JUDEȚUL MUREȘ
de
aprobare a Regulamentului de organizare și funcționare al
Consiliul
Județean Mureș
Consiliul
Județean Mureș,
Văzând
Expunerea de motive nr._______/_________________ la proiectul de hotărâre
privind aprobarea Regulamentului de
organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș,
Având în
vedere prevederile Legii nr.215/2001 privind administrația publică locală, a
Hotărârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare ale
legii, Ordonanței Guvernului nr.35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru
de organizare și funcționare a consiliilor locale precum și ale Legii
nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică,
În temeiul
art.104, litera "b" și art. 109 din Legea nr.215/2001 a
administrației publice locale;
Hotărăște:
Art.1. Se aprobă Regulamentul de
organizare și funcționare a Consiliului Județean Mureș, conform anexei care
face parte din prezenta hotărâre.
Art.2. Prezentul regulament intră în vigoare la data
adoptării, dată cu care se abrogă Hotărâre nr.44/2002 a Consiliului Județean
Mureș de aprobare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului
Județean.
PREȘEDINTE Avizat pentru legalitate
SECRETAR GENERAL
Lokodi Edita Emöke
Ioan Togănel
______________________________________________________________
JUDEȚUL MUREȘ
Nr.
_______/______________2004
Dosar: IB/25
EXPUNERE
DE MOTIVE
la proiect de hotărâre
privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului
Județean Mureș
Activitatea
Consiliului Județean Mureș se realizează la această dată pe baza și în
conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și funcționare aprobat
prin Hotărâre nr.44/2002 așa cum a fost modificat prin Hotărârea nr.61/2003.
Urmărind
îmbunătățirea prevederilor regulamentului și consonanța acestora cu legislația
apărută între timp, în principal Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în
mediul de afaceri și prevenirea corupției și Legea nr.340/2004 privind
instituția prefectului s-a inițiat elaborarea unui nou regulament.
În
urma observațiilor și propunerilor din ședința Consiliului Județean din data de
26 august 2004 s-au revăzut unele articole din proiectul de regulament și în
această formă revizuită îl supunem spre aprobare Consiliului Județean.
PREȘEDINTE SECRETAR GENERAL
Lokodi Edita Emöke Ioan Togănel
______________________________________________________________
CAPITOLUL I.
DISPOZIȚII GENERALE
Art.1. În conformitate cu prevederile
Legii nr.215/2001 privind administrația publică locală, modificată și
completată prin Legea nr.141/2004, a Hotărârii Guvernului nr.1206/2001 pentru
aprobarea normelor de aplicare a legii, ale Legii nr.673/2002 privind
aprobarea, modificarea și completarea Ordonanței Guvernului României nr.35/2002
pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a
consiliilor locale și ale Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în
administrația publică, Consiliul Județean Mureș stabilește prin prezentul
regulament regulile de procedură și de organizare în baza cărora funcționează.
Art.2. (1) Consiliul Județean Mureș ales la
6 iunie 2004 și constituit în ședința din 26 iunie 2004 se compune din 35
consilieri.
(2) Consiliul Județean Mureș este autoritatea
administrației publice locale, constituită la nivel județean pentru coordonarea
activității consiliilor comunale, orășenești și municipale, în vederea
realizării serviciilor publice de interes județean.
(3) Constituirea și completarea Consiliului județean se
face în conformitate cu prevederile art.103 și respectiv art.31-37 din Legea
nr.215/2001 privind administrația publică locală și a prezentului regulament.
Art.3. Consiliul județean se organizează
și funcționează în temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizării
serviciilor publice, eligibilității autorităților administrației publice
locale, legalității, transparenței decizionale și consultării cetățenilor în
soluționarea problemelor locale de interes deosebit.
Art.4. (1) Autonomia Consiliului Județean
Mureș este administrativă și financiară fiind exercitată pe baza și în limitele
prevăzute de lege.
(2) Autonomia locală privește organizarea, funcționarea,
competențele și atribuțiile Consiliului Județean Mureș, precum și gestionarea
resurselor județului de către acesta.
(3) Autonomia locală reprezintă
dreptul și capacitatea efectivă a Consiliului județean de a soluționa, în
numele și în interesul cetățenilor județului Mureș, treburile publice, în
condițiile legii.
Art.5. Aplicarea principiilor prevăzute la
art.3 și 4 nu pot aduce atingere caracterului de stat național, unitar și
indivizibil al României.
Art.6. (1) Consiliul județean exercită
prerogativele ce revin județului ca persoană juridică, de drept public, ce are,
potrivit legii, capacitate juridică deplină, posedă un patrimoniu propriu și
are dreptul să aibă inițiative în toate domeniile, cu excepția celor care sunt
date în mod expres în competența altor autorități publice.
(2) Ca persoană juridică de drept
public, județul, reprezentat de Consiliul județean are în proprietate bunuri
din domeniul public de interes județean, potrivit legii și bunuri în domeniul
privat.
Art.7. (1) Raporturile dintre Consiliul
județean și consiliile locale municipale, orășenești și comunale au la bază
principiile autonomiei, legalității, responsabilității, cooperării și
solidarității în rezolvarea problemelor întregului județ.
(2)
În relațiile dintre Consiliul județean și autoritățile administrației publice
locale nu există raporturi de subordonare.
Art.8.
Consiliul Județean Mureș are sub autoritatea sa: SC. Drumuri și
Poduri Mureș SA, SC. Servicii de Utilități Rurale SA, Regia Autonomă
Aeroportul Tîrgu-Mureș, Biblioteca județeană,
Muzeul județean, Centrul județean de Creație Populară, Teatrul Ariel, Redacția Vatra, Redacția Lato, Ansamblul
Artistic Mureșul, Școala de Arte, Filarmonica de Stat, Administrația
Palatului Culturii, Direcția Județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului,
Direcția de Asistență Socială, Corpul Gardienilor Publici și Teatrul Național Tîrgu-Mureș. Consiliul Județean are în administrare
terenurile și clădirile în care își desfășoară activitatea unitățile sanitare
aflate în domeniul public al județului.
CAPITOLUL II.
Constituirea Consiliului Județean
Art.9. (1) Consiliul județean se
constituie în termen de 20 de zile de la data desfășurării alegerilor.
Convocarea consilierilor declarați aleși, la ședința de constituire a
consiliului, se face de prefect, prin ordin.
(2) Ședința este
legal constituită dacă participă cel puțin două treimi din numărul
consilierilor declarați aleși. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate,
peste 3 zile va fi convocată o nouă ședință printr-un nou ordin emis de
prefect. Dacă nici de această dată nu se prezintă cel puțin două treimi din
numărul consilierilor declarați aleși, prefectul va face o nouă convocare peste
alte 3 zile, emițând în acest scop un nou ordin.
(3) Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puțin
două treimi din numărul consilierilor declarați aleși, prefectul va dispune
verificarea motivelor care au determinat neprezentarea la ședință a
consilierilor absenți. Dacă absențele nu au la bază motive temeinice,
determinate de boală, care a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat;
deplasarea în străinătate în interes de serviciu; evenimente de forță majoră,
cum ar fi: inundații sau alte catastrofe care au împiedicat deplasarea, deces
în familie sau alte situații similare, prefectul va emite un ordin prin care va
declara vacante locurile consilierilor declarați aleși, care au lipsit
nemotivat de la cele 3 convocări anterioare. Ordinul prefectului poate fi atacat
de cei interesați la instanța de contencios administrativ, în termen de 5 zile
de la comunicare. Hotărârea instanței este definitivă și irevocabilă.
(4) Înainte de a
emite ordinul, prefectul va verifica dacă pe listele de candidați depuse de
partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale, ai căror
consilieri declarați aleși au lipsit nemotivat mai sunt supleanți. În caz
afirmativ, prin același ordin se va dispune organizarea unei noi ședințe de
constituire la care vor fi convocați supleanții.
(5)
În cazul în care pe listele de candidați nu mai sunt supleanți sau
aceștia refuză, la rândul lor, să se prezinte la ședință, prefectul va dispune
organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante,
potrivit aliniatului 3. Alegerile se vor organiza în condițiile Legii
nr.67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, în cel
mult 30 de zile de la data emiterii ordinului și la acestea vor putea participa
toate partidele politice, alianțele politice sau alianțele electorale care au
depus inițial liste de candidați precum și candidații independenți care nu au
fost declarați aleși la alegerile anterioare.
Art.10.
(1) Ședința de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia,
care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri și pe cei 2 asistenți ai
acestuia care vor fi desemnați dintre cei mai tineri consilieri, să preia
conducerea lucrărilor ședinței.
(2) După
preluarea conducerii ședinței se ia o pauză, în timpul căreia se constituie
grupurile de consilieri, potrivit Statutului aleșilor locali, care funcționează
pe toată durata mandatului, iar Secretarul General al județului prezintă
președintelui de vârstă și asistenților
acestuia
dosarele consilierilor declarați aleși și pe cele ale supleanților lor.
Dosarele pot fi însoțite de opțiunile scrise ale consilierilor aleși care ocupă
funcții incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier.
Art.11. (1) După reluarea lucrărilor ședinței,
consilierii declarați aleși vor alege o comisie de validare alcătuită din 3-5
consilieri. Numărul membrilor comisiei se stabilește prin vot deschis la
propunerea președintelui de vârstă. Comisia este aleasă pe întreaga durată a
mandatului și are următoarele atribuții:
a)
verifică dosarele consilierilor declarați aleși
b)
verifică dosarele supleanților în cazul declanșării procedurii de validare a
acestora
c)
propune validarea sau invalidarea consilierilor declarați aleși și după caz a
supleanților
d)
organizează și stabilește rezultatul votului secret
(2)
Desemnarea candidaților pentru comisia de validare se face de către grupurile
de consilieri constituite potrivit art.10, alin.2. Numărul de locuri cuvenite
fiecărui grup se determină în funcție de numărul de mandate obținute de grupul
în cauză.
(3) Alegerea membrilor comisiei de
validare se face individual, prin votul deschis al majorității consilierilor
prezenți la ședința de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în
Hotărârea nr
1.
Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din
rândul membrilor săi, cu votul majorității acestora, un președinte și un
secretar.
Art.13.
(1) După alegerea comisiei de validare președintele dispune o nouă pauză,
în timpul căreia va fi examinată de către comisie, legalitatea alegerii
fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de președintele de vârstă și
vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care
vor fi consemnate într-un proces verbal al cărui model este prezentat în anexa
la prezentul regulament.
(2) Dacă consilierii care dețin funcții
incompatibile optează în scris pentru renunțarea la funcția de consilier, va fi
examinat, în vederea validării, dosarul supleantului, sau a supleanților de pe
aceeași listă, în ordinea în care cei în cauză au fost înscriși pe lista de
candidați.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier
poate fi propusă de comisia de validare, numai dacă aceasta a constatat că au
fost încălcate condițiile de eligibilitate stabilite expres de lege sau dacă
alegerea s-a făcut prin fraudă electorală constatată de către biroul electoral,
potrivit prevederilor Legii nr.67/2004 pentru alegerea autorităților
administrației publice locale.
(4) Consilierii care lipsesc motivat de
la ședința de constituire pot fi validați sau invalidați în lipsă.
(5) În cazul în care până la data
validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui
listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv, mandatul acestuia
nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant pe listă.
Art.14. (1)
Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, prin votul
deschis al majorității consilierilor prezenți la ședință. Persoana al cărei
mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(2) Rezultatul validării mandatelor se
consemnează în Hotărârea nr.2, care se va comunica de îndată consilierilor care
au absentat motivat.
Art.15.
(1) Hotărârea de validare sau invalidare a
mandatelor poate fi atacată de cei interesați la instanța de contencios
administrativ în termen de 5 zile de la adoptare, sau în cazul celor absenți de
la ședință, de la comunicare.
(2) Instanța de contencios
administrativ este obligată să se pronunțe în termen de 30 de zile.
Art.16.(1) După validarea mandatelor a cel puțin două
treimi din numărul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la
depunerea următorului jurământ: Jur să Constituția și legile țării și să fac cu bună
credință tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea pentru binele
locuitorilor județului. Așa să-mi ajute Dumnezeu !
(2)
Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul general al
județului va da citire jurământului, după care consilierii validați se vor
prezenta, în ordine alfabetică, în fața unei mese special amenajate, pe care se
află un exemplar din Constituție și Biblie. Consilierul va pune mâna stângă
atât pe Constituție cât și dacă este cazul, pe Biblie, va pronunța cuvântul
Jur după care va semna Jurământul de credință, care va fi imprimat pe un
formular special.
(3)
Consilierii pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz
jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
(4) Jurământul se semnează în două exemplare,
un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează
consilierului.
(5) Consilierii care refuză să
depună jurământul sunt considerați demisionați de drept, acest fapt urmând a se
consemna în procesul verbal al ședinței. În această situație se va supune
validării mandatul primului supleant de pe lista partidului politic, alianței
politice sau alianței electorale respective, dacă până la validarea mandatului,
partidele politice sau alianțele politice confirmă în scris apartenența la
partid a consilierului în cauză.
(6) După depunerea jurământului de către cel
puțin două treimi din numărul membrilor consiliului local, președintele de
vârstă declară consiliul legal constituit. Declararea consiliului ca legal
constituit se constată prin Hotărârea nr.3.
CAPITOLUL III
Organizarea Consiliului Județean
Art.17.
După declararea ca legal constituit, Consiliul județean alege dintre
membrii săi, cu votul secret al majorității consilierilor în funcție, pe toată
durata exercitării mandatului, un președinte și doi vicepreședinți.
Art.18. (1) Propunerea de candidați
pentru alegerea președintelui și a vicepreședinților se face de către grupurile de consilieri sau
de către oricare dintre consilieri.
(2)
Candidaturile pentru funcțiile de președinte și vicepreședinți se supun votului
secret pe buletine de vot separate, respectiv pentru președinte și
vicepreședinți.
(3) Toți candidații desemnați pe
funcții vor fi înscriși pe buletinele de vot în ordinea în care au fost făcute
propunerile, după ce, în prealabil au fost consultați de președintele de vârstă
dacă acceptă candidatura.
(4)
După înregistrarea candidaturilor se ia o pauză în timpul căreia se completează
buletinele de vot.
(5)
Exercitarea votului se face într-o cabină special amenajată, putându-se folosi,
la alegerea consiliului, una din următoarele modalități.
a). pe buletinul de vot se barează cu o linie
orizontală numele candidaților pe care consilierul nu dorește să îi aleagă
rămânând nebarat numele celui pe care dorește să îl aleagă votantul.
b). pe buletinul de vot se scrie cuvântul DA în
dreptul numelui celui pe care dorește să îl voteze.
c).
alte modalități, la alegerea consiliului.
Art.19. (1) Sunt declarați aleși ca
președinte și vicepreședinți, candidații care au obținut votul majorității
consilierilor în funcție.
(2)
În situația în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută la aliniatul 7 se
organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeași ședință, la care vor
participa candidații situați pe primele două locuri. La al 2-lea tur de scrutin
sunt declarați aleși președinte și vicepreședinți, consilierii care au obținut
cel mai mare număr de voturi.
(3) În caz
de balotaj se va proceda la un nou tur
de scrutin, la care vor participa numai candidații care se află în această
situație. Va fi declarat ales, candidatul care a obținut cele mai multe voturi.
Art.20. Alegerea președintelui și
vicepreședinților sunt consemnate în Hotărârile
nr. 4 și 5 ale Consiliului județean.
Art.21.
După alegerea președintelui consiliului județean, activitatea președintelui
de ședință încetează.
Președintele consiliului județean
asigură în continuare conducerea lucrărilor ședinței.
Art.22.
Președintele și vicepreședinții pot fi eliberați din funcție de
către consiliul județean la propunerea a cel puțin o treime din numărul
consilierilor și numai cu votul secret a cel puțin două treimi din numărul consilierilor
în funcție. Eliberarea din funcție a președintelui consiliului județean se face
dacă a emis în decurs de 3 luni, cel puțin 3 dispoziții care au fost anulate
irevocabil de instanța de judecată, întrucât au contravenit intereselor
generale ale statului ori ale județului sau a încălcat Constituția și legile
țării. Vicepreședinții pot fi eliberați din funcție, în aceleași condiții,
numai dacă s-a constatat prin hotărâre judecătorească irevocabilă că aceștia au
contravenit, în exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, intereselor generale
ale statului sau ale județului ori au încălcat Constituția și legile țării.
Art.23.
(1) După constituire Consiliul Județean stabilește și organizează comisii de
specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se
pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora și numărul de membri
care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către Consiliul județean, în
funcție de specificul activității din județ.
Art.24. (1) Numărul locurilor care revin
fiecărui grup de consilieri în fiecare comisie de specialitate se stabilește de
către consiliul județean, în funcție de ponderea acestora în cadrul
consiliului.
(2)
Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare grup de consilieri,
avându-se în vedere, de regulă, opțiunea acestora, pregătirea lor profesională
și domeniul în care își desfășoară activitatea.
(3) În
funcție de numărul membrilor consiliului, un consilier poate face parte din 1-3
comisii, dintre care una este comisia de bază. Consilierii au drept de vot în
comisia de bază iar în celelalte comisii participă cu drept consultativ.
Îndemnizația de ședință se va acorda numai pentru activitatea desfășurată în
comisia de bază.
Art.25. (1) Consiliul județean poate hotărî organizarea unor
comisii speciale de analiză și verificare, la propunerea consilierilor sau a
președintelui consiliului județean.
(2) Componența nominală a comisiilor
prevăzute la alin. (1), obiectivele și tematica activității acestora, perioada
în care vor lucra și mandatul lor se stabilesc prin hotărâre a consiliului
județean.
(3)
Comisia de analiză și verificare va prezenta consiliului județean, la termenul
stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor și verificărilor
efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de
îmbunătățire a activității în domeniul supus analizei sau verificării.
Art.26.
(1) Consiliul Județean Mureș are organizate 6 comisii de specialitate pe
domenii de activitate după cum urmează:
1.
Comisia
economico financiară;
2.
Comisia
de amenajare a teritoriului și urbanism;
3.
Comisia
de servicii publice;
4.
Comisia
social-culturală;
5.
Comisia
juridică, ordine publică și integrare europeană;
6.
Comisia
de agricultură;
(2) Consiliul poate hotărî să se organizeze comisii de
specialitate și în alte domenii de activitate sau o comisie să aibă în obiectul
de activitate două sau mai multe domenii.
(3)
Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art.27. (1) Comisiile de specialitate lucrează valabil în
prezența majorității membrilor și iau hotărâri cu votul majorității membrilor
prezenți.
(2) Comisia poate invita să
participe la ședințele sale specialiști din cadrul aparatului
propriu
al consiliului județean sau din afara acestuia, în special de la unitățile
aflate în subordinea consiliului. Au dreptul să participe la ședințele comisiei
și consilieri care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei.
(3) Ședințele comisiei de specialitate sunt de regulă
publice.
(4) Comisia poate invita și alte persoane care să participe
la dezbateri.
(5) Comisia poate hotărî ca unele ședințe sau dezbaterea
unor puncte de pe ordinea de zi, să se desfășoare cu ușile închise.
Art.28. Fiecare comisie de specialitate își
alege prin votul deschis, al majorității consilierilor ce o compun, câte un
președinte și câte un secretar.
Art.29. (1) Comisiile de specialitate au următoarele atribuții
principale:
a)
analizează proiectele de hotărâri ale consiliului județean;
b)
se pronunță asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare;
c)
întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri și asupra problemelor analizate,
pe care le prezintă consiliului.
(2) Comisiile de specialitate
îndeplinesc orice alte însărcinări date prin hotărâri ale consiliului județean,
dacă acestea au legătură cu activitatea lor.
Art.30. (1)
Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuții principale:
a) asigură reprezentarea comisiei în raporturile
acesteia cu consiliul județean și cu celelalte comisii;
b)
convoacă ședințele comisiei;
c) conduce ședințele comisiei;
d) propune ca la lucrările comisiei să participe și alte
persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;
e)
participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă
importanță pentru comisia pe care o conduce;
f) susține în ședințele de consiliu avizele formulate de
comisie;
g) anunță rezultatul votării, pe baza datelor comunicate
de secretar.
(2) Președintele comisiei îndeplinește
orice alte atribuții referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege,
sau stabilite de consiliul județean.
Art. 31. (1) Secretarul comisiei
îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) efectuează apelul nominal și ține evidența
participării la ședințe a membrilor comisiei;
b) numără voturile și îl informează pe președinte asupra
cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri și asupra rezultatului
votării;
c) asigură redactarea avizelor și proceselor-verbale
etc.
(2) Secretarul comisiei îndeplinește
orice alte însărcinări stabilite de comisie sau de către președintele acesteia.
Art. 32. (1) Convocarea ședințelor
comisiei se face de către președintele acesteia cu cel puțin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aprobă de
comisie la propunerea președintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere
includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la
ședințele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absență la ședința
comisiei de bază consilierului în cauză nu i se acordă indemnizație de ședință.
Dacă absențele continuă, fără a fi motivate, președintele comisiei poate aplica
sancțiunile prevăzute în competența sa de Statutul aleșilor locali sau poate
propune consiliului aplicarea altor sancțiuni statutare, inclusiv înlocuirea
lui din comisie.
Art.33.
Ședințele
comisiilor de specialitate se desfășoară, de regulă, înaintea ședințelor
consiliului, atunci când ordinea de zi a ședinței acestuia cuprinde probleme
sau proiecte de hotărâri asupra cărora i se solicită avizul, la convocarea
președintelui acesteia sau a președintelui Consiliului Județean. Celelalte
ședințe ale comisiei de specialitate se vor desfășura pe baza programării
făcute de către președintele acesteia.
Art.34. (1) Pentru dezbaterea
proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei,
președintele acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul ședinței o
scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este
prezentată de inițiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta
avizul comisiei, pe baza amendamentelor și a propunerilor formulate de membrii
acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor
prezenți.
(3)
Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât
amendamentele și propunerile acceptate, cât și cele respinse.
(4) Avizul întocmit potrivit alin. (2) și (3) se
prezintă Secretarului General, care se va îngriji de multiplicarea și difuzarea
acestuia către consilieri, o dată cu ordinea de zi.
Art.35. Votul în comisii este, de regulă,
deschis. În anumite situații comisia poate hotărî ca votul să fie secret,
stabilind de la caz la caz și modalitatea de exprimare a acestuia.
Art.36.
(1) Lucrările ședințelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului
acesteia, într-un proces-verbal. După încheierea ședinței procesul-verbal va fi
semnat de către președintele și secretarul comisiei.
(2) Președintele poate încuviința ca
procesele-verbale ale ședințelor să fie consultate de alte persoane interesate
care nu au participat la ședință, cu excepția proceselor-verbale întocmite în
ședințele ale căror lucrări s-au desfășurat cu ușile închise.
Art.37.
Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului județean se impun modificări
de fond în conținutul proiectului, președintele consiliului poate hotărî
retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul
de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
Art.38. (1) Secretarul general al județului participă în mod
obligatoriu la ședințele consiliului și îi revin următoarele atribuții
principale privitoare la ședințele acestuia:
a) asigură îndeplinirea procedurilor de
convocare a consiliului județean, la cererea președintelui sau a cel puțin unei
treimi din numărul consilierilor în funcție;
b) asigură efectuarea lucrărilor de
secretariat;
c) efectuează apelul nominal și ține
evidența participării la ședințe a consilierilor;
d) numără voturile și consemnează
rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui;
e) îl informează pe președinte cu privire
la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului județean;
f)
asigură înregistrarea sau stenografierea lucrărilor ședinței de consiliu, pe
baza cărora se întocmește procesul-verbal, la cererea expresă în
procesul-verbal se va consemna cuvânt cu cuvânt intervențiile consilierilor,
pune la dispoziția consilierilor înaintea fiecărei ședințe procesul-verbal, al
ședinței anterioare, asupra conținutului căruia solicită acordul consiliului;
g) asigură întocmirea dosarelor de ședință,
legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora;
h) urmărește ca la deliberarea și adoptarea
unor hotărâri ale consiliului județean să nu ia parte consilierii care se
încadrează în dispozițiile art. 47 alin. (1) din Legea administrației publice
locale nr. 215/2001. Îl informează pe președinte cu privire la asemenea
situații și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
i) prezintă în fața consiliului județean
punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a
altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să
contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;
j) contrasemnează, în condițiile legii și
ale prezentului regulament, hotărârile consiliului județean pe care le
consideră legale;
k) poate propune președintelui înscrierea
unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului
județean;
l) acordă membrilor consiliului asistență
și sprijin de specialitate în desfășurarea activității, inclusiv la redactarea
proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate și aprobate de
consiliu; aceleași obligații revin și aparatului propriu al consiliului
județean.
(2) Secretarul general
îndeplinește orice alte atribuții stabilite de lege, sau însărcinări date de
consiliu privitoare la buna organizare și desfășurare a ședințelor consiliului.
Capitolul IV.
Art. 39. (1) Consiliul județean se
întrunește în ședințe ordinare o dată la două luni, la convocarea președintelui
consiliului județean.
(2) Consiliul județean se poate întruni
și în ședințe extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea
președintelui sau a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului,
ori la solicitarea prefectului adresată președintelui consiliului județean, în
cazuri excepționale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru
prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităților, catastrofelor,
incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum și pentru apărarea ordinii și
liniștii publice.
(3) Convocarea consiliului județean se
face în scris, prin intermediul secretarului general al județului, cu cel puțin
5 zile înaintea ședințelor ordinare sau cu cel puțin 3 zile înaintea celor
extraordinare.
(4) În caz de forță majoră și de maximă urgență pentru
rezolvarea intereselor locuitorilor județului, convocarea consiliului județean
se face de îndată de către președinte,
din propria inițiativă sau la solicitarea prefectului.
(5) În situația în care președintele
consiliului județean se află în imposibilitatea de a convoca consiliul în
ședință ordinară, aceasta se va face de către vicepreședintele desemnat de
președinte prin dispoziție.
(6) Ordinea de zi a ședințelor consiliului județean se
va înscrie în cuprinsul invitației de ședință transmisă consilierilor și se
aduce la cunoștința locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de
publicitate, atât în limba română cât și în limba maghiară.
(7) Aducerea la
cunoștința publică, în limba maghiară, a ordinii de zi a ședinței consiliului
județean se consemnează în procesul verbal al ședinței, iar în dosarul de
ședință se vor atașa actele doveditoare, inclusiv ordinea de zi în limba
oficială și în versiunea tradusă în limba maghiară.
(8) Proiectul ordinii de zi se întocmește la propunerea
președintelui, consilierilor, secretarului general, comisiilor de specialitate
sau la solicitarea cetățenilor.
(9) Modificarea
ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente și numai cu votul
majorității consilierilor prezenți.
(10)
Dezbaterea unor probleme urgente în afara ordinii de zi care a fost
publicată, se poate face numai pe baza aplicării procedurii inițiativei de
urgență.
(11) Inițiativa de urgență poate fi
promovată de președinte, de președinții comisiilor de specialitate (în baza
hotărârii comisiei) sau de un grup de cel puțin 10 consilieri. Inițiativa de
urgență se motivează și se prezintă în scris secretarului general cu cel puțin
48 de ore înaintea ședinței consiliului.
(12) Dacă
un consilier se opune inițiativei de urgență, președintele acordă inițiatorului
cinci minute pentru motivarea în plen a propunerii. În cazul în care consiliul
nu acceptă urgența, cazul poate fi abordat în cadrul ordinii de zi al ședinței
următoare.
(13) În cazul aprobării procedurii de
urgență, problema va fi dezbătută ca primul punct al ordinii de zi
(14) Proiectul ordinii de zi se supune
aprobării consiliului.
(15) Proiectele de hotărâri și
celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea
de zi numai dacă sunt însoțite de
expuneri de motive, de avizul comisiilor de specialitate cărora le-au fost
transmise în acest scop și de raportul compartimentului de resort din cadrul
aparatului propriu al consiliului județean în
cazul proiectelor de hotărâri inițiate de consilieri sau cetățeni. Raportul
compartimentului de resort va fi elaborat în termen de 30 zile de la
solicitarea inițiatorului și se depune la secretarul general înainte de
întocmirea avizului de către comisia de
specialitate, pentru a fi avut în vedere
de către această comisie.
Art.40. (1) Ședințele consiliului
județean sunt legal constituite dacă sunt prezenți majoritatea consilierilor în
funcție.
(2) Proiectele de
hotărâre a căror adoptare trebuie să se facă cu votul a 2/3 din numărul
consilierilor în funcție, nu se iau în dezbatere dacă cvorumul stabilit de lege
nu este îndeplinit.
Art.41. (1) Ședințele consiliului sunt conduse de președinte
sau în lipsa acestuia de vicepreședintele desemnat de președinte prin
dispoziție,
(2)
În cazul în care din motive întemeiate, lipsește și vicepreședintele desemnat,
ședința va fi condusă de celălalt vicepreședinte sau de un consilier ales cu
votul majorității consilierilor prezenți.
Art.42. (1) Consilierii sunt obligați să participe la
lucrările consiliului și să își înregistreze prezența în evidența ținută de
secretarul general.
(2) Consilierul care nu poate lua
parte la ședință este obligat să aducă la cunoștință această situație
președintelui consiliului sau secretarului general al județului.
(3) În cazul în care un consilier absentează de două ori
consecutiv, fără motive temeinice, el poate fi sancționat în condițiile
prezentului regulament.
Art.43. (1) Ședințele consiliului județean sunt publice cu
excepția cazurilor în care consilierii decid, cu majoritatea de voturi, ca
acestea să se desfășoare cu ușile închise.
(2) Problemele privind bugetul județului,
administrarea domeniului public și privat al județului, participarea la
programe de dezvoltare județeană, regională sau de cooperare generală
transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică generală a județului
și a unităților administrativ teritoriale, precum și cele privind asocierea sau
cooperarea cu alte autorități publice, organizații neguvernamentale, persoane
juridice române sau străine sau dezbaterea oricărui proiect de hotărâre cu
aplicabilitate generală se vor discuta întotdeauna în ședința publică.
(3) Lucrările ședințelor se desfășoară în limba
română, limba oficială a statului. La ședințele consiliului se poate folosi și
limba maghiară. În toate cazurile documentele ședințelor de consiliu se
întocmesc numai în limba română, limba oficială a statului. În cazul în care se
va folosi și limba maghiară, procesul verbal al ședinței se va redacta direct
în limba română, pe baza traducerii din timpul ședinței.
(4) În situația în care se va folosi limba maghiară, președintele
consiliului județean are obligația să asigure traducerea integrală și
concomitentă a dezbaterilor în limba română. Traducerea va fi realizată de un
traducător autorizat. În cazuri excepționale, dacă traducerea nu poate fi
realizată datorită lipsei traducătorului autorizat și acesta nu poate fi
înlocuit cu o altă persoană în măsură să asigure traducerea, lucrările ședinței
consiliului județean se vor desfășura în limba română. Dacă situația se repetă
și la ședința următoare, lucrările acesteia vor fi amânate. După o a treia
amânare devin aplicabile prevederile art.111 din Legea nr.215/2001.
Art.44. (1) Dezbaterea problemelor se face, de regulă, în
ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea
începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei
înscrise pe ordinea de zi, pe care o face inițiatorul. Apoi se dă cuvântul
președintelui comisiei de specialitate și, dacă este cazul, șefului
compartimentului care a întocmit raportul.
(2) După efectuarea prezentărilor
prevăzute la alin. (1) se trece la dezbateri. La dezbaterile generale asupra proiectelor de hotărâri fiecare grup
de consilieri are dreptul la o singură intervenție, iar la dezbaterile pe
articole, consilierii au dreptul la o singură intervenție pe articol.
(3) Consilierii vor participa la
dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Președintele are dreptul să limiteze
durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el
poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui
vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este
obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează
obiectul dezbaterii.
Art.45. (1) Președintele va permite oricând unui
consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost
nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică
și în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
Art.46. Președintele consiliului sau
reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii
unei probleme puse în discuția consiliului. Propunerea de încheiere a
dezbaterii se supune votului. Discuțiile vor fi sistate dacă propunerea a fost
acceptată de majoritatea consilierilor.
Art.47.
Este interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către
consilierii prezenți la ședință, precum și dialogul dintre vorbitori și
persoanele aflate în sală.
Art.48. (1) În cazul în care desfășurarea lucrărilor este perturbată,
președintele consiliului poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica
sancțiunile stabilite prin prezentul regulament în competența sa ori poate
propune consiliului aplicarea de sancțiuni corespunzătoare.
(2)
Pe baza stenogramei și a înregistrării pe bandă magnetică, prin grija
secretarului general al județului se întocmește procesul-verbal al ședinței,
care reprezintă o sinteză a lucrărilor.
(3)
Înaintea fiecărei ședințe, secretarul general pune la dispoziție consilierilor,
în timp util, procesul-verbal al ședinței anterioare, pe care ulterior îl va
supune spre aprobare consiliului. Consilierii au dreptul ca în cadrul ședinței
să conteste conținutul procesului-verbal și să ceară menționarea exactă a
opiniilor exprimate în ședința anterioară. Procesul-verbal al ultimei ședințe din
cadrul mandatului consiliului nu se supune aprobării noului consiliu.
Art.49. Asupra proiectelor de hotărâri
au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii putând formula
amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului
consiliului după supunerea la vot a formei inițiatorului în ordinea formulării
lor. Dacă s-a adoptat textul inițiatorului sau un amendament, celelalte se
socotesc respinse fără a se mai supune votului.
a) Reguli generale
Art.50. (1) Dreptul la inițiativă pentru proiectele de hotărâri
ale consiliului județean aparține președintelui, vicepreședinților,
consilierilor și cetățenilor. Redactarea proiectelor se face de cei care le
propun.
(2) Proiectele de hotărâri vor fi
însoțite de o expunere de motive și vor fi redactate în conformitate cu normele
de tehnică legislativă. În acest scop secretarul general al județului și
personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda
sprijin și asistență tehnică de specialitate.
Art.51.(1) Cetățenii domiciliați
pe raza județului Mureș pot propune consiliului județean, spre dezbatere și
adoptare, proiecte de hotărâri.
(2) Promovarea unui proiect de hotărâre
poate fi inițiată de unul sau de mai mulți cetățeni cu drept de vot, dacă
acesta este susținut prin semnături de cel puțin 5% din populația cu drept de
vot a județului.
Art.52. (1) Inițiatorii depun la
secretarul general al județului forma propusă pentru proiectul de hotărâre. Proiectul
va fi afișat spre informare publică prin grija secretarului general.
(2) Inițiatorii asigură întocmirea listelor
de susținători pe formulare puse la dispoziție de secretarul general al
județului.
(3) Listele de susținători vor cuprinde numele,
prenumele și domiciliul, seria și numărul actului de identitate și semnăturile
susținătorilor.
(4) Listele de susținători pot fi semnate
numai de cetățenii cu drept de vot care au domiciliul pe raza județului Mureș
Art.53. După depunerea documentației
și verificarea acesteia de către Secretarul General al județului, proiectul de
hotărâre va urma procedurile regulamentare de lucru ale consiliului județean.
Art.54. (1) Proiectele de hotărâri se
înscriu pe ordinea de zi a ședințelor prin menționarea titlului și a
inițiatorului.
(2) Proiectele de hotărâri se aduc la
cunoștință consilierilor de îndată, cu indicarea comisiilor cărora le-au fost
trimise spre avizare și cu invitația de a formula și depune amendamente.
(3) Proiectele de hotărâri și celelalte
documente supuse dezbaterii și aprobării consiliului vor fi redactate în limba
română și vor fi însoțite de traducerea în limba maghiară.
(4) Operațiunile prevăzute la alin. (2)
se realizează prin grija secretarul general al județului.
Art.55. (1) Proiectele de hotărâri și
celelalte materiale se transmit spre dezbatere și avizare comisiilor de
specialitate ale consiliului județean, sau compartimentelor de resort ale
aparatului propriu al consiliului, în vederea întocmirii raportului.
Nominalizarea comisiilor și compartimentelor cărora li se trimit materiale spre
analiză se face de către președinte împreună cu secretarul general.
(2) O dată cu transmiterea proiectelor se
va preciza și data de depunere a raportului și a avizului, avându-se grijă ca
raportul să poată fi trimis și comisiei de specialitate înainte de întocmirea
de către aceasta a avizului.
(3) Inițiatorul proiectului sau al
altor propuneri le poate retrage sau poate renunța, în orice moment, la
susținerea lor.
Art.56. (1) După examinarea proiectului
sau propunerii comisia de specialitate a consiliului județean întocmește un
aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului, ori
propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula
amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului
general al județului, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lui
către președinte și către consilieri, cel mai târziu o dată cu invitația pentru
ședință.
Art.57. (1) Proiectele de hotărâri și celelalte propuneri, însoțite de avizul
comisiei de specialitate și de raportul compartimentului de resort din aparatul
propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi și se supun dezbaterii și
votului consiliului în prima ședință ordinară a acestuia.
(2) Textele finale ale hotărârilor și
celorlalte documente supuse deliberării și aprobării consiliului județean vor
fi redactate în limba română și vor fi traduse în limba maghiară.
b) Procedura de elaborare a proiectelor de
hotărâri cu caracter normativ
Art. 58. (1) În cadrul
procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative Consiliul Județean
are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune în site-ul
propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului,
și să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Consiliul
Județean va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au
depus o cerere pentru primirea acestor informații.
(2) Anunțul referitor la elaborarea unui
proiect de act normativ va fi adus la cunoștință publicului, în condițiile
alin. (1), cu cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare
și adoptare de către Consiliul Județean. Anunțul va cuprinde o notă de
fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare
privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum și termenul limită, locul și modalitatea
în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu
valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunțul referitor la elaborarea unui
proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de
către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite,
pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la aliniatul (2).
(4) La publicarea anunțului Consiliul
Județean va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris
propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus
dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorității publice va
amenaja în cadrul instituției, un spațiu corespunzător pentru întâlnirea consilierilor
județeni cu cetățenii în audiențe și va desemna o persoană din cadrul
aparatului propriu, responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să
primească propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire
la proiectele de acte normative făcute publice.
(6) Proiectul de act normativ se transmite
spre analiză și avizare Consiliului Județean numai după definitivare, pe baza
observațiilor și propunerilor formulate potrivit aliniatului (4).
(7) Consiliul Județean este obligat să
decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act
normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal
constituită sau de către o altă autoritate publică.
(8) În toate cazurile în care se organizează
dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10 zile de la
publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. Consiliul Județean
trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act
normativ în discuție.
(9) În cazul reglementării unei situații
care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții
imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public,
proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgență.
Art. 59. (1) Participarea persoanelor interesate la lucrările
ședințelor publice se va face în următoarele condiții:
a) anunțul privind ședința publică trebuie
adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au
prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare,
referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie
abordat în ședință publică;
b) anunțul va conține data, ora și locul de
desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi.
(2) Difuzarea anunțului și invitarea
specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina responsabilului
desemnat pentru relația cu societatea civilă.
(3) Participarea persoanelor interesate la
ședințele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de
ședințe, în ordinea de precădere dată de interesul asociațiilor legal
constituite în raport cu subiectul ședinței publice, stabilită de persoana care
prezidează ședința publică.
(4) Ordinea de precădere nu poate limita
accesul mass-media la ședințele publice.
Art.60. Persoana care prezidează ședința publică oferă
invitaților și persoanelor care participă din proprie inițiativă posibilitatea
de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
Art.61. (1) Adoptarea deciziilor administrative ține de
competența exclusivă a Consiliului Județean.
(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul
ședințelor publice de persoanele menționate la art.61 au valoare de
recomandare.
Art.62. Minuta ședinței publice,
incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât
vot secret, va fi afișată la sediul Consiliului Județean și publicată în
site-ul propriu.
Art.63. (1) Consiliul Județean este obligat să elaboreze și să arhiveze
minutele ședințelor publice.
(2) Înregistrările ședințelor publice vor
fi făcute publice, la cerere, în condițiile Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.
Art.64.
(1) Consiliul Județean este obligat
să întocmească și să facă public un raport anual privind transparența
decizională, care va cuprinde cel puțin următoarele elemente:
a) numărul total al recomandărilor primite;
b) numărul total al recomandărilor incluse
în proiectele de acte normative și în conținutul deciziilor luate;
c) numărul participanților la ședințele
publice;
d) numărul dezbaterilor publice organizate
pe marginea proiectelor de acte normative;
e) situația cazurilor în care Consiliul
Județean a fost acționat în justiție pentru nerespectarea prevederilor legii
privind transparența decizională în administrația publică;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu
cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora;
g) numărul ședințelor care nu au fost
publice și motivația restricționării accesului.
(2) Raportul anual privind transparența decizională va
fi făcut public în site-ul Consiliului
Județean,
prin afișare la sediul propriu într-un spațiu accesibil publicului sau prin
prezentare în ședință publică.
Art. 65. Persoanele
care asistă la ședințele publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie
să respecte regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Județean.
În cazul în care președintele constată că o persoană a încălcat regulamentul,
va dispune avertizarea și, în ultimă instanță, evacuarea acesteia.
Art.
66. (1) Votul consilierilor este
individual și poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public
prin ridicarea mâinii, prin vot electronic sau prin apel nominal.
(3) Consiliul județean hotărăște, la
propunerea președintelui, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul
în care prin lege se stabilește o anumită modalitate. Hotărârile cu caracter
individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret.
Art.
67. (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi
clară și precisă, fără echivoc și fără putință de interpretări diferite. Pentru
exprimarea opțiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele "da" sau
"nu".
(3) Buletinele de vot se introduc
într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care
nu a fost exprimată opțiunea clară a consilierului sau au fost folosite ambele
cuvinte prevăzute la aliniatul (2).
Art.68. (1) Hotărârile și alte
propuneri se adoptă cu votul majorității consilierilor prezenți, în afară de
cazurile în care legea cere o altă majoritate.
(2) Hotărârile privind contractarea de
împrumuturi, în condițiile legii, administrarea domeniului public și privat al
județului, participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală
sau de cooperare transfrontalieră, organizarea și dezvoltarea urbanistică a
județului și amenajarea teritoriului și cele privind asocierea sau cooperarea
cu alte autorități publice, cu organizații neguvernamentale, cu persoane
juridice române sau străine și de aprobarea Regulamentului de organizare și
funcționare a Consiliului Județean se adoptă cu votul a cel puțin două treimi
din numărul consilierilor în funcție.
(3) Hotărârile privind bugetul
județean, precum și cele prin care se stabilesc impozite și taxe locale se
adoptă cu votul majorității consilierilor în funcție. Dacă bugetul județean nu
poate fi adoptat după două ședințe consecutive, care vor avea loc la un
interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfășura pe baza bugetului
anului precedent până la adoptarea noului buget județean, dar nu mai târziu de
30 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat.
(4) Abținerile se contabilizează la
voturi "contra".
(5) Dacă în sala de ședințe nu este
întrunit cvorumul legal, președintele amână votarea până la întrunirea
acestuia.
Art.69.(1) În cazul proiectelor de hotărâri
în care se angajează răspunderea consilierilor conform prevederilor art.154 din
Legea nr.215/2001, în procesul-verbal se va consemna nominal voturile
"împotrivă" și "abținerile" .
(2)
Consilierii au dreptul să solicite, ca la orice proiect de hotărâre să se
consemneze expres în procesul-verbal modul în care au votat.
Art.70.
Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi
readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiași ședințe.
Art.71. Hotărârile se semnează de
președinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreședintele consiliului județean
care a condus ședința și se contrasemnează pentru legalitate de către
secretarul general al județului.
Art.72. (1) Secretarul general nu va
contrasemna hotărârea în cazul în care consideră că aceasta este ilegală sau că
depășește competențele ce revin, potrivit legii, consiliului județean. În acest
caz secretarul general va expune consiliului județean opinia sa motivată, care
va fi consemnată în procesul verbal al ședinței.
(2) Secretarul general va comunica
hotărârile consiliului județean președintelui acestuia și prefectului, de
îndată, dar nu mai târziu de 3 zile de la data adoptării.
(3) Comunicarea, însoțită de eventualele
obiecții cu privire la legalitate, se face în scris de către secretarul general
și va fi înregistrată într-un registru special destinat acestui scop.
Art.73. (1) Hotărârile cu caracter normativ devin obligatorii și
produc efecte de la data aducerii lor la cunoștință publică iar cele
individuale, de la data comunicării.
(2) Aducerea la cunoștința publică a
hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data
comunicării oficiale către prefect, atât în limba română cât și în limba
maghiară.
Art.74. (1) Consilierii pot adresa
întrebări președintelui, vicepreședinților și secretarului general al
județului, precum și șefilor compartimentelor din aparatul propriu al
consiliului sau ai serviciilor și unităților subordonate.
(2) Prin întrebare se solicită informații cu privire la
un fapt necunoscut.
(3) Cei întrebați vor răspunde, de
regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea ședință a consiliului.
Art.75.
Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicații în
legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligația de a răspunde în
scris, până la următoarea ședință a consiliului, sau oral, la proxima ședință,
potrivit solicitării autorului interpelării.
Art.76. (1) Consilierii pot solicita
informațiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau
unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informațiile pot fi cerute și
comunicate în scris sau oral.
Art.77. (1) Orice cetățean are dreptul să se adreseze cu petiții
consiliului județean. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt
analizate și soluționate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizează
modul de soluționare a petițiilor.
Capitolul V.
Art.78.
După validarea alegerilor, consilierului i se eliberează legitimația
de consilier, precum și semnul distinctiv prevăzut de Statutul aleșilor locali.
Art.79. (1) Pentru participarea la ședințele
consiliului județean și ale comisiilor de specialitate consilierul primește o
indemnizație de ședință în cuantumul și în condițiile stabilite de lege.
(2) Consilierul are dreptul, după
caz, la diurna de deplasare și plata cheltuielilor de transport și de cazare
pentru activitățile prilejuite de exercitarea mandatului.
Art.80. Schimbările survenite în
activitatea consilierului, în timpul exercitării mandatului, se aduc la
cunoștință consiliului județean în cel mult 10 zile de la data producerii
acestora.
Art.81. (1) Participarea consilierilor
la ședințele consiliului județean și ale comisiilor de specialitate este
obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la
ședințele consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care face parte,
decât în cazul în care a obținut aprobarea consiliului, respectiv a
președintelui comisiei, dacă are motive temeinice.
Art.82. Consilierul care absentează
nemotivat la două ședințe consecutive va fi sancționat, potrivit prevederilor prezentului
regulament și Statutului aleșilor locali.
Art.83. Consilierul poate demisiona
prin cerere scrisă adresată consiliului. Soluționarea cererii se va face în
condițiile și cu procedura stabilită de Statutul aleșilor locali.
Art.84. (1) Consilierii sunt obligați ca în îndeplinirea
mandatului să organizeze periodic întâlniri cu cetățenii și să acorde audiențe.
(2)
Fiecare consilier precum și vicepreședinții sunt obligați să prezinte un
raport anual de activitate care va fi făcut public prin grija secretarului
general.
Art.85. (1) Încălcarea de către
consilieri a obligațiilor ce le revin în exercitarea mandatului, constituie
abatere și se sancționează potrivit prevederilor Statutului aleșilor locali și
ale prezentului regulament.
(2) La aplicarea sancțiunilor se va
ține seama de gravitatea abaterii, frecvența acesteia și condițiile producerii
ei.
Art.86. (1) În exercitarea atribuțiilor
ce-i revin cu privire la menținerea ordinii și respectarea regulamentului în
timpul ședinței consiliului, președintele poate aplica una dintre următoarele
sancțiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de ședință.
(2) Eliminarea din sala de ședință
echivalează cu absența nemotivată.
Art.87. (1) Consiliul județean poate
hotărî cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi aplicarea
următoarelor sancțiuni consilierilor care, în exercitarea mandatului, au
săvârșit abateri de la prevederile legii și ale prezentului regulament:
a)
interzicerea de a participa la lucrările următoarei ședințe a
consiliului;
b) excluderea temporară de la lucrările
consiliului și ale comisiei de specialitate;
c) retragerea indemnizației de ședință, pentru 1
- 2 ședințe.
(2) Pentru aplicarea sancțiunilor
prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) cazul se va transmite comisiei de
specialitate care are în obiectul de activitate și aspectele juridice, aceasta
prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a
explicațiilor furnizate de cel în cauză.
Art.88.
Pe perioada sancționării, consilierii în cauză nu sunt luați în
calcul la stabilirea cvorumului de lucru.
Art.89. Interzicerea participării la
următoarea ședință a consiliului, precum și excluderea de la lucrările
consiliului și ale comisiilor de specialitate au drept consecință neacordarea
indemnizației de ședință pe perioada respectivă.
Art.90.
Excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor
de specialitate nu poate depăși două luni.
Art.91.
Pentru menținerea ordinii în ședințele comisiilor de specialitate
președinții acestora au aceleași drepturi ca și președintele consiliului
județean. Aceștia pot aplica sancțiunile prevăzute la art. 87 alin. (1).
Art.92.
Prevederile prezentului regulament, se completează cu dispozițiile Legii
nr.215/2001, privind administrația publică locală și ale Legii nr.161/2003 cu
modificările și completările ulterioare privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenței în exercitarea demnității publice, a funcțiilor publice și în
mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, în măsura în care
acesta nu dispune.
______________________________________________________________
Anexă
CONSILIUL JUDEȚEAN MUREȘ
PROCES-VERBAL
Încheiat astăzi , _______________ în prima ședință
a Comisiei de validare a Consiliului Județean Mureș
Astăzi,____________
comisia de validare aleasă de Consiliul Județean Mureș, în ședința de
constituire din data de ____________________ a examinat, în conformitate cu
prevederile art.32 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu
modificările și completările ulterioare, legalitatea alegerii consilierilor.
Comisia constată că au fost/nu au fost respectate dispozițiile legale și că nu
sunt/sunt cazuri de incompatibilitate, fapt pentru care a hotărât să propună
validarea tuturor/unui număr de _______
consilieri , conform tabelului anexat.
Drept
care, am încheiat prezentul proces-verbal.
PREȘEDINTE SECRETAR
MEMBRII: