JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
PROIECT
HOTĂRÂREA NR. _____
din_________________
privind aprobarea modificării Actului
constitutiv și a Statutului Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST
MUREȘ, conform H.G. nr.855/2008
Consiliul
Județean Mureș,
Văzând
Expunerea de motive nr.15880/24.10.2008 a Direcției Dezvoltare Regională,
Implementare Proiecte privind
necesitatea modificării Actului Constitutiv și a Statutului Asociației de
Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ, precum și avizele comisiilor de
specialitate,
Având
în vedere prevederile art.3 din H.G. nr.855/2008 privind aprobarea actului
constitutiv cadru și a statutului cadru al asociațiilor de dezvoltare
intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice,
Ținând
seama de prevederile art.11, art.91 alin.1 lit.e) și alin.6 lit c) și art.97
din Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală, republicată cu
completările și modificările ulterioare,
Hotărăște:
Art.1. Se aprobă modificarea Actului constitutiv
și a Statutului Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ,
conform anexelor 1 și 2 care fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art.2. Se mandatează d-na Lokodi Edita Emöke,
președintele Consiliului Județean Mureș, pentru a vota în cadrul Adunării
Generale a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ, în sensul
art.1 și pentru a semna Actul constitutiv și Statutul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA
INVEST MUREȘ, cuprinzând modificările aduse prin prezenta hotărâre.
Art.3. Se aprobă cotizația pe anul
Art.4. De ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei
hotărâri răspund: Direcția Dezvoltare
Regională și Integrare Europeană, Direcția Economică și Direcția Juridică și
Administrație Publică din cadrul aparatului propriu al Consiliului Județean
Mureș.
PREȘEDINTE Avizat
pentru legalitate
Lokodi Edita Emoke SECRETAR
Aurelian Paul Cosma
ROMÂNIA Văzut
JUDEȚUL MUREȘ PREȘEDINTE
CONSILIUL JUDEȚEAN Lokodi Edita Emoke
Direcția Dezvoltare Regională,
Implementare Proiecte
Nr. 15880/24.10.2008
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării Actului constitutiv
și a Statutului Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ,
conform HG nr.855/2008
Prin Hotărârea Guvernului
nr.855 din 13 august 2008, s-a aprobat actul constitutiv și statutul-cadru al
asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de
utilități publice ce se vor constitui în vederea delegării gestiunii
serviciului către un operator regional prin atribuirea directă a contractului
de delegare a gestiunii.
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ, s-a
constituit în data de 7 aprilie 2008, în vederea promovării și realizării în
comun a investițiilor în infrastructura aferentă serviciilor de apă-canalizare.
Aceasta funcționează în baza prevederilor Legii administrației publice locale
nr. 215/2001 republicată, ale Legii serviciilor comunitare de utilități publice
nr. 51/2006, ale Legii serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare
nr. 241/2006 și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații
și fundații.
Fiind constituită înainte de apariția hotărârii de guvern sus
menționate, se impune ca Asociația să își modifice actul constitutiv și
statutul în conformitate cu actul constitutiv-cadru și statutul-cadru
aplicabile, aprobate prin HG 855/2008, în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a acesteia. Deosebirile între actul constitutiv și statutul-cadru
reglementate de hotărâre și cele în baza căruia funcționează ADI
AQUA INVEST MURES sunt destul de multe. Pentru operarea acestor
modificări este necesară emiterea unei hotărâri din partea fiecărei unități
teritorial-administrative membră a asociației.
Modificările se referă în principal la: atribuțiile Adunării Generale a
Asociației; atribuțiile AGA cu privire la exercitarea mandatului acordat de
asociați, legate de servicii; atribuțiile AGA cu privire la exercitarea
drepturilor speciale acordate Asociației prin Actul Constitutiv al
Operatorului; adoptarea hotărârilor Adunării Generale a Asociației, prin
introducerea noțiunii de asociați implicați. Pentru respectarea prevederilor
HG nr.855/2008, s-au refăcut actele constitutive, conform anexelor 1 și 2 la
prezentul proiect de hotărâre.
Deosebirile dintre cele două forme ale statutului, se prezintă mai
detaliat în anexa la expunerea de motive.
În ceea ce privește contribuțiile la
bugetul Asociației, menționăm că stabilirea cotizației pentru fiecare unitate
administrativ-teritorială membră a asociației, se face în funcție de numărul de
locuitori. Cu ocazia întâlnirii de lucru din data de 26 august a.c. dintre
reprezentanții Consiliului Județean, ai Consiliului Local Tîrgu Mureș și ai
Asociației, s-a decis să se propună consiliului județean, aprobarea unei cotizații
la asociație, pe anul 2008, în valoare
de 50.000 lei.
Ținând seama de cele expuse mai sus, supunem spre aprobare modificarea
în conformitate cu H.G. nr.855/2008 a Actului constitutiv și a
Statutului Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ și plata
de către Consiliul Județean a cotizației anuale de 50.000 Lei.
DIRECTOR
EXECUTIV ȘEF SERVICIU
Bățaga Valer
Călin Suciu
ANEXA
PRINCIPALELE
MODIFICĂRI CUPRINSE ÎN NOUL STATUT
1. Scopul și obiectivele asociației în forma
modificată și care este conformă cu Statutul-cadru sunt mai bine reglementate.
Astfel,
se face referire și la procesul de reglementare, înființarea, organizarea,
finanțarea, exploatarea, monitorizarea și gestiunea în comun a serviciului de alimentare cu apă.
Cu
privire la obiectivele asociației, acestea sunt structurate mai bine și sunt
completate cu atribuții și drepturi a căror exercitare asociații o transmit
asociației (alin (2) al art.5).
2. Încetarea calității de asociat este
reglementată mai amănunțit și se prevăd în plus următoarele:
- dacă un asociat nu aprobă
contractul de delegare a gestiunii serviciului sau se retrage unilateral din
contractul de delegare, după semnarea acestuia, acest asociat va fi exclus din
asociație.
- este asimilat refuzului de a
delega gestiunea serviciului și
neadoptarea, în două ședințe consecutive ale autorității deliberatoare a
respectivului asociat, a hotărârii de aprobare a delegării gestiunii
serviciului către operatorul regional din alte motive decât un vot negativ.
3. Cu privire la reprezentanții
autorităților locale în Adunarea Generală a Asociației, Statutul-cadru
recomandă ca aceștia să fie primarii pentru municipii, orașe și comune,
respectiv președintele Consiliului județean pentru județ.
4. Atribuțiile Adunării Generale au
suferit mai multe modificări și ele sunt prezentate în tabelul sinoptic anexat.
Reglementarea
atribuțiilor AGA din noul statut este
structurată pe trei grupe. Una se referă la activitatea proprie, alta la
atribuții în exercitarea mandatului dat de asociați și ca o noutate, sunt
detaliate drepturile speciale de informare și de control asupra operatorului.
Prevederile
privind exercitarea mandatului dat de asociați în actualul Statut sunt grupate
pe:
-
Operator
-
Contractul de delegare
-
Master planul pentru servicii
-
Politica de tarife
Conform
Statutului-cadru în noua formă a statutului reglementările sunt structurate pe:
-
Operator
-
Strategia de dezvoltare
-
Politica tarifară
-
Contractul de delegare
5. Cu privire la votarea hotărârilor,
este introdusă noțiunea de asociați implicați (art.20 alin. (2), potrivit
căruia pentru luarea hotărârilor care privesc numai pe anumiți asociați,
respectiv în competența cărora este organizat și funcționează Serviciul (operatorul n.n.) la data
ședinței adunării generale,
asociații beneficiari ai investițiilor (proprietarii bunurilor rezultate în
urma investițiilor) precum și asociații deserviți de bunurile rezultate în urma
investițiilor, denumiți în prezentul statul, asociați implicați, au dreptul de
a participa și de a vota în cadrul ședinței adunării generale doar reprezentanții acestora.
6. Cu privire la quorum și la votarea
hotărârilor, se păstrează regulile din actualul statut. În ce privește
necesitatea votului favorabil al reprezentantului județului pentru luarea
acestor hotărâri, ea se menține doar pentru hotărârile privind aprobarea
strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, înființarea de noi
sisteme precum și a programului de protecție a mediului.
7. Este reglementată problema
înlocuirii reprezentantului care nu poate participa la o ședință a A.G.A., în
sensul că acesta va fi înlocuit de un alt reprezentant al unității
administrativ-teritoriale, împuternicit în acest scop.
8. În noua formă se reglementează mai în detaliu
atribuțiile Consiliului Director, care sunt structurate pe două grupe, din care
una privește activitatea proprie a Asociației și alta exercitarea mandatului
acordat de asociați.
9. Cu privire
Controlul financiar în
continuare se va exercita de o comisie de cenzori, formată din 3 membri, care
se va alege până la sfârșitul anului 2008