ROMÂNIA PROIECT
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA
NR. _________
din
________ iunie 2005
privind
aprobarea indicatorilor tehnico economici ai obiectivelor de investiție
Întreținere curentă, întreținere periodică și siguranța circulației pe
drumurile județene în vederea emiterii ofertei publice pentru accesarea unui
împrumut bancar
Consiliul
Județean Mureș,
Văzând
expunerea de motive nr._______/_______
Potrivit
prevederii art.41, 57, 58 și 59 din Ordonanța de Urgență nr.45/2003 privind
finanțele publice locale și Legea nr.313/2004 a datoriei publice,
În
temeiul prevederilor art.104 (1) lit.s și 109 (1) din Legea nr.215/2001
privind administrația publică locală,
h
o t ă r ă ș t e:
Art.1.
Se aprobă indicatorii tehnico economici ai obiectivelor de investiție
Întreținere curentă, întreținere periodică și siguranța circulației pe
drumurile județene conform Anexei nr.1 care face parte integrantă din
prezenta.
Art.2. Se aprobă contractarea unui împrumut intern
de 156.334.620 mii lei pentru obiectivele de investiție menționate la art.1,
anexa nr.1.
Art.3.
Promovarea în continuare a investițiilor revine direcțiilor de specialitate din
cadrul Consiliului Județean Mureș
Direcția Tehnică de Drumuri, Poduri Județene și Investiții și Direcția
Economică.
P
R E Ș E D I N T E
Lokodi Edita Emöke Avizat
pentru legalitate
SECRETAR GENERAL
Ioan Togănel
_____________________________________________________________________________________________
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
Direcția Tehnică, Drumuri,
Poduri Județene, Investiții
Nr.6919/14.06.2005
Expunere de motive
privind aprobarea indicatorilor tehnico economici ai
investițiilor
Întreținere curentă, întreținere
periodică și siguranța circulației pe drumurile județene în vederea emiterii
ofertei publice pentru accesarea
unui împrumut bancar
Drumul, ca element de construcție aflat nemijlocit sub
acțiunea factorilor atmosferici, se degradează neîncetat. Traficul, care îl
solicită, evoluează la rândul său atât în intensitate cât și ca încărcări pe
osie, prin urmare solicitarea îmbrăcăminții și a
întregii structuri rutiere, reprezintă un proces continuu, cu evoluție mai mult
sau mai puțin previzibilă. Degradările care rezultă în timp pot fi semnalate la
nivelul suprafeței de rulare sau afectează straturile inferioare, chiar terenul
suport, stabilitatea întregii structuri putând fi pusă în pericol.
Este de datoria administratorului de rețea de drumuri
să vegheze la menținerea unor condiții de circulație de calitate în deplină
siguranță și confort.
La ora actuală întreținerea unei rețele de drumuri
reprezintă o activitate complexă care presupune luarea unei decizii corecte la
nivel de administrator de drum. Drumul trebuie construit pentru a oferi
utilizatorului posibilitatea de a circula în deplină siguranță și cât mai
confortabil.
Structura rețelei de drumuri județene
pe nivele de viabilitate cu arondare pe zone de
intervenții
Zona de intervenție |
Total drum județean de întreținut Km |
Din care: |
|||
Nivelul I km |
Nivelul II km |
Nivelul III km |
Nivelul IV Km |
||
Sîncrai |
100,364 |
48,570 |
51,794 |
- |
- |
Reghin |
124,494 |
31,460 |
66,561 |
4,823 |
21,650 |
Sighișoara |
100,700 |
15,365 |
54,296 |
11,699 |
19,340 |
Gănești |
98,020 |
18,410 |
47,370 |
9,500 |
22,740 |
Șăulia |
114,930 |
58,820 |
41,670 |
14,440 |
- |
Gornești |
98,730 |
60,227 |
30,605 |
7,898 |
- |
M. Niraj |
96,638 |
18,890 |
52,934 |
10,788 |
14,026 |
Total |
733,876 |
251,742 |
345,230 |
59,148 |
77,756 |
Apreciere
asupra stării rețelei:
-
stare bună: 291
km
-
satisfăcătoare:
274,6 km
-
nesatisfăcătoare:
178,276 km
Costul reabilitării totale a rețelei de drumuri
județene se situează la cca. 10 mld. lei/km, la care se adaugă lucrările de
stabilizare a solului, versanților, malurilor, etc. adică în total cca.
8.000-10.000 mld. lei.
Întrucât la ora actuală au fost prevăzute lucrări de
reparații prin plombări, lucrări care dacă nu sunt acoperite cu tratamente
pentru închiderea suprafețelor poroase vor conduce la uzura suprafeței
carosabile în continuare, mărind astfel costurile de întreținere pe tronsoanele
respective. Deci, lucrările de tratamente pe tronsoanele unde s-a efectuat
repararea suprafețelor uzate (gropi), sunt necesare în primă urgență deoarece
prin ele se vor conserva lucrările de plombări.
Menționăm că lucrările de plombări au o garanție de 6
luni.
CLASIFICAREA DRUMURILOR PE
NIVELURILE DE
VIABILITATE
Nr. Crt. |
Clasa niveluri de viabilitate |
Încadrarea drumurilor publice pe niveluri
de viabilitate, în funcție de: |
|
Clasa tehnică |
Importanța economică și administrativă a
drumurilor |
||
0 |
1 |
2 |
3 |
1 |
NIVEL I |
I, II și o parte din III |
Autostrăzile, drumurile publice cu 4 benzi de circulație, drumuri publice cu 2 benzi de circulație, care leagă capitala de orașele reședință de județ, de municipii și capitale de județ între ele. Drumurile publice (naționale, județene sau comunale), care asigură legătura cu gările, porturile, aeroporturile și punctele de treceri de frontieră, sau care condiționează aprovizionarea centrelor economice importante cu materii prime, alimente sau forță de muncă. |
2. |
NIVEL II |
IV și restul drumurilor din clasa tehnică III |
Restul drumurilor naționale care fac parte din clasa tehnică III și drumurile județene care asigură legătura cu centrele de comună. |
3. |
NIVEL III |
V |
Restul drumurilor județene și comunale care trebuie menținute în stare de viabilitate. |
4. |
NIVEL IV |
Sub 500 vehicule în 24 ore |
Sectoarele de drumuri publice cu trafic redus pentru care cheltuielile necesare menținerii în stare de viabilitate, depășesc cheltuielile produse prin devierea circulației pe trasee ocolitoare. |
Politicile de întreținere a unei rețele de drumuri trebuie să ia în
considerare posibilitățile financiare ale administratorului și să țină cont de
analizele cost-beneficiu ale fiecărei intervenții. Pornind de la starea tehnică
a drumurilor și de importanța acestora, există o serie întreagă de măsuri care
pot fi luate în considerație pentru intervenții cu o eficiență bună mai puțin
costisitoare decât reabilitarea care ar asigura o eficiență maximă.
În abordarea priorităților de intervenție asupra
rețelei de drumuri s-au avut în vedere drumurile de viabilitate 1 și anume:
-
starea tehnică
(degradări și defecțiuni, planeitate, rugozitate, capacitatea portantă,
defecțiuni de suprafață, defecțiuni de structură, starea lucrărilor de artă și
a anexelor drumurilor);
-
circulație/transport
(trafic investigația traficului făcându-se prin recensământul de vehicule,
anchete de circulație, măsurători speciale de viteză și greutate; vehicule în
circulație, transport în comun);
-
siguranța
circulației semnalizare verticală (panouri indicatoare), semnalizare
orizontală (marcaje, insule de dirijare), semnalizare complementară (oglinzi
parabolice, parapeți). Indicatoare de circulație
funcționale, de avertizare, de reglementare, de orientare.
-
accidente
-
importanța
socio-economică a acestora
-
modernizarea
traseelor principale care fac legătura cu județele limitrofe, zonele care
condiționează aprovizionarea centrelor economice importante cu materii prime,
alimente și forță de muncă, drumurile care asigură legătura între municipiile
reședință de județ și reședințele de comună, municipii, orașe, obiective de
interes turistic precum și orașele și municipiile între ele, deci în concluzie
s-a avut în vedere reabilitarea drumurilor de viabilitate I, conform anexei
nr.1.
Prin întreținerea unui drum se înțelege totalitatea
activităților care se realizează în scopul compensării parțiale a uzurii și a
menținerii structurii rutiere respective în condițiile tehnice necesare
desfășurării unei circulații neîntrerupte în siguranță și confort, precum și
pentru menținerea acesteia în stare permanentă de curățenie, ordine și aspect
estetic, la cerințele categoriei funcționale a drumului.
La drumurile județene menționate mai sus s-au
prevăzut:
1. lucrări de întreținere curentă
2. lucrări de întreținere periodică
3. siguranța rutieră
1. Lucrările
de întreținere curentă se execută
pentru scurgerea apelor sau eliminarea unor degradări punctuale de mică
amploarea la drumuri, lucrări de artă, de siguranță rutieră precum și pentru
menținerea esteticii:
a) întreținerea carosabilului prin:
-
întreținerea îmbrăcăminții asfaltice, a suprafețelor degradate și măsuri
de protecția acestora, plombări, combaterea fisurilor și crăpăturilor;
-
întreținerea
platformei, curățirea platformei drumului de noroiul adus de vehicule de pe
drumurile laterale, aducerea la profila acostamentelor prin tăiere manuală și
mecanizată, completarea cu balast, curățirea acostamentelor în dreptul parapeților direcționali, corectarea taluzurilor de debleu
sau de rambleu, întreținerea benzilor de încadrare prin eliminarea
denivelărilor locale, eliminarea gropilor;
-
asigurarea
scurgerii apelor din zona drumului și prevenirea efectelor inundațiilor;
-
întreținerea
șanțurilor, rigolelor, canalelor și podețelor, decolmatarea acestora
b) întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației
rutiere prin:
-
întreținerea
semnalizării verticale, îndreptarea, spălarea și vopsirea portalelor,
tablelor indicatoare, indicatoarelor de circulație, stâlpilor, recondiționarea
și remontarea acestora;
-
întreținerea
semnalizării orizontale;
-
întreținerea și
montarea indicatorilor de km și hm, vopsire, scriere, spălare și îndreptare a
acestora;
-
întreținerea parapeților direcționali, întreținerea parapetelor
metalice, din zidărie din beton;
-
asigurarea
esteticii drumului curățirea, cosirea vegetației ierboase în zonă, tăierea
buruienilor, lăstărișurilor, drajonilor, mărăcinilor.
2.
Lucrările de întreținere periodică
se referă la cele care se execută periodic și planificat în scopul compensării
parțiale a uzurii produse structurii rutiere, lucrărilor de artă, de siguranța
rutieră.
Se execută periodic în vederea înlăturării totale a
efectelor uzurii produse asupra structurii rutiere, pentru readucerea
caracteristicilor tehnice la starea tehnică inițială prin înlocuirea, refacerea
sau repararea sectoarelor sau a părților care au suferit degradări.
a) întreținere periodică a suprafeței de rulare prin
tratamente bituminoase
Tratamentele reprezintă straturi subțiri realizate
prin stropire cu liant bituminos, acoperire cu criblură ți fixare prin
cilindrare. Rolul tratamentelor este de protecție (impermeabilizare) și asprire
a suprafeței pe care se realizează.
Tratamentele bituminoase sunt utilizate la remedierea
suprafețelor șlefuite, poroase sau cu ciupituri.
După modul de punere în operă noi am prevăzut:
-
la rece pe timp
umed, dar nu ploaie, cu folosire de bitum tăiat sau emulsie bituminoasă
cationică cu rupere rapidă
-
după scop:
o
etanșare
închidere de suprafețe poroase
o
întreținere
regenerarea suprafețelor îmbătrânite, uzate
o
rugozitate
asprirea suprafeței
-
după tehnologie:
o
tratamente simple:
o singură stropire cu liant, răspândire criblură, cilindrare
-
reciclare la rece cu strat de rulare din tratament care cuprinde
o
adăugarea
agregatelor naturale
o
frezarea
îmbrăcămintei
o
adăugarea
emulsiei și a apei
o
mărunțirea și
amestecarea materialului rezultat din frezare
o
așternerea
amestecului rezultat
o
compactarea
Reciclarea
la rece este destinată întreținerii și consolidării structurilor rutiere cu o
stare tehnică necorespunzătoare.
3. Lucrările
pentru siguranța circulației au
ca scop stabilirea elementelor de semnalizare, a amplasării lor, a concordanței
între indicațiile semnalizării și situația de pe teren.
Semnalizarea rutieră îndeplinește
roluri extrem de importante în circulația sigură și confortabilă pe drumurile
publice și anume: dirijare, avertizare, orientare și informare.
S-a prevăzut:
- semnalizare verticală panouri indicatoare
- semnalizare orizontală - marcaje
- semnalizare complementară oglinzi parabolice,
stâlpi de dirijare, parapete
Semnalizarea rutieră are rol în:
-
avertizarea supra
pericolelor, stabilirea priorităților
-
interdicție sau
restricție
-
orientare în
circulație
-
informare asupra
condițiilor de circulație.
Indicatoarele de circulație se confecționează din
materiale diverse (tablă, materiale plastice) cu fața realizată prin aplicare
de folii reflectorizante. Panourile sunt montate pe stâlpi din țeavă, profile metalice.
Marcajele prevăzute sunt:
-
longitudinale
utilizate pentru separare
-
transversale cu
rol de oprire sau la traversările pietonale
-
parcări, refugii
-
marcaje pe
elemente de construcție din afara drumului parapete, stâlpi
Pentru buna realizare a lucrărilor menționate mai sus
se va da o atenție deosebită calității lucrărilor prin verificarea și
constatarea la fața locului a:
-
calității
materialelor folosite
-
prelevarea în
timpul execuției și verificarea calității unor probe
-
compoziția mixturilor asfaltice
-
buletinele de
analiză pentru încercări pe carote verificarea grosimii straturilor,
caracteristicile materialelor utilizate
-
verificarea
lățimii carosabilului, a benzilor de încadrare și a acostamentelor
-
verificarea
capacității portante.
În cazul terasamentelor și amenajării pentru
colectarea și evacuarea apelor de suprafață se vor avea în vedere următoarele
aspecte:
-
pământurile din
terasamentul drumului natura, gradul de compactare (acolo unde este cazul)
-
amplasamentul
șanțurilor, decolmatarea podețelor, a podurilor.
În același timp se va acorda o importanță cuvenită
siguranței circulației și aspectului sectorului de drum.
Degradările care au apărut la structurile rutiere în
raport cu suprafața de rulare, suprafața exudată,
șiroită, de tipul de îmbrăcăminte, văluriri, refulări, suprafețe poroase,
ciupituri, fisuri, crăpături, faianțări, făgașe longitudinale, gropi, degradări
din îngheț-dezgheț, tasări locale, au fost o parte remediate în cadrul
programului de plombări cuprins ca întreținere pe 2005 cu fonduri asigurate de
la buget în valoare de 30 mld. lei.
Cauzele care au produs aceste degradări sunt:
-
datorită
traficului greu, intens, care conduce la uzura suprafeței, favorizarea
producerii exfolierilor, faianțărilor și a tasării drumului;
-
neaplicarea
lucrărilor de întreținere specifice necesare sau întârzierea acestora în
special privind colmatarea periodică a rosturilor, fisurilor și crăpăturilor;
-
condiții de exploatare
prin regimul pluvial intens, diferențe mari de temperatură și ciclurile
repetate de îngheț-dezgheț, durata de exploatare având un rol hotărâtor în
dezvoltarea defecțiunilor grave;
-
prezența apei în
corpul drumului prin înfiltrări produse din cauza lipsei de etanșeitate a
rosturilor și crăpăturilor și mai ales a neîntreținerii șanțurilor și podețelor.
În aceste condiții este necesară urmărirea evoluției
în timp a stării de degradare și realizarea întreținerii prin remedierea
imediată a defecțiunilor.
Tratamentele bituminoase se aplică pe drumuri pentru
închiderea suprafețelor poroase, regenerarea, repararea suprafețelor uzate,
protecție, precum și pentru corecția rugozității suprafețelor, conservarea
plombărilor.
Conform normativelor și standardelor în vigoare
perioada de garanție a lucrărilor de tratamente bituminoase este de 12 luni,
iar propunerea noastră este de 24 luni, propunere pe care tot mai mulți
constructori o acceptă.
Pentru mărirea capacității portante a sistemului
rutier existent care nu satisface cerințele traficului rutier actual și de
perspectivă se recomandă executarea de covoare asfaltice (adică după doi ani
când expiră perioada de garanție trebuie să intervenim cu lucrări de îmbrăcăminți rutiere bituminoase covoare asfaltice) care
vor trebui cuprinse în program pe anul 2007, eventual prin accesarea altui
credit.
Îmbrăcămințile rutiere bituminoase alcătuite dintr-un singur strat
poartă denumirea de covoare asfaltice. Covorul asfaltic trebuie executat
dintr-o mixtură asfaltică care să îndeplinească condițiile unui strat de uzură.
Lucrările de covoare asfaltice vor asigura parcurgerea
tronsonului de drum în condiții de siguranță și confort sporit, atât pentru
traficul de vehicule cât și pentru pietoni și conduc la ameliorarea accesului
la rețeaua de drumuri naționale, județene, căi ferate.
Conform normativelor și standardelor în vigoare,
perioada de garanție pentru îmbrăcămințile rutiere
bituminoase este de 3 ani, iar propunerea noastră este de 5 ani.
În acest fel executând lucrări de tratamente a căror
garanție este de 2 ani, iar după aceea lucrări de covoare asfaltice cu garanție
de 5 ani, rezultă că intervențiile realizate astfel vor avea o garanție totală
de maxim 7 ani.
Alunecările de teren și zonele de drum cu fundația
distrusă, cu denivelări datorate fundației care s-au produs în urma fenomenelor
meteorologice și a configurației de teren presupun lucrări de stabilizarea și
reabilitarea versantului din zonă și a infrastructurii drumului, nu au fost
prevăzute în acest program, deoarece impun costuri foarte ridicate, astfel
încât ele vor fi tratate în programele de reabilitare drumuri începând cu anul
2006. Până la realizarea reabilitărilor, aceste zone vor suporta unele
reparații necesare astfel încât să fie asigurată fluiditatea circulației în
condiții acceptabile.
După prezentarea lucrărilor prevăzute a se executa pe
drumuri prin întreținerea curentă, periodică și siguranța rutieră vă prezentăm
valorile acestora conform anexei nr.1.
Vom promova o perioadă de rambursare de până la 20-25
de ani, cu o perioadă de grație până la 5 ani pe o schemă de rată a dobânzilor
care să micșoreze presiunea pe buget în perioada de grație.
Aceste credite se vor trage în funcție de realizarea
lucrărilor, existând posibilitatea ca o parte din lucrări să se execute în
2006, dacă timpul nu va permite finalizarea programului.
Față de cele prezentate propunem în primă urgență
aprobarea indicatorilor tehnico economici ai investițiilor Întreținere
curentă, întreținere periodică și siguranța circulației pe drumurile județene
în vederea emiterii ofertei publice pentru accesarea unui împrumut bancar,
conform anexei nr.1, cât și contractarea unui împrumut intern de 156.334.620 mii lei.
Întocmit: dir. Bochiș Nicoleta
Tehnoredactat: Țogorean Narcisa
_____________________________________________________________________________________________
ANEXA 1
NR. CRT. |
DENUMIREA
DRUMULUI |
LUNGIMEA KM |
VALOAREA TOTALĂ - MII LEI - |
DIN CARE C + M - MII LEI - |
EURO
|
1.
|
DJ 151 Luduș Sărmaș lim. Jud. Bistrița Năsăud |
25,7 |
26.274.327 |
20.692.954 |
726.150,8 |
2.
|
DJ
|
19,7 |
14.047.333 |
10.946.777 |
388.230,1 |
3.
|
DJ 135 Tg.Mureș Miercurea
Nirajului
|
10,2 |
8.357.764 |
6.524.630 |
187.619,4 |
4.
|
DJ 106 Limită Județ
|
10,0 |
5.969.755 |
4.584.675 |
164.987,8 |
5.
|
DJ 151 B Ungheni Căpîlna de
Sus int. DJ
|
4,1 |
2.976.405 |
2.284.979 |
82.259,6 |
6.
|
DJ 151 D Ungheni Acățari
Tîmpa
|
23,5 |
19.211.231 |
15.044.444 |
530.946,4 |
7.
|
DJ
|
5,8 |
6.763.859 |
5.269.105 |
186.934,7 |
8.
|
DJ
|
23,3 |
20.502.490 |
15.987.840 |
566.633,2 |
9.
|
DJ 142 Tîrnăveni Bălăușeri |
20,3 |
12.099.624 |
9.398.150 |
334.400,8 |
10.
|
DJ
|
17,4 |
10.645.272 |
8.214.088 |
294.206,2 |
11.
|
DJ 153 Reghin Eremitu Sovata |
23,0 |
23.357.390 |
19.413.770 |
645.535,0 |
12.
|
DJ 154 Reghin Batoș |
8,0 |
6.129.170 |
5.061.920 |
169.393,6 |
TOTAL GENERAL
|
191,0 |
156.334.620 |
123.423.332 |
4.277.297,6 |