JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Compartimentul Patrimoniu și
Servicii Publice
Nr.3573/31.03.2005
privind
modul de gestiune al bunurilor din domeniul public al județului
Domeniul public al județului Mureș, a fost inventariat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia și a fost atestat prin H.G. nr. 964/2002.
În prezent, domeniul public al județului este format din
următoarele categorii de bunuri:
-
drumuri județene, poduri și
podețe;
-
sisteme de alimentare cu apă
care deservesc două sau mai multe localități ale județului;
-
imobile în care își desfășoară
activitatea instituțiile de cultură Biblioteca Județeană, Filarmonica, Muzeul
Județean cu secțiile sale, Centrul Județean de Conservare și Promovare a
Culturii Tradiționale, Revistele literare VATRA și LATO, Ansamblul artistic
MUREȘUL, clădirile și terenurile aferente celor 3 spitale de interes județean,
Centrele de zi, Casele de tip familial și Centrele de plasament aparținând
Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului Mureș, școlile
de învățământ special, Centrul Militar Județean, Serviciul de Protecție Civilă,
infrastructura RA Aeroportul Tg.Mureș.
Administrarea
drumurilor județene se realizează de către Consiliul Județean în timp ce
sistemele de alimentare cu apă din mediul rural au fost concesionate societății
SC SURM SA, cu excepția sistemului Sovata-Trei Sate aflat în perioada de
garanție și concesionat SC Servicii Tehnice Comunale Sovata SA.
În ceea ce privește imobilele din domeniul public județean,
administrarea a fost transmisă instituțiilor de sub autoritatea Consiliului
Județean, care își desfășoară activitatea în respectivele spații.
Astfel, instituțiile de cultură funcționează în următoarele
clădiri:
- Palatul Culturii sediu al Filarmonicii,
Bibliotecii Județene, Muzeului Județean- secția artă și istorie. Administrarea
acestui edificiu monument se realizează printr-o instituție înființată în
acest scop și anume Administrația Palatului Culturii.
Verificând în teren modul de utilizare a spațiilor și
necesitățile reale pentru instituțiile ce funcționează în Palat, s-au constatat
următoarele:
Pentru Muzeul Județean cu secțiile istorie și artă,
spațiile sunt insuficiente. Astfel, dacă în ceea ce privește locul de expunere,
acesta este optim pentru atragerea vizitatorilor (centrul orașului), referitor
la suprafață, aceasta este relativ redusă, motiv pentru care la secția artă nu
se poate organiza decât o singură expoziție tematică anuală, numeroase tablouri
de valoare rămânând în depozite (Grigorescu, Luchian, Tonitza).
Depozitul de obiecte muzeale istorice se află împreună cu
sala de expoziții-secția istorie, la subsolul clădirii, condițiile de păstrare
fiind corespunzătoare, dar spațiul devenind insuficient pentru depozitarea
obiectelor în continuă creștere, ca urmare a achizițiilor efectuate.
Biblioteca
Județeană nu are spații suficiente pentru depozitarea periodicelor mai vechi.
Pentru
îmbunătățirea stării fizice a clădirii s-au alocat în anul 2004 prin bugetul
Consiliului Județean, suma de 1,67 mild.lei către Administrația Palatului
Culturii pentru reparații la fațada exterioară și 1,375 mild.lei pentru
reparații interioare sumă repartizată la Biblioteca Județeană.
În ceea
ce privește lucrările de modernizare ale Palatului, s-au alocat la investiții
6,2 mild.lei pentru execuție instalație de climatizare și elaborare studiu de
fezabilitate și proiect tehnic pentru modernizarea instalației electrice.
În anul
2005, prin Adm.Palatului Culturii se intenționează finalizarea lucrărilor la
instalația de climatizare, în trim.II, prin alocarea a 2,8 mild.lei, rămânând
pentru viitor proiectul de dotare cu centrala termică proprie și execuția
instalației electrice. La reparații s-au alocat Adm.Palatului Culturii 3,250
mild.lei cu următoarea destinație:
-
890 mil.lei pentru remanejarea
sălilor Uniunii Artiștilor Plastici (UAP);
-
1,5 mild.lei pentru renovare
fațadă (partea din spate a clădirii) ;
-
500 mil.lei restaurare
vitralii;
-
360 mil.lei ignifugare
șarpantă.
Tot la
reparații s-au alocat Bibliotecii Județene 1,5 mild.lei pentru lucrări la sala
de lectură , casa scării, secția împrumut. Sume pentru reparații au fost
repartizate în cursul anului 2004 și 2005 și Muzeului Județean.
Având în vedere scopul pentru care a fost înființată în
această clădire Administrația Palatului Culturii (întreținerea Palatului
Culturii, efectuarea reparațiilor curente și capitale precum și realizarea
investițiilor), pentru o mai bună gestionare a fondurilor precum și pentru
organizarea unitară a licitațiilor și urmărirea eficientă a execuției
lucrărilor, propunem ca sumele destinate în acest scop să fie repartizate numai
Administrației Palatului Culturii.
În imobilele din Piața Trandafirilor nr.11 și str.Horea
nr.24 își desfășoară activitatea tot Muzeul Județean - secția de etnografie, respectiv științe
naturale.
Clădirea secției etnografie este într-o stare foarte
precară, atât în curtea interioară cât și în birouri și săli de expoziții. La
parter predomină igrasia, astfel încât deși este o clădire monument și sălile
de expoziție prezintă exponate de valoare, aspectul jalnic îndepărtează
vizitatorii.
De asemenea, spațiile de depozitare a obiectelor
achiziționate sunt insuficiente, acest fapt conducând în multe cazuri la
aglomerări și depozitarea necorespunzătoare a obiectelor (obiecte muzeale
servind ca suport de depozitare pentru alte obiecte mai mici).
Pentru remedierea situației la Muzeul de Etnografie s-a
depus în Olanda un proiect cu solicitare de fonduri nerambursabile, pentru care
s-a primit un răspuns negativ.
În aceste condiții, se propune ca măsură de urgență
alocarea unor fonduri bugetare pentru acoperirea curții interioare cu
învelitoare din sticlă sau policarbonat, stopându-se în acest fel extinderea
igrasiei și degradarea fațadei precum și utilizarea spațiului creat suplimentar
pentru expoziții.
Spațiile de la parterul blocurilor (Aleea Carpați nr.51, Bd.1848 nr.37, Brașovului nr.1) au destinația de secții ale Bibliotecii Județene și au fost preluate din administrarea SC Locativ SA în domeniul public județean și administrarea Bibliotecii Județene, în anul 2003.
Toate secțiile necesită lucrări de reparații, astfel secția
din Aleea Carpați nr.51 are nevoie de refacerea hidroizolației și reparația
tavanului ca urmare a infiltrațiilor de apă ce ar putea afecta în viitor
instalația electrică.
De asemenea, geamurile nu sunt etanșe.
- La secția din Bd.1848 trebuie refăcută fațada exterioară. De asemenea, lipsește firma instituției.
Imobilele
în care funcționează învățământul special de stat au intrat în domeniul
public județean, în baza OUG nr. 206/2000 și sunt date în administrare celor 3
școli speciale din județ (Școala specială nr.1 și 2 Tg.Mureș și Școala de Arte
și Meserii Reghin).
Ca urmare a aplicării strategiei naționale în domeniul
drepturilor copilului a fost desființat Centrul de Plasament nr.3 eliberându-se
astfel imobilul Corp B școală cu internat situat în Tg.Mureș, str.Mărăști
nr.8, transmițându-se dreptul de administrare de la Școala Specială nr.2 la
Muzeul Județean, în vederea rezolvării lipsei acute de spații cu care se
confruntă activitatea instituției.
Clădirea necesită refacerea instalației electrice,
sanitare, hidroizolației, amenajări interioare. În prima etapă, în imobil va fi
mutat personalul administrativ și atelierele de restaurare conservare din
str.Bolyai care funcționează în spații închiriate.
Ulterior, după expirarea contractului de închiriere încheiat cu Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Mureș, în spațiile eliberate vor fi transferate depozitele și birourile din Palatul Culturii, realizându-se astfel obiectivul de creștere a spațiului expozițional.
- Clădirea Apollodin Piața Trandafirilor sediu al Școlii Populare de Artă și Meserii, inventariată inițial eronat în domeniul public al municipiului Tg.Mureș, a fost cuprinsă în domeniul public județean conform Legii nr.213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, în 2004 prin H.C.J. nr.12 din 26 aug.
Pentru acest imobil, Consiliul Județean se află în litigiu cu Primăria Tg.Mureș, litigiu câștigat la prima instanță.
În prezent, instituția plătește chirie la SC Locativ SA, urmând ca la obținerea unei sentințe definitive favorabile, să se suprime plata chiriei iar Școala să primească prin hotărâre de Consiliu Județean dreptul de administrare al clădirii.
În imobilul din str.1 Decembrie nr.33 funcționează
birourile administrative ale Ansamblului Artistic Mureșul.
Clădirea necesită reparații exterioare, consolidare porțiune gard beton, reparații acoperiș.
În interior, deși s-au efectuat unele amenajări, spațiile
sunt mici, aglomerate (ex.birou contabilitate) și lipsite de căldură (o sobă de
teracotă încălzește două încăperi).
În exterior, clădirea nu este împrejmuită, motiv pentru
care se propune delimitarea, cu ajutorul specialiștilor tehnici, a suprafeței
de 453 mp aferentă și alocarea sumelor în acest scop.
Activitatea artistică a instituției, respectiv repetițiile
au loc în Bd.22 Decembrie 1989 la parterul unui bloc, în spațiul fostului Club
TCM Mureș, spațiu pentru care se plătește chirie și care se află în
proprietatea SC Seracom SA Mureș, societate cu acționar majoritar statul.
Consiliul Județean Mureș a făcut până în prezent numeroase demersuri la APAPS Brașov
și București iar după desființarea acestora la AVAS București pentru ca acest
spațiu să treacă în domeniul public județean,
dar nu s-a primit până în prezent
nici un răspuns.
Dacă acest spațiu nu aparține județului, situația
instituției rămâne într-un provizorat permanent, neputându-se efectua
investițiile specifice și existând pericolul iminent de evacuare la
privatizarea societății comerciale.
În imobilul din Tg.Mureș, str.Tușnad nr.5, după
mutarea Camerei de Comerț, Consiliul Județean a repartizat spațiul pentru
revistele de cultură VATRA și LATO. Din bugetul Consiliului Județean s-au
alocat sume pentru amenajarea și asigurarea condițiilor optime de funcționare a
fiecărei instituții, clădirea a primit destinația de Casă a Presei și pentru
spațiile libere a fost organizată licitație, la care au participat diferite
ziare locale. În prezent toate spațiile sunt licitate și ocupate, percepându-se
chirie asupra lor.
Întrucât spațiul atribuit ROMPRES-ului comunică cu spațiul
atribuit Curierului Național, neavând intrare separată, corespondentul agenției
de presă își desfășoară activitatea într-o cameră din Palatul Administrativ.
Pentru remedierea situației și degajarea Palatului
Administrativ, imobil în care sunt necesare spații suplimentare pentru
activitatea personalului executiv al Consiliului Județean, se propune alocarea unor fonduri
pentru crearea unui spațiu funcțional pentru ROMPRES, în str.Tușnad nr.5.
Centrul
Militar Județean, serviciu public fără personalitate juridică, funcționează în
clădirea din str.M.Eminescu nr.29 și clădirea din str.Avram Iancu
nr.2 (în Cetatea Medievală).
Pentru
cele 2 clădiri s-au alocat în anul 2004 suma de 786 mil.lei executându-se
repararea hidroizolației și refacerea instalației electrice la sediul din
str.Eminescu nr.29. În cadrul aceleași sume, la Centrul de
recrutare-încorporare al imobilului din Cetatea Medievală, clădire care până în
anul 2004 se afla într-o stare deplorabilă, s-a refăcut instalația sanitară,
s-au executat lucrări de zugrăveli, igienizare, ridicându-se condițiile de
muncă ale medicilor și de primire ale tinerilor la standardele decenței.
Inspectoratul de
protecție civilă este de asemenea un serviciu public fără personalitate
juridică, care funcționează în imobilele din str.Köteles Samuel nr.33,
administrat direct de Consiliul Județean. În anul 2004 s-au alocatv 510 mil.lei pentru pavarea curții și reparații la
corp clădire C3.
Rămâne într-o situație critică clădirea veche, unde la
demisolul în care sunt cazați soldații, există pericolul de prăbușire a
tavanului.
Se
impune consolidarea tavanului și refacerea instalației electrice.
Imobilul din str.Trandafirilor nr.39, a primit
destinația de locuințe de serviciu, alocându-se fonduri pentru
compartimentări și amenajări minime.
În prezent, clădirea necesită unele reparații exterioare la
fațadă și acoperiș.
În domeniul public județean mai figurează imobilele în
care-și desfășoară activitatea centrele de plasament, Centrele de zi și Casele
de tip familial, imobile situate atât în Tg.Mureș cât și în alte localități ale
județului și administrate în prezent de Direcția Generală de Asistență Socială
și Protecția Copilului Mureș.
Prin aplicarea strategiei naționale în domeniul protecției
drepturilor copilului, vor fi desființate centrele de plasament, copiii urmând
a fi mutați în Case de tip familial, unele imobile fiind deja eliberate.
Astfel, în clădirile în care a funcționat Leagănul de copii
din Tg.Mureș, str.Trebely nr.3 și 7, s-a mutat sediul noii Direcții
Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului Mureș. Din bugetul
Consiliului Județean s-au alocat fonduri pentru amenajarea spațiilor.
În domeniul public județean sunt cuprinse și 100 imobile a
3 spitale de interes județean (Spitalul Clinic Județean de Urgență Tg.Mureș,
Spitalul Gh.Marinescu Târnăveni, Preventoriul TBC Gornești) preluate din
domeniul privat al statului în baza H.G. nr.867/2002.
Prin H.C.J. nr.34/2003, clădirile au fost date în administrarea
spitalelor respective, acestea urmând să răspundă de întreținerea și
gestionarea acestora în scopuri medicale.
Nu au fost date în administrare, imobilele din rețeaua
sanitară care la momentul încheierii Protocolului erau goale, lipsite de activitate,
urmând ca pentru acestea să fie identificată o destinație și anume Creșa Boziaș
și fosta Policlinică nr.2 din Târnăveni precum și imobilul din str.Parângului
nr.23 Tg.Mureș (fosta creșă) și cabana week-end (neutilizată) a Spitalului
Clinic Județean.
Ulterior, prin aplicarea măsurilor de reformă sanitară s-a
eliberat și Clinica Fizioterapie II din Tg.Mureș, str.Parcul Sportivilor nr.2,
ce a fost dată la solicitare în administrarea Societății Române de Televiziune,
pentru înființarea unui post teritorial (H.C.J. nr.35/7 oct.2004).
În ceea ce privește
Creșa Boziaș și Fosta Policlinică nr.2 din Târnăveni, nu li s-a găsit încă o
destinație.
Referitor la imobilul din str.Parângului n r.23 din
Tg.Mureș (fosta creșă), în care s-a intenționat inițial mutarea Direcției
Județene de Asistență Socială, planul nu a mai fost aplicat, Primăria Tg.Mureș
intrând și ocupând abuziv imobilul fără acordul Consiliului Județean, imobil în
care în prezent funcționează o grădiniță.
Se propune ca în acest caz, Consiliul Județean să acționeze
în instanță Primăria Tg.Mureș.
Cabana week-end a Spitalului Județean a fost dată în
folosință gratuită la solicitare, Sindicatului Sanitas.
În patrimoniul județului mai figurează cabana week-end a
Consiliului Județean, care se află într-o stare deplorabilă, fără utilizare la
ora actuală, amenințată de a fi demolată
(somații ale Primăriei Tg.Mureș).
Se propune deplasarea unor specialiști de la Serviciile
Tehnic și Urbanism ale Consiliului Județean în vederea evaluării posibilităților
de refacere și modernizare a cabanei, pentru a servi ca loc de agrement pentru
salariați și a reprezenta în mod corespunzător instituția.
Din imobilele din structura Spitalului Clinic Județean au
mai făcut parte încă 2 foste creșe care s-au preluat în domeniul public
județean și anume:
-
Fosta Creșă din str.Moldovei și
-
Fosta Creșă din Aleea Carpați.
În
clădirea din str.Moldovei funcționează în prezent Institutul Est European
pentru Sănătatea Reproducerii și
Centrul de Combatere a Violenței Domestice, înființat în baza legii și la care
participă în Protocolul de parteneriat
și Consiliul Județean. De asemenea, este în derulare proiectul de înființare a
adăpostului pentru victimele violenței domestice, proiect al Direcției Generale
de Asistență Socială și Protecție a Copilului Mureș în colaborare cu Institutul
Est European de Sănătate a Reproducerii.
În clădirea din str.Aleea Carpați funcționează
Biblioteca Tehnică a Spitalului Clinic Județean, Societatea Națională de
recuperare și tehnologie ortopedică Romhandicap punct de lucru Tg.Mureș, cu
contract de închiriere încheiat cu Spitalul Clinic Județean (4 încăperi la
parter) și actuala Policlinică Sportivă (la etaj).
S-a constatat că nici una din cele 2 creșe nu are
împrejmuire proprie și având în vedere că în vecinătatea lor funcționează câte
o grădiniță, ținând cont de politica expansionistă a Primăriei Tg.Mureș, care a
amplasat deja niște leagăne pe terenul aferent clădirii din str. Moldovei, se
propune delimitarea cu ajutorul specialiștilor tehnici, a suprafețelor aferente
fostelor creșe și împrejmuirea urgentă a acestora.
Având în vedere cele prezentate mai sus, se desprind
următoarele concluzii:
- În gestionarea patrimoniului se impune ca principală linie strategică asigurarea condițiilor optime de muncă pentru toate instituțiile de interes județean, crearea funcțiunilor specifice, aspecte care pot fi realizate numai prin eliminarea situațiilor de funcționare în spații improprii și închiriate.
Acest
obiectiv a fost în mare parte îndeplinit prin ocuparea spațiilor ce s-au
eliberat la Centrele de Plasament, în procesul de reformă a protecției
drepturilor copilului.
Astfel, s-a rezolvat problema sediului pentru actuala
Direcție Generală de Asistență Socială și Protecție a Copilului.
De asemenea, s-a rezolvat parțial situația Muzeului
Județean - problema bibliotecii, a atelierelor de restaurare-conservare din
str.Bolyai, a unei părți din activitatea administrativă, rămânând de soluționat
mutarea depozitelor și a birourilor din Palatul Culturii, în vederea măririi
spațiului expozițional.
În situația obținerii unei sentințe definitive favorabile, cu privire la
imobilul Apollo, se va rezolva și situația Școlii Populare de Artă și
Meserii.
- Se impune de urgență, efectuarea demersurilor de evidențiere
la Cartea Funciară (prin Direcția Urbanism) a imobilelor ce aparțin domeniului
public județean;
- Deplasarea specialiștilor din cadrul Serviciului Tehnic
pentru a evalua starea clădirilor și alocarea sumelor pentru situațiile
urgente;
-
Referitor la Palatul Administrativ, sediu al Prefecturii și al Consiliului
Județean, clădirea a fost declarată de interes național, administrarea fiind
acordată exclusiv Prefecturii, situație în care Consiliul Județean nu mai poate
angaja cheltuieli de reparații-investiții.
Având
în vedere că până în prezent în bugetul Prefecturii nu au fost alocate sume în acest sens, propunem ca pentru
întreținerea corespunzătoare în viitor a clădirii, să se inițieze demersurile
necesare pentru promovarea unei hotărâri de Guvern privind trecerea acesteia în
domeniul public județean și în
administrarea Consiliului Județean, soluție permisă de lege și care se
regăsește și în alte județe.
DIRECTOR, VĂZUT
Bartha Iosif VICEPREȘEDINTE
Groza
Emil
Redactat: Monica Dohotariu
Silvia Moldovan
Tehnoredactat: Rodica Mureșan