ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
NR.2560/26.II.2009
PROCES VERBAL
al ședinței ordinare
a Consiliului Județean
din data de 29 ianuarie
2009
Lucrările ședinței
s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse
inițial de d-l vicepreședinte Szabó Árpád, iar apoi, de doamna președinte
Lokodi Edita Emöke.
Ordinea
de zi a ședinței a fost stabilită prin Dispoziția președintelui Consiliului
Județean nr.17/22 ianuarie 2009 și publicată în cotidienele locale Cuvântul
liber, Zi de zi și Nepujság.
Toți
cei 33 de consilieri în funcție au fost prezenți la ședință.
Au
fost invitați să participe:
·
dna
Felicia Pop, prefectul județului Mureș
·
dl.
Schmidt Lorand, director, Direcția
Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș
·
dl.
Mezei Vasile, director economic,
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș
·
dl.
Titi Iosif Boantă, director, Ansamblul Artistic Profesionist MUREȘUL Tîrgu Mureș
·
dna
Silvășan Elena, contabil-șef, Ansamblul Artistic Profesionist MUREȘUL Tîrgu Mureș
·
d-na
Teodor Corina, director, Biblioteca Județeană Mureș
·
d-na
Pop Daniela, contabil-șef, Biblioteca Județeană Mureș
·
dl.
Naste Vasile, director, Administrația Palatului Culturii Tîrgu Mureș
·
dna
Valea Anica contabil-șef, Administrația Palatului Culturii Tîrgu Mureș
·
dl.
Cadariu Gavril, director, Teatrul pentru Copii și Tineret ARIEL Tîrgu Mureș
·
dna
Ludușan Leontina, contabil-șef, Teatrul pentru Copii și Tineret ARIEL
·
dl.
Morariu Silviu director, Spitalul Clinic Județean Mureș
·
dl.
Butuc Ovidiu manager, Spitalul Clinic Județean de Urgență
·
dna
Bercea Maria Magdalena Societatea Națională de Cruce Roșie Filiala Mureș
·
dl.
Daraban Otto director, Compania AQUASERV
·
dl.Kiss Geza manager, Compania AQUASERV
·
d-na
Brejan Mihaela director economic, Compania AQUASERV
·
dl.
Antal Zoltan, consilier juridic, Asociația Microregiunea Valea Nirajului
Nyaradmente
Lucrările ședinței au fost deschise de către d-l vicepreședinte Szabó Árpád.
D-l vicepreședinte Szabó
Árpád:
Doamnelor și domnilor consilieri, vă rog să porniți aparatele, să vedem
prezența. După evidența Secretariatului sunt 28 de consilieri prezenți.
Bună ziua domnilor
consilieri, stimați invitați, reprezentanți ai mass-mediei. Vă spun bun venit
la ședința Consiliului Județean de astăzi. Domnilor consilieri, azi avem pe
ordinea de zi foarte multe probleme, dar înainte de a vorbi de ordinea de zi,
trebuie să aprobăm procesul-verbal al ședinței din 23 decembrie 2008.
Procesul-verbal a fost pus pe site-ul Consiliului Județean și cred că a fost studiat de către toată
lumea. Dacă are cineva obiecțiuni sau completări ? Dacă nu, supun la vot și
v-aș ruga să votați. Cine este pentru? Împotrivă ?
Procesul-verbal al ședinței din data de 23 decembrie 2008 se aprobă cu
29 voturi pentru, 3 au lipsit (Lokodi Edita Emöke, Pop Ioan și Schwartz
Ladislau).
Legat de ordinea de zi a ședinței de azi,
vedeți, de fiecare dată avem și puncte în regim de urgență. Astăzi, avem în
regim de urgență trei puncte. Unul fiind luarea la cunoștință de către Consiliul
Județean a încetării mandatului de consilier județean a domnului Benedek Imre.
Al doilea punct este validarea domnului Tatár Bela în funcția de consilier în
locul care va deveni vacant. Și al treilea punct este un proiect legat de Centrul
nostru din Brîncovenești. Deci aceste puncte sunt în regim de urgență.
Eu v-aș propune ca primele două puncte să le
discutăm împreună, fiind legate de validare și astfel comisia de validare să
poată să lucreze și să luăm și primul punct din ordinea de zi normală, pentru a
lua act și de demisia domnului Frătean Petru Alexandru din Consiliul Județean
Și după aceea mai am o propunere legată de ordinea de zi, având în vedere că dl
Căbulea trebuie să meargă și la ședința Consiliului Local Tîrgu Mureș, la ora
14, să discutăm și ultimele două puncte de pe ordinea de zi, după regimul de
urgență.
Dacă sunteți de acord cu această ordine de zi
a desfășurării ședinței noastre ? Supun la vot. Cine este pentru ?
Se aprobă cu 29 voturi pentru, 3 au lipsit (Lokodi Edita Emöke, Pop
Ioan și Schwartz Ladislau).
1. Proiect de hotărâre privind constatarea încetării de
drept a mandatului de consilier județean al domnului Benedek Imre Sandor.
Având în vedere
referatul și adresa organizației UDMR Mureș, prin care comunică Consiliului
Județean Mureș că, calitatea de membru al domnului Benedek ca membru al organizației
județene a încetat, conform Legii aleșilor locali nr.393 înseamnă pierderea de
drept a calității de consilier al Consiliului Județean Mureș. Conform Legii nr.215/2001,
Consiliul Județean trebuie să ia act de pierderea de către d-l Benedek a
calității de consilier județean. În acest sens este pregătită o hotărâre prin
care se ia act de acest lucru. Dacă
aveți întrebări ?
D-l consilier
Giurgea: Mulțumesc domnule președinte de ședință. Stimați colegi. Sigur că nu
este treaba mea și nici a Partidului Democrat Liberal, fiecare partid are rânduiala
lui, dar eu vreau să fac o mică, dacă vreți, trecere în revistă, a unui lucru
pe care sigur că îl regret. Benedek Imre este cel mai bun consilier județean în
activitate, dacă vreți. Ceea ce s-a întâmplat cu dânsul nu este treaba mea, și
nici treaba noastră, este treaba pur și în exclusivitate a UDMR-ului. Sincer,
eu regret acest lucru, pentru că printr-un act care nu îi aparține dumnealui se
întâmplă acest lucru, el fiind unul dintre cei mai vechi consilieri, și, de ce
nu, unul dintre cei mai activi, chiar dacă, sigur, uneori, în decursul atâtor
mandate s-au mai întâmplat și lucruri, poate s-a ieșit din fire câteodată, dar
cum e vorba aceea Numai cine nu muncește, nu greșește. Dar sigur că
pot să îl felicit sincer pe d-l Tatár Bela, care a mai fost coleg cu noi și îmi
amintesc din legislatura trecută că a intrat la fel, și atunci se verifică încă
o dată dictonul că Cel din urmă va fi cel dintâi. Te felicit Bela încă o dată
că ești în echipă cu noi pentru că ești un om de ispravă și chiar îmi exprim
regretul pentru cele întâmplate cu Benedek Imre. Eu îl salut în nume personal
și îi doresc mult noroc și sănătate și cine știe ? cum am spus eu când am
plecat din consiliul în legislatura trecută, că ne vom vedea peste 2 luni, m-am
și văzut cu dvs. în calitate de consilier județean la 2 luni, și asta ca o
voință personală dar și ca un corolar al activității extraordinar, politice pe care
am desfășurat-o în acea perioadă cu colegii de
D-l vicepreședinte Szabó:
Mulțumesc d-l Giurgea. Dacă nu sunt alte interpelări să trecem la votul
proiectului de hotărâre privind încetarea mandatului d-lui consilier Benedek.
Supun aprobării dvs.
proiectul de hotărâre, pe articole:
Art.1. Se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 abținere, 2 nu au votat, 3 au lipsit (vot secret)
Art.2. Se aprobă cu 27 voturi pentru, 2 nu au votat, 3 au lipsit
(vot secret)
Art.3. Se aprobă cu 26 voturi pentru, 3 nu au votat, 3 au lipsit
(vot secret)
Hotărârea în întregime se aprobă cu 25 voturi pentru, 4 nu au votat,
3 au lipsit ( vot secret).
D-l vicepreședinte Szabó: Având
în vedere că a fost declarat vacant
postul de consilier
. Poftiți domnule consilier Poruțiu.
D-l consilier Poruțiu Mihai: Nu trebuie ca,
procedural, comisia de validare să verifice documentele pentru că noi nu le-am
văzut și să ne confirme că așa e? Comisia ar trebui să verifice și
documentațiile de demisie și cele de validare pentru ca noi să știm ce votăm.
Pentru că eu tocmai de aceea nu am votat pentru că nu am văzut nici demisie, nu
am văzut nici hârtii, nu am văzut nimic.
D-l vicepreședinte Szabó: D-le secretar vă rog.
D-l secretar Paul Cosma: La acest prim punct
în regim de urgență pe care l-ați supus aprobării d-le vicepreședinte, nu e
vorba de o demisie, ci este vorba de încetarea de drept a mandatului de
consilier județean al domnului profesor Benedek. Încetarea de drept este
efectul excluderii din cadrul Uniunii Democrate a Maghiarilor din România. Încetarea de drept nu presupune îndeplinirea
unei formalități. Efectele ei se produc nu ca urmare a voinței consiliului,
care, doar constată și ia act de o situație apărută. Deci, constată ceea ce de
fapt s-a întâmplat anterior. Comisia de validare nu are atribuții în a verifica
aceste amănunte. Comisia de validare își are rolul în privința celui de al
doilea punct înscris pe ordinea de zi. Materialele sunt pregătite și membrii
Comisiei de validare le vor evalua.
D-l vicepreședinte Szabó: Mulțumesc d-le secretar.
D-l consilier Poruțiu: Sunt perfect de acord,
dar atunci ar trebui să dispară din formularea hotărârii ia act de demisia
doctorului Benedek
. Noi trebuie să luăm act de vacantarea locului. Atât.
Demisia a fost. OK. Noi nu mai trebuie să luăm act de demisie pentru că ea s-a
produs anterior, deci noi trebuie să luăm act de vacantare
Dl vicepreședinte Szabó: Ia act de pierderea de către d-l Benedek a
calității de membru
D-l consilier Poruțiu: Nu, nu. Noi
trebuie să luăm act de faptul că postul s-a vacantat. Pierderea s-a făcut prin
efectul legii. Eu la asta m-am referit. Și atunci trebuie să dispară din
hotărâre că
ia act
pentru că noi nu putem lua act de ceva ce nu am văzut. Noi
trebuie să luăm act de faptul că postul a rămas vacant. Atât. Asta este părerea
mea. Dacă d-l Paul are altă părere, sigur că nu o comentez, dar eu zic că în
cazul acesta trebuie să dispară de pe hotărâre numele prof. Benedek Imre pentru
că nu are ce căuta.
D-l secretar Paul Cosma: D-le vicepreședinte.
La materialul original aflat în mapa dvs. se află adresa UDMR. Eventual puteți
săi dați citire pentru ca toți consilierii să o cunoască.
D-l vicepreședinte Szabó: Bine. Aș ruga Comisia de validare să își intre
în drepturi, având în vedere încetarea de drept a mandatului de consilier a
d-lui Benedek, acest post s-a vacantat și Uniunea Democrată a Maghiarilor din România
- organizația județeană Mureș a confirmat faptul că dl. Tatár Bela este primul
supleant de pe lista candidaților de consilieri județeni și că face parte din
UDMR.
Comisia de validare să își ia atribuțiile în
mână și să facă ce trebuie. Până vine comisia de validare cu procesul-verbal,
eu aș zice că tot în acest regim, avem încă o demisie din Consiliul Județean și
să discutăm și această problemă pentru a fi operativi și vom reveni la această
hotărâre. Sunteți de acord? Da.
2.
Proiect de hotărâre privind constatarea încetării de drept a mandatului de
consilier județean al domnului Alexandru Petru Frătean
Deci prin adresa nr.773 din 20 ianuarie 2009,
d-l Alexandru Petru Frătean a înregistrat
Supun la vot proiectul de hotărâre privind
încetarea de drept a mandatului de consilier județean a d-lui Frătean.
D-l vicepreședinte Szabó: D-l director Iosib mă atenționează că
lipsesc din sală cei din comisia de validare, 5 consilieri și atunci ar trebui
să discutăm informările Inspectoratului de Poliție al Județului Mureș. Sunteți
de acord să discutăm informările?
D-l consilier Boloș: Sigur, eu am luat în
considerare faptul că se supune la vot
această chestiune și în numele grupului de
consilieri ai PSD aș vrea să fac o scurtă declarație.
D-l vicepreședinte Szabó: Deci am revenit la punctul cu d-l Frătean.
D-l consilier Boloș: Este cunoscut faptul că
în activitatea celor implicați în domeniul politic, activitatea se desfășoară
pe patru paliere. Pe palierul guvernamental, palierul parlamentar, palierul
instituțiilor care sunt de fapt aleșii locali, și palierul organizațiilor
teritoriale. Domnului președinte al organizației PSD Mureș i s-a încredințat o
misiune la nivel guvernamental care a făcut să nu mai aibă compatibilă
calitatea de consilier județean. După cum se știe, d-l ing. Alexandru Petru
Frătean a activat în cadrul Consiliului Județean Mureș din 1996, iar în
mandatul 2004-
D-l vicepreședinte Szabo: Supun la vot
proiectul de hotărâre privind încetarea de drept a mandatului de consilier
județean a d-lui Frătean.
Art.1. Se aprobă cu 30 voturi pentru,
1 nu a votat,
Art.2. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 1 nu a votat,
Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 3 nu au votat,
3. Proiect de hotărâre privind validarea mandatului de
consilier județean a domnului Tatár Bela.
D-l vicepreședinte Szabó: Rog comisia de validare să dea citire
procesului-verbal pentru a putea trece la celălalt punct.
D-na consilier Magyarosi: Proces-verbal
încheiat astăzi, 29 ianuarie 2009, ședința comisiei de validare a mandatului de
consilier județean al domnului Tatár Bela.
Astăzi, în 29 ianuarie 2009, comisia de
validare aleasă de Consiliul Județean Mureș în ședința de constituire din data
de 20 iunie 2008, având în vedere dispozițiile art.96, alin.9 din Legea
nr.67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu
prevederile Regulamentului - cadru de organizare și funcționare a consiliilor
locale, aprobat prin OG nr.35/2002, cu modificările și completările ulterioare,
a examinat legalitatea alegerii unui consilier județean.
În urma examinării dosarului Biroului
Electoral Mureș privind alegerile din 1 iunie 2008 și a listei de supleanți ai
UDMR, comisia a constatat legalitatea alegerii domnului Tatár Bela ca supleant
pe lista acesteia și propune validarea mandatului de consilier județean a
domnului Tatár Bela, drept pentru care s-a încheiat prezentul proces-verbal.
D-l vicepreședinte Szabó: Mulțumesc. Avem proiectul de hotărâre. Să
supunem la vot pe articole.
Art.1. Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 1 nu a votat ( Pop Ioan),
(Lokodi Edita Emöke).
D-l vicepreședinte Szabó: Aici trebuie să ne oprim pentru ca d-l Tatár
Bela să depună jurământul și după aceea continuăm cu celelalte articole.
D-l Tatár Bela: Subsemnatul TÁTAR BELA, consilier în
cadrul Consiliului Județean Mureș, în conformitate cu prevederile art.32. din
Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală, depun în fața
Consiliului Județean următorul jurământ:
JUR SĂ RESPECT CONSTITUȚIA ȘI LEGILE ȚĂRII
ȘI SĂ FAC, CU BUNĂ-CREDINȚĂ, TOT CEEA CE STĂ ÎN PUTERILE ȘI PRICEPEREA MEA PENTRU
BINELE LOCUITORILOR JUDEȚULUI MUREȘ. AȘA SĂ-MI AJUTE DUMNEZEU!
Îmi pare rău că am pierdut un coleg așa de bun
dar viața merge înainte. Vă mulțumesc.
D-l vicepreședinte Szabó: Mulțumesc d-le Tatár și vă felicităm și vă
urăm bun venit în rândul consilierilor. Aș ruga pe cei de la serviciul
administrativ, având în vedere că d-l Tatar este consilier să îi dați aparatura
ca să poată vota și să-și exercite mandatul de consilier.
Vă rog să revenim la proiectul de hotărâre.
Art.2. Se aprobă cu 25 voturi pentru, 6 nu au votat ( Balogh Iosif,
Boloș Vasile, Tatár Bela, Pop Ioan, Pokorny Vasile, Szalkay Iosif, Moldovan
Teofil),
Art.3. Se aprobă cu 27 voturi pentru, 5 nu au votat (Balogh Iosif,
Boloș Vasile, Tatár Bela, Eros Csaba, Moldovan Teofil)
Art.4. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 3 nu au votat ( Balogh Iosif,
Boloș Vasile, Pop Ioan)
Art.5. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 2 nu au votat ( Tatár Bela,
Kakasi Alexandru)
Hot în întregime se aprobă cu 32 voturi pentru,
4. Planul strategic de activitate în slujba
comunității și pentru asigurarea ordinii și liniștii publice, pe anul 2009
5. Evaluarea activității Poliției Județului
Mureș în anul 2008
D-l vicepreședinte Szabó: Mulțumesc. Aș avea o rugăminte. Văzând că
timpul trece și mai avem un punct în regim de urgență, dar totuși zic că putem
face o excepție și să-i dăm cuvântul d-lui Căbulea Vă rog d-le Căbulea.
D-l chestor Ioan Nicolae Căbulea: Mulțumesc
d-le președinte, doamnelor și domnilor consilieri. Ați primit materialele
transmise de noi și anume un raport de activitate al Poliției județului Mureș
pe anul 2008 și un Plan strategic pentru anul 2009: aș vrea să vă prezint pe
scurt activitatea și principalii indicatori ai activității noastre. Aș menționa
faptul că, ca și o caracteristică principală a activității
Poliției Române și implicit a Inspectoratului de Poliție al Județului Mureș în
anul
Ca și
priorități, am avut structurate pe trei nivele aceste priorități și anume: mediul rural, mediul urban și spațiul comunitar european.
Obiectivul
principal l-a reprezentat
construirea unei Poliții care să se bazeze pe încrederea și respectul cetățenilor, o Poliție fermă, care să devină un partener al comunității.
Ca și obiective
sectoriale avem: reducerea criminalității și a temerilor populației legate de aceasta; creșterea gradului de
siguranță publică a cetățeanului; îmbunătățirea calității serviciului polițienesc; apropierea de comunitate/creșterea nivelului de încredere a populației în prestația polițistului.
În această perioadă,
cu toate măsurile luate la nivelul județului putem spune că s-a insistat foarte
mult pe reducerea criminalității, și în acest sens, pentru realizarea unui
climat de securitate la nivelul județului Mureș, la începutul anului 2008 s-a
realizat un Plan unic de siguranță publică la nivelul județului Mureș, plan
care se întocmește la începutul fiecărui an sub autoritatea Instituției
Prefectului și bineînțeles a Consiliului Județean Mureș Autoritatea
Teritorială de Ordine Publică în
colaborare cu celelalte structuri abilitate ale statului care au atribuții în
asigurarea ordinii publice: Jandarmerie, Poliția Comunitară, ISU și alte
structuri care au atribuții în acest sens.
La nivelul județului Mureș,
am insistat în anul 2008 pe creșterea fermității în aplicarea legii și aș putea
spune faptul că în anul 2008, ca urmare a măsurilor luate, starea infracțională
constatată a cunoscut o creștere de 11 % față de 2,4 % în anul 2008 la nivel de țară, ceea ce înseamnă că au fost descoperite mai multe
fapte care nu se reclamau la nivelul județului. Dar în același timp s-a
manifestat fermitate la nivelul județului în soluționarea cauzelor penale, a
stării infracționale, unde avem o creștere de 11 % față de 2,8 % cât este media
la nivel de țară.
Aș putea aminti faptul
că la nivelul județului avem un deficit de 180 de funcții raportate la
populația județului Mureș, în raport cu media la nivel național. În acest sens,
am făcut în ultimii ani demersuri pentru a suplimenta statul de organizare a
instituției noastre.
În ceea ce privește
faptele cu violență, pe parcursul anului 2008, s-au comis 10 infracțiuni de
omor la nivelul județului, dar ca și un aspect pozitiv aș putea aminti faptul
că toți autorii au fost identificați prin activități specifice polițienești în
colaborare cu Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureș.
Criminalitatea
economico-financiară. S-au descoperit în această perioadă 1698 de infracțiuni
și aș putea aminti 101 delapidări, 349 de infracțiuni de evaziune fiscală,
fapte care presupun o activitate complexă pentru identificarea celor care
prejudiciază avutul public și privat.
În ceea ce privește
criminalitatea stradală, putem spune că nu a fost probleme deosebite în anul
2008, având în vedere prezența efectivelor noastre atât în mediul urban cât și
în cel rural, având în vedere cooperarea cu toate structurile care sunt
abilitate pentru a asigura ordinea și siguranța publică.
În mediul rural, ca o
problemă care se poate constata în
ultimii ani, este faptul că furturile continuă să dețină cea mai mare pondere a
infracțiunilor comise în mediul rural. Au fost comise, tot în mediul rural, 33
de infracțiuni de tâlhărie, care reprezintă 26,4% din faptele de tâlhărie
comise la nivelul județului. Aș menționa faptul că în această perioadă am
realizat foarte multe activități de prevenire, respectiv Prevenirea și
combaterea delicvenței juvenile și a victimizării minorilor , Prevenirea în
sistem integrat în mediul rural și Siguranța rutieră.
La nivelul județului
s-a realizat o gamă foarte largă de activități preventive, foarte multe
proiecte, care au putut fi realizate și datorită unui sprijin deosebit de
important al Consiliului Județean Mureș și bineînțeles a celorlalte autorități
publice de la nivelul județului: consiliile municipale, orășenești și comunale.
În ceea ce privește
siguranța traficului rutier, aș putea aminti câțiva indicatori ai activității
polițienești din acest punct de vedere, respectiv, în această perioadă, au fost
aplicate 80.000 de sancțiuni contravenționale și au fost reținute 7366 de
permise de conducere, pentru cumul de puncte:224 permise.
În ceea ce privește
evenimentele rutiere grave, la nivel de țară, s-au produs 10529 accidente
grave, în care au decedat 3027 de persoane, deci, putem spune că în această
perioadă, a dispărut o localitate, o comună din România. La nivelul județului
Mureș în anul 2008, s-au produs 184 de accidente grave, soldate cu 74 de
persoane decedate.
Principalele cauze ale
acestor evenimente rutiere sunt cele prezentate
și anume: indisciplina pietonală, viteza excesivă și depășirile
neregulamentare.
Aș menționa faptul că
în anul 2008, am reușit să eliberăm caziere judiciare, pe loc, tot datorită
sprijinului pe care l-am primit din partea Consiliului Județean și bineînțeles a celorlalte autorități
publice de la nivelul județului: consiliile
municipale și orășenești, pe lângă municipiul Tîrgu-Mureș și la
polițiile municipale: Sighișoara, Reghin, Târnăveni, Iernut, Luduș, dar și
Sovata. Acest lucru a făcut ca un număr mare de cetățeni să nu se mai deplaseze
pentru obținerea cazierului judiciar
Ca priorități pentru
anul 2009 avem domeniul investigațiilor criminale, combaterea fenomenului
evaziunii fiscale dar și combaterea fenomenelor infracționale.
Doamnelor și domnilor
consilieri, am finalizat la nivelul instituției noastre, la începutul anului,
Planul strategic de activitate în slujba comunității și pentru asigurarea
ordinii și liniștii publice, pe care dvs. l-ați primit, bineînțeles. Acest plan
are ca obiective, ca activități importante: reducerea criminalității la nivelul
județului Mureș, asigurarea climatului de ordine și siguranță publică,
apropierea de comunitate și creșterea prestigiului instituției noastre la
nivelul județului, colaborarea cu toate instituțiile de la nivelul județului
care au atribuții în aplicarea legii.
Aș vrea să mulțumesc Consiliului Județean
pentru sprijinul pe care l-am primit și în anul 2008 și în anii anteriori, mai
ales din punct de vedere financiar, pentru că fără un sprijin financiar, destul
de important, nu puteam să finalizăm foarte multe din aceste activități care au
fost realizate și apreciate ca pozitive, atât la nivel județean, cât și la
nivel național. Toate aceste activități presupun fonduri financiare. Aș aminti
numai faptul că la începutul anului 2008, am beneficiat de un sprijin important
pentru a achiziționa pentru cele 91 de posturi de poliție comunale, 91 de
faxuri, 91 de calculatoare și 91 de aparate foto digitale. Suntem singurul
județ din România, din cele 41, unde posturile de poliție comunală beneficiază
de aceste dotări. Sunt convins că și în anul 2009, dvs. veți acorda o atenție
importantă activității noastre, acest lucru rezultă chiar din această evaluare
pe care o prezentăm astăzi în plenul Consiliului Județean Mureș. Categoric că
vom mai veni cu astfel de programe care sunt prioritare pentru activitatea
noastră, mai ales în ceea ce privește prevenirea și reducerea criminalității.
Aș dori să fiți de acord d-le președinte, în sensul că dacă d-nii consilier au
probleme, să îmi pună întrebări pentru a le putea răspunde. Vă mulțumesc.
D-l
vicepreședinte Szabó: Mulțumesc d-lui chestor că a prezentat cele două
materiale și cred că pe tema acestui material a venit o propunere de amendament
din partea d-lui consilier Pokorny pe care am și transmis-o către dvs. pentru a
o putea cuprinde în acest plan strategic. Și eu consider că colaborarea între
IPJ, având în vedere că avem și noi o organizație, ATOP-ul, consider că
această colaborare a fost foarte bună și cred că vom continua și în acest an
acest lucru. Domnilor consilieri, dacă aveți întrebări sau ceva de completat.
D-l consilier Giurgea:
D-le chestor eu vă felicit pentru activitatea depusă pe anul trecut. Sigur că
noi, consilierii, în mare, cunoaștem activitatea Poliției. Spiritul de
colaborare pe care noi l-am demarat în ultimul an cu dvs., ca unitate importantă
din sistemul de siguranță al județului, este în interesul cetățenilor, în primul
rând și nu în ultimul rând, dacă doriți, și în ușurarea activității dvs.
Efortul financiar făcut de Consiliul Județean, așa cum și dvs. ați subliniat,
nu este unul mic, dar, considerăm că este insuficient la necesitățile și
nevoile pe care le aveți în buna desfășurare a activității și nu vreau să
intru în detalii, pentru că noi le-am mai discutat în cadrul comisiei, și
poate, chiar dacă anul 2009 este un an auster putem, cine știe, să vă ajutăm în
continuare, într-un spirit pozitiv și de colaborare corectă. Dotările de care
ați amintit și din ce spuneți dvs. că județul Mureș este singurul județ din
țară care are asemenea dotări la polițiile comunale; faxuri, calculatoare, aparate
foto, sigur că mă încântă, dar pe mine, personal, mă pune într-o poziție ca
cetățean, dar mai ales, ca ales, și de ce nu, ca și om care cunosc foarte bine activitatea
de transport, într-o poziție în care să nu fiu foarte mulțumit, chiar și cu
aceste aparate din dotare, de unele posturi de poliție din județ. Concret.
Elementul de piraterie la nivelul județului Mureș privind activitatea de
transport nu s-a diminuat d-le chestor, ci a crescut. Din discuțiile, nu puține,
pe care le-am avut noi aleșii locali, în cadru organizat, dar și în mod particular
cu operatorii de transport, aceștia se plâng, mai mult decât oricând de acest
fenomen de piraterie. Sigur că poate face parte din ceea ce se numește -
secretele meseriei dvs. și nu puteți să ne spuneți acum, câte poze v-au trimis
sau câte sancțiuni au dat polițiștii la adresa acestor pirați, și, de ce nu,
câți au fost pozați cu acele aparate ca să facă acum și aici o prezentare. De
exemplu
Popescu cu mașina numărul cutare, l-am sancționat și este după gratii
sau este acasă și nu mai face piraterie. Nu am văzut nici unul din aceste
aspecte și eu personal v-am sesizat cu acestea și vă sesizez în continuare și
vă rog foarte mult în interesul publicului călător și nu în ultimul rând, al
operatorilor de transport să faceți acele echipe sau echipaje împreună cu
Autoritatea Rutieră Română, de a ieși pe traseu ori de câte ori este nevoie, și
eu vă spun ca specialist în transporturi să aveți echipaje de acest fel pe cât
mai multe drumuri județene și naționale, pentru a-i controla pe acești
șmecheri, escroci și nemernici ce sunt, prin acțiuni ale lor, un element
infracțional și de eludare a legii, inclusiv
elementul economic dacă vreți, pentru că ei nu plătesc nici o taxă la
nimeni acești pirați
de a submina de fapt activitatea operatorilor de
transport care, ați văzut foarte bine, între timp și-au achiziționat mijloace
de transport absolut noi, pentru că elementul concurențial le-au impus acest
lucru, și care sunt tot mai grav și sunt amenințați în fiecare zi de elementul
de faliment prin volumul de încasări extraordinar de mic și datorită
elementului infracțional de piraterie. Vă mulțumesc foarte mult pentru că dvs.
sunteți încă o dată, la rugămintea noastră, a cetățenilor, a operatorilor de
transport, dacă doriți, să faceți acest lucru și dacă nu îl puteți eradica
pentru că probabil este chiar imposibil, cel puțin să îl reducem la minim. Vă
dăm tot concursul în acest sens, operatorii de transport spun asta, dar și noi,
aleșii județeni ca să facem acest demers. Sigur că mai sunt și altele. Eu vă
felicit încă o dată pentru ceea ce s-a întâmplat, dacă vreți și în aspectul de
exterior al Poliției prin acele renovări, dar, din câte știm noi și elementul
interior de calitate este excelent în cadrul Poliției Mureș. Vă doresc sănătate
și succes la toți și Doamne-ajută!.
D-l chestor Căbulea:
Am reținut cele sesizate de d-l consilier Giurgea. Noi am făcut foarte multe
acțiuni la nivelul județului și am identificat foarte mulți conducători care
din acest punct de vedere, încalcă legea, și care au fost bineînțeles
sancționați, dar din păcate sunt astfel de probleme și vor sta mai departe în
atenția noastră. Nu este foarte ușor să-l găsești pentru că pleacă cu
microbuzul cu 5,6 persoane și știți care sunt motivațiile: Sunt rudele mele
,
sunt cunoștințele mele și le transport până
D-l consilier Boloș: Am
urmărit cu atenție materialul prezentat de dl. chestor Căbulea. Apreciem
eforturile pe care le depuneți dvs. și instituția pe care o reprezentați. Eu aș
face o referire la chestiunile legate de prevenirea și combaterea unor
activități infracționale, și aș face referire la o chestiune ceva mai nouă și
mai delicată, și anume: combaterea criminalității informatice. Sigur, eu lucrez
într-un mediu cu foarte mulți tineri și cu foarte mulți care au preocupări în
domeniul informatic și cred că această chestiune trebuie să o tratăm cu multă
seriozitate, în sensul de a transmite acestora niște elemente legate atât de
legislație cât și reguli de bună purtare, sigur mai ales în spiritul de
prevenire și cred că e un aspect asupra căruia va trebui să colaborăm și să
putem evita niște situații delicate pentru că foarte multe pornesc dintr-un
spirit de frondă, dintr-un spirit de teribilism sau din alte motive. Dacă
doriți, în acest domeniu, mă ofer să vă sprijin. Vă mulțumesc.
D-l chestor Căbulea:
Vă mulțumesc și am reținut problema. Vreau să vă spun că noi avem ofițeri
tineri, specializați care lucrează în acest domeniu, recrutați din surse externe
și care au urmat cursuri de pregătire în acest domeniu și va fi nevoie să insistăm
pe treaba aceasta pentru că sunt situații pe care le depistăm, iar tinerii
motivează că nu cunosc legea și de asta este încălcată. Vă mulțumesc.
D-l consilier Pokorny:
După cum a citit d-l vicepreședinte, președintele de ședință, eu am înaintat o
propunere de amendament la acest Plan strategic. Este vorba de motocicliștii
care cutreieră, în special bulevardele mari ale orașului, fără amortizor de
sunet. Numeroși cetățeni m-au sesizat și se confundă permanent calitatea
de consilier local cu cea de consilier județean, în orice caz, suntem locuitori
ai municipiului și ne interesează. Eu, personal, am solicitat sprijinul și
intervenția Poliției dar legislația nu prea ajută din câte am înțeles,
privind acest lucru. În consecință, ca să dau prin propunerea mea o mână de
ajutor, acest lucru, după opinia noastră se poate considera tulburarea liniștii
publice. În consecință, dacă se cuprinde în acest Plan, în această formă,
amendamentul, consider că există și un articol în Codul Penal în această
privință și se poate curma deoarece noaptea, când, de exemplu, numai pe
bulevardul acesta mare, fosta str. Lungă oamenii dorm cu ferestrele deschise în
blocuri și vine câte o motocicletă la ora 1, 2 noaptea, care este o oră
potrivită pentru că atunci nu este circulație și poate circula cu 200 km/oră.
Se trezesc oamenii, și a doua zi merg obosiți la serviciu și asta se reperă
permanent și pe toate bulevardele mari. Deci, în această privință eu vă rog, și
am înțeles că a-ți primit și dvs. propunerea, să fie introdusă și aplicată
drastic. Cum s-a putut în București curma această situație, consider că și noi putem
pune cumva stavilă. Vă mulțumesc.
D-l chestor Căbulea:
Noi cunoaștem acest aspect și am făcut numeroase operațiuni și controale și au
fost identificați și sancționați chiar foarte mulți, inclusiv a fost folosit
aparatul de detectare a vitezei. Ei pot fi încadrați în ceea ce privește
conturbarea ordinii publice, respectiv
D-l consilier Poruțiu:
Eu vreau să vă ridic, domnule comandant, și vă mulțumesc că sunteți prezent
aici, o problemă punctuală. Întâmplător, locuiesc chiar în zonă și mă lovesc
zilnic de această problemă, și mă refer la modul la care, la ora actuală, este
rezolvată problema traficului și a parcărilor în zona Borsos Tamas, unde este
și sediul Poliției. Știu că nu este o problemă care vă aparține integral și
probabil că depășește puterea Poliției județene de a rezolva această situație.
Dar în mod cert, pentru că de multe ori și paradoxal, oamenii legii, datorită
faptului că trebuie să își parcheze și ei mașinile pentru că nu le pot duce pe
bulevardul cetății, ajung ei înșiși să încalce legea, pentru că acolo sunt
niște reglementări de circulație și sigur că încep discuții cu locatarii din
zonă, chiar și conflicte verbale, ceea ce sigur nu face nici un fel cinste
orașului nostru, vorbind în ansamblu. Nu știu, dar trebuie găsită o formulă,
inclusiv prin achiziționarea unui imobil în zonă și transformarea în parking
subteran pentru că sunt convins că și dvs. doriți la fel de mult să rezolvați
această problemă. Repet, cred că este de competența, inclusiv a
Ministerului Administrației și Internelor și competența Primăriei Tîrgu Mureș.
Aveți nevoie și de sprijinul Consiliului Județean, dar v-aș ruga să aveți
în vedere rezolvarea acestei situații, în special, și datorită faptului că este
o zonă în centrul orașului, o zonă extraordinar de liniștită și e păcat că este permanent perturbată de
această situație. Vă mulțumesc.
D-l chestor Căbulea:
Într-adevăr este o situație deosebită din acest punct de vedere și de aceasta
am și făcut eforturi deosebite pentru a putea elibera cazierele pe loc la polițiile
municipale și orășenești. Vreau să vă informez că pentru a elibera aceste
caziere pe loc, nu a fost foarte simplu și suntem printre singurele județe din
România care eliberăm și la polițiile municipale și orășenești. Pentru că se
prezentau în fiecare zi între 400 și 600 de persoane pentru a-și lua cazierul.
De asta am și pus de la ora 9 programul
pentru că dacă veneau înainte, de la ora 8, atunci colegii noștri care veneau
la instituție nu găseau nici un loc de parcare. Se parchează în fața caselor de
acolo, blochează accesul în curțile oamenilor, se parchează pe stânga sau pe
dreapta, și zona de acolo a fost modernizată cu sprijinul consiliului local și
vreau să vă spun că permanent iau legătura cu d-l primar Florea și m-a înțeles ca să amenajăm acele
străzi care erau în jur, acolo, din acest punct de vedere, dar sunt foarte
multe efective care lucrează acolo și nu sunt zone de parcare și va trebui să
găsim o soluție din acest punct de vedere. Colegii mei sunt de acord să
plătească chiar o taxă pentru parcare, un abonament lunar sau anual.
Aceeași situație a
fost și pe str. Kogălniceanu unde este sediul Poliției rutiere și de patru ani
de când sunt aici, avem permanent sesizări de la locatarii din zonă. Am reușit
în urmă cu un an și jumătate să găsim o locație în str. Podeni pentru a muta
acolo Compartimentul de accidente ușoare de circulație, pentru că cetățenii
care erau implicați în evenimente rutiere veneau cu echipajele și cu mașinile
personale și le parcau acolo. Într-adevăr este o situație deosebită din acest
punct de vedere dar vă informez că am fost nevoit să îi las să parcheze și în
curtea instituției, nu chiar pe toți, o parte, în raport de funcțiile pe care
le ocupă fiecare, că toți ar vrea să le parcheze în curte dar nu se poate pentru
că trebuie să stea și celelalte echipaje ale instituției. Dar în viitor va fi o
mare problemă.
D-l vicepreședinte
Szabó. Vă mulțumesc. Dar nu aveți scăpare că foarte mulți dintre colegi vor să
spună câte ceva. Să vă pună întrebări sau să aducă aprecieri la munca dvs.
D-l consilier Mora: Mulțumesc.
D-le chestor îmi pare rău că nu am putut să ajung la evaluarea anului 2008 pe
care ați avut-o
Eu pe această cale
v-aș ruga și rog toți consilierii județeni, colegii mei, ca și pentru anul 2009
să încercăm să sprijinim funcționarea ATOP-ului și programele ATOP-ului pentru
a aloca din buget o sumă serioasă, deși, din păcate bugetul pe acest an este
cum este, dar, în viitorul apropiat sper să reușim să alocăm niște bani,
financiar vorbind, pentru proiectele de prevenție, atenție!, și repet acest
lucru pentru a nu se înțelege că discutăm despre dotări sau alte chestiuni.
Eu vreau să vă
mulțumesc încă o dată și să vă asigur că atât laudele cât și criticile le veți
auzi de la noi și nu vom sta deoparte, ci, vom încerca să fim parte activă a
soluționării problemelor. Mulțumesc.
D-l chestor Căbulea:
Mulțumesc. Aș vrea să vă informez că peste o săptămână sau maxim două săptămâni,
la nivelul județului, pentru că suntem într-o documentare încă din anul trecut,
vom monta pe drumul european E 60 un număr de 7 camere video de supraveghere pe
principalele artere de circulație, exact pentru a reduce evenimentele rutiere. Dvs.
o să fiți invitați atunci când vom inaugura acest dispecerat împreună cu
primarii din zonele unde vor fi aceste camere pentru că vrem să și mediatizăm
prin presă pentru ca să știe fiecare unde sunt pentru că acesta este obiectivul
nostru, ca urmare a identificării zonelor de risc.
D-l vicepreședinte
Szabó: D-le Căbulea vă mulțumim și vă dorim succese pe anul 2009. Veți avea
întotdeauna în Consiliul Județean un sprijin. Mulțumim.
Având în vedere că a
venit d-na președinte predau ștafeta să conducă lucrările ședinței.
D-na președinte
Lokodi: Vă mulțumesc. Bună ziua pentru toți invitații noștri, doamnelor și
domnilor consilieri, precum și mass-mediei. Mă iertați am fost
Am înțeles că a rămas
tot în regim de urgență solicitarea din partea Centrului de recuperare și reabilitare
neropsihiatrică Brâncovenești. Rectificarea unei hotărâri a Consiliului
Județean Mureș nr.96/2008 cu care am fost de acord cu indicatorii
tehnico-financiari ai unui proiect care a fost depus și cu cofinanțarea acestui
proiect pentru alte case, construirea altor case în care să iasă bolnavii din
castelul Kemeny. Însă cei care au evaluat proiectul sunt de părere că este
nevoie de o altă concepție cu privire la cofinanțare și la aprobarea
cofinanțării, una mai precisă și în acest sens e nevoie să modificăm Hotărârea
nr.96/2008 care a fost în felul următor:
Se
aprobă cofinanțarea proiectului pentru extinderea și dotarea Centrului de
Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Brâncovenești și se solicită să se mai cuprindă expresia
referitoare la aprobarea expresă a proiectului de finanțare de către Consiliul
Județean. Păi dacă aprob cofinanțarea înseamnă că aprobi și proiectul de finanțare,
dar dânșii solicită să mai trecem în hotărâre că aprobăm proiectul de
finanțare și aprobăm cofinanțarea proiectului de finanțare. Apoi, după mine,
să mă ierte cine ne-a cerut acest lucru, este plus-în-plus. Deci, în acest sens
urmează să facem o rectificare în Hotărârea noastră nr.96 și nr.113 din 10
iulie, respectiv din 27 august 2008.
Proiectul
nostru, în momentul de față sună în felul următor:
Art.1.
(1) Se aprobă proiectul cu titlul Extinderea și dotarea Centrului de
Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Brâncovenești în valoare totală de
3.441.035 lei realizat în cadrul Programului Operațional Regional 2007-2013 Axa
prioritară 3 - Îmbunătățirea infrastructurii
sociale, Domeniul de intervenție
3.2- Reabilitarea/modernizarea/dezvoltarea și echiparea infrastructurii
serviciilor sociale.
(2)
Se aprobă cofinanțarea proiectului pentru extinderea și dotarea Centrului de
Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Brâncovenești prin Programul
Operațional Regional 2007-2013 Axa prioritară 3 - Îmbunătățirea infrastructurii
sociale, Domeniul de intervenție 3.2- Reabilitarea/modernizarea/dezvoltarea și
echiparea infrastructurii serviciilor sociale.
(3) Contribuția Consiliului Județean Mureș, prin
bugetul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș,
la realizarea proiectului este de 67.020 lei, din care 58.000 lei reprezintă 2
% din valoarea costurilor eligibile ale proiectului și 9.020 lei costuri
neeligibile.
(4)
Consiliul Județean Mureș va asigura resursele financiare necesare implementării
optime a proiectului în condițiile rambursării/ decontării ulterioare a
cheltuielilor din instrumentele structurale, la care se adaugă orice alte
cheltuieli conexe care pot apărea pe parcursul implementării proiectului și
fără de care proiectul nu poate fi implementat".
Este complex. Același lucru. Aprobăm
proiectul în valoare de
. și cofinanțarea, după cum am concis noi prima dată.
Cine este pentru modificarea art.1. ?
Art.1. Se aprobă cu 31 voturi pentru,
2 nu au votat ( Borșan Doru, Pokorny Vasile).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat ( Borșan Doru, Pokorny Vasile).
Art.3. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat ( Borșan Doru, Pokorny Vasile).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat ( Borșan Doru, Pokorny Vasile).
D-na
președinte Lokodi: D-l Pokorny nu votează pentru că e directorul care
beneficiază. Trebuie să se abțină.
Domnilor vă mulțumesc frumos. Secretariatul la
art.1, alin.2 o mică problemă. Să se corecteze.
Trecem la ordinea de zi
anunțată.
7. Proiect
de hotărâre privind acordul de preluare, fără plată, a bunurilor mobile din dotarea
Complexului Parc, imobil situat în Tîrgu Mureș, str. Primăriei nr.2, preluat
din domeniul privat al statului și administrarea Regiei Administrația
Patrimoniului Protocolului de Stat, în domeniul public al județului Mureș și
administrarea Consiliului Județean Mureș
La punctul 2 de pe ordinea de zi care privește
acordul de preluare fără plată a bunurilor mobile din dotarea Complexului PARC,
imobil situat în Tîrgu Mureș, str. Primăriei nr.2, preluat în domeniul public
al județului Mureș și în administrarea Consiliului Județean Mureș din domeniul
privat al statului și din administrarea Regiei Administrația Patrimoniului
Protocolului de Stat.
Proiectul nostru de hotărâre a fost discutat
în Comisia juridică, în Comisia economică, în cea de servicii publice, și în
cea de amenajarea teritoriului și toate au dat aviz favorabil.
Vă întreb dacă cineva dorește să ia cuvântul.
Dacă nu, proiectul nostru de hotărâre are două articole.
Art.1. Se aprobă cu 32 voturi pentru,
1 nu a votat ( Borșan Doru).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat ( Borșan Doru, Tatár Bela).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 voturi pentru, 1 nu a votat ( Borșan Doru).
8. Proiect de hotărâre privind aprobarea
actului adițional la contractul de cesiune încheiat între SC SURM SA, Consiliul
Județean Mureș și Compania AQUASERV în baza HCJ nr.70/2008
Proiectul nostru a fost discutat de Comisia
juridică, de Comisia economică, cea de servicii publice și cea de amenajarea
teritoriului și toate au dat aviz favorabil.
Vă consult și vă întreb cineva dorește să ia
cuvântul? Dacă nu, trecem la vot.
Art.1. Se aprobă cu 32 voturi pentru,
1 nu a votat ( Borșan Doru).
Art.2. Se aprobă cu 32 voturi pentru, 1 nu a votat ( Borșan Doru).
Art.3. Se aprobă cu 32 voturi pentru, 1 nu a votat ( Borșan Doru).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 voturi pentru, 1 nu a votat ( Borșan Doru).
9. Proiect de hotărâre
privind transmiterea dreptului de administrare asupra unor imobile ce aparțin
domeniului public județean.
Practic
este vorba de transmiterea dreptului de administrare de
Proiectul
nostru a fost discutat de Comisia juridică, de Comisia economică, cea de
servicii publice, și cea de amenajarea teritoriului și avem aviz favorabil.
Doar Comisia economico-financiară a avut patru voturi pentru, 2 abțineri și
un vot împotrivă, dar, practic a trecut și la comisie proiectul de hotărâre.
D-l consilier Poruțiu: Așa cum am spus și în
comisia de buget-finanțe, deci, având în vedere că este o problemă extraordinar
de complexă, această separare a spitalelor și având în vedere că în ultimii 10
de ani de zile acest subiect a fost permanent discutat: separate
spitalele/reunite spitalele, și de cele mai multe ori fără să se țină cont de
ceea ce înseamnă decizia factorilor implicați profesional, și aici mă refer
D-na președinte Lokodi: Mulțumesc. Dacă
dorește să mai ia cineva cuvântul? Sunt prezenți directorii de la cele două
spitale, și directorul de
D-l consilier Mora: Mulțumesc, doamna
președinte. Discuția într-adevăr este extrem de complexă și eu aș încerca să
aduc discuția la nivelul interesului și ordinii de zi a Consiliului Județean,
de fapt. Faptul că colegul Poruțiu vorbea de o consultare mai largă a zonei medicinii din Tîrgu Mureș, este
extrem de corectă poziția și nu avem absolut nimic împotrivă acestei atitudini.
În schimb, noi discutăm în acest moment de un lucru extrem de clar. Acum un an,
când am aprobat în Consiliul Județean această structură nouă, a fost un vot în
cadrul Consiliului Județean. În acest moment, astăzi, votăm de fapt, transferul
dreptului de proprietate , pardon de administrare de
D-na președinte Lokodi: Este clar. Dânșii,
dacă în timp, sunt împiedicați și nu vor putea încheia între ei
procesele-verbale de predare-primire nu vor putea funcționa, nu vor avea buget
din partea Consiliului Județean și acesta are repercusiune asupra
serviciilor medicale, asupra funcționării clinicilor, asupra funcționării
serviciului ambulatoriu de specialitate și cred că cei care vor suferi vor fi
cetățenii care vin în spital. Trebuie ca treaba aceasta să fie odată decisă. Nu
mai putem, după părerea mea personală, să amânăm până la nesfârșit această
problemă și discuțiile pe care le vom purta sâmbătă cu toți factorii de răspundere
din acest județ, este cu privire la viitorul strategic al județului Mureș privind
sănătatea, deci este o strategie de lungă durată și nu o problemă pentru anul
2009. Domnilor directori, dacă doriți să luați cuvântul, vă rog.
D-l manager Butuc: Doamna președinte,
doamnelor și domnilor consilieri, sunt Ovidiu Butuc, managerul Spitalului de
Urgență din Tîrgu Mureș și vreau să vă spun că așa cum bine s-a subliniat și de
către d-na președinte și de către d-l consilier Mora, eu o problemă foarte
gravă. Ea nu afectează Spitalul Clinic Județean de Urgență decât prin prisma
bugetului și prin cea a ajutorului pe care Consiliul Județean poate să îl
dea din punct de vedere tehnic și administrativ. Spitalul de Urgență poate să-și
continue activitatea deoarece, conform Hotărârii de Guvern, Spitalul Clinic
Județean de Urgență este cel care rămâne cu titulatura și cu datoriile
vechiului spital, urmând ca noua entitate, Spitalul Clinic Județean Mureș, să
pornească la drum de la zero. Dar, ca să poată pleca la drum de la zero, acest
Spital Clinic Județean trebuie să încheie contractele cu Casa de Asigurări,
după cum bine știți, mulți dintre dvs. contractele de servicii medicale cu Casa
de Asigurări, se fac pe baza unor evaluări. Ei bine, în cadrul acestor
evaluări, sunt necesare obținerea de contracte cu furnizorii de utilități
publice. Fără astfel de contracte, Casa de Asigurări de Sănătate Mureș nu poate
încheia contract cu Spitalul Județean Mureș și deci, nu poate finanța
activitatea medicală care se desfășoară în această structură. Repet, din punct
de vedere, atât tehnic, cât și administrativ, Spitalul Clinic Județean de
Urgență are probleme numai cu banii pe care ar urma să-i primească de
D-l manager Silviu Morariu: Doamnelor și
domnilor, există în acest moment o hotărâre de Guvern și un Ordin al
ministrului sănătății privind desprinderea din cadrul Spitalului Clinic
Județean de Urgență Mureș a Spitalului Clinic Județean. Spitalul Clinic
Județean Mureș funcționează de la 1 septembrie. Eu nu am fost niciodată genul
de om care să mă prind de dificultăți, le-am văzut ca pe o provocare și am
încercat să trec peste ele fără să mă lamentez și fără să cer ajutor atunci
când nu a fost cazul. Ceea ce vreau să vă supun atenției este faptul că eu,
personal, dr. Silviu Morariu v-aș mulțumi dacă astăzi nu mi-ați da în
administrare clădirile pentru că darea în administrare a clădirilor înseamnă
responsabilități suplimentare pe care trebuie să ni le asumăm din momentul
respectiv, iar unele dintre ele sunt chiar de domeniul penal. Din alt punct de
vedere avem nevoie de această dare în administrare pentru a rezolva o serie de probleme
de ordin administrativ. Noi nu avem posibilitate de a încheia contacte pentru
utilități dar, din păcate, afectează și calitatea serviciilor medicale pentru
că neavând în administrare aceste clădiri, noi nu putem interveni și investi în
aceste clădiri. Noi suntem autorizați cu planul de conformare de către DSP
Mureș iar aceste planuri de conformare trebuie să le realizăm într-un interval
scurt de timp. Dacă cumva, în această săptămână care s-a propus spre amânare,
se vine cu o soluție definitivă și irevocabilă și unanim acceptată privind viitorul
sistemului sanitar mureșean, o săptămână nu cred că poate reprezenta un capăt
de țară, dar, dacă această săptămână este într-adevăr o săptămână sau o dată
finală la care putem
D-na președinte Lokodi: Cine poate să vă
garanteze?
D-l manager Morariu: Eu am spus dacă, intrăm
în zona ipotezelor, pentru că situația nu este deloc roză din punct de vedere
al infrastructurii spitalului Clinic Județean Mureș. Avem probleme mari, sunt
probleme și aș aștepta o invitație din partea dvs. pentru a vă prezenta
situația după 4, respectiv 5 luni de activitate, să vă spun unde suntem, ce am
reușit să facem și care sunt proiectele noastre vis-a-vis de perioada imediat
următoare. Repet, ca individ, vă mulțumesc dacă nu îmi dați în administrare, în
schimb vă rog să evaluați dvs. implicațiile asupra calității serviciilor
medicale pe care le oferim populației. Despre Spitalul Clinic Județean Mureș se
poate discuta mult și se poate discuta mult și despre viitor, și despre
utilitate și despre implicațiile chiar și economice și sociale a funcționării
în continuare a spitalului respectiv. Vă mulțumesc.
D-l consilier Balogh Iosif: Mulțumesc d-na
președinte, stimați colegi și stimați invitați. Salut și eu prezența
managerilor de la viitoarele cele două spitale, respectiv Spitalul Clinic
Județean de Urgență și Spitalul Clinic Județean Mureș. Eu am o problemă și o
nedumerire. Ascultându-l pe d-l Butuc, normal că este de acord că fiecare ține
la dreptatea și la partea lui, dacă îl ascultăm pe d-l Morariu și el are
dreptate. Dar întrebarea mea este cum de a reușit să luxeze la ultimul examen
singurul medic maghiar care făcea parte din această administrație, având în
vedere că de bine, de rău Tîrgu-Mureș-ul este bine reprezentat, aproape 38%. Și
a doua problemă, d-na președinte, este că nu știu din ce cauză, fiindcă știm că
politic se schimbă acum atât directorii și managerii și noi ne facem acum atâtea probleme ca să
primească aceste două instituții în administrare aceste terenuri și aceste
imobile. Știm foarte bine că dacă ar fi spitalele particulare nu s-ar pune
aceste probleme și aș dori ca cât de curând, pentru că spitalele din țara
noastră sunt ultimele vaci cu lapte care se mai pot mulge bine. Vă mulțumesc.
D-l consilier Pokorny Vasile: Vă mulțumesc.
Intervenția anterioară a fost o specificare la domnul coleg Mora, este vorba de
administrarea spitalelor și nu de proprietatea
lor. În ceea ce privește acest proiect de hotărâre, având în vedere
complexitatea problemei și iată că și cei doi manageri au păreri oarecum
divergente în această privință, pe de altă parte, în expunerea de motive nu
figurează ceea ce a spus d-l director Morariu, problematica obținerii unor
fonduri. Eu aș dori să ne clarificăm ideile și solicit să facem 5 minute pauză.
D-na președinte Lokodi: Domnilor, nu este
vorba de fonduri în momentul de față. Este vorba de fonduri în viitor pentru
care trebuiesc pregătite proiecte. Eu am spus, și nu d-l Morariu, că sunt fonduri
pe Programul operațional regional, în momentul de față la dispoziția
Regiunii 7 Centru de 13 milioane de euro, care trebuie să-și urmeze soarta.
Fonduri naționale de asemenea, după aprobarea bugetului trebuie solicitate dar
până atunci, până când să aprobăm noi bugetul, între dânșii trebuie să
clarifice predarea-primirea care nu este o treabă nici de o săptămână, nici de
o zi, sunt investiții în curs de care unul trebuie să se descarce iar celălalt
trebuie să primească, inclusiv trebuie văzut dacă acele investiții erau din
fondul bugetului sau din fonduri de
D-l consilier Poruțiu: D-na președinte, aș
vrea să fac o mică corecție, procedural. Nu am afirmat niciodată aici care va
fi strategia Guvernului pentru că mi-ați pus în gură niște vorbe pe care nu
le-am spus și nu am afirmat nimic despre care va fi strategia Guvernului
vis-a-vis de cele două spitale, dar aici, în luările de cuvânt care au fost, a
apărut la un moment dat o expresie care îmi spune că am avut dreptate când am
cerut amânarea. Transferul proprietății între cele două spitale are implicații
administrative și inclusiv penale. Nu am spus-o eu și tocmai pentru chestia
asta aș vrea să mai stăm o săptămână, să ne lămurim despre ce este vorba.
D-na președinte Lokodi: Domnilor, eu cred că
aceste probleme, dacă se lămuresc, nu impietează asupra situației de astăzi.
Obligația președintelui este să supună la vot din moment ce ordinea de zi de
astăzi a fost votată. Vă rog frumos să votați, punct cu punct, fiecare având
responsabilitatea de consilier județean față de populația acestui județ.
Înainte să trec însă la vot, am să vă anunț o veste pentru mine cel puțin nu
numai îmbucurătoare, dar este, dacă se poate spune așa: Am învins! Acum s-a sunat de
D-l Silviu Morariu: Aș avea o problemă, dacă
îmi permiteți. Spitalul Clinic Județean Mureș a cerut dreptul de administrare
și începând cu luna octombrie am depus demersurile către Consiliul Județean.
Noi nu ne-am referit la faptul ca să nu primim acest drept de administrare. A
doua problemă. În momentul în care am făcut referire la caracterul penal și aș vrea să existe o
clarificare foarte certă, este legată de funcționarea anumitor entități în
cadrul Spitalului Clinic Județean Mureș, de care ne lovim. Sunt anumite
instalații, anumite lucruri care trebuie reglementate extrem de repede, iar în
momentul în care eu nu am clădirea în administrare, eu nu răspund de acel pas
de a intra în legalitate. Pentru că se vorbește despre proiecte aș vrea să vă
informez că avem și noi o serie de proiecte, avem o secție de îngrijiri
paleative, suntem după știința mea, al doilea județ din România care,
prin ordinul ministrului, i-a fost alocată astfel de secție, dar și acolo
trebuie investit ori eu nu pot să investesc atâta timp cât nu am dreptul de
administrare. Suntem un centru medical în care creăm în mod public un centru
pentru cancerul de sân dar avem nevoie de dreptul de administrare pentru a
putea investi în aceste probleme. Eu la aceasta m-am referit în acest moment.
D-na președinte Lokodi:
Mulțumesc. Deci domnilor consilieri, supun la vot proiectul nostru de hotărâre
privind transmiterea
dreptului de administrare asupra unor imobile ce aparțin domeniului public
județean.
Art.1. Se aprobă cu 22 voturi pentru,
9 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian, Ferenț Tiberiu, Filimon
Vasile, Giurgea Tiberiu, Pop Ioan, Poruțiu Mihail, Schwartz Ladislau, Seracu
Ieronim), 2 nu au votat ( Borșan Doru, Moldovan Teofil).
Art.2. Se aprobă cu 22 voturi pentru,
10 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian, Ferenț Tiberiu, Filimon
Vasile, Giurgea Tiberiu, Moldovan Teofil, Pop Ioan, Poruțiu Mihail, Schwartz
Ladislau, Seracu Ieronim), 1 nu a votat ( Borșan Doru).
Art.3. Se aprobă cu 22 voturi pentru,
10 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian, Ferenț Tiberiu, Filimon
Vasile, Giurgea Tiberiu, Moldovan Teofil, Pop Ioan, Poruțiu Mihail, Schwartz
Ladislau, Seracu Ieronim), 1 nu a votat ( Borșan Doru).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 22 voturi pentru, 10 abțineri (Boloș Vasile, Cioban Cristian,
Ferenț Tiberiu, Filimon Vasile, Giurgea Tiberiu, Moldovan Teofil, Pop Ioan,
Poruțiu Mihail, Schwartz Ladislau, Seracu Ieronim), 1 nu a votat ( Borșan
Doru).
10. Proiect de hotărâre privind darea în
folosință gratuită a unor spații din imobilul ce aparține domeniului public
județean, situat în Tîrgu Mureș, P-ța Mărășești nr.13
D-na președinte Lokodi: Proiectul
nostru de hotărâre a fost discutat în comisia juridică, cea
economico-financiară, cea de servicii publice și în comisia de urbanism, toate
avizând în mod favorabil acest proiect. Este prezentă și d-na director din
partea Crucii Roșii din România - filiala Mureș și este vorba de un spațiu de
54 de m.p. și darea lui în folosință gratuită până ce dânșii vor putea
găsi un spațiu pentru activitatea lor din cauză că spațiul în care au
funcționat a fost restituit fostului proprietar.
Dacă nu dorește să ia nimeni
cuvântul supun la vot.
Art.1. Se aprobă cu 32 voturi pentru,
1 nu a votat ( Borșan Doru).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu a votat ( Borșan Doru,
Moldovan Teofil).
Art.3. Se aprobă cu 32 voturi pentru, 1 nu a votat ( Borșan Doru).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi pentru, o abținere (
Poruțiu Mihail ), 1 nu a votat ( Borșan
Doru).
11.
Proiect de hotărâre privind aprobarea contractului de delegarea gestiunii
serviciului de apă și canalizare.
D-na președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre
a fost discutat în Comisia juridică, economică, cea de servicii publice și a
fost avizat favorabil.
Dorește cineva să ia cuvântul ? Supun
la vot.
Art.1. Se aprobă cu 31 voturi pentru, o abținere ( Moldovan Teofil), 1 nu a votat (Borșan
Doru).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, o abținere ( Moldovan Teofil), 1 nu a votat (Borșan Doru).
Art.3. Se aprobă cu 30 voturi pentru, o abținere ( Moldovan Teofil), 2 nu au votat
(Borșan Doru, Ferenț Tiberiu).
Art.4. Se aprobă cu 31 voturi pentru,
o abținere ( Moldovan Teofil), 1
nu a votat (Borșan Doru).
Art.5. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, o abținere ( Moldovan Teofil), 1 nu a votat
(Borșan Doru).
Art.6. Se aprobă cu 30 voturi pentru, o
abținere ( Moldovan Teofil), 2 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi pentru, o abținere ( Moldovan
Teofil ), 2 nu au votat ( Borșan Doru,
Tatar Bela).
12. Proiect de
hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului Județean nr. 74/2008.
D-na președinte Lokodi: Se referă la taxe
și tarife locale, datorate județului Mureș în anul 2008, care se completează. Se referă la acea taxă de Salvamont care,
ulterior, s-a constatat că nu se referă la întreg teritoriul județului Mureș ci
numai acolo unde acest serviciu este asigurat, unde administrațiile și
persoanele care sunt obligate să plătească, beneficiază.
Dorește cineva să ia cuvântul ? Supun la
vot.
Art.1. Se aprobă cu 30 voturi pentru,
3 nu au votat ( Borșan Doru, Szalkay Iosif și Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu a votat ( Borșan Doru, Cioban
Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au votat
( Borșan Doru, Cioban Cristian și Szabo Arpad).
13.
Proiect de hotărâre privind aprobarea
aderării județului Mureș
D-na președinte Lokodi: Proiectul de
hotărâre a fost discutat în Comisia juridică, economico-financiară, cea de
amenajarea teritoriului, cea de servicii publice și a fost avizat favorabil.
D-l
consilier Mora: Da, s-a aprobat fără probleme. În schimb, un singur lucru
vreau, să fac amendament pe care l-am făcut și în comisie d-na președinte, și
cred că d-na Ioana a consemnat și am spus și atunci faptul că Consiliul
Județean trebuie să facă parte din toate asociațiile la nivelul acestor microregiuni.
În schimb, aș vrea să instituim un principiu de lucru, la nivelul cofinanțării,
și, am propus în cadrul comisiei de buget-finanțe, să stabilim o formulă clară
de cofinanțare la nivelul Consiliului Județean pentru ca să nu existe discuții
de ce la anumite asociații dăm mai mult și de ce la altele mai puțin. Și atunci
principiul sau, dacă vreți, factorul după care vom face calculul să fie legat
de populație până la urmă, la populația arondată, fie că e asociație sau nu, să
fie un factor după care să calculăm cofinanțarea Consiliului Județean pentru ca
să nu fie discrepanțe între finanțări între asociații și să nu se zică, că acea
asociație a fost finanțată mai mult decât cealaltă asociație care e în altă
zonă. Deci aș vrea să fie un principiu clar, pe număr de populație, care să
reglementeze cofinanțarea Consiliului Județean. Vă mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi. Să mă ajute cineva din executiv, dar eu știu că așa se și
întâmplă. Sumele diferă pentru că unele microregiuni sunt mai mari sau mai mici
dar așa se întâmplă.
D-l
director Bartha: Așa cum sunt aprobate în Statutul Asociației, în general s-a
luat după numărul populației, dar trebuie revăzut fiindcă s-ar putea să fie
unele asociații care au aprobat în Statutul lor modul de cotizare și aici s-ar putea
să fie o diferență.
D-na
președinte Lokodi: Mă oblig ca până la ședința viitoare să verificăm și să
calculăm la fiecare asociație care este contribuția și o vom aduce la nivel, o
sumă calculată la numărul populației.
D-l
consilier Poruțiu. Tot ca o idee pe care am avut-o în comisie și aș vrea să o
ridic pentru a deveni nivel de regulă. Rugămintea mea este ca să aveți în
vedere ca la încheierea fiecărui exercițiu financiar, prin grija
reprezentanților noștri în asociație, să primim, noi consilierii, o informare,
probabil chiar de anul acesta, o execuție a tot ceea ce înseamnă contul acestor
asociații, având în vedere că și noi contribuim cu bani acolo dar și pentru a
avea certitudinea cum au fost cheltuiți banii.
D-na
președinte Lokodi: Este și normal, dar, de altfel eu așa știu că primim
rapoarte dar vă rog frumos cei de la economic să faceți o adresă expresă la
fiecare microregiune ca să ne trimită un raport și nu numai la finele anului,
ci semestrial, privind activitatea dânșilor pentru ca să putem să urmărim.
Și
aici, la art.4 se pune problema să alegem un reprezentant și vă rog frumos să
vă gândiți, până ajungem la punctul 4 cine să fie reprezentat pe Valea
Nirajului.
D-l
consilier Balogh: Aș dori să nominalizez un reprezentant sau numai la punctul 4
?.
D-na
președinte Lokodi: La punctul 4 pentru ca să aveți timp de gândire.
Art.1. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Ferenț Tiberiu și
Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban Cristian).
Art.3. Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Pop
Ioan și Cioban Cristian).
D-na președinte Lokodi: Rog propuneri pentru
persoana care să fie împuternicită să reprezinte Consiliul Județean Mureș în
Adunarea Generală.
D-l consilier Balogh: Mai bine mai repede
decât niciodată. Eu aș dori să propun din partea fracțiunii UDMR pe dl
vicepreședinte Szabó Árpád. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: Alte propuneri? Nu
sunt.
Atunci art.4. va avea următorul conținut. Se
împuternicește dl. Szabo Arpad să reprezint județul Mureș în Adunarea Generală
a Asociației Microregiunea Valea Nirajului- Nyárádmente.
Art.4. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban
Cristian). Art.5. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban Cristian). Hotărârea în
întregime se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban
Cristian).
14. Proiect de hotărâre privind utilizarea,
în anul 2009, a fondului de rulment
constituit la 31 decembrie 2008.
D-na
președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost discutat în Comisia economică,
în cea juridică și în comisia de amenajarea teritoriului. De la discuțiile
purtate de către dvs. cu specialiștii noștri am reușit în cursul zilei de ieri
să clarificăm de ce sumă are nevoie Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș pentru
a începe activitatea în primul semestru. În acest sens, vă fac o precizare
printr-o notă sosită astăzi. Pentru ca Aeroportul să poate funcționa și să-și
continue investițiile începute, are nevoie de o sumă de 1.465.000, deci 14
miliarde de lei vechi, pe trimestru I. Această sumă va fi cuprinsă în
materialul pe care vi l-am pus spre dezbatere, la anexe, și în acest sens vă
consult. Dacă cineva mai dorește să facă vreo precizare sau putem trece la vot.
Art.1. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 4 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela, Pop
Ioan și Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela și Cioban Cristian).
Art.3. Se aprobă cu 29 voturi
pentru, 4 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela, Pop Ioan și Cioban Cristian).
Art.4. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 4 nu au votat (Borșan Doru, Tatar
Bela, Kakasi
Alexandru și
Cioban Cristian).
Art.5. Se
aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela și Cioban
Cristian).
Art.6. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au
votat (Borșan Doru, Tatar Bela și Cioban
Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi
pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru,
Tatar Bela și
Cioban Cristian).
15. Proiect
de hotărâre privind stabilirea costului mediu lunar pentru un beneficiar din
instituțiile de asistență socială și protecția copilului subordonate
Consiliului Județean Mureș și în structura Direcției Generale de Asistență
Socială și Protecția Copilului.
D-na
președinte Lokodi: Proiectul a fost discutat de Comisia economico-financiară,
de comisia juridică și comisia socială, toate avizând în mod favorabil. Dacă dorește să ia cineva cuvântul ? Dacă nu,
trecem la vot.
Art.1. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela și
Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru,
Tatar Bela și Cioban Cristian).
Art.3. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela și Cioban Cristian).
Art.4. Se aprobă cu 30 voturi pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru, Tatar Bela și
Cioban Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi
pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru,
Tatar Bela
și Cioban Cristian).
16. Proiect
de hotărâre privind aprobarea cooperării între Consiliul Județean Mureș și
Asociația Studenților Maghiari Mureș în vederea organizării celei de-a 16-a
ediții a Sesiunii Științifice Studențești
D-na
președinte Lokodi: Proiectul a fost discutat de Comisia juridică care a făcut
următoarea obiecțiune: Stabilirea clară a obligativității : 1 expunerea
la locuri vizibile a materialelor de promovare a Consiliului Județean și
2. Promovarea parteneriatului cu Consiliul Județean.
Rog
frumos Secretariatul să fie inclus să se expună în locuri vizibile, dar am
și dispus să avem două bannere stative care, tot timpul, la toate evenimentele
la care suntem parteneri să stea pe lângă podium și să se vadă că acel
eveniment este sprijinit de către Consiliul Județean Mureș. Să fie inclus
și promovarea parteneriatului cu Consiliul Județean. Aceste două lucruri să
fie incluse în contractul de parteneriat.
Dacă
dorește să ia cineva cuvântul ? Dacă nu, trecem la vot.
Art.1. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 5 nu au votat (Borșan Doru, Ferenț Tiberiu,
Szabo Arpad și Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și
Cioban Cristian).
Art.3. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și
Cioban
Cristian).
17. Proiect
de hotărâre privind transformarea unor funcții publice de execuție din cadrul
aparatului de specialitate al Consiliului Județean Mureș
D-na
președinte Lokodi: proiectul acesta este ca urmare a faptului îmbucurător ca
foarte mulți colegi de-ai noștri, pe parcursul anilor, au urmat cursurile unor
facultăți și au devenit licențiați în diferite domenii, legate strâns de
administrația publică a județului.
Proiectul
a fost discutat de Comisia economico-financiară și de comisia juridică , toate
avizând în mod favorabil. Dacă dorește
să ia cineva cuvântul ? Dacă nu trecem la vot.
Art.1. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și
Cioban Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și
Cioban
Cristian).
18. Proiect
de hotărâre privind modificarea arondării actuale a două localități la un nou
serviciu public comunitar de evidență a persoanelor
D-na
președinte Lokodi: Este vorba în mod concret de Sărmașu, unde mâine se va
deschide Serviciul de Evidență a Populației, la ora 12. Deci, vă rog domnilor
consilieri, invitația este lansată din partea Primăriei Sărmașu, cine are timp
și dorește să participe, pentru că este important pentru Primăria Sărmașu să
aibă un astfel de serviciu, să mergeți până acolo, sau să ne spuneți să vă
punem la dispoziție microbuzul pentru a merge acolo. Consiliul Județean, prin
d-l vicepreședinte Chirteș, va participa, dar dacă dvs. doriți mai mulți să
mergeți acolo mergem cu microbuzul și facem un singur transport. După ședință
să ne comunicați. Cu aceste precizări, vă întreb dacă dorește cineva să ia cuvântul?
Dacă nu trecem la vot.
Art.1. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 30 voturi
pentru, 3 nu au votat (Borșan Doru,
Moldovan Teofil și Cioban Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și
Cioban
Cristian).
19. Proiect de hotărâre privind aprobarea
avizelor date de Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă
Consiliul Județean Mureș
D-na
președinte Lokodi: A fost discutat în comisia juridică, și în cea de
amenajarea teritoriului.
Vă supun la
vot proiectul.
Art.1. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și Cioban Cristian).
Art.2. Se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Dorul și
Cioban Cristian).
Art.3. Se aprobă cu 31 voturi pentru, 2 nu au votat (Borșan Dorul și Cioban Cristian).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 nu au votat (Borșan Doru și
Cioban
Cristian).
D-na președinte Lokodi. Eu vă mulțumesc frumos
domnilor consilieri pentru munca desfășurată astăzi și dau posibilitate la
diverse.
D-l
consilier Poruțiu: Am primit un material și l-am studiat. Nu știu dacă l-ați
primit și dvs., vis-a-vis de inițiativa a 5 primării din zona de câmpie pentru
a deschide un punct SMURD în zonă. E vorba de primăria: Sînpetru, Șincai,
Crăiești, Ceuaș și Pogăceaua, împreună cu Primăria Rîciu. Rugămintea mea este,
pentru că are niște implicații financiare, cu permisiunea dvs., Serviciul
economic în momentul în care va pregăti bugetul pe anul acesta să aibă în vedere
acest material pentru că este foarte important.
O a doua
problemă, nu știu dacă se datorează faptului că am scăpat de sub o influență
negativă sau nu, dar am constatat că astăzi, d-l consilier Balogh a vorbit mai
mult decât de la începutul mandatului.
A treia
problemă este o informație pe care voiam să v-o dau este că, începând de
astăzi, județul Mureș are un nou prefect în persoana lui Marius Pașcan.
D-na
președinte Lokodi: Bravo. Felicitări pentru d-l Marius Pașcan și îi dorim o
activitate fructuoasă cu succese.
D-l
consilier Boloș: Eu am două chestiuni asupra cărora aș dori să fac foarte
scurte referiri. Una dintre ele este o constatare pozitivă, aș spune eu, și cel
puțin așa o apreciez. M-am uitat pe documentele cu care s-a solicitat sprijinul
din partea Crucii Roșii, era 28 noiembrie și astăzi suntem în 29 ianuarie, deci
în 60 de zile, problema a primit o rezolvare finală ceea ce înseamnă că
executivul s-a preocupat în rezolvarea unei chestiuni care este importantă
pentru comunitate. E un lucru pozitiv.
A doua
chestiune, eu am consultat Regulamentul de organizare și funcționare al
Consiliului Județean Mureș pentru că pe mine mă interesează mai multe
chestiuni, și după părerea mea nu știu dacă nu ar trebui reactualizat pentru că
este depășit de legislația în vigoare în acest moment și probabil că este
consultat și de alte centre.
D-na
președinte Lokodi: Îl pregătim așa cum pregătim și alte materiale legate de
funcționarea Consiliului Județean pentru a fi discutate.
Să știți că
am primit în noiembrie materialul și e adevărat că au trecut 60 de zile, dar
până ce am găsit locația cu d-na director, a trecut timp. Vreau să vă spun că,
cu oricât de mare bunăvoință, din păcate, timpul în administrație trece repede
și asta e problema noastră.
D-l
consilier Mora: Am ridicat într-o ședință anterioară o chestiune pe care ați
constatat-o și dvs. că ar fi importantă și poate că ar fi momentul să se și
producă, și anume, să formăm acele comisii și reprezentanți ai fiecărui partid
pentru negocierea și discutarea contractelor de management la fiecare
instituție, și rugămintea mea către executiv ar fi să facă această propunere și
să ceară partidelor să își numească reprezentanții pentru a numi, negocia și
discuta, în cadrul fiecărei instituții care ține de Consiliul Județean, lucrurile
care pot să îmbunătățească activitatea, care după cum am spus și data
trecută orizontul nu e prea roz vis-a-vis de partea de buget și atunci e foarte
important să facem economii peste tot unde se poate și noi așteptăm această
invitație pentru ca realmente să ne putem așeza și să vedem ce putem face și
vis-a-vis de gradul de autofinanțare al acestor instituții. Haideți să nu uităm,
să consemnăm și în perioada următoare, până ce apare bugetul de stat, să
încercăm să ne așezăm și să vedem ce putem face mai bine în acest sens.
D-na
președinte Lokodi: Deci, da este o problemă. Eu mai bine aș fi acceptat să
veniți și să spuneți dvs. cam în ce domeniu ați dori să lucrați. Avem
Aeroportul, Teatrul de păpuși, cele 10 instituții culturale, asta este în
momentul de față în subordinea Consiliului Județean Mureș și aici avem contacte
de management. Deci, având în vedere că mai multe activități sunt culturale
decât economice, care sunt numai
D-l
consilier Pokorny: Apropo de comisii. Comisiile acelea care ne-au vizitat
instituția au fost doar două persoane pentru că alții nu au avut vreme. Eu aș dori
să vorbesc, și îmi pare rău că presa a plecat, despre fondul de rulment al
județului Mureș, cele 62 de milioane de lei care au fost împărțite egal între
plățile la investițiile care sunt derulate și cealaltă parte, salariile
personalului din instituțiile subordonare Consiliului Județean. Acest
lucru este deosebit de important pentru că vedem în fiecare zi în ce situație
se află instituțiile din toată țara și merită să spunem un cuvânt de laudă
Consiliului Județean și Compartimentului financiar condus de d-l director
Bartha și de d-na Tcaciuc, care iată, printr-o gospodărire bună și este și
meritul dvs. d-na președinte, după atâta ceartă, că avem salarii și ar merita
să fie trecut în fiecare ziar acest lucru și presa să menționeze că acești
oameni, cel puțin 3 luni de zile, indiferent de ce se întâmplă cu bugetul
țării, au salariu și au cheltuieli, iar cei care lucrează la firmele care sunt
incluse în investiții în derulare și aceia vor avea salariu. Este ultimul lucru
care interesează poate pe unii, dar este un lucru deosebit de important.
D-l
consilier Giurgea: Mulțumesc. Noi am mai făcut mai multe analize în cursul
anului cu Aeroportul. Vreau să vă spun ca o paranteză după discuțiile din
comisii, eu i-am luat foarte tare pe cei doi reprezentați de vârf ai
Aeroportului și am spus oameni buni, exact într-un asemenea mod plastic așa
cum am zis în ședință și nu îmi permit să o fac în plen, dar, sigur în mod
constructiv am folosit acei termeni la adresa lor și știți ce mi-au spus? Că nu
e adevărat. Că invers e, că s-a tergiversat și li s-au pus chiar contre, nu de
dvs. ci invers, i-au abordat în solicitările lor, dl Bartha. Dar sigur că poate
adevărul e undeva la mijloc, dar trecem peste chestiunea asta și eu cred că ar
fi bine să facem o analiză și știți că a fost una făcută, care era foarte dură,
anul trecut dacă nu mă înșel sau acum 2 ani cu tot ceea ce înseamnă activitatea
Aeroportului și de ce nu, putem face și o dezbatere publică în cadrul oficial
D-na președinte Lokodi: Eu nu am spus asta.
D-l
consilier Giurgea: Nu, nu, o spun eu.
D-na
președinte Lokodi: Eu am spus că au venit cu un buget de trei ori mai mare
pentru că asta le e necesitatea. Eu nu am spus că și-au bătut joc.
D-l
consilier Giurgea: D-na președinte, unii dintre manageri, și nu generalizez,
din nefericire sau din fericire pentru dumnealor, am văzut și eu vreo două
proiecte așa zise de buget, și nu vă supărați că nu le dau nume din respect
pentru instituție, în primul rând, dar, sigur încă am un respect, dându-le o
șansă în sensul acesta pentru manageri
în sine. Deci nu se poate. Vii cu un proiect de buget a unei instituții,
reprezentând de fapt o armată de oameni în spate, așa la trei mișcări. Nu e
nici o problemă dacă în decursul unor ani, unii dintre ei, chiar mulți au
petrecut la cârma conducerii instituției respective, încă nu știu să facă un
buget sau să îl citească, dar are specialiști. Orice instituție are un contabil
sau un contabil-șef sau director economic. Ia să vedem și să discutăm un pic cu
acești domni directori care, iar o spun, pentru că eu sunt și am fost
întotdeauna privat, primesc banii, de multe ori foarte ușor de la instituția
Consiliului Județean sau direct de la bugetul României, pe când alții, noi
privații, muncim de ne sar ochii să alimentăm conturile. Nu înseamnă oare, și
iertați-mă încă o dată că o spun, a fi din partea unora, așa o semi bătaie de
joc la adresa dvs. și a noastră, prin prezentarea unui asemenea proiect de
buget ? Îmi pare rău că nu sunt aici, dar le transmit pe această cale și este
înregistrată depoziția mea și vă rog și îi rog, în același timp, pe dumnealor,
să fie mult mai atenți și responsabili în anul care vine sau în perioada care
vine. Mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi: Deci. Eu nu am vrut un atac împotriva directorilor. Eu am
spus că, chiar dacă am discutat, când a rezultat bugetul pus pe hârtie, au
nevoie de trei ori mai mult de câți bani putem noi, eventual, să asigurăm. Și
atunci a trebuit să selectăm împreună ce e urgență și ce nu. Iar domnii
consilieri, în cei patru ani cât am lucrat împreună, mereu aceeași temă a fost.
Am rugat consilierii să vină alături de noi și să răspundă de câte un domeniu.
Vă aștept în continuare. Nu așteptați de la mine să denumesc pentru că nu am
dreptul să vă dirijez. Tu te duci aici, tu de duci acolo, pentru că pe mine nu
mă interesează. Încă președintele Consiliului Județean nu are acest drept. Vă
rog frumos, cine se interesează de o temă să vină să se anunțe, și împreună cu
membri din executiv care răspund de o temă, aveți mână liberă să vedeți
activitatea acelor instituții, dar nu așteptați de la noi pentru că nu am acest
drept. Este altceva decât cu funcționarii publici, acolo pot să spun, vă
interesează nu vă interesează, faceți treaba aceasta. Aici doar pot să vă rog,
cu umilință, cu răbdare, să veniți. Vă mulțumesc.
Lucrările
ședinței se încheie la ora 15.27.
Întocmit: Monica Curticăpean
PREȘEDINTE
VICEPREȘEDINTE
Lokodi Edita
Emőke Szabó Árpád
SECRETAR
Paul Cosma
Văzut: Delia
Belean