JUDEȚUL MUREȘ
Dosar I.B.25
PROCES-VERBAL
al ședinței Consiliului Județean din 18
noiembrie 2004
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe din Palatul Administrativ,
începând cu orele 12,00 și au fost deschise și conduse de către d-na președinte
Lokodi Edita Emöke.
La ședință au
fost prezenți 30 consilieri județeni validați, domnul vicepreședinte Groza a fost în
concediu medical, domnii consilieri Antonie Mihai și Lazăr Ioan au fost
absenți, domnii consilieri Mora Akos, Benedek Imre și Radu Mircea au
întârziat.
Ordinea de zi a ședinței a fost
publicată în cotidienele locale Cuvântul liber și Nepujsag
din data de 13 noiembrie 2004, prin Dispoziția președintelui Consiliului
Județean nr. 216 din 12 noiembrie 2004.
Au mai fost
invitați să participe: d-l Ovidiu Natea,
prefectul județului Mureș, d-l Cristian Ioan, directorul Teatrului Național
Tîrgu Mureș, d-l Cotârlan Constantin, directorul
Centrului Județean de Promovare și Conservare a Creației și Tradiției Populare
Mureș, d-l Poptămaș Dimitrie, directorul Bibliotecii
Județene Mureș, d-na Albu Lelia, director al Școlii de Arte și Meserii Tîrgu
Mureș, d-l Boantă Titi Iosif, directorul Ansamblului artistic profesionist
MUREȘUL Tîrgu Mureș, d-l Cadariu Gavril, directorul
Teatrului pentru copii și tineret ARIEL Tîrgu Mureș, d-l Pop Valer,
directorul Muzeului Județean Mureș, d-l Mureșan Gheorghe, directorul
Filarmonicii de Stat Tîrgu Mureș,d-l Moraru Cornel,
redactorul șef al Revistei VATRA, d-l Galfalvi Gyorgy, redactorul șef al Revistei LATO , d-l Domby Carol, directorul general al Direcției Generale
pentru Protecția Drepturilor Copilului Mureș, d-l Pop Liviu, directorul
Direcției Județene de Asistență Socială Mureș, d-l Runcan
Ștefan, directorul R.A. AEROPORTUL Tîrgu Mureș, D-l Moldovan
Mircea director, Spitalul Dr. Gh. Marinescu
Târnăveni, d-l Blaj Virgil, directorul S.C. SERVICII DE UTILITĂȚI RURALE MUREȘ
S.A.,d-l Oltean Ioan, director general al S.C. DRUMURI ȘI PODURI MUREȘ S.A,
d-na Melian Sonia,
directorul Școlii Speciale nr.1 Tîrgu Mureș, d-na Culi Elisabeta, directorul
Școlii Speciale nr.2 Tîrgu Mureș, d-l Sabău Ștefan,
directorul Școlii de Arte și Meserii Reghin, d-l Cotuțiu
Ioan, directorul Oficiului de Consultanță Agricolă Mureș, d-l col. Cârdan Ioan, comandantul Centrului Militar Județean Mureș,
d-l col.Jinga Sandu - Șeful Inspectoratului județean
de Protecție Civilă, d-l Osvath Csaba - primarul comunei Acățari,
d-l Ferenczi Gyorgy - primarul comunei Crăciunești,
d-l Iszlai Tibor - primarul
comunei Gheorghe Doja, directori, directori adjuncți,
șefi servicii și specialiști din aparatul propriu care au contribuit la
elaborarea materialelor, reprezentanți mass-media din județ.
În deschiderea ședinței, doamna
președintă supune la vot acceptarea
ordinii de zi a ședinței cu precizarea că mai există încă două puncte în
regim de urgență.
D-na.
președinte Lokodi: V-aș ruga frumos toată lumea să se
așeze în bănci, să ne concentrăm să intrăm în lucrările noastre ca să putem
termina mai repede, fiecare dintre noi mai are alte atribuții și la serviciu.
Vă mulțumesc frumos pentru prezență, bună ziua. Începem lucrările Consiliului
Județean
..deci să apară prezența, văd că cei din partea P.N.L.-ului
nu sunt prezenți, probabil că sunt în niște activități, și domnul consilier
Radu a anunțat că întârzie, iar dl doctor Benedek a
anunțat că trebuie să plece la o intervenție medicală urgentă, dar când termină
vine și el. Vă mulțumesc că ați venit. Înainte să intrăm în ordinea de zi, ca
un amănunt, fiecare ați primit aceste plicuri. Să vă explic despre ce e vorba.
Noi dorim ca CV-urile dumneavoastră să apară pe site-ul Consiliului Județean
împreună cu o poză de a dvs. Ați primit și o dischetă pe care este un formular,
fiecare să operați completarea datelor pe dischetă ca noi să putem opera pe
calculator, datele dvs. personale, deci dischetele sunt noi, libere de orice
înscris, doar acest formular
Eu vă consult, dacă cineva nu dorește să apară
poza pe site atunci să ne spună. Pe lângă asta, dacă cineva este împotrivă ca
să îi deschidem și o căsuță poștală, unde în calitate de consilier județean să
poată primi scrisori, atunci să ne spună, dar noi considerăm că pe lângă
această prezentare va avea și o căsuță poștală deschisă să poată primi diferite
sesizări, scrisori unde să se poată adresa populația. Dacă aveți ceva împotriva
acestei prezentări pe site
..vă mulțumesc.
Se aprobă ordinea de zi cu regimul de urgență și procedura normală, în unanimitate.
1. Proiect de hotărâre privind aderarea județului Mureș la A.R.C.
D-na
președinte Lokodi: Având în vedere că ședința de azi
este una extraordinară, pe ordinea de zi avem 2 probleme în procedură de
urgență și avem 6 puncte de pe ordinea de zi. Problema procedurii de urgență
este devenirea și obținerea calității de membru
al Conferinței Aeroporturilor Regionale Europene . Sper ca ați primit
materialul este nevoie de această aderare la această conferință, ca Aeroportul
Tîrgu Mureș să poată obține titlul de aeroport internațional. Pe lângă aceasta
aș dori să vă spun că atunci când am fost în Irlanda am făcut cunoștință cu una
dintre persoanele parlamentare cum se zice membre ale acestei conferințe din
partea Irlandei și dânsa are o relație veche cu Aeroportul Tîrgu Mureș si ca să
ne sprijine în viitor atât în dorința noastră de a dezvolta turismul și
activitatea aeroportului, mi-a argumentat că e nevoie de această devenire de
membru. Pe lângă asta deci avem cele 6 puncte pe ordinea de zi. Deci dacă
cineva dorește să completăm sau putem să supunem la vot această ordine de zi.
D-na
președinte Lokodi: Este
vorba de a deveni județul Mureș membru al Conferinței Aeroporturilor unde din
iunie 2002 dl. consilier Frătean a avut în calitate
de consilier această calitate și domnul Runcan. Deci
relația cu această conferință este mai demult și atunci să trecem la votarea
hotărârii care are două puncte.
Art.1 Se aprobă cu 28 voturi pentru, 7 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Socotar,
Benedek, Mora, Lazăr).
Art.2 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 6 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Benedek,
Mora, Lazăr).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi
pentru, 6 nu au votat (Groza, Antonie, Radu, Benedek, Mora, Lazăr).
2. Proiect de hotărâre privind trecerea Teatrului Național Tîrgu Mureș din subordinea Consiliului Județean Mureș în subordinea Ministerului Culturii și Cultelor
D-na președinte Lokodi: Al doilea punct în regim de urgență se referă la trecerea Teatrului Național Tîrgu Mureș din subordinea Consiliului Județean Mureș în subordinea Ministerului Culturii și Cultelor prin Ordonanță de Urgență a Guvernului.
Se supune
la vot:
Art.1 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 6 nu au votat(Groza,
Antonie, Radu, Benedek, Mora, Lazăr).
Art.2 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 6 nu au votat(Groza,
Antonie, Radu, Benedek, Mora, Lazăr).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi
pentru.
Ordinea de zi:
1. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului Consiliului Județean și a Nivelelor de echilibarare a bugetelor locale ale unităților administrativ teritoriale pe anul 2004.
D-na
președinte Lokodi: Primul punct privește proiectul de
hotărâre privind rectificarea bugetului Consiliului Județean și a nivelelor de
echilibrare ale unităților administrativ teritoriale pe anul 2004. Rog
președintele comisiei buget finanțe să prezinte materialul
Dl.
consilier Szalkay. Mulțumesc. O să vă expun foarte pe
scurt primul punct din Expunerea de motive la proiectul de hotărâre privind
rectificarea bugetului pe 2004. Această rectificare, după cum vedeți, este una
pozitivă de 10 miliarde, deci bugetul se rectifică de la 728 miliarde la 738
miliarde, iar această suplimentare de 10 miliarde este exclusiv din anumite
Hotărâri ale Guvernului care s-au dat cu destinații precise și anume în
conformitate cu H.G. 1735 din fondul de rezervă bugetară la dispoziția
guvernului, s-au alocat 1,5 miliarde
pentru asigurarea cheltuielilor curente proprii, acestea s-au alocat pentru
lucrări de dezăpeziri drumuri. În conformitate cu H.G.1568, județului nostru i
s-au alocat din fondul de rezervă bugetară la dispoziția guvernului 4,2
miliarde pentru reparații la clădirea Teatrului Național, de asemenea după cum
vedeți din Expunerea de motive, în conformitate cu H.G. 1671 i s-au defalcat
din fondul de rezervă bugetară la dispoziția guvernului, sume defalcate din
impozitul pe venit în sumă de 3 miliarde pentru susținerea sistemului de
protecție a copilului și cu această sumă s-au crescut veniturile Consiliului
Județean la poziția sume defalcate din impozitul pe venit. O altă
suplimentare pe care o realizăm cu operarea acestei rectificări este cea din
fondul special de drumuri care, după cum vedeți, este de 2 miliarde și o să vedeți în anexa nr. 6, s-a destinat
pentru pietruirea drumurilor de pământ la drumul comunal 158 Cosma-Socolu de Câmpie. În afară de aceasta, în
conformitate cu H.G. 1567 din taxa pe valoarea adăugată pentru județul nostru,
s-au alocat pentru finanțarea cheltuielilor de personal pentru învățământul
preuniversitar, un volum de 58 de milarde de lei,
acesta în urma analizei efectuate împreună cu Inspectoratul Școlar Județean au
făcut propunerea de repartizare la școlile din județul nostru, lucru pe care
dvs. o să îl vedeți anexă, înșirate toate școlile din comunele aparținătoare,
acest lucru s-a făcut pentru întregirea în exclusivitate a cheltuielilor de
personal la aceste școli și care s-au făcut cu consultarea specialiștilor pe
baza organigramelor noi. Pe lângă acestea, pe lângă această suplimentare care
v-am relatat-o din redistribuirile care au avut loc în cadrul bugetului
consiliului s-au mai redistribuit un volum de 6 miliarde, acestea rezultă din
diminuarea, după ce executivul a analizat situația cheltuielilor în acest
moment la toate instituțiile care sunt finanțate de Consiliul Județean, s-a
ajuns la concluzia că există unele sume disponibile anume la Școala Populară de
Artă-245 milioane, la Protecția Civilă-259 milioane, la Filarmonică-1,5
miliarde, la aparatul propriu-3 miliarde, la Centrul de Creație-67 milioane, la
Școala specială-250 milioane, la Școala specială nr.2 -100 milioane, la Școala
Apalaina-500 milioane, pe care noi, în urma unor analize care le-am făcut în
cadrul ședințelor de buget, toate vă rog să mă credeți că s-au făcut foarte
serios, pentru că noi avem foarte multe cereri din partea instituțiilor pe care
le finanțăm și trebuia un foarte mare
profesionalism ca să putem împărții operativ aceste sume foarte mici care au
putut să rezulte din redistribuirile care au avut loc. Cererile sunt mult mai
mari din cât cunoaștem, poate că au fost cereri pertinente pe care noi nu am
putut să le soluționăm cu această ocazie, dacă o să mai fie posibilitatea unei
rectificări, încercăm să le soluționăm și pe acestea, dar vă rog să mă credeți
că în cadrul acestui buget auster pe care îl avem nu am găsit alte soluții de
operare și din aceste sume redistribuite
vedeți că am dat 1 miliard Teatrului
Național pentru ca aceasta să nu intre în blocaj financiar datorită faptului că
nu a realizat veniturile planificate pe acest an, 50 milioane Bibliotecii
Județene în vederea realizării reparațiilor care au fost licitate și sunt în
curs de derulare, 100 milioane S.M.U.R.D.-ului pentru
finanțarea celor 6 posturi conform convenției încheiate pe care noi am discutat
la ședința anterioară, 120 milioane pentru acțiunea de primire a
colindătorilor, 30 milioane pentru o co-finanțare la Fundația Sapienta și 300
milioane pentru premierea sportivilor fruntași ai județului nostru la finele
anului, iar în cadrul cheltuielilor de capital, noi, aceasta o să vedeți într-o
altă anexă, sunt cheltuielile de capital, noi am prevăzut în cadrul anexei nr.3
ca să alocăm din redistribuiri autorității publice 700 milioane pentru
achiziționarea unei centrale telefonice, se spune că această sumă nu va fi suficientă
pentru această centrală telefonică, s-ar putea să mai trebuiască să suplimentăm
această poziție. La Direcția Județeană de Asistență Socială Mureș, pentru
finanțarea activităților curente, noi am alocat acestei instituții 3,8 miliarde
lei datorită faptului că de la această instituție în luna ianuarie noi am
retras 3,2 miliarde care au fost disponibilizate în fondul de rezervă și că
această sursă de finanțare doar subvenționează suma pe care o alocă Asociația
Națională pentru Handicapați. Acestea sunt cele mai importante poziții unde noi
am avut suplimentări, atât prin hotărârile guvernului, cât și prin
redistribuirea pe care am avut-o, mai e o poziție unde am alocat din fondul
pentru co-finanțarea activităților sportive, un volum de 27 milioane de lei pe
care noi le-am atribuit Ligii Române de
Budo, respectiv președintelui acestei ligi care a participat la o conferință în
acest domeniu în SUA, o să vedeți în material descrierea acestei activități și motivul pentru care noi am ajuns la concluzia ca să co-finațăm această participare, vă repet cererile sunt mult
mai multe, noi la comisie avem un teanc de cereri nerezolvate, nu ne putem
angaja ca în acest an să le putem rezolva favorabil pe toate. Vă mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi: Mulțumesc. Trecem la discutarea
acestui punct, dacă cineva are ceva de solicitat sau o intervenție, dacă nu să
trecem la votare.
Dl.
consilier Giurgea: Mulțumesc. Stimați colegi ai
partidului de guvernământ, stimați colegi ai celorlalte partide. Să știți că
alianța D.A. este foarte tristă și are sentimentul că noi, astăzi, de altfel,
nu știu dacă va mai rămâne la guvernare acest partid, avem sentimentul că
suntem într-o adunare națională
D-na
președinte Lokodi: Vă respect prea mult
..v-aș ruga
frumos, nu facem campanie electorală, discutăm problema bugetului, ați început
pe un ton în care v-ați înclinat spre un anumit dialog, vă rog reveniți la
buget.
Dl.
consilier Giurgea: Ordonanțele 1735, 1739 sume la
dispoziția Guvernului, aș vrea să informez distinșii noștri colegi, sunt de
fapt sumele care trebuie să revină consiliilor județene și în speță Consiliului
Județean pentru rectificarea de sfârșit de an, aceste sume care s-au distribuit
după bunul plac al conducerii politice a județului și care a făcut o
distribuție absolut inechitabilă sancționând primarii localităților care nu fac
parte din PSD. Este cel puțin o acțiune reprobabilă. Am toată stima față de
colegii din partidul de guvernământ dar nu am aceeași stimă față de conducerea
țării și față de conducerea politică a județului. Nu se poate așa ceva! Să
ajungem să ne întâlnim în comisie de buget, în ședința de plen a Consiliului
Județean să aprobăm
ce? 10% din bugetul Consiliului Județean pentru că 90%
vine deja de la Bucuresti. Propun, cu toată
seriozitatea să se desființeze consiliile județene, să rămână doar partidul de
guvernământ să conducă în țară, pentru că este o centralizare impecabilă făcută
de dânșii și nepermisă. Aș vrea să mai adaug că aceste manevre făcute de
partidul de guvernământ în această perioadă de campanie au văduvit populația
județului Mureș, că acele localități a căror primari nu fac parte din partidul
de guvernământ au primit 50 milioane, pe când primăriile a căror primari fac
parte din P.S.D, dar strigător la cer, și care ies în evidență într-un fel ușor
de observat este primăria Band care a primit 3
miliarde, iar Cucerdea 50 mil. Aș vrea să vă întreb
este primăria Band de 60 de ori mai mare decât
primăria din Cucerdea care se confruntă cu probleme
extraordinare, sau decât primăria Lunca Bradului? Este posibil? Ne-am bătut joc
de cel puțin 10% din populația județului prin alocarea acestor sume și către
primăriile unde primarii nu fac parte din P.S.D. Vă întreb, stimați colegi,
este echitabil ca acești oameni să sufere pentru că au primari de altă factură
politică decât partidul de guvernământ? Noi regretăm acest gest al partidului
de guvernământ. Credem că este singurul pentru că va pleca de la guvernare; că
a făcut aceste discriminări, promitem că alianța D.A., care va guverna de la
anul nu va avea un comportament discriminatoriu pe criterii politice. Stimată
doamnă președintă vă respect foarte mult și pe domnii vicepreședinți,
întrebarea mea nu se adresează dânșilor, din nefericire colegi din partidul de
guvernământ știau de aceste sume, repet vina dânșilor este foarte mică sau nu
au nici o vină, dar are vină, cum am spus, conducerea politică a județului care
a întocmit aceste liste și le-a trimis la București pentru ca apoi să se
întoarcă înapoi. Eu vreau să vă spun că această
rectificare de buget pe care am votat-o în comisie o vom vota și în plen
pentru că trebuie să fim onești față de populația acestui județ și în încheiere
vreau să îmi exprim regretul pentru aceste manevre politice în această perioadă
de campanie electorală. Vă mulțumesc și îmi cer scuze pentru acest tip de
abordare, rar abordat și promovat de noi.
Dl.
vicepreședinte Frătean: Stimați colegi, mă bucur că
ne revedem, îmi pare rău de acest început furtunos pe care l-a făcut colegul Giurgea, într-un moment în care noi rectificăm pozitiv
bugetul județului, îmi pare rău că în această perioadă în acest an din
rezervele guvernului pe proiecte și programe au venit în localitățile județului
Mureș peste 100 miliarde suplimentare față de tot ceea ce noi Consiliul
Județean sau primăriile am reușit să asigurăm, îmi pare foarte rău că nu se
vede faptul că aceste chestiuni nu au fost divizate politic, pentru că dacă ne
uităm pe liste vom constata tot felul de localități, nu neapărat angajate
politic, veți constata
..și îmi pare rău că apar în această ședință amenințări vis-a-vis de ce vom păți cu toții după 28 noiembrie. Eu vă
spun cinstit, după 28 noiembrie vom continua să sprijinim acest județ cu toate
resursele pe care le avem la dispoziție. Nu putem acuza conducerea județului
care a reușit în această perioadă un management foarte bun, vă rog să mergeți
să vedeți câte drumuri noi se fac, câte săli de sport câte școli, știți bine că
noi am aprobat împreună rectificarea bugetului ca fiecare comună să aibă
suficienți bani pentru a igieniza toate școlile înainte de începerea anului
școlar iar aceste lucruri le transpunem într-o viziune politicianistă, când
noi, de fapt, avem altceva de făcut.
Dl.
consilier Suciu. Deci dacă ați început cu treaba
aceasta eu mai vreau să continui, nu vreau să discut pentru că e publicat în Monitotul Oficial, însă vreau să aduc în fața dvs. un
proiect de hotărâre de guvern inițiat de Consiliu Județean și Prefectură care,
cu adresa 14272/8.11.2001 a fost înaintat Guvernului României. Aici sunt niște
obiective care însumează 17 miliarde și 950 milioane, din care pentru cei care
nu știu le-aș aminti: la drumuri județene 5,85 miliarde, sedii primării 5,6
miliarde, știți încă din mandatul trecut că multe primării funcționează în
locuințe revendicate și trebuie să se construiască, terminare extindere
aerogară-3 miliarde pe care i-am dezbătut în comisia de buget , împreună cu dl Szalkay am fost și la Aeroport și la Consiliul de
Administrație și am analizat investițiile de acolo, de fapt să știți că
primăria în săptămâna aceasta și în ultima decadă discută sumele pe care le vor
aloca din cele 5,8 miliarde, cât au promis, au plătit 1 miliard 245 milioane,
sper că vor mai plăti și celelalte 3 miliarde. Centru de servicii comunitare
pentru copii cu handicap Sighișoara, 2,5 miliarde și Centrul de Îngrijire și
Asistență, restul. În discuția avută cu domnul director Bartha
în comisie s-a spus că s-ar putea ca valoarea să fie prea mare. Aici aș avea
două rugăminți: să facem un efort comun ca să primim acești bani cât mai urgent
și dacă cumva se pune problema că cifra de 17 miliarde e prea mare să spunem
noi de unde să tăiem și cum să tăiem, astfel încât să terminăm câteva
obiective.
D-na
președinte Lokodi: Aș dori să vă spun că am mai făcut
un proiect de hotărâre de guvern pentru Tg.-Mureș
pentru a asigura pentru iarnă acele sume care sunt necesare pentru încălzire și
acest proiect de hotărâre de guvern a plecat ieri la București și azi am primit
o adresă din partea Uniunii Naționale a Consiliilor Județene, a președinților,
în care ni se solicită ca până în 25 noiembrie să trimitem exact încă de ce
sume avem nevoie în mod argumentat. Vom face această analiză și, normal, pe
baza acestor proiecte, încă o dată revenim și de data aceasta, acea delegație
din partea președinților pe care am ales-o la ultima ședință și pe care am
mandatat ca să intervină la Ministerul Finanțelor și guvernului în interesul
nostru, al județelor, deci noi am dori în cont să mai atragem fonduri și am fi
foarte fericiți dacă am putea hotărî împreună și să vă sprijinim.
Dl.
consilier Lădariu: Nu am să fac imprudența să mă
amestec sau să fac campanie electorala, munca mea este alegerea și așezarea
potrivită a cuvintelor. Ca membru al comisiei pentru cultură vreau să vă
mulțumesc că iată, chiar și mai târziu, consilierii județeni și-au aplecat
ochii asupra culturii mureșene, convinși că și cultura mureșană e acea cărămidă
care face parte din edificiul național cultural. Se spune că apărarea culturii
este echivalentul apărăii frontierelor naționale. Se mai spune câtă viață atâta
literatură, câți bani atâta cultură. Mulțumesc încă o dată celor care
încurajează cultura mureșană să nu rămână o Cenușăreasă și dacă vom putea
transforma într-o realitate acest basm vom fi cu toții câștigați și mulțumiți.
Am vrea să fie cât mai mulți bani pentru cât mai multă cultură și pentru
instituțiile culturale ale județului, bani de care este atât de mare nevoie mai
ales în acest moment. Asta am vrut să vă spun și vă mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi: În legătura cu aceasta, domnilor consilieri, v-aș ruga să sprijiniți
consiliul județean să putem încheia cu Consiliul local Tg. Mureș un
acord de asociere prin care și ei, din bugetul dânșilor vor contribui la
bugetul acelor instituții culturale care deservesc localitățile municipiului Tg Mureș. Așa cum încheiem acorduri cu alte județe pentru a
asigura elicopterul, cred că temei legal avem și nu ne împiedică decât
bunăvoința ca să avem o astfel de
colaborare și cu consiliul local și Primăria Tg.
Mures ca să suportăm anul viitor împreună aceste cheltuieli bugetare. Doar că
în viitor, pe 2005, un fel de anunț, deputații au spus că și pentru bugetul pe
2005 sunt sume prevăzute pentru Teatrul Național pentru ca să devină în sfârșit
acel loc unde putem merge liniștiți și să vizionăm spectacole fără teamă.
Dl
consilier Sămărghițan: Nu vreau să repet un lucru
la
pomană se spune mulțumim. Foarte bine să mai primim și pentru alții să se știe,
sumele sunt totuși mici dacă analizăm proiectul de buget pe 2004, ce am primit
și ce am avut de făcut cu aceste sume. Drama nu este numai la Teatrul Național
unde suma este infimă față de ce este necesar pentru ca să se rezolve și să
solicităm mai departe fonduri, pentru că drama la Teatrul Național este mult
mai mare decât posibilitățile financiare care sunt la dispoziția noastră să le
soluționăm, că această discriminare s-a făcut, degeaba o tot întoarcem de pe o
parte pe alta, este. E foarte bine să se țină cont că și restul comunelor au
probleme și ele trebuie rezolvate. Vedeți, tristețea de a ne simți câteodată
inutili te face câteodată să te gândești că e de vină și un blestem divin, nu a
fost suficient necazul cu campania electorală, au venit inundații, cutremure,
toate parcă au venit în acest sfârșit de an și te miri de unde mai sunt atâtea
rezerve bugetare sau cum se ajunge la formarea bugetului național al guvernului
cu așa sume încât să se dea peste cap totul. Drama este mare în țară
majoritatea județelor, Dumnezeu poate ne-a ferit, Mureșul nu este încă afectat
de calamități însă e greu să răzbești. Drama, umblând de-a lungul și de-a latul
județului, este mare. Cu tristețe pot spune că nu putem fi deloc voioși sau cum
spune dl. președinte al comisiei de buget, cred că e o tristețe pentru toți
când au văzut ce au împărțit, în afară de acea felie care a fost direcționată.
Să sperăm că ce ați spus dvs. se va soluționa și vom asista la acoperirea
acestor găuri. Poate că unele situații pe care le sesizează și presa, ar fi
bine să fie sesizată și Curtea de Conturi pentru că acolo unde există tendința
de a se frauda aceste sume să ia altă direcție, să fim cu conștiința împăcată
că nu suntem părtași la deturnarea acestor sume care sunt pentru toată lumea.
Band-ul e o mare problemă socială. Majoritatea consiliilor locale au probleme
cu încadrarea de îngrijitori pentru persoanele cu handicap. Ne spune că
problemele sociale ale copiilor cu deficiențe de handicap care sunt îngrijite
în familie și viziunea viitoare nu e să extindem unitățile de protecție socială
și să solidarizăm familia cu handicapatul și cu deficientul să fie menținut în
colectivitate pentru că recuperarea este de altă valoarea. Majoritatea
primarilor nu onorează Legea 416 din lipsă de fonduri și produc o trimitere
. nu mai au bani și trimit în toate direcțiile
.Asociația nevăzătorilor,
asociațiile surzilor, comisia de expertiză care este în subordinea noastră are
greutăți imense pentru că trebuie să aplice niște măsuri care nu sunt medicale.
Acel ordin al ministrului face discriminare. Din nefericire vârstnicii sunt cei
discriminați. Legea 17 de protecție a vârstnicilor nu funcționează din lipsă de
fonduri
.si uite așa probleme sunt. Dorința e ca să se insiste pe latura
Prefecturii a conducerii Consiliului Județean ca aceste fonduri să fie
dobândite și să reușim, să nu ne prindă
în postura ca multe primării nu au bani de plătit salariile. E frumos că
guvernul a promis majorarea salariilor președinților și vicepreședinților, dar
să nu uite si structura executivă, funcționarii publici care sunt prost
plătiți. Deci să sperăm că nu se termină aici această pomană.
Dna.
președinte Lokodi: Sper să nu fie doar o pomană, e o
sumă asigurată pe tot timpul anului si nu pomană pe câteva luni
Dl.
consilier Șopterean: Aș vrea să fiu foarte scurt și
aș vrea să îl felicit pe dl. consilier Lădariu și
vreau să spun și eu ceva ce mă doare. Și chiar dacă nu vom obține nimic vreau
să aduc la cunoștința colegilor că în afara celorlalte instituții de care ați
pomenit, Teatrul Național, Ansamblul Artistic Mureșul se confruntă cu probleme
deosebite. Colegii mei sunt toți oameni sensibili și ca să poată să își
desfășoare activitatea le trebuie condiții. La ora actuală după o discuție cu
dl. director să știți că Ansamblul Artistic are un autobuz, dar nu știu la ce
categorie să îl încadrez, cu care trebuie să se deplaseze
și Ansamblul Artistic
Mureșul se deplasează oriunde este solicitat și i-ați văzut și dvs că sunt
artiști consacrați, de frunte, cu care ne mândrim, însă autobuzul cu care ei se
deplasează, dacă se mai deplasează, dl. director spune că este pe butuci, iar
condițiile în care își desfășoară activitatea
nu știu câți dintre dvs. ați
fost la sediul ansamblului din 7 noiembrie unde ei fac repetiții, este secția
română și secția maghiară, sunt mulți, vine iarna încălzirea nu prea este, apa
nu știu dacă este, balerinii fac acolo repetiții, vă rog să aveți în vedere cei
care sunteți în comisiile respective să
aveți în vedere și această chestiune.
D-na
președinte Lokodi. Toate problemele pe care le-ați
ridicat, tot ce ați spus aveți dreptate, cunoaștem, încercăm să soluționăm și
aceste probleme, normal, cred că dl
director ar putea să vă spună care este dificitul bugetar momentan, fiecare
dintre dvs. puteți să aflați, nu cred că există momente la nici o instituție
nici o direcție, nici un consiliu, care să nu fie cu deficit. Faptul pe care
l-ați sugerat dvs este atributul acelei instituții, instituția știe ce are de
făcut, ce are de modificat, noi să nu le dăm idei că și așa vin ei cu destule.
Vă mulțumesc.
Art.1 Se aprobă cu 30 voturi pentru, 1 abținere(Țintoșan),4 nu au votat (Groza,
Radu, Antonie, Lazăr).
Art.2 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 2 abțineri(Țintoșan, Sămărghițan),5 nu au
votat (Groza, Radu, Antonie, Lazăr, Șopterean).
Art.3 Se aprobă cu 29 voturi pentru,2 abțineri (Țintoșan, Sămărghițan), 4 nu au
votat (Groza, Radu, Antonie, Lazăr).
Art.4 Se aprobă cu 29 voturi pentru,2 abțineri (Țintoșan, Sămărghițan), 4 nu au
votat (Groza, Radu, Antonie, Lazăr).
Art.5 se aprobă cu 31 voturi pentru, 1 abținere
(Țintoșan), 4 nu au votat (Groza,
Radu, Antonie, Lazăr).
Art.6 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1
împotrivă(Socotar), 1 abținere (Țintoșan) 4 nu au votat (Groza,
Radu, Antonie, Lazăr).
Art.7 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1
împotrivă(Socotar), 1 abținere (Țintoșan) 4 nu
au votat (Groza, Radu, Antonie, Lazăr).
Hotărârea în întregime Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 2 abțineri(Țintoșan, Sămărghițan),4
nu au votat (Groza, Radu, Antonie, Lazăr ).
2.Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli al R.A. Aeroportul Tîrgu Mureș
D-na președinte Lokodi: Trecem la punctul 2,
care privește proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri
și cheltuieli al R.A. Aeroportul Tîrgu Mureș pe anul 2004. Așa cum vedeți din
expunerea de motive această rectificare se face în cadrul bugetului
Aeroportului, deci practic este o reașezare pe capitolele bugetare, nu
afectează bugetul Consiliului Județean în mod direct, dar ca să se realizeze
anumite lucruri la Aeroport este nevoie de această reașezare.
Dl. consilier Pokorni: Vă mulțumesc. Toți cei
care lucrăm într-o instituție publică, la finele anului sau la începutul unui
an întocmim bugetul și nu se încheie la capitolul salarii. Întrebarea mea este,
fiind prezenți, conducerea cum a întocmit acest buget privind salariile dacă
este nevoie acum la sfârșitului anului, repet toate proiectele de buget
..ca
să fie nevoie de o modificare atât de mare și o a doua întrebare pentru că nu
am înțeles problema nici în ședința de comisie, cum s-a realizat venitul de 1
miliard?
D-na președinte Lokodi: Fiind persoana vizată
v-aș ruga dna. Hang să veniți să dați răspuns.
Maria Hang: Bugetul pe 2004 a fost stabilit foarte clar ținând cont de
cheltuielile anului trecut, deci ținând cont de Hotărârea de Guvern privind
majorarea salariilor în sistemul bugetar. Cum bine știți salarizarea se face pe
vechea grilă de salarizare. Deși am întocmit și am justificat acest capitol de
cheltuieli de personal nu a fost aprobat la nivelul la care am solicitat.
Practic am întocmit bugetul corespunzător,
dacă cineva din executivul Consiliului Județean poate să îmi confirme,
nu a fost acordat ceea ce am cerut.
D-na. Președinte Lokodi: Întrebarea domnului Pokorny era clară, de unde această realizare?
D-na. Maria Hang: Din venituri non-aviatice, suplimentare realizate de
Aeroport. Există și la comisia de buget și la dl. director evidența veniturilor
suplimentare. Aș dori ca dl Pokorny, îl invit și
chiar pe toată comisia buget, la aeroport să vadă condițiile concrete, un
salariu mediu brut este în jur de 8 milioane. Deci 8 milioane un salar mediu
brut când plătește și un abonament de 1.300.000 să ajungă la serviciu, nu mi se
pare o sumă extraordinară. Am încercat să obținem fonduri de la Consiliul
Județean , ni s-a spus că nu există fonduri, am reușit ca veniturile noastre
suplimentare față de ce am prognozat inițial să realizăm mai mult, solicităm
doar aprobarea ca acestea să fie repartizat la cheltuieli de personal, pentru a
închide anul cu salariile luate, inclusiv al 13-lea salariu, care este premiul
anual pentru fiecare. Un câștig mediu /salariat este de 8.544,99 milioane
brut/persoană.
Dl. consilier Benedek: Nu am intenționat să
iau cuvântul la acest punct, însă această întrebare și răspunsul mă
neliniștește, pentru că am cunoștință de precedente. Vreau să întreb foarte
clar și în funcție de aceasta o să îmi dau votul sau nu. Ce înseamnă
non-aviatice? Pentru că noi mureșenii avem câteva lucruri la care ținem. Ținem
și la Aeroport și am demonstrat, consilierii, pe parcursul mandatelor
anterioare, am dat sprijin pentru salariile pe care dvs. le aveți și nu le
putem compara cu ale noastre, care suntem la fel de importanți, mă refer la
sănătate, însă ținem și la sport. De exemplu, am ajutat motocrosul cu o sumă
simbolică, cu ajutorul conducerii Consiliului Județean, dacă de acolo, de la
aceste sporturi pe care noi le socotim tot așa de dragi ca pe dvs, aeroportul,
aș vrea niște explicații. Deci închirierea pentru motocros sau altceva
..sau
poate este bugetul dvs. secret. Vă rog să detailați ce înseamnă venituri
non-aviatice.
D-na Maria Hang: Cred că cu 4 milioane nu se poate ajunge la 1 miliard
de lei. Suma nu s-a plătit pentru că a vrut Aeroportul, Consiliul Județean
poate acorda scutirea de taxe sau plata de taxe. Nu Aeroportul decide dacă
plătește sportul sau nu, plătește motocrosul sau nu. Și din 4 milioane nu s-a
ajuns la un miliard. Venituri non-aviatice: de exemplu elicopterul S.M.U.R.D.
zboară, noi nu cerem taxele de bază, în schimb taxăm alimentarea de la
societatea PETROM Aviation, taxăm pe tona de petrol o anumită sumă. De asemenea
chiriile, există societăți care își închiriază spații, folosesc spații de la
aeroport, pe care le taxăm deci am detaliat, am aici detalierea, v-o prezint,
am prezentat-o și la comisia de buget.
D-na președinte Lokodi: Deci eu am aprobat
pentru motocros, pentru sprijinirea
deci am fost de acord ca să beneficieze de
scutire la un eveniment, iar următorul eveniment, tot pe motive foarte bine
argumentate nu am fost de acord să aprob, datorită modului în care s-a
manifestat față de Consiliul Județean, această asociație sportivă și trebuie să
știți că această asociație încasează bilete de intrare și atunci am considerat
normal, că dacă au un venit
..trebuie să suporte și niște cheltuieli. Sunt de
acord, dar nici Consiliul Județean nu poate la infinit să aprobe scutiri la
toate manifestările, o dată, de două ori, toate organizațiile sportive,
culturale, radio, obțin o favoare, o scutire la Palatul Culturii, la sala mare
și va trebui să revedem această hotărâre, numai sala mică a palatului culturii
poate fi dată fără taxă la diferite manifestări culturale. Deci nu este o
nerespectare a legii, era un mod de abordare unitar pentru toată lumea și în
viitor dvs. puteți să luați o hotărâre și să reglementăm în mod precis pentru
că pentru conducerea Consiliului Județean ar fi foarte benefic, foarte bine în
momentul în care refuzăm o astfel de cerere să avem bază legală, deci o
hotărâre de Consiliu Județean. Și vă rog ca pentru la anul să vă gândiți,
comisiile de specialitate, în ce mod facilităm organizațiile sportive culturale
și în ce mod, de la cine, ce taxe
solicităm și să stabilim și taxele care se percep atât la Palatul Culturii, la
Aeroport, putem să stabilim pentru motocros sau mașini, mulțumesc.
Dl. consilier Suciu: Spun și eu ca și colegul
meu că nu am vrut să intervin dar vreau să revin la buget la ceea ce discutăm.
Să știți că noi am analizat foarte serios problema pusă în discuție, eu am fost
acolo la aeroport și am analizat investițiile. Am fost cu dl. Szalkay, am participat și la consiliul de administrație
unde s-a discutat problema, iar în comisia de buget discuțiile au fost destul
de extinse. La investiții, prima mea intervenție a fost aceea pentru că există o nesiguranță în a asigura fondurile
pe plan local, noi și primăria. De aceea am zis să intervenim, să susținem acel
proiect de hotărâre de guvern. A doua problemă a fost că dânșii au 68 de
angajați, conform organigramei aprobate de Consiliul Județean și în acea
organigramă trebuie asigurate fondurile aferente și sporurile care anul trecut
și anii precedenți, le-am puricat și le-am diminuat atât cât au spus organele
de resort că e corect, dar am făcut și analize suplimentare, analize economice
și am luat la 12 din societățile din subordinea Consiliului Județean, mai puțin
drumurile și R.A.J.U.R. și am văzut numărul, să zic numai sinteza, la numărul
de personal ocupă locul 6 din cele 12 instituții care le-am analizat, locul 5
la buget, locul 2 la venituri proprii, la venitul mediu locul 5, având în
vedere că sunt niște influențe de structură. La DGPDC sunt acei asistenți care
fac de fapt munca și au salarii foarte mici. Deci am considerat că nefiind o
modificare și având în vedere că la începutul anului am luat 750 milioane de la Cheltuieli de personal
și i-am trecut la Investiții, nu am văzut nimic deosibit dacă acum asigurăm
această bună funcționare a aeroportului. Și sunt lucrări acolo executate și
nedecontate, care dacă vin banii, în sfârșit putem să avem un Aeroport
internațional și atunci cursele de care am vorbit înainte de ședință or să se
înmulțească. Eu vă rog să aveți încredere că în comisia de buget am discutat
problema, dl Pokorny a avut și acolo un punct de
vedere deosebit, este dreptul dânsului,
dar să știți că nu sunt rezultatele nici prea- prea nici foarte-foarte. Nu
sunt, așa că, comisia de buget a dat avizul pentru această ședință
Dl consilier Giurgea: Mulțumesc. Spre
deosebire de colegii mei Benedek și Suciu care nu au vrut și totuși au vorbit eu vreau să
vorbesc și mulțumesc că îmi dați cuvântul. Stimați colegi, pentru noi,
Aeroportul a fost întotdeauna un motiv de dispută în cadrul comisiei. Unii eram
pro alții contra. Aeroportul s-a confruntat cu multe probleme de ordin
financiar și organizatoric, datorită nu managementului care nu a fost
strălucitor dar nici foarte prost, ci datorită disputelor dintre conducerea
aeroportului și fostul antreprenor care din fericire a dat faliment. La ora
actuală lucrează cu altă firmă și se vede și dorim ca o investiție făcută să o
ducem până la capăt. Am mai spus și în
comisia de buget cât și în plen că nici o clipă nu ne putem gândi să
închidem aeroportul sau să îl dăm altora pe gratis. Aeroportul trebuie să fie
al comunității mureșene, este un bun necesar dacă mai ales se preconizează a
fi în faza în care va fi după terminarea
lucrărilor, cu o aerogară mult mai modernă și mai spațioasă decât cel din Cluj.
Dar este o problemă în discuțiile pe care le-am avut cu dl director și dna.
contabilă ca aceste lucrări să fie terminate până la finele lunii ianuarie,
respectiv februarie anul viitor, când se dă drumul la niște curse
internaționale pentru care noi am muncit și ne-am luptat și ne-am deplasat în
străinătate, este nevoie de niște fonduri. Chiar dacă e Cenușăreasa Consiliului
Județean, dacă au fost atâtea probleme trebuie să facem un ultim efort de
finalizare a acestei unități a Consiliului Județean să finalizăm și nu care
cumva să se întâmple ca din cauza nefinalizării lucrărilor la această aerogara
sa nu putem opera cursele internațional negociate și contractate deja. Ar fi
cea mai mare bătaie de joc. Eu vă rog respectuos și pe fiecare în parte să
reflectați la acest aspect, nu este o sumă deosebită, haideți să o finalizăm și
să dăm drumul la aeroport. Și după aceea putem discuta și trebuie să discutăm
și să propunem, despre ceea ce se întâmplă cu managementul acestei instituții
și dacă el are deficiențe de abordare și de finalizare pe un an bugetar , putem
face multe, dar nu cumva în exteriorul familiei Consiliului Județean să apară o
bilă neagră că suntem incapabil să ne terminăm lucrările și de a închide de
fapt și de a anula niște contracte.
D-na consilier Diaconescu: Am lucrat la
Aeroportul Tg. Mureș datorită valurilor vieții le
cunoașteți foarte bine problemele, am mers cu colegii mei din organizația
politică din care facem parte și am vizitat aeroportul, am stat de vorbă cu
conducerea, ați sesizat aspectele de finanțare și problemele cu care se
confruntă. Eu vreau să prezint un singur aspect: vine iarna și dacă lucrările
începute nu vor fi terminate la timp, atunci lucrările de conservare costă mai
mult decât cât ar costa ducerea la bun sfârșit a ceea ce se întâmplă, se
construiește acolo. Mulțumesc
Dl. consilier Mora: Dincolo de discuțiile sentimentale vis-à-vis de Aeroportul Tg.-Mureș
am reținut o problema tehnică. Atâta vreme cât nimeni nu contestă din această
sală, importanța Aeroportului, nu cred ca cineva poate sa spună că nu trebuie
să mărim salariile pentru Aeroportul Tîrgu Mureș. O singură întrebare tehnică
am reținut și vreau să o repet: banii care fac parte, care se reașează pe
bugetul Consiliului Județean nu sunt bani care se vor da de la Consiliul
Județean ci sunt reașezați pentru bugetul care îl are aeroportul. Să ne
explicați ce înseamnă venituri proprii, să ne detalieze dna. contabilă de unde
sunt acei bani, de unde se vor asigura acele salarii.
D-na președinte Lokodi: Doamna contabilă a
arătat. Sunt din sumele care au fost încasate din chirii din activități
desfășurate de alte instituții pe raza aeroportului și a spus că la Aeroport
există o cantitate de fân care este cosită, este o societate care de ani de
zile se îngrijește de recoltarea acestei cantități de iarbă și pentru asta
plătește o sumă. Aceste trei surse sunt.
Dl. consilier Simon: Eu pe scurt aș dori să intervin. După părerea mea
este o mică contradicție între expunerea de motive de acum o lună și cea de
azi. Acum o lună s-au cerut bani pentru fondul de salarii din bugetul nostru,
iar acum au apărut venituri. Deci eu spun că este de analizat faptul cât din
veniturile proprii se pun în finanțarea noilor investiții pentru că tot mereu
există probleme( lucrări neterminate) cum apar așa dintr-o dată venituri pentru
salarii?
D-na președinte Lokodi: Dacă considerați că
este necesar, putem face această analiză, avem aparatul care poate să
analizeze, eventual, aceste probleme economice.
Dl. consilier Szalkay: Eu cred că aici discutăm o problemă pe care deja am
aprobat-o la începutul anului și să nu fie nici o neînțelegere, noi, data
trecută ce am aprobat cu gardul împrejmuitor 800 mil,
au fost niște investiții deci acele nu au legătură cu ceea ce vorbim acum. Noi
nu majorăm nici un salariu, noi dăm niște salarii pe care noi, în buget, le-am
votat în primăvară, nu dăm nici sporuri suplimentare, sporurile pe care noi
le-am aprobat, însă dat faptului că atunci la începutul anului noi am diminuat
niște cheltuieli cu 730 milioane și am reorientat către fondurile de
investiții, noi de fapt din veniturile suplimentare pe care le raportează
aeroportul că le-a realizat până în prezent, în acele salarii de 834 milioane
nu trebuie să vorbim pentru că noi vorbim de niște salarii aprobate și sporuri
aprobate din buget. Despre ce putem să vorbim? Putem vorbi de cheltuieli cu
personalul pe care le folosește aeroportul pentru școlarizare suplimentară în
cadrul academiei române, precum și alte cheltuieli de deplasare, una dintre ele
fiind chiar acum la Bruxelles unde va fi o conferință a aeroporturilor
regionale la care noi am stabilit mai înainte că o să contribuim, adică noi am
stabilit că această cotizație minimă să fie plătită pe anul 2005. Deci acest
lucru putem noi să discutăm. Vrem ca aceste cheltuieli să se realizeze, vrem ca
această deplasare să se realizeze, vrem ca acest aeroport să fie membru al ARC,
am auzit că s-a făcut o propunere ca în 2005 această consfătuire anuală va avea
loc chiar la Tîrgu Mureș, deci despre asta putem să vorbim. Prima cifră, noi am
aprobat-o, am hotărât, este în buget, dar nu se poate acorda datorită faptului
că noi am diminuat și am reorientat aceste fonduri, deci nu sunt salarii suplimentare
nu sunt sporuri suplimentare deci să fie foarte clar. De cifra ultimă putem
vorbi dacă o aprobăm sau nu.
Dl. vicepreședinte Frătean: Aș vrea să
punctez două chestiuni și ca un corolar a ceea ce s-a discutat de către dvs.
Prima chestiune: din punctul nostru de vedere această rectificare de buget este
în regulă și aș propune să trecem la votare, au fost date explicații, dacă
cineva dorește explicații suplimentare le va găsi la dosarele comisiei de
buget. În al doilea rând, am sesizat că multe intervenții au făcut referitoare
la importanța aeroportului, la calitatea managemtului și trebuie să recunosc că
cu o mare parte sunt de acord, drept
care vă mulțumesc pentru preocuparea pentru ceea ce va deveni Aeroportul Tg. Mureș și invit toți colegii care doresc să sprijine cu
mintea lor, cu experiența lor, cu soluții pentru o rapidă evoluție spre bine a
aeroportului îi invit la o colaborare directă.
Dl. consilier Lădariu: Eu cred că în acest
caz, și iertată să îmi fie expresia, ne învârtim în jurul cozii. Este vorba
înainte de toate de interesul general. Aici intervin și nu trebuie să intru în
amănunte pentru a explica alte detalii. Atunci când e vorba de interesul
general, ca și atunci când e vorba de cultură, pentru că revin la cultură, care
este tot o chestiune de interes general și în acest caz tocmai această sintagmă
și acest amănunte trebuie luate în considerare. Eu cred că putem trece la vot.
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 1
împotrivă, 6 nu au votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar)
Art.2 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 6 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar)
Art.3 Se aprobă cu 29 voturi pentru, 6 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar)
Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi
pentru, 1 împotrivă, 6 nu au votat (Groza,
Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean, Tatar)
3. Proiect de hotărâre privind transmiterea dreptului de administrare pentru un imobil preluat în domeniul public județean, din domeniul public al statului, în baza HG nr.1388/2004
D-na președinte Lokodi: Trecem la punctul
următor, expunerea de motive la
proiectul de hotărâre privind transmiterea dreptului de administrare
pentru un imobil preluat în domeniul public județean, din domeniul public al
statului, în baza HG nr.1388/2004. Este vorba de spații care sunt în incinta
aeroportului și care au intrat din administrarea Ministerului Apărării
Naționale, în domeniul public al județului Mureș. Comisiile de specialitate au
fost, au făcut inventarele, urm să luăm o hotărâre în acest sens.
Dl. consilier Giurgea: Voi fi foarte scurt, 10 secunde. Vis-à-vis de această preluare care nu este o
problemă, de altfel, la ce se gândește
conducerea Aeroportului să facă cu aceste spații?
D-na președinte Lokodi: Deci nu trece în
administrarea aeroportului ci a Consiliului Județean și urmează să ne gândim
împreună ce să facem. Dăm aeroportului, folosim noi, pregătim noi acolo ceva.
Deci aceasta este tema dvs, pentru anul viitor.
Trebuie să ne gândim ce facem, să veniți cu propuneri și ulterior dacă nu să ne
gândim să dăm aeroportului. Deocamdată am dat pentru pază. Înțeleg interesul dvs, este în material este vorba de un pavilion 200mp,
magazie muniție 16mp, punct comandă 16 mp, teren 1680 mp, împrejmuire în jurul
acelei părți a clădirilor. Deci putem să ne gândim împreună ce ar fi foarte
bine județului să fie acolo. Chiar dacă textul sună că dăm în administrare
aeroportului, împreună vom hotărî ce să fie acolo. Mai există intervenții?
Atunci să trecem la vot.
Art.1 Se aprobă cu 28 voturi pentru 7 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek)
Art.2 Se
aprobă cu 28 voturi pentru 7 nu au votat (Groza,
Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean, Tatar, Benedek)
Art.3 Se
aprobă cu 28 voturi pentru 7 nu au votat (Groza,
Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean, Tatar, Benedek)
Hotărârea în întregime: Se aprobă cu
28 voturi pentru 7 nu au votat (Groza,
Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean, Tatar, Benedek)
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea închirierii unui imobil din domeniul public județean aflat în administrarea Spitalului
Dr.Ghe Marinescu Târnăveni
D-na președinte Lokodi: Acest punct privește
hotărârea privind aprobarea închirierii unui imobil din domeniul public
județean aflat în administrarea Spitalului Dr. Ghe. Marinescu Târnăveni. Este un spațiu pentru alte activități
decât cea sanitară. Este vorba de fapt
de spațiul pentru magazinul care este în incinta acestui spital. Avem avizul
comisiei de prestări servicii publice care a avizat în mod favorabil. Dorește
cineva vreo intervenție?
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
Art.2 Se aprobă cu 25 voturi pentru, 10 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban, Lădariu)
Art.3 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
Art.4 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 nu au
votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
Hotărârea în întregime Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 9 nu au votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
5. Proiect de hotărâre privind clasarea ca drumuri comunale a unor
drumuri vicinale și drumuri de exploatare de pe teritoriul
administrativ al comunelor Acățari, Gheorghe Doja și Crăciunești
D-na președinte Lokodi: Acest punct privește
clasarea ca drumuri comunale a unor drumuri vicinale și drumuri de exploatare
de pe teritoriul administrativ al
comunelor Acățari, Gheorghe Doja
și Crăciunești. Cu această ocazie comisia de
specialitate de amenajare a teritoriului și urbanism a dat aviz favorabil. Este
vorba de drumurile aflate în raza acestor localități, drumuri care leagă două
localități și este nevoie de schimbarea clasificării acestor drumuri. Dacă
cineva are de făcut vreo intervenție? Dacă nu, trecem la votarea hotărârii.
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 împotrivă
(Țintoșan), 8
nu au votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
Art.2 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 împotrivă
(Țintoșan), 8
nu au votat (Groza, Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean,
Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
Hotărârea în întregime Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 împotrivă (Țintoșan), 8 nu au votat (Groza,
Antonie, Radu, Lazăr, Șopterean, Tatar, Benedek, Frătean, Ban)
6. Proiect de hotărâre privind modificarea componenței Consiliului de administrație al SC S.U.R.M. SA
D-na președinte Lokodi: Este ultimul punct și
apoi dacă doriți trecem la diverse. Acest punct privește modificarea
componenței Consiliului de administrație al SC S.U.R.M. SA. Avem avizul
comisiei juridice, de ordine publică și integrare europeană. Propunem să facă
parte din consiliul de administrație al SURM, domnul Virag
Gyorgy de profesie inginer, a îndeplinit funcția de
președinte a Consiliului Județean și cunoaște foarte bine activitatea acestei
societăți comerciale. Dacă aveți intervenții.
Dl. consilier Amza: Două probleme. Cred că în
expunerea de motive s-a strecurat o greșeală de dactilografiere. Dl. Cornel Chiorean și-a dat demisia cu data de 18.10.2004. Se invocă
în Expunerea de motive Legea nr. 161/2003. Această lege spune că de la data
numirii consilierului, în termen de 15 zile trebuie să își prezinte demisia. Eu
cred că e greșită această dată. Cred că și-a depus înainte de a expira cele 15
zile de la validarea din 26 iunie. Și a doua problemă care o am. Avem și noi o
propunere pentru consiliul de administrație, noi îl propunem pe dl. Bucur Leordan care este inginer în domeniul apelor, este
viceprimarul comunei Suplac.
D-na președinte Lokodi: Dacă nu mai aveți
intervenții trebuie să vă spun că în acest caz trebuie să vă consult cu privire
la modul în care vom vota. Putem vota, dacă sunteți de acord cu vot electronic,
dar având în vedere că sunt două propuneri, eu cred că trebuie să votăm secret,
atunci vom lua o pauză pentru pregătirea buletinelor de vot și să votăm în mod
secret. Deci se poate vota electronic secret? Deci putem alege pe buletin sau
electronic secret?
D-na. președinte Lokodi: Prima dată supun
propunerea făcută de domnul Amza, eu așa știu, domnul
Togănel, sau invers? Materialul și apoi propunerea. Atunci vă rog să fim atenți
pentru că va trebui să votăm de 2 ori dacă nu suntem atenți. Votăm prima dată
propunerea din material, adică domnul Virag să facă
parte din Consiliul de Administrație al S.C. S.U.R.M. S.A.
Votul e secret când nu spune cine, cum
a votat, dar numărul trebuie să ni-l spună pentru că altfel cum știm ce
am votat. Deci propunerea a fost votată, devine membru al consiliului de
administrație domnul Virág György.
Se aprobă prin vot secret 24 voturi pentru , 4
împotrivă și 7 nu au votat.
Hotărârea în întregime se aprobă cu 21 voturi
pentru, 3 împotrivă (Diaconescu, Șopterean, Țintoșan), 10 nu au
votat (Amza,
Ban, Radu, Venczi, Frătean,
Groza, Brassai, Lazăr, Tatar, Benedek, Antonie).
Diverse:
D-na președinte Lokodi: Deci putem să trecem
la diverse. Cine dorește să intervină?
Dl. consilier Giurgea: În primul rând mă bucur că dl. Viràg e mai aproape de noi fiind în acest consiliu
de administrație și poate reușim să îl apropiem și mai tare. Conform obiceiului
de până acum al Consiliului Județean, în fiecare decembrie, la sfârșit de an,
Consiliul Județean a organizat o petrecere în cadrul colectivului consilierilor
și al executivului. Eu aș dori foarte mult și cred că sunt în asentimentul
colegilor consilieri si a paratului propriu
ca și în acest an mai ales că este și an electoral, multă alergătură ș.a.m.d.
să ne întâlnim prietenește, indiferent de coloratura politică și să ne
sărbătorim și să ne felicităm. În acest context eu am avut curajul să discut cu
dna președintă, în principiu dânsa este de acord, am zis că fac această
interpelare, în principiu am vorbit pentru un spațiu dar numai dacă noi
consilierii județeni și aparatul propriu care doresc, să facem această
întâlnire. Locația, dacă este agreată, este la VOIAJOR la colegul nostru și
vecin, domnul Vlas, dacă se agreează altă locația
găsim altă locație. Zilele în care putem face această serbare, noi trebuie să
stabilim, am rezervat un interval de 5 zile respectiv din 14 până în 18
decembrie este rezervat, dar trebuie să comunicăm pentru că mai sunt și alte solicitări
să stabilim meniul și să stabilim cota de participare. Cu aprobarea dvs, este o propunere, noi consilierii județeni care am
fost și înainte am contribuit cu o sumă mai mare decât aparatul propriu,
într-un an am dat noi suma și pentru aparatul propriu, propun jumătate din
indemnizație sau mai puțin, chiar pentru noi și aparatul propriu. Al doilea
lucru: după discuțiile cu mai mulți colegi s-a discutat să venim, ca niciodată
până acum, cu soțiile respectiv cu soții, cei care doresc. Sigur vis-à-vis de cele propuse să discutăm.
D-na președinte Lokodi: Asta e invitația, dar
dvs. puteți decide. Ce greșeală? Dar dl. Giurgea a
avut o propunere decentă
..ce greșeală? Deci v-aș ruga dl Radu
Dl. consilier Radu: Vreau să mulțumesc și să felicit executivul Consiliul
Județean pentru eforturile depuse din iunie până acum privind drumurile
județene. Dacă la început am fost un înflăcărat la acest capitol
D-na președinte Lokodi: De unde veniți că nu
erau gropi?
Dl. consilier Radu: Vin de la Luduș. Sunt președintele cultivatorilor
de sfeclă și am avut o mare ședință la Luduș. Nu am putut lipsi. Vreau să vă
spun că s-a făcut foarte mult pe Valea Târnavei și pe Câmpie, s-au realizat
niște lucruri foarte bune în aceste 4-5 luni de zile, ceea ce nu s-a făcut
anterior, nu vreau să critic vechea conducere a Consiliului Județean, dar
acesta este adevărul, s-au făcut eforturi financiare mari și vreau să felicit
executivul. Sper să continuați așa în continuare și să fie în atenția noastră
și a executivului drumurile județene, chiar drumurile comunale, cele care sunt
pentru pietruire.
D-na președintă Lokodi: Noroc că nu ați fost
de la Miercurea Nirajului către Vărgata, că atunci nu
ne-ați fi lăudat
..
Dl consilier Radu: Acolo nu am fost, dar am văzut în program că Vifoaroasa, Hodoșa s-au făcut
niște km. din program foarte buni, eu am bătut Tarnava
zona Mureșului și am fost și spre Deda și acesta e adevărul la Jidvei nu am fost că vinul nu e fiert, dar mergem împreună
odată.
D-na președinte Lokodi: Știți este o vorbă, nemulțumitului i se ia
darul, dl. Veress zice că la Jidvei
nu ați fost. Dar avem în pregătire un proiect mare în cadrul proiectului de
infrastructură și poate
poate
.. dacă nu câștigăm
.
Dl. consilier Țintoșan: Ținând seama că e
ultima ședință din anul acesta, la care particip eu, vreau să urez colegilor
mei consilieri și funcționarilor din administrația publică un an nou fericit și
tot ce își doresc.
D-na. președinte Lokodi: Vă mulțumim, dar în
decembrie avem o ședință ordinară, pentru că asta este extraordinară și să
sperăm că vom discuta și atunci furtunos probleme de buget.
D-na consilier Diaconescu. Nu vroiam să mai
iau cuvântul dar m-a incitat la discuție dl. Radu și aș vrea să îl întreb dacă
a trecut pe drumul care leagă Hodacul de Toaca? Ca să vadă cum este drumul acolo. Atât cât
este, știu că acolo Consiliul Județean este încă în proces cu firma care a
lucrat
nu este sfeclă de zahăr și nici vin, dar se poate transforma într-o
zonă agro-turistică extraordinară, dacă avem mai multă grijă.
D-na președinte Lokodi: Să știți că am
dezbătut într-un proiect mai mare drumul
care trece pe acolo, chiar spre Lăpușna, să
transformăm zona într-una turistică. Proiecte avem, bani să avem să putem
reabilita drumurile și punem totul la punct.
Dl. consilier Radu: Este într-adevăr o porțiune de drum, dar trebuie să
recunoaștem niște merite
că s-au făcut km întregi, mai sunt de făcut
..
D-na. Președinte Lokodi: Nu e nici o
problemă, mulțumim doamnei Diaconescu că ne atrage
atenția, noroc că nu știe cât știm noi.
Dl. vicepreședinte Frătean. Dați-mi voie să
mulțumesc colegilor care apreciază eforturile depuse de noi pentru reabilitarea
drumurilor. Într-adevăr suntem în proces cu firma care a executat lucrarea la Hodac , din păcate și datorită acestui proces nu am reușit
și nu putem să finanțăm până nu se dă o soluția juridică la această chestiune,
alături de multe alte drumuri care trebuie rezolvate și probabil că atunci când
vom discuta programul de drumuri pentru 2005, probabil chiar în următoarea
ședință ordinară a Consiliului Județean va trebui ca împreună, chiar înainte de
ședință, să stăm de vorbă pentru a premedita niște abordări pentru că este
evident că dintr-o dată toate nu se pot realiza.
D-na președinte Lokodi: Urmează dl. Boloș dar până acum nimeni nu a luat cuvântul în ce
privește propunerea domnului Giurgea.
Dl. consilier Boloș:Cred că s-a omis ceva
.am
uitat să avizăm procesul-verbal al ședinței anterioare
.
D-na preșdinte Lokodi:
Eu știu că procesul verbal a fost văzut de dvs. ați semnat, domnul secretar?
Dar trebuie să aprobăm noi în ședință? Deci fiecare dintre dvs. v-aș ruga
frumos să consultați dacă suntem de
acord cu propunerea făcută de domnul Giurgea, lăsați
în sarcina executivului să stabilim exact ziua, s-a făcut o propunere, v-aș
ruga frumos să vă uitați în agendele dvs. în perioada 14 18 să fie la
mijlocul săptămânii, la sfârșitul săptămânii, dacă sunteți de acord să
contribuim cu indemnizația și astfel să invităm colegii din executiv la o
petrecere și nu am înțeles, doar că v-ați distrat foarte copios și nu a venit
nimeni cu vreo propunere dacă cu soțiile sau fără soțiile
Dl. vicepreședinte Frătean: Eu propun să fie
joia, mi se pare o zi excelentă și avem timp vineri să ne odihnim pentru
week-end. Tot ceea ce sper e să nu ne spună colegii care cu ce soție vine, deci
asta e cu totul altă treabă. În rest
..
D-na președinte Lokodi: Eu vă spun sincer că
în momentul în care am discutat cu dl. Giurgea am
făcut această propunere de a veni cu soțiile pentru că eu simt că soțiile
dânșilor și partenerii și soții noștri și așa suferă tot anul din cauza lipsei
noastre de acasă și măcar la o sindrofie de sfârșit de an pe care noi Consiliul
Județean, o facem împreună să nu lipsească, dar las la latitudinea
fiecăruia ce dorește, cine vrea aduce,
cine nu, procedează cum dorește ca să se
simtă mai bine și atunci vom vedea care sunt ofertele și apoi vom stabilii
contribuțiile.
În data de 9 am propus următoarea ședință, dar poate suferi o decalare
dacă bugetul central nu ne virează sumele, noi am dori să facem ultima ședință
în care să discutăm problemele bugetare. Avem multe solicitări pe care nu le
putem onora. Eu vă mulțumesc, vă urez o zi și o după-masă plăcută.
Ședința s-a încheiat la ora 14.30.
PREȘEDINTE SECRETAR GENERAL
Lokodi Edita Emoke Togănel
Ioan
Întocmit: Camelia Vlasiu
Văzut: Delia Belean