|
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
Dosar IV.C.1
al ședinței extraordinare a Consiliului Județean Mureș
din data de 29 noiembrie 2005
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș.
Ordinea
de zi a ședinței a fost publicată în cotidienele locale Cuvântul liber,
Ziarul de Mureș și Nepujság din data de 26 noiembrie 2005, prin Dispoziția
președintelui Consiliului Județean nr. 363/26.11.2005.
În
sală au fost prezenți 28 consilieri, domnul Țintoșan, domnul Balogh , domnul
Lazăr, domnul Șopterean, domnul Veress, doamna Diaconescu, d-na Magyarosi au
fost absenți.
D-na
președinte Lokodi: Înainte de începerea lucrărilor, aș dori să v-o prezint pe
doamna director a Direcției de Urbanism și Amenajarea Teritoriului din cadrul
Consiliului Județean, este doamna Csartan Ilona, arhitect șef, a câștigat
concursul organizat la București de Agenția Funcționarilor Publici, deci nu
trebuie să depună jurământul pentru că este funcționar public, dar haideți vă
rog în față pentru ca domnii consilieri să vă cunoască. Deci doamna Csartan a
lucrat la Ministerul Culturii, este absolventă a facultății de arhitectură, a
trăit mai mulți ani în București, are o experiență bogată și vastă în ce
privește arhitectura și amenajarea teritoriului și în cadrul ministerului a
lucrat în domeniu.
D-na
director Csartan: Cum a spus și doamna președintă, am terminat Facultatea de
Arhitectură, sunt specializată pe monumente istorice, am activat în Ministerul
Culturii la Direcția Monumente Istorice, am răspuns destul de mult timp asupra
evidenței monumentelor istorice pe întreaga țară, am răspuns de 6 județe în
ceea ce privește protejarea monumentelor istorice, diploma mea am dat-o în
urbanism, la terminarea facultății, deci adevărata mea iubire este atât
urbanismul cât și valorile culturale care sunt în țara noastră.
D-na
președinte Lokodi: Doamna s-a întors acasă din București după 7 ani, deci s-au
stabilit definitiv în județul Mureș. Mulțumim, doamna director și vă dorim o
colaborare fructuoasă.
Domnilor
consilieri avem în regim de urgență un proiect de hotărâre și încă alte 10 proiecte
conform materialului discutat de dvs și conform ordinii de zi anunțate. Dacă
dorește cineva înainte de începerea lucrărilor să ia cuvântul, dacă nu,
permiteți-mi
..da, domnul Amza.
Dl
consilier Amza: Doamna președinte, uitându-ne pe tabelul cu prezența, putem
vedea că sunt 11 absenți, puteți să ne
spuneți ce se întâmplă?
D-na
președinte Lokodi: Nu știu dacă sunt absenți sau dacă nu și-au deschis
aparatele. Vă rog să îmi aduceți lista cu prezența, pot să vă spun că trei
colegi de-ai noștri domnul Țintoșan, doamna Diaconescu și domnul Șopterean
au plecat într-o delegație oficială în Montigny, cunoașteți această relație de
prietenie dintre cei din Montigny și cei din județul Mureș și știți că în
fiacre an, în luna decembrie, delegația României, a județului Mureș, face o
vizită la Montigny, iar în luna iunie vin cei de la Montigny la noi. Această
relație de prietenie, în care parteneriatul este încheiat expres pe localitatea
Lunca, pe parcursul anilor s-a extins și spre Consiliul Județean Mureș și în
fiecare an, domnul primar din Montigny a făcut o vizită oficială la care și dvs
ați participat.
Domnul
Balogh este în concediu medical. Domnul Lazăr și domnul Mora nu au anunțat că
nu vin, probabil întârzie. Domnul Tatar sper să sosească chiar și cu un pic de
întârziere, doamna Magyarasi este plecată în Ungaria cu liceul, iar domnul
Veress a anunțat că este bolnav. Domnul Benedek nu a anunțat nimic, probabil
este în sala de operații, va sosi și dânsul, dar cineva nu a pornit aparatul,
ar trebui să fie prezenți 25 de colegi,
vă rog încă o dată să porniți aparatele.
Domnul
secretar general îmi atrage atenția să nu plecați deoarece ne trebuie 24 de
voturi pentru majoritatea proiectelor. Deci proiectele de la punctele 3, 4, 5,
7, 8, 9, ca să treacă avem nevoie de 24 de voturi.
Dl
consilier Radu: Uitându-mă peste materialele pe care mi le-ați dat pentru
ședința de azi, nu am văzut dacă materialele au fost avizate de comisiile de
specialitate. La nici un material nu am văzut avizul. Nu se mai dau?
D-na
președinte Lokodi: Domnilor, de ce nu dați avizele pentru colegi? Deci vă
asigur că toate au vize de la mai multe comisii. O să vă citesc eu avizele la
momentul respectiv.
Dl
consilier Radu: Credeam că s-a modificat legislația.
D-na
președinte Lokodi: Nu s-a modificat legislația, am hotărât noi într-o altă ședință să nu mai multiplicăm
avizele, să nu aveți atâta maculatură, să nu facem atâta risipă de hârtie, eu
vă citesc avizele când prezint proiectele.
Dl
consilier Radu: A doua problemă: avem aceste buletine informative, eu aș
propune ca în ele să fie trecute toate programele la care pot accede consiliile
locale. Mă uitam, sunt programe care sunt expirate, trecute. Ar fi bine să fie
introduse astfel de programe, ar fi util atât pentru noi cât și pentru consiliile
locale.
D-na
președinte Lokodi: Deci aceste buletine informative de la Direcția de Integrare
Europeană, se întocmesc lunar, lunar sunt trimise primăriilor, în aceste
buletine apar programele care se anunță, cele care sunt în curs și cele care
sunt aproape de finish. Cele care sunt aproape de finish se fac pentru ca lumea
să știe că se apropie termenul de finalizare și să fie atenți să nu piardă
ultimul termen. Până acum primăriile au apreciat această activitate a colegilor
noștri, de altfel aceste materiale pot fi găsite și pe pagina de web a
Consiliului Județean și pot fi găsite. Eu v-aș ruga să studiați și să vedeți că
sunt și în faza incipientă, și în curs
de derulare, și la finish.
Dl
consilier Radu: Doamna președinte, chiar azi m-am uitat, nu sunt o serie de
programe, în special economice, ale consiliilor locale, nu știu, s-au omis
sau
.?
D-na
președinte Lokodi: Deci acestea nu sunt programe pe care le-au făcut consiliile
locale, ci care pot fi accesate în viitor.
Dl
consilier Radu: De exemplu programul S.A.P.A.R.D. Nu scrie nimic de el.
D-na
președinte Lokodi: Nu s-au anunțat încă în mod oficial. Faptul că noi știm
neoficial că vor veni fonduri pentru drumuri forestiere, este una, dar oficial
doar în ianuarie se va comunica, deci nu poate să apară într-un buletin din
luna noiembrie când criteriile de accesare nu sunt încă stabilite .
Dl
vicepreședinte Frătean: După părerea mea, problema ridicată de domnul consilier
Radu este foarte pertinentă, problema este cum facem noi aceste buletine informative?
În sensul că unele programe sunt gestionate de noi și acelea apar toate în
buletine, iar o parte sunt pe linia instituțiilor guvernamentale cum este
S.A.P.A.R.D-ul, iar noi ar trebui să ne gândim să facem cumva o combinație,
noi, Consiliul Județean, prin relațiile pe care le avem cu Guvernul să putem
enunța și ceea ce are guvernul în gestiune. Este o temă de gândire și în măsura
în care nu am dori să dezinformăm dintr-un exces de zel, dar eu cred că poate
fi notată ideea și poate o mai aprofundăm puțin pentru că acolo cred că bate
sugestia, cam asta înțeleg eu, domnul consilier, și ne vom gândi la o
rezolvare.
D-na
președinte Lokodi: Știți că deja am convocat primarii, discutăm cu ei, dar nu
putem să scriem un lucru neoficial, nu e bine.
Dl
consilier Giurgea: Aș dori să mă informați dacă s-a declanșat ancheta asupra
D.G.A.S.P.C, pentru că dacă țineți minte, în ședința trecută am solicitat să se
facă un control pe ultimii 3 4 ani, a subliniat și a susținut acest lucru și
colegul Pokorny, deci aș vrea să îmi spuneți dacă s-a declanșat acest control,
v-aș mai ruga ca pe ședința viitoare să introducem un proiect pe ordinea de zi
în care să analizăm Consiliul de
administrație de la Aeroport unde am înțeles că este și o demisie, așa cum bine
știți, domnul Miclea, care era din partea Finanțelor și-a depus demisia și aș
vrea cu această ocazie să analizăm acest Consiliu de administrație printr-un
proiect de hotărâre .
D-na
președinte Lokodi: Pe luna decembrie pregătim toate consiliile de
administrație, toate comisiile de cenzori, deci toate instituțiile în care
Consiliul Județean are competența să numească persoane în consiliul de
administrație sau în comisia de cenzori, deci asta va fi unul din punctele de
pe ordinea de zi. Deci nu pe anul viitor, ci pe luna decembrie. Cu privire la
ancheta asupra D.G.A.S.P.C, rog pe domnul secretar general să vă răspundă.
Dl
consilier Giurgea: Aș mai avea o problemă. Aș dori o informare asupra
deplasărilor în străinătate ale întregului aparat, dar mai ales ale consilierilor
județeni, pentru că probabil la asta s-au referit unii dintre colegii mei, care
au fost și care nu au fost, în perioada legislativă actuală. Cred că ar
interesa o astfel de informare și atunci lucrurile se vor lămuri și se vor pune
la punct fără ca să mai fie discuții pe la colțuri.
D-na
președinte Lokodi: Dacă doriți pentru dvs, noi avem la zi totdeauna
informațiile, cine, unde, cât a stat, răspunde de această evidență domnul
Kocsis Robert de la Direcția de Integrare Europeană și Dezvoltare Regională,
oricând vă putem pune la dispoziție această listă spre consultare, nu este nici
un secret. Putem să facem și o informare, nu e nici o problemă.
Dl
secretar Togănel: La D.G.A.S.P.C, în anul acesta s-a executat controlul din
partea Curții de Conturi, s-a prezentat nota de constatări și măsurile de luat,
de asemenea tot în acest an P.N.A.-ul a efectuat un control la această direcție
timp de mai multe luni, au ridicat mai multe materiale, atât cu privire la
achizițiile publice cât și cu privire la contractele încheiate de către
direcție. Deci controalele au fost efectuate pe această linie, atât de Curtea
de Conturi cât și de P.N.A.
D-na
președinte Lokodi: Noi nu putem solicita, fără a întocmi o tematică foarte bine
stabilită către Curtea de conturi, o solicitare ca să vină în control nici
către Direcția Finanțelor Publice, nici către alt organ de control, decât în
măsura în care avem o sesizare. Da, data trecută am vorbit de D.G.A.S.P.C, după
ce am discutat aici în ședință, am primit și eu aceste explicații pe care vi
le-a dat acum domnul Togănel. Organele Curții de conturi de deplasează la
sesizarea noastră. Eu, data trecută în ședință, și o să rog secretariatul să
vadă exact în procesul - verbal, este redactat, am dispus ceva și urmează,
domnule Togănel, ca pe baza acestei dispoziții să întocmiți o sesizare către
organele în drept și să solicităm o verificare în afara verificării periodice,
deci cele programate. Mă gândesc că domnii consilieri nu au făcut degeaba
această sesizare. Deci v-aș ruga frumos mâine, să discutăm acest punct din
procesul verbal.
Dl
consilier Benedek: S-a ridicat o problemă pe care și eu vroiam demult să o aduc
în discuție, aceea a deplasărilor în străinătate. Pentru că s-a ridicat această
problemă, mă voi alătura colegilor mei care au adus în discuție, mai ales
pentru că în urmă cu 6 ani și o singură dată de când sunt consilier județean,
am folosit banii publici pentru o deplasare în străinătate. Eu am mai spus și
repet că sunt de părere că aceste deplasări trebuie să aibă și o finalizare, în
sensul că să fie în folosul comunității, în sensul de a se face unele
manifestări publice internaționale care să facă important orașul Tîrgu Mureș.
Am renunțat și am refuzat să mai fac deplasări în străinătate pentru că făceam
parte din comisia a IV- a, care nu știu dacă mai este, am reuși să conving
președintele și membri comisiei
europene, comisia a IV-a, ca să discute asupra oportunității organizării
ședinței ordinare a acestei comisii europene în Tîrgu Mureș, unde eu trebuia să
răspund și să îmi asum unele responsabilități care nu erau în obligația mea.
Venind acasă, am semnalat acest lucru și a rămas în aer. A doua problemă este
că eu am fost promotorul care, acum vreo 6 ani, am impus acelui organ
administrativ ca aceste plecări să fie și cu consultare și cu avizul comisiilor
de specialitate, în ce ramură se deplasează, și mai ales cu avizul comisiei de
buget. Am impresia că ar trebui să facem o ordine și să insistăm asupra modului
vechi care funcționa foarte bine, pentru că odată cu desființarea Delegației
Permanente, eu personal, nu știu consilierii cum primesc informații cu ce se
întâmplă sau cu ce se va întâmpla în urma acestor deplasări. Rog ca orice
polemici sau orice răstălmăciri să fie puse de o parte, singura rugăminte este
să revenim la vechea formulă de organizare, în interesul comunității și pentru
folosirea banilor publici.
Dl
consilier Szalkay: Aș avea câteva idei în legătură cu aceste deplasări în
străinătate, într-adevăr, noi, comisia de buget am cerut să treacă pe la noi
numele persoanelor care fac deplasările, precum și costurile pe care le
implică, până acum nu am avut onoarea și plăcerea să le primim din partea
executivului și nu am avut încă niciodată plăcerea de a reprezenta Consiliul
Județean în acest an și jumătate, cu toate că sunt vorbitor de limba engleză și
franceză și spre surprinderea mea nu am fost folosit ca să spun așa,
niciodată, având în vedere aceste cunoștințe pe care le am și cred că și
economice și probabil aș putea să reprezint cu onoare județul nostru.
D-na
președinte Lokodi: Să trecem acum la ordinea de zi de astăzi, spunând că iar am
avut o oră și patruzeci de minute de discuții, vă mulțumesc. Primul proiect
este în regim de urgență și privește solicitarea noastră adresată Guvernului,
pentru transmiterea imobilului Cinematograf UNIREA situat în Tîrgu Mureș, Bd.
1848, nr.47, din domeniul public al statului și din administrarea Societății
Române de Televiziune, în domeniul public al județului Mureș și în
administrarea Consiliului Județean. În urma hotărârii Consiliului de
Administrație al Societății Române de Televiziune din 27 octombrie 2005, s-a
aprobat propunerea privind trecerea imobilului Cinematograf UNIREA din
administrarea televiziunii în administrarea Consiliului Județean Mureș, imobil
pe care TVR l-a primit în baza H.G.1061/4.09.2004. pentru a materializa această
hotărâre și acordul Consiliului de Administrație am pregătit în regim de
urgență acest proiect care conține 3 articole. Domnilor dacă nu doriți să luați
cuvântul trecem la vot.
Art.1 Se aprobă cu 26
voturi pentru, 1 nu a votat (Frătean), 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.2
Se aprobă cu 25 voturi pentru, 2 nu au votat (Frătean, Szalkay), 8 absenți
(Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.3
Se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 nu a votat (Frătean), 8 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 nu a votat (Frătean), 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan,
Veress).
Dl consilier Benedek: Eu mă bucur
că a trecut votul și mă bucur că s-a găsit o soluție, dar întrebarea care ne-a
frământat pe foarte mulți, deci întrebarea mea este: să înțelegem că această
clădire de lângă stadion nu mai este obiectul cedării către TVR pentru acest
scop, deci radioteleviziune?
D-na președinte Lokodi: Domnule
consilier, anul trecut, tot dvs ați hotărât să cedăm clădirea fizioterapiei,
iar noi acum vorbim despre clădirea Cinematografului UNIREA din Dâmbul
Pietros.
Dl
consilier Benedek: Nu, nu, nu. Noi am hotărât, în mandatul trecut să cedăm
clădirea clinicii de fizioterapie, către televiziune. În mandatul dvs s-a găsit
că nu a fost întocmai respectat toate procedurile pentru a trece la
radioteleviziune și atunci vă întreb ceva: clădirea fizioterapiei rămâne în
administrarea Direcției Spitalului Județean?
D-na
președinte Lokodi: Nimeni nu a revocat hotărârea prin care s-a dat în administrare
clădirea fostei clinici de fizioterapie, aceasta este Cinema UNIREA din
Dâmbul Pietros.
Înainte
să trecem la primul proiect de pe ordinea de zi, supun la vot dacă sunteți de
acord cu ordinea de zi așa cum este ea?
Ordinea
de zi se aprobă în unanimitate.
Ordinea
de zi
1. Proiect
de hotărâre privind rectificarea bugetului Consiliului
Județean Mureș și echilibrarea
bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale, pe anul 2005
D-na
președinte Lokodi: Am de făcut doar o singură remarcă. Proiectul de buget a
fost discutat în comisia economică și a fost avizat fără obiecțiuni. Ieri a
intrat o altă rectificare și anume pe baza Hotărârii de Guvern 1407/2005,
județului Mureș i se alocă din fondul de intervenție la dispoziția Guvernului
suma de 562.000 RON, pentru înlăturarea efectelor calamităților din vară. Deci
cu această sumă trebuie rectificat bugetul nostru, nu am putut cuprinde pentru
că ieri am primit adresa.
Dl
vicepreședinte Frătean: Vreau să aduc o clarificare. Județul Mureș, Consiliul
Județean și prefectul județului în calitate de președinte al comisiei de
dezastre județene, în vederea finalizării înlăturării tuturor efectelor
calamităților, care le-am început în luna august, am solicitat Guvernului niște
sume. În consecința acestei solicitări au venit acești bani care se adresează
finalizării lucrărilor pentru înlăturarea efectelor calamităților, câtă vreme o
parte din lucrări au fost cu mult mai costisitoare în urma studiilor topo, geo,
expertizelor și a viciilor descoperite în derularea lor. Sper ca în acest fel
să ne achităm onorabil de această acțiune deosebită.
Dl
consilier Szalkay: Avem o rectificare pozitivă . În expunerea de motive o să
vedeți că avem pozițiile unde se fac modificările, sunt 27 de miliarde pentru
susținerea sistemului de protecție a persoanelor cu handicap, dar aceasta nu
afectează bugetul de venituri și cheltuieli al Consiliului Județean, aceasta
vine direct din bugetul național. Avem 48.570 milioane pentru rectificarea
bugetelor comunelor , orașelor, municipiilor care tot din bugetul de stat vine,
ceea ce intervine este de fapt această sumă de care ați spus dvs, care am
înțeles că este exclusiv pentru înlăturarea efectelor pagubelor făcute de
calamități.
D-na
președinte Lokodi: Deci nu rectificarea bugetului, doar suma.
Dl
consilier Szalkay: Aici mai găsim 19 miliarde pentru susținerea sistemului de
protecție a copilului și 30 miliarde pentru finanțarea cheltuielilor de
personal de la instituțiile de învățământ preuniversitar. În ceea ce privește pozițiile
pentru care se acordă în cadrul acestor 19 miliarde, cu care s-a suplimentat
bugetul nostru față de cel precedent, găsim în anexe reparații la clădirea
S.M.E.P.T.A, investiții imobil strada Plutelor, premii sportive, nu le mai
citesc acum pe toate. Potrivit art.31
din Ordonanța Guvernului nr. 36/2002 privind taxele datorate pentru
echilibrarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor, acestea constituie
venit în proporție de 50% la bugetul local și 50% la cel județean. Din sumele
încasate se mai atribuie Consiliului Județean suma de 60 milioane, iar printr-o
hotărâre a Consiliului Județean, am văzut aici 20/2005 s-a aprobat aderarea
Consiliului Județean ca membru fondator al Asociației Localităților Istorice și
de Artă la care am văzut că se alocă 1 milion de lei. Acestea sunt pozițiile
cele mai importante unde noi am avut
rectificări, bineînțeles că acestea le găsim în anexele de la 1 9,
ceea ce este important, aceste 30 miliarde pentru finanțarea cheltuielilor de
personal ale instituțiilor de învățământ preuniversitar s-au făcut cu
consultarea reprezentanților unităților de învățământ, potrivit anexei nr.4,
iar în ceea ce privește cele 48 de miliarde pentru echilibrarea bugetelor
comunelor, o să vedeți conform anexei 6, că s-au dat pentru comuna Corunca 38
miliarde, Deda 155 milioane, Sângeorgiu 150, Vărgata 1.638 și Zau de
Câmpie 250 milioane. Ceea ce este interesant că fond de rezervă nu mai avem,
s-a epuizat totul, iar în ceea ce privește fondul de rulment o să vedeți că s-a
făcut o rectificare negativă de 20.950 milioane care au fost redistribuiți.
Art.1 Se aprobă cu 26
voturi pentru, 1 nu a votat (Frătean), 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.2
Se aprobă cu 25 voturi pentru, 2 nu au votat (Frătean, Szalkay), 8 absenți
(Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.3 Art.1 Se aprobă cu 27
voturi pentru,, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean,
Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.4 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 nu a votat (Frătean), 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.5 Se aprobă cu 27 voturi
pentru,, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar,
Țintoșan, Veress).
Art.6 Se aprobă cu 27 voturi
pentru,, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar,
Țintoșan, Veress).
Art.7 Se aprobă cu 26 voturi
pentru,, 1 nu a votat (Fratean), 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.8 Se aprobă cu 27 voturi
pentru,, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar,
Țintoșan, Veress).
Art.9 Se aprobă cu 27 voturi
pentru,, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar,
Țintoșan, Veress).
Art.10
Se
aprobă cu 25 voturi pentru,2 nu au votat (Mora, Pokorny), 8 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 nu a votat (Bozodi), 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan,
Veress).
2. Proiect
de hotărâre privind stabilirea unor măsuri referitoare
la modul de finanțare din bugetul județului a
unor proiecte din domeniul culturii, cultelor, sportului și asistenței sociale
prin fundații, asociații și alte organizații neguvernamentale fără scop
lucrativ
D-na președinte Lokodi: Există
două materiale, un proiect de hotărâre
pe baza căruia executivul inițial
a propus ca aceste sume prevăzute pe baza de proiecte pentru activitățile mai
înainte înșirate, să se acorde în două tranșe, acest lucru a stat la baza unei
propuneri din ședința din octombrie a dvs, o tranșă de primăvară și una din
toamnă, după care comisia economico financiară a făcut o a doua propunere,
conform acestei propuneri, o primă tranșă de 40% din valoarea sumei alocate
acestor proiecte să aibă termen 31 martie, o altă tranșă de 35% să aibă
termen 31 august și să rămână o tranșă
de 25%, un fond care se va împărți pe parcursul anului la propunerea
președintelui Consiliului Județean. Această propunere a fost făcută de comisia
economico financiară, de comisia de prestări servicii, comisia juridică și
comisia culturală, s-a avizat prima formă, aceea în două tranșe pe care v-am
prezentat-o mai înainte. Într-o formă propusă de executiv, în două tranșe, se
face posibil, ca acele comisii de specialitate pe care le numim noi în ședință
de Consiliu Județean, odată primăvara, o dată toamna să aloce fonduri în limita
sumelor alocate. În forma propusă de comisia de buget finanțe se deschide o
portiță și înseamnă că aceste comisii, comisii alese pe domenii, vor trebui să
lucreze tot anul, dacă președintele Consiliului Județean propune câte un
proiect. Eu susțin prima variantă, aceea de două sesiuni, pentru că astfel
împărțirea sumelor intră în acel mod normal în care se practică și se lucrează
la alte instituții care o dată pe an anunță asemenea proiecte și oamenii știu
că după ce sumele s-au epuizat nu mai pot veni cu cereri, anul acesta a fost
puțin mai greu și a trebuit să abdicăm de la un principiu, acela că lumea nu
cunoștea modul nostru de lucru, deci de a lucra pe proiecte, eu cred că deja
s-au învățat, cunosc această metodă și eu de aceea argumentez pentru a vota
acel proiect de hotărâre care prevede două sesiuni. Prin proiectul de hotărâre
propus de comisia economică se deschide calea ca pe parcursul unui an, oricine,
când găsește de cuviință să regândească
activitatea și să știe că mai are o posibilitate pentru a obține fonduri, deci
trebuie să aveți în vedere că Consiliul Județean nu are posibilitate să
sponsorizeze, noi trebuie să ne gândim foarte bine, astfel încât aceste
proiecte să fie reale și pentru anumite ONG-uri care au activitate. S-a mai
făcut față de anul trecut încă o propunere de către comisia de buget- finanțe,
ca pe lângă proiectele culturale, sportive și pentru culte, să avem fond
separat pentru probleme sociale, ceea ce eu consider că în cadrul legii este o
propunere binevenită.
Dl
consilier Socotar: Cum ați expus, există două variante și într-adevăr în
comisia economică am decis să tranșăm această sumă care este alocată diverselor
proiecte de parteneriat pe care Consiliul Județean le desfășoară cu diferite
ONG-uri în 3 bucăți. Dvs. ați explicat foarte bine că ideal ar fi, cum a venit
propunerea inițială, ca să fie două sesiuni de alocare a acestor proiecte, una
să se încheie pe 31 martie, una pe 31 august și ar crea un cadru într-adevăr
instituțional, ideal. Părerea noastră, a celor din comisia economică și cred că
este unanimă, este aceea, noi recunoaștem Consiliul Județean, și ca o
prelungire a Consiliului Județean, dumneavoastră, executivul, nu avem atâta
disciplină instituțională ca să putem, din două sesiuni ferme să tranșăm
această problemă. În mod sigur vor apărea excepții. Și aceste excepții apar
datorită faptului că, așa cum s-a discutat la noi în comisie, noi nu suntem
parașutați aici de pe o altă planetă, ci avem fiecare în spate o arie
geografică pe care o reprezentăm, niște ONG-uri, fundații, asociații, care
ne-au susținut cândva pe noi politic, iar noi îi reprezentăm. Deci dacă mie, în
luna septembrie o să îmi vină cineva din Sângeorgiu de Pădure cu un proiect, eu
voi face presiuni ca să intră acest proiect, chiar dacă ei nu au venit pe 31
august. Și la fel ca mine vor face și alții, pentru că avem obligații legale în
această direcție. Și atunci, pentru a nu ne face de râs adoptând o hotărâre
care oricum nu este viabilă și nu va fi
pusă în practică, am lăsat această portiță care complică foarte mult
activitatea Consiliului Județean și mai ales a comisiei de buget finanțe
pentru că noi la fiecare ședință de comisie avem cereri de finanțare.
D-na
președinte Lokodi: Asta este greșeala, în optica dvs. Atunci v-aș ruga frumos
să reflectați cam cât de mare ar trebui să fie acest 25% ca de fiecare dată
când unul dintre dvs are o solicitare din partea alegătorilor să aducă
proiecte, care este suma până la care vom putea să mergem și nu, domnilor,
comisia de buget nu va mai atribui nici o sumă. Sunt acele comisii care au fost
numite, care lucrează ori în două sesiuni, ori tot timpul anului. Deci noi am
ales și anul trecut pe proiecte comisii din care au făcut parte consilieri pe
toate comisiile. Așa că vă rog să îmi spuneți acea parte de 25% câte proiecte
trebuie să acopere?
Dl
consilier Socotar: Nu va fi mare. Dar, doamna președinte, știți bine că și anul
trecut s-a lucrat pe un sistem care are o logică matematică. Au fost un anumit
număr de proiecte finanțate, s-a avut o anumită sumă la dispoziție, s-a
împărțit să se vadă care este media și de acolo s-a pornit, unii au primit mai
mult de medie, alții mai puțin. Pornind de la a această medie pe care o vom
afla la începutul anului ne cam dă cota pe care o putem aloca unui proiect.
Dimpotrivă, proiectele care nu vin la termen și vin peste program probabil vor
fi diminuate ca să avem posibilitatea pe parcursul anului să mai sprijinim
niște proiecte. Aceasta a fost logica comisiei și aș vrea să îi informez pe
distinșii mei colegi că fiind 27 și având două amendamente avem toate șansele
să cadă amândouă, deci să ne gândim foarte bine înainte de vot.
D-na
președinte Lokodi: Da, v-aș ruga și eu să vă gândiți foarte bine să nu facem
acum din acest proiect o ambiție, să avem încredere în acei colegi care vor fi
pe comisii aleși de către dvs, vor putea să lucreze foarte bine în două
sesiuni, dar ne-am dat și noi seama că pe parcursul anului mai apar scăpări și
atunci e bine ca acei care au scăpat o sesiune vor intra în sesiunea a doua,
dacă dvs veți considera că sunt foarte multe solicitări veți putea umbla și la
rectificarea bugetului, dacă vom avea un an deosebit, ne vom putea permite,
deci v-aș ruga frumos să vă ușurați munca dvs. Nu va fi munca mea, pentru că eu
nici anul trecut nu am pus semnătura mea pe nici un proiect și pe nici o sumă
și nici anul viitor nu voi fi nevoită să fac acest lucru.
Dl
vicepreședinte Frătean: Eu susțin propunerea cu două sesiuni și am să mă și
justific. În primul rând Consiliul Județean cred că trebuie să devină o
instituție care promovează strategic unele chestiuni și nu ad hoc așa cum am
pățit în ultima jumătate de an cu proiecte care nu au putut fi foarte bine
susținute și am avut dezbateri prelungite și poate chiar neproductive vis-á-vis
de acest proiect. Cu alte cuvinte, o propunere
care împarte în două tranșe care va fi analizată de o comisie formată de dvs
cred că are valoare programatică foarte serioasă și această comisie a
Consiliului Județean va trebui să aibă o strategie culturală, socială pe care
să o susțină prin acești bani. Acești bani nu sunt nici compensații, nici
cadouri și nici altceva. Practic susținem activități în baza unei strategii
politice a Consiliului Județean. În al doilea rând aș vrea să remarc al doilea
articol al hotărârii în care se spune că se va înființa o comisie care
analizează puțin despre ce fundații este vorba, vine în fața comisiei care va
aviza proiectele și va prezenta un raport de așa manieră încât noi să știm că
acele fundații sunt viabile, serioase și pot duce la un final corespunzător strategiei
acțiunile pe care le promovează. Cred că este o propunere serioasă și pot să
mai spun că pe parcursul unui an noi putem lua și alte hotărâri, dacă apar
situații. Consiliul Județean este suveran și poate lua decizii în astfel de
situații.
Dl
consilier Mora: Chestiunea este că nu știu dacă trebuie să discutăm vis-á-vis
de a fi două sesiuni, sau trei sesiuni ș.a.m.d. Chestiunea este la nivel de
principiu și dacă noi acum o lună am discutat vis-á-vis de incorectitudinea
alocării banilor pe diferite proiecte vis-á-vis de proiecte intrate pe ușa din
dos, proiecte care vin în ultima clipă, proiecte care nu intră în regim de
concurență cu celelalte proiecte care s-au discutat în comisii ai căror membri
suntem reprezentați în mod proporțional din partea tuturor partidelor, zic eu,
inclusiv la comisia de sport, din care fac parte, sunt consilieri din 3
partide, cred că aceste lucruri trebuie discutate acolo și nu lăsând portițe la
mâna cuiva. Eu vă felicit pentru această putere de a renunța la acest zăhărel
din mâna dvs. pe care ați putea să îl folosiți în interes propriu, de ce să nu
spunem lucrurilor pe nume, cred că principiul este principiu, iar dacă nu ajung
două sesiuni, am spus și acum o lună, facem 3, facem 4, în schimb ceea ce
trebuie să hotărâm este suma, cuantumul financiar pe fiecare categorie, hotărâm
în plenul Consiliului Județean aceste sume, iar aceste sume le împărțim în câte
sesiuni este nevoie. Dar modul de alocare al acestor proiecte trebuie să se
facă la fel pentru toate organizațiile care vor să primească bani de la noi,
pentru că altfel ajungem la acele bâlciuri pe care nimeni nu le vrea. Toate
aceste proiecte pot participa, propun de asemenea o mediatizare foarte
puternică a acestui mod de lucru al Consiliului Județean pentru a afla toată
lumea cum vom lucra noi, iar începând cu 1 ianuarie să intrăm într-un ritm
normal să știm câți bani trebuie să dăm pentru sport, pentru culte ș.a.m.d., ca
să nu mai avem surprize, deci eu susțin o variantă de principiu, nu neapărat de
2 sesiuni, putem face și 4 sesiuni dacă fiecare comisie poate să spună că
vis-á-vis de termenul de 31 martie, sau 31 aprilie, sau 31 mai au mai fost
solicitări, putem să mai facem și alte sesiuni, nici o problemă, împărțim banii
în prima parte mai mulți, pentru că la începutul anului întotdeauna vin
O.N.G-urile care au proiecte pentru anul în curs, să zicem că dăm 50% din bani
pentru prima sesiune, iar apoi vom stabili restul. Noi în schimb trebuie să
știm foarte clar cât dăm pentru toate proiectele pe anul 2006, iar acest lucru
dacă îl putem face vă spun că eliminăm toate discuțiile neprincipiale dintre
noi.
D-na
președinte Lokodi: Anul trecut aveam această sumă stabilită. Anul trecut ați
stabilit 2 miliarde pentru fiecare (cultură, culte, sport). Am anunțat termenul
de depunere, am anunțat termenul de selecționare, s-au împărțit banii. Și
trebuia să ne oprim. Deci acum noi nu hotărâm suma ci acum votăm modul în care
lucrăm. Dorim să lucrăm ca anul acesta? Nici unul dintre dvs nu dorește acest
mod. Dorim ordine? Atunci facem două sesiuni, anunțăm mass media, anunțăm pe
pagina noastră de web, anunțăm pe diferite căi, anunțați dvs. prin activitatea
de consilier, cum ziceți că cunoașteți aceste ONG-uri, mergeți și spuneți,
avertizați din timp: depuneți proiecte până în 31 martie, depuneți proiecte
până în 31 august. Și avem apoi posibilitatea de a împărți banii. Dar trebuie
modalitatea de lucru foarte bine stabilită pentru că altfel oamenii nu știu
când pot să vină. Dacă pot veni pe parcursul anului oricând ajungem să dublăm
suma alocată din bugetul nostru, pentru că de fiecare dată când am introdus la
propunerea comisiei de buget proiecte pe parcursul anului, am depășit suma
alocată. Eu nu aș dori ca dl director economic să ne facă o analiză și să ne
spună cu cât am depășit suma alocată, dar o să o facem, pentru că sunt convinsă
că am dublat suma. S-a mers pe activități unde a necesitat, știu că bugetul
fiecărei instituții este sărac, dar nu se poate. O.N.G-urile trebuie să se
învețe că există o regulă. Da domnilor, la noi nu e ca la alte instituții că nu
este poarta deschisă, la noi este, dar vă rog frumos gândiți-vă din timp.
Dl
consilier Benedek: De când iau parte la lucrările comisiei de buget, vreau să
fiu convins altfel decât: luăm punem, luăm punem. Deci ar trebui la comisia
de buget și în toate activitățile ca această măsură pe care o propuneți astăzi
să fie aplicată. Nu am văzut demult o discutare despre împărțirea banilor și în
alte domenii și să respectăm atât de riguros, rigid așa cum am vrea în cultură.
Dacă am lua aceeași măsură la toate activitățile, da, aș fi de acord, dar, vă
întreb eu, există în februarie ceva, o manifestare culturală, aceea nu o vom
sprijini financiar? Deci ce facem cu ianuarie si februarie? Oare suntem noi,
înainte de integrarea în Europa, sunt în așa măsură pregătiți cetățenii, contribuabilii noștri, că numai
atunci și
atunci se dau banii? Întru totul de acord cu domnul Socotar și cu
ceea ce a spus și parțial sunt de acord și cu colegul meu mai tânăr, domnul
Mora, că nu se teme de mai multe împărțiri, dar urmând niște principii și niște
reguli. Eu consider că toate activitățile și cele culturale, trebuie prima
dată, în principiu, de comisia de cultură și în ordinea priorității depuse, și
apoi comisia de buget, dacă crede și dacă va putea să susțină respectivul
proiect, va împărți banii în acest sens. De asemenea comisia de sport va trebui
să aibă o strategie și toate activitățile Consiliului Județean trebuie să aibă
o strategie și după acea strategie să se împartă banii. În momentul de față nu
avem suficiente posibilități de mediatizare și posibilități de a ajunge peste
tot, ca nu cumva să frustrăm anumite organizații sau fundații, luând această
posibilitate pe parcursul anilor, să necesite dorința și din banii lor prin
care contribuie, să beneficieze. Și atunci susțin varianta colegilor Socotar și
Mora, ca acești bani să fie împărțiți de mai multe ori, după principii bine
stabilite și susținute .
Dl
consilier Suciu: În urmă cu o lună, după ședința din 27 octombrie am stat cu
d-na președinte la o discuție privind modul de activitate în perioada
următoare, a relațiilor între executiv și consilieri, am stabilit niște
lucruri, mi-ar plăcea ca ele să se traducă în practică. Atunci am aflat că se
propun două sesiuni, una de primăvară și una de toamnă, pentru acordarea
acestor bani, ca sprijin financiar la O.N.G.-uri. Dar noi, cei care suntem în
comisia de buget finanțe, la începutul mandatului trecut ne-am confruntat cu o
avalanșă de cereri de la consiliile municipale, orășenești și comunale. Nu
puteam nici noi, nici executivul, până la nivel de președinte, să facem altceva
decât să încercăm să îi stopăm. Acum, în urmă cu 2 ani, O.N.G.-urile au aflat
de această sursă de a fi sprijiniți și a început avalanșa de la ei. Noi în urmă
cu câteva luni am cerut domnului director Bartha, ca în bugetul pe 2006 să
prevadă o sumă în care să ne încadrăm pentru activitățile respective. Am spus
să se distribuie acești bani așa cum este propus de comisie, una în 31 martie,
una 31 august, dar apoi vine sfârșitul de an și trebuie premiați sportivii,
primii 10 din județ, echipele cu rezultate deosebite și nu o să avem bani. Să
prevedem o sumă pe care să o avem la dispoziție. Se va discuta de comisiile de
cultură, sport, culte și handicapați, dar ele nu sunt independente de comisia
de buget, sunt niște comisii voluntare care se întâlnesc de câte ori trebuie
fără să semnăm acte, deci să facem așa: cel care dă banii, comisia de buget,
trebuie să vadă și cum se cheltuiesc. Deci eu consider că la sfârșitul anului
vom avea din nou o avalanșă de cereri, asta aș fi vrut să o acoperim.
D-na
președinte Lokodi: Domnilor eu am crezut că și pentru dvs este clar că aici
banii nu se împart nici pe formațiuni politice, se împart pe ONG-uri, nu se
împart nici pe simpatii și tocmai asta dorim să facem acum, o regulă. Putem
discuta la nesfârșit această problemă, fiecare puteți argumenta, atunci
înseamnă că acest proiect de hotărâre nici în forma propusă de comisia de buget
nu e bun, nici în forma propusă de celelalte comisii care nu au avut această
modificare în față, deci domnilor și altădată ați avut modificări la o hotărâre
propusă de noi. La art.2 supun la vot ambele forme și care trece aceea rămâne.
Nu trebuie să mă convingeți nici de necesitatea sumelor pe care urmează luna
viitoare să le alocăm pentru diferite activități, nu trebuie să mă convingeți
nici de necesitatea activității noastre pentru a sprijini O.N.G-urile, haideți
domnilor să ne gândim pragmatic, avem un proiect de hotărâre, cum vrem să
procedăm?
Dl
consilier Suciu: Ați amintit că nu e vorba de ambiții, eu am curajul să vă spun
că este vorba de ambiții și modul în care se lucrează în comisia de buget, când
participă o parte din executiv, se transformă în altceva, nu în analiză și o
parte din consilieri de la trei formațiuni politice au spus că vor să
părăsească comisia pentru că în felul acesta nu mai pot lucra. Dacă asta vă dă
de gândit e bine, dacă nu, nu.
D-na
președinte Lokodi: Nici unul dintre membrii executivului nu este membru al
comisiei de buget, niciodată nu a intrat nimeni peste lucrările nici unei
comisii, când este invitat are dreptul să își exprime părerea. Vă mulțumesc.
Dl
consilier Pokorny: Se pare că proiectul acesta nu va trece, eu aș propune 5
minute de pauză să vă sfătuiți cu șefii formațiunilor politice ca să treacă,
pentru că din moment ce avem o comisie și decidem și trebuie să decidă, nu
putem să ne împotmolim.
D-na
președinte Lokodi: Dar nu vă supărați, mai sunt 5 colegi care așteaptă să își
exprime punctele de vedere, eu nu pot să întrerup ședința până ce nu ascult pe
fiecare. Acest proiect va trece cu majoritatea simplă a consilierilor prezenți,
deci nu știu de ce nu ar putea fiecare să își spună punctul de vedere.
Dl
consilier Szalkay: Aș avea o singură problemă de ridicat. În lunile ianuarie și
februarie din ce surse o să aloce aceste sume pentru finanțarea unor proiecte
dacă se va decide ca prima sesiune să fie în 31 ianuarie? Eu consider că vor
trebui cel puțin 30 de zile pentru analiză și atunci cel mai devreme în mai se
pot atribui primele sume. În ceea ce privește ultimul termen de depunere și
anume 31 august, consider că este un termen nepotrivit, pentru că printr-o
absurditate un sportiv câștigă campionatul mondial, sau un actor primește
premiul Oscar, atunci nu vom atribui sume pentru că s-a decis în 31 august?
În
altă ordine de idei și această comisie de evaluare consider că este ciudat
întocmită, văd aici un inginer, un farmacist, doi juriști și nici un economist.
Chiar dacă nu va trece prin comisia de buget tot consider că ar trebui să facă
parte un economist din această comisie și l-aș propune pe domnul Bozodi care
este economist și expert contabil, pentru că eu consider că într-o comisie atât
de importantă e loc pentru un economist.
D-na
președinte Lokodi: Această comisie este o comisie nouă, cu proiecte de evaluare
a problemelor pe proiecte sociale, domnul Socotar face parte din comisia de
buget, domnul Pokorny face parte din comisia de buget, dacă nu au pregătire
suficientă nu știu cum i-am ales în acea comisie care cere o pregătire, o licență,
o diplomă și domnilor să nu alunecăm pe alte terenuri pentru că nu asta
urmărim.
Dl
consilier Lădariu: Am să încep cu sfârșitul spunând că acest proiect este un
proiect bun. Plec de la o realitate. Realitatea este cea pe care toți o știm și
anume că este vorba de bani publici și nu de bani personali. Acești bani se
bazează pe binomul: scopul și nevoia. Scopul este acela al evitării unei
avalanșe de cereri tocmai în momentele când probabil sunt bani mai puțini și
noi suntem la pragul de jos. Apoi se include și evitarea ușii din dos. Pentru
că foarte multe proiecte au fost strecurate prin bunăvoința de o parte sau
alta. Nevoia: aceea a stopării într-adevăr a unei avalanșe și trecerea la o
triere benefică și serioasă în același timp. Aș face un apel la colegii
consilieri în sensul de a ne respecta propriile hotărâri. O excepție există și
o votez și anume în situațiile în care Consiliul Județean are nevoie de o
colaborare în acest sens și cererea este bine justificată, să găsim o soluție
pentru ea. Ar fi o excepție pentru cazurile speciale și în acest sens ar fi
bine să avem și o rezervă pentru partea finală a fiecărui an. Eu aș veni cu o
propunere ca această împărțire 70 30 să se facă pe proporția 60 40 tocmai
din nevoia de echilibru, am discutat mult
în comisie acest aspect, eu vin și în fața plenului pentru că există o
anumite temere că s-ar folosi prea mulți bani în prima parte a anului și nu ar
mai rămâne bani pentru partea a doua. Deci vă rog rețineți această proporție 60
40. Acolo unde dăm un ban, unde Consiliul Județean contribuie și ajută, să se
întoarcă acest ajutor sub forma publicității necesare, prin presă, prin radio,
prin televiziune, pentru că altfel dăm banii degeaba.
Dl
vicepreședinte Groza: Într-adevăr se dorește să se introducă niște reguli în
această chestiune, dar vreau să pornesc de la câteva aspecte concrete. Trebuie
să fim foarte atenți cum împărțim pe tranșe acești bani pentru că în anii
trecuți am dat suma integral și la proiectele de cultură a revenit o sumă de 40
50 milioane. Închipuiți-vă că vom coborî la 40%, aceasta ar însemna că vor fi
proiecte foarte bune, noi am stabilit în anul acesta o limită de 100 de
milioane și nu am putut da decât 40 50 milioane, deși proiectele erau de 80
100 milioane. Deci vom vedea pe parcurs, dacă la sfârșitul anului vor apărea
niște manifestări culturale deosebite mai putem face o rectificare, dar se
introduce ideea de competiție. Nu se poate ca majoritatea să vină la concurs de
proiecte, iar alții cu anumite relații și susținere, să vină și fără să
aprofundăm proiectele, pentru că ați văzut, chiar fără a fi un cunoscător, dacă
vă uitați la expunerile de motive sunt cam subțirele. O să apară cazurile
deosebite, în decursul anului se vor mai face modificări, dar să introducem
ideea de regulă, de rigoare, altfel o să împărțim banii aiurea. Eu zic să fim
raționali și înțelepți pentru că numai așa vom putea susține proiectele bune,
viabile.
Dl
consilier Radu: Din toate variantele trebuie să o alegem pe cea mai bună, eu
consider că varianta de 70 30 după mine este foarte bună față de celelalte,
iar existența acestor comisii, după mine, e foarte bine că există și cred că
comisia de culte care a fost, nu s-a desființat. Eu cred că colegii care sunt
numiți în aceste comisii sunt foarte competenți și trebuie să le dăm crezare
pentru trierea acestor proiecte.
D-na
președinte Lokodi: Noi azi nu alegem doar comisia de probleme sociale, pe care
până acum nu am avut-o și dacă veți vota să existe și pe această activitate
sume alocate, vom alege comisia așa cum am propus. Celelalte comisii sunt alese
din rândul consilierilor + aparatul
propriu, aceste comisii nu își încetează activitatea ele nu sunt alese doar
pentru 1 an ci sunt alese pentru toată perioada mandatului.
Dl
consilier Giurgea: Cred că o să cădem în ridicol. La începutul mandatului am
ales niște comisii pe specialități. Noi în primul rând a am fost aleși politic
în Consiliul Județean. Noi trebuie să reprezentăm, să urmărim interesele
comunității care ne-a trimis. Aș dori foarte mult să rețineți următorul aspect:
nu discutăm foarte mult despre unitățile administrativ-teritoriale, ci
discutăm, de mai bine de o oră, pe un punct de pe ordinea de zi, cum să
înființăm o comisie. Acești bani să îi stabilim de la începutul anului, să îi
discutăm pe o cheie pe care o discutăm
lunar, toate cererile care revin să intre în comisiile de specialitate și
sigur, în final ea să vină ca o formă de buget pentru a fi aprobată în comisia
de buget. Pentru ce să mai înființăm încă o comisie? Facem comisii și acestea
mici măcar nu se întrunesc, apoi rămâne la latitudinea executivului ș.a.m.d,
acesta nu este un proiect de hotărâre, este un alt mod de lucru.
D-na
președinte Lokodi: Aceasta nu este o modalitate de a discuta proiecte, acesta
este un talmeș balmeș. În fiecare lună comisia de buget să spună la cine dă
bani. Și când se epuizează banii pe care i-ați votat, cum mai apreciați la cine
dați banii? Care sunt acele criterii pe baza cărora v-a da bani comisia de
buget. Știți dvs că până în luna martie nu se pot accepta proiecte pentru că
bilanțul O.N.G-urilor nu este vizat de finanțe? 31 martie este data cea mai
bună, pentru că la acea dată O.N.G-urile închid anul bugetar. Fără să închideți
anul bugetar, fără să știți dacă acel ONG poate să fie sprijinit, nu puteți
aloca sume, domnilor , dar vă rog încercați să intrați în cadrul legal!
Dl
consilier Giurgea: Noi suntem în cadru legal. Dacă s-au înființat acele
comisii, dacă s-au adunat și lucrează, dacă din martie pot solicita O.N.G-urile
o sumă atunci în martie se alocă. Pentru martie, aprilie, o sumă de bani, care
nu e voie să fie depășită. Nu este un talmeș - balmeș, este ceea ce discutăm de
un ceas, să facem o comisie și încă o subcomisie și atunci putem rezolva și
doleanțele și dacă apare o cerere în
luna februarie, sau în luna martie ș.a.m.d. Stăm iar 3 4 luni de zile să o
aprobăm pe la colțuri și aprobăm în cadru nelegal și apoi le legalizăm la
următoarea ședință din august sau mai știu eu din ce lună.
D-na
președinte Lokodi: Deci dvs sunteți de părere că hotărârea nr. 24/17.02.2005
este ilegală?
Dl
consilier Giurgea: Nu este ilegală, este ineficientă.
D-na
președinte Lokodi: Cum adică e neeficientă? Această comisie nu a lucrat pe
proiecte?
Dl
consilier Giurgea: Care comisie, că abia acum se înființează.
D-na
președinte Lokodi: Domnilor consilieri, doresc să fiu foarte bine înțeleasă, pe
cultură am avut comisie, pe sport am avut comisie, pe culte am avut comisie,
urmează ca la art. 2 să votați o comisie pe proiecte sociale, pentru aceasta nu
am avut până acum nici fonduri, nici comisie. Vă rog să înțelegeți că această
comisie nu este una nouă, este o comisie pe proiecte sociale ca și celelalte
comisii pe care le-ați votat în ianuarie.
Dl
consilier Giurgea: Termin prin a vă întreba, acele comisii au lucrat în
legalitate? S-au întrunit întotdeauna în cvorumul necesar?
D-na
președinte Lokodi: Da.
Dl
consilier Tatar: Eu zic că această expunere de motive este foarte bine
concepută. Normal, eu cred că aceste comisii care există și au lucrat trebuie
să aibă atâta pricepere ca să poată stabili aceste fonduri pe fiecare ramură.
Adică comisia să aibă o sumă din care să își stabilească rezerva proprie pentru
acel eveniment, restul cheltui. Este atribuția comisiei, ea trebuie să
stabilească cât pune în geantă la o parte pentru evenimente neprevăzute.
Comisia hotărăște dacă pune la o parte 10%, 50%, nu plenul. Nu e corect față de
acești oameni care pregătesc și depun acte și le depun în termen legal și vin
cu toate cerințele îndeplinite, comparativ cu alții care apar ulterior. Pentru
asta comisia trebuie să prevadă un fond de rezervă. Așa cum la comisia de sport
am păstrat 300 de milioane pentru premierea sportivilor. Poate am greșit, dar
comisia respectivă trebuie să aibă și o răspundere.
Dl
consilier Benedek: Cei care am propus nu numai data de 31 martie și 31 august
să funcționeze ci să fie și o rezervă, ați zis și dvs, rectificare de buget,
iar domnul Tatar a spus că comisiile trebuie să aibă o rezervă. Suma aceasta de
25% pe care am propus-o ca să existe și dacă există, mergem mai departe, nici
nu mai are rost să discutăm.
Dl
consilier Mora: este un lucru foarte clar pe care noi, în comisia de sport l-am
prevăzut foarte clar. Aveam o sumă de
.miliarde lei și ne-am gândit că vor exista și situații neprevăzute și am
pus deoparte 300 milioane pentru această treabă. De fapt suntem cu toții de
acord că vrem să dăm banii pe criterii bine stabilite, criterii votate de noi
în cadrul comisiilor. Încă o dată repet, dacă nu sunt de ajuns cele două, facem
patru sesiuni. Patru sesiuni a câte 4 trimestre. Deci nu cred că este o
problemă în a adopta această propunere și eu chiar propun să votăm azi această
formulă. Se va discuta de dispunerea banilor numai în cadrul comisiilor și nu
la dispoziția cuiva, iar aici vreau să repet, mă mir de gradul de putere la
care doamna președinte este dispusă să renunțe, acest zăhărel pe care îl are
în mână și eu zic că este bine, pentru că în momentul în care vine la fiecare
comisie ne uităm la fiecare proiect, iar a doua oară când vine un agent pentru
un proiect și nu ne-a trimis rezultatul acțiunii făcute, a doua oară nu mai
vede bani de la noi. Dacă nu ne alegem cu acea imagine pe care am prevăzut-o, a
doua oară s-ar putea să scoatem acel proiect din cadrul sesiunilor de preluări
de proiecte. Toate discuțiile vis-á-vis de o variantă de rezervă, se referă la
faptul că pot apărea situații neprevăzute. Aceasta este concluzia mea. Acele
situații neprevăzute pot fi luate în seamă de comisiile de specialitate.
D-na
președinte Lokodi: Această propunere făcută de dvs, comisiile când adună
proiectele lucrează cel puțin două săptămâni pe proiecte pentru că sunt o serie
de criterii cerute de lege, care trebuie analizate, văzute. Eu sunt de acord să
avem în fiecare trimestru câte o sesiune pe proiecte, dar atunci dvs la
începutul anului stabiliți un buget, dvs împărțiți în 4 și alocați de 4 ori
fonduri și vă întruniți de cel puțin de 8 ori, pentru că așa este. Deci aceste
comisii vor lucra permanent pe proiecte, domnilor, eu nu am nevoie de premii de
aur că împart banii, eu nu împart banii Consiliului Județean. Eu servesc
alegătorii, alegătorii sunt și în O.N.G-uri, interesul O.N.G-urilor este să
funcționeze. Dvs sunteți cu aceleași drepturi ca și mine, nu am nici un drept
în plus, eu nu doresc să îmi fac astfel nici prieteni și nu doresc nici putere
politică pentru că și așa nu o să reușesc pentru că indiferent cât de corect
voi împărți fondurile nu cred că voi putea mulțumi pe toată lumea. Într-un an
și jumătate nu m-am întâlnit cu așa ceva. Domnilor, doriți o pauză pentru
discutarea acestei probleme? Avem la articolul 1, avem 3 variante, vă rog fiți
atenți: varianta 1: 60% - 40%; avem varianta 2:45% - 35% + 25% rezervă și avem
varianta 3: de 4 ori pe an să se întrunească comisiile
Dl
consilier Mora: la ultima variantă aș vrea să se menționeze că fiecare comisie
își va stabili cuantumurile, pentru că comisiile vor știi de câți bani au
nevoie.
D-na
președinte Lokodi: Atunci să fie o singură alocare bugetară și comisiile vor
stabilii cum dau banii, modul de lucru. Deci alocăm o dată pe an și comisia
apoi își stabilește modul de lucru. Dar stați puțin că va trebui să ieșim față
de public cu un mesaj, când să depună proiectele. Deci 31 martie și încă o
dată, când? Publicul trebuie să știe la ce dată să depună. Sau stabilim două
termene și spunem că până la acele termene se depun proiectele și ele trebuie
analizate în termen de 30 de zile, dar nu există altă soluție. Proiectele au un
termen: depunere, analiză, declarate câștigătoare.
Dl
secretar Togănel: este vorba de aplicarea unor acte normative și a unor
competențe care sunt foarte bine definite în legi și hotărâri. Este clar
competența Consiliului cu avizul comisiei de buget aprobă sumele anuale pentru
această destinație. Iar comisiile alese au un regulament și o grilă de evaluare
a proiectelor. Legea spune că aceste sume se anunță public și în 90 de zile de
la aprobarea bugetului se depun proiectele. Aceste proiecte nu mai trebuie să
treacă nici prin Consiliul Județean, nici prin comisiile de specialitate. Deci
ele se consideră aprobate și pe bază de contract se finanțează. Vă rog să
rețineți că proiectele inițiate de ONG-uri vin să completeze finanțarea care o
facem noi prin instituțiile de cultură. Aceste ONG-uri trebuie să își aducă și
ele aportul. Și ceea ce a spus domnul Mora, domnul Tatar, comisiile trebuie să
își îndeplinească atribuțiile așa cum sunt norme. Normele sunt aprobate prin
hotărâri de guvern. În afara acestui cadru, orice finanțare a unei instituții,
este în afara legii.
D-na
președinte Lokodi: Tocmai asta nu dorim să se întâmple domnilor. De ce vă
revoltați domnule Socotar, pentru că mai înainte ați spus că aveți interese
politice și trebuie să vi le susțineți. Păi domnilor, nu știu cum vă gândiți,
nu vreau să intru în polemică cu dvs. dar dvs intrați în polemică cu mine că
îmi aruncați că sunt 5 proiecte. Eu am propus sau dvs? Este la propunerea dvs,
așa am funcționat anul acesta, eu consider că nu este bine cum funcționăm. Deci
noi trebuie să înțelegem să respectăm legea, legea spune 31 martie și dvs
trebuie să lucrați în comisii și să stabiliți pe bază de proiecte. Suma se
alocă prin bugetul votat de către dvs și comisia lucrează apoi până în 31
martie și în termen de 90 de zile se pronunță cu privire la proiecte.
Dl
consilier Socotar: Nu știu, din discuție s-a dat un sens peiorativ faptului că
noi aici suntem niște purtători de interese al unor comunități și a doua
problemă, într-adevăr sunt azi pe ordinea de zi mai multe proiecte, vin
probabil cu susținere din partea colegilor consilieri, nu din partea
executivului, acesta le-a pus pentru că a fost solicitat să le bage. Pe de altă
parte, dacă comisia hotărăște să rămână o rezervă, nu știu de ce se crede că
această rezervă va fi distribuită haotic, dacă totuși sunt niște reguli.
Dl
consilier Benedek: Da, legea bugetului vorbește că în 31. Aici se vorbește
despre crearea unei rezerve care se poate face. Acest lucru nu se poate face de
o subcomisie ci cu acordul consilierilor, forul suprem al conducerii județului.
Nu se poate ca voi sportivii să decideți o rezervă, rezervă se decide aici și
apoi dvs împărțiți cum doriți. Propunerea mea este că dacă în 31 trebuie decis
atunci să fie o sumă și să existe o rezervă. Și atunci această rezervă azi dacă
se votează, trebuie stabilită și apoi împărțită, dar nu voi hotărâți.
Dl
secretar Togănel: Este vorba de Normele metodologice aprobate prin H.G. 49/2003
pentru proiectele din domeniul culturii și în aceste norme se spune la art.7
alin.2 se spune: în vederea organizării competiției de selecționare pentru a
primi finanțare documentațiile prevăzute la aliniatul 1, se depun în termen de 90 de zile de la data
aprobării legii bugetului.
D-na
președinte Lokodi: La propunerea dvs domnilor consilieri, pentru că dacă nu
respectăm propunerea dvs suntem dictatori, da? Deci domnilor, legea prevede că
proiectele sunt depuse în 90 de zile de la aprobarea bugetului, asta poate fi
31 martie iar dacă noi adoptăm bugetul în decembrie, atunci veți calcula 90 de
zile
termen fix. Putem să reformulăm proiectul, dăm un singur termen, un
singur termen și hotărârea că nimic după ce împarte suma alocată nu mai intră
în comisie, nici parteneriat nici altceva și în acest sens avem proiectul de
hotărâre.
Art.1
Începând cu 1 ianuarie 2006, finanțarea proiectelor se va face cu termen de
depunere 31 martie.
După
data de 1 ianuarie nu se vor mai promova convenții, acorduri de asociere sau
colaborare pe această linie la propunerea unor fundații, asociații cu scop
lucrativ, inițierea acestora fiind promovate în cadru organizat stabilit prin
norme metodologice, deci doar până la 31 martie, sumele terminate, nu mai vin
alte proiecte.
La
art.2 trebuie să aprobăm comisia de evaluare și selecționare a proiectelor
pentru proiecte sociale.
O
singură sesiune, 31 martie depus proiecte, apoi comisia lucrează. Domnilor, nu
mai includeți nimic, dacă am zis că nu mai intră, nu intră.
Dl
consilier Benedek: Eu am vrut să spun că sunt total de acord că dacă așa spune
legea, legea trebuie respectată, dar am vrut să spun, dacă este necesar, îi
întreb pe juriști, pentru asemenea activități, se pot defalca sume, dacă există
rectificare de buget, negativă sau pozitivă?
D-na
președinte Lokodi: Deci rectificarea bugetară este de obicei doar o rectificare
pentru a asigura subzistența instituțiilor, iar noi nu deschidem calea unor noi
proiecte.
Dl
secretar general: Eu pot să vă răspund la această întrebare, rectificarea de
buget se poate face la orice capitol.
D-na
președinte Lokodi: Eu doresc un principiu și o regulă, atât. Pentru cele 5
activități, depunerea proiectelor este 31 martie, alte sesiuni și alte aprobări
nu se fac și se numește comisia pentru proiecte pe probleme sociale. Toată
lumea este de acord?
Cine
este pentru aprobarea art.1 în sensul că proiectele se depun în termen de 90 de
zile de la aprobarea bugetului?
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi
pentru,, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar,
Țintoșan, Veress).
Cine
este pentru ca după terminarea termenului să nu se mai promoveze acorduri,
colaborări?
Art.2 Se aprobă cu 25 voturi
pentru, 2 abțineri (Socotar, Benedek), 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.2 (forma prezentată) Se aprobă cu 25 voturi
pentru, 1 abțineri (Bozodi), 1 nu a votat (Pokorny), 8 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar, Țintoșan, Veress).
Art.3 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Tatar,
Țintoșan, Veress).
Art.4 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 abținere (Suciu), 7 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress).
În întregime hotărârea se
aprobă cu 26
voturi pentru, 1 împotrivă (Suciu), 1 abținere (Pokorny), 7 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress).
D-na președinte Lokodi: Pentru presă, nu
am participat la selectarea nici unui proiect, cu nici o comisie, nu am
exprimat nici o părere cu privire la proiectele pentru care ați alocat bani,
asa este? Vă mulțumesc. Comisia de cultură, am participat la vreo ședință? Nu,
mulțumesc. Comisia de sport, am participat la vreo ședință? Am exprimat vreo
părere? Nu, vă mulțumesc. Deci toate acuzațiile aduse direct președintelui
Consiliului Județean cum că se amestecă în treburile comisiilor de specialitate,
rog să fie numite persoanele care m-au acuzat, ca să pot acționa în instanță
pentru calomnie. Jocurile politice sunt jocuri, chiar în interiorul aceleiași
formațiuni, iar acuzațiile sunt grave și nu le permit nimănui.
3. Proiect
de hotărâre privind încheierea unui protocol de
colaborare între Consiliul
Județean Mureș și Fundația Transilvania Expres din Brașov, pentru aplicarea
Strategiei de comunicare cu reprezentanții administrației publice din România
și de sprijinire a reformei în administrația publică
D-na
președinte Lokodi: Nu este interesul meu, este al Consiliului Județean. Această
fundație lucrează cu proiecte administrative, promovează administrația publică
din fonduri guvernamentale. Noi nu trebuie să participăm cu nici un fond, decât
să încheiem un protocol și să ajutăm acele reviste, acele pagini de net care se
ocupă cu administrația publică din Regiunea 7 Centru și să sprijinim cu
materiale.
Are
aviz de la comisia economico - financiară, de la comisia juridică, de la comisia
servicii publice, comisia de cultură, v-aș ruga să trecem la votul proiectului
de hotărâre.
Art.1
Se
aprobă cu 26 voturi pentru, 2 nu au votat (Kardos, Benedek), 7 absenți
(Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress).
Art.2
Se aprobă
cu 26 voturi pentru, 2 nu au votat (Kardos, Benedek), 7 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress).
Art.3
Se
aprobă cu 25 voturi pentru, 2 nu au votat (Suciu, Benedek), 8 absenți
(Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos).
În întregime hotărârea se
aprobă cu 26 voturi pentru, 1 nu au
votat (Benedek), 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean,
Țintoșan, Veress, Kardos).
4. Proiect
de hotărâre privind aprobarea Convenției de
colaborare între Direcția
Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului și Fundația TALENTUM Tîrgu
Mureș
D-na
președinte Lokodi: A fost aici reprezentantul Fundației
TALENTUM, domnule profesor, ați fost prezent la fiecare comisie care și-a dat acordul și ați prezentat activitatea pe larg. Comisia economico financiară a dat avizul fără obiecțiuni, comisia juridică la fel, comisia de servicii la fel, comisia culturală, cu mențiunea că dorește să vă viziteze, la sediu. Sper că ne veți adresa o invitație ca să meargă și domnii consilieri ca să vadă această muncă laborioasă pe care dvs o desfășurați, cu copiii care au situație socială și economică foarte dezavatajoasă, dar sunt foarte talentați și fundația TALENTUM îi sprijină atât în educația lor cât și ca pregătire pentru viitor, ca o consiliere în plus.
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Kardos, Benedek).
Art.2
Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos, Benedek).
Art.3 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos, Benedek).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos, Benedek).
4.Proiect
de hotărâre privind aprobarea cooperării între
Consiliul Județean Mureș și
Fundația Cultural-Sportivă PRO XXI în vederea organizării evenimentului
concertistic Monsters of Transylvania Rockfest
D-na
președinte Lokodi: Următorul proiect privește sprijinirea concertului Monsters
of Transilvania Rockfest, care a avut loc săptămâna trecută la Tîrgu Mureș.
Acest proiect a fost avizat de comisia economică și de comisia servicii
publice.
Art.1 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 2
împotriva (Lokodi, Ban), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos, Benedek).
Art.2
Se aprobă cu 24 voturi pentru, 2 împotriva (Lokodi, Ban), 9 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos, Benedek).
Art.3
Se aprobă cu 24 voturi pentru, 2 împotriva (Lokodi, Ban), 9 absenți (Balogh,
Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Kardos, Benedek).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 24 voturi pentru, 2 împotriva (Lokodi, Ban), 9
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Kardos, Benedek).
Având
în vedere că este în sală organizatorul acestui festival, o să îl rog ca în
această săptămână să îmi aducă toate chitanțele pe care le-a achitat în numele
fundației, având în vedere că trebuie să încheiem anul financiar și trebuie să
alocăm fondurile cheltuite.
5.Proiect
de hotărâre privind aprobarea Convențiilor de
colaborare între Consiliul
Județean Mureș și Fundația Culturală
ȘCOALA ARDELEANĂ, Centrul Multimedia
TEATRU 74 și Clubul Sportiv Școlar Tîrgu Mureș
Dl
consilier Lădariu: O să vorbesc în cunoștință de cauză, deoarece
am participat atât la acea seară
de colinde când am avut onoarea să îl avem în Tîrgu Mureș pe Ducu Bertzi, a
fost într-adevăr o prestație așa cum se cere unui artist și spun cu toată
convingerea că așa după cum ne-a obișnuit, va mai veni în Tîrgu Mureș și
într-adevăr convingerile noastre vor fi depline. În privința Teatru 74, sau
Unidrama, pentru că prin acest proiect se reprezintă, am participat la
majoritatea acțiunilor celor tineri din bastion. Eu mă bucur că a venit această
idee tinerilor, să dovedească că într-adevăr activitatea culturală în Tîrgu
Mureș începe să urce și să se situeze acolo unde îi este locul. Voi vota pentru
acest proiect.
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek).
Art.2
Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek).
Art.3
Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek).
Art.4
Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi pentru, 8 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek).
6. Proiect
de hotărâre privind prelungirea contractului de concesiune încheiat între
Consiliul Județean Mureș și S.C.
Servicii de Utilități Rurale Mureș S.A.
D-na președinte Lokodi: acest
proiect a primit aviz favorabil de la
comisia economico
financiară, comisia juridică, comisia de servicii.
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek).
Art.2 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek).
Art.3 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek).
Art.4 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek).
Art.5 Se aprobă cu 27 voturi pentru, 8
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi pentru, 8 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek).
7. Proiect
de hotărâre privind aprobarea unor măsuri în
legătură cu reorganizarea Regiei
Autonome AQUASERV Tîrgu Mureș în societate comercială pe acțiuni și asocierea
județului Mureș cu orașele Tîrgu Mureș, Sighișoara, Reghin, Luduș, Târnăveni,
Iernut și Cristuru Secuiesc, în vederea înființării operatorului regional de
servicii publice de alimentare cu apă și canalizare COMPANIA AQUASERV S.A.
D-na președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre are 7 articole, a
fost avizat de comisia economico
financiară, juridică și de prestări servicii.
Dl
consilier Mora: Aș avea o întrebare: ce sunt acele prime de misiune care sunt
în valoare de 478.000RON, pe de o parte, iar pe de altă parte având în vedere
că noi nu încasăm nici un leu de la ceea ce înseamnă redevență de la tot
sistemul de conducte pe care îl avem și l-am dat către S.U.R.M și având în
vedere că S.U.R.M.-ul va fi înghițit de către compania AQUASERV, întrebarea mea
este dacă nu am putea folosi aceste active în natură cu aport în natură în
cadrul companiei AQUASERV, pentru că ar fi păcat să nu ne putem fructifica la
maxim tot ceea ce înseamnă aport nu numai în numerar ci și în natură, pentru că
vorbim totuși de niște active care eventual, cine se pricepe, să ne spună cam
în ce valoare sunt aceste active, și în așa mod cum Tîrgu Mureș-ul a intrat cu
aport în natură de vreo 45 miliarde, a intrat cu active, la fel și județul
Mureș, prin activele companiei S.C. S.U.R.M. S.A, putem să le băgăm în cadrul
acestei noi companii mărindu-ne cota de participare și automat cota de profit.
Dl
vicepreședinte Frătean: Este ultimul pas în crearea operatorului regional în
cadrul programului SAMPTID care aduce în județul Mureș peste 14 milioane de
euro pentru reabilitarea unor rețele de aducțiuni cu apă și deschide calea
pentru îndeplinirea condițiilor pentru accesarea fondurilor structurale în
domeniul alimentărilor cu apă, canalizare și epurarea apelor uzate. Procedura
parcursă este extrem de complicată și a durat ani de zile, în fiecare lună
fiind evenimente importante și tot felul de chestiuni legate atât de
pretențiile programului S.A.M.P.T.I.D, legislația în vigoare și multe alte
chestiuni legate de clarificarea unor aspecte vis-á-vis de unii dintre
operatorii care azi activează pe raza orașelor raportat la niște credite
internaționale ș.a.m.d. La a doua întrebare a domnului consilier ar trebui un
răspuns relativ exhaustiv și nu numai de principii drept pentru care nu știu dacă
este timpul pentru a-l detalia chiar așa cum poate sună întrebarea, eu îl rog
pe domnul consilier să mă viziteze și îi voi pune la dispoziție toate
materialele vis-á-vis de modul în care s-a desfășurat prima emisiune, aportul
de capital, înființarea operatorului regional care sunt etapele juridice,
destul de complicate, ceea ce vreau să vă spun este că la 1 ianuarie în urma
acestei hotărâri județul Mureș va printre puținele județe din țară care va fi
pregătit la 1 ianuarie 2007 așa cum trebuie în privința administrării operării
în sistemele de alimentare cu apă, canalizare și epurare ape uzate. Apreciez
preocuparea colegilor pentru detaliile respective, vă stăm la dispoziție, eu
susțin că acest proiect este corect, este forma lui finală și vă rog să o aprobăm.
D-na
președinte Lokodi: În forma actuală în care este S.U.R.M-ul și putem analiza
dacă doriți, activitatea acestei societăți, nu poate intra ca și capital,
pentru că nu este agreat de partener Banca Mondială. Deci Banca Mondială nu
acceptă ca AQUASERV ul să fuzioneze cu o societate care nu este profitabilă.
Dl
vicepreședinte Groza: Am discutat cu cei de la AQUASERV, să știți că probleme
sunt și cu acești operatori de județ, ei se iau pe rând etapizat, nici vorbă de
așa ceva, au spus păi dacă îi preiau pe aceștia + S.U.R.M-ul, dau faliment!
Astea sunt condițiile impuse în acest moment. Sigur că în perspectiva că
S.U.R.M.-ul va supraviețui, prin fuziune, va fi să fie preluat de AQUASERV, dar
în acest moment nici nu se pune problema.
Dl
consilier Mora: Nu asta am spus. Am spus că în acest moment S.C. S.U.R.M. S.A.
are niște active care nu sunt valorificate. Aceste active, care pot fi
considerate aport în natură, tot în cadrul companiei AQUASERV vor ajunge.
D-na
președinte Lokodi: Dar prima dată trebuie să punem în scutece proaspete
S.U.R.M-ul. Deci în momentul de față are datorii de încasat de la consumatori
10 miliarde + pierderi realizate pe trasee care sunt niște pierderi realizate
datorită faptului că aceste conducte de la S.U.R.M până la administrația
publică locală nu sunt acoperite cu contracte, încă 10 miliarde.
Dl
consilier Mora: Încă o dată repet: asta ține de activitatea S.C. S.U.R.M. S.A.,
eu vorbesc de activele care sunt în pământ, în rețeaua de conducte, în tot ceea
ce are active S.C. S.U.R.M. S.A: Pentru că ele tot la compania AQUASERV vor
ajunge.
D-na
președinte Lokodi: Deci nu se poate o societate comercială împărți. Vom intra
în AQUASERV în momentul în care societatea este, nu profitabilă, ci este la 0,
fără încărcătură și când va fi la 0 putem discuta intrarea la AQUASERV.
Dl
consilier Mora: S-ar putea ca ceilalți parteneri să nu mai accepte nici o
intrare prin aport în natură.
D-na
președinte Lokodi: Nu este nici un pericol, pentru că dacă AQUASERV dorește să
vină operator regional are tot interesul să preia aceste active de care
vorbiți, pentru că nu o să facă infrastructură în plus, deci va prelua aceste
active.
Dl
consilier Mora: Și le va prelua cu modificarea procentelor din cadrul
participațiunii la această asociere, acum este momentul.
D-na
președinte Lokodi: Este o întrebare pe care trebuie să o discutăm în acel
moment în care intrăm cu o valoare, este legea economică, domnul consilier.
Dl
consilier Mora: Pentru că astăzi votat, noi o să avem 3,96% dreptul la toate
D-na
președinte Lokodi: Deci cu S.U.R.M-ul nu am intrat.
Dl
consilier Mora: Nu trebuie să intru cu S.U.R.M-ul, ci cu activele acestuia pe
care le pot eventual transfera înapoi.
Dl
vicepreședinte Frătean: Dați-mi voie o clarificare, conductele, terenurile
respective, sunt domeniu public, ele nu intră în nici o societate comercială,
indiferent care ar fi aceasta. Vor rămâne rețelele și terenurile respective pe
care sunt rețelele, domeniu public. Operatorul este cu totul altceva, este
societatea care operează, administrează aceste rețele în baza unor contracte de
concesiune.. În acest proiect de hotărâre nu facem nici o referire la S.U.R.M,
este ultimul pas în cadrul proiectului SAMPTID în baza regulilor acestui
program și cred că trebuie să îl privim ca atare. Problema S.U.R.M-ului, noi am
mai discutat-o și în contextul primei discuții pe acest program și am spus
Consiliul Județean, urmează, după înființarea operatorului, după regulile
SAMPTID, să negocieze o formă sau alta prin care S.U.R.M-ul să intre în acest
operator regional. Avem acceptul conducerii actualei regii AQUASERV, avem
acceptul adunării sau asociației localităților cu care noi am negociat toate
aceste construcții, operatorul regional în cadrul legilor și regulilor
programului SAMPTID, pentru ca de la anul, după ce pornește operatorul și ne
punem și noi ordine în S.U.R.M așa cum am stabilit, să definim modul în care
acest operator va prelua și rețeaua de aducțiune pe sate pe care la ora actuală
operează S.U.R.M-ul , deci va prelua în operare, nu în proprietate, nu în
procente. Iar vis a vis de situația bilanțului și contabilității societății
S.U.R.M, aici apare un element de negociere, vis a vis de cât și cum în funcție
de datoriile pe care S.U.R.M-ul le are la AQUASERV, pentru apă , deci urmează o
activitate foarte serioasă vis a vis de această preluare a activității de
operare pe rețeaua noastră pe care operează la ora actuală S.U.R.M.-ul. Relativ
la procentul la care se face referire, vreau să vă spun că au fost o serie de
condiții, impuse și de B.E.R.D și de partenerii în această afacere, iar
Consiliul Județean, în condițiile în care nu vine cu nimic, are 3,2 procente,
ceea ce mi se pare semnificativ,
împreună cu celelalte consilii locale, are un procent absolut semnificativ și
în baza Legii nr.31, a societăților comerciale, în cadrul contractului de
asociere, dacă veți citi, veți vedea că
nici o decizie strategică nu se poate lua fără
Consiliul Județean. Deci acestea au fost lucruri foarte serios analizate
și discutate, pas cu pas, sper să fie suficiente explicațiile, dacă nu vă stau
la dispoziție.
Dl
consilier Giurgea: Aportul în natură al Consiliului municipal, în ce constă? În
momentul în care punem pe picioare această unitate și vrem să intrăm cu aport
de capital, cum o facem?
D-na
președinte Lokodi: Domnilor, acum discutăm legile economice? Dar cu votul cum
rămâne? Procentual, în valoarea cu care intrăm, se evaluează. Dar eu acum cum
aș putea să vă dau un răspuns la ce vom face peste un an?
Dl
vicepreședinte Frăteanu: bun și dacă nu
sunt de acord ceilalți acționari să le diminuăm cota lor de participare că
intrăm noi cu o cotă mai mare, prin aport de capital? Nu e bine să prindem acum
în proiectul de hotărâre și un asemenea amendament? Să rămână procentual
aceeași valoare, dar în momentul în care se intră se face o nouă negociere și o
nouă discuție.
D-na
președinte Lokodi: Noi nu putem condiționa așa, pentru că atunci se rupe
proiectul SAMPTID, care are o construire.
Dl
consilier Giurgea: Întrebările noastre nu sunt ca să deranjeze nu sunt
interesele lui Giurgea sau a lui Akos, sunt de fapt în interesul Consiliului
Județean, noi știm să pierdem foarte mult. Eu pot să îi dau un răspuns domnului
vicepreședinte, de ce are S.U.R.M-ul datorii: pentru că are o căpușă după el
care preia apa și o vinde mult mai scump și nu plătește. S.U.R.M-ul nu vinde direct apa în comune ci
prin alte societăți intermediare care aplică niște prețuri.
Dl
consilier Bartha: În proiectul de hotărâre la punctul 6 s-a strecurat o mică
greșeală, noi nu putem aproba ceva al municipiului, este corect?
Dl
vicepreședinte Frătean: Este foarte corect, este condiția impusă de B.E.R.D
câtă vreme, municipiul prin consiliul
local nu a plătit integral împrumutul, de care beneficiază municipiul Tîrgu
Mureș.
Dl
consilier Bartha: Eu în calitate de acționar aprob constituirea unei garanții
imobiliare asupra unor active deținute de un alt acționar?
D-na
președinte Lokodi: Eu aprob o hotărâre a tuturor acționarilor, eu aprob forma
actului constitutiv al societății AQUASERV și în momentul de față sunt acționar
alături de alte entități. Eu trebuie să fiu de acord că accept sau nu aceste
garanții. Deci domnilor, azi noi nu discutăm problema SURM. Discutăm acest
proiecte de hotărâre, dorim să beneficieze județul Mureș de 14,5 milioane euro.
Atunci la ședința următoare vom discuta despre SURM, pentru că oricum va trebui
să discutăm.
Dl
consilier Tatar: Doresc doar să întreb câte voturi este nevoie? 2/3, pentru că
nu suntem atunci, atâția.
D-na
președinte Lokodi: Suntem 26 și avem nevoie de 24 de voturi. Domnilor, putem
vota?
Dl
consilier Szalkay: Aici la art.4, se specifică că contribuția consiliului
județean va fi în cuantum de 778.140 RON, din care 300.000 este aportul de
capital social, iar suma care rămâne reprezintă prime de emisiune, aportul la
capitalul social poate fi atât în bani cât și în natură și asta se va hotărî
ulterior, este cât se poate de clar.
Dl
vicepreședinte Frătean: Și pentru mine este cât se poate de clar, vă dați seama
este un contract pe care l-am semnat între 8 parteneri.
Art1 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1
împotrivă (Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.2 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1
împotrivă (Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.3 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1
împotrivă (Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.4 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1
împotrivă (Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.5 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1 împotrivă
(Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți(Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi,
Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.6 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1
împotrivă (Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.7 Se aprobă cu 24 voturi pentru, 1
împotrivă (Mora), 1 abținere (Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr,
Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
În
întregime hotărârea se aprobă cu 24 voturi pentru, 1 împotrivă (Mora), 1 abținere
(Giurgea), 9 absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean,
Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
8. Proiect de
hotărâre privind repartizarea patrimoniului fostului Corp al Gardienilor
Publici, Direcției Județene de Pază Mureș și unor consilii locale în vederea
funcționării serviciului public Poliția Comunitară
D-na președinte Lokodi: Acest proiect a
fost avizat de comisia economico financiară, comisia de servicii.
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.2 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.3 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
În întregime hotărârea se aprobă cu 26 voturi pentru, 9
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek, Ban).
8. Proiect
de hotărâre privind aprobarea modelului legitimației
de consilier județean și al
semnului distinctiv al calității de consilier
D-na președinte Lokodi: De la secretariat v-aș ruga
să prezentați fiecare
model,
pentru că sunt de diferite culori, deci aici sunt modelele negru, albastru și
maro, aceasta este legitimația și este o variantă pe folie, deci modelul este
același, vă întrebăm dacă doriți în folie sau pe tipul vechi. Cine dorește
folie, rog votați acum!
Se aprobă formatul în folie cu 23 voturi
pentru.
Cu privire la celălalt însemn, nu cred
că mai trebuie să discutăm.
Dl consilier Suciu: În hotărâre se spune
că semnul distinctiv al calității de consilier, este tricolorul și stema
județului. Dar în desen este și insigna cealaltă. Deci aș vrea ca textul să fie
pus de acord cu desenul.
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9
absenți (Balogh, Diaconescu, Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress,
Benedek, Ban).
Art.2 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.3 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
Art.4 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
În întregime se aprobă cu 26 voturi pentru, 9 absenți (Balogh, Diaconescu,
Lazăr, Magyarosi, Șopterean, Țintoșan, Veress, Benedek, Ban).
D-na președinte Lokodi: În
dosarmai aveți o informare privind solicitarea Asociației 21 decembrie din
Tîrgu Mureș, vă rog să o citiți, să o luați la cunoștință.
Dl
vicepreședinte Frătean: În calitatea de lider al grupului PSD, aș dori să fac un
anuț vis-á-vis de faptul că în urma alegerilor din municipiul Tîrgu Mureș, la
organizația PSD, domnul Boloș Vasile a fost ales președintele acestei
organizații. Anunțul îl fac în baza faptului că este firesc să anunțăm
colegilor toate modificările care survin în activitatea noastră politică și
administrativă.
D-na
președinte Lokodi: Domnule Boloș dați-mi voie să vă felicit și eu.
Dl consilier Lădariu : Am urmărit
azi dezbaterile din Consiliul Județean și am impresia că uneori unii dintre noi
au tendința spre derapaj și se imită ce e mai rău din Parlamentul României. Ne
învârtim de foarte multe ori în jurul cozii, ne încurcăm în propriile picioare
și lucruri care pot fi rezolvate într-un timp foarte scurt sunt întinse peste o
limită admisibilă. Doamna președinte, propun ca cele 3 minute să fie
respectate. Un om în 2 3 minute poate să spună și ceea ce spune într-o
jumătate de oră. Este un gest de respect față de colegi și față de noi înșine.
D-na
președinte Lokodi: Eu chiar aș propune ca de la pupitru, după trecerea celor 3
minute să se oprească microfonul. Așa este și în comitetul regiunilor, în
Parlamentul european, dacă reușești să spui în 3 minute ce ai de spus, bine,
dacă nu, poți vorbi singur că ți se ia microfonul.
Dl
consilier Giurgea: Noi în fiecare an am organizat la sfârșit de an o petrecere
între noi, consilierii și pentru aparatul propriu al Consiliului Județean.
Unele întâlniri au fost foarte bine organizate și foarte reușite, altele mai
puțin, dar de fiecare dată ne-am simțit bine și ne-am distrat. În acest sens ar
fi bine să discutăm azi dacă vrem să ținem această întâlnire și mai ales ce
costuri implică sau cu ce cotă de participare să venim noi, consilierii.
D-na președinte Lokodi: Aparatul propriu, la inițiativa sindicatului a
rezervat deja Casa de oaspeți a
primăriei municipiului, unde cu onoare doresc să vă invit și pe dvs să veniți
să petrecem împreună, dar dacă așa merg lucrurile între noi, dacă sunt acuzată
de lucruri pe care nu le fac, că mă amestec în treburile comisiilor, la
împărțirea banilor, eu nu am rugat niciodată pe nimeni să dea bani undeva,
niciodată nu am forțat așa cum au forțat alții, niciodată nu am ridicat tonul
numai după ce s-a urlat la mine și sunt și eu o ființa umană și am și eu o
limită. Deci eu nu cred că putem să pregătim niște sărbători de sfârșit de an
și în timpul anului să aruncăm cu ocară unii în alții. În cadrul politicului
este normal să facem, dar nu cu spurcarea celorlalți colegi și v-aș ruga, dacă
Dumnezeu ne dă minte ca de la anul să schimbăm modalitatea de lucru, pentru acest
lucru am cerut să se lucreze și față de proiecte, pentru că nu mi se pare
normal ca să fugă după mine unii ziariști pe coridor, să mă acuze de șovinism,
să mă acuze, dar spunând că dvs sunteți cei care susțineți acele lucruri, să mă
acuze că eu împart banii după placul meu, nici o hotărâre nu am impus-o, toate
au fost votate de dvs., sau că eu aș favoriza pe cineva, nu am făcut parte din
nici o comisie de licitație, nu am intrat la lucrările nici unei comisii,
niciodată, nu am fost nici măcar invitată la vreo comisie de licitație. La
comisiile de specialitate, dacă îmi cereți explicații, intru și dacă sunt
atacată nu mă retrag să încep să plâng, ci dacă mă atacați, vă atac, sunt o
femeie mai aparte. Vă mulțumesc.
Dl consilier Giurgea: Eu v-aș ruga frumos
spuneți-ne cine sunt acei
oameni.
D-na președinte Lokodi: Vom afla de la
presă mâine.
Dl consilier Giurgea: Eu vă înțeleg perfect,
dar revenind, foarte bine că
s-a hotărât sindicatul să facă
acolo, eu personal sunt încântat și particip și fizic și cu bani, pe
organizarea dânșilor, dar cred că este bine să o facem împreună. Pentru că
vreau să vă aduc aminte anul trecut ce bine ne-am distrat și dvs la primul bal
al nostru ce bine v-ați simțit. Ați spus că aveți dreptul să alegeți dacă să
veniți sau nu, eu sunt sigur că veți veni.
D-na
președinte Lokodi: Da, pentru că eram amară pentru ceea ce s-a întâmplat azi.
Deci avem rezervarea făcută, locul sper să vă placă, este în 22 decembrie de la
ora 13 14, în sala mare, în restaurant, pentru că suntem destul de mulți. Să
sperăm că va fi și un pic de zăpadă și atunci va fi foarte frumos. Vom încerca
să fie un meniu acceptabil, la un preț acceptabil
Vă mulțumesc frumos, vă urez o zi bună în continuare.
Ședința s-a încheiat la ora 16.32
p. PREȘEDINTE SECRETAR GENERAL
VICEPREȘEDINTE
Frătean Petru Alexandru Togănel
Ioan
Văzut: Delia Belean