R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR.171
din 14 noiembrie 2013
privind solicitarea adresată Guvernului României referitoare la "Palatul
Administrativ" din Tîrgu Mureș și anexele acestuia
Consiliul Județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive a Direcției Economice nr.21140
din 12 noiembrie 2013, precum și avizul comisiilor de specialitate,
Având în vedere adresa Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației
Publice nr.87160 din 29.10.2013,
Ținând cont de prevederile art.3 alin.(1) din Legea nr.340/2004 privind prefectul
și instituția prefectului, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
În baza prevederilor art.9 alin.(1) din Legea nr.213/1998 privind bunurile
proprietate publică, cu modificările și completările ulterioare, precum și
ale art.867-868 din Legea nr.287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu
modificările și completările ulterioare,
În temeiul art.97 alin.(1) din Legea administrației publice locale nr.215/2001,
republicată, cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1. (1) Se solicită Guvernului României
trecerea imobilului "Palatul Administrativ", situat în municipiul
Tîrgu Mureș, Piața Victoriei, nr.1, județul Mureș și a imobilului "garaj
+ birou", situat în municipiul Tîrgu Mureș, str.Călărașilor, nr.46, din
domeniul public al statului și din administrarea Instituției Prefectului -
Județul Mureș, în domeniul public al județului Mureș și în administrarea Consiliului
Județean Mureș.
(2) Datele de identificare ale imobilelor menționate la alin.(1) sunt evidențiate
în anexa ce face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Consiliul Județean Mureș va asigura spațiile necesare funcționării Instituției
Prefectului - Județul Mureș și a birourilor teritoriale ale deputaților și
senatorilor județului Mureș.
Art.2. În situația în care politicile publice
la nivel guvernamental nu permit transmiterea dreptului de proprietate, se
solicită Guvernului României transmiterea imobilelor menționate și identificate
în alin.(1) și (2) ale art.1 din prezenta hotărâre, din administrarea Instituției
Prefectului - Județul Mureș în administrarea Consiliului Județean Mureș.
Art.3. Se mandatează Președintele Consiliului
Județean Mureș cu desfășurarea procedurilor reglementate de H.G. nr.561/2009,
în vederea avizării și prezentării spre adoptare Guvernului României a proiectului
de act normativ având obiectul de reglementare prevăzut la art.1 și 2.
Art.4. Prezenta hotărâre se comunică Direcției
Economice din cadrul Consiliului Județean Mureș și Ministerului Dezvoltării
Regionale și Administrației Publice.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
Contrasemnează SECRETAR Aurelian - Paul Cosma |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Economică
Nr.21140 din 12 noiembrie 2013
EXPUNERE DE MOTIVE
privind solicitarea adresată Guvernului României referitoare la "Palatul
Administrativ" din Tîrgu Mureș și anexele acestuia
Imobilul "Palatul Administrativ", situat în municipiul Tîrgu Mureș,
Piața Victoriei nr.1 (fostă str. Primăriei, nr.2), a fost construit în perioada
1905-1907, în stil "Secession", cu destinația de administrație publică,
fiind încadrat ca monument istoric de categoria A, înscris în Lista monumentelor
istorice la poziția 109, având codul MS-II-m-A-15575.
Înainte de 1989, în perioada comunistă, în imobilul aflat în proprietatea
statului și-au desfășurat activitatea fostul Consiliu Popular Județean Mureș
și Comitetul Județean Mureș al fostului Partid Comunist Român.
După revoluție, prin H.G. nr.115/1990 privind aplicarea Decretului - Lege
nr.30/1990, sediile Comitetelor Județene ale fostului Partid Comunist au trecut
în administrarea primăriilor județene, care aveau rol de administrație județeană
(Consiliul Județean Mureș și Prefectura Județului Mureș nefiind la acea dată
înființate).
În anul 1994, în baza H.G. nr.706 privind trecerea palatelor administrative
din municipiile reședințe de județ în administrarea instituțiilor prefectului,
imobilul "Palatul Administrativ" situat în municipiul Tîrgu Mureș
str. Primăriei nr.2 și imobilul "garaj +birou", situat în municipiul
Tîrgu Mureș, str. Călărașilor, nr.46, au trecut în administrarea Prefecturii
Județului Mureș.
În fapt, administrarea acestor imobile se realizează de către Consiliul Județean
Mureș care are sediul în Palatul Administrativ alături de Instituția Prefectului.
Autoritatea publică județeană administrează imobilele în cauză încă din anul
1990, fiind inițial inventariate în domeniul public al județului și în această
calitate Consiliul Județean Mureș a încheiat toate contractele de furnizare
utilități (energie electrică, gaz metan, apă, telefon), recuperând de la Instituția
Prefectului cota parte din cheltuieli, în funcție de spațiile ocupate, iar
în ceea ce privește imobilul "garaj + birou", situat în municipiul
Tîrgu Mureș, str. Călărașilor, nr.46 Consiliul Județean Mureș, a încheiat
contractele de închiriere cu instituțiile publice care dețin spații în acest
imobil .
De asemenea, de-a lungul timpului, cheltuielile de reparații și investiții
aferente clădirii și anexelor acesteia au fost suportate de către Consiliul
Județean Mureș, recuperate doar parțial în cotă parte de la Instituția Prefectului,
pe motiv că nu i-au fost alocate sume de la bugetul de stat cu această destinație.
Acest fapt, a condus în anul 2008 la sesizarea Curții de Conturi privind nelegalitatea
modului de cheltuire a banilor publici, apreciindu-se că s-a produs un prejudiciu
asupra bugetului județului.
Menționăm faptul că majoritatea spațiilor sunt ocupate de Consiliul Județean
Mureș (circa 70%) iar, pe de altă parte, Instituția Prefectului nefiind ordonator
principal de credite, nu poate decide asupra bugetului, întâmpinând dificultăți
în alocarea sumelor necesare reparațiilor și investițiilor, motiv pentru care,
imobilul ce are statut de monument istoric este supus degradării, afectând
funcționarea în condiții optime a instituțiilor locatare precum și imaginea
acestora.
Mai mult "Palatul Administrativ" face corp comun cu fostul "Hotel
Parc", care a aparținut de asemenea fostului Partid Comunist, în prezent
proprietate a județului Mureș, având puncte comune de asigurare a utilităților,
inclusiv centrală termică comună, contractele de furnizare fiind încheiate
de către Consiliul Județean Mureș.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice prin adresa nr.87160/2013,
solicită acordul cu privire la transmiterea dreptului de administrare asupra
imobilului "Palatul Administrativ" de la Instituția Prefectului
Județul Mureș, la Consiliul Județean Mureș.
Având în vedere că autoritatea publică județeană are posibilitatea accesării
unor fonduri în cadrul Programului Operațional Regional pentru restaurarea,
consolidarea, protecția, conservarea patrimoniului cultural național și modernizarea
infrastructurii conexe dacă are în administrare obiectivul de patrimoniu,
considerăm oportună transmiterea imobilului în domeniul public al județului
și în administrarea Consiliului Județean Mureș.
De asemenea, art.3 din Legea nr.340/2004 stipulează că imobilul în care își
are sediul Instituția Prefectului poate fi atât proprietate publică a statului
cât și a județului, iar conform punctului II alin.(2) din Anexa 1 la Legea
nr.213/1998, terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea consiliul
județean și aparatul propriu al acestuia, fac parte din domeniul public al
județului, dacă nu au fost declarate de uz sau interes public național, sens
în care pentru buna funcționare a Consiliului Județean și a Instituției Prefectului,
propunem trecerea imobilului "Palatul Administrativ" situat în municipiul
Tîrgu Mureș, Piața Victoriei, nr.1 și a imobilului "garaj, spălătorie,
depozit", situat în municipiul Tîrgu Mureș, str. Călărașilor, nr.46,
din domeniul public al statului și din administrarea Instituției Prefectului
- Județul Mureș, în domeniul public al județului Mureș și în administrarea
Consiliului Județean Mureș.
Față de cele prezentate mai sus, supunem spre dezbatere și aprobare proiectul
de hotărâre alăturat.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
DIRECTOR EXECUTIV |