ROMÂNIA PROIECT
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
HOTĂRÂREA NR. ____
din 25 noiembrie 2010
privind aprobarea Studiului de fezabilitate, a indicatorilor tehnico-economici,
a co-finanțării și a planului de evoluție a tarifelor aferente proiectului Extinderea și reabilitarea
infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș
Consiliul
Județean Mureș,
Văzând Expunerea de motive
nr.18.360/17.11.2010 a Direcției Dezvoltare Regională Implementare Proiecte,
Având în vedere adresa nr. 94.925 /
07.10.2010 a Direcției Generale AM POS Mediu comunicată Consiliului Județean
Mureș privind documentele ce trebuie aprobate de către autoritățile publice
locale în vedere promovării proiectului Extinderea
și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș
Potrivit prevederilor art. 44 din Legea
nr. 273/2006 privind finanțele publice locale,
În
temeiul prevederilor art. 97, alin. (1) din Legea nr. 215 / 2001, privind
administrația publică locală, republicată cu modificările și completările
ulterioare,
hotărăște:
Art. 1. Se aprobă Studiul de fezabilitate aferent proiectului Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Mureș, cuprins în anexa nr. 1, cu indicatorii tehnico-economici aferenți investiției. Valoarea investiției este de 110.875.965 Euro din care C+M reprezintă 73.653.781 Euro, la care se adaugă TVA, conform Procesului verbal de avizare CTE nr. 15, din 22 septembrie 2010, emis de Consiliul tehnico - economic al S.C. Compania Aquaserv S.A. Tîrgu Mureș, cuprins în anexa nr. 2.
Art.
2. Se aprobă planul
de evoluție al tarifelor prezentat în anexa
nr. 3 Politica tarifară.
Art.
3. Anexele 1, 2 și 3
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
4. Se aprobă
co-finanțarea proiectului Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și
apă uzată în județul Mureș de către județul Mureș în valoare de 401.475 Euro.
Art.
5. Se mandatează
doamna Lokodi Edita Emoke, reprezentantul județului Mureș pentru a vota în
cadrul Adunării Generale a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Aqua Invest
Mureș, în sensul art.1 din prezenta hotărâre.
Art.
6. Toate hotărârile
Consiliului Județean Mureș adoptate anterior prezentei hotărâri, cât și alte
acte administrative privind proiectul "Reabilitarea și extinderea rețelei
de alimentare cu apă și canalizare în județul Mureș", se citesc cu titlul
de Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul
Mureș.
Art.
7. Cu ducerea la
îndeplinire a prezentei hotărâri se însărcinează Președintele Consiliului
Județean Mureș, Președintele Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Aqua
Invest Mureș și Directorul General al societății comerciale Compania Aquaserv
S.A. Tîrgu Mureș
Art.
8. Prezenta hotărâre se comunică Președintelui Consiliului
Județean Mureș, Președintelui Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Aqua
Invest Mureș și Directorului General al societății comerciale Compania Aquaserv
S.A. Tîrgu Mureș.
PREȘEDINTE
Lokodi Edita Emőke
Avizat pentru legalitate
SECRETAR
Cosma Aurelian Paul
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ APROB
CONSILIUL JUDEȚEAN PREȘEDINTE,
Direcția Dezvoltare Regională,
Implementare Proiecte Lokodi
Edita Emoke
Nr. 18360/17.11.2010
EXPUNERE
DE MOTIVE
privind aprobarea Studiului
de fezabilitate, a indicatorilor tehnico-economici, a co-finanțării și a
planului de evoluție a tarifelor aferente
proiectului Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă
uzată în județul Mureș
Obiectivul general al măsurii ISPA pentru
Asistență tehnică pentru pregătirea proiectelor în sectorul de mediu din
România este de a sprijini pregătirea unui sistem complet de proiecte în sectorul
de mediu, în special îmbunătățirea infrastructurii sistemelor de apă potabilă
și apă uzate, ca beneficiu pentru absorbirea Fondurilor de Coeziune UE
disponibile pentru România după aderarea României
Ținând cont de Ghidul Strategic al Comunității
(GSC), Planul Național de Dezvoltare (PND) și de Cadrul Național Strategic,
România a elaborat Planul Operațional Sectorial de Mediu (POS Mediu) pentru
perioada 2007 2013. POS Mediu ține cont și de acordurile dintre România și UE
referitor
Principalele obiective ale proiectului sunt acelea
de asigurare a respectării legislației naționale și UE în perioadele de
tranziție convenite între România și UE pentru sectorul de mediu, respectiv:
-
Obiectivul 1 Implementarea Directivei UE 91/271/CEE, transpusă în
legislația națională HG 188/2002,
privind colectarea și tratarea apelor uzate urbane și evitarea
descărcării apelor uzate urbane direct în cursurile râurilor, cu modificările
și completările ulterioare;
-
Obiectivul 2 Respectarea Directivei UE 98/83/EC privind calitatea apei
pentru consumul populației transpusă în legislația națională prin Legea 458/2002
privind calitatea apei potabile, cu modificările și completările ulterioare,
În vederea realizării acestor obiective, a fost
întocmit, Master Plan-ul proiectului, - care este anexă la contract de delegare
a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apa și de canalizare din data de 5 martie 2010, semnat între operatorul
regional S.C. Compania Aquaserv S.A. și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară
Aqua Invest Mureș, - și în care a fost definită o strategie locală de
dezvoltare a sectorului de apă și apă uzată, în vederea respectării
obiectivelor generale negociate de România în acordul cadru al aderării și post
aderării, luând în considerare condițiile specifice, cum ar fi infrastructura
existentă și proiectele în derulare. Mai mult, a fost definit un program de
investiții pe un termen de 30 ani luând în calcul aspectele legate de
suportabilitate pentru un orizont de timp 2008 - 2038.
În baza Master Planului, s-a elaborat Studiul de Fezabilitate, care s-a concentrat pe acele investiții care au fost incluse în prima
etapă în Master Plan și care corespund acelor proiecte care vor fi propuse
co-finanțării din fonduri UE. Acestea conțin studiile tehnice, financiare și
instituționale, studiile de impact și proiectarea cerută pentru Aplicație pentru
co-finanțarea proiectelor, în concordanță cu legislația națională și UE în
vigoare.
Studiul de fezabilitate, cuprinde investițiile prioritare ale proiectului, care împreună
cu valoarea lor sunt cuprinse în Anexa 1, la prezenta.
Alături de acest studiu, s-au elaborat și aprobat
de către Consiliul tehnico - economic al S.C. Compania Aquaserv S.A. Tîrgu
Mureș Indicatorii tehnico-economici ai proiectului, așa cum sunt prevăzuți în
Procesul verbal de avizare CTE nr. 15, din 22 septembrie 2010. Indicatorii sunt
cuprinși în Anexa 2 la prezenta, împreună cu valoarea co-finanțării aferentă
fiecărei autorități ale administrației publice locale din cadrul proiectului,
cât și cea pentru Consiliul Județean Mureș (care va fi co - finanțatorul pentru
investițiile: reabilitare aducțiune
Voiniceni - Sărmaș, construire aducțiune Band - Pănet, construire aducțiune
Valea Nirajului).
Valoarea co-finanțării aferentă fiecărei autorități
ale administrației publice locale este urmatoarea:
Autoritatea
Publica Locala |
Valoare
Lucrări Euro |
Pondere - % |
Procent de
co-finanțare din Buget Local (Euro) |
Tirgu Mures |
23,190,782 |
20.92% |
415,950 |
Reghin |
10,700,514 |
9.65% |
191,924 |
Sighisoara |
10,816,914 |
9.76% |
194,012 |
Tirnaveni |
13,715,401 |
12.37% |
245,999 |
Ludus |
18,377,445 |
16.57% |
329,618 |
Iernut |
7,660,578 |
6.91% |
137,400 |
Cristuru Secuiesc |
4,031,581 |
3.64% |
72,310 |
Consiliul Județean |
22,382,750 |
20.19% |
401,457 |
TOTAL PROIECT |
110,875,965 |
100.00% |
1,988,671 |
În vederea implementării acestui proiect major în
sectorul de apă, consultantul SC EPTISA
SRL a elaborat Analiza Cost Beneficiu (CBA), o componenta a Aplicației pentru
obținerea fondurilor de coeziune. Prin Analiza Cost-Beneficiu se
stabilesc conditiile de finantare a proiectului.
Din aceasta Analiza
Cost-Beneficiu a rezultat un imprumut posibil de suportat de catre SC Compania
Aquaserv SA și un scenariu de evolutie a
preturilor și tarifelor pentru serviciile publice de apa canal care sa permita,
pe langa acoperirea tuturor costurilor de operare, rambursarea acestui imprumut
precum și a celor deja existente. Preturile și tarifele astfel calculate au la
baza un anumit numar de populatie conectata la sistemele de alimentare cu apa
și canalizare și un anumit consum pe locuitor, tinand cont și de gradul de
suportabilitate.
Prin urmare, modificarea tarifară necesară este
cuprinsă în Politica tarifară, Anexa 3 la
prezenta.
Operatorul regional, Asociația de Dezvoltare
Intercomunitară AQUA INVEST și Unitățile Administrativ-teritoriale vor trebui
sa colaboreze în vederea atingerii gradului de conectare la serviciile de
apă/canalizare prevăzut în Aplicație.
În sensul atingerii gradului de
conectare se vor identifica și propune măsuri de reglementare legislative la
nivel național și se vor lua alte măsuri la nivel local de către ADI
AQUAINVEST, Consiliile Locale și Consiliul Județean Mureș. În situația
neatingerii veniturilor prognozate ale operatorului datorate nerealizării
gradului de conectare și a consumului specific de apă pe locuitor prevăzute în
Aplicație, se va impune aplicarea
prevederilor Contractului de delegare a gestiunii cu privire la revizuirea
prețurilor și tarifelor serviciilor de apă și canalizare.
În concluzie, importanța derulării și aprobării
acestui proiect, constă în următoarele:
1.
Oportunitatea accesării acestor fonduri europene (cu schema de finanțare
prezentată mai sus), ținând cont de faptul că, aplicația va fi transmisă în
luna noiembrie 2010 spre aprobare
2.
Co-finanțarea aferentă fiecărei autorități al administrației publice
locale din cadrul proiectului, prezentată în anexa 2, este infimă față de
valoarea contractelor care se vor încheia, și pe care fiecare autoritate
implicată ar trebui să o obțină din alte surse, altele decât bugetul local, dat
fiind contextul nefavorabil economico-social prezent în România.
3.
TVA aferent valorii lucrărilor se suportă de la bugetul de stat, care de
altfel ar fi în sarcina autorităților publice locale ca viitori proprietari ai
bunurilor realizate prin proiect.
4.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 175/2010 sunt create premisele pentru
garantarea de către stat în proporție de maxim 80% a împrumutului care va fi
angajat de Operatorul regional, garantare care ar fi de altfel integral în
sarcina autorităților publice locale. Suma efectiva de garantat de către
Consiliile Locale se va putea determina la contractarea împrumutului în funcție
de procentul care se aproba a fi garantat de Stat și condițiile băncii privind
garantarea dobânzilor și comisioanelor de plătit.
5.
Respectarea termenilor privind conformarea României la cerințele Uniunii
Europene, (respectiv a Județului Mureș), în ceea ce privește calitatea apei
rezultate din Stația de tratare apă, calitatea apei ce se întoarce în emisar
după epurarea apelor uzate în Stația de epurare, creșterea gradului de
acoperire al conectărilor la rețelele de distribuție apă potabilă și de
colectare ape uzate, dezvoltarea infrastructurii pe domeniu, creșterea
nivelului de trai și dezvoltarea durabilă a serviciului la autoritatea
beneficiară.
Având în vedere cele arătate mai sus, propunem
aprobarea Studiului de fezabilitate, a Indicatorilor tehnico-economici, a
co-finanțarea, precum și a planului de evoluție al tarifelor, aferente
proiectului Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în
județul Mureș, cuprinse în anexele 1, 2 și 3 la prezentul proiect de hotărâre.
Director,
Valer BĂȚAGA
Întocmit:
șef serviciu Călin Suciu
Văzut:
director Viorel IOSIB