoperirii costurilor
neeligibile și/sau conexe aferente proiectului.
Art.5. Utilizatorii finali ai echipamentelor
achiziționate în cadrul Proiectului sunt inspectoratele județene pentru situații
de urgență din Regiunea Centru, respectiv, în județul Mureș, Inspectoratul
pentru Situații de Urgență "Horea" al județului Mureș.
Art.6. Transferul echipamentelor achiziționate
prin intermediul Proiectului se va realiza printr-un contract de comodat,
încheiat între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei"
și fiecare utilizator final.
Art.7. Prezenta hotărâre se comunică Direcției
Dezvoltare Regională și Implementare Proiecte, Direcției Economice și Asociației
de Dezvoltare Intercomunitară Centrul Transilvaniei.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
Contrasemnează SECRETAR Aurelian - Paul Cosma |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Dezvoltare Regională și
Implementare Proiecte
Nr.20.622/24.10.2013
Expunere de motive
privind aprobarea activităților cu care va fi implicat Județul Mureș în managementul
și implementarea proiectului "Îmbunătățirea intervențiilor în situații
de urgență în zone greu accesibile" și a cheltuielilor legate de proiect
În perioada decembrie 2008 - mai 2010, județele Regiunii Centru (Alba, Brașov,
Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu), prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară
"Centrul Transilvaniei", au implementat proiectul "Achiziționare
echipamente specifice pentru îmbunătățirea capacității și calității sistemului
de intervenție în situații de urgență și pentru acordarea asistenței medicale
de urgență și a primului ajutor calificat, în Regiunea 7 Centru". Proiectul
a fost finanțat prin Programul Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară
3 - "Îmbunătățirea infrastructurii sociale", Domeniul major de intervenție
(DMI) 3.3 - "Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale
pentru intervenții în situații de urgență".
În cadrul acestui proiect, investiția realizată în sistemul integrat de asistență
medicală și tehnică în situații de urgență, în valoare de 35.483.614 lei (fără
TVA), a contribuit la creșterea calității intervențiilor și implicit a acordării
primului ajutor victimelor. Astfel, inspectoratele județene pentru situații
de urgență din cele 6 județe au fost dotate cu 39 de autospeciale și echipamente
pentru dotarea centrului mobil de comandă și control.
De asemenea, începând cu 28 martie 2013 A.D.I. Centrul Transilvaniei mai are
în implementare proiectul "Echipamente pentru îmbunătățirea intervențiilor
în situații de urgență", data finalizării acestuia fiind 27.06.2014.
Proiectul este finanțat tot prin DMI 3.3 al Programului Operațional Regional,
iar valoarea totală a acestuia este de 20.356.621,20 lei.
Prin intermediul celui de al doilea proiect sunt achiziționate 44 echipamente
specifice, după cum urmează: 18 ambulanțe și 26 autospeciale pentru lucrul
cu apă și spumă (22 de capacitate mică și 4 de capacitate mărită). Dintre
acestea, județul Mureș beneficiază de 3 ambulanțe de prim ajutor, 1 ambulanță
de terapie intensivă și 5 autospeciale de teren pentru lucrul cu apă și spumă
de capacitate mică.
Complementar celor două proiecte, se dorește înaintarea pe același DMI menționat
mai sus, a cererii de finanțare pentru proiectul "Îmbunătățirea intervențiilor
în situații de urgență în zone greu accesibile". Prin intermediul acestuia
se dorește achiziția a șase vehicule cu șenile/roți tip UTV cu capacitate
mărită de trecere (autoșenilete) și echipamente conexe (echipamente speciale,
autovehicul tractor, platformă de transport a autoșeniletelor), câte unul
pentru fiecare județ, cu obiectivul de a îmbunătății intervențiile în zonele
extrem de greu accesibile, fie din cauza naturii terenului fie din cauza condițiilor
meteo extreme (zone montane abrupte, zone izolate din cauza înzăpezirilor
sau ploilor).
Solicitantul eligibil, în sensul prevederilor secțiunii II.1. din Ghidul solicitantului,
poate fi doar o asociație de dezvoltare intercomunitară constituită la nivel
regional din toate județele unei regiuni de dezvoltare, criteriu îndeplinit
astfel de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei",
a cărei membri fondatori sunt cele 6 județe ale Regiunii Centru (Alba, Brașov,
Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu).
În același Ghid al solicitantului, la secțiunea II.3., este reglementat faptul
că documentele anexe ale Cererii de finanțare sunt Hotărârile Consiliilor
Județene componente ale asociației de dezvoltare intercomunitare, de aprobare
a activităților cu care va fi implicat județul în managementul și implementarea
proiectului și a participării cu o cotă parte la constituirea contribuției
proprii a solicitantului (contribuție care să acopere cheltuielile eligibile
necesare pentru implementarea proiectului, cheltuielile neeligibile și resursele
financiare necesare implementării optime a proiectului în condițiile rambursării/decontării
ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale).
Totodată, este de precizat faptul că în conformitate cu prevederile art. 11^1
din HG nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate
în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările
și completările ulterioare, pentru proiectele înaintate spre finanțare după
data de 1 ianuarie 2012, cheltuiala cu TVA nedeductibilă este eligibilă pentru
toate programele operaționale finanțate din instrumente structurale. Prin
urmare, la realizarea bugetului proiectului TVA aferentă cheltuielilor eligibile
este inclusă în categoria cheltuieli eligibile.
În ceea ce privește eligibilitatea echipamentelor propuse pentru achiziționare
în cadrul proiectului, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației
Publice, prin adresa nr. 78879/ 02.10.2013 ne informează asupra faptului că
autovehiculul tractor și autoșenileta sunt considerate cheltuieli eligibile,
iar platforma de transport a autoșeniletei cheltuială neeligibilă.
Autoșenileta nu poate circula pe drumurile publice și nu poate fi înmatriculată
deoarece aceasta se deplasează de obicei cu viteze maxime cuprinse între 25-30
km/h, iar pe drumurile publice viteza legală de deplasare este de minim 30
km/h, fiind obligatorie asigurarea transportului acesteia pe drumurile publice.
Astfel, pentru a reuși să intervină prompt în locurile greu accesibile este
necesară transportarea autoșeniletei cât mai aproape de locul intervenției.
Drept urmare, pentru a asigura independența autoșeniletei în intervenții și
pentru buna implementare a proiectului, considerăm că este absolut necesară
achiziționarea și unei platforme de transport, valoarea acesteia fiind estimată
la 27.280 lei / buc., inclusiv TVA.
Astfel, valoarea totală a proiectului, așa cum rezultă din bugetul anexă la
Cererea de finanțare este de 2.687.266,00 lei, din care:
- 50.471,72 lei (2%) - Contribuția Asociației de Dezvoltare Intercomunitară
"Centrul Transilvaniei", din care 8.411,96 lei, reprezintă contribuția
Consiliului Județean Mureș;
- 2.473.114,28 lei (98%) - Contribuția comunitară (FEDER) și Contribuția publică
națională de la Bugetul de stat la finanțarea acordată, din care 412.185,72
lei revine județului Mureș. Este de menționat faptul că aceasta reprezintă
întreaga sumă ce mai poate fi accesată la nivelul Regiunii Centru prin domeniul
major de intervenție 3.3 al Programului Operațional Regional 2007-2013;
- 163.680,00 lei - cheltuială neeligibilă inclusiv TVA, din care 27.280 lei
trebuie suportat de județul Mureș. Această sumă acoperă valoarea estimată
a platformelor de transport a autoșeniletelor, declarate neeligibile de către
AMPOR prin adresa nr. 78879 din 02.10.2013.
În condițiile în care rambursarea/decontarea cheltuielilor din instrumente
structurale se va face ulterior efectuării acestora, fiecare județ membru
al Asociației va trebui să prevadă în buget și cofinanțarea resurselor financiare
necesare implementării optime a Proiectului.
În afară de asigurarea contribuției financiare, județul Mureș va desemna din
cadrul aparatului de specialitate al consiliului județean 5 persoane care
vor ocupa funcțiile de manager de proiect, asistent manager, consilier achiziții
publice, jurist și secretar în cadrul unității de implementare a proiectului.
Aceste persoane vor asigura managementul proiectului și vor îndeplini toate
sarcinile ce le revin în cadrul unității de implementare, în conformitate
cu atribuțiile specificate în cererea de finanțare.
Față de aspectele mai sus arătate, supunem spre aprobare activitățile cu care
va fi implicat Județul Mureș în managementul și implementarea proiectului
"Îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile"
și cheltuielile legate de Proiect, conform proiectului de hotărâre anexat.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
|
DIRECTOR EXECUTIV Valer Bățaga |