ROMÂNIA

       JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

      P R E Ș E D I N T E

Nr.1490/11.02.2005

 

RAPORT

privind activitatea desfășurată de Consiliul Județean Mureș în anul 2004

 

Consiliul Județean coordonează activitatea consiliilor locale cu privire la organizarea și funcționarea serviciilor publice de interes județean : - drumuri și poduri județene, alimentarea cu apă în mediul rural, transport aerian, protecția copilului, asistență socială, ordine publică, cultură și altele. De asemenea Consiliul Județean acordă asistență consiliilor locale prin specialiștii din aparatul propriu într-o serie de domenii: - asistență juridică, stare civilă, administrație publică, urbanism, investiții, buget finanțe, informatică și resurse umane.

În anul 2004 Consiliul Județean s-a întrunit în 9 ședințe, din care 7 ordinare și 2 extraordinare, adoptând un număr de 126 de hotărâri.

            Principalele problemele dezbătute în cadrul ședințelor Consiliului Județean au fost: programul acțiunilor economico-sociale din coordonarea Consiliului Județean pe anul 2004 și prevederi pe anul 2005, nivelele de echilibrare a bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale, contul de execuție a bugetului de venituri și cheltuieli al Consiliului Județean, rectificări ale bugetului Consiliului Județean și a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale, indicatorii tehnico-economici pentru o serie de investiții, strategia de informare privind integrarea în Uniunea Europeană pentru 2004-2005 și a celei privind modernizarea administrației publice locale în județul Mureș, strategia privind protecția specială a persoanelor cu handicap, încheierea unor convenții de parteneriat pentru înființarea unor case de tip familial pentru copii din centrele de plasament, programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate, în trafic județean, pe anul 2004 și altele.

Președintele Consiliului Județean a emis un număr de 253 de dispoziții, majoritatea referitoare în probleme de personal, buget și constituirea unor comisii.

            Prin intermediul Direcției Juridice și Administrație Publică în cursul anului 2004 s-au organizat 10 controale în piețele și târgurile agroalimentare din județ împreună cu Prefectura Județului Mureș, Inspectoratul de Poliție al Județului Mureș și Corpul Gardienilor Publici privind comercializarea produselor agroalimentare pe baza certificatului de producător . Un număr de 40 orașe și comune au fost cuprinse în activitatea de îndrumare și sprijinire a primăriilor și consiliilor locale privind aplicarea unitară a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat și O.U.G.nr.55/2004 privind unele măsuri financiare în vederea acordării ajutoarelor pentru încălzirea locuinței. Au fost efectuate controale în 30 localități pentru urmărirea respectării prevederilor contractului încheiat cu S.C. „Industrializarea Laptelui Mureș” S.A. pentru acordarea de produse lactate și de panificație pentru elevii din clasele I-IV din învățământul de stat și pentru preșcolari. 

            Direcția Juridică și  Administrație Publică, prin personalul de specialitate a sprijinit și îndrumat primăriile din județ în activitatea de eliberare a certificatului de producător și a autorizațiilor pentru desfășurarea activităților economice în mod independent de către persoanele fizice și asociațiile familiale conform prevederilor legale.

            În colaborare cu Grupul de Pompieri "Horea", au fost sprijinite serviciile publice de pompieri civili din județ în organizarea și desfășurarea concursurilor profesionale PSI, precum și a concursului județean, iar în cinstea Zilei Pompierilor a fost editată revista “Pompierii Mureșeni”. Totodată au fost tipărite două broșuri care conțin instrucțiuni privind pregătirea populației în prevenirea și stingerea incendiilor la gospodăriile cetățenilor.

            Au fost sprijinite organizațiilor neguvernamentale din județ în organizarea și susținerea diverselor activități, precum și dezvoltarea parteneriatului dintre Consiliul Județean Mureș și asociațiile și fundațiile active în derularea unor proiecte. Totodată s-a monitorizat în cursul anului 2004 implementarea proiectelor aprobate și finanțate prin Programul Phare 2001 Coeziune Economică și Socială, elaborate de către consiliile locale Sighișoara, Tîrnăveni, Luduș, Iernut și Miercurea Nirajului în parteneriat cu Consiliul Județean și organizațiile neguvernamentale cu activitate în domeniu.

            În cursul anului 2004 au fost adresate Consiliului Județean de către cetățeni și organizații legal constituite un număr de 380 petiții, vizând diferite domenii de interes, după cum urmează:social - 96, administrație publică și juridic - 44, buget și finanțe -7, servicii publice -10, avizare și autorizare -38, drumuri și poduri -16, investiții și reparații -11, resurse umane și administrație publică -158.

            Analizând problematica conținutului petițiilor adresate Consiliului Județean Mureș reiese că nu au fost cazuri de încălcare de către autoritățile administrației publice locale a drepturilor și libertăților cetățenilor.

            În anul 2004 la Consiliul Județean Mureș s-au înregistrat 136 de cereri de obținerea unor informații de interes public.

            Cererile au vizat informații referitoare la activitatea Consiliului Județean, informații generale despre Consiliul Județean și autoritățile administrației publice locale, informații din domeniul social, informații privind modul de implementare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și a Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.

            Din totalul de 136 de cereri: 79 au fost adresate verbal, 52 au fost adresate pe suport de hârtie și 5 au fost în format electronic.

            Numărul de cereri raportat la categoriile de solicitanți au fost: 117 cereri adresate de persoane fizice și 19 cereri adresate de persoane juridice pentru consiliile locale din județ.

Au fost asigurate formularele tipizate prevăzute de actele normative în vigoare, respectiv certificatul de producător agricol prevăzut de H.G. nr. 661/2001, formularele pentru acordarea ajutoarelor de încălzire prevăzute de O.U.G. 55/2004, formularele pentru acordarea ajutorului social prevăzute de Legea nr.416/2001, formularele de autorizație pentru autorizarea persoanelor fizice și a asociațiilor familiale care desfășoară activități economice în mod independent prevăzute în Legea nr.300/2004.

În anul 2004 au fost editate și tipărite 5 numere ale Monitorului Oficial al Consiliului Județean și o serie de formulare tipizate pentru uzul propriu, Centrul Militar Județean și Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului.

Prin Serviciul juridic al Consiliului județean s-a asigurat și în anul 2004  reprezentare Consiliului județean, a instituțiilor publice care funcționează sub autoritatea acestuia, precum și a consiliilor locale, la cerere, în fața instanțelor judecătorești.

În cursul anului 2004, specialiștii din cadrul Serviciului Juridic au instrumentat și susținut interesul public în fața instanțelor judecătorești, într-un număr de 122 noi dosare, pe lângă dosarele aflate pe rolul instanțelor, în curs de soluționare din anii precedenți.

Din acest număr de dosare, o pondere importantă o au cele în care parte este Consiliul Județean Mureș (51 dosare) și Comisia județeană pentru aplicarea Legii nr. 112/1995 (30 dosare).

Din acțiunile ample desfășurate de Consiliul Județean Mureș, care s-au desfășurat cu directa implicare sa serviciului juridic, menționăm parteneriatul public-privat în vederea construirii și exploatării Depozitului ecologic de deșeuri pe teritoriul administrativ al orașului Ungheni, acțiunea de lărgire a perimetrului aeroportuar și de realizare a drumului de acces la Parcul industrial-platforma Ungheni Vidrasău,  prin achiziționarea de terenuri în vecinătatea acestor obiective și implementarea programului „lapte și corn” în județul Mureș.

Conform prevederilor Legii nr.119/1996, prin compartimentul de stare civilă, în cursul anului 2004 s-a planificat și organizat activități de îndrumare și control în domeniul  de stare civilă la un număr de 99 primării, control efectuat asupra tuturor înregistrărilor actelor de stare civilă-peste 18.000 acte de stare civilă și peste 25.000 de certificate de stare civilă eliberate.

Activitatea desfășurată în cursul anului trecut prin Serviciul dezvoltare regională, integrare europeană și programe, prognoze s-a axat pe necesitatea asigurării unei administrații eficiente în domeniul afacerilor europene și a instituționalizării unui sistem coerent de lucru care să asigure conceperea, promovarea și administrarea programelor de dezvoltare convenite, precum și pentru a putea stabili și aplica măsurile ce se impun pentru accelerarea procesului de dezvoltare și a crea condiții necesare pentru atragerea de diverse resurse financiare.

            În acest sens am acordat o atenție deosebită asigurării continuității proiectelor aflate în curs de implementare, respectiv Parc Industrial Mureș, Depozitul ecologic zonal Vidrasău-Ungheni. Lucrările urmând a fi finalizate în sem.II 2005, atât la Parcul Industrial cât și la Depozitul ecologic zonal Ungheni, care vor deveni funcționale în cursul anului 2005. De asemenea, au fost sprijinite cele 8 autorități publice locale  beneficiare ale unor finanțări în cadrul Programului Sapard, secțiunea care vizează dezvoltarea infrastructurii rurale, reușind prin eforturile conjugate ale specialiștilor din cadrul serviciului și a beneficiarilor locali să se finalizeze 4 proiecte (Nadeș, Cheșani, Rîciu, Lunca) reprezentând investiții totale de 2.526.855 Euro.

            Referitor la atragerea de noi fonduri pentru administrația publică mureșeană, în  cursul anului 2004 am reușit să ne implicăm în elaborarea a 22 de cereri de finanțare în cadrul programului PHARE 2002 - FONDUL DE MODERNIZARE PENTRU DEZVOLTAREA ADMINISTRAȚIEI LA NIVEL LOCAL, 9 proiecte fiind declarate câștigătoare, valoarea totală a acestora fiind de 162.792 Euro. Beneficiarii acestei finanțări sunt 18 autorități publice locale și Consiliul Județean Mureș.

            De asemenea, au fost elaborate proiectele și se află în curs de evaluare cererile de finanțare care vizează modernizarea a două dintre obiectivele culturale aflate în patrimoniul public județean, respectiv Biblioteca Teleki și Muzeul de etnografie, proiecte în valoare de 84.610 Euro.

            Se află în lucru 4 documentații prin care se urmărește pe de o parte reabilitarea sistemului rutier județean, iar pe de altă parte transpunerea în practică a Strategiei județene de gestionare a deșeurilor. Valoarea totală a acestor obiective reprezenta o sumă de aproximativ 9 mil. Euro, pe care încercăm să-i obținem în cadrul programelor PHARE lansat în trim. IV al anului 2004.

Urmare a semnării în cursul lunii septembrie a protocolului de colaborare cu Regiunea Austria inferioară, Regiunea Lombardia, Regiunea Emilia Romagna, Regiunea Abruzzo, Regiunea Marche și municipalitatea din San Daniele del Friuli, a fost asigurată implementarea proiectului Inlcud, ce vizează înființarea de clustere în județul Mureș, în domeniu prelucrării lemnului și a mobilierului.

În cadrul programul PHARE 2003-Coeziune Economică și Socială - Schema de Investiții pentru Proiecte Mici de Gestionare a Deșeurilor, s-a acordat asistență pentru două grupuri de localități pentru organizarea procedurilor de achiziții pentru studiile de fezabilitate necesare pentru întocmirea cererilor de finanțare și semnarea acordurilor de parteneriat în acest sens. Asistența va continua în anul 2005 în sensul întocmirii și depunerii cererilor de finanțare.

În domeniul integrării europene, prin Centrul de Informare Europa s-a desfășurat o activitate susținută de diseminare a informațiilor primite de la Uniunea Europeană, referitoare la instituțiile și activitățile Uniunii Europene, la stadiul negocierilor de aderare a României și programele de finanțare.

În cadrul Centrului de Informare Europa s-au desfășurat un număr de 22 de activități, constând în simpozioane, mese rotunde, informări, concursuri, expoziții la care au participat peste 1000 de persoane, reprezentând diferite categorii sociale.            În anul trecut a fost elaborat lunar Buletinul informativ al Centrului de informare Europa și s-a organizat "Caravana SAPARD" pentru prezentarea măsurilor 3.1 investiții în exploatații agricole și 3.4. Dezvoltarea și diversificarea activităților economice.

Referitor la programul colaborărilor externe, acesta a avut ca scop principal dezvoltarea relațiilor de colaborare existente (cu localități și regiuni din Ungaria, Italia, Franța) și inițierea de noi proiecte de colaborare cu diverse instituții și autorități din alte state europene.

În anul 2004, Programul colaborărilor externe a avut ca scop principal dezvoltarea relațiilor de colaborare existente și inițierea de noi proiecte de colaborare cu diverse instituții și autorități din alte state europene.

În acest scop, atât conducerea Consiliului Județean Mureș, cât și consilierii județeni, alături de funcționari publici din cadrul direcțiilor de specialitate au participat la un număr de 17 seminarii, conferințe, vizite de studiu și schimburi de experiență, organizate în diferite țări cum ar fi: Italia, Germania, Austria, Ungaria, Elveția, Cehia, Franța și Statele Unite ale Americii.

În cursul anului 2004 a fost semnat protocolul de colaborare cu județul Szabolcs Szatmar Bereg din Ungaria, care vizează colaborări în diferite domenii.

Nu au fost neglijate nici relațiile noastre cu Adunarea Regiunilor Europei și Congresul Puterilor Locale și Regionale din Europa, conducerea Consiliului Județean, consilierii județeni și funcționarii publici din cadrul aparatului propriu participând activ la ședințele comisiilor de specialitate, Școala de Vară, precum și la Adunarea Generală a ARE.

Consiliul Județean prin Direcția buget - finanțe și asistență economică, a asigurat   în anul 2004 gestionarea unui volum de 2466,8 mld. lei prelevate din bugetul de stat din care 720,2 mld. lei pentru bugetul Consiliului Județean și 1746,6 mld. lei pentru bugetele autorităților publice locale din județul Mureș, asigurate din următoarele surse de finanțare : 633,7 mld. lei din sume defalcate din Impozitul pe venit și 1310,2 mld. lei sume defalcate din TVA , 143,6 mld. lei transferuri de la bugetul de stat prin alte bugete , 379,3 mld. lei cote defalcate din impozitul pe venit realizat la nivel de județ.

Prin gestionarea acestor sume s-au asigurat fonduri pentru :

            Autorități publice

-         funcționarea aparatului propriu al Consiliului Județean Mureș cu un buget aferent de 58 mild. lei, cu un număr de 125 persoane salarizate, din care: 102 funcționari publici, 23 personal contractual, indemnizațiile de ședință pentru 41 consilieri,

-         2,7 mild. lei reparații și investiții Consiliul Județean Mureș;

-         580,4 mild. lei pentru echilibrarea bugetelor locale.

 

Învățământ

-         a fost alocată suma de 32,5 mild. lei pentru finanțarea a 3 școli speciale (2 școli speciale din Tg. Mureș și una din Reghin), asigurând condiții de instruire pentru 596 copii cu dificultăți cu ajutorul a 225 persoane salarizate, specialiști și personal administrativ;

-         1093 mild. lei pentru finanțarea învățământului preuniversitar de stat din municipii, orașe și comune, din care: 1085 mild. lei pentru finanțarea cheltuielilor de personal a peste 10.000 de cadre didactice, 7,2 mild. lei burse pentru elevi și dotări cu obiecte de inventar;

-         s-au asigurat 60,7 mild. lei pentru derularea programului …lapte și corn, pentru peste 43000 beneficiari, din care 28000 școlari și 15000 preșcolari.  

          Sănătate, din bugetul Consiliului Județean Mureș au fost alocate 11,5 mild. lei pentru lucrări de reparații și  reabilitări a 9 obiective sanitare.

            Cultura și cultele au beneficiat în total de 155,9 mild. lei (18% din bugetul total),  din care 103,1 mild .lei  pentru programe și acțiuni cu caracter cultural a celor 11 instituții subordonate, 9,6 mild .lei pentru reparații la instituțiile de cultură și 9,3 mild. lei pentru cheltuieli de capital, de asemenea 1,5 mild. lei pentru acțiuni și programe culturale inițiate de ONG atribuite pe bază de proiecte.

            Pentru 5 culte istorice s-a asigurat sprijin financiar pentru finanțarea a unui număr de 680 posturi neclericale în volum de 30,5 mild. lei precum și 1 mild. lei  sprijin pentru reabilitarea unor lăcașuri de cult.

           Asistența socială a fost finanțată în volum de 355,3 mld. lei din bugetul Consiliului Județean (47%), beneficiarii fiind Direcția Generală pentru Protecția Copilului cu  134,3 mld. lei, Direcția de Asistență Socială cu 100,8 mld. lei și Căminele spital de reabilitare cu 120,1 mld. lei din care 259,1 mld. lei pentru cheltuieli de funcționare cu un număr total de 2062 salariați și 3505 asistați, 8,8 mld. lei reparații la imobilele instituțiilor, 15,2 mld. lei cheltuieli de capital la aceste instituții.

 Prin hotărârea Consiliului Județean au fost repartizate pe consilii locale din județ suma de 134 mld. lei, din care 51,0 mld. lei ajutor social și de încălzire  pentru 24.481 beneficiari și 83,0 mld. lei pentru 1675 de  asistenții personali ai persoanelor cu handicap.

          Serviciilor publice  subordonate Consiliului Județean ( SC.SURM SA și Parc Industrial) pentru dezvoltare s-au  alocat  24,9 mld. lei , pentru Acțiuni economice  161,5 mld. lei din care 38,2 mld. lei pentru funcționarea și dezvoltarea Aeroportului, 119,3 mld. lei reabilitări drumuri și poduri județene și pentru funcționar Centrului Județean de Consultanță Agricolă iar pentru Alte acțiuni economice au fost alocate  10,4 mld lei  din care pentru Centrul Militar Județean și Apărarea Civilă 5,3 mld. lei.

            Prin cele 8 rectificări de buget pe parcursul anului 2004 s-a urmărit asigurarea unei flexibilități în alocarea și utilizarea resurselor financiare în funcție de sarcinile primordiale și necesare.

Prin Direcția Tehnică, Drumuri, Poduri Județene și Investiții, în abordarea priorităților de reabilitare a rețelei de drumuri s-a avut în vedere starea tehnică rezultată pe baza expertizării tehnice, importanța socio-economică a acestora, traficul mediu zilnic, modernizarea traseelor principale care fac legătura cu județele limitrofe, precum și racordarea centrelor de comună la rețeaua de drumuri județene sau naționale, prin drumuri asfaltate.

Demersurile întreprinse pentru asigurarea suportului financiar al programului de reabilitare al rețelei de drumuri din județ s-au materializat prin asigurarea unor fonduri importante atât din bugetul propriu al Consiliului Județean cât și  din transferuri de la bugetul de stat .

Programul de reabilitare a drumurilor județene pe anul 2004 cu fonduri asigurate de la buget în valoare de 73,8 mld. lei a realizat intervenții pe 31 drumuri județene.

            Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului ne-a alocat pentru programul de drumuri din transferuri de la bugetul de stat suma de 41,6 mld. lei, iar prin HGR nr.845/2004 s-a alocat suma de 7,1 mld. lei.

Pentru realizarea programelor de lucrări de drumuri pe anul 2004 în valoare totală de 122,5 mld. lei au mai fost incluse și  lucrările pentru siguranța rutieră, servicii de proiectare și servicii de întreținere a drumurilor județene pe timp de iarnă.

În anul 2004 au fost eliberate un număr de 46 acorduri prealabile și autorizații de amplasare și execuție a lucrărilor în zona drumurilor județene..

Prin Direcția Tehnică Drumuri, Poduri Județene și Investiții au fost derulate lucrări de:

v     Alimentări cu apă din fonduri asigurate prin HG. nr.577/1997, în valoare de 3,0 mld. lei, pentru alimentarea cu apă a comunei Lunca, lucrare finalizată și recepționată și alimentare cu apă a comunei Ogra, lucrare în curs de execuție;

v     Pietruire drumuri comunale conform HG. nr.577/1997, în valoare de 5,5 mld. lei;

v     Pietruire drumuri comunale conform HG. nr.226/2003 referitoare la Contractul de împrumut subsidiar în valoare de 1 milion $, lucrări  ce se vor finaliza în anul 2005.

Programul de investiții al județului Mureș pentru anul 2004, cuprinde obiective a căror realizare corespunde cu interesele cetățenilor. Consiliul Județean a alocat suma totală de 66,38 miliarde lei pentru investițiile proprii și ale instituțiilor subordonate.

Prin alocarea acestor fonduri s-au realizat:

            Finanțarea lucrărilor de investiții pentru  R.A. Aeroport Târgu Mureș: Modernizarea aerogării, reabilitarea și modernizarea infrastructurii Aeroportului, modernizarea instalației de balizaj și realizarea împrejmuirii Aeroportului, valoarea totală ale fondurilor alocate fiind de 16,3 miliarde lei. De menționat din  5,8 miliarde lei promise de Primăria Tîrgu Mureș pentru obiectivul de investiții „Extindere aerogară cu pavilion plecări flux internațional” conform convenției încheiate între Consiliul județean și Consiliul local Tîrgu Mureș, pentru realizarea acestui obiectiv de investiții, s-au primit doar 2,34 miliarde lei.

Finanțarea investițiilor  Serviciului de Utilități Rurale Mureș S.A. : Prin investițiile realizate de SURM se dorește îmbunătățirea alimentării cu apă a satelor din județ. Pentru anul 2004 s-au alocat fonduri în valoare totală de 4,9 miliarde lei din care s-au realizat:

- „Stație de clorinare apă la stația de pompare Cîmpenița” și „Conductă aducțiune la stația de pompare Sîngeorgiu de Mureș”

Prin studiul de fezabilitate comandat pentru execuția lucrării „Extindere rețea de apă Reghin-Fărăgău”, se urmărește reabilitarea și repunerea în funcțiune a conductei Reghin-Fărăgău.

Pentru aparatul propriu al Consiliului Județean s-a alocat suma de 22,181 miliarde lei pentru următoarele investiții:

- Dotări, proiecte tehnice și studii de fezabilitate s-au achiziționat calculatoare performante, laptop-uri, hărți topo pe suport magnetic, programe de specialitate pentru calculatoare și altele.

 Au fost programate o serie de investiții noi:  "Alimentare cu apă Iernut-Lechința",   "Alimentare cu apă Iernut Cucerdea", „Alimentare cu apă zona Parc industrial Mureș-platforma Vidrasău"

            Prin program de alimentare cu apă conform HGR nr.687/1997: început în anul 2001 și finalizat în luna iunie 2004, s-a  realizat alimentarea cu apă a 41 localități rurale din județ cu finanțare din credite externe garantate de Guvern. Valoarea totală a investiției este de 12 milioane USD la care aportul Consiliului Județean este de 13,5 miliarde lei pentru plata tuturor avizelor necesare obținerii autorizațiilor de construire, asigurarea racordurilor electrice pentru stațiile de pompare și realizarea drumurilor de acces la rezervoare.

            Recent am făcut intervenții în vederea suplimentării fondurilor pentru introducerea apei potabile în localitățile Gurghiu, Săbed, Sînpaul, Valea Izvoarelor, Chirileu, Gornești, Periș și pentru extinderea rețelei în Ideciu de Jos și Ideciu de Sus, pentru localitățile Eremitu, Cîmpul Cetății, Călugăreni, Demieni, Mătrici, Hodoșa, Sîmbriaș, Chiheru de Jos, Chiheru de Sus, Corunca și Livezeni.

            Depozit ecologic zonal Ungheni, este un obiectiv de investiție care se va realiza prin parteneriat public privat între Consiliul Județean Mureș, Consiliile locale Târnăveni, Luduș, Sovata, Iernut, Ungheni,  Sînpaul, Sîngeorgiu de Pădure și AGENDA 21 SA.

            Lucrarea este în curs de execuție, deja fiind finalizat drumul de acces la depozit.

            Din fonduri PHARE se realizează investiția Parc Industrial Mureș platforma Vidrasău Ungheni:  valoarea totală  de 5,2 milioane Euro, contribuția până în prezent a Consiliului Județean fiind de 13,0 miliarde lei (pentru studii, proiect tehnic, taxe, avize, racorduri). Execuția acestui obiectiv a început în mai 2003 iar până în prezent au fost executate lucrări în valoare de 3,3 milioane euro. Investiția a fost realizată în proporție de 60%.Termen de finalizare: 30 iunie 2005.

Pentru Direcția Generală pt. Protecția Drepturilor Copilului au fost alocate fonduri în  valoare totală de 12,6 miliarde lei pentru investiții noi, investiții în continuare și pentru achiziții dotări.

În cadrul obiectivului de investiție „Centru de tip Familial Sîncraiu de Mureș”-investiție în continuare-, au fost finalizate și recepționate în anul 2004 cinci case, în total fiind date în folosință 6 case, iar celelalte 5 case se vor termina până la 31.03.2005.

În vederea desființării centrului de plasament nr.1 din Tîrgu Mureș și dezvoltarea serviciilor alternative județene, s-au obținut fonduri PHARE din care s-au achiziționat 3 imobile în comuna Ceuașu de Cîmpie, în valoare de 3,65 miliarde lei.

În anul 2004 s-a început execuția obiectivul de investiție „Complex de servicii comunitare destinat protecției copilului cu handicap sever”, în municipiul Sighișoara, cu finanțare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei prin Autoritatea Națională Pentru Protecția Copilului și Adopție. Valoarea acestui obiectiv este de 650.000 de Euro, din care contribuția Consiliului județean  este de 4,7 miliarde lei.

Principalele investiții ce s-au realizat în anul trecut la unitățile de cultură din subordinea Consiliului Județean se referă la :

Biblioteca Județeană: achiziționarea unui autoturism și a proiectului tehnic pentru execuția lucrării „Restaurarea Bibliotecii Teleki-Bolyai";

Orgă de lumini portabilă și un sistem de aer condiționat la Teatrul Ariel, precum  și diferite dotări la celelalte instituții de cultură, inclusiv la Teatrul Național, în valoare de peste 2 mld. lei.

În anul 2004 s-au executat reparații la acoperișul Palatului Administrativ și la Garaj, igienizări și zugrăveli, precum și mobilier în 15 birouri.

Toate aceste investiții, precum și o serie de alte proiecte aflate pe masa de lucru a Conducerii executive a Consiliului județean, demonstrează determinarea îndeplinirii obiectivelor asumate și a pregătirii județului Mureș în perspectiva aderării României la Uniunea Europeană.

Prin Serviciul Urbanism și Amenajarea Teritoriului în anul trecut au fost eliberate un număr de 339 Certificate de urbanism și 227 Autorizații de construire, încasându-se peste 10 mld. lei, reprezentând contravaloarea taxelor. 

De asemenea, au fost constatate și sancționate cu proces verbal 4 contravenții și au fost efectuate 45 de controale la primăriile comunale.

În anul 2004 Comisia tehnică județeană de avizare a documentațiilor de urbanism, a analizat și emis avize unice pentru: -23 PUG-uri localități rurale, 4 PUZ-uri (Parc industrial Vidrasău/Depozit ecologic zonal Ungheni), 18 PUD-uri (Amplasare construcții pentru societăți comerciale).

De asemenea a fost elaborat un studiu privind dezvoltarea turismului în Regiunea 7 Centru-în perioada 2004-2006.

Tot prin aparatul propriu au fost elaborate : PUZ și PUD pentru amplasamentul -Depozit ecologic zonal Ungheni, inclusiv lucrări topo, PUD-urile pentru 4 stații de transfer aferente Depozitului ecologic zonal, inclusiv lucrări topo, 32 lucrări de topografie inclusiv documentații pentru evidențieri, lotizări la solicitarea primăriilor locale și ridicările topografice și documentațiile de dezmembrare și evidențiere, conexe acțiunii de achiziție/expropriere a terenurilor necesare realizării Drumului de acces la Parcul Industrial Vidrasău și Împrejmuirii Aeroportului Tg.Mureș.

            Prin Serviciul Resurse Umane și Consilieri Președinte în anul 2004 a fost fundamentat programul de perfecționare profesională pentru aparatul propriu, instituții subordonate și primării, prin Institutul Național de administrație și Centrul Regional Sibiu și s-a urmărit înfăptuirea acestui program.

            Pentru coordonarea consiliilor locale-atribuție importantă a Consiliului Județean-Serviciul Organizare, Resurse Umane urmărește aplicarea legislației salarizării, organizarea de concursuri, numirea în funcție, încadrarea-efectiv stabilirea drepturilor salariale, completări în carnetul de muncă, documentații privind pensionarea unor salariați, stabilirea obiectivelor și evaluarea performanțelor profesionale, etc.

            Pe parcursul anului 2004, în cadrul Direcției Județene de Asistență Socială, conform atribuțiilor prevăzute de legislația în vigoare și în conformitate cu Planul de Acțiune al Strategiei Județene privind protecția specială și reintegrarea socială a persoanelor  cu handicap elaborată de Direcția Județeană de Asistență Socială și aprobată de Consiliul Județean Mureș la data de 29.01.2004 s-au realizat următoarele activități și acțiuni:

            Comisia de Expertiză medicală a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți a expertizat un număr de 6.516 persoane, 2366 dintre ele fiind cazuri noi, 1384 prelungiri anuale ale certificatelor de persoană cu handicap iar un număr de 2060 fiind reexpertizările efectuate în urma modificării legislației cu privire la criteriile de încadrare într-un grad de handicap, conform O.M.S.F nr.726/2002.

            De asemenea s-au luat măsurile necesare pentru evaluarea persoanelor internate în centrele de îngrijire, asistență, recuperare și reabilitare neuropsihiatrică care nu dețineau certificat de persoană cu handicap din județ și eliberarea certificatelor de încadrare într-un grad de handicap. La instituțiile de protecție specială a persoanelor cu handicap în urma expertizării persoanelor cu handicap li s-au acordat drepturile prevăzute de lege:

            - un număr de 4373 persoane au beneficiat de indemnizație specială cuvenită persoanelor cu handicap din care, de indemnizație specială în valoare de 1.400.000 lei au beneficiat un număr de 3281 persoane și de indemnizație specială acordată persoanelor cu handicap care beneficiază și de alte venituri 1092 persoane (gradul I-700.000 lei, gradul II-420.000 lei);

            - au beneficiat de alocație majorată cu 100%, conform legii, în medie, un număr de 1636 de copii;

            - 130 de persoane au beneficiat de alocație de hrană pentru copiii infectați cu virusul HIV;

            - 3138 persoane au beneficiat de scutire la plata abonamentului telefonic;

            - s-au acordat un număr de 7.771 bilete de călătorie interurbană C.F.R. și un număr de 8221 de bilete de călătorie pentru autobuz;

            -s-au eliberat un număr de 414 avize consultative pentru încheierea contractelor de muncă a îngrijitorilor persoanelor cu handicap "Grav" cu asistent personal de către Primăriile de domiciliu.

            Comisia Antisărăcie și Prevenire a Marginalizării Sociale a demarat o serie de activități de monitorizare a situației sociale din județ, a inițiat colaborarea cu primăriile comunale și orășenești din județ, cu celelalte instituții de interes din județ și cu organizațiile nonguvernamentale care au obiect de activitate domeniul social, în vederea creării unei baze de date cu privire la situația socială la nivel județean, date necesare întocmirii raportului solicitat de către Guvernul României-Implementării Planului Județean Anti-Sărăcie.

            În scopul dezvoltării parteneriatului cu organizațiile nonguvernamentale din județul Mureș, pe parcursul anilor 2003 și 2004 s-au demarat următoarele activități:

            -La data de 25 mai 2004, Direcția de Asistență Socială Mureș a organizat o întâlnire cu organizațiile nonguvernamemntale din județ și cu alte autorități publice în vederea identificării nevoilor de servicii specifice pentru județul Mureș și instituții;

            -Semnarea la data de 26 mai 2004 unei convenții de colaborare cu Institutul Est European de Sănătate a Reproducerii, elaborarea unui proiect destinat înființării unui centru pentru adăpostirea victimelor violenței în familie;

            - elaborarea proiectului "Să distrugem barierele uitării" destinat persoanelor cu handicap (boala Alzeimer) în parteneriat cu Organizația "Marianum".

            În scopul înființării se servicii alternative de tip rezidențial și nerezidențial s-a format o echipă de specialiști prin participarea la cursurile organizate de Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Handicap, pe parcursul lunii martie au evaluat instituțiile rezidențiale din județ și persoanele asistate în aceste centre în scopul identificării nevoilor posibililor beneficiari ai viitoarelor servicii alternative, a situației prezente în instituțiile nonguvernamentale, a calității serviciilor și a nevoilor pe care acestea nu le pot acoperi.

            Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului Mureș, serviciu public județean specializat în protecția drepturilor copilului aflat în dificultate a cărei dezvoltare sau integritate fizică/morală este periclitată, în cursul anului 2004 și-a orientat întreaga activitate spre implementarea Strategiei județene în domeniul protecției copilului pentru perioada  2002-2007, aprobată de  Consiliul Județean Mureș prin Hotărârea nr.48 din 27 august 2002.

            În sistemul de protecție a copilului din județul Mureș se află ocrotiți, la data de 31 decembrie 2004, prin măsuri de plasament sau încredințare ale Comisei pentru Protecția Copilului un număr de 2989 copii, ceea ce reprezintă 2,21% din totalul populației județului Mureș, cu vârsta cuprinsă între 0-18.

            Din cei 2989 copii din sistemul de protecție sunt: 478 copii plasați/încredințați la centre de plasament, 1460 copii plasați/încredințați la familii/persoane, 9 copii încredințați în vederea adopției, 364 copii plasați/încredințați la 267 de asistenți maternali profesioniști, 196 copii plasați/încredințați la case de tip familial ale SPS, 8 copii aflați la Centrul Maternal MATERNA, 281 copii plasați/încredințați la casele familiale ale organismelor private autorizate (OPA), 28 copii și tineri plasați/încredințați la centrele de tranzit (parteneriate D.G.P.D.C.-OPA), 21 copii și tineri plasați în regim de urgență la modul.

            În evidențele Direcției mai există: 48 copii la Centrul de Recuperare și Reabilitare Brâncovenești, 96 copii la Centrele de zi (Rozmarin, Perseverența, Zau de Câmpie), 1618 familii aflate în situație de risc-program de prevenire.

            În cursul anului 2004, Compartimentul Juridic-Contencios a efectuat demersurile necesare pentru a reprezenta Direcția în instanțele de judecată în 79 de cauze: adopții internaționale 5 cazuri, adopții naționale 28 cazuri, declararea judecătorească a abandonului de copii  20 cazuri, înregistrarea ulterioară a nașterii copiilor 12 cazuri, desfacerea adopției 4 cazuri, reprezentarea copilului abuzat (lovire, violență) 4 cazuri, cereri de redare a drepturilor părintești 1 caz, pretenții civile 1 caz, litigiu de muncă 1 caz, alte cauze (divorț, contencios administrativ)3 cazuri și a monitorizat un număr de 99 minori delicvenți de pe raza județului Mureș, din care 44 de copii au săvârșit fapte penale în cursul anului 2004.

            La serviciul "Telefonul copilului-OBLIO" au intrat spre soluționare 117 cazuri, reprezentând: abuz sexual 6, abuz fizic și emoțional 51, criză familială 11, evacuare și lipsa spațiului de locuit 5, vagabondaj, cerșit, furt, tulburări de comportament 9, abandon și altele 6, neglijare gravă 21, nefondat 8.

            În anul 2004 s-a înregistrat o scădere a numărului de copii instituționalizați în Centrele de plasament din județ cu 252 de cazuri, ceea ce reprezintă un procentaj mediu de 34,5%.

            Serviciul de Evaluare Complexă din cadrul D.G.P.D.C. Mureș are ca activitate de bază evaluarea copiilor cu dizabilități și orientarea școlară a acestora. Statistica cazurilor prezentate Comisiei pentru Protecția Copilului de către acest serviciu, în anul 2004 cuprinde 2048 cazuri pentru încadrarea într-un grad de handicap și 423 pentru stabilirea măsurii de orientare școlară.

            Programul urmărește scăderea numărului de copii aflați în instituții rezidențiale mari de tip vechi prin închiderea acestor instituții și dezvoltarea, implementarea serviciilor integrate de protecție a copilului cum sunt casele de tip familial, centrele de zi, rețele de asistenți maternali profesioniști.

           

 

 

            Tîrgu Mureș la 08.02.2005                                             PREȘEDINTE,

 

                                                                                              Lokodi Edita Emőke