|
HOTĂRÂREA
NR. _____
din ______________2005
privind Strategia de organizare și exploatare a
pajiștilor din județul Mureș
Consiliul județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive nr. /
.02. 2005 a Comisiei de
agricultură a Consiliului Județean, Referatul
nr. 35/24.01. 2005 al Centrului
Județean de Consultanță Agricolă Mureș,
Având în vedere prevederile Legii nr.72/2002
legea zootehniei, Hotărârea Guvernului nr.940/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr.72/2002 și a Ordinului comun al
Ministerului Agriculturii,
Alimentației și Pădurilor și al
Ministerului Administrației Publice
nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activității de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor la
nivel național , pe termen mediu și lung,
În temeiul prevederilor art.109 din Legea
nr.215/2001 a administrației publice locale;
h o t ă r ă ș t e :
Art.1. Terenurile evidențiate ca
pajiști, aparținând consiliilor locale, obștilor sau asociațiilor crescătorilor
de animale, se folosesc în exclusivitate pentru pășunat, fîneață,
cultivarea plantelor de nutreț, în vederea obținerii de masă verde, fîn sau semințe, perdele de protecție a pajiștilor,
construcții zoopastorale, lucrări de îmbunătățiri
funciare pentru creșterea potențialului de producție a pajiștilor.
Art.2. Consiliile locale care
administrează pajiștile de pe raza unității administrativ teritoriale, vor stabili
în răspunderea directă și nemijlocită a primarilor executarea prevederilor
cuprinse în amenajamentele pastorale și în planurile anuale de exploatarea
pajiștilor aprobate de consiliile locale. Gospodărirea acestor suprafețe se
face conform devizelor din anexă (2 - 5) cu consultarea crescătorilor de
animale, cu asistența tehnică a specialiștilor din cadrul Direcției pentru
Agricultură și Dezvoltare Rurală și Centrul Județean de Consultanță Agricolă Mureș.
Art.3. Consiliile
locale vor stabili perioada în care
animalele sunt învoite la pășunat între
1 mai și 31 octombrie, în raport cu tradițiile și condițiile locale.
Pentru
animalele găsite pe pajiști în perioada interzisă pășunatului se vor aplica
amenzi prevăzute de actele normative în vigoare.
Art.4. Taxele
de pășunat pe specii și categorii valabile în perioada sus menționată se vor
stabili de către fiecare consiliu local, luând ca bază următoarele bareme:
-
bovine adulte lei/cap = valoarea la zi a 30-50 l lapte
-
bovine tineret lei/cap = valoarea la zi a 15-25 l lapte
-
ovine și caprine lei/cap = valoarea la zi a 0,5-1 kg caș
proaspăt
-
cabaline lei/cap = valoarea la zi a 50 kg grîu
Taxele de pășune se vor achita
integral până la intrarea animalelor pe pășune.
Art.5. Proprietarii de animale sunt obligați ca până la data de 1
mai a fiecărui an să încheie cu primăria contractul de pășunat, conform anexei
nr.1 la prezenta hotărâre.
La încheierea
contractului de pășunat deținătorul de animale va prezenta certificat de
sănătate pentru întreg efectivul de
animale învoite la pășunat.
Nerespectarea
clauzelor din contract duce la rezilierea contractului și pierderea dreptului
de folosință al pășunii.
Proprietarii
animalelor găsite pe pășuni, fânețe, loturi semincere sau pe pajiștile
cultivate, care nu au încheiat contracte de pășunat, vor fi obligați să
plătească daunele provocate și taxele de gloabă ce se stabilesc de către
consiliul local.
Art.6. Suprafețele
de pășune repartizate beneficiarilor pe
specii și categorii biologice, cât și amplasamentul, vor fi specificate în
contractul de pășunat.
În
cazul pășunatului prin rotație (pe tarlale și parcele), pășunatul se va realiza
conform graficului întocmit de organele agricole de specialitate.
Nerespectarea suprafeței
repartizate, amplasamentului, duratei ciclului de pășunat se sancționează cu
rezilierea contractului de pășunat fără restituirea valorii corespunzătoare din
taxa de pășunat achitată precum și cu amendă contravențională.
În cazul în care prin
săvârșirea contravenției s-a cauzat o
pagubă și există tarife de evaluare a acesteia, persoana împuternicită să
aplice sancțiunea stabilește și despăgubirea cu acordul expres al persoanei
vătămate.
În caz de moarte, sacrificare sau
vânzare a animalelor crescătorii pot cere restituirea taxei de pășunat pentru
timpul rămas până la expirarea contractului, în termen de 30 zile de la
producerea evenimentului.
În caz de necesitate (forță majoră,
cum ar fi: secetă prelungită, inundații, ploi abundente,etc.) sau situații care
ar facilita distrugerea pășunii, pășunatul este interzis chiar dacă crescătorii
de animale au plătit taxa de pășunat.
Art.7. Deținătorii de
animale (persoane fizice și juridice) care întrunesc condițiile prevăzute de
O.U.G. nr.108/2001 privind exploatațiile agricole pot închiria o suprafață de
pășune pe o perioadă determinată, dar nu mai mare de 8 ani, corespunzătoare
numărului de animale pe care le dețin. Suprafața va fi repartizată după
încheierea contractului de pășunat și plata taxei stabilite, conform
prevederilor art.4 din prezenta hotărâre.
Pentru punerea
în valoare a suprafețelor de pajiști obiectivul fundamental este sporirea
producției totale de masă verde și a calității acesteia, în concordanță cu
creșterea eficienței economice a exploatării animalelor, în special a
efectivelor de taurine și ovine.
Art.8. Lucrările
de întreținere și îmbunătățire ce vor fi executate pe pajiști (pășuni) sunt cele cuprinse în devizele din anexă (2 5) adaptate fiecărei
localități, aprobate de consiliul local.
Obiectivele
strategice de organizare și exploatare a pajiștilor sunt următoarele:
a)
stabilirea dimensiunii și potențialului de producție;
b)
stabilirea structurii și distribuției pe forme de relief;
c)
gruparea pajiștilor după factorii limitativi ai producției
de masă verde;
d)
stabilirea acțiunilor tehnice necesare pentru ameliorarea
pajiștilor;
e)
stabilirea măsurilor și acțiunilor privind exploatarea
rațională a pajiștilor;
f)
organizarea transhumanței ovinelor.
Organizarea
transhumanței ovinelor se face de către specialiști de la direcțiile pentru
agricultură și dezvoltare rurală împreună cu cei de la consiliile locale ale comunelor, orașelor, respectiv
municipiilor, care stabilesc în fiecare an numărul de animale care sunt
acceptate la pășunat timp de cel puțin 90 de zile consecutive și care
coordonează întreaga activitate de transhumanță.
Veniturile încasate de primării din
taxele de pășunat vor fi folosite în exclusivitate pentru lucrările de
exploatare și ameliorare a pășunilor închiriate.
Încălcarea dispozițiilor Legii
nr.72/2002 atrage răspunderea administrativă, contravențională, civilă sau
penală după caz.
Art.9. Pentru întreținerea și
îmbunătățirea suprafeței de pășune toți crescătorii de animale care au învoite
animale la pășunat vor executa prestații în zile muncă, după cum urmează:
·
1 buc. bovină - 1-2
zile muncă
·
tineret bovin - 1 zi
muncă
·
10 buc.ovine și caprine -
1-2 zile muncă
·
1 buc.cabaline - 1-2 zile
zile muncă
În cazul neexecutării prestației în zile de muncă
corespunzătoare numărului de animale scoase la pășunat se va plăti până la data
de 31 decembrie a anului în curs, contravaloarea acestora.
Contravaloarea
unei zile de muncă se calculează luându-se ca bază de referință salariul minim
pe economie valabil la aceea dată.
Organizarea
programului de participare a crescătorilor de animale la executarea lucrărilor
de întreținere a suprafețelor de pajiști și a utilităților zoopastorale
existente pe acestea va fi realizată de consiliul local. Se vor preciza
obligațiile crescătorilor de animale pentru realizarea acestor lucrări,
inclusiv nivelul plății muncii contributive.
Consiliile
locale ale comunelor, orașelor , respectiv ale municipiilor vor organiza
acțiuni de popularizare în rândul crescătorilor de animale a măsurilor ce
trebuie întreprinse pentru îmbunătățirea pajiștilor, precum și a celor mai
eficiente metode de exploatare a acestor suprafețe.
Consiliul local la propunerea
primarului poate transforma cuantumul contravențiilor prevăzute de art.42,
alin.1 din Legea nr.72/2002, în zile muncă în folosul comunității, direcționate
cu precădere pentru îmbunătățirea pajiștilor.
Art.10. Pajiștile însămânțate sau supraînsămânțate vor fi folosite în primul an numai pentru
cosit.
Art.11. Hotărârea nr.61 din 31.X 2002 a
Consiliului județean privind strategia de organizare și exploatare a pajiștilor
în județul Mureș se abrogă.
Art.12. Consiliile locale vor dezbate în
cursul trimestrului I al fiecărui an
programul strategic de exploatare
și ameliorare a pajiștilor aflate în administrarea lor.
Art.13. Cu ducerea la îndeplinire a
prezentei hotărâri se încredințează
Direcția Juridică.
P R E Ș E D I N T E
Lokodi Edita Emöke
AVIZAT PENTRU LEGALITATE
Ioan Togănel
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
R O M Â N I A Anexa
nr.1
JUDEȚUL MUREȘ
PRIMĂRIA
Nr________din ___________
Încheiat între
__________________________________________primar al
comunei(oraș)___________________ pe de o parte, în calitate de împuternicit al
consiliului local și dl.
_____________________ domiciliat în comuna(oraș)_____________________
satul _____________________ județul______________ cu buletinul de identitate seria _________ nr.__________________
C.N.P.nr.______________________ eliberat de
poliția_________________________ la data de _____________pe de altă parte în
calitate de proprietar ( deținător) de animale.
_____________________________________________ primar al
comunei (oraș)____________________, mă oblig să pun la dispoziția
proprietarilor de animale suprafața de _______ha pășune aflată în administrarea
consiliului local și situată în tarlaua__________________________ punctul
cadastral nr.____________.
Art.1
Subsemnatul___________________________proprietar(deținător)de animale , mă
oblig:
a)
să achit până la data de ___________suma de ____________lei
reprezentând contravaloarea taxei de pășunat stabilită de consiliul
_________________prin hotărârea nr.______________
b)
- să învoiesc la pășunat, în perioada stabilită următoarele
animale:
bovine adulte______________cap
tineret bovin_______________cap
ovine și caprine ____________cap
cabaline___________________cap
pentru care
prezintă certificatul de sănătate nr.________________ eliberat de
___________________________
Art.2 Perioada pentru care animalele vor fi învoite la
pășune este cuprinsă între _____________________________
Art.3 Perioada
cuprinsă între __________________ este interzisă pășunatului.
Art.4 Proprietarul (deținătorul) animalelor învoite la
pășunat va achita primăriei ________________din județul Mureș taxele stabilite prin hotărârea consiliului
local.
Art.5 Proprietarul (deținătorul) animalelor învoite la
pășunat în transhumanță, concomitent cu semnarea prezentului contract va achita
5% din prețul pe cap de animal, la prețurile locale, drept garanție pentru
eventualele pagube produse.
Art.6 Garanția bănească va fi restituită proprietarului
(deținătorului) la încetarea contractului și părăsirea teritoriului unității
administrative.
Art.7 Termenul de achitare a taxei de pășunat și a celei de
recoltat plante de nutreț este:
a)
pentru taxe de pășunat - până la__________________________
b)
pentru recoltat fân și plante de nutreț până la
_______________
Art.8 Primăria, administratorul pășunii are dreptul de a
pretinde la termenele stabilite plata taxei de pășunat;
-
să stabilească valoarea taxei de pășunat, potrivit gradului
de fertilitate și posibilitățile de asigurare a furajelor de pe pășuni pe
întreaga perioadă de pășunat
-
întocmește graficul de pășunat și urmărește ca acesta să
fie respectat de toți crescătorii de animale;
-
întocmește programele anuale și de perspectivă privind
îmbunătățirea pășunilor prin înscrierea
măsurilor concrete pentru fiecare an și urmărește ca acestea să fie
respectate.
Art.9 Proprietarul, deținătorul de animale are următoarele
drepturi și obligații:
- să folosească
în condiții corespunzătoare toate dotările de pe pășune;
-
să plătească taxele de pășunat stabilite
-
să declare până cel mai târziu la 1 martie a anului în
curs, toate animalele pe care le deține și pe care intenționează să le declare
la pășunat;
-
să respecte graficul de pășunat și repartizarea
suprafețelor specificate în contract;
-
proprietarul animalelor va executa în
perioada_________________un nr. total de ___________ zile muncă pentru
executarea de lucrări pe pășune;
Art.10 Pentru depășirea termenului stabilit în achitarea
taxei de pășunat și neefectuarea prestațiilor în zile muncă se percepe o majorare de ________% zi
întârziere asupra sumei restante până la achitarea integrală a debitelor, dar
nu mai târziu de 31 decembrie a anului în curs.
Art.11 În cazuri de forță majoră: ploi abundente, secetă,
inundații, proprietarul de animale se obligă să respecte interdicțiile
stabilite de specialiști agricol privind pășunatul, chiar dacă aceste
interdicții sunt în timpul perioadei de pășunat, pentru care crescătorul de
animale a achitat taxa de pășunat.
Primăria
este obligată să restituie cuantumul taxelor de pășunat aferente zilelor de
neutilizare a pășunii pentru cazurile de forță majoră, proprietarului de
animale.
Art.12 Orice modificare în contractul de pășunat se face cu
acordul ambelor părți.
Art.13 Orice lucrări de investiții pe pășune se vor putea
executa numai cu acordul administratorului-primăria.
Art.14 Refuzul sau întârzierea nejustificată la plata
taxelor de pășunat, a majorărilor sau a contravalorii volumului de muncă
neefectuat, atrage executarea silită cu ajutorul organelor fiscale.
Art.15 Neînțelegerile ivite între părți, pe parcursul
derulării contractului se vor soluționa pe cale amiabilă, iar în caz de
nesoluționare pe calea instanțelor de judecată.
Art.16 Contractul expiră de drept la încheierea perioadei
de pășunat.
Art.17 Prezentul contract s-a elaborat în baza Legii nr.
72/2002 legea zootehniei și a Hotărârii Consiliului local și s-a întocmit în 2
exemplare câte unul pentru fiecare parte.
_____________________________________________________________________________________________________________
Anexa nr.2
DEVIZ DE LUCRĂRI
PENTRU REABILITAREA
PRODUCȚIEI PAJIȘTILOR PERMANENTE PRIN MĂSURI
RADICALE
Cod Lucrare
Normativ |
Denumirea lucrării |
U.M. |
Vol |
ORE TOTAL ZILE OM U.M. |
Total ORE TOTAL Z.ILE OM |
VALOARE MII LEI |
148002003 |
Transport apă pentru preparat soluții |
tone |
0,2 |
0,2 |
0,04 |
15 |
332000462 |
Erbicidat cu norma de soluție 300 l/ha |
ha |
1,0 |
0,42 |
0,042 |
147 |
200000697 |
Curățat pășuni de arboret și mușuroaie cu U 650 + MCP 1,2 |
ha |
1,0 |
5,00 |
5,00 |
1750 |
302001916 |
Administrat amendamente cu MA 3,5 |
ha |
1,0 |
2,86 |
2,86 |
1001 |
20900009 |
Arat la 20 cm pe sol mediu + grăpat |
ha |
1,0 |
2,29 |
2,29 |
800 |
211001950 |
Discuit arătura+grăpat+ nivelat |
ha |
2,0 |
0,73 |
1,46 |
511 |
30300283 |
Fertilizare cu îngrășăminte chimice |
ha |
2,0 |
0,32 |
0,46 |
224 |
211001950 |
Discuit+grăpat +nivelat |
ha |
1,0 |
0,73 |
0,73 |
255 |
214001979 |
Lucrat cu combinator |
ha |
2,0 |
0,73 |
1,46 |
511 |
231001942 |
Tăvălugit înainte și după semănat |
ha |
2,0 |
0,57 |
1,14 |
400 |
522002020 |
Semănat cu SUP 21(29) |
ha |
1,0 |
1,23 |
1,23 |
430 |
306001781 |
Încărcat îngrășăminte chimice și amendamente cu ifron |
tone |
6,5 |
0,04 |
0,25 |
87 |
|
Transport amendamente+ îngrășăminte chimice la 30 km |
ha |
6,5 x 10000 lei /t km |
1950 |
||
TOTAL
LUCRĂRI MECANIZARE |
17,27 |
8081 |
||||
3067 |
Curățirea pajiștei de pietre și
resturi vegetale |
ha |
1,0 |
7,09 |
7,09 |
2482 |
3069 |
Adunatul și transportul resturilor vegetale |
ha |
1,0 |
1,80 |
1,80 |
630 |
3093 |
Deservit semănătoarea la reânsămânțat |
ha |
1,0 |
0,17 |
0,17 |
60 |
3157 |
Deservit EEP 600 |
ha |
1,0 |
0,06 |
0,51 |
20 |
|
Jalonat, administrat amendamente și îngrășăminte chimice |
ha |
3,0 |
0,17 |
9,63 |
178 |
Total Lucrări
Manuale |
ha |
1,0 |
|
9,63 |
3370 |
|
|
Roundup (erbicid) |
1 |
6,0 x 15USD |
3060 |
||
|
Îngrășăminte complexe 20-20-0 (20-20-20) |
|
500 x 12000 |
6000 |
||
|
Semințe amestec pășune |
|
33 x 20000 |
6600 |
||
Total Materiale |
15.660 |
|||||
Total Cheltuieli
Directe |
27.111 |
_____________________________________________________________________________________________________________
Anexa nr.3
DEVIZ DE LUCRĂRI
PENTRU REABILITAREA
PRODUCȚIEI PAJIȘTILOR NATURALE PRIN LUCRĂRI DE SUPRAFAȚĂ EXECUTATE
MECANIC ȘI MANUAL
Suprafața
1,0 ha
Cod Lucrare
Normativ |
Denumirea lucrării |
U.M. |
Vol |
ORE TOTAL ZILE OM U.M. |
Total ORE TOTAL Z.ILE OM |
VALOARE MII LEI |
|||
200000697 |
Curățat pășuni de arboret și mușuroaie cu U 650 + MCP 1,5 |
ha |
1,0 |
5,00 |
5,00 |
1750 |
|||
200000700 |
Regenerat pășuni cu U 650 +FPP1,3 |
ha |
1,0 |
2,96 |
2,90 |
1036 |
|||
|
Transport amendamente+ îngrășăminte chimice la 40 km cu
autovehicule |
tone |
6,5 x 10000 lei /t km |
2600 |
|||||
306001781 |
Încărcat cu ifron |
tone |
6,5 |
0,04 |
0,25 |
87 |
|||
302001916 |
Administrat amendamente |
ha |
1,0 |
2,86 |
2,86 |
1001 |
|||
30300283 |
Fertilizat cu îngrășăminte chimice |
ha |
2,0 |
0,32 |
0,46 |
224 |
|||
231001942 |
Tăvălugit suprafețe supraînsămânțate |
ha |
0,4 |
0,57 |
0,23 |
80 |
|||
TOTAL LUCRĂRI MECANIZARE |
ha |
1 |
x |
11,88 |
6778 |
||||
3069 |
Adunat și transport resturi vegetale |
ha |
1,0 |
1,80 |
1,80 |
630 |
|||
3246 |
Descărcat îngrășăminte chimice din autovehicule |
tone |
0,5 |
1,11 |
0,55 |
194 |
|||
|
Jalonat teren pentru aplicarea amendamentelor și
fertilizare |
ha |
1 |
0,18 |
0,18 |
63 |
|||
3078 |
Supraînsămânțat manual |
ha |
0,4 |
0,73 |
0,29 |
101 |
|||
3083 |
Încorporat sămânța cu grebla |
ha |
0,4 |
1,42 |
0,57 |
200 |
|||
Total Lucrări
Manuale |
ha |
1,0 |
x |
3,39 |
1188 |
||||
Materiale -
îngrășăminte complexe 20 20 0 500 kg x 12000 lei/kg -
amestec ierburi
13,2
kg x 200000 lei/kg |
|
||||||||
6000 |
|||||||||
2640 |
|||||||||
Total Cheltuieli
Directe |
16.606 |
||||||||
_____________________________________________________________________________________________________________
Anexa
nr.4
DEVIZ DE LUCRĂRI
PENTRU REABILITAREA
PRODUCȚIEI PAJIȘTILOR NATURALE PRIN LUCRĂRI DE SUPRAFAȚĂ EXECUTATE
MANUAL
Cod Lucrare Normativ |
Denumirea lucrării |
U.M. |
Vol |
ZILE OM U.M. |
Total Z.ILE OM |
VALOARE MII LEI |
2864 |
Defrișat vegetația de Porumbar, Păducel, Alun cu Ø
≤5 cm Grad acoperire 20-40 % |
ha |
1,0 |
12,13 |
12,13 |
4245,5 |
3066 |
Curățirea pajiștei de pietre și
resturi vegetale. Grad acoperire 20- 35% |
ha |
1 |
4,06 |
4,06 |
1421,0 |
3069 |
Adunat și transportat resturi vegetale |
ha |
1 |
1,80 |
1,80 |
630,0 |
2899 |
Împrăștiat mușuroaie
neînțelenite Grad acoperire 15-20% |
ha |
1 |
1,00 |
1,00 |
350,0 |
3243 |
Încărcat și transportat cu căruța amendamente |
tone |
6 |
0,434 |
2,60 |
911,4 |
2840 |
Administrat manual amendamente |
ha |
1 |
1,33 |
1,33 |
465,5 |
3467 |
Transport cu căruța îngrășăminte chimice |
tone |
0,5 |
0,28 |
0,14 |
49,0 |
2838 |
Aplicat manual îngrășăminte chimice ( 2 aplicări
300+200kg/ha) |
ha |
2 |
0,57 |
1,14 |
399,0 |
3078 |
Supraînsămânțat
manual |
ha |
0,4 |
0,73 |
0,29 |
101,5 |
3083 |
Încorporat sămânță cu grebla |
ha |
0,4 |
1,42 |
0,57 |
199,5 |
Total Lucrări
Manuale |
ha |
1 |
x |
25,06 |
8772,4 |
|
|
Transport amendamente+îngrășăminte chimice distanța medie
40 km |
tone |
6,5 |
Tarif 10000 lei/t km |
2600 |
|
|
Îngrășăminte chimice 20-20-0 |
tone |
0,5 x 12000 lei/kg |
6000 |
||
|
Amestec semințe pajiște 33kg/ha |
ha |
0,4 x 200000 lei/kg |
2640 |
||
Total cheltuieli
directe |
x |
x |
x |
x |
20012,4 |
_____________________________________________________________________________________________________________
Anexa nr.5
AMESTECURI RECOMANDATE PENTRU PAJIȘTI
Zona de deal a Tîrnavelor |
Zona de Cîmpie |
Zona Submontană |
Festuca Pr. 10kg ═ 1,8 mil lei |
Bromus In 10kg ═ 1,8 mil lei |
Festuca Pr. 10kg ═ 1,8 mil lei |
Lolium Perene 5 kg ═ 0,9 mil
lei |
Lolium Perene 5 kg═ 0,9 mil
lei |
Phleum Pr.
5kg═ 1,0 mil
lei |
Dactyilis 8kg ═ 1,5 mil
lei |
Dactyilis 10kg ═ 1,8 mil
lei Glomerata |
Lolium Perene 2 kg═ 0,4 mil
lei |
Trifoi Alb 3kg═ 0,9 mil
lei |
Trifoi Alb 3kg═ 0,9 mil
lei |
Dactyilis 8kg ═ 1,5 mil
lei Glomerata |
Ghizdei 5kg ═ 1,2 mil
lei |
Trifoi Roșu 5 kg═ 1,2 mil
lei |
Ghizdei 5kg═ 1,3 mil
lei |
------ |
------ |
Trifoi Alb 3kg ═ 0,9 mil.lei |
Total 31kg ═ 6,3 mil.lei |
Total 33 kg ═ 6,6 mil.lei |
Total 33 kg ═ 6,9 mil. lei |
Dotări minime pentru
asigurarea unui pășunat rațional
-
apă
-
garduri de tarlarizare
-
tabără de vară (
saivan)
-
solnițe în tarlale
-
umbrare
-
condiții de cazare
pentru îngrijitori
_____________________________________________________________________________________________________________
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL
JUDEȚEAN
Comisia de
agricultură
Nr.______/________2005
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de
hotărâre privind Strategia de organizare
și exploatare a pajiștilor din județul Mureș
Patrimoniul
pastoral existent în România reprezintă o parte din avuția națională , de
importanță majoră prin dimensiunea
resurselor potențiale de
furaje și calitatea acestora, precum și
prin gradul sporit de atractivitate pe care îl oferă pentru practicarea
turismului intern și internațional, datorită amplasării acestor suprafețe.
Îmbunătățirea
nivelului de producție și utilizare a pajiștilor reprezintă o activitate de
interes național, fiind în corelație directă cu cantitatea și calitatea
producțiilor animaliere obținute, în principal, din exploatarea speciilor de
taurine și ovine.
Din suprafața
agricolă a județului de 414.587 ha pajiștile ocupă 185.819 ha în procent de
44%, pășunile 114.969 ha în procent de 32% iar fânețele 70.850 ha.
Comisia
de agricultură analizând această bogăție a județului nostru a ajuns la
concluzia că potențialul productiv al pajiștilor este foarte scăzut.
Sporirea
producției de masă verde pe pajiști nu poate constitui un obiectiv în sine, ci
este indisolubil legată de exploatarea intensivă și rațională a acestui
patrimoniu, raportat la un efectiv de animale, dimensionat și structurat în mod
științific, pentru o perioadă cât mai lungă de timp pe parcursul anului, precum
și de realizarea unor producții animaliere cu costuri mai mici.
Prin
Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.61/2002 au fost reglementate o serie de reguli privitoare la administrarea
și exploatarea pajiștilor naturale din județul Mureș, pajiști care prin
suprafețele foarte mari existente, constituie o resursă importantă pentru
asigurarea într-o bună parte a furajelor necesare efectivelor de animale din
județ.
Prevederile
Ordinului comun al Ministerului Agriculturii,
Alimentației și Pădurilor și al
Ministerului Administrației Publice
nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activității de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor la
nivel național , pe termen mediu și lung a determinat comisia de agricultură să
elaboreze un nou proiect de hotărâre care vizează acest domeniu.
Considerăm că
măsurile cuprinse în proiectul de
hotărâre al Consiliului județean
propus, precum și anexele 2-5 cu devizele de lucrări pentru reabilitarea producției pajiștilor, constituie un sprijin real
Consiliilor locale care trebuie să execute lucrări de reabilitare și dotare a
pajiștilor specifice fiecărei zone.
PREȘEDINTE SECRETAR
Szabo Arpad Radu
Mircea
_____________________________________________________________________________________________________________
Centrul Județean de
Consultanță Agricolă Mureș
Nr.35/24.01.2005
REFERAT
Având în
vedere degradarea accentuată a pajiștilor din județul Mureș, și după apariția
Hotărârii Consiliului Județean Mureș nr. 61/2002, consiliile locale nefăcând
aproape nimic pentru a pune în practică Hotărârea Consiliului mai sus menționată precum și Legea zootehniei
nr.72/2002, Hotărârea Guvernului nr.940/2002 și Ordinul comun al Ministerului
Agriculturii, Alimentației și Pădurilor și al Ministerului
Administrației Publice nr.226/235/2003
privind Strategia de organizare a activității
de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor la nivel național, pe termen
mediu și lung .
Considerăm că
este necesar o nouă hotărâre a Consiliului Județean Mureș care să cuprindă măsuri concrete pentru
redresarea potențialului productiv, aceste valoroase resurse de furaje necesare
efectivelor de animale din comunele, orașele și municipiile județului Mureș.
DIRECTOR
Cotuțiu
Ioan