Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
| Regulament
din 31/08/1994 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 271 din 26/09/1994
privind procedura de lucru a comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrari de interes national sau de interes local
|   |
Dispozitii generale
Art. 1. - In prezentul regulament, comisiile pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice vor fi denumite in continuare comisii, secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice va fi denumit secretariat, iar Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica va fi denumita lege privind exproprierea.
Art. 2. - Pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrari de interes national sau de interes local, se numeste cate o comisie pentru fiecare lucrare.
Art. 3. - Cercetarea prealabila se face pe baza unei documentatii numita dosar pentru cercetarea prealabila, intocmit de initiatorul lucrarii, avand continutul prevazut in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
Art. 4. - Secretariatul asigura si asista organizarea sedintelor comisiilor, conform atributiilor stabilite prin prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Componenta comisiilor
Comisiile pentru lucrari de interes national si pentru situatiile prevazute de art. 32 din Legea privind exproprierea vor avea urmatoarea componenta:
a) reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului cu rang de ministru sau secretar de stat, sau un imputernicit al acestuia, care va avea calitatea de presedinte al comisiei;
b) reprezentantul autoritatii administratiei publice centrale care coordoneaza domeniul de activitate pentru care se realizeaza lucrarea de utilitate publica, cu rang de secretar de stat, subsecretar de stat sau director general;
c) reprezentantul Ministerului Finantelor, cu rang de secretar de stat sau director general;
d) presedintii consiliilor judetene, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti, pe al caror teritoriu administrativ se desfasoara lucrarea de utilitate publica;
e) directorii directiilor de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul consiliilor judetene, respectiv directorul Directiei de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Consiliului Local al Municipiului Bucuresti;
f) sefii oficiilor de cadastru ale judetelor, respectiv seful oficiului de cadastru al municipiului Bucuresti;
g) primarii localitatilor pe raza carora se desfasoara lucrarea de utilitate publica.
Art. 6. - Comisiile pentru lucrari de interes local care se desfasoara pe teritoriul unui singur judet sau al municipiului Bucuresti vor avea urmatoarea componenta:
a) vicepresedintele sau directorul Directiei de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul consiliului judetean, respectiv viceprimarul municipiului Bucuresti sau directorul Directiei de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, desemnat prin decizia delegatiei permanente a consiliului judetean, respectiv prin dispozitia primarului general al municipiului Bucuresti, in calitate de presedinte al comisiei;
b) viceprimarii si sefii compartimentelor de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul consiliilor locale ale municipiilor si oraselor si, dupa caz, viceprimarii comunelor pe teritoriul carora se desfasoara lucrarea de utilitate publica, precum si reprezentantii consiliilor locale interesate in realizarea lucrarilor, altele decat cele pe teritoriul carora se desfasoara lucrarea de utilitate publica, desemnati prin dispozitia primarilor.
Art. 7. - Comisiile pentru lucrari de interes local care se desfasoara pe teritoriul mai multor judete si, dupa caz, al municipiului Bucuresti, vor avea urmatoarea componenta:
a) vicepresedintii consiliilor judetene sau directorii directiilor de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul consiliilor judetene, respectiv viceprimarul municipiului Bucuresti sau directorul Directiei de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, desemnati prin decizia delegatiei permanente a consiliilor judetene, respectiv prin dispozitia primarului general al municipiului Bucuresti. Presedinte al comisiei va fi desemnat reprezentantul consiliului judetean, respectiv al Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, pe al carui teritoriu administrativ se afla ponderea cea mai mare de imobile propuse pentru expropriere;
b) viceprimarii si sefii compartimentelor de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul consiliilor locale ale municipiilor si oraselor si, dupa caz, viceprimarii comunelor pe teritoriul carora se desfasoara lucrarea de utilitate publica, precum si reprezentantii consiliilor locale interesate in realizarea lucrarilor, altele decat cele pe teritoriul carora se realizeaza lucrarea de utilitate publica, desemnati prin dispozitia primarilor.
CAPITOLUL II
Etapele cercetarii prealabile si modul de functionare a
comisiilor si secretariatului
Art. 8. - Dosarul pentru cercetarea prealabila se depune de catre initiatorul lucrarii, in doua exemplare, la secretariatul comisiilor.
Secretariatul primeste, inregistreaza si verifica dosarul pentru cercetarea prealabila in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii acestuia.
Art. 9. - In cazul in care dosarul pentru cercetarea prealabila nu este complet, secretariatul il returneaza initiatorului lucrarii in vederea completarii, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la inregistrare.
Art. 10. - In cazul in care dosarul pentru cercetarea prealabila este complet, secretariatul propune spre aprobare Guvernului sau delegatiilor permanente ale consiliilor judetene, respectiv primarului general al municipiului Bucuresti, componenta nominala a comisiei, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la inregistrarea dosarului.
Art. 11. - Secretariatul transmite, prin nota telefonica, telefax sau posta, fiecarui membru al comisiei si initiatorului lucrarii, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la primirea actului de numire a comisiei, instiintarea privind data, ora si locul de desfasurare a primei sedinte a comisiei. Data se va fixa nu mai tarziu de 15 zile lucratoare de la data comunicarii actului de numire a comisiei.
Art. 12. - Secretariatul transmite fiecarui membru al comisiei si initiatorului lucrarii copia actului de numire a comisiei.
Art. 13. - Initiatorul lucrarii transmite cate un exemplar din dosarul pentru cercetarea prealabila fiecarui membru al comisiei cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de data primei sedinte.
Art. 14. - Sedintele comisiilor sunt legal constituite in prezenta a cel putin 2/3 din numarul membrilor sai si in prezenta obligatorie a urmatorilor membri:
a) in comisiile pentru lucrari de interes national, a reprezentantilor administratiei publice centrale, prevazuti in art. 5 lit. a), b) si c) din prezentul regulament;
b) in comisiile pentru lucrari de interes local, a reprezentantilor consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si a cel putin doi reprezentanti ai consiliilor locale interesate, prevazuti in art. 6 lit. b) din prezentul regulament.
Art. 15. - In situatia in care prima sedinta nu este legal constituita, se convoaca o noua sedinta, in termen de cel mult 10 zile lucratoare. Noua sedinta si urmatoarele sunt legal constituite in prezenta membrilor prevazuti in articolul precedent, lit. a) sau b).
Art. 16. - Dezbaterile din cadrul sedintelor se consemneaza intr-un registru unic de procese-verbale ale sedintelor, numerotat si sigilat. Procesul-verbal al fiecarei sedinte se semneaza de catre membrii comisiei, la sfarsitul acesteia.
Art. 17. - Hotararile comisiei se iau cu majoritate simpla de voturi, prin vot deschis.
In cazul paritatii voturilor, votul presedintelui comisiei este decisiv.
Art. 18. - In cadrul primei sedinte legal constituita:
a) initiatorul lucrarii sustine lucrarea in fata comisiei;
b) comisia analizeaza dosarul pentru cercetarea prealabila si solicita initiatorului, daca este cazul, datele suplimentare necesare actiunii de cercetare prealabila si stabileste termenele de punere la dispozitia comisiei a acestor date;
c) comisia desemneaza care dintre membrii sai vor efectua cercetarea la fata locului, precum si data acesteia, care se va fixa nu mai tarziu de 15 zile lucratoare;
d) comisia fixeaza data, ora si locul de desfasurare a sedintei urmatoare.
Art. 19. - In cadrul sedintei finale, membrii comisiei, dupa efectuarea cercetarii prealabile, vor delibera asupra hotararii de a propune ca lucrarea sa fie declarata sau nu de utilitate publica, iar rezultatul cercetarii prealabile va fi consemnat in procesul-verbal intocmit conform anexei nr. 2 la prezentul regulament.
Procesul-verbal care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile va fi intocmit intr-un numar de exemplare egal cu numarul membrilor comisiei, carora li se va inmana cate un exemplar la sfarsitul sedintei si doua exemplare pentru secretariat.
Secretariatul va certifica cele doua exemplare ale procesului-verbal si cele doua exemplare ale dosarului pentru cercetarea prealabila, aflate in posesia sa. Dosarul pentru cercetarea prealabila poate fi consultat la solicitarea celor interesati.
Art. 20. - In caz de extrema urgenta impusa de executarea imediata a unor lucrari ce intereseaza apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala si in caz de calamitati naturale, comisia va efectua cercetarea prealabila la fata locului, asistata de secretariat. In aceeasi zi se va consemna rezultatul cercetarii in registrul unic de procese-verbale ale sedintelor si se va redacta procesul-verbal necesar declararii cauzei de utilitate publica, intocmit conform anexei nr. 2 la prezentul regulament.
CAPITOLUL III
Etapele declararii utilitatii publice
Art. 21. - Pentru lucrari de interes national, secretariatul intocmeste proiectul de hotarare a Guvernului si nota de fundamentare, avand continutul prevazut de anexa nr. 3 la prezentul regulament, pe care Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului il inainteaza Secretariatului general al Guvernului, impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile si dosarul acesteia, daca este cazul.
Art. 22. - Pentru lucrarile de interes local care se desfasoara pe teritoriul unui singur judet, secretariatul intocmeste proiectul de hotarare a consiliului judetean, respectiv a Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, avand continutul prevazut in anexa nr. 3 la prezentul regulament, si il inainteaza spre aprobare acestuia, impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile.
Art. 23. - Pentru lucrarile de interes local care se desfasoara pe teritoriul mai multor judete, secretariatul intocmeste proiectul de dispozitie comuna a presedintilor consiliilor judetene, respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti, avand continutul prevazut de anexa nr. 3 la prezentul regulament, si il inainteaza spre aprobare acestora, impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile si dosarul acesteia, daca este cazul.
Art. 24. - In caz de dezacord, prevazut de art. 7 alin. (2) din Legea privind exproprierea, secretariatul din cadrul consiliului judetean, respectiv al Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, inainteaza dosarul pentru cercetarea prealabila in doua exemplare si procesul-verbal in original, care consemneaza situatia de dezacord Secretariatului general al Guvernului. In cazul in care materialul prezentat nu este concludent, pentru solutionarea dezacordului Guvernul va putea dispune efectuarea unei noi cercetari prealabile pentru declararea utilitatii publice, in conditiile prevazute de art. 9 alin. 1 si 2 din Legea privind exproprierea.
Art. 25. - Pentru lucrarile prevazute de art. 7 alin. (3) si (4) din Legea privind exproprierea, procedura privind cercetarea prealabila este identica cu cea prevazuta de prezentul regulament, pentru lucrarile de interes national sau local.
Secretariatul intocmeste proiectul de lege si expunerea de motive pe care Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, respectiv consiliul judetean, le inainteaza Secretariatului general al Guvernului, impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile.
Art. 26. - In caz de extrema urgenta impusa de executarea imediata a unor lucrari, situatie prevazuta de art. 32 din Legea privind exproprierea, secretariatul intocmeste proiectul de hotarare a Guvernului, avand continutul prevazut de anexa nr. 3 la prezentul regulament, pe care Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului il inainteaza Secretariatului general al Guvernului, impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 27. - Prin actul de declarare a utilitatii publice se desemneaza expropriatorul.
Art. 28. - Secretariatul transmite expropriatorului actul de declarare a utilitatii publice, in copie, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea acestuia.
Art. 29. - Expropriatorul transmite cate o copie a actului tuturor consiliilor locale pe al caror teritoriu administrativ se afla imobilele propuse pentru expropriere si va proceda la aducerea la cunostinta publica a acestuia potrivit Legii privind exproprierea.
Art. 30. - Secretariatele comisiilor inregistreaza toate operatiunile si documentele privind cercetarea prealabila - corespondenta, dosarele pentru cercetarea prealabila, registrul unic de procese-verbale, propunerile si actele de numire ale comisiilor, proiectele de legi, hotarari si decizii, dupa caz, actele de declarare a utilitatii publice - si gestioneaza banca de date si arhiva privind activitatea comisiilor.
Art. 31. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1
la regulament
CONTINUTUL DOSARULUI
pentru cercetarea prealabila
1. Date generale:
- denumirea lucrarii;
- amplasamentul lucrarii;
- initiatorul lucrarii;
- expropriatorul propus.
2. Memoriu justificativ:
- date despre lucrare si prezentarea generala a situatiei juridice a
imobilelor propuse pentru expropriere;
- descrierea incadrarii lucrarii in documentatia de urbanism sau de
amenajare a teritoriului;
- date care sa justifice:
- interesul national, respectiv interesul local, dupa caz;
- avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice alta natura care
sustin necesitatea lucrarii;
- realizarea lucrarii numai prin expropriere;
- date care sa descrie inconvenientele de ordin economic, social, ecologic
sau de orice alta natura ale exproprierii.
3. Evaluarea costurilor lucrarii (mii lei):
total: ................................................................
din care: - costurile legate de realizarea
exproprierii .................................................
- costurile legate de realizarea
propriu-zisa a lucrarii ......................................
4. Evaluarea duratei de realizare a lucrarii (luni):
total: ................................................................
din care: - durata procedurii de expropriere .............................
- durata realizarii propriu-zise
a lucrarii ...................................................
5. Extras din documentatia de urbanism sau de amenajare a teritoriului
aprobata, in ale carei prevederi se inscrie lucrarea, insotita de copia actului
de aprobare conform legii a respectivei documentatii.
6. Planul de situatie al lucrarii, cu evidentierea imobilelor propuse pentru
expropriere si a situatiei lor juridice, la data intocmirii dosarului pentru
cercetarea prealabila.
ANEXA Nr. 2
la regulament
PROCES-VERBAL
pentru consemnarea rezultatului cercetarii prealabile in vederea
declararii utilitatii publice a lucrarii de
interes1) ..............................
Comisia pentru efectuarea cercetarii prealabile, in vederea declararii utilitatii publice,
numita prin2) ........................................................, s-a intrunit in sedinta
legal constituita, la sediul ............................., la data de ...................... .
Din numarul total de ........... membri au fost prezenti ............ .
Comisia s-a mai intrunit in sedinte legal constituite la urmatoarele date: ............... .
Comisia a efectuat cercetarea la fata locului la data de ................................. .
Rezultatul cercetarii prealabile
a) Elemente care justifica interesul national/local: .......................................
...............................................................................................
............................................................................................. .
b) Avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice alta natura care sustin necesitatea
lucrarii: .....................................................................................
............................................................................................. .
c) Motivele pentru care lucrarea nu poate fi realizata pe alte cai decat prin expropriere:
...............................................................................................
............................................................................................. .
d) Lucrarea se inscrie in documentatia de urbanism/de amenajare a teritoriului: ............
...............................................................................................
aprobata prin3): ............................................................................ .
Comisia constata ca (nu) sunt intrunite conditiile cerute de lege4) ........................
si propune5): .................................................................................
ca lucrarea: ..................................................................................
sa (nu) fie declarata de utilitate publica de interes national/local, avand ca expropriator:
............................................................................................. .
Rezultatul cercetarii prealabile a fost adoptat cu ........ voturi pentru, .......... voturi
contra si .......... abtineri.
Presedintele comisiei6):
................................................
Membrii comisiei6):
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
............................................................................................. .
Secretariatul comisiei7)
certifica prezentul proces-verbal
................................................
___________
1) Se va specifica national sau local si denumirea exacta a lucrarii.
2) Se va specifica actul de numire a comisiei.
3) Se va specifica actul de aprobare, stabilit prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor (lege, hotarare).
4) Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
5) Se va specifica autoritatea administratiei publice in a carei competenta se afla declararea utilitatii publice a lucrarii, potrivit Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
6) Se va preciza, pentru fiecare: numele, prenumele, functia si institutia pe care o reprezinta si se va semna de catre fiecare membru prezent. Pe semnatura presedintelui se aplica stampila institutiei respective.
7) Se va completa cu numele, prenumele si semnatura sefului secretariatului comisiei, pe care se va aplica stampila secretariatului.
ANEXA Nr. 3
la regulament
CONTINUTUL
actului de declarare a utilitatii publice1)
Art. 1. - Se declara de utilitate publica de interes national/local lucrarea ...............
............................................................................................. .
Art. 2. - Expropriatorul este2): ...........................................................
............................................................................................. .
Art. 3. - Prezentul act de declarare a utilitatii publice va fi adus la cunostinta
publica3) .....................................................................................
............................................................................................. .
___________
1) Lege, hotarare a Guvernului, dispozitie comuna a presedintilor consiliilor judetene, hotarare a consiliului judetean sau a Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
2) Se completeaza potrivit prevederilor art. 12 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
3) Se completeaza potrivit prevederilor art. 11 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.