R O M Â N I A                                                        P R O I E C T

    JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

 

HOTĂRÂREA NR. _____

   din ______________2005

 

                          privind  Strategia de organizare și exploatare a pajiștilor din județul Mureș

 

 

Consiliul județean Mureș,

Văzând Expunerea de motive nr.      /     .02. 2005 a Comisiei de agricultură a Consiliului Județean,   Referatul   nr. 35/24.01. 2005 al Centrului Județean de Consultanță Agricolă Mureș,

 Având în vedere prevederile Legii nr.72/2002 legea zootehniei, Hotărârea Guvernului nr.940/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.72/2002 și a Ordinului comun al Ministerului Agriculturii,  Alimentației  și Pădurilor și al Ministerului Administrației  Publice nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activității  de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor la nivel național , pe termen mediu și lung,

 În temeiul prevederilor art.109 din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale;

 

h  o  t  ă  r  ă  ș  t  e :

 

         Art.1. Terenurile evidențiate ca pajiști, aparținând consiliilor locale, obștilor sau asociațiilor crescătorilor de animale, se folosesc în exclusivitate pentru pășunat, fîneață, cultivarea plantelor de nutreț, în vederea obținerii de masă verde, fîn sau semințe, perdele de protecție a pajiștilor, construcții zoopastorale, lucrări de îmbunătățiri funciare pentru creșterea potențialului de producție a pajiștilor.

         Art.2. Consiliile locale care administrează pajiștile de pe raza unității administrativ teritoriale, vor stabili în răspunderea directă și nemijlocită a primarilor executarea prevederilor cuprinse în amenajamentele pastorale și în planurile anuale de exploatarea pajiștilor aprobate de consiliile locale. Gospodărirea acestor suprafețe se face conform devizelor din anexă (2 - 5) cu consultarea crescătorilor de animale, cu asistența tehnică a specialiștilor din cadrul Direcției pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală și Centrul  Județean de Consultanță Agricolă Mureș.

Art.3. Consiliile locale vor stabili perioada în care animalele sunt învoite la pășunat  între 1 mai și 31 octombrie, în raport cu tradițiile și condițiile locale.

            Pentru animalele găsite pe pajiști în perioada interzisă pășunatului se vor aplica amenzi prevăzute de actele normative în vigoare.

Art.4. Taxele de pășunat pe specii și categorii valabile în perioada sus menționată se vor stabili de către fiecare consiliu local, luând ca bază următoarele bareme:

-         bovine adulte lei/cap = valoarea la zi a 30-50 l lapte

-         bovine tineret lei/cap = valoarea la zi a 15-25 l lapte

-         ovine și caprine lei/cap = valoarea la zi a 0,5-1 kg caș proaspăt

-         cabaline lei/cap = valoarea la zi a 50 kg grîu

Taxele de pășune se vor achita integral până la intrarea animalelor pe pășune.

Art.5. Proprietarii  de animale sunt obligați ca până la data de 1 mai a fiecărui an să încheie cu primăria contractul de pășunat, conform anexei nr.1 la prezenta hotărâre.

La încheierea contractului de pășunat deținătorul de animale va prezenta certificat de sănătate  pentru întreg efectivul de animale învoite la pășunat.

Nerespectarea clauzelor din contract duce la rezilierea contractului și pierderea dreptului de folosință al pășunii.

Proprietarii animalelor găsite pe pășuni, fânețe, loturi semincere sau pe pajiștile cultivate, care nu au încheiat contracte de pășunat, vor fi obligați să plătească daunele provocate și taxele de gloabă ce se stabilesc de către consiliul local.

Art.6. Suprafețele de  pășune repartizate beneficiarilor pe specii și categorii biologice, cât și amplasamentul, vor fi specificate în contractul de pășunat.

În cazul pășunatului prin rotație (pe tarlale și parcele), pășunatul se va realiza conform graficului întocmit de organele agricole de specialitate.

Nerespectarea suprafeței repartizate, amplasamentului, duratei ciclului de pășunat se sancționează cu rezilierea contractului de pășunat fără restituirea valorii corespunzătoare din taxa de pășunat achitată precum și cu amendă contravențională.

În cazul în care prin săvârșirea  contravenției s-a cauzat o pagubă și există tarife de evaluare a acesteia, persoana împuternicită să aplice sancțiunea stabilește și despăgubirea cu acordul expres al persoanei vătămate.

În caz de moarte, sacrificare sau vânzare a animalelor crescătorii pot cere restituirea taxei de pășunat pentru timpul rămas până la expirarea contractului, în termen de 30 zile de la producerea evenimentului.

În caz de necesitate (forță majoră, cum ar fi: secetă prelungită, inundații, ploi abundente,etc.) sau situații care ar facilita distrugerea pășunii, pășunatul este interzis chiar dacă crescătorii de animale au plătit taxa de pășunat.

Art.7. Deținătorii de animale (persoane fizice și juridice) care întrunesc condițiile prevăzute de O.U.G. nr.108/2001 privind exploatațiile agricole pot închiria o suprafață de pășune pe o perioadă determinată, dar nu mai mare de 8 ani, corespunzătoare numărului de animale pe care le dețin. Suprafața va fi repartizată după încheierea contractului de pășunat și plata taxei stabilite, conform prevederilor art.4 din prezenta hotărâre.

Pentru punerea în valoare a suprafețelor de pajiști obiectivul fundamental este sporirea producției totale de masă verde și a calității acesteia, în concordanță cu creșterea eficienței economice a exploatării animalelor, în special a efectivelor de taurine și ovine.

Art.8. Lucrările de întreținere și îmbunătățire ce vor fi executate pe pajiști (pășuni)  sunt cele cuprinse în  devizele din anexă (2 – 5) adaptate fiecărei localități, aprobate de consiliul local.

Obiectivele strategice de organizare și exploatare a pajiștilor sunt următoarele:

a)     stabilirea dimensiunii și potențialului de producție;

b)     stabilirea structurii și distribuției pe forme de relief;

c)      gruparea pajiștilor după factorii limitativi ai producției de masă verde;

d)     stabilirea acțiunilor tehnice necesare pentru ameliorarea pajiștilor;

e)     stabilirea măsurilor și acțiunilor privind exploatarea rațională a pajiștilor;

f)       organizarea transhumanței ovinelor.

         Organizarea transhumanței ovinelor se face de către specialiști de la direcțiile pentru agricultură și dezvoltare rurală împreună cu cei de la consiliile locale  ale comunelor, orașelor, respectiv municipiilor, care stabilesc în fiecare an numărul de animale care sunt acceptate la pășunat timp de cel puțin 90 de zile consecutive și care coordonează întreaga activitate de transhumanță.

Veniturile încasate de primării din taxele de pășunat vor fi folosite în exclusivitate pentru lucrările de exploatare și ameliorare a pășunilor închiriate.

Încălcarea dispozițiilor Legii nr.72/2002 atrage răspunderea administrativă, contravențională, civilă sau penală după caz.

      Art.9. Pentru întreținerea și îmbunătățirea suprafeței de pășune toți crescătorii de animale care au învoite animale la pășunat vor executa prestații în zile muncă, după cum urmează:

·        1 buc. bovină -  1-2 zile muncă

·         tineret bovin - 1 zi muncă

·        10 buc.ovine și caprine - 1-2  zile muncă

·        1 buc.cabaline -  1-2 zile  zile muncă

         În cazul neexecutării prestației în zile de muncă corespunzătoare numărului de animale scoase la pășunat se va plăti până la data de 31 decembrie a anului în curs, contravaloarea acestora.

Contravaloarea unei zile de muncă se calculează luându-se ca bază de referință salariul minim pe economie valabil la aceea dată.

Organizarea programului de participare a crescătorilor de animale la executarea lucrărilor de întreținere a suprafețelor de pajiști și a utilităților zoopastorale existente pe acestea va fi realizată de consiliul local. Se vor preciza obligațiile crescătorilor de animale pentru realizarea acestor lucrări, inclusiv nivelul plății muncii contributive.

Consiliile locale ale comunelor, orașelor , respectiv ale municipiilor vor organiza acțiuni de popularizare în rândul crescătorilor de animale a măsurilor ce trebuie întreprinse pentru îmbunătățirea pajiștilor, precum și a celor mai eficiente metode de exploatare a acestor suprafețe.

Consiliul local la propunerea primarului poate transforma cuantumul contravențiilor prevăzute de art.42, alin.1 din Legea nr.72/2002, în zile muncă în folosul comunității, direcționate cu precădere pentru îmbunătățirea pajiștilor.

 Art.10. Pajiștile însămânțate sau supraînsămânțate vor fi folosite în primul an numai pentru cosit.

 Art.11. Hotărârea nr.61 din 31.X 2002 a Consiliului județean privind strategia de organizare și exploatare a pajiștilor în județul Mureș se abrogă.

 Art.12. Consiliile locale vor dezbate în cursul trimestrului I al fiecărui an  programul strategic de  exploatare și ameliorare a pajiștilor aflate în administrarea lor.

 Art.13. Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredințează  Direcția  Juridică.

 

 

                     P R E Ș E D I N T E                                            

 

                    Lokodi Edita Emöke                

                                                                                                                                                                                                                                                                                           AVIZAT PENTRU LEGALITATE

                                                                                         SECRETAR GENERAL

 

                                                                                                Ioan Togănel

 

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  R O M Â N I A                                                                                           Anexa nr.1                                                          

JUDEȚUL MUREȘ                     

     PRIMĂRIA

 

CONTRACT DE PĂȘUNAT

Nr________din ___________

 

I PĂRȚILE CONTRACTANTE

Încheiat între __________________________________________primar al comunei(oraș)___________________ pe de o parte, în calitate de împuternicit al consiliului local și dl.  _____________________ domiciliat în comuna(oraș)_____________________ satul _____________________ județul______________ cu buletinul de  identitate seria _________ nr.__________________ C.N.P.nr.______________________ eliberat de poliția_________________________ la data de _____________pe de altă parte în calitate de proprietar ( deținător) de animale.

 

_____________________________________________ primar al comunei (oraș)____________________, mă oblig să pun la dispoziția proprietarilor de animale suprafața de _______ha pășune aflată în administrarea consiliului local și situată în tarlaua__________________________ punctul cadastral nr.____________.

 

II. OBIECTUL CONTRACTULUI

Art.1 Subsemnatul___________________________proprietar(deținător)de animale , mă oblig:

a)     să achit până la data de ___________suma de ____________lei reprezentând contravaloarea taxei de pășunat stabilită de consiliul _________________prin hotărârea nr.______________

b)     - să învoiesc la pășunat, în perioada stabilită următoarele animale:

bovine adulte______________cap

tineret bovin_______________cap

ovine și caprine ____________cap

       cabaline___________________cap

  pentru care prezintă certificatul de sănătate nr.________________ eliberat de ___________________________

 

III. PERIOADA

Art.2 Perioada pentru care animalele vor fi învoite la pășune este cuprinsă între _____________________________

Art.3  Perioada cuprinsă între __________________ este interzisă pășunatului.

 

IV. PREȚUL

Art.4 Proprietarul (deținătorul) animalelor învoite la pășunat va achita primăriei ________________din județul Mureș  taxele stabilite prin hotărârea consiliului local.

Art.5 Proprietarul (deținătorul) animalelor învoite la pășunat în transhumanță, concomitent cu semnarea prezentului contract va achita 5% din prețul pe cap de animal, la prețurile locale, drept garanție pentru eventualele pagube produse.

Art.6 Garanția bănească va fi restituită proprietarului (deținătorului) la încetarea contractului și părăsirea teritoriului unității administrative.

 

V. TERMENE DE ACHITARE

Art.7 Termenul de achitare a taxei de pășunat și a celei de recoltat plante de nutreț este:

a)     pentru taxe de pășunat - până la__________________________

b)     pentru recoltat fân și plante de nutreț până la _______________

 

VI. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE PĂRȚIILOR

Art.8 Primăria, administratorul pășunii are dreptul de a pretinde la termenele stabilite plata taxei de pășunat;

-         să stabilească valoarea taxei de pășunat, potrivit gradului de fertilitate și posibilitățile de asigurare a furajelor de pe pășuni pe întreaga perioadă de pășunat

-         întocmește graficul de pășunat și urmărește ca acesta să fie respectat de toți crescătorii de animale;

-         întocmește programele anuale și de perspectivă privind îmbunătățirea pășunilor prin înscrierea  măsurilor concrete pentru fiecare an și urmărește ca acestea să fie respectate.

Art.9 Proprietarul, deținătorul de animale are următoarele drepturi și obligații:

-      să folosească în condiții corespunzătoare toate dotările de pe pășune;

-         să plătească taxele de pășunat stabilite

-         să declare până cel mai târziu la 1 martie a anului în curs, toate animalele pe care le deține și pe care intenționează să le declare la pășunat;

-         să respecte graficul de pășunat și repartizarea suprafețelor specificate în contract;

-         proprietarul animalelor va executa în perioada_________________un nr. total de ___________ zile muncă pentru executarea de lucrări pe pășune;

 

VII. PENALITĂȚI

Art.10 Pentru depășirea termenului stabilit în achitarea taxei de pășunat și neefectuarea prestațiilor în zile muncă  se percepe o majorare de ________% zi întârziere asupra sumei restante până la achitarea integrală a debitelor, dar nu mai târziu de 31 decembrie a anului în curs.

Art.11 În cazuri de forță majoră: ploi abundente, secetă, inundații, proprietarul de animale se obligă să respecte interdicțiile stabilite de specialiști agricol privind pășunatul, chiar dacă aceste interdicții sunt în timpul perioadei de pășunat, pentru care crescătorul de animale a achitat taxa de pășunat.

Primăria este obligată să restituie cuantumul taxelor de pășunat aferente zilelor de neutilizare a pășunii pentru cazurile de forță majoră, proprietarului de animale.

 

VIII.ALTE CLAUZE

Art.12 Orice modificare în contractul de pășunat se face cu acordul ambelor părți.

Art.13 Orice lucrări de investiții pe pășune se vor putea executa numai cu acordul administratorului-primăria.

Art.14 Refuzul sau întârzierea nejustificată la plata taxelor de pășunat, a majorărilor sau a contravalorii volumului de muncă neefectuat, atrage executarea silită cu ajutorul organelor fiscale.

Art.15 Neînțelegerile ivite între părți, pe parcursul derulării contractului se vor soluționa pe cale amiabilă, iar în caz de nesoluționare pe calea instanțelor de judecată.

Art.16 Contractul expiră de drept la încheierea perioadei de pășunat.

Art.17 Prezentul contract s-a elaborat în baza Legii nr. 72/2002 legea zootehniei și a Hotărârii Consiliului local și s-a întocmit în 2 exemplare câte unul pentru fiecare parte.

 

  PRIMĂRIA                                            PROPRIETAR

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                                                                                                                                                  Anexa nr.2

DEVIZ DE LUCRĂRI

PENTRU REABILITAREA PRODUCȚIEI PAJIȘTILOR PERMANENTE PRIN  MĂSURI RADICALE

Cod Lucrare Normativ

Denumirea lucrării

U.M.

Vol

ORE

TOTAL

ZILE

OM

U.M.

Total ORE

TOTAL

Z.ILE

OM

VALOARE MII LEI

148002003

Transport apă pentru preparat soluții

tone

0,2

0,2

0,04

15

332000462

Erbicidat cu norma de soluție ‹300 l/ha

ha

1,0

0,42

0,042

147

200000697

Curățat pășuni de arboret și mușuroaie  cu U 650 + MCP 1,2

ha

1,0

5,00

5,00

1750

302001916

Administrat amendamente cu MA 3,5

ha

1,0

2,86

2,86

1001

20900009

Arat la 20 cm pe sol mediu + grăpat

ha

1,0

2,29

2,29

800

211001950

Discuit arătura+grăpat+ nivelat

ha

2,0

0,73

1,46

511

30300283

Fertilizare cu îngrășăminte chimice

ha

2,0

0,32

0,46

224

211001950

Discuit+grăpat +nivelat

ha

1,0

0,73

0,73

255

214001979

Lucrat cu combinator

ha

2,0

0,73

1,46

511

231001942

Tăvălugit înainte și după semănat

ha

2,0

0,57

1,14

400

522002020

Semănat cu SUP 21(29)

ha

1,0

1,23

1,23

430

306001781

Încărcat îngrășăminte chimice și amendamente cu ifron

tone

6,5

0,04

0,25

87

 

Transport amendamente+ îngrășăminte chimice la 30 km

ha

6,5 x 10000 lei /t km

1950

                                        TOTAL LUCRĂRI MECANIZARE

17,27

8081

 

3067

Curățirea pajiștei de pietre și resturi vegetale

ha

1,0

7,09

7,09

2482

3069

Adunatul și transportul resturilor vegetale

ha

1,0

1,80

1,80

630

3093

Deservit semănătoarea la reânsămânțat

ha

1,0

0,17

0,17

60

3157

Deservit EEP 600

ha

1,0

0,06

0,51

20

 

Jalonat, administrat amendamente și îngrășăminte chimice

ha

3,0

0,17

9,63

178

Total Lucrări Manuale

ha

1,0

 

9,63

3370

 

Roundup (erbicid)

1

6,0 x 15USD

3060

 

Îngrășăminte complexe

20-20-0 (20-20-20)

 

500 x 12000

6000

 

Semințe amestec pășune

 

33 x 20000

6600

Total Materiale

15.660

Total Cheltuieli Directe

27.111

                                                                                                

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

      Anexa nr.3

                                     

 

 

 

DEVIZ DE LUCRĂRI

PENTRU REABILITAREA PRODUCȚIEI PAJIȘTILOR NATURALE PRIN                     LUCRĂRI DE SUPRAFAȚĂ EXECUTATE MECANIC ȘI MANUAL

 

                                                                                                       Suprafața 1,0 ha

 

Cod Lucrare Normativ

Denumirea lucrării

U.M.

Vol

ORE

TOTAL

ZILE

OM

U.M.

Total ORE

TOTAL

Z.ILE

OM

VALOARE MII LEI

200000697

Curățat pășuni de arboret și mușuroaie  cu U 650 + MCP 1,5

ha

1,0

5,00

5,00

1750

200000700

Regenerat pășuni cu U 650 +FPP1,3

ha

1,0

2,96

2,90

1036

 

Transport amendamente+ îngrășăminte chimice la 40 km cu autovehicule

tone

6,5 x 10000 lei /t km

 

2600

306001781

Încărcat  cu ifron

tone

6,5

0,04

0,25

87

302001916

Administrat amendamente

ha

1,0

2,86

2,86

1001

30300283

Fertilizat cu îngrășăminte chimice

ha

2,0

0,32

0,46

224

231001942

Tăvălugit suprafețe supraînsămânțate

ha

0,4

0,57

0,23

80

       

            TOTAL LUCRĂRI MECANIZARE

ha

1

x

11,88

6778

3069

Adunat și transport resturi vegetale

ha

1,0

1,80

1,80

630

3246

Descărcat îngrășăminte chimice din autovehicule

tone

0,5

1,11

0,55

194

 

Jalonat teren pentru aplicarea amendamentelor și fertilizare

ha

1

0,18

0,18

63

3078

Supraînsămânțat manual

ha

0,4

0,73

0,29

101

3083

Încorporat sămânța cu grebla

ha

0,4

1,42

0,57

200

Total Lucrări Manuale

ha

1,0

x

3,39

1188

Materiale

-         îngrășăminte complexe 20 – 20 – 0                     500 kg x 12000 lei/kg

-         amestec ierburi                                                     13,2 kg x 200000 lei/kg

 

6000

2640

Total Cheltuieli Directe

16.606

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

                                                                                                       Anexa nr.4

 

 

 

DEVIZ DE LUCRĂRI

PENTRU REABILITAREA PRODUCȚIEI PAJIȘTILOR NATURALE PRIN                     LUCRĂRI DE SUPRAFAȚĂ EXECUTATE  MANUAL

 

 

 

Cod Lucrare Normativ

Denumirea lucrării

U.M.

Vol

ZILE

OM

U.M.

Total

Z.ILE

OM

VALOARE MII LEI

2864

Defrișat vegetația de Porumbar, Păducel, Alun cu Ø ≤5 cm

Grad acoperire 20-40 %

ha

1,0

12,13

12,13

4245,5

3066

Curățirea pajiștei de pietre și resturi vegetale.

Grad acoperire 20- 35%

ha

1

4,06

4,06

1421,0

3069

Adunat și transportat resturi vegetale

ha

1

1,80

1,80

630,0

2899

Împrăștiat mușuroaie  neînțelenite

Grad acoperire 15-20%

ha

1

1,00

1,00

350,0

3243

Încărcat și transportat cu căruța amendamente

tone

6

0,434

2,60

911,4

2840

Administrat manual amendamente

ha

1

1,33

1,33

465,5

3467

Transport cu căruța îngrășăminte chimice

tone

0,5

0,28

0,14

49,0

2838

Aplicat manual îngrășăminte chimice ( 2 aplicări 300+200kg/ha)

ha

2

0,57

1,14

399,0

3078

Supraînsămânțat  manual

ha

0,4

0,73

0,29

101,5

3083

Încorporat sămânță cu grebla

ha

0,4

1,42

0,57

199,5

Total Lucrări Manuale

ha

1

x

25,06

8772,4

 

Transport amendamente+îngrășăminte chimice distanța medie 40 km

tone

6,5

Tarif 10000 lei/t

   km

2600

 

Îngrășăminte chimice 20-20-0

tone

0,5 x 12000 lei/kg

6000

 

Amestec semințe pajiște 33kg/ha

ha

0,4 x 200000 lei/kg

2640

Total cheltuieli directe

x

x

x

x

20012,4

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

                                                                                                       Anexa  nr.5

 

 

 

 

 

                            AMESTECURI RECOMANDATE PENTRU PAJIȘTI

 

 

Zona de deal a Tîrnavelor

Zona de Cîmpie

Zona Submontană

Festuca Pr.  10kg 1,8 mil lei

Bromus In    10kg 1,8 mil lei

Festuca Pr.  10kg 1,8 mil lei

Lolium Perene 5 kg 0,9 mil lei

Lolium Perene 5 kg 0,9 mil lei

Phleum Pr. 5kg 1,0 mil lei

Dactyilis 8kg 1,5 mil lei

Dactyilis 10kg 1,8 mil lei

Glomerata

Lolium Perene 2 kg 0,4 mil lei

Trifoi Alb  3kg 0,9 mil lei

Trifoi Alb  3kg 0,9 mil lei

Dactyilis 8kg 1,5 mil lei

Glomerata

Ghizdei  5kg 1,2 mil lei

Trifoi Roșu  5 kg 1,2 mil lei

Ghizdei  5kg 1,3 mil lei

------

------

Trifoi Alb 3kg 0,9 mil.lei

Total      31kg 6,3 mil.lei

Total      33 kg 6,6 mil.lei

Total    33 kg 6,9 mil. lei

 

 

 

 

Dotări minime pentru asigurarea unui pășunat rațional

 

-         apă

-         garduri de tarlarizare

-         tabără de vară ( saivan)

-         solnițe în tarlale

-         umbrare

-         condiții de cazare pentru îngrijitori

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

    ROMÂNIA                                                                                 

 JUDEȚUL MUREȘ                                                               

CONSILIUL JUDEȚEAN

Comisia de agricultură                                                           

Nr.______/________2005

                                     

 

                                                  

                                                     EXPUNERE DE MOTIVE

 

la proiectul de hotărâre  privind Strategia de organizare și exploatare a pajiștilor din județul Mureș

 

 

         Patrimoniul pastoral existent în România reprezintă o parte din avuția națională , de importanță majoră prin dimensiunea  resurselor potențiale  de furaje  și calitatea acestora, precum și prin gradul sporit de atractivitate pe care îl oferă pentru practicarea turismului intern și internațional, datorită amplasării acestor suprafețe.

         Îmbunătățirea nivelului de producție și utilizare a pajiștilor reprezintă o activitate de interes național, fiind în corelație directă cu cantitatea și calitatea producțiilor animaliere obținute, în principal, din exploatarea speciilor de taurine și ovine.

         Din suprafața agricolă a județului de 414.587 ha pajiștile ocupă 185.819 ha în procent de 44%, pășunile 114.969 ha în procent de 32% iar fânețele 70.850 ha.

         Comisia de agricultură analizând această bogăție a județului nostru a ajuns la concluzia că potențialul productiv al pajiștilor este foarte scăzut.

         Sporirea producției de masă verde pe pajiști nu poate constitui un obiectiv în sine, ci este indisolubil legată de exploatarea intensivă și rațională a acestui patrimoniu, raportat la un efectiv de animale, dimensionat și structurat în mod științific, pentru o perioadă cât mai lungă de timp pe parcursul anului, precum și de realizarea unor producții animaliere cu costuri mai mici.

         Prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr.61/2002 au fost reglementate  o serie de reguli privitoare la administrarea și exploatarea pajiștilor naturale din județul Mureș, pajiști care prin suprafețele foarte mari existente, constituie o resursă importantă pentru asigurarea într-o bună parte a furajelor necesare efectivelor de animale din județ.

         Prevederile Ordinului comun al Ministerului Agriculturii,  Alimentației  și Pădurilor și al Ministerului Administrației  Publice nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activității  de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor la nivel național , pe termen mediu și lung a determinat comisia de agricultură să elaboreze un nou proiect de hotărâre care vizează acest domeniu.

         Considerăm că măsurile cuprinse în proiectul de  hotărâre al Consiliului județean  propus, precum și anexele 2-5 cu devizele de lucrări  pentru reabilitarea producției  pajiștilor, constituie un sprijin real Consiliilor locale care trebuie să execute lucrări de reabilitare și dotare a pajiștilor specifice fiecărei zone.

 

 

          PREȘEDINTE                                                               SECRETAR

 

           Szabo Arpad                                                                 Radu Mircea

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

Centrul Județean de

Consultanță Agricolă Mureș

Nr.35/24.01.2005

 

 

 

 

 

                                                        REFERAT

 

 

         Având în vedere degradarea accentuată a pajiștilor din județul Mureș, și după apariția Hotărârii  Consiliului Județean  Mureș nr. 61/2002, consiliile locale nefăcând aproape nimic pentru a pune în practică Hotărârea Consiliului  mai sus menționată precum și Legea zootehniei nr.72/2002, Hotărârea Guvernului nr.940/2002 și Ordinul comun al Ministerului Agriculturii,  Alimentației  și Pădurilor și al Ministerului Administrației  Publice nr.226/235/2003 privind Strategia de organizare a activității  de îmbunătățire și exploatare a pajiștilor la nivel național, pe termen mediu și lung .

         Considerăm că este necesar o nouă hotărâre a Consiliului Județean  Mureș care să cuprindă măsuri concrete pentru redresarea potențialului productiv, aceste valoroase resurse de furaje necesare efectivelor de animale din comunele, orașele și municipiile județului Mureș.

 

 

 

                                                         DIRECTOR

 

                                                         Cotuțiu Ioan