ROMÂNIA                     

      JUDEȚUL MUREȘ

   CONSILIUL JUDEȚEAN

      Nr.

                            Dosar IV.C.1

                        

 

P R O C E S –V E R B A L

al întâlnirii de lucru din data de 7 noiembrie 2006

 

 

        Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emoke.

        D-na președinte Lokodi: Dați-mi voie să salut prezența domnului primar și a domnilor consilieri locali și județeni și a doamnelor consilieri județeni, precum și a celor directori care au dat curs invitației noastre. Vă mulțumim că ați venit la această întâlnire.

        Domnilor consilieri județeni ați primit prin intermediul poștei electronice ordinea de zi a ședinței de azi, această întâlnire se dorește a fi o întâlnire de lucru pentru a schimba unele informații în vederea pregătirii unor proiecte comune, dacă va fi posibil, la nivelul Consiliului local al municipiului Tîrgu Mureș și a Consiliului Județean. La o întâlnire anterioară domnii consilieri județeni ați primit documente privind acele proiecte pe care ar dori consiliul local să le dezvolte, iar azi noi, pe baza acelor propuneri completând cu câteva idei ale consiliului județean am trimis și la consiliul local și prin e-mail și sper că aveți aceste materiale la dispoziție.

        V-aș ruga domnule primar să veniți alături de noi la discuții.

        Înainte de a intra în problemele de pe ordinea de zi, consider că la această întâlnire la care dorim să vorbim principial despre anumite proiecte care sunt în construcție, cum este problema zonei metropolitane, sau anumite probleme care privesc infrastructura municipiului în parteneriat cu Consiliul Județean Mureș, precum și problemele patrimoniale, dați-mi voie să vă rog pe toți să discutăm aceste probleme cu calm și acolo unde am putea să ajungem la o înțelegere în vederea pregătirii unor proiecte viitoare, fiecare dintre noi să își dezvolte opinia proprie  respectând în primul rând faptul că suntem aici reprezentând mai multe partide, reprezentând populația acestui municipiu și județ, iar proiectele pe care dorim să le discutăm azi aici sunt în primul rând în interesul locuitorilor. Doresc ca în acest mod să abordăm problemele și dați-mi voie ca după această discuție să trecem direct la discutarea problemelor enunțate în ordinea de zi propusă azi.

 

 

D-na președinte Lokodi: O să o rog pe doamna arhitect șef a județului,

doamna Csortan să prezinte împreună cu doamna arhitect șef a municipiului problemele legate de zona metropolitană, acele probleme pe care le întâmpină în prezent, pentru a putea dezvolta acest proiect pentru a putea dezvolta acest proiect și pentru a putea să intrăm în acest proiect într-un ritm propus de ani de zile.

D-na arhitect Csortan: Am ales această imagine istorică despre Tîrgu Mureș, locul acela care cândva s-a urbanizat din motiv că a fost un tîrg. Referitor la zona metropolitană avem câteva informații juridice referitor la constituirea zonei metropolitane despre care cred că toată lumea are cunoștință pentru că și consilierii au aprobat prin hotărâre de consiliu constituirea zonei metropolitane, trebuie să vă spun că în conformitate cu hotărârea s-a procedat la încheiere și autentificare a asociației. În paralel cu aceste lucrări de constituire a asociației a fost pregătit și un plan de amenajare teritorial – zonală pentru cele 15 unități administrative din care 1 municipiu, un oraș și 13 comune, documentație pe care toată lumea poate să o viziteze pe site-ul Consiliului Județean fiind o lucrare amplă, peste 500 pagini. Aș dori să facem o plimbare prin Tîrgu Mureș care prin evoluția sa avut câteva praguri de dezvoltare majore, primul a fost în secolul al XIX-lea. Trebuia să prezint aceste imagini frumoase pentru a vă face un fel de preambul pentru lucrările care urmează să se întâmple în zona orașului. De ce am ales această imagine? Pentru că din ea reiese în ce categorie a fost încadrat Tîrgu Mureș, ca municipiu de rang doi și pentru acest statut sunt unele prevederi legale care urmează o cale juridică specială. Trebuie să vă prezint câteva imagini care prezintă disfuncțiile din localitate ca să aveți cunoștință de cum s-a abordat problema, care sunt acele accesibilități și presiunile de deplasare din zona Tîrgu Mureșului, zona periurbană, tot din perioada istorică, câteva imagini care se găsesc în arhiva consiliului județean, cum s-a stabilit zona periurbană care s-a analizat în documentație, valoarea deosebită, culturală în zona metropolitană istorică și intrăm direct într-o încercare de sinteză minimală privind propunerile majore. Se propune o ierarhizare de localități se stabilesc funcțiunile integrale ale zonei metropolitane, se propun modificări de circulație, se propun intervenții pe mediu, este un program economic propus, turism și sănătate. Câteva hărți care cuprind aceste propuneri una dintre hărțile alese de mine cu etapizările, în această coloană este etapa I și a doua etapă și măsurile care ar trebui luate pentru dezvoltarea echilibrată a zonei metropolitane. O altă etapă importantă este cu problemele de deșeuri și planurile de măsuri etapizate și ele. O altă hartă încearcă să prevadă dezvoltările privind patrimoniul, ceea ce este necesar care este etapa în care trebuie intervenit privind patrimoniul cultural și turismul. Aici se încearcă o propunere privind stabilirea localităților, se încearcă creerea unui centru urban secundar și a trei centre rurale care să încerce să descongestioneze acele presiuni pe care le are orașul din lipsă de spațiu și mai departe se încearcă stabilirea unor funcțiuni pentru toate centrele de comună din jurul orașului pentru a avea o viață economică echilibrată. Pe o altă hartă se preconizează etapizarea intervențiilor privind circulația care urmează să ajute funcționarea întregii zone. Se propun centuri în jurul orașului, se cunoaște că va fi zona metropolitană traversată de o autostradă se propune o relație spre Moldova și se propune o încercare de accese rapide către centrele noi. Avem și propunerile privind mediul care urmează și ele să fie abordate prin programele viitoare de finanțare, totodată apar soluții pentru terenurile agricole și tot ceea ce este generat de creșterea animalelor. Propunerile sunt pe întreaga zonă identificată periurbană în așa fel încât ele se relaționează indiferent de granița unității administrativ teritoriale și cred că scopul acestei lucrări este exact așezarea acestor unități administrative pentru a stabili împreună față de recomandarea de etapizare acest pachet de proiecte care urmează să le promoveze în acest buget propriu. Nu cred că trebuie să intru în detalii mari, harta aceasta am ales-o pentru că aici apare o propunere de protejare a orașului cu o zonă galben verde care ar implica un anume grad de ocupare a teritoriului și o anume modalitate de abordare a intervențiilor viitoare ceea ce împreună va trebui să stabilim. Ce s-a generat prin propunerile de dezvoltare a PATV-ului. Obligația coroborărilor  proiectelor municipiului cu cele ale comunelor, crearea unui portofoliu de obiective comune, de proiecte comune, realizarea unei schițe de strategii comune, elaborarea unui plan comun financiar. Cum se pun în practică prevederile documentației: asociația, în ședința extraordinară din data de 30, convocată pentru stabilirea instrumentului executiv a dezbătut oportunitatea angajării unui consultant și a hotărât demararea  procedurii de angajare pentru a pregăti coroborarea proiectelor și a tuturor punctele citite adineauri.

        Primul pas care revine administrațiilor locale, până la angajarea consultantului este desemnarea prin dispoziție a persoanelor pentru grupul de lucru din  propriul aparat privind problemele tehnice, financiare și de decizie. Al doilea pas este virarea în contul asociației a cotizației stabilite prin Hotărâre de Consiliu Local și sprijinirea lucrărilor grupului de lucru. Propunerea pentru întâlnirea de dezbatere, astăzi pentru luarea la cunoștință a deciziei luate de către Asociația Zona Metropolitană, susținerea desemnării grupului de lucru din aparatul propriu al Primăriei și al Consiliului Județean, susținerii virării cotizației, susținerea lucrărilor grupului, alegerea experților, delegați ai unor instituții în vederea colaborării, propuneri pentru Comisia consultativă, susținerea proiectelor viitoare promovate prin portofoliul creat.

D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Acesta este pe scurt proiectul și

până în prezent activitatea asociației zona metropolitană, acest proiect privind Zona Metropolitană s-a făcut de către M.l.PAT este o lucrare primită de Consiliul Județean, urmează ca pe acest proiect să construim viitorul acestei asociații. Așa cum a prezentat doamna Csortan, urmează ca azi să discutăm în principal despre viitorul acestei asociații. Dacă nu reușim să ne înțelegem principial pentru a angaja un consultant, pentru a crea fondurile materiale în vederea finanțării activităților consultantului și dezvoltării proiectelor, dacă nu reușim să ne armonizăm pentru proiectele de viitor privind infrastructură, canalizare, alimentare cu apă, atunci acest proiect nu își va putea realiza menirea. Cred că este vital pentru cele două consilii împreună cu celelalte consilii comunale care sunt în această rază de 30 km într-un diametru NS – EV. Să intrăm în discuții și să luăm fiecare să discutăm.

        D-l consilier municipal Morariu: Vreau să îmi exprim nedumerirea în primul rând, a trecut foarte mult timp de când discutăm despre zona metropolitană și noi ne trezim azi după 3 ani de zile, să discutăm niște treburi de principii, deci nimic concret. Să ne plătim cotizația, e o treabă care cred eu că nici nu mai încap discuții. Să ne pronunțăm asupra utilității asociației. Nu vă supărați, dacă noi cu 2 luni înainte de aderare când vom înghiți fonduri foarte mari și noi azi prezentăm cum a arătat Tîrgu Mureșul în urmă cu 300 de ani, dar nimic concret de ce dorim să facem. Nimic concret. Probleme de mediu, de circulație dar la general. Noi, ca să absorbim banii care stau grămadă trebuie să venim cu proiecte serioase. Eu mă așteptam ca această Zonă Metropolitană să fie o structură închegată și să rezolve problemele județului și ale municipiului. Cred că uităm un lucru esențial: un municipiu prosper înseamnă un județ prosper. Nu am auzit de situații când județele sunt prospere, iar capitala acelui județ este neprosperă. Cred eu că trebuie să ne unim și să plecăm de la principiul acesta. Cred că pentru prima întâlnire trebuiau depuse eforturi ca în acest an pentru a se face treabă în așa zisa asociație, care a fost constituită. Și noi speram să venim cu treburi foarte concrete. Îmi pare rău că trebuie să reamintesc dar trebuie să ne concentrăm să facem lucruri bune, dar nu numai la Ghe. Doja, fără să se facă și în Tîrgu Mureș. Astea merg mână în mână și nici reciproca nu e valabilă. La întâlnirea cu colegii consilieri județeni s-au discutat niște lucruri concrete care vizau municipiul Tg.-Mureș nu se mai regăsesc în agenda de azi. Eu cred că nu trebuie să ne menajăm că obosim discutând multe puncte și multe probleme pentru că nu suntem reprezentanți de partide politice, suntem reprezentanți de cetățeni aduși prin intermediul partidelor politice este cu totul altceva.

        D-na președinte Lokodi: mie îmi pare și mai rău că dvs. vedeți pentru prima dată acest material când pe site-ul Consiliului Județean este de aproape un an materialul făcut de MLPAT, am supus dezbaterii publice a cetățenilor și că nimeni nu l-a discutat în cadrul ședințelor Consiliului Local, dacă ziceți că acum îl vedeți pentru prima dată. Aceste imagini sunt extrase dintr-un material vast cu câteva sute de pagini care s-a realizat de când s-a constituit Asociația Județeană. Se poate că vorbim de zona metropolitană de 3 ani, dar nici de un an nu este această asociație înregistrată în mod legal și putem vorbi de activitate doar din momentul în care s-a pronunțat instanța cu o hotărâre definitivă de constituire a persoanei juridice. În momentul de față asociația încă are probleme cu vărsarea cotizației, poate vi se pare anormal, dar asta e situația. În timp ce Consiliul Județean și consiliile locale au vărsat o cotizație stabilită în Adunarea generală de constituire a asociației, însuși municipiul refuză vărsarea cotizației din lipsă de fonduri care se constituie prin cotizația asociației dar pune problema cum vom putea încheia un contract cu un consultant care va avea rolul de a armoniza toate proiectele municipiului cu proiectele pe care le au comunele sau cu acele proiecte care vor trebui să file legate între administrațiile locale, administrația municipiului Tîrgu Mureș de Consiliul Județean. Avem o nevoie de o muncă foarte laborioasă, foarte migăloasă și de o profesionalitate care necesită oameni liberi care se pot ocupa de aceste probleme. Nici specialiștii dvs. nici ai noștri nu pot face această muncă, deci avem nevoie de  persoane în afara structurilor funcționarilor publici din aceste două instituții. Ne pare deosebit de rău că  nu ați înțeles mesajul acestei prezentări care consider că era foarte frumos făcută. A se arăta că Tîrgu-Mureșul a început să se dezvolte de când era un mic târg, după aceea în perioada interbelică a devenit un oraș și azi să arătăm ce reușim să arătăm noi, ce reușim să lăsăm urmașilor noștri, noi, cu toții, și nu numai eu vom da răspuns peste 10-20 de ani despre munca noastră. Din păcate, domnilor consilieri acea cotizație stabilită pe locuitor de 0,50 RON care trebuie vărsat din bugetul administrațiilor publice locale în bugetul asociației nu este vărsat și v-aș ruga frumos să le rețineți. Grupurile de lucru care au la bază în primul rând specialiștii din diferite direcții ale celor două aparate administrative, împreună cu alți experți pe care putem, eventual să îi atragem în această muncă, experți care nu sunt atotștiutori, unii sunt experți în urbanism, alții în infrastructură, alții în cultură, nu sunt desemnați. Propuneri pentru  Comisia consultativă cetățenească, acele ONG-uri care ar putea să vină n sprijinul activității noastre nu din cauză că nu am lucra sau că nu ne-am interesa ci din cauză că acele persoane trebuie desemnate de cele două foruri: Consiliul județean și  consiliul local sau măcar să existe o înțelegere cine sunt aceste persoane. Știți foarte bine și haideți să nu ne ascundem după deget, când etnici români desemnează 5 persoane și ungurii 5 persoane nu se ajunge la înțelegere. Iar acum, colac peste pupăză, dacă consiliul local va desemna, Consiliul județean sau eventual  consiliile locale din zona metropolitană poate nu se înțeleg asupra persoanelor. Deci iată că sunt o serie de probleme care sunt legate de activitatea Zonei Metropolitane și acele proiecte pe care dorim să le promovăm trebuie introduse într-o listă de priorități care să nu fie stabilită de noi ci de către specialiștii noștri și aș ruga pe domnul viceprimar Csegzi să spună activitatea acestei asociații de la început pentru că eu nu am făcut parte, până azi, și cum am ajuns noi să discutăm astăzi, în sfârșit, într-un cerc lărgit despre  acest proiect.

        D-l viceprimar Csegzi: Bună ziua. Mă bucur că am ajuns să ne întâlnim într-un cerc așa de mare. Pe lângă generalități voi merge pe idei concrete pentru a depăși această tensiune mare pe care o simt și  numai dacă vom merge pe  lucruri concrete și pe față vom putea depăși această fază. Deci, Tîrgu Mureșul, până în anul 2002, pe Agenda 21 a lucrat cu asemenea echipe de specialitate și am formulat atunci acele priorități pe oraș cu care pe 2004 am putut ieși în fața cetățenilor cu strategia de dezvoltare durabilă a municipiului. Faza logică care a urmat în acest șir de dezvoltare a ideilor și a proiectelor de viitor urma la localitățile mai mici din proiectele regionale sau zonale iar în cazul municipiilor urmează Zona metropolitană. Deci acestea sunt entitățile cu care UE discută și lucrează atunci când este vorba de accesare de fonduri europene care urmează din 2007 să le putem accesa. Important este că municipiul a fost pregătit pentru acest moment de realizare a Zonei metropolitane și au început discuțiile cu comunele din jur. Au fost o serie de rețineri nu numai în cazul Tîrgu Mureșului ci și în cazul Iașiului, Oradiei s-au întâmplat la fel pentru că fiecare din primari au venit cu argumentele lor și au venit cu tot felul de reacții omenești zic eu  și s-au temut că vor pierde din puterea lor. De fapt, dacă vreți, acesta este primul examen foarte mare în ceea ce privește Uniunea Europeană. cum putem să colaborăm pe subiecte comune, lăsând fiecare din orgoliile personale și de grup pentru a reuși să lucrăm împreună. Am ajuns în anul acesta, în această fază, când 13 dintre comune, respectiv s-a simțit nevoia clară că trebuie chemat un fel de arbitru, dacă vreți, dar și un ajutor real pentru comune care să fie al 14 componentă lângă municipiu. Atât regulamentul, cât și toate legislațiile prevăd evident, nucleul în municipiu, pentru că în jurul municipiului se formează de fapt Zona metropolitană și urmarea logică ar fi ca președintele acestei asociații să fie primarul municipiului. Din diferite motive, argumente nu s-a întâmplat acest lucru în cazul Tîrgu-Mureșului, toți primarii din această asociație eu considerat că în această fază de pregătire a documentelor pentru proiecte ar fi mai optim cu președenția județului în derularea lucrurilor. De fapt, acesta este problema cheie în momentul de față că tot ceea ce este enumerat pentru astăzi, eu am participat și la întâlnirea anterioară, practic se urmează propunerile făcute acolo adică  a se lua în discuție unele subiecte care să cuprindă obiective  clare dacă am reuși să depășim această fază în Zona metropolitană, toate celelalte și-ar regăsi soluții automat, evident cu efortul specialiștilor din acele grupuri de lucru pentru a obține fonduri și a se realiza concret acele proiecte. Eu am propus la momentul respectiv în Consiliul Asociației Metropolitane să facem prin rotație tocmai pentru a nu exista nici o problemă, deși, de fapt înseamnă numai muncă în plus. Nu înseamnă nici o favoare pentru președinte sau vicepreședinți această funcție. Evident apare problema de orgoliu, de normalitate, că fiind Zona metropolitană Tîrgu Mureș normal ar fi ca președinția să fie a primarului din Tg Mureș. Eu am făcut și în consiliu această propunere și acum revin ca să găsim o modalitate de rotație a președinției Zonei metropolitane pentru a depăși această fază de tensiune și atunci totul poate intra în normalitate legat de fonduri și de restul, pentru că nu este vorba numai de fonduri ci și de acele grupuri de lucru care trebuie să intre în primării și aibă colaborare și ajutor din partea angajaților primăriei  și din partea fiecărui primar component al asociației. Aceasta este istoria și propunerea mea și vă spun că am încercat să promovez acest lucru și în consiliu și d-na președinte poate să confirme și la fel și în consiliul local am discutat acest lucru și poate fi discutat acest subiect și la nivel politic. Dar dacă depășim această fază cred că putem rezolva toate problemele. 

        D-na președinte Lokodi: Da, pot să confirm că ați susținut această propunere. Dvs chiar de mai multe ori ați susținut propunerea. Țineți minte că după prima ședință în care s-a votat cu privire la constituirea asociației, la colectivul de conducere, primarii au votat structura existentă, după care am mai avut o ședință la care s-a oferit membrilor asociați să schimbe decizia luată anterior înainte de înregistrarea asociației la instanței. Mie chiar îmi pare rău că dacă mergem înapoi „ cu vasul la sob㔠și nu depășim o anumită etapă deși suntem constituiți și înregistrați la instanță am crezut că această problemă într-un fel sau altul a fost acceptată de membrii asociației, deci dacă noi în acest plen am dorit să mergem înapoi până la data constituirii cred că nu am avea putere conform legii, cei care aleg președintele sunt membrii asociației, care, conform statutului, administrația locală are un singur vot și asta a fost stabilită încă de la început tocmai la rugămintea municipiului Tg Mureș. Cu un singur vot, fiecare dintre noi putem să ne exprimăm o singură opinie. Primarii au spus și atunci în mod cert au spus și sper că ați transmis către d-l primar Florea mesajul lor. Nu au dorit să revină asupra deciziei. Dacă doriți pot să dezvolt și mai amplu acest lucru, de ce nu au dorit. Dacă știam că și azi începem să discutăm probleme de o naivitate totală legată de probleme majore pe care ar fi trebuit să le discutăm: angajarea consultantului, pornirea activității asociației atunci aș fi invitat și primarii pentru a-și expune punctul lor de vedere, pentru că acum avem o discuției doar între cele două consilii care au numai câte un vot.

        Domnilor, eu mă consider legal votată în funcția de președinte și doar acel organ care m-a ales mă poate schimba. Acesta este punctul meu de vedere.

        D-l consilier local Molnar : Doamnelor și domnilor. Eu pornesc de la ceea ce a spus d-l consilier Moraru, noi suntem responsabili pentru ceea ce se va întâmpla și ce se va face. Eu nu doresc să reflectez asupra aspectelor legate de funcția de președinte și alte lucruri mai ales că toată această istorie este binecunoscută și nu doresc și cred că nu este cazul să discutăm. Poate într-o altă formă sau într-un alt cadru dacă dorește cineva. Fără îndoială, Tîrgu Mureșul, prin importanța economică, culturală prin ponderea locuitorilor este și va fi un element cheie al acestei asociații, dar acesta este un lucru firesc pentru mine și nu cred că trebuie să îl mai susținem. Fiindcă sunt mulți domni care doresc să ia cuvântul eu mă opresc asupra ultimei părți din prezentarea și anume, propunerea pentru întâlnirea celor 2 consilii, fiindcă ne-am adunat și eu vreau să știu ce anume am de făcut. La punctul 1 se spune „ Luarea la cunoștință a deciziei luate de Asociația Zona Metropolitană Tîrgu Mureș privind angajarea unui consultant specializat „. Eu am luat act dar nu știu care este forma prin care trebuie să dovedim că am luat act sau dacă cineva dorește să comenteze, să o facă, pentru a putea trece peste faza actuală. Deci, eu am luat act și aștept să se facă angajarea acestui consultant. De altfel, regulamentul prevede cum se procedează .

        La punctul 2 „ Susținerea desemnării grupului de lucru din aparatul propriu al primăriilor și al Consiliului Județean” . Dacă există o propunere punctuală și noi trebuie să votăm asupra acestei structuri, atunci vă rog să ne prezentați propunerile pentru ca noi să votăm, dacă nu există atunci bineînțeles că reprezentantul municipiului  Tg Mureș va fi împuternicit să participe la discuții, iar în măsura în care există date și informații, va fi împuternicit să voteze. Despre cotizație nu doresc să spun nimic pentru că noi deja am votat în Consiliul local Tg Mureș chiar atunci când am acceptat regulamentul de funcționare. De asemenea, susținerea grupurilor de lucru, sigur că susțin, dar această susținere este principială, în clipa în care avem elemente concrete pentru ca să ne spunem părerea atunci putem face, dacă nu, atunci prin reprezentantul nostru care va fi mandatat pentru a exprima un punct de vedere o va face fiindcă consiliul local va împuternici. Iar în ceea ce privesc proiectele viitoare, abia aștept să vedem aceste proiecte viitoare. Și dacă celelalte puncte sunt condiția pentru a apărea proiecte viitoare, eu propun să se treacă la lămurirea lor. Și întâlnirea este utilă pentru că este un pas înainte, putem face lucruri concrete.

        D-l consilier Pop: Eu vin pentru prima dată la o ședință la consiliul Județean. Am crezut că vin la o treabă serioasă  dar observ că sunt unele greșeli. Dvs., doamna președinte, ați afirmat că sunteți aleasă și nu mai aveți ce face. Eu vă spun că până când această asociație nu va fi condusă de domnul primar al Tg. Mureș, nu va merge. Contribuabilul vine cu 0,50 RON . fac parte dintr-o organizație unde nu s-a lucrat decât cu organe alese. Cu 2/3 se poate reface această alegere. Dacă dvs doriți, mergem înainte. La fel a fost când a semnat domnul David un act în numele primarului. La fel mergem și acum cu încă un pas înainte. Nu va merge. 150.000 de oameni pe care îi reprezentăm nu o să ne lase în pace. Trebuie să înțelegem. Dacă vreți ceva pentru acest județ sau pentru municipiu, trebuie să se facă alegeri. Dacă doriți binele acestei asociații trebuie făcută ordine și ordine se face prin noi alegeri.

        D-na președinte Lokodi: Eu nu cedez la presiuni. Am mai spus că am avut un singur vot, membrii asociației au avut câte un vot. Dacă acești membri vor solicita realegerea președintelui mă supun voinței membrilor asociației. Cei care m-au ales au cerut ceva de la mine. Eu mă achit de obligațiile care mi le asum. Până ce nu mă vor schimba, mă achit de obligațiile mele. Nici o presiune nu e atât de puternică încât să mă retrag. Încă în cadrul asociației nu s-a întâmplat nimic. Nu puteți spune că această asociație nu își face acele obiective pentru acre e înființată. Proiectele sunt cuprinse în lucrarea „proiect de dezvoltare a municipiului Tîrgu Mureș” care a fost editată de către Agenda 21. noi la fel la nivelul Consiliului Județean avem un astfel de proiect. Cotizația plătită de municipiu este egală. Dacă cineva dorește să reprezinte doar locuitorii din municipiu, eu reprezint locuitorii din zona metropolitană.

        D-l consilier Benedek: noi trebuie să ne întâlnim și să discutăm periodic. Esența este că trebuie să conlucrăm și primul punct trebuie să fie orânduirea în sensul organizării acestor prevederi. Materialul prezentat de Consiliul Județean este bine pregătit conține foarte multe detalii. După cum văd începeți din star să nu vă înțelegeți. Azi trebuie să găsim acele puncte care ne unesc. Trebuie desemnat un reprezentant negociator de ambele părți și să pregătească puncte de vedere și să vadă cum se poate merge mai departe.

        Celelalte puncte care urmează sunt doleanțele județului. Cei care am propus în vară această întâlnire, am avut drept scop ca unele obiective ale municipiului care arată cum arată să fie luate în discuție și să găsim forme de într-ajutorare. Bazele sportive pe care județul nu le poate reface, pentru că nu sunt în patrimoniul nostru, dar poate să ajute consiliul municipal printr-un act în care să se menționeze că ne angajăm să ajutăm municipiul. În al doilea rând județul are nevoie de ajutor din partea Consiliului local, azi am putea vorbi de instituții culturale pe care ar trebui să le ajutați. De exemplu Filarmonica, pentru că cei mai mari „consumatori” sunt locuitorii municipiului. Teatrul ARIEL , unele muzee, trebuie să ne ajutați în a prelua unele sarcini financiare. Și atunci poate că vom putea lucra împreună în folosul cetățenilor.

        D-l Oprișcan: În mod normal aceste întâlniri ar trebui să aibă un sfârșit fericit pentru ambele consilii, dar nu cred că am început frumos aceste întâlniri. Dacă suntem priviți ca niște naivi, atunci eu cred că ar trebui să facem altfel aceste întâlniri când să fim mai deconectați pentru că eu am relații foarte bune cu mulți din consilierii județeni, dar încă nimeni nu m-a făcut nici naiv nici că înțeleg mai greu și am venit aici pentru a găsi soluții, nu pentru ca să fiu pus în bancă sau la colț pentru că nu am mintea prea rapidă.

        Dacă dvs. doriți să nu crească tensiunile, doriți ca această întâlnire să însemne ceva bun, atunci ar trebui să nu mai vorbiți dvs. deloc să îl lăsați pe domnul Frătean să conducă ședința, fie să conduceți în așa fel ședința încât să nu ne obligați să ieșim din sală. Am venit la această întâlnire nu pentru a fi pus la punct ci pentru a discuta. În privința acestei asocieri dvs. ați făcut afirmația că până acum nu s-a întâmplat nimic și dacă, fără a vă acuza, fără a fi presată să vă dați demisia, nu am avut niciodată în ședințele consiliului local o poziție privind astfel de asocieri, vor merge lucrurile în forma aceasta sau nu vor merge, vom avea și noi un cuvânt de spus mai departe, dar haideți să nu facem pe martirii degeaba. Noi nu am venit să facem presiuni, am venit să abordăm câteva subiecte de interes comun pentru ambele consilii. Domnul consilier Benedek făcea o apreciere asupra calității materialului care ne-a fost prezentat. Nu neapărat că am observații că materialul nu este bun, dar modul în care a fost pregătit și prezentat este strict prin prisma Consiliului Județean. Dvs. ne arătați ce trebuie să radiem noi din proprietatea municipalității, ce trebuie să înregistrați dvs. în proprietatea județului, nu am avut nici o discuție prealabilă ci pur și simplu dvs. povestiți de cazarma de la Podul Mureș unde să se mute Centrul Militar. Există menționată o inițiere a unui proiect de Hotărâre de Guvern pe această temă ca în actuala locație să mutăm Teatrul ARIEL. Noi avem 3 licee retrocedate. Nu avem soluție dacă după cei 5 ani va trebui să eliberăm, nu avem posibilitatea de a construi alte sedii pentru aceste licee sau cum vom proceda. Aceste cazarme oricând pot intra în discuție pentru astfel de amenajări. Eu cred că trebuie puțin altfel abordate problemele pe care ni le-ați înșirat acolo. Dvs ați prezentat în material anumite propuneri de schimbare a proprietarului în anumite mobile pentru că acolo își desfășoară activitatea anumite instituții din subordinea Consiliului Județean. Plătesc chirie proprietarului exact cum plătesc și altora. Sunt totuși ca mod de abordare unele inadvertențe.

        D-na președinte Lokodi: Primul lucru: dacă cineva este pus să stea la colț, aceea sunt eu nu dvs. În al doilea rând ați trecut de la punctul 1 de la ordinea de zi direct la punctul 2, problemele patrimoniale. În acest dosar sunt 7 adrese care s-au schimbat  între cele două consilii în momentul pregătirii acestei întâlniri și absolut toate problemele de pe ordinea de zi sunt enunțate în adresele primite din partea Primăriei Tîrgu Mureș semnate de domnul primar Florea inclusiv problema cazărmii. Unul din motivele întâlnirii noastre este de a lua decizii principiale, da avem probleme cu retrocedările, ne interesează dar tot așa este și problema teatrului ARIEL care s-a retrocedat Bisericii Reformate și timp de 2 ani Consiliul Județean împreună cu dvs. va trebui să găsească o locație pentru copiii noștri. Consiliul Județean, în acești 3 ani nu a trimis nici o somație nici de evacuare, nici de percepere de chirii față de acele instituții care sunt în subordinea Consiliului Local. Le-am enunțat pentru că avem o problemă și noi cu revistele VATRA  și LATO de pe strada Tușnad care au primit somație pentru plata chiriei și nu mi se pare normal ca noi, din buget să plătim chirii în buzunarul celălalt al bugetului, indiferent că acela este bugetul local sau județean. Dacă mergem pe vendetta fiecare putem veni cu fel de fel de pretenții. Nu doresc acest lucru. Din partea Consiliului Județean mai mulți consilieri am avut o discuție și am ajuns la un consens cu privire la patrimoniu și am crezut că azi dacă depășim punctul 1 putem trece la punctul 2, să discutăm despre fiecare clădire la care doriți ajutor.

        Azi sunt invitați aici și directorii acelor instituții care nu sunt în subordinea noastră. Haideți să respectăm ordinea de zi.

        D-l consilier Benedek(cm): Pe mine nu poate nimeni să spună că am intervenit obstructiv, am încercat să fac totul pentru ca Zona Metropolitană să meargă. Noi, U.D.M.R, am vrut să iasă bine. Acum dacă începem să vorbim despre patrimoniu, nu se poate compara o grădiniță cu 3 licee sau cu teatrul ARIEL. Sunt probleme patrimoniale care trebuie rezolvate. Degeaba vrem să accesăm fonduri europene dacă noi nu rezolvăm aceste probleme. Am discutat ieri problema spitalelor. Am luat și noi în evidență că este proprietatea orașului, mai ales dacă este un spital regional, atunci ar trebui să intre în proprietatea orașului. Sunt anumite baze sportive care arată așa cum arat, este o rușine, nu se poate ca la Rușii Munți copiii au un teren de fotbal excelent, iar la Tîrgu Mureș când au venit copiii să joace fotbal au rămas surprinși de proasta stare a terenului. Sunt unele lucruri care trebuie rezolvate. Sunt lucruri mult mai importante, drumurile ocolitoare, anumite lucruri nu sunt rezolvate. Eu cred că această discuție este foarte binevenită și vă rog să fim mai operativi.

        D-na președinte Lokodi: După ce am discutat problemele de la punctul 1, eu cred că și așa azi nu putem lua nici o decizie. O hotărâre de consiliu local trebuie executată. În ceea ce privește desemnarea specialiștilor urmează ca consiliul local împreună cu primarul să hotărască.

        D-l consilier Balogh: Tot ce s-a discutat este foarte bine va fi în beneficiul tuturor. Dar vreau să punctez câteva chestiuni. În primul rând nu am discutat de eliminarea traficului greu din municipiul Tîrgu Mureș care azi este sufocat, nu am discutat de găsirea acelei soluții care să rezolve trecerea din cartierul Tudor către celelalte zone ale orașului și suspendarea tuturor autorizațiilor de construcții pe teritoriul acestei zone metropolitane până nu se elaborează și nu se eliberează PUG-ul și PUZ-ul nou pentru această zonă. Se construiește haotic peste tot. Aceste probleme trebuie discutate cât mai repede pentru că Tîrgu Mureșul este sufocat.

        D-l primar Florea: Vreau să vă dau câteva asigurări pentru a detensiona atmosfera. Consiliul local este foarte onorat de această discuție care are loc după 3 ani de zile pentru că noi am inițiat această zonă metropolitană. Noi, împreună cu Consiliul Județean din mandatul trecut au inițiat această Zonă metropolitană. S-a blocat acest lucru și datorită unor lipsuri legislative dar mai ales s-a blocat în momentul în care s-a manifestat o grijă maternă care într-adevăr eu m-aș bucura să faceți zone metropolitane și periurbane în tot județul și să le coordonați pe toate. Eu cred că consiliul local reunit a fost suficient de matur în momentul în care am lucrat la Agenda 21 și ne-am dat seama că nu ne putem armoniza decât cu localitățile învecinate. Atunci cred că nu este nici cea mai mică problemă și eu voi susține și toți colegii mei am votat pentru armonizarea PUZ-urilor ale tuturor localităților învecinate și armonizate cu Tîrgu Mureșul. Aici am simțit nevoia de dialog, pentru că asistăm la o fosă septică tot ceea ce înseamnă zonă periubană datorită autorizațiilor care se dau cu prea multă ușurință neținând cont de lucruri elementare cum ar fi alimentare cu apă, zonă de protecție sau alte lucruri. Din pdv al zonei vă asigur că indiferent de taxe o vom face, chiar dacă am stabilit că aproape 100% cele mai mari avantaje le vor avea comunele limitrofe. Am constatat cu stupefacție când doi sau trei primari au adresat poziții cumva că noi am fi favorizați. Tîrgu Mureșul este favorizat atunci când merge bine tuturor și este într-adevăr un centru de dezvoltare serios. Dar când le-am spus că trebuie să dublăm canalele colectoare, când le-am spus că trebuie să deranjăm toată rețeaua de apă, au revenit cu picioarele pe pământ înțelegând că cel mai mare deranj este preluarea utilităților. Eu cred că acest lucru se poate armoniza.

        Ceea ce este absolut obligatoriu, eu am avut un schimb de adrese cu doamna președinte, în momentul în care au trecut 6 săptămâni de la reuniunea noastră și după aceste 6 săptămâni se trimite o ordine de zi foarte generoasă am fost de acord că nu se pot aborda azi și punctul de vedere al primăriei a fost de a lua legătura cele două consilii în ce privește zona periurbană e vorba de infrastructura care trebuie demarată rapid și mai mult zona patrimonială care de fapt a declanșat relațiile tensionate între cele două consilii. În momentul în care voința orașului a fost încălcată, în momentul în care s-a dorit o altă hotărâre de consiliu județean neținând cont de nevoile patrimoniale ale orașului eu zic că în momentul acela au apărut așa zisele tensiuni. Eu cred că depășirea atribuțiilor este binevenită, dar este binevenită atunci când constituie rodul discuțiilor celor două consilii. De la patrimoniu pleacă totul de la patrimoniu poți fi blocat din toate părțile, pentru că știți foarte bine că nu poți accesa un fond și nici un  proiect, nu poți face un studiu de fezabilitate dacă nu ai patrimoniu. Tîrgu Mureșul are mari probleme patrimoniale, probleme care nu se regăsesc în zonele periurbane și de aceea am cerut sprijinul instituțiilor. Deci la nivel instituțional noi nu am avut nici o tensiune, nici o problemă cu instituțiile respective, adresele noastre au mers conform hotărârilor de consiliu local. În momentul în care reușim împreună cu Consiliul Județean să stabilim ce înseamnă patrimoniu ce înseamnă lupta comună pentru a aduce de la ministere sau de la diverse companii unde noi am definit 14 proiecte de hotărâri de guvern, cunoscute de consiliul local înaintate instituțiilor care sunt abilitate să promoveze obținerea hotărârilor de guvern  și rezultatul după 2 ani este 0. Avem  hotărâri ale consiliului local care au 4 ani vechime. Și atunci într-adevăr că și proiectele noastre pot fi tot atât de atractive ca și ale dvs pentru tot județul. Dar mi se pare absurd ca Consiliul Județean să înceapă să atace bunuri patrimoniale din Reghin, Sighișoara, Târnăveni sau alte părți. Cred că încurajarea zonelor periurbane pe principii foarte clare nu aduce atingere nimănui, dar cred că relația între Consiliul Județean și primar au fost reprezentate unilateral. Ca să înțelegeți că noi, la ora actuală suntem atât de tare frânați, Consiliul Local, în proiectele de dezvoltare datorită problemelor patrimoniale și datorită faptului că nu se derulează proiecte comune și vă dau un exemplu: dacă s-a lucrat la Legea descentralizării asta presupune intrarea treptată în proprietate și în a asigura serviciile de către unitățile administrativ – teritoriale, deci o serie de instituții de cultură vor intra în patrimoniul municipiului, lucru pe care l-am și acceptat dar nu îl putem face fără o agendă. La ora actuală distribuția fondurilor în România se face arbitrar, subiectiv în funcție de lobby. Singurele autorități locale au o lege a finanțelor publice locale care te obligă să încasezi un ban după o anumită formulă să suporți gradul de îndatorare al populației și nu primești cadouri. Instituția Consiliului Județean este o instituție care poate aduce sume mai mari și taxele care se rețin pentru echilibrare nu sunt decât taxele care se trimit la guvern. Deci nu faceți decât ca din puținii bani ai tîrgu-mureșanului să îi mai puneți pe cap încă un efort financiar. O comisie din partea fiecărui consiliu, discutând problemele principiale de patrimoniu cred că ar fi modalitatea prin care s-ar armoniza cele două consilii. Și noi avem foarte multe probleme ți cu specificația care v-o spuneam nici în trecut nici în prezent primăria Tîrgu Mureș nu a făcut nici o imixtiune în nici o instituție din acest județ. Nu ne-am permis acest lucru, am sprijinit județul când a fost vorba de SAMTID, că am ieșit cum am ieșit nu comentez acum, dar niciodată nu am intrat în problemele patrimoniale ale altor municipii sau județe. de principiu putem aborda subiecte, nu putem hotărî, rolul autorităților locale este de a adopta hotărâri. Rolul patern al Consiliului Județean de a armoniza proiectele locale și proiectele tuturor zonelor periurbane, într-adevăr poate aduce succes unui județ întreg. Vă rog să nu vă îndepărtați din a intra în amănuntele unor lucruri patrimoniale pentru că am putea începe prin a spune că ne aflăm de fapt într-o clădire care aparține Primăriei Municipiului Tîrgu Mureș și cu asta cred că am spus totul.

        D-na președinte Lokodi: Într-adevăr această grijă a dvs față de tîrgu mureșeni există. Însă eu vă întreb doar un singur lucru: din moment ce de 4-5 ani se încearcă înființarea Zonei Metropolitane, se încearcă să se gândească pe proiecte comune, se încearcă să se facă o armonizare între proiecte, de ce tocmai anul acesta când s-a luat act de dorința primăriilor de a se înființa această asociație luați această paternitate atât de grijulie în seama dvs și în anii anteriori dacă ne uităm în presă putem constata de câte ori ați făcut declarații împotriva acestei idei. Tocmai aici a fost frica primarilor care s-au temut de pierderea autonomiei lor. Ne bucură că ați susținut ideea ca instituția care va armoniza proiectele în beneficiul municipiului  și al județului să fie Consiliul Județean Mureș, vă mulțumesc că aveți încredere în noi și pe noi ne interesează  soarta tîrgu mureșeanului, ne bucură faptul că instituțiile culturale vor ajunge în coordonarea consiliului local, mă gândesc că guvernanții vor avea grijă să umple golul care se va crea odată cu descentralizarea de la nivelul central, mă gândesc că bugetele vor fi la fel de încărcate. Noi nu dorim să vă încărcăm cu nimic noi dorim să facem cu bugetele noastre proiecte în parteneriat pe care să le realizăm. Problemele legate de spațiu le avem și noi, haideți să căutăm soluții comune. Haideți să trecem în revistă fiecare punct pe care dorim să îl discutăm și să facem un pas înainte pentru că altfel până diseară vom face declarații politice. Va sta presa să vadă ce declarăm iar tîrgu –mureșeanul va rămâne din nou cu straița goală. Eu aștept domnilor consilieri să trecem punct cu punct fiecare problemă ridicată, sunt aici directorii instituțiilor care au în momentul de față diferite patrimonii pe care le solicită Primăria municipiului Tîrgu Mureș să îi întrebăm și pe ei pentru că mă gândesc că știu despre ce este vorba și apoi să decidem: facem o luptă comună sau nu, pentru că în timp ce noi ne luptăm  pentru împărțirea patrimoniului și alții, cum e județul Bihor, prin fonduri de investiții reușește să construiască un bazin olimpic de înot. Chiar dacă nu putem merge împreună, atunci să mergem separat dar măcar în aceeași direcție.

        D-l consilier Pokorny: În 2 ore s-a arătata cine este mai vinovat. Nu ajungem nicăieri dacă continuăm așa. Ați spus și dvs. a spus și domnul primar să discutăm concret. Eu întreb: avem posibilitatea de a lua o hotărâre azi, aici?

D-na președinte Lokodi: Principială, da.

        D-l consilier Pokorny: fac următoarea propunere: având în vedere că din fondurile unionale cea mai mare parte ajunge pentru infrastructură și mediu, două probleme cât se poate de stringente pentru primul punct, eu propun ca să se înființeze un grup de lucru format din câte 4 consilieri municipali și județeni împreună cu specialiștii în domeniu de infrastructură, să se lucreze foarte rapid pentru a se putea accesa fondurile unionale la niște proiecte concrete, cum ar fi Pocloșul, cum ar fi calea ferată scoasă din Tîrgu Mureș, cum ar fi drumurile de ocolire dinspre Livezeni sau transformarea căii ferate într-un drum, sunt foarte multe posibilități, eu propun să se formeze o echipă care să lucreze în acest sens. Tot atât de urgent mi se pare formarea și promovarea proiectelor pentru mediul înconjurător care arată groaznic. Se poate discuta despre o concepție arhitecturală în zona metropolitană și ar trebui să se discute despre patrimoniu care trebuie rezolvat.

        D-l Calasvari: am impresia că am luat-o puțin razna și nu foarte lucrativ, cred că pentru a avea rezultate concrete trebuie să punem deoparte orice fel de orgolii, indiferent din partea cui vin, pentru că numai fără orgolii putem face ceva.

        Consider că zona metropolitană este foarte importantă și cred că trebuie să armonizăm clar dezvoltarea regiunii acesteia. Trebuie să armonizăm dezvoltarea orașului cu dezvoltarea periurbană. A reieșit clar că lipsește colaborarea dintre noi, dacă noi nu reușim să facem o colaborare foarte strânsă între noi atunci cu siguranță că va pierde orașul și vom pierde noi. Nu văd nici un proiect în momentul de față care să fie accesabil și vă spun doar două cifre pe care mulți probabil le cunosc, Ungaria care era mult mai pregătită în această privință nu a reușit să folosească decât 26 – 28% din fondurile structurale, atunci noi ce vom face? Dacă nu ne unim forțele, dacă nu ajungem la parteneriate, indiferent pentru ce sunt ele trebuie să ajungem la niște înțelegeri pentru că altfel vom pierde cu toții. Trebuie să mergem împreună nu există altă cale. Așa cum aceste comunități trăiesc împreună și proiectele nu pot fi decât abordate împreună sunt șanse să obținem bani mulți pentru dezvoltare. Suntem într-un moment critic. Tîrgu Mureșul are o bază extrem de bună ca să punem bazele unei industrii biomedicale care este enorm de mult sprijinită la nivelul UE. Problema principală este că am început cu problema zonei metropolitane, apoi am trecut la probleme patrimoniale care oricum sunt în miezul tuturor problemelor. Eu vă rog să organizăm întâlnirile punctual pe o singură problemă care să fie anunțată din timp, pentru că altfel vom vorbi generalități. Sunt dintre aceia care sunt interesat în dezvoltarea zonei metropolitane și întâmplător am citit ce era pe site-ul respectiv. Am solicitat la o întâlnire ca cei doi arhitecți, al municipiului și al județului, să facă un extras din principalele probleme, iar cu experiență, ca să consultăm un site cu sute de pagini, ne pierdem între Băneasa și Oradea. Trebuie un extras care să ne învețe la ce să ne concentrăm. Consider  foarte bună ideea domnului Pokorny de  a face un grup de lucru pentru ca ei să prezinte propunerile și apoi putem lua hotărâri. Timpul este prețios.

        D-na președinte Lokodi: Forma scurtată a materialului este pe site-ul Consiliului Județean, am pregătit-o tocmai în vederea înțelegerii materialului de către primari. Deci există. Punctul de lucru este punctul 2 din propunerea făcută. Vă rugăm să desemnați din aparatul dvs propriu oameni. Am solicitat acest lucru acum două luni și nu am primit răspuns, dacă dvs. susțineți că aveți în acest sens o hotărâre a consiliului local urmează să încercăm să valorificăm această hotărâre. Președintele grupului de lucru eu pot să propun nu îl pot numi, pentru că membri asociației trebuie să pună, domnul Csegzi cred că are acest mandat. Eu șa rețin că am hotărât în acest sens. Sunt niște propuneri făcute, așteptăm să desemnați 1-2 persoane care să facă parte din grupul de lucru.

        Referitor la propunerea făcută de domnul Pokorny de a face proiecte pe urbanism dezvoltare urbanistică a Tîrgu Mureșului, avem comisiile de specialitate nimic nu ne oprește ca în aceste comisii să discutăm proiecte și să propunem proiecte de hotărâri. Eu vă asigur că acele propuneri pe care le veți face împreună cu specialiștii vor ajunge și la executiv. Vă consult, putem trece la punctul 2?

1.    Notă privind Aeroportul Transilvania

D-na președinte Lokodi: Noi am făcut un material care cuprinde investițiile

care trebuie făcute în mod urgent la aeroport. Domnule Togănel, putem lua hotărâri obligatorii la careva dintre forme?

        D–l secretar Togănel: Ne aflăm în situația unei întâlniri de lucru nu a ședințelor de consiliu unde se pot adopta hotărâri. Putem stabili anumite directive pentru viitor care să fie promovate prin proiecte de hotărâre.

        D-na președinte Lokodi: Nu despre asta am vorbit? Comisiile de specialitate să se întâlnească să vină cu propuneri concrete de hotărâri și vom decide în fiecare consiliu. Ce doriți mai mult domnule Pokorny?

        D-l consilier Benedek: aș vrea și eu să vă rog să nu discutăm generalități  pentru că vom discuta și plecăm acasă. Toată lumea a fost de acord că trebuie să ne întâlnim să discutăm. Foarte bine, ne-am întâlnit. Toată lumea a fost de acord că directivele trebuie discutate. S-a stabilit că ar trebui să fie grupuri de lucru. Eu vin cu propunerea ca fiecare consiliu să stabilească câte 3 oameni, să se retragă și să revină cu directive. Dacă există o structură de urmat, atunci mergem înainte. Haideți să facem acum grupul de lucru care să desemneze prioritățile.

        D-na președinte Lokodi: Și vă întreb: acest grup de lucru pe care îl propuneți în care structură poate funcționa? Pentru că nu se regăsește nici în structura Consiliului Județean nici în cea a Consiliului Municipal. De obicei consilierii care lucrează în comisii de specialitate sunt aleși conform pregătirii de către fiecare structură.

        D-l consilier Benedek: Toată lumea înțelege că  această atribuire nu este sancționată sau că trebuie votată și să se facă o hotărâre. Este un stil de lucru de a găsi puncte comune în momentul de față. Foarte bine ați spus că specialiștii în viitor să aprofundeze temele de care luăm act.

        D-na președinte Lokodi: Și de ce nu acceptați ideea că în probleme de buget să meargă cele două comisii de buget, în problemele de urbanism să meargă comisiile de urbanism care sunt constituite, timpul poate fi recompensat prin plățile de la ședințe, altfel creăm o structură inexistentă care poate fi acceptată sau nu.

        D-l consilier Benedek: Eu sunt de acord cu dvs. comisiile de specialitate au legitimitate. Dar în momentul de față vrem să ieșim din impas. Și atunci niște puncte comune prioritare ar putea desemna acest grup de lucru care nu are nici o atribuție de a vota sau de a hotărî ci ar veni în fața noastră. De exemplu: prioritar este să sprijinim orașul în refacerea bazelor sportive . Dacă se înțeleg în acest sens cele două grupuri de lucru, conlucrează la acest lucru. Sau este prioritară construcția unor imobile sanitare, ceea ce este prioritar trebuie să se genereze din masa consilierilor. Vedeți, la Zona metropolitană nu ne putem înțelege trebuie aprofundată. Poate ne înțelegem, am propus să creăm grupul de lucru. Haideți să vedem ca bazele sportive care aparțin Guvernului, nu putem cumva pe baza unor proiecte să sprijinim ca să se ocupe cineva de ele în continuare. Sau dvs. doriți ca un patrimoniu să ajungă în județ. Și atunci haideți să vedem dacă putem ajuta.

        D-na președinte Lokodi: Eu nu doresc nimic, numai dorința dvs. a consilierilor mă poate face să doresc ceva. Eu personal nu doresc nimic.

        D-l consilier Benedek: Nu e bine. Aici s-a discutat și ar trebui să rămânem la aceeași idee: grupul de lucru s-a formulat din partea tuturor și unele priorități patrimoniale s-au stabilit. Eu propun să sprijinim hotărârea consiliului local privind redobândirea bazelor sportive cuprinse în proiectul de hotărâre.

        D-na președinte Lokodi: Eu sunt de acord cu ce ziceți, dar haideți să trecem o dată de primul punct domnilor.

        D-l consilier Frătean: Vreau să subliniez că întâlnirea de azi, chiar dacă are o valoare foarte mare în ochii unora, eu nu o văd atât de valoroasă câtă vreme ea nu se va finaliza cu un rezultat concret. O asemenea întâlnire am mai avut acum 1 ani și am discutat marea cu sarea. Cu alte cuvinte vreau să susțin că în România există legi. Vreau să punctez faptul că fiecare consiliu are competențele sale date de lege și evident în această consecință și față de cetățeni. Eu am încredere în consiliul local și știu că va face tot posibilul să respecte legile acestui stat cât și pe cetățean. Și atunci cred că așa cum eu nu contest prioritățile, necazurile, oportunitățile, eventualele soluții pe care Consiliul local le dă la problemele pe care le are de dus în spate, și reciproca este adevărată. Și cred, așa cum au spus și alți câțiva colegi, aici, că trebuie să pornim de la câteva puncte comune care pot avea o soluție comună și nu să începem neapărat cu probleme divergente. Pe agenda de lucru au fost puse câteva din problemele majore cu care se confruntă Consiliul Județean. Trebuie să le acceptați la fel cum acceptăm și noi că municipalitatea are probleme. În consecință cred că dacă azi tragem concluzia că în ședințele de consiliu din noiembrie puteam lua niște hotărâri și dezbate prioritățile care au conexiune și sunt convins că dacă plecăm clar și pragmatic și punctual nu după cum vrea fiecare, vom constata că e în baza atribuțiilor pe care legea ni le dă. Eu vreau să vă spun că am discutat despre anumite probleme patrimoniale despre care am auzit că le-ar avea Tîrgu Mureșul nu toate au fost ridicate conform legii către Consiliul Județean. Cele mai multe sunt legate de apartenența acestor bunuri patrimoniale de diferite instituții guvernamentale care azi le descentralizează. Fără discuție aici avem multe puncte și soluții comune. Fără discuții Consiliul Județean are probleme instituționale tot în cadrul descentralizării care urmează. Mă gândesc la  Direcția Agricolă spre exemplu. Trebuie acceptată ideea că trebuie să găsim o soluție și la această chestiune. Haideți să stabilim concret prioritățile vă rog să le acceptați că sunt problemele noastre. Haideți să discutăm serios și pe legile acestui stat.

        D-l consilier Radu: Dacă de 2 ore discutăm numai probleme de principiu și nu trecem la probleme punctuale, la ceea  interesează pe Consiliul local, pentru că eu consider că au venit ca să ne prezinte și problemele dânșilor. Haideți să formăm acele comisii, deși am oroare de comisii pentru că ele vor întârzia realizarea lor, nu știu de ce nu se pot discuta asemenea probleme efectiv între executivul celor două instituții. Apoi să ne fie prezentate și să cădem de acord asupra lor și să le supunem la vot. Haideți să nu mai pierdem timp să vedem dacă putem rezolva unele probleme și pentru municipiu și pentru județ.

        D-l consilier Maior: Cred că și de o parte și de alta așteptăm ca unii dintre noi să se ridice și să plece. Pentru că văd că trece timpul ne tot zbatem, tot vorbim, dar nu luăm o hotărâre. Mi-a plăcut cum a spus domnul Frătean haideți să luăm 3 probleme de o parte și 3 probleme de alta. Ca și gazdă ați putea să ne onorați cu prima problemă pe care o avem noi. Luați din cele 4 probleme sau 10 o problemă puneți-o în dezbatere urmând ca apoi să dezbatem o problemă pe care o aveți dvs Consiliul Județean.

        D-na președinte Lokodi: Cu cea mai mare plăcere, dar nu am trecut nici măcar de o problemă propusă de noi. Haideți să luăm o problemă propusă de dvs. poate că trecem și după aceea plecăm acasă că am terminat întâlnirea. Deci dintre problemele propuse de domnul primar sunt: urbanism și investiții în zona pârâului Pocloș, asta ar fi prima. Deci vă ascultăm ce proiecte aveți pe zona propusă, care sunt acele impedimente legale pe care Consiliul Județean le-a pus în calea realizării acestui proiect.

        D-l primar Florea: La primărie se vorbește pe orizontală, deci regret că trebuie să mă întorc ba cu spatele ba cu fața. Deci noi am propus două teme pentru azi pentru că data trecută s-au abordat o serie de probleme principiale și anume de patrimoniu și de baze sportive, deci am pus problemele care necesită automat o reflectare în bugetul pe anul viitor. Problemele de armonizare a planurilor urbanistice generale ale comunelor Corunca și Livezeni presupune o abordare imediată. Având în vedere mutarea masivă a centrelor comerciale din zona de sud în zona de nord prin apariția a trei mari complexe care ne-a surprins chiar și pe noi. Automat acest lucru presupune o abordare circulatorie și urbanistică pentru a nu ne încălca sau a avea mari probleme de infrastructură ulterioară. Rutieră și de tratamentul apelor uzate și ceea ce  înseamnă exploatarea pârâului Pocloș. Și atunci la nivel de Ministerul Mediului și primărie au avut loc discuții pentru a rezolva problema Pocloșului. Pentru că în acest moment noi, consiliul local, ne propunem ca în prima ședință să dăm un calcul un studiu rapid privind reevaluarea pârâului Pocloș care până acum avea o destinație, o acoperire pe baza a două studii hidrologice și a două studii în curs și e foarte probabil să modificăm partea din PUG încât să necesite din Livezeni până pe Ghe. Doja o abordare pe 4 benzi de circulație. Este un lucru la care realitatea ne-a determinat să luăm măsuri rapide pentru lucruri care s-au întâmplat în ultimele 3 luni în zona ne nord. Legat de pârâul Pocloș hărțile vor vorbi și dacă vreți arhitecta șefă este pregătită să abordeze problemele în zonă, iar în partea a doua, care se referă la patrimoniu, vă pot înșira 3 sau 4 lucruri care vi le pot înșira azi. Unul l-a atins domnul consilier Benedek, este vorba de bazele sportive care de la precedenta sau de dinaintea galei Boloni am demarat proiecte prin care bazele sportive să intre în patrimoniul Tîrgu Mureșului. Nici una nu a venit. Era simplu, un act de voință, o hârtie care nici măcar nu a plecat din Consiliul Județean sau Instituția Prefectului, singurele abilitate să întocmească proiecte de hotărâre de guvern. După cum știți primăriile de municipiu nu pot promova astfel de proiecte. S-a votat posibilitatea de armonizare a unor activități sportive de interes local cu interes județean sau regional. Am pus această problemă, dar din punct de vedere  patrimonial pentru a demara de urgență un studiu de fezabilitate ce categorii sportive sau de tineret își pot desfășura activitatea acolo. Al doilea subiect de patrimoniu și la acre ne-a surprins pur și simplu Hotărârea Consiliului județean a fost Aeroclubul Tîrgu Mureș, în care am un acord de la minister că vom fi susținuți ca acest Aeroclub să fie mutat nu desființat, iar Tîrgu Mureșul a venit cu 2 soluții către Consiliul Județean pentru a ne susține, este vorba de cele două poligoane, care ar putea conveni ceea înseamnă mutarea Aeroclubului și ceea ce înseamnă definirea în PUG și în strategia de dezvoltare durabilă ce înseamnă brandul sau statutul Tîrgu Mureșului. Asta este  vocația Consiliului Local. Iată doar două lucruri care pot fi rezolvate foarte ușor și o acțiune comună în ceea ce înseamnă lucruri patrimoniale. A treia situație patrimonială sunt cazărmile, nu avem nimic împotrivă ca unde aveți dvs. probleme patrimoniale să le cunoaștem și noi în consiliul local și să le rezolvăm, dar de aparținut trebuie să aparțină cuiva. Ori dacă terenul a fost al tîrgu mureșenilor, iar tîrgu mureșenii au făcut 3 reduceri masive de 28, 14 și 10% suntem unul din orașele cele mai afectate din acest punct de vedere. Ne confruntăm cu cereri de 300 de ha înapoi la ora actuală iar rezultatul instituției Prefecturii este că instituția Primăriei nu este instituție imobiliară. A fost un lucru care ne-a șocat. Iar toate stațiunile de cercetare din jurul Tîrgu Mureșului unde nu se întâmplă nici o cercetare decât se cercetează posibilitatea de a le lua cineva sub o formă comercială.

        D-na președinte Lokodi: La Praktiker, la Universal, la celelalte investiții care susțineți dvs că au fost autorizate nelegal pe baza unui proiect avizat de anii 1970, cine a dat autorizație?

        D-l primar Florea: Ați înțeles ca de obicei precipitat. Nu am spus că s-au dat ilegal. Am spus că există la ora actuală această dezvoltare urbanistică. Noi știm de ea, dar nici nu putem lua în calcul că nu am dat rapid în lucru un studiu de circulație.

        D-na președinte Lokodi: Dar cine a dat autorizație? Consiliul Județean sau Primăria Tîrgu Mureș? Deci dvs. le-ați autorizat domnule primar.

        D-l primar Florea: Nu am spus că nu au autorizație. La noi în consiliul local există dialog în relația cu executivul. Deci nu am spus acest lucru că nu au autorizație.

        D-na președinte Lokodi: Dată de dvs. Dacă veniți acum cu un proiect din anii 70 privind construirea unui baraj în acea zonă atunci proiectul acela….

        D-l primar Florea: Delirul este ….rog medicii să spună ce este delirul…

        D-na președinte Lokodi: Pot să termin și eu?

        D-l primar Florea: Nu discutăm doamnă de acel studiu. Acel studiu este rolul și rodul Apelor Române.

        D-na președinte Lokodi: Atunci despre ce doriți să discutați?

        D-l primar Florea: Discut de un lucru care presupune o  abordare urbanistică de amploare cu zona Sapienzia. Dacă nu cunoașteți vi le spun eu. Dezvoltarea localității Corunca explozivă.

        D-na președinte Lokodi: Cunosc foarte bine că este atribuția dvs.

        D-l primar Florea: În ce privește cartierul de case Livezeni la care se adaugă 3 construcții mari comerciale, toate făcute cu autorizații de construcție, dar presupune din partea autorităților locale și județene abordarea planurilor circulatorii ale zonei.

        D-na președinte Lokodi: Este făcut PUZ-ul dvs pentru acea zonă?

        D-l primar Florea: Este.

        D-na președinte Lokodi: Eu așa cunosc că nu este făcut.

        D-l primar Florea: Bine doamna președinte.

        D-na președinte Lokodi: Deci dvs. puneți în sarcina noastră, ne imputați niște lucruri care trebuiau făcute de către dvs.

        D-l primar Florea: Nu am făcut decât să cer armonizarea lor și nu am cerut să faceți nici un gest. Ați înțeles greșit. Aveți pornirea mereu de a ataca pe cineva.

        D-na președinte Lokodi: Vă întreb încă o dată: cu ce vă putem ajuta?

        D-l consilier municipal…: Noi am venit aici crezând că putem purta un dialog. Deci la fiecare problemă dvs aveți soluție. Nu sunteți specialistă în tot ceea ce mișcă. Dați voie specialiștilor să răspundă la ceea ce nici dvs. nici noi nu putem cunoaște, vă transformați în zona metropolitană. Nu, doamna președinte, nu dvs sunteți asociația zona metropolitană. Zona metropolitană sunt cei înscriși aici. Domnul primar v-a expus 3 probleme la care cerem ajutor. Noi cerem sprijin la cele 3. dacă ne puteți ajuta bine, dacă nu lăsați-o așa că nu sunteți dvs mai bună sau primarul. Deci nu e nici o problemă dacă sunteți în stare să ne ajutați, bine dacă nu, nu le mai răscoliți. Hai să ne axăm pe probleme concrete să le dezbatem și să vedem ce putem face.

        D-na președinte Lokodi: Domnul Frătean a spus sunt încă și în acest județ și în țară anumite prevederi legale în vigoare. Noi nu putem veni să perturbăm activitatea dvs în zona administrativă a municipiului. Problema cu râul Pocloș nu poate fi rezolvată nici cu sprijinul Consiliului nici fără. Asta e părerea noastră. Cred că nici problema râului Pocloș nu o putem discuta azi. Domnul Benedek ați propus să discutăm problema Ștrandului 1 Mai, Lighet a bazei sportive .

        Aceste două patrimonii sunt la noi în patrimoniul nostru? Spuneți-ne în patrimoniul cui este? Spuneți-ne dacă pe masa dvs. de lucru  s-au înregistrat la Consiliul Județean , dacă există la doamna Moldovan Aurica proiecte de hotărâre pe care Consiliul Județean le-a primit de la primărie și le-a blocat.

        D-l secretar Togănel: În urmă cu 3 ani Consiliul Municipal a trimis proiect de hotărâre cu mai multe baze sportive. Documentația trimisă a fost incompletă și prin serviciul Juridic a fost restituită pentru completare. După acest demers nu am mai primit altă propunere. Asta a fost în urmă cu 3 ani.

        D-l primar Florea: Nu trebuie absolut nimic decât un act de voință. Vreau să vă spun că acest proiect este blocat tot printr-un act de voință.

        D-l secretar Togănel: Problema este veche. Documentația era incompletă în ce privește cartea funciară și alte elemente privind ceea ce se cere la un proiect de hotărâre de guvern și s-a restituit. Nu s-a mai revenit. Consiliul Județean nu s-a împotrivit, a susținut acest proiect.

        D-na președinte Lokodi: Domnule Benedek Istvan, la câte întâlniri ați participat la mine în birou la care v-am solicitat refacerea proiectelor de hotărâre de guvern pentru a le putea promova. Vă rog frumos dacă puteți, să îmi răspundeți în mod sincer.

        D-l consilier local Benedek: Într-adevăr a fost această discuție, dar cum să vă spun, eu rămân șocat că d-l Togănel spune că acum 3 ani s-a depus o cerere pentru a apărea o hotărâre de guvern și ceva lipsea dar, domnule Togănel, interesul este în primul rând al orașului, al cetățeanului, deci vă spun că copiii mei nu au unde să meargă să facă sport și noi așteptăm, timp de trei ani ca  cineva să revină dar nu spunem nimic.

        D-na președinte Lokodi: Domnule Benedek, eu vă întreb ceva și vă rog să îmi răspundeți sincer. De câte ori ați fost la mine? Și ce v-am spus?

        D-l consilier Benedek. Am fost o dată la dvs. și ați spus că hotărârea de guvern trebuie să plece de la primărie. M-am dus înapoi la d-l Csegzi și la d-l primar și au spus că au fost transmise către județ.

        D-na președinte Lokodi: Iar noi zicem că nici până azi nu s-au înregistrat nimic la noi. Domnilor nu vă jucați de-a publicitatea față de electorat și nu se întâmplă nimic din ceea ce hotărâm. Eu știu că cu domnul Csegzi și cu domnul Kalasvary cel puțin de 3 ori am discutat problema proiectelor de hotărâre de guvern și am cerut executivului de la primărie să facă dosarele să le aducă să putem promova. V-am promis că dacă trebuie mă duc personal la MAI. Mai mult nu pot să fac.

        D-l consilier…. : Am ajuns la punctul 4. dar haideți să lămurim Zona metropolitană pentru că eu o să ies din consiliu fără să facem nimic. Au trecut două ore și…..dar lăsați-mă să vorbesc! Toată lumea vorbește foarte frumos dar vorbește generalități. Deci haideți să lămurim problema Zonei metropolitane pentru că dacă am stat la asta 3 ore pentru celelalte puncte mai stăm încă 4 ore la celelalte  puncte, suntem obosiți și tot nu rezolvăm nimic. Discutăm despre Zona metropolitană de 5 ani de zile, deci măcar asta să încheiem și să știm că e rezolvată.

        D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc, aveți perfectă dreptate.

        D-l consilier Maior: Totuși domnule Togănel nu m-ați lămurit cu o problemă. Consiliul local propune hotărârile de guvern sau Consiliul Județean?

        D-l secretar Togănel: Proiectele de hotărâre de guvern, potrivit normelor, doar Instituția Prefectului și Consiliul Județean le pot promova.

        D-l consilier Maior: Vă mulțumesc. Hotărârile de consiliu au fost luate de consiliul local prin trecerea în patrimoniu a acelor baze? Știți de acest lucru sau suntem noi tâmp… mă abțin să nu zic acel lucru. Adică noi trimitem hotărârea de Consiliu local Prefecturii, ne-o aprobă, trec și cele 15 zile, totul e ok și așteptați ca tot noi, consiliul local să venim să propunem către Guvern. Dvs ca și Consiliu trebuie să înaintați către Guvern. În momentul în care s-a aprobat în Consiliul Local să treacă bazele sportive la Consiliul local ne-am trezit că Consiliul Județean a votat o hotărâre  prin care să treacă bazele sportive la dvs.

        D-na președinte Lokodi: Nu avem nici o hotărâre de Consiliu Județean pentru bazele sportive și procedurile legale sunt prevăzute în lege.

        D-l consilier Maior: Întrebarea mea era dacă propunem noi sau dvs ca Consiliu Județean.

        D-l secretar Togănel: Nu este suficientă Hotărârea Consiliului local. Pentru a promulga un proiect de hotărâre de guvern de către Prefectură sau Consiliul Județean, oricum documentația e semnată și de prefect și de președinte, este necesară o documentație. Pe lângă HCL este nevoie de o documentație privind imobilul respectiv. Documentația trimisă de dvs a fost incompletă. După repetate discuții telefonice s-a restituit documentația ca să nu rămână la noi.

        D-na președinte Lokodi: Iar eu declar că a existat voință, drept dovadă întâlnirile mele cu consilierii locali rugând să facă documentația. Deci de cel puțin 4 ori eu m-am întâlnit cu consilierii și am rugat să deblocheze această situație să mi se aducă materialul pentru a-l putea promova. Nici până azi nu a fost adus.

        D-l consilier Lădariu: Încep să simt un gust din ce în ce mai amar. Sunt cel mai în vârstă și fac un apel la bună cumpănire. Dacă am venit unii aici să continuăm acea zbențuială de până acum care s-a lăsat cu călcarea pe bătături nu are sens să mai dăm curs unor orgolii nemăsurate și să ne fixăm adversarul la matinelă. A venit dl Pokorny cu o propunere și mă alătur. Deci să se fixeze o comisie eu aș spune 5 – 5 pe problemele importante care au fost discutate aici. sunt oameni atât de competenți în domeniul lor încât ar fi culmea să discutăm în acest nonsens. Dar din toate aceste probleme trebuie să treacă acea comisie la o bună comisie a lor după care să fie o armonizare a opiniilor și a principiilor fără de care nu putem veni aici.

        Noi suntem în acest „miniparlamente” trimiși de cei cu ștampila din spatele nostru care atunci când au votat au avut încredere în noi. Deci să cumpănim bine pentru că sunt probleme multe.

        D-l consilier Tatar: Referitor la bazele sportive am încercat să facem niște presiuni că proiectele nu sunt depuse. Aceste proiecte sunt făcute de 6 luni și acest proiect a fost oprit. Este pe masa Guvernului este făcută propunere de predare către municipalitate, dar au fost oprite, au fost date la o parte. Ei au făcut toate actele de predare primire, cei de la ANS. Ministerul nu are bani să susțină aceste baze. De aceea le-a pasat la consiliile locale. MAI nu are nici o legătură cu nici o bază sportivă existentă.

        D-na președinte Lokodi: Dar promovează și coordonează activitatea și nici un proiect nu iese fără să treacă pe la MAI.

        D-l consilier Tatar: Foarte corect. Dar proiectul este făcut, este pe masă la ANS, l-am văzut cu ochii mei.

        D-na director Bârsan: vreau să fac o referire pentru a clarifica unde și în administrarea cui sunt aceste baze sportive. Mă refer numai la Parcul Sportiv municipal unde este stadionul și sala Polivalentă inclusiv acest Ștrand 1 mai. Toate sunt în administrarea ANS cu excepția Sălii Polivalente care este în administrarea noastră. Deja în urmă cu 4 ani ANS avea intenția transferării bazelor sportive către autoritățile locale din motive financiare. Acel proiect de hotărâre despre care se vorbește a ajuns la ANS pentru că ni s-a cerut punctul de vedere.

        D-l secretar Togănel: Propunerile de hotărâre de Guvern pot fi făcute și de organele de specialitate ale administrației centrale.

        D-na director Bârsan: Eu mă refer la proiectul de hotărâre promovat de consiliul local. A ajuns la ANS ni s-a cerut punctul de vedere a fost o corespondență. Știu că sunt pregătite dar nu de către ei. Ni s-a spus să le ia cine dorește și cine are posibilitatea să le întrețină. Nu putem face noi acest pas, dacă se consideră că bugetul consiliului local poate susține aceste baze sportive și dezvoltarea și repararea lor, hotărârea luată va fi acceptată de ANS. Noi ama avut aprobați bani pentru studiu de fezabilitate, dar nu ni s-a mai permis să contractăm această lucrare tocmai pentru că se vor transmite autorităților locale.

        D-na președinte Lokodi: Domnilor consilieri județeni, numai pe dvs vă consult să ridice mâna cine dorește ca aceste două patrimonii să fie discutate în ședința Consiliului Județean pentru a veni în patrimoniul nostru. Este o hotărâre de principiu. Dorește Consiliul Județean să vină în patrimoniul nostru? Vă cer o decizie de principiu. Vă rog să ridicați mâna cine dorește.  De principiu. Domnilor noi nu dorim aceste două patrimonii. Nu există nici o inadvertență iar întrebarea mea este: sunteți de acord să deblocăm problema Zonei Metropolitane și să încercăm să lucrăm împreună?

        D-l primar Florea: Dacă astea sunt uzanțele nu pot spune decât că particip la o distracție. Dacă acesta este felul în care discutați cu consilierii și cu primarii atunci mandatul pe care îl aveți poate fi interpretat altfel.

        D-na președinte Lokodi: Nu mă puneți la punct, vă rog. V-am întrebat un lucru.

        D-l primar Florea: Eu nu pot decât să respect și să aplic legea. Există o lege și avem și noi o mândrie. Puteți conta pe lecțiile noastre bine făcute.

        D-na președinte Lokodi: Învățămintele trimise prin undele televiziunii de dvs. cu privire la cele două găini care trag de o râmă, eu pot să aduc o altă poveste tot cu învățăminte, despre broasca care se crede bou și după aceea se sparge.

        D-l primar Florea: Este de Andersen, de Ion Creangă sau…..

        D-na președinte Lokodi: Eu v-am întrebat dacă vreți să colaborăm referitor la Zona metropolitană și dvs veniți și îmi dați lecții.

        D-l primar Florea: Exact ca în bancul în care zice că eu știu și singur acest lucru. De 3 ani de zile primăria lucrează. Ceea ce ați văzut  este rodul muncii consiliului local.

        D-na președinte Lokodi: Ce lecții aveți făcute? Aceste lucruri le putem clarifica între noi rugând presa ca zona de divertisment să se facă în altă parte.

        D-na președinte Lokodi: Este atributul dvs. să faceți divertisment la fiecare conferință de presă.

        D-l consilier Benedek: Văd că vom putea promova împreună acea hotărâre prin care să încercăm și văd că avem și din partea forurilor de specialitate susținere. Dar nu sunt de acord să vă jigniți unul pe altul. Suntem oameni responsabili care încercăm să lucrăm împreună. Consiliul Județean vrea să vă ajute să primiți în administrare baza sportivă. Acum formulați o dorință pentru că acum Consiliul Local trebuie să ne ajute cu ceva la rândul lor. Noi vom susține așa cum am spus, avem o prioritate, am promovat acum formulați și dvs o cerere. Nu Zona Metropolitană pentru că vedeți că nu merge.

        D-na președinte Lokodi: Dar Zona Metropolitană este dorința paternală a domnului primar. Așa că de ce să nu îi îndeplinim dorința?

        D-l consilier Oprișcan: Este a doua oară că nu luați în seamă o hotărâre a Consiliului Local. Întrebarea dvs. cu cine este de acord să se preia cele două baze nu își avea rostul. Noi avem HCL adoptată. Eu am rugămintea ca dacă nu doriți să ne ajutați atunci nu ne încurcați și nu vă dați ochii peste cap.

        D-na președinte Lokodi: În momentul de față am exprimat dorința Consiliului Județean și nu a persoanei Lokodi. Am cerut votul consilierilor prezenți, am votat un lucru respectând HCL-ul dvs. doriți să valorificați, puneți în executare prin executiv să putem promova cum cerem de aproape 8 sau 9 luni . Rugămintea mea este să deblocăm problemele și să lucrăm pe Zona Metropolitană.

        D-l consilier Kolasvary: Deci ar trebui să numim 3 consilieri de ai dvs cu 3 consilieri ai noștri și fiecare punct să îl analizăm în acest cadru restrâns și fixăm o dată peste două săptămâni și discutăm. Eu sunt gata ca din partea Consiliului Local să fiu unul dintre cei care pregătesc aceste discuții. Cred că este foarte ușor. Președinții de comisii, iar din aparatul propriu invităm pe cine trebuie. Noi așa lucrăm în Consiliul Local, facem o comisie pe problemă, apoi prezentăm acestei adunări problema pregătită pentru că din aceste discuții de 3 ore singurul lucru cert este că județul ne ajută să preluăm bazele sportive. Și apoi ne putem angaja să pregătim peste două săptămâni 2 – 3 probleme bine aprofundate și atunci putem spune că am făcut niște pași în direcția dorită.

        D-na președinte Lokodi: Deci ați venit cu propunerea de Aeroport. Suntem de acord. Eu cred că putem desemna persoanele. Domnul Kolasvary, domnul Veress, domnul Bartha din partea executivului iar dvs. vă rog să ne comunicați până mâine celelalte persoane. Vă interesează problema drumurilor ocolitoare sau nu?

        D-l consilier Suciu: Sunt persoane care cunosc problemele Aeroportului și pot lua hotărâri în cunoștință de cauză.

        D-na președinte Lokodi: Credeți că domnul Veress nu cunoaște problemele Aeroportului? Din partea mea puteți merge toți consilierii care doriți, dar eu consider important să fie domnul Bartha acolo deoarece cunoaște problemele, pentru că se umblă la bugetul Consiliului Județean, trebuie să existe un factor decizional care să știe cu cât am putea încărca bugetul pentru anul următor.

Aeroportul este punctul următor. Vă întreb a doua problemă să fie drumurile ocolitoare?

        Proiectul nostru nu e al nostru este al ministerului știți foarte bine sprijinim în forma în care specialiștii vor decide.     

        D-l consilier Oproescu: Dacă vorbim de drum ocolitor cunosc foarte bine situația și știu la ce vă referiți dar trebuie să aveți în vedere faptul că municipiul are nevoie și de un drum de legătură între cartiere. Din acest punct de vedere am cerut d-lui primar să mediați o discuție pentru că la înțelegere cu comuna Livezeni putem găsi o soluție agreată de Ministerul Mediului. Astfel ca să beneficiem și noi de un drum de legătură între Tudor și 7 Noiembrie. Noi sprijinim  această ideea de a face drumul ocolitor. Că varianta va fi de la centură și îl va face Ministerul este altceva. Am fost consilier județean în perioada 1996 – 2000 și pot să vă spun nu că arăta altfel dar avea altă alură. Sper să și-o mențină și îi felicit pe colegii mai vechi pentru a nu pica în desuet și a face reprezentații pentru mass - media și cred că și noi ar trebui să fim mult mai ponderați începând cu domnul primar și doamna președinte.

        D-na președinte Lokodi: Suntem de acord să lucreze comisiile de specialitate. Cred că cele mai vizate comisii sunt cele de specialitate în urbanism. Dacă dvs. doriți o altă structură faceți propuneri pentru că eu, și atunci când dl. consilier Pokorny a propus grupuri de lucru, m-am gândit la aceste comisii de specialitate. Analizați, vă rog frumos acele proiecte  care sunt la nivelul Consiliului local. Suntem de acord ca împreună cu specialiștii să alegeți o variantă viabilă pe care ulterior să putem și noi să o susținem  ulterior și precis că vom mai avea multe discuții. Normal, fiecare declarație politică atrage o altă declarație politică. Nu doresc să continui declarațiile politice ci într-adevăr să ieșim din acest blocaj și să mergem mai departe.   

        D-l consilier Benedek: Aș dori să vă întreb, pentru că eu știu, că din punct de vedere al finanțării sunt o problemă a Consiliului județean. Dacă ați putea continua acest dialog în sensul descărcării acestei sarcini financiare care este enormă cu 11 instituții. Noi am dat un răspuns favorabil dvs. ca să putem conlucra. Deci sunteți înaintea  construirii bugetului pe anul viitor.

        D-l primar Florea: Deci am plecat de la un singur lucru că ne respectăm prea mult pentru ca să ne fentăm unii pe alții. Dacă dvs. vă este greu financiar atunci treceți la Primăria Tîrgu Mureș? Noi am exprimat următoarea propunere. La primele cifre analizate, o minimă evaluare, într-adevăr sunt lucruri destul de prăpăstioase ca situație financiară. Ne-am manifestat dorința de a prelua încet, încet să preluăm unele instituții de cultură. Să nu își închipuie însă cineva că vom lua aceste instituții de cultură fără patrimoniu și dacă luăm Filarmonica, luăm cu tot cu Palatul Culturii. Deci în momentul în care puteam avea mai bine grijă de ele,  le vom lua. Dacă nu ar trebui să faceți lobby pentru bani mai mulți. Teatrul ARIEL de exemplu, am pus la dispoziție două turnuri ale cetății, la fel cum am oferit alternativă teatrului din Tîrgu Mureș care funcționează în două locații. Oricum dacă dvs spuneți că vreți să luați o clădire unde a funcționat un liceu de proporții în Tîrgu Mureș și să vină Teatrul ARIEL….deci eu cred astfel: tot ce e pe raza administrativ teritorială a municipiului Tîrgu Mureș aparține tîrgu mureșenilor. Este normal și firesc. Nu râdeți doamnă, că prefer să vă iau cu totul la noi la primărie, ca să vă pot da afară, dacă așa gândiți.

        D-na președinte Lokodi: Iar ați depășit limitele.

        D-l primar Florea: Am înțeles că este un dialog. Când o să veniți dvs la primărie o să vă las să vorbiți cât de mult doriți. În momentul în care noi convenim că lăsăm o instituție temporar o activitate, este într-adevăr dorința consiliului local. Dar din punct de vedere patrimonial aceasta este vindecarea României de comunism când e a tuturor și a nimănui pentru că toată lumea vrea patrimoniu.

        D-na președinte Lokodi: Iată că zicala în care purcelul dă un picior și lupul îl mănâncă cu totul se adeverește. Noi am dat o mână de ajutor și acum ne amenințați executivul.

        D-l primar Florea: Rolul Consiliului Județean este de a coordona instituțiilor care va coordona programele teritoriale. Direcția sanitară și Direcția Agricolă se vor desființa.

        D-na președinte Lokodi: Noroc că în țara asta nu sunteți singurul legiuitor.

        D-l primar Florea: Se vor desființa aceste direcții, aceste prelungiri ale ministerelor. Noi le dăm, dar pe bani. Pe lângă ceea ce ați spus dvs. din baza sportivă mai sunt caii de rasă, parcul municipal cu baza olimpică, deci va fi un subiect mai larg și vreau să văd că Consiliul Județean vine alături de noi. Principiul descentralizării era că nici o activitate nu pornește către autoritatea locală fără sume. Eu nu spun să ne dați sumele, dar lăsați-ne să identificăm o sursă de venit încât să nu sufere Teatrul ARIEL. Eu nu sunt pregătit acum pentru acest subiect, nici măcar nu am consultat Consiliul Local.

        D-na președinte Lokodi: Noroc că noi am avut grijă să ne pregătim ca să dăm o mână de ajutor…

        D-l primar Florea: Vă rog să nu fiți atât de ironică!

        D-na președinte Lokodi: Lăsați-mă și pe mine că eu atât de mult v-am ascultat! Și că mă învățați să vorbesc și cum să gândesc și cum să mă port de toate mă învățați. Domnule primar noi am acceptat să vă sprijinim, domnul Benedek dorea doar să ne spuneți care este punctul următor în care putem să facem o deschidere. Vă rog să îmi spuneți ce propunere aveți ca aceste comisii de specialitate care doresc din partea celor două consilii să lucreze, care este proiectul următor.

        D-l primar Florea: Eu propun să fie mai repede de două săptămâni având în vedere că suntem pregătiți. Eu zic săptămâna viitoare marți sau miercuri să se întâlnească comisiile urmând să informăm apoi plenurile. Deci problemele patrimoniale și problemele de circulație în partea de nord – vest a orașului. problema Școlii de Artă vă pot promite că vom discuta în prima ședință a consiliului local, asta ar putea să fim pregătiți să o luăm.

        D-na președinte Lokodi: Avem 5 propuneri pe ordinea de zi. Am reușit să ne înțelegem la o zecime dintr-un punct de la punctul 4 și la asta vă mulțumesc domnule Benedek că ați reușit să ajungem aici, dar se datorește dvs. Întrebarea mea este punctul următor va fi aeroportul? Îl discutăm în comisii?

        D-l consilier Kolasvary: Ar trebui să ne întâlnim și cu consiliul de administrație datorită necesității de a forma o strategie a aeroportului. Aș propune ca acei colegi din cele două consilii să fie invitați marți la ora 12 la ședința Consiliului de Administrație, discuția cu strategia aeroportului.

        D-na președinte Lokodi: Domnilor consilieri județeni, cine dorește să se ocupe de problema aeroportului aveți mandat din partea executivului. Nu desemnăm persoane. Deci cine dorește merge și lucrează. Mai punem încă o problemă ? 1. Aeroport. 2. ce să fie?

        D-l consilier Benedek: Ar trebui să avem o discuție cu specialiștii să ne explice ce înțeleg ei prin reamenajarea Pocloșului. Dar revin, domnule primar, ne-ați promis că veți prelua Școala de Artă.

        D-na președinte Lokodi: Lăsați să discutăm în comisiile de specialitate, asta chiar nu era pe ordinea de zi. Nu ne putem pronunța, trebuie discutat. Deci rămân 2 probleme: 1 Aeroport; 2. Drumuri. Sunt suficiente ca să le pregătim pentru ședința următoare. Iarăși patrimoniu?

        D-l primar Florea: Vreau să vă spun că e foarte important acum să abordăm problemele patrimoniale pentru că ne vom trezi că pe ultima sută de metri agenții naționale, companii naționale și tot felul de ministere, vă dau de exemplu ADS-ul de exemplu pregătește transformarea stațiunilor de cercetare în societăți comerciale și vor fi privatizate. Este foarte important care este dorința zonei noastre care aduce atingeri mari zonei periurbane. Este vorba de peste 300 de ha de pământ care ne vor fi luate, mai sunt încă 28 ha in zona Complexului Mureșul. Iată de ce spun că e foarte important, doamna președinte a făcut o mare omisiune deci unul dintre cele mai mari lobby care există în acest județ este UDMR-ul. Și o să rugăm ca această mapă despre care spuneți că nu s-a primit, a primit-o fiecare parlamentar în mapă, fiecare membru al Guvernului din Tîrgu Mureș și inclusiv prefectul. Ori, dacă există voință politică, vă dau în scris că și în bugetul județului se vor reflecta ca și bani și automat toate problemele patrimoniale vă vor satisface și pe dvs. deci nu vă eschivați în problema politică. Desemnați și la nivel de lider de fracție și pe partea cealaltă liderii celorlalți în care să fie o discuție foarte serioasă în problemele lobby-ului. Mai mult, vă mai arunc o provocare, se face spital teritorial la Tîrgu Mureș. Știți de proiectul lui Arafat de 12 milioane cu guvernul grecesc? Știți de 9 spitale la Sighișoara, Târnăveni, Reghin, Luduș, Deda, Gurghiu, Ernei… o să ajungem raiul pe pământ, dar ce facem cu ce rămâne ce se întâmplă cu patrimoniul medical. Iată subiecte la care nu cred că consilierii județeni pot da răspuns. Consultându-mă cu doctorul  Benedek am fost stupefiat să aflu câte probleme sunt.

        D-na președinte Lokodi: Step by step. Ați luat deodată toate problemele ce nu au fost pregătite, iar azi nu am reușit să discutăm ce am avut pe ordinea de zi.

        D-l consilier Benedek: Dacă e vorba de un spital de 900 paturi trebuie regândit. Spitalul de urgență este potrivit cu mici modificări și adăugiri pentru ceea ce spuneți. Este binevenită ideea formării unei comisii de formatori de opinie pentru că începem să deraiem de la esența lucrurilor. Este nevoie urgentă de spitale la Sighișoara, Târnăveni, Reghin, iar în momentul în care acestea vor funcționa se va reduce solicitarea Spitalului județean. El trebuie să se transforme în Institut Județean pentru Regiunea de Dezvoltare 7 care trebuie să gestioneze toată problematica. Este nevoie de încă vreo 200 de paturi care s-ar putea rezolva prin ridicarea unei clădiri în locul  barăcii SMURD. Am auzit comentarii în stânga și în dreapta, vă rog să nu le dați crezare. Cei care suntem specialiști vroiam să vă spunem: avem puțină forță de muncă, avem aparate care nu funcționează pentru că nu avem reactivi, avem aparate închise pentru că nu are cine lucra pe ele. Cu cea mai mare responsabilitate declar presei spunând că multe din secțiile noastre nu sunt dotate la nivelul cerut de UE. Asta trebuie îmbunătățit, nu numărul de paturi.

        D-l director Băilă: Nu vreau decât să clarific unele lucruri. Actualul spital are 2500 paturi. Este un mamut cum nu mai există altul în țară și să sperăm că se va fragmenta în anii ce urmează. A-l fragmenta este mult mai greu. Nimeni nu se gândea că peste acest spital cu 2500 paturi se va face alt spital cu 900 paturi. Vreau să fie foarte clar că e vorba de o nouă construcție, o nouă clădire. Tocmai prin această extensie vom ajunge la norme europene de suparafață/bolnav. Despre asta e vorba nu de a aduce 1000 de paturi. Am vrut să clarific aceste lucruri. Apoi, în momentul în care se construiește o nouă clădire, noi avem 21 de locații în oraș este absolut aberant și imposibil de gestionat. Noi sperăm să găsim un teren tot în zona Spitalului Județean. În acel moment vom goli locațiile din periferie vom fi într-un singur loc iar acele clădiri vor deveni disponibile. Referitor la ceea ce spunea domnul Benedek sunt problemele noastre interne și cred că mai bine le vom discuta împreună și nu la Consiliul Județean.

        D-na președinte Lokodi: Sunt de acord.

        D-l consilier Mora: Faceți un calcul aritmetic simplu. În județul Mureș sunt 102 unități administrativ teritoriale, noi stăm aici de la ora 13 discutând niște puncte, înmulțiți-le cu 102 și ar trebui să alocăm același timp tuturor, pentru că toți au probleme. Față de data trecută când a avut loc ședința la Consiliul local și nu a fost pregătită nici o ordine de zi, s-a discutat liber, azi Consiliul Județean, a pregătit ordine de zi pe care scrie „notă informativă”, deci nu trebuie să luăm nici o decizie azi. Pe de altă parte eu voi sprijini toate activitățile municipiului Tîrgu Mureș. Dacă este vreo problemă față de baza sportivă, Claudiu maior va veni mâine cu hârtiile, nu văd nici o problemă să trecem la fapte, chiar dacă lipsesc unele anexe. Dacă nu ar fi presa aici cred că această ședință demult s-ar fi terminat. Deci din punctul meu de vedere această ședință este un joc de imagine pentru unii. Un alt argument referitor la ceea ce se spunea despre Spitalul Regional, spuneți-le tîrgu mureșenilor că nu vreți investiții de milioane de dolari în Tîrgu Mureș. Eu nu le pot spune. Dacă vin astfel de investiții în județ eu o văd ca pe o dezvoltare a economiei pe orizontală. Iar ce a spus domnul Băilă este adevărat se vrea o reorganizare a activității spitalicești. Un spital regional nu poate decât să ridice ștacheta . Vom sprijini un asemenea proiect. Nu cred că există probleme în a promova proiecte ale primăriei  în Consiliul Județean, este o problemă față de ceea ce se întâmplă ca decizie și ca executiv. Sunt multe situații în care nu se respectă deciziile consiliului local. Nu a fost niciodată vreo situație în care să nu se pună în aplicare vreo hotărâre a consiliului local. Avem niște restanțe în ceea ce privește colaborarea cu Consiliul Local, în ceea ce privește Aeroportul, avem restanțe în ceea ce privește Zona metropolitană, haideți să le facem să le aducem la zi și apoi putem discuta de conlucrare. Nu sunt piedici dar haideți cu proiecte în cadru legal. Nu este nevoie de comisii speciale de 3 cu 3 când legea reglementează exact ceea ce înseamnă competența consiliului local și a consiliului județean.

        D-l consilier Giurgea: Cred sincer că trebuie să dialogăm, ca lider de grup susțin toate demersurile bune din punct de vedere legal promovate de primăria Tîrgu Mureș. Vă felicit pentru tot ce s-a discutat azi aici și vă spun sincer că nu am vrut să iau cuvântul, dar am primit un mesaj prin care eram întrebat dacă sunt bolnav, pentru că eu totdeauna iau cuvântul și ….

        D-l primar Florea: Nu vreau să se plece cu o impresie greșită. Consiliul Local a votat această intenție a unui director din ministerul Sănătății și au exprimat un vot de principi pentru a se construi un asemenea spital. Deci e o falsă impresie și este o batjocură politică care să încerce să maculeze imaginea Consiliului Local cum că nu ar fi de acord cu acest lucru. Doar ceea ce spunea și dl doctor Benedek, cadrele medicale din județul Mureș nu le puteți excepta, nici Universitatea, nici toți șefii de clinică, eu m-am dus în Consiliul Local cu propunerea lor. Înainte de asta am avut această întâlnire regret că domnul ministru dialoghează pe canale specifice cu anumite persoane. În rest, despre zona metropolitană, puteți pleca cu gânduri foarte clare de aici. deci noi am inițiat și mergem înainte cu zona metropolitană, suntem interesați de dezvoltarea zonei periurbane, iar în zonele patrimoniale trebuie să acceptăm în primul rând actul de principiu de voință că trebuie să revină orașului ceea ce este al lui. Eu cred că nu avem divergențe.

        D-l consilier Pokorny: Vă rog să ne enumerați încă o dată microspitalele acelea pe care domnul ministru dorește să le construiască în județ.

        D-l primar Florea: Nu le știu. Sunt atât de multe că le-am pierdut numărul.

        D-na președinte Lokodi: O să le discutăm. Dar haideți să stabilim ordinea de zi pentru ședința din decembrie. Domnule primar marți se întâlnește la Aeroport comisia pentru discutarea problemelor legate de Aeroport.

        D-l primar Florea: Care e problema dacă ne întâlnim după-masă președinții de comisie și discutăm cele trei proiecte propuse .

        D-na președinte Lokodi: Comisiile se vor întâlni pentru a pregăti problemele legate de urbanism. Următoare întâlnire în plen va avea loc peste două săptămâni și vom discuta problemele aeroportului, urbanism. Problemele patrimoniale trebuie pregătite de comisiile de buget și cele care au în activitate probleme patrimoniale.

        D-l viceprimar Csegzi: Eu cred că acum după 3 ore jumătate suntem tot acolo cu problemele unde eram și la ora 2. Vă rog să consultați acele planuri care sunt pe site-ul Consiliului local de un an de zile și din care ați găsit 3-4 idei legate de proiectele pe care le-a propus municipiul, ele s-au dus spre Agenția de Dezvoltare 7 și noi facem acum comisii ca să discutăm ce? Trebuie să facem să funcționeze o structură pentru care au votat 15 consilii, inclusiv Consiliul Județean, unde s-a propus acea sumă de 0,50 bani pentru fiecare locuitor și pentru fiecare dă județul încă atât. Deja s-au votat direcții de prioritate care au trecut prin consilii, deja s-au votat. Se propun proiecte pentru aeroport și discutăm iar, ce? Batem pasul pe loc.

        D-l consilier Suciu: Aș dori să selectăm acele puncte  de care ne-am apropiat, marți s-a stabilit o primă ședință, ceilalți să își fixeze întâlnirea și peste două săptămâni să discutăm în plen și să încercăm să punem punct pentru că deja iar revenim de unde am plecat.

        D-na președinte Lokodi: Și eu am crezut că zona metropolitană este ok și mergem pe asociație să lucrăm. Eu am înțeles că domnul primar va plăti cotizația și mergem înainte. Haideți să încercăm să mergem înainte. Eu am crezut că am rezolvat această problemă.

        D-l consilier Ban: Eu propun ca nici o discuție pe această temă să nu se întâmple pe cei care sunt interesați. Nu mi se pare corect că discutăm consiliul local și consiliul județean, iar cine face efectiv parte din această asociație, ce face? Stă și se uită? Părerea mea e ca cel puțin la nivel de 1 persoană să participe .

        D-l vicepreședinte Frătean: Orele sunt înaintate și eu zic, am stabilit un calendar, am doar o singură rugăminte să separăm problemele administrative de cele politice. Susțin calendarul propus și să mergem mai departe.

        D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc foarte mult pentru ședință, vă rog comisiile să lucreze pe problemele propuse și pregătim ședința peste două săptămâni.

        Ședința s-a încheiat la orele. 18.40.

 

       

 

 

                                                                       Întocmit: Camelia Vlasiu

 

 

 

 

PREȘEDINTE                                             SECRETAR

 

          Lokodi Edita Emoke                                          Ioan Togănel   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: Delia  Belean