R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN

HOTĂRÂREA NR.163
din 31 octombrie 2013
privind aprobarea activităților cu care va fi implicat Județul Mureș în managementul și implementarea proiectului "Îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile" și a cheltuielilor legate de proiect

Consiliul Județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive nr.20.622 din 24 octombrie 2013 a Direcției Dezvoltare Regională și Implementare Proiecte, precum și avizele comisiilor de specialitate,
În conformitate cu prevederile cuprinse în Secțiunile II.1. și II.3. din Ghidul solicitantului pentru Axa prioritară 3 a POR 2007-2013 - "Îmbunătățirea infrastructurii sociale", Domeniul de intervenție 3.3 - "Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență",
Având în vedere prevederile O.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, cu modificările și completările ulterioare,
În baza prevederilor art. 91 alin. (5) lit. a) pct. 8 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
Ținând cont de Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr. 95/ 2007 privind aprobarea participării Județului Mureș, în calitate de membru fondator la constituirea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei", cu modificările ulterioare,
În temeiul art. 97 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

hotărăște:

Art.1. Se aprobă activitățile cu care va fi implicat Județul Mureș în managementul și implementarea proiectului "Îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile" (denumit în continuare Proiect), conform Cererii de finanțare cuprinsă în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se aprobă suportarea de către Consiliul Județean Mureș a sumei de 8.411,96 lei, reprezentând partea județului Mureș din contribuția solicitantului (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei") de 2% la cheltuielile eligibile ale Proiectului (inclusiv TVA eligibil).
Art.3. Se aprobă suportarea de către Consiliul Județean Mureș a sumei de 27.280 lei, reprezentând contribuția județului Mureș de o șesime din valoarea cheltuielilor neeligibile ale Proiectului și a TVA-ului aferent acestora.
Art.4. Se aprobă asigurarea de către Consiliul Județean Mureș a o șesime din resursele financiare necesare implementării optime a Proiectului în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale, precum și, dacă este cazul, acoperirii costurilor neeligibile și/sau conexe aferente proiectului.
Art.5. Utilizatorii finali ai echipamentelor achiziționate în cadrul Proiectului sunt inspectoratele județene pentru situații de urgență din Regiunea Centru, respectiv, în județul Mureș, Inspectoratul pentru Situații de Urgență "Horea" al județului Mureș.
Art.6. Transferul echipamentelor achiziționate prin intermediul Proiectului se va realiza printr-un contract de comodat, încheiat între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei" și fiecare utilizator final.
Art.7. Prezenta hotărâre se comunică Direcției Dezvoltare Regională și Implementare Proiecte, Direcției Economice și Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centrul Transilvaniei.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre
Contrasemnează
SECRETAR
Aurelian - Paul Cosma

 


ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Dezvoltare Regională și
Implementare Proiecte
Nr.20.622/24.10.2013

Expunere de motive
privind aprobarea activităților cu care va fi implicat Județul Mureș în managementul și implementarea proiectului "Îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile" și a cheltuielilor legate de proiect

În perioada decembrie 2008 - mai 2010, județele Regiunii Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu), prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei", au implementat proiectul "Achiziționare echipamente specifice pentru îmbunătățirea capacității și calității sistemului de intervenție în situații de urgență și pentru acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat, în Regiunea 7 Centru". Proiectul a fost finanțat prin Programul Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară 3 - "Îmbunătățirea infrastructurii sociale", Domeniul major de intervenție (DMI) 3.3 - "Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență".
În cadrul acestui proiect, investiția realizată în sistemul integrat de asistență medicală și tehnică în situații de urgență, în valoare de 35.483.614 lei (fără TVA), a contribuit la creșterea calității intervențiilor și implicit a acordării primului ajutor victimelor. Astfel, inspectoratele județene pentru situații de urgență din cele 6 județe au fost dotate cu 39 de autospeciale și echipamente pentru dotarea centrului mobil de comandă și control.
De asemenea, începând cu 28 martie 2013 A.D.I. Centrul Transilvaniei mai are în implementare proiectul "Echipamente pentru îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență", data finalizării acestuia fiind 27.06.2014. Proiectul este finanțat tot prin DMI 3.3 al Programului Operațional Regional, iar valoarea totală a acestuia este de 20.356.621,20 lei.
Prin intermediul celui de al doilea proiect sunt achiziționate 44 echipamente specifice, după cum urmează: 18 ambulanțe și 26 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă (22 de capacitate mică și 4 de capacitate mărită). Dintre acestea, județul Mureș beneficiază de 3 ambulanțe de prim ajutor, 1 ambulanță de terapie intensivă și 5 autospeciale de teren pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică.
Complementar celor două proiecte, se dorește înaintarea pe același DMI menționat mai sus, a cererii de finanțare pentru proiectul "Îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile". Prin intermediul acestuia se dorește achiziția a șase vehicule cu șenile/roți tip UTV cu capacitate mărită de trecere (autoșenilete) și echipamente conexe (echipamente speciale, autovehicul tractor, platformă de transport a autoșeniletelor), câte unul pentru fiecare județ, cu obiectivul de a îmbunătății intervențiile în zonele extrem de greu accesibile, fie din cauza naturii terenului fie din cauza condițiilor meteo extreme (zone montane abrupte, zone izolate din cauza înzăpezirilor sau ploilor).
Solicitantul eligibil, în sensul prevederilor secțiunii II.1. din Ghidul solicitantului, poate fi doar o asociație de dezvoltare intercomunitară constituită la nivel regional din toate județele unei regiuni de dezvoltare, criteriu îndeplinit astfel de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei", a cărei membri fondatori sunt cele 6 județe ale Regiunii Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu).
În același Ghid al solicitantului, la secțiunea II.3., este reglementat faptul că documentele anexe ale Cererii de finanțare sunt Hotărârile Consiliilor Județene componente ale asociației de dezvoltare intercomunitare, de aprobare a activităților cu care va fi implicat județul în managementul și implementarea proiectului și a participării cu o cotă parte la constituirea contribuției proprii a solicitantului (contribuție care să acopere cheltuielile eligibile necesare pentru implementarea proiectului, cheltuielile neeligibile și resursele financiare necesare implementării optime a proiectului în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale).
Totodată, este de precizat faptul că în conformitate cu prevederile art. 11^1 din HG nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare, pentru proiectele înaintate spre finanțare după data de 1 ianuarie 2012, cheltuiala cu TVA nedeductibilă este eligibilă pentru toate programele operaționale finanțate din instrumente structurale. Prin urmare, la realizarea bugetului proiectului TVA aferentă cheltuielilor eligibile este inclusă în categoria cheltuieli eligibile.
În ceea ce privește eligibilitatea echipamentelor propuse pentru achiziționare în cadrul proiectului, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin adresa nr. 78879/ 02.10.2013 ne informează asupra faptului că autovehiculul tractor și autoșenileta sunt considerate cheltuieli eligibile, iar platforma de transport a autoșeniletei cheltuială neeligibilă.
Autoșenileta nu poate circula pe drumurile publice și nu poate fi înmatriculată deoarece aceasta se deplasează de obicei cu viteze maxime cuprinse între 25-30 km/h, iar pe drumurile publice viteza legală de deplasare este de minim 30 km/h, fiind obligatorie asigurarea transportului acesteia pe drumurile publice. Astfel, pentru a reuși să intervină prompt în locurile greu accesibile este necesară transportarea autoșeniletei cât mai aproape de locul intervenției.
Drept urmare, pentru a asigura independența autoșeniletei în intervenții și pentru buna implementare a proiectului, considerăm că este absolut necesară achiziționarea și unei platforme de transport, valoarea acesteia fiind estimată la 27.280 lei / buc., inclusiv TVA.
Astfel, valoarea totală a proiectului, așa cum rezultă din bugetul anexă la Cererea de finanțare este de 2.687.266,00 lei, din care:
- 50.471,72 lei (2%) - Contribuția Asociației de Dezvoltare Intercomunitară "Centrul Transilvaniei", din care 8.411,96 lei, reprezintă contribuția Consiliului Județean Mureș;
- 2.473.114,28 lei (98%) - Contribuția comunitară (FEDER) și Contribuția publică națională de la Bugetul de stat la finanțarea acordată, din care 412.185,72 lei revine județului Mureș. Este de menționat faptul că aceasta reprezintă întreaga sumă ce mai poate fi accesată la nivelul Regiunii Centru prin domeniul major de intervenție 3.3 al Programului Operațional Regional 2007-2013;
- 163.680,00 lei - cheltuială neeligibilă inclusiv TVA, din care 27.280 lei trebuie suportat de județul Mureș. Această sumă acoperă valoarea estimată a platformelor de transport a autoșeniletelor, declarate neeligibile de către AMPOR prin adresa nr. 78879 din 02.10.2013.
În condițiile în care rambursarea/decontarea cheltuielilor din instrumente structurale se va face ulterior efectuării acestora, fiecare județ membru al Asociației va trebui să prevadă în buget și cofinanțarea resurselor financiare necesare implementării optime a Proiectului.
În afară de asigurarea contribuției financiare, județul Mureș va desemna din cadrul aparatului de specialitate al consiliului județean 5 persoane care vor ocupa funcțiile de manager de proiect, asistent manager, consilier achiziții publice, jurist și secretar în cadrul unității de implementare a proiectului. Aceste persoane vor asigura managementul proiectului și vor îndeplini toate sarcinile ce le revin în cadrul unității de implementare, în conformitate cu atribuțiile specificate în cererea de finanțare.
Față de aspectele mai sus arătate, supunem spre aprobare activitățile cu care va fi implicat Județul Mureș în managementul și implementarea proiectului "Îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență în zone greu accesibile" și cheltuielile legate de Proiect, conform proiectului de hotărâre anexat.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre

 

  DIRECTOR EXECUTIV
Valer Bățaga