R O M Â N I A
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN PROIECT
HOTĂRÂREA NR. ____
din 24 septembrie 2009
privind aprobarea
Master planului pentru sectorul de apă și canal
județul Mureș
Consiliul Județean Mureș,
Văzând expunerea
de motive numărul 12801/18.IX.2009, a Direcției de Dezvoltare Regională, Implementare
Proiecte privind aprobarea Master planului pentru sectorul de apă și canal
județul Mureș, precum și avizul comisiilor de specialitate,
Având în vedere
dispozițiile art. 91 alin. (3), litera d din Legea nr. 215/2001 a
administrației publice locale, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul art. 97,
alin. (1) din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, cu
modificările și completările ulterioare,
hotărăște:
Art. 1. Se aprobă Master planul pentru sectorul de
apă și canal județul Mureș, prevăzut în
Anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. De ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri răspund direcțiile de specialitate
ale Consiliului județean.
Art. 3. Prezenta hotărâre se comunică Asociației de Dezvoltare Intercomunitară
Aqua Invest Mureș.
Avizat pentru legalitate
Lokodi Edita Emőke Cosma Aurelian
Paul
ROMÂNIA Văzut
JUDEȚUL
MUREȘ
p. PREȘEDINTE,
CONSILIUL
JUDEȚEAN VICEPREȘEDINTE
Direcția Dezvoltare Regională, Szabo Arpad
Implementare
Proiecte
Nr. 12801/ 18.IX.2009
EXPUNERE DE MOTIVE
privind
aprobarea Master planului pentru sectorul de apă și canal județul Mureș
Master
Planul prezintă rezultatele analizei și strategiei de dezvoltare a sistemelor
de alimentare cu apă potabila și de colectare și tratare a apelor uzate, în
vederea asigurării respectării în întregime a reglementărilor și directivelor
românești și ale UE. Acest document a fost întocmit de către consorțiul Eptisa
Internacional Grupo EP MVV Energie AG RODECO Consulting GmbH, în cadrul Proiectul
EuropeAid / 123051 / D / SER / RO 2005 / RO / 16 / P / PA / 001-03 numit
"Asistenta Tehnica pentru Pregătirea Proiectelor pe Sectorul de Mediu în România,
finanțat prin programul ISPA 2005.
Prezentul
Master Plan este întocmit ca prim document pentru viitorul pachet al
documentației Cererii de finanțare din Fonduri de Coeziune prin Programul
Operațional Sectorial Mediu.
Master
Planul dezvoltat la nivel de județ acoperă perioada 2008 2038 atât pentru
serviciile de apă cât și pentru cele de apă uzată. Scopul general al acestui
document este de a identifica și ierarhiza măsurile în vederea conformării pe
deplin cu Directivele CE relevante având în vedere accesibilitatea proiectului
pentru populație.
Întreaga
documentație este structurată în 12 capitole, după cum urmează:
Capitolul 0 al acestui
Master Plan este o sinteza a celor mai importante date tehnice, financiare,
instituționale si de mediu care s-au desfășurat in faza de început a
proiectului; de asemenea acest capitol cuprinde si descrierea succinta a
soluțiilor si propunerilor luate in considerare de către Consultant pentru
remedierea situației existente in domeniile investigate. Descrierea in detaliu
a masurilor propuse se regăsește in capitolele acestui document.
Capitolul 1 al acestui
Master Plan prezintă informații generale referitoare la contextul proiectului.
Capitolul 2 prezintă si
analizează situația actuală pentru întreg județul în legătură cu obiectivul
principal serviciile de apă și apă uzată. Capitolul cuprinde informații
generale privind zona proiectului: geografie, condiții climatice, geologie,
hidrologie și hidrogeologie și alte informații legate de proiect. Acest capitol
prezintă pe scurt profilul socio-economic al României, legat de Regiune și
Județ oferind o privire generală asupra economiei locale, structurii populației
și demografiei, venitului pe familie și cheltuielilor. Totodată sunt subliniate
particularitățile din domeniu apa-canal al județului Mureș. Astfel, sunt scoase
in evidenta diferențele de confort dintre mediu urban si rural, diferente ce au
devenit lucru comun la nivel național. Asa incat si in judetul Mures
realitatile cotidiene au reliefat pe de o parte ineficienta industriei
propagandistice comuniste si pe de alta parte absenta viziunilor pozitive din
lumea socio-politica post - comunista. Astfel, zone ale judetului candva
puternic industrializate, a se aminti doar cazul Tarnaveniului, astazi
agonizeaza social si economic, iar infrastructura specific edilitara este
supradimensionata si energofaga.
Capitolul 3 oferă
previziunile socio-economice și proiecțiile pentru cerinta de apă și de
asemenea debitele și incarcarile apelor uzate. Totodata o atentie deosebita s-a
acordat detalierii conceptului de aglomerare in contextul respectarii
cerintelor din Directiva UE a Apelor Uzate (91/271/EEC), aplicate la conditiile
specifice tarii noastre si a zonei care face obiectul analizei. In subcapitolul
3.2. sunt prezentate elemente definitorii ale conceptului ce a marcat jaloanele
de dezvoltare ale Master Planului.
Capitolul 4 prezintă
obiectivele Naționale și obiectivele Județene din sectorul de apă și apă uzată
în strânsă legătură cu planurile și strategiile naționale relevante deja
aprobate de autoritățile relevante.
Capitolul 5 analizează
opinia relevantă considerată a fi viabilă în baza unui proiect pentru
infrastructurile recomandate în diferitele orașe ale proiectului. Sunt
prezentate aglomerarile identificate, pentru fiecare aglomerare in parte fiind
evidentiate lucrarile considerate - la
momentul incheierii fazei de colectare a datelor - ca fiind necesare pentru
indeplinirea termenelor si conditiilor de conformare asumate de catre Romania
in momentul semnarii Tratatului de Aderare
Capitolul 6 prezintă
strategia județeană din sectorul de apă și apă uzată, in special in lumina
concluziilor Programului Sectorial Operational de Mediu, a obligatiilor
derivate din Tratatul de Aderare a Romaniei
Capitolul 7
inventariaza opțiunile și măsurile pentru planul de investiții pe termen lung
pentru alimentarea cu apă potabila și colectarea și tratarea apelor uzate din
județ inclusiv parametrii de bază ai proiectului și pre-dimensionarea,
costurile unitare, costurile investiției, costurile de exploatare, întreținere
și administrare, graficul de implementare și etapizarea măsurilor, impactul
măsurilor și cerințele instituționale.
Capitolul 8 prezinta
analiza economică și financiară inclusiv costurile investiției, costurile de
exploatare și întreținere și Valoarea Actuală Netă.
Capitolul 9 prezintă
analizele macro-afordabilității din cadrul județului inclusiv premisele,
tarifele, accesibilitatea și o analiză a sensibilității pentru definirea
investiției maxime care poate fi suportată de populație.
Capitolul 10 prezintă
programul de investiții prioritare în infrastructură cu indicatorii cheie ai
performanței și lista măsurilor de investiții cărora li se acordă prioritate.
Capitolul 11 oferă un
plan de acțiune pentru implementarea proiectului.
Capitolul 12 enumerează
anexele relevante.
S-a
evaluat dezvoltarea cererii de apa in viitor, debitele pe ape reziduale si
deversarile pentru diferite orase din judetul Mures. Valorile rezultate au
constituit baza pentru stabilirea marimii facilitatilor necesare pentru
sistemele de apa si ape uzate, pentru a corespunde cerintelor pana in anul
2038.
Principale puncte luate in
considerare au fost:
o Studiile socio-economice arata ca populatia judetului Mures scade, iar
cererea pentru apa folosita in scopuri casnice urmeaza aceeasi tendinta
descrescatoare. Fenomenul de distributia a apei contorizat la nivel individual,
a intarit concluzia privind descresterea consumului.
o Cererea de apa industriala scade, urmare a introducerii sistemelor de
masurare a consumurilor cat si a unei noi structurari a tarifului emisa de
catre Operatorul Regional de Apa.
Cererea institutionala si comerciala va urma estimarile date de standardele
din Romania (1343/1-95 and 343/2- 89).
o Din informatiile colectate si sintetizate de companiile de apa, precum si in urma investigatiilor efectuate de
Consultant, s-au calculat pierderile de apa pe diferite retele in cadrul
oraselor prevazute in proiect pentru judetul Mures si s-au intocmit balante de
apa.
o Implementarea proiectului va conduce la reducerea pierderilor in sistemul
de alimentare cu apa. Se asigura metode adecvate pentru controlul pierderilor,
estimandu-se ca aceste pierderi pe sistem vor scadea cu aproximativ 25% din
totalul distributiei de apa.
o Retelele de canalizare existente sunt puternic afectate de infiltratiile
mari, din cauza starii tehnice proaste a acestor retele. Urmare a lucrarilor
propuse pentru reabilitare si inlocuiri, se estimeaza ca infiltratiile in
reteaua de canalizare se vor diminua considerabil.
o Valoarea acceptata pentru calcularea numarului de locuitori echivalenti
este de
Principalele lucrari considerate pe sectorul
de apa au fost reabilitari sau imbunatatiri ale statiilor de tratare existente
si reabilitari ale retelei existente de apa dar au fost considerate si
extinderi ale conductelor de aductiune si retelor de distributie a apei
potabile (in special pentru comune).
Principala directie care a
determinat strategia adoptata se referă la considerarea reabilitarii si modernizarii stațiilor de epurare existente
sau execuția unei statii noi, in orasul Luduș. De asemenea, o prioritate a fost și definirea soluțiilor pentru asigurarea
facilităților specifice canalizării în aglomerările fără sistem de colectare
ape uzate (comune și orașe).
Planul de investitii pe termen lung
pentru judetul Mures a fost estimat ca avand o valoare de cca. 1.192.320.550
Euro:
o
Faza 1 (2007 2015) sume de cca 902.343.088 Euro
o Faza 2 (2016 2018) sume de cca 90.561.486 Euro si
o Fazele urmatoare (2019 2037) sume de cca 196.265.976 Euro.
Documentatia Master
Plan a tinut cont in special de dezvoltarea sau reabilitarea sistemelor de
canalizare, urmand apoi in ordinea importantei lucrarile specifice distributiei
de apa.
Stabilirea listei investițiilor
prioritare a fost făcută pe baza următoarelor criterii:
-
Implementarea
programelor de conformare cu standardele Comunității Europene;
-
Urgența unor măsuri
necesare pentru oprirea descărcărilor necontrolate de apă uzată sau de
exfiltrări masive din rețeaua de alimentare cu apă, ambele situații cauzând
daune severe mediului înconjurător;
-
Urgența unor măsuri de
reducere a pierderii și risipei de apă;
-
Urgența unor măsuri de
reducere a infiltrațiilor de apă uzată.
Pe baza acestor criterii,
aglomerările care au fost incluse în lista investițiilor proiritare sunt: Tîrgu
Mureș, Reghin, Sighișoara, Tîrnăveni, Luduș, Iernut, Miercurea Nirajului,
Cristuru Secuiesc, Band, Livezeni, Cristești, Pănet.
Valoarea totală a lucrărilor de
investiții prose spre finanțare din Fondul de Coeziune în perioada 2008 2013
este de 89.029.858 Euro. Aceste costuri nu includ echipamente, asistență
tehnică, proiectare, supervizare lucrări, taxe și alte cheltuieli neprevăzute.
Pentru județul Mureș acestea sunt în total 21.846.270 Euro astfel incat totalul
fazei I a Fondurilor de Coeziune este de 111.876.128 Euro.
În baza celor prezentate propunem
aprobarea Master
planului pentru sectorul de apă și canal județul Mureș
DIRECTOR
EXECUTIV ȘEF
SERVICIU
Valer Bățaga Călin Suciu