|
ROMÂNIA
JUDEȚUL
MUREȘ
Dosar IV. C/1
PROCES VERBAL
al ședinței de constituire a Consiliului Județean
Mureș
din data de 20 iunie 2008
Lucrările ședinței s-au
desfășurat în sala mare de ședințe a Consiliului Județean. Ordinea
de zi a ședinței a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean
nr. 187 din 20 iunie 2008.
Din 34 de consilieri au fost prezenți 28,
absenți fiind domnii: Benedek Imre, Alexandru Petru Frătean, Lădariu Lazăr,
Moldovan Teofil, Pop Ioan, Ferenț Tiberiu Nicolae, Boloș Vașile Grigore.
Lucrările
ședinței sunt deschise de doamna prefect Felicia Pop.
Doamna
prefect Felicia Pop: Doamnă președintă a Tribunalului Județean Mureș, doamnă
președintă a Consiliului Județean, domnilor consilieri, stimați invitați. După
cum știm, în conformitate cu prevederile Legii 215/2001 privind administrația publică
locală modificată prin Ordonanța de Urgență nr. 66/2008, președintele
Consiliului Județean urmează să depună, în fața președintelui Tribunalului
Mureș și a prefectului Județului Mureș, în ședință publică, jurământul prevăzut
de lege. Așa cum ați luat la cunoștință, alegerea președintelui Consiliului Județean
a fost validată prin încheierea civilă nr.27 din 17 iunie 2008. Urmează ca doamna
președintă a Tribunalului Județean Mureș să dea citire hotărârii judecătorești
de validare. Vă rog, doamna președintă.
Doamna
președintă Deaconescu Sonia: Mulțumesc, am să citesc dispozitivul încheierii
civile nr. 27/c a Tribunalului Mureș pronunțată în ședința Camerei de Consiliu
din 17 iunie 2008. Pentru motivele de fapt și de drept avute în vedere la deliberare, instanța
dispune: validează mandatul de
președinte al Consiliului Județean Mureș a doamnei Lokodi Edita Emöke, candidat
al Uniunii Democrate Maghiare din România. Dispune comunicarea prezentei
încheieri Instituției Prefectului Județului Mureș cu drept de recurs în 2 zile
de la aducerea la cunoștință publică a prezentei hotărâri, conform prevederilor
art. 89 alin. 4 din legea 215/2001 modificată.
Dată
în camera de consiliu și pronunțată în ședința publică din 17 iunie
Fac
mențiunea că această hotărâre a devenit definitivă și irevocabilă prin nerecurare.
În consecință, doamna președintă, vă invit să depuneți jurământul.
Doamna
președinte Lokodi: Subsemnata Lokodi Edita Emöke, președintele Consiliului
Județean Mureș, în conformitate cu prevederile articolului 89, alin. 6 din
legea 215/2001 privind Administrația publică locală, depun următorul jurământ: Jur
să respect Constituția și legile Țării și să fac cu bună credință tot ceea ce
stă în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor județului Mureș.
Așa să-mi ajute Dumnezeu!
Doamna președintă Lokodi: Chiar dacă știe omul de o
vreme că a învins, tot l-a cuprins emoția, așa că, iertați-mă.
Doamnelor, domnilor consilieri, directori ale
instituțiilor deconcentrate, dragi colegi ai mei și toți invitații care ați
venit precum și reprezentanții mass-mediei, începem o perioadă nouă, de 4 ani,
alături de primarii care și ei în această campanie au învins și au reușit să
fie validați și să continue munca în administrație, mersi domnilor primari care
sunteți acum, aici, alături de mine pentru că noi timp de 4 ani am fost o
echipă și doresc să continuăm așa munca de parcă nici nu ne-am oprit timp de o
lună, pentru noua campanie. Felicit pe toți consilierii județeni care au fost
validați și vom putea lucra împreună. Sunt convinsă că vom lucra în condiții optime
și pentru continuarea acelei strategii pe care Consiliul Județean a conceput-o
până în 2013, care este și face parte din strategia națională
normal susținând
că orice poate să fie îmbunătățit și așteptăm ca dumneavoastră să veniți cu
propuneri de îmbunătățire. Mulțumesc frumos domnului primar Florea că a venit
alături de noi, acesta este un prim pas pentru normalitate, sunt convinsă și
sper că uităm cei 4 ani care au fost și vom putea să mergem înainte, așa cum
ați promis și dumneavoastră și eu în timpul campaniei față de locuitorii
acestui oraș, față de locuitorii municipiului, sunt convinsă că va trebui să
arătăm că suntem capabili amândoi să trecem peste orice mic orgoliu și să facem
proiecte comune. V-am urmărit și știu că și dumneavoastră, în strategia
dumneavoastră aveți în primul rând interesele locuitorilor municipiului. Față de colegii mei care sunt
aici, din instituțiile subordonate Consiliului Județean pot să spun că vom
continua proiectele împreună și sper să realizăm ceea ce am început și ceea ce
am visat împreună pentru că vise avem împreună, de
Doamna președinte Lokodi: Vă rog să mai așteptați un
minut, să adresez câteva cuvinte și în limba maghiară drept respect față de
cetățenii acestui județ.
Și acum vă invit pe toți să ciocnim un pahar de
șampanie, nu știu cât e ceasul, cred că vom avea timp să ne reîntoarcem, bine?
Doamna președinte Lokodi: Dați-mi voie, atunci,
doamnelor și domnilor, să începem ședința de constituire a Consiliului Județean
Mureș, vă întreb domnilor consilieri, dacă ați semnat cu toții acest convocator
și dacă ați primit și invitația de convocare pentru ședința de astăzi? Da,
suntem prezenți 28 așa că suntem statutari și putem să începem, avem cvorumul
necesar pentru constituirea Consiliului Județean. Vă mulțumesc frumos pentru că
ați rămas, vă mulțumesc frumos că sunteți aici ca să începem lucrările de
constituire. Înainte de a intra în lucrările ședinței de astăzi, vă rog să
să-mi permiteți încă odată să vă felicit pe toți consilierii declarați aleși la
scrutinul din 1 iunie 2008. De asemenea, vă rog să-mi permiteți să salut
prezența invitaților noștri, reprezentanții instituțiilor subordonate precum și
reprezentanții mass-mediei și a colegilor din cadrul aparatului propriu. În
conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 35 din 2002 pentru
aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor
locale, ale articolului 89 indice1 din Legea
215/2001 privind administrația publică, cu modificările și completările
ulterioare, conform Dispoziției președintelui Consiliului Județean pe care am
semnat-o acum o oră prin care ați fost convocați
Procedura de vot a fost votată în unanimitate.
Doamna președinte Lokodi: Nimeni, deci cu unanimitate
am votat că folosim procedura obișnuită. V-aș ruga frumos să trecem acum la
următorul punct și anume la aprobarea ordinii de zi pe care v-o prezint acum.
Primul punct de
pe ordinea de zi este alegerea comisiei de validare ca să se valideze mandatele
consilierilor județeni, actele sunt pregătite de către Secretariatul
Consiliului Județean, toate documentele le punem la dispoziția Comisiei de
validare. După ce Comisia de validare se va retrage, va verifica actele și va
încheia procesul-verbal cu privire la validarea mandatelor acelor consilieri
care prin listele semnate de către formațiunile de partid au propus mandatul
dumneavoastră, se va reveni în sală și se va citi procesul-verbal după care vom
trece la validarea
votul de validare al mandatelor consilierilor aleși. După validare
urmează depunerea jurământului de către fiecare dintre dumneavoastră.
Dumneavoastră, în ordine alfabetică, veți fi invitați să depuneți jurământul
după ce domnul secretar va citi textul jurământului și condițiile legale. După
depunerea jurământului și constituirea Consiliului Județean vom trece la
alegerea vicepreședinților, la momentul respectiv o să vă prezint cum vom
proceda și cu alegerea pentru că dacă dumneavoastră veți fi de acord vom alege
pe un singur buletin de vot două persoane, ca să alegem 2 vicepreședinți, dacă
nu, cred că putem și separat pe fiecare să votăm dar vom decide în momentul
respectiv. După aceea va trebui să votăm componența comisiilor de specialitate și
aici sunt mai multe variante: va trebui să decidem prima dată la componență și
la numărul comisiilor de specialitate iar după aceea, dacă doriți dumneavoastră,
veți rămâne și în continuare, comisiile după terminarea ședinței se vor retrage
pentru a alege președinții, secretarii, dacă nu, se va lăsa pe o altă dată.
Acum cred că putem să trecem la alegerea Comisiei de validare. Domnule
secretar, aveți ceva să-mi spuneți? Bine, dar v-ați ridicat și am crezut că am
scăpat ceva. Deci domnilor, legea
legea prevede modul în care se alege Comisia
de validare și proporția prezenței în Comisia de validare în raport de datele
scrutinului obținute în cazul alegerilor. Deci conform Ordonanței 35 cu
modificările și completările ulterioare precum și a Legii 215 privind
administrația publică locală așa cum s-a modificat și completat ulterior, se va
alege o comisie de validare, comisie care va lucra pe întreaga durată a
mandatului, deci pe timp de 4 ani. Această comisie realizează operațiunile
legate de numărarea voturilor în cazul exercitării votului secret prin buletine
de vot iar acum, la prima ședință, exercită validarea mandatului consilierilor
aleși. Și vă supun la vot, dacă sunteți de acord, această Comisie de validare,
în afară de ce trebuie să facă astăzi, pe viitor, pe toată durata mandatului de
4 ani, să exercite această obligație de numărare a voturilor în cazul votării
prin buletine de vot. Cine este pentru, tot așa, prin ridicarea mâinii?
Exercitarea mandatului pe 4 ani a comisiei de validare
a fost aprobată cu unanimitate de voturi.
Doamna
președinte Lokodi: Toată lumea? Vă mulțumesc. Deci această comisie conform
legii trebuie să fie formată din trei sau din 5 consilieri dar la noi, având în
vedere că avem 34 de consilieri, propunem ca numărul membrilor comisiei de
validare că fie format din 5 membri. Cine este ca această comisie să fie
formată din 5 membri?
Comisia
de validare formată din 5 membri a fost aprobată cu unanimitate de voturi.
1. Proiect de hotărâre privind alegerea comisiei de
validare
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc, acum vă consult și rog liderii grupurilor de
consilieri să se facă propunerile. Conform legii, pentru un membru ne trebuie
6,8 mandate de consilieri și calculând cu acest procent UDMR-ul va avea 2
reprezentanți în Comisia de validare, PNL-ul unul, PDL-ul unul și PSD-ul unul.
V-aș ruga frumos, dacă nu v-ați consultat până acum să vă consultați, în
calitate de lider al fracțiunii UDMR, din partea UDMR-ului în comisia de
validare am decis să facă parte și rog secretariatul să noteze, doamna
Magyarosi Erzsébet și domnul Erős Csaba, din partea
PNL-ului, da domnul Mora?
Domnul consilier Mora: Doamna președintă, noi îl propunem pe
Horațiu Moldovan și având în vedere că nu se pot vota oameni în lipsă și având
în vedere că grupul PSD nu are astăzi reprezentanți aici, au decis să nu
participe la această ședință de constituire, mai propun încă o persoană, pe
Ionela Ciotlăuș. Deci practic două propuneri, Horațiu Moldovan și Ionela
Ciotlăuș.
Doamna președinte Lokodi: Am înțeles, PDL-ul. Să spuneți în
microfon ca să rămână înregistrat.
Domnul consilier Poruțiu: Domnul Vasile Filimon.
Doamna președinte Lokodi: Domnul Vasile Filimon. Și PSD-ul nefiind
aici, atunci rămân aceste propuneri. Deci s-a notat? Domnul Togănel, s-a notat?
Acum supun la vot separat, pentru fiecare fracțiune politică. Cine este ca
pentru
în reprezentarea UDMR-ului, din comisia de validare să facă parte doamna
Magyarosi Elisabeta?
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc, cine este împotrivă? Dar eu văd de aici că
toată lumea a votat. Tot din partea UDMR-ului, din comisia de validare să facă
parte domnul Erős Csaba?
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, împotrivă? Cine este ca
din partea PNL-ului să facă parte Ciotlăuș Ionela? Am uitat să spun că
aici
este că cel care este propus nu votează? Nu? La validare, da. Bine.
Unanimitate.
Doamna președinte Lokodi: Horațiu Moldovan, cine este pentru?
Unanimitate.
Doamna președinte Lokodi: Din partea PDL-ului, Domnul Filimon cine
este pentru? Este cineva împotivă? Unanimitate.
Nu, deci acum fiind
constituită comisia de validare o să rog membrii comisiei de validare ca
împreună cu colegii noștri de la secretariat să se retragă, domnilor consilieri
iarăși avem câteva minute la dispoziție să mai discutăm și să se treacă la
validarea mandatelor consilierilor județeni.
Doamna președinte Lokodi: Domnilor, domnilor consilieri vă rog să
intrați în sală, vă rog să ne ocupăm locurile, Comisia de validare și-a
terminat lucrările, v-aș ruga frumos să vă așezați. Deci Comisia de validare
s-a retras pentru validarea mandatelor, prima dată o rog pe doamna Magyarosi să citească procesul-verbal prin care cei 5
au ales președintele și secretarul Comisiei de validare.
Doamna consilier Magyarosi dă citire procesului-verbal.
Proces-verbal
încheiat astăzi, 20 iunie 2008. Comisia de validare, aleasă astăzi prin
hotărârea Consiliului Județean Mureș din 20 iunie 2008 întrunită în prima
ședință a procedat la alegerea președintelui și a secretarului acestei comisii
pe durata mandatului Consiliului Județean Mureș, după acum urmează: președinte:
Magyarosi Erzsébet, secretar Moldovan Horațiu Remus.
2. Proiect de hotărâre privind validarea și invalidarea
mandatelor de consilieri județeni
Doamna
președinte Lokodi: Mulțumesc frumos, după acesta v-aș ruga frumos să prezentați
procesul-verbal încheiat pentru punctul doi de pe ordinea de zi, conform
articolului 31, alin 5 din legea 215/2001 privind validarea și invalidarea
mandatelor consilierilor județeni pentru care partidele au depus listele cu
numele consilierilor propuși în urma scrutinului din alegeri, în ordinea
înscrierii alfabetului.
Doamna
consilier Magyarosi dă citire procesului-verbal.
Astăzi, 20 iunie
2008, comisia de validare aleasă de Consiliul Județean Mureș în ședința de
constituire din data de 20 iunie
În urma examinării dosarelor BEJ
privind alegerile din 1 iunie 2008 și a cererilor de renunțare depuse de unii
consilieri declarați aleși, Comisia propune, conform tabelului anexat,
următoarele:
Validarea unui număr de 31 mandate ale
consilierilor declarați aleși;
Invalidarea unui număr de 1 mandat în cazul consilierilor care nu
îndeplinesc condițiile de eligibilitate, Chisu Iov Ionel.
Validarea unui număr de 3 mandate
ale supleanților. Drept care, am încheiat prezentul proces-verbal.
Doamna consilier Magyarosi dă citire tabelului
nominal cu consilierii județeni declarați aleși propuși pentru validare.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc frumos, acum o să vă rog să-mi dați acest tabel
nominal, deci domnilor consilieri, Comisia de validare împreună cu specialiștii
din aparatul propriu, citind legea și analizând legea, au fost de părere că
validarea mandatelor consilierilor care astăzi lipsesc, din motive de sănătate,
din motive întemeiate, poate fi făcută pentru că, cu ocazia validării,
verificăm îndeplinirea condițiilor de legalitate cu privire la corectitudinea
alegerilor astfel că cei care astăzi lipsesc pot fi validați. Jurământul se va
depune de cei prezenți urmând ca, ulterior, cei care au lipsit astăzi să depună
jurământul, până atunci neputând exercita mandatul de consilier județean. Legea
spune clar, comisia de validare va propune
examinează legalitatea alegerii
fiecărui consilier județean și propune consiliului validarea sau invalidarea
mandatului. Comisia de validare va propune invalidarea alegerii acelui
consilier județean numai în cazul în care se constată încălcarea condițiilor de
eligibilitate sau dacă alegerea consilierului județean s-a făcut prin fraudă
electorală, constatată în condițiile legii pentru alegerea autorităților
administrației publice locale. Deci, mai țineți minte cei care sunteți
consilieri mai înainte, acum 4 ani am avut, de asemenea, la constituire câțiva
colegi care au lipsit și atunci se punea problema dacă putem sau nu valida pe
acei colegi. Acum legea este clară, spune că se validează urmând ca jurământul să
se depună ulterior. Deci prima dată eu supun la vot procesul-verbal prezentat
de Comisia de validare cu privire la validarea unui număr de 31 de mandate ale
consilierilor declarați aleși, invalidarea unui număr de 1 mandat în cazul
consilierului domnul Chișu Iov Ionel și validarea unui număr de trei mandate
pentru membrii supleanți. Dacă sunteți de acord cu cele constatate în procesul-verbal
de validare. Da? Atunci un minut, iertați-mă, procedural.
Domnul
consilier Giurgea: Ce se întâmplă dacă, de exemplu, un coleg care astăzi nu
este aici, în sală acum, vine, nu știu, supărat că nu mai ocupă o anumită
funcție, spune, domnule eu nu mai vreau să fiu consilier și este validat
astăzi.
Doamna
președinte Lokodi: La ședința următoare, acești colegi care nu au depus
jurământul vor trebui să depună jurământul. Dacă între timp cineva se
răzgândește, oricine și depune renunțarea la funcție, comisia de validare va
lua act și următorul intră de pe listă.
Domnul
consilier Giurgea: Într-o altă ședință.
Doamna
președinte Lokodi: Deci la ședința la care se constată că cineva se retrage.
Procedura este aceeași. Deci supun la vot validarea conform procesului-verbal a
numărului de consilieri validați de către Comisia de validare. Cine este
pentru? Împotrivă? Cine se abține? Unanimitate.
Doamna
președinte Lokodi: Acum trecem la validarea nominală și după aceea încă odată,
fiecare depune jurământul.
Sunt
supuse votului pentru validare, pe rând, în ordine alfabetică, mandatele
tuturor consilierilor județeni aleși și a supleanților. Validarea s-a făcut
pentru fiecare, cu unanimitate de voturi.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc, trecem mai departe, întrucât au fost validați
toți consilierii declarați aleși, se supune la vot aprobarea proiectului de
hotărâre. Prima dată proiectul de hotărâre, de validare a mandatelor
consilierilor. Jurist, jurist dar mă bruiați. Prima dată urmează să votăm
hotărârea cu privire la validarea mandatelor consilierilor de pe listă,
invalidarea mandatelor, unul singur este invalidat, domnul Chișu
și se
validează mandatele consilierilor supleanți. Acest proiect de hotărâre, pentru
că este doar așa, în forma aceasta, supun la vot acum. Cine este pentru
articolul 1, validarea mandatelor consilierilor declarați aleși?
Articolul
1 se aprobă cu unanimitate de voturi.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Împotrivă? Se abține cineva? Cine este pentru
invalidarea mandatului domnului Chișu Iov Ionel?
Articolul
2 se aprobă cu unanimitate de voturi.
Doamna
președinte Lokodi: Dacă se abține cineva? Este împotrivă? Pentru validarea
celor 3 supleanți din listă, cine este pentru?
Articolul
3 se aprobă cu unanimitate de voturi.
Doamna
președinte Lokodi: Dacă se abține cineva? Împotrivă? Vă mulțumesc, hotărârea în
întregime se mai votează odată.
Hotărârea
în întregime se aprobă cu unanimitate de voturi.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc, împotrivă? Abțineri? Vă mulțumesc. Am trecut
de faza aceasta mai grea, urmează punctul trei de pe ordinea de zi.
3. Proiect de hotărâre privind constituirea Consiliului Județean
Mureș
Doamna
președinte Lokodi: Urmează punctul trei de pe ordinea de zi cu privire la
depunerea jurământului. Rog pe domnul Togănel să dea citire jurământului.
Domnilor consilieri, un pic de procedură, domnul Togănel va da citire
jurământului, după care consilierul care aude numele va veni aici, va rosti
cuvântul jur cu mâna pe Biblie. Prima
Biblie este ortodoxă cu constituția deasupra, urmează Biblia catolică și Biblia
reformată. Îmi cer iertare de la unitarieni dar cred că reformații și unitarienii
au aceeași biblie, dacă nu spuneți acum. Puneți mâna pe Biblia pe care o
alegeți și rostiți cuvântul jur și
după care semnați jurământul.
Domnul
secretar Togănel: În conformitate cu prevederile art. 32 din Legea 215/2001
privind administrația publică locală, dau citire jurământului consilierilor
județeni.
Jur
să respect Constituția și legile Țării și să fac cu bună credință tot ceea ce
stă în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor județului Mureș.
Așa să-mi ajute Dumnezeu!
După
citirea jurământului, dl. secretar Ioan Togănel citește numele consilierilor
județeni validați, în ordine alfabetică, care au rostit cuvântul jur și au
semnat jurământul, conform procedurii prezentate de doamna președinte Lokodi Edita Emőke.
Doamna
președinte Lokodi: Întrucât fiecare dintre dumneavoastră ați depus jurământul,
dați-mi voie în continuare să trecem la votarea proiectului de hotărâre privind
constituirea Consiliului Județean. Proiectul de hotărâre are un singur articol,
se declară legal constituit Consiliul Județean Mureș, cine este pentru?
Proiectul
de hotărâre se aprobă cu unanimitate de voturi.
4. Proiect de hotărâre privind alegerea celor doi
vicepreședinți ai Consiliului Județean Mureș.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc
frumos. Urmează punctul 4 de pe ordinea
de zi și anume alegerea celor doi vicepreședinți ai Consiliului Județean Mureș.
În conformitate cu prevederile art. 101 din Legea nr. 215/2001 privind
administrația publică locală cu modificările și completările ulterioare,
Consiliul Județean legal constituit alege dintre membrii săi, prin vot secret
al majorității consilierilor în funcție, pe durata exercitării mandatului, doi
vicepreședinți. Propunerile de candidați
pentru alegerea vicepreședinților se fac de către partidele politice,
reprezentate în consiliu sau de oricare dintre consilieri. Așa cum am aprobat,
alegerea vicepreședinților se face prin buletin de vot. Candidaturile pentru
funcțiile de vicepreședinte vor fi înscrise pe buletinele de vot, în ordinea în
care veți propune dumneavoastră, după ce în prealabil, vom consulta fiecare
persoană care va fi propusă, dacă acceptă candidatura. Rog reprezentanții
grupărilor politice sau pe oricare dintre dumneavoastră să faceți propuneri
pentru funcțiile de vicepreședinți.
Domnul
consilier Balogh: Fracțiunea UDMR propune pentru funcția de vicepreședinte pe
domnul consilier Szabo Árpád.
Da,
este acceptată propunerea.
Domnul
consilier Mora Akos: Doamna președintă, stimați colegi, grupul de consilieri
județeni liberali îl propune pe Dobre Minodor Ciprian pentru funcția de
vicepreședinte și vreau să fac și o mențiune, având în vedere rezultatele
deosebite pe care le-a făcut domnul Dobre Ciprian la 1 iunie 2008, i-au lipsit
1,8 procente, cred că suntem total îndreptățiți să facem această propunere, vă
mulțumesc.
Da,
este acceptată propunerea.
Doamna
președinte Lokodi: Consult pe ceilalți, din partea PDL-ului, dacă se face
propunere.
Domnul
consilier Poruțiu: Doamna președintă, onorați colegi, noi nu vom propune pentru
postul de vicepreședinte și nu pentru că nu am fi îndreptățiți sau nu am avea
pe cine, dar pentru că așa considerăm noi, că în acest Consiliu Județean există
o majoritate creată, știm, a cărei voință, cum dorește, să voteze
vicepreședinții, considerăm oportun să nu ne punem candidat pentru
vicepreședinte.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc, sunteți niște coechipieri de seamă. Vă
mulțumim. Vă mai consult totuși, pe fiecare, dacă cineva mai dorește să facă
vreo propunere? Dacă nu, rog secretariatul să pregătească buletinele de vot și
vă dăm o mică pauză de 5 minute. Nu râdeți, că asta înseamnă foarte mult pentru
viitorii 4 ani. Cred că secretariatul în 5 minute reușește să pregătească, da?
Doamna
președinte Lokodi: Domnilor consilieri, vă rog frumos să luați loc, rog membrii
Comisiei de validare să vină și să numere buletinele de vot, 28 de buletine de
vot sunt, da. Domnilor, procedura de vot. Așa arată buletinul de vot, numele,
formațiunea politică și o casetă liberă. Opțiunea de vot se scrie cu da. Deci
dacă doriți ambele persoane propuse, scrieți da, da, dacă nu scrieți un singur
da în dreptul persoanei pe care vreți s-o votați și lăsați liber, gol, ultima
casetă dacă nu doriți pe cineva. Poftim? Legea prevede da
domnul Togănel?
Atunci să fie o procedură nu mixtă. Sau lăsăm fiecare netras sau dacă nu dorim
pe cineva tragem peste numele lui. Domnul Togănel, nu mixtă, nu, da
și tragem. Deci, supun la vot procedura, în sensul în care dacă vrem să validăm
pe cele două persoane rămâne așa, dacă sunteți împotrivă trageți peste și se
numără voturile în raport de această procedură.
Domnul
secretar Togănel: Votul contra este anularea cu o linie orizontală a numelui
candidatului.
Doamna
președinte Lokodi: Cine este pentru această procedură? Unanimitate.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Domnilor, am pregătit și cabină de vot, noi
ne-am pregătit să respectăm legea așa cum scrie, intrați în cabina de vot dacă
doriți să exercitați dreptul, dacă nu, puteți să băgați direct în urnă
buletinul de vot. Vă rog să citiți lista. Domnilor consilieri, eu cred că
suntem oameni maturi. Și în Senat, dacă dorește cineva să fie absolut vizibil,
arată și bilele. Este dreptul dumneavoastră să intrați în cabina de vot sau să
nu intrați în cabina de vot, nu este obligatoriu, nu vă supărați. Obligatoriu
nu este. Eu pot să-mi dau votul și arătând buletinul de vot, este secret pe
persoană.
Doamna președinte a Comisiei de validare invită
consilierii, pe rând, să primească buletinul de vot și să-și exprime votul pentru alegerea celor doi vicepreședinți ai
Consiliului Județean Mureș.
Comisia de validare retrage pentru numărarea
voturilor și încheierea procesului-verbal cu alegerea vicepreședinților.
Doamna președinte Lokodi: Domnilor consilieri, v-aș
ruga frumos, s-a întors Comisia de validare să ne prezinte rezultatul votului.
Doamna consilier Magyarosi: Mulțumesc doamna
președintă. Proces-verbal încheiat astăzi, 20 iunie 2008, cu ocazia numărării
voturilor pentru alegerea vicepreședinților Consiliului Județean. Ca urmare
numărării voturilor pentru alegerea vicepreședinților Consiliului Județean,
comisia de validare a constatat următoarele: Szabo Árpád, nr. voturi pentru
23, nr. voturi împotrivă 5; Dobre Minodor Ciprian nr. voturi pentru 23, nr.
voturi împotrivă 5. deci ambii sunt la egalitate de voturi, felicitări! Având
în vedere numărul de voturi favorabile
comisia declară aleși în funcția de vicepreședinți pe domnii Szabo Árpád și
Dobre Minodor Ciprian.
Doamna
președinte Lokodi: Domnilor consilieri, v-aș ruga frumos să luăm loc pentru că
trebuie să votăm hotărârea. Urmează să votăm proiectul de hotărâre cu privire
la alegerea vicepreședinților Consiliului Județean Mureș. Are un singur
articol. Se alege în funcția de vicepreședinte al Consiliului Județean Mureș
domnii consilieri Szabo Árpád și Ciprian Minodor Dobre. Cine este pentru?
Proiectul
de hotărâre se aprobă cu unanimitate de voturi.
5.
Proiect de hotărâre privind alegerea comisiilor de specialitate.
Doamna
președinte Lokodi: Vă mulțumesc și cu asta trecem la punctul 5 de pe ordinea de
zi, cu privire la alegerea comisiilor de specialitate pe diferite domenii de
activitate. Conform O.G. 35/2002 și a articolului 54 din Legea 215/2001,
Consiliul Județean își organizează din rândul membrilor săi, pe durata
mandatului, comisiile de specialitate pe diferite domenii de activitate, ale
căror atribuții se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare al
Consiliului Județean. Pot fi membri ai comisiilor de specialitate doar
consilierii. Domeniile de activitate care se pot organiza comisii de
specialitate, denumirea acestora și numărul de membri se aprobă în funcție de
specificul activității județului, a configurației politice a Consiliului
Județean rezultate în urma alegerilor, prin votul majorității consilierilor
prezenți la ședință, ținându-se cont de prevederea legală potrivit căreia
numărul membrilor comisiei să fie impar. În urma consultării, aparatul propriu
al Consiliului Județean, păstrând și practica de până acum, propune 6 comisii
așa cum am lucrat până acum. Aceste comisii sunt următoarele: comisia
economico-financiară, comisia de amenajare a teritoriului și urbanism, comisia
de servicii publice, comisia social-culturală, comisia juridică ordine publică
și integrare europeană, comisia de agricultură. Supun la vot și vă întreb dacă
cineva are ceva observații împotriva acestei propuneri, pentru că dacă nu supun
la vot constituirea a șase comisii cu aceste denumiri. Cine este pentru?
Abțineri? Împotrivă? Unanimitate.
Doamna
președinte Lokodi: Urmează să votăm numărul membrilor care fac parte din
comisiile de specialitate. Știți foarte bine cei care ați fost consilieri,
întotdeauna sunt probleme la comisia
economică. Ca să previn orice discuție în contradictoriu, eu vă fac, împreună
cu aparatul propriu, o propunere și anume: Comisia economico-financiară să fie formată din 9
membri, Comisia de amenajare a teritoriului din 5 membri, Comisia de servicii
din 5 membri, Comisia social-culturală din 5 membri, Comisia de agricultură din
5 membri, Comisia juridică 3 membri. Din comisii nu fac parte vicepreședinții
și președintele, deci din cei 34 plus 1 fac 35, 3 se scad, rămân 32 de
consilieri și 32 de consilieri, respectând și algoritmul de la alegeri, adică
în fiecare comisie se recomandă să fie un reprezentant al unui partid, am făcut
această propunere. Noi știm foarte bine că
Doamna
președinte Lokodi: Acum urmează să stabilim principiul cum că fiecare partid
trebuie să aibă un reprezentant în fiecare comisie, juridicul cade de aici, iar
se ia în vedere și algoritmul obținut în alegeri. Astfel că,
Domnul
consilier Poruțiu: Stimați colegi, mergând pe principiul enunțat de
dumneavoastră, practic ar însemna ca noi în fiecare comisie să avem câte un
membru iar într-o comisie să avem 2 membri. Pentru că noi suntem 7, înseamnă
practic că undeva trebuie să existe al doilea membru. Dacă dumneavoastră și
colegii din PNL...în special colegii din PNL nu doresc să-și pună decât un
singur
nu doresc să-și pună un membru la comisia agricolă, nu mai respectă
principiul pe care l-ați spus dumneavoastră, că fiecare partid să aibă membrii
în toate comisiile. Acum, sigur că votul va fi suveran și rezultatele votului
le cunoaștem dinainte dar, totuși, dacă pornim pe un principiu de a avea
membri, fiecare partid, în toate comisiile atunci cel mult putem, din punctul
nostru de vedere, al PDL-ului să vedem unde punem 2 membri.
Doamna
președinte Lokodi: Da, este normal, este dreptul dumneavoastră să vedeți, numai
că va trebui să respectăm 9-5-5-5
Domnul
consilier Poruțiu: Respectând algoritmul și mergând cât de cât pe un echilibru
al algoritmului, în mod normal, atunci, undeva trebuie să rediscutăm Comisia
economică pentru că totuși PNL-ul are 8 consilieri, noi avem 7, diferența
dintre membri este de 3 la 1 ceea ce zic eu că este un pic
destul de mult. Dacă
totuși mergem pe o încercare și o străduință de a respecta algoritmul.
Doamna
președinte Lokodi: Deci problema este că
am înțeles, eu înțeleg
haideți să
faceți o analiză, haideți să
.musai să decidem astăzi pentru că am decis, 9-5-5-5-5-3.
Trebuie să anunțați și noi trebuie să anunțăm membrii comisiei ca după aceea
comisiile
Domnul
consilier Poruțiu: Dacă vom vota, care sigur, până la urma urmei este suveran
și nu poate fi contestat de nimeni, lucrurile sunt clare, vor fi așa cum le-ați
propus dumneavoastră. Repet, dacă undeva noi ca și PNL-ul trebuie să îl avem pe
al
că
Doamna
președinte Lokodi: Dar nu puteți pentru că atunci 10 membri vor fi acolo.
Domnul
consilier Poruțiu: Păi nu, scoatem unul de
Doamna
președinte Lokodi: Dar încă odată, am
votat mai înainte și toată lumea a fost de acord cu numărul, deci 9-5-5-5-5-3.
da? Asta-i clar, acum urmează să anunțați fiecare partid unde vreți să
participați. Consultați-vă, vă dau time-out 5 minute.
Domnul
consilier Poruțiu: Dacă-mi permiteți, noi am avea o propunere pentru
dumneavoastră. Pentru că este și legat absolut fortuit de ceea ce înseamnă
profesia fiecăruia dintre noi și partidul nostru din păcate, la agricultori
duce lipsă. Noi am face propunerea în condițiile în care se hotărăște conform
unui algoritm, care oricum din câte am înțeles eu, până la urmă nu va fi
respectat în totalitate, noi am propune din partea PD-L-ului un membru în Comisia
economică, 1 la amenajare teritoriu și urbanism, 1 la servicii publice, 2 la
social-cultural și 2 la juridic.
Doamna
președinte Lokodi: 1 la economic
Domnul
consilier Poruțiu: 1-1-1-2-2. Deci practic
Doamna
președinte Lokodi: 2 la cultură
dar atunci la cultură vor fi 6.
Domnul
consilier Poruțiu: Nu, eu repet, păstrăm numărul de consilieri, eu mă refer
doar la repartiția în cadrul comisiilor conform unui algoritm. Renunțăm la
agricultură.
Doamna
președinte Lokodi: Deci, 1 la economic, 1 la urbanism, agricultură
nu deloc,
servicii 1
Domnul
consilier Poruțiu: 2 juridic și 2 cultură. Suntem 7.
Doamna
președinte Lokodi: Da, dar asta înseamnă că PSD-ul nu poate să aibă la cultură
și la
Domnul
consilier Poruțiu: Doamna președintă, păi dacă nici n-au venit. Înseamnă că
poate nici nu doresc. Aceasta este propunerea din partea noastră.
Doamna
președinte Lokodi: Deci 2 la cultură și 2 la juridic. Atunci sunteți 8
1 cu 2
fac 3 și cu 4
da.
Domnul
consilier Poruțiu: N-ar fi rău să fim 8.
Doamna
președinte Lokodi: Bine și atunci PNL-ul nu propune pe nimeni, și atunci gata.
La juridic avem doar trei locuri la juridic și dacă pune 2 locuri PDL-ul și 1
PNL-ul sunt deja trei locuri. Atunci nici PSD-ul și nici UDMR-ul n-o să aibă
Domnul
consilier Mora: Doamna președinte, dacă-mi dați voie. Fiecare poate să propună
câți vrea. Și la o comisie de 3 persoane poate să pună 10 persoane, fără nici
un fel de problemă și asta trebuie votat. Deci nu este nici o problemă dacă la
juridic au propus colegii de
Doamna președinte Lokodi: 4,7, ok. Din partea
UDMR-ului așa cum v-am spus, propunem la economic 4 persoane, pe domnul Gomboș
Geza Csaba, Szalkay Iosif Carol, Pokorny Laszlo și Benedek Imre. Urbanism
Balogh Iosif și Orbán Levente, servicii Bán Moise și Erös Csaba, cultură Kakasi
Sandor și Magyarosi Erszébet, agricultură Ilyes Sandor și juridic era până acum
Csép Andrea. Bine dar suntem deja așa, cu PD-L-ul, 4. Atunci PD-L-ul încă
odată, la economic spuneți vă rog numele.
Domnul consilier Poruțiu: La comisia economică îl
propunem pe Giurgea Teodor, urbanism pe Ciobanu Cristian, servicii domnul
Borșan Doru, cultură, domnul Filimon Vasile și domnul Schwartz Ladislau,
juridic Poruțiu Mihai și Seracu Ieronim.
Doamna președinte Lokodi: Cum votăm acum? Facem bilet
pe fiecare?
Domnul consilier Poruțiu: Doamna președintă, haideți
c-o lămurim, mai lăsăm dar pentru ultima oară de la noi. Propun pe domnul
Seracu
Doamna președinte Lokodi: Eu personal apreciez acest
lucru, am înțeles mesajul și sper că acea diferență de un vot se va naște în
timpul lucrărilor ședinței. Eu sunt absolut optimistă din fire și o să vă
transmit optimismul meu și dumneavoastră.
Domnul vicepreședinte Dobre: Toți colegii se ridică în
picioare, domnul Giurgea, când vorbesc
cu doamna președintă, chiar așa, tolănit?
Doamna președinte Lokodi: Domnul vice
deci noi putem
să facem acest gest numai că
atunci de la cultură trebuie să iasă cineva pentru
că la cultură deja sunt 6 cu PSD-ul. 2 de
Domnul vicepreședinte Dobre: Dați o pauză de un minut,
doamna președintă, și ne înțelegem cu PD-ul. Asta vroiam să zic.
Doamna președinte Lokodi: Mergeți și vă înțelegeți.
Domnul consilier Mora: Doamna președinte, în urma
pauzei pe care ne-ați acordat-o aș vrea să reformulez propunerile pentru
fiecare comisie în parte. La comisia economică renunțăm la o persoană dintr-un
gest de fairplay pe care l-au făcut colegii de
Doamna președinte Lokodi: Fraților, discuțiile în
contradictoriu nu se practică în Consiliul Județean.
Domnul consilier Mora: Doamna președintă, mă mânca
limba de multă vreme, din cele trei propuneri renunțăm la o persoană și atunci
reformulez:
Doamna președinte Lokodi: PDL-ul are 2 persoane
Domnul consilier Poruțiu: Da, vom reformula atunci
propunerile, este Giurgea Teodor și Mihai Poruțiu
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc și atunci totul
este
poftim? Ce nu este?
Domnul vicepreședinte Dobre: PD-ul, v-ați hotărât
atunci?
Doamna președinte Lokodi: Bine, supun la vot
constituirea comisiilor cu precizările făcute din partea liderilor politici,
componența comisiilor de specialitate pe persoane așa cum au fost propuse. Ați
reușit să le votați, da? Cine este pentru? Mulțumesc, împotrivă? Abținere? Unanimitate.
Doamna președinte Lokodi: Bine, vă mulțumesc. Urmează
proiectul de hotărâre pe
pe fiecare separat trebuie să
? Nu e cazul? Atunci ați
luat act de persoane. Nu săptămâna viitoare, astăzi rămân aici comisiile și
lucrează. Nu, nu săptămâna viitoare. Ați reținut cine este la fiecare comisie?
E notat . Bine. Deci proiectul de hotărâre, dacă sunteți atenți, eu supun la vot
proiectul de hotărâre
domnilor, domnul Giurgea, am terminat, am votat
componența comisiilor, urmează proiectul de hotărâre pentru fiecare comisie,
proiectul de hotărâre are un singur articol și sună în felul următor: Se alege
pe întreaga durată a mandatului un număr de 6 comisii de specialitate pe
principalele domenii de activitate, având denumirea și componența următoare: Comisia
economico-financiară 9 membri și cu persoanele pe care le-am precizat, urmând
ca pentru un loc vacant PSD-ul să denumească persoana care va intra în comisia
economică. Comisia de amenajare a teritoriului cu 5 membri, de asemenea urmând
ca PSD-ul să numească ulterior o persoană, cine îl reprezintă. Comisia de
servicii publice de asemenea cu completare pentru PSD, Comisia social-culturală
fără posibilitate de completare din partea PSD-ului pentru că aici sunt deja 5
membri denumiți, 2 UDMR, 1 PNL, 1 PDL
da și atunci încă unul de
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, hotărârea în
întregime a fost votată. Acum, fiecare specialitate, în prima ședință de
constituire alege prin vot deschis al majorității consilierilor ce o compun, un
președinte și un secretar. Vă consult, dacă comisiile de specialitate astăzi
doresc să se retragă în birouri și să aibă loc alegerea președinților și
secretarilor sau dacă doriți 10 minute
acum aveți posibilitatea să alegeți președinții
și secretarii.
Domnul consilier Poruțiu: Totuși ca un gest de
cavalerism fașă de colegii noștri, eu
cred că ar trebui să fie și ei prezenți și să hotărâm atunci când vin și
colegii de
Doamna președinte Lokodi: Asta este propunerea dumneavoastră.
Domnul consilier Poruțiu: Cred că ar fi mai bine, să
nu fie nici o problemă, ar fi un gest așa
.nu putem, în opinia mea, politic,
să-i excludem de tot din orice discuție.
Doamna președinte Lokodi: Eu supun la vot una dintre
propuneri, dumneavoastră votați, dacă se întrunește cvorumul mergeți și
lucrați, dacă nu urmează să vă adunați. Deci supun la vot ca membri comisiilor
de specialitate să se retragă pentru o primă ședință de constituire. Cine este
pentru? 20 de voturi pentru, 8 împotrivă.
Doamna președinte Lokodi: Vă urez succes, jumătate
plus unul dintre cei prezenți. Vă urez succes domnilor consilieri, retrageți-vă
în comisii, constituiți comisiile iar la sfârșit, așteptăm domnilor consilieri
să ciocnim iarăși un pahar, undeva. Stați jos, domnul Giurgea dorește să ia
cuvântul.
Domnul consilier Giurgea: Doamna președintă, după cum
ați spus și dumneavoastră, ședința, cum noi ne-am obișnuit de atâția ani, unii
suntem aici chiar de
eu sunt de 8 ani, alți colegi sunt de 16 ani, chiar vă
recomand să conduceți dumneavoastră ședința, iar pentru cei mai noi astăzi în
consiliu, eu personal îi felicit și le doresc mult succes, sigur că la început
trebuie să învețe multe din regulile și regulamentul interior al Consiliului
Județean, procedural noi am avut o manieră de următoarea speță. Sigur, fiind
egali, acum cu dumneavoastră, nu, doamna președintă pentru că dumneavoastră
aveți votul uninominal dar noi toți consilierii județeni fiind egali, am
convenit de la noi putere că atunci când vorbim cu dumneavoastră să ne ridicăm
în picioare dar în regulament nu prevede așa ceva, noi cum și dumneavoastră
vorbiți stând pe scaun și noi putem vorbi stând pe scaun. Sigur că vorbim
într-o notă de eleganță și într-o notă de respect unul față de celălalt și
sigur că cel mai puternic decide. Dumneavoastră ați câștigat cele mai multe
voturi, drept dovadă dumneavoastră sunteți președinta Consiliului Județean,
lucru pentru care eu vă felicit și dumneavoastră sunteți cea care să conduceți
ședințele așa cum ați făcut-o chiar cu mână de fier și în mandatul trecut,
pentru care eu, personal, vă felicit. Doresc în numele meu, personal, tuturor
colegilor, și mai noi, și mai vechi în Consiliul Județean mult succes, eu cred
că este momentul să lăsăm la o parte toate mizeriile și ranchiunele pe care
unii sau alții le-au făcut în campania electorală și să înțeleagă toți, cred că
suntem toți de acord că aici, în Consiliul Județean, facem o singură politică,
politica de administrare a județului iar politica de partid, așa cum noi ne-am
obișnuit de atâția ani de când suntem aici, o lăsăm la o parte și așa cum știți
dumneavoastră, colegi mai vechi din consiliu, nu am făcut politică de partid.
În Consiliul Județean se face politică administrativă și eu sper că
dumneavoastră aveți puterea în continuare să conduceți lucrările în acest sens,
pe politică administrativă și nu de partid și mai ales nu de ranchiună.
Mulțumesc foarte mult, fă felicit și vă doresc toate cele bune.
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc.
Întocmit: Andreea Claudia Iepan
PREȘEDINTE
SECRETAR
Lokodi
Edita Emöke Ioan
Togănel
Văzut: Consilier - Delia Belean
Director - Viorel
Iosib