|
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
Dosar IV.C.1
PROCES VERBAL
al ședinței ordinare a Consiliului
Județean
din data de 28 iunie 2007
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost
conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea de zi
a ședinței a fost publicată în cotidienele locale Cuvântul liber și
Nepujság, prin Dispoziția președintelui Consiliului Județean nr.156/2007.
Din cei 34 consilieri în funcție au
fost prezenți 32, domnii consilieri
Szabo Arpad, Ioan Șopterean au fost absenți.
Au fost invitați să participe:
·
dl. Ciprian M.
Dobre, prefectul județului Mureș
·
dl Dumbravă
Florin, director, Direcția Generală de
Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș
·
dl Mezei
Vasile, director economic DGASPC
·
dl Cârdan Ioan,
comandant Centrul Militar Județean Mureș
·
dl Mureșan
Cristian, contabil șef Centrul Militar Județean Mureș
·
d-na Corina
Teodor, directorul Bibliotecii Județene Mureș
·
dna Pop
Daniela, contabil-șef Biblioteca Județeană Mureș
·
dl Soos Zoltan,
director, Muzeului Județean Mureș
·
dna Mihalte
Marcela, contabil-șef al Muzeului Județean Mureș
·
dl Constantin
Cotîrlan, directorul Centrului Jud. de Promovare și Conservare a Creației și
Tradiției Populare Mureș
·
dna Iosib
Maria, contabil șef, Centrul Jud. de Promovare și Conservare a Creației și
Tradiției Populare Mureș
·
dl Cadariu
Gavril, directorul Teatrului pentru copii și tineret ARIEL Tîrgu Mureș
·
dna Ludușan
Leontina, contabil-șef al Teatrului pentru copii și tineret ARIEL
·
dl Moraru
Cornel, redactorul revistei VATRA
·
dl Nistor
Onofir, contabil șef al revistei VATRA
·
dl Naste
Vasile, directorul Administrației Palatului Culturii Tîrgu Mureș
·
dna Valea Anica
contabil-șef, Administrația Palatului Culturii Tîrgu Mureș
·
dl Titi Iosif
Boantă, directorul Ansamblului artistic profesionist MUREȘUL Tîrgu Mureș
·
dna Silvășan
Elena, contabil-șef al Ansamblului artistic profesionist MUREȘUL
·
dl Sabău
Ștefan, director, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Nr.3 - Reghin
·
dna Molnar
Viorica, contabil-șef, Centrul Școlar
pentru Educație Incluzivă Nr.3 - Reghin
·
dna Grec
Claudia, director Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr.1 Tîrgu Mureș
·
dna Crahmaliuc
Anișoara, contabil șef Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Nr.1 Tîrgu
Mureș
·
dl.col.
Chiorean Mihai inspector-șef, Inspectoratul pentru Situații de Urgență
·
dl.col. Pop
Dinel Inspectoratul pentru Situații de
Urgență
·
dl. Blaj
Virgil, director, SURM
·
dl Runcan
Ștefan, directorul R.A. AEROPORTUL Tîrgu Mureș
·
dna Hang
Mărioara, contabil-șef al R.A.AEROPORTUL Tîrgu Mureș
·
dl Ioan Ilieș,
director, Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor
·
directori,
directori adjuncți, șefi servicii și specialiști din aparatul propriu care au
contribuit la elaborarea materialelor
·
reprezentanți
mass-media din județ
D-na președinte Lokodi: Bună ziua.
Doamnelor, domnilor, stimați invitați, bună ziua pentru cei care sunt azi
alături de noi, dați-mi voie să începem lucrările ședinței de azi. Ordinea de
zi v-a fost comunicată și este cea anunțată cu mici modificări.
Ordinea de zi enunțată pentru azi
se modifică, vom avea un punct în regim de urgență și de pe ordinea de zi se
modifică punctul 6, nu vom avea acel material care a fost discutat în comisii
ci doar o hotărâre prin care vom lua o decizie în principiu.
Ordinea de zi se aprobă cu
25 voturi pentru, 2 nu au votat (Bartha, Popa), 7 absenți (Groza, Toșa.
Kakasi, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
În regim de urgență:
1. Proiect
de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico - economici ai investiției
"Reabilitarea si modernizarea sistemului rutier pe drumul județean DJ 142C
limită județ Sibiu - Coroisânmărtin (DJ142)"
D-na președinte Lokodi: O să îl rog
pe domnul vicepreședinte Frătean să vă prezinte acest proiect de hotărâre și
importanța lui.
D-l vicepreședinte Frătean: Acest
drum este unul din drumurile cu care am câștigat o finanțare din fonduri
europene. Studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico- economici inițiali ai
acestui drum s-au modificat în urma reevaluărilor și a modificării unor
normative și a situației de pe teren, drept care pentru a putea continua
procedura pentru accesarea finanțării trebuie să aprobăm indicatorii tehnico
economici finali. După aprobarea noastră, mâine documentația va și pleca spre
organismul de finanțare. Valoarea investiției este 22.900 milioane din care C+M
=20 milioane, echivalent cu 7 milioane de euro.
D-na președinte Lokodi: Așteptăm să
începem lucrările la acest drum, alături de drumul vinului, aceste două
proiecte au fost câștigate deodată în sesiunea de preselecție a proiectelor din
2005.
Art.1 Se aprobă cu 27
voturi pentru, 1 nu a votat (Bartha), 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos,
Șopterean, Tatar.
Art.2 Se aprobă cu 27
voturi pentru, 1 nu a votat (Bartha), 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos,
Șopterean, Tatar.
Hotărârea în întregime se
aprobă cu 27 voturi pentru, 1 nu a votat (Bartha), 6 absenți (Groza, Toșa,
Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar.
2. Proiect de hotărâre privind includerea în bugetul
Consiliului Județean Mureș, pe anul 2007, a sumei de 8300 mii lei
D-na președinte Lokodi: Vă rog,
domnule Szalkay, să prezentați proiectul de hotărâre privind includerea în
bugetul Consiliului Județean a sumei de 8300 mii lei noi, să spuneți ce
reprezintă, de unde provine această sumă și celelalte modificări ale bugetului.
D-l consilier Szalkay: Bugetul se
majorează atât la venituri cât și la cheltuieli cu suma de 803.000 mii lei .
Bugetul Consiliului Județean se majorează de la 119 milioane ron la 128
milioane ron, după cum am văzut este o majorare, sursele sunt subvenții de la
bugetul de stat, iar după cum puteți vedea din expunerea de motive cheltuielile
se regăsesc în bugetul D.G.A.S.P.C care folosește 800.000 mii lei, respectiv
800 miliarde și 3.000 se folosesc pentru cheltuieli de poștă, privind
expedierea acestor scrisori în tot cursul anului. Cu permisiunea dvs voi citi
câteva reașezări în cadrul bugetelor unor instituții, care nu vor influența per
total bugetul Consiliului Județean ci vor influența, în cadrul articolelor
bugetare, bugetul instituțiilor respective. Astfel, la serviciul SALVAMONT se
solicită reașezarea bugetului pentru a putea asigura unele indemnizații de
delegări ale unor invitații de participare la simpozioane, precum și pentru
reparații curente la autoturisme. Centrul Militar solicită o realocare în
vederea achiziționării unui număr de 15 ecrane de protecție pentru
calculatoare, Muzeul Județean solicită reașezări în cadrul volumului bugetului
între salarii de bază, unde s-au constatat economii în urma efectuării unor
concedii și majorarea indemnizațiilor de delegare, de asemenea am mai
considerat că este interesant să amintim că Teatrul ARIEL solicită o reașezare
în cadrul aceluiași capitol, atât la cheltuieli cât și la materiale, urmare a
derulării unor proiecte, Centrul Județean de Conservare și Valorificare a
Tradiției și Creației Populare solicită o reașezare a economiilor pentru acoperirea
cheltuielilor ocazionate de organizarea unui festival de dansuri și cântece
maghiare, Revista VATRA solicită reașezarea economiilor înregistrate la
salariul de bază și majorarea drepturilor de autor și pentru cofinanțarea
Grădiniței din Pănet, suma de 80.000 lei cuprinsă la cheltuieli materiale se
propune a fi trecută la active
nefinaciare.
D-na președinte Lokodi: Această
sumă de 8.300 mii au venit din transferuri bugetare centrale pentru finanțarea
drepturilor acordate persoanelor cu handicap acordate pe anul 2007, este o
rectificare venită în mod expres pentru această activitate și poate fi folosită
doar de D.G.A.S.P.C. Restul modificărilor sunt pentru activitatea curentă a
instituțiilor care au solicitat această modificare.
Art.1 Se aprobă cu 27
voturi pentru, 1 nu a votat (Bartha), 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos,
Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 28
voturi pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 28 voturi pentru, 6 absenți
(Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.4 Se aprobă cu 28
voturi pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.5 Se aprobă cu 28
voturi pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.6 Se aprobă cu 28 voturi
pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.7 Se aprobă cu 28
voturi pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.8 Se aprobă cu 28
voturi pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se
aprobă cu 28 voturi pentru, 6 absenți (Groza, Toșa, Szabo, Kardos, Șopterean,
Tatar).
D-l consilier Radu: Am o întrebare.
Am participat la Festivalul de Sânziene ținut în comuna Iclănzel, sat Căpușu
unde au participat peste 7 formații de copii, foarte simpatici, impresionant.
Discutând cu organizatorii știu că s-au repartizat unele sume pentru astfel de
ansambluri și ele nu au ajuns nici la ora actuală. Eu sunt de părere că ar fi
bine să ajungă la dânșii pentru că au deja acțiuni în desfășurare. Ei s-au
simțit foarte onorați de prezența mea acolo, cu modestie vă spun, pentru că nu
prea au fost nici de la Consiliul Județean nici de la Prefectură, dar important
este să ajungă aceste sume la dânșii.
D-na președinte Lokodi: Știți
foarte bine că aceste sume pe c are dvs în comisii ați apreciat în valoare de
punctajul obținut de asociații, fundații, s-a stabilit și noi în Consiliul
Județean am discutat, au fost împărțite contractele, de exemplu și azi am
semnat multe dosare pentru plăți, sunt convinsă că și acest contract este
semnat, urmează ca dânșii să vină și să le băgăm banii în cont, nu este nici un
impediment . Cine a câștigat proiecte va primi finanțare.
3. Proiect de hotărâre privind reorganizarea
structurii, modificarea statului de
funcții și a regulamentului de organizare și funcționare ale Direcției Generale
de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș
D-na
președinte Lokodi: Aș dori să prezinte domnul Groza.
D-l
vicepreședinte Groza: După cum se știe D.G.A.S.P.C în 2005 a câștigat 5
proiecte Phare. Este vorba de Centrul de integrare pentru terapie ocupațională
Glodeni, Centrul de îngrijire Casa Speranței Reghin, Centrul de integrare
prin terapie ocupațională și locuință protejată Căpușu de Câmpie, Centrul de
reabilitare și recuperare Sf. Ana Brâncovenești, Centrul de reabilitate și
recuperare Sf. Iosif. De asemenea s-a câștigat un alt proiect Phare , Casa
Ada și Adi, este vorba de două apartamente în care vor fi cazați copiii care
depășesc 18 ani. Evident în aceste condiții s-a pus următoarea problemă:
trebuie asigurat personal pentru aceste instituții care se vor da în folosință
de la 1 septembrie. Cum se va proceda? Nu vom crește numărul de personal al
D.G.A.S.P.C, vom face o redistribuire și anume centrul din Reghin va avea o capacitate de 30 locuri adulți cu handicap,
cu 44 posturi. Centrul de la Căpușul de Câmpie cu o capacitate de 20 de locuri
, cu 20 de posturi. Locuință protejată Căpușu de Câmpie cu o capacitate de 10
locuri, pentru persoane cu handicap cu abilitate ridicată, cu 11 posturi.
Centrul de recuperare Sf. Ana Brâncovenești va avea o capacitate de 50 de
locuri, se vor furniza servicii persoanelor cu abilitate scăzută cu 73,5
posturi. Centrul de reabilitare Sf. Iosif, Călugăreni va avea tot 50 locuri
cu 73,5 posturi. La centru de tranzit Ada și Adi se vor furniza servicii
pentru 51 de beneficiari din care 10 vor fi găzduiți. Deci este vorba de
redistribuire de posturi și nu afectează cu nimic. Se pune problema costurilor.
Trebuie să vă spun că acestea sunt standardele prevăzute în Ghidul
solicitantului Pahre, de legislația în vigoare și ați văzut ce tevatură, la
televizor, ca au apărut probleme în unele zone pentru că nu au respectat
standardele și se va ajunge la plângeri penale împotriva consiliului județean
respectiv și a direcției de protecția copilului. Noi trebuie să respectăm
strict aceste norme. Da, poate veți spune, în Ungaria, dar și ei au respectat
acum 10 ani aceste normative, în ele trebuie să ne încadrăm, nu modificăm
bugetul, ne încadrăm în același buget. În legătură cu modificarea structurii
organizatorice, sunt lucruri clare. Pe diverse centre rezidențiale nu se
modifică bugetul și consider că sunt justificate. În legătură cu modificarea
regulamentului, știți bine că sindicatul a făcut o plângere, s-a câștigat, asta
este. Colegiul Director va avea 34 persoane, eu zic că trebuie să respectăm
legea și în acest caz, evident în formulă restrânsă se vor lua deciziile
curente. Pentru că nu se poate să se
adune așa un număr mare pentru orice decizie. Eu consider că toate aceste
lucruri sunt îndreptățite, inclusiv reorganizarea Colegiului Director, nu se
suplimentează bugetul, ne încadrăm în prevederile legislației în domeniu și
putem vota cu încredere acest proiect.
D-l consilier
Pokorny: Aici noi în aplicarea strategiei naționale de îmbunătățire a vieții
acestor oameni cu handicap, am făcut un pas important. Acest lucru nu e însă
suficient, trebuie să fim atenți ca această infrastructură să fie umplută cu
conținut, adică să asigurăm condiții de viață și îngrijire corespunzătoare
pentru acești asistați. La ultima noastră ședință domnul vicepreședinte a avut
o solicitare, respectiv alocarea unor sume din partea Guvernului, având în
vedere mărimea sistemului din județul nostru, respectiv cerințele actuale,
respectiv standardele care ar trebui respectate. Eu sprijin acest demers și
consider că ar trebui insistat să ni se aloce aceste fonduri. Două luni de zile
salariile persoanelor angajate vor fi asigurate de Phare, deci este vorba de o
economie importantă în bugetul județului sigur că în momentul de față acest
sistem este departe de a fi perfect și pentru a-l îmbunătăți va trebui să luăm
măsuri în toamnă, drept pentru care s-a și întocmit un proiect în acest sens. Ne-am
străduit, suntem 3 consilieri în acest colegiu, să luăm hotărâri echilibrate și
pozitive pentru mersul sistemului. Acum, datorită operei unei persoane care nu
este nicicum mulțumită s-a reușit să se câștige un proces și Colegiul Director
s-a mărit la 40 de persoane sau așa ceva, este o adunare națională unde nu vom
putea lua decizii serioase. În continuare se străduiesc unii să distrugă, avem
comparație cu felul în care lucrăm noi, în județul Mureș și celelalte județe.
D-l consilier
Sămărghițan: Nu doresc să fiu decât continuatorul ideilor domnului coleg
Pokorny, în două ședințe s-a analizat acest material, s-au făcut unele
corecturi, sigur nu esențiale, este o etapă absolut obligatorie, discuții au
fost și în comisia de învățământ, unde cu toții am fost de acord de importanța
acestei etape care va continua, în toamnă vor fi alți pași deci dinamica la
această direcție pe care trebuie să o susținem, felicitând conducerea
D.G.A.S.P.C pentru faptul că se preocupă, să ne încadrăm și în prevederile
legale, dar și în termenii de execuție care sunt tot mai apropiați. Ca membru
al Colegiului Director vreau să îmi exprim mâhnirea pentru că acum 20 de ani
eram președintele sindicatului din Direcția Muncii. Era o altă epocă, acest
consiliu nu făcea mai nimic. Așa va face și această structură stufoasă, în care
din nefericire sindicatul s-a luptat să intre și nu a intrat. Au fost teme
importante în protecția copilului, au fost teme importante în unitățile de adulți, unde suntem puțin
rămași în urmă, la Colegiul Director au fost invitați și directorii acestor
instituții. Nu neapărat cu drept de vot, dar au fost ascultați. Sala unde sunt
ținute întâlnirile nu este corespunzătoare pentru a se ține această Mare
Adunare Națională . Operativ sigur că atribuțiile directorului general nu pot
fi luate de această instituție, directorii adjuncți toți au sarcini foarte
clare. Noi cei 3 de la Consiliului Județean suntem implicați, domnul Pokorny
este implicat și pe latura cealaltă, eu sunt implicat prin experiența pe care o
am din 1975 în sistemul de asistență socială a județului Mureș. Deci această
experiență pozitivă, sau negativă, dobândită în acest timp trebuie să o aducem
pentru a depăși unele greșeli pe care le putem face. Eu propun ca, respectând o
hotărâre judecătorească rămasă definitivă,
cu multă seriozitate să ne continuăm activitatea și dezbaterile să nu
fie diluate de luări de poziție, pentru că de fiecare dată, fiecare unitate,
director, contabil va veni să spună of-ul lui. Care este important, dar nu
este întotdeauna pe ordinea de zi a Colegiului Director. Eu consider că ne
putem continua activitatea sub forma care este, noi sperăm să mărim calitatea
actului Colegiului director pentru a veni în fața dvs. cu materiale care să fie
tot mai implicate în continuarea proiectelor care se desfășoară pe întreaga
rețea. Avem rețineri la unitățile de adulți, suntem în față cu unitățile de
copii și oarecum cu satisfacție, privind dezbaterile care se făceau la unele
televiziuni care prezentau situația din alte unități. Parcă noi suntem mai
uniți și mai orientați. Multe aspecte au fost paralele cu legislația, sau a
existat lipsă de implicare. Eu cred că trebuie votat acest material.
D-l
vicepreședinte Groza: Ați pus problema dării în folosință a celor 5 obiective.
Eu nici nu pot să cred că nu vor fi date la 1 septembrie în folosință. Și ce vă
rog, eu știu structura de organizare pentru că și Consiliul Județean este
implicat, am fost de foarte multe ori pe teren. Vă rog domnilor directori
Schmidt și Dumbravă să fiți conștienți că urmează două luni de foc, iar dacă nu
se termină până la 1 septembrie, vom avea probleme cu fondurile. Dvs. ne-ați
informat că cuva de la Reghin e făcută, nu sunt probleme, iar când am mers noi
acolo am văzut că existau infiltrații. Asemenea lucruri să nu se mai repete. E
în joc onoarea noastră.
D-na
președinte Lokodi: Vă anunț că începând cu săptămâna viitoare voi merge pe
teren și voi verifica fiecare locație, nu voi anunța decât în ziua respectivă
unde merg, dar să știe constructorii că urmează să avem o discuție la fața
locului, vă voi anunța din timp ca persoana respectivă să poată ajunge la fața
locului. Este puțin trist și am devenit din nou victimele unei exagerări
juridice, când legea se interpretează în sensul că acest Consiliu Director
trebuie să cuprindă tot personalul care are tangență, din păcate unde legea nu
este foarte limitativă și să spună că poate fi format din 10 12 persoane se
ajunge în situații ca aceasta, acest Consiliu Director, în baza hotărârii
instanței, care nu știu cum a înțeles funcționarea acestei instituții, a decis
ca toți cei cu funcție de conducere să facă parte din acest colegiu și s-a
ajuns la 43 de persoane. Normal că nu va funcționa, va fi un talmeș balmeș,
nu au nici măcar spațiu corespunzător, ce să mai vorbim de discutarea unei
ordine de zi, așa că vă propun să găsiți modalitatea legală în sensul care
acest consiliu mare este necesar, când sunt probleme de competența sa, să se
adune, dar celelalte probleme de ordin executiv și care nu necesită o
consultare atât de largă, să le luați în forma actuală. Paralel vă rog să
faceți sesizare către Autoritatea Națională, faceți o adresă, pentru că
săptămâna viitoare vă invit pe vineri la
o întâlnire cu toți parlamentarii, senatorii și persoane din Guvern care sunt
din județul nostru, să ne întâlnim și aceasta să fie o sesizare către comisia
socială, ca legea să fie modificată și foarte bine determinată noțiunea de
Consiliu Director, membrii acestuia și numărul conducerii.
Art.1 Se aprobă cu 29
voturi pentru, 1 nu a votat (Țintoșan), 4 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean,
Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 29
voturi pentru, 1 nu a votat (Țintoșan), 4 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean,
Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 29
voturi pentru, 1 nu a votat (Țintoșan), 4 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean,
Tatar).
Art.4 Se aprobă cu 29
voturi pentru, 1 nu a votat (Țintoșan), 4 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean,
Tatar).
Art.5 Se aprobă cu 29
voturi pentru, 1 nu a votat (Țintoșan), 4 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean,
Tatar).
Hotărârea în întregime Se
aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Țintoșan, Giurgea), 4 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
4. Proiect de hotărâre privind numirea reprezentanților
Consiliului Județean în Consiliile de Administrație ale instituțiilor de
cultură
D-na
președinte Lokodi: Aceste instituții culturale sunt: Filarmonica, Teatrul
ARIEL, Ansamblul Artistic Mureșul, Centrul Județean de Promovare și
Conservare a Creației Populare, Școala Populară de Artă, Muzeul Județean și
Biblioteca Județeană. Conform legii, executivul poate face propuneri. Dvs.
puteți să vă expuneți punctul de vedere
și eventual să modificăm propunerile făcute de executiv. Având în vedere
că în aceste consilii ar fi bine să fie prezentă o persoană cu experiență care
poate sprijinii activitatea lor, ne permitem ca să vă propunem ca toți
reprezentanții să fie dintre funcționarii publici, având în vedere că este o
muncă în plus, neremunerată și care dorește să aibă continuitate între
Consiliul Județean și conducerea acestor instituții. Nimic nu îi împiedică pe
consilierii județeni să participe la aceste ședințe, să sprijine activitatea
instituțiilor în munca lor. Trebuie să recunoaștem că fiecare aveți un loc de
muncă, ar trebui lunar să lipsiți măcar o dată de la locul de muncă sau să vă deplasați
dintr-o altă localitate a județului, nu putem deconta deplasarea, ne-am gândit
ca funcționarii să facă parte din consiliile de administrație. Vă prezint
propunerea noastră: Filarmonică Tcaciuc Ioana, ARIEL Monica Dohotaru, Ansamblul Artistic Mureșul
Mihaela Iordache, Centru de Conservare și promovare a Tradiției Populare
Silvia Moldovan, la Școala de Artă Kadar Katalin, Muzeul Județean Alin
Mărginean, Biblioteca Județeană Friss Csaba, toți de la Direcția Economică,
toți economiști care pot sprijini activitatea instituțiilor în construirea
bugetelor.
D-l consilier
Lădariu: Mă bucur că propunerea mea din comisie coincide cu propunerea dvs. E
bine să fie numai reprezentanți ai Consiliului Județean, oameni de meserie,
profesioniști. Se poate pune altfel problema acelei implicări politice care ar
putea influența echidistanța necesară în astfel de instituții. Eu am încredere
deplină în oamenii din aparatul Consiliului Județean. Am doar dorința ca ei să
fie profesioniști și să ne fie de un real folos. Eu am încredere în ei și
consider că ne-am gândit să fie vorba de omul potrivit la locul potrivit.
Art.1 Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 5 absenți (Benedek, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 5 absenți (Benedek, Szabo,
Kardos, Șopterean, Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 5 absenți (Benedek, Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar).
Hotărârea în
întregime se aprobă cu 29 voturi pentru, 5 absenți (Benedek, Szabo, Kardos,
Șopterean, Tatar,).
D-l consilier
Amza: Profit de prezența domnului director de la Muzeul Județean și aș vrea ca
înainte cu câteva zile de a convoca Colegiul Director să mă anunțe și pe mine
pentru că vreau să particip.
D-na
președinte Lokodi: Faceți vă rog în scris fiecare consilier unde doriți să
mergeți și lăsați la secretariat, iar noi vă vom comunica în timp util.
5.Proiect de hotărâre privind
schimbarea sediului unor instituții de cultură
D-na președinte Lokodi: Ansamblul Mureșul s-a mutat pe Bd.1848 nr.47, Muzeul Județean se mută pe strada Mărăști nr.8, sper ca într-o lună să inaugurăm sediul administrativ al Palatului Culturii, va fi un alt sediu administrativ pentru cultură. Tot acolo va avea sediul și Centrul Creației Populare și preconizăm că și Direcția de Cultură se va muta acolo, pentru care Consiliul Județean a asigurat spațiu pentru activitate. La o ședință viitoare vom pregăti un proiect și pentru această instituție. Acest proiect a fost avizat de comisia juridică, comisia de servicii, de amenajarea teritoriului și comisia de cultură.
Art.1 Se aprobă cu 28 voturi
pentru, 1 nu a votat (Venczi), 5 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar,
Benedek).
Art.2 Se aprobă cu 28 voturi pentru, 1 nu a votat (Venczi), 5
absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Art.3 Se aprobă cu 28 voturi pentru, 1 nu a votat (Venczi), 5
absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Art.4 Se aprobă cu 28 voturi pentru, 1 nu a votat (Venczi), 5
absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi pentru, 2 nu au votat (Venczi,
Bozodi), 5 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
6.Proiect de hotărâre privind
actualizarea tarifelor de închiriere a spațiilor Palatului Culturii
D-na
președinte Lokodi: Acest proiect a fost discutat în comisia juridică,
economică, de servicii și
culturală. Ultima formă a anexei, în urma propunerilor dvs, sala de spectacole
a Ansamblului Artistic Mureșul să se închirieze conform încasărilor 15% din
încasări, dar nu mai puțin de 500 ron/oră. Considerăm că această sumă este
justificată din moment ce spațiul respectiv oferă servicii excepționale, totul
este îmbunătățit, există dotare de nivel european, deci această sumă poate fi
încasată în vederea realizării unor venituri la bugetul Ansamblului Artistic.
La Administrația Palatului am analizat propunerea dvs și propunem ca sala mică
să se închirieze cu 15% din încasări dar nu mai puțin de 300 lei/oră. Holul
palatului dacă se va încadra la o perioada sub 4 ore se va încasa 300 ron. Dacă
depășește 4 ore - 450 ron. Aici urmează a discuta chiria pentru sala de
oglinzi, noi propunem una cel puțin egală cu sala mare, dar dacă dvs propuneți
alta, putem discuta, fiind locul cel mai important din localitate și din acest
județ. La Teatrul ARIEL, chiria sălii de spectacole 15% din încasări dar nu mai
puțin 150 ron/oră și activități care nu folosesc echipament de sunet și lumină,
cu 130 ron/oră iarna și 120 ron/oră vara.
D-l
consilier Lădariu: Am cumpănit bine în comisie și am considerat că sunt bine
gândite aceste tarife. Să nu uităm că ne aflăm într-o economie de piață dură,
să ne gândim că aceste instituții au nevoie de venituri proprii. Considerăm că
15 % din încasări nu este foarte mult și tarifele sunt bine întocmite și ele au
logica lor.
D-na
președinte Lokodi: Atunci pentru sala de oglinzi rămâne 500 ron sau 600 ron?
D-l
consilier Lădariu: Sala de oglinzi este altceva, trebuie să ținem cont de marca
locului, deci propunem 500.
D-l
consilier Giurgea: Suntem și oameni politici, fiecare facem parte din câte un
partid și ar trebui luată în calcul și închirierea partidelor politice.
D-na
președinte Lokodi: Este menționat în cadrul Regulamentului, putem discuta, deci
este stabilit, ceea ce discutăm noi este în cazul închirierilor.
D-l
consilier Giurgea: Asta doream să subliniez că rămân în vigoare cele stabilite
în regulament.
D-l
vicepreședinte Groza: Aceste tarife au fost fundamentate riguros. Pe de altă
parte, noi nu trebuie doar să recuperăm cheltuielile de organizare asta a fost o
viziune unilaterală și vetustă în acest moment. Noi trebuie să ne gândim că
facem o grămadă de reparații și investiții și aș vrea să vă spun că noi vom
reamenaja Palatul Culturii, am prevăzut 5,6 miliarde unde sunt incluse
zugrăveli, tapițeria scaunelor ș.a.m.d. Deci palatul va arată cu totul altfel.
În cazul Ansamblului Artistic, este un unicat, este un pol de cultură la
nivelul regiunii 7 CENTRU. Eu zic că dacă vor fi festivaluri internaționale,
aici ar trebui să fie având în vedere dotările și ținuta arhitectonică. Noi am
pornit de la un act normativ în vigoare, iar sumele ca atare ne permit să facem
și alte reparații și investiții. Am văzut și spectacole cu 20 30 milioane, ce
e 15 %?
La
sala de oglinzi propun 600 ron. Este vorba de prestigiul instituției, trebuie
să pretindem mai mult.
D-l
consilier Țintoșan: Vreau să mulțumesc executivului că a ținut cont de
observațiile făcute la acest punct în cadrul comisiei juridice, am înțeles
problema dar vreau să clarific. În cazul Palatului Culturii suma închirierii pe
oră include și cheltuielile cu personalul, indiferent de oră de zi, ca să nu
mai pățim ce am pățit.
D-na
președinte Lokodi: De data aceasta s-a lucrat de către o comisie, s-au luat în
calcul toate cheltuielile, da, este prevăzută și cheltuiala cu personalul în
expunerea de motive, tot s-a luat în calcul.
D-l
consilier Boloș: Eu am o întrebare, aici se face mențiunea minim 15 % din suma
încasată . Se poate verifica această sumă, există un element de control?
D-na
președinte Lokodi: După biletele vândute și după locurile ocupate în sală. Alt
control decât biletele nu avem. Deci când cineva închiriază trebuie să declare
un anumit număr de bilete vândute. Cel care închiriază vinde bilete, oricum am
spus nu mai puțin de 500 ron.
Art.1 Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 5 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Art.2 Se aprobă cu 28 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora), 5 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar,
Benedek).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 1 nu a votat (Venczi), 5 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
7. Proiect de hotărâre privind aprobarea Programului de reorganizare și restructurare a S.C. Servicii de Utilități Rurale Mureș S.A.
D-na președinte Lokodi: Nu este în forma în care s-a discutat în comisii
este vorba doar de un aviz de principiu.
cea
mai mare problemă pe care o are județul Mureș. În consecință apa și canalul au
devenit prioritățile tuturor programelor și planurilor de dezvoltare pe care
împreună le-am votat. Și demersurile noastre au mers în consecință. De aceea am
accesat programul SAMTID, de aceea s-a constituit un operator regional care,
iată, ne dă dreptate că am intrat în acest program pentru că în toate
criteriile de eligibilitate ale fondurilor structurale singurele care au o
dimensiune suficientă pentru a ne sprijini în rezolvarea acestor probleme, este
un operator regional, care să facă operarea pe sistemele în care Europa
investește acești bani. Deja am fost selecționați pe programul I.S.P.A 2005,
pentru elaborarea master-planului și a studiului de fezabilitate pentru
accesarea fondurilor structurale pe programul operațional de mediu pentru un
număr de 35 de comune plus municipiul Tîrgu Mureș și tot ceea ce înseamnă
domeniul public al județului în magistrale de aducțiuni cu apă. Am fost
selecționați cu asociația Mureșul 2005, din care facem parte, pe programul
Phare 2005, am și semnat contractul de finanțare pentru elaborarea studiului de
fezabilitate, tot pentru accesarea fondurilor structurale pe programe
operaționale și în același timp știți foarte bine că pe creditul luat de
Ministerul Dezvoltării din Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, județul
Mureș a fost selecționat cu 9 localități, un credit pentru noi de 29 milioane
euro, tot pe criteriul operatorului regional. Deci suntem la faza pe care noi
am mai discutat-o de câteva ori de a concesiona până la sfârșitul acestui an,
serviciul de operare de sisteme de apă canal din domeniul județului,
operatorului județului pe care l-am creat prin programul SAMTID și la care
suntem acționari, pentru a putea continua programele de care v-am vorbit. În
același timp, nevoia unei asemenea măsuri are un dublu impact, societatea pe
care noi o avem, S.U.R.M. nu mai poate gestiona aceste probleme, are probleme
financiare, în consecință va trebui să îi dăm și ei o soluție. Noi vă propunem
un proiect de hotărâre care să clarifice ambele probleme pe care le avem în
față. Pe de o parte să solicităm AGA AQUASERV să preia în gestiune prin
delegare directă, domeniul public al județului pe sectorul apă-canal, e vorba
de magistrala de apă pe câmpie și alte câteva porțiuni de asemenea obiective
pentru că legea permite acest lucru, să concesionezi acolo unde ești acționar.
Să solicităm Consiliului de Administrație și conducerii SURM să ne prezinte în
acest trimestru un program de reorganizare și restructurare a societății.
Acesta este sensul acestui proiect de hotărâre și eu cred că este foarte
binevenit și foarte corect și sper ca în aceste condiții, de la anul să avem
aceste probleme rezolvate, mai ales că atunci când am prelungit concesiunea
serviciului nostru către S.U.R.M. știți bine că a fost până la sfârșitul
acestui an.
D-l consilier Chiorean: Spunea domnul
vicepreședinte că în cursul acestui trimestru, deci aș propune ca la art. 3 să
se menționeze exact termenul până la care conducerea S.U.R.M să facă acest
proiect de restructurare și modernizare a societății.
D-na președinte Lokodi: Da, am luat act
și vom include în textul hotărârii.
D-l consilier Giurgea: Aș vrea să întreb
dacă este cineva din conducerea S.U.R.M? Domnule director, am mai avut o
societate în aceeași situație tristă, pe punctul de faliment și am reușit să o
vindem foarte bine cu foarte mulți dolari. Acum, la S.U.R.M. nu se pune
problema vânzării pentru că sunt niște rețele care nu se pot vinde. Dar s-a
ajuns la o stare de fapt și aș vrea să ni se explice care au fost elementele
care au determinat această stare și dacă este un element de cost important care
a generat această cauză.
D-na președinte Lokodi: Nu este o
datorie acumulată într-un timp scurt ci este o datorie istorică, acumulată de
pe vremea când eu eram consilier județean, prin 1993 1995. Din păcate acest
sistem nu este performant, pe parcursul anilor, pe proiectele Solel Boneh, s-a
încercat extinderea și acolo totuși este o rețea care funcționează bine, dar
sunt foarte multe pierderi în rețelele cu alimentare cu apă la orașele mari,
mici și la acest sistem județean precum și în comune. De multe ori ne-am luptat
ca să se încheie contracte între S.U.R.M. și consiliile locale ca acele
pierderi pe undeva să se acopere prin plata taxei contravalorii apei consumate,
cel puțin pe teritoriile administrative pentru că rețeaua, dacă avea pierderi
în afara zonelor administrativ teritoriale, nu erau acoperite. Deci aceste
probleme au condus la acumularea uni datorii de 30 miliarde datorie către AQUASERV. Deci nu este o
proastă gestiune ci datorită diferenței de apă facturată de la furnizor și
diferența între valoarea consumului încasat de la consumator. Sunt creanțele.
D-l vicepreședinte Frătean: Tocmai de
aceea am cerut această chestiune legat de programul de modernizare și
reorganizare a activității, așa am procedat și la Drumuri și nu am greșit.
Chiar invit colegii consilieri să repetăm experiența de la societatea de
drumuri și să ne apucăm să definim această chestiune. Chiar dacă S.U.R.M-ul
mergea bine, tot îi luam concesiunea pentru că reabilitarea a ceea ce avem noi
în patrimoniu depășește cu mult capacitatea financiară a județului Mureș. Nu
aveam nicio șansă să facem acest lucru fără fonduri structurale. Ceea ce s-a și
întâmplat, suntem pe ISPA 2005, se derulează programul pentru master plan,
studiu de fezabilitate și sigur vom lua fondurile structurale pentru zona
aceasta și societatea S.U.R.M sper să dăm o asemenea soluție prin acest program
de organizare și restructurare, încât să nu sufere oamenii, cum am făcut și la
drumuri. Și e posibil să găsim un obiect de activitate care se află în lista de
obiecte de activitate, care să ne ajute în derularea altor câteva servicii
publice pe care vrem să le derulăm, deci avem toate premisele pentru o soluție
bună.
D-na președinte Lokodi: Și domnilor
consilieri, vă așteptăm alături de echipa care lucrează la reorganizare.
D-l consilier Radu: Apa, care este atât
de necesară omului, a devenit pe lângă o necesitate, un lux. Vă spun acest
lucru pentru că este atât de scumpă apa încât în unele localități, dacă s-a
discutat cu oficialitățile locale sau conducerea localității, să știți că e
folosită foarte puțin. Dacă mergem în acest ritm, mulți nu vor avea
posibilitatea de a-ș plăti apa chiar pentru strictul necesar.
D-na președinte Lokodi: Cred că totuși
nu e chiar așa de tragic, nu suntem în Africa.
D-l consilier Radu: Pentru cineva care
ia un salar
să nu spun cât, este ușor
și pentru un altul care are pensia de 2
milioane și nu îi mai ia nici laptele este foarte tragic. Nu știu dacă noi nu ar trebui să vedem și
alte surse de alimentare cu apă prin puțuri, care sunt mult mai ieftine,
pierderile sunt mult mai mici
.
D-na președinte Lokodi: Nu vă supărați
că vă întrerup, dar vă rog să consultați strategia pe mediu. Nu putem ține
cuvântări doar pentru a fi simpatici, iar pe de altă parte criteriile de mediu
să îți definească traiectoria. Nu putem Răstolița, nu putem din lacuri, nu
putem decât din râuri și trebuie să ne aliniem acelor criterii care au fost
acceptate de România pentru a ne alinia la normele UE. Vă rog nu vă întoarceți
la roata căruței, de ani de zile discutăm criteriile. Noi vă propunem ca în
cadrul proiectului SAMTID care a fost votat de dvs, care este în derulare, care
este o modalitate de a găsi metoda cea mai bună ca operatorul regional să preia
operarea așa cum preia pe orașe și pe municipii și pe distribuitor, operator
SURM. Vă rog limitați-vă la proiectul de hotărâre.
D-l consilier Radu: Aveți dreptate, dar
eu vă spun totuși niște realități. Am următoarea întrebare: avem un studiu sau
un calcul cam câți ani ar trebui ca centrele de comune să aibă alimentare cu
apă. Cât ne-ar trebui pentru a ajunge acest final ?
D-l vicepreședinte Frătean: Termenele
pentru județul Mureș, în acest domeniu al infrastructurii apă canal, tratare
a apei pentru consum, stații de epurare, până la aglomerații umane de 2000
locuitori, este 2018.
D-na președinte Lokodi: Sunt pe site
aceste criterii și vă rog să veniți să le constatați.
D-l vicepreședinte Groza: Nu are rost să mai discutăm despre istorie, dar eu am văzut un studiu în 1993, operatorul acesta a fost neviabil din start. S-a înființat operatorul regional AQUASERV, deci s-a revenit acolo. Atunci se spuneau consecințele, pe de altă parte sunt pierderile mari de apă. Conductele sunt pur și simplu ciuruite, este 51% pierderea de apă, nu se poate. Personalul a fost redus drastic, nu se mai poate. Singurul loc în care mai putem face ceva este tariful la prețul de livrare a apei stabilit de AQUASERV este crescut cu 240%. Specialiștii de la AQUASERV ar fi de acord să avem o întâlnire, așa cum s-a stabilit într-o notă de negociere, cu consilierii locali pentru că dacă nu ajungem într-o fundătură.
D-na președinte Lokodi: Consiliul local a mărit prețul, nu AQUASERV pentru că trebuia să o facă și până la sfârșitul anului viitor va trebui să avem un preț unitar pe tot județul, pentru că doar așa va fi viabilă noua societate pe acțiuni. Până atunci va trebui să parcurgem anumite etape. În primul rând avem nevoie de o hotărâre în sensul că societatea acceptă preluarea în concesiune directă a sistemului care există în proprietatea Consiliului Județean. Trebuie să vă spun că anumite sisteme sunt în proprietatea consiliilor locale, deci ca să se preia tot ce este în afara patrimoniului societății vechi AQUASERV, care este acționar la societatea nouă. S.U.R.M-ul va funcționa, treptat va fi reorganizat asigurând protejarea angajaților. Azi decidem în sensul în care pornim această procedură.
D-l consilier Țintoșan: Noi acum cerem companiei AQUASERV să preia în administrare rețeaua de conducte aflată pe domeniul public între două comune, pentru că în interiorul comunelor este în administrarea primăriilor, deci ei să ia sistemul de conducte care era până acum datoria S.U.R.M-ului. În continuare AQUASERV va factura apa către S.U.R.M. și atunci, eu înțeleg că la S.U.R.M. vor rămâne doi oameni care citesc contoare și un contabil care facturează, pentru că altfel nu înțeleg.
D-l vicepreședinte Frătean: În perioada la care s-a referit doamna președinte, s-a spus foarte clar, va avea loc reorganizarea S.U.R.M-ului, toate localitățile vor trebui să scoată la licitație operarea pe serviciile de apă și canal pe care le au. Licitația se face conform legii, sunt convins că operatorul regional va câștiga pentru că nu are cine altcineva să câștige. Este un proces pe care acum îl demarăm, el va dura până la, probabil, începutul anului 2009. Dacă întârziem, avem probleme.
D-l consilier Țintoșan: Am vrut eu să înțeleg, pentru că după părerea mea, după câte înțeleg eu, luăm obiectul de activitate al S.U.R.M și totuși păstrăm activitatea.
D-na președinte Lokodi: Am spus că paralel organizăm, dar nu avem acum pe ordinea de zi.
D-l consilier Socotar: Tema este extrem de serioasă, având în vedere că este și presă, un lucru trebuie să fie clar, pe care Consiliul Județean îl transmite către locuitori, că apa trebuie să curgă permanent, apoi angajații de la SURM să nu rămână pe drumuri, să găsim o soluție. Aceste lucruri sunt importante la nivel de principii. La nivel tehnic, am încredere în proiectul pe care conducerea îl discută cu AQUASERV-ul, voi participa la aceste discuții dacă voi fi invitat și dacă acestea continuă, pentru că toate celelalte sunt detalii tehnice. Cert este că AQUASERV este cel mai îndreptățit să ducă mai departe acest serviciu, într-o formă sau alta. Pe de altă parte, s-a făcut aici referire la prețul apei. Nu este un preț mic, dar pe de altă parte, dar haideți să o gândim altfel: pentru 4 bani, ai căra o găleată de apă în casă? Că până la urmă despre asta este vorba și exact aceasta este problema. Da, la oamenii cu venituri mici, la 10-20 lei cât se adună într-o lună, reprezintă ceva. Deci 10 l sunt 4 bani. Pe de altă parte trebui să admit că nu au fost geniali cei de la S.U.R.M, dar a fost o conducere onestă și că faptul că azi este în prag de faliment S.U.R.M-ul nu li se poate imputa lor. Este o problemă istorică, conjuncturală și cred că avem toate șansele să ieșim din această situație.
D-na președinte Lokodi: Noi încercăm să ieșim cât mai bine din această reorganizare.
D-l consilier Giurgea: Strategia pe care am discutat-o în comisie și propusă și de dvs, executivul, mi se pare una excelentă din două motive. Unu: AQUASERV poate cere falimentul, făcând o reorganizare și o reevaluare, este un lucru excelent, pentru că rețelele de apă sunt una, iar baza tehnico materială face parte din capitalul social. Lăsând-o la valoarea de azi, neevaluându-l, o situație ca cea de care spuneam se poate întâmpla, lichidatorul caută să își recupereze banii, nu contează prețul, deci este un lucru bun. Reorganizarea socială, cu personalul, este un lucru excelent, deși știm că nu mai există salarii compensatorii, există șomajul pe 1 an sau 2 ani. Ceea ce aș vrea să propun este procedura tehnică prin care se întâmplă aceste lucruri. Și ca executivul S.U.R.M-ului, împreună cu Consiliul de Administrație să poată funcționa mai bine, noi am avut o experiență bună cu Societatea de Drumuri, s-a instituit acea comisie delegată de plenul Consiliului Județean, care coordona și răspundea direct și nu implica plenul și alți factori inclusiv executivi. Poate ar trebui să ne gândim la o asemenea comisie delegată din cadrul Consiliului Județean, care să coordoneze toate aceste activități, consilieri județeni și oameni responsabili din administrația Consiliului Județean care să coordoneze toate aceste activități, pentru a merge lucrurile mai bine. Nu am vrut să critic conducerea prin întrebarea mea de la început, cunosc destul de bine parcursul S.U.R.M-ului, am ținut legătura cu domnul director, dar vroiam să punctez și să aducem la cunoștința plenului situațiile care, sigur nu ne convin, să ajungem cu societățile pe care le subordonăm în situații limită și dacă aceste situații pot fi prevenite sigur e bine să le discutăm în plen. Dar apreciez conducerea executivă, consider că și-au făcut bine datoria, pierderi au fost multe, dar s-a și furat foarte multă apă.
D-l vicepreședinte Frătean: Dacă e să mă gândesc, practic, S.U.R.M-ul a subvenționat în toți acești ani consumul de apă al oamenilor de la sate. Trebuie să dăm o soluție, odată pentru totdeauna, profităm de fondurile structurale care ne impun un operator propriu pentru a le putea accesa.
D-l consilier Lădariu: Domnul vicepreședinte Groza amintea de pierderi de 51% pe rețea? Am o propunere ca și reprezentanții S.U.R.M să își spună cuvântul. Dacă e așa, trebuie căutată o soluție pentru că altfel ne rotim în jurul parului și înseamnă că vom căra apa cu ciurul.
D-l vicepreședinte Frătean: Soluția este dată. Am intrat prin ISPA 2005 în finanțarea reabilitării acestui domeniu public care va costa peste 100 milioane euro, dacă nu cumva 200 milioane. Soluția este dată, procedurile au demarat.
Pierderea de 51% nu este cea mai mare pierdere din județul Mureș. Vreau să vă spun că noi am introdus Târnăveni-ul în programul SAMTID, care program înseamnă reabilitarea conductelor de alimentare cu apă, având zone cu pierdere de 70%, este de vină vechimea conductelor, este firesc. În paralel bugetele nu o să suporte niciodată o asemenea investiție directă din buget. Asta este realitatea și de aceea am pornit programele de reabilitare.
D-l consilier Mora: Discuțiile nu trebuie evitate, pentru că nu trebuie neapărat să ne justificăm, sunt discuții care trenează de foarte multă vreme și pe bună dreptate a spus unul dintre colegi că trebuia să vedem un pic acea restructurare și reorganizare înaintea concesionării. Categoric această situație, cu toate procedurile demarate pe fonduri, delegarea de gestiune este o soluție care trebuie urmată. Puteam să nu o facem dacă la momentul respectiv noi, Consiliul Județean, am fi tratat mai eficient negocierile cu Consiliul local și am fi introdus această rețea din patrimoniu în natură în cadrul acestei asocieri.
D-l vicepreședinte Frătean: Nu se poate, domeniul public nu poate intra în patrimoniu ca acțiuni, ca aport, este domeniul județului, noi am intrat în asociere cu bani.
D-l consilier Mora: Consiliul local în schimb a venit și cu bani și cu patrimoniu în natură.
D-na președinte Lokodi: Nu consiliul local a venit, AQUASERV-ul care este societate comercială. Domnilor consilieri dacă nu gândiți juridic ajungem la niște declarații pe care va trebui apoi să ni le retragem. Administrația publică a județului, în momentul în care a intrat într-o societate pe acțiuni nu putea intra cu domeniul public al său. Nici consiliul local nu a intrat el, ci AQUASERVul a intrat. Cu S.U.R.M nu puteam intra. Nici acum nu vrem să dăm tot patrimoniu.
D-l consilier Mora: Patrimoniul pe care îl are S.U.R.M în natură. Trebuie să îl dăm pentru că dacă nu, pierdem acele finanțări pe care nu le dăm în gestionare directă, nu avem ce face cu ele.
D-na președinte Lokodi: Domnilor consilieri, cine dorește să vadă mecanismul noului operator regional vă rog, în afara ședinței, veniți și discutați cu specialiștii noștri, nu putem în 2 3 propoziții să discutăm. Este un mecanism complex.
D-l consilier Mora: E în regulă dar, repet, acea restructurare să o aducem cât mai urgent în fața Consiliului Județean, trebuie cumva finalizată.
D-na președinte Lokodi: Suntem de acord ca în ședința din iulie să discutăm reorganizarea societății. Până atunci nu avem ce discuta, trebuie să pregătim, azi discutăm în proiectul de hotărâre două probleme. Că AGA, care e singurul organ care poate decide preluarea prin concesiune în delegare directă de gestiune a sistemelor din patrimoniul Consiliului Județean, trebuie să reevaluăm societatea S.U.R.M și să pornim programul de reorganizare și restructurare a societății. Sunt de acord cu propunerea dvs ca, la fel cu societatea de drumuri, să constituim o comisie care va lucra alături de specialiștii Consiliului Județean, la reorganizarea societății. Eu propun, ca acei oameni care au lucrat la drumuri și au deja experiență, pot din nou să fie mandatați să lucreze și în cadrul societății de drumuri. Dar proiectul nostru de azi nu are o astfel de prevedere.
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 abținere (Amza),
2 nu au votat (Venczi, Țintoșan), 5 absenți (Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar,
Benedek).
Art.2 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 abținere (Amza), 2 nu au votat (Venczi, Țintoșan), 5 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Art.3 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 abținere (Amza), 2 nu au votat (Venczi, Țintoșan), 5 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Art.4 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 abținere (Amza), 2 nu au votat (Venczi, Țintoșan), 5 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Art.5 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 abținere (Amza), 2 nu au votat (Venczi, Țintoșan), 5 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
Hotărârea în întregime Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 1 abținere (Amza), 2 nu au votat (Venczi, Țintoșan), 5 absenți
(Szabo, Kardos, Șopterean, Tatar, Benedek).
8.Proiect de
hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Județean nr.87/2006 privind
acceptarea unei donații și stabilirea destinației acesteia
D-na
președinte Lokodi: Cu luni în urmă am acceptat o donație din partea familiei
David, care ne-au donat o serie de picturi, picturi ce sunt acum în patrimoniul
Muzeului Județean Mureș, între timp s-a constatat că o pictură are o altă
denumire și s-a dat și valoarea la aceste opere de artă și în acest sens
trebuie modificată hotărârea anterioară, 87/2006. Comisiile au avizat în mod
favorabil.
D-l consilier Amza: Vă rog să ne informați ce se întâmplă cu aceste picturi. Se pun la expoziție, se pun în birouri, ce se întâmplă?
D-na președinte Lokodi: Muzeul de Artă are în
proprietate niște valori deosebite. În demersul nostru pentru ca Palatul
Culturii să devină un muzeu adevărat, după ce vor ieși toate instituțiile cu
sediile administrative, la etajul III, atât pe aripa din stânga cât și pe aripa
din dreapta cu trecerea peste coridorul peste balcon de la sala mică, se va
amenaja galeria de artă a județului Mureș. Se va expune tot ce se poate expune,
vor fi expoziții permanente, expoziții periodice, oricum nu putem expune acea
valoare pe care o are județul Mureș. Poate cândva vom avea o galerie mare numai
pentru picturi.
D-l consilier Lădariu: Intervenția mea va avea două părți. Vreau să subliniez că mă bucur că în preocupările Consiliului Județean își face loc cultura. Am și scris ieri despre acest aspect, sub un titlu generos, bani pentru cultură. Este o cinste pentru cei care în cadrul preocupărilor lor găsesc loc și pentru acest domeniu al culturii. Cultura nu este nici de partid, nici de gașcă. Este cultură și face parte dintr-un patrimoniu. Cultura este cea care trebuie apărată, iar apărarea ei e echivalentă cu apărarea frontierelor. Spunea Petru Sălcudeanu adresându-se primului ministru: când auziți de cultură și clopotele din Dealul Mitropoliei, să știți că aveți o sarcină uriașă. Noi avem în acest sens, o sarcină uriașă, din păcate cultura a fost lăsată pe planul al doilea și mă bucur că a revenit unde trebuia. Voi încheia cu ce a zis Marin Preda unde cultură nu e, nimic nu e.
Acum să revenim la subiect. Este vorba de o eroare
între două tablouri Sfinxul și Obiecte în dialog. Un lucru ușor de
remediat, eu vreau să subliniez gestul generos și galant al familiei David,
pentru că prea puține sunt gesturile de acest fel, eu vreau să mulțumesc pentru
acest gest. Să fim siguri că e vorba de un chilipir. O medie de 10 milioane
pentru un tablou nu este o sumă mare.
D-l consilier Sămărghițan: Ca membru al comisiei de
cultură vreau să reamintesc că această corectură ne reamintește de activitatea
din iunie iulie anul trecut. Familia David ne-a pus unele condiții, nu a fost
chiar gratuită. În această hotărâre se face doar corecția. Hotărârea de anul
trecut conține toate condițiile care au fost acceptate de către donatori . Și
eu vreau să mulțumesc familiei David, prin tatăl meu am fost încă de mic un
apropiat al acestei familii, domnul David a fost șeful tatălui meu, pe linie de
culte și a contribuit la un echilibru atât cultural cât și social prin ceea ce
au întreprins în județul Mureș. Această corecție trebuie să dea celor care
dețin tablourile obligația ca periodic să deschidă expoziții, aceste lucrări
trebuie expuse, sunt aspecte care trebuie să fie în atenția noastră.
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.4 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.5 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime Se aprobă cu
27 voturi pentru, 3 nu au votat (Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți
(Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
9.Proiect de
hotărâre privind aprobarea Raportului de analiză a capacității de apărare
împotriva incendiilor pe anul 2006 și măsurile de optimizare a acestuia
D-na președinte Lokodi: Sunt în sală reprezentanții
instituției de pompieri, domnul comandant și dacă cineva dorește să îi dăm
cuvântul o să îl rugăm să ne prezinte foarte pe scurt raportul. Dacă ați
studiat Raportul, putem trece la vot. Comisia de servicii publice a avizat fără
obiecțiuni materialul.
Art.1 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 4 nu au votat (Socotar, Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți
(Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 26 voturi
pentru, 4 nu au votat (Socotar, Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți
(Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 26 voturi pentru,
4 nu au votat (Socotar, Venczi, Țintoșan, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
D-na
președinte Lokodi: Aș dori să mulțumesc frumos domnului comandant și domnului
comandant adjunct pentru colaborarea deosebit de bună între Consiliul Județean și instituția dvs, să vă
mulțumesc că ați fost mereu prezenți, prompți, rapizi la toate evenimentele ce
au avut loc, ați salvat vieți omenești, bunuri materiale, sunteți o instituție
puternică și ați fost mereu alături de noi. Cu această ocazie, vreau să anunț
colegii mei, consilieri județeni, că suntem în cursul derulării unui proiect
regional, care se referă și la instituția reprezentată azi de domnul Chiorean
și de domnul Covaci, un proiect prin
care vor intra în Regiunea 7 CENTRU 9 milioane de euro pe care îi vom folosi
pentru dotări, atât la serviciul de urgență cât și la pompieri și alte
activități legate de serviciul de urgență. Săptămâna viitoare se vor întâlni
reprezentanții județului, când, din lista dotărilor ce pot fi achiziționate din
acest proiect, vom stabili pe fiecare județ ce se va achiziționa. Am reușit
prin acest proiect să modernizăm această activitate, care, în județul Mureș
este continuată împreună atât de S.M.U.R.D cât și de Pompieri, intrând în acest
complex și serviciul SALVAMONT care este sprijinit de către cele două
instituții cu o bogată experiență, prin pregătirea personalului de la
SALVAMONT, prin dotări, prin ajutorul de a participa la proiecte noi împreună
cu acest complex, precum și prin sponsorizări. Vă mulțumim domnule comandant,
vă dorim cât mai puține evenimente, pentru că dacă nu sunt evenimente atunci
înseamnă că viața merge bine, vă dorim să vă păstrați viețile, să le apărați,
să nu aveți sacrificii din partea dvs, așa doresc să încheiem bilanțul la sfârșitul
anului.
10.Proiect de
hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru Extindere și
mansardare garaj la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr.1 Tîrgu Mureș
D-na președinte Lokodi: A fost avizat de
comisia economico financiară, amenajare și urbanism și conține două articole.
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
27 voturi pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți
(Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
11.Proiect de
hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru C.T. -
Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr.3 Reghin
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
27 voturi pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți
(Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
12.Proiect de
hotărâre privind încadrarea în categoria drumurilor comunale a drumului de
exploatare Grindeni Giurgiș, comuna Chețani
D-na
președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost aprobat de comisia
de amenajare a teritoriului și de
comisia juridică.
Art.1 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 25 voturi
pentru, 5 nu au votat (Bozodi, Mora, Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți
(Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
13.Proiect de
hotărâre privind declararea utilității publice de interes local a obiectivului
de investiție Extinderea Aeroportului Transilvania Tîrgu Mureș
D-l vicepreședinte Frătean: Anul trecut, la ședința
la care am dezbătut bugetul pe anul 2007, am ajuns la concluzia, ținând cont și
de faptul că tot atunci am discutat despre bugetul aeroportului, că tot ceea ce
am gândit în anii precedenți referitor la importanța aeroportului pentru noi și
de nevoia lui de dezvoltare, trebuie să începem să punem în practică. În
consecință, am aprobat sume și poziții pentru studiile de fezabilitate necesare
dezvoltării aeroportului. În planul urbanistic zonal, încă din urmă cu mai
mulți ani, în zona aeroportului este prevăzută o suprafață destul de mare de
teren în care alături de dezvoltarea industrială, este gândită și dezvoltarea
aeroportului. În decembrie 2006 am votat o comisie pentru efectuarea cercetării
prealabile în vederea declarării ca utilitate publică a aeroportului. Asta
înseamnă că pe baza procedurilor legale am demarat procedura de expropriere în
interes public a terenurilor necesare dezvoltării Aeroportului Transilvania Tirgu
Mures, pe baza studiilor de fezabilitate pe care le contractează acesta. Este
vorba de o suprafață totală de 122,8 ha și anume 43,6 ha în Vidrasău pentru
obiectivul 1: clădire terminal cargo, parcaj auto, amenajări acces și
obiectivul 2 în comuna Sânpaul, sat Chirileu, în suprafață totală de 79,2 ha;
cale de rulare pentru aeronave, zonă de protecție. Cercetarea prealabilă s-a
derulat, aveți raportul comisiei anexat, odată cu aprobarea proiectului vom
trece la pașii următori. O să o rog pe doamna arhitect șef să vă prezinte pe
scurt cum arată azi aeroportul și cum va arăta în viziunea noastră, o viziune
care a fost reconfirmată azi, în urma analizei cu care am avut- o cu doamna
consilier pentru fonduri structurale a Regiunii 7 CENTRU, doamna Birgit Schlievens,
cu care am avut discuții și sper ca doamna președinte să le detalieze puțin și
pe alte obiective care urmează a fi finanțate pe fondurile structurale, am
discutat și despre aeroport, și viziunea dânșilor este exact ca a noastră. Îi
acordă aceeași importanță, consideră că această zonă a județului nostru poate
deveni un nod logistic de maximă importanță în această zonă a țării și ne-a
felicitat pentru faptul că nu am abandonat ideea dezvoltării aeroportului în
urmă cu mai mulți ani, cu toate eforturile făcute de județul Mureș către
Guvernele României, nu a fost inclus ca aeroport de importanță națională în
planul național de dezvoltare. Oricum în acest plan aeroportul este prevăzut cu
niște dezvoltări pe care noi le-am propus și care au fost acceptate.
D-na arhitect Csortan: Eu nu pot să prezint acum un
scenariu pentru
acest aeroport, nici poze, ceea ce deținem este
situația existentă față de care, în Planul de amenajare al teritoriului
național aprobat-secțiunea 1, s-a propus dezvoltarea aeroportului, lucru
aprobat de planul urbanistic periurban zonal ca o necesitate de dezvoltare în
viitor, iar ca o a treia etapă, în urma acestor 2 documente s-a propus
programul de dezvoltare al județului. Acum vedem situația din momentul de față
cu clădirea aeroportului, pista propriu zisă și cu parcul industrial, deci
suprafețe cunoscute, iar în a doua imagine sunt cele 2 zone unde ar urma să
facem exproprierile pentru a crea acele condiții pentru utilizarea aeroportului
în relațiile internaționale. Trebuie să vă spun că de abia după exproprierea
acestor terenuri se poate purcede la comanda care ar trebui să onoreze
proiectul de execuție. Până în prezent aceste faze au fost susținute de un
studiu de fezabilitate din partea administrației aeroportului, iar acel studiu a
văzut necesar elaborarea PUZ care a fost aprobat de Consiliul Județean în 2004.
Deci acum suntem în situația de a analiza posibilitatea exproprierii. Fazele
următoare le vom vedea dacă sunteți de acord cu acest proiect.
D-na președinte Lokodi: Într-adevăr, cu efortul
Consiliului udețean și cu
sprijinul
dvs continuăm cu multă încăpățânare această activitate de susținere a
Aeroportului Transilvania Tîrgu Mureș. Este cert că numai și numai în momentul
în care vom putea atrage fonduri europene sau vom putea intra într-un parteneriat cu un investitor, atunci vom
dezvolta aeroportul. În viitorul apropiat aeroporturile au fost scoase din POR,
nefiind prevăzute nici pe domeniul transport. Din bugetul național nu putem
primi fonduri pentru că Aeroportul Transilvania nu este cuprins în acest
program care în 2003 s-a hotărât să fie dezvoltat și iată că suntem într-o
situație în care va trebui să ne luptăm noi. Nu este o situație chiar tristă și
azi am avut mai multe discuții cu doamna Birgit Schlievens care este din partea
Germaniei într-un contract de tuning de 4 ani în România, ea ne-a sprijinit la
nivelul agenției de dezvoltare 7 CENTRU ca să dezvoltăm proiecte, ne-a
sprijinit și în munca de alcătuirea portofoliului de proiecte și azi am avut o
discuție referitor la care ar fi acele proiecte pe acre ar merita să le
promovăm cât mai urgent, pe parcursul acestui an, acele proiecte care pot fi
eligibile și normal fiind vorba de fonduri structurale deja se reașează
problemele, nu e vorba doar de un concurs ci și de armonie, o sincronizare
între județe pentru a fi pozitive la nivel național și apreciate la Bruxelles.
Unu din aceste probleme era cea a aeroportului care, viața ne confirmă, pe când
Guvernul în 2003 a făcut o strategia, viața bate această strategie, pentru că se
constată că în momentul de față în jurul administrației celor două comune
Sânpaul și Ungheni, urmează să se dezvolte un punct nodal de transport, fiind
ieșirea de pe autostradă, existând acolo aeroportul, existând calea ferată și
va fi cu atât mai mult un punct nodal încât autostrada Bechtel Oradea
București va trece pe acolo și în apropiere se va construi și autostrada care
leagă Ardealul de Moldova, deci se vor intersecta. Acolo va izbucni o puternică
dezvoltare, fiind zonă industrială în proiectul de amenajare a teritoriului în
proiectul nostru în PATZ-ul zonei metropolitane doamna Schlievens prevede că
acolo se va dezvolta un punct logistic. Dacă există premize pentru dezvoltarea
unui punct logistic pe centrul României, atunci normal trebuie dezvoltat și
aeroportul. Atunci va trebui să atragem și capital privat și vom dezvolta
aeroportul, vom susține în continuare aceste proiecte pentru a putea porni
studiile de fezabilitate, pentru a discuta posibilitățile ofertelor noastre,
avem nevoie de terenuri. Fiind instituție publică noi nu putem achiziționa la
piața liberă terenurile ci doar prin expropriere pentru utilitate publică. În
acest sens am pregătit azi acest proiect, pentru că exproprierea înseamnă că se
plătește la prețul pieței.
D-l consilier Giurgea: Aș dori să știu, dacă este
posibil, cam ce costuri ar
presupune
o asemenea investiție de extindere cu achiziția de extindere. Nu întâmplător
pun această întrebare, pentru că sunt sigur că vom găsi un partener cu care să
facem asociere în ce privește această investiție. Aeroportul Transilvania este
pentru noi o cale de comunicare cu lumea. Nu întâmplător Parcul Industrial,
Aeroportul au determinat coborârea autostrăzii în acea zonă. Și atunci acest lucru trebuie exploatat pentru a
dezvolta foarte rapid, eu cred că în 3-4 ani această extindere va fi
finalizată, cu contribuția unui partener extern sau intern și Parcul Industrial
se va extinde dublu, numai să avem loc. Ultimul lucru pe care cred că ar trebui
să îl avem în vedere este achiziția de terenuri de la terțe persoane sau
instituții. El este legiferat pe un anumit cuantum valoric de achiziție, pe un
plafon maxim? Fiind din zonă cunosc lucruri și oamenii deja s-au întâlnit la o
discuție pentru a se hotărî la o sumă minimă pe care să o ceară.
D-l vicepreședinte Frătean: Studiile de
fezabilitate vor defini clar valoarea, dar investițiile depășesc ușor 30
milioane euro. Deci asta ar fi o suma minimă minimorum, depinde de dotări și
multe altele. Sunt investiții pe care nu le putem face direct din bugetul
județului, în ultimele 18 luni de când parcul a început să concesioneze
terenuri, prețurile au crescut de aproape 10 ori.
D-na președinte Lokodi: Există o lege
care reglementează foarte strict concesiunea în interes public și așa cum
autostrada a fost expropriată în interes public tot așa, va trebui să facem față dacă dorim să
achiziționăm terenul respectiv cu valoarea la care ne permite legea, nu putem
depăși. În altă ordine de idei nu suntem naivi, știm că nu toată lumea va fi de
acord și probabil vor începe acțiuni în justiție. Dar noi prima dată trebuie să
declarăm că vrem expropriere pentru utilitate publică și apoi să vedem cum
putem achiziționa aceste terenuri. Este o zonă unde deja toată lumea vede că se
dezvoltă, dar dacă nu facem acest pas, închidem orice posibilitate de
dezvoltare.
D-l consilier Amza: Am dat de o comisie
formată din 5 persoane, citind materialul, domnul Frătean este președinte,
doamna arhitectă, domnul Csegzi și cei doi viceprimari de la Ungheni, respectiv
Sânpaul. Și am văzut că cei doi nu au semnat. Ce s-a întâmplat? Nu au fost
prezenți sau nu au vrut să semneze?
D-l vicepreședinte Frătean: Nu au venit.
Art.1 Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 1 nu a votat (Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 nu au votat (Socotar, Venczi, Szalkay), 4 absenți (Benedek, Szabo,
Șopterean, Tatar).
14.Proiect de
hotărâre privind aprobarea colaborării între județul Mureș și Provincia Parma
din Italia
D-na
președinte Lokodi: Cam de 3 luni a fost în vizită la noi vicepreședintele Provinciei Parma, Italia,
împreună cu Excelența Sa domnul ambasador al Italiei în România și cu oameni de
afaceri din Italia. Ei ne-au lăsat un proiect, de formă, pentru colaborare,
apoi am studiat din punct de vedere juridic și cu Direcția Economică și azi vă
propunem spre aprobare acest proiect în vederea transmiterii către prietenii
noștri din Parma și va urma să pregătim semnarea oficială a acestui contract.
Comisia economico financiară și comisia de cultură au avizat favorabil acest
proiect.
D-l consilier Giurgea: Aș
vrea să îmi spuneți, dacă se poate cu câte primării din lumea asta e asociat
Consiliul Județean.
D-na președinte Lokodi: În timpul
mandatului anterior, din 1995 Consiliul Județean a încheiat parteneriat cu Gyor
Moson Sopron, este aproape de granița cu Austria, cu Szabolcs Szatmar Bereg și
am avut un parteneriat cu China, care acum nu mai funcționează. După ce am
venit noi, am scris o scrisoare partenerilor noștri din China, dar nu ne-au
răspuns. Și mai este Lecce din Italia, un parteneriat mai lung, de 10 ani deja.
În timpul mandatului nostru am încheiat
cu orașul Fingel din Irlanda un parteneriat, dar având în vedere distanța
.
Există deci, este viabil, noi de multe ori am lansat invitația, probabil că
pentru că suntem așa de departe, ei încă nu și-au intrat în ritm
.Dar și acum
când am fost în Franța m-am întâlnit cu irlandezi și ei țin cont de acest
parteneriat, ne-au întrebat mereu unde ne pot ajuta, ce proiecte putem face
împreună și poate că în această perioadă vom reuși și cu irlandezii să facem
proiecte. Am semnat cu județul Zala, pregătim cu Parma, Montigny ne ține în
evidența lui ca și județ partener, este foarte mândru de acest parteneriat,
recent m-am întors de acolo, acum ei au semnat cu cel de al 8-lea județ
partener din Italia și ei au parteneriate cu germani, irlandezi, englezi,
italieni și cu noi, românii, au cu spaniolii (aceștia nu au venit), s-a făcut o
întâlnire foarte bine organizată cu toți partenerii. Aceștia sunt partenerii
noștri și pregătim Parma, avem un proiect cu Samsun, Turcia, este aproape de
granița cu Iran, sunt și în parteneriat cu Constanța. Mai avem un proiect cu
regiunea Pisa și cu Germania, Saxon.
D-l consilier Giurgea: Poate nu ar fi
lipsit de interes să facem o întâlnire cu reprezentanții tuturor acestor
asociații parteneri, poate chiar și oameni de afaceri importanți, în care să facem o expunere cu ceea ce vrem
noi să facem în județul Mureș, apropos de ce discutam despre Aeroportul Tîrgu
Mureș în ceea ce privește extinderea lui și sigur că da, este cel mai bine
având această relație de comuniune prin aceste asocieri și cu siguranță dacă
aceste regiuni sunt din CE putem accesa fonduri de implementare a acestor
proiecte. Discutam la Stuttgart cu oameni importanți și erau discuții foarte
serioase despre ce înseamnă posibilitățile de dezvoltare pe regiunile Europei
și pe fondurile structurale, inclusiv în țările care acum au aderat. Poate ar
fi bine de făcut această întâlnire, ne-am promova pe noi, în primul rând și
ceea ce vrem să facem, iar dânșii fiind într-un parteneriat sunt sigur că nu n
vor refuza.
D-na președinte Lokodi: Domnule Bățagă,
în cadrul fondurilor care pot fi atrase de la Bruxelles sunt foarte multe
fonduri pentru relații de parteneriat. Și v-aș ruga să lansăm câte o scrisoare
către fiecare partener să încercăm să atragem bani pentru un astfel de proiect,
de întâlnire a tuturor landurilor înfrățite, anul trecut știți că au fost
lansate fonduri pentru asemenea proiecte, vă rog să vă informați unde sunt
fonduri și să încercăm un astfel de proiect.
Art.1 Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 1 abținere (Tatar) 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime Se aprobă cu
30 voturi pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
15.Proiect de
hotărâre privind aprobarea avizelor date de Comisia Tehnică de Amenajare a
Teritoriului și de Urbanism de pe lângă Consiliul Județean Mureș
Art.1 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.2 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Art.3 Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean, Tatar).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
29 voturi pentru, 1 abținere (Veress), 4 absenți (Benedek, Szabo, Șopterean,
Tatar).
16.Informare
privind activitatea desfășurată de Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor
Mureș
D-l consilier Lădariu: Înțeleg că lucrează 26 de
persoane, este o direcție
importantă
cu sarcini clare. Vreau să știu unde își desfășoară activitatea această
direcție, mai precis, are un sediu?
D-l director Ilieș: Nu, nu avem un
sediu. Suntem în 3 locații, împărțiți printre birouri, doamna președinte
cunoaște situația, chiar azi am văzut cu regret că alte instituții au primit
sedii și noi, nu. Cel puțin sunt bucuros că în județul Mureș sunt 4 orașe cu
sedii frumoase, noi nu avem deocamdată un sediu.
D-na președinte Lokodi: Ca să vă
întristați și mai tare. Săptămâna trecută am primit un răspuns că acea locație
la care am sperat, că acel spațiu urmează să fie închiriat și dacă dorim să
închiriem suntem bineveniți la concursul de licitații.
Mai am aici o adresă prin care Consiliul
Național al I.M.M-urilor mulțumește domnului consilier Mora pentru prezența la
Ziua întreprinzătorilor și pentru activitatea dânsului la acest eveniment. Vă
mulțumim, domnule Mora.
Diverse:
D-na președinte Lokodi: După ce s-a dat
acea Hotărâre de Guvern prin care a trecut la Biserica Ortodoxă anul trecut, în
decembrie, Guvernul a revenit cu un alt proiect și a dat hotelul în
administrarea R.A.P.P.S-ului. Biserica a acționat în instanță această ultimă
hotărâre de guvern. Dacă se va câștiga în instanță de către Guvern, intențiile
sunt de privatizare. Vânzare. Nu avem sediu pentru Teatrul ARIEL, noi va trebui
de la anul să plătim chirie. Am încercat tratative cu Biserica Evreiască pentru
fostul cinematograf Progresul. Din păcate vor să vândă numai prin licitație
deschisă. Am cerut să ni se restituie unitatea militară de la Podul Mureș
pentru a muta acolo activitatea armatei de pe strada Eminescu. Nu știu ce căi
legale avem să facem, să facem o adresă către minister să își ia frumos
instituția și să și-o ducă în spațiile libere și să ne elibereze măcar acum.
Domnule Iosib, vă rog să faceți o adresă către Ministerul Apărării naționale
prin care solicitați eliberarea spațiilor de pe Rozelor, existând în momentul
de față clădiri ale MapN suficiente unde să își asigure spații pentru
activitate. Eu știu că legea ne obligă pe noi, faceți ce vă spun pentru că m-am
săturat de acest joc de-a șoarecele cu pisica. Deci nu are spațiu D.J.E.P și
Teatrul ARIEL.
D-l consilier Giurgea:
Cred că ar fi bine să se facă o analiză la spațiile cu care noi suntem în
litigiu, de exemplu grădinița de pe Tușnad, cu care eram în dispută cu
consiliul local și alte locații ale consiliului care sunt așa
. Noi nu știm să
dăm cu pumnul în masă să luăm ce e al nostru, dar alții știu să ne dea cu
pumnul în cap să ne amețească să ia ce nu e al lor.
D-na președinte Lokodi: Știu la ce vă
referiți. Tușnad este întabulat pe Consiliul Județean, avem un litigiu cu
Primăria Tg.- Mureș, pentru o parte din clădirea Apollo am câștigat procesul și
s-a atacat la Înalta Curte de Casație de către primărie, dar sper că nu vom
pierde, dar noi foarte multe clădiri a trebuit să eliberăm în urma restituirii
și restabilirii dreptului de proprietate pe baza Legii 10. Dacă se eliberează
clădirea de pe Rozelor, colț cu Eminescu, vom putea realiza acolo un sediu cultural
pentru Teatrul ARIEL. Noi nu vrem să pierdem anumite bunuri care sunt
proprietatea noastră la S.U.R.M, tocmai pentru ca ulterior să putem asigura
sedii pentru instituțiile noastre. În viitor vor exista niște posibilități și
dacă nu reușim în timpul mandatului, nu păstrăm secret, vom informa pe cei care
vor veni pentru a putea continua.
Cu TVR am luat o decizie, cum nu putem
face o minune de pe o zi pe alta, pentru că depindem de bugetul național, nici ei nu pot . Ei sunt în faza în care au
terminat proiectarea, sunt pe parcursul licitației pentru lucrare.
D-l consilier Pokorny: În comuna Bichiș,
satul Ozd, a avut loc sâmbăta trecută un eveniment, aniversarea a 10 ani de la
începerea activității unui centru de îngrijire a toxico-dependenților, îndeosebi
alcoolici, dar și alți dependenți. Rezultatele îi clasifică cam la același
nivel cu rezultatele obținute Canada. Am avut onoarea să reprezint Consiliul
Județean și am și menționat că am subvenționat această activitate cu o sumă
importantă, comisia de asistență socială 190 milioane lei vechi, fiind o
activitate care încearcă să ajute un lucru important chiar la nivel
internațional. Este o lacună în activitatea socială, eu trebuie să transmit
mulțumirile organizatorilor adresate Consiliului Județean și ei se pregătesc să
organizeze un simpozion, o conferință internațională și acum au fost niște
cercetători olandezi și ei au clasat această activitate la nivelul Canadei.
Drumul care leagă intersecția care duce spre Ațintiș și Bichiș, este sub orice
critică, pe o porțiune de 2 km, niște găuri în asfalt că ar fi mai bine să fie
numai piatră și este un drum de vreo 4 m lărgime nu de 6, dacă s-ar puteam
ne-ar face cinste să îl reparăm.
D-l vicepreședinte Frătean: Drumul este
cuprins în programul de reparații pe anul acesta, lărgirea drumului poate în
mandatul următor.
D-na președinte Lokodi: De aceea este
cuprins pe anul acesta cu pietruire pentru că acolo va avea loc o altă
aniversare, 100 de ani de la nașterea poetului Horvath Istvan, care va fi un
eveniment internațional și încă de anul trecut am convenit cu domnul primar
că amenajăm și tocmai de aceea am
cuprins anumite fonduri pentru a face drumul circulabil. Bugetul l-ați votat,
aduceți-vă aminte ce sumă era pentru plombări. Am fost acum 2 săptămâni pe drumul
dintre Eremitu Reghin, într-adevăr sunt niște gropi că dacă aș intra cu
piciorul aș intra până la genunchi. Nici acolo nu se poate circula și sunt
400m. Noi știm problemele, le inventariem din plin dar
.
D-l vicepreședinte Frătean: Noi sperăm
că la rectificarea anunțată pentru infrastructura de transport, pentru că numai
pentru plombări ne trebuie minim 20 miliarde față de cei 14,5 care i-am
aprobat.
D-na președinte Lokodi: Azi am discutat
cu doamna Schlievens următorul lucru: băgând banii pe actuala infrastructură
care este improprie circulației, este pierdere de bani. Dânsa a zis că ar fi
mai bine să proiectăm drumuri noi pe care să putem circula. Pentru că dacă tot
peticim drumurile existente și nu ridicăm de la bază fundația, nu o să avem
niciodată drumuri bune. Cu toate că ne-a lăudat că față de celelalte județe din
Regiunea 7 CENTRU, noi stăm foarte bine. Am vrut să îi spun că anul trecut am
făcut eforturi deosebite, dar dacă nu continuăm și acum nu e ușor să continuăm
pentru că periclităm posibilitatea accesării fondurilor și plății
contribuțiilor proprii. Deci analizăm, luăm împrumut sau atragem fonduri pe
proiecte.
D-l consilier Radu: Devansarea
termenului de înscriere pentru concursul de cea mai bine gospodărită comună
din județ pentru 15 iulie, deoarece numai 8 sunt înscrise până la ora actuală.
Eu am mai vorbit cu unii primari, unii nu s-au înscris pentru că au zis că
poate se califică ultimii. Noi am zis că vom face un clasament al primilor 3 și
atât, nu comunicăm un clasament cu câți s-au înscris. Bine ar fi ca liderii
politici să mai discute cu primarii că au doar de câștigat. Al doilea punct,
pentru bugetul anului 2008 aș propune totuși să se introducă aerul condiționat
la Consiliul Județean, pentru că vedeți, sunt căldurile acestea mari, clima se
încălzește, vin delegații din alte țări, și e altfel cu aer condiționat, nu e
un capăt de țară să se introducă. Iar în al treilea rând aș propune ca din
această comisie care va achiziționa cele 72 ha
să facă parte un specialist din domeniul agriculturii și care cunoaște
valoarea lor. Eu le cunosc și știu că nu au toate aceeași valoare. Dacă nu va
merge un specialist, probabil că se vor cere sume care nu reflectă valoarea
lor.
D-na președinte Lokodi: Comisia nu se
votează, completarea comisiei trebuie votată. Putem invita ca și specialist și
nu trebuie hotărâre. Pe ședința viitoare vom analiza, bine domnule Iosib, dacă
trebuie o nouă comisie sau putem invita specialiștii. În ce privește aerul
condiționat, vă rog să mă credeți că și mie îmi e la fel de cald ca și dvs.
Ceea ce a făcut Prefectura cu aerul condiționat în această clădire este ca o
ruptură în inima mea. Este motorul acela imens în curtea interioară, unde am
considerat că vom putea organiza mici recepții, concerte
nimic. Merge ca un tractor.
Toată ziua, inclusiv noaptea, nu din când în când. Eu încerc acum ca această
instituție și clădirea să văd dacă poate să funcționeze. Iar anul acesta noi nu
avem prevederi bugetare, doar la o rectificare eventual, ar trebui să alegem un
loc adecvat pentru acel motor, sunt de acord, dar vă spun pregătiți-vă, faceți
o rinită cum am făcut eu, oriunde merg și este aer condiționat după 10 minute
eu nu mai pot sta. Eu accept dar haideți să analizăm dacă este soluția cea mai
bună. Mai bine curent decât aer condiționat. Putem analiza o anumită
investiție.
Vă doresc un sfârșit de săptămână
plăcut, nu uitați săptămâna viitoare întâlnirea cu parlamentarii, la revedere.
Ședința s-a încheiat la ora 16.30.
Întocmit:Camelia
Vlasiu
p.
PREȘEDINTE SECRETAR
VICEPREȘEDINTE
Alexandru P. Frătean Ioan Togănel
Văzut: Delia Belean
Director -
Viorel Iosib