MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI                                         CONSILIUL JUDEȚEAN

  ȘI INTERNELOR                                                                           MUREȘ

 INSPECTORATUL DE POLIȚIE                          AUTORITATEA TERITORIALĂ

       AL JUDEȚULUI MUREȘ                                                      DE ORDINE PUBLICĂ

    Nr. 100.069 din 09.02.2005                                                        Nr. 50.007 din 16.02.2005

 

 

 

 

 

 

 

PLAN STRATEGIC

de activitate în slujba comunității și pentru asigurarea

ordinii și liniștii publice

 

 

 

 

 

            În urma analizei situației operative de pe raza județului Mureș din anul 2004, propunem următoarele obiective de îndeplinit pentru anul 2005 și a indicatorilor minimali de performanță:

 

A.      Obiective naționale prioritare din Strategia Poliției Române pentru perioada 2004-2007 - Poliția Română - Poliție Europeană:

 

În vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România în procesul de integrare în structurile europene și euroatlantice, în anul 2005, Poliția Română, va acționa ca un garant al respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei, proprietății private și publice, al prevenirii și combaterii infracțiunilor, al limitării infracțiunilor economico-financiare și corupției în special, al îmbunătățirii climatului de siguranță civică și parteneriatului cu societatea civilă.

În acest sens a fost elaborată Strategia de modernizare a Poliției Române pentru perioada 2004-2007, care conține obiectivul fundamental, obiectivele strategice și generale, pentru perioada menționată, în vederea restructurării și modernizării acestei instituții, în contextul integrării României în Uniunea Europeană.

            Documentul a fost elaborat pe baza recomandărilor cuprinse în: Raportul de țară al Comisiei Europene pentru 2003-Capitolul 24-Justiție și Afaceri Interne și Raportul de Audit al delegației de experți ai Comisiei Europene elaborat ca urmare a analizei efectuată în martie-aprilie 2004, a rapoartelor intermediare și recomandările consilierilor de pre-aderare.

            Principii directoare în activitatea poliției:

·    Respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;

·    Principiul legalității;

·    Principiul echidistanței;

·    Principiul proporționalității;

·    Principiul transparenței și apropierii de comunitate;

·    Principiul priorității măsurilor preventive, față de cele coercitive;

·    Principiul descentralizării;

·    Responsabilitate în exercitarea actului de autoritate polițienească;

·    Principiul profesionalizării în toate domeniile de activitate;

·    Principiul cooperării și utilității sociale;

·    Principiul viziuni globale și unitare;

·    Principiul continuității.

 

Obiective naționale:

1.    Obiectivul fundamental îl constituie continuarea reorganizării structurilor Poliției Române, în vederea creșterii capacității instituționale și a eficienței activităților desfășurate, deconcentrarea/descentralizarea serviciului polițienesc, consolidarea autonomiei administrative și financiare, perfecționarea managementului și asigurarea ordinii publice naționale și siguranței cetățeanului.

2.    Obiective strategice:

-    creșterea gradului de siguranță publică a cetățeanului;

-    continuarea descentralizării funcțiilor polițienești;

-    îmbunătățirea calității serviciului polițienesc;

-    creșterea nivelului de încredere a populației în poliție;

-    combaterea criminalității organizate;

-    reducerea fenomenului criminalității

3.    Obiective generale:

-    modernizarea managementului instituțional;

-    modernizarea conceptuală, structurală și funcțională în domeniul prevenirii criminalității;

-    creșterea capacității operative și instituționale în domeniul combaterii criminalității organizate;

-    creșterea capacității instituționale și funcționale în domeniul combaterii traficului de droguri;

-    creșterea capacității operative și instituționale în prevenirea și combaterea violenței și protecția patrimoniului;

-    modernizarea și optimizarea activităților de poliție științifică;

-    creșterea capacității instituționale și operative pentru aplicarea legislației în domeniul armelor, explozivilor și substanțelor toxice;

-    creșterea capacității instituționale și funcționale în domeniul investigării fraudelor și corupției;

-    asigurarea ordinii publice și a siguranței cetățeanului;

-    creșterea fluenței circulației și a siguranței rutiere pe drumurile publice;

-    realizarea cooperării judiciare integrate în materie penală;

-    prevenirea și combaterea corupției interne;

-    optimizarea cooperării internaționale;

-    îmbunătățirea sistemului de relaționare cu societatea civilă;

-    optimizarea managementului resurselor umane;

-    dezvoltarea și modernizarea sistemului de comunicații și informatică.

 

B.     Obiective și priorități de interes local

 

Pentru aducerea la îndeplinire a obiectivelor și măsurilor stabilite în Programele prioritare de acțiune elaborate în cadrul Strategiei Consolidate a Ordinii Publice, precum și în Programul de Măsuri al I.G.P.R. pentru anul 2005, efectivele Poliției Mureș vor acționa pentru realizarea următoarelor obiective:

 

a)     Modernizarea managementului instituțional, prin:

-    conducerea activității prin programe punctuale, cu rezultate cuantificabile, la nivelul polițiilor municipale, orășenești, servicii județene și posturi comunale de poliție;

-    utilizarea la parametrii optimi a resurselor de personal;

-    dezvoltarea sistemului relațional și de comunicare cu partenerii din cadrul societății civile;

-    asigurarea implementării pachetului de legi privind protecția informațiilor clasificate în sistemul polițienesc.

 

b)     Modernizarea conceptuală, structurală și funcțională în domeniul prevenirii criminalității, prin:

-    dezvoltarea instituțională în domeniul prevenirii, constituirea biroului de analiză și prevenire a criminalității, inclusiv prin încadrarea unei funcții de psiholog și sociolog;

-    analiza etiologiei criminalității, a formelor de manifestare și a domeniilor vulnerabile din activitatea polițiștilor, efectuarea unor studii socio-criminologice;

-    reducerea numărului infracțiunilor și a participanților la săvârșirea acestora;

-    asigurarea securității publice și private, stabilirea modalităților de intervenție pentru creșterea siguranței cetățeanului; inițierea și crearea unei rețele de echipe interdisciplinare, formată din polițiști, profesori, preoți, psihologi, medici, ONG-uri, etc. pentru prevenirea criminalității;

-    responsabilizarea polițiștilor pentru activitățile desfășurate în vederea asigurării siguranței membrilor comunității;

-    reducerea riscului de victimizare, prin monitorizarea victimologică și integrarea poliției în activități de prevenire și de asistare a victimelor;

 

c)     Creșterea capacității operative și instituționale în domeniul combaterii criminalității organizate, prin:

-    reorganizarea structurilor de combaterea crimei organizate cu structurile parchetelor (Legea nr. 508/2004);

-    dezvoltarea informatizării prin introducerea informatizării în sistemul de analiza informațiilor, la nivelul Centrului zonal și a Serviciului de Combatere a Crimei Organizate și Antidrog;

-    intensificarea activităților pentru combaterea traficului cu ființe umane,a falsului și contrafacerii de monedă, traficului cu materiale strategice, traficului internațional cu autovehicule furate, spălării banilor proveniți din crima organizată:

 

d)     creșterea capacității instituționale și funcționale în domeniul combaterii traficului de droguri, prin;

-    creșterea nivelului de pregătire și specializare a polițiștilor din structura de combatere a traficului de droguri;

-    optimizarea cooperării cu alte instituții și organizații guvernamentale și neguvernamentale cu atribuții în acest domeniu;

-    desfășurarea de activități specifice în vederea reducerii ofertei de droguri prin sporirea atribuțiilor până la nivelul agenților de poliție pentru traficul stradal, instituții de învățământ, discoteci, etc.

 

e)     Creșterea capacității operative și instituționale în prevenirea și combaterea violenței și protecția patrimoniului, prin:

-    adoptarea structurilor teritoriale ale poliției de investigații criminale, la evoluția criminalității și specificului local;

-    organizarea în municipiul Tg. Mureș a activității pe principiul zonării comunitare;

-    perfecționarea pregătirii și specializarea personalului poliției de investigații criminale pe linii de muncă și asigurarea stabilității cadrelor pe aceste linii de muncă;

-    eficientizarea activității de prevenire și combatere a delicvenței juvenile prin prevenirea comportamentelor predelictuale în rândul minorilor (absenteism, abandon școlar, vagabondaj, aderarea la bande și grupuri de cartier, consumul de alcool și droguri);

-    cooperarea cu alte instituții pentru protecția victimelor infracțiunilor cu pericol social redus;

-    prevenirea și combaterea migrației ilegale a minorilor;

-    activități specifice pentru protejarea Patrimoniului Național Cultural, măsuri de protecție împotriva efracției la locurile de depozitare și a traficului cu astfel de obiecte;

-    menținerea unui trend descendent al infracțiunilor cu violență.

 

f)      Modernizarea și optimizarea activităților de poliție științifică, prin:

-    îmbunătățirea activității de cercetare la fața locului, elaborarea și valorificarea urmelor ridicate;

-    modernizarea dotării laboratoarelor criminalistice (poligraf, imagini faciale IMAGETRACK, dotarea polițiilor orășenești nou înființate cu minimul de aparatură și truse criminalistice);

-    actualizarea și extinderea bazelor de date din cartoteci (dactiloscopice, genetice, imagini faciale);

-    solicitare pentru acreditare juridică a laboratorului criminalistic;

-    realizarea portretelor robot și creșterea gradului de utilizare la nivelul tuturor formațiunilor de poliție.

 

g)     Creșterea capacității instituționale și funcționale în domeniul investigării fraudelor și corupției, prin:

-    activități specifice pentru protejarea proprietății intelectuale, industriale, a drepturilor de autor și a mediului de afaceri;

-    îmbunătățirea activității de cooperare interinstituționale (Finanțe publice, Garda Financiară, Protecția Consumatorilor, Curtea de Conturi, Protecția mediului, Romsilva, etc.);

-    culegerea de informații și eficientizarea activităților pentru combaterea corupției, concurența neloială, contrafacere cu produse și valori.

 

h)     Asigurarea ordinii publice și siguranței cetățeanului, prin:

-    creșterea siguranței cetățeanului prin menținerea ordinii și siguranței publice, astfel:

§    menținerea ordinii și siguranței publice pe teritoriul localităților urbane și rurale se va asigura de către structurile specializate de ordine publică ale Poliției, iar pe timpul desfășurării adunărilor, întrunirilor și manifestărilor publice se va face de către structurilor specializate ale jandarmeriei;

-    continuarea dezvoltării și modernizării instituționale în domeniul ordinii publice, prin:

§    definitivarea implementării noii concepții de ordine publică;

§    descentralizarea funcțiilor polițienești la nivel teritorial;

§    definitivarea implementării conceptului poliției de proximitate și extinderea acestuia, inclusiv în mediul rural;

-    eficientizarea activității de prevenire și combatere a micii criminalități, prin:

§    realizarea bazelor de date a persoanelor suspecte de comiterea de fapte antisociale și a celor cu antecedente penale;

§    asigurarea prezenței în zonele și locurile date în responsabilitate;

§    realizarea unui sistem flexibil de cooperare cu celelalte structuri în domeniu pentru a se realiza combaterea eficientă a micii criminalități (Poliția comunitară, Jandarmerie, societăți private de pază);

-    consolidarea relațiilor de parteneriat cu populația, prin:

§    înființarea de sectoare de siguranță publică, fiecare sector având câte 5 zone de patrulare;

§    înființarea birourilor (formațiunilor) poliției rurale, având în componență Compartimentul poliției judiciare, Compartiment siguranță publică și patrulare și posturi de poliție comunitare;

§    înființarea birourilor (formațiunilor) poliției urbane, având în componență Compartimentul poliției de proximitate, de siguranță publică și patrulare, poliție judiciară și Compartiment avize și autorizări;

-    întărirea cooperării cu Autoritatea Teritorială de Ordine Publică în domeniul asigurării și menținerii ordinii publice și dezvoltarea bazei materiale și financiare a structurilor deconcentrate de ordine publică.

 

i)       Creșterea fluenței circulației și a siguranței rutiere pe drumurile publice:

-    creșterea fluenței circulației și a siguranței rutiere pe drumurile publice, prin:

§    combaterea infracționalității rutiere;

§    îmbunătățirea relației cu participanții la trafic;

§    menținerea în stare de fiabilitate a indicatoarelor rutiere, a drumurilor publice;

-    euroconformizarea structurii, atribuțiilor și a modului de acțiune al Poliției Rutiere, astfel:

§    adaptarea structurii și perfecționarea modului de acțiune potrivit practicilor Organizației Europene a Polițiilor Rutiere (TISPOL);

§    îmbunătățirea calității muncii prin implementarea și folosirea pe scară largă a facilităților oferite de sistemele I.T. în activitățile de poliție rutieră;

§    unificarea structurii poliției rutiere de la Poliția municipiului Tg. Mureș, cu cea de la poliția județeană;

§    extinderea conceptului poliției Drumuri europene și naționale în întregul județ.

 

j)       Pe linie de cercetare penală:

-    euroconformizarea legislației în domeniu și aplicarea ei, astfel:

§     asigurarea regimului legal al detenției preventive, îmbunătățirea condițiilor din aresturi, în conformitate cu prevederile Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal;

§     actualizarea, completarea și îmbunătățirea indicatorilor statistici de evaluare și performanță și a aplicațiilor aferente acestora, armonizarea lor cu evidența parchetelor;

§     conectarea unităților de poliție la Sistemul Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar, conform Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar;

§     redefinirea atribuțiilor, competențelor și responsabilităților organelor de cercetare penală ale poliției, în conformitate cu prevederile Legii privind organizarea și funcționarea poliției judiciare;

§     întărirea cooperării interinstituționale pentru documentarea întregii activități infracționale a persoanelor cercetate;

-    asigurarea operativității, legalității și temeiniciei cercetărilor.

 

k)    Îmbunătățirea sistemului de relaționare a poliției cu societatea civilă:

-    dezvoltarea parteneriatului social poliție-comunitate, prin perfecționarea cooperării cu alte structuri, în baza programelor și a protocoalelor existente;

-    consolidarea imaginii poliției prin organizarea conferințelor de presă, a comunicatelor, prezentarea activităților și rezultatelor;

-    perfecționarea comunicării interne în cadrul inspectoratului;

-    diversificarea mijloacelor de informare a presei și cetățenilor;

-    îmbunătățirea calității serviciilor oferite populației, a soluționării cererilor și petițiilor, primirea în audiență și consiliere a cetățenilor.

 

C.     Indicatori de performanță minimali pentru serviciul polițienesc

 

În scopul menținerii în termeni rezonabili a stării infracționale, a ordinii și siguranței civice în județ, pentru anul 2005, propunem următorii indicatori de performanță minimali:

1.     Reducerea traficului de persoane, cu 4 %

2.     Reducerea numărului autoturismelor furate cu 10 %

3.     Menținerea trendului descendent al infracțiunilor comise cu violență, prin scăderea acestora cu 5 %;

4.     Reducerea furturilor și traficului ilegal de obiecte sau bunuri din patrimoniul cultural național cu 7 %;

5.     Diminuarea stărilor de pericol iminent și a accidentelor ecologice majore;

6.     Reducerea cazurilor de sustragere de la plata taxelor și impozitelor datorate bugetului de stat;

7.     Creșterea gradului de acoperire teritorială cu forțe de ordine publică prin încadrarea funcțiilor vacante și transferul unor jandarmi în poliție;

8.     Scăderea timpului de răspuns la solicitările cetățenilor din mediul urban și rural, prin extinderea funcționalității sistemului 112;

9.     Scăderea numărului de  infracțiuni stradale cu 10 %;

10. Scăderea numărului persoanelor decedate prin accidente de circulație cu 5%;

11. Diminuarea cu 10 % a numărului evenimentelor rutiere soldate cu victimizarea copiilor cu vârsta de până la 14 ani;

12. Creșterea cu 5 % a procentului de participare a elevilor la activitățile preventive organizate de Poliția Rutieră, în cooperare cu factorii responsabili din sistemul de învățământ;

13. Creșterea procentului de recuperare a prejudiciului cauzat patrimoniului public sau privat;

14. Scăderea numărului sancțiunilor disciplinare aplicate polițiștilor prin intensificarea activităților preventive și de control;

15. Creșterea gradului de încadrare cu personal aparținând minorităților naționale;

16. Creșterea gradului de încadrare a femeilor în poliție;

17. Menținerea actualului indice mediu (80 %) de identificare a autorilor în cauzele și lucrările penale cu autori neidentificați și scăderea cu 2 % a celor rămase în evidență cu A.N.;

Realizarea obiectivelor, a indicatorilor minimali propuși vor fi influențați de anumiți factori de risc și vulnerabilități, de resursele materiale, umane sau financiare alocate.

 

D.     Bugetul și dotarea poliției

 

 

1.      Execuția bugetară

În anul 2004, inspectoratului i s-au alocat fonduri bugetare în sumă totală de 244 miliarde lei, repartizate după cum urmează:

§    cheltuieli de personal                                                            = 166 miliarde lei

§    cheltuieli materiale                                                    = 78 miliarde lei, din care cea mai mare pondere:

- cheltuieli utilități (apă, energie, gaze, etc.)         = 9 miliarde lei

- cheltuieli întreținere auto și combustibili            = 3,3 miliarde lei

- confecționare echipament                                = 11,1 miliarde lei

- reparații curente                                                          = 0,7 miliarde lei

- expertize medico-legale                                   = 3,1 miliarde lei.

 

            La sfârșitul anului 2004 unitatea s-a înregistrat cu o datorie de 4,51 miliarde lei, reprezentând:

§    expertize medico-legale                                            = 2,1 miliarde lei

§    ajutoare la trecerea în rezervă a unor polițiști = 0,96 miliarde lei

§    telefoane                                                                              = 1,0 miliarde lei

§    utilități                                                                                  = 0,45 miliarde lei

 

Fondurile bugetare ce vor fi alocate în acest an, vor influența în mare măsură și eficiența activităților desfășurate de poliție.

 

2.      Resurse umane

La sfârșitul anului 2004, statul de organizare al inspectoratului era încadrat în proporție de 81 %, existând un deficit de 252 cadre polițiști, din care 46 ofițeri, 206 agenți de poliție și 16 personal contractual.

Acoperirea corespunzătoare a teritoriului cu elemente polițienești va fi posibilă numai în măsura aprobării deblocării și încadrării funcțiilor vacante sau prin transferul unor efective de jandarmi în structurile poliției.

 

Apreciem eforturile Consiliului Județean și Autorității Teritoriale de Ordine Publică concretizate prin punerea la dispoziția inspectoratului, sub formă de comodat, a 24 calculatoare performante (Pentium IV), 14 faxuri, un copiator și 15 imprimante, bunuri ce au fost repartizate polițiilor municipale, orășenești și centrelor zonale de poliție rurală.

 

În scopul respectării angajamentelor României privind integrarea europeană, referitoare la întărirea siguranței cetățeanului, este necesară realizarea unei activități coerente și eficiente în domeniul ordinii și siguranței publice, care să fie armonizată cu cerințele stabilite prin Programul de guvernare pentru perioada 2005-2008 și să realizeze o proiecție de perspectivă, prin prisma descentralizării activității de ordine publică, coroborată cu atribuțiile și competențele Poliției Comunitare.

 

 

ȘEFUL INSPECTORATULUI                                    PREȘEDINTE A.T.O.P.

Chestor de poliție,                                                                EMIL GROZA

               COTOARĂ VASILE