R O M Â N I A                                                       PROIECT

               JUDEȚUL MUREȘ

           CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

HOTĂRÂREA  NR. _____

din _________________ 2004

de aprobare a Regulamentului de organizare și funcționare al

Consiliul Județean Mureș

 

Consiliul Județean Mureș,

Văzând Expunerea de motive nr._______/_________________ la proiectul de hotărâre privind  aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș,

Având în vedere prevederile Legii nr.215/2001 privind administrația publică locală, a Hotărârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare ale legii, Ordonanței Guvernului nr.35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor locale precum și ale Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică,

În temeiul art.104, litera "b" și art. 109 din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale;

 

Hotărăște:

 

Art.1. Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean Mureș, conform anexei care face parte din prezenta hotărâre.

 

         Art.2.  Prezentul regulament intră în vigoare la data adoptării, dată cu care se abrogă Hotărâre nr.44/2002 a Consiliului Județean Mureș de aprobare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Județean.

 

 

 

 

         PREȘEDINTE                                                             Avizat pentru legalitate

                                                                                 SECRETAR GENERAL

       Lokodi Edita Emöke                                                

                                                                                       Ioan Togănel

 

 

______________________________________________________________

 

 

 

 

                 R O M Â N I A                                                   

               JUDEȚUL MUREȘ

           CONSILIUL JUDEȚEAN

Nr. _______/______________2004

          Dosar: IB/25

 

 

 

 

EXPUNERE DE MOTIVE

la proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș

 

 

 

 

 

         Activitatea Consiliului Județean Mureș se realizează la această dată pe baza și în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și funcționare aprobat prin Hotărâre nr.44/2002 așa cum a fost modificat prin Hotărârea nr.61/2003.

         Urmărind îmbunătățirea prevederilor regulamentului și consonanța acestora cu legislația apărută între timp, în principal Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri și prevenirea corupției și Legea nr.340/2004 privind instituția prefectului s-a inițiat elaborarea unui nou regulament.

         În urma observațiilor și propunerilor din ședința Consiliului Județean din data de 26 august 2004 s-au revăzut unele articole din proiectul de regulament și în această formă revizuită îl supunem spre aprobare Consiliului Județean.

 

        

 

         PREȘEDINTE                                          SECRETAR GENERAL

 

    Lokodi Edita Emöke                                         Ioan Togănel

 

 

 

 

______________________________________________________________

 

 

 

 

       REGULAMENT                                                   PROIECT

de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș

 

 

CAPITOLUL I.

DISPOZIȚII GENERALE

 

Art.1. În conformitate cu prevederile Legii nr.215/2001 privind administrația publică locală, modificată și completată prin Legea nr.141/2004, a Hotărârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a legii, ale Legii nr.673/2002 privind aprobarea, modificarea și completarea Ordonanței Guvernului României nr.35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor locale și ale Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, Consiliul Județean Mureș stabilește prin prezentul regulament regulile de procedură și de organizare în baza cărora funcționează.

Art.2. (1) Consiliul Județean Mureș ales la 6 iunie 2004 și constituit în ședința din 26 iunie 2004 se compune din 35 consilieri.

(2) Consiliul Județean Mureș este autoritatea administrației publice locale, constituită la nivel județean pentru coordonarea activității consiliilor comunale, orășenești și municipale, în vederea realizării serviciilor publice de interes județean.

(3) Constituirea și completarea Consiliului județean se face în conformitate cu prevederile art.103 și respectiv art.31-37 din Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală și a prezentului regulament.

Art.3. Consiliul județean se organizează și funcționează în temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizării serviciilor publice, eligibilității autorităților administrației publice locale, legalității, transparenței decizionale și consultării cetățenilor în soluționarea problemelor locale de interes deosebit.

Art.4. (1) Autonomia Consiliului Județean Mureș este administrativă și financiară fiind exercitată pe baza și în limitele prevăzute de lege.

(2) Autonomia locală privește organizarea, funcționarea, competențele și atribuțiile Consiliului Județean Mureș, precum și gestionarea resurselor județului de către acesta.

(3) Autonomia locală reprezintă dreptul și capacitatea efectivă a Consiliului județean de a soluționa, în numele și în interesul cetățenilor județului Mureș, treburile publice, în condițiile legii.

Art.5. Aplicarea principiilor prevăzute la art.3 și 4 nu pot aduce atingere caracterului de stat național, unitar și indivizibil al României.

         Art.6. (1) Consiliul județean exercită prerogativele ce revin județului ca persoană juridică, de drept public, ce are, potrivit legii, capacitate juridică deplină, posedă un patrimoniu propriu și are dreptul să aibă inițiative în toate domeniile, cu excepția celor care sunt date în mod expres în competența altor autorități publice.

(2) Ca persoană juridică de drept public, județul, reprezentat de Consiliul județean are în proprietate bunuri din domeniul public de interes județean, potrivit legii și bunuri în domeniul privat.

         Art.7. (1) Raporturile dintre Consiliul județean și consiliile locale municipale, orășenești și comunale au la bază principiile autonomiei, legalității, responsabilității, cooperării și solidarității în rezolvarea problemelor întregului județ.

          (2) În relațiile dintre Consiliul județean și autoritățile administrației publice locale nu există raporturi de subordonare.

         Art.8.  Consiliul Județean Mureș are sub autoritatea sa: SC. Drumuri și Poduri Mureș SA, SC. Servicii de Utilități Rurale SA, Regia Autonom㠓Aeroportul Tîrgu-Mureș”, Biblioteca județeană, Muzeul județean, Centrul județean de Creație Populară, Teatrul Ariel, Redacția “Vatra”, Redacția “Lato”, Ansamblul Artistic “Mureșul”, Școala de Arte, Filarmonica de Stat, Administrația Palatului Culturii, Direcția Județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului, Direcția de Asistență Socială, Corpul Gardienilor Publici și Teatrul Național Tîrgu-Mureș. Consiliul Județean are în administrare terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea unitățile sanitare aflate în domeniul public al județului.

 

 

CAPITOLUL II.

Constituirea Consiliului Județean

 

Art.9. (1) Consiliul județean se constituie în termen de 20 de zile de la data desfășurării alegerilor. Convocarea consilierilor declarați aleși, la ședința de constituire a consiliului, se face de prefect, prin ordin.

(2)  Ședința este legal constituită dacă participă cel puțin două treimi din numărul consilierilor declarați aleși. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, peste 3 zile va fi convocată o nouă ședință printr-un nou ordin emis de prefect. Dacă nici de această dată nu se prezintă cel puțin două treimi din numărul consilierilor declarați aleși, prefectul va face o nouă convocare peste alte 3 zile, emițând în acest scop un nou ordin.

(3) Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puțin două treimi din numărul consilierilor declarați aleși, prefectul va dispune verificarea motivelor care au determinat neprezentarea la ședință a consilierilor absenți. Dacă absențele nu au la bază motive temeinice, determinate de boală, care a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea în străinătate în interes de serviciu; evenimente de forță majoră, cum ar fi: inundații sau alte catastrofe care au împiedicat deplasarea, deces în familie sau alte situații similare, prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declarați aleși, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare. Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesați la instanța de contencios administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea instanței este definitivă și irevocabilă.

(4)  Înainte de a emite ordinul, prefectul va verifica dacă pe listele de candidați depuse de partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale, ai căror consilieri declarați aleși au lipsit nemotivat mai sunt supleanți. În caz afirmativ, prin același ordin se va dispune organizarea unei noi ședințe de constituire la care vor fi convocați supleanții.

        (5)  În cazul în care pe listele de candidați nu mai sunt supleanți sau aceștia refuză, la rândul lor, să se prezinte la ședință, prefectul va dispune organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante, potrivit aliniatului 3. Alegerile se vor organiza în condițiile Legii nr.67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, în cel mult 30 de zile de la data emiterii ordinului și la acestea vor putea participa toate partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale care au depus inițial liste de candidați precum și candidații independenți care nu au fost declarați aleși la alegerile anterioare.

         Art.10. (1) Ședința de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri și pe cei 2 asistenți ai acestuia care vor fi desemnați dintre cei mai tineri consilieri, să preia conducerea lucrărilor ședinței.

(2) După preluarea conducerii ședinței se ia o pauză, în timpul căreia se constituie grupurile de consilieri, potrivit Statutului aleșilor locali, care funcționează pe toată durata mandatului, iar Secretarul General al județului prezintă președintelui de vârstă și asistenților

acestuia dosarele consilierilor declarați aleși și pe cele ale supleanților lor. Dosarele pot fi însoțite de opțiunile scrise ale consilierilor aleși care ocupă funcții incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier.

         Art.11. (1) După reluarea lucrărilor ședinței, consilierii declarați aleși vor alege o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri. Numărul membrilor comisiei se stabilește prin vot deschis la propunerea președintelui de vârstă. Comisia este aleasă pe întreaga durată a mandatului și are următoarele atribuții:

a) verifică dosarele consilierilor declarați aleși

b) verifică dosarele supleanților în cazul declanșării procedurii de validare a acestora

c) propune validarea sau invalidarea consilierilor declarați aleși și după caz a supleanților

d) organizează și stabilește rezultatul votului secret

(2) Desemnarea candidaților pentru comisia de validare se face de către grupurile de consilieri constituite potrivit art.10, alin.2. Numărul de locuri cuvenite fiecărui grup se determină în funcție de numărul de mandate obținute de grupul în cauză.

(3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul deschis al majorității consilierilor prezenți la ședința de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în Hotărârea  nr 1.

         Art.12.  Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor săi, cu votul majorității acestora, un președinte și un secretar.

         Art.13. (1) După alegerea comisiei de validare președintele dispune o nouă pauză, în timpul căreia va fi examinată de către comisie, legalitatea alegerii fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de președintele de vârstă și vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care vor fi consemnate într-un proces verbal al cărui model este prezentat în anexa la prezentul regulament.

(2) Dacă consilierii care dețin funcții incompatibile optează în scris pentru renunțarea la funcția de consilier, va fi examinat, în vederea validării, dosarul supleantului, sau a supleanților de pe aceeași listă, în ordinea în care cei în cauză au fost înscriși pe lista de candidați.

(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusă de comisia de validare, numai dacă aceasta a constatat că au fost încălcate condițiile de eligibilitate stabilite expres de lege sau dacă alegerea s-a făcut prin fraudă electorală constatată de către biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr.67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale.

(4) Consilierii care lipsesc motivat de la ședința de constituire pot fi validați sau invalidați în lipsă.

         (5) În cazul în care până la data validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv, mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant pe listă.

          Art.14.  (1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, prin votul deschis al majorității consilierilor prezenți la ședință. Persoana al cărei mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.

        (2) Rezultatul validării mandatelor se consemnează în Hotărârea nr.2, care se va comunica de îndată consilierilor care au absentat motivat.

          Art.15. (1)  Hotărârea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacată de cei interesați la instanța de contencios administrativ în termen de 5 zile de la adoptare, sau în cazul celor absenți de la ședință, de la comunicare.

          (2) Instanța de contencios administrativ este obligată să se pronunțe în termen de 30 de zile.

         Art.16.(1)  După validarea mandatelor a cel puțin două treimi din numărul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la depunerea următorului jurământ: “Jur să Constituția și legile țării și să fac cu bună credință tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor județului. Așa să-mi ajute Dumnezeu !”

(2)  Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul general al județului va da citire jurământului, după care consilierii validați se vor prezenta, în ordine alfabetică, în fața unei mese special amenajate, pe care se află un exemplar din Constituție și Biblie. Consilierul va pune mâna stângă atât pe Constituție cât și dacă este cazul, pe Biblie, va pronunța cuvântul “Jur” după care va semna Jurământul de credință, care va fi imprimat pe un formular special.

(3)  Consilierii pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.

(4) Jurământul se semnează în două exemplare, un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează consilierului.

(5) Consilierii care refuză să depună jurământul sunt considerați demisionați de drept, acest fapt urmând a se consemna în procesul verbal al ședinței. În această situație se va supune validării mandatul primului supleant de pe lista partidului politic, alianței politice sau alianței electorale respective, dacă până la validarea mandatului, partidele politice sau alianțele politice confirmă în scris apartenența la partid a consilierului în cauză.

 (6) După depunerea jurământului de către cel puțin două treimi din numărul membrilor consiliului local, președintele de vârstă declară consiliul legal constituit. Declararea consiliului ca legal constituit se constată prin Hotărârea nr.3.

 

CAPITOLUL III

Organizarea Consiliului Județean

 

          Art.17.  După declararea ca legal constituit, Consiliul județean alege dintre membrii săi, cu votul secret al majorității consilierilor în funcție, pe toată durata exercitării mandatului, un președinte și doi vicepreședinți.

          Art.18. (1) Propunerea de candidați pentru alegerea președintelui și a vicepreședinților  se face de către grupurile de consilieri sau de către oricare dintre consilieri.

          (2) Candidaturile pentru funcțiile de președinte și vicepreședinți se supun votului secret pe buletine de vot separate, respectiv pentru președinte și vicepreședinți.

          (3) Toți candidații desemnați pe funcții vor fi înscriși pe buletinele de vot în ordinea în care au fost făcute propunerile, după ce, în prealabil au fost consultați de președintele de vârstă dacă acceptă candidatura.

         (4) După înregistrarea candidaturilor se ia o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.

         (5) Exercitarea votului se face într-o cabină special amenajată, putându-se folosi, la alegerea consiliului, una din următoarele modalități.

            a).  pe buletinul de vot se barează cu o linie orizontală numele candidaților pe care consilierul nu dorește să îi aleagă rămânând nebarat numele celui pe care dorește să îl aleagă votantul.

            b).  pe buletinul de vot se scrie cuvântul “DA” în dreptul numelui celui pe care dorește să îl voteze.

             c).  alte modalități, la alegerea consiliului.

            Art.19. (1) Sunt declarați aleși ca președinte și vicepreședinți, candidații care au obținut votul majorității consilierilor în funcție.

            (2) În situația în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută la aliniatul 7 se organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeași ședință, la care vor participa candidații situați pe primele două locuri. La al 2-lea tur de scrutin sunt declarați aleși președinte și vicepreședinți, consilierii care au obținut cel mai mare număr de voturi.

            (3)  În caz de  balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidații care se află în această situație. Va fi declarat ales, candidatul care a obținut cele mai multe voturi.

           Art.20. Alegerea președintelui și vicepreședinților sunt consemnate  în Hotărârile nr. 4 și 5 ale Consiliului județean.

           Art.21. După alegerea președintelui consiliului județean, activitatea președintelui de ședință încetează.

           Președintele consiliului județean asigură în continuare conducerea lucrărilor ședinței.

           Art.22.  Președintele și vicepreședinții pot fi eliberați din funcție de către consiliul județean la propunerea a cel puțin o treime din numărul consilierilor și numai cu votul secret a cel puțin două treimi din numărul consilierilor în funcție. Eliberarea din funcție a președintelui consiliului județean se face dacă a emis în decurs de 3 luni, cel puțin 3 dispoziții care au fost anulate irevocabil de instanța de judecată, întrucât au contravenit intereselor generale ale statului ori ale județului sau a încălcat Constituția și legile țării. Vicepreședinții pot fi eliberați din funcție, în aceleași condiții, numai dacă s-a constatat prin hotărâre judecătorească irevocabilă că aceștia au contravenit, în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, intereselor generale ale statului sau ale județului ori au încălcat Constituția și legile țării.

 

Comisiile de specialitate

 

         Art.23. (1) După constituire Consiliul Județean stabilește și organizează comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate.

         (2) Domeniile de activitate în care se pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora și numărul de membri care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul județean, în funcție de specificul activității din județ.

Art.24. (1) Numărul locurilor care revin fiecărui grup de consilieri în fiecare comisie de specialitate se stabilește de către consiliul județean, în funcție de ponderea acestora în cadrul consiliului.

         (2) Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare grup de consilieri, avându-se în vedere, de regulă, opțiunea acestora, pregătirea lor profesională și domeniul în care își desfășoară activitatea.

          (3) În funcție de numărul membrilor consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază. Consilierii au drept de vot în comisia de bază iar în celelalte comisii participă cu drept consultativ. Îndemnizația de ședință se va acorda numai pentru activitatea desfășurată în comisia de bază.

Art.25. (1) Consiliul județean poate hotărî organizarea unor comisii speciale de analiză și verificare, la propunerea consilierilor sau a președintelui consiliului județean.

         (2) Componența nominală a comisiilor prevăzute la alin. (1), obiectivele și tematica activității acestora, perioada în care vor lucra și mandatul lor se stabilesc prin hotărâre a consiliului județean.

(3) Comisia de analiză și verificare va prezenta consiliului județean, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor și verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătățire a activității în domeniul supus analizei sau verificării.

Art.26.  (1) Consiliul Județean Mureș are organizate 6 comisii de specialitate pe domenii de activitate după cum urmează:

1.     Comisia economico – financiară;

2.     Comisia de amenajare a teritoriului și urbanism;

3.     Comisia de servicii publice;

4.     Comisia social-culturală;

5.     Comisia juridică, ordine publică și integrare europeană;      

6.     Comisia de agricultură;            

 

(2) Consiliul poate hotărî să se organizeze comisii de specialitate și în alte domenii de activitate sau o comisie să aibă în obiectul de activitate două sau mai multe domenii.

        (3)  Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.

Art.27. (1)  Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezența majorității membrilor și iau hotărâri cu votul majorității membrilor prezenți.

(2) Comisia poate invita să participe la ședințele sale specialiști din cadrul aparatului

propriu al consiliului județean sau din afara acestuia, în special de la unitățile aflate în subordinea consiliului. Au dreptul să participe la ședințele comisiei și consilieri care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei. 

(3) Ședințele comisiei de specialitate sunt de regulă publice.

(4) Comisia poate invita și alte persoane care să participe la dezbateri.

(5) Comisia poate hotărî ca unele ședințe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi, să se desfășoare cu ușile închise.

           Art.28. Fiecare comisie de specialitate își alege prin votul deschis, al majorității consilierilor ce o compun, câte un președinte și câte un secretar.

           Art.29. (1)   Comisiile de specialitate au următoarele atribuții principale:

         a) analizează proiectele de hotărâri ale consiliului județean;

         b) se pronunță asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare;

            c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri și asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului.

        (2) Comisiile de specialitate îndeplinesc orice alte însărcinări date prin hotărâri ale consiliului județean, dacă acestea au legătură cu activitatea lor.

         Art.30. (1) Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuții principale:

a) asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul județean și cu celelalte comisii;

         b) convoacă ședințele comisiei;

c) conduce ședințele comisiei;

d) propune ca la lucrările comisiei să participe și alte persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;

         e) participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă importanță pentru comisia pe care o conduce;

f) susține în ședințele de consiliu avizele formulate de comisie;

g) anunță rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.

         (2) Președintele comisiei îndeplinește orice alte atribuții referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege, sau stabilite de consiliul județean.

         Art. 31. (1) Secretarul comisiei îndeplinește următoarele atribuții principale:

a) efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințe a membrilor comisiei;

b) numără voturile și îl informează pe președinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri și asupra rezultatului votării;

c) asigură redactarea avizelor și proceselor-verbale etc.

          (2) Secretarul comisiei îndeplinește orice alte însărcinări stabilite de comisie sau de către președintele acesteia.

         Art. 32. (1) Convocarea ședințelor comisiei se face de către președintele acesteia cu cel puțin 3 zile înainte.

          (2) Ordinea de zi se aprobă de comisie la propunerea președintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.

          (3) Participarea membrilor comisiei la ședințele acesteia este obligatorie.

          (4) În caz de absență la ședința comisiei de bază consilierului în cauză nu i se acordă indemnizație de ședință. Dacă absențele continuă, fără a fi motivate, președintele comisiei poate aplica sancțiunile prevăzute în competența sa de Statutul aleșilor locali sau poate propune consiliului aplicarea altor sancțiuni statutare, inclusiv înlocuirea lui din comisie.

            Art.33. Ședințele comisiilor de specialitate se desfășoară, de regulă, înaintea ședințelor consiliului, atunci când ordinea de zi a ședinței acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra cărora i se solicită avizul, la convocarea președintelui acesteia sau a președintelui Consiliului Județean. Celelalte ședințe ale comisiei de specialitate se vor desfășura pe baza programării făcute de către președintele acesteia.

         Art.34. (1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei, președintele acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul ședinței o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de inițiator.

(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza amendamentelor și a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenți.

         (3) Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât amendamentele și propunerile acceptate, cât și cele respinse.

(4) Avizul întocmit potrivit alin. (2) și (3) se prezintă Secretarului General, care se va îngriji de multiplicarea și difuzarea acestuia către consilieri, o dată cu ordinea de zi.

          Art.35.  Votul în comisii este, de regulă, deschis. În anumite situații comisia poate hotărî ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz și modalitatea de exprimare a acestuia.

          Art.36. (1) Lucrările ședințelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului acesteia, într-un proces-verbal. După încheierea ședinței procesul-verbal va fi semnat de către președintele și secretarul comisiei.

        (2) Președintele poate încuviința ca procesele-verbale ale ședințelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la ședință, cu excepția proceselor-verbale întocmite în ședințele ale căror lucrări s-au desfășurat cu ușile închise.

          Art.37. Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului județean se impun modificări de fond în conținutul proiectului, președintele consiliului poate hotărî retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.

        

        

Atribuțiile secretarului general al județului

 

Art.38. (1) Secretarul general al județului participă în mod obligatoriu la ședințele consiliului și îi revin următoarele atribuții principale privitoare la ședințele acestuia:

    a) asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului județean, la cererea președintelui sau a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor în funcție;

    b) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;

    c) efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințe a consilierilor;

    d) numără voturile și consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui;

    e) îl informează pe președinte cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului județean;

    f) asigură înregistrarea sau stenografierea lucrărilor ședinței de consiliu, pe baza cărora se întocmește procesul-verbal, la cererea expresă în procesul-verbal se va consemna cuvânt cu cuvânt intervențiile consilierilor, pune la dispoziția consilierilor înaintea fiecărei ședințe procesul-verbal, al ședinței anterioare, asupra conținutului căruia solicită acordul consiliului;

    g) asigură întocmirea dosarelor de ședință, legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora;

    h) urmărește ca la deliberarea și adoptarea unor hotărâri ale consiliului județean să nu ia parte consilierii care se încadrează în dispozițiile art. 47 alin. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001. Îl informează pe președinte cu privire la asemenea situații și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;

    i) prezintă în fața consiliului județean punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;

    j) contrasemnează, în condițiile legii și ale prezentului regulament, hotărârile consiliului județean pe care le consideră legale;

    k) poate propune președintelui înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului județean;

    l) acordă membrilor consiliului asistență și sprijin de specialitate în desfășurarea activității, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate și aprobate de consiliu; aceleași obligații revin și aparatului propriu al consiliului județean.

             (2) Secretarul general îndeplinește orice alte atribuții stabilite de lege, sau însărcinări date de consiliu privitoare la buna organizare și desfășurare a ședințelor consiliului.

 

Capitolul IV.

Funcționarea consiliului județean
Desfășurarea ședințelor

 

         Art. 39. (1) Consiliul județean se întrunește în ședințe ordinare o dată la două luni, la convocarea președintelui consiliului județean.

        (2) Consiliul județean se poate întruni și în ședințe extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului, ori la solicitarea prefectului adresată președintelui consiliului județean, în cazuri excepționale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităților, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum și pentru apărarea ordinii și liniștii publice.

         (3) Convocarea consiliului județean se face în scris, prin intermediul secretarului general al județului, cu cel puțin 5 zile înaintea ședințelor ordinare sau cu cel puțin 3 zile înaintea celor extraordinare.

(4) În caz de forță majoră și de maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor județului, convocarea consiliului județean se face de îndată de către președinte, din propria inițiativă sau la solicitarea prefectului.

         (5) În situația în care președintele consiliului județean se află în imposibilitatea de a convoca consiliul în ședință ordinară, aceasta se va face de către vicepreședintele desemnat de președinte prin dispoziție.

(6) Ordinea de zi a ședințelor consiliului județean se va înscrie în cuprinsul invitației de ședință transmisă consilierilor și se aduce la cunoștința locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate, atât în limba română cât și în limba maghiară.

(7)  Aducerea la cunoștința publică, în limba maghiară, a ordinii de zi a ședinței consiliului județean se consemnează în procesul verbal al ședinței, iar în dosarul de ședință se vor atașa actele doveditoare, inclusiv ordinea de zi în limba oficială și în versiunea tradusă în limba maghiară.

(8) Proiectul ordinii de zi se întocmește la propunerea președintelui, consilierilor, secretarului general, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetățenilor.

(9)  Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente și numai cu votul majorității consilierilor prezenți.

        (10)  Dezbaterea unor probleme urgente în afara ordinii de zi care a fost publicată, se poate face numai pe baza aplicării procedurii inițiativei de urgență.

        (11) Inițiativa de urgență poate fi promovată de președinte, de președinții comisiilor de specialitate (în baza hotărârii comisiei) sau de un grup de cel puțin 10 consilieri. Inițiativa de urgență se motivează și se prezintă în scris secretarului general cu cel puțin 48 de ore înaintea ședinței consiliului.

        (12) Dacă un consilier se opune inițiativei de urgență, președintele acordă inițiatorului cinci minute pentru motivarea în plen a propunerii. În cazul în care consiliul nu acceptă urgența, cazul poate fi abordat în cadrul ordinii de zi al ședinței următoare.

        (13) În cazul aprobării procedurii de urgență, problema va fi dezbătută ca primul punct al ordinii de zi

        (14) Proiectul ordinii de zi se supune aprobării consiliului.

        (15) Proiectele de hotărâri și celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea de zi numai dacă sunt însoțite de expuneri de motive, de avizul comisiilor de specialitate cărora le-au fost transmise în acest scop și de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului județean în cazul proiectelor de hotărâri inițiate de consilieri sau cetățeni. Raportul compartimentului de resort va fi elaborat în termen de 30 zile de la solicitarea inițiatorului și se depune la secretarul general înainte de întocmirea  avizului de către comisia de specialitate, pentru a  fi avut în vedere de către această comisie.

         Art.40. (1) Ședințele consiliului județean sunt legal constituite dacă sunt prezenți majoritatea consilierilor în funcție.

          (2)  Proiectele de hotărâre a căror adoptare trebuie să se facă cu votul a 2/3 din numărul consilierilor în funcție, nu se iau în dezbatere dacă cvorumul stabilit de lege nu este îndeplinit.

Art.41. (1) Ședințele consiliului sunt conduse de președinte sau în lipsa acestuia de vicepreședintele desemnat de președinte prin dispoziție,

 (2) În cazul în care din motive întemeiate, lipsește și vicepreședintele desemnat, ședința va fi condusă de celălalt vicepreședinte sau de un consilier ales cu votul majorității consilierilor prezenți.

Art.42. (1) Consilierii sunt obligați să participe la lucrările consiliului și să își înregistreze prezența în evidența ținută de secretarul general.

          (2) Consilierul care nu poate lua parte la ședință este obligat să aducă la cunoștință această situație președintelui consiliului sau secretarului general al județului.

(3) În cazul în care un consilier absentează de două ori consecutiv, fără motive temeinice, el poate fi sancționat în condițiile prezentului regulament.

Art.43. (1) Ședințele consiliului județean sunt publice cu excepția cazurilor în care consilierii decid, cu majoritatea de voturi, ca acestea să se desfășoare cu ușile închise.

   (2)  Problemele privind bugetul județului, administrarea domeniului public și privat al județului, participarea la programe de dezvoltare județeană, regională sau de cooperare generală transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică generală a județului și a unităților administrativ teritoriale, precum și cele privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități publice, organizații neguvernamentale, persoane juridice române sau străine sau dezbaterea oricărui proiect de hotărâre cu aplicabilitate generală se vor discuta întotdeauna în ședința publică.

   (3)  Lucrările ședințelor se desfășoară în limba română, limba oficială a statului. La ședințele consiliului se poate folosi și limba maghiară. În toate cazurile documentele ședințelor de consiliu se întocmesc numai în limba română, limba oficială a statului. În cazul în care se va folosi și limba maghiară, procesul verbal al ședinței se va redacta direct în limba română, pe baza traducerii din timpul ședinței.

           (4) În situația în care se va folosi limba maghiară, președintele consiliului județean are obligația să asigure traducerea integrală și concomitentă a dezbaterilor în limba română. Traducerea va fi realizată de un traducător autorizat. În cazuri excepționale, dacă traducerea nu poate fi realizată datorită lipsei traducătorului autorizat și acesta nu poate fi înlocuit cu o altă persoană în măsură să asigure traducerea, lucrările ședinței consiliului județean se vor desfășura în limba română. Dacă situația se repetă și la ședința următoare, lucrările acesteia vor fi amânate. După o a treia amânare devin aplicabile prevederile art.111 din Legea nr.215/2001.

         Art.44. (1)  Dezbaterea problemelor se face, de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face inițiatorul. Apoi se dă cuvântul președintelui comisiei de specialitate și, dacă este cazul, șefului compartimentului care a întocmit raportul.

           (2) După efectuarea prezentărilor prevăzute la alin. (1) se trece la dezbateri. La dezbaterile generale asupra proiectelor de hotărâri fiecare grup de consilieri are dreptul la o singură intervenție, iar la dezbaterile pe articole, consilierii au dreptul la o singură intervenție pe articol.

           (3) Consilierii vor participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Președintele are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.

         Art.45. (1)  Președintele va permite oricând unui consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.

           (2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.

         Art.46. Președintele consiliului sau reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuția consiliului. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului. Discuțiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de majoritatea consilierilor.

         Art.47.  Este interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către consilierii prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și persoanele aflate în sală.

         Art.48. (1) În cazul în care desfășurarea lucrărilor este perturbată, președintele consiliului poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica sancțiunile stabilite prin prezentul regulament în competența sa ori poate propune consiliului aplicarea de sancțiuni corespunzătoare.

         (2) Pe baza stenogramei și a înregistrării pe bandă magnetică, prin grija secretarului general al județului se întocmește procesul-verbal al ședinței, care reprezintă o sinteză a lucrărilor.

         (3) Înaintea fiecărei ședințe, secretarul general pune la dispoziție consilierilor, în timp util, procesul-verbal al ședinței anterioare, pe care ulterior îl va supune spre aprobare consiliului. Consilierii au dreptul ca în cadrul ședinței să conteste conținutul procesului-verbal și să ceară menționarea exactă a opiniilor exprimate în ședința anterioară. Procesul-verbal al ultimei ședințe din cadrul mandatului consiliului nu se supune aprobării noului consiliu.

         Art.49. Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului după supunerea la vot a formei inițiatorului în ordinea formulării lor. Dacă s-a adoptat textul inițiatorului sau un amendament, celelalte se socotesc respinse fără a se mai supune votului.

 

Elaborarea proiectelor de hotărâri

 

a) Reguli generale

 

Art.50. (1) Dreptul la inițiativă pentru proiectele de hotărâri ale consiliului județean aparține președintelui, vicepreședinților, consilierilor și cetățenilor. Redactarea proiectelor se face de cei care le propun.

       (2) Proiectele de hotărâri vor fi însoțite de o expunere de motive și vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest scop secretarul general al județului și personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda sprijin și asistență tehnică de specialitate.

         Art.51.(1) Cetățenii domiciliați pe raza județului Mureș pot propune consiliului județean, spre dezbatere și adoptare, proiecte de hotărâri.

    (2) Promovarea unui proiect de hotărâre poate fi inițiată de unul sau de mai mulți cetățeni cu drept de vot, dacă acesta este susținut prin semnături de cel puțin 5% din populația cu drept de vot a județului.

Art.52. (1) Inițiatorii depun la secretarul general al județului forma propusă pentru proiectul de hotărâre. Proiectul va fi afișat spre informare publică prin grija secretarului general.

    (2) Inițiatorii asigură întocmirea listelor de susținători pe formulare puse la dispoziție de secretarul general al județului.

    (3) Listele de susținători vor cuprinde numele, prenumele și domiciliul, seria și numărul actului de identitate și semnăturile susținătorilor.

    (4) Listele de susținători pot fi semnate numai de cetățenii cu drept de vot care au domiciliul pe raza județului Mureș

Art.53. După depunerea documentației și verificarea acesteia de către Secretarul General al județului, proiectul de hotărâre va urma procedurile regulamentare de lucru ale consiliului județean.

         Art.54. (1) Proiectele de hotărâri se înscriu pe ordinea de zi a ședințelor prin menționarea titlului și a inițiatorului.

       (2) Proiectele de hotărâri se aduc la cunoștință consilierilor de îndată, cu indicarea comisiilor cărora le-au fost trimise spre avizare și cu invitația de a formula și depune amendamente.

        (3) Proiectele de hotărâri și celelalte documente supuse dezbaterii și aprobării consiliului vor fi redactate în limba română și vor fi însoțite de traducerea în limba maghiară.

        (4) Operațiunile prevăzute la alin. (2) se realizează prin grija secretarul general al județului.

         Art.55. (1) Proiectele de hotărâri și celelalte materiale se transmit spre dezbatere și avizare comisiilor de specialitate ale consiliului județean, sau compartimentelor de resort ale aparatului propriu al consiliului, în vederea întocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor și compartimentelor cărora li se trimit materiale spre analiză se face de către președinte împreună cu secretarul general.

        (2) O dată cu transmiterea proiectelor se va preciza și data de depunere a raportului și a avizului, avându-se grijă ca raportul să poată fi trimis și comisiei de specialitate înainte de întocmirea de către aceasta a avizului.

        (3) Inițiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la susținerea lor.

         Art.56. (1) După examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a consiliului județean întocmește un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului, ori propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.

        (2) Avizul se transmite secretarului general al județului, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lui către președinte și către consilieri, cel mai târziu o dată cu invitația pentru ședință.

         Art.57. (1) Proiectele de hotărâri și celelalte propuneri, însoțite de avizul comisiei de specialitate și de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi și se supun dezbaterii și votului consiliului în prima ședință ordinară a acestuia.

         (2) Textele finale ale hotărârilor și celorlalte documente supuse deliberării și aprobării consiliului județean vor fi redactate în limba română și vor fi traduse în limba maghiară.

 

b) Procedura de elaborare a proiectelor de hotărâri cu caracter normativ

 

Art. 58.  (1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative Consiliul Județean are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Consiliul Județean va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații.

    (2) Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștință publicului, în condițiile alin. (1), cu cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare și adoptare de către Consiliul Județean. Anunțul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.

    (3) Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la aliniatul (2).

    (4) La publicarea anunțului Consiliul Județean va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.

    (5) Conducătorul autorității publice va amenaja în cadrul instituției, un spațiu corespunzător pentru întâlnirea consilierilor județeni cu cetățenii în audiențe și va desemna o persoană din cadrul aparatului propriu, responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectele de acte normative făcute publice.

    (6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză și avizare Consiliului Județean numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate potrivit aliniatului (4).

    (7) Consiliul Județean este obligat să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică.

    (8) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. Consiliul Județean trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuție.

    (9) În cazul reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență.

Art. 59. (1) Participarea persoanelor interesate la lucrările ședințelor publice se va face în următoarele condiții:

    a) anunțul privind ședința publică trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în ședință publică;

    b) anunțul va conține data, ora și locul de desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi.

    (2) Difuzarea anunțului și invitarea specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina responsabilului desemnat pentru relația cu societatea civilă.

    (3) Participarea persoanelor interesate la ședințele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de ședințe, în ordinea de precădere dată de interesul asociațiilor legal constituite în raport cu subiectul ședinței publice, stabilită de persoana care prezidează ședința publică.

    (4) Ordinea de precădere nu poate limita accesul mass-media la ședințele publice.

Art.60. Persoana care prezidează ședința publică oferă invitaților și persoanelor care participă din proprie inițiativă posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.

Art.61. (1) Adoptarea deciziilor administrative ține de competența exclusivă a Consiliului Județean.

    (2) Punctele de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice de persoanele menționate la art.61 au valoare de recomandare.

         Art.62. Minuta ședinței publice, incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afișată la sediul Consiliului Județean și publicată în site-ul propriu.

Art.63. (1) Consiliul Județean este obligat să elaboreze și să arhiveze minutele ședințelor publice.

    (2) Înregistrările ședințelor publice vor fi făcute publice, la cerere, în condițiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

         Art.64.  (1) Consiliul Județean este obligat să întocmească și să facă public un raport anual privind transparența decizională, care va cuprinde cel puțin următoarele elemente:

    a) numărul total al recomandărilor primite;

    b) numărul total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative și în conținutul deciziilor luate;

    c) numărul participanților la ședințele publice;

    d) numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;

    e) situația cazurilor în care Consiliul Județean a fost acționat în justiție pentru nerespectarea prevederilor legii privind transparența decizională în administrația publică;

    f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora;

    g) numărul ședințelor care nu au fost publice și motivația restricționării accesului.

(2) Raportul anual privind transparența decizională va fi făcut public în site-ul Consiliului

Județean, prin afișare la sediul propriu într-un spațiu accesibil publicului sau prin prezentare în ședință publică.

Art. 65.  Persoanele care asistă la ședințele publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie să respecte regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean. În cazul în care președintele constată că o persoană a încălcat regulamentul, va dispune avertizarea și, în ultimă instanță, evacuarea acesteia.

 

 

 

 

Procedura de vot

 

         Art. 66. (1)  Votul consilierilor este individual și poate fi deschis sau secret.

        (2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii, prin vot electronic sau prin apel nominal.

        (3) Consiliul județean hotărăște, la propunerea președintelui, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul în care prin lege se stabilește o anumită modalitate. Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret.

          Art. 67. (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.

        (2) Redactarea buletinelor de vot va fi clară și precisă, fără echivoc și fără putință de interpretări diferite. Pentru exprimarea opțiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele "da" sau "nu".

        (3) Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opțiunea clară a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la aliniatul (2).

         Art.68. (1) Hotărârile și alte propuneri se adoptă cu votul majorității consilierilor prezenți, în afară de cazurile în care legea cere o altă majoritate.

        (2) Hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condițiile legii, administrarea domeniului public și privat al județului, participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală sau de cooperare transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică a județului și amenajarea teritoriului și cele privind asocierea sau cooperarea cu alte autorități publice, cu organizații neguvernamentale, cu persoane juridice române sau străine și de aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Județean se adoptă cu votul a cel puțin două treimi din numărul consilierilor în funcție.

        (3) Hotărârile privind bugetul județean, precum și cele prin care se stabilesc impozite și taxe locale se adoptă cu votul majorității consilierilor în funcție. Dacă bugetul județean nu poate fi adoptat după două ședințe consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfășura pe baza bugetului anului precedent până la adoptarea noului buget județean, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat.

        (4) Abținerile se contabilizează la voturi "contra".

        (5) Dacă în sala de ședințe nu este întrunit cvorumul legal, președintele amână votarea până la întrunirea acestuia.

         Art.69.(1) În cazul proiectelor de hotărâri în care se angajează răspunderea consilierilor conform prevederilor art.154 din Legea nr.215/2001, în procesul-verbal se va consemna nominal voturile "împotrivă" și "abținerile" .

         (2) Consilierii au dreptul să solicite, ca la orice proiect de hotărâre să se consemneze expres în procesul-verbal modul în care au votat.

         Art.70.  Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiași ședințe.

         Art.71. Hotărârile se semnează de președinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreședintele consiliului județean care a condus ședința și se contrasemnează pentru legalitate de către secretarul general al județului.

         Art.72. (1) Secretarul general nu va contrasemna hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală sau că depășește competențele ce revin, potrivit legii, consiliului județean. În acest caz secretarul general va expune consiliului județean opinia sa motivată, care va fi consemnată în procesul verbal al ședinței.

        (2) Secretarul general va comunica hotărârile consiliului județean președintelui acestuia și prefectului, de îndată, dar nu mai târziu de 3 zile de la data adoptării.

         (3) Comunicarea, însoțită de eventualele obiecții cu privire la legalitate, se face în scris de către secretarul general și va fi înregistrată într-un registru special destinat acestui scop.

Art.73. (1) Hotărârile cu caracter normativ devin obligatorii și produc efecte de la data aducerii lor la cunoștință publică iar cele individuale, de la data comunicării.

        (2) Aducerea la cunoștința publică a hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect, atât în limba română cât și în limba maghiară.

 

Întrebări, interpelări, petiții și informarea consilierilor județeni

 

         Art.74. (1) Consilierii pot adresa întrebări președintelui, vicepreședinților și secretarului general al județului, precum și șefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului sau ai serviciilor și unităților subordonate.

(2) Prin întrebare se solicită informații cu privire la un fapt necunoscut.

         (3) Cei întrebați vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea ședință a consiliului.

         Art.75.  Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicații în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligația de a răspunde în scris, până la următoarea ședință a consiliului, sau oral, la proxima ședință, potrivit solicitării autorului interpelării.

         Art.76. (1) Consilierii pot solicita informațiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.

        (2) Informațiile pot fi cerute și comunicate în scris sau oral.

Art.77. (1) Orice cetățean are dreptul să se adreseze cu petiții consiliului județean. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate și soluționate potrivit reglementărilor legale în vigoare.

         (2) Semestrial consiliul analizează modul de soluționare a petițiilor.

 

 

Capitolul V.

   

Dispoziții privind exercitarea mandatului de consilier

 

Drepturile și obligațiile consilierilor județeni

 

         Art.78.  După validarea alegerilor, consilierului i se eliberează legitimația de consilier, precum și semnul distinctiv prevăzut de Statutul aleșilor locali.

         Art.79. (1) Pentru participarea la ședințele consiliului județean și ale comisiilor de specialitate consilierul primește o indemnizație de ședință în cuantumul și în condițiile stabilite de lege.

          (2) Consilierul are dreptul, după caz, la diurna de deplasare și plata cheltuielilor de transport și de cazare pentru activitățile prilejuite de exercitarea mandatului.

         Art.80. Schimbările survenite în activitatea consilierului, în timpul exercitării mandatului, se aduc la cunoștință consiliului județean în cel mult 10 zile de la data producerii acestora.

         Art.81. (1) Participarea consilierilor la ședințele consiliului județean și ale comisiilor de specialitate este obligatorie.

          (2) Consilierul nu poate lipsi de la ședințele consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care face parte, decât în cazul în care a obținut aprobarea consiliului, respectiv a președintelui comisiei, dacă are motive temeinice.

         Art.82. Consilierul care absentează nemotivat la două ședințe consecutive va fi sancționat, potrivit prevederilor prezentului regulament și Statutului aleșilor locali.

         Art.83. Consilierul poate demisiona prin cerere scrisă adresată consiliului. Soluționarea cererii se va face în condițiile și cu procedura stabilită de Statutul aleșilor locali.

Art.84. (1) Consilierii sunt obligați ca în îndeplinirea mandatului să organizeze periodic întâlniri cu cetățenii și să acorde audiențe.

          (2)  Fiecare consilier precum și vicepreședinții sunt obligați să prezinte un raport anual de activitate care va fi făcut public prin grija secretarului general.

   

Sancțiuni

 

         Art.85. (1) Încălcarea de către consilieri a obligațiilor ce le revin în exercitarea mandatului, constituie abatere și se sancționează potrivit prevederilor Statutului aleșilor locali și ale prezentului regulament.

          (2) La aplicarea sancțiunilor se va ține seama de gravitatea abaterii, frecvența acesteia și condițiile producerii ei.

         Art.86. (1) În exercitarea atribuțiilor ce-i revin cu privire la menținerea ordinii și respectarea regulamentului în timpul ședinței consiliului, președintele poate aplica una dintre următoarele sancțiuni:

         a) avertismentul;

         b) chemarea la ordine;

         c) retragerea cuvântului;

         d) eliminarea din sala de ședință.

          (2) Eliminarea din sala de ședință echivalează cu absența nemotivată.

         Art.87. (1) Consiliul județean poate hotărî cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi aplicarea următoarelor sancțiuni consilierilor care, în exercitarea mandatului, au săvârșit abateri de la prevederile legii și ale prezentului regulament:

    a)  interzicerea de a participa la lucrările următoarei ședințe a consiliului;

    b) excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de specialitate;

    c)  retragerea indemnizației de ședință, pentru 1 - 2 ședințe.

          (2) Pentru aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) cazul se va transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate și aspectele juridice, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a explicațiilor furnizate de cel în cauză.

         Art.88.  Pe perioada sancționării, consilierii în cauză nu sunt luați în calcul la stabilirea cvorumului de lucru.

         Art.89. Interzicerea participării la următoarea ședință a consiliului, precum și excluderea de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate au drept consecință neacordarea indemnizației de ședință pe perioada respectivă.

         Art.90.  Excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate nu poate depăși două luni.

          Art.91.  Pentru menținerea ordinii în ședințele comisiilor de specialitate președinții acestora au aceleași drepturi ca și președintele consiliului județean. Aceștia pot aplica sancțiunile prevăzute la art. 87 alin. (1).

          Art.92. Prevederile prezentului regulament, se completează cu dispozițiile Legii nr.215/2001, privind administrația publică locală și ale Legii nr.161/2003 cu modificările și completările ulterioare privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnității publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, în măsura în care acesta nu dispune.

                                                                                                  

 

______________________________________________________________

 

 

Anexă

 

CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ

 

PROCES-VERBAL

Încheiat astăzi , _______________ în prima ședință

a Comisiei de validare a Consiliului Județean Mureș

 

 

 

            Astăzi,____________ comisia de validare aleasă de Consiliul Județean Mureș, în ședința de constituire din data de ____________________ a examinat, în conformitate cu prevederile art.32 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările ulterioare, legalitatea alegerii consilierilor. Comisia constată că au fost/nu au fost respectate dispozițiile legale și că nu sunt/sunt cazuri de incompatibilitate, fapt pentru care a hotărât să propună validarea tuturor/unui număr de  _______ consilieri , conform tabelului anexat.

              Drept care, am încheiat prezentul proces-verbal.

 

 

 

 

                        PREȘEDINTE                                                                                 SECRETAR

 

 

 

                                                           MEMBRII: