CONSILIUL JUDEȚEAN
DIRECȚIA ECONOMICĂ
COMPARTIMENT PATRIMONIU ȘI SERVICII PUBLICE
Nr. 6955/14.06.2005
Informare
privind posibilitățile de restrucurare , privatizare a SC Drumuri și
Poduri Mureș SA
SC « Drumuri și Poduri Mureș »SA, s-a
constituit prin reorganizarea Regiei Autonome de Drumuri Locale Mureș, prin
Hotărârea Consiliului Județean nr.36/8.10.1998, având ca acționar unic
Consiliul Județean.
Obiectul principal de activitate al societății
este : întreținerea , reparația, modernizarea și construcția de drumuri și
poduri, producția și comercializarea materialelor de construcții.
Societatea
are în structură mai multe secții și loturi situate pe teritoriul județului
Mureș, după cum urmează :Secția Sîncraiu de Mureș, Secția Reghin, Secția
Miercurea Nirajului ,Lot
Șăulia, Lot Gănești, Lot Sighișoara.,Stația de betoane Gornești, Stația
de sortare concasare Periș.
Ca urmare a transformării regiei în societate comercială, adjudecarea
lucrărilor se face pe bază de licitație, urmată de contractare.
Până în prezent, societatea a contractat lucrări cu următorii beneficiari
principali : Consiliul Județean, Primăriile municipiilor, orașelor și
comunelor iar finanțarea lucrărilor se facce din bugetul Consiliului județean,
Fondul Special al Drumurilor, bugetele primăriilor.
În ceea ce privește performanțele economice ale
societății, evoluția unor indicatori de referință în ultimii ani, se prezintă
conform tabelului:
Nr. Crt. |
Denumire indicator |
UM |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005-BVC |
1.
|
Total venituri
|
Mil.lei |
57994 |
90148 |
109598 |
105570 |
106000 |
2.
|
Profit net
|
Mil.lei |
46 |
1184,3 |
235,6 |
285,8 |
650 |
3.
|
Nr.mediu total
salariați
|
Pers. |
260 |
244 |
240 |
231 |
232 |
4.
|
Total creanțe
|
Mil.lei |
4024 |
9595 |
6852 |
8839 |
9000 |
5.
|
Total datorii
pe termen scurt
|
Mil.lei |
8688 |
22507 |
19236 |
20778 |
18000 |
6.
|
Valoarea adăugată
|
Mil.lei |
17415 |
21678 |
26816 |
27320 |
29480 |
7.
|
Chelt.de
personal-total
|
Mil.lei |
14985 |
18903 |
24029 |
24474 |
26180 |
8.
|
Chelt.cu
salarii brute
|
Mil.lei |
10691 |
13731 |
17055 |
17768 |
19600 |
9.
|
Câștig
salarial mediu brut 12 luni
|
Mil.lei |
41,2 |
53,8 |
71,06 |
76,9 |
84,48 |
Se constată că din punct de vedere al profitului, cele mai bune realizări
s-au înregistrat în anul 2002, respectiv, 1184,3 mil. Lei, în următorii ani
acesta scăzând până la 235,6 mil. Lei în
2003 și 285,8 mil. Lei în 2004.
În ceea ce privește veniturile, acestea au crescut foarte puțin în ultimii
ani, iar realizările anului 2004 se situează sub cele din 2003.(105,5 mild lei
față de 109,6 mild lei)
La sfârșitul a 4 luni din anul 2005, societatea a realizat 10% din
veniturile programate pe întregul an (10209 mil. Lei) și o pierdere de
3472,3 mil lei dar activitatea nu este relevantă în această perioadă, ea având
caracter sezonier, înregistrând doar costuri în prima parte a anului și venituri
în a doua parte, când se execută și decontează majoritatea lucrărilor.
Rezultate asemănătoare s-au înregistrat și în perioada similară a anilor
anteriori, spre exemplu, în anul
2004 societatea a raportat pe primele 4 luni, venituri în valoare de 15648 mil.
Lei cu o pierdere de 2047 mil. Lei, iar în 2003 , venituri de 10949 mil.lei cu
3278 mil lei pierdere.Chiar și în anul 2002 , când s-a obținut cel mai mare
profit la sfârșitul anului, în primele 4 luni societatea a înregistrat o
pierdere de 951,7 mil. Lei la venituri
în valoare de 9542 mil.lei.
Pe ansamblu , se manifestă o tendință de scădere a cifrei de afaceri în
ultimii ani, și implicit o
deteriorare a situației financiare a
societății, care se datorează în mare parte necontractării de lucrări ca urmare
a pierderii unor licitații, explicația fiind costurile mari, ce cuprind
cantități suplimentare de manoperă,consumuri de combustibil, cheltuieli de
reparații, rezultate prin exploatarea unui parc de utilaje și echipamente uzate
fizic și moral, ce conduc la productivități scăzute.
Societatea înregistrează de asemenea cheltuieli financiare ridicate cum ar
fi plata de dobânzi la credite acordate de bancă pentru activitatea curentă,
majorări și penalități pentru neplata la termen a datoriilor către buget și
furnizori.
În aceste condiții , pentru ca societatea să reziste în timp pe piața
concurențială, se impune scăderea tuturor categoriilor de costuri(materiale,de
personal ,financiare), transformarea acesteia într-o structură flexibilă și
dinamică capabilă să execute lucrări de calitate ,cu productivități ridicate.
Consiliul Județean Mureș , în calitate de acționar unic la SC DPM SA,
trebuie să aleagă o variantă de redresare și relansare a activității societății
, în caz contrar, activitatea societății și situația economico-financiară se deteriorează din ce în ce mai rapid .
În conformitate cu prevederile legale, soluțiile
posibile a fi aplicate sunt cele
nominalizate mai jos :
1) Aplicarea unor programe de restructurare care, ar putea viza :
a) conservarea unor
active mai puțin viabile și disponibilizarea de personal ceea ce ar duce la economii de costuri și implicit
creșteri ale profitului brut care ar putea fi
investit în noi utilaje.
În acest sens, societatea are întocmită o
propunere de restructurare care vizează în principal : reducerea numărului
de personal cu circa 40 persoane, conservarea subunităților Periș și Sighișoara
în prima etapă și a Secției de Utilaj Transport (ce se va muta la Secția
Sâncrai ) în a doua etapă.
Economiile estimate ca urmare a aplicării
programului de restructurare sunt de peste 5 mild lei anual, propuse a fi
utilizate pentru achiziționarea prin leasing a unor utilaje specifice
activității de drumuri.
Avantaje
alternativa permite constituirea de surse
proprii pentru finanțarea reutilării societății fără a se apela la investitori
externi.
-
menține
ca acționar unic Consiliul Județean care reprezintă un garant al respectării interesului
public, împiedicându-se o escaladare a prețurilor pe o piață care ar fi
dominată numai de firme private de profil.
Dezavantaje
-Sursele
proprii constituite din economiile create ar putea să fie insuficiente și să nu
rezolve pe termen mediu și lung problema de adaptare a societății la
schimbările rapide care au loc pe piața concurențială .Astfel, din sursele
obținute nu se poate asigura o Stație de
asfalt de nivel european și nici utilaje mobile de reciclare și tratament ,
absolut necesare unei societăți competitive.
- procesul decizional ar decurge ca și în prezent
destul de greoi, deciziile importante necesitând acordul Consiliului Județean.
b)Valorificarea unor active ale societății
Unele active, în special cele cu un grad mai redus
de utilizare a capacității, pot fi externalizate, în condițiile legii, pe următoarele
căi :
-
b1)
vînzarea unor active la prețul pieței, în funcție de cerere și ofertă,
valoarea de pornire fiind stabilită prin raportul de evaluare.
Avantaje
-
S-ar
reduce unele cheltuieli neeconomicoase
ale societății.
-
Numerarul
obținut ar putea fi utilizat în retehnologizarea societății
Dezavantaje
-
Metoda
de vânzare fiind licitația deschisă cu strigare, există riscul ca adjudecarea
activelor să se facă la prețuri foarte mici, fonduri care ar fi insuficiente
pentru achiziții de noi utilaje.
-
Diminuarea
capitalului social al societății și implicit a bazei materiale echilibrat
repartizate teritorial, acoperind întregul județ, ceea ce a constituit un atu al
societății permițând intervenții rapide și un control bun al costurilor de
transport al oamenilor și utilajelor.
-
b2)
participarea societății cu valoarea unor active la constituirea de societăți
comerciale cu capital mixt(public-privat)
Dacă se identifică investitori
serioși și interesați , societatea cu acționar Consiliul Județean, ar putea
participa cu unele active( secții) la
crearea uneia sau mai multor societăți mixte.
Avantaje
-
posibilitatea
de introducere a unui management privat, la societățile mixte astfel create, considerat
mai flexibil și mai eficient decât cel public.
-
posibilitatea
de selectare directă, fără licitație a unui partener serios.
-
Degrevarea
costurilor și a responsabilității
societății pentru activele mai puțin
profitabile.
Dezavantaje
-
derularea
lentă a formalităților
-
riscul
de a nu fi identificat în timp util un investitor serios.
2)
Închirierea de utilaje- metodă aplicată în
prezent
Pentru a putea face față cerințelor crescute de calitate
și eficiență , societatea a recurs la închirierea de utilaje mai moderne și cu
performanțe mai ridicate.
Avantaje
- Se poate apela la utilaje moderne într-o structură
variată, în funcție de necesități, asigurându-se lucrări de calitate maximă.
Dezavantaje
-
duce
pe termen scurt la profitabilitate scăzută(creșterea costurilor cu Lucrări și
servicii prestate de terți) și dependență față de furnizorii de utilaje și pe termen lung la decalaj
tehnologic major față de competitori, soldat cu incapacitatea de a adjudeca
lucrări.
Astfel, în cazul în care , pentru
anii următori se adoptă aceeași strategie , costurile de închiriere vor fi din
ce în ce mai mari, pe măsura creșterii volumului de lucrări și al deprecierii
propriilor utilaje.
3)
Finanțarea investițiilor prin credit
bancar pe termen mediu/lung
În prezent, societatea nu are
angajate credite pe termen mediu și lung, ea utilizând doar o linie de credit
pentru acoperirea nevoilor curente de capital de lucru.
Dacă s-ar angaja un credit pe termen
mediu și lung pentru investiții, am avea următoarele
Avantaje
-
din
credit se pot achiziționa utilaje noi, moderne ,asigurându-se o creștere a competitivității pe piață și a calității
lucrărilor
Dezavantaje
-
creșterea
cheltuielilor financiare sub formă de dobânzi, având ca efect scăderea
profitului
-
afectarea
fluxului de numerar al societății cu necesitatea rambursării ratelor la
împrumut, ceea ce ar pune societatea într-o poziție riscantă din punct de
vedere al lichidităților și implicit al capacității de a-și continua
activitatea.
-
Nu există
surse pentru constituirea de garanții
suficiente în vederea contractării unui credit de anvergură , ce ar permite o
retehnologizare reală, de fond.
4) Atragerea de fonduri pe termen mediu și lung din partea unor investitori- ar duce la modificarea structurii de
proprietate și implicit la diminuarea participației statului( autorității
administrației publice locale)
prin utilizarea uneia din următoarele metode
prevăzute la art.4 din Lg.nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea
privatizării :
a) vânzarea de acțiuni
b) majorarea de capital social prin aport de
capital.
sau o combinație a acestor metode.
4a) Vânzarea de acțiuni
In conformitate cu prevederile alin. (1) al art. 13 din OUG nr.88/1997, aprobata prin Legea nr.44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, metodele ce pot fi utilizate pentru vanzarea de actiuni sunt:
Vanzarea se face pe baza raportului dintre cerere si oferta, la pretul de piata, indiferent de metoda de privatizare utilizata, in baza unui raport de evaluare, fara a exista pret minim de vanzare.
De menționat că vânzarea de acțiuni prin ofertă publică sau metode specifice pieței de capital (vânzare la ordin, vânzare ca răspuns la o ofertă de cumpărare, licitații electronice pe piața de capital) se derulează prin intermediul unei societăți de servicii de investiții financiare selectate prin licitație, în condițiile stabilite de instituția publică implicată.(Consiliul Județean)
Vânzarea prin negociere se utilizează în principal în cazul în care instituția publică implicată se adresează, prin , publicarea unui anunț de vânzare (afișat la sediul instituției implicate și al societății comerciale), investitorilor strategici.(investitori care intenționează asigurarea controlului în societate, respectiv exercitarea a cel puțin o treime din totalul drepturilor de vot în AGA.)
Vânzarea prin negociere, ca și vânzarea prin licitație cu strigare sau în plic, se organizează și conduce direct de instituția publică implicată.
Privatizarea prin vânzarea de acțiuni prezintă următoarele avantaje și dezavantaje:
Avantaje:
- se schimbă structura acționariatului , Consiliul Județean degrevându-se de sarcina de a lua decizii în cazul unei societăți comerciale, deschizându-se calea spre un management privat, considerat de specialiști mai flexibil și mai performant.
Dezavantaje
- banii obținuți din vânzarea acțiunilor ar reveni de drept acționarului actual, Consiliul Județean Mureș- fără să contribuie la retehnologizarea societății; după tranzacție , societatea s-ar găsi în aceeași dilemă, doar structura acționariatului ar fi alta , iar șansele de a lua împrumuturi pentru investiții cu garanții de stat ar scădea și mai tare.
- Cumpărătorul de acțiuni trebuie să se angajeze prin contractul de privatizare la efectuarea ulterioară de investiții, existând riscul ca acestea să nu fie îndeplinite.
- Neexistând un preț minim de vânzare , acțiunile tranzacționate s-ar putea vinde la prețuri foarte scăzute, în funcție de cerere-ofertă, ceea ce nu ar reflecta cea mai corectă situație despre societate.
- Metodele de vânzare la care instituția publică este obligată să apeleze la societăți de investiții financiare ar necesita o procedură greoaie, de lungă durată., în timp ce la metodele organizate și conduse de Consiliul Județean , neexistând un preț minim de vânzare ,există riscul ca instituția să ajungă acuzată de subevaluarea acestora.
4b) Majorarea capitalului social prin aport de
capital
Majorarea capitalului social se face cu decizia institutiei publice implicate, prin lansarea unei oferte publice de majorare a capitalului social al societatilor comerciale. Oferta va avea in vedere necesarul de capital rezultat in urma unui studiu de fezabilitate solicitat de catre institutia publica implicata.(Consiliul Județean) Majorarea capitalului social se face prin aport in numerar sau in natura cu utilaje tehnologice performante (de varf), conform studiului de fezabilitate si a prevederilor normelor metodologice emise in aplicarea Legii nr.137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prețul de vânzare al acțiunilor nou emise va fi
aprobat de Adunarea Generală (Consiliul Județean) o dată cu celelalte elemente
ale vânzării , în baza propunerii instituției publice implicate , și nu poate
fi mai mic decât valoarea nominală a unei acțiuni.
Avantaje
- societatea se capitalizează și se reînnoiește prin procurarea cu numerar sau prin aportul adus de investitor constând în utilaje tehnologice performante, devenind mai competitivă pe piața lucrărilor de profil.
- Acțiunile nou emise se vând la minim valoarea nominală , neexistând riscul unor acuzații de subevaluare a acestora
Dezavantaje
- împărțirea profitului societății între stat(Consiliul Județean) și investitor.
Această metodă a fost utilizată de Consiliul Județean în anul 2002 în prima încercare de privatizare a societății.
Acțiunea nu s-a finalizat, întrucât unicul ofertant, firma Wilhelm Geiger GmbH&Co.KG din Germania s-a retras după mai multe runde de negocieri.
Motivele retragerii formulate în scris au fost în principal lipsa unui document scris în care să se precizeze data la care firma Geiger, în calitate de investitor ar fi intrat în posesia pachetului majoritar de acțiuni, nepreluarea de către Geiger a responsabilităților pentru datoriile vechi ale societății de drumuri, reducerea fondului de finanțare pus la dispoziție de Guvern pentru reparații drumuri în județul Mureș, climatul general instabil pentru investițiile străine (caz de incendiu a stației de asfalt din Sânpaul- proprietate Geiger.
Menționăm că , promovarea acestei metode de privatizare a avut la bază un studiu de fezabilitate ,elaborat de firma Business Foundation .
În acest studiu se face o comparație între 3 scenarii de reutilare a societății, respectiv:
- Închiriere de utilaje
- achiziții utilaje din credite bancare
- majorarea capitalului social al societății prin aport de utilaje performante
Prin studiul efectuat , firma a concluzionat că cea mai profitabilă variantă de aplicat pe termen lung este majorarea capitalului social cu aport de utilaje performante din partea unui investitor strategic.Profitul ce s-ar obține în 2008 în urma aportului ar putea ajunge la peste 16 mild lei, în timp ce prin celelalte variante profitul s-ar situa la jumătate.
O variantă de retehnologizare asupra căruia se oprește studiul de fezabilitate este și
5)
Asocierea societății cu investitori strategici(asociere în participațiune)
SC. DPM. SA ar putea opta pentru contracte de asociere în participațiune cu investitori strategici, pe perioade determinate de timp sau pentru lucrări care depășesc capacitatea tehnologică a societății.
Într-un astfel de parteneriat, societatea ar putea aporta utilaje, forță de muncă , logistică, management , iar partenerul ,tehnologie și know-how.
Avantaje
- flexibilitate și lucrări de calitate fără un efort financiar al societății
Dezavantaje
- lipsa siguranței implicării pe termen lung a partenerului strategic
Luând în considerare modalitățile de eficientizare a activității SC DPM SA , prezentate mai sus, referitor la structura acționariatului care va rezulta în urma aplicării uneia dintre proceduri, menționăm următoarele:
Variantele 1, 2, 3 , 5 mențin ca acționar unic Consiliul Județean, cu precizarea că la soluția 1b - valorificare de active, capitalul inițial al societății va scădea.
În cazul variantei numărul 4 cu cele două soluții posibile( vânzare de acțiuni sau majorarea capitalului social prin aport de capital) , participarea Consiliului Județean poate să scadă în funcție de pachetul acțiunilor vândute, respectiv emise rămânând în continuare acționar majoritar sau dimpotrivă minoritar, după cum va hotărî instituția implicată.(Consiliul Județean)
Având în vedere situația economico- financiară a societății ce se depreciază continuu, ținând cont de calitatea de acționar unic al Consiliului Județean care este obligat să ia o decizie cu privire la viitorul societății, supunem spre dezbatere în actuala ședință, metodele de restructurare și privatizare propuse, cu rugămintea de a stabili în plen varianta asupra căreia Executivul să pregătească un proiect de hotărâre care va fi promovat la următoarea ședință de consiliu județean..
Întocmit, Director,
Ec. Monica Dohotariu Bartha Iosif
Aprobat
Vicepreședinte
Alexandru P. Frătean