CAPITOLUL XII

ORGANIZAREA INTERVENŢIEI LA INCENDII

(SERVICII VOLUNTARE ŞI PRIVATE PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ)

 

12.1.Criterii de performanţă privind structura organizatorică şi dotarea

 serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă

 

12.1.1. Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale asigură aplicarea criteriilor de performanţă.

12.1.2. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean controlează, în condiţiile legii, modul de aplicare a criteriilor de performanţă.

12.1.3. Serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, denumite în continuare servicii voluntare, se constituie, potrivit legii, în comune, oraşe şi municipii, în subordinea consiliilor locale.

12.1.4.  Termenii folosiţi în prezentul capitol au următorul înţeles:

    a) sector de competenţă - unitatea administrativ-teritorială pe a cărei rază serviciul voluntar îşi îndeplineşte atribuţiile legale;

    b) grupă de intervenţie - structură formată din personal voluntar şi angajat care încadrează o autospecială de intervenţie;

    c) echipă specializată - structură de intervenţie care are în compunere minimum 3 persoane, specializată în anumite tipuri de intervenţii;

    d) timp mediu de alertare - intervalul mediu cuprins între momentul alarmării în caz de situaţie de urgenţă şi cel al constituirii formaţiei de deplasare în vederea intervenţiei;

    e) timp de răspuns - intervalul cuprins între momentul alertării forţelor destinate intervenţiei şi intrarea acestora în acţiune;

    f) capacitate de răspuns - potenţialul forţelor destinate intervenţiei de a rezolva o situaţie de urgenţă.

 

12.2. Sectoarele de competenţă ale serviciilor voluntare

 

12.2.1. Serviciul voluntar îşi îndeplineşte atribuţiile, în condiţiile legii, într-un sector de competenţă stabilit cu acordul inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean

12.2.2. Teritoriul fiecărui sector de competenţă trebuie să fie acoperit, din punct de vedere al intervenţiei, în timpul de răspuns stabilit, cu cel puţin o autospecială de intervenţie.

12.2.1. Până la asigurarea dotării la nivelul prevăzut de reglementările în vigoare, consiliile locale încheie, în mod obligatoriu, contracte sau convenţii de intervenţie cu alte consilii locale sau cu operatorii economici care au constituite servicii voluntare/private dotate cu autospeciale de intervenţie.

12.3. Criterii privind organizarea serviciilor voluntare

 

12.3.1. Constituirea, dimensionarea şi dotarea structurilor serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă se fac pe baza următoarelor criterii:

    a) numărul de gospodării/locuinţe individuale din sectorul de competenţă;

    b) tipurile de riscuri identificate în profil teritorial.

 12.3.2. Dotarea serviciilor voluntare cu autospeciale pentru stingerea incendiilor se face avându-se în vedere ca o autospecială de intervenţie să revină la cel mult 2000 de gospodării/locuinţe individuale.

12.3.3. Serviciul voluntar este condus de un şef, profesionist în domeniu, şi are în componenţă, în mod obligatoriu, următoarele structuri:

    a) un compartiment pentru prevenire;

    b) una sau mai multe formaţii de intervenţie, salvare şi prim ajutor, denumite în continuare formaţii de intervenţie.

12.3.4. Pentru efectuarea lucrărilor de întreţinere, a reviziilor şi reparaţiilor la mijloacele de intervenţie din dotare, serviciile voluntare pot să îşi organizeze ateliere proprii de reparaţii.

12.3.5. Compartimentul pentru prevenire are ca principale atribuţii prevenirea producerii unor situaţii de urgenţă, prin acţiuni de îndrumare şi control în localităţile în care îşi desfăşoară activitatea.

12.3.6. Formaţia de intervenţie este o structură specializată, constituită în vederea limitării şi înlăturării urmărilor situaţiilor de urgenţă.

12.3.7. Formaţia de intervenţie are în compunere grupe de intervenţie şi/sau echipe specializate.

12.3.8. Grupele de intervenţie se organizează în funcţie de atribuţiile pe care le au, precum şi în raport cu categoriile şi tipurile de autospeciale folosite pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.

12.3.9. Echipele specializate sunt constituite în funcţie de tipurile de riscuri identificate în sectorul de competenţă, pe următoarele domenii principale: incendii, înştiinţare-alarmare, cercetare-căutare, deblocare-salvare, sanitar, evacuare, protecţie chimică, radiologică, biologică şi nucleară, transmisiuni şi suport logistic.

12.3.10. Dotarea grupelor de intervenţie şi echipelor specializate este prevăzută în anexa nr. 1 din prezentul capitol..

 

12.4. Criterii operaţionale ale serviciilor voluntare

 

      12.4.1.  La amplasarea în teritoriu a formaţiilor de intervenţie ale serviciului voluntar se ţine seama de timpul mediu de alertare: în funcţie de anotimp şi de ora la care s-a produs situaţia de urgenţă - 5 - 10 minute.     

12.4.2. Timpul de răspuns are următoarele limite maxime:

     a. la operatorii economici, din subordinea consiliului local, care prezintă risc ridicat - 15 minute;

     b. în cel mai îndepărtat punct al sectorului de competenţă stabilit - 20 de minute;

     c. în celelalte localităţi sau la ceilalţi operatori economici cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie - 30 de minute.

12.4.3. Criteriile operaţionale prevăzute mai sus, respectiv timpul mediu de alertare şi timpul de răspuns, se corelează, după caz, cu criteriul complementarităţii dat de existenţa în sectorul de competenţă a serviciilor private pentru situaţii de urgenţă.

12.4.4. Derularea intervenţiei se face gradual, după caz, astfel:

    a) alarmarea serviciului voluntar, concomitent cu anunţarea/alertarea structurilor profesioniste de intervenţie ale inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean, precum şi a serviciului privat/voluntar cu care s-a încheiat un contract/o convenţie de intervenţie;

    b) intervenţia propriu-zisă efectuată de serviciile voluntare;

    c) sprijinul acordat intervenţiei (în tehnică şi personal specializat) de către serviciul privat/voluntar cu care s-a încheiat un contract/o convenţie de intervenţie;

    d) sprijinul acordat intervenţiei (în tehnică şi personal specializat) de către structurile profesioniste.

12.4.5. Serviciul de urgenţă voluntar solicită în sprijin intervenţia serviciilor de urgenţă private şi a celor voluntare cu care a încheiat contracte/convenţii de intervenţie sau, după caz, a serviciilor de urgenţă profesioniste, ori de câte ori amploarea situaţiei de urgenţă depăşeşte capacitatea de răspuns a acestuia.

12.4.6. Pentru asigurarea permanentă a intervenţiei, conducătorul/conducătorii autospecialei/autospecialelor de intervenţie efectuează serviciul în ture, conform regulamentului propriu de organizare şi funcţionare.

 

12.5. Clasificarea serviciilor voluntare

 

 12.5.1. Serviciile voluntare se clasifică în funcţie de componenta preventivă, de dotare şi de tipul intervenţiei, astfel:

    a) serviciu de categoria I - având în formaţia de intervenţie doar echipe specializate, pe tipuri de riscuri;

    b) serviciu de categoria a II-a - având în formaţia de intervenţie grupe care încadrează autospeciale, altele decât cele pentru stingerea incendiilor, precum şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;

    c) serviciu de categoria a III-a - având în formaţia de intervenţie grupe de intervenţie, dintre care una încadrează o autospecială pentru stingerea incendiilor, şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;

    d) serviciu de categoria a IV-a - având în formaţia de intervenţie grupe de intervenţie, dintre care cel puţin două încadrează autospeciale pentru stingerea incendiilor, şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri.    

12.5.2. Toate categoriile de servicii voluntare au în compunere, în mod obligatoriu, un compartiment pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă.

 

12.6. Criterii privind încadrarea cu personal a serviciilor voluntare

  

12.6.1. Serviciul voluntar se încadrează cu personal angajat şi cu personal voluntar. 

12.6.2. Personalul angajat şi cel voluntar trebuie să corespundă cerinţelor de pregătire fizică şi psihică şi să aibă aptitudinile necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice.

12.6.3. În serviciul voluntar, funcţiile de şef serviciu şi conducător autospeciale se încadrează, în mod obligatoriu, cu personal angajat.

12.6.4. La încadrare şi anual personalul serviciului voluntar este supus controlului medical, în condiţiile legii.

12.6.5. Personalul angajat trebuie să aibă calificarea necesară, conform reglementărilor în vigoare.

12.6.6. Funcţiile personalului din serviciul voluntar sunt următoarele:

    a) şef serviciu;

    b) şef compartiment pentru prevenire;

    c) specialist pentru prevenire;

    d) şef formaţie intervenţie, salvare şi prim ajutor;

    e) şef grupă de intervenţie;

    f) şef echipă specializată;

    g) servant;

    h) conducător autospeciale.

    12.6.7. Promovarea personalului se face ierarhic, începând cu funcţia de bază, în condiţiile legii.

    12.6.8. Numărul specialiştilor (personalului compartimentului) pentru activitatea de prevenire se stabileşte astfel:

    a) pentru instituţiile publice şi operatorii economici din subordinea consiliilor locale, un specialist;

    b) în mediul rural, pentru 200 de gospodării cetăţeneşti, un specialist;

    c) în mediul urban, pentru 500 - 1.000 de locuinţe individuale sau gospodării, un specialist.

    12.6.9. Grupele de intervenţie se încadrează cu personal stabilit conform prevederilor instrucţiunilor şi cărţilor tehnice de utilizare a autospecialelor.

 

12.7. Criterii privind dotarea serviciilor voluntare

 

    12.7.1. Pentru realizarea şi menţinerea unei capacităţi de răspuns optime, dotarea serviciului voluntar trebuie să asigure:

    a) acoperirea riscurilor potenţiale din sectorul de competenţă, atât din punct de vedere preventiv, cât şi din punct de vedere operaţional;

    b) executarea oportună a misiunilor şi operaţiunilor specifice;

    c) corelarea performanţelor tehnice ale mijloacelor de intervenţie cu specificul şi gradul de dificultate ale situaţiei de urgenţă, în vederea exploatării cu eficienţă maximă a acestora;

    d) crearea condiţiilor necesare pentru pregătirea şi antrenamentul personalului.

12.7.2. Sediile şi utilităţile necesare serviciilor voluntare, precum şi spaţiile adecvate pentru pregătirea de specialitate a personalului, gararea, adăpostirea şi întreţinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor sunt puse la dispoziţie de consiliile locale, în condiţiile legii.

    Spaţiile prevăzute se dotează cu telefon şi mijloace de alarmare şi alertare, instalaţii utilitare, mijloace de pregătire, cu materiale de birotică şi de acordare a primului ajutor medical.

12.7.3. În funcţie de necesităţi, dotarea se completează cu alte categorii de bunuri materiale utile îndeplinirii atribuţiilor serviciului.

12.7.4. Personalul serviciilor voluntare se antrenează, după caz:

    a) în poligoanele de antrenament proprii, dotate cu aparate, utilaje, aparatură şi echipamente specifice intervenţiei în situaţii de urgenţă, inclusiv pentru concursurile profesionale;

    b) în poligoanele de antrenament ale inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti sau ale serviciilor private, în baza unor protocoale.

12.7.5. Întreţinerea şi repararea autospecialelor şi utilajelor serviciilor voluntare se fac, după caz, în ateliere proprii dotate cu utilaje şi scule adecvate lucrărilor executate sau de către alte persoane fizice ori juridice atestate, conform legii, pentru activităţile respective.

12.7.6. Pentru colaborare la acţiunile de limitare şi înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă, consiliile locale care au constituite servicii voluntare pot încheia protocoale cu asociaţiile profesionale şi organizaţiile neguvernamentale cu atribuţii în domeniu.

12.7.7. Criteriile specifice care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale a serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă sunt prezentate în anexa nr. 2 din prezentul capitol..

12.7.8. Documentele de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă sunt prezentate în anexa nr. 3 din prezentul capitol..

12.7.9. Serviciile voluntare îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul local, cu avizul inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean.

    Structura-cadru a regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă este prevăzută în anexa nr. 4 din prezentul capitol..

   

12.8. Statutul personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare

           

12.8.1. Prezentul statut reglementează selecţionarea, promovarea şi facilitarea participării personalului voluntar, în spiritul solidarităţii civice, la acţiunile organizate de autorităţile administraţiei publice locale în cadrul serviciilor de urgenţă voluntare, precum şi drepturile şi obligaţiile acestuia.

12.8.2. În sensul prezentului statut, prin voluntariat se înţelege activitatea de interes public desfăşurată benevol de persoane fizice în serviciile publice de urgenţă voluntare, în cadrul unor raporturi juridice, altele decât raportul juridic de muncă.

12.8.3. Beneficiar al voluntariatului este comunitatea în folosul căreia se desfăşoară activitatea de voluntariat, reprezentată de consiliul local care a constituit, potrivit legii, serviciul public voluntar pentru situaţii de urgenţă, denumit în continuare serviciu de urgenţă voluntar.

12.8.4. Consiliul local în subordinea căruia funcţionează serviciul de urgenţă voluntar încheie contract de voluntariat cu fiecare persoană selecţionată, în condiţiile prezentului statut.

12.8.5. Principiile care stau la baza exercitării voluntariatului în serviciile de urgenţă sunt:

    a) implicarea activă a voluntarului în viaţa comunităţii;

    b) selecţionarea voluntarilor, fără discriminări, pe baza egalităţii de şanse;

    c) participarea ca voluntar numai pe baza consimţământului scris, exprimat prin semnarea contractului de voluntariat;

    d) încadrarea şi promovarea voluntarului conform pregătirii şi, respectiv, rezultatelor obţinute în cadrul serviciului de urgenţă voluntar;

    e) asumarea liber consimţită de către voluntar a suportării riscurilor pe care le presupune activitatea în serviciul de urgenţă voluntar.

 

             12.9.Condiţii de încadrare a personalului voluntar în serviciile de urgenţă voluntare

 

  12.9.1. Persoana care solicită să se încadreze ca voluntar în serviciile de urgenţă voluntare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

    a) să aibă domiciliul în unitatea administrativ-teritorială reprezentată de consiliul local al municipiului, oraşului/sectorului sau comunei, beneficiar al voluntariatului;

    b) să aibă vârsta cuprinsă între 18 ani şi 50 de ani;

    c) să fie apt din punct de vedere medical;

    d) să posede documentele care să îi ateste pregătirea în specializarea pentru care încheie contractul de voluntariat;

    e) să nu fi fost condamnat pentru săvârşirea de infracţiuni cu intenţie;

    f) să nu fi pierdut anterior calitatea de voluntar în serviciul de urgenţă voluntar în condiţiile art. 12.11.5. lit. c).

    12.9.2. La încheierea contractului de voluntariat au prioritate persoanele care:

    a) au satisfăcut serviciul militar în termen sau cu termen redus, în specialităţile: pompieri, protecţie civilă, geniu, transmisiuni, chimie, medicină, marină;

    b) au absolvit cursurile specifice adaptării la misiuni şi la executarea acţiunilor de intervenţie în situaţii de urgenţă/dezastre.

    12.9.3. Promovarea personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare se face pe baza criteriilor de performanţă stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, potrivit legii.

 

12.10.Contractul de voluntariat

 

    12.10.1. Voluntariatul se desfăşoară pe baza unui contract, încheiat în formă scrisă, sub sancţiunea nulităţii absolute, între voluntar şi beneficiarul voluntariatului, în condiţiile libertăţii contractuale a părţilor şi cu respectarea dispoziţiilor prezentului statut.

    12.10.2. Contractul de voluntariat se încheie în două exemplare originale, dintre care unul se înmânează voluntarului, iar cel de-al doilea se păstrează în evidenţa beneficiarului voluntariatului.

    12.10.3. Contractul de voluntariat se încheie pe perioadă de 5 ani şi se reînnoieşte tacit dacă nici una dintre părţi nu îşi exprimă în scris intenţia de denunţare a contractului cu 15 zile înainte de expirarea termenului pe care a fost încheiat.

    12.10.4. Primul contract de voluntariat cuprinde o perioadă de probă de 3 - 6 luni, inclusă în durata totală a acestuia, care se finalizează prin teste şi verificări practice. În perioada de probă părţile pot rezilia contractul din proprie iniţiativă.

    12.10.5. Contractul cu persoanele care nu promovează testele şi verificările prevăzute la pct.12.10.4. se reziliază de plin drept.

    12.10.6. Modelul contractului de voluntariat este prezentat în anexa nr. 5.

    12.10.7. Beneficiarul voluntariatului are obligaţia să informeze semestrial instituţiile şi operatorii economici ai căror salariaţi fac parte din serviciul de urgenţă voluntar despre programul şi activităţile de pregătire ale acestora.

    12.10.8. Instituţiile şi operatorii economici vor facilita salariaţilor prevăzuţi la articolul precedent participarea la activităţile de pregătire şi de intervenţie ale serviciului de urgenţă voluntar.

           

12.11. Drepturi şi obligaţii ale personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare

 

        12.11.1. Principalele drepturi de care beneficiază voluntarul din serviciile de urgenţă voluntare sunt:

    a) participarea activă la elaborarea şi derularea programelor în domeniul situaţiilor de urgenţă;

    b) încadrarea în serviciu pe funcţii corespunzătoare pregătirii sale profesionale;

    c) asigurarea de către beneficiarul voluntariatului a desfăşurării activităţilor în condiţiile legale de protecţie a muncii, în funcţie de natura şi de caracteristicile activităţii respective;

    d) asigurarea, de către beneficiarul voluntariatului, în condiţiile legii, împotriva riscurilor de accident şi de boală ce decurg din natura activităţii, cu plata primelor de asigurare de către beneficiarul voluntariatului; în lipsa asigurării sau în cazul neplăţii primelor de asigurare, costul prestaţiilor medicale se suportă integral de către beneficiarul voluntariatului;

    e) eliberarea de către beneficiarul voluntariatului a unui certificat nominal care să ateste calitatea de voluntar în serviciul de urgenţă voluntar, conform modelului prezentat în anexa nr. 6;

    f) rambursarea de către beneficiarul voluntariatului, în condiţiile convenite în contract, potrivit prezentului statut, a cheltuielilor efectuate de personalul voluntar pentru realizarea activităţii de intervenţie;

    g) durata timpului de lucru stabilită în condiţiile prezentului statut şi cu respectarea duratei timpului de muncă prevăzut de art. 108 şi următoarele din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, să nu afecteze sănătatea şi resursele psihofizice ale voluntarului;

    h) păstrarea locului de muncă şi a drepturilor salariale la instituţia/operatorul economic la care este angajat, pe perioada în care participă la intervenţii, cursuri de pregătire sau concursuri profesionale;

    i) control medical anual, asigurat gratuit de consiliul local care a înfiinţat serviciul de urgenţă voluntar;

    j) gratuităţi pe mijloacele de transport în comun, aflate sub autoritatea beneficiarului voluntariatului şi/sau în baza contractelor încheiate de acesta cu societăţile private;

    k) uniformă, echipament de protecţie, aparatură şi mijloace de înştiinţare, asigurate gratuit de beneficiarul voluntariatului;

    l) despăgubirea corespunzătoare, de către beneficiarul voluntariatului, în cazul în care pe timpul intervenţiei i s-a degradat îmbrăcămintea ori alte bunuri personale;

    m) exonerarea de răspunderea materială pentru daunele produse pe timpul acţiunilor de intervenţie executate cu respectarea procedurilor specifice;

    n) dreptul la antidot adecvat naturii mediului de lucru pe timpul intervenţiei, asigurat de beneficiarul voluntariatului sau de beneficiarul intervenţiei;

    o) hrană gratuită, în echivalentul a cel puţin 2.000 de calorii/zi, în cazul operaţiunilor de peste 4 ore, asigurată de beneficiarul voluntariatului sau de beneficiarul intervenţiei;

    p) drepturi de deplasare, cazare şi diurnă pe timpul cât se află la cursuri de pregătire şi concursuri profesionale organizate în afara localităţii în care funcţionează serviciul de urgenţă voluntar, acordate de beneficiarul voluntariatului, conform legii;

    q) compensaţii în bani pentru timpul efectiv de lucru prestat la intervenţii şi la celelalte activităţi prevăzute în programul serviciului de urgenţă voluntar; cuantumul orar al compensaţiei acordate voluntarului se stabileşte şi se achită de consiliul local, diferenţiat pe categorii de funcţii, şi nu poate fi mai mic decât cuantumul orar calculat la valoarea salariului lunar minim pe economie.

    

   12.11.2. Principalele obligaţii ale voluntarului din serviciul de urgenţă voluntar sunt următoarele:

    a) să respecte cu stricteţe clauzele contractului de voluntariat;

    b) să îndeplinească sarcinile primite şi atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat de beneficiarul voluntariatului;

    c) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor la care are acces în cadrul activităţii de voluntariat;

    d) să respecte timpul de prezentare în caz de alertă la locul stabilit de beneficiarul voluntariatului;

    e) să participe la cursurile de instruire organizate sau stabilite de beneficiarul voluntariatului;

    f) să utilizeze în condiţii de eficienţă, eficacitate şi economicitate bunurile aflate în folosinţa serviciului de urgenţă voluntar şi să acţioneze pentru păstrarea mijloacelor tehnice din dotarea acestuia în perfectă stare de funcţionare;

    g) să sesizeze organele în drept despre neregulile din domeniul de activitate constatate în sectorul de competenţă;

    h) să fie respectuos, cuviincios şi corect în relaţiile cu personalul serviciului de urgenţă voluntar şi să dovedească solicitudine şi respect faţă de orice persoană;

    i) să acorde sprijin colegilor pe timpul executării misiunilor şi intervenţiilor;

    j) să fie disciplinat şi să dovedească probitate profesională şi morală în întreaga activitate;

    k) prin întregul său comportament să se arate demn de consideraţia şi încrederea impuse de statutul de voluntar;

    l) să îşi probeze calitatea de voluntar, în exercitarea atribuţiilor specifice, cu legitimaţia eliberată de beneficiarul voluntariatului, al cărei model este prezentat în anexa nr. 7.

 

  12.11.3. Personalul voluntar din serviciile de urgenţă voluntare are obligaţia să poarte uniformă, echipament de protecţie şi însemne distinctive, ale căror descriere, condiţii de acordare şi folosire se stabilesc prin regulamentul elaborat de Ministerul Administraţiei şi Internelor, aprobat prin hotărâre a Guvernului şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.   

12.11.4. Pentru acte de eroism, curaj şi devotament în executarea unor misiuni, precum şi pentru merite deosebite în îndeplinirea îndatoririlor ce îi revin, personalului voluntar i se pot acorda următoarele recompense morale şi materiale:

    a) mulţumiri verbale şi scrise;

    b) scrisori de mulţumire personale sau adresate instituţiei ori operatorului economic care are calitatea de angajator în raport cu voluntarul;

    c) evidenţierea în mass-media locale şi centrale a acţiunilor întreprinse de voluntar;

    d) citarea prin ordin de zi al inspectorului şef al inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă sau al inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă;

    e) acordarea, în condiţiile legii, de titluri onorifice, decoraţii şi premii în obiecte sau bani.

    12.11.5. Pentru abateri de la regulile de disciplină, neîndeplinirea îndatoririlor sau a condiţiilor contractuale personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare i se pot aplica următoarele sancţiuni:

    a) avertisment;

    b) suspendarea dreptului de a activa în cadrul serviciului de urgenţă voluntar, precum şi a drepturilor aferente, pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 6 luni, în funcţie de gravitatea abaterii;

    c) rezilierea contractului.

 

12.12. Încetarea contractului de voluntariat

 

    12.12.1. Contractul de voluntariat încetează de drept când voluntarul împlineşte vârsta de 55 de ani, nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.12.9.1 lit. a), c) şi e), precum şi în caz de deces.

    12.12.2. O prelungire a contractului menţionat la articolul precedent cu un an, reînnoibilă de maximum 4 ori, poate fi acordată voluntarului, în baza solicitării scrise a acestuia, însoţită de certificatul medical care să ateste starea de sănătate.

12.12.3. După încetarea contractului de voluntariat, voluntarul poate îndeplini funcţii onorifice şi/sau activităţi de consultanţă în cadrul serviciului de urgenţă voluntar.

12.12.4. Dacă pe parcursul executării contractului de voluntariat intervine, independent de voinţa părţilor, o situaţie de natură să îngreuneze executarea obligaţiilor ce revin voluntarului, contractul va fi renegociat, iar dacă situaţia face imposibilă executarea în continuare a contractului, acesta este reziliat de plin drept.

12.12.5. Renegocierea contractului de voluntariat se face la cererea scrisă a uneia dintre părţi, formulată în termen de 15 zile de la data la care a intervenit situaţia prevăzută la art. 12.12.4.

12.12.6. Denunţarea unilaterală a contractului de voluntariat are loc din iniţiativa voluntarului sau a beneficiarului voluntariatului, cu un preaviz de 15 zile, cu obligaţia prezentării motivelor.

12.12.7. Litigiile izvorâte din încheierea, modificarea, executarea sau încetarea contractului de voluntariat sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti, dacă părţile la contract nu le pot rezolva pe cale amiabilă.

12.12.8. Executarea obligaţiilor contractuale ce revin voluntarului din serviciul de urgenţă voluntar nu se poate face prin reprezentare.

12.12.9. Răspunderea pentru neexecutarea sau pentru executarea necorespunzătoare a contractului de voluntariat este supusă regulilor prevăzute de Codul civil.

12.12.10. Activitatea de voluntar într-un serviciu de urgenţă voluntar este incompatibilă cu exercitarea funcţiilor de primar, viceprimar, secretar al primăriei şi consilier local.

   

12.12.11. Şeful serviciului de urgenţă voluntar ţine, pentru întregul personal voluntar, un dosar individual care cuprinde toate documentele referitoare la contractul de voluntariat, încadrare, avize, renegocierea şi încetarea activităţii, situaţia medicală, precum şi recompensele şi sancţiunile.

 

12.13. Criterii de performanţă privind constituirea, încadrarea şi dotarea serviciilor private pentru situaţii de urgenţă

 

    12.13.1. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă controlează respectarea criteriilor de performanţă.

12.13.2.   Serviciile private pentru situaţii de urgenţă, denumite în continuare servicii private, se constituie, conform legii, astfel:

    a) în cadrul operatorilor economici şi instituţiilor publice, ca servicii proprii;

    b) ca societăţi comerciale prestatoare de servicii.

    12.13.3. Termenii folosiţi în prezentul capitol au următoarele înţelesuri:

    a) echipaj/grupă de intervenţie - structură încadrată cu personal voluntar sau/şi angajat care deserveşte o autospecială ori un utilaj mobil;

    b) echipă specializată - structură specializată pentru anumite tipuri de intervenţie;

    c) timp de alertare - intervalul mediu cuprins între momentul alarmării şi cel al constituirii formaţiei de intervenţie, în vederea deplasării;

    d) timp de răspuns - intervalul cuprins între momentul alertării forţelor destinate intervenţiei şi intrarea acestora în acţiune;

    e) capacitate de răspuns - potenţialul forţelor de intervenţie de a rezolva o situaţie de urgenţă.

 12.13.4. Serviciul privat îşi îndeplineşte atribuţiile legale într-un sector de competenţă stabilit cu avizul inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă.

 12.13.5. Sectorul de competenţă cuprinde în mod obligatoriu teritoriul operatorului economic sau al instituţiei publice care a constituit serviciul privat.

12.13.6. Avizarea sectorului de competenţă se va face pe baza următoarelor documente:

    a) actul de constituire cu organigrama şi numărul de personal ale serviciului privat;

    b) regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului privat;

    c) planurile sau schiţele operatorilor economici/instituţiilor publice/localităţilor din sectorul de competenţă pe care sunt marcate sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile şi zonele vulnerabile la riscuri;

    d) planul de analiză şi acoperire a riscurilor, pentru localităţile cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie;

    e) planurile de răspuns;

    f) contractele sau convenţiile de intervenţie;

    g) tabelul cu materialele şi tehnica existentă în dotare.

 

12.14. Criterii privind organizarea serviciilor private

  

12.14.1. Constituirea şi dimensionarea structurilor serviciilor private se fac pe baza următoarelor criterii:

    a) concluziile rezultate din scenariile de securitate la incendiu;

    b) măsurile stabilite în Planul de analiză şi acoperire a riscurilor;

    c) natura şi volumul prestărilor de servicii ce urmează a fi efectuate în baza contractelor sau convenţiilor încheiate.

12.14.2. Serviciul privat este condus de către un şef, profesionist în domeniu, şi are în componenţă, după caz, următoarele structuri:

    a) compartiment sau specialişti pentru prevenire, care include şi compartimentul de protecţie civilă pentru operatorii economici a căror activitate intră sub incidenţa Hotărârii Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase;

    b) una sau mai multe formaţii de intervenţie, salvare şi prim ajutor, denumite în continuare formaţii de intervenţie;

    c) dispecerat;

    d) ateliere de reparaţii şi întreţinere.

  12.14.3. Compartimentul/specialiştii pentru prevenire are/au ca principale atribuţii prevenirea producerii unor situaţii de urgenţă, îndrumare şi control în cadrul operatorilor economici sau al instituţiilor publice în care îşi desfăşoară activitatea.

12.14.4.Planificarea, organizarea, pregătirea şi desfăşurarea activităţii de prevenire se fac pe baza regulamentului aprobat prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 160/2007.

12.14.5. (1) Formaţia de intervenţie este o structură specializată, constituită în vederea limitării şi înlăturării urmărilor situaţiilor de urgenţă.

    (2) Formaţia de intervenţie are în compunere echipaje/grupe de intervenţie şi/sau echipe specializate.

    (3) Echipajele/grupele de intervenţie se constituie în funcţie de specialitatea pe care o au, precum şi în raport de categoriile şi tipurile de autospeciale şi utilaje mobile utilizate pentru îndeplinirea atribuţiilor.

    (4) Echipele specializate sunt constituite, în funcţie de tipurile de riscuri identificate în sectorul de competenţă, pe următoarele domenii principale: incendiu, protecţie chimică, biologică, radiologică şi nucleară, sanitar, cercetare-observare, deblocare-salvare, adăpostire, transmisiuni-alarmare, evacuare, pirotehnic şi suport logistic.

    (5) Dotarea echipajelor/grupelor de intervenţie şi a echipelor specializate este prezentată în anexa nr. 8, care face parte integrantă din prezentele criterii de performanţă.

    (6) Serviciile private organizate de operatorii economici care lucrează cu material exploziv au în structură şi echipe pirotehnice.

    12.14.6. Dispeceratul se constituie în mod obligatoriu la serviciile private constituite ca societăţi comerciale şi la serviciile private de categoriile a IV-a şi a V-a în vederea gestionării apelurilor de urgenţă şi monitorizării sistemelor automate de protecţie.

12.14.7. Lucrările de reparaţii şi întreţinere curente la mijloacele şi autospecialele din dotarea serviciilor private se pot face atât în ateliere proprii, cât şi la societăţi de profil, în baza contractelor încheiate în acest sens.

 

12.15. Criterii operaţionale ale serviciilor private pentru situaţii de urgenţă

 

  12.15.1. La amplasarea în teritoriu a formaţiilor de intervenţie ale serviciului privat de la instituţie/operator economic se are în vedere ca valorile timpilor operativi de intervenţie să corespundă valorilor stabilite prin planurile de intervenţie şi timpilor de răspuns, în funcţie de riscurile identificate în sectorul de competenţă.

12.15.2. În funcţie de suprafaţa sectorului de competenţă, formaţiunile de intervenţie din cadrul aceluiaşi serviciu privat pot avea sedii amplasate în locuri diferite.

12.15.3.  Conducerea intervenţiei serviciului privat se asigură de către conducătorul instituţiei publice sau de către administratorul operatorului economic, respectiv de către persoanele desemnate de aceştia.

12.15.4. Personalul formaţiei de intervenţie şi al dispeceratului execută serviciul în schimburi sau în ture, în funcţie de specificul activităţilor operatorului economic ori instituţiei publice.

 

12.16. Clasificarea serviciilor private

  

 12.16.1. Serviciile private se clasifică în funcţie de structură, astfel:

    a) serviciu de categoria I - numai compartiment/specialişti pentru prevenire;

    b) serviciu de categoria a II-a - având în formaţia de intervenţie, salvare şi prim ajutor doar echipe specializate pe tipuri de riscuri, inclusiv cele de supraveghere şi punere în funcţiune a instalaţiilor speciale de prevenire şi stingere a incendiilor;

    c) serviciu de categoria a III-a - având în formaţia de intervenţie, salvare şi prim ajutor un echipaj/o grupă de intervenţie la un utilaj mobil şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;

    d) serviciu de categoria a IV-a - având în formaţia de intervenţie, salvare şi prim ajutor un echipaj/o grupă la o autospecială de intervenţie şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;

    e) serviciu de categoria a V-a - având în formaţia de intervenţie, salvare şi prim ajutor două sau mai multe echipaje/grupe la două sau mai multe autospeciale de intervenţie şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri.

12.16.2.Serviciile private pentru situaţii de urgenţă de categoriile a II-a - a V-a au în mod obligatoriu în compunere compartiment/specialişti pentru prevenire.

12.16.3. La organizarea serviciilor private constituite de operatorii economici care desfăşoară activităţi în domeniul nuclear, pe calea ferată, la metrou, aeroporturi şi porturi maritime sau fluviale se vor aplica reglementările specifice, precum şi criteriile şi recomandările elaborate de organismele internaţionale de profil.

12.16.4. La organizarea serviciilor private constituite pentru intervenţia la exploatările miniere subterane se ţine seama şi de criteriile specifice stabilite de autorităţile abilitate în domeniul respectiv.

 

12.17. Criterii privind încadrarea cu personal a serviciilor private

   

12.17.1. Serviciul privat de la instituţiile publice şi operatorii economici se încadrează astfel:

    a) cu personal angajat;

    b) cu personal voluntar din rândul salariaţilor proprii.

12.17.2. Funcţiile care se încadrează, în mod obligatoriu, cu personal angajat sunt:

    a) şeful serviciului;

    b) conducătorii autospecialelor de intervenţie/mecanicii de motopompă;

    c) servanţii de pe autospecialele de intervenţie, care îndeplinesc funcţii de şef de ţeavă sau execută operaţiuni de descarcerare.

12.17.3. Inspectorul de protecţie civilă şi cadrul tehnic/personalul de specialitate cu atribuţii în domeniul prevenirii împotriva incendiilor se încadrează potrivit legii.

12.17.4. La încadrarea în serviciu, precum şi anual, personalul angajat în formaţiile de intervenţie este supus controlului medical, conform legii.

 12.17.5. Personalul angajat trebuie să aibă calificarea necesară, conform reglementărilor în vigoare.

12.17.6. Numărul de personal ce încadrează echipajele/grupele de intervenţie se stabileşte conform prevederilor instrucţiunilor şi cărţilor tehnice de utilizare a utilajelor şi autospecialelor de intervenţie.

12.17.7. Echipele specializate au în compunere minim 3 persoane, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate.

 

12.18. Criterii privind dotarea serviciilor private

 

    12.18.1. Dotarea serviciilor private cu mijloace tehnice specifice trebuie să asigure:

    a) acoperirea riscurilor potenţiale din sectoarele de competenţă atât din punct de vedere preventiv, cât şi operaţional;

    b) executarea oportună a misiunilor şi operaţiunilor specifice;

    c) corelarea performanţelor tehnice ale mijloacelor de intervenţie cu specificul şi gradul de periculozitate al situaţiei de urgenţă, în vederea unei exploatări optime şi cu eficienţă maximă a acestora;

    d) îndeplinirea criteriilor specifice prevăzute în normele de prevenire şi stingere a incendiilor şi de dotare cu mijloace tehnice, aplicabile în ramurile economice respective, emise în condiţiile legii de ministere sau de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale de specialitate;

    e) pregătirea şi antrenamentul personalului.

12.18.2. Dotarea cu echipamente şi mijloace de intervenţie se face potrivit documentaţiilor tehnice ale investiţiilor întocmite, conform legii, de proiectant.

12.18.3.(1) Sediile serviciilor private sunt puse la dispoziţie de operatorul economic sau de instituţia care le-a constituit şi trebuie să asigure spaţii adecvate pentru personalul din tura de serviciu, pregătirea de specialitate a personalului, gararea, adăpostirea şi întreţinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor şi prestarea serviciilor.

    (2) Spaţiile prevăzute la alin (1) se dotează cu telefon şi mijloace de alarmare şi alertare, instalaţii utilitare, mijloace de pregătire, materiale de birotică şi de acordare a primului ajutor medical.

12.18.4. În funcţie de necesităţi, dotarea se completează cu alte categorii de bunuri materiale utile îndeplinirii atribuţiilor serviciului privat.

12.18.5. Serviciile private îşi amenajează poligoane de antrenament care se dotează cu aparate, utilaje, aparatură şi echipamente specifice intervenţiei în situaţii de urgenţă, inclusiv pentru concursurile profesionale, sau pot folosi poligoanele de antrenament din structura inspectoratelor judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă sau ale altor servicii voluntare sau private, pe baza unor protocoale.

12.18.6. Atelierele se dotează cu utilaje şi scule adecvate lucrărilor de întreţinere şi reparaţii.

12.18.7. Criteriile specifice care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale a serviciului privat sunt prezentate în anexa nr.9, care face parte integrantă din prezentele criterii de performanţă.

12.18.8. Documentele de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii serviciului privat sunt prezentate în anexa nr. 10, care face parte integrantă din prezentele criterii de performanţă.

12.18.9. Serviciile private îşi desfăşoară activitatea pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului privat pentru situaţii de urgenţă.

12.18.10. Structura-cadru a Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului privat pentru situaţii de urgenţă este prezentată în anexa nr. 11, care face parte integrantă din prezentele criterii de performanţă.

 

 

12.19. Criterii specifice pentru serviciile private, constituite  

ca societăţi comerciale prestatoare de servicii

 

    12.19.1.  La constituirea serviciilor private ca societăţi comerciale prestatoare de servicii, pe lângă prevederile anterioare, în părţile care le privesc, se vor respecta următoarele criterii cumulative:

    a) categoria serviciului privat este cel puţin a IV-a;

    b) personalul încadrat trebuie să fie numai angajat;

    c) conducerea intervenţiei se asigură de către şeful serviciului privat sau de către înlocuitorul legal al acestuia;

    d) menţinerea permanentă a operativităţii şi capacităţii de intervenţie stabilite 24 de ore din 24 de ore.

12.19.2. Sectorul de competenţă cuprinde teritoriul operatorilor economici, instituţiilor şi localităţilor cu care serviciul privat a încheiat contracte sau convenţii de intervenţie.

12.19.3. La documentele de organizare şi funcţionare a serviciilor private, prevăzute la art. 12.18.8., se adaugă documentele prevăzute de legislaţia specifică privind înfiinţarea şi funcţionarea societăţilor comerciale.

 

 

 

 

12.20. Regulamentul de planificare, organizare, desfăşurare şi finalizare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi private

 pentru situaţii de urgenţă

 

12.20.1. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene controlează respectarea regulamentului.

12.20.2. Activitatea de prevenire a situaţiilor de urgenţă desfăşurată de către serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, denumită în continuare activitate de prevenire, reprezintă totalitatea acţiunilor specifice planificate şi realizate, potrivit legii, în vederea preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, a protecţiei populaţiei, a mediului, a bunurilor şi valorilor.

12.20.3. Formele activităţii de prevenire sunt:

    a) controlul, asistenţa tehnică de specialitate, verificarea şi informarea preventivă a populaţiei - pentru serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;

    b) controlul, serviciul de rond, supravegherea şi instruirea preventivă - pentru serviciile private pentru situaţii de urgenţă.

12.20.4. Scopurile activităţii de prevenire sunt:

    a) asigurarea respectării prevederilor actelor normative şi ale celorlalte reglementări privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă;

    b) identificarea, evaluarea şi analizarea pericolelor potenţiale prin aprecierea posibilităţilor de apariţie a lor şi a consecinţelor acestora asupra vieţii oamenilor, mediului şi bunurilor materiale;

    c) conştientizarea riscurilor prin schimbul reciproc de informaţii dintre personalul care execută controlul de prevenire, factorii de decizie, personalul angajat şi alte persoane interesate sau implicate;

    d) informarea populaţiei şi a salariaţilor privind pericolele potenţiale, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă.

12.20.5. Activitatea de prevenire se desfăşoară pe baza următoarelor principii:

    a) principiul legalităţii - respectarea legislaţiei privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, indiferent de forma de proprietate a operatorilor economici şi a instituţiilor publice controlaţi/controlate din sectorul de competenţă;

    b) principiul imparţialităţii şi independenţei - în exercitarea atribuţiilor funcţionale, personalul compartimentului sau specialiştii de prevenire sunt obligaţi să aibă atitudine obiectivă şi neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură;

    c) principiul confidenţialităţii - păstrarea de către personalul compartimentului de prevenire a secretului informaţiilor care nu sunt de interes public şi care sunt obţinute în cursul desfăşurării activităţii;

    d) principiul transparenţei - desfăşurarea activităţii într-o manieră deschisă faţă de public, prin care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile fundamentate ştiinţific, de interes public, să constituie regula, iar limitarea accesului la informaţii să constituie excepţia, în condiţiile legii;

    e) principiul continuităţii şi gradualităţii - asigurarea unor controale periodice ale factorilor de risc şi aplicarea unor măsuri din ce în ce mai severe în cazul menţinerii riscului peste nivelele acceptabile.

12.20.6. Personalul compartimentului de prevenire din cadrul serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă urmează anual, pe centre de localităţi, cursuri de specializare şi perfecţionare organizate în condiţiile legii, cu sprijinul inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă.

 

12.21. Planificarea şi organizarea activităţii de prevenire desfăşurată de

serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă

   

12.21.1. Planificarea activităţilor de prevenire se realizează anual, prin Graficul de control şi Graficul de informare publică, pe baza Programului de măsuri în vederea acordării asistenţei pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei şi evidenţei operatorilor economici din subordinea consiliului local şi a instituţiilor publice din sectorul de competenţă, de către şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, şi se aprobă de către primar.

12.21.2. Graficul de control se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, iar câte o xerocopie a acestuia se anexează la carnetele cu constatările rezultate din controale.

12.21.3. Anterior întocmirii graficului de control, şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă repartizează personalului compartimentului de prevenire localităţile, cartierele, operatorii economici şi instituţiile publice ce urmează a fi controlate.

12.21.4. Modelul Graficului de control este prezentat în anexa nr.12.

12.21.5. Graficul de informare publică se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi conţine activităţile de informare a populaţiei, salariaţilor şi elevilor privind pericolele potenţiale la locuinţe şi gospodării, operatorii economici şi instituţiile din subordinea consiliului local, precum şi modul de comportare în situaţii de urgenţă.

12.21.6. La planificarea activităţilor de prevenire pentru sectorul de competenţă se au în vedere:

    a) riscurile identificate din Planul de analiză şi acoperire a riscurilor, frecvenţa şi perioada de manifestare;

    b) concluziile rezultate în urma activităţilor de prevenire anterioare;

    c) organizarea în sectorul de competenţă a unor activităţi tradiţionale, târguri, expoziţii, manifestări cultural-sportive;

    d) concluziile rezultate din evaluarea periodică a situaţiei operative din localitate.

12.21.7. Pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de prevenire, serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă achiziţionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări specifice şi materiale documentare.

12.21.8. La nivelul localităţii, activitatea de prevenire este coordonată de primar.

12.21.9. Organizarea activităţii de prevenire se asigură de către şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire, al cărui număr este dimensionat conform reglementărilor tehnice specifice.

12.21.10. Pe timpul îndeplinirii misiunilor, personalul compartimentului de prevenire îşi face cunoscută calitatea prin legitimaţia de voluntar, emisă în condiţiile legii.

12.22. Planificarea şi organizarea activităţii de prevenire desfăşurată de serviciile private pentru situaţii de urgenţă

 12.22.1. Planificarea activităţilor de prevenire se întocmeşte anual, prin Graficul de control şi Programul serviciului de rond, de către şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă şi se aprobă de către conducătorul instituţiei publice sau de administratorul operatorului economic.

12.22.2. Graficul de control se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă.

12.22.3. Modelul Graficului de control este prezentat în anexa nr.13.

12.22.4. Serviciul de rond se desfăşoară pe bază de program întocmit de şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă.

12.22.5. Modelul Programului serviciului de rond este prezentat în anexa nr. 14.

12.22.6. Instruirea preventivă a salariaţilor se execută conform reglementărilor specifice.

12.22.7. La planificarea activităţilor de prevenire pentru sectorul de competenţă se au în vedere:

    a) riscurile identificate, frecvenţa şi perioada de manifestare;

    b) concluziile rezultate în urma activităţilor de prevenire anterioare;

    c) concluziile rezultate din evaluarea periodică a situaţiei operative.

12.22.8. Pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de prevenire, serviciul privat pentru situaţii de urgenţă achiziţionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări specifice şi materiale documentare.

12.22.9. La nivelul operatorului economic/instituţiei publice, activitatea de prevenire este coordonată de către manager, administrator sau conducător.

12.22.10. Organizarea activităţii de prevenire se asigură de către şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire sau de personalul angajat al serviciului.

12.23. Desfăşurarea şi finalizarea activităţii de prevenire prestate de serviciile voluntare

  

 12.23.1. Activităţile de prevenire în sectorul de competenţă se desfăşoară:

    a) de două ori pe an, de regulă primăvara şi toamna, la gospodăriile populaţiei;

    b) premergător începerii anului şcolar şi sezonului rece, la unităţile de învăţământ;

    c) o dată pe an, la operatorii economici şi instituţiile publice din subordinea consiliului local;

    d)  anterior şi pe timpul adunărilor sau manifestărilor publice;

    e) la solicitarea conducătorilor operatorilor economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de intervenţie;

    f) pentru verificarea petiţiilor cetăţenilor în probleme privind situaţiile de urgenţă, cu scopul de a face propuneri primarului pentru soluţionarea acestora.

12.23.2. Anterior controlului se studiază:

    a) reglementările specifice;

    b) documentele de control proprii şi ale serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă, întocmite anterior;

    c) situaţia operativă specifică;

    d) alte materiale documentare/informative.

12.23.3. Controalele se finalizează astfel:

    a) prin consemnarea neregulilor în carnetele cu constatările rezultate din controale - cele de la gospodăriile populaţiei;

    b) prin notă de control - cele de la instituţiile publice şi operatorii economici din subordinea consiliului local, de la unităţile de învăţământ şi de la operatorii economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte de intervenţie.

12.23.4. Constatările rezultate în urma controalelor executate la gospodăriile populaţiei sunt aduse la cunoştinţă proprietarilor prin consemnarea semnăturii acestora în carnet, iar nota de control se întocmeşte în două exemplare, exemplarul numărul unu fiind înmânat reprezentantului unităţii controlate.

12.23.5. Modelul Carnetului cu constatările rezultate din control este prezentat în anexa nr. 15, iar cel al Notei de control, în anexa nr. 16.

12.23.6. După finalizarea activităţii de control, personalul compartimentului de prevenire prezintă şefului de serviciu carnetele cu constatările rezultate sau notele de control.

12.23.7. Şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă înmânează primarului, săptămânal, toate documentele de control încheiate în săptămâna anterioară, în vederea constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor contravenţionale, conform reglementărilor în vigoare.

12.23.8. Pe baza constatărilor rezultate, şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă întocmeşte, semestrial, analiza activităţii de prevenire şi a neregulilor constatate, pe care o supune dezbaterii consiliului local, şi propune măsuri pentru remedierea acestora.

 

12.24. Desfăşurarea şi finalizarea activităţii de prevenire prestate de serviciile private

  

 12.24.1. Activităţile de prevenire în sectorul de competenţă se desfăşoară:

    a) semestrial - control la secţiile şi instalaţiile care prezintă riscuri;

    b) zilnic - serviciu de rond, conform programului;

    c) la solicitarea şefilor de lucrări, instalaţii sau secţii - supraveghere.

12.24.2. Controlul se execută de către şeful de serviciu şi de personalul compartimentului/specialiştii de prevenire.

12.24.3. Pe timpul controlului se urmăreşte respectarea prevederilor actelor normative şi ale celorlalte reglementări privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă.

12.24.4.Finalizarea controlului se realizează prin consemnarea neregulilor în Nota de control, al cărei model este prezentat în anexa nr.17.

12.24.5. Premergător controlului se studiază:

    a) reglementările specifice;

    b) documentele de control proprii şi ale serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă, întocmite anterior;

    c) situaţia operativă specifică;

    d) alte materiale documentare/informative.

12.24.6. Serviciul de rond se execută de către personalul angajat al serviciului privat pentru situaţii de urgenţă, problemele urmărite şi verificate fiind cele stabilite în program.

12.24.7. Constatările rezultate sunt consemnate în registru. Modelul Registrului cu constatările din serviciul de rond este prezentat în anexa 18.

12.24.8. Supravegherea se organizează atunci când în sectorul de competenţă se desfăşoară lucrări cu foc deschis, de reparaţii sau de punere în funcţiune a unor instalaţii.

12.24.9. Supravegherea se execută din dispoziţia şefului serviciului privat pentru situaţii de urgenţă, care va stabili personalul şi măsurile necesare în vederea preîntâmpinării apariţiei unor situaţii de urgenţă.

12.24.10. În funcţie de complexitatea operaţiunii, şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă stabileşte locul şi durata supravegherii, precum şi personalul şi tehnica de intervenţie necesare preîntâmpinării apariţiei unor situaţii de urgenţă.

12.24.11. La încheierea activităţii de supraveghere, personalul desemnat să execute supravegherea comunică şefului serviciului privat pentru situaţii de urgenţă despre finalizarea acesteia.

    12.24.12. După finalizarea activităţii preventive, personalul desemnat prezintă şefului serviciului privat pentru situaţii de urgenţă documentele întocmite, în vederea stabilirii măsurilor pentru remedierea neregulilor care nu au putut fi soluţionate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA 1

 

DOTAREA

grupelor de intervenţie şi echipelor specializate

 

1.      Grupe de intervenţie

 

Nr.

crt.

Tipul grupei de intervenţie

Dotarea

1

Salvare şi prim ajutor          

- ambulanţă

2

Stingerea incendiilor           

- autospecială

3

Intervenţie la înălţime         

- autoscară

4

Descarcerare

- autospecială de descarcerare

5

Decontaminare şi protecţie CRBN 

- autospecială

 

 

    NOTĂ:

Fiecare autospecială are în dotare aparatură, echipament şi complete de protecţie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substanţe şi alte materiale specifice, conform cărţilor tehnice şi instrucţiunilor de exploatare.

 

    2. Echipe specializate.  Dotarea echipelor specializate se realizează pe baza normelor emise potrivit art. 65 alin. (2) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   ANEXA 2

 

CRITERII SPECIFICE

care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale a

serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă

 

Nr.

crt.

Categoriile de mijloace       tehnice

Criteriile specifice

 

1

Autospeciale şi utilaje  de intervenţie               

-  natura şi volumul operaţiunilor de intervenţie

-  caracteristicile şi performanţele  tehnico-tactice ale autospecialelor şi   utilajelor

-  duratele normale de exploatare a autospecialelor

    şi utilajelor

 

2

Echipament şi mijloace   de protecţie

-   natura şi periculozitatea specifică a operaţiunilor de intervenţie

-  efectele negative ale agenţilor dinamici,termici, electromagnetici şi biologici specifici evenimentelor periculoase potenţiale

 -   numărul de persoane care participă la operaţiuni

 -   durata normală de folosinţă a echipamentului

 

3

Aparatură de  transmisiuni şi  informatică

-  mărimea şi particularităţile sectorului de

   competenţă din punct de vedere al comunicaţiilor

- numărul de grupe de intervenţie,  precum şi efectivele acestora

-  numărul de personal cu atribuţii de conducere

 

4

Substanţe necesare  intervenţiei

- numărul şi caracteristicile tehnice ale  autospecialelor

-  frecvenţa şi numărul intervenţiilor, precum şi consumul estimat de substanţe

 

5

Mijloace de transport

-  numărul de utilaje ce trebuie tractate

-  efectivele şi materialele ce trebuie transportate

-  normele de alocare la drepturi

-  durata normală de exploatare

 

 

 

 

 

 

    ANEXA 3

   

DOCUMENTELE

de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii,

 serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

 

    I. Dosarul privind organizarea şi înzestrarea serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

    I.1. Hotărârea consiliului local de înfiinţare, organigrama şi numărul de personal ale serviciului voluntar

    I.2. Contractele de voluntariat încheiate între consiliul local şi voluntari

    I.3. Contractele de intervenţie

    I.4. Tabel nominal cu personalul, în funcţie de structurile din care acesta face parte, şi modul de înştiinţare

    I.5. Tabel cu necesarul de tehnică, aparatură şi materiale, în funcţie de structura serviciului voluntar

    I.6. Tabel cu materialele şi tehnica existente în dotare

    I.7. Evidenţa referatelor prin care se solicită completarea dotării cu tehnică, aparatură şi materiale a serviciului voluntar, întocmite de şeful serviciului

    I.8. Schema legăturilor de comunicaţii ale forţelor ce acţionează în cazul situaţiilor de urgenţă

    II. Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

    III. Dosar privind intervenţia serviciului voluntar

    III.1. Planuri de intervenţie (de răspuns) în funcţie de riscurile identificate în sectorul de competenţă

    III.2. Planuri de cooperare

    III.3. Planul de evacuare în caz de urgenţă

    III.4. Planurile sau schiţele localităţilor din sectorul de competenţă pe care sunt marcate zonele locuite, amplasarea agenţilor economici şi instituţiilor, sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile şi vulnerabile la riscuri

    III.5. Planul de analiză şi acoperire a riscurilor

    IV. Dosar privind pregătirea personalului

    IV.1. Planul de pregătire profesională anuală şi lunară, pe teme şi exerciţii

    IV.2. Registrul de evidenţă a participării la pregătirea profesională şi calificativele obţinute

    IV.3. Planificarea exerciţiilor şi aplicaţiilor

    V. Dosar operativ

    V.1. Registrul cu note de anunţare şi de evidenţă a intervenţiilor

    V.2. Organizarea intervenţiei pe ture de serviciu

    V.3. Raportul de intervenţie

    VI. Registrul istoric al serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

    VII. Registrul de control

    VIII. Programul de măsuri în vederea acordării asistenţei pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei

    VIII.1. Graficul controalelor la gospodăriile populaţiei

    VIII.2. Carnetele cu constatările rezultate din controale

    VIII.3. Graficul de informare publică

 

    IX. Dosar tehnic

    IX.1. Planul de asistenţă la autospecialele şi utilajele de intervenţie

    IX.2. Dosarul tehnic al mijloacelor de înştiinţare-alarmare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ANEXA 4

 

STRUCTURA-CADRU

a regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă

 

CAP. 1

Dispoziţii generale

 

ü            hotărârea consiliului local de constituire a serviciului voluntar;

ü            prezentarea succintă a activităţii serviciului voluntar în funcţie de tipurile de risc gestionate;

ü            alte date de interes general.

 

CAP. 2

Organizarea şi atribuţiile serviciului voluntar

 

ü            conducerea şi structura organizatorică;

ü            relaţiile dintre structurile serviciului voluntar:

ü      ierarhice;

ü      funcţionale;

ü            organizarea pe ture a serviciului voluntar;

ü            atribuţiile serviciului voluntar:

ü            atribuţiile compartimentului/specialiştilor de prevenire;

ü            atribuţiile formaţiilor de intervenţie:

ü            atribuţiile grupelor de intervenţie;

ü            atribuţiile echipelor specializate;

ü            atribuţiile atelierului.

 

CAP. 3

Atribuţiile personalului din structura serviciului voluntar

 

ü      atribuţiile şefului de serviciu;

ü      atribuţiile şefului de compartiment/specialistului de prevenire;

ü      atribuţiile şefului formaţiei de intervenţie;

ü      atribuţiile şefului grupei de intervenţie;

ü      atribuţiile şefului echipei specializate;

ü      atribuţiile conducătorilor autospecialelor de intervenţie;

ü      atribuţiile mecanicului de utilaj;

ü      atribuţiile membrilor grupelor de intervenţie şi echipelor specializate.

 

  

CAP. 4

Coordonarea, controlul şi îndrumarea serviciului voluntar

 

ü      relaţiile de coordonare;

ü      relaţiile de control;

ü      relaţiile de cooperare;

ü      relaţiile de îndrumare.

 

CAP. 5

Gestionarea patrimoniului serviciului voluntar

 

ü      modul de finanţare, dotare, exploatare, întreţinere, evidenţă şi control al patrimoniului.

 

CAP. 6

Pregătirea personalului serviciului voluntar

 

ü      stabilirea modului de pregătire de specialitate şi fizică a personalului;

ü      participarea la cursuri de calificare şi atestare;

ü      participarea la concursurile profesionale.

 

CAP. 7

Dispoziţii finale

 

ü      dispoziţii privind obligativitatea cunoaşterii şi aplicării prevederilor regulamentului de către personalul serviciului voluntar;

ü      dispoziţii privind intrarea în vigoare a regulamentului.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA 5

 

    ROMÂNIA

    JUDEŢUL MUREŞ

    Consiliul Local al ________________

 

CONTRACT DE VOLUNTARIAT

nr. ___________, încheiat astăzi ___________________

 

    A. Părţile contractului

    1. Beneficiarul contractului: Consiliul Local al ________________________________, cu sediul în __________________________, reprezentat prin domnul/doamna ____________________________, în calitate de _______________________________________________________________________

    2. Voluntar: domnul/doamna ______________________________________________, fiul/fiica lui ______________________________ şi al/a .___________________________., născut/născută în anul ___________, luna ____________, ziua __________, în comuna/oraşul _______________________, judeţul ___________________, domiciliat/domiciliată în str. _________________________________ nr. _______, bl. ________, sc. ________, et. _______, ap._______., localitatea __________________, judeţul _____________________________, posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii de identitate seria _____________ nr. ___________________, eliberat/eliberată de _____________________________ la data de ___________________________, cod numeric personal ____________________________, absolvent al/absolventă a _____________________________________________________________, de profesie ___________________________, cu o vechime de _________________, angajat/angajată la ________________________________________________________________________________

   

B. Obiectul contractului: prestarea de activităţi în domeniul situaţiilor de urgenţă, conform Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare

C. Durata contractului: 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, în condiţiile Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare

D. Zona de desfăşurare a activităţii:

    a) în zona de competenţă a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă;

    b) pe teritoriul localităţilor învecinate, în baza contractelor de intervenţie încheiate între consiliile locale.

E. Atribuţiile postului: cele prevăzute în fişa postului, anexă la contractul de voluntariat

F. Condiţii de activitate: activitatea se desfăşoară în conformitate cu legislaţia în vigoare, conform condiţiilor specifice.

G. Durata activităţii: activitatea este nenormată.

H. Drepturile şi obligaţiile părţilor privind securitatea şi sănătatea în muncă:

    a) asigurarea în caz de accident şi de boală, ce pot interveni în timpul activităţilor desfăşurate, încheiată de consiliul local beneficiar al voluntariatului, în condiţiile legii;

    b) echipament individual de protecţie;

    c) materiale igienico-sanitare;

    d) supliment alimentar;

    e) alte drepturi: ______________________________________________________________

    I. Alte clauze:

    a) perioada de preaviz este de 15 zile;

    b) alte clauze: __________________________________________________________

    J. Drepturi şi obligaţii generale ale părţilor

    1. Voluntarul

    1.1. Drepturi:

    a) să fie repartizat pe un post conform pregătirii;

    b) să beneficieze de măsuri de securitate şi sănătate a muncii;

    c) să beneficieze de formare profesională;

    d) să beneficieze de compensaţii în bani pentru timpul efectiv de lucru la intervenţii, conform Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare;

    e) să beneficieze de reducere din impozitul local pe perioada:

    1. ________________, cu __________%;

    2. ________________, cu __________%;

    3. ________________, cu __________%;

 f) să beneficieze de scutire pentru următoarele taxe locale ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

g) să beneficieze de gratuităţi pe mijloacele de transport în comun din localitate, aparţinând unităţilor din subordinea consiliului local;

h) să beneficieze de scutire de următoarele servicii în folosul comunităţii:________________________________________________________________________________________________________________________________;

 i) alte drepturi: __________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

 1.2. Obligaţii:

    a) îndeplinirea atribuţiilor conform fişei postului;

    b) respectarea disciplinei în timpul activităţilor;

    c) respectarea măsurilor de securitate şi sănătate a muncii;

    d) păstrarea secretului de serviciu;

    e) portul în mod corespunzător al uniformei şi utilizarea, potrivit prescripţiilor tehnice specifice, a tehnicii de intervenţie, a echipamentului de protecţie, a aparaturii şi mijloacelor de înştiinţare;

    f) participarea la cursurile de pregătire, organizate de consiliul local beneficiar al voluntariatului ori de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz;

    g) alte obligaţii: ______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

   2. Beneficiarul voluntariatului

    2.1. Drepturi:

    a) să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru voluntar;

    b) să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;

    c) să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii;

    d) alte drepturi: ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    2.2. Obligaţii:

    a) să acorde voluntarului toate drepturile ce decurg din contractul de voluntariat;

    b) să asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice pentru desfăşurarea activităţilor specifice;

    c) să informeze voluntarul asupra condiţiilor şi relaţiilor de muncă ce privesc desfăşurarea activităţilor specifice;

    d) să elibereze, la cerere, documente care atestă calitatea voluntarului;

    e) să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale voluntarului;

    f) alte obligaţii: ____________________________________________________________________________________________________________________________________

  

 K. Dispoziţii finale

    1. Prevederile prezentului contract de voluntariat se completează cu dispoziţiile Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare.

    2. În executarea contractului de voluntariat, voluntarul se subordonează conducerii beneficiarului voluntariatului cu care a încheiat contractul.

    3. Modificarea contractului de voluntariat se poate face la cererea scrisă a uneia dintre părţi, formulată în termen de 15 zile de la data la care a intervenit situaţia de natură a duce la modificările contractuale.

    4. Prezentul contract individual de voluntariat s-a încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

 

Beneficiarul voluntariatului,                                                                         Voluntar,

______________________________                        ______________________________                                                               

 

    Prezentul contract se prelungeşte, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.579/2005, astfel:    1.________________________________________________________________________________

2. ______________________________________________________________________________

3. ______________________________________________________________________________

 

 

 

Organizaţie gazdă,                                                                                             Voluntar,

_________________                                                                         _________________

  

 

 Pe data de ________________________ prezentul contract încetează în temeiul art. ____________ din ___________________________________, în urma îndeplinirii procedurii legale.

 

 

 

 

Beneficiarul voluntariatului,

_____________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA 6*)

    *) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.

 

 

 

 

 

ANEXA 7

   

   

 

 

 

 

ANEXA 8

    la criteriile de performanţă

DOTAREA

echipajelor/grupelor de intervenţie şi echipelor specializate

 

    I. Echipaje/grupe de intervenţie

Nr.   crt.

Tipul echipajului /grupei de intervenţie

Dotarea

1

Stingerea incendiilor cu apă şi   spumă    

Autospecială pentru lucru cu apă şi spumă sau utilaj mobil            

2

Stingerea incendiilor cu pulberi şi gaze                                                 

Autospecială pentru lucru cu      pulberi şi gaze                                                                                  

3

Intervenţie la înălţime                             

Autoscară 

4

Intervenţie la inundaţie şi/sau înec                                                                

Barcă de salvare                                                   

5

Descarcerare, deblocare-salvare şi  prim ajutor                                             

Ambulanţă/autospecială dotată cu    echipament de prim ajutor sau de    descarcerare                                            

6

Decontaminare şi protecţie CBRN         

Autospecială, utilaj sau auto      dotată/dotat cu echipament        

7

Suport logistic al intervenţiilor                    

Autocamion, tractor, remorcă auto   sau alt utilaj                                                              

8

Cercetare - căutare                                        

Autospecială                                                

 

    NOTĂ:

    Fiecare autospecială sau utilaj de intervenţie este dotată/dotat conform cărţilor tehnice şi instrucţiunilor de exploatare.

    II. Echipe specializate

 Dotarea echipelor specializate se realizează pe baza normelor emise potrivit art. 65 alin. (2) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA 9

    la criteriile de performanţă

 

CRITERII SPECIFICE

care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale a

serviciilor private pentru situaţii de urgenţă

 

Nr.

crt

Categorii de mijloace tehnice

Criterii specifice

 

1

Autospeciale şi utilaje de      intervenţie

-natura şi volumul operaţiunilor de intervenţie                     

-caracteristicile şi performanţele tehnico-tactice ale autospecialelor şi utilajelor                                    

 -durata normată de exploatare a autospecialelor şi utilajelor       

 

2

Echipament de protecţie

- natura şi periculozitatea specifică a operaţiunilor de   intervenţie

- numărul de persoane care   participă la operaţiuni          

- durata normată de folosinţă a  echipamentului                    

 

3

Aparatură de comunicaţii şi        informatică

-mărimea şi particularităţile sectorului de competenţă din  punctul de vedere al comunicaţiilor

- numărul de formaţii, grupe şi  echipe, precum şi efectivele acestora                          

- numărul de personal cu atribuţii de conducere                      

 

4

Substanţe necesare intervenţiei

- numărul de autospeciale şi  caracteristicile tehnice care folosesc substanţe, frecvenţa şi numărul intervenţiilor, precum şi consumul estimat de substanţe     

 

5

Mijloace de transport

- numărul de utilaje ce trebuie tractate                           

- efectivele şi materialele ce trebuie transportate              

- normele de alocare la drepturi  

- durata normată de exploatare    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA 10

    la criteriile de performanţă

 

DOCUMENTELE

de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii serviciului privat pentru situaţii de urgenţă

 

    I. Dosarul privind organizarea şi înzestrarea serviciului privat

    I.1. Decizia/actul de constituire, cu organigrama şi numărul de personal ale serviciului privat

    I.2. Contractele sau convenţiile de intervenţie

    I.3. Tabelul nominal cu personalul angajat, funcţiile ocupate şi modul de înştiinţare

    I.4. Tabelul nominal cu personalul voluntar, locul de muncă, funcţiile ocupate în serviciul privat şi modul de înştiinţare

    I.5. Tabelul cu necesarul de tehnică, aparatură şi materiale, în funcţie de structura serviciului privat

    I.6. Tabelul cu materialele şi tehnica existentă în dotare

    I.7. Solicitările anuale privind completarea cu tehnică, aparatură şi materiale

    I.8. Schema legăturilor fir-radio cu forţele ce acţionează în cazul situaţiilor de urgenţă

    I.9. Fişele de protecţia muncii pentru personalul angajat şi voluntar din serviciu

 

    II. Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului privat

 

    III. Dosar cu planurile operative ale serviciului privat

    III.1. Planuri de intervenţie (răspuns) în funcţie de riscurile identificate în sectorul de competenţă

    III.2. Planuri de cooperare

    III.3. Planul de evacuare în caz de urgenţă civilă

    III.4. Planurile sau schiţele operatorilor economici/instituţiilor publice/localităţilor din sectorul de competenţă, pe care sunt marcate sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile, zonele vulnerabile la riscuri

    III.5. Planul de analiză şi acoperire a riscurilor, pentru localităţile cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie

 

    IV. Dosar privind pregătirea personalului

    IV.1. Planul de pregătire profesională lunară şi anuală, pe teme şi exerciţii

    IV.2. Registrul de evidenţă a participării la pregătirea profesională şi calificativele obţinute

    IV.3. Planificarea exerciţiilor şi aplicaţiilor

 

    V. Dosar operativ

    V.1. Registrul cu note de anunţare şi de evidenţă a intervenţiilor

    V.2. Organizarea intervenţiei pe ture de serviciu

    V.3. Raportul de intervenţie (un exemplar se trimite la inspectoratul judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, atunci când se intervine fără sprijinul serviciilor profesioniste)

 

    VI. Registrul de control privind activitatea serviciului

 

    VII. Dosar privind activitatea de prevenire desfăşurată de personalul serviciului privat

   VII.1. Graficul de control

    VII.2. Programul serviciului de rond

    VII.3. Registrul cu constatările rezultate din serviciul de rond

    VII.4. Notele de control

    VII.5. Registrul cu evidenţa lucrărilor cu foc sau a lucrărilor periculoase

 

    VIII. Dosar tehnic

    VIII.1. Planul de asistenţă la autospecialele şi utilajele de intervenţie

    VIII.2. Dosarul tehnic al mijloacelor de înştiinţare-alarmare.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ANEXA 11

    la criteriile de performanţă

 

STRUCTURA-CADRU

a Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului privat pentru situaţii de urgenţă

 

CAP. 1

Dispoziţii generale

 

    - baza legală de înfiinţare a serviciului privat, dispoziţia/actul de constituire

    - prezentarea succintă a activităţii serviciului privat în funcţie de tipurile de risc gestionate

    - domeniul de activitate al operatorului economic/instituţiei publice

    - alte date de interes general

 

CAP. 2

Organizarea şi atribuţiile serviciului privat

 

    - conducerea şi structura organizatorică

    - relaţiile dintre structurile serviciului privat:

        - ierarhice

        - funcţionale

        - coordonare şi control

        - cooperare

    - atribuţiile serviciului privat:

        - atribuţiile compartimentului de prevenire

        - atribuţiile formaţiilor de intervenţie

        - atribuţiile echipajelor/grupelor

        - atribuţiile echipelor specializate

        - atribuţiile dispeceratului

        - atribuţiile atelierului

 

CAP. 3

Atribuţiile personalului din structura serviciului privat

 

    - atribuţiile şefului serviciului privat

    - atribuţiile şefului compartimentului/specialistului de prevenire

    - atribuţiile şefului formaţiei de intervenţie

    - atribuţiile şefului echipajului/grupei de intervenţie

    - atribuţiile şefului echipei specializate

    - atribuţiile conducătorilor autospecialelor de intervenţie/altor utilaje

    - atribuţiile mecanicului de utilaj

    - atribuţiile dispecerului/telefonistului

    - atribuţiile servanţilor/membrilor echipelor specializate

    - atribuţiile personalului din atelierul de reparaţii şi întreţinere

 

CAP. 4

Coordonarea, controlul şi îndrumarea serviciului privat

 

    - relaţiile de coordonare

    - relaţiile de control

    - relaţiile de cooperare

    - relaţiile de îndrumare

 

CAP. 5

Reglementarea activităţilor privind prestările de servicii

 

    - baza legală de încheiere a contractelor şi convenţiilor

 

CAP. 6

Gestionarea patrimoniului serviciului privat

 

    - stabilirea modului de finanţare, dotare, exploatare, întreţinere, evidenţă şi control al patrimoniului

 

CAP. 7

Pregătirea personalului serviciului privat

 

    - stabilirea modului de pregătire de specialitate şi fizică a personalului

    - modul de participare la cursuri de calificare şi atestare

    - participarea la concursurile profesionale

 

CAP. 8

Dispoziţii finale

 

    - dispoziţii privind obligativitatea cunoaşterii şi aplicării prevederilor regulamentului de către personalul serviciului privat

    - dispoziţii privind intrarea în vigoare a regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului privat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA 12

    la regulament

 

    Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al _____________________

 

GRAFIC DE CONTROL

 

- model -

 

    NOTĂ:

    În funcţie de particularităţile sectorului de competenţă, se planifică controale la alte instituţii sau operatori economici din subordinea consiliului local (spaţii de cazare, societăţi comerciale de prestări de servicii către populaţie) sau cu care s-au încheiat contracte, precum şi premergător şi pe timpul desfăşurării manifestărilor cu public legate de evenimente din viaţa comunităţii (târguri, hramuri, mari sărbători religioase)

 

ANEXA 13

    la regulament

 

    Serviciul Privat pentru Situaţii de Urgenţă al ____________________

 

GRAFIC DE CONTROL

model

 

 

    NOTĂ:

    În funcţie de particularităţile sectorului de competenţă, se planifică controale la operatorii economici cu care s-au încheiat contracte.

 

    ANEXA 14

    la regulament

    APROB

(conducătorul instituţiei publice, managerul

sau administratorul operatorului economic)

 

PROGRAMUL

serviciului de rond

 

model

 

 ANEXA 15

    la regulament

 

CARNET

cu constatările rezultate din control

 

- model -

 

    INDICAŢII DE FOLOSIRE

Situaţiile de urgenţă la gospodăriile populaţiei pot fi preîntâmpinate dacă populaţia cunoaşte şi respectă regulile şi măsurile de prevenire a acestora.

Serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au obligaţia de a desfăşura activităţi pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă în localităţile unde sunt constituite şi de a face cunoscute cetăţenilor regulile şi măsurile de preîntâmpinare a acestora.

Carnetul cuprinde principalele reguli şi măsuri de prevenire a situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei, pe baza cărora personalul compartimentului de prevenire execută controlul şi stabileşte măsuri în raport cu situaţia găsită la faţa locului.

Neregulile constatate vor fi înscrise în carnet sub formă prescurtată.

Exemplu: Într-o gospodărie s-a constatat că proprietarul foloseşte focul deschis sau mijloace de iluminat cu flacără deschisă pe lângă furaje sau alte materiale combustibile; în loc de a se înscrie în întregime neregula în carnet, se va înscrie: punctul 2b, ceea ce corespunde cu încălcarea prevăzută în îndrumător la punctul respectiv.

Dacă anumite încălcări nu sunt prevăzute în carnet, atunci acestea se înscriu în întregime fără a se mai folosi forma prescurtată.

Este indicat ca la gospodăriile în care s-au constatat nereguli să se execute verificări ulterioare pentru a vedea dacă acestea s-au remediat, fără a se aştepta al doilea control periodic.

Pentru mai multă eficacitate a controlului, personalul compartimentului de prevenire va explica cetăţenilor în ce constau neregulile, ce trebuie făcut pentru remedierea lor şi mai ales urmările posibile ale acestora, folosind în acest scop exemple de incendii provocate de neglijenţa sau de nerespectarea regulilor de prevenire a altor situaţii de urgenţă.

De asemenea, vor face recomandări cu privire la modul de salvare a oamenilor şi de evacuare a animalelor în caz de incendiu sau alte situaţii de urgenţă.

 

   1. Reguli şi măsuri de prevenire la grajduri, magazii şi alte dependinţe:

    a) este interzis a se intra în aceste construcţii cu lumânări, chibrituri aprinse sau lămpi de petrol, iluminatul realizându-se cu corpuri de iluminat electrice prevăzute cu globuri de protecţie sau cu felinare de vânt în stare bună; cablurile electrice vor fi pozate numai pe materiale incombustibile;

    b) se interzice fumatul sau accesul cu foc deschis în aceste spaţii;

    c) uşile grajdurilor vor fi construite fără praguri şi se vor deschide spre exterior. Nu este permisă blocarea uşilor cu diferite obiecte sau materiale;

    d) încălzirea grajdurilor este admisă numai cu sobe cu acumulare de căldură, iar aprinderea şi alimentarea focului trebuie să se facă numai din exterior;

    e) se interzice depozitarea în magazii sau în alte dependinţe a oricărui fel de carburant în cantitate mai mare decât cea stabilită de reglementările în vigoare;

    f) este interzisă folosirea afumătorilor improvizate, care prezintă pericol de incendiu, în magazii, şuri sau instalate în apropierea materialelor combustibile.

 

  2. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire la depozite de furaje, paie şi alte materiale:

    a) furajele, paiele şi alte materiale combustibile vor fi depozitate, după posibilităţi, cât mai departe de casă, bucătării de vară, cuptoare, magazii etc.;

    b) este interzisă folosirea focului deschis sau a mijloacelor de iluminat cu flacără deschisă pe lângă furaje şi materiale combustibile;

    c) focurile deschise făcute în curţi, la o distanţă mai mare de 10 m faţă de depozitele de furaje, paie şi alte materiale, trebuie atent supravegheate, în locuri special amenajate (gropi), iar pe timp de vânt sunt interzise.

   

3. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire la folosirea bucătăriilor de vară, cuptoarelor şi maşinilor de gătit:

    a) este interzis a se instala cuptoare, maşini de gătit sau bucătării de vară improvizate în apropierea grajdurilor, şurilor, locurilor de depozitare a furajelor şi a altor materiale combustibile;

    b) este interzis a se scoate burlanele de metal pe fereastră sau pe sub streaşină fără să fie izolate pe părţile combustibile ale construcţiei. Izolaţia se face pe o distanţă de 40 cm de o parte şi de alta a locului de trecere, prin lăsarea unei distanţe de 15 cm între faţa exterioară a burlanului şi elementele combustibile, precum şi prin îmbrăcarea burlanului cu un strat gros de 5 cm din vată de sticlă tencuită sau cu un strat echivalent de azbest. Când acoperişul este construit din material combustibil, nu este permisă scoaterea burlanului sub streaşină;

    c) este interzisă aruncarea la întâmplare, pe lângă furaje, şuri, grajduri sau alte materiale combustibile, a cenuşii. Cenuşa se va depozita într-o groapă anume amenajată, după ce mai întâi a fost stins cu apă jăraticul rămas în ea.

   

4. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor la instalarea şi folosirea sobelor:

    a) sobele de metal nu trebuie să fie instalate la o distanţă mai mică de 1 m faţă de pereţii din lemn sau din alte materiale ce se pot aprinde uşor. Când pereţii de scândură sunt izolaţi, distanţa poate fi de 70 cm. Izolarea se face prin căptuşirea peretelui cu cărămizi aşezate pe muchie, pe o suprafaţă care să depăşească cu 50 cm dimensiunile sobei, vertical şi orizontal;

    b) este interzis ca sobele de metal să fie aşezate direct pe duşumeaua de scânduri. Dacă înălţimea picioarelor sobelor depăşeşte 25 cm, ele vor fi aşezate pe un postament de cărămidă în grosime de 7 cm. Dacă picioarele sobelor au înălţimea sub 25 cm, postamentul va avea grosimea de 25 cm. Postamentul trebuie să depăşească perimetrul sobei cu 25 cm, iar în faţa uşii cu 50 cm;

    c) nu este permis să se folosească sobe cu uşiţele defecte;

    d) este interzis a se aprinde focul în sobă cu benzină sau cu alte lichide inflamabile, în asemenea condiţii încât să prezinte pericol de incendiu, ori să se ardă în sobă lemne lungi, netăiate, care pe timpul arderii nu intră în întregime în sobă;

    e) sobele de cărămidă vor avea pe duşumea, în faţa uşilor, o tablă metalică cu dimensiunile de 70 x 50 cm;

    f) nu este permis să se pună la uscat la mai puţin de 1 m depărtare de sobele metalice haine, rufe sau alte obiecte casnice care se pot aprinde uşor. De asemenea, astfel de obiecte nu trebuie să se pună pe sobele de zid sau în imediata lor apropiere;

    g) focul în sobe nu trebuie lăsat fără supraveghere sau în grija copiilor;

    h) se va urmări ca sobele de metal sau de cărămidă să nu se încălzească peste măsură, deoarece pot aprinde uşor obiectele din jur.

  

 5. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor la instalarea şi folosirea coşurilor şi burlanelor:

    a) coşurile de zid vor fi izolate faţă de elementele combustibile ale planşeelor şi acoperişurilor astfel:

  - la trecerea prin planşeu, prin îngroşarea zidăriei de cărămidă a coşurilor la 25 cm. În spaţiul dintre coş şi planşeu se introduc un strat de azbest sau două straturi de pâslă îmbibate cu argilă;

  - la trecerea prin acoperiş, prin lăsarea unei distanţe de cel puţin 10 cm între faţa exterioară a zidăriei coşului şi elementele acoperişului, iar golul produs se închide cu un şorţ de tablă;

    b) nu este permis ca în coşuri să fie zidite elemente combustibile ale acoperişului, planşeului etc.;

    c) coşurile se prelungesc deasupra acoperişului cu 0,5 - 0,8 m;

    d) coşurile de zid vor fi permanent întreţinute fără crăpături şi curăţate. Este interzis a se folosi coşurile de zid netencuite;

    e) burlanele din metal nu vor fi instalate la o distanţă mai mică de 70 cm faţă de pereţii de scândură sau paiantă.

    6. Respectarea regulilor de prevenire a incendiilor la folosirea energiei electrice:

    a) este interzisă folosirea instalaţiilor şi aparatelor electrice defecte sau improvizate, cu conductori neizolaţi, cu prize sau întrerupătoare defecte, doze şi derivaţii fără capace etc.;

    b) este interzisă înlocuirea siguranţelor electrice cu sârmă, cuie etc. Siguranţele arse vor fi înlocuite numai de electrician autorizat;

    c) nu este permisă lăsarea sub tensiune, fără supraveghere, a niciunui fel de aparat electric: fier de călcat, reşou, radiator etc.;

    d) este interzisă executarea sau modificarea instalaţiilor electrice de către persoane neautorizate;

    e) fiarele de călcat vor fi aşezate pe timpul folosirii pe suporţi de sârmă sau de cărămidă.

   

7. Respectarea regulilor de prevenire şi stingere a incendiilor la folosirea lămpilor de iluminat şi de gătit cu lichide inflamabile, precum şi la folosirea acestor lichide:

    a) lămpile de iluminat şi de gătit cu petrol trebuie să fie în stare bună, rezervorul nu trebuie să fie spart, să aibă scurgeri, iar umplerea rezervoarelor trebuie să se facă când lămpile sunt stinse;

    b) este interzisă aşezarea lămpilor de iluminat sau de gătit în apropierea obiectelor care se pot aprinde uşor sau în locuri unde din neglijenţă ar putea fi răsturnate, dând naştere la incendii;

    c) lămpile de iluminat sau de gătit nu trebuie lăsate fără supraveghere pe timpul funcţionării lor;

    d) este interzis să se depoziteze în locuinţe lichide inflamabile în cantităţi mai mari de 25 litri. Această cantitate se va păstra în bidoane adecvate (metalice) bine închise şi la locuri ferite de posibilitatea incendierii;

    e) curăţarea cu substanţe uşor inflamabile a parchetelor, a duşumelelor, a hainelor etc. nu este permisă în încăperi unde este aprins focul.

  

 8. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire privitoare la folosirea buteliilor de gaze lichefiate (aragaz):

    a) este interzisă folosirea flăcării pentru verificarea etanşeităţii buteliei, garniturilor, regulatorului şi furtunului;

    b) buteliile de gaze lichefiate nu se vor folosi fără regulator de presiune, cu garnituri deteriorate, cu furtun de cauciuc ce prezintă porozităţi, crăpături sau lărgiri la capete;

    c) buteliile de gaze lichefiate nu se vor păstra în apropierea surselor de căldură sau sub acţiunea directă a razelor solare. Distanţa dintre butelie şi maşina de aragaz va fi de 1 m, iar faţă de o sursă de căldură cu o flacără deschisă, de cel puţin 2 m;

    d) este interzis a se folosi buteliile în poziţie culcată sau înclinată; ele se vor folosi doar în poziţie verticală. Nu este permisă încălzirea buteliilor. Aprinderea focului, în cazul folosirii gazelor lichefiate, se va face respectându-se principiul "gaz pe flacără";

    e) este interzisă trecerea (transvazarea) gazului din butelie în orice alte recipiente.

   

9. Respectarea regulilor de prevenire şi stingere a incendiilor în podurile caselor:

    a) este interzisă construirea de boxe de lemn sau depozitarea de materiale lemnoase, furaje ori de alte materiale combustibile în podurile caselor;

    b) nu este permisă folosirea podurilor pentru bucătării sau spălătorii;

    c) este interzisă folosirea afumătorilor improvizate în poduri;

    d) este interzisă folosirea pentru iluminatul în poduri a lumânărilor etc.; pentru iluminat se vor folosi felinare de vânt în stare bună de funcţionare.

   

10. Educarea copiilor şi supravegherea lor pentru a nu provoca incendii:

    a) copiii nu trebuie lăsaţi singuri în încăperi în care sunt sobe de încălzit sau de gătit, lămpi cu petrol pentru iluminat ori gătit în stare de funcţionare;

    b) copiii nu trebuie lăsaţi să se joace cu focul (lămpi, lumânări, chibrituri, brichete, artificii etc.). Asemenea mijloace nu trebuie lăsate la îndemâna lor.

  

 11. Respectarea regulilor privind protecţia împotriva inundaţiilor în zonele unde acest risc se manifestă cu precădere:

    a) curăţarea şi întreţinerea şanţurilor şi rigolelor;

    b) interzicerea blocării sau obturării podurilor ori podeţelor cu materiale care ar împiedica scurgerea apei.

   

12. Respectarea regulilor şi modului de comportare stabilite de autorităţi pentru diferite situaţii de urgenţă, în funcţie de riscurile identificate în plan teritorial.

 

 

 

 

 

 

 

 

CARNET

cu constatările rezultate din control

 

model

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ANEXA 16

    la regulament

    Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă

    al __________________________________

                           

 

NOTĂ DE CONTROL

Nr. ___________ din ________________

 

- model -

 

Încheiată astăzi, cu prilejul controlului privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, executat potrivit art. .______din __________________________ (se va înscrie actul normativ).

 

    PROPRIETAR

    OPERATOR ECONOMIC/INSTITUŢIE

    NUMĂR DE ÎNREGISTRARE LA REGISTRUL COMERŢULUI

    PERIOADA CONTROLULUI

    SPECIALIST DIN COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE

    PARTICIPANŢI DIN PARTEA OPERATORULUI ECONOMIC/INSTITUŢIEI CONTROLATE

    1. NEREGULI CONSTATATE

    Se vor menţiona toate încălcările actelor normative care reglementează activitatea de prevenire a incendiilor şi protecţie civilă.

    2. MĂSURI

    Se vor înscrie măsurile pentru înlăturarea neregulilor constatate.

 

Reprezentantul Serviciului Voluntar

pentru Situaţii de Urgenţă,        ________________________

(numele şi prenumele în clar şi  semnătura)

                            

Reprezentantul beneficiarului,

 

____________________________

(numele şi prenumele în clar şi semnătura)

                                    

 

Se va aplica ştampila beneficiarului.

 

 

 

 

 

 

 

    ANEXA 17

    la regulament

    Serviciul Privat pentru Situaţii de Urgenţă

    al ________________________________

                              

 

NOTĂ DE CONTROL

Nr. _____________ din ______________

- model -

 

Încheiată astăzi, cu prilejul controlului privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, executat potrivit art. ....... din ........ (se va înscrie actul normativ).

 

    PROPRIETAR*)

    SECŢIA/ATELIERUL,

    OPERATORUL ECONOMIC/INSTITUŢIA*)

    NUMĂR DE ÎNREGISTRARE LA REGISTRUL COMERŢULUI*)

    SPECIALIST DIN COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE

    PARTICIPANŢI DIN PARTEA OPERATORULUI ECONOMIC/INSTITUŢIEI CONTROLATE*)

    1. NEREGULI CONSTATATE

    Se vor menţiona toate încălcările actelor normative care reglementează activitatea de prevenire a incendiilor şi protecţie civilă.

    2. MĂSURI

    Se vor înscrie măsurile pentru înlăturarea neregulilor constatate.

 

 

Reprezentantul Serviciului Privat  pentru Situaţii de Urgenţă,

....................................

(numele şi prenumele în clar şi  semnătura)

 

Şeful secţiei/atelierului/ Reprezentantul beneficiarului,

..........................

(numele şi prenumele în clar şi semnătura)

 

 

Se va aplica ştampila beneficiarului*).

 

------------

    *) Se va completa numai în cazul în care controalele se execută la alte instituţii publice/operatori economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte/convenţii.

 

 

 

  ANEXA 18

    la regulament

 

    Serviciul Privat pentru Situaţii de Urgenţă al _____________________

 

REGISTRU

cu constatările din serviciul de rond

 

- model -

 

 

 

Înapoi