ROMÂNIA                                                 

    JUDEȚUL MUREȘ

CONSILIUL JUDEȚEAN

Nr._____/______2005

                  Dosar IV.C.1

                        

 

 

P R O C E S –V E R B A L

al ședinței ordinare a Consiliului Județean Mureș

din data de 20 decembrie 2005

 

 

        Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș.

        Ordinea de zi a ședinței a fost publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „Ziarul de Mureș” și „Nepujság” din data de 15 decembrie 2005, prin Dispoziția președintelui Consiliului Județean nr. 379/14.12.2005.

        Au fost invitați să participe: d-l Ciprian Minodor Dobre, prefectul județului Mureș, d-na Felicia Pop, directorul general al Direcției Generale a Finanțelor Publice Mureș, d-na Györfi Maria, directorul executiv al Direcției Muncii și Solidarității Sociale Mureș, d-na Suzana Maria Ganță, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Mureș, d-l Ioan Ilieș, directorul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Mureș, d-na Corina Teodor, directorul Bibliotecii Județene Mureș, d-l Nagy Petroniu Tiberiu Vasile – directorul Direcției Județene de Pază Mureș, d-na Johana Boniș, director la Muzeul Județean  Mureș, d-l Vasile Cazan, directorul Filarmonicii de Stat Tîrgu Mureș, d-l Gavril Cadariu, directorul Teatrului pentru copii și tineret “ARIEL” Tîrgu Mureș, d-l Vasile Naste, directorul Administrației Palatului Culturii Tîrgu Mureș, d-l Constantin Cotârlan, directorul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Mureș, d-l Titi Iosif Boantă, directorul Ansamblului artistic profesionist “MUREȘUL” Tîrgu Mureș, d-l Moraru Cornel, redactorul șef al Revistei “VATRA” , d-l Galfalvi Gyorgy, redactorul șef al Revistei “LATO” , d-na Albu Lelia, director al Școlii de Arte și Meserii Tîrgu Mureș, d-na Sonia Melian, directorul Școlii Speciale nr.1 Tîrgu Mureș, d-na Kuli Elisabeta, directorul Școlii Speciale nr.2 Tîrgu Mureș, d-l Ștefan Sabău, directorul Școlii de Arte și Meserii Reghin, d-l Runcan Ștefan, directorul R.A. AEROPORTUL Tîrgu Mureș, d-l Virgil-Alexandru Blaj, directorul S.C.„SERVICII DE UTILITĂȚI RURALE MUREȘ” S.A., d-l col. Ioan Cârdan, comandantul Centrului Militar Județean Mureș, dl. col.Mihai Chiorean, șeful Inspectoratului pentru Situații de Urgenț㠄Horea” al județului, d-l Radu Șerban - directorul general al S.C. „DRUMURI ȘI PODURI MUREȘ” S.A, d-l Begidzsan Laszlo, șeful Serviciului public județean „SALVAMONT”, d-l Nagy Istvan, directorul S.C ”Parc Industrial  Mureș” SA, d-l Florin Dumbravă, directorul executiv al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, d-na Codruța Sava, directorul adjunct al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, d-l Schmidt Lorand, directorul adjunct al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, d-l Mezei Vasile, directorul economic al  Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, d-na Elisabeta Bușcu, director Filiala Mureș „HOLT România” – Fundația de Consultanță și Servicii Sociale pentru Copii și Familii, d-l pr.protopop Ovidiu Dan, președintele Asociației „Filantropia ortodoxă Alba-Iulia” - Filiala Sighișoara, d-l pr. Marius Moldovan, preot, Parohia ortodoxă Criș, comuna Daneș, d-na Ionela Cozoș, președintele Institutului Est European de Sănătate a Reproducerii Tîrgu Mureș, d-na Cosmina Chirilean, directorul economic al Institutului Est European de Sănătate a Reproducerii Tîrgu Mureș, d-na Luminița Core, directorul executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Mureș, directori, directori adjuncți, șefi servicii și specialiști din aparatul propriu care au contribuit la elaborarea materialelor, reprezentanți mass-media din județ.

        În sală au fost prezenți toți cei 35 consilieri.

        D-na președinte Lokodi: Aș dori ca ultima ședință totuși să fie cu un pic de disciplină față de noi să avem puțin respect, mai ales că este o ședință festivă , așa că vă rog să vă ocupați locurile. Doamnelor, domnilor, stimați invitați dați-mi voie să începem lucrările ultimei ședințe a Consiliului Județean Mureș pe anul 2005 și fiind aproape de sărbătorile de Crăciun, cei de la Filarmonică cu drag doresc să ne colinde, deci începem cu un moment festiv această ședință, după care vom continua lucrările noastre.

        Vă rog ca fiecare să-și pornească aparatele ca să vedem prezența, sper că nu sunt împărțite aparate decât celor prezenți, deci vă rog să adunați acele aparate unde nu sunt prezenți colegii consilieri. Încă o dată vă rog să nu funcționeze telefoanele mobile pentru că ne deranjează în timpul ședinței. Deci suntem prezenți 35 consilieri, azi avem pe ordinea de zi 10 probleme și aș dori să vă consult dacă cineva are ceva de spus înainte de a intra în ordinea de zi, ca să nu procedăm ca la ședința anterioară că pierdem o oră și jumătate prin diferite luări de cuvânt sau de poziții în afara ordinii de zi enunțate. Dacă strict legat de ordinea de zi cineva are vreo problemă, vă rog să luați cuvântul.

        Dl consilier Suciu: Vreau să aduc la cunoștință celor care nu știu că în ultimele două ședințe de comisie am discutat un proiect de hotărâre din partea unor consilieri, membri ai A.T.O.P, iar acest proiect de hotărâre a fost prezentat conducerii executive, e adevărat că la câteva ore după ce s-a anunțat ordinea de zi, s-a încercat în regim de urgență, în fine s-a discutat cu toți factorii de conducere prezenți și vroiam să spun că s-a renunțat la ideea de procedură de urgență și în cele două ședințe de comisie, domnul vicepreședinte Frătean ne-a făcut promisiunea fermă că în ședința din ianuarie acest proiect de hotărâre să fie pe ordinea de zi și în limita sumelor analizate și aprobate se vor aproba banii pentru a asigura logistica de funcționare a A.T.O.P.-ului în județul Mureș. V-am reamintit acest lucru pentru că să cunoașteți că avem deja o garanție din partea conducerii că  va fi pe ordinea de zi și ne dă și bani, doamna președinte am înțeles că a spus ceva despre ceva mașini, ceilalți ne-au spus că ne sprijină cu redactarea materialelor așa că în luna ianuarie credem că putem urni programul de intervenție rapidă.

        D-na președinte Lokodi: Pe baza legii, dacă este posibil, se va găsi o formă, dar acest A.T.O.P, în prezent, nu are un buget propriu și mă gândesc că nici cadrul legal nu este destul de ferm și de precis pentru ca acest proiect de lege să poată fi promovat. Mă gândesc că colegii mei de aceea au zis să nu intre acum în regim de urgență ca să putem studia temeiul legal și în măsura în care se va stabili legalitatea, normal, o luăm ca un prim proiect venit din partea dvs, a consilierilor, pe masa executivului, o temă de lucru pe care o vom analiza.

        Dacă nimeni nu mai dorește să ridice nici o problemă, propun să trecem la votarea ordinii de zi, spunând că în sală sunt prezenți ca invitați reprezentanții diferitelor instituții care sunt în subordonarea Consiliului Județean, vă dorim și pentru dvs. pentru azi o atmosferă plăcută de lucru și pentru că obișnuiți să plecați și nu o să ne mai întâlnim vă doresc în mod special „Sărbători fericite!” să avem anul viitor proiecte comune încununate de succes. Azi la ora 11 am fost la Antena 1 cu ocazia unei emisiuni transmise în direct și am fost întrebată dacă bilanțul Consiliului Județean pe anul 2005 este pozitiv sau negativ, uitându-mă și făcând rapid un inventar am putut să răspund cu fermitate și cu cinste că este un bilanț pozitiv, că în afară de un proiect care nu din vina noastră nu s-a realizat, mă gândesc aici la groapa ecologică, nu putem să ne reproșăm nici față de executiv, nici față de dvs, nici față de instituțiile noastre, că nu am fi făcut tot ce ne-am propus pentru anul 2005, sperăm că intrăm cu încredere și în 2006 și vom realiza toate proiectele care sunt în curs. Vă doresc la toți succes, sănătate și un Crăciun și un An Nou fericit!

        Vă rog să votați ordinea de zi enunțată.

        Ordinea de zi este aprobată în unanimitate.

       

1. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului Consiliului Județean Mureș și a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale pentru anul 2005

        D-na președinte Lokodi: Îl rog pe domnul președinte al comisiei de buget să prezinte acest proiect.

        Dl consilier Szalkay: După cum ați văzut, cu privire la această rectificare, a mai intervenit o modificare după discuțiile care au avut loc în cadrul comisiei economico – financiare și în acest mod buget pe 2005 suportă o modificare pozitivă de 3.543.790 mii lei  (RON), în acest fel față de bugetul pe care l-am avut, bugetul modificat este de 1.049.480.940 mii lei. În ceea ce privește rectificările, cele mai importante le găsiți în expunerea de motive, unde vedem că evaluând sumele pentru acoperirea salariilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap, s-a constatat că această sumă depășește necesarul cu 2 milioane RON, iar în ceea ce privește rectificările făcute, le găsiți în anexele nr. 3 și 4 au fost alocate pentru acoperirea ajutorului social și pentru încălzirea cu lemne. Mai găsim rectificări la sumele defalcate din TVA pentru finanțarea învățământului special, s-a constatat un disponibil de 348.835 RON cu suma  respectivă se propune diminuarea veniturilor Consiliului Județean la propunerea sume defalcate din TVA pentru finanțarea învățământului (creșe) și de asemenea se propune ca sumele defalcate din TVA pentru finanțarea serviciilor comunitare pentru evidența persoanelor disponibilizate pe localități să fie cuprinse în bugetul Consiliului Județean, în fondul de rezervă. Se mai găsesc modificări în anexe la autorități publice, Biblioteca Județeană, Centrul de Creație, Școala Generală nr.1, D.G.A.S.P.C, Aeroportul Tîrgu Mureș, S.C Drumuri și Poduri, Centrul Militar și primiri colindători, toate se găsesc în anexele 1, 2 și 5 și nu voi mai aminti majorările și diminuările care există în aceste anexe pentru că sumele, în ceea ce privește totalurile, corespund, deci sunt rectificări în cadrul bugetului.

        Dl consilier Suciu: Vreau să încep cu precizarea că dacă problemele pe care le ridicăm nu sunt întotdeauna convergente între consilieri sau consilieri și executiv, să nu fie interpretate altfel, dar vreau să ridic următoarea problemă, care s-a discutat foarte aprins la ședințele de comisie de buget, atât joi cât și ieri, s-a scos în evidență că unele hotărâri ale Consiliului Județean au fost destul de abil ocolite de către executiv, ca apoi ele să nu fie implementate să fie băgate în alte părți. Și problema ridicată a fost acel 1 miliard al ASTUR-ului cu care nu am fost de acord, apoi s-au pus unele condiții, am ajuns în trimestrul IV, iar în trimestrul IV am primit o scrisoare că totul este tardiv și că se reprogramează pentru anul viitor. Credem că asemenea hotărâri ar fi bine să nu mai fie ocolite și să nu se mai găsească aceste portițe.

        Dl consilier Lădariu: O simplă observație, privesc la Școala Populară de Arte și Meserii și la capitolul venituri proprii figurează 104.000, deci ar veni 1 miliard și ceva, mai mult decât alte instituții care pot justifica o creștere. În acest caz, cred că această sumă este prea mare.

        Dl vicepreședinte Frătean: Relativ la rectificarea bugetului pe 2005 și la ceea ce a spus domnul consilier Suciu, vreau să spun cu toată stima că nu încercăm să amețim lucrurile pe ceea ce a aprobat Consiliul Județean. Din bugetul avut, 1 miliard a trebuit raportat pentru anul viitor, dar aș vrea să subliniez faptul că la un buget derulat în 2005, nu avem nici o problemă deosebită și sper că și Curtea de conturi, la anul să ne descarce de gestiuni corespunzător. Cred că foarte multe primării încă din această seară vor aștepta cu sufletul la gură să le spunem  bugetele, pentru că au și ei ședințe de consiliu local.

        Art.1 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.2 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.3 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.4 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.5 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.6 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”, 1 „abținere” (Tatar)

         Art.7 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.8 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.9 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.10 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.11 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         Art.12 Se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

         În întregime hotărârea se aprobă cu 35 voturi „pentru”.

 

2. Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al Consiliului Județean Mureș și a nivelelor de echilibrare a bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale pentru anul 2006

D-na președinte Lokodi: Materialele au fost pregătite din timp, au fost

discutate în toate comisiile de specialitate, avem avizul comisiei de buget fără obiecțiuni, la anumite capitole au fost făcute modificări, avem forma propusă de executiv, am rămas la ideea că suma ce urmează să fie împărțită pe diferite proiecte și în echilibrarea bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale, să nu fie împărțită și la prima rectificare bugetară să decidem soarta sumei pe care o putem împărți în raport de proiectele pe care le vom solicita.

        Dl consilier Szalkay: O să prezint numai liniile directoare ale acestui proiect pe 2006, pentru că acest buget a fost deja promulgat, însă după câte știu pe site-ul Consiliului Județean, cel puțin până azi, nu apare, așa cum nu apare nici cifra aprobată pentru celelalte județe pentru că vedeți dvs la art.1 este stipulat că bugetul Consiliului Județean pe 2006, care se stabilește atât la venituri cât și la cheltuieli la suma de 97 miliarde RON, este o cifră inferioară celei pe care noi am aprobat-o ca ultimă cifră a bugetului pe 2005, este cam 96% din cifra aprobată, este un lucru foarte curios, am spus și în cadrul comisiei, o spun și pentru presă că normal ar fi ca bugetul fiecărui județ să fie cel puțin corelat cu indicele de inflație și în nici un caz să nu fie mai mic decât cifra care a fost pe 2005. La art.13 , pentru susținerea sistemului de protecția copilului și pentru asigurarea protecției persoanelor cu handicap se alocă suma de 437 miliarde ceea ce este aproximativ 45% din totalul bugetului, iar dacă la această cifră mai adăugăm cifra care este necesară pentru finanțarea instituțiilor de cultură și culte care este de 159 miliarde, am ajuns la o sumă care este de aproximativ 62% din bugetul Consiliului Județean, aproape de 70% și încă nu am vorbit de drumuri, sănătate, învățământ, nu am vorbit de descentralizate a nivelul municipiilor, orașelor și comunelor și ceea ce am discutat și cu conducerea și cu membri comisiei economico – financiare, o să ajungem să nu mai avem sume de împărțit pentru alte destinații, deoarece un procent din ce în ce mai mare este destinat în acest scop. Aici pot fi argumente pro și contra, dar vă spun că va fi din nou un buget auster și vor fi foarte multe discuții referitoare la cum vor putea fi stoarse sume pentru alte destinații decât acestea și mă refer la sumele pentru sănătate, cultură și sport. Pentru învățământul special se acordă  4.335.milioanei, vorbim numai de salarii, pentru finanțarea unităților de sănătate se alocă numai 1 milion de lei, ceea ce este echivalentul a 10 miliarde, ceea ce consider că este foarte puțin și aș mai aminti o singură cifră pentru echilibrarea bugetelor locale se asigură suma de 37 milioane RON. Au mai fost niște discuții privind alocarea sumelor defalcate din TVA  pentru diferite destinații, dar se pare că executivul a opinat pentru defalcarea acestor sume pe comune, în ceea ce privește cele 15% în cadrul discuțiilor care vor avea loc și în lunile ianuarie și februarie.

        Dl vicepreședinte Frătean: O simplă completare și anume faptul că la nivelul întregului județ, de fapt bugetul județului crește cu 140 miliarde față de 2005, cu alte cuvinte multe localități din județ vor avea un buget mai bun, însă Consiliul Județean are un buget cu 50 miliarde mai mic.

        Dl consilier Pokorny: Referitor la cele expuse mai înainte de domnul președinte privind asistența socială, oarecum am primit sugestia de a veni în fața dvs cu o propunere pentru a stăvili oarecum aceste cheltuieli care duc la oprirea investițiilor și progresului. Uitându-mă la anexa 2/35, iată că s-a înființat complexul de servicii comunitare pentru copii cu handicap la Sighișoara. Acești copii au fost duși, în număr de 50, de la Brâncovenești la Sighișoara, imediat s-au mărit cheltuielile Consiliului Județean cu 11 miliarde. Este un sistem construit cu 35 instituții pentru copii, din care fac parte  și casele așa numite „PIN” cumpărate la prețuri exorbitante, a căror copii, cum au împlinit 18 ani, ne-au sunat ca un număr de 10 copii să îi primim înapoi la Brâncovenești. În Franța se construiește camera handicapatului neuropsihic cu toate dotările electronice, ceea ce este o greșeală, am spus-o și la Strassbourg, vă spun și dvs, un handicapat psihic nu suportă singurătatea. Nu își aduce pozele să se uite la ele ca un bătrân care stă la azil. Sunt tendințe de suicid, halucinații, boala spitalizării care contravin acestei idei. În Germania, bolnavul psihic, când are o criză este transportat într-un spital de neuropsihiatrie, după care este trimis acasă. Acest tratament durează 3 zile sau 3 săptămâni după care iar face plimbarea, acest lucru nu face bine acestor bolnavi. Acestea sunt doar 2 exemple din greșelile care se fac în Uniunea Europeană și care contravin practicii și experienței noastre de 15 ani. Privind aspectul financiar, în Polonia, datorită negocierilor nefavorabile făcute de către delegația lor la Bruxelles, este pe cale să se prăbușească sistemul lor. La fel și în Ungaria 3 luni de zile în căminele de bătrâni, personalul nu a primit salariu. În aceste condiții, noi am câștigat 5 proiecte PHARE pentru a dezvolta sistemul, însă nu este un sac fără fund și totul trebuie adaptat. Ce se întâmplă? La intervenția noastră și cu sprijinul conducerii Consiliului Județean, mai puțin Reghinul au cumpărat teren pentru aceste instituții. Ca să aflăm că ele vor funcționa, când vor fi terminate, ca instituții de sine-stătătoare, cu directori noi, cu administrație nouă, care va umfla bugetul. Propunerea mea este ca să punem stavilă, să nu facem aceste cheltuieli, să fie o secție, nu instituție separată care va mări cheltuielile de la buget cu cel puțin 50 miliarde dacă nu mai mult, după ce va înceta finanțarea de la PHARE. Numai la Sighișoara se consumă 11, 5 miliarde cu aceleași servicii, cu același material, ca Brâncovenești-ul, iar noi consumăm cu 15 miliarde mai puțin pentru același număr de bolnavi. Eu nu înțeleg de ce trebuie înființate aceste instituții de sine-stătătoare, dacă ar putea fi foarte bine conduse de același personal administrativ și chiar cu personalul de specialitate. Este o sugestie la care trebuie să ne gândim.

        Ca un om care cunosc problemele bugetare, mă lupt cu ele de 15 ani, cunosc volumul de muncă care se află în spatele acestui proiect de buget și doresc să îi felicit sincer pe cei care lucrează în compartimentul respectiv din cadrul Consiliului Județean.

        D-na președinte Lokodi: Într-adevăr problema pe care ați ridicat-o este o problemă care nu numai că merită, dar necesită o mai mare atenție din partea noastră, în momentul de față nu cred că există în țară un județ care să aibă din bugetul propriu alocat 48% pentru probleme sociale, cel puțin la începutul lunii, cu ocazia întâlnirii tuturor președinților la București, la nivelul Uniunii, am întrebat pe colegii mei și fiecare s-a mirat de povara care atârnă pe umerii Consiliului Județean. Eu cred că intenția celor care au gândit acest lucru, a fost bună, dar a devenit un polip cu mii de tentacule care începe să ne sufoce. Nu se poate ca noi, din bugetul nostru, să trebuiască să alocăm 20% pentru cele 10 instituții culturale, iar 48% pentru probleme sociale, atunci cum mai putem vorbi de o strategie de dezvoltare economică a județului, de reabilitare a infrastructurii, de proiecte noi și de alte dezvoltări. Va trebui și la mediu să facem de sute de miliarde investiții, de unde vom lua banii? Trebuie să regândim și să vedem ce mai putem salva în acest moment, pentru că anul viitor sau peste doi ani, putem să alocăm bugetul Consiliului Județean așa cum vine, pentru probleme sociale, iar noi să ne retragem acasă, dacă continuăm așa. Împreună cu conducerea D.G.A.S.P.C trebuie să găsim niște metode, niște proiecte, să vă orientați și dvs spre alte surse, dacă doriți să continuați în acest mod, în această structură, sau să vedem, conform legii, cum ne putem reorganiza, pentru că Consiliul Județean nu va putea să asigure în continuare toate fondurile pe care le impune această strategie, pentru că nu o să avem de unde.

        Dl consilier Suciu: Aș veni cu două propuneri: acei colegi din comisia economico-financiară, care au posibilitatea să participe, împreună cu executivul la elaborarea proiectelor de buget, în faza în care ele nu au ajuns încă să fie bătute la mașină, așa cum făceam mai demult, să ne implicăm mai mult și dacă se poate pe baza programelor de dezvoltare a județului pentru anul următor și perioada următoare. În luna noiembrie, dezbăteam de obicei programele de dezvoltare ale județului, care erau foarte bine nominalizate, din care făceam bugetul, așa cum prevede de fapt legea, că se fundamentează pe programe și a doua problemă care am ridicat-o comisiei, să ne întrunim luna viitoare să discutăm despre stilul de muncă al comisiei pentru a elabora cât mai multe proiecte de hotărâri, prin care să întărim rolul comisiei financiare prin analize privind modul de folosire al sumelor pe care le aprobăm. Am analizat acest punct în două ședințe, prima generată de faptul că o parte din consilieri cunoșteau, în linii mari, problema bugetului, iar ceilalți erau la prima vedere a materialului și din cauza aceasta au fost unele dispute. În schimb, ieri, s-a venit cu o propunere mult mai bună și mai cumpătată, ca să aprobăm cei 85% care prin legea bugetului, oricum îi distribuim la consiliile locale, iar cei 15 % care să asigure funcționarea, să reluăm în luna ianuarie și astfel am avea posibilitatea care cât poate să contribuie să facem un proiect de buget cât mai aproape de realitate și  nu ar mai fi probleme.

        D-na președinte Lokodi: Mă gândesc, domnule consilier, că era de așteptat, pentru că dvs ați propus următorul mod de lucru: prima dată, întotdeauna , înainte de a se întâlni pe comisii de specialitate, să se întâlnească un anumit grup de consilieri și să pregătim materialele și atunci e normal ca o parte din consilieri să cunoască deja materialul, dacă dvs spuneți că este un mod greșit, atunci rămânem pe felul în care am lucrat și până acum, dar nicicum nu văd cum am putea îmbunătăți munca noastră, dacă dvs susțineți că unii s-au supărat pentru că alții știau despre ce este vorba. Normal că cel care e lider de grup, iar la comisia de buget aceasta înseamnă, cred, 4 oameni, atunci vedeți din 10 aproape jumătate cunosc tema, deci nu vreau să discutăm în polemică, dar să ne gândim ce să facem pentru ca nimeni să nu se supere.

        Dl consilier Benedek: Eu cred că stilul de lucru trebuie să fie următorul: bugetul se fundamentează, se discută, diferite grupuri, dacă vreți, apoi toată lumea, apoi începe să se coaguleze, intră în comisia de buget, comisia de buget hotărăște ce susține și atunci d-na președinte și executivul are obligația să pună în practică ceea ce s-a discutat.

        Ca elaborator a două proiecte PHARE, ca director și administrator a mai multor instituții de stat cred că am o oarecare competență să vă propun o strategie de sănătate, care din păcate, chiar și azi s-a amintit, că va beneficia de o sumă infimă de doar 10 miliarde lei vechi. Cu 10 miliarde este foarte puțin, când știm că numai în Tîrgu Mureș este nevoie de 140 miliarde, mergeți și vedeți la Reghin, Luduș, Târnăveni spitalele se dărâmă, când vorbim de protecția copilului (și vă spun sincer că mă bucur că nu sunt femeie, pentru că nu m-aș duce în nici o secție de obstetric㠖 ginecologie, în afară de cea a spitalului Județean, pentru că astfel de condiții oferim), vă rog să nu râdeți, este inuman, insuportabil.

        Revin însă la altceva, ceva ce vreau să vă propun și vă rog să mă susțineți. Este vorba despre acele unități medico – sociale, cum s-au născut ele? Noi, cei care am fost la guvernare, am propus centre de sănătate în toate județele, pentru că ne-am trezit că în teritoriu, la ora 14 (cel târziu), dar vinerea la orele 11, de obicei, medicii au plecat acasă și luni dimineața la ora 11, mari teritorii au rămas fără asistență medicală, pentru că nu sunt plătiți. Aceste centre au fost gândite a fi asociate cu centre socio – medicale, de ce? Pentru că dacă intră într-un centru de asistență medicală de urgență, atunci înseamnă că există o linie de gardă, înseamnă că este un om competent care va putea analiza dacă să trimită mai departe cazul dacă există numai centrul socio – medical, este o finanțare mult inferioară, eventual suni la sonerie și iese portarul, care mai caută pe cineva și se pierd minute prețioase când vorbim de salvarea unei vieți omenești. Atunci aceste centre trebuiai să preia aceste încărcări ale clinicilor universitare și a spitalelor teritoriale, unde poate fi asistat un om bolnav care are nevoie de asistență și care din când în când, să fie consultat de un medic. Acestea sunt centrele socio – medicale. Atunci când am plecat de la putere se făcuse doar centrul socio – medical, centrul de sănătate a rămas în aer. Deda, Iernut au fost închise spitalele, clădiri mari și frumoase au fost transformate în centru socio – medical, în loc să fie centru de asistență, de primire urgențe, pe lângă centru social, pentru că avea încăperi suficiente. Totuși localnicii ieșind la propunerea celor care conduc, au zis sa facă 3 centre socio - medicale, care s-au și înființat. Prin înființarea lor, legea prevede că prin acest capitol (repartizarea sumelor TVA si cotelor pentru echilibrarea bugetelor locale pentru anul 2005) și există și am studiat și am venit la ședințe și se zice că este la Miercurea Niraj tot așa ceva și la Măgherani și ar trebui dați ceva bani. De ce? Pentru că aceste centre medicale și socio –medicale există. Din octombrie este prezent, este încălzit, este curat, are apă caldă și nu are pe nimeni înăuntru. Dl. vicepreședinte Frătean a zis că aceste comune așteaptă bugetele locale ca pe un cadou înainte de Crăciun. Da primarii de la Miercurea Niraj, Deda, Iernut, Măgherani așteaptă acești bani. Și s-a propus să dăm și eu am fost de bună-credință, am venit, am spus și s-a aprobat, dar apoi am plecat pentru că aveam o intervenție la un bolnav. Mi s-a comunicat că totuși nu se primește. Eu vă rog ca totuși aceste centre să primească banii acum. Iernut: 1,8 miliarde, Deda: 1,5 miliarde, Măgherani:500 milioane și Miercurea Niraj: 1,2 miliarde. Vă rog să susțineți această idee pentru că este  nevoie. Vă rog să acceptați propunerea mea ca amendament și apoi plenul votează, sau nu votează.

        Dl vicepreședinte Groza: Trebuie să vă spun că s-a lucrat sub presiunea timpului. Altădată bugetul era comunicat în 30 noiembrie, iar acum am avut ședința în 16 decembrie. Deci și acesta a fost un motiv. Altfel eu cred că și cei de la serviciul buget-finanțe și toată lumea a fost deschisă la sugestii. În legătură cu bugetul, consider că nu trebuie să ne lamentăm atât de mult, trebuie să vedem în anexa C că avem niște instituții la bugetul consiliului județean, am avut centrul de consultanță agricolă, unde numai în primul semestru am cheltuit 2 miliarde, am avut Aeroportul, unde avem din fonduri speciale 7,6 miliarde, am avut la drumuri, din cauza inundațiilor, acei bani nu există în acest moment, dar evident, prin echilibrări succesive va crește, nici nu se poate pune problema că va fi mai mic. Dacă s-ar analiza anexa C s-ar vedea că diferența nu este atât de mare.

        Dl consilier Balogh: La capitolul de reparații de drumuri, mi se pare suma foarte mică față de rețeaua de 800 km de drumuri a județului Mureș. Știm foarte bine că din aceștia 660 km sunt asfaltați, restul sunt drumuri pietruite și mai avem și drumuri de pământ. Iar noi, în 2007 avem pretenția să aderăm la Uniunea Europeană, dar nu știu dacă în aceste condiții putem promova acele proiecte care sunt și probabil trebuie implementate în turismul rural, în agroturism și în tot ceea ce înseamnă îmbunătățirea vieții în mediul rural. Nu sunt specialist la D.G.A.S.P.C, nici în calculele făcute pentru funcționarea acestor instituții, dar mi se pare, vă rog să nu mă înțelegeți greșit, doresc ca acei copii handicapați să fie îngrijiți în condiții deosebite, suntem în secolul XXI, dar nu sunt de acord ca acest sume, aș avea de pus o întrebare foarte simplă doamnei director de la D.G.A.S.P.C: din aceste 480 miliarde cât anume este fondul de salarizare?

        Dl. director Mezei: Din bugetul total, cheltuielile de personal se ridică la suma de 21 miliarde, propuse de noi, iar după mai multe analize am ajuns la 19 miliarde, adică reprezintă aproape 43%.

        D-na președinte Lokodi: Domnule director, domnul consilier v-a întrebat pe sistem și nu pe direcția dvs. pe sistem. Aici intră asistenții maternali, administratorul casei Pin, tot. Ce înseamnă că la dvs sunt 50 de copii, îngrijiți de 80 de persoane. Deci la dvs e mai bine decât în familie, deci în familie, mama și tata îngrijesc 2 – 3 copii și 1 câștigă bani, iar celălalt, când are timp mai are grijă și de copii, iar la dvs în sistem sunt 80 de persoane care îngrijesc 50 de copii. Noi asta vă întrebăm: care este valoarea totală a cheltuielilor pe sistem și pe D.G.A.S.P.C, nu numai pe copii. Discutăm de 480 miliarde. Deci v-aș ruga să ne spuneți cât este hrana? Eu știu că pe copil este 70.000/zi.

        Dl consilier Balogh: Domnul director, nu doresc să polemizăm. Eu doresc să știu/direcție care este suma pentru fondurile da salarizare, ceea ce include salariu, C.A.S, ș.a.m.d. Deci cât este?

        Dl director Mezei: 42% este.

        Dl consilier Balogh: Vreau să vă spun că în construcții se lucrează cu 22% din fondul de salariu, noi la D.G.A.S.P.C, ne permitem 42% din buget pentru salarii, nu m-ar deranja dacă ar fi 200.000lei/zi/copil indemnizație de hrană, dar nu este permis ca la drumuri să alocăm 100 miliarde și să avem aceeași sumă ca fond de salarii la D.G.A.S.P.C.

        A doua problemă, doresc ca această direcția, în două luni să ne inventarieze acei copii care sunt din alte județe. Vreau să vă spun că la preventoriul T.B.C din Gornești poate 5 copii sunt din județul Mureș, eu pe toți îi duc acasă. Nu este posibil ca din județele limitrofe noi să aducem copii, să aducem handicapați, să aducem nebuni, noi, în județul Mureș am ajuns capitala spitalelor de nebuni, avem 5 sau 6. deci eu vă rog să se facă un inventar serios pentru că este vorba de foarte mulți bani.

        Dl consilier Socotar: exact cum am spus și în comisie, este o problemă de strategie și într-adevăr ar merita o analiză, o discuție la nivelul Consiliului Județean, cum trebuie procedat în această problemă. Strategia națională a Guvernului, așa cum a fost aprobată în 2001, din câte rețin eu, care urmărește îmbunătățirea substanțială a sistemului de asistență socială atât în domeniul copilului cât și în domeniul adulților, iar acel program parcurge anumiți pași și a ajuns într-o fază în care România, la nivelul asistenței sociale pentru copii și mai ales județul Mureș stă bine, sigur că dezvoltarea acestei strategii se vede la nivelul bugetului, pentru că bugetul alocat asistenței sociale este foarte mare. Dl Balogh are dreptate că aproape jumătate din fondurile alocate pentru asistență socială sunt alocate pentru personal, poate că ar fi fost și mai surprins să vadă că la centrul din Sighișoara, din cele 11 miliarde, la care făcea referire domnul Pokorny, fondul de salarii este de aproape 8 miliarde. Nu știu însă dacă domnul consilier Pokorny a și vizitat aceste centre. Eu am fost, am fost și la Sighișoara, am fost și la Perseverența, fiind în colegiul director și am mai vizitat și alte centre. Acești copii, cel puțin cei de care se ocupă centru de la Sighișoara și Centrul Perseverența, sunt cu handicap neuropsihiatric sever, gradul de independență este 0, deci teoretic omul și copilul, toată ziua. Din momentul în care au sosit, la Perseverența, și până seara când pleacă, pentru că sunt în sistem ambulatoriu, este omul și copilul. Pe lângă aceștia trebuie să existe personalul (electrician, bucătar, administrator de centru etc ) atunci normal se ajunge că numărul asistaților este mai mic decât numărul personalului. Nu este altceva de făcut, pentru că eu am cunoscut sistem și în urmă cu 8 ani, copiii erau ținuți ca în niște temnițe și trebuia să ne fie nouă rușine ca să tolerăm ca acești copii să trăiască în astfel de condiții, era reacția socială de așa natură, așa se gândeau că era mai bine pentru România ca acești copii să fie aruncați undeva și să uite de ei. În prezent există centre de îngrijire a copiilor care oferă un nivel de asistență modern cu costurile aferente. Dacă continuăm cu această traiectorie la anul vom avea 50% de alocat asistenței sociale. Poate că și la domnul Pokorny sunt condiții dar vă rog să credeți că cine aude că sunt 300 de bolnavii într-un centru, parcă strâmbă din nas. Referitor la cele spuse de domnul Benedek, e adevărat că a fost o discuție în cadrul comisiei de buget, pe urmă am hotărât să renunțăm la alocarea 15%, pentru că marea majoritate a colegilor nu am reușit să studiem materialul, să ne consultăm cu primarii pe care îi reprezentăm ca să vedem ce trebuie alocat. Pe de altă parte, vreau să spun că cele 4 puncte amintite de domnul Benedek, au fost în final acceptate că vor intra la finanțare. Există această tendință de a aproba acele 4 sume așa cum le-a spus dumnealui.

        D-na președinte Lokodi: Dacă v-ați hotărât cu privire la un principiu și în acest sens ați dat avizul, atunci principiul să rămână principiu.

        Dl consilier Socotar: Eu am vrut doar să subliniez că acele 4 puncte au fost acceptate că vor fi finanțate. Deci lista este incompletă, au fost trecute aceste 4 și restul, pauză.

        D-na președinte Lokodi: Și atunci dacă lista e incompletă, atunci avizul sper că este valabil. Ați dat cumva avizul pe o listă parțială?

        Dl consilier Socotar: Eu, doamna președinte, domnul vicepreședinte Frătean poate confirma, am fost printre cei care am cerut ca această discuție să aibă loc în luna ianuarie.

        D-na președinte Lokodi: pe mine mă încântă faptul că discutăm de problemele legate de buget și efectiv și iată că fiecare dintre dvs se apropie de acest subiect, nu este vorba de reproșuri, eu zic că a început deja o analiză sănătoasă, când ne uităm cât cheltuim pe salariu, cât cheltuim pe copil, cât cheltuim pe asistență, poate județul acesta să aloce aceste fonduri, oare toți asistații, inclusiv persoanele asistate sunt din județul Mureș? Trebuie asistate numai persoanele din județul Mureș? Pot fi reduse cheltuielile? Cum? Deci mă bucur că ne preocupă aceste lucruri și cineva a făcut o propunere ca în luna ianuarie chiar să facem un inventar să vedem în fiecare spital, în fiecare casă câți copii avem, de exemplu alte județe practică foarte frumos un alt mod de protecție a copilului, adică a acelor mame care acasă la domiciliu îngrijesc 2 sau 3 copii, poate este mai economic pentru că nu e totuna să cheltui pentru o casă întreagă sau să dai în plasament familial acel copil. Putem analiza pentru că ne interesează bugetul, pentru că nu e totuna să dai 95 miliarde pentru drumuri și 436 miliarde pentru protecția copilului, nu e vorba că acei copii nu merită, dar întrebarea este dacă nu putem găsi o altă modalitate?

        Dl consilier Lădariu: Vreau să asigur pe șefii instituțiilor de cultură prezenți aici, că atât eu cât și membri comisiei de cultură vom face în așa fel încât ceea ce se promite să se dea. De noi depinde dacă cultura va rămâne o Cenușăreasă, de noi depinde dacă peste un an sau doi vom fi puși să arătăm cu degetul unii spre alții că nu am făcut suficient pentru cultură, pentru toate instituțiile. Voi face în așa fel încât să nu îmi roșească obrazul atunci când voi fi pus în fața celor care răspund de cultura județului Mureș.

        Data trecută eu am făcut o propunere iar dvs ați votat-o ca intervențiile noastre ca intervențiile noastre să nu depășească 3 minute, nu fac nici o trimitere, o spun cu tot respectul față de toți colegii, dar este un vot al nostru și cred că trebuie să îl respectăm.

        D-na președinte Lokodi: Aveți dreptate, vom aduce aici o sonerie mică și cum trec cele 3 minute sunăm, dar a fost oricum azi important ca fiecare să își poată dezvolta punctul de vedere, fiind vorba de buget.

        Dl consilier Radu: Problema bugetului este foarte importantă. Analizând sursa de venituri și în special cota defalcată din impozitul pe venit și prevederile bugetului de stat, care sunt principalele surse, reiese că aceste surse au o creștere nesemnificativă față de anul trecut, o creștere foarte mică în raport cu inflația. Va trebui cei care conduc efectiv această economie să aibă grijă ca inflația să fie de cel puțin 8 % ș atunci vom avea la Consiliul Județean un buget așa cum trebuie să avem. Dacă ne uităm și la lista de investiții, 42 de miliarde este ceva nesemnificativ, nu avem o creștere la investiții, nu vom avea nici în 2006 o rețea de drumuri comunale  și județene, ceea ce trebuie să avem, nu vom avea o rețea de dezvoltare a canalizării în localitățile noastre, datorită lipsei de surse financiare. În ce privește protecția copilului eu cred că ar trebui să ne uităm la numărul de asistați din județ, să fie mai mic. Eu doresc ca bugetul pe 2006 să aibă rectificări pozitive masive, pentru că atunci vom putea rezolva problemele la D.G.A.S.P.C. .

        Dl. consilier Chiorean: Este firesc ca pe măsura fondurilor care se alocă să se îmbunătățească și serviciile și asta ca o răsplată pentru contribuabili. Noi trebuie să dăm dovadă de principialitate atunci când alocăm acești bani, să stabilim prioritățile pentru ca să asigurăm o dezvoltare armonioasă a tuturor localităților. Problema care este și pe care o constatăm este că banii repartizați nu sunt eficient utilizați, că atât cei care angajează lucrări, cât și cel care execută aceste lucrări nu pun mare preț pe calitate, iar atunci când se face recepția lucrărilor, se mușamalizează pentru a nu fi verificat cum trebuie totul. Nu este o noutate, în multe locuri starea drumului este necorespunzătoare, acostamentele și șanțurile la fel, fără să mai vorbim de gunoaiele care tronează pe marginea lor, la lizierele unor păduri, nimeni nu vede, nimeni nu se sesizează, dar vrem să intrăm în Europa. În opinia mea nu ajunge doar să fie  bani ci trebuie să știm și să îi gospodărim. O altă problemă discutată, este aceea că foarte multe ONG-uri vin și se adresează Consiliului Județean cu cereri de fonduri. În special cei care se ocupă cu probleme umanitare sau care ființează pe lângă așezămitele bisericești.

        Dl consilier Mora: Stimați colegi, bugetul pe 2006 este ca și cum nu ar fi pentru că dacă tăiem ceea ce merge la D.G.A.S.P.C. , dacă tăiem ce merge la instituțiile de cultură și la școli rămânem cu nimic. Vreau să vă spun că sunt societăți private care depășesc cu totul bugetul pe care îl avem, inclusiv sumele provenite din sume defalcate. În același timp vreau să spun că în momentul în care faci un buget, discuți. Prescurtarea BVC provin de la buget de venituri și cheltuieli și în momentul în care vorbim de buget, vorbim în primul rând de venituri și abia după aceea discutăm de cheltuieli. Citind structura pe care ați prezentat-o văd venituri de 102 milioane RON, văd că sunt venituri bugetare de 97 milioane RON și extrabugetare de 5 milioane, dacă ne uităm la sumele defalcate sunt 621.000 RON, venituri ale instituțiilor de cultură, 555.000 de la aeroport și 4 milioane din fondul de rulment. Suma acestor venituri proprii este 5% din bugetul Consiliului Județean. Din păcate este zona asupra căreia noi nu ne-am concentrat deloc, pentru că dacă dispunem de celelalte sume, sume defalcate din TVA și din impozit pe profit, sunt sume care trec pe la noi vin și pleacă spre alte instituții, cu alte cuvinte noi putem eventual mișca unele sume între primării și instituții, dar în principiu ele vin și trec prin noi. Întrebarea mea este următoarea: unde sunt veniturile de la SC SURM SA, unde sunt veniturile de la Parcul Industrial, unde sunt veniturile de la gestionarea patrimoniului propriu, unde sunt  veniturile din activitățile noastre unde suntem acționari și unde suntem cot㠖 parte participantă la aceste societăți. Nu întreb în sensul că aș lua pe cineva la rost, să nu se înțeleagă greșit. O întreb printr-o idee retorică prin care, haideți să ne gândim puțin la aceste lucruri prin care să încercăm să maximizăm veniturile și nu să împărțim nimicul pe care îl avem.

        D-na președinte Lokodi: Sper că vă gândiți la un buget sănătos în care S.U.R.M-ul nu are 20 de miliarde pierdere, drumurile și podurile, iarăși cu pierdere, Parcul Industrial care nu are cum să aibă venituri, groapa ecologică nefinalizată, investitorul nu investește. Singura care aduce ceva venituri proprii este cultura.

        Dl consilier Mora: până una – alta sunt societățile noastre și nu depinde de alții cum le-au gestionat. Depinde tot de noi, de cei pe care i-am pus în fruntea acestor societăți și de ce nu i-am verificat săptămânal, sau lunar, sau o dată pe trimestru, ca să facă profit, așa cum se întâmplă în alte părți.

        D-na președinte Lokodi: Acum suntem la momentul discursului politic, sau dezbatem în mod real bugetul? De câte ori am  dezbătut problema fiecărei societăți, mergem la societăți, încercăm reorganizarea, ne preocupă ce să facem, vreți să spuneți că executivul nu s-a ocupat de aceste lucruri? Întrebarea este politică, domnule Mora, acum haideți să analizăm bugetul în mod concret.

        Dl consilier Mora: În nici un caz nu este o întrebare politică și doar atât am vrut să spun că acele 5 procente care sunt din venituri proprii ar trebui să fie mai mari.

        D-na președinte Lokodi: Deocamdată ATOP-ul dorește să primească bani, și nu puțini, din bugetul Consiliului Județean.

        Dl consilier Mora: Nu am ajuns la ATOP încă, nici nu am zis nimic despre el, doamna președinte…Din păcate se înțelege greșit de către executiv faptul că unii consilieri ridică probleme și se intră pe polemică. Deci dacă cei care suntem consilieri nu suntem zi de zi printre hârtiile executivului, dacă avem și alte preocupări în viața de zi cu zi, asta nu înseamnă că nu vrem să meargă bine Consiliului  Județean, să nu se înțeleagă greșit că noi vrem să atragem atenția pe anumite puncte, nu în nume personal cuiva ci în ideea de a ne concentra pe anumite lucruri pe care le putem controla. Nu putem controla alte lucruri, dar acestea le putem controla și sunt în mâna noastră, prin management. Nu vreau să fac reproșuri nimănui, să nu mă înțelegeți greșit .

        D-na președinte Lokodi: Nici dvs să nu înțelegeți că facem polemică, dar am avut impresia că are un alt iz întrebarea dvs, la care știm cu toții răspunsul.

        Dl consilier Mora: Nu a avut. Dacă tot ați amintit de A.T.O.P, acest subiect a generat foarte multe discuții în ultima perioadă, din păcate discuțiile sunt generate de faptul că A.T.O.P nu este încă o instituție de sine stătătoare și prin faptul că nu se înțelege foarte clar rolul A.T.O.P-ului. Ca să nu mă întind foarte mult cu a explica ce înseamnă A.T.O.P., vreau să subliniez că rolul A.T.O.P-ului este primordial în ce privește o societate modernă. A.T.O.P funcționează de foarte multă vreme în Europa, în Anglia funcționează de 35 de ani, nu vreau să vă spun cu ce sume funcționează, pentru că tot bugetul Consiliului Județean nu se ridică la acest nivel. Vreau să vă spun că prin această activitate Consiliul Județean ar putea fi mult mai bine reprezentat pentru că este vocea comunității în raport cu aceste instituții. În momentul în care discutăm de această reprezentare a acestei instituții și în momentul în care discutăm de o reprezentare a comunității și în momentul în care cerem reformă în mod real, atunci trebuie să arătăm și biciul dar și zăhărelul, iar în acest sens era vorba de sprijinirea cu niște autoturisme pentru autoritatea publică din județ, era vorba de 14 autoturisme. Ziceam de acea punte între comunitate și instituția publică, trebuie să îi sprijinim că doar așa putem să cerem altor instituții să facă reformă în mod real, eu de asta am zis să le arătăm acel zăhărel, pe care îl constituie acum mașinile, pe care, dacă nu sunt folosite pentru ceea ce au fost date, să poată fi luate înapoi. Eu de asta am militat pentru sistem în leasing, pentru că nu este un sistem prin care este în proprietatea lor, nu este un transfer de bani, să se vadă cu banii în mână și să îi folosească la altceva. Dacă e sistem leasing și ei prin contract nu își folosesc mașinile pentru scopul în care au fost cumpărate, le luăm înapoi a doua zi sau a treia zi, de aceea am militat pentru acest sistem.

        În altă ordine de idei vreau să vă spun că am vrut să văd cu ochii mei dotările care există în teritoriu și l-am străbătut pe cheltuiala proprie, pentru că nu am crezut ce mi s-a spus că avem mașini așa de stricate, am mers la fața locului să văd exact cu ce probleme se confruntă fiecare. Vreau să vă spun că există probleme simple de comunicare, care nu există. Nimeni nu i-a așezat pe acești oameni la masă,  pe primar, cu poliția și cu tot ceea ce reprezintă ordinea publică în multe localități. Am văzut suma care este prevăzută pentru 2006, este o sumă care s-a modificat de la suma inițială pe care am discutat-o noi în ședința de comisie, a ajuns la 880.000 lei noi. Știu care este bugetul pe 2006, știu care sunt resursele, este o sumă foarte mică, dar mergând pe ideea de leasing cred că am putea acoperi această valoare și am asigura acest necesar minim pentru localități. Totodată aș vrea ca pe acțiunile pe 2006 să ne susțineți în acțiunea de prevenire a opiniei publice și a cetățenilor privind diferite activități de criminalitate, tâlhărie.

        Dl consilier Ban: Eu aș aborda problema bugetului dintr-o altă perspectivă. În discuțiile pe care le-am avut cu diferiți colegi am ajuns la concluzia că ar fi bine dacă am avea o discuție cu aleșii noștri care reprezintă județul Mureș în Senat și Parlament.  Eu consider că atunci când bugetul este atât de auster am putea rotunji aceste sume dacă fiecare dintre noi am apela la aleșii pe care îi cunoaștem și i-am ruga să susțină proiectele pe care Consiliul Județean le înaintează în decursul anului la diferite compartimente. Eu consider că atunci dacă ei susțin foarte eficient aceste proiecte, o să ajungă mai bine acești bani și la drumuri și în alte domenii.

        D-na președinte Lokodi: Această idee este chiar foarte bună, cred că în luna ianuarie ar trebui să avem o analiză și nu numai o analiză pe proiecte, ci o analiză pe contribuția fiecăruia, care a contribuit la diferite proiecte din județ. Ceea ce constatăm noi, din partea executivului, este un lucru real, pe mine mă surprind uneori declarațiile pe care le citesc în presă, se scrie acolo că cineva aduce sume importante în județ, iar eu știu în mod cert că o cu totul altă persoană a contribuit la aducerea acelor bani în județ, cum ar fi pentru energia termică, atunci când am primit un telefon ca să pregătim un proiect de Hotărâre de Guvern de la Ministerul Lucrărilor Publice, am dat telefon, pentru că nu eram acasă, domnului Bartha să ia legătura cu doamna Bauer și să pregătească pe a doua zi proiectul de hotărâre, două persoane (respectiv subsemnata și prefectul), conform legii am semnat acel proiect, a fost imediat transmis prin fax acelor persoane care s-au luptat în Guvern pentru obținerea a 15 miliarde lei și în presă apare un alt comunicat. Deci adevărul este că această sumă a fost adusă în județ de domnul ministru Borbely Laszlo și dumnealui ne-a atenționat că sunt fonduri și să ne grăbim să mai acoperim din acele diferențe care s-au acumulat de-a lungul anilor și ENERGOMUR-ul nu mai poate funcționa în continuare din cauza acestor sume care trebuiau alocate din bugetul central. Doar atât  doresc să recunoaștem când cineva contribuie la ceva.

        D-na consilier Iacob: Eu mă voi încadra într-un minut. Vreau să spun că de la comisia noastră (comisia culturală) a pornit inițiativa de a pleca pe teren, de a vizita centrele de asistență socială, ne-au surprins și pe noi desele și densele solicitări și vrem la fața locului să vedem. Vom veni apoi în fața dvs și vă vom da informații certe ca să nu mai fie discuții.

        Dl consilier Giurgea: Problema este foarte gravă și importantă, vă rog să observați că unii colegi consilieri, de azi și de ieri, vorbesc într-un fel, iar alții au altă cerință și alt moment de așteptare. Diferența este foarte clară între cei care au condus o afacere și știu că niciodată nu au bani în cont, dacă nu fac ei acei bani, și cealaltă categorie, care primește bani în cont (nemuncind pentru ei) și apoi să trebuiască să îi cheltuie. Eu consider că managementul este foarte defectuos în multe din instituțiile subordonate Consiliului Județean  și vă obligă pe dvs, executivul, care răspundeți, vă obligă să aveți și dvs un management defectuos. Și atunci ce trebuie făcut? Noi am discutat ca toate unitățile subordonate și toți banii care vin pe buget  să fie dați cu chibzuință. Cel care dă banii, totdeauna cere dări de seama: verific cum s-au cheltuit. Sunt proiecte? Puține. Sunt implicări din partea managerilor? Nicidecum. Nu există contracte de management. Orice contract de management are criterii de performanță , de cotă de participare la profit dar și la pierderi. Vreau să vă spun  că dacă mergem așa cu bugetul, în foarte scurt timp, mai repede de terminarea mandatului nostru, Consiliul Județean se va numi Direcția de Asistență Socială și Protecția Drepturilor Copilului, pentru că tot bugetul pleacă acolo. Noi suntem oameni aleși, am fost aleși de populația județului, de cei care stau la țară și de cei care stau la oraș, deopotrivă. Cele mai multe și mai grave probleme sunt la țară. Ce am făcut noi pentru acești oameni?

        Aș vrea să nu fiu înțeles greșit de nici unul dintre cei din sală, dar aș vrea ca din ianuarie să începem o analiză corectă pe fiecare subunitate. Stimați colegi directori, pregătiți-vă! Vom face ceea ce trebuie, iar cei care nu sunteți competenți să conduceți aceste unități, vă rog să vă gândiți că anul următor va fi ultimul an de management pentru dvs.

        D-l vicepreședinte Frătean: Constat o apropiere serioasă și profesionistă de problemele reale pe care le are funcționarea Consiliului Județean. Mi-aș dori ca toate lucrurile bune pe care le-am spus să se și întâmple, dar aș vrea să mai spun ceva înainte de a trece la vot. Vă rog să constatați că și în bugetul lui 2005 și 2006, capacitatea noastră de îndatorare este practic neafectată. Datorită acestui aspect care ține de dorința de a putea co-finanța proiecte serioase, am reușit să luăm acel credit de 160 miliarde care la anul se va derula pentru drumuri.

        D-na președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre propus de executiv, nu cuprinde amendamentul făcut de domnul consilier Benedek. Domnul consilier cere să modificăm art.18 și din cota defalcată din impozit pe venit  de 15%  să scoată o sumă, nu știm care pentru că de la două unități socio – medicale nu avem încă un buget, iar centrul de la Măgherani nu îndeplinește condițiile cerute de lege. Am cerut dlui consilier să renunțe azi la această idee, să lăsăm pe ianuarie sau februarie, ca aceste instituții să intre în legalitate și atunci, în mod normal, trebuie să asigurăm o parte din buget. Insistența dlui Benedek este de a intra azi în discuție această problemă și atunci o să vă rog să precizați suma care trebuie.

        Dl consilier Benedek: Având în vedere că este proiect PHARE, avem ședința constituită și mâine, poimâine, când au bugetul, se va discuta cu primarii. Această sumă nu ajunge, suma cerută și cea cu care vor ființa este de 2, 8 miliarde la Miercurea Niraj, sumă cerută de primar,  și de 2 miliarde la Măgherani. De aceea am cerut pentru Miercurea Niraj 1,2 miliarde pentru ca să stimulăm și localnicii….

        D-na președinte Lokodi: Unde este materialul scris?

        Dl consilier Benedek: Materialul scris îl aveți depus demult, doamna președinte, sub formă de proiect. La Miercurea Niraj este totul pregătit, este încălzit, este curat, este apă dar nu este nimeni, sunt încăperi goale. Pentru așa ceva eu cer atunci pentru Deda – 1,5 miliarde, Iernut – 1,8 miliarde, Miercurea Niraj – 1,2 miliarde și 500 milioane pentru Măgherani și nu uitați Ideciu.

        D-na președinte Lokodi: Și iată cum din 15 miliarde domnul consilier a reușit deja să împartă 5. Domnilor e vorba de un proiect de hotărâre, a fost discutat în comisia de buget-finanțe, aceasta a avizat favorabil fără obiecțiuni propunerea executivului și executivul a propus ca la art.18 aceste sume să fie prevăzute dar să se discute împărțirea sumelor rezultate într-o ședință din ianuarie sau februarie când vom avea proiectele și vom fi în legalitate.

        Art.1 Se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 2 abțineri (Tatar, Venczi), 1 nu a votat (Szalkay).

        Art.2 Se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 2  nu au votat (Szalkay, Venczi).

         Art.3 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.4 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.5 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.6 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.7 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.8 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.9 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.10 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.11 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.12 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.13 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.14 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.15 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

        Art.16 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.17 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.18 (în forma propusă de domnul consilier) Se aprobă cu 22 voturi „pentru”, 7 „împotriva” (Lokodi, Frătean, Groza, Boloș, Lazăr, Mora, Popa), 5 abțineri (ban, Diaconescu, Pokorny, Kardos, Veress), 1 nu a votat (Venczi).

         Art.19 Se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 1 abținere (Pokorny),  1 nu a votat (Venczi).

         Art.20 Se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

         Art.21 Se aprobă cu 31 voturi „pentru”,  4 nu au votat (Venczi, Suciu, Amza, Benedek).

         Art.22 Se aprobă cu 33 voturi „pentru”, 1 abținere (Pokorny),  1 nu a votat (Venczi).

         Art.23 Se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 1 abținere (Pokorny),  2 nu au votat (Lokodi, Venczi).

         Art.24 Se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 1 abținere (Pokorny),  2 nu au votat (Lokodi, Venczi).

         În întregime hotărârea se aprobă cu 34 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Venczi).

 

3.Proiect de hotărâre privind aprobarea Convenției de colaborare cu Fundația HOLT ROMANIA     

 

D-na președinte Lokodi: Întreb dacă este cineva prezent în sală din

partea acestei Fundații, v-aș ruga să ne informați dacă până în prezent ați avut vreun proiect împreună cu D.G.A.S.P.C și ce alte rezerve bugetare aveți asigurate pentru această activitate a dvs.

        D-na de la Fundație: Organizația noastră este în județul Mureș din 1997. În fiecare an am încheiat convenții de colaborare cu D.G.A.S.P.C, dar nu am solicitat niciodată sprijin financiar. Toate acțiunile pe care le-am desfășurat au fost cu susținere în totalitate din partea organizației noastre, atât ca resurse umane cât și ca resurse financiare. În acest moment solicităm acest ajutor pentru că nevoile locale au crescut și pentru că standardele impuse de Guvern au crescut și de aceea posibilitățile noastre bugetare nu reușesc să mai acopere acest lucru. Pe lângă bugetul pentru acest proiect, unde contribuția noastră se ridică la aproximativ 1, 5 miliarde, noi mai dispunem de încă un miliard care se îndreaptă spre comunitățile locale.

        D-na președinte Lokodi: Câți copii aveți în îngrijire? De unde provin acești copii? De ce v-ați gândit la Consiliul Județean Mureș și nu la Consiliul Municipal Tîrgu Mureș?

        D-na de la fundație: Avem 14 copii în sistemul de îngrijire și am solicita acest sprijin pentru că noi avem o colaborare directă cu D.G.A.S.P.C și toate cazurile noastre sunt preluate din sistemul D.G.A.S.P.C, sunt copii proveniți din centrele de plasament de la Luduș și Sighișoara și majoritatea acestor copii se află în Sighișoara.

        D-na președinte Lokodi: Dvs. funcționați ca un serviciu de zi?

        D-na de la fundație: Nu, acești copii sunt rezidenți ai acestor centre, sunt permanent acolo. Nu numai pe perioada zilei, pentru că sunt copii abandonați și copii orfani.

        D-na președinte Lokodi: Deci aveți 16 copii și de la noi solicitați pentru 11 copii asigurarea hranei + 4 persoane care vor sta în 2 apartamente.

        Da, domnilor consilieri acest proiect a fost avizat fără obiecțiuni de comisia economico – financiară, de comisia juridică, de comisia de servicii și de comisia social-culturală cu mențiunea de a se încadra în sumele prevăzute în buget. Se pune problema dacă ați dori, domnilor, și alte date sau considerați că azi putem aproba această hotărâre sau dacă e necesară o analiză a tuturor proiectelor, informându-vă că în prezent D.G.A.S.P.C are convenții cu aproape 16 ONG-uri, iar pe 2005 a avut tot așa dar în mare parte aceste contracte au expirat și întrebarea mea este dacă s-au reînnoit aceste convenții pentru că în 2005 în septembrie au expirat.

        Dl director Dumbravă: Nu s-au reînnoit.

        D-na președinte Lokodi: Și atunci de ce scrie aici că toate sunt valabile 1 an iar aici scrie ianuarie – septembrie , când expiră.

        Dl director Dumbravă: Aceste convenții nu sunt încheiate pe an calendaristic. Trebuie luate de la caz la caz.

D-na președinte Lokodi: Cel puțin la noi în evidență era altă situație, unele sunt din martie 2004, expiră în martie 2005, deci la noi marea majoritate apar cu termene expirate, eu vă supun atenției dacă aceste convenții nu ar trebui analizate fiecare în parte de acea comisie aleasă de dvs pe probleme sociale și nu știu dacă nu cumva ar trebui analizate toate convențiile.

Dl consilier Lădariu: În afară de abandonul de care ne izbim zilnic, mai trebuie să vorbim și de violență. În acest caz se oferă o soluție, iar obiectivul îl constituie copiii aflați în dificultate. Întotdeauna acolo unde a fost vorba de copii am considerat că trebuie să mă implic nu numai prin funcție ci și sufletește. În această situație, mai avem și o garanție: biserica. Acolo unde biserica își asumă niște răspunderi, avem totuși această garanție. Apoi e vorba de o mână întinsă, acolo unde este o mână întinsă, este și Dumnezeu. Suntem aproape de sărbătorile de iarnă să ne gândim la cei mai necăjiți și eu cred că pot invita pe colegii consilieri să cumpănească bine și să voteze acest punct.

Dl consilier Tatar: Comisia juridică a avizat acest proiect favorabil și suntem pentru. Normal, aveți dreptate cu ceea ce ați zis și dvs referitor la aceste convenții, ele se încheie pe o perioadă de un an și după încheierea acelui an nu se poate finanța. Automat ar trebui prelungite prin hotărâre a Consiliului Județean.

D-na președinte Lokodi: Întrebarea mea era: față de acest proiect de hotărâre și altele care urmează, ar trebui să analizăm toate convențiile care sunt în evidența noastră și care au fost în parte încheiate luna trecută sau în parte unele chiar au expirat, deci să fie analizate de o comisie sau trecem azi la vot? Încheiem convenții și cu aceste 3 instituții și nu mai analizăm nimic și lăsăm să curgă valul convențiilor la nesfârșit? Sau avem o sumă alocată pentru așa ceva, urmează ca cineva în mod decizional să decidă cu privire la câte convenții încheiem, care sunt acele asociații și fundații, sau aici noi suntem puși ca o mașină de vot, votăm absolut toate convențiile? Întrebarea mea așa era pusă, nu în defavoarea cuiva ci în favoarea unui pachet de 16 asociații.

Dl consilier Socotar: Referitor la aceste convenții, D.G.A.S.P.C precum și noi, Consiliul Județean, noi trebuie să apărăm nu interesele fundațiilor sau ale consiliului ci ale asistaților. Trebuie să analizăm ce calitate au avut aceste prestații ale asociațiilor în activitatea lor și dacă acei 14 copii pe care fundația HOLT cu experiența lor de 8 ani, dacă ne-ar costa pe noi, Consiliul Județean, mai mult sau mai puțin, pentru că în stradă oricum nu îi putem arunca.

D-na președinte Lokodi: Și eu mă gândesc că mai avem variante, putem asigura toate fondurile sau putem asigura doar o parte din ele, pentru că aici mai sunt și alții.

Dl consilier Socotar: trebuie analizat, dar trebuie analizat în sensul de a se vedea ce calitate au oferit fundațiile în serviciile lor și dacă această asistență s-ar putea oferi la un preț mai mic. Dacă nu, eu cred că nu se va putea, din moment ce fundațiile au pus ceva pe masă, dincolo de cheltuieli de întreținere, utilități etc. Dar dacă există posibilitatea de a obține asistență la un preț mai mic, trebuie obținută. Oricum e vorba de 14 copii, la care dacă noi revocăm una din acele convenții, copiii trebuie undeva plasați și această cheltuială tot pe noi va cădea.

D-na președinte Lokodi: Suma solicitată de HOLT se ridică la 650 milioane.

Dl consilier Benedek: Din expunerea dvs rezultă o întrebare la care trebuie să dăm răspuns și totodată mi-aș permită să comentez referitor la ceea ce a spus domnul consilier. Nu se poate ca noi să dăm bani la oricine cere, atunci ar trebui să strigăm, veniți că noi vă dăm banii. Deci foarte bine a spus doamna președinte că trebuie găsită o strategie și eu propun ca această strategie, așa cum am discutat cu comisia de buget, care de la 1 ianuarie 2006 să intre în vigoare. Domnul Pokorny a formulat proiect, eu îi zic strategie, cei care se pricep și care doresc să activeze în această idee, vă rog frumos faceți punctajul, baremul, normele, cum se pot accesa acești bani și de acum încolo doar așa să facem. Dar în momentul de față v-aș ruga să nu mai prelungim, a trecut  prin comisia de buget, cultură, juridică ș.a.m.d. și a fost această înțelegere în comisia de buget ca aceste două convenții să le lăsăm să treacă acum și cu asta se opresc asemenea activități fără o strategie bine gândită.

Dl vicepreședinte Groza: Împărtășesc aceeași părere, deci trebuie de la caz la caz văzute, au trecut prin comisie, fundația HOLT vine cu o contribuție, dacă analizăm comparativ o să vedeți că e printre primele locuri, ar trebui să aprobăm în acest moment și analiza ulterioară când vom pune criteriul ca fundațiile să își aducă aportul de 70%, atunci nu știu câte fundații vor face față, acum consider că trebuie să treacă, pentru că într-adevăr ei fac o treabă bună de ani mulți.

D-na președinte Lokodi: Durata convenției este de 12 luni, deci această convenție se va vota pe un an, urmând ca anul viitor la sfârșitul anului să analizăm activitatea și să revedem. Deci, domnule director, înseamnă că toate convențiile dvs au fost încheiate pe un an și eu susțin că sunt cu durată expirată, este reală. Deci trecem la vot

Art.1 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

Art.2 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi).

În întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

 

4. Proiect de hotărâre privind aprobarea Convenției de colaborare pentru înființarea casei de tip familial din comuna Daneș, sat Criș, nr.281

 

D-na președinte Lokodi: V-aș ruga să ne spuneți de când funcționați, câți

copii aveți în întreținerea dvs și de unde asigurați fondurile necesare.

Dl de la Filantropia: Vă pot spune că Asociația Filantropia Ortodoxă

funcționează din 2003, numărul asistaților se ridică la 90, din care 40 sunt rezidenți permanenți, iar 50 sunt la domiciliu. Pentru locația de la Criș Asociația Filantropia vrea să își intensifice aportul pentru rezolvarea situației din sistemul social, respectiv pentru 7 copii, unde contribuția noastră este de 60% din necesar.      

        D-na președinte Lokodi: Dvs, așa cum văd din expunerea de motive, îngrijiți copiii cu cuplu paternal, deci părinți care îngrijesc acești copii deci înseamnă că 3 persoane îngrijesc 7 copii? Dacă se poate ca 3 persoane să îngrijească 7 copii nu înțeleg de ce în altă parte la 50 de copii trebuie 80 de persoane.

        Dl de la Filantropia Ortodoxă: Dacă îmi permiteți, atât cerem din partea Consiliului Județean, deoarece noi mai avem din fonduri proprii salarizată încă o persoană, tot în același scop. Plus coordonatorul de program, care face munca aceasta benevol.

        Dl consilier Lădariu: Într-un fel, aici avem această garanție, inclusiv semnătura dvs și a Înalt Prea -Sfințitului. Apoi, dacă am mers cu primul proiect într-o direcție și acum ne întoarcem împotriva acestui proiect, asta înseamnă discriminare.

        Dl consilier Pokorny: Trebuie să subliniem un lucru de principiu, aici în casa aceasta se lucrează cu copii normali și vă asigur că acel cuplu parental zi și noapte aproape este ocupat, duce o muncă creștinească, plină de abnegație. Pe de altă parte, copiii cu handicap sever, îngrijirea lor, nu se compară cu copiii normali, asta trebuie să fie clar. În ceea ce privește normele europene despre care am vorbit adineauri să le preluăm fără a le filtra prin realitatea țării noastre, este din nou o greșeală, deci trebuie să găsim o cale de mijloc și un echilibru corespunzător.

Art.1 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

Art.2 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

În întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi „pentru” 7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

 

5.Proiect de hotărâre privind aprobarea Convenției de colaborare între Consiliul Județean Mureș – Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului și Institutul Est European de Sănătate a Reproducerii

 

D-na președinte Lokodi: Aici contribuția noastră este mult mai

însemnată, cine este din partea Institutului?

        D-na Cozoș: Institutul a fost înființat în 1996, deja de 5 ani de zile derulăm activități în domeniul violenței în familie, centrul de informare și consiliere funcționează din 2002, iar adăpostul pentru victime care a fost înființat în urma unei colaborări între Institut și Consiliul Județean, din noiembrie a încetat finanțarea pe care am avut-o din partea Ministerului Muncii, numai în anul 2005 până în acest moment au fost asistate 192 de persoane  în centrul de consiliere și au fost adăpostite 42 de persoane din care 21 au fost copii. Pentru toate aceste persoane avem 5 persoane angajate care acordă servicii de consiliere juridică, consiliere psihologică, asistență socială, asistență medicală.

        Dl vicepreședinte Groza: Deci dra. Cozoș a fost destul de modestă, dar Institutul Est European este unul dintre cazurile de bună practică apreciat la nivel de țară. Pe de altă parte, a fost evaluat printre primele 10 din lume. Evident suma este destul de mare la prima vedere 1,4 miliarde, Eu spun că având în vedere că va deveni model și pentru celelalte județe din țară, eu zic să îi ajutăm, pentru că și noi asta dorim, performanță. Or s-a dovedit că acest centru este performant și este apreciat la nivel național. În acest moment consider că ar trebui să îi sprijinim, deși e normal că ar trebui să caute și alte modalități de finanțare, dar acum ei efectiv nu mai au finanțare.

        D-na președinte Lokodi: Întrebarea mea este: aceste femei care sunt agresate, și într-adevăr este o problemă cruntă, mai ales acum în preajma sărbătorilor, nu sunt destul de încăpătoare spațiile dvs, pentru că statisticile arată că în preajma sărbătorilor agresiunea în familie crește, probabil încărcătura de un an acum se dezlănțuie. Deci întrebarea mea este dacă femeile provin de pe întreg teritoriul județului sau mai mult de la municipiu, pentru că atunci o să vă rog frumos să vă gândiți ca pe viitor să accesați fonduri de la municipiu, cu tot respectul, noi avem problemele noastre și am dori ca această colaborare a dvs să nu vină doar către noi ci să meargă și către acele structuri administrative de care vă ocupați.

        Dra Cozoș: Pot să vă spun că 46% din victimele asistate provin din afara municipiului, am încercat și la Consiliul local dar nu am primit nici un răspuns de 3 ani de zile, din păcate. Am încercat să suplinim noi bugetul pe toate activitățile pe care este nevoie, iar contribuția Consiliului Județean este de 48%.

        D-na președinte Lokodi: Aș dori ca presa să rețină că de 3 ani de zile se încearcă să se obțină sprijin pentru 60%, iar municipiul nu contribuie cu nici un leu la această activitate deosebit de importantă.

        Dl consilier Lădariu: Dacă nu mă înșel, este primul proiect de acest fel. Ca om care zilnic întâlnesc acest ghem al nenorocirilor care vin spre redacție, constat cu mare tristețe că pe zi ce trece, cresc victimele și cresc agresorii. Violența este în creștere.

        Art.1 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassyi, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

         Art.2 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

Art.3 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

În întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) , 1 abținere (Frătean).

 

6.Proiect de hotărâre privind aprobarea actului constitutiv și statutului Asociației Județene de Turism Mureș

 

        D-na președinte Lokodi: Acest proiect a fost avizat fără obiecțiuni de comisia economică, comisia juridică, comisia de prestări servicii.

Art.1 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.2 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.3 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

În întregime hotărârea se Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

 

 

 

 

7.Proiect de hotărâre privind  stabilirea tarifelor de bază, lunare, pe mp, la chiriile pentru spațiile cu altă destinație decât locuințe, ce se aplică de către societățile comerciale, regiile autonome și instituțiile publice care administrează imobile ce aparțin domeniului public și privat al județului Mureș

 

D-na președinte Lokodi: Acest proiect  a fost avizat de comisia economico – financiară și de servicii, fără obiecțiuni.

Art.1 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy,, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.2 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.3 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.4 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.5 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

 

Art.6 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.7 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.8 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.9 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

În întregime hotărârea se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

 

 

8.Proiect de hotărâre privind actualizarea Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului și de urbanism

 

D-na președinte Lokodi:a fost avizat de comisia economico – financiară,

comisia de servicii, comisia de urbanism și amenajarea teritoriului.

Art.1 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.2 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.3 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.4 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.5 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.6 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

În întregime hotărârea se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

 

Dl consilier Boloș: Am făcut o observație în comisie ca în cadrul invitaților care participă la aceste ședințe, să fie cuprins și Oficiul Județean de Poștă, având în vedere că suntem poate singura unitate din județ care avem reprezentanți în fiecare localitate. S-a consemnat, dar în proiectul de hotărâre nu apare.

D-na președinte Lokodi: ca invitat, se ține cont de propunerea dvs, aici vorbim despre membri comisiei….aveți dreptate sunt și invitații. Doamna director vă rog să țineți cont de această propunere și să invitați.

 

9.Proiect de hotărâre privind aprobarea Programului de ocupare temporară a forței de muncă din rândul șomerilor, pe anul 2006

 

D-na președinte Lokodi: A fost avizat de comisia social culturală.

Art.1 Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  7 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi) .

Art.2 Se aprobă cu 26 voturi „pentru”,  9 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Amza, Veress) .

Art.3 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Veress) .

În întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Veress) .

 

10.Proiect de hotărâre privind numirea  directorului  Direcției Județene de Pază Mureș

 

        Dl director Nagy Petroniu: Apropierea sărbătorilor de iarnă mi-a adus două motive de bucurie: am luat un examen destul de greu și al doilea, în urma acestui examen voi reuși să mă apropii de elita județului Mureș, de cetățeanul județului reprezentat de Consiliul Județean. Sunt convins că voi contribui la bilanțul pozitiv al Consiliului Județean pe 2006.

        D-na președinte Lokodi: Dacă sunteți amabil să ne spuneți câte ceva despre dvs și cum credeți că acest serviciu de pază, în configurația actuală legislativă, când există poliția comunitară, deci există multe forme civile ale activității de pază, va supraviețui pe piață?

        Dl director Nagy: Provin din sistemul M.A.N. am fost ofițer până în 2003, conform condițiilor stabilite de comisia de examinare am întrunit toate cerințele pentru a participa la examen.

        Dl consilier Amza: Vreau doar să vă urez succes, îi doresc să fie un demn urmaș al domnului Stan și vreau să vă reamintesc că domnul Stan a fost membru A.T.O.P. Deci la prima ședință A.T.O.P trebuie să îi facem înlocuirea.

        Dl consilier Radu: Consider că veți avea multe probleme de rezolvat, și vă doresc mult succes în rezolvarea lor.

        Dl vicepreședinte Groza: Deci îi urez și eu succes și vreau să îi reamintesc că are în subordine 400 de oameni, că grija noastră a fost aceea pentru oameni, să mențină contractele actuale și să caute altele pentru că doar așa se poate autofinanța și menține acel corp valoros de oameni.

Art.1 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy,, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Veress) .

 

Art.2 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Veress) .

Art.3 Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Veress) .

În întregime hotărârea se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 nu au votat (Toșa, Bartha, Giurgea, Kakassy, Lazăr,Țintoșan, Venczi, Veress) .

 

 

DIVERSE:

 

 

        Dl vicepreședinte Frătean: Stimați colegi, înainte de sfârșitul acestei ședințe aș dori să salut cu bucurie faptul că unul dintre colegii noștri la gala „Omul anului” a fost nominalizat și numit cel mai apreciat jurnalist al județului Mureș în 2005, omul care a primit premiul de excelență pentru întreaga activitate literară, domnul consilier Lădariu, îl felicit din partea noastră, a tuturor, cu această ocazie, ne bucurăm că suntem colegi și îi urăm viață lungă, sănătate și mult succes în continuare.

        D-na președinte Lokodi: Așa cum ați solicitat, azi în mapele dvs există un material cu privire la participarea consilierilor județeni la diferite manifestări internaționale. Conform acestui material, veți putea urmări la ce activități au luat parte colegii dvs, localitatea unde a avut loc această manifestare, perioada, participanții, suma avută la dispoziție și după decontare ce sume ați restituit. Așa puteți face un bilanț. Mai este încă o informare cu privire cu activitatea Centrului de Informare Europa, pe care vă rog să o citiți.

        Dl Lădariu: Ne aflăm în această perioadă sub acea îndurătoare lacrimă dumnezeiască, apropierea sărbătorilor. Întrucât ne despart puține zile până  la marea sărbătoare a creștinătății, nașterea fiului Domnului, Isus Cristos, întrucât a mai rămas puțin până vom trece acel prag spre 2006, îngăduiți-ne ca din partea celor 3 consilier PUNR să vă dorim tuturor pace, fericire, belșug de daruri și haruri și împăcare sufletească. La Mulți Ani!

        Dl consilier Szalkay: Cu privire la această participare a consilierilor la deplasări în străinătate, aș avea de semnalat o problemă, așa cum a mai spus domnul Suciu, de nenumărate ori aceste cheltuieli să treacă și prin comisia economico – financiară, ca să vedem pe ce au fost cheltuite aceste sume.

        D-na președinte Lokodi: Domnule consilier, declar că nu doresc și nu o să renunț la drepturile mele de președinte niciodată, până ce legea îmi conferă acest drept.

        Dl consilier Boloș: Nu pot să nu iau cuvântul la acest punct, deoarece o bună parte a activității mele profesionale se referă la relațiile internaționale. Consider că aceste deplasări în străinătate sunt de fapt misiuni și așa trebuie interpretate și am mai făcut această propunere, în sensul că în plenul Consiliului Județean trebuie prezentată o informare despre misiunea în străinătate și felul în care ea a fost îndeplinită. Faptul că un consilier care a avut o deplasare în străinătate face o informare de 3 minute nu mi se pare un abuz și în felul acesta toata lumea știe ce s-a petrecut și care au fost rezultatele. Pe de altă parte consider că alegerea acestor misiuni este o chestiune care cade în sarcina doamnei președinte și dânsa face o comparație între multitudinea de invitații care vin sau multiplele variante, în sensul că alegem domeniile în care dorim să dezvoltăm relații, cu ce comunități, care sunt relațiile tradiționale care trebuie păstrate, pentru că foarte mulți dintre cei care au relații cu străinătatea știu că legăturile directe, legăturile dintre oameni sunt foarte importante. Străinii țin foarte mult la continuitate și țin mult la reciprocitate.

        Dl consilier Suciu: Eu doresc să vă cer în numele comisiei să se prezinte niște situații mai concrete despre ceea ce s-a făcut pentru că comisia noastră este cea care avizează acești bani, am avizat pentru anul în curs peste 3 miliarde de lei și ca orice organ care aprobă niște bani, am vrea să știm și modul în care s-au cheltuit. De asta am spus că până în mandatul celălalt se analizau la propunerea legislativului, plecările în străinătate, se discuta eficiența lor și se stabileau modalitățile de decontare. Nu ne interesează numai banii primiți, cheltuiți și restituiți ci rezultatele în sine care s-au obținut. Trebuie prezentate toate plecările în străinătate. Noi am cerut ca să revină la comisia noastră modul în care s-au cheltuit banii pe care noi i-am avizat. Normal aveți tot dreptul,  faceți propunerile, ele ajung la comisie și apoi încercăm să aducem în fața plenului ceea ce considerăm că este bun.

D-na președinte Lokodi: Întrebarea mea este: după ce v-ați întors, ați

făcut informarea?

        Dl consilier Suciu: Am discutat modalitățile cu doamna Gergely, am punctat ce face dânsa, ce fac eu și o să vă prezentăm, oricum nu a trecut decât o săptămână.

        D-na președinte Lokodi: Deci vedeți….v-ați întors de 2-3 săptămâni. Sau de 1? Oricum aveați timp să faceți informarea.

        Dl consilier Suciu: Am și câteva note critice.

        D-na președinte Lokodi: Toate informările făcute de dvs se regăsesc într-o mapă la Centrul de Informare, la Direcția de Integrare și eficiența acestor plecări se regăsește în faptul că din partea Consiliului Județean avem prezență în plen, ca membru, la ARE, la diferite comisii, comisia de agricultură, comisia economică, comisia socială și comisia de dezvoltare și integrare europeană. Alături de domnii consilieri au participat și tineri din cadrul funcționarilor publici, care sunt persoane de legătură, toate persoanele de legătură, toate invitațiile care vin, toate informările care vin în legătură cu alte ședințe trebuie onorate. Dar asta ar însemna lunar dvs din bugetul nostru să cheltuiți de 3- 4 ori mai mult ca să putem participa la ședințe, măcar la nivelul oamenilor noștri de legătură. Nu putem permite așa ceva. Noi participăm ca membri observatori la fiecare comisie, cel puțin o dată/an. Dacă dvs votați în cadrul bugetului o sumă mai mare și desemnăm împreună acei consilieri care fac parte permanent ca membri observatori, eu sunt de acord și cu această modalitate de lucru.

        Dl consilier Benedek: Nu mai e nevoie să mai discutăm de neînțelegeri, vom relua discuțiile în ianuarie, momentul nu este potrivit, hai să lăudăm puțin executivul. Am văzut bugetul  și vreau să vă felicit. Așa detailat, scris și înțeles, felicitări! Vreau să spun că între timp eu am mai scris o carte, din cele 5 teme pe care vreau să le dezvolt, aceasta este a 3-a, am împărțit, cine mai dorește dau cu plăcere. Vă mulțumesc.

        D-na consilier Diaconescu: Înainte de a vă ura toate cele bune, vreau să vă informez că m-am deplasat, datorită unor oameni buni care s-au gândit la mine, m-am deplasat împreună cu încă doi colegi, în Franța. Deplasarea a durat 9 zile, din care 3 zile s-a mers cu microbuzul Consiliului Județean, avem un șofer extraordinar, deosebit, care a știut să parcurgă această distanță în așa fel încât noaptea să avem timp să ne odihnim și să ajungem la timp la Montigny. Aici vin încă patru localități din Anglia, Spania, Italia, Belgia, care își prezintă produsele dumnealor, cele artizanale atingând spațiul artei și nu vă mai spun câte fromajuri, șampanii ș.a.m.d. Pentru mine, care am ieșit pentru prima dată din țară, a fost o experiență extraordinară. Vă rog să mă credeți că pe parcursul a 3000 de km nu am văzut nici o hârtie și nici un pet aruncat pe jos. Și la noi se poate așa ceva, chiar dacă noi nu avem aspiratoarele acelea uriașe. Am văzut apoi la Montigny clădiri extraordinare, e adevărat că costa foarte mult, dar spațiul este unic, deci fiecare localitate are specificul ei. Într-o seară de petrecere, împreună cu familiile la care am stat  și noi, domnul coleg Șopterean a interpretat în mod deosebit un cântec din zona noastră mureșană, a cântat „Cavalerii Mesei Rotunde” în limba franceză, a strigat „Trăiască România!”, „Trăiască Franța!”. În mijlocul localității Montigny este un indicator ce marchează începutul unui bulevard. Ce credeți că scrie pe el? Lunca , România, sub denumirea bulevardului este trecut steagul României. Eu mi-am informat colegii de comisie le-am spus despre ceea ce am făcut. Nu vă mai spun că atunci când te văd prima dată, cei de acolo te cred puțin căzut din copac. În momentul în care le-am vorbit franțuzește despre actorii lor, despre operele lor, m-au întrebat în ce limbă le-am citit? Am zis în limba română, există traduceri, le am în bibliotecă, când veți veni la mine le veți vedea. Atitudinea a fost cu totul alta, deci am reprezentat cu cinste județul Mureș. Au fost așa de drăguți că mi-au trimis invitație pentru că eu trebuie să văd atelierul lui Brâncuși.

        Dl consilier Pokorny: O mică rectificare aș vrea să fac, ați spus că eu am fost plecat de două ori în străinătate, am fost o singură dată la Strassbourg. Am fost la multe conferințe internaționale, am participat, am ținut prelegeri. Aș dori însă ca în această mapă cu deplasările să figureze toți consilierii, nu numai unii.

        D-na președinte Lokodi: Cine nu figurează?

        Dl consilier Pokorny: Sunt destui, nu dau eu nume….

        D-na președinte Lokodi: Eu am fost ieșită doar la invitația Comitetului Regiunilor, unde sunt membru observator din partea U.N.C.J.R-ului, iar eu anul acesta, pe banii Consiliului Județean, nu am făcut nici o deplasare în străinătate și dacă îmi cere cineva să fac o informare la nivelul U.N.C.J.R, atunci pot să fac. Am fost aleasă printre cei 6 reprezentanți, președinți, din partea Consiliilor Județene să fiu membră observator al Comitetului Regiunilor, care nu a costat Consiliul Județean nici un leu.

        Eu vă mulțumesc că am putu să lucrăm împreună, nu am fost întotdeauna foarte fericită, pentru că încă nu aveți încredere în executiv și cu toate că apreciați munca noastră nu vedeți în mod real eforturile pe care noi le depunem ca să nu existe nemulțumiri. Eu sper ca la anul să fiți mai atenți cu privire la munca depusă de colegii mei, eu sunt foarte mulțumită de munca aparatului, vă spun sincer, se lucrează în mod forțat, nimeni nu a apreciat munca depusă de Direcția de Drumuri și Poduri care a reușit să realizeze acele construcții la infrastructură, drumuri, poduri, regularizări, poduri construite să drămuiască fiecare ban și acum noi, județul Mureș să putem raporta că am recepționat toate lucrările și lucrările sunt calitativ bune, că Direcția de Buget-Finanțe urmărește fiecare ban și nu se cheltuiește nimic neîntemeiat. Ceilalți colegi de la juridic și de peste tot sunt alături de noi în toate activitățile noastre, deci eu vă rog ca în viitor să fiți mai atenți față de munca depusă de colegii mei. În afara celor 8 ore facem ore suplimentare, unii colegi stau și noaptea ca să poată asigura circulația pe drumurile publice și să verifice societățile care au contractat pe timp de iarnă întreținerea drumurilor și să fim imediat prezenți acolo unde se cere, deci să știți că se depune o muncă foarte serioasă și eu vreau să le mulțumesc.

        Ședința s-a încheiat la ora 17.25.

       

 

Întocmit: Camelia Vlasiu

 

 

 

 

 

      PREȘEDINTE                                              SECRETAR GENERAL

           

  Lokodi Edita Emoke                                                 Togănel Ioan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: Delia Belean