|
ROMÂNIA
JUDEȚUL
MUREȘ
Dosar IV.C.1
PROCES VERBAL
al ședinței
extraordinare a Consiliului Județean
din data de 19 martie 2008
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost
conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea de zi a ședinței a fost publicată în cotidienele locale
Cuvântul liber și Nepujság, prin Dispoziția președintelui Consiliului
Județean nr. 72 din 14 martie.
Din cei 34 de consilieri în funcție au fost absenți
domnii: Bözödi Alexandru, Chiorean Cornel, Kakassy Alexandru, Magyarosi Erzsebet,
Radu Mircea, Tatár Bela ( motivat),
Țintoșan Cristian.
A participat, în calitate de invitat, d-na Monica Șandor
- Agenția Județeană pentru Ocuparea
Forței de Muncă Mureș.
Doamna președinte Lokodi: Domnilor consilieri,
dați-mi voie să vă mulțumesc că ați dat curs la această invitație, este vorba
de un proiect la care Consiliul Județean dorește să participe, proiect care se
va face împreună cu județele Harghita, Covasna, cu Oficiul Forței de Muncă din
aceste județe, Brașov, Hunedoara, Alba, cu Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului
Brașov, cu Universitatea 1 Decembrie
Domnul director Bățagă: Doresc în primul rând să vă
informez că această oportunitate de accesare a fondurilor din programul
operațional sectorial dedicat resurselor umane a fost o oportunitate de
ca să
vă zic așa, de ultim moment, relația și propunerea de parteneriat a venit din
partea Agenției Județene de Ocuparea Forței de Muncă din județul Harghita,
sigur că da, și Consiliul Județean Harghita a insistat ca județul Mureș să
devină partener în acest proiect care deschide noi oportunități pentru șomerii
între 18 și 35 de ani din mediul rural să poată să își găsească un loc de muncă
așa, după cum spunea și doamna președintă, într-un noi sistem care este des
uzitat în Uniunea Europeană și anume munca la distanță prin sistemul acesta
informatic. Partenerii interesați au fost specificați de către doamna
președinte, desigur că am identificat între acești parteneri și consorții și o
școală de administrație din Italia care se ocupă cu asemenea gen de proiecte și
care au mai fost parteneri cu Agenția Județeană de Ocuparea Forței de Muncă din
județul Harghita. Am analizat într-un timp foarte scurt care ar fi beneficiile
pe care județul Mureș le-ar putea avea prin participarea la acest proiect și
având în vedere faptul că la nivelul județului Mureș 64% din șomeri se află în
mediul rural, am considerat că este binevenită o asemenea participare în acest
proiect. În momentul de față nu putem specifica locația celor două telecentre
pe care dorim să le realizăm în județul Mureș pentru că, așa după cum aveți și
în expunerea de motive, ați putut constata că proiectul ca atare implică o
cercetare, o identificare a nevoilor vis-a-vis de problemele care vor putea fi
sprijinite prin proiect pe tot teritoriul județului Mureș, urmând ca după
finalizarea acestei cercetări să se stabilească în mod concret locațiile din
județ unde pe parcursul a trei ani de zile ne propunem să școlarizăm și să
pregătim pentru asemenea gen de activitate un umăr de 180 de beneficiari. Sigur
că da, considerăm că și pentru noi, efectiv, este o noutate asemenea gen de
proiect dar pentru că în strategia județului Mureș pe perioada de programare
financiară a Uniunii Europene, respectiv 2007-2013, dumneavoastră ați fost de acord
și ați aprobat ca unul dintre domeniile prioritare de acțiune a Consiliului
Județean, acela dedicat dezvoltării resurselor umane din județ, venim în fața
dumneavoastră astăzi și vă supunem aprobării
aprobarea acestui parteneriat
care, zicem noi, va rezolva într-o oarecare măsură și sperăm ca după
implementarea proiectului să putem veni în fața dumneavoastră, a consilierilor
județeni cu rezultate concrete, efective, benefice pentru locuitorii din
spațiul rural.
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc.
Domnul vicepreședinte Frătean: Stimați colegi, aș
vrea să mai fac o mică precizare relativ la acest subiect. Programul
operațional sectorial pentru resurse umane adresat României în perioada
2007-2013 este unul din programele în top ca și dimensiune financiară pentru
România. În același timp trebuie să constat că unitatea de management centrală
a programului a lucrat destul de bine. E unul dintre programele operaționale
sectoriale care a realizat ghidul solicitantului. Cu alte cuvinte, având în
vedere că acolo sunt mulți bani, câteva miliarde de euro
vreo 4 dacă nu mă
înșel, cred că acest proiect este foarte important pentru noi și sub aspectul
că spargem gheața și vom vedea foarte precis ce alte multe proiecte putem
accesa în avantajul județului Mureș. E un program pe care județul Mureș se
poate angaja să atragă cu mult mai multe finanțări decât pe alte programe care
par generoase la început dar, în fond, sunt destul de subțirele ca și valori.
Și acest program operațional sectorial se adresează nu numai autorităților
publice locale, dar cred că și primăriile pot să acceseze și noi trebuie să-i
sprijinim pentru perfecționarea personalului pentru o administrație modernă,
dar și societățile comerciale, probabil că în perioada următoare să ajungem la
parteneriate publice pe anumite elemente legate de formare profesională și nu
putem să nu ne implicăm în această chestiune. De asta eu mulțumesc Agenției
Județene a Județului Mureș pentru că ne-a atras atenția asupra acestei
oportunități și chiar am lucrat bine împreună pentru a promova acest proiect
care aduce în județul Mureș peste cinci sute și ceva de mii de euro pentru un
program generos care, zic eu, va sparge o gheață serioasă, în avantajul
județului.
Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc, dacă cineva mai
vrea să ia cuvântul, dacă nu, atunci comisia social culturală a văzut acest
proiect cu toate că suntem într-o ședință extraordinară și a avizat favorabil
și atunci aș dori să trecem la votul proiectului de hotărâre. Deci cine este de
acord pentru aprobarea acordului de parteneriat între Consiliul Județean Mureș
și între partenerii Consiliului Județean Harghita, Covasna, Alba, Agențiile
Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă din județul Harghita, Covasna, Brașov,
Mureș, Hunedoara, Alba, Agenția de Dezvoltare Durabilă a județului Brașov,
Universitatea 1 decembrie
Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi pentru, 7
absenți (Bözödi Alexandru,
Chiorean Cornel, Kakassy Alexandru, Magyarosi Erzsebet, Radu Mircea, Tatár
Bela, Țintoșan Cristian.)
Doamna președinte Lokodi: Articolul 2,
împuternicirea președintelui să semneze acordul de parteneriat, cine este
pentru?
Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi pentru, 7
absenți (Bözödi Alexandru,
Chiorean Cornel, Kakassy Alexandru, Magyarosi Erzsebet, Radu Mircea, Tatár
Bela, Țintoșan Cristian.)
Doamna președinte Lokodi: Articolul 3 privind
îndeplinirea hotărârii, cine este pentru?
Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi pentru, 7
absenți (Bözödi Alexandru,
Chiorean Cornel, Kakassy Alexandru, Magyarosi Erzsebet, Radu Mircea, Tatár
Bela, Țintoșan Cristian.)
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi
pentru, 7 absenți (Bözödi
Alexandru, Chiorean Cornel, Kakassy Alexandru, Magyarosi Erzsebet, Radu Mircea,
Tatár Bela, Țintoșan Cristian.)
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc frumos, încă
odată, termenul de depunere a actelor și a acordului de parteneriat ne-a
obligat să vă chemăm astăzi aici. Dați-mi
voie să vă informez în legătură cu o întâlnire ce a avut loc ieri între Camera
de Comerț a Județului Mureș, Consiliul Județean cu partenerii noștri din Regiunea
Pisa. Știți dumneavoastră că, cu aproape un an înaint,e ați fost de acord ca să
participăm la o pregătire a funcționarilor publici într-un proiect care 50% au
fost fonduri europene, 40% a fost contribuția Regiunii Pisa și o parte foarte
mică care nu consta în bani ci în organizare, era a celorlalți parteneri. Și
noi, Consiliul Județean am participat la acea fază care a avut loc aici
Domnul consilier Balogh: Vă mulțumesc doamna președintă, stimați colegi, stimați invitați, vreau să vă fac o declarație, nu pentru a stârni panică între noi și între colegi dar să știți că evenimentele în legătură cu drumul de legătură Ernei - Livezeni încep să se precipite.
Doamna președinte Lokodi: Eu v-aș ruga frumos, ați
mai făcut asemenea declarații. V-aș ruga frumos și colegial și prietenește, renunțați
la această intervenție. Cred că nu este
de bun augur acum să discutăm, fără să pregătim, niște lucruri. Dumneavoastră
sunteți într-o comisie
Domnul consilier Balogh: Dar nu știți ce vreau să
declar.
Doamna președinte Lokodi: Nu, nu și cred că e
momentul să-mi ziceți în birou mie sau domnului vicepreședinte și lăsați
declarațiile politice acum.
Domnul consilier Balogh: Nu, eu vreau doamna
președintă să ne precizăm noi poziția clară fiindcă noi am avut o întâlnire
Doamna președinte Lokodi: Nu avem nici o poziție,
este
Domnul consilier Balogh: Dar, vă rog, atunci trebuie
ieșit în presă fiindcă încep amenințările la persoane.
Doamna președinte Lokodi: Domnul Balogh, nu trebuie
să faceți această declarație
Domnul consilier Balogh: Ba da, o fac, pentru că
sunt niște amenințări la persoană, doamna președintă.
Doamna președinte Lokodi: Domnul Balogh, v-aș ruga
frumos
Domnul consilier Balogh: Dar vă rog să vă faceți
dumneavoastră poziția, poziția Consiliului Județean față de construirea acestui drum de
centură
dacă noi suntem beneficiarii, dacă noi plătim sau noi am făcut
licitațiile. Deci vă rog frumos să apară în presă care este poziția Consiliului
Județean. Mulțumesc.
Doamna președinte Lokodi: Deci cred că poziția
drumului de ocolire este cunoscută de către dumneavoastră, sunteți de acord cu
mine? Cunoașteți cine este investitorul, da? Știți cine execută acest proiect,
da? Domnul Frătean vă rog să explicați colegilor.
Donul vicepreședinte
Frătean: Indicatorii tehnico-economici ai investiției centură Est a
municipiului Tîrgu-Mureș care leagă E 60
cu DN 15 și a centurii ocolitoare a municipiului Reghin, care vine și rezolvă o
buclă pe DN 15 pentru drumul spre Toplița, a fost aprobat în 2004 în luna
octombrie de către Guvernul României. În urma aceste aprobări, care aprobare a
avut la bază un studiu de fezabilitate care s-a realizat de către un institut
de proiectare din Cluj pe baza tuturor documentelor legale și care a avut în
același timp toate acordurile de mediu, care au presupus și o dezbatere publică
pe acest subiect atât în ceea ce privește Târgu Mureșul, Livezeni și alte
localități traversate cât și ceea ce înseamnă centura municipiului Reghin, deci
această hotărâre a avut la bază aceste chestiuni. Consiliul Județean, ca și
autoritate din punct de vedere urbanistic, în acel moment, în baza legilor de
atunci, desigur că a fost implicat în toate autorizări și avize, mai ales că
autorizația de construcție trebuie să treacă pe
Doamna președinte Lokodi: Nu în completare, dar cel puțin de cinci ori ați auzit această prezentare, cel puțin de cinci ori, nici o problemă, eu înțeleg că am intrat în campanie și unii nu au auzit de cinci ori ce am discutat, tocmai cei care nu au lipsit niciodată de la ședințe, nu e nici o problemă, nu e nici o noutate, nici nu mă surprinde. Nu știm executantul pentru că executantul nu este încă licitat, este în fază de pregătire a proiectului.
Domnul președinte Frătean: Scuzați-mă, lucrarea este în fază de proiectare. Proiectare ce înseamnă proiectare tehnică, înseamnă că ar dura câteva luni pentru a porni licitația de execuție, proiectare tehnică înseamnă efectiv traseul drumului, toate, toate detaliile fără nici un fel de discuție, asta e faza finală înainte de execuție.
Doamna președinte Lokodi: Iar licitația pentru execuție nu o vom face noi, Consiliul Județean că nu suntem eventual un beneficiar ca și municipiul Tîrgu Mureș, ca și comuna Sângeorgiu de Mureș, ca și comuna Livezeni, ca și comuna Ernei, deci atât că un drum național va trece prin județul Mureș și ca și Reghin pentru că acest drum face pachet comun cu drumul de ocolire a Reghinului, domnilor. Noi nici nu plătim nici un leu și nici nu primim nici un drept, nici să licităm, nici să coordonăm execuția, nici nimica. Proiectul nu este încă gata. Nu este proiectul încă gata, deci știm doar un SF care a existat și știm niște discuții care au avut loc, Consiliul Județean și Prefectura și toți urbaniștii din acest județ împreună cu firma care a câștigat la nivel național proiectarea că unde se dorește ca un proiect al Consiliului Local să se întâlnească cu acest drum al drumurilor naționale pentru că, normal, în momentul în care s-a venit aici de proiectant să ceară sprijinul în vederea obținerii unor avize, am discutat și despre linia unde va intra acest drum. Trebuie să vă spun că în momentul de față proiectantul, mă gândesc că sunt destul de multe presiuni, nu mai dă curs la invitația noastră, și săptămâna trecută l-am invitat aici să vedem în ce stadiu este această lucrare și pur și simplu nu au venit.
Domnul vicepreședinte Frătean: Noi o să-i mai chemăm și suntem deschiși, am mediat prin Arhitectul-Șef cuplarea joncțiunii pe E 60 cu proiectul Tîrgu Mureș în această problemă, însă eu îmi pun o întrebare oarecum retorică, sunt două centuri, una a Tîrgu Mureșului și una a Reghinului. Aceea a Reghinului merge liniștit înainte fără probleme și așa mai departe și asta e cu scandal. Îmi pare rău.
Domnul
consilier Mora: Doamna președinte, ce a spus domnul Frătean în ultima
alocuțiune este perfect adevărat. Reghinul merge, totul e în regulă, Tîrgu
Mureș niciodată nu merge, întotdeauna avem probleme. Și am spus-o de nenumărate
ori, proiectul nu este finanțat de Consiliul Județean, degeaba ni se aruncă
mingea în terenul nostru. În schimb, această nebunie care se întâmplă astăzi pe
această temă, are un scop extrem de bine țintit electoral, pe de-o parte,
pentru că începe campania electorală și fiecare are interese și fiecare trebuie
să spună câte ceva dar, în schimb, punem în pericol un proiect extrem de serios
care nu ține de Tîrgu Mureș și nici de Consiliul Județean, ține de niște bani
guvernamentali și ține de administrarea acestei Companii de Drumuri și Autostrăzi.
În schimb, dacă se opune Consiliul Local și Primăria în speță pe acest tip de
proiect poate bloca eliberarea autorizațiilor. De ce? Eu vă spun: pentru că
există o presiune mare pornită din partea primarului din Tîrgu Mureș cum că nu
e bine ce se face. Adică sunt 30 de milioane de euro care se cheltuie pe un
drum ocolitor al Târgu Mureșului dar nu este bine. Până la urmă nu e bine, mai
bine scoatem noi din banii contribuabililor, bani din buzunar să facem un
asemenea drum. Bun, ideea este că dacă se mai face multă tevatură pe acest
subiect se poate întârzia foarte mult, și mai mult decât până în acest moment.
Și la ultima întâlnire în care am avut o discuție și eram în comun cu primarii
și cu proiectanții atât am rugat Consiliului Județean, să preluăm noi eventual
partea de gazdă de întâlniri în care să încercăm să fixăm niște termeni și să
încercăm să aducem niște termeni mai repede, mai la zi, dacă pot să spun așa,
și atâta poate să fie rolul nostru, de coordonare. În schimb trebuie să existe
foarte clar o bună înțelegere între fiecare primărie. La întâlnirea respectivă
s-a ridicat problema că sunt 100 și, citez, s-a spus că sunt 100 de urcări pe
acest tronson de drum ocolitor este o minciună, sunt niște acuzații lansate în
eter numai de dragul de a bloca proiectul. Nu se punea problema că vrem să
facem dintr-un drum ocolitor care trebuie să fie un drum rapid de degajarea
circulației, să facem un drum care să urce, știu eu, fiecare străduță din
fiecare sătuc. Ideea este că toate aceste teme false se suprapun pe o campanie
electorală, doamna președinte, în schimb noi trebuie să ne vedem foarte clar de
obiectivul nostru, trebuie chemați proiectanții la aceeași masă și la ultima
întâlnire am cerut, dați-ne termene concrete și exacte pe fiecare pas, cu atât
putem noi ajuta, cu atât putem noi să împingem lucrurile în față și cei care
trebuie să dea autorizații, începând cu cei de la gaz, cu cei de
Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc, domnul Mora, cred că mai clar politic nu se putea explica ce se întâmplă și domnul Balogh, domnul Benedek, nu faceți probleme, chiar dacă atacul împotriva mea va veni din interiorul UDMR-ului, chiar dacă acest atac și cei care au interese personale cu privire la terenuri, a spus și domnul Frătean, precum și interesele primăriei ca acest drum de ocolire să nu fie cu succes, nu veți avea sorți de izbândă. Vă mulțumesc.
Domnul consilier Lădariu: Doamna președinte, domnilor vicepreședinți, doamnelor și domnilor colegi, s-ar putea să greșesc și să afirm că, fiind literat, nu prea mă pricep la aceste cotloane fiind vorba de o problemă atât de importantă în acest caz. Nu știu în al cui teren este mingea electorală și nici nu mă interesează. Constat cu totul altceva, că se încearcă, din moment ce lucrurile până la jumătate numai sunt clare, se încearcă să se strige hop înainte de a sări șanțul. Pe de altă parte constat cu regret că tot în aceeași manieră a unor încercări, se trudește să se vândă pielea ursului din pădure. Asta este senzația mea. Până ce nu vor fi lucrurile clare, și s-a spus cât se poate de limpede acest lucru, nu are rost să discutăm. Folosind o sintagmă stupidă, discutăm discuții. S-a terminat, haideți că avem lucrurile noastre. Vă mulțumesc.
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc domnilor consilieri, consilierilor maghiari le doresc un Paște Fericit! Consilierilor români, așteptăm să vină alături de noi a doua zi de Paști să ciocnim un ou, eu cel puțin o să aduc ouă și vă rog frumos să treceți pe la mine să ne urăm atât de mic ? A, am crezut că oul să fie atât de mic si mă gândeam la oul de prepeliță. Deci, atunci, dați-mi voie să termin că domnul Benedek dorește după președinte să ia cuvântul n-ați fost înainte, eu m-am uitat, deci domnilor, vă doresc calm în campanie, eu vă promit că o să fiu cât se poate de calmă.
Domnul consilier Benedek: Doamna președinte și stimați colegi, totdeauna așa a fost, eu, așa să mă ajute Dumnezeu dacă am discutat cu cineva până astăzi despre drumurile ocolitoare. Deci am picat ca multe alele și mi-am asumat și acum îmi asum aceste afirmații gratuite care nu-mi aparțin. Eu am o așa, cum să vă spun, o liniște cum sunt în săptămâna asta și nediscutând cu nimeni cum a fost în săptămâna asta, nu știu de ce, iar am picat ca prostul, vroiam să rog să ne spuneți dacă este și dacă nu este, nici o problemă, ca și curiozitate aș fi vrut să aflu unde este, în mare, nu vreau să cumpăr nimic că am suficient, unde este, ca și cetățean curios, și încă odată doamna președintă, așa să mă ajute Dumnezeu dacă am discutat cu cineva despre acest lucru.
Doamna președinte Lokodi: Așa să fie, domnul Benedek.
Domnul consilier Benedek: Și să termin, totuși într-un alt ton, două probleme: și eu vreau să mă alătur la cele spuse la doamna președintă, că urmează Paștele nostru, apoi cel ortodox și fiecăruia îi urez tot ceea ce dorește și să aducă sărbătoarea aceasta liniște multă că urmează multe altele și nu e chiar plăcut dar aș vrea să vă rog să acordăm un moment de reculegere în amintirea marelui sportiv, fostul mare sportiv Pongracz Antal, care ne-a reprezentat cu cinste orașul aducând lauri de multe ori la olimpiade, a fost campion mondial la scrimă, la tineret lasă-mă că acum încep să fiu emotiv, până acum am fost foarte liniștit, pentru că, din păcate domnul Antal Pongracz alaltăieri seară a murit.
Doamna președinte Lokodi: Dumnezeu să-l odihnească. Urmează un moment de reculegere.
Vă mulțumesc. Deci cu privire la unde merge drumul, acum o lună, domnul primar Florea, cu lux de amănunt, la televiziunea ȘtiiTv, a prezentat toată traiectoria drumului de ocolire, atât varianta ministerului cât și o propunere a consiliului local.
Domnul vicepreședinte Frătean: În încheiere, dați-mi voie stimați colegi, colege să vă urez Paște Fericit! celor care sărbătoresc în această duminică.
Întocmit: Andreea Claudia Iepan
PREȘEDINTE SECRETAR
Lokodi Edita
Emoke Ioan Togănel
Văzut: Consilier - Delia Belean
Director - Viorel Iosib