R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR.181
din 19 decembrie 2013
pentru stabilirea unor măsuri de organizare la Regia Autonomă "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș
Consiliul Județean Mureș,
Luând act de Sentința civilă nr.2918/10.07.2013, pronunțată de Tribunalul
Mureș în dosarul nr.5105/102/2012, rămasă irevocabilă prin Decizia nr.8305/06.12.2013
pronunțată de Curtea de Apel Tîrgu Mureș în recurs,
Văzând Expunerea de motive nr.24479 /18.12.2013, elaborată
de Direcția Juridică și Administrație Publică la proiectul de hotărâre privind
stabilirea unor măsuri de organizare la Regia Autonomă "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș, precum și avizele comisiilor de specialitate,
Având în vedere prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă
a întreprinderilor publice, precum și cele ale HCJM nr.25/29.02.2012 privind
implementarea guvernanței corporative la RA "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș,
În temeiul prevederilor alin. (1) lit."a" coroborat cu alin.(2),
lit."d" ale art. 91, ale art. 97, precum și ale art.43, alin.(1)
coroborat cu cele ale art.98 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001,
republicată, cu modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art.1. Se constată încetarea mandatului
Consiliului de Administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania" Tîrgu
Mureș, desemnat prin HCJM nr.69/2009, la data împlinirii termenului pentru
care a fost desemnat - 25 iunie 2013.
Art.2. (1) Se desemnează ca administratori
interimari următoarele persoane:
- Vladimir Mihai Vasilescu administrator executiv
- președinte al Consiliului de Administrație;
- Luminița Gherendi, administrator executiv - vicepreședinte
al Consiliului de Administrație;
- Viorica Dobroiu, reprezentant al Ministerului Finanțelor
- administrator neexecutiv;
- Toni Băceanu, administrator neexecutiv;
- Simona Camelia Biriș, administrator neexecutiv.
(2) Mandatul administratorilor interimari nominalizați la alin.(1) este acordat
pentru toată durata derulării procedurii de selecție prealabilă a candidaților
pentru Consiliul de Administrație, respectiv până la desemnarea noilor administratori,
dar nu mai mult de 3 luni de la data adoptării prezentei hotărâri.
(3) Administratorii interimari desemnați prin alin.(1), care dețin funcții
în actuala structură organizatorică - organigrama Regiei, au obligația exercitării
în perioada de interimat și a atribuțiilor aferente funcțiilor deținute -
prin cumul, fără a beneficia de o remunerare suplimentară pentru activitatea
de administrator.
(4) Președintele Consiliului de Administrație interimar - desemnat în persoana
dlui Vladimir Mihai Vasilescu, respectiv reprezentantul Ministerului Finanțelor
Publice - dna Viorica Dobroiu, își mențin pe perioada interimatului nivelul
indemnizației de care beneficiază fiecare la data adoptării prezentei hotărâri.
Art.3. Organizarea și funcționarea RA "Aeroportul
Transilvania" Tîrgu Mureș, operează în baza Regulamentului de Organizare
și Funcționare aprobat prin HCJM nr.25/2012, cu excepția dispozițiilor cuprinse
la art.15 raportat la structura și cerințele impuse administratorilor, acestea
neaplicându-se consiliului de administrație interimar ci doar administratorilor
ce vor fi selectați și desemnați în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011
.
Art.4. (1) Se împuternicește Președintele
Consiliului Județean Mureș - domnul Ciprian Dobre, cu efectuarea tuturor demersurilor
necesare și derularea procedurilor legale în vederea selectării noilor administratori
ai RA "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, pentru care nu există
o procedură validă de selecție, în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011
și ale dispozițiilor HCJM nr.25/2012.
(2) Remunerația administratorilor va fi stabilită de către autoritatea tutelară
prin actul de desemnare a acestora, fiind cuprinsă între minimul indemnizației
aprobate prin anexa la HCJM nr.25/2012 și maximul indemnizației fixe lunare
reglementat de art.8, alin.(3) și (4) din OUG nr.109/2011.
Art.5. Prezenta hotărâre se comunică Instituției
Prefectului - Județul Mureș, Direcției Economice din cadrul Consiliului Județean
Mureș și Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș care
va răspunde de aducerea sa la îndeplinire.
PREȘEDINTE Ciprian Dobre |
Contrasemnează SECRETAR Aurelian - Paul Cosma |
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Juridică și Administrație Publică
Nr. 24.479/18.12.2013
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre pentru stabilirea unor măsuri de organizare la Regia
Autonomă "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș
O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice,
luând în considerare contextul economic și, având în vedere necesitatea stringentă
de eficientizare a activității întreprinderilor publice, a modificat unele
reguli care guvernau sistemul de administrare și control în cadrul întreprinderilor
publice, precum și raporturile dintre autoritatea publică tutelară și organele
întreprinderii publice, între Consiliul de administrație, directori, acționari
și alte persoane interesate.
Motivația ordonanței de urgență s-a regăsit și în cazul R.A. Aeroportul Transilvania
Tîrgu Mureș iar, necesitatea instituirii unui management performant la regie
a determinat autoritatea publică județeană să aplice de îndată, noul mecanism
de guvernare corporatistă reglementat prin această ordonanță.
În sensul mai sus arătat, Consiliul Județean Mureș a adoptat Hotărârea nr.25
din 29 februarie 2012. În această ordine de idei, pe de o parte, s-a procedat
la efectuarea de urgență a modificării Regulamentului de organizare și funcționare
a Aeroportului și la aprobarea declanșării procedurii de Constituire a noului
Consiliu de administrație iar, pe de altă parte, ulterior, s-a procedat la
selectarea noilor administratori ai Regiei, după aplicarea unei proceduri
speciale reglementate de actul normativ mai sus indicat, selectare care, în
opinia autorității publice județene, a constituit primul pas spre un management
modern, performant și eficient, la un operator economic de talia și cu specificul
Regiei Autonome "Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș".
Astfel, urmare selecției prealabile a candidaților realizată în condițiile
de reglementare ale OUG nr.109/2011, prin HCJM nr.65/2012 a fost constituit
primul Consiliu de Administrație al R.A. "Aeroportul Transilvania"
Tîrgu Mureș în structura reglementată de OUG nr.109/2011.
HCJM nr.65/2012 a fost contestată în instanță de fostul Președinte al Consiliului
de Administrație iar, prin Sentința civilă nr.2918/10.07.2013, pronunțată
de Tribunalul Mureș în dosarul nr.5105/102/2012, rămasă irevocabilă prin Decizia
nr.8305/06.12.2013 pronunțată de Curtea de Apel Tîrgu Mureș în recurs, instanța
de judecată a dispus anularea acesteia, inclusiv a operațiunilor premergătoare
constând în procedura de selecție prealabilă a noilor administratori ai Regiei.
Precizăm faptul că motivarea pe care se sprijină soluția dată de instanță are în vedere două aspecte, respectiv pe de o parte faptul că aplicarea OUG nr.109/2011 nu se impunea ca o obligație imperativă a autorității decât o dată cu încetarea mandatului Consiliului de Administrație aflat în funcție la data adoptării ordonanței, iar, pe de altă parte, faptul că o implementare de îndată a ordonanței - peste un mandat în derulare a administratorilor aflați în funcție, putea fi dispusă - mandatul administratorilor fiind unul revocabil, însă într-o atare situație se impunea revocarea expresă a mandatelor acordate acestora - fie fără reținerea vreunei culpe și în acest caz cu plata de despăgubiri aferente, fie cu menționarea culpei reținute, după caz.
Menționăm că, ulterior adoptării HCJM nr.65/2012, au intervenit trei demisii
înaintate de trei dintre membrii Consiliului de Administrație astfel desemnați,
perspectivă din care a mai fost derulată o altă procedură de selecție desfășurată
în condițiile de reglementare ale OUG nr.109/2011.
În sensul mai sus arătat, se situează actualul Președinte al Consiliului de
Administrație care a fost selectat ulterior, în condițiile legii, procedura
de selecție a acestuia nefiind contestată, sens în care, trebuie menținută
ca atare, fiind validă. Cu toate acestea însă, împreună cu reprezentantul
desemnat de către Ministerul Finanțelor Publice nu poate constitui un consiliu
statutar cu doar 2 membri din cei 5 care alcătuiesc componența acestuia organ
de conducere, în condițiile legii.
În acest context de fapt și de drept se impune ca, luând act de anularea HCJM nr.65/2012, în calitate de autoritate tutelară a acestei regii și în raport de reglementările adoptate prin HCJM nr.25/2012, Consiliul Județean Mureș să stabilească măsuri de organizare care să asigure funcționarea în bune condiții a RA "Aeroportul Transilvania" Tîrgu Mureș, până la desemnarea unui nou Consiliu de Administrație, în condițiile OUG nr.109/2011, conform proiectului de hotărâre alăturat, pe care îl supunem spre aprobare.
PREȘEDINTE
Ciprian Dobre