LEGE Nr. 10 din 18 ianuarie 1995
privind calitatea
în construcții
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMȚ
Text actualizat prin produsul informatic
legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 9 mai 2007:
- Hotărârea
Guvernului nr. 498/2001;
- Legea nr.
587/2002;
- Legea nr.
123/2007.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziții generale
ART. 1
Calitatea construcțiilor este rezultanta totalității
performanțelor de comportare a acestora în exploatare, în scopul satisfacerii,
pe întreaga durată de existență, a exigențelor utilizatorilor și colectivităților.
Exigențele privind calitatea instalațiilor și a echipamentelor
tehnologice de producție se stabilesc și se realizează pe bază de reglementări
specifice fiecărui domeniu de activitate.
ART. 2
Prevederile prezentei legi se aplică construcțiilor de orice categorie
și instalațiilor aferente acestora - indiferent de forma de proprietate sau
destinație - denumite în continuare construcții, precum și lucrărilor de
modernizare, modificare, transformare, consolidare și de reparații ale
acestora.
Sunt exceptate clădirile pentru locuințe cu parter și parter
plus un etaj și anexele gospodărești situate în mediul rural și în satele ce
aparțin orașelor, precum și construcțiile provizorii.
ART. 3
Prin prezenta lege se instituie sistemul calității în construcții,
care să conducă la realizarea și exploatarea unor construcții de calitate
corespunzătoare, în scopul protejării vieții oamenilor, a bunurilor acestora, a
societății și a mediului înconjurător.
ART. 4
Sistemul calității în construcții se aplică în mod diferențiat
în funcție de categoriile de importanță ale construcțiilor, conform
regulamentelor și procedurilor de aplicare a fiecărei componente a sistemului.
Clasificarea în categorii de importanță a construcțiilor se
face în funcție de complexitate, destinație, mod de utilizare, grad de risc sub
aspectul siguranței, precum și după considerente economice.
ART. 5
Pentru obținerea unor construcții de
calitate corespunzătoare sunt obligatorii realizarea și menținerea, pe întreaga
durată de existență a construcțiilor, a următoarelor cerințe esențiale:
a) rezistență mecanică și stabilitate;
b) securitate la incendiu;
c) igienă, sănătate și mediu;
d) siguranță în exploatare;
e) protecție împotriva zgomotului;
f) economie de energie și izolare termică.
ART. 6
Obligațiile prevăzute la articolul precedent revin factorilor
implicați în conceperea, realizarea și exploatarea construcțiilor, precum și în
postutilizarea lor, potrivit responsabilităților fiecăruia.
Acești factori sunt: investitorii, cercetătorii, proiectanții,
verificatorii de proiecte, fabricanții și furnizorii de produse pentru
construcții, executanții, proprietarii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu
execuția, experții tehnici, precum și autoritățile publice și asociațiile
profesionale de profil.
ART. 7
În contractele care se încheie ori, după caz, în dispozițiile
sau în autorizațiile ce se emit, factorii prevăzuți la articolul precedent sunt
obligați să înscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al
construcțiilor, corespunzătoare cerințelor esențiale, precum și garanțiile
materiale și alte prevederi, care să conducă la realizarea acestor clauze.
În contracte nu se pot înscrie niveluri și cerințe esențiale,
referitoare la calitate, inferioare reglementărilor în vigoare, cu privire la
cerințele esențiale prevăzute la art. 5.
CAP. 2
Sistemul calității în construcții
ART. 8
Sistemul calității în construcții reprezintă ansamblul de
structuri organizatorice, responsabilități, regulamente, proceduri și mijloace,
care concură la realizarea calității construcțiilor în toate etapele de
concepere, realizare, exploatare și postutilizare a acestora.
ART. 9
Sistemul calității în construcții se compune din:
a) reglementările tehnice în construcții;
b) calitatea produselor folosite la realizarea construcțiilor;
c) agrementele tehnice pentru noi produse și procedee;
d) verificarea proiectelor, a execuției lucrărilor și
expertizarea proiectelor și a construcțiilor;
e) conducerea și asigurarea calității în construcții;
f) autorizarea și acreditarea laboratoarelor de analize și
încercări în activitatea de construcții;
g) activitatea metrologică în construcții;
h) recepția construcțiilor;
i) comportarea în exploatare și intervenții în timp;
j) postutilizarea construcțiilor;
k) controlul de stat al calității în construcții.
ART. 10
Reglementările tehnice se stabilesc prin regulamente și
proceduri și au ca obiect concepția, calculul și alcătuirea, execuția și
exploatarea construcțiilor. Prin reglementările tehnice se stabilesc, în
principal, condițiile minime de calitate cerute construcțiilor, produselor și
procedeelor utilizate în construcții, precum și modul de determinare și de
verificare a acestora.
ART. 11
Certificarea calității produselor folosite în construcții se
efectuează prin grija producătorului, în conformitate cu metodologia și
procedurile stabilite pe baza legii.
La lucrările de construcții se interzice folosirea de produse
fără certificarea calității lor, care trebuie să asigure nivelul de calitate
corespunzător cerințelor esențiale.
ART. 12
Agrementele tehnice pentru produse, procedee și echipamente noi
în construcții stabilesc, în condițiile prezentei legi, aptitudinea de
utilizare, condițiile de fabricație, de transport, de depozitare, de punere în
operă și de întreținerea a acestora.
La lucrările de construcții care trebuie să asigure nivelul de
calitate conform cerințelor esențiale se vor folosi produse, procedee și
echipamente tradiționale, precum și altele noi pentru care există agremente
tehnice corespunzătoare.
ART. 13
Verificarea proiectelor pentru execuția construcțiilor, în ceea
ce privește respectarea reglementărilor tehnice referitoare la cerințele
esențiale, se va face numai de către specialiști verificatori de proiecte
atestați, alții decât specialiștii elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor și a detaliilor de execuție
neverificate în condițiile alineatului precedent.
Verificarea calității execuției construcțiilor este obligatorie
și se efectuează de către investitori prin diriginți de specialitate sau prin
agenți economici de consultanță specializați.
Expertizele tehnice ale proiectelor și construcțiilor se
efectuează numai de către experți tehnici atestați.
ART. 14
Conducerea și asigurarea calității în construcții constituie
obligația tuturor factorilor care participă la conceperea, realizarea și
exploatarea construcțiilor și implică o strategie adecvată și măsuri specifice
pentru garantarea calității acestora.
Agenții economici care execută lucrări de construcții asigură
nivelul de calitate corespunzător cerințelor esențiale, prin personal propriu
și responsabili tehnici cu execuția atestați, precum și printr-un sistem
propriu conceput și realizat.
ART. 15
Autorizarea și acreditarea laboratoarelor de analize și
încercări în construcții se fac în conformitate cu prevederile legale.
ART. 16
Asigurarea activității metrologice în construcții se realizează
conform prevederilor legale privind etalonarea, verificarea și menținerea în
stare de funcționare a mijloacelor de măsurare și control utilizate în acest
domeniu.
ART. 17
Recepția construcțiilor constituie certificarea realizării
acestora pe baza examinării lor nemijlocite, în conformitate cu documentația de
execuție și cu documentele cuprinse în cartea tehnică a construcției.
Cartea tehnică a construcției cuprinde documentația de execuție
și documente privitoare la realizarea și exploatarea acesteia. Ea se întocmește
prin grija investitorului și se predă proprietarului construcției, care are
obligația să o păstreze și să o completeze la zi; prevederile din cartea
tehnică a construcției referitoare la exploatare sunt obligatorii pentru
proprietar și utilizator.
Recepția construcțiilor se face de către investitor -
proprietar, în prezenta proiectantului și a executantului și/sau
reprezentanților de specialitate, legal desemnați de aceștia.
ART. 18
Urmărirea comportării în exploatare a construcțiilor se face pe
toată durata de existență a acestora și cuprinde ansamblul de activități
privind examinarea directă sau investigarea cu mijloace de observare și măsurare
specifice, în scopul menținerii cerințelor esențiale.
Intervențiile la construcțiile existente se referă la lucrări
de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desființare parțială,
precum și la lucrări de reparații, care se fac numai pe baza unui proiect
avizat de proiectantul inițial al clădirii sau a unei expertize tehnice
întocmite de un expert tehnic atestat, și se consemnează obligatoriu în cartea
tehnică a construcției.
ART. 19
Postutilizarea construcțiilor cuprinde activitățile de
dezafectare, demontare și demolare a construcțiilor, de recondiționare și de
refolosire a elementelor și a produselor recuperabile, precum și reciclarea
deșeurilor cu asigurarea protecției mediului potrivit legii.
ART. 20
Controlul de stat al calității în construcții cuprinde
inspecții la investitori, la unitățile de proiectare, de execuție, de
exploatare și de postutilizare a construcțiilor, privind existența și
respectarea sistemului calității în construcții.
Controlul de stat al calității în construcții se exercită de către
Inspecția de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea
teritoriului, care răspunde de executarea controlului statului cu privire la
aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul calității construcțiilor.
CAP. 3
Obligații și răspunderi
Secțiunea 1
Obligații și răspunderi ale investitorilor
ART. 21
Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanțează
și realizează investiții sau intervenții la construcțiile existente în sensul
legii și au următoarele obligații principale referitoare la calitatea
construcțiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin
proiectare și execuție pe baza reglementărilor tehnice, precum și a studiilor
și cercetărilor efectuate;
b) obținerea acordurilor și a avizelor prevăzute de lege,
precum și a autorizației de construire;
c) asigurarea verificării proiectelor prin specialiști
verificatori de proiecte atestați;
d) asigurarea verificării execuției corecte a lucrărilor de
construcții prin diriginți de specialitate sau agenți economici de consultanță
specializați, pe tot parcursul lucrărilor;
e) acționarea în vederea soluționării neconformităților, a
defectelor apărute pe parcursul execuției lucrărilor, precum și a deficiențelor
proiectelor;
f) asigurarea recepției lucrărilor de construcții la terminarea
lucrărilor și la expirarea perioadei de garanție;
g) întocmirea cărții tehnice a construcției și predarea
acesteia către proprietar;
h) expertizarea construcțiilor de către experți tehnici
atestați, în situațiile în care la aceste construcții se execută lucrări de
natura celor prevăzute la art. 18 alin.
2 al prezentei legi.
Secțiunea 2
Obligații și răspunderi ale proiectanților
ART. 22
Proiectanții de construcții răspund de îndeplinirea
următoarelor obligații principale referitoare la calitatea construcțiilor:
a) precizarea prin proiect a categoriei de importanță a
construcției;
b) asigurarea prin proiecte și detalii de execuție a nivelului
de calitate corespunzător cerințelor esențiale, cu respectarea reglementărilor
tehnice și a clauzelor contractuale;
c) prezentarea proiectelor elaborate în fața specialiștilor
verificatori de proiecte atestați, stabiliți de către investitor, precum și
soluționarea neconformităților și neconcordanțelor semnalate;
d) elaborarea caietelor de sarcini, a instrucțiunilor tehnice
privind execuția lucrărilor, exploatarea, întreținerea și reparațiile, precum
și, după caz, a proiectelor de urmărire privind comportarea în timp a
construcțiilor. Documentația privind postutilizarea construcțiilor se
efectuează numai la solicitarea proprietarului;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de execuție determinate
pentru lucrările aferente cerințelor esențiale și participarea pe șantier la
verificările de calitate legate de acestea;
f) stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în
execuție, din vina proiectantului, la construcțiile la care trebuie să asigure
nivelul de calitate corespunzător cerințelor esențiale, precum și urmărirea
aplicării pe șantier a soluțiilor adoptate, după însușirea acestora de către
specialiști verificatori de proiecte atestați, la cererea investitorului;
g) participarea la întocmirea cărții tehnice a construcției și
la recepția lucrărilor executate.
Secțiunea 3
Obligații și răspunderi ale executanților
ART. 23
Executantul lucrărilor de construcții are următoarele obligații
principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformităților și
neconcordanțelor constatate în proiecte, în vederea soluționării;
b) începerea execuției lucrărilor numai la construcții
autorizate în condițiile legii și numai pe bază și în conformitate cu proiecte
verificate de specialiști atestați;
c) asigurarea nivelului de calitate corespunzător cerințelor
esențiale printr-un sistem propriu de calitate conceput și realizat prin
personal propriu, cu responsabili tehnici cu execuția atestați;
d) convocarea factorilor care trebuie să participe la
verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante ale execuției și asigurarea
condițiilor necesare efectuării acestora, în scopul obținerii acordului de
continuare a lucrărilor;
e) soluționarea neconformităților, a defectelor și a
neconcordanțelor apărute în fazele de execuție, numai pe baza soluțiilor
stabilite de proiectant cu acordul investitorului;
f) utilizarea în execuția lucrărilor numai a produselor și a
procedeelor prevăzute în proiect, certificate sau pentru care există agremente
tehnice, care conduc la realizarea cerințelor esențiale, precum și gestionarea
probelor-martor; înlocuirea produselor și a procedeelor prevăzute în proiect cu
altele care îndeplinesc condițiile precizate și numai pe baza soluțiilor
stabilite de proiectanți cu acordul investitorului;
g) respectarea proiectelor și a detaliilor de execuție pentru
realizarea nivelului de calitate corespunzător cerințelor esențiale;
h) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecției de stat în
construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului în cazul
producerii unor accidente tehnice în timpul execuției lucrărilor;
i) supunerea la recepție numai a construcțiilor care corespund
cerințelor esențiale de calitate și pentru care a predat investitorului
documentele necesare întocmirii cărții tehnice a construcției;
j) aducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor
dispuse prin actele de control sau prin documentele de recepție a lucrărilor de
construcții;
k) remedierea, pe propria cheltuială, a defectelor calitative
apărute din vina sa, atât în perioada de execuție, cât și în perioada de
garanție stabilită potrivit legii;
l) readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor
inițială, la terminarea execuției lucrărilor;
m) stabilirea răspunderilor tuturor participanților la procesul
de producție - factori de răspundere, colaboratori, subcontractanți - în
conformitate cu sistemul propriu de asigurare a calității adoptat și cu
prevederile legale în vigoare.
Secțiunea 4
Obligații și răspunderi ale specialiștilor verificatori de
proiecte, ale responsabililor tehnici cu execuția și ale experților tehnici,
atestați
ART. 24
Specialiștii verificatori de proiecte atestați răspund în mod
solidar cu proiectantul în ceea ce privește asigurarea nivelului de calitate
corespunzător cerințelor esențiale ale proiectului.
Responsabilii tehnici cu execuția atestați răspund, conform
atribuțiilor ce le revin, pentru realizarea nivelului de calitate corespunzător
cerințelor esențiale, la lucrările de construcții pentru care sunt angajați.
Experții tehnici atestați, angajați pentru expertizarea unor
proiecte, lucrări de construcții sau construcții aflate în exploatare, răspund
pentru soluțiile date.
Obligațiile specialiștilor atestați se stabilesc prin
regulamente de aplicare a legii.
Secțiunea 5
Obligații și răspunderi ale proprietarilor construcțiilor
ART. 25
Proprietarii construcțiilor au următoarele obligații
principale:
a) efectuarea la timp a lucrărilor de întreținere și de
reparații care le revin, prevăzute conform normelor legale în cartea tehnică a
construcției și rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a
construcțiilor;
b) păstrarea și completarea la zi a cărții tehnice a
construcției și predarea acesteia, la înstrăinarea construcției, noului
proprietar;
c) asigurarea urmăririi comportării în timp a construcțiilor,
conform prevederilor din cartea tehnică și reglementărilor tehnice;
d) efectuarea, după caz, de lucrări de reconstruire,
consolidare, transformare, extindere, desființare parțială, precum și de
lucrări de reparații ale construcției numai pe bază de proiecte întocmite de
către persoane fizice sau persoane juridice autorizate și verificate potrivit
legii;
e) asigurarea realizării lucrărilor de intervenții asupra
construcțiilor, impuse prin reglementările legale;
f) asigurarea efectuării lucrărilor din etapa de postutilizare
a construcțiilor, cu respectarea prevederilor în vigoare.
Secțiunea 6
Obligații și răspunderi ale administratorilor și ale
utilizatorilor construcțiilor
ART. 26
Administratorii și utilizatorii construcțiilor au următoarele
obligații principale:
a) folosirea construcțiilor conform instrucțiunilor de
exploatare prevăzute în cartea tehnică a construcției;
b) efectuarea la timp a lucrărilor de întreținere și de
reparații care le revin conform contractului;
c) efectuarea de lucrări de intervenție la construcția
existentă în sensul prevederilor art. 18
alin. 2, numai cu acordul proprietarului și cu respectarea prevederilor legale;
d) efectuarea urmăririi comportării în timp a construcțiilor
conform cărții tehnice a construcției și contractului încheiat cu proprietarul;
e) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecției de stat în
construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului, în cazul
unor accidente tehnice la construcțiile în exploatare.
Secțiunea 7
Obligații și răspunderi în activitatea de cercetare
ART. 27
Unitățile care prestează activități de cercetare în construcții
au următoarele obligații principale:
a) efectuarea de cercetări teoretice și experimentale
preliminare, în vederea fundamentării reglementărilor tehnice în construcții;
b) fundamentarea, elaborarea și experimentarea de soluții tehnice,
produse și procedee noi pentru construcții;
c) verificarea și controlul noilor produse și procedee la
solicitarea producătorilor, în vederea eliberării de agremente tehnice, conform
dispozițiilor legale.
Secțiunea 8
Obligații și răspunderi comune
ART. 28
Răspunderea pentru realizarea și menținerea, pe întreaga durată
de existență, a unor construcții de calitate corespunzătoare, precum și pentru
îndeplinirea obligațiilor stabilite prin procedurile și regulamentele elaborate
potrivit prevederilor prezentei legi, revine factorilor care participă la
conceperea, realizarea, exploatarea și postutilizarea acestora.
ART. 29
Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat,
fabricanții și furnizorii de materiale și produse pentru construcții,
executantul, responsabilul tehnic cu execuția atestat, dirigintele de
specialitate, expertul tehnic atestat răspund potrivit obligațiilor ce le revin
pentru viciile ascunse ale construcției, ivite într-un interval de 10 ani de la
recepția lucrării, precum și după împlinirea acestui termen, pe toată durata de
existență a construcției, pentru viciile structurii de rezistență rezultate din
nerespectarea normelor de proiectare și de execuție în vigoare la data
realizării ei.
Secțiunea 9
Obligațiile și răspunderile Inspecției de stat în construcții,
lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului
ART. 30
Inspecția de stat în construcții, lucrări publice, urbanism și
amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor și Locuinței și inspecțiile județene și a municipiului
București în construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului
subordonate acesteia, precum și celelalte organisme similare cu atribuții
stabilite prin dispoziții legale răspund de exercitarea controlului statului cu
privire la aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul calității
construcțiilor, în toate etapele și componentele sistemului calității în
construcții, precum și de constatarea contravențiilor, aplicarea sancțiunilor
prevăzute de lege și, după caz, de oprirea lucrărilor realizate
necorespunzător.
Controlul de stat al calității în construcții pentru
construcțiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret, stabilite prin ordine
ale Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației și Internelor
și Serviciului Român de Informații, se realizează de către organele proprii
abilitate în acest scop.
Organizarea și funcționarea Inspecției de stat în construcții,
lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului vor fi stabilite prin
hotărâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
CAP. 4
Sancțiuni
ART. 31
Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 5
la 10 ani și interzicerea unor drepturi proiectarea, verificarea, expertizarea,
realizarea unei construcții ori executarea de modificări a acesteia, fără
respectarea reglementărilor tehnice privind stabilitatea și rezistența, dacă
acestea ar putea produce una sau mai multe dintre următoarele consecințe:
pierderi de vieți omenești, vătămare gravă a integrității corporale ori a
sănătății uneia sau mai multor persoane, distrugerea totală sau parțială a
construcției, distrugerea ori degradarea unor instalații sau utilaje
importante, ori alte consecințe deosebit de grave.
Fapta prevăzută în alineatul precedent se pedepsește cu
închisoare de la 10 la 20 de ani și interzicerea unor drepturi, în cazul în
care a avut drept urmare distrugerea totală sau parțială a construcției,
moartea sau vătămarea gravă a integrității corporale ori a sănătății uneia sau
mai multor persoane, distrugerea ori degradarea unor instalații sau utilaje
importante, ori alte consecințe deosebit de grave.
ART. 32
Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3
luni la 2 ani sau cu amendă continuarea lucrărilor de construcții executate
necorespunzător și oprite prin dispoziții ale organelor de control, în toate
cazurile în care acestea le afectează rezistența și stabilitatea.
ART. 33*)
Constituie contravenție la prevederile prezentei legi
următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât,
potrivit legii, să constituie infracțiuni și se sancționează cu amendă:
I. De la 15.500.000 lei la 93.000.000 lei:
a) executarea de modificări la construcție ori demolarea
acesteia cu încălcarea prevederilor referitoare la autorizarea și executarea
acesteia;
b) neexecutarea obligațiilor privind urmărirea comportării în
timp a construcțiilor de complexitate și importanță deosebită, referitoare la
stabilitate și rezistență.
II. De la 15.500.000 lei la 77.000.000 lei:
a) realizarea de construcții fără proiecte sau pe bază de
proiecte neverificate de specialiști atestați conform prevederilor legale;
b) neexecutarea obligațiilor privind urmărirea comportării în
timp a construcțiilor, a lucrărilor de întreținere, de reparații și de
consolidări;
c) realizarea de modificări, transformări, modernizări,
consolidări care pot afecta cerințele esențiale, fără proiect verificat de
specialiști atestați conform prevederilor legale;
d) organizarea necorespunzătoare și neaplicarea sistemului de
conducere și de asigurare a calității, inclusiv realizarea de construcții fără
responsabili tehnici cu execuția atestați corespunzător prevederilor art. 14.
III. De la 7.700.000 lei la 46.500.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau conținând
neconcordanțe între diferitele secțiuni ale acestora, care pot determina
nerealizarea nivelului de calitate al construcțiilor corespunzător cerințelor
esențiale, precum și însușirea acestora de către specialiști verificatori de
proiecte atestați;
b) încălcarea prevederilor din reglementările tehnice
referitoare la cerințele esențiale ale construcției;
c) recepționarea
construcției cu încălcarea prevederilor legale;
d) necompletarea și nepăstrarea cărții tehnice a construcției
conform prevederilor legale;
e) stabilirea, în cadrul expertizei unor proiecte de execuție
sau lucrări de construcții, a unor soluții care pot determina nerealizarea
nivelului de calitate al construcțiilor corespunzător cerințelor esențiale;
f) neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea
lor la starea inițială, la terminarea lucrărilor de construcții;
g) neasigurarea
verificării execuției lucrărilor de construcții prin diriginți de specialitate
sau agenți economici de consultanță specializați, corespunzător prevederilor art. 21;
h) interzicerea sau obstrucționarea efectuării controlului
calității în construcții, neprezentarea documentelor și a actelor solicitate de
persoanele cu atribuții de control, conform prevederilor legale.
IV. De la 3.000.000 lei la 12.500.000 lei:
a) neprecizarea în proiect a categoriei de importanță a
construcției și nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calității;
b) prevederea în proiect sau utilizarea unor produse
necertificate sau pentru care nu există agremente tehnice la lucrări la care
trebuie să se asigure nivelul de calitate corespunzător cerințelor esențiale;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate și a
celorlalte clauze contractuale referitoare la cerințele esențiale;
d) neexecutarea obligațiilor de întreținere și reparații care
revin proprietarilor potrivit legii și care afectează nivelul de calitate
corespunzător cerințelor esențiale;
e) neconvocarea factorilor care trebuie să participe la
verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante ale execuției și
neasigurarea condițiilor de verificare.
V. De la 1.500.000 lei la 3.000.000 lei:
a) lipsa nemotivată de la verificarea lucrărilor ajunse în faze
determinante, urmare convocării făcute de executant, precum și convocarea
nejustificată, de către acesta, a factorilor interesați;
b) nesolicitarea de către investitor sau executant a soluțiilor
de remediere a defectelor apărute în timpul execuției, referitoare la cerințele
esențiale;
c) neîndeplinirea obligației proiectantului de a stabili
soluții pentru remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerințele
esențiale;
d) neaplicarea de către executant a soluțiilor stabilite de
proiectant sau expert, pentru rezolvarea neconformităților, defectelor sau
neconcordanțelor apărute în timpul execuției;
e) nesesizarea Inspecției de stat în construcții, lucrări
publice, urbanism și amenajarea teritoriului în cazul producerii unor accidente
tehnice la construcțiile în execuție, precum și la cele în exploatare;
f) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse
în actele de control.
------------
*) Limitele amenzilor contravenționale au
fost actualizate conform Hotărârii Guvernului nr.
498/2001.
ART. 34
Sancțiunile contravenționale prevăzute la art. 33 se aplică persoanelor juridice și
fizice.
ART. 35
Constatarea contravențiilor prevăzute la art. 33 și aplicarea sancțiunilor se fac de
către persoane cu atribuții de control din cadrul Inspecției de stat în
construcții, lucrări publice, urbanism și amenajarea teritoriului, iar în
cazurile prevăzute la art. 30, de către
persoanele împuternicite de Ministerul Apărării Naționale, Ministerul
Administrației și Internelor și Serviciul Român de Informații.
ART. 36
Contravențiilor prevăzute la art.
33 le sunt aplicabile dispozițiile Legii
nr. 32/1968*) privind stabilirea și sancționarea contravențiilor.
-------------
*) Începând cu data de 25 august 2001,
trimiterea la Legea nr. 32/1968 se va
socoti făcută la dispozițiile corespunzătoare din Ordonanța
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, în
conformitate cu prevederile art. 48 din
același act normativ.
CAP. 5
Dispoziții finale și tranzitorii
ART. 37
Regulamentele și procedurile pentru clasificarea construcțiilor
în categorii de importanță și pentru componentele sistemului calității în
construcții prevăzute la art. 9 se
elaborează de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, cu
consultarea organismelor cu atribuții stabilite prin dispoziții legale, în
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
ART. 38
Regulamentele prevăzute la art. 37
se aprobă prin hotărâri ale Guvernului.
Procedurile prevăzute la art. 37
și normele pentru elaborarea și aplicarea componentelor sistemului calității în
construcții se aprobă prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor și locuinței.
ART. 39
Autorizația de construire pentru lucrările prevăzute la art. 3 lit. a), b), c), d) și e) din Legea nr.
50/1991*) se va elibera numai pentru proiecte verificate de specialiști verificatori
de proiecte atestați, cu excepția prevăzută la art.
2 alin. 2 al prezentei legi.
------------
*) Legea nr.
50/1991 a fost republicată inițial în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997 și apoi în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004.
ART. 40
Investitorii sau proprietarii vor vira
lunar către Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C. din subordinea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței o sumă echivalentă
cu o cotă de 0,70% din cheltuielile pentru executarea construcțiilor și a
lucrărilor prevăzute la art. 2 și
pentru care se emit, în condițiile legii, autorizații de construire, cu
excepția proprietarilor, persoane fizice, care execută lucrări de consolidare
și reparații la locuințele din proprietate. Calculul și virarea sumelor
respective se fac eșalonat, concomitent cu plata prestațiilor. Inspectoratul de
Stat în Construcții - I.S.C. utilizează 70% din fondul astfel constituit pentru
îndeplinirea atribuțiilor, potrivit prevederilor legale, și virează 30% din
acest fond în contul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și
Locuinței, care îl utilizează pentru:
a) elaborarea reglementărilor tehnice în
construcții, urbanism, amenajarea teritoriului și habitat, precum și a
cercetărilor, testărilor, documentațiilor, studiilor, auditului, băncilor de
date și realizării de prototipuri necesare fundamentării reglementărilor
specifice domeniului. Tipurile de reglementări și de cheltuieli aferente se
stabilesc prin regulament elaborat de Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor și Locuinței și aprobat prin hotărâre a Guvernului;
b) executarea prin Compania Națională de
Investiții - "C.N.I." - S.A. a unor lucrări de intervenție în primă
urgență la construcții vulnerabile și care prezintă pericol public, în vederea
asigurării cerinței esențiale de rezistență și stabilitate, a prevenirii și
atenuării efectelor riscurilor naturale cauzate de cutremure de pământ,
inundații, alunecări de teren, tasări și/sau prăbușiri de teren și, după caz,
pentru expertizarea și proiectarea lucrărilor necesare. Criteriile și modul de
alocare a sumelor se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței și aprobate prin hotărâre a
Guvernului.
Întârzierile la plată a cotelor de către investitor sau
proprietar, prevăzute la alin. 1, se penalizează cu 0,15% pe zi de întârziere,
fără a se depăși suma datorată.
Cheltuielile necesare efectuării activității de atestare
tehnico-profesională a specialiștilor în construcții se suportă de către partea
interesată.
Disponibilitățile la finele anului din veniturile extrabugetare
se reportează în anul următor și au aceeași destinație.
Cheltuielile necesare certificării
calității produselor și procedeelor, eliberării de agremente tehnice pentru
noile materiale, procedee și echipamente, autorizării și acreditării
laboratoarelor, verificării proiectelor și execuției lucrărilor de construcții,
conducerii și asigurării calității, verificărilor metrologice, recepției
lucrărilor, urmăririi comportării în exploatare și intervenții în timp, precum
și postutilizării construcțiilor se suportă de către factorii interesați, cu
excepția cheltuielilor efectuate potrivit alin. 1 lit. b).
ART. 41
Pe data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi se
abrogă Legea nr. 8/1977 privind
asigurarea durabilității, siguranței în exploatare, funcționalității și
calității construcțiilor, Ordonanța Guvernului nr.
2/1994 privind calitatea în construcții, precum și orice alte
dispoziții contrare.