R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR.174
din 28 noiembrie 2013
privind aprobarea Planului de administrare al Consiliului de Administrație
al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș
Consiliul Județean Mureș,
Văzând Planul de Administrare depus de către Consiliul de Administrație al
Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, revizuit
conform documentației înaintate cu adresa nr.5156/16.09.2013, Expunerea
de motive nr. 17626/21.11.2013, elaborată în comun de Direcția Juridică
și Administrație Publică, Direcția Tehnică și Direcția Economică, la proiectul
de hotărâre privind aprobarea Planului de Administrare al Consiliului de Administrație
al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, precum
și avizele comisiilor de specialitate,
Având în vedere prevederile art.5 și ale art.13 din O.U.G. nr. 109/2011 privind
guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și cele ale HCJM
nr.65/31.05.2012 privind constituirea Consiliului de Administrație al Regiei
Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, respectiv ale HCJM
nr.111/2012 privind solicitarea adresată Consiliului de Administrație al Regiei
Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș pentru revizuirea
Planului de Administrare al regiei,
În temeiul prevederilor alin. (1) lit."a" coroborat cu alin.(2),
lit."d" ale art. 91, precum și cu cele ale art. 97 din Legea administrației
publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările
ulterioare,
hotărăște:
Art.1. Se aprobă Planul de Administrare
al Consiliului de Administrație al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș, conform anexei
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Hotărârea se comunică Instituției
Prefectului - Județul Mureș, Direcției Economice din cadrul Consiliului Județean
Mureș și Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș care
va răspunde de aducerea sa la îndeplinire.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
Contrasemnează SECRETAR Aurelian - Paul Cosma |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Juridică și Administrație Publică
Serviciul Juridic
Nr. 17626/21.11.2013
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre privind aprobarea Planului de administrare al Consiliului
de Administrație al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu
Mureș
O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice,
luând în considerare contextul economic și, având în vedere necesitatea stringentă
de eficientizare a activității întreprinderilor publice, a modificat unele
reguli care guvernau sistemul de administrare și control în cadrul întreprinderilor
publice, precum și raporturile dintre autoritatea publică tutelară și organele
întreprinderii publice, între Consiliul de administrație, directori, acționari
și alte persoane interesate.
Motivația ordonanței de urgență s-a regăsit și în cazul R.A. Aeroportul Transilvania
Tîrgu Mureș. Necesitatea instituirii unui management performant la regie impunea
aplicarea de îndată, în opinia autorității publice a administrației publice
locale constituită la nivelul județului Mureș, a noului mecanism de guvernare
corporatistă reglementat prin această ordonanță. În acest sens, Consiliul
Județean Mureș a adoptat Hotărârea nr.25 din 29 februarie 2012.
În această ordine de idei, pe de o parte, s-a procedat la efectuarea de urgență
a modificării Regulamentului de organizare și funcționare a Aeroportului și
la aprobarea declanșării procedurii de Constituire a noului Consiliu de administrație
iar, pe de altă parte, ulterior, s-a procedat la selectarea noilor administratori
ai Regiei, după aplicarea unei proceduri speciale reglementate de actul normativ
mai sus indicat, selectare ce constituie un prim pas spre un management modern,
performant, eficient, la un operator economic de talia și cu specificul Regiei
Autonome "Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș".
Pentru ducerea la îndeplinire a Hotărârii Consiliului Județean Mureș mai
sus menționată, în conformitate cu prevederile art.104, alin.(1), lit."f"
din Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, Președintele Consiliului Județean
Mureș a demarat procedura de selecție prealabilă a candidaților, finalizată
cu desemnarea noului Consiliu de Administrație al Regiei.
Potrivit actului de desemnare, Consiliul de Administrație, are obligația să
prezinte Consiliului Județean Mureș, spre aprobare, în condițiile legii un
Plan de administrare a regiei. Această obligație este fundamentată și din
perspectiva faptului că Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania Tîrgu
Mureș", prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.107/2011, cu modificările
ulterioare, i-a fost încredințat Serviciul de Interes Economic General (SIEG),
constând în:
a) construirea infrastructurii aeroportuare și a echipamentelor: piste de
decolare, terminale, platforme, turn de control sau a instalațiilor care le
sprijină în mod direct: instalații de stingere a incendiilor, echipamente
de securitate sau de siguranță;
b) operarea infrastructurii, a echipamentelor și a instalațiilor care le sprijină
în mod direct, cuprinzând întreținerea, repararea, modernizarea și administrarea
infrastructurii aeroportului;
c) furnizarea de servicii aeroportuare auxiliare transportului aerian;
d) furnizarea de servicii de control al traficului aerian, stingere a incendiilor,
servicii de urgență, servicii de siguranță;
e) asigurarea, în condițiile legii, a spațiilor și a utilităților necesare
autorităților publice care efectuează activități specifice de control pe aeroport;
f) prelucrarea zborurilor cu aeronave scutite, conform legii, de la plata
tarifelor aeroportuare, inclusiv a pasagerilor acestor aeronave;
g) achiziția și întreținerea echipamentelor specifice necesare deservirii
la sol a aeronavelor scutite, conform legii, de plata tarifelor aeroportuare;
h) protecția infrastructurii aeroportului.
În îndeplinirea obligațiilor mai sus menționate, Consiliul de Administrație
al regiei a depus un prim Plan de Administrare, înregistrat la sediul autorității
tutelare în termenul de 90 de zile de la constituirea sa - sub nr.15044/29.08.2012.
Analizând acest Plan de Administrare cu un conținut sumar - prezentat pe 27
de pagini, au fost constatate deficiențe majore, ceea ce a determinat emiterea
HCJM nr.111/2012 prin care autoritatea tutelară a solicitat revizuirea acestuia,
în condițiile legii.
Menționăm faptul că, acest material depus la sediul autorității - în prima
formă, nu prezenta structura conformă a unui plan de administrare, respectiv
nu prevedea strategii detaliate, clare, fundamentate și realiste, elaborate
pentru fiecare dintre cele 7 obiective principale, respectiv pentru cele 9
criterii de performanță stabilite prin contractele de mandat încheiate cu
membri consiliului de administrație.
În sensul arătat, autoritatea tutelară solicitând revizuirea Planului a stabilit
prin HCJM nr.111/2012 elementele principale pe care trebuie să le prevadă
strategiile propuse pentru îndeplinirea obiectivelor și criteriilor de performanță
statuate prin contractele de mandat încheiate cu administratorii desemnați.
Întrucât, ulterior acestei solicitări a autorității tutelare, Consiliul de
administrație al regiei a suferit mai multe modificări în componența sa, prin
demisia administratorilor executivi - președinte și vicepreședinte, constatată
prin HCJM nr.135/29.11.2012 și HCJM nr.88/20.06.2013, precum și a unui alt
membru - constatată prin HCJM nr.153/20.12.2012, urmând derularea altor proceduri
de selecție de noi membri care să completeze consiliu, nu a mai fost înaintat
un alt plan revizuit conform deciziei de îndrumare dată de autoritatea tutelară
prin dispozitivul HCJM nr.111/2012.
Astfel, urmare alegerii unui nou administrator executiv - președinte al Consiliului
de administrație, desemnat prin HCJM nr. 98/20.06.2013, cu adresa înregistrată
la sediul Consiliului Județean Mureș sub nr.17626/16.09.2013 a fost înaintat
spre aprobare Planul de administrare al Consiliului de Administrație al regiei,
anexă la prezentul proiect de hotărâre.
Precizăm că, evaluarea Planului de administrare a făcut obiectul unei analize interdepartamentale, efectuată de către specialiștii din aparatul propriu de specialitate al Consiliului Județean Mureș, atât din punct de vedere economic și tehnic, cât și din punct de vedere juridic, constatându-se următoarele:
I. Planul de administrare înaintat spre aprobare respectă conținutul cadru
și elementele de structură instituite prin Hotărârea Consiliului Județean
Mureș nr.111/2012, adică:
- Pentru fiecare dintre obiectivele și criteriile de performanță statuate
prin contractele de mandat încheiate, Planul de Administrare revizuit prevede
strategii de administrare care cuprind elemente precum:
a).Definirea obiectivului/criteriului de performanță;
b).Situația actuală a obiectivului/criteriului de performanță;
c).Strategia de administrare pentru atingerea obiectivului/criteriului de
performanță;
d).Analiza financiară;
e).Rezultate preconizate după implementarea strategiei;
- Strategiile Planului de administrare sunt abordate în concordanță cu obligația
de serviciu public și justifică îndeplinirea acestei obligații;
- Analiza financiară justifică și reflectă situația specială a operatorului
economic, de beneficiar al compensației publice pentru aducerea la îndeplinire
a SIEG;
- Aprobarea Planului de administrare și implementarea acestuia nu conduce
la atragerea unor consecințe economice și juridice negative din perspectiva
că Regia, în calitate de titular al obligației de serviciu public este beneficiara
compensației financiare publice.
II. Strategia de administrare propusă este astfel concepută încât să poată
atinge obiectivele stabilite prin contractele de mandat și anume:
- finalizarea investițiilor în curs;
- promovarea proiectului de dezvoltare infrastructură POS-T;
- diversificarea și ridicarea calității serviciilor aeroportuare în vederea
creșterii veniturilor proprii și a gradului de autofinanțare;
- dezvoltarea colaborărilor și parteneriatelor pentru creșterea traficului
aerian și a numărului de pasageri (ex. atragerea a 5 curse regulate/săptămână
operate de Tarom);
- promovarea potențialului regional și a serviciilor aeroportuare;
- îndeplinirea activităților specifice Serviciului de Interes Economic General
încredințat conform HCJM nr.107/2011 cu respectarea legislației interne și
Directivelor comunitare,
respectiv criteriile de performanță ale consiliului regiei și anume:
- realizarea veniturilor proprii și reducerea pierderilor;
- perioada de recuperare a creanțelor;
- ponderea cheltuielilor cu personalul în costuri;
- productivitatea muncii;
- zile de inoperabilitate aeroportuară din motive imputabile regiei;
- gradul de autofinanțare - prin creșterea cifrei de afaceri și a profiturilor;
- realizarea Programului de investiții și reparații;
- număr de pasageri deserviți.
În sensul arătat, în planul de administrare propus sunt asumate măsuri concrete
pentru atingerea obiectivelor, activitățile prezentate în cadrul fiecărui
obiectiv fiind corelate în mod clar cu strategia. De asemenea, la nivelul
analizei financiare aferente fiecărui obiectiv, sunt identificate sursele
de finanțare, modul de alocare al acestora, costurile estimate precum și veniturile
nete estimate ale obiectivelor de investiții.
III. Punctele slabe ale regiei sunt determinate în mod conștient, respectiv punctele tari sunt realist identificate iar soluțiile propuse sunt corelate în mod corespunzător între cei doi parametri. În acest sens strategia de marketing recomandată este cea de "cost leadership", ceea ce presupune servicii de calitate la cel mai bun preț de pe piața din România, propunându-se totodată definirea locului pe piață a Aeroportului Transilvania - Tîrgu Mureș, ca aeroport low cost cu mesajele de promovare specifice activității de tip low cost.
IV. Acțiunile propuse în vederea punerii în aplicare a planului de administrare sunt coerente și consistente, fiind identificate astfel de măsuri atât pe termen scurt de 3 - 6 luni și pe termen mediu de 6 luni - 2 ani, cât și pe termen lung de peste 2 ani. În acest sens activitățile prognozate sunt detaliate, prezentând modul de alocare al personalului existent și al resurselor financiare, cu o fundamentare realistă a prognozei de resursă umană și financiară ce urmează a fi utilizate, luându-se în calcul riscurile identificate cu stabilirea unor măsuri concrete de îndepărtare a acestora.
V. Planul de administrare cuprinde și un plan de marketing prin care se definește o strategie de vânzări și marketing a RA Aeroportul Transilvania - Tîrgu Mureș pentru atingerea obiectivelor și criteriilor de performanță stabilite prin contractele de mandat încheiate de Consiliul Județean Mureș cu administratorii desemnați, conținând obiective și acțiuni prefigurate în vederea înregistrării beneficiilor estimate .
În concluzie, ipotezele abordate în planul de administrare analizat în vederea promovării lui spre aprobarea consiliului, sunt fundamentate fiind în concordanță cu celelalte date incluse în plan, utilizate la justificarea acestora, constituind astfel elemente de certitudine care pot sta la baza unei proiecții economice realiste.
Față de toate considerentele mai sus arătate și argumentate, urmare evaluării Planului de Administrare revizuit - depus la autoritatea tutelară de Consiliul de Administrație al regiei, apreciem că acesta poate fi aprobat fiind realist și pe cale de consecință fezabil, asigurând premizele necesare realizării serviciului de interes economic general încredințat regiei prin HCJM nr.107/2011 privind încredințarea serviciului de interes economic general Regiei Autonome Aeroport Transilvania Tîrgu Mureș, cu modificările ulterioare.
Prin urmare, având în vedere și prevederile O.U.G. nr. 109/2011, precum și pe cele ale HCJM nr.65/2012 și HCJM nr.111/2012, supunem aprobării proiectul de hotărâre alăturat privind aprobarea Planului de Administrare revizuit al Consiliului de Administrație al Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, în condițiile legii.
PREȘEDINTE
Ciprian Dobre