CAPITOLUL XII
ORGANIZAREA INTERVENŢIEI
(SERVICII VOLUNTARE ŞI PRIVATE
PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ)
12.1.Criterii de performanţă privind structura
organizatorică şi dotarea
serviciilor voluntare pentru
situaţii de urgenţă
12.1.1.
Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale
asigură aplicarea criteriilor de performanţă.
12.1.2. Inspectoratul
General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratul pentru
situaţii de urgenţă judeţean controlează, în
condiţiile legii, modul de aplicare a criteriilor de
performanţă.
12.1.3. Serviciile
voluntare pentru situaţii de urgenţă, denumite în continuare
servicii voluntare, se constituie, potrivit legii, în comune, oraşe
şi municipii, în subordinea consiliilor locale.
12.1.4. Termenii folosiţi în prezentul capitol
au următorul înţeles:
a) sector de competenţă -
unitatea administrativ-teritorială pe a cărei rază serviciul
voluntar îşi îndeplineşte atribuţiile legale;
b) grupă de
intervenţie - structură formată din personal voluntar şi
angajat care încadrează o autospecială de intervenţie;
c) echipă specializată -
structură de intervenţie care are în compunere minimum 3 persoane,
specializată în anumite tipuri de intervenţii;
d) timp mediu de
alertare - intervalul mediu cuprins între momentul alarmării în caz de
situaţie de urgenţă şi cel al constituirii formaţiei
de deplasare în vederea intervenţiei;
e)
timp de răspuns - intervalul cuprins între momentul alertării
forţelor destinate intervenţiei şi intrarea acestora în
acţiune;
f) capacitate de răspuns -
potenţialul forţelor destinate intervenţiei de a rezolva o
situaţie de urgenţă.
12.2. Sectoarele de competenţă ale serviciilor voluntare
12.2.1. Serviciul
voluntar îşi îndeplineşte atribuţiile, în condiţiile legii,
într-un sector de competenţă stabilit cu acordul inspectoratului
pentru situaţii de urgenţă judeţean
12.2.2. Teritoriul
fiecărui sector de competenţă trebuie să fie acoperit, din
punct de vedere al intervenţiei, în timpul de răspuns stabilit, cu
cel puţin o autospecială de intervenţie.
12.2.1. Până la
asigurarea dotării la nivelul prevăzut de reglementările în
vigoare, consiliile locale încheie, în mod obligatoriu, contracte sau
convenţii de intervenţie cu alte consilii locale sau cu operatorii
economici care au constituite servicii voluntare/private dotate cu autospeciale
de intervenţie.
12.3. Criterii privind
organizarea serviciilor voluntare
12.3.1. Constituirea,
dimensionarea şi dotarea structurilor serviciilor voluntare pentru
situaţii de urgenţă se fac pe baza următoarelor criterii:
a) numărul de
gospodării/locuinţe individuale din sectorul de competenţă;
b) tipurile de
riscuri identificate în profil teritorial.
12.3.2.
Dotarea serviciilor voluntare cu autospeciale pentru stingerea incendiilor se
face avându-se în vedere ca o autospecială de intervenţie să
revină la cel mult 2000 de gospodării/locuinţe individuale.
12.3.3. Serviciul
voluntar este condus de un şef, profesionist în domeniu, şi are în componenţă,
în mod obligatoriu, următoarele structuri:
a)
un compartiment pentru prevenire;
b) una sau mai
multe formaţii de intervenţie, salvare şi prim ajutor, denumite
în continuare formaţii de intervenţie.
12.3.4. Pentru
efectuarea lucrărilor de întreţinere, a reviziilor şi
reparaţiilor la mijloacele de intervenţie din dotare, serviciile
voluntare pot să îşi organizeze ateliere proprii de reparaţii.
12.3.5. Compartimentul
pentru prevenire are ca principale atribuţii prevenirea producerii unor
situaţii de urgenţă, prin acţiuni de îndrumare şi
control în localităţile în care îşi desfăşoară
activitatea.
12.3.6. Formaţia
de intervenţie este o structură specializată, constituită
în vederea limitării şi înlăturării urmărilor
situaţiilor de urgenţă.
12.3.7. Formaţia
de intervenţie are în compunere grupe de intervenţie şi/sau
echipe specializate.
12.3.8. Grupele de
intervenţie se organizează în funcţie de atribuţiile pe
care le au, precum şi în raport cu categoriile şi tipurile de
autospeciale folosite pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
12.3.9. Echipele
specializate sunt constituite în funcţie de tipurile de riscuri
identificate în sectorul de competenţă, pe următoarele domenii
principale: incendii, înştiinţare-alarmare, cercetare-căutare,
deblocare-salvare, sanitar, evacuare, protecţie chimică,
radiologică, biologică şi nucleară, transmisiuni şi
suport logistic.
12.3.10. Dotarea
grupelor de intervenţie şi echipelor specializate este
prevăzută în anexa nr. 1 din prezentul capitol..
12.4. Criterii operaţionale ale
serviciilor voluntare
12.4.1. La amplasarea în
teritoriu a formaţiilor de intervenţie ale serviciului voluntar se
ţine seama de timpul mediu de alertare: în funcţie de anotimp şi
de ora la care s-a produs situaţia de urgenţă - 5 - 10 minute.
12.4.2. Timpul de
răspuns are următoarele limite maxime:
a. la operatorii
economici, din subordinea consiliului local, care prezintă risc ridicat -
15 minute;
b. în cel mai îndepărtat punct al
sectorului de competenţă stabilit - 20 de minute;
c. în celelalte localităţi sau
la ceilalţi operatori economici cu care s-au încheiat contracte sau
convenţii de intervenţie - 30 de minute.
12.4.3. Criteriile
operaţionale prevăzute mai sus, respectiv timpul mediu de alertare
şi timpul de răspuns, se corelează, după caz, cu criteriul
complementarităţii dat de existenţa în sectorul de
competenţă a serviciilor private pentru situaţii de
urgenţă.
12.4.4. Derularea
intervenţiei se face gradual, după caz, astfel:
a) alarmarea
serviciului voluntar, concomitent cu anunţarea/alertarea structurilor
profesioniste de intervenţie ale inspectoratului pentru situaţii de
urgenţă judeţean, precum şi a serviciului privat/voluntar
cu care s-a încheiat un contract/o convenţie de intervenţie;
b)
intervenţia propriu-zisă efectuată de serviciile voluntare;
c) sprijinul
acordat intervenţiei (în
tehnică şi personal specializat) de către serviciul
privat/voluntar cu care s-a încheiat un contract/o convenţie de
intervenţie;
d)
sprijinul acordat intervenţiei (în
tehnică şi personal specializat) de către structurile
profesioniste.
12.4.5. Serviciul de
urgenţă voluntar solicită în sprijin intervenţia
serviciilor de urgenţă private şi a celor voluntare cu care a
încheiat contracte/convenţii de intervenţie sau, după caz, a serviciilor
de urgenţă profesioniste, ori de câte ori amploarea situaţiei de
urgenţă depăşeşte capacitatea de răspuns a
acestuia.
12.4.6. Pentru
asigurarea permanentă a intervenţiei,
conducătorul/conducătorii autospecialei/autospecialelor de
intervenţie efectuează serviciul în ture, conform regulamentului
propriu de organizare şi funcţionare.
12.5. Clasificarea serviciilor voluntare
12.5.1. Serviciile
voluntare se clasifică în funcţie de componenta preventivă, de
dotare şi de tipul intervenţiei, astfel:
a) serviciu de
categoria I - având în formaţia de intervenţie doar echipe
specializate, pe tipuri de riscuri;
b) serviciu de categoria a II-a - având
în formaţia de intervenţie grupe care încadrează autospeciale,
altele decât cele pentru stingerea incendiilor, precum şi echipe
specializate, pe tipuri de riscuri;
c) serviciu de
categoria a III-a - având în formaţia de intervenţie grupe de
intervenţie, dintre care una încadrează o autospecială pentru
stingerea incendiilor, şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;
d) serviciu de categoria a IV-a - având
în formaţia de intervenţie grupe de intervenţie, dintre care cel
puţin două încadrează autospeciale pentru stingerea incendiilor,
şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri.
12.5.2. Toate
categoriile de servicii voluntare au în compunere, în mod obligatoriu, un
compartiment pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă.
12.6. Criterii privind încadrarea cu
personal a serviciilor voluntare
12.6.1. Serviciul
voluntar se încadrează cu personal angajat şi cu personal voluntar.
12.6.2. Personalul
angajat şi cel voluntar trebuie să corespundă cerinţelor de
pregătire fizică şi psihică şi să aibă
aptitudinile necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice.
12.6.3. În serviciul
voluntar, funcţiile de şef serviciu şi conducător
autospeciale se încadrează, în mod obligatoriu, cu personal angajat.
12.6.4. La încadrare
şi anual personalul serviciului voluntar este supus controlului medical,
în condiţiile legii.
12.6.5. Personalul
angajat trebuie să aibă calificarea necesară, conform
reglementărilor în vigoare.
12.6.6. Funcţiile
personalului din serviciul voluntar sunt următoarele:
a) şef
serviciu;
b) şef
compartiment pentru prevenire;
c) specialist
pentru prevenire;
d) şef formaţie
intervenţie, salvare şi prim ajutor;
e) şef grupă de
intervenţie;
f) şef echipă
specializată;
g) servant;
h) conducător
autospeciale.
12.6.7. Promovarea
personalului se face ierarhic, începând cu funcţia de bază, în
condiţiile legii.
12.6.8. Numărul
specialiştilor (personalului
compartimentului) pentru activitatea de prevenire se stabileşte
astfel:
a) pentru instituţiile publice
şi operatorii economici din subordinea consiliilor locale, un specialist;
b) în mediul rural, pentru 200 de
gospodării cetăţeneşti, un specialist;
c) în mediul
urban, pentru 500 - 1.000 de locuinţe individuale sau gospodării, un
specialist.
12.6.9. Grupele de
intervenţie se încadrează cu personal stabilit conform prevederilor
instrucţiunilor şi cărţilor tehnice de utilizare a
autospecialelor.
12.7. Criterii privind dotarea
serviciilor voluntare
12.7.1. Pentru
realizarea şi menţinerea unei capacităţi de răspuns
optime, dotarea serviciului voluntar trebuie să asigure:
a) acoperirea riscurilor
potenţiale din sectorul de competenţă, atât din punct de vedere
preventiv, cât şi din punct de vedere operaţional;
b) executarea oportună a
misiunilor şi operaţiunilor specifice;
c) corelarea
performanţelor tehnice ale mijloacelor de intervenţie cu specificul
şi gradul de dificultate ale situaţiei de urgenţă, în
vederea exploatării cu eficienţă maximă a acestora;
d) crearea
condiţiilor necesare pentru pregătirea şi antrenamentul
personalului.
12.7.2. Sediile şi
utilităţile necesare serviciilor voluntare, precum şi
spaţiile adecvate pentru pregătirea de specialitate a personalului,
gararea, adăpostirea şi întreţinerea mijloacelor tehnice,
depozitarea materialelor sunt puse la dispoziţie de consiliile locale, în
condiţiile legii.
Spaţiile prevăzute se
dotează cu telefon şi mijloace de alarmare şi alertare,
instalaţii utilitare, mijloace de pregătire, cu materiale de
birotică şi de acordare a primului ajutor medical.
12.7.3. În funcţie
de necesităţi, dotarea se completează cu alte categorii de
bunuri materiale utile îndeplinirii atribuţiilor serviciului.
12.7.4. Personalul
serviciilor voluntare se antrenează, după caz:
a) în poligoanele de antrenament
proprii, dotate cu aparate, utilaje, aparatură şi echipamente
specifice intervenţiei în situaţii de urgenţă, inclusiv
pentru concursurile profesionale;
b) în poligoanele de antrenament ale
inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/al
municipiului Bucureşti sau ale serviciilor private, în baza unor
protocoale.
12.7.5. Întreţinerea
şi repararea autospecialelor şi utilajelor serviciilor voluntare se
fac, după caz, în ateliere proprii dotate cu utilaje şi scule
adecvate lucrărilor executate sau de către alte persoane fizice ori
juridice atestate, conform legii, pentru activităţile respective.
12.7.6. Pentru
colaborare la acţiunile de limitare şi înlăturare a
urmărilor situaţiilor de urgenţă, consiliile locale care au
constituite servicii voluntare pot încheia protocoale cu asociaţiile
profesionale şi organizaţiile neguvernamentale cu atribuţii în
domeniu.
12.7.7. Criteriile
specifice care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale
a serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă sunt
prezentate în anexa nr. 2 din prezentul capitol..
12.7.8. Documentele de
organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii
serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă sunt prezentate
în anexa nr. 3 din prezentul capitol..
12.7.9. Serviciile
voluntare îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului
de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul local, cu avizul
inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean.
Structura-cadru a regulamentului
de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar pentru
situaţii de urgenţă este prevăzută în anexa nr. 4 din
prezentul capitol..
12.8. Statutul personalului voluntar din
serviciile de urgenţă voluntare
12.8.1. Prezentul statut
reglementează selecţionarea, promovarea şi facilitarea
participării personalului voluntar, în spiritul solidarităţii
civice, la acţiunile organizate de autorităţile
administraţiei publice locale în cadrul serviciilor de urgenţă
voluntare, precum şi drepturile şi obligaţiile acestuia.
12.8.2. În sensul
prezentului statut, prin voluntariat se înţelege activitatea de interes
public desfăşurată benevol de persoane fizice în serviciile
publice de urgenţă voluntare, în cadrul unor raporturi juridice,
altele decât raportul juridic de muncă.
12.8.3. Beneficiar al
voluntariatului este comunitatea în folosul căreia se
desfăşoară activitatea de voluntariat, reprezentată de
consiliul local care a constituit, potrivit legii, serviciul public voluntar
pentru situaţii de urgenţă, denumit în continuare serviciu de
urgenţă voluntar.
12.8.4. Consiliul local
în subordinea căruia funcţionează serviciul de urgenţă
voluntar încheie contract de voluntariat cu fiecare persoană
selecţionată, în condiţiile prezentului statut.
12.8.5. Principiile care
stau la baza exercitării voluntariatului în serviciile de
urgenţă sunt:
a) implicarea
activă a voluntarului în viaţa comunităţii;
b)
selecţionarea voluntarilor, fără discriminări, pe baza
egalităţii de şanse;
c) participarea ca voluntar numai pe
baza consimţământului scris, exprimat prin semnarea contractului de
voluntariat;
d) încadrarea
şi promovarea voluntarului conform pregătirii şi, respectiv,
rezultatelor obţinute în cadrul serviciului de urgenţă voluntar;
e)
asumarea liber consimţită de către voluntar a suportării
riscurilor pe care le presupune activitatea în serviciul de urgenţă
voluntar.
12.9.Condiţii de încadrare a personalului
voluntar în serviciile de urgenţă voluntare
12.9.1. Persoana care solicită să se încadreze ca
voluntar în serviciile de urgenţă voluntare trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă domiciliul în
unitatea administrativ-teritorială reprezentată de consiliul local al
municipiului, oraşului/sectorului sau comunei, beneficiar al
voluntariatului;
b)
să aibă vârsta cuprinsă între 18 ani şi 50 de ani;
c) să fie apt din punct de vedere
medical;
d) să
posede documentele care să îi ateste pregătirea în specializarea
pentru care încheie contractul de voluntariat;
e) să nu fi
fost condamnat pentru săvârşirea de infracţiuni cu
intenţie;
f) să nu fi
pierdut anterior calitatea de voluntar în serviciul de urgenţă
voluntar în condiţiile art. 12.11.5. lit. c).
12.9.2. La încheierea
contractului de voluntariat au prioritate persoanele care:
a)
au satisfăcut serviciul militar în termen sau cu termen redus, în
specialităţile: pompieri, protecţie civilă, geniu,
transmisiuni, chimie, medicină, marină;
b) au absolvit cursurile specifice
adaptării la misiuni şi la executarea acţiunilor de
intervenţie în situaţii de urgenţă/dezastre.
12.9.3. Promovarea
personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare se face pe
baza criteriilor de performanţă stabilite prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, potrivit legii.
12.10.Contractul de voluntariat
12.10.1. Voluntariatul se
desfăşoară pe baza unui contract, încheiat în formă scrisă,
sub sancţiunea nulităţii absolute, între voluntar şi
beneficiarul voluntariatului, în condiţiile libertăţii
contractuale a părţilor şi cu respectarea dispoziţiilor
prezentului statut.
12.10.2. Contractul de
voluntariat se încheie în două exemplare originale, dintre care unul se
înmânează voluntarului, iar cel de-al doilea se păstrează în
evidenţa beneficiarului voluntariatului.
12.10.3. Contractul de
voluntariat se încheie pe perioadă de 5 ani şi se reînnoieşte
tacit dacă nici una dintre părţi nu îşi exprimă în
scris intenţia de denunţare a contractului cu 15 zile înainte de
expirarea termenului pe care a fost încheiat.
12.10.4. Primul contract
de voluntariat cuprinde o perioadă de probă de 3 - 6 luni,
inclusă în durata totală a acestuia, care se finalizează prin
teste şi verificări practice. În perioada de probă
părţile pot rezilia contractul din proprie iniţiativă.
12.10.5. Contractul cu
persoanele care nu promovează testele şi verificările
prevăzute la pct.12.10.4. se reziliază de plin drept.
12.10.6. Modelul
contractului de voluntariat este prezentat în anexa nr. 5.
12.10.7. Beneficiarul
voluntariatului are obligaţia să informeze semestrial
instituţiile şi operatorii economici ai căror salariaţi fac
parte din serviciul de urgenţă voluntar despre programul şi
activităţile de pregătire ale acestora.
12.10.8. Instituţiile
şi operatorii economici vor facilita salariaţilor prevăzuţi
la articolul precedent participarea la activităţile de pregătire
şi de intervenţie ale serviciului de urgenţă voluntar.
12.11. Drepturi şi obligaţii
ale personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare
12.11.1. Principalele
drepturi de care beneficiază voluntarul din serviciile de
urgenţă voluntare sunt:
a) participarea activă la
elaborarea şi derularea programelor în domeniul situaţiilor de
urgenţă;
b) încadrarea în
serviciu pe funcţii corespunzătoare pregătirii sale
profesionale;
c) asigurarea de
către beneficiarul voluntariatului a desfăşurării
activităţilor în condiţiile legale de protecţie a muncii,
în funcţie de natura şi de caracteristicile activităţii
respective;
d)
asigurarea, de către beneficiarul voluntariatului, în condiţiile
legii, împotriva riscurilor de accident şi de boală ce decurg din
natura activităţii, cu plata primelor de asigurare de către
beneficiarul voluntariatului; în lipsa asigurării sau în cazul
neplăţii primelor de asigurare, costul prestaţiilor medicale se
suportă integral de către beneficiarul voluntariatului;
e) eliberarea de către beneficiarul
voluntariatului a unui certificat nominal care să ateste calitatea de
voluntar în serviciul de urgenţă voluntar, conform modelului
prezentat în anexa nr. 6;
f) rambursarea de
către beneficiarul voluntariatului, în condiţiile convenite în contract,
potrivit prezentului statut, a cheltuielilor efectuate de personalul voluntar
pentru realizarea activităţii de intervenţie;
g) durata timpului
de lucru stabilită în condiţiile prezentului statut şi cu
respectarea duratei timpului de muncă prevăzut de art. 108 şi
următoarele din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările
şi completările ulterioare, să nu afecteze sănătatea
şi resursele psihofizice ale voluntarului;
h) păstrarea locului de muncă
şi a drepturilor salariale la instituţia/operatorul economic la care
este angajat, pe perioada în care participă la intervenţii, cursuri
de pregătire sau concursuri profesionale;
i) control medical
anual, asigurat gratuit de consiliul local care a înfiinţat serviciul de
urgenţă voluntar;
j)
gratuităţi pe mijloacele de transport în comun, aflate sub
autoritatea beneficiarului voluntariatului şi/sau în baza contractelor
încheiate de acesta cu societăţile private;
k) uniformă,
echipament de protecţie, aparatură şi mijloace de
înştiinţare, asigurate gratuit de beneficiarul voluntariatului;
l)
despăgubirea corespunzătoare, de către beneficiarul
voluntariatului, în cazul în care pe timpul intervenţiei i s-a degradat
îmbrăcămintea ori alte bunuri personale;
m) exonerarea de
răspunderea materială pentru daunele produse pe timpul
acţiunilor de intervenţie executate cu respectarea procedurilor
specifice;
n) dreptul la antidot adecvat naturii
mediului de lucru pe timpul intervenţiei, asigurat de beneficiarul
voluntariatului sau de beneficiarul intervenţiei;
o) hrană
gratuită, în echivalentul a cel puţin 2.000 de calorii/zi, în cazul
operaţiunilor de peste 4 ore, asigurată de beneficiarul
voluntariatului sau de beneficiarul intervenţiei;
p)
drepturi de deplasare, cazare şi diurnă pe timpul cât se află la
cursuri de pregătire şi concursuri profesionale organizate în afara
localităţii în care funcţionează serviciul de
urgenţă voluntar, acordate de beneficiarul voluntariatului, conform
legii;
q) compensaţii în bani pentru
timpul efectiv de lucru prestat la intervenţii şi la celelalte
activităţi prevăzute în programul serviciului de
urgenţă voluntar; cuantumul orar al compensaţiei acordate
voluntarului se stabileşte şi se achită de consiliul local,
diferenţiat pe categorii de funcţii, şi nu poate fi mai mic
decât cuantumul orar calculat la valoarea salariului lunar minim pe economie.
12.11.2. Principalele obligaţii ale voluntarului din
serviciul de urgenţă voluntar sunt următoarele:
a) să
respecte cu stricteţe clauzele contractului de voluntariat;
b) să îndeplinească sarcinile primite şi
atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi
funcţionare aprobat de beneficiarul voluntariatului;
c) să păstreze
confidenţialitatea informaţiilor la care are acces în cadrul
activităţii de voluntariat;
d) să respecte timpul de
prezentare în caz de alertă la locul stabilit de beneficiarul
voluntariatului;
e) să
participe la cursurile de instruire organizate sau stabilite de beneficiarul
voluntariatului;
f) să utilizeze
în condiţii de eficienţă, eficacitate şi economicitate
bunurile aflate în folosinţa serviciului de urgenţă voluntar
şi să acţioneze pentru păstrarea mijloacelor tehnice din
dotarea acestuia în perfectă stare de funcţionare;
g) să
sesizeze organele în drept despre neregulile din domeniul de activitate
constatate în sectorul de competenţă;
h) să fie
respectuos, cuviincios şi corect în relaţiile cu personalul
serviciului de urgenţă voluntar şi să dovedească
solicitudine şi respect faţă de orice persoană;
i) să acorde
sprijin colegilor pe timpul executării misiunilor şi
intervenţiilor;
j)
să fie disciplinat şi să dovedească probitate
profesională şi morală în întreaga activitate;
k) prin întregul
său comportament să se arate demn de consideraţia şi
încrederea impuse de statutul de voluntar;
l) să
îşi probeze calitatea de voluntar, în exercitarea atribuţiilor
specifice, cu legitimaţia eliberată de beneficiarul voluntariatului,
al cărei model este prezentat în anexa nr. 7.
12.11.3. Personalul voluntar din serviciile de
urgenţă voluntare are obligaţia să poarte uniformă,
echipament de protecţie şi însemne distinctive, ale căror
descriere, condiţii de acordare şi folosire se stabilesc prin
regulamentul elaborat de Ministerul Administraţiei şi Internelor,
aprobat prin hotărâre a Guvernului şi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
12.11.4. Pentru
acte de eroism, curaj şi devotament în executarea unor misiuni, precum
şi pentru merite deosebite în îndeplinirea îndatoririlor ce îi revin,
personalului voluntar i se pot acorda următoarele recompense morale
şi materiale:
a) mulţumiri verbale şi
scrise;
b) scrisori de
mulţumire personale sau adresate instituţiei ori operatorului
economic care are calitatea de angajator în raport cu voluntarul;
c) evidenţierea în mass-media
locale şi centrale a acţiunilor întreprinse de voluntar;
d) citarea prin ordin de zi al
inspectorului şef al inspectoratului judeţean pentru situaţii de
urgenţă sau al inspectorului general al Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă;
e) acordarea, în condiţiile legii,
de titluri onorifice, decoraţii şi premii în obiecte sau bani.
12.11.5. Pentru abateri
de la regulile de disciplină, neîndeplinirea îndatoririlor sau a condiţiilor
contractuale personalului voluntar din serviciile de urgenţă
voluntare i se pot aplica următoarele sancţiuni:
a) avertisment;
b) suspendarea dreptului de a activa în
cadrul serviciului de urgenţă voluntar, precum şi a drepturilor
aferente, pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 6 luni, în
funcţie de gravitatea abaterii;
c) rezilierea
contractului.
12.12. Încetarea contractului de
voluntariat
12.12.1. Contractul de
voluntariat încetează de drept când voluntarul împlineşte vârsta de
55 de ani, nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art.12.9.1 lit. a), c) şi e), precum şi în caz de deces.
12.12.2. O prelungire a
contractului menţionat la articolul precedent cu un an, reînnoibilă
de maximum 4 ori, poate fi acordată voluntarului, în baza solicitării
scrise a acestuia, însoţită de certificatul medical care să
ateste starea de sănătate.
12.12.3. După
încetarea contractului de voluntariat, voluntarul poate îndeplini funcţii
onorifice şi/sau activităţi de consultanţă în cadrul
serviciului de urgenţă voluntar.
12.12.4. Dacă
pe parcursul executării contractului de voluntariat intervine, independent
de voinţa părţilor, o situaţie de natură să
îngreuneze executarea obligaţiilor ce revin voluntarului, contractul va fi
renegociat, iar dacă situaţia face imposibilă executarea în
continuare a contractului, acesta este reziliat de plin drept.
12.12.5. Renegocierea
contractului de voluntariat se face la cererea scrisă a uneia dintre
părţi, formulată în termen de 15 zile de la data la care a
intervenit situaţia prevăzută la art. 12.12.4.
12.12.6. Denunţarea
unilaterală a contractului de voluntariat are loc din iniţiativa
voluntarului sau a beneficiarului voluntariatului, cu un preaviz de 15 zile, cu
obligaţia prezentării motivelor.
12.12.7. Litigiile
izvorâte din încheierea, modificarea, executarea sau încetarea contractului de
voluntariat sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti,
dacă părţile la contract nu le pot rezolva pe cale
amiabilă.
12.12.8. Executarea
obligaţiilor contractuale ce revin voluntarului din serviciul de
urgenţă voluntar nu se poate face prin reprezentare.
12.12.9. Răspunderea
pentru neexecutarea sau pentru executarea necorespunzătoare a contractului
de voluntariat este supusă regulilor prevăzute de Codul civil.
12.12.10. Activitatea
de voluntar într-un serviciu de urgenţă voluntar este
incompatibilă cu exercitarea funcţiilor de primar, viceprimar,
secretar al primăriei şi consilier local.
12.12.11. Şeful
serviciului de urgenţă voluntar ţine, pentru întregul personal
voluntar, un dosar individual care cuprinde toate documentele referitoare la
contractul de voluntariat, încadrare, avize, renegocierea şi încetarea
activităţii, situaţia medicală, precum şi recompensele
şi sancţiunile.
12.13. Criterii de performanţă
privind constituirea, încadrarea şi dotarea serviciilor private pentru
situaţii de urgenţă
12.13.1. Inspectoratul
General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratul
judeţean pentru situaţii de urgenţă controlează
respectarea criteriilor de performanţă.
12.13.2. Serviciile
private pentru situaţii de urgenţă, denumite în continuare
servicii private, se constituie, conform legii, astfel:
a) în cadrul operatorilor
economici şi instituţiilor publice, ca servicii proprii;
b) ca societăţi
comerciale prestatoare de servicii.
12.13.3. Termenii
folosiţi în prezentul capitol au următoarele înţelesuri:
a)
echipaj/grupă de intervenţie - structură încadrată cu
personal voluntar sau/şi angajat care deserveşte o autospecială
ori un utilaj mobil;
b)
echipă specializată - structură specializată pentru anumite
tipuri de intervenţie;
c) timp de
alertare - intervalul mediu cuprins între momentul alarmării şi cel
al constituirii formaţiei de intervenţie, în vederea deplasării;
d) timp de răspuns - intervalul
cuprins între momentul alertării forţelor destinate intervenţiei
şi intrarea acestora în acţiune;
e) capacitate de
răspuns - potenţialul forţelor de intervenţie de a rezolva
o situaţie de urgenţă.
12.13.4. Serviciul privat
îşi îndeplineşte atribuţiile legale într-un sector de
competenţă stabilit cu avizul inspectoratului judeţean pentru
situaţii de urgenţă.
12.13.5. Sectorul de
competenţă cuprinde în mod obligatoriu teritoriul operatorului
economic sau al instituţiei publice care a constituit serviciul privat.
12.13.6. Avizarea
sectorului de competenţă se va face pe baza următoarelor
documente:
a) actul de constituire cu organigrama
şi numărul de personal ale serviciului privat;
b) regulamentul de organizare şi
funcţionare a serviciului privat;
c) planurile sau
schiţele operatorilor economici/instituţiilor
publice/localităţilor din sectorul de competenţă pe care
sunt marcate sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile şi
zonele vulnerabile la riscuri;
d) planul de
analiză şi acoperire a riscurilor, pentru localităţile cu
care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie;
e) planurile de
răspuns;
f) contractele sau
convenţiile de intervenţie;
g) tabelul cu
materialele şi tehnica existentă în dotare.
12.14. Criterii privind organizarea
serviciilor private
12.14.1. Constituirea
şi dimensionarea structurilor serviciilor private se fac pe baza
următoarelor criterii:
a) concluziile rezultate din scenariile
de securitate la incendiu;
b)
măsurile stabilite în Planul de analiză şi acoperire a
riscurilor;
c) natura şi
volumul prestărilor de servicii ce urmează a fi efectuate în baza
contractelor sau convenţiilor încheiate.
12.14.2. Serviciul
privat este condus de către un şef, profesionist în domeniu, şi
are în componenţă, după caz, următoarele structuri:
a) compartiment sau specialişti
pentru prevenire, care include şi compartimentul de protecţie
civilă pentru operatorii economici a căror activitate intră sub
incidenţa Hotărârii Guvernului nr. 95/2003 privind controlul
activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care
sunt implicate substanţe periculoase;
b)
una sau mai multe formaţii de intervenţie, salvare şi prim
ajutor, denumite în continuare formaţii de intervenţie;
c) dispecerat;
d) ateliere de
reparaţii şi întreţinere.
12.14.3. Compartimentul/specialiştii pentru prevenire
are/au ca principale atribuţii prevenirea producerii unor situaţii de
urgenţă, îndrumare şi control în cadrul operatorilor economici
sau al instituţiilor publice în care îşi desfăşoară
activitatea.
12.14.4.Planificarea,
organizarea, pregătirea şi desfăşurarea
activităţii de prevenire se fac pe baza regulamentului aprobat prin
Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 160/2007.
12.14.5. (1)
Formaţia de intervenţie este o structură specializată,
constituită în vederea limitării şi înlăturării
urmărilor situaţiilor de urgenţă.
(2) Formaţia de
intervenţie are în compunere echipaje/grupe de intervenţie
şi/sau echipe specializate.
(3) Echipajele/grupele de
intervenţie se constituie în funcţie de specialitatea pe care o au,
precum şi în raport de categoriile şi tipurile de autospeciale
şi utilaje mobile utilizate pentru îndeplinirea atribuţiilor.
(4) Echipele specializate sunt
constituite, în funcţie de tipurile de riscuri identificate în sectorul de
competenţă, pe următoarele domenii principale: incendiu,
protecţie chimică, biologică, radiologică şi
nucleară, sanitar, cercetare-observare, deblocare-salvare,
adăpostire, transmisiuni-alarmare, evacuare, pirotehnic şi suport
logistic.
(5) Dotarea echipajelor/grupelor
de intervenţie şi a echipelor specializate este prezentată în
anexa nr. 8, care face parte integrantă din prezentele criterii de
performanţă.
(6) Serviciile private organizate
de operatorii economici care lucrează cu material exploziv au în
structură şi echipe pirotehnice.
12.14.6. Dispeceratul se
constituie în mod obligatoriu la serviciile private constituite ca
societăţi comerciale şi la serviciile private de categoriile a
IV-a şi a V-a în vederea gestionării apelurilor de urgenţă
şi monitorizării sistemelor automate de protecţie.
12.14.7. Lucrările
de reparaţii şi întreţinere curente la mijloacele şi
autospecialele din dotarea serviciilor private se pot face atât în ateliere
proprii, cât şi la societăţi de profil, în baza contractelor
încheiate în acest sens.
12.15. Criterii operaţionale ale
serviciilor private pentru situaţii de urgenţă
12.15.1. La amplasarea în teritoriu a formaţiilor de
intervenţie ale serviciului privat de la instituţie/operator economic
se are în vedere ca valorile timpilor operativi de intervenţie să
corespundă valorilor stabilite prin planurile de intervenţie şi
timpilor de răspuns, în funcţie de riscurile identificate în sectorul
de competenţă.
12.15.2. În
funcţie de suprafaţa sectorului de competenţă,
formaţiunile de intervenţie din cadrul aceluiaşi serviciu privat
pot avea sedii amplasate în locuri diferite.
12.15.3. Conducerea intervenţiei
serviciului privat se asigură de către conducătorul
instituţiei publice sau de către administratorul operatorului
economic, respectiv de către persoanele desemnate de aceştia.
12.15.4. Personalul
formaţiei de intervenţie şi al dispeceratului execută
serviciul în schimburi sau în ture, în funcţie de specificul
activităţilor operatorului economic ori instituţiei publice.
12.16. Clasificarea serviciilor private
12.16.1. Serviciile
private se clasifică în funcţie de structură, astfel:
a) serviciu de categoria I - numai
compartiment/specialişti pentru prevenire;
b)
serviciu de categoria a II-a - având în formaţia de intervenţie,
salvare şi prim ajutor doar echipe specializate pe tipuri de riscuri,
inclusiv cele de supraveghere şi punere în funcţiune a
instalaţiilor speciale de prevenire şi stingere a incendiilor;
c) serviciu de
categoria a III-a - având în formaţia de intervenţie, salvare şi
prim ajutor un echipaj/o grupă de intervenţie la un utilaj mobil
şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;
d) serviciu de
categoria a IV-a - având în formaţia de intervenţie, salvare şi
prim ajutor un echipaj/o grupă la o autospecială de intervenţie
şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;
e)
serviciu de categoria a V-a - având în formaţia de intervenţie,
salvare şi prim ajutor două sau mai multe echipaje/grupe la două
sau mai multe autospeciale de intervenţie şi echipe specializate, pe
tipuri de riscuri.
12.16.2.Serviciile
private pentru situaţii de urgenţă de categoriile a II-a - a V-a
au în mod obligatoriu în compunere compartiment/specialişti pentru
prevenire.
12.16.3. La
organizarea serviciilor private constituite de operatorii economici care
desfăşoară activităţi în domeniul nuclear, pe calea
ferată, la metrou, aeroporturi şi porturi maritime sau fluviale se
vor aplica reglementările specifice, precum şi criteriile şi
recomandările elaborate de organismele internaţionale de profil.
12.16.4. La
organizarea serviciilor private constituite pentru intervenţia la
exploatările miniere subterane se ţine seama şi de criteriile
specifice stabilite de autorităţile abilitate în domeniul respectiv.
12.17. Criterii privind încadrarea cu
personal a serviciilor private
12.17.1. Serviciul
privat de la instituţiile publice şi operatorii economici se
încadrează astfel:
a) cu personal angajat;
b) cu personal voluntar din rândul
salariaţilor proprii.
12.17.2. Funcţiile
care se încadrează, în mod obligatoriu, cu personal angajat sunt:
a) şeful
serviciului;
b)
conducătorii autospecialelor de intervenţie/mecanicii de
motopompă;
c)
servanţii de pe autospecialele de intervenţie, care îndeplinesc
funcţii de şef de ţeavă sau execută operaţiuni de
descarcerare.
12.17.3. Inspectorul
de protecţie civilă şi cadrul tehnic/personalul de specialitate
cu atribuţii în domeniul prevenirii împotriva incendiilor se
încadrează potrivit legii.
12.17.4. La
încadrarea în serviciu, precum şi anual, personalul angajat în
formaţiile de intervenţie este supus controlului medical, conform
legii.
12.17.5. Personalul
angajat trebuie să aibă calificarea necesară, conform
reglementărilor în vigoare.
12.17.6. Numărul
de personal ce încadrează echipajele/grupele de intervenţie se
stabileşte conform prevederilor instrucţiunilor şi
cărţilor tehnice de utilizare a utilajelor şi autospecialelor de
intervenţie.
12.17.7. Echipele
specializate au în compunere minim 3 persoane, în funcţie de specificul
activităţii desfăşurate.
12.18. Criterii privind dotarea
serviciilor private
12.18.1. Dotarea
serviciilor private cu mijloace tehnice specifice trebuie să asigure:
a) acoperirea riscurilor
potenţiale din sectoarele de competenţă atât din punct de vedere
preventiv, cât şi operaţional;
b) executarea oportună a
misiunilor şi operaţiunilor specifice;
c) corelarea performanţelor
tehnice ale mijloacelor de intervenţie cu specificul şi gradul de
periculozitate al situaţiei de urgenţă, în vederea unei
exploatări optime şi cu eficienţă maximă a acestora;
d) îndeplinirea criteriilor specifice
prevăzute în normele de prevenire şi stingere a incendiilor şi
de dotare cu mijloace tehnice, aplicabile în ramurile economice respective,
emise în condiţiile legii de ministere sau de alte autorităţi
ale administraţiei publice centrale de specialitate;
e) pregătirea
şi antrenamentul personalului.
12.18.2. Dotarea
cu echipamente şi mijloace de intervenţie se face potrivit
documentaţiilor tehnice ale investiţiilor întocmite, conform legii,
de proiectant.
12.18.3.(1) Sediile
serviciilor private sunt puse la dispoziţie de operatorul economic sau de
instituţia care le-a constituit şi trebuie să asigure
spaţii adecvate pentru personalul din tura de serviciu, pregătirea de
specialitate a personalului, gararea, adăpostirea şi
întreţinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor şi prestarea
serviciilor.
(2) Spaţiile prevăzute
la alin (1) se dotează cu telefon şi mijloace de alarmare şi
alertare, instalaţii utilitare, mijloace de pregătire, materiale de
birotică şi de acordare a primului ajutor medical.
12.18.4. În
funcţie de necesităţi, dotarea se completează cu alte
categorii de bunuri materiale utile îndeplinirii atribuţiilor serviciului
privat.
12.18.5. Serviciile
private îşi amenajează poligoane de antrenament care se dotează
cu aparate, utilaje, aparatură şi echipamente specifice
intervenţiei în situaţii de urgenţă, inclusiv pentru
concursurile profesionale, sau pot folosi poligoanele de antrenament din
structura inspectoratelor judeţene/al municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă sau ale altor servicii voluntare sau
private, pe baza unor protocoale.
12.18.6. Atelierele
se dotează cu utilaje şi scule adecvate lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii.
12.18.7. Criteriile
specifice care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale
a serviciului privat sunt prezentate în anexa nr.9, care face parte
integrantă din prezentele criterii de performanţă.
12.18.8. Documentele
de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii
serviciului privat sunt prezentate în anexa nr. 10, care face parte
integrantă din prezentele criterii de performanţă.
12.18.9. Serviciile
private îşi desfăşoară activitatea pe baza Regulamentului
de organizare şi funcţionare a serviciului privat pentru
situaţii de urgenţă.
12.18.10. Structura-cadru
a Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului privat
pentru situaţii de urgenţă este prezentată în anexa nr. 11,
care face parte integrantă din prezentele criterii de
performanţă.
12.19. Criterii specifice pentru
serviciile private, constituite
ca societăţi comerciale
prestatoare de servicii
12.19.1.
La constituirea serviciilor private ca
societăţi comerciale prestatoare de servicii, pe lângă
prevederile anterioare, în părţile care le privesc, se vor respecta
următoarele criterii cumulative:
a) categoria
serviciului privat este cel puţin a IV-a;
b) personalul
încadrat trebuie să fie numai angajat;
c) conducerea intervenţiei se
asigură de către şeful serviciului privat sau de către
înlocuitorul legal al acestuia;
d) menţinerea permanentă a
operativităţii şi capacităţii de intervenţie
stabilite 24 de ore din 24 de ore.
12.19.2. Sectorul
de competenţă cuprinde teritoriul operatorilor economici,
instituţiilor şi localităţilor cu care serviciul privat a
încheiat contracte sau convenţii de intervenţie.
12.19.3. La
documentele de organizare şi funcţionare a serviciilor private,
prevăzute la art. 12.18.8., se adaugă documentele prevăzute de
legislaţia specifică privind înfiinţarea şi
funcţionarea societăţilor comerciale.
12.20. Regulamentul de planificare,
organizare, desfăşurare şi finalizare a activităţii de
prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile
voluntare şi private
pentru situaţii de urgenţă
12.20.1. Inspectoratul
General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele pentru
situaţii de urgenţă judeţene controlează respectarea
regulamentului.
12.20.2. Activitatea
de prevenire a situaţiilor de urgenţă desfăşurată
de către serviciile voluntare şi private pentru situaţii de
urgenţă, denumită în continuare activitate de prevenire,
reprezintă totalitatea acţiunilor specifice planificate şi
realizate, potrivit legii, în vederea preîntâmpinării, reducerii sau
eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă
şi a consecinţelor acestora, a protecţiei populaţiei, a
mediului, a bunurilor şi valorilor.
12.20.3. Formele
activităţii de prevenire sunt:
a) controlul, asistenţa tehnică de specialitate,
verificarea şi informarea preventivă a populaţiei - pentru
serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;
b) controlul,
serviciul de rond, supravegherea şi instruirea preventivă - pentru
serviciile private pentru situaţii de urgenţă.
12.20.4. Scopurile
activităţii de prevenire sunt:
a) asigurarea respectării
prevederilor actelor normative şi ale celorlalte reglementări privind
apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă;
b) identificarea, evaluarea şi
analizarea pericolelor potenţiale prin aprecierea
posibilităţilor de apariţie a lor şi a consecinţelor
acestora asupra vieţii oamenilor, mediului şi bunurilor materiale;
c) conştientizarea riscurilor prin
schimbul reciproc de informaţii dintre personalul care execută
controlul de prevenire, factorii de decizie, personalul angajat şi alte
persoane interesate sau implicate;
d) informarea populaţiei şi a
salariaţilor privind pericolele potenţiale, precum şi modul de
comportare în situaţii de urgenţă.
12.20.5. Activitatea
de prevenire se desfăşoară pe baza următoarelor principii:
a) principiul
legalităţii - respectarea legislaţiei privind apărarea
împotriva incendiilor şi protecţia civilă, indiferent de forma
de proprietate a operatorilor economici şi a instituţiilor publice
controlaţi/controlate din sectorul de competenţă;
b) principiul
imparţialităţii şi independenţei - în exercitarea
atribuţiilor funcţionale, personalul compartimentului sau
specialiştii de prevenire sunt obligaţi să aibă atitudine
obiectivă şi neutră faţă de orice interes politic,
economic, religios sau de altă natură;
c) principiul
confidenţialităţii - păstrarea de către personalul
compartimentului de prevenire a secretului informaţiilor care nu sunt de
interes public şi care sunt obţinute în cursul
desfăşurării activităţii;
d) principiul transparenţei -
desfăşurarea activităţii într-o manieră deschisă
faţă de public, prin care accesul liber şi neîngrădit la
informaţiile fundamentate ştiinţific, de interes public, să
constituie regula, iar limitarea accesului la informaţii să
constituie excepţia, în condiţiile legii;
e) principiul continuităţii
şi gradualităţii - asigurarea unor controale periodice ale
factorilor de risc şi aplicarea unor măsuri din ce în ce mai severe
în cazul menţinerii riscului peste nivelele acceptabile.
12.20.6. Personalul
compartimentului de prevenire din cadrul serviciilor voluntare şi private
pentru situaţii de urgenţă urmează anual, pe centre de
localităţi, cursuri de specializare şi perfecţionare
organizate în condiţiile legii, cu sprijinul inspectoratului judeţean
pentru situaţii de urgenţă.
12.21. Planificarea şi organizarea
activităţii de prevenire desfăşurată de
serviciile voluntare pentru
situaţii de urgenţă
12.21.1. Planificarea
activităţilor de prevenire se realizează anual, prin Graficul de
control şi Graficul de informare publică, pe baza Programului de
măsuri în vederea acordării asistenţei pentru prevenirea
situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei
şi evidenţei operatorilor economici din subordinea consiliului local
şi a instituţiilor publice din sectorul de competenţă, de
către şeful serviciului voluntar pentru situaţii de
urgenţă, şi se aprobă de către primar.
12.21.2. Graficul
de control se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la
şeful serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, iar
câte o xerocopie a acestuia se anexează la carnetele cu constatările
rezultate din controale.
12.21.3. Anterior
întocmirii graficului de control, şeful serviciului voluntar pentru
situaţii de urgenţă repartizează personalului
compartimentului de prevenire localităţile, cartierele, operatorii
economici şi instituţiile publice ce urmează a fi controlate.
12.21.4. Modelul
Graficului de control este prezentat în anexa nr.12.
12.21.5. Graficul
de informare publică se întocmeşte într-un exemplar, care se
păstrează la şeful serviciului voluntar pentru situaţii de
urgenţă şi conţine activităţile de informare a
populaţiei, salariaţilor şi elevilor privind pericolele potenţiale
la locuinţe şi gospodării, operatorii economici şi
instituţiile din subordinea consiliului local, precum şi modul de
comportare în situaţii de urgenţă.
12.21.6. La
planificarea activităţilor de prevenire pentru sectorul de
competenţă se au în vedere:
a) riscurile identificate din Planul de
analiză şi acoperire a riscurilor, frecvenţa şi perioada de
manifestare;
b) concluziile
rezultate în urma activităţilor de prevenire anterioare;
c) organizarea în sectorul de
competenţă a unor activităţi tradiţionale, târguri,
expoziţii, manifestări cultural-sportive;
d)
concluziile rezultate din evaluarea periodică a situaţiei operative
din localitate.
12.21.7. Pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de
prevenire, serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă
achiziţionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări
specifice şi materiale documentare.
12.21.8. La
nivelul localităţii, activitatea de prevenire este coordonată de
primar.
12.21.9. Organizarea
activităţii de prevenire se asigură de către şeful
serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi se
realizează prin personalul compartimentului de prevenire, al cărui
număr este dimensionat conform reglementărilor tehnice specifice.
12.21.10. Pe
timpul îndeplinirii misiunilor, personalul compartimentului de prevenire
îşi face cunoscută calitatea prin legitimaţia de voluntar,
emisă în condiţiile legii.
12.22. Planificarea
şi organizarea activităţii de prevenire
desfăşurată de serviciile private pentru situaţii de
urgenţă
12.22.1. Planificarea
activităţilor de prevenire se întocmeşte anual, prin Graficul de
control şi Programul serviciului de rond, de către şeful
serviciului privat pentru situaţii de urgenţă şi se
aprobă de către conducătorul instituţiei publice sau de
administratorul operatorului economic.
12.22.2. Graficul
de control se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la
şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă.
12.22.3. Modelul
Graficului de control este prezentat în anexa nr.13.
12.22.4. Serviciul
de rond se desfăşoară pe bază de program întocmit de
şeful serviciului privat pentru situaţii de urgenţă.
12.22.5. Modelul
Programului serviciului de rond este prezentat în anexa nr. 14.
12.22.6. Instruirea
preventivă a salariaţilor se execută conform reglementărilor
specifice.
12.22.7. La
planificarea activităţilor de prevenire pentru sectorul de
competenţă se au în vedere:
a) riscurile identificate, frecvenţa şi perioada
de manifestare;
b) concluziile
rezultate în urma activităţilor de prevenire anterioare;
c) concluziile rezultate din evaluarea periodică a
situaţiei operative.
12.22.8. Pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de
prevenire, serviciul privat pentru situaţii de urgenţă
achiziţionează, cu respectarea prevederilor legale, reglementări
specifice şi materiale documentare.
12.22.9. La
nivelul operatorului economic/instituţiei publice, activitatea de
prevenire este coordonată de către manager, administrator sau
conducător.
12.22.10. Organizarea
activităţii de prevenire se asigură de către şeful
serviciului privat pentru situaţii de urgenţă şi se
realizează prin personalul compartimentului de prevenire sau de personalul
angajat al serviciului.
12.23. Desfăşurarea şi
finalizarea activităţii de prevenire prestate de serviciile voluntare
12.23.1. Activităţile de prevenire în sectorul de
competenţă se desfăşoară:
a) de două
ori pe an, de regulă primăvara şi toamna, la gospodăriile
populaţiei;
b)
premergător începerii anului şcolar şi sezonului rece, la
unităţile de învăţământ;
c) o dată pe
an, la operatorii economici şi instituţiile publice din subordinea
consiliului local;
d) anterior şi pe timpul adunărilor sau
manifestărilor publice;
e) la solicitarea
conducătorilor operatorilor economici din sectorul de competenţă,
cu care s-au încheiat contracte de intervenţie;
f) pentru verificarea petiţiilor
cetăţenilor în probleme privind situaţiile de urgenţă,
cu scopul de a face propuneri primarului pentru soluţionarea acestora.
12.23.2. Anterior
controlului se studiază:
a) reglementările specifice;
b) documentele de control proprii
şi ale serviciilor profesioniste pentru situaţii de
urgenţă, întocmite anterior;
c) situaţia
operativă specifică;
d) alte materiale
documentare/informative.
12.23.3. Controalele
se finalizează astfel:
a) prin consemnarea neregulilor în
carnetele cu constatările rezultate din controale - cele de la
gospodăriile populaţiei;
b)
prin notă de control - cele de la instituţiile publice şi
operatorii economici din subordinea consiliului local, de la
unităţile de învăţământ şi de la operatorii
economici din sectorul de competenţă, cu care s-au încheiat contracte
de intervenţie.
12.23.4. Constatările
rezultate în urma controalelor executate la gospodăriile populaţiei
sunt aduse la cunoştinţă proprietarilor prin consemnarea
semnăturii acestora în carnet, iar nota de control se întocmeşte în
două exemplare, exemplarul numărul unu fiind înmânat reprezentantului
unităţii controlate.
12.23.5. Modelul
Carnetului cu constatările rezultate din control este prezentat în anexa
nr. 15, iar cel al Notei de control, în anexa nr. 16.
12.23.6. După
finalizarea activităţii de control, personalul compartimentului de
prevenire prezintă şefului de serviciu carnetele cu constatările
rezultate sau notele de control.
12.23.7. Şeful
serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă înmânează
primarului, săptămânal, toate documentele de control încheiate în
săptămâna anterioară, în vederea constatării
contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor contravenţionale,
conform reglementărilor în vigoare.
12.23.8. Pe baza
constatărilor rezultate, şeful serviciului voluntar pentru
situaţii de urgenţă întocmeşte, semestrial, analiza
activităţii de prevenire şi a neregulilor constatate, pe care o
supune dezbaterii consiliului local, şi propune măsuri pentru
remedierea acestora.
12.24. Desfăşurarea şi
finalizarea activităţii de prevenire prestate de serviciile private
12.24.1. Activităţile de prevenire în sectorul de
competenţă se desfăşoară:
a) semestrial - control
la secţiile şi instalaţiile care prezintă riscuri;
b) zilnic -
serviciu de rond, conform programului;
c) la solicitarea şefilor de lucrări,
instalaţii sau secţii - supraveghere.
12.24.2. Controlul
se execută de către şeful de serviciu şi de personalul
compartimentului/specialiştii de prevenire.
12.24.3. Pe
timpul controlului se urmăreşte respectarea prevederilor actelor
normative şi ale celorlalte reglementări privind apărarea
împotriva incendiilor şi protecţia civilă.
12.24.4.Finalizarea controlului
se realizează prin consemnarea neregulilor în Nota de control, al
cărei model este prezentat în anexa nr.17.
12.24.5. Premergător
controlului se studiază:
a) reglementările specifice;
b) documentele de
control proprii şi ale serviciilor profesioniste pentru situaţii de
urgenţă, întocmite anterior;
c)
situaţia operativă specifică;
d) alte materiale
documentare/informative.
12.24.6. Serviciul
de rond se execută de către personalul angajat al serviciului privat
pentru situaţii de urgenţă, problemele urmărite şi
verificate fiind cele stabilite în program.
12.24.7. Constatările
rezultate sunt consemnate în registru. Modelul Registrului cu constatările
din serviciul de rond este prezentat în anexa 18.
12.24.8. Supravegherea
se organizează atunci când în sectorul de competenţă se
desfăşoară lucrări cu foc deschis, de reparaţii sau de
punere în funcţiune a unor instalaţii.
12.24.9. Supravegherea
se execută din dispoziţia şefului serviciului privat pentru
situaţii de urgenţă, care va stabili personalul şi
măsurile necesare în vederea preîntâmpinării apariţiei unor
situaţii de urgenţă.
12.24.10. În
funcţie de complexitatea operaţiunii, şeful serviciului privat
pentru situaţii de urgenţă stabileşte locul şi durata
supravegherii, precum şi personalul şi tehnica de intervenţie
necesare preîntâmpinării apariţiei unor situaţii de
urgenţă.
12.24.11. La
încheierea activităţii de supraveghere, personalul desemnat să
execute supravegherea comunică şefului serviciului privat pentru
situaţii de urgenţă despre finalizarea acesteia.
12.24.12. După
finalizarea activităţii preventive, personalul desemnat prezintă
şefului serviciului privat pentru situaţii de urgenţă
documentele întocmite, în vederea stabilirii măsurilor pentru remedierea
neregulilor care nu au putut fi soluţionate.
ANEXA 1
DOTAREA
grupelor de intervenţie şi echipelor
specializate
1.
Grupe de
intervenţie
Nr. crt. |
Tipul grupei de intervenţie |
Dotarea |
1 |
Salvare şi prim ajutor |
- ambulanţă |
2 |
Stingerea incendiilor |
- autospecială |
3 |
Intervenţie la înălţime |
- autoscară |
4 |
Descarcerare |
- autospecială de descarcerare |
5 |
Decontaminare şi protecţie CRBN |
- autospecială |
NOTĂ:
Fiecare
autospecială are în dotare aparatură, echipament şi complete de
protecţie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substanţe şi
alte materiale specifice, conform cărţilor tehnice şi
instrucţiunilor de exploatare.
2. Echipe specializate. Dotarea echipelor specializate se
realizează pe baza normelor emise potrivit art. 65 alin. (2) din
Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, cu modificările
şi completările ulterioare.
ANEXA 2
CRITERII SPECIFICE
care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale a
serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă
Nr. crt. |
Categoriile de
mijloace tehnice |
Criteriile specifice |
1 |
Autospeciale
şi utilaje de
intervenţie |
- natura şi volumul operaţiunilor
de intervenţie - caracteristicile şi
performanţele tehnico-tactice ale
autospecialelor şi utilajelor - duratele normale de exploatare a
autospecialelor şi utilajelor |
2 |
Echipament
şi mijloace de protecţie |
- natura şi periculozitatea
specifică a operaţiunilor de intervenţie - efectele negative ale agenţilor
dinamici,termici, electromagnetici şi biologici specifici evenimentelor
periculoase potenţiale -
numărul de persoane care participă la operaţiuni -
durata normală de folosinţă a echipamentului |
3 |
Aparatură
de transmisiuni şi informatică |
- mărimea şi
particularităţile sectorului de competenţă din punct de vedere
al comunicaţiilor -
numărul de grupe de
intervenţie, precum
şi efectivele acestora - numărul de personal cu atribuţii
de conducere |
4 |
Substanţe
necesare intervenţiei |
-
numărul şi caracteristicile tehnice ale autospecialelor - frecvenţa şi numărul
intervenţiilor, precum şi consumul estimat de
substanţe |
5 |
Mijloace de
transport |
- numărul de utilaje ce trebuie tractate - efectivele şi materialele ce trebuie
transportate - normele de alocare la drepturi - durata normală de exploatare |
ANEXA 3
DOCUMENTELE
de organizare, desfăşurare şi conducere a
activităţii,
serviciului voluntar pentru
situaţii de urgenţă
I. Dosarul privind organizarea şi
înzestrarea serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă
I.1.
Hotărârea consiliului local de înfiinţare, organigrama şi
numărul de personal ale serviciului voluntar
I.2. Contractele de voluntariat încheiate între consiliul
local şi voluntari
I.3.
Contractele de intervenţie
I.4.
Tabel nominal cu personalul, în funcţie de structurile din care acesta
face parte, şi modul de înştiinţare
I.5.
Tabel cu necesarul de tehnică, aparatură şi materiale, în
funcţie de structura serviciului voluntar
I.6.
Tabel cu materialele şi tehnica existente în dotare
I.7. Evidenţa referatelor prin care se solicită
completarea dotării cu tehnică, aparatură şi materiale a
serviciului voluntar, întocmite de şeful serviciului
I.8.
Schema legăturilor de comunicaţii ale forţelor ce
acţionează în cazul situaţiilor de urgenţă
II. Regulamentul de organizare şi
funcţionare a serviciului voluntar pentru situaţii de
urgenţă
III. Dosar privind intervenţia
serviciului voluntar
III.1.
Planuri de intervenţie (de răspuns) în funcţie de riscurile
identificate în sectorul de competenţă
III.2.
Planuri de cooperare
III.3.
Planul de evacuare în caz de urgenţă
III.4.
Planurile sau schiţele localităţilor din sectorul de
competenţă pe care sunt marcate zonele locuite, amplasarea
agenţilor economici şi instituţiilor, sursele de alimentare cu
apă, zonele greu accesibile şi vulnerabile la riscuri
III.5. Planul
de analiză şi acoperire a riscurilor
IV. Dosar privind pregătirea
personalului
IV.1.
Planul de pregătire profesională anuală şi lunară, pe
teme şi exerciţii
IV.2.
Registrul de evidenţă a participării la pregătirea
profesională şi calificativele obţinute
IV.3.
Planificarea exerciţiilor şi aplicaţiilor
V. Dosar operativ
V.1.
Registrul cu note de anunţare şi de evidenţă a
intervenţiilor
V.2.
Organizarea intervenţiei pe ture de serviciu
V.3. Raportul de intervenţie
VI. Registrul istoric al serviciului
voluntar pentru situaţii de urgenţă
VII. Registrul de control
VIII. Programul de măsuri în vederea
acordării asistenţei pentru prevenirea situaţiilor de
urgenţă la gospodăriile populaţiei
VIII.1.
Graficul controalelor la gospodăriile populaţiei
VIII.2.
Carnetele cu constatările rezultate din controale
VIII.3. Graficul de informare publică
IX. Dosar tehnic
IX.1.
Planul de asistenţă la autospecialele şi utilajele de
intervenţie
IX.2.
Dosarul tehnic al mijloacelor de înştiinţare-alarmare
ANEXA 4
STRUCTURA-CADRU
a regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului
voluntar pentru situaţii de urgenţă
CAP. 1
Dispoziţii generale
ü
hotărârea consiliului local de
constituire a serviciului voluntar;
ü
prezentarea succintă a
activităţii serviciului voluntar în funcţie de tipurile de risc
gestionate;
ü
alte date de interes general.
CAP. 2
Organizarea şi
atribuţiile serviciului voluntar
ü
conducerea şi structura
organizatorică;
ü
relaţiile dintre structurile
serviciului voluntar:
ü
ierarhice;
ü
funcţionale;
ü
organizarea pe ture a serviciului voluntar;
ü
atribuţiile serviciului voluntar:
ü
atribuţiile
compartimentului/specialiştilor de prevenire;
ü
atribuţiile formaţiilor de
intervenţie:
ü
atribuţiile grupelor de intervenţie;
ü
atribuţiile echipelor specializate;
ü
atribuţiile atelierului.
CAP. 3
Atribuţiile personalului din
structura serviciului voluntar
ü
atribuţiile şefului de
serviciu;
ü
atribuţiile şefului de
compartiment/specialistului de prevenire;
ü
atribuţiile şefului
formaţiei de intervenţie;
ü
atribuţiile şefului grupei de intervenţie;
ü
atribuţiile şefului echipei
specializate;
ü
atribuţiile conducătorilor
autospecialelor de intervenţie;
ü
atribuţiile mecanicului de utilaj;
ü
atribuţiile membrilor grupelor de intervenţie şi
echipelor specializate.
CAP. 4
Coordonarea, controlul şi
îndrumarea serviciului voluntar
ü
relaţiile de coordonare;
ü
relaţiile de control;
ü
relaţiile de cooperare;
ü
relaţiile de îndrumare.
CAP. 5
Gestionarea patrimoniului
serviciului voluntar
ü
modul de finanţare, dotare,
exploatare, întreţinere, evidenţă şi control al
patrimoniului.
CAP. 6
Pregătirea personalului
serviciului voluntar
ü
stabilirea modului de pregătire de
specialitate şi fizică a personalului;
ü
participarea la cursuri de calificare
şi atestare;
ü
participarea la concursurile
profesionale.
CAP. 7
Dispoziţii finale
ü
dispoziţii privind obligativitatea
cunoaşterii şi aplicării prevederilor regulamentului de
către personalul serviciului voluntar;
ü
dispoziţii privind intrarea în
vigoare a regulamentului.
ANEXA 5
ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
Consiliul
Local al ________________
CONTRACT DE VOLUNTARIAT
nr. ___________, încheiat astăzi ___________________
A. Părţile contractului
1. Beneficiarul
contractului: Consiliul Local al ________________________________, cu sediul în
__________________________, reprezentat prin domnul/doamna
____________________________, în calitate de
_______________________________________________________________________
2. Voluntar: domnul/doamna
______________________________________________, fiul/fiica lui
______________________________ şi al/a .___________________________.,
născut/născută în anul ___________, luna ____________, ziua
__________, în comuna/oraşul _______________________, judeţul
___________________, domiciliat/domiciliată în str.
_________________________________ nr. _______, bl. ________, sc. ________, et.
_______, ap._______., localitatea __________________, judeţul _____________________________,
posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii de identitate seria
_____________ nr. ___________________, eliberat/eliberată de _____________________________
la data de ___________________________, cod numeric personal
____________________________, absolvent al/absolventă a
_____________________________________________________________, de profesie
___________________________, cu o vechime de _________________, angajat/angajată
la
________________________________________________________________________________
B. Obiectul
contractului: prestarea de activităţi în domeniul situaţiilor de
urgenţă, conform Statutului personalului voluntar din serviciile de
urgenţă voluntare
C. Durata
contractului: 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, în condiţiile
Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare
D. Zona de
desfăşurare a activităţii:
a) în zona de competenţă a serviciului
voluntar pentru situaţii de urgenţă;
b) pe teritoriul localităţilor
învecinate, în baza contractelor de intervenţie încheiate între consiliile
locale.
E. Atribuţiile postului: cele prevăzute în fişa postului,
anexă la contractul de voluntariat
F. Condiţii
de activitate: activitatea se desfăşoară în conformitate cu
legislaţia în vigoare, conform condiţiilor specifice.
G. Durata
activităţii: activitatea este nenormată.
H. Drepturile
şi obligaţiile părţilor privind securitatea şi
sănătatea în muncă:
a)
asigurarea în caz de accident şi de boală, ce pot interveni în timpul
activităţilor desfăşurate, încheiată de consiliul
local beneficiar al voluntariatului, în condiţiile legii;
b)
echipament individual de protecţie;
c) materiale igienico-sanitare;
d) supliment
alimentar;
e) alte drepturi:
______________________________________________________________
I. Alte clauze:
a)
perioada de preaviz este de 15 zile;
b) alte
clauze: __________________________________________________________
J. Drepturi şi obligaţii generale
ale părţilor
1. Voluntarul
1.1.
Drepturi:
a) să
fie repartizat pe un post conform pregătirii;
b) să
beneficieze de măsuri de securitate şi sănătate a muncii;
c) să
beneficieze de formare profesională;
d) să beneficieze de compensaţii
în bani pentru timpul efectiv de lucru la intervenţii, conform Statutului
personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare;
e) să beneficieze de reducere din
impozitul local pe perioada:
1.
________________, cu __________%;
2.
________________, cu __________%;
3.
________________, cu __________%;
f) să beneficieze de scutire pentru
următoarele taxe locale
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
g) să
beneficieze de gratuităţi pe mijloacele de transport în comun din
localitate, aparţinând unităţilor din subordinea consiliului
local;
h) să
beneficieze de scutire de următoarele servicii în folosul
comunităţii:________________________________________________________________________________________________________________________________;
i) alte drepturi: __________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.2. Obligaţii:
a) îndeplinirea atribuţiilor conform
fişei postului;
b) respectarea disciplinei în timpul
activităţilor;
c) respectarea măsurilor de securitate
şi sănătate a muncii;
d) păstrarea secretului de serviciu;
e) portul în mod corespunzător al
uniformei şi utilizarea, potrivit prescripţiilor tehnice specifice, a
tehnicii de intervenţie, a echipamentului de protecţie, a aparaturii
şi mijloacelor de înştiinţare;
f) participarea la cursurile de
pregătire, organizate de consiliul local beneficiar al voluntariatului ori
de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau
locale, după caz;
g) alte obligaţii:
______________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Beneficiarul voluntariatului
2.1. Drepturi:
a) să dea dispoziţii cu caracter
obligatoriu pentru voluntar;
b) să exercite controlul asupra
modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
c) să constate săvârşirea
abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare,
potrivit legii;
d) alte drepturi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2.2. Obligaţii:
a) să acorde voluntarului toate
drepturile ce decurg din contractul de voluntariat;
b) să asigure permanent
condiţiile tehnice şi organizatorice pentru desfăşurarea
activităţilor specifice;
c) să informeze voluntarul asupra
condiţiilor şi relaţiilor de muncă ce privesc
desfăşurarea activităţilor specifice;
d) să elibereze, la cerere, documente
care atestă calitatea voluntarului;
e) să asigure confidenţialitatea
datelor cu caracter personal ale voluntarului;
f) alte obligaţii:
____________________________________________________________________________________________________________________________________
K. Dispoziţii finale
1. Prevederile prezentului contract de
voluntariat se completează cu dispoziţiile Statutului personalului
voluntar din serviciile de urgenţă voluntare.
2. În executarea contractului de
voluntariat, voluntarul se subordonează conducerii beneficiarului
voluntariatului cu care a încheiat contractul.
3. Modificarea contractului de voluntariat
se poate face la cererea scrisă a uneia dintre părţi,
formulată în termen de 15 zile de la data la care a intervenit
situaţia de natură a duce la modificările contractuale.
4. Prezentul contract individual de
voluntariat s-a încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare
parte.
Beneficiarul voluntariatului, Voluntar,
______________________________ ______________________________
Prezentul
contract se prelungeşte, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.579/2005, astfel: 1.________________________________________________________________________________
2.
______________________________________________________________________________
3. ______________________________________________________________________________
Organizaţie gazdă, Voluntar,
_________________ _________________
Pe data de
________________________ prezentul contract încetează în temeiul art.
____________ din ___________________________________, în urma îndeplinirii
procedurii legale.
Beneficiarul voluntariatului,
_____________________________________________
ANEXA
6*)
*) Anexa nr. 6 este reprodusă în
facsimil.
ANEXA 7
ANEXA
8
la criteriile de performanţă
DOTAREA
echipajelor/grupelor de intervenţie şi echipelor specializate
I. Echipaje/grupe de intervenţie
Nr. crt. |
Tipul echipajului /grupei
de intervenţie |
Dotarea |
1 |
Stingerea
incendiilor cu apă şi spumă |
Autospecială
pentru lucru cu apă şi spumă sau utilaj mobil |
2 |
Stingerea
incendiilor cu pulberi şi gaze
|
Autospecială
pentru lucru cu pulberi şi
gaze
|
3 |
Intervenţie
la înălţime |
Autoscară |
4 |
Intervenţie
la inundaţie şi/sau înec
|
Barcă
de salvare
|
5 |
Descarcerare,
deblocare-salvare şi prim
ajutor |
Ambulanţă/autospecială
dotată cu echipament de prim
ajutor sau de descarcerare |
6 |
Decontaminare
şi protecţie CBRN |
Autospecială,
utilaj sau auto dotată/dotat
cu echipament |
7 |
Suport
logistic al intervenţiilor |
Autocamion,
tractor, remorcă auto sau alt
utilaj
|
8 |
Cercetare
- căutare |
Autospecială
|
NOTĂ:
Fiecare autospecială sau utilaj de
intervenţie este dotată/dotat conform cărţilor tehnice
şi instrucţiunilor de exploatare.
II. Echipe specializate
Dotarea
echipelor specializate se realizează pe baza normelor emise potrivit art.
65 alin. (2) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, cu
modificările şi completările ulterioare.
ANEXA
9
la criteriile de performanţă
CRITERII SPECIFICE
care stau la baza dotării cu mijloace tehnice şi materiale a
serviciilor private pentru situaţii de urgenţă
Nr. crt |
Categorii de mijloace
tehnice |
Criterii specifice |
1 |
Autospeciale şi utilaje de intervenţie |
-natura
şi volumul operaţiunilor de intervenţie -caracteristicile
şi performanţele tehnico-tactice ale autospecialelor şi
utilajelor
-durata normată de exploatare a
autospecialelor şi utilajelor
|
2 |
Echipament de protecţie |
- natura
şi periculozitatea specifică a operaţiunilor de intervenţie -
numărul de persoane care
participă la operaţiuni - durata
normată de folosinţă a
echipamentului
|
3 |
Aparatură de comunicaţii şi informatică |
-mărimea
şi particularităţile sectorului de competenţă din punctul de vedere al comunicaţiilor -
numărul de formaţii, grupe şi
echipe, precum şi efectivele acestora -
numărul de personal cu atribuţii de conducere |
4 |
Substanţe necesare intervenţiei |
-
numărul de autospeciale şi caracteristicile
tehnice care folosesc substanţe, frecvenţa şi numărul
intervenţiilor, precum şi consumul estimat de substanţe |
5 |
Mijloace de transport |
-
numărul de utilaje ce trebuie tractate -
efectivele şi materialele ce trebuie transportate -
normele de alocare la drepturi - durata
normată de exploatare |
ANEXA
10
la criteriile de performanţă
DOCUMENTELE
de organizare, desfăşurare şi conducere a
activităţii serviciului privat pentru situaţii de
urgenţă
I. Dosarul privind organizarea şi
înzestrarea serviciului privat
I.1. Decizia/actul de constituire, cu organigrama şi
numărul de personal ale serviciului privat
I.2.
Contractele sau convenţiile de intervenţie
I.3. Tabelul nominal cu personalul
angajat, funcţiile ocupate şi modul de înştiinţare
I.4.
Tabelul nominal cu personalul voluntar, locul de muncă, funcţiile
ocupate în serviciul privat şi modul de înştiinţare
I.5.
Tabelul cu necesarul de tehnică, aparatură şi materiale, în
funcţie de structura serviciului privat
I.6.
Tabelul cu materialele şi tehnica existentă în dotare
I.7. Solicitările anuale privind completarea cu
tehnică, aparatură şi materiale
I.8.
Schema legăturilor fir-radio cu forţele ce acţionează în
cazul situaţiilor de urgenţă
I.9.
Fişele de protecţia muncii pentru personalul angajat şi voluntar
din serviciu
II. Regulamentul de organizare şi
funcţionare a serviciului privat
III. Dosar cu planurile operative ale
serviciului privat
III.1. Planuri de intervenţie (răspuns) în
funcţie de riscurile identificate în sectorul de competenţă
III.2. Planuri de cooperare
III.3.
Planul de evacuare în caz de urgenţă civilă
III.4.
Planurile sau schiţele operatorilor economici/instituţiilor
publice/localităţilor din sectorul de competenţă, pe care
sunt marcate sursele de alimentare cu apă, zonele greu accesibile, zonele
vulnerabile la riscuri
III.5.
Planul de analiză şi acoperire a riscurilor, pentru
localităţile cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de
intervenţie
IV. Dosar privind pregătirea
personalului
IV.1.
Planul de pregătire profesională lunară şi anuală, pe
teme şi exerciţii
IV.2. Registrul de evidenţă a participării la
pregătirea profesională şi calificativele obţinute
IV.3.
Planificarea exerciţiilor şi aplicaţiilor
V. Dosar operativ
V.1. Registrul cu note de anunţare
şi de evidenţă a intervenţiilor
V.2. Organizarea intervenţiei pe ture de serviciu
V.3.
Raportul de intervenţie (un exemplar
se trimite la inspectoratul judeţean/al municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă, atunci când se intervine fără
sprijinul serviciilor profesioniste)
VI. Registrul de control privind activitatea
serviciului
VII. Dosar privind activitatea de prevenire
desfăşurată de personalul serviciului privat
VII.1.
Graficul de control
VII.2.
Programul serviciului de rond
VII.3.
Registrul cu constatările rezultate din serviciul de rond
VII.4.
Notele de control
VII.5.
Registrul cu evidenţa lucrărilor cu foc sau a lucrărilor
periculoase
VIII. Dosar tehnic
VIII.1.
Planul de asistenţă la autospecialele şi utilajele de
intervenţie
VIII.2. Dosarul tehnic al mijloacelor de
înştiinţare-alarmare.
ANEXA 11
la criteriile de performanţă
STRUCTURA-CADRU
a Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului
privat pentru situaţii de urgenţă
CAP. 1
Dispoziţii generale
- baza
legală de înfiinţare a serviciului privat, dispoziţia/actul de
constituire
- prezentarea
succintă a activităţii serviciului privat în funcţie de
tipurile de risc gestionate
- domeniul de
activitate al operatorului economic/instituţiei publice
- alte date de
interes general
CAP. 2
Organizarea şi
atribuţiile serviciului privat
- conducerea
şi structura organizatorică
-
relaţiile dintre structurile serviciului privat:
-
ierarhice
-
funcţionale
-
coordonare şi control
- cooperare
-
atribuţiile serviciului privat:
-
atribuţiile compartimentului de prevenire
-
atribuţiile formaţiilor de intervenţie
-
atribuţiile echipajelor/grupelor
-
atribuţiile echipelor specializate
-
atribuţiile dispeceratului
-
atribuţiile atelierului
CAP. 3
Atribuţiile personalului din
structura serviciului privat
-
atribuţiile şefului serviciului privat
-
atribuţiile şefului compartimentului/specialistului de prevenire
-
atribuţiile şefului formaţiei de intervenţie
-
atribuţiile şefului echipajului/grupei de intervenţie
-
atribuţiile şefului echipei specializate
-
atribuţiile conducătorilor autospecialelor de intervenţie/altor
utilaje
-
atribuţiile mecanicului de utilaj
-
atribuţiile dispecerului/telefonistului
-
atribuţiile servanţilor/membrilor echipelor specializate
-
atribuţiile personalului din atelierul de reparaţii şi
întreţinere
CAP. 4
Coordonarea, controlul şi
îndrumarea serviciului privat
- relaţiile
de coordonare
-
relaţiile de control
-
relaţiile de cooperare
-
relaţiile de îndrumare
CAP. 5
Reglementarea
activităţilor privind prestările de servicii
- baza
legală de încheiere a contractelor şi convenţiilor
CAP. 6
Gestionarea patrimoniului
serviciului privat
- stabilirea
modului de finanţare, dotare, exploatare, întreţinere,
evidenţă şi control al patrimoniului
CAP. 7
Pregătirea personalului
serviciului privat
- stabilirea
modului de pregătire de specialitate şi fizică a personalului
- modul de
participare la cursuri de calificare şi atestare
- participarea
la concursurile profesionale
CAP. 8
Dispoziţii finale
-
dispoziţii privind obligativitatea cunoaşterii şi aplicării
prevederilor regulamentului de către personalul serviciului privat
-
dispoziţii privind intrarea în vigoare a regulamentului de organizare
şi funcţionare a serviciului privat.
ANEXA
12
la regulament
Serviciul
Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al _____________________
GRAFIC DE CONTROL
- model -
NOTĂ:
În funcţie de
particularităţile sectorului de competenţă, se
planifică controale la alte instituţii sau operatori economici din
subordinea consiliului local (spaţii de cazare, societăţi
comerciale de prestări de servicii către populaţie) sau cu care
s-au încheiat contracte, precum şi premergător şi pe timpul
desfăşurării manifestărilor cu public legate de evenimente
din viaţa comunităţii (târguri, hramuri, mari
sărbători religioase)
ANEXA
13
la regulament
Serviciul
Privat pentru Situaţii de Urgenţă al ____________________
GRAFIC DE CONTROL
model
NOTĂ:
În funcţie de
particularităţile sectorului de competenţă, se
planifică controale la operatorii economici cu care s-au încheiat
contracte.
ANEXA
14
la regulament
APROB
(conducătorul instituţiei publice,
managerul
sau administratorul operatorului economic)
PROGRAMUL
serviciului de rond
model
ANEXA 15
la regulament
CARNET
cu constatările rezultate
din control
- model -
INDICAŢII
DE FOLOSIRE
Situaţiile de urgenţă la
gospodăriile populaţiei pot fi preîntâmpinate dacă
populaţia cunoaşte şi respectă regulile şi
măsurile de prevenire a acestora.
Serviciile
voluntare pentru situaţii de urgenţă au obligaţia de a
desfăşura activităţi pentru prevenirea situaţiilor de
urgenţă în localităţile unde sunt constituite şi de a
face cunoscute cetăţenilor regulile şi măsurile de
preîntâmpinare a acestora.
Carnetul
cuprinde principalele reguli şi măsuri de prevenire a
situaţiilor de urgenţă la gospodăriile populaţiei, pe
baza cărora personalul compartimentului de prevenire execută
controlul şi stabileşte măsuri în raport cu situaţia
găsită la faţa locului.
Neregulile
constatate vor fi înscrise în carnet sub formă prescurtată.
Exemplu: Într-o
gospodărie s-a constatat că proprietarul foloseşte focul deschis
sau mijloace de iluminat cu flacără deschisă pe lângă
furaje sau alte materiale combustibile; în loc de a se înscrie în întregime
neregula în carnet, se va înscrie: punctul 2b, ceea ce corespunde cu
încălcarea prevăzută în îndrumător la punctul respectiv.
Dacă
anumite încălcări nu sunt prevăzute în carnet, atunci acestea se
înscriu în întregime fără a se mai folosi forma prescurtată.
Este indicat ca
la gospodăriile în care s-au constatat nereguli să se execute
verificări ulterioare pentru a vedea dacă acestea s-au remediat,
fără a se aştepta al doilea control periodic.
Pentru mai
multă eficacitate a controlului, personalul compartimentului de prevenire
va explica cetăţenilor în ce constau neregulile, ce trebuie
făcut pentru remedierea lor şi mai ales urmările posibile ale
acestora, folosind în acest scop exemple de incendii provocate de
neglijenţa sau de nerespectarea regulilor de prevenire a altor
situaţii de urgenţă.
De asemenea, vor
face recomandări cu privire la modul de salvare a oamenilor şi de
evacuare a animalelor în caz de incendiu sau alte situaţii de
urgenţă.
1.
Reguli şi măsuri de prevenire la grajduri, magazii şi alte
dependinţe:
a) este interzis a se intra în aceste construcţii
cu lumânări, chibrituri aprinse sau lămpi de petrol, iluminatul
realizându-se cu corpuri de iluminat electrice prevăzute cu globuri de
protecţie sau cu felinare de vânt în stare bună; cablurile electrice
vor fi pozate numai pe materiale incombustibile;
b) se interzice fumatul sau accesul cu foc
deschis în aceste spaţii;
c) uşile grajdurilor vor fi construite
fără praguri şi se vor deschide spre exterior. Nu este
permisă blocarea uşilor cu diferite obiecte sau materiale;
d) încălzirea grajdurilor este
admisă numai cu sobe cu acumulare de căldură, iar aprinderea
şi alimentarea focului trebuie să se facă numai din exterior;
e) se interzice depozitarea în magazii sau
în alte dependinţe a oricărui fel de carburant în cantitate mai mare
decât cea stabilită de reglementările în vigoare;
f) este interzisă folosirea
afumătorilor improvizate, care prezintă pericol de incendiu, în
magazii, şuri sau instalate în apropierea materialelor combustibile.
2. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire la depozite
de furaje, paie şi alte materiale:
a) furajele, paiele şi alte materiale
combustibile vor fi depozitate, după posibilităţi, cât mai
departe de casă, bucătării de vară, cuptoare, magazii etc.;
b) este interzisă folosirea focului
deschis sau a mijloacelor de iluminat cu flacără deschisă pe
lângă furaje şi materiale combustibile;
c) focurile deschise făcute în
curţi, la o distanţă mai mare de
3. Respectarea
regulilor şi măsurilor de prevenire la folosirea
bucătăriilor de vară, cuptoarelor şi maşinilor de
gătit:
a) este interzis a se instala cuptoare,
maşini de gătit sau bucătării de vară improvizate în
apropierea grajdurilor, şurilor, locurilor de depozitare a furajelor
şi a altor materiale combustibile;
b) este interzis a se scoate burlanele de
metal pe fereastră sau pe sub streaşină fără să
fie izolate pe părţile combustibile ale construcţiei.
Izolaţia se face pe o distanţă de
c) este interzisă aruncarea la
întâmplare, pe lângă furaje, şuri, grajduri sau alte materiale
combustibile, a cenuşii. Cenuşa se va depozita într-o groapă
anume amenajată, după ce mai întâi a fost stins cu apă
jăraticul rămas în ea.
4. Respectarea
regulilor şi măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor la
instalarea şi folosirea sobelor:
a) sobele de metal nu trebuie să fie
instalate la o distanţă mai mică de
b) este interzis ca sobele de metal să
fie aşezate direct pe duşumeaua de scânduri. Dacă
înălţimea picioarelor sobelor depăşeşte
c) nu este permis să se
folosească sobe cu uşiţele defecte;
d) este interzis a se aprinde focul în
sobă cu benzină sau cu alte lichide inflamabile, în asemenea
condiţii încât să prezinte pericol de incendiu, ori să se
ardă în sobă lemne lungi, netăiate, care pe timpul arderii nu
intră în întregime în sobă;
e) sobele de cărămidă vor
avea pe duşumea, în faţa uşilor, o tablă metalică cu
dimensiunile de 70 x
f) nu este permis să se pună la
uscat la mai puţin de
g) focul în sobe nu trebuie lăsat
fără supraveghere sau în grija copiilor;
h) se va urmări ca sobele de metal sau
de cărămidă să nu se încălzească peste
măsură, deoarece pot aprinde uşor obiectele din jur.
5. Respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire şi
stingere a incendiilor la instalarea şi folosirea coşurilor şi
burlanelor:
a) coşurile de zid vor fi izolate
faţă de elementele combustibile ale planşeelor şi
acoperişurilor astfel:
- la trecerea prin planşeu, prin
îngroşarea zidăriei de cărămidă a coşurilor la
- la trecerea prin acoperiş, prin
lăsarea unei distanţe de cel puţin
b) nu este permis ca în coşuri să
fie zidite elemente combustibile ale acoperişului, planşeului etc.;
c) coşurile se prelungesc deasupra
acoperişului cu 0,5 -
d) coşurile de zid vor fi permanent întreţinute
fără crăpături şi curăţate. Este interzis a
se folosi coşurile de zid netencuite;
e) burlanele din metal nu vor fi instalate
la o distanţă mai mică de
6. Respectarea regulilor de prevenire a
incendiilor la folosirea energiei electrice:
a) este interzisă folosirea
instalaţiilor şi aparatelor electrice defecte sau improvizate, cu
conductori neizolaţi, cu prize sau întrerupătoare defecte, doze
şi derivaţii fără capace etc.;
b) este interzisă înlocuirea
siguranţelor electrice cu sârmă, cuie etc. Siguranţele arse vor
fi înlocuite numai de electrician autorizat;
c) nu este permisă lăsarea sub
tensiune, fără supraveghere, a niciunui fel de aparat electric: fier
de călcat, reşou, radiator etc.;
d) este interzisă executarea sau
modificarea instalaţiilor electrice de către persoane neautorizate;
e) fiarele de călcat vor fi
aşezate pe timpul folosirii pe suporţi de sârmă sau de
cărămidă.
7. Respectarea
regulilor de prevenire şi stingere a incendiilor la folosirea
lămpilor de iluminat şi de gătit cu lichide inflamabile, precum
şi la folosirea acestor lichide:
a) lămpile de iluminat şi de
gătit cu petrol trebuie să fie în stare bună, rezervorul nu
trebuie să fie spart, să aibă scurgeri, iar umplerea
rezervoarelor trebuie să se facă când lămpile sunt stinse;
b) este interzisă aşezarea
lămpilor de iluminat sau de gătit în apropierea obiectelor care se
pot aprinde uşor sau în locuri unde din neglijenţă ar putea fi
răsturnate, dând naştere la incendii;
c) lămpile de iluminat sau de
gătit nu trebuie lăsate fără supraveghere pe timpul
funcţionării lor;
d) este interzis să se depoziteze în
locuinţe lichide inflamabile în cantităţi mai mari de
e) curăţarea cu substanţe
uşor inflamabile a parchetelor, a duşumelelor, a hainelor etc. nu
este permisă în încăperi unde este aprins focul.
8. Respectarea regulilor şi
măsurilor de prevenire privitoare la folosirea buteliilor de gaze
lichefiate (aragaz):
a) este interzisă folosirea
flăcării pentru verificarea etanşeităţii buteliei,
garniturilor, regulatorului şi furtunului;
b) buteliile de gaze lichefiate nu se vor
folosi fără regulator de presiune, cu garnituri deteriorate, cu
furtun de cauciuc ce prezintă porozităţi, crăpături
sau lărgiri la capete;
c) buteliile de gaze lichefiate nu se vor
păstra în apropierea surselor de căldură sau sub acţiunea
directă a razelor solare. Distanţa dintre butelie şi maşina
de aragaz va fi de
d) este interzis a se folosi buteliile în
poziţie culcată sau înclinată; ele se vor folosi doar în
poziţie verticală. Nu este permisă încălzirea buteliilor.
Aprinderea focului, în cazul folosirii gazelor lichefiate, se va face
respectându-se principiul "gaz pe flacără";
e) este interzisă trecerea
(transvazarea) gazului din butelie în orice alte recipiente.
9. Respectarea
regulilor de prevenire şi stingere a incendiilor în podurile caselor:
a) este interzisă construirea de boxe
de lemn sau depozitarea de materiale lemnoase, furaje ori de alte materiale
combustibile în podurile caselor;
b) nu este permisă folosirea podurilor
pentru bucătării sau spălătorii;
c) este interzisă folosirea
afumătorilor improvizate în poduri;
d) este interzisă folosirea pentru
iluminatul în poduri a lumânărilor etc.; pentru iluminat se vor folosi
felinare de vânt în stare bună de funcţionare.
10. Educarea
copiilor şi supravegherea lor pentru a nu provoca incendii:
a) copiii nu trebuie lăsaţi
singuri în încăperi în care sunt sobe de încălzit sau de gătit,
lămpi cu petrol pentru iluminat ori gătit în stare de
funcţionare;
b) copiii nu trebuie lăsaţi
să se joace cu focul (lămpi, lumânări, chibrituri, brichete,
artificii etc.). Asemenea mijloace nu trebuie lăsate la îndemâna lor.
11. Respectarea regulilor privind
protecţia împotriva inundaţiilor în zonele unde acest risc se
manifestă cu precădere:
a) curăţarea şi
întreţinerea şanţurilor şi rigolelor;
b) interzicerea blocării sau
obturării podurilor ori podeţelor cu materiale care ar împiedica
scurgerea apei.
12. Respectarea
regulilor şi modului de comportare stabilite de autorităţi
pentru diferite situaţii de urgenţă, în funcţie de
riscurile identificate în plan teritorial.
CARNET
cu constatările rezultate
din control
model
ANEXA 16
la
regulament
Serviciul Voluntar pentru Situaţii de
Urgenţă
al __________________________________
NOTĂ DE CONTROL
Nr. ___________ din ________________
- model -
Încheiată
astăzi, cu prilejul controlului privind apărarea împotriva
incendiilor şi protecţia civilă, executat potrivit art.
.______din __________________________ (se va înscrie actul normativ).
PROPRIETAR
OPERATOR
ECONOMIC/INSTITUŢIE
NUMĂR DE
ÎNREGISTRARE
PERIOADA CONTROLULUI
SPECIALIST DIN
COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE
PARTICIPANŢI DIN PARTEA OPERATORULUI ECONOMIC/INSTITUŢIEI
CONTROLATE
1. NEREGULI CONSTATATE
Se vor
menţiona toate încălcările actelor normative care
reglementează activitatea de prevenire a incendiilor şi
protecţie civilă.
2. MĂSURI
Se vor înscrie
măsurile pentru înlăturarea neregulilor constatate.
Reprezentantul
Serviciului Voluntar pentru
Situaţii de Urgenţă,
________________________ (numele şi prenumele în clar şi semnătura) |
Reprezentantul
beneficiarului, ____________________________ (numele şi prenumele în clar şi
semnătura) |
Se va aplica ştampila
beneficiarului.
ANEXA 17
la regulament
Serviciul Privat pentru Situaţii de
Urgenţă
al ________________________________
NOTĂ DE CONTROL
Nr. _____________ din ______________
- model -
Încheiată astăzi, cu prilejul controlului
privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă,
executat potrivit art. ....... din ........ (se va înscrie actul normativ).
PROPRIETAR*)
SECŢIA/ATELIERUL,
OPERATORUL
ECONOMIC/INSTITUŢIA*)
NUMĂR DE
ÎNREGISTRARE
SPECIALIST DIN
COMPARTIMENTUL DE PREVENIRE
PARTICIPANŢI DIN PARTEA OPERATORULUI ECONOMIC/INSTITUŢIEI
CONTROLATE*)
1. NEREGULI CONSTATATE
Se vor
menţiona toate încălcările actelor normative care
reglementează activitatea de prevenire a incendiilor şi
protecţie civilă.
2.
MĂSURI
Se vor înscrie
măsurile pentru înlăturarea neregulilor constatate.
Reprezentantul Serviciului Privat
pentru Situaţii de Urgenţă, .................................... (numele şi prenumele în clar şi semnătura) |
Şeful secţiei/atelierului/ Reprezentantul beneficiarului, .......................... (numele şi prenumele în clar şi
semnătura) |
Se va aplica ştampila
beneficiarului*).
------------
*) Se va
completa numai în cazul în care controalele se execută la alte
instituţii publice/operatori economici din sectorul de
competenţă, cu care s-au încheiat contracte/convenţii.
ANEXA 18
la regulament
Serviciul
Privat pentru Situaţii de Urgenţă al _____________________
REGISTRU
cu constatările din
serviciul de rond
- model -
|