MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI CONSILIUL JUDEȚEAN
ȘI INTERNELOR MUREȘ
INSPECTORATUL
DE POLIȚIE AUTORITATEA
TERITORIALĂ
Nr. 100.069
din 09.02.2005 Nr. 50.007 din 16.02.2005
În
urma analizei situației operative de pe raza județului Mureș din anul 2004,
propunem următoarele obiective de îndeplinit pentru anul 2005 și a
indicatorilor minimali de performanță:
A.
Obiective naționale prioritare din
Strategia Poliției Române pentru perioada 2004-2007 - Poliția Română - Poliție
Europeană:
În vederea îndeplinirii obligațiilor
asumate de România în procesul de integrare în structurile europene și
euroatlantice, în anul 2005, Poliția Română, va acționa ca un garant al
respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei,
proprietății private și publice, al prevenirii și combaterii infracțiunilor, al
limitării infracțiunilor economico-financiare și corupției în special, al
îmbunătățirii climatului de siguranță civică și parteneriatului cu societatea
civilă.
În acest sens a fost elaborată
Strategia de modernizare a Poliției Române pentru perioada 2004-2007, care conține
obiectivul fundamental, obiectivele strategice și generale, pentru perioada
menționată, în vederea restructurării și modernizării acestei instituții, în
contextul integrării României în Uniunea Europeană.
Documentul
a fost elaborat pe baza recomandărilor cuprinse în: Raportul de țară al
Comisiei Europene pentru 2003-Capitolul 24-Justiție și Afaceri Interne și
Raportul de Audit al delegației de experți ai Comisiei Europene elaborat ca
urmare a analizei efectuată în martie-aprilie 2004, a rapoartelor intermediare
și recomandările consilierilor de pre-aderare.
Principii
directoare în activitatea poliției:
· Respectarea drepturilor și libertăților
fundamentale ale omului;
· Principiul legalității;
· Principiul echidistanței;
· Principiul proporționalității;
· Principiul transparenței și apropierii
de comunitate;
· Principiul priorității măsurilor
preventive, față de cele coercitive;
· Principiul descentralizării;
· Responsabilitate în exercitarea actului
de autoritate polițienească;
· Principiul profesionalizării în toate domeniile
de activitate;
· Principiul cooperării și utilității
sociale;
· Principiul viziuni globale și unitare;
· Principiul continuității.
Obiective
naționale:
1.
Obiectivul fundamental îl constituie continuarea reorganizării structurilor
Poliției Române, în vederea creșterii capacității instituționale și a
eficienței activităților desfășurate, deconcentrarea/descentralizarea
serviciului polițienesc, consolidarea autonomiei administrative și financiare,
perfecționarea managementului și asigurarea ordinii publice naționale și
siguranței cetățeanului.
2.
Obiective strategice:
-
creșterea
gradului de siguranță publică a cetățeanului;
-
continuarea
descentralizării funcțiilor polițienești;
-
îmbunătățirea
calității serviciului polițienesc;
-
creșterea
nivelului de încredere a populației în poliție;
-
combaterea
criminalității organizate;
-
reducerea
fenomenului criminalității
3.
Obiective generale:
-
modernizarea
managementului instituțional;
-
modernizarea
conceptuală, structurală și funcțională în domeniul prevenirii criminalității;
-
creșterea
capacității operative și instituționale în domeniul combaterii criminalității
organizate;
-
creșterea
capacității instituționale și funcționale în domeniul combaterii traficului de
droguri;
-
creșterea
capacității operative și instituționale în prevenirea și combaterea violenței
și protecția patrimoniului;
-
modernizarea
și optimizarea activităților de poliție științifică;
-
creșterea
capacității instituționale și operative pentru aplicarea legislației în
domeniul armelor, explozivilor și substanțelor toxice;
-
creșterea
capacității instituționale și funcționale în domeniul investigării fraudelor și
corupției;
-
asigurarea
ordinii publice și a siguranței cetățeanului;
-
creșterea
fluenței circulației și a siguranței rutiere pe drumurile publice;
-
realizarea
cooperării judiciare integrate în materie penală;
-
prevenirea
și combaterea corupției interne;
-
optimizarea
cooperării internaționale;
-
îmbunătățirea
sistemului de relaționare cu societatea civilă;
-
optimizarea
managementului resurselor umane;
-
dezvoltarea
și modernizarea sistemului de comunicații și informatică.
B.
Obiective și priorități de interes
local
Pentru aducerea la îndeplinire a
obiectivelor și măsurilor stabilite în Programele prioritare de acțiune
elaborate în cadrul Strategiei Consolidate a Ordinii Publice, precum și în
Programul de Măsuri al I.G.P.R. pentru anul 2005, efectivele Poliției Mureș vor
acționa pentru realizarea următoarelor obiective:
a)
Modernizarea managementului
instituțional, prin:
-
conducerea
activității prin programe punctuale, cu rezultate cuantificabile, la nivelul
polițiilor municipale, orășenești, servicii județene și posturi comunale de
poliție;
-
utilizarea
la parametrii optimi a resurselor de personal;
-
dezvoltarea
sistemului relațional și de comunicare cu partenerii din cadrul societății
civile;
-
asigurarea
implementării pachetului de legi privind protecția informațiilor clasificate în
sistemul polițienesc.
b)
Modernizarea conceptuală, structurală
și funcțională în domeniul prevenirii criminalității, prin:
-
dezvoltarea
instituțională în domeniul prevenirii, constituirea biroului de analiză și
prevenire a criminalității, inclusiv prin încadrarea unei funcții de psiholog
și sociolog;
-
analiza
etiologiei criminalității, a formelor de manifestare și a domeniilor
vulnerabile din activitatea polițiștilor, efectuarea unor studii
socio-criminologice;
-
reducerea
numărului infracțiunilor și a participanților la săvârșirea acestora;
-
asigurarea
securității publice și private, stabilirea modalităților de intervenție pentru
creșterea siguranței cetățeanului; inițierea și crearea unei rețele de echipe
interdisciplinare, formată din polițiști, profesori, preoți, psihologi, medici,
ONG-uri, etc. pentru prevenirea criminalității;
-
responsabilizarea
polițiștilor pentru activitățile desfășurate în vederea asigurării siguranței
membrilor comunității;
-
reducerea
riscului de victimizare, prin monitorizarea victimologică și integrarea
poliției în activități de prevenire și de asistare a victimelor;
c)
Creșterea capacității operative și
instituționale în domeniul combaterii criminalității organizate, prin:
-
reorganizarea
structurilor de combaterea crimei organizate cu structurile parchetelor (Legea
nr. 508/2004);
-
dezvoltarea
informatizării prin introducerea informatizării în sistemul de analiza
informațiilor, la nivelul Centrului zonal și a Serviciului de Combatere a
Crimei Organizate și Antidrog;
-
intensificarea
activităților pentru combaterea traficului cu ființe umane,a falsului și
contrafacerii de monedă, traficului cu materiale strategice, traficului
internațional cu autovehicule furate, spălării banilor proveniți din crima
organizată:
d)
creșterea capacității instituționale
și funcționale în domeniul combaterii traficului de droguri, prin;
-
creșterea
nivelului de pregătire și specializare a polițiștilor din structura de
combatere a traficului de droguri;
-
optimizarea
cooperării cu alte instituții și organizații guvernamentale și neguvernamentale
cu atribuții în acest domeniu;
-
desfășurarea
de activități specifice în vederea reducerii ofertei de droguri prin sporirea
atribuțiilor până la nivelul agenților de poliție pentru traficul stradal,
instituții de învățământ, discoteci, etc.
e)
Creșterea capacității operative și
instituționale în prevenirea și combaterea violenței și protecția patrimoniului, prin:
-
adoptarea
structurilor teritoriale ale poliției de investigații criminale, la evoluția
criminalității și specificului local;
-
organizarea
în municipiul Tg. Mureș a activității pe principiul zonării comunitare;
-
perfecționarea
pregătirii și specializarea personalului poliției de investigații criminale pe
linii de muncă și asigurarea stabilității cadrelor pe aceste linii de muncă;
-
eficientizarea
activității de prevenire și combatere a delicvenței juvenile prin prevenirea
comportamentelor predelictuale în rândul minorilor (absenteism, abandon școlar,
vagabondaj, aderarea la bande și grupuri de cartier, consumul de alcool și
droguri);
-
cooperarea
cu alte instituții pentru protecția victimelor infracțiunilor cu pericol social
redus;
-
prevenirea
și combaterea migrației ilegale a minorilor;
-
activități
specifice pentru protejarea Patrimoniului Național Cultural, măsuri de
protecție împotriva efracției la locurile de depozitare și a traficului cu
astfel de obiecte;
-
menținerea
unui trend descendent al infracțiunilor cu violență.
f)
Modernizarea și optimizarea activităților
de poliție științifică,
prin:
-
îmbunătățirea
activității de cercetare la fața locului, elaborarea și valorificarea urmelor
ridicate;
-
modernizarea
dotării laboratoarelor criminalistice (poligraf, imagini faciale IMAGETRACK,
dotarea polițiilor orășenești nou înființate cu minimul de aparatură și truse
criminalistice);
-
actualizarea
și extinderea bazelor de date din cartoteci (dactiloscopice, genetice, imagini
faciale);
-
solicitare
pentru acreditare juridică a laboratorului criminalistic;
-
realizarea
portretelor robot și creșterea gradului de utilizare la nivelul tuturor
formațiunilor de poliție.
g)
Creșterea capacității instituționale
și funcționale în domeniul investigării fraudelor și corupției, prin:
-
activități
specifice pentru protejarea proprietății intelectuale, industriale, a
drepturilor de autor și a mediului de afaceri;
-
îmbunătățirea
activității de cooperare interinstituționale (Finanțe publice, Garda
Financiară, Protecția Consumatorilor, Curtea de Conturi, Protecția mediului,
Romsilva, etc.);
-
culegerea
de informații și eficientizarea activităților pentru combaterea corupției,
concurența neloială, contrafacere cu produse și valori.
h)
Asigurarea ordinii publice și
siguranței cetățeanului,
prin:
-
creșterea
siguranței cetățeanului prin menținerea ordinii și siguranței publice, astfel:
§ menținerea ordinii și siguranței publice
pe teritoriul localităților urbane și rurale se va asigura de către structurile
specializate de ordine publică ale Poliției, iar pe timpul desfășurării
adunărilor, întrunirilor și manifestărilor publice se va face de către
structurilor specializate ale jandarmeriei;
-
continuarea
dezvoltării și modernizării instituționale în domeniul ordinii publice, prin:
§ definitivarea implementării noii
concepții de ordine publică;
§ descentralizarea funcțiilor polițienești
la nivel teritorial;
§ definitivarea implementării conceptului
poliției de proximitate și extinderea acestuia, inclusiv în mediul rural;
-
eficientizarea
activității de prevenire și combatere a micii criminalități, prin:
§ realizarea bazelor de date a persoanelor
suspecte de comiterea de fapte antisociale și a celor cu antecedente penale;
§ asigurarea prezenței în zonele și
locurile date în responsabilitate;
§ realizarea unui sistem flexibil de
cooperare cu celelalte structuri în domeniu pentru a se realiza combaterea
eficientă a micii criminalități (Poliția comunitară, Jandarmerie, societăți
private de pază);
-
consolidarea
relațiilor de parteneriat cu populația, prin:
§ înființarea de sectoare de siguranță
publică, fiecare sector având câte 5 zone de patrulare;
§ înființarea birourilor (formațiunilor)
poliției rurale, având în componență Compartimentul poliției judiciare,
Compartiment siguranță publică și patrulare și posturi de poliție comunitare;
§ înființarea birourilor (formațiunilor)
poliției urbane, având în componență Compartimentul poliției de proximitate, de
siguranță publică și patrulare, poliție judiciară și Compartiment avize și
autorizări;
-
întărirea
cooperării cu Autoritatea Teritorială de Ordine Publică în domeniul asigurării
și menținerii ordinii publice și dezvoltarea bazei materiale și financiare a
structurilor deconcentrate de ordine publică.
i)
Creșterea fluenței circulației și a
siguranței rutiere pe drumurile publice:
-
creșterea
fluenței circulației și a siguranței rutiere pe drumurile publice, prin:
§ combaterea infracționalității rutiere;
§ îmbunătățirea relației cu participanții
la trafic;
§ menținerea în stare de fiabilitate a
indicatoarelor rutiere, a drumurilor publice;
-
euroconformizarea
structurii, atribuțiilor și a modului de acțiune al Poliției Rutiere, astfel:
§ adaptarea structurii și perfecționarea
modului de acțiune potrivit practicilor Organizației Europene a Polițiilor
Rutiere (TISPOL);
§ îmbunătățirea calității muncii prin
implementarea și folosirea pe scară largă a facilităților oferite de sistemele
I.T. în activitățile de poliție rutieră;
§ unificarea structurii poliției rutiere
de la Poliția municipiului Tg. Mureș, cu cea de la poliția județeană;
§ extinderea conceptului poliției Drumuri
europene și naționale în întregul județ.
j)
Pe linie de cercetare penală:
-
euroconformizarea
legislației în domeniu și aplicarea ei, astfel:
§ asigurarea regimului legal al detenției
preventive, îmbunătățirea condițiilor din aresturi, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor și a măsurilor
dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal;
§ actualizarea, completarea și
îmbunătățirea indicatorilor statistici de evaluare și performanță și a
aplicațiilor aferente acestora, armonizarea lor cu evidența parchetelor;
§ conectarea unităților de poliție la
Sistemul Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar, conform
Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar;
§ redefinirea atribuțiilor, competențelor
și responsabilităților organelor de cercetare penală ale poliției, în
conformitate cu prevederile Legii privind organizarea și funcționarea poliției
judiciare;
§ întărirea cooperării interinstituționale
pentru documentarea întregii activități infracționale a persoanelor cercetate;
-
asigurarea
operativității, legalității și temeiniciei cercetărilor.
k)
Îmbunătățirea sistemului de
relaționare a poliției cu societatea civilă:
-
dezvoltarea
parteneriatului social poliție-comunitate, prin perfecționarea cooperării cu
alte structuri, în baza programelor și a protocoalelor existente;
-
consolidarea
imaginii poliției prin organizarea conferințelor de presă, a comunicatelor,
prezentarea activităților și rezultatelor;
-
perfecționarea
comunicării interne în cadrul inspectoratului;
-
diversificarea
mijloacelor de informare a presei și cetățenilor;
-
îmbunătățirea
calității serviciilor oferite populației, a soluționării cererilor și
petițiilor, primirea în audiență și consiliere a cetățenilor.
C.
Indicatori de performanță minimali
pentru serviciul polițienesc
În scopul menținerii în termeni rezonabili
a stării infracționale, a ordinii și siguranței civice în județ, pentru anul
2005, propunem următorii indicatori de performanță minimali:
1.
Reducerea
traficului de persoane, cu 4 %
2.
Reducerea
numărului autoturismelor furate cu 10 %
3.
Menținerea
trendului descendent al infracțiunilor comise cu violență, prin scăderea
acestora cu 5 %;
4.
Reducerea
furturilor și traficului ilegal de obiecte sau bunuri din patrimoniul cultural
național cu 7 %;
5.
Diminuarea
stărilor de pericol iminent și a accidentelor ecologice majore;
6.
Reducerea
cazurilor de sustragere de la plata taxelor și impozitelor datorate bugetului
de stat;
7.
Creșterea
gradului de acoperire teritorială cu forțe de ordine publică prin încadrarea
funcțiilor vacante și transferul unor jandarmi în poliție;
8.
Scăderea
timpului de răspuns la solicitările cetățenilor din mediul urban și rural, prin
extinderea funcționalității sistemului 112;
9.
Scăderea
numărului de infracțiuni stradale cu 10
%;
10. Scăderea numărului persoanelor decedate
prin accidente de circulație cu 5%;
11. Diminuarea cu 10 % a numărului
evenimentelor rutiere soldate cu victimizarea copiilor cu vârsta de până la 14
ani;
12. Creșterea cu 5 % a procentului de
participare a elevilor la activitățile preventive organizate de Poliția
Rutieră, în cooperare cu factorii responsabili din sistemul de învățământ;
13. Creșterea procentului de recuperare a
prejudiciului cauzat patrimoniului public sau privat;
14. Scăderea numărului sancțiunilor
disciplinare aplicate polițiștilor prin intensificarea activităților preventive
și de control;
15. Creșterea gradului de încadrare cu
personal aparținând minorităților naționale;
16. Creșterea gradului de încadrare a
femeilor în poliție;
17. Menținerea actualului indice mediu (80
%) de identificare a autorilor în cauzele și lucrările penale cu autori neidentificați
și scăderea cu 2 % a celor rămase în evidență cu A.N.;
Realizarea obiectivelor, a indicatorilor
minimali propuși vor fi influențați de anumiți factori de risc și
vulnerabilități, de resursele materiale, umane sau financiare alocate.
D.
Bugetul și dotarea poliției
1.
Execuția bugetară
În anul 2004, inspectoratului i s-au
alocat fonduri bugetare în sumă totală de 244 miliarde lei, repartizate după
cum urmează:
§ cheltuieli de personal =
166 miliarde lei
§ cheltuieli materiale =
78 miliarde lei, din care cea mai mare pondere:
- cheltuieli utilități (apă, energie, gaze, etc.) = 9 miliarde lei
- cheltuieli întreținere auto și combustibili = 3,3 miliarde lei
- confecționare echipament = 11,1 miliarde lei
- reparații curente =
0,7 miliarde lei
- expertize medico-legale = 3,1 miliarde lei.
La
sfârșitul anului 2004 unitatea s-a înregistrat cu o datorie de 4,51 miliarde
lei, reprezentând:
§ expertize medico-legale =
2,1 miliarde lei
§ ajutoare la trecerea în rezervă a unor
polițiști = 0,96 miliarde lei
§ telefoane =
1,0 miliarde lei
§ utilități =
0,45 miliarde lei
Fondurile bugetare ce vor fi alocate în
acest an, vor influența în mare măsură și eficiența activităților desfășurate
de poliție.
2.
Resurse umane
La sfârșitul anului 2004, statul de organizare
al inspectoratului era încadrat în proporție de 81 %, existând un deficit de
252 cadre polițiști, din care 46 ofițeri, 206 agenți de poliție și 16 personal
contractual.
Acoperirea corespunzătoare a
teritoriului cu elemente polițienești va fi posibilă numai în măsura aprobării
deblocării și încadrării funcțiilor vacante sau prin transferul unor efective
de jandarmi în structurile poliției.
Apreciem eforturile Consiliului
Județean și Autorității Teritoriale de Ordine Publică concretizate prin punerea
la dispoziția inspectoratului, sub formă de comodat, a 24 calculatoare
performante (Pentium IV), 14 faxuri, un copiator și 15 imprimante, bunuri ce au
fost repartizate polițiilor municipale, orășenești și centrelor zonale de
poliție rurală.
În scopul respectării angajamentelor
României privind integrarea europeană, referitoare la întărirea siguranței
cetățeanului, este necesară realizarea unei activități coerente și eficiente în
domeniul ordinii și siguranței publice, care să fie armonizată cu cerințele
stabilite prin Programul de guvernare pentru perioada 2005-2008 și să realizeze
o proiecție de perspectivă, prin prisma descentralizării activității de ordine
publică, coroborată cu atribuțiile și competențele Poliției Comunitare.
Chestor de
poliție, EMIL GROZA
COTOARĂ VASILE