JUDEŢUL
MUREŞ
HOTĆRĀREA Nr.
din _____ decembrie 2004
privind aprobarea bugetului Consiliului
Judeţean Mureş
şi a nivelelor de echilibrare a
bugetelor locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale
pe anul 2005
Consiliul Judeţean Mureş,
Avānd īn vedere Raportul
nr._________/______2004 la proiectul de hotărāre privind aprobarea
bugetului Consiliului Judeţean şi a nivelelor de echilibrare a
bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe anul
2005,
Ţinānd seama de prevederile art.
104, alineatul e din Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale,
O.U.G. nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, şi a Legii
nr.511/2004 legea bugetului de stat pe anul 2005 de la art.26 pānă la
art.28,
Īn temeiul art. 109 din Legea nr.
215/2001 privind administraţia publică locală;
hotărăşte:
Art.1. (1) Bugetul Consiliului Judeţean
Mureş pe anul 2005 se stabileşte la venituri şi cheltuieli īn
sumă de 975.057.470 mii lei.
(2) Repartizarea veniturilor pe
capitole şi subcapitole şi a cheltuielilor pe acţiuni şi
titluri, se face conform anexei nr.1 la
prezenta.
(3) Bugetul propriu şi al
instituţiilor finanţate integral sau parţial din bugetul
Consiliului Judeţean, cu detalierea cheltuielilor pe articole şi
alineate, se face conform anexei
nr.2 de la 2/1 pānă la 2/56.
Art.2. (1) Veniturile bugetului Consiliului
Judeţean pe anul 2005, īn sumă de 975.057.470 mii lei, se
prezintă astfel:
- mii lei
Venituri total 975.057.470
Din care :
I.
Venituri proprii 18.000.000
II. Prelevări din bugetul de stat
total 836.787.170
- cote defalcate din
impozitul pe venit 264.184.550
- sume defalcate din impozitul pe venit
pentru
echilibrare, din care: 312.148.620
- pentru bugetul propriu 65.405.500
- pentru cultură şi culte 86.508.000
- pentru finanţarea centrelor de
īngrijire,
asistenţă, recuperare şi
reabilitare pentru
persoane cu handicap 117.338.900
-susţinerea
sistemului de protecţie a persoanelor
cu handicap 17.896.220
-pentru finanţarea
unor programe ale unităţilor
administrativ-teritoriale 25.000.000
- sume defalcate din
T.V.A., din care: 260.454.000
-īnvăţămānt
special 37.326.000
-produse lactate şi
de panificaţie 68.340.000
-pentru protecţia
copilului 92.250.000
-pentru Centrul
Judeţean de Consultanţă
Agricolă 5.706.000
-pentru drumurile
judeţene şi comunale 56.832.000
III. Subvenţii
primite de bugetele locale pentru
finanţarea drepturilor şi
facilităţilor acordate
persoanelor cu handicap
120.270.300
(2) Īn vederea īncadrării īn nivelul
veniturilor realizate, Direcţia Buget-Finanţe şi
Asistenţă Economică poate propune preşedintelui limitarea
deschiderii de credite bugetare sub nivelurile aprobate, corespunzător
veniturilor īncasate.
Art.3. Īn structura economică,
cheltuielile bugetului Consiliului Judeţean pe anul 2005, se prezintă
astfel:
mii lei
Cheltuieli - total, din care: 975.057.470
A. Cheltuieli curente, din acestea: 866.222.655
- cheltuieli de personal 258.403.773
- cheltuieli materiale şi servicii 332.525.339
- subvenţii 120.549.499
- transferuri 155.244.044
B. Cheltuieli de capital 60.438.595
C. Rezerve 47.896.220
Art.4. (1) Se stabileşte numărul
maxim de posturi pentru aparatul propriu şi instituţiile
finanţate de Consiliul Judeţean potrivit anexei nr.4 .
(2) Ordonatorii de credite vor
stabili salariile de bază, indemnizaţiile de conducere şi
celelalte elemente ale sistemului de salarizare prevăzute de lege cu
avizul ordonatorului principal de credite, cu īncadrarea īn cheltuielile de
personal aprobate pentru anul 2005.
Art.5. (1) Cheltuielile de investiţii
şi reparaţii pe anul 2005
pentru Consiliul Judeţean şi instituţiile publice subordonate vor
fi de 80.938.595 mii lei, din care 20.000.000 mii lei reprezintă
reparaţii capitale la Teatrul Naţional Tīrgu Mureş.
(2) Programul de investiţii īn
continuare pe luna ianuarie 2005 sunt īn
volum de 3.865.000 mii lei potrivit anexei
nr.12.
Art.6. Pentru finanţarea Consiliului
Judeţean la capitolul "Autorităţi publice" se
alocă suma de 66.796.850 mii lei de la bugetul Consiliului Judeţean.
Art.7. (1) Pentru finanţarea
instituţiilor de cultură, artă şi culte se prevede suma de
145.716.355 mii lei, cu următoarea acoperire, conform anexei nr.3.
-120.549.499 mii lei subvenţii
pentru instituţiile extrabugetare;
-
10.170.332 mii lei - alocaţii bugetare;
-
6.506.524 mii lei transferuri;
-
8.490.000 mii lei venituri proprii ale unităţilor
extrabugetare.
(2) Conducerile instituţiilor de
cultură vor lua măsuri de angajare a cheltuielilor numai la nivelul
sumelor pentru care s-a deschis linia de credite şi īn funcţie de veniturile
extrabugetare realizate lunar şi cumulat de la īnceputul anului.
(3) Cheltuielile bugetare au
destinaţie precisă şi limitată şi sunt determinate de
autorizările conţinute īn legi specifice şi īn legile bugetare
anuale.
(4) Nici o cheltuială nu poate fi
īnscrisă īn buget şi nici angajată şi efectuată din
acest buget, dacă nu există bază legală pentru respectiva
cheltuială.
(5) Nici o cheltuială din fonduri
publice nu poate fi angajată, ordonanţată şi
plătită dacă nu este aprobată potrivit legii şi nu are
prevederi bugetare.
Art.8.Pentru finanţarea Serviciilor de dezvoltare
publică, locuinţe se alocă suma de 1.865.000 mii lei,
reprezentānd cheltuieli de capital.
Art.9.Pentru finanţarea R.A. Aeroport
Tīrgu Mureş se prevede suma de 23.937.412 mii lei, din care transferuri
17.637.412 mii lei, cheltuieli de capital 1.300.000 mii lei şi venituri
proprii - 5.000.000 mii lei, conform anexei nr.3.
Art.10. (1) Pentru activitatea de drumuri
şi poduri se alocă suma de 100.000.000 mii lei cu următoarea
finanţare:
-56.832.000 mii lei sume defalcate din
T.V.A;
-43.168.000 mii lei din bugetul
judeţean.
(2) Se aprobă
programul de drumuri potrivit anexei nr.5.
Art.11.Pentru susţinerea sistemului de
protecţie a copilului şi pentru asigurarea protecţiei
persoanelor cu handicap din judeţ se alocă suma de 390.729.168 mii
lei cu următoarea finanţare:
-
92.250.000 mii lei sume defalcate din T.V.A;
-117.338.900 mii lei sume defalcate din
impozitul pe venit;
-120.270.300 mii lei transferuri de la
bugetul de stat pentru plata drepturilor şi facilităţilor
acordate persoanelor cu handicap;
- 45.334.523 mii lei - sume
reţinute la echilibrare din cota de 17% localităţilor de pe raza
cărora provin copiii instituţionalizaţi;
- 9.325.340 mii lei venituri proprii realizate de centrele de īngrijire, asistenţă, recuperare şi reabilitare pentru persoane cu handicap;
-
6.210.105 mii lei din bugetul judeţean.
Art.12. Pentru asigurarea protecţiei
persoanelor cu handicap din judeţ se alocă suma de 111.590.000 mii
lei, din care:
-93.693.780 mii lei se alocă pe
localităţi conform anexei nr.9;
-17.896.220 mii lei sumă
reţinută la dispoziţia Consiliului Judeţean, care
urmează a fi repartizată pe localităţi īn cursul anului
2005.
Art.13. Pentru finanţarea altor
acţiuni se alocă suma de 65.086.195 mii lei.
Art.14. Pentru īnvăţămāntul
special se alocă suma de 43.018.092 mii lei, cu următoarea
finanţare:
-37.326.000 mii lei sume defalcate din
taxa pe valoarea adăugată;
- 4.166.984 mii lei - sume
reţinute la echilibrare din cota de 17% localităţilor de pe raza
cărora provin copii cu deficienţe;
- 1.525.108 mii lei din bugetul
judeţean.
Art.15. Pentru finanţarea celor 3
unităţi de sănătate aflate īn patrimoniul Consiliului
Judeţean se vor aloca sume pe baza unor programe īn prima
şedinţă a Consiliului Judeţean din anul 2005.
Art.16. Pentru finanţarea produselor
lactate şi de panificaţie pentru preşcolarii şi elevii din
clasele I-IV din judeţul Mureş pe anul 2005 se alocă sume
defalcate din TVA īn volum de 68.340.000 mii lei.
Art.17. (1) Pentru finanţarea
instituţiilor de īnvăţămānt preuniversitar de stat se
alocă suma de 1.223.371.000 mii lei, sume defalcate din taxa pe valoarea
adăugată pentru bugetele locale, din care:
- finanţarea cheltuielilor de
personal 1.215.295.000 mii lei;
- burse acordate elevilor şi
obiecte de inventar mii lei 8.076.000 mii lei.
(2) Numărul maxim de posturi finanţate şi nominalizarea sumelor de acoperire pe municipii, oraşe şi comune se va face potrivit anexei nr.6.
Art.18.Pentru finanţarea creşelor se
alocă suma de 3.791.000 mii lei. Repartizarea sumelor pe municipii şi
oraşe este potrivit anexei
nr.7.
Art.19. (1) Pentru echilibrarea bugetelor
municipiilor, oraşelor şi comunelor se aprobă suma de
325.632.452 mii lei, cu următoarele surse de acoperire:
- 171.216.500 mii lei, sume defalcate
din impozitul pe venit;
- 154.415.952 mii lei sume alocate de
Consiliul Judeţean din cota defalcată din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale şi a bugetului propriu.
(2) Nominalizarea sumelor de acoperire
pe municipii, oraşe şi comune se prezintă īn anexa nr.8 la prezenta.
(3) Criteriile de repartizare pe
unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din impozitul
pe venit şi a celor din cota de 17% la dispoziţia Consiliului Judeţean
pentru echilibrarea bugetelor locale sunt cele prevăzute īn articolul 29
din Ordonanţa de Urgentă a Guvernului nr. 45/2003 privind
finanţele publice locale. Prevederile
referitoare la anul 2005 din anexa la Hotărārea Consiliului
Judeţean Mureş nr.9/26 august 2004 privind repartizarea sumelor
limită defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor
locale pentru anii 2005-2008 se abrogă.
Art.20. (1) Pentru finanţarea centrului
judeţean de consultantă agricolă se alocă suma de 8.441.746
mii lei, cu următoarea finanţare:
-5.706.000 mii lei sume defalcate din
TVA;
-2.735.746 mii lei de la bugetul
Consiliului Judeţean.
Art.21.
Pentru finanţarea serviciului Judeţean de Salvamont se alocă
suma de 1.723.772 mii lei.
Art.22. Pentru subvenţionarea energiei
termice livrate populaţiei se alocă suma de 55.371.729 mii lei.
Sursele de finanţare a a acestui volum sunt următoarele:
-22.190.000 mii lei sume defalcate din
TVA;
-18.900.382 mii lei sume defalcate
din impozitul pe venit;
-14.281.347 mii lei - sume defalcate
din cota de 17% la dispoziţia Consiliului Judeţean.
Repartizarea pe localităţi se
va face potrivit anexei nr.10.
Art.23. Se alocă sume defalcate din
impozitul pe venit, īn volum de 34.322.000 mii lei pentru finanţarea unui
număr de 707 - personal neclerical aparţinānd următoarelor
culte: ortodox, romano catolic, reformat, evanghelic C.A., unitarian şi
greco-catolic. Sumele pentru asigurarea contribuţiilor pentru personalul
neclerical se includ īn bugetul propriu al judeţului iar plata se face
prin centrele de cult de care aparţine acesta.
Art.24. Pentru asigurarea protecţiei
sociale privind ajutorul social, ajutorul pentru īncălzirea locuinţei
se alocă sume defalcate din impozitul pe venit īn volum de 59.406.100 mii
lei. Repartizarea pe localităţi a acestei sume este potrivit anexei nr.11, respectānd trimestrialitatea
propusă de Ministerul Finanţelor Publice.
Art.25. (1) Repartizarea pe trimestre a
veniturilor şi cheltuielilor pe anul 2005 pentru Consiliul Judeţean
Mureş şi a sumelor alocate de Consiliul Judeţean din cota
defalcată din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale
şi a bugetului propriu, se face corelat cu repartizarea aprobată de
Ministerul Finanţelor, prin dispoziţia preşedintelui.
(2) Īn vederea īncadrării īn
nivelul veniturilor realizate din cota de 17% din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale şi a bugetului propriu, Direcţia
Buget-Finanţe şi Asistenţă Economică poate propune
preşedintelui limitarea virării acestora către consiliile
locale, pānă la nivelul cotei virate de Direcţia Generală a
Finanţelor Publice Consiliului Judeţean.
Art.26. (1) Ordonatorii de credite au obligaţia
de a angaja şi utiliza creditele bugetare numai īn limita prevederilor
şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuielile strict legate de
activitatea instituţiilor publice respective şi cu respectarea
dispoziţiilor legale.
(2) Ordonatorii de credite răspund
de :
a) elaborarea şi fundamentarea
proiectului de buget propriu;
b) urmărirea modului de realizare
a veniturilor;
c) angajarea, lichidarea şi
ordonanţarea cheltuielilor īn limita creditelor bugetare posibil de
īncasat;
d) organizarea şi ţinerea la
zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a situaţiilor
financiare şi execuţiei bugetare asupra situaţiei patrimoniului
aflat īn administrare.
Art.27. Anexele de la nr.1 la 11 fac parte
integrantă din prezenta hotărāre.
P R E Ş E D I
N T E Avizat pentru legalitate
Lokodi Edita Emőke SECRETAR GENERAL
Ioan Togănel
ROMĀNIA
JUDEŢUL
MUREŞ
CONSILIUL
JUDEŢEAN
Direcţia
Buget-Finanţe şi
Asistenţă
Economică
Nr. 12187/14.12.2004
privind proiectul bugetului Consiliului
Judeţean şi al nivelelor de echilibrare
a
bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe anul
2005
Obiectivele şi
priorităţile stabilite īn programul de dezvoltare
economico-socială pe anul 2005 a judeţului Mureş, sunt formulate
īn baza analizei consecinţelor
procesului de descentralizare şi de continuare a reformei īn
administraţia publică.
Administraţie publică locală -organizarea administrativ-teritorială
Suprafaţa
judeţului = 6714 km2 reprezentānd 2,8% din suprafaţa
ţării, suprafaţa fondului forestier = 208.400 ha reprezentānd
31% din suprafaţa judeţului; suprafaţa agricolă = 414.764
ha.
Populaţia
judeţului = 579.862 locuitori.
Total localităţi : 514, din care: 4 municipii cu 14 localităţi componente; 7 oraşe cu 40 localităţi componente; 91 comune cu 358 localităţi componente.
Īnvăţămānt
Programul
lapte şi corn total beneficiari 43.714, din care: şcolari 28.169;
preşcolari 15.545.
Īnvăţămānt
preuniversitar: nr.de elevi 97.674; nr.clase 5.066; spaţiu didactic
503.166 mp; nr.posturi didactice 10.052.
Sănătate
Unităţi de sănătate
publică preluate de Consiliul Judeţean Mureş īn domeniul public
judeţean: 3 unităţi : Spitalul Clinic Judeţean
Tg.Mureş cu 28 de imobile; Spitalul Municipal Tg.Mureş cu 10 imobile
şi Preventoriul TBC Gorneşti; total suprafaţă
construită 99490 mp, 3800 de paturi, 131 cabinete şi 806 saloane. Estimarea
cheltuielilor de reabilitare şi īntreţinere anuală este de
cca.80 mild.lei.
Avānd
īn vedere că, din numărul total al populaţiei judeţului,
25% reprezintă populaţia municipiului Tg.Mureş, beneficiar a
serviciilor de sănătate, se
impune ca din bugetul Consiliului
Municipal Tg.Mureş să se asigure finanţarea
proporţională a acestor unităţi.
Pentru
anul 2005 se propune finanţarea unor programe de reabilitare a unor
imobile la propunerea Direcţiei Judeţene de Sănătate
Publică Mureş la un volum care să se īncadreze īn fondurile
alocate cu această destinaţie.
Cultură
Instituţiile de
cultură subordonate Consiliului Judeţean Mureş īn număr de
11 cu 648 de salariaţi, pe lāngă programele permanente minimale
impuse programează 133 de activităţi şi acţiuni
culturale.
Asistenţă
socială
Sinteza privind asistenţa socială īn domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor singure şi vārstnice, persoanelor cu handicap, precum şi a oricăror persoane aflate la nevoie īn evidenţa Consiliului Judeţean
Domeniul |
Instituţii |
Nr. angajaţi |
Nr. asistaţi |
Ajutor
social/īncălzire |
TOTAL |
|
16,138 |
Asistenţi
personali |
|
1,930 |
2,238 |
D. G. A.P.C.
|
TOTAL |
1,844 |
3,155 |
Direcţia
Copilului |
|
1,044 |
1,309 |
Cămine
Asistenţă |
total |
761 |
1,146 |
|
Cămin
Aluniş |
51 |
127 |
|
Cămin
Brīncoveneşti |
278 |
306 |
|
Cămin
Căpuş |
55 |
72 |
|
Cămin
Eremitu |
181 |
261 |
|
Cămin
Glodeni |
68 |
120 |
|
Cămin
Tīrgu Mureş |
55 |
90 |
|
Cămin
Reghin |
49 |
120 |
|
Cămin
Sighişoara |
24 |
50 |
Direcţia
Asistenţă Soc. |
|
39 |
700 |
Căminul
Ideciu de Jos |
|
30 |
120 |
Unităţi
Medico Sociale |
total |
23 |
42 |
|
Unitatea
Med-Soc Iernut |
9 |
15 |
|
Unitatea
Med-Soc Deda |
6 |
15 |
|
Unitatea
Med-Soc Miercurea |
8 |
12 |
Īnvăţămānt
special |
Total
|
219 |
525 |
|
Şcoala
Specială nr. 1 |
66 |
167 |
|
Şcoala
Specială nr. 2 |
100 |
211 |
|
Şcoala
Apalina |
53 |
147 |
TOTAL GENERAL
|
|
4,046 |
22,218 |
Servicii
asigurate de Direcţia Generală de Asistenţă Socială
şi Protecţia Copilului, subordonată Consiliului Judeţean
Mureş prin:
Direcţia
pentru protecţia copilului: exercită atribuţiile prin
următoarele servicii:
-
Serviciul de evaluare complexă, care asigură evaluarea şi
acordarea gradelor de handicap pentru copii, evaluarea şi orientarea
şcolară;
- Serviciul de tip familial
şi adopţie, care asigură aplicarea alternativelor familiale
prevăzute īn lege: plasament, plasamentul īn regim de urgenţă,
reevaluarea trimestrială a acestor cazuri, rezolvarea problematicii
adopţiei;
-
Serviciul de asistenţă maternală profesionistă asigură
coordonarea activităţii asistenţilor maternali
profesionişti şi a celor 345 copii plasaţi la aceştia,
formarea profesională a acestora;
-
Serviciul de intervenţie īn regim de urgenţă: abuz, neglijare,
trafic, migraţie, telefonul copilului, ce asigură realizarea
măsurilor de urgenţă pentru copiii care sunt īn dificultate,
lipsiţi de īngrijire părintească. Īn acest serviciu au fost de
fapt comprimate mai multe servicii prevăzute distinct īn actul normativ;
-
Serviciul de coordonare şi administrare a caselor de tip familial ce
asigură conducerea metodologică a caselor familiale create prin
intermediul programului Phare 99, casele din Complexul familial Sāncraiu de Mureş,
Casele Maria I,II din municipiul Reghin;
-
Serviciul de īngrijire de tip rezidenţial, ce asigură coordonarea
centrelor de plasament din Tg.Mureş, Luduş, Zau de Cāmpie, Reghin,
Sighişoara, Miercurea Nirajului;
-
Centrele rezidenţiale pentru copiii cu handicap coordonează centrele
rezidenţiale din Tg.Mureş şi Ceuaşu de Cāmpie;
Direcţia
de asistenţă socială pentru protecţia persoanei adulte
īşi desfăşoară activitatea prin următoarele servicii:
-
Compartimentul antisărăcie şi promovare a incluziunii sociale
asigură corelarea acţiunilor de protecţie pentru familii cu
greutăţi financiare;
-
Secretariatul comisiei de expertiză medicală, soluţionează
dosarele pentru acordarea gradelor de handicap la adulţi;
-
Serviciul de īngrijire de tip familial pentru adulţi coordonează
activităţile şi promovează alternativele familiale īn
vederea protecţiei adulţilor;
-
Serviciul de īngrijire de tip rezidenţial pentru adulţi
coordonează unităţile protejate pentru adulţi din
Tg.Mureş, Reghin, Sighişoara, Căpuşu de Cāmpie, Glodeni,
Lunca Mureş, Brāncoveneşti, Călugăreni.
Serviciile
publice, Transport:
Lungimea
totală a drumurilor publice pe teritoriul judeţului Mureş este
de 1944,1 km cu o densitate de 29,9 km la 100 km2 de teritoriu, sub
media pe ţară de 32,9 km/100 km2 teritoriu.
Drumurile naţionale de
pe raza judeţului, cu o lungime de 402,9 km, din care: modernizate 375,3
km reprezintă 20,7% din totalul drumurilor publice.
Drumurile
judeţene şi comunale ale judeţului de 1541,2 km au o pondere de
79,3% īn totalul reţelei de drumuri publice.
Lungimea drumurilor
judeţene este de 781,6 km, din care: modernizate 638,7 km, reprezentānd
40,3%; drumuri comunale 759,6 km din care: modernizate 98,3 km, reprezentānd
41,3% din totalul drumurilor publice.
Imposibilitatea
alocării anual a unor sume consistente, pentru investiţii,
construcţii, modernizări şi īntreţinere a drumurilor publice, la care se adaugă
creşterea de pānă la 10 ori a traficului greu pe unele tronsoane, au
dus la deprecierea continuă şi progresivă a drumurilor publice
din judeţ.
Starea drumurilor
judeţene şi comunale are o influenţă deosebită asupra
dezvoltării economice locale, fapt ce determină conducerea
Consiliului Judeţean Mureş să declare prioritatea nr.1. reabilitarea drumurilor judeţene şi
comunale.
Reţeaua
de distribuţie a apei īn lungime totală de 1100 km (2,81% din lungimea pe ţară) este
repartizată īn 86 de localităţi ale judeţului, din care 76
se află īn mediul rural.
Volumul total de apă potabilă distribuită este de 33650 mii mc/an, din care pentru uz casnic 21.872 mii mc/an. Consumul mediu de apă potabilă/locuitor este 89,8 mc/an/persoană, mult peste media pe ţară de 68,3 mc/an/persoană.
Energia
termică sistemul centralizat de producere a energiei termice
este activ īn localităţile Tg.Mureş, Sighişoara, Reghin,
Ungheni, Cristeşti, Sāng.de Mureş.
Pentru reabilitarea tehnică a infrastructurii sistemelor centralizate de īncălzire urbană rămase īn funcţiune sunt necesare aproximativ 3000 mild.lei din care: 30% modernizare centrale termice; 62,2% modernizare reţele; 1,7% modernizare puncte termice; 3,5% contorizare completă; 2,7% reparaţii īn subsoluri tehnice.
Proiectul de buget pentru
anul 2005 este elaborat īn contextul păstrării echilibrului bugetar
şi a asigurării īndeplinirii principalelor funcţii ale
administraţiei publice locale de:
-administrare şi
bună gestiune a bunurilor şi fondurilor publice;
-asigurarea serviciilor
publice de sănătate, asistenţă-socială, educaţie,
cultură, ordine publică,
protecţie civilă şi a altor servicii de utilitate publică;
Principalele coordonate ale politicii bugetare
īn anul 2005 vizează:
-
asigurarea unui sistem ierarhic de informaţii
cu mai multe nivele de totalizare necesare luării deciziilor cu privire la cheltuieli generale
globale, alocării intersectoriale şi
intrasectorială detaliată a resurselor,
-
congruenţa structurii bugetului cu structurile
organizatorice,
- susţinerea politicilor prioritare din
domeniile protecţiei sociale,
- finanţarea pe
bază de programe, punāndu-se accent pe criteriul performanţei ,
- structurarea cheltuielilor bugetare īn
raport cu priorităţile formulate şi cu procesul de reforme pe sectoare de activitate.
Obiectul prezentului proiect de buget constă īn
stabilirea volumului veniturilor şi a structurii acestora pe surse şi
alocarea cheltuielilor pe destinaţii şi ordonatori de credite īn
conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-sociale a judeţului
şi ale politicii financiare specifice anului 2005.
Ţinānd seama de atribuţiile ce-i revin īn
baza Legii nr.215/2001 şi a Legii Bugetului de stat pe 2005 nr.511/2004,
Consiliul Judeţean Mureş repartizează suma totală de
2,266,541,300 mii lei, din bugetul de stat cu următoarele surse:
- mii lei -
Sume defalcate din impozitul pe venit ,total din care: |
636.465.000 |
Bugetul Consiliului Judeţean - pentru |
269.252.400 |
- bugetul propriu al Consiliului Judeţean - teatrul Naţional - personal neclerical - centre de īngrijire, asistenţă, reabilitare şi recuperare persoane cu handicap |
65.405.500 52.186.000 34.322.000 117.338.900 |
Unităţi administrativ-teritoriale, din care: |
367.212.600 |
- asigurarea ajutorului social - echilibrarea bugetelor locale - cheltuieli de personal īnsoţitori pers.cu handicap |
59.406.100 196.216.500 111.590.000 |
Sume defalcate din TVA, total din care: |
1.509.806.000 |
Bugetul Consiliului Judeţean total, din care: |
260.454.000 |
- īnvăţămāntul special - produse lactate şi de panificaţie - centre de consultanta agricola - sustinerea sistemului de protectie a copilului - drumuri judetene si comunale |
37.326.000 68.340.000 5.706.000 92.250.000 56.832.000 |
Unităţi administrativ teritoriale din judeţ total, din care: |
1.249.352.000
|
- īnvăţămāntul preuniversitar de stat § cheltuieli de personal § burse pentru elevi şi obiecte de inventar - creşe - subvenţionarea en. termice livrată populaţiei pe anul 2005 |
1.223.371.000 1.215.295.000 8.076.000 3.791.000 22.190.000 |
Transfer de la bugetul de stat către bugetele locale
pt. drepturile acordate persoanelor cu handicap |
120.270.300 |
Īntocmirea proiectului de buget a fost
precedată de o analiză complexă īn detaliu a tuturor
structurilor organizatorice finanţate, īn baza execuţiilor pe 10 luni
şi a preliminărilor pānă la finele anului. Pentru identificarea
problemelor existente īn fiecare instituţie finanţată, s-a
procedat la identificarea cheltuielilor necesare şi delimitarea celor neesenţiale īn vederea reducerii
cheltuielilor publice avānd īn vedere şi performanţele economice
realizate.
Cu privire la bugetul Consiliului Judeţean:
Veniturile bugetului Consiliului Judeţean
estimate pe anul 2005 se prezintă astfel:
- mii lei -
Nr. crt. |
Categoria veniturilor |
Prognozat 2005 mil. lei |
0 |
1 |
3 |
I. |
Venituri proprii, din care: |
18.000.000 |
1 |
Venituri
fiscale, din care: |
8.100.000 |
|
Impozite directe |
2.700.000 |
|
Impozite indirecte |
5.400.000 |
2 |
Venituri
nefiscale, din care: |
2.481.000 |
|
Vărsăminte de la instituţii publice |
880.000 |
|
Diverse venituri |
1.601.000 |
3 |
Donaţii şi sponsorizări |
7.419.000 |
II. |
Cote defalcate din impozitul pe venit |
264.184.550 |
III. |
Prelevări din bugetul de stat |
572.602.620 |
1. |
Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, din care: |
312.148.620 |
2. |
Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, din care: |
260.454.000 |
|
- īnvăţămānt special |
37.326.000 |
|
- produse lactate şi panificaţie |
68.340.000 |
|
-protecţia drepturilor copilului |
92.250.000 |
|
-drumuri judeţene şi comunale |
56.832.000 |
|
-Centrul Judeţean de Consultanţă Agricolă |
5.706.000 |
IV. |
Subvenţii (transferuri) primite de bugetele
locale pentru finanţarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap |
120.270.300 |
|
TOTAL VENITURI CONSILIUL JUDEŢEAN (I+II+III+IV) |
975.057.470 |
|
Venituri extrabugetare , din care: |
22.815.340 |
|
- Instituţii de cultură |
8.490.000 |
|
-Centre pentru asistenţă, īngrijire, recuperare, reabilitare, persoane cu handicap |
9.325.340 |
|
- RA Aeroport Tīrgu Mureş |
5.000.000 |
|
TOTAL VENITURI |
997.872.810 |
Nr.crt. |
COD |
DENUMIREA |
Total cheltuieli de
funcţionare |
Total investiţii şi
reparaţii |
Total |
% |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5=3+4 |
6 |
|
1 |
|
TOTAL GENERAL |
916.734.215 |
81.138.595 |
997.872.810 |
100 |
|
2 |
51,02 |
CONSILIUL JUDEŢEAN |
66.596.850 |
200.000 |
66.796.850 |
6,69 |
|
3 |
|
Şcoli speciale |
43.018.092 |
|
43.018.092 |
4,31 |
|
4 |
|
Īnvăţămānt (lapte şi corn) |
68.340.000 |
|
68.340.000 |
6,85 |
|
5 |
57,02 |
TOTAL INVATAMANT |
111.358.092 |
|
111.358.092 |
11,16 |
|
6 |
58,02 |
SANATATE |
|
|
0 |
0,00 |
|
7 |
|
Biblioteca Judeţeană |
10.170.332 |
|
10.170.332 |
1,02 |
|
8 |
|
Centrul de Creaţie |
1.563.604 |
|
1.563.604 |
0,16 |
|
9 |
|
Muzeul Judeţean |
12.703.765 |
|
12.703.765 |
1,27 |
|
10 |
|
Şcoala de Arte |
3.909.222 |
|
3.909.222 |
0,39 |
|
11 |
|
Filarmonica de Stat |
22.926.804 |
|
22.926.804 |
2,30 |
|
12 |
|
Teatrul "Ariel" |
10.380.793 |
|
10.380.793 |
1,04 |
|
13 |
|
Teatrul Naţional |
37.663.143 |
20.000.000 |
57.663.143 |
5,78 |
|
14 |
|
Ansamblul Artistic |
11.741.376 |
|
11.741.376 |
1,18 |
|
16 |
|
Redacţia Revistei "Vatra" |
1.969.154 |
|
1.969.154 |
0,20 |
|
17 |
|
Redacţia Revistei "Lįtó" |
1.935.238 |
|
1.935.238 |
0,19 |
|
18 |
|
Administraţia Palatului Culturii |
3.746.400 |
500.000 |
4.246.400 |
0,43 |
|
19 |
|
INSTITUŢII DE
CULTURĂ |
118.709.831 |
20.500.000 |
139.209.831 |
13,95 |
|
20 |
|
Contribuţii pentru personalul neclerical |
34.322.000 |
|
34.322.000 |
3,44 |
|
21 |
|
Culte religoase |
2.000.000 |
|
2.000.000 |
0,20 |
|
22 |
|
Activitate sportivă |
1.000.000 |
|
1.000.000 |
0,10 |
|
23 |
|
Proiecte culturale |
2.000.000 |
|
2.000.000 |
0,20 |
|
24 |
|
Alte activităţi culturale |
1.506.524 |
|
1.506.524 |
0,15 |
|
25 |
59,02 |
TOTAL CULTURĂ ŞI CULTE |
159.538.355 |
20.500.000 |
180.038.355 |
18,04 |
|
26 |
|
Direcţia de Asistenţă Socială |
124.746.643 |
|
124.746.643 |
12,50 |
|
27 |
|
Direcţia pentru Protecţia Copilului |
139.318.285 |
|
139.318.285 |
13,96 |
|
28 |
|
Centre de īngrijire, asistenţă, reabilitare şi
recuperare persoane cu handicap |
126.664.240 |
|
126.664.240 |
12,69 |
|
29 |
60,02 |
TOTAL ASISTENŢĂ SOCIALĂ |
390.729.168 |
|
390.729.168 |
39,16 |
|
30 |
|
TOTAL SOCIAL-CULTURALE |
661.625.615 |
|
661.625.615 |
66,30 |
|
31 |
|
Alimentări cu apă |
|
1.865.000 |
1.865.000 |
0,19 |
|
32 |
63,02 |
TOTAL SERVICII PUBLICE |
0 |
1.865.000 |
1.865.000 |
0,19 |
|
33 |
67,02 |
Centrul Judeţean de Consultanţă Agricolă |
8.441.746 |
|
8.441.746 |
0,85 |
|
34 |
|
R.A. Aeroport Tīrgu Mureş |
22.637.412 |
1.300.000 |
23.937.412 |
2,40 |
|
35 |
|
Drumuri şi Poduri |
100.000.000 |
|
100.000.000 |
10,02 |
|
36 |
68,02 |
TRANSPORTURI ŞI COMUNICAŢII |
122.637.412 |
1.300.000 |
123.937.412 |
12,42 |
|
37 |
69,02 |
Serviciul Judeţean Salvamont |
1.723.772 |
|
1.723.772 |
0,17 |
|
38 |
|
Centrul Militar Judeţean |
2.492.600 |
100.000 |
2.592.600 |
0,26 |
|
39 |
|
Apărarea Civilă |
1.490.000 |
100.000 |
1.590.000 |
0,16 |
|
40 |
|
Alte cheltuieli, din care: |
3.830.000 |
57.073.595 |
60.903.595 |
6,10 |
|
41 |
72.02 |
TOTAL ALTE ACTIUNI |
7.812.600 |
57.273.595 |
65.086.195 |
6,52 |
|
42 |
95.02 |
FOND DE REZERVĂ din care: |
47.896.220 |
|
47.896.220 |
4,80 |
|
43 |
|
-asistenţi personali pers. cu handicap |
17.896.220 |
|
|
|
|
44 |
|
-cofinanţări
programe |
25.000.000 |
|
|
|
|
45 |
|
-neprevăzute |
5.000.000 |
|
|
|
Pentru acoperirea
cheltuielilor instituţiilor subordonate se propune folosirea şi a
următoarelor surse extrabugetare:
-
8,490 mil. lei venituri extrabugetare de la
instituţiile de cultură judeţene;
-
9.325 mil lei contribuţii la centrele de
īngrijire, asistenţă, recuperare şi reabilitare persoane cu
handicap;
-
5.000 mil. lei venituri din activitatea
economică a R.A. Aeroport Tārgu Mureş
Obiective
- realizarea programelor de reabilitare a
drumurilor judeţene şi comunale;
-
asigurarea surselor financiare pentru lucrări
de investiţii īn continuare;
-
realizarea unor lucrări de investiţii cu
documentaţia aprobată;
-
participarea la cofinanţarea unor programe cu
finanţare externă;
-
finanţarea unor activităţi şi
acţiuni la care Consiliul Judeţean şi-a luat angajamentul pentru
continuarea după terminarea programelor cu finanţare externă.
II.Cu privire la
bugetele locale a consiliilor
comunale, orăşeneşti şi municipale
Pentru echilibrarea bugetelor locale s-a ţinut
cont de veniturile proprii estimate īn volum total de 1.171.428.072 mii lei din
care: 654.334.071 mii lei impozite şi taxe locale, 517.094.001 mii lei
cote defalcate din impozitul pe venit (36%) şi s-a proiectat şi
nivelul cheltuielilor de funcţionare al autorităţilor administrativ-teritoriale
īn volum de 1.033.565.009 mii lei.
Conform prevederilor legii
bugetare pentru repartizarea sumelor
pentru echilibrarea bugetelor locale s-a constituit o comisie formată din preşedintele
consiliului judeţean, īn calitate de reprezentant al Uniunii
Naţionale a Consiliilor Judeţene din Romānia; prefectul
judeţului; reprezentantul din judeţ, desemnat de Asociaţia
Municipiilor din Romānia; reprezentantul din judeţ, desemnat de
Asociaţia Oraşelor din Romānia; reprezentantul din judeţ, desemnat
de Asociaţia Comunelor din Romānia; directorul general al Direcţiei
Generale a Finanţelor Publice Judeţene, reprezentantul
Inspectoratului Şcolar Judeţean, reprezentantul Direcţiei
pentru Dialog, Familie şi Solidaritate Socială a judeţului
Mureş
stabilindu-se principiile de repartizare a sumelor prelevate din bugetul de
stat şi a cotelor defalcate din impozitul pe venit. S-a convenit:
-
să se
cuprindă īn bugetul Consiliului
Judeţean sume pentru:
Ų
finanţarea sistemului de protecţie a
copiilor instituţionalizaţi proveniţi din localităţile
judeţului īn volum de 49.501.507 mii lei;
Ų
finanţarea centrelor de īngrijire,
asistenţă, recuperare şi reabilitare persoane cu handicap īn
sumă de 117.338.900;
- să se reţină īn rezerva bugetului Consilului Judeţean
suma de:
Ų
17.896.220 mii lei, sume defalcate din impozitul pe
venit pentru susţinerea sistemului de protecţie a persoanelor cu
handicap pentru a fi repartizată īn cursul anului 2005 pe
unităţi administrativ-teritoriale, īn funcţie de modificările
intervenite;
Ų
25.000.000 mii lei īn vederea
co-finanţării programelor de dezvoltare finanţate din fondurile de preaderare
sau īmprumuturi externe;
-
repartizarea sumei de 33.181.729 mii lei din sumele
de echilibrare pentru Consiliul Municipal Tīrgu Mureş, pentru
subvenţionarea energiei termice.
Criteriile de repartizare utilizate:
-capacitate financiară (avānd la bază venitul mediu pe cap de
locuitor), īn proporţie de 30% - suma repartizată: 113.806.188;
-suprafaţa administrativă proporţie de 30% - suma repartizată:
113.806.188;
-numărul de populaţie a unităţilor
administrativ-teritoriale proporţie de 25% - suma repartizată:
94.838.490;
-alte
criterii,(finanţarea programe, acţiuni şi activităţi
locale), īn proporţie de 15% respectānd prevederile OUG nr.45/2003 - suma
repartizată: 52.683.095.
Bugetul prezentat este o
propunere de program pe care Consiliul Judeţean doreşte să-l
realizeze, dar este foarte important să se īnţeleagă faptul
că, realizarea acestuia depinde de o serie de factori asupra cărora administraţia
locală nu are nici o posibilitate de a interveni şi care nu au putut
fi prevăzute la momentul efectuării prognozelor.
Tārgu Mureş, decembrie 2004
PREŞEDINTE
Lokodi Edita Emőke
__________________________________________________________________________________________________________________________
CONSILIUL
JUDEŢEAN
Comisia
economico financiară
Comisia
economico financiară īntrunită īn şedinţă din data de
14.12.2004 luānd īn dezbatere ,,Proiectul de hotărāre privind aprobarea
bugetului Consiliului Judeţean şi a nivelelor de echilibrare a
bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe anul
2005, avizează favorabil acest material cu următoarele
obiecţiuni:
COMISIA PROPUNE
CRESTEREA VENITURILOR PROPRII LA UNITATILE DE CULTURA CU SUMA DE 3.315 MIL.
LEI, CU ACEASTA SUMA SE DIMINUEAZA SUBVENTIILE, SUMA RESPECTIVA SE ALOCA IN
PRIMA RECTIFICARE LA ACTIVITATEA DE DRUMURI.
LA PRIMA RECTIFICARE
DIN LUNA IANUARIE 2005, PENTRU SANATATE SA SE ALOCE SUMA DE 15 MILIARDE LEI.
PRESEDINTE SECRETAR
Szalkay Iosif Carol Suciu Victor