|
ROMÂNIA
JUDEȚUL
MUREȘ
Dosar IV.C.1
PROCES
VERBAL
al ședinței extraordinare
a Consiliului Județean
din data de 17 mai 2007
Lucrările ședinței s-au desfășurat în
sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte
Lokodi Edita Emöke.
Ordinea de zi a ședinței a
fost publicată în cotidienele locale Cuvântul liber și Nepujság, prin
Dispoziția președintelui Consiliului Județean nr.110/2007.
Au
fost invitați să participe:
·
dl. Ciprian M.
Dobre, prefectul județului Mureș
·
dl Naste Vasile, directorul Administrației Palatului
Culturii Tîrgu Mureș
·
dl Cazan Vasile -
director, Filarmonica de Stat Tîrgu Mureș
D-na președinte Lokodi: Bună ziua, vă
rog să vă deschideți aparatele pentru a vedea câți suntem prezenți. Am primit
din partea domnului consilier Boloș o motivare că este plecat din localitate,
doamna Magyarosy este la un concurs fiind profesoară, domnul Popa este în sala
de operație .Domnul consilier Bozodi este plecat din localitate, dar nu ne-a
transmis nici o cerere de motivare, a transmis prin domnul Ban doar că nu este
în județ și nu poate participa.
Am convocat azi această ședință pentru
că avem o problemă care a fost anunțată prin ordinea de zi și ulterior a mai
intervenit o problemă, suntem în cursul derulării Festivalului de muzică
simfonică Zilele muzicale tîrgu mureșene, săptămâna viitoare vom avea un
concert, să sperăm că vom reuși, din partea Filarmonicii de Stat din Ungaria și
avem nevoie să prevedem o altă taxă pentru că nu se pot acoperi cheltuielile ce
se fac cu acest concert. Sau renunțăm și va fi o rușine mare sau încercăm să
acoperim o parte din cheltuieli.
Vot: ordinea de zi se aprobă cu 22
voturi pentru, 1 nu a votat și 11 absenți.
În
regim de urgență:
1.Proiect
de hotărâre privind privind aprobarea prețului de vânzare al biletului
pentru concertul simfonic extraordinar din data de 25 mai 2007
D-na președinte Lokodi: Primul punct
urmează să fie prezentat de către domnul Cazan, foarte pe scurt, pentru că este
nevoie să înțeleagă și colegii despre ce
este vorba.
D-l director Cazan: Foarte pe scurt vă
voi prezenta această solicitare pe care o facem Consiliului Județean, de a accepta modificarea tarifului de intrare la
concertul extraordinar susținut de Filarmonica de Stat din Ungaria, în
încheierea Zilelor muzicale tîrgu-mureșene în data de 25 mai, de la 14, la 20
Ron. Pentru că este un eveniment unic pentru viața artistică, culturală
mureșeană și nu numai, aceea de a avea invitată o Filarmonică națională
considerăm că aceste cheltuieli nu pot fi acoperite de noi. De aceea am
solicitat Consiliului Județean, dacă acceptați, să percepem, numai pentru acest
concert, această taxă de intrare. Nu fac un secret din faptul că la anul, dacă
vom reuși va fi invitată Filarmonica Națională George Enescu pentru a susține
și ei un concert aici. Asemenea lucruri se întâmplă o dată într-un secol să
concerteze la Tîrgu Mureș o orchestră națională. Noi considerăm că este un
câștig real în plan spiritual, artistic și cred că merită acest efort și vă
mulțumim pentru susținere.
Art.1 Se aprobă cu 24 voturi
pentru, 10 absenți (Amza, Toșa,
Bozodi, Boloș, Lazăr, Magyarosi, Popa, Șimon, Socotar, Șopterean).
Art.2 Se aprobă cu 24 voturi
pentru, 10 absenți (Amza, Toșa,
Bozodi, Boloș, Lazăr, Magyarosi, Popa, Șimon, Socotar, Șopterean).
Hotărârea în întregime se aprobă
cu 24 voturi pentru, 10 absenți (Amza,
Toșa, Bozodi, Boloș, Lazăr, Magyarosi, Popa, Șimon, Socotar, Șopterean).
Ordinea de zi:
1.
Proiect de hotărâre privind sancționarea
disciplinară a domnului Naste Vasile,
directorul Administrației Palatului Culturii din Tîrgu Mureș
D-na președinte Lokodi: Comisia numită
prin Dispoziția președintelui cu privire la cercetarea administrativă în
legătură cu sesizarea primită din partea asociației Eurosport Management, cu
privire la activitatea din Palatul Culturii, a fost finalizată. Această comisie
a fost numită și pe lângă dovezile scrise, persoanele au fost ascultate, rog pe
președintele comisiei să prezinte
Expunerea de motive și constatările făcute.
D-l director Iosib: Comisia de
cercetare administrativă a sesizat Consiliul Județean despre existența unor
abateri disciplinare în ceea ce privește organizarea spectacolului din data de
17 martie, dar și cu privire la activitatea de administrare a Palatului
Culturii. Drept urmare a fost numită comisia, conform prevederilor Codului
Muncii, comisia de cercetare, a cărei componență se găsește în dosarul de
cercetare. Activitatea comisiei s-a desfășurat în perioada 2 14 mai și a
constat din 3 întâlniri a căror procese verbale le găsiți în dosar, dar comisia
a mai avut și alte întâlniri pentru unele măsuri organizatorice de efectuare a
cercetării disciplinare. În primul rând ne-am fixat asupra problemelor care se
impută domnului Naste ca manager, am întocmit acel chestionar și am făcut
audierea în ședința din 7 mai, după care comisia a analizat atât raportul de
cercetare cât și audierea ce s-a realizat în cadrul ședinței. Din răspunsurile
la întrebările care s-au pus cât și din documentele care erau deja în dosar,
s-a ajuns la concluzia că cele sesizate sunt reale. Personalul Administrației
Palatului a solicitat pentru acea perioadă, adică în timpul spectacolului, sume
de bani. Problema este că această practică nu este chiar nouă. Ea este motivată
de managerul instituției de lipsa de personal, mai bine-zis nici nu este
motivată în sensul că a preluat această practică la prelucrarea funcției și s-a
dus cu ea mai departe. Nu a ținut cont de modificările care s-au adus inclusiv
prin Codul Muncii care nu mai făceau posibile nici convenții de colaborare, în
ideea că ele ar fi fost posibile. Pentru stabilirea cadrului s-a extins cercetarea
cu privire la întreaga legislație care este aplicabilă în domeniu. Am avut în
vedere în primul rând contractul de manager. Acest contract este echivalat cu
contractul individual de muncă, iar obligațiile din el sunt obligații care în caz de nerealizare sau
de încălcare constituie abateri disciplinare. Marea majoritate a lucrurilor ce
se impută domnului Naste se referă la nerealizarea unor obligații înscrise în
acest contract colectiv de muncă. Ele sunt majoritatea inacțiuni, ori potrivit
Codului Muncii constituie abatere disciplinară faptele, în legătură cu munca,
constând în acțiuni sau inacțiuni. La audierea realizată, fără a da niște
răspunsuri foarte concise, domnul Naste a recunoscut că așa se întâmplă
lucrurile și că nu și-a realizat anumite atribuții. Eu mă voi oferi la două
probleme pe care le consider cele mai importante și pe care va trebui să le
abordăm și în viitor. Neelaborarea regulamentului de ordine interioară. Acesta
este acel regulament pe baza căruia se desfășoară activitatea unei instituții.
Administrația palatului are un regulament elaborat în 1999. Ori Codul Muncii,
apărut în 2003, prevedea obligația ca
fiecare instituție, persoană juridică, care ființează să își elaboreze un
regulament. Neactualizarea Regulamentului de organizare și funcționare. Și
acesta aprobat în 1999, este puțin depășit. Între timp a apărut legislație în
ce privește domeniul cultural și se impunea o actualizare a lui. Aceste acte ar
fi fost posibil ca odată reactualizate să reglementeze unele probleme care au
rămas nereglementate și Administrata palatului a uzat de niște practici
nelegale.
D-na președinte Lokodi: Dar eu v-aș
ruga să spuneți cui aparține obligația de actualizare a acestor regulamente, nu
cumva să apară în presă că noi, Consiliul Județean, nu am lucrat. Cine trebuia
să vină cu propunerea de reactualizare?
D-l director Iosib: Obligația revine
domnului Naste, ca manager al instituției. Cu privire la regulamentul de ordine
interioară este foarte clar prevăzut în Codul Muncii și este, la fel, răspunderea
domnului Naste. De fapt aceste
atribuții, la modul general, țin de conducerea instituțiilor.
D-na președinte Lokodi: Nu cumva să
apară apoi în presă că este o făcătură a președintei care dorește să facă rău
săracului domnul Naste, care timp de 8 ani nu a găsit o lună în care să
reactualizeze documentele pe baza cărora muncește.
D-l director Iosib: Odată stabilit
faptul că aceste abateri sunt abateri disciplinare și că ele sunt dovedite,
comisia a procedat la analiza gradului gravității acestor abateri și având în
vedere prevederile Codului Muncii art.264 unde sunt menționate sancțiunile ce
se pot aplica, având în vedere că e vorba de un cadru de conducere, am
considerat, în unanimitate, că este aplicabilă sancțiunea prevăzută la litera
e din art.264 și tot în unanimitate s-a propus sancționarea cu diminuarea cu
5% a salariului și indemnizației de conducere pe o perioadă de 2 luni.
D-na președinte Lokodi: V-aș ruga să
îmi spuneți care sunt limitele de sancțiune și de ce ați aplicat minimul posibil,
având în vedere aceste abateri care au persistat în timp, contra discuțiilor
mele personale anterioare, totuși s-au repetat și dacă considerați doar așa
o
mică abatere faptul că timp de 8 ani un regulament de organizare nu se reface.
Care sunt limitele?
D-l director Iosib: Limitele sunt 5-10%
și perioada maximă 3 luni. Domnul Naste este la prima sancționare deși există
urme cu privire la atenționarea dânsului că există unele practici neconforme și
că să renunțe la acestea, undeva suntem la mediu, 2 luni
D-na președinte Lokodi: După mine nu
era prima abatere. După mine era a treia abatere.
D-l director Iosib: Hotărârea a fost
luată de comisie în unanimitate, e adevărat că evaluarea activității
managerului, pe care am avut-o în vedere, a arătat că în 2006 au avut rezultate
foarte bune.
D-na președinte Lokodi: Păi a investit
banii pe care noi i-am pus la dispoziție. Cam astea sunt criteriile de
apreciere a managerilor, dacă a făcut cheltuielile și a încasat banii, va
trebui să constituim o comisie din consilieri județeni ca fiecare să vadă
fiecare instituție ce criterii sunt și dacă acelea sunt criterii de manager, că
văd că aparatul propriu persistă an de an cu aceeași larghețe și inimă bună
față de manageri. Și de aceea când analizăm bugetul Consiliului Județean ne dăm
seama câți bani sunt cheltuiți pe diferite instituții, suntem singurii din
județ care avem un număr de angajați record și totuși ar trebui să vedem cum am
putea îmbunătăți modul de folosire al banului public în favoarea unor infrastructuri
și nu numai în favoarea plății salariilor unor instituții care trebuie analizat
dacă sunt sau nu necesare, probabil că sunt depășite și, probabil că în
următoarea jumătate de an va trebui să ne preocupăm și executivul și
consilierii, comisiile, aici atrag atenția comisiilor de cultură și servicii să
numim împreună o comisie mixtă care să analizeze funcționarea tuturor
instituțiilor subordonate Consiliului Județean. Pentru că au rămas niște
instituții, pietrificate, în același mod de zeci de ani și probabil că nu se
justifică un aparat atât de mare. De fapt am discutat în cadrul ședinței
operative de săptămâna aceasta și o să numim și specialiști din cadrul
consilierilor să nu fie doar o activitate a executivului această analiză.
Pentru că toți răspundem de modul de în care se cheltuie banii. Domnilor dacă
considerați că este suficientă această sancțiune față de cele prezentate, vă
rog să luați cuvântul.
D-l vicepreședinte Groza: S-a acționat
în limitele prevăzute de legislația în vigoare. Sigur faptele în sine sunt
grave, fie din neștiință fie din alte motive, lucrurile sunt grave, nu vreau să
intru în amănunte dar s-au luat niște bani care nu trebuiau luați, așa ceva nu
este permis. Au mai fost câteva cazuri, cum ar fi concertul trupei Holograf,
dar când au fost întrebați dacă s-au luat bani, s-a răspuns că nu. Deci nimeni
nu putea descoperi acest lucru pentru că nu s-au făcut hârtii. În privința
sancțiunii eu zic că este destul de dură, în Codul Muncii urmează sancțiunea
finală, deci 5 sau 10 este aproape neinteresantă, urmează f și eu atrag
atenția domnului director să fie foarte atent, să își îmbunătățească stilul
managerial, pentru că este director manager, să fie atent să își actualizeze
ROI-ul, ROF-ul, strategiile. Normal că există personal, în afară de dânsul,
contabil-șef, referent, femei de serviciu, tâmplar, zugrav ș.a.m.d. Deci este
nevoie de acești oameni, dar și ei pot fi utilizați optimizat și sper că dânsul
va înțelege rațiunile acestei sancțiuni și își va îmbunătăți radical stilul de
muncă.
D-l consilier Chiorean: Cunosc
activitatea domnului Naste comisia a făcut cercetările de rigoare, totuși o
serie de greșeli care au fost arătate trebuiau sesizate și de alții înainte,
dacă nu a fost actualizat de atâta timp Regulamentul de ordine interioară și
celelalte documente care s-au menționat. Eu nu doresc altceva decât să i se
permită și domnului Naste să își spună punctul de vedere în fața consiliului și
sunt convins că și pentru dânsul este o lecție și că în activitatea viitoare nu
se vor mai repeta asemenea chestiuni.
D-l consilier Giurgea: Aș vrea să vorbească domnul Naste pentru a putea
vorbi în cunoștință de cauză, pentru că știți că întotdeauna adevărul este pe
undeva la mijloc și
D-na președinte Lokodi: De ce credeți
că adevărul este la mijloc?
D-l consilier Giurgea: Este o părere
personală și verificată.
D-na președinte Lokodi: Și credeți că
cineva a influențat comisia de cercetare?
D-l consilier Giurgea: Nu e vorba de
asta, haideți să nu intrăm în alte discuții
.
D-na președinte Lokodi: Ba da, este
cazul pentru că dvs ați pus o propoziție cum că adevărul e la mijloc. Nu am
făcut parte din comisie, nu am semnat nici un act, nu am stat de vorbă cu
nimeni, comisia v-a prezentat o cercetare. De ce credeți că adevărul este la
mijloc?
D-l consilier Giurgea: Îmi retrag
cuvintele. Nu cred că adevărul e la mijloc, dar după ce vorbește domnul Naste
mă pronunț dacă este la mijloc sau nu. Vă rog să îi dați cuvântul. Eu nu știu,
nu am aflat decât azi.
D-na președinte Lokodi: Data trecută ce
s-a întâmplat?
D-l consilier Giurgea: Am fost plecat
din localitate, este a doua oară în 6 ani când lipsesc de la o ședință de
consiliu.
D-na președinte Lokodi: Este a doua
ședință în care vorbim de acest lucru și despre adevărul faptelor mele puteați
afla de la Cuvântul Liber, probabil am obligat eu pe doamna casieră de la Palat
să pretindă banii, probabil că am obligat eu ca să nu organizeze femeile de
serviciu în așa fel încât să trebuiască să facă ore suplimentare, probabil că
eu l-am obligat să nu își reactualizeze Regulamentul de Organizare și
Funcționare și Regulemantul de Ordine Interioară, probabil că eu mă fac
vinovată de toate astea, cel puțin din presă așa am aflat, dar voi da cuvântul
domnului Naste pentru a spune cine l-a obligat să facă aceste fapte.
D-l consilier Giurgea: Vreau să vă spun
din capul locului că eu nu sunt de acord cu aceste fapte și condamn foarte tare
această șmecherie de a lua bani de la oameni, dar trebuie să vedem de ce s-a
ajuns aici, pentru că totdeauna trebuie să știm și cauza.
D-l director Naste: În legătură cu
problemele care au apărut și neajunsurile din activitatea mea, constatate de
comisia de disciplină constituită în cadrul Consiliului Județean, aș spune că
în ceea ce privește cele două regulamente, într-adevăr sunt din 1999. Sigur,
neavând un jurist, un om care să ne orienteze, să ne îndrume, în a fi la curent
cu legislația în domeniu, iar activitatea noastră de bază este administrarea
Palatului Culturii axată pe întreținerea, conservarea și menținerea în stare de
funcționare a acestei clădiri, eu practic am pus întreaga mea activitate
.
D-na președinte Lokodi: Vă rog frumos,
nu este un moment al elogierii dvs, este cu totul altceva. Încercați la acele
întrebări formulate. De ce după 3 discuții când v-am rugat să organizați
activitatea în așa fel încât să nu se ia 7% din vânzarea biletelor, de ce
totuși ați persistat în această practică?
D-l director Naste: Eu am atras atenția
personalului, din acest punct de vedere, aceste aspecte să fie eliminate din
activitatea noastră, dar ei au continuat în ideea că ei au dreptate, pentru că
acest procedeu sau acest mod de a proceda cu asemenea ocazii sunt de mai
demult. Eu așa am preluat
D-na președinte Lokodi: Spuneți că nu
aveți jurist. Cam cu cât timp înainte de întâmplarea acestei sesizări am
discutat prima dată și am cerut să intrați în legalitate?
D-l director Naste: Prin februarie,
cred.
D-na președinte Lokodi: Și anul trecut?
După Zilele prieteniei nu v-am chemat și v-am spus că se întâmplă ceva și nu
e corect? Deci anul trecut
deci cam de un an nu ați găsit calea de intrare în
legalitate.
D-l director Naste: Personalul îmi
reclama acea HG în care se stabilea că instituțiile care organizează activități
culturale pot angaja colaboratori și ei erau considerați colaboratori.
D-na președinte Lokodi: Știți foarte
bine că nu sunteți instituție culturală. Instituție culturală este teatrul,
filarmonica, teatrul de păpuși, dvs sunteți o instituție administrativă, de
servicii, nu culturală.
D-l director Naste: Nu suntem
culturală, dar în situația în care organizăm activități culturale trebuie să ne
comportăm ca și o instituție care organizează activități culturale.
D-na președinte Lokodi: Nu este
adevărat. Dvs. vă comportați ca o instituție de prestări servicii.
D-l director Naste: Din tot ceea ce se
întâmplă așa reiese, pentru că trebuie să asigurăm garderobier, plasator ca și
la teatru unde există oameni angajați pentru așa ceva.
D-na președinte Lokodi: Puteți învinui
pe altcineva decât pe modul de management?
D-l director Naste: Nu. Eu vreau doar
să relatez exact ce s-a întâmplat.
D-na președinte Lokodi: Nu are nici un
rost să prelungim discuția, pentru că nu putem spune că este vinovat altcineva.
D-l director Naste: Dar pentru această
problemă trebuia, nu de acum, pus piciorul în prag cum s-ar spune, clar nu se
aplică administrației, pentru că personalul nu este de specialitate.
D-na președinte Lokodi: Acum credeți că
este nevoie de un jurist pentru Palatul Culturii? De câte ori am refuzat să vă
ajutăm și în reprezentare în instanță, dacă ați solicitat?
D-l director Naste: Nu au fost cazuri.
D-l consilier Lădariu: Vreau să fac o
precizare pentru a nu fi interpretate cuvintele mele într-un fel sau altul. Nu
sunt avocatul nimănui ci ca de obicei mă conduc după probleme așa cum îmi
dictează mie mintea după chestiuni de principiu. Aș vrea să fac o precizare în
ceea ce privește ce a apărut în Cuvântul Liber pentru că a apărut cu mult timp
după ce s-au petrecut aceste lucruri. Nu e bine să amestecăm lucrurile, să invocăm
un ziar, pentru că nu ziarul sau ziarele provoacă ceea ce se întâmplă în
consiliu sau în instituțiile de cultură subordonate acestuia.
D-na președinte Lokodi: Articolul la
care am făcut referire a apărut săptămâna trecută.
D-l consilier Lădariu: dar faptele s-au
petrecut demult. Fără discuție voi pleca de la ideea că au fost lucruri
împotriva legii. Ca om care am apărat dreptatea și adevărul, legea, o voi face
și de acum înainte. Și data trecută am votat împotrivă. Acea informare nu era
pe ordinea de zi, noi trebuie să votăm ceea ce este pe ordinea de zi pe ce se
votează și nu în afara ei. Acesta este punctul meu de vedere și e bine să ne
respectăm propriul statut. În privința zilei de azi voi vota împotrivă, pentru
un motiv cât se poate de clar. În calendarul ortodox azi este o mare sărbătoare
Înălțarea domnului ziua eroilor, în această zi nu se dau sancțiuni, nu se dau
condamnări. Nu vă fac nicio vină doamnă președinte, dar am fost anunțați de azi
pe mâine, ieri am fost anunțați, vă acuz consilierii care nu țin cont de
anumite zile. Indiferent ale cui ar fi. Nu vreau să iau apărarea nimănui nici
în privința calificativelor, dar parcă să pui brusc în cârca acestui om numai
fapte rele fără a vedea și părțile pozitive, este o chestiune ce lasă loc suspiciunilor.
Nu aș vrea să cred că se ascunde și altceva în spate. Pentru faptele
subordonaților, da, șeful răspunde. Este un lucru care nu se pune în cumpănă
niciodată. În Biblie este un pasaj prin care se adresează creștinilor, nu să se
taie capul păcătosului ci îndreptarea lui. Și mie mi se pare prea aspră această
sancțiune, dar a fost hotărârea unei comisii. Dar eu întreb de ce această
problemă nu a fost supusă și comisiei de cultură, așa cum era firesc?
D-na președinte Lokodi: Pentru că Codul
Muncii nu dă în sarcina comisiei de cultură probleme de abateri disciplinare,
Codul Muncii reglementează modul în care se face cercetarea administrativă, iar
concluziile sunt supuse întregului plen pentru discuții.
D-l consilier Lădariu: Atunci eu propun
să desființăm această comisie de cultură pentru că tot galopăm peste ea când
vrem și cum vrem. Eu zic să cântărim bine, eu voi vota împotrivă pentru că sunt
un om credincios, nu de paradă ci așa simt, indiferent cine ar fi fost
sancționat eu, astăzi, nu voi vota pentru sancțiune. O precizare: comisia de
cultură a fost desconsiderată de prea multe ori, dar de azi înainte toate
instituțiile de cultură care sunt sub aripa Consiliului Județean să fie
verificate cu aceeași atenție și severitate.
D-na președinte Lokodi: Cred că exact
acest lucru l-am zis mai înainte când am spus că va trebui să avem comisie mixtă. Nu doresc să
comentez în nici un fel, respect credința dvs în sărbătorile religioase, dar
cred că atribuțiile pentru care am jurat în calitate de consilier sunt înaintea
orcăror sentimente de orice gen.
D-l consilier Giurgea: O repet nu sunt
de acord cu asemenea fapte, dar de ce s-a ajuns aici? Vreau să vă spun că în
anul 2004, în timpul campaniei electorale, aceleași sume mi s-au pretins, dar
la Teatrul Național. Țin minte în 2000 același lucru s-a întâmplat la Casa de
Cultură a Tineretului. Se pune atunci întrebarea: de ce? Care este cauza? Ei
sunt justificați sau nu, ca dacă stau după program să fie plătiți cu ore
suplimentare? Este bine gândit managementul? Nu pot fi lăsați liberi dimineața
și să vină după-masa când au loc spectacole? Deci sunt o serie de întrebări
care așteaptă răspuns, poate îl găsim azi. Sunt de acord că în calitatea
noastră de consilier și prin jurământul pe care l-am dat nu ne dă dreptul să
judecăm emoțional într-o situație sau alta. Dar e bine de luat în seamă și
poziția colegului nostru. Eu cred că aceste lucruri s-au întâmplat de mult
timp, nu numai la Palat, cred că este bine de făcut următorul lucru în ce
privește personalul: în primul rând fiecare să aibă o fișă a postului, ca să
știe ce au de făcut și care este programul lor de lucru. Grila de salarizare
este foarte bine-definită și nu putem noi interveni aici, dar cu siguranță se
pot plăti orele suplimentare sau să se dea zile libere. Domnului Naste, ca
manager, i se poate imputa această activitate. Dar eu nu pot să cred că este un om de asemenea caracter, dar
pentru că s-a întâmplat acest lucru în ograda lui acest lucru, cu siguranță că
a știut despre ceea ce se întâmplă. Sancțiuni putem da, sau nu, votul va
decide. Eu zic că trebuie să înțelegem și să parcurgem următorul scenariu:
constituim acea comisie mixtă din comisia de buget, cultură, sport și să intrăm
pe analiză a activității tuturor unităților subordonate Consiliului Județean.
Colegii mei care vor fi în comisia de buget știu că am făcut asemenea
solicitări încă de prin 2003 nu s-a întâmplat acest lucru, am încercat să vedem
de ce nu s-a întâmplat, unii spun da, îi controlăm, nu îi controlăm, facem doar
o analiză și nu cumva să îi dăm afară. Dar de ce? Dacă nu sunt buni, îi dăm
afară și aducem pe alții mai buni. Dar nu trebuie să pornim din start că facem
controale doar pentru a-i da afară. Doamne ferește! Eu chiar cred că
majoritatea directorilor sunt buni și foarte buni. Haideți să dăm drumul
acestei analize la toate instituțiile, să formăm o comisie mixtă din toate
comisiile și aparatul propriu și să ne gândim la anumite sancțiuni dacă se
impun. Pe de altă parte, dacă este un caz penal, de competența altor autorități
se vor mișca lucrurile și acolo. Eu zic să mai așteptăm, să analizăm profund
aceste lucruri și să luăm o decizie mult
mai bine fundamentată de către toți.
D-na președinte Lokodi: Necunoașterea
legii nu este o scuză nici pentru Naste, dar nici pentru un domn consilier.
Codul Muncii prevede anumite termene de la data săvârșirii unei fapte, 30 de
zile până la finalizarea cercetării și încă un termen până la luarea de măsuri.
A se amâna înseamnă să ieșim din termen și să vă încărcați cu o răspundere.
Deci sunt termene legale și vă rog studiați Codul Muncii și vedeți care sunt
obligațiile Consiliului Județean. De ce azi ședința domnule Iosib, vă rog să
spuneți.
D-l director Iosib: În Expunere se face
precizarea că președintele Consiliului Județean a fost informat despre
existența unor abateri în 18 aprilie. Deci conform Codului Muncii în 30 de zile
trebuia aplicată sancțiunea.
D-na președinte Lokodi: Dacă nu,
răspundeți dvs. și eu, dar eu am respectat termenul ca și consilier și ca
președinte.
D-l director Iosib: Avem în expunere,
avem în extras din Codul Muncii toate actele aplicabile, inclusiv acesta.
D-na președinte Lokodi: Deci informația
a fost completă. Și la ședința trecută am discutat această problemă la nivel de
informare.
D-l vicepreședinte Frătean: Este o
coincidență nefericită această zi, dar se pare că aceștia sunt pașii legali. Eu
consider că nu putem face dreptate printr-o altă nelegalitate. Comisia a fost
constituită legal, în baza legii și a Constituției și cred că trebuie să le
respectăm. Nu am intrat în detaliile activității comisiei, nici nu am dorit
acest lucru, însă eu vreau să respect structurile și legea în baza cărora
acționează. Sunt responsabili, au acționat exact pe lege și cred că într-o
situație ca aceasta, dacă aprofundăm cercetările, poate fi mai rău. Din punctul
meu de vedere. Eu sunt de acord cu această sancțiune. În altă ordine de idei,
să reținem că bugetul nostru este foarte presat de două mari activități pe care
le suportăm aproape în cotele cele mai semnificative. Cultura peste 100
miliarde anual și asistența socială punem încă 300 miliarde pe lângă guvern.
Deci este clar că noi dacă nu punem ordine în această chestiune nu vom rezolva
problemele niciodată. Vin și susțin acea analiză legată de aceste subiecte.
Pentru că noi avem un exemplu, o instituție de cultură, care datorită
managementului atrage foarte multe resurse pe proiecte culturale, cred că toate
ar trebui să facă același lucru. Este vorba de teatrul ARIEL. Deci de ce unii
pot, sub aceeași conducere, aceleași reguli,
iar alții nu pot. Este o întrebare pe care mi-o pun și ar trebui să ne-o
punem cu toții.
D-l consilier Mora: Pentru un asemenea
punct de pe ordinea de zi ajungem la niște idei care consider că nu își au
locul în această sală. Dacă azi este sărbătoare religioasă și se judecă niște
dosare grele la justiție, oare judecătorii care trebuie să dea un verdict
categoric azi, nu îl vor da pentru că sunt religioși? Dacă azi trec pe roșu, mă
iartă polițistul? Nu are rost să ne ascundem după deget. Ciubucăreala este un
sport național pe care îl cunoaștem cu toții și marea majoritate îl practicăm,
în schimb pe mine nu mă interesează ce fac alte instituții decât ale noastre.
Cred că domnul Naste a recunoscut azi printre rânduri, a recunoscut capetele de
acuzare care i s-au adus. Nu trebuie să îi tăiem capul în schimb trebuie să dăm
un semnal. Suntem datori să facem această chestiune, iar domnul Naste către
angajați, să ceară o rigurozitate mult mai mare. A găsi justificări și a amâna
că nu e pe ordinea de zi, nu are nici un sens. Trebuie să luăm această decizie
nu spun că trebuie neapărat sancționat la bani, important e să transmitem un
semnal pentru că este o problemă gravă. Începând cu anul 2004 am insistat mereu
că instituțiile subordonate nouă trebuie să aibă un management mai eficient. Am
cerut același lucru de la Ansamblul Mureșul pentru că am făcut investiții
extraordinare și acolo și am cerut să își îmbunătățească indicatorii
financiari. Cu alte cuvinte să aibă venituri mai mari. Nu le cerem
autofinanțare, dar să vedem că se depun eforturi. Eu voi vota pentru deoarece
consider că sancțiunea nu este împotriva lui Naste ca om, este un semnal de
alarmă general valabil peste tot și trebuie să ne punem de acord și să facem
curățenie în propria ogradă. Nu ne mai interesează ce este în ograda vecinilor.
D-l consilier Lădariu: Eu am fost cât
se poate de clar că nu sunt avocatul nimănui. Am vorbit pentru mine. Sunt
pentru respectarea legii. Iar în privința unei prevederi a credinței creștine
nu poate nimeni să îmi dea lecții.
Art.1 Se aprobă cu 22 voturi
pentru, 1 împotriva, 3 abțineri, 8 absenți.
Art.2 Se aprobă cu 22 voturi pentru,
1 împotriva, 3 abțineri, 8 absenți.
Art.3 Se aprobă cu 22 voturi pentru,
1 împotriva, 3 abțineri, 8 absenți.
Hotărârea în întregime se aprobă cu 22
voturi pentru, 1 împotriva, 3 abțineri, 8 absenți.
Diverse:
D-l consilier Giurgea: Eu vreau să vă
întreb pe dvs, am văzut niște acte și niște bani dați de mai multe comisii și
nu mi-a plăcut, pentru că am discutat și în comisie, banii dați la sport,
împărțirea lor mai exact. Felul în care au fost repartizați, la baschet după ce
noi am discutat ceva, iar apoi s-a dat jumătate, eu protestez față de această
repartizare și vă rog să facem o analiză în plenul consiliului județean, la
felul în care s-au repartizat banii, criteriile stabilite atât de legislativ
cât și cele stabilite de comisie. Noi am mai discutat și ați spus că este o
problemă și ca atare haideți să vedem cum putem face o analiză înainte ca
acești bani să fie distribuiți și care trebuie semnați chiar de dvs. Știți
foarte bine și nu trebuie eu să vă spun că dvs răspundeți.
D-na președinte Lokodi: Nu am semnat
nici un contract pe nicio comisie. Sunt de acord ca în ședința de plen unul din
punctele de pe ordinea de zi să fie această problemă, reanalizarea tuturor
deciziilor comisiilor numite, de altfel materialele au fost puse pe site, dar
înainte de a lua o decizie putem face o analiza în plen și sunt de acord cu
acest lucru.
D-l vicepreședinte Groza: Este destul
de târziu, banii trebuie să ajungă la oameni.
D-na președinte Lokodi: Mai avem două
săptămâni până la ședința de plen și cred că aceste două săptămâni nu vor
constitui un impediment în activitatea societății civile și doresc să analizăm
modul de împărțire al banului public. Mi se pare că este bine să facem acest
lucru.
D-l consilier Tatar: Eu înțeleg că
domnul Giurgea nu are încredere în noi. La fel pot spune că nici eu nu am
încredere în comisia buget finanțe și spun să analizăm toate deciziile luate de
comisia buget finanțe. Această comisie și-a făcut treaba și își asumă
responsabilitatea pentru ce a făcut. Normal dacă sunt suspiciuni putem da
explicații și detalii. Referirea colegului meu la suma de bani primită de
echipa de baschet nu figurează în nicio hotărâre de consiliu unde baschetul
trebuie să primească banii.
D-na președinte Lokodi: Când comisia
și-a finalizat activitatea ați prezentat decizia, iar eu am semnat de văzut.
Care este problema că nu putem analiza? Atunci de ce folosiți acest ton ridicat?
D-l consilier Tatar: Ba chiar vă rog să
analizați. Vreau să vă informez. Mi se pare că această analiză, felul în care
s-a cerut a se face, de parcă modul în care sau împărțit banii nu a fost corect
. Eu zic că este o jignire. Nimic nu prevede suma alocată echipei de baschet.
Pentru sport de performanță a fost alocată suma de 1 miliard de lei în total,
care include toate sporturile de performanță. Din acest miliard 335 a primit baschetul.
D-na președinte Lokodi: Eu nu semnez
nici un contract până nu discutăm. Anul trecut nu ați fost așa vehement au
ridicat problema că președintele consiliului județean împarte banii după placul
său. Anul trecut nu ați venit în sprijinul meu, a trebuit să înghit gălușca. Și
anul acesta când vreau să previn o astfel de situație, iată că e război. Care e
problema? Aveți ceva de ascuns? Până la finele anului se uită cine a împărțit
banii și rămâne vina președintelui care a semnat contractele.
D-l consilier Szalkay: aș vrea să ridic
problema amintită de domnul Giurgea, legată de echipa de baschet. Aici vorbesc
în dublă calitate de consilier și de președinte al acestui Baschet Club care
anul acesta a fost purtătorul de drapel al sportului mureșean, pe care l-am
sărbătorit de nenumărate ori. De asemenea în cadrul Galei Old Star,
conducătorii județului și orașului au asigurat FRB nu numai de simpatia față de
acest sport ci și de tot suportul financiar. Eu consider că această inițiativă
pe care am avut-o împreună cu domnul Socotar și domnul Amza, printr-un contract
de asociere sau prin altă formă, de a asigura sponsorizarea, cofinanțarea
acestei echipe cu un miliard de lei, trebuie să aibă loc. Nu s-a putut. Nici
măcar nu îl pot acuza pe colegul Tatar, pentru că el dispunea de mai puțin de 1
miliard din care era aproape imposibil să asigure suma.
D-na președinte Lokodi: Faptul că vă
las să vă spuneți părerea în această calitate de președinte este total inetic.
D-l consilier Mora: Să nu cădem în
capcana faptului că ceea ce s-a întâmplat, nu s-a întâmplat bine. Eu nu spun că
toate comisiile lucrează 100% la modul cel mai ideal. În schimb este categoric
un pas înainte. Vreau să vă amintesc că în plenul acestei săli ați spus că nu
mai vreți să împărțiți bani, pentru că sunt anumite presiuni, de aceea s-a mers
pe această idee care este foarte bună. Nu este problemă că nu lucrăm bine ci să
vedem dacă s-a lucrat corect. Acum două-trei ședințe am cerut să se lărgească
aceste comisii. Pentru că sunt puțini consilieri care fac parte din aceste
comisii, deci soluția este să rugăm colegii care nu fac parte din aceste comisii să vină lângă ceilalți și să își
spună părerea referitor la fiecare proiect. Nimeni nu cred că este împotriva de
a se analiza deciziile comisiilor, în schimb se poate lărgi numărul membrilor.
D-na președinte Lokodi: Iar eu am vrut
să discutăm în plen și dacă avem o părere comună atunci este obligatorie. Eu
doresc să nu aplaneze asupra mea nici măcar un dubiu cu privire la semnarea
contractelor. Să am girul dvs că ați analizat, este pe site, încă nimeni nu a
venit cu vreo observație, deci vreau să lucrăm împreună ca ulterior să nu poată
spune nimeni că nu știe ce s-a discutat la comisia cutare și dacă nu fac parte
din comisie nu este obligatoriu . Deci atunci să fie obligatoriu pentru toți 35
de oameni. Pentru că degeaba lărgim comisiile, nu se face o reașezare, fiecare
studiază, merge la comisie, formulează întrebările, deci nu e o muncă
imposibilă.
D-l consilier Benedek: Eu cred că aceste decizii ale
comisiilor trebuie introduse în ședința de plen i dezbătute și dacă ați lucrat
corect și cinstit nu aveți nicio temere că nu va fi susținut. Dar toți
consilierii au acest drept, chiar obligația, de a veni cu observații și dacă va
fi acceptată va fi susținută.Nu sunt de acord ca cei care introduc o temă și
sunt oarecum interesați și pot fi suspicionați că pot influența decizia
consilierilor, eu cred că suntem al vârsta când toți putem aduce informări,
argumente și expuneri prin care să vă convingem că așa este. Ca să funcționeze
fair-play-ul ar trebui ca cei interesați să se abțină de la vot. Cine să ne
aducă informații, dacă nu aceia care sunt zilnic implicați? În al treilea rând
nu mi-au plăcut aceste conservații neprincipiale, dar mi-a plăcut și vă felicit
pentru prima dată pentru opinia dvs. Da, de ce să vă temeți să lărgiți comisiile?
Nu cred că nu sunt oameni care doresc să facă parte din ele. Eu ca fost
sportiv, nu fac parte și aș vrea să fiu într-o astfel de comisie.
D-l consilier Giurgia: Îmi cer scuze
pentru acest mod de abordare, nu stă în caracterul meu și nu am mai făcut-o
până acum. Îmi cer scuze colegului meu și dumneavoastră, doamnă
președinte.Situația este astfel: eu sunt membru al comisiei de buget deja de 6
ani, am colegi care sunt în această comisie de 10 sau 12 ani, nu mi se pare
normal, și vin cu o propunere, nu doresc să modific neapărat hotărârea
comisiilor de specialitate, așa cum spunea domnul Mora este un bun câștigat și
trebuie să îl păstrăm, să nu treacă și prin comisia de buget. Pentru că
atunci
care este rolul nostru? Cel puțin informativ. Dacă eu nu mă uitam pe
site habar nu aveam cum s-au dat acești bani, pentru că nu au mai trecut nici
prin comisia de specialitate nici prin plenul consiliului. Și atunci propunerea
este foarte clară, și am încredere totală în comisii, este să treacă înainte de
a merge la beneficiari și prin comisia de buget. Acolo suntem toți din toate
partidele și avem și informații ca mediu politic fiind reprezentate toate
partidele. Deci nu vrem să schimbăm destinația sau direcția pe care ați dat-o,
dar vrem să știm. Pentru că dacă nu, eu îmi dau demisia din comisia de buget,
pentru că nu am obiect de activitate.
D-l consilier Țintoșan: Se face o
confuzie între comisia de buget și comisia de sport. Banii alocați comisiei de
sport au trecut o dată prin comisia de buget. Suma totală. Comisia de buget
aprobă alocarea unor sume de bani pentru diferite proiecte. Nu interzice nimeni
comisiei de buget să facă un proiect ca să dea unui anumit club o anume sumă de
bani. Mie îmi pare rău că nu am putut ajuta Baschet Clubul dacă de el vine vorba,
am avut 50 de proiecte la care am lucrat 10 ore la comisie. Eu vroiam 8
miliarde să fi avut, nu 3. O reanaliză a dosarelor discutate la comisie, nu am
nicio problemă, dar există riscul ca între noi să fie un simpatizant al altui
club de fotbal sau baschet care consideră că s-a dat prea mult și va tăia de la
baschet.
D-na președinte Lokodi: Nu am înțeles,
dvs nu pe punctaje ați dat ci pe simpatizanți?
D-l consilier Țintoșan: Ba da, pe
punctaje, dar s-ar putea ca în această sală să fie un simpatizant al altui
club.
D-na președinte Lokodi: Dar eu știu că
este stabilit în regulament un punctaj foarte strict.
D-l consilier Țintoșan: Este, dar din
cauza simpatiilor, este al doilea an la rând când se fac presiuni mai mici sau
mai mari pentru Baschet Club. Îmi pare rău că nu i-am putut ajuta dar s-a dat
33% din bugetul întreg alocat.
D-na președinte Lokodi: Domnilor vă
mulțumesc pentru activitatea de azi și ne întâlnim peste două săptămâni la
ședința ordinară.
Ședința s-a încheiat la ora 14.30.
Întocmit:Camelia
Vlasiu
PREȘEDINTE SECRETAR
Lokodi Edita Emöke Ioan Togănel
Văzut: Delia Belean