R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN

HOTĂRÂREA NR.171
din 14 noiembrie 2013
privind solicitarea adresată Guvernului României referitoare la "Palatul Administrativ" din Tîrgu Mureș și anexele acestuia

Consiliul Județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive a Direcției Economice nr.21140 din 12 noiembrie 2013, precum și avizul comisiilor de specialitate,
Având în vedere adresa Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr.87160 din 29.10.2013,
Ținând cont de prevederile art.3 alin.(1) din Legea nr.340/2004 privind prefectul și instituția prefectului, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
În baza prevederilor art.9 alin.(1) din Legea nr.213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art.867-868 din Legea nr.287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul art.97 alin.(1) din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

hotărăște:

Art.1. (1) Se solicită Guvernului României trecerea imobilului "Palatul Administrativ", situat în municipiul Tîrgu Mureș, Piața Victoriei, nr.1, județul Mureș și a imobilului "garaj + birou", situat în municipiul Tîrgu Mureș, str.Călărașilor, nr.46, din domeniul public al statului și din administrarea Instituției Prefectului - Județul Mureș, în domeniul public al județului Mureș și în administrarea Consiliului Județean Mureș.
(2) Datele de identificare ale imobilelor menționate la alin.(1) sunt evidențiate în anexa ce face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Consiliul Județean Mureș va asigura spațiile necesare funcționării Instituției Prefectului - Județul Mureș și a birourilor teritoriale ale deputaților și senatorilor județului Mureș.
Art.2. În situația în care politicile publice la nivel guvernamental nu permit transmiterea dreptului de proprietate, se solicită Guvernului României transmiterea imobilelor menționate și identificate în alin.(1) și (2) ale art.1 din prezenta hotărâre, din administrarea Instituției Prefectului - Județul Mureș în administrarea Consiliului Județean Mureș.
Art.3. Se mandatează Președintele Consiliului Județean Mureș cu desfășurarea procedurilor reglementate de H.G. nr.561/2009, în vederea avizării și prezentării spre adoptare Guvernului României a proiectului de act normativ având obiectul de reglementare prevăzut la art.1 și 2.
Art.4. Prezenta hotărâre se comunică Direcției Economice din cadrul Consiliului Județean Mureș și Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre
Contrasemnează
SECRETAR
Aurelian - Paul Cosma

 


ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Economică
Nr.21140 din 12 noiembrie 2013

EXPUNERE DE MOTIVE
privind solicitarea adresată Guvernului României referitoare la "Palatul Administrativ" din Tîrgu Mureș și anexele acestuia

Imobilul "Palatul Administrativ", situat în municipiul Tîrgu Mureș, Piața Victoriei nr.1 (fostă str. Primăriei, nr.2), a fost construit în perioada 1905-1907, în stil "Secession", cu destinația de administrație publică, fiind încadrat ca monument istoric de categoria A, înscris în Lista monumentelor istorice la poziția 109, având codul MS-II-m-A-15575.
Înainte de 1989, în perioada comunistă, în imobilul aflat în proprietatea statului și-au desfășurat activitatea fostul Consiliu Popular Județean Mureș și Comitetul Județean Mureș al fostului Partid Comunist Român.
După revoluție, prin H.G. nr.115/1990 privind aplicarea Decretului - Lege nr.30/1990, sediile Comitetelor Județene ale fostului Partid Comunist au trecut în administrarea primăriilor județene, care aveau rol de administrație județeană (Consiliul Județean Mureș și Prefectura Județului Mureș nefiind la acea dată înființate).
În anul 1994, în baza H.G. nr.706 privind trecerea palatelor administrative din municipiile reședințe de județ în administrarea instituțiilor prefectului, imobilul "Palatul Administrativ" situat în municipiul Tîrgu Mureș str. Primăriei nr.2 și imobilul "garaj +birou", situat în municipiul Tîrgu Mureș, str. Călărașilor, nr.46, au trecut în administrarea Prefecturii Județului Mureș.
În fapt, administrarea acestor imobile se realizează de către Consiliul Județean Mureș care are sediul în Palatul Administrativ alături de Instituția Prefectului. Autoritatea publică județeană administrează imobilele în cauză încă din anul 1990, fiind inițial inventariate în domeniul public al județului și în această calitate Consiliul Județean Mureș a încheiat toate contractele de furnizare utilități (energie electrică, gaz metan, apă, telefon), recuperând de la Instituția Prefectului cota parte din cheltuieli, în funcție de spațiile ocupate, iar în ceea ce privește imobilul "garaj + birou", situat în municipiul Tîrgu Mureș, str. Călărașilor, nr.46 Consiliul Județean Mureș, a încheiat contractele de închiriere cu instituțiile publice care dețin spații în acest imobil .
De asemenea, de-a lungul timpului, cheltuielile de reparații și investiții aferente clădirii și anexelor acesteia au fost suportate de către Consiliul Județean Mureș, recuperate doar parțial în cotă parte de la Instituția Prefectului, pe motiv că nu i-au fost alocate sume de la bugetul de stat cu această destinație.
Acest fapt, a condus în anul 2008 la sesizarea Curții de Conturi privind nelegalitatea modului de cheltuire a banilor publici, apreciindu-se că s-a produs un prejudiciu asupra bugetului județului.
Menționăm faptul că majoritatea spațiilor sunt ocupate de Consiliul Județean Mureș (circa 70%) iar, pe de altă parte, Instituția Prefectului nefiind ordonator principal de credite, nu poate decide asupra bugetului, întâmpinând dificultăți în alocarea sumelor necesare reparațiilor și investițiilor, motiv pentru care, imobilul ce are statut de monument istoric este supus degradării, afectând funcționarea în condiții optime a instituțiilor locatare precum și imaginea acestora.
Mai mult "Palatul Administrativ" face corp comun cu fostul "Hotel Parc", care a aparținut de asemenea fostului Partid Comunist, în prezent proprietate a județului Mureș, având puncte comune de asigurare a utilităților, inclusiv centrală termică comună, contractele de furnizare fiind încheiate de către Consiliul Județean Mureș.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice prin adresa nr.87160/2013, solicită acordul cu privire la transmiterea dreptului de administrare asupra imobilului "Palatul Administrativ" de la Instituția Prefectului Județul Mureș, la Consiliul Județean Mureș.
Având în vedere că autoritatea publică județeană are posibilitatea accesării unor fonduri în cadrul Programului Operațional Regional pentru restaurarea, consolidarea, protecția, conservarea patrimoniului cultural național și modernizarea infrastructurii conexe dacă are în administrare obiectivul de patrimoniu, considerăm oportună transmiterea imobilului în domeniul public al județului și în administrarea Consiliului Județean Mureș.
De asemenea, art.3 din Legea nr.340/2004 stipulează că imobilul în care își are sediul Instituția Prefectului poate fi atât proprietate publică a statului cât și a județului, iar conform punctului II alin.(2) din Anexa 1 la Legea nr.213/1998, terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea consiliul județean și aparatul propriu al acestuia, fac parte din domeniul public al județului, dacă nu au fost declarate de uz sau interes public național, sens în care pentru buna funcționare a Consiliului Județean și a Instituției Prefectului, propunem trecerea imobilului "Palatul Administrativ" situat în municipiul Tîrgu Mureș, Piața Victoriei, nr.1 și a imobilului "garaj, spălătorie, depozit", situat în municipiul Tîrgu Mureș, str. Călărașilor, nr.46, din domeniul public al statului și din administrarea Instituției Prefectului - Județul Mureș, în domeniul public al județului Mureș și în administrarea Consiliului Județean Mureș.
Față de cele prezentate mai sus, supunem spre dezbatere și aprobare proiectul de hotărâre alăturat.

 

PREȘEDINTE
Ciprian Dobre

DIRECTOR EXECUTIV
Bartha Iosif