JUDEȚUL MUREȘ
Asistență Economică
Nr. 9096/01.10.2004
privind situația
economico-financiară a
S.C. Servicii de
Utilități Rurale Mureș S.A.
Alimentarea
cu apă a zonei rurale a județului Mureș se realizează în special prin S.C.
Servicii de Utilități Rurale Mureș SA
(SURM) societate cu acționar unic Consiliul Județean.
Distribuția
apei în mediul rural s-a evidențiat ca serviciu public distinct în anul 1995,
când prevalându-se de prevederile OG nr.69/1994 privind unele măsuri pentru
reorganizarea regiilor autonome de interes local, Consiliul Județean a
înființat Regia Autonomă pentru Utilități Rurale (RAJUR) prin Hotărârea
Consiliului Județean nr.10 din 26 septembrie
1995.
Preluarea
spre administrare a rețelelor de distribuție din zona rurală s-a făcut prin
încheierea de protocoale de predare-primire între RAJUR și diferiți agenți
economici.
Cea mai
mare parte a patrimoniului a fost preluată de la RAGCL Tg.Mureș, prin
Protocolul nr.34 din 3 ianuarie 1996, trecând rețelele de distribuție apă
potabilă și canalizare din zona limitrofă municipiului Tg.Mureș (Cristești,
Ungheni, Sângeorgiu de Mureș, Sâncraiu de Mureș) și Zona de Câmpie.
Prin
Hotărârea de Guvern nr.699/16 aug.1996, mijloacele fixe aflate la diferiți
agenți economici (RA a gazelor naturale Romgaz Mediaș, Schela de producție
gaze naturale Tg.Mureș, RA Apele Române, SC Industria Mică și Prestații SA, SC
Agroindustriala SA Batoș, SC Agrim SA Mureș) au fost transmise fără plată în
patrimoniul public al județului Mureș, de unde au fost preluate spre
administrare de către RAJUR.
Prin
înființarea RAJUR Mureș, Consiliul Județean a avut ca scop principal
îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă în Zona Câmpiei Transilvaniei,
lipsită de resurse locale de apă.
În anul
1998 pe baza OUG nr.30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, RAJUR
Mureș a fost transformată în societate
comercială cu acționar unic Consiliul Județean și anume SC Servicii de
Utilități Rurale Mureș SA (SC SURM SA).
Patrimoniul
format din sistemele de alimentare cu apă fac parte din domeniul public
județean, iar gestionarea acestuia se realizează prin delegare, respectiv
concesionarea directă către SC SURM SA, în conformitate cu prevederile art.40
din Legea nr.219/1998 care permite atribuirea directă a bunurilor, prin
contract de concesiune societăților comerciale, înființate prin reorganizarea
regiilor autonome care au avut în administrare aceste bunuri.
Consiliul
Județean își asumă strategia privind alimentarea cu apă a localităților rurale
la nivelul județului, urmărind eficientizarea acestui serviciu prin reducerea
pierderilor de apă din rețelele de distribuție, reducerea consumului de curent
electric la stațiile de pompare, alocând în acest sens importante sume pentru
investiții.
Succese
s-au obținut până în prezent numai în
ceea ce privește reducerea consumului de energie electrică ca urmare a
modernizării stațiilor de pompare Voiniceni, Pogăceaua, Sărmaș, Sâng.de Mureș,
economii insuficiente în scăderea mai substanțială a tarifului.
Astfel,
deși s-au cheltuit până în prezent fonduri importante din bugetul județului
pentru reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă, acest serviciu mai
prezintă multe disfuncționalități concretizate în principal în costul
ridicat al apei distribuite, care este
cel mai mare din țară.
Față de
tariful de cumpărare al apei de la Aquaserv, furnizor de apă pentru SC SURM SA,
apa ajunge la consumatorul final la un preț de 3 ori mai mare. Este evident că
cele mai mari costuri se realizează în Zona de Câmpie (Pogăceaua, Sărmaș) unde
apa trebuie transportată și repompată pe o distanță de peste 40 km, în timp ce la comunele limitrofe (Ungheni,
Cristești, Sâng.de Mureș) costurile
reale sunt mai mici.
În aceste
condiții, trebuie subliniată nemulțumirea locuitorilor acestor comune din
apropierea municipiului Tg.Mureș, care
oarecum justificat solicită reducerea tarifului.
Întrucât
ANRSC a aprobat preț unic pe operator, acest lucru nu este posibil.
Consiliul Județean este preocupat de găsirea în viitor
a celei mai bune
alternative de funcționare a acestui
serviciu, care să conducă la furnizarea de servicii de calitate la prețuri accesibile.
În prezent, situația
economico-financiară a societății este deosebit de precară. Astfel, conform
bilanțului, la 30 iunie 2004 veniturile totale, cheltuielile totale și rezultatele financiare, comparativ cu
primul semestru al anului anterior, se prezintă după cum urmează:
|
Sem.I.2004 |
Sem.I.2003 |
Venituri totale |
8,7 mild.lei |
9,8 mild.lei |
Cheltuieli totale |
12,4 mild.lei |
10,2 mild.lei |
Pierdere |
3,6 mild.lei |
0,4 mild.lei |
Se constată că deși și în anul
precedent societatea a înregistrat în perioada similară o anumită pierdere,
în sem.I.2004, nivelul pierderii este
alarmant pentru societate, reprezentând peste 40% din veniturile totale.
Cauzele
care au condus la această situație sunt în principal următoarele :
1. Neatingerea
volumului fizic al activității comparativ cu anii anteriori. Aceasta ca
urmare a desprinderii de sistem a beneficiarului S.C. Bere Mureș, ce a condus
la diminuarea livrărilor de apă cu peste 25%.
Astfel, în
timp ce volumul fizic al apei vândute în sem.I.2003 a fost de 553.148 mc, în
aceeași perioadă a anului 2004, acesta s-a redus la 413.638 mc.
2. Neîncadrarea
costurilor pe elemente de cheltuieli în nivelul aprobat prin tarif. Această
situație este tot o consecință a reducerii volumului de activitate, stare de
fapt care ar impune o reajustare a costurilor.
3. Neevidențierea
la venituri a penalităților calculate la facturile neachitate de clienți
În
condițiile în care R.A. Aquaserv, furnizorul apei, facturează către S.C. SURM
SA penalități la facturile restante și acestea se înregistrează pe costuri,
pierderea se accentuează pentru SC SURM SA dacă aceasta la rândul său nu
înregistrează la venituri penalitățile aplicate pentru facturile neachitate de
către clienții săi. Astfel, în prezent penalitățile calculate de Aquaserv și
datorate de SC SURM SA sunt în valoare de peste 1 mild.lei.
Situația
societății este deosebit de proastă și în ceea ce privește îndeplinirea unor indicatori
criterii de performanță, înscriși în contractul de performanță al
directorului societății.
Situația comparativă între sem.I.2004
și sem.I.2003, se prezintă conform anexei.
Se constată în
primul rând o dramatică accentuare a pierderii, rata profitului net
privind valori negative de peste 50% adică peste jumătate din cifra de afaceri,
respectiv în medie circa 600 mil.lei pierdere lunară.
Perioada
de recuperare a creanțelor și perioada de rambursare a datoriilor au
crescut față de aceeași perioadă a anului trecut cu circa 50 de zile în
privința creanțelor și cu 100 de zile în privința datoriilor.
Un alt
indicator cu rezultate deosebit de nefavorabile este ritmul productivității
muncii. Conform condiției impuse prin O.U.G. nr.79/2001 privind întărirea
disciplinei economico-financiare și alte dispoziții cu caracter financiar,
ritmul de creștere al productivității muncii trebuie să devanseze indicele de creștere
al câștigului salarial mediu.
În ceea ce
privește SC SURM SA, această condiție nu se respectă întrucât societatea nu
și.a redus cheltuielile cu salariile (respectiv nr.de personal) în urma
reducerii volumului de activitate prin desprinderea beneficiarului SC Bere Mureș.
În ceea ce
privește punctul de vedere al societății cu privire la starea de fapt, aceasta
acuză ANRSC București că nu a aprobat un tarif la nivelul costurilor
înregistrate.
De
menționat că ANRSC București, ca autoritate publică de specialitate apără în
primul rând interesele consumatorilor pentru plata de tarife accesibile și nu
interesele regiilor autonome sau societăților comerciale aflate în situația de
monopol.
Pornind de
la prerogativele conferite de lege autorităților publice locale în privința
organizării, gestionării, monitorizării și controlului serviciilor publice de
apă și de canalizare, ANRSC București a adus la cunoștința Consiliului Județean
faptul că prețul practicat de SC SURM SA este cel mai mare din țară.
Ea a cerut
societății un Program de redresare și reducere a costurilor cu nominalizarea a 4 componente:
-
reducerea pierderilor în rețelele de transport și distribuție
-
reducerea consumului specific de combustibil și energie electrică
-
reducerea cheltuielilor cu alte materiale, reparații
-
reducerea cheltuielilor cu munca vie
program ce ar trebui aprobat de Consliul Județean.
Din
păcate, societatea nu a prezentat până în prezent un program de redresare
coerent, soluția oferită constând în solicitarea de facturare a apei la limita
de proprietate a comunelor, urmărind transferarea responsabilității serviciului
asupra primăriilor comunale.
Menționăm
că, această soluție nu este viabilă din punct de vedere al interesului public
deoarece ar conduce la înființarea de servicii proprii ale primăriilor,
respectiv operatori de apă lipsiți de experiență în domeniu.
De
asemenea, aceasta nu concordă cu strategia națională în domeniul gospodăriei
comunale care vizează dimpotrivă reducerea numărului de operatori actuali.
Astfel,
numeroasele studii efectuate au demonstrat că divizarea în anii '90 a vechilor
unități de gospodărie comunală în mai mulți operatori organizați la nivelul
unei localități a fost o greșeală, activitatea de furnizare apă și canalizare
fiind o activitate deosebit de complexă ce necesită un nivel superior de
specializare și coordonare.
Având în
vedere că strategia națională în domeniu urmărește formarea de operatori
regionali puternici, apreciem că pentru județul Mureș și în special pentru
mediul rural cea mai bună soluție este revenirea la structura de bază,
operatorul AQUASERV care este producătorul apei, eliminându-se în acest mod o
verigă intermediară de distribuție.
Ca măsură
imediată se impune stoparea pierderilor înregistrate de societate.
O posibilitate
de reducere a pierderilor este facturarea penalităților pentru facturile
neîncasate ale clienților și cuprinderea acestora la venituri, întrucât
legislația în materie permite acest lucru și în același mod procedează și
operatori cu tradiție ca RA Aquaserv.
Pe de altă
parte, societatea ar trebui să elaboreze un program de reducere a costurilor așa cum a fost
solicitat de ANRSC București, acordându-se o atenție deosebită corelării
cheltuielilor de personal la condițiile diminuării volumului de activitate.
Programul de reducere a costurilor ar
urma să
fie prezentat pentru aprobare în următoarea ședință de Consiliu Județean.
Pierderile
fiind covârșitoare nu se va putea realiza decât o reducere a acestora și nu o
anulare totală.
În aceste
condiții, așa cum însăși conducerea societății propune, se impune și inițierea
demersurilor pentru preluarea activelor societății de către un operator mai
puternic cel mai potrivit așa cum s-a
arătat anterior, fiind regia Aquaserv.
În mod
concret se propune formarea unei regii de alimentare cu apă de interes
județean, care să opereze atât pe teritoriul municipiului Tg.Mureș cât și pe
teritoriul județului prin preluarea spre administrare a actualelor sisteme zonale.
DIRECTOR,
CONSILIER,
Bartha
Iosif Monica Dohotariu
VĂZUT
VICEPREȘEDINTE
Emil Groza
Nr. Crt. |
Denumire
indicator |
UM |
Nivel de
realizat cumulat de la 1.01.2003 |
Ianuarie |
Februarie |
Martie
|
Aprilie |
Mai |
Iunie |
1. |
Rata profitului net |
% |
Min.1,5 |
-40,8 |
-20,3 |
-14 |
-5,5 |
-5,24 |
-4,23 |
2. |
Perioada de recuperare a creanțelor |
Zile |
Max.190 |
257 |
241,5 |
222,6 |
223,0 |
224,0 |
219,8 |
3. |
Perioada de rambursare a datoriilor |
Zile |
Max.190 |
228 |
204,5 |
200 |
187,3 |
184,5 |
183,0 |
3. |
Ponderea cheltuielilor cu personalul în costuri |
% |
Max.20 |
19,99 |
21,79 |
22,84 |
22,0 |
22,15 |
22,0 |
4. |
Pierderi fizice de apă |
% |
Max.38 |
49,3 |
41,33 |
39,75 |
41,6 |
38,7 |
38,9 |
5. |
Ritmul productivității muncii |
Indice |
Min.indice câștig
salarial mediu |
1,21 |
1,27 |
1,24 |
1,38 |
1,36 |
1,3 |
6. |
Coeficient global de îndeplinire a criteriilor |
|
|
0,65 |
0,72 |
0,79 |
0,93 |
0,92 |
0,92 |
Nr. Crt. |
Denumire
indicator |
UM |
Nivel de
realizat cumulat de la 1.01.2003 |
Ianuarie |
Februarie |
Martie
|
Aprilie |
Mai |
Iunie |
1. |
Rata profitului net |
% |
Min.1,7 |
-56 |
-53 |
-59 |
-50 |
-52 |
-47 |
2. |
Perioada de recuperare a creanțelor |
Zile |
Max.180 |
277 |
281 |
295 |
289 |
287 |
277 |
3. |
Perioada de rambursare a datoriilor |
Zile |
Max.180 |
233 |
242 |
274 |
283 |
289 |
282 |
3. |
Ponderea cheltuielilor cu personalul în costuri |
% |
Max.19 |
18,17 |
19,0 |
19,8 |
20,35 |
20,72 |
21,13 |
4. |
Pierderi fizice de apă |
% |
Max.38 |
47,67 |
43,4 |
41,47 |
41,9 |
41,95 |
42,4 |
5. |
Ritmul productivității muncii |
Indice |
Min.indice câștig salarial mediu |
0,87 |
0,89 |
0,87 |
0,76 |
0,75 |
0,77 |
6. |
Coeficient global de îndeplinire a criteriilor |
|
|
0,56 |
0,56 |
0,51 |
0,49 |
0,49 |
0,51 |