ROMÂNIA                                     

       JUDEȚUL MUREȘ

   CONSILIUL JUDEȚEAN

    NR.3034/10.III.2009                                                                                                                                    

 

                              

 

 

PROCES – VERBAL

al ședinței ordinare a Consiliului Județean

din data de 26 februarie 2009

 

 

        Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

         Ordinea de zi a ședinței a fost stabilită prin Dispoziția președintelui Consiliului Județean nr.50/19 februarie 2009 și publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „ Zi de zi” și „Nepujság”.

         Au lipsit motivat domnii consilieri: Szalkay  Iosif, Orbán Lászlo Levente, Poruțiu Mihail.

 

         Au fost invitați să participe:

 

·         dl. Marius Pașcan, prefectul județului Mureș

·         dl. Balázs Arpad – Asociația Go Shusaku

·         dl. Kovács Robert – șef serviciu SALVAMONT

 

Lucrările ședinței au fost deschise de către d-na președinte Lokodi Edita Emöke.

 

D-na președinte Lokodi: Doamnelor și domnilor consilieri, vă rog să porniți aparatele. Stimați invitați, domnule prefect, începem ședința de astăzi și avem pe ordinea de zi șapte proiecte de hotărâri și începem cu aprobarea procesului-verbal de la ultima ședință din data de 29 ianuarie 2009, material care este pe site și vi s-a comunicat și prin poșta electronică. Deci, înainte de ordinea de zi, dacă domnii consilieri sunt atenți, supun la vot procesul-verbal al ședinței din 29 ianuarie 2009. Cine este pentru?

Procesul-verbal al ședinței din 29 ianuarie a.c. se aprobă cu 30 de voturi „pentru”,  3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).

 

D-na președinte Lokodi: Ordinea de zi anunțată conține șapte proiecte de hotărâri din care, două proiecte necesită 2/3 la vot, iar restul, cel de la punctul 3, majoritatea consilierilor în funcție, iar la punctele 4,5,6 și 7 este nevoie de votul majorității consilierilor prezenți.

D-l consilier Giurgea: Mulțumesc. Dați-ne și nouă voie să îl salutăm cu respect pe domnul prefect, pentru prima dată în plenul ședinței. Doamna președinte, punctul 2 de pe ordinea de zi, pentru că a provocat atâtea discuții în comisii, v-aș ruga frumos să îl supuneți la vot pentru a îl scoate de pe ordinea de zi a ședinței și să îl amânăm pentru, poate este bine, și sănătos și fructuant, în sfârșit, ca instituția Consiliului Județean, cea a Consiliului local și cea a Prefectului să aibă o bună colaborare și pentru aceasta ar fi bine să se întâlnească două comisii, probabil cea de urbanism de la consiliul local și de la cel județean, dacă e nevoie și comisiile juridice, să analizeze acest material pe care noi, grupul de consilieri PDL l-am înaintat și constatăm că a născut atâtea dispute și discuții privind aceste probleme de patrimoniu.  Probleme pe care noi, oricum , le-am mai discutat și în particular și cu dvs. și probabil că necesită o abordare mai largă și, ca atare, haideți să îl amânăm. V-aș ruga să supuneți la vot scoaterea acestui punct de pe ordinea de zi.

D-na președinte Lokodi: V-aș ruga frumos să precizați clar, doriți scoaterea de pe ordinea de zi sau amânarea ?

D-l consilier Giurgea: Dacă scoatem punctul de pe ordinea de zi nu este cumva și o amânare?

D-na președinte Lokodi: Nu.

D-l consilier Giurgea: Atunci îl amânăm pentru o altă ședință de consiliu, după ce ne vom întâlni să discutăm.

D-na președinte Lokodi: Care sunt motivele pentru amânare?

D-l consilier Giurgea: Nu s-a făcut o suficientă analiză între părți: Consiliul Local Tîrgu Mureș și Consiliul Județean. Prin comisii de specialitate, prin persoane delegate, etc. și credem, așa cum am mai făcut-o și în alte ocazii, dialogurile și discuțiile mai largi duc întotdeauna la lucruri bune. Lucrurile făcute în pripă și analizate așa „la plezneal㔠câteodată nu duc la succes. Haideți să comunicăm și să colaborăm cu alți termeni și cu altă lungime de undă între aceste cel puțin trei instituții și o să vedeți, cred eu, ca ales al județului pentru a treia oară, va fi mult mai bine pentru noi toți.

D-na președinte Lokodi: Eu ziceam că ar fi fost mai bine înainte de a fi promovată să fie discutată. Mai mult, că  toate comisiile de specialitate au respins acest proiect de hotărâre. Eu cred că a  fost suficient de discutată inclusiv între executive. Nu trebuia să vă grăbiți cu un astfel de proiect de hotărâre. Eu cred că ar trebui, atunci, să începem cu un time-out, toată lumea să se retragă și să discute problema în grupuri de fracțiuni politice.

D-l secretar Paul Cosma: Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș, la art.58, alin. (4), se precizează că inițiatorul unui proiect sau al altor propuneri, le poate retrage sau poate renunța în orice moment la el.

D-na președinte Lokodi: Dar nu se cere retragere ci amânare.

D-l secretar Paul Cosma: D-na președinte, noțiunea de „amânare” nu este reglementată. Sigur că putem vorbi despre o retragere de pe ordinea de zi și, în măsura în care inițiatorul dorește să revină din nou pe ordinea de zi a ședinței de consiliu, va face o solicitare în acest sens, în momentul în care consideră oportun sau legal, sau din alte considerente pe care le apreciază exclusiv.

D-na președinte Lokodi:  Deci practic este o retragere. Și este dreptul lor să se retragă?

D-l secretar Cosma. Este o retragere și fără discuție au dreptul să se retragă.

D-na președinte Lokodi:  Prima dată vă întreb. Doriți time-out să discutați ? Bine. 10 minute fiecare să își discute problemele.

 

Pauză 10 minute.

 

D-na președinte Lokodi:  Luând act de Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș, prin care se reglementează că cel care inițiază un proiect de hotărâre poate să retragă de pe ordinea de zi, modificăm ordinea de zi anunțată, urmând ca numărul proiectelor de hotărâre care urmează a fi dezbătute sunt în număr de șase, scoțând de pe ordinea de zi punctul 2.

Supun la vot ordinea de zi  cu  această modificare. Cine este „pentru” ?

 

Se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Ferenț Tiberiu), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).

 

D-na președinte Lokodi: Domnilor consilieri. Cu această modificare, vă întreb dacă cineva mai dorește să ia cuvântul legat de problema înscrisă la punctul 2.

D-l consilier Mora Akos: Mulțumesc d-na președinte. Salut și eu prezența domnului prefect în această ședință, și de fapt, vreau să și profit de prezența dânsului și sper să fie obișnuință și să îi permită timpul să fie prezent la ședințele noastre. Pe de o parte să vadă ce fel de hotărâri avem la nivel de Consiliu Județean, care sunt proiectele consiliului și care sunt intențiile de fapt ale consiliului privind dezvoltarea județului. Pe de altă parte, aș vrea să nu trecem foarte repede peste această retragere de pe ordinea de zi, apreciez faptul că colegii noștri de la PDL au retras acest punct de pe ordinea de zi pentru că a creat niște discuții foarte bazate și foarte clare pe subiect. Era clar că era un lucru ilegal din punctul de vedere al proiectului de hotărâre, în schimb, aș vrea să profit politic de această ședință și având în vedere că suntem și oameni politici în această sală, și aș vrea ca fiecare fracțiune politică și inclusiv d-l prefect care nu este om politic, dar e reprezentantul Guvernului în teritoriu, să ne exprimăm foarte clar voința, vis-a-vis de construcția acestui Spital Regional de Urgență.

Am mai declarat și în cadrul ultimei întâlniri avute și cu UMF-ul și cu cadrele medicale, și anume că dorim cu toată forța construirea acestui spital la Târgu Mureș și nu în zonele limitrofe, și aș vrea foarte clar și răspicat ca fiecare formațiune politică să exprime un punct de vedere în acest sens, pentru a ști odată pentru totdeauna cine susține acest proiect de dezvoltare.

De asemenea vreau să spun că proiectul în sine, în ultimii doi ani a parcurs pași importanți în a se naște și s-a ajuns până în punctul în care s-a licitat proiectul și execuția la cheie dar, din păcate, proiectele care s-au depus anul trecut au fost oferte neconforme din punct de vedere al achizitorului și nu s-a putut adjudeca licitația. Cu alte cuvinte, în acest moment județul Mureș, indiferent de eventualele mici conflicte politice care pot apărea sau disensiuni, aș vrea, sau cel puțin așa ar trebui să facem cu toții să apărem ca o forță unită și la nivel de București să susținem un proiect extrem de important pentru județul Mureș. Nu e numai pentru Tîrgu Mureș, nu e numai pentru Consiliul Județean și nu e neapărat numai pentru Sîngeorgiu de Mureș sau pentru alte localități, ci este pentru tot județul Mureș, ba mai mult, este și pentru județele limitrofe care ar fi beneficiare ale acestui proiect investițional.

Pe de altă parte, investiția în sine, am mai spus-o și cred că toată lumea este de acord cu asta, este o investiție care întărește un brand local care este medicina. Lucru cu care cu toții ne mândrim, lucru pe care nu îl poate contesta absolut nimeni din Tîrgu Mureș și nu numai, faptul că e nevoie de o etapă superioară investițională și de dotări și de pregătire pentru a putea face într-adevăr o medicină la vârf, inclusiv cu cercetarea pe care a amintit-o dl. profesor Copotoiu. Deci, în numele fracțiunii politice PNL, ne declarăm cu toată forța pentru susținerea acestui proiect și suntem dispuși oricând să facem și un drum la București împreună cu colegii de la alte fracțiuni politice pentru a susține cu o voce unitară acest proiect la nivelul Ministerului Sănătății sau la nivelul Guvernului. Și aș vrea ca fiecare fracțiune politică să spună de fapt dacă dorește sau nu această investiție mare de peste 200 milioane de euro. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Atunci dați-mi voie, domnilor consilieri, invitați, d-le prefect, ca înainte de a da cuvântul șefilor de fracțiuni politice, să facem o declarație oficială pentru că este o problemă de interes județean să facem o prezentare cu privire la acest proiect, să vadă presa în ce stadiu a ajuns acest proiect și să discutăm cum vom acționa împreună pentru susținerea acestui proiect. Rog pe d-na arhitect șef Csortan, înainte însă îl întreb pe dl Giurgea, procedural, ce dorește?

D-l consilier Giurgea: D-na președinte, dvs. ați spus că dacă la acest punct mai avem ceva de adăugat. Așa v-ați exprimat. Colegul Akos s-a exprimat despre altceva. Eu la acest punct vreau să mai spun ceva. Acest punct pe care noi l-am scos de pe ordinea de zi. E corect. Întrebarea dvs. e răspunsul meu în următoarele cuvinte. Stimați colegi, d-na președinte, ceea ce noi am întreprins prin acea inițiativă, prin acel proiect de hotărâre de consiliu local, noi din start nu l-am considerat legal, așa cum nu-l considerăm ilegal nici astăzi, dar, dacă sunt argumente juridice care pot veni să susțină spusele dvs. și a altor colegi din executiv, că este ilegal, sigur că aceste argumente trebuie puse pe tavă în fața noastră a aleșilor din județ.

Vreau să vorbesc, în schimb, despre ceva de principiu. Am spus-o și în cuvântul meu înainte de acea pauză și ați văzut că nu mai era nevoie de ea pentru că s-a spus clar că noi, conform regulamentului, putem retrage. Dar mă rog. Problema de patrimoniu a județului Mureș, eu în calitate de consilier județean, sigur că respect jurământul dat și respect și ceea ce Consiliul Județean dorește, dar, nu putem să nu observăm că sunt anumite lucruri care se intersectează, atât ca proprietate, dacă vreți, cât și ca principii și interese între Consiliul Local al Municipiului Tîrgu Mureș și Consiliul Județean Mureș. Aceste intersectări de patrimoniu, de alte proiecte pe care sigur trebuie să le derulăm: a se vedea și groapa de gunoi regională, a se vedea zona metropolitană etc., nu pot fi și nu putem noi, Consiliul Județean, să ajungem la un numitor comun cu celelalte instituții care din punctul meu de vedere, sunt trei instituții  importante dar nu singurele, poate cele mai importante din județ: Consiliul Județean, Prefectura și Consiliul Local și Primăria Tîrgu Mureș. Noi trebuie să avem un raport de comunicare, trebuie să lăsăm orgoliile, d-na președinte și mă adresez doar dvs. pentru că am calitatea de ales și de coleg cu dvs. Sigur, într-un mod respectuos și pe calea undelor și se înregistrează, și o fac și către celelalte instituții, inclusiv către Instituția Prefectului Mureș. Trebuie să ne așezăm la masa dialogului și vă rog frumos pe dvs., în această calitate de care făceam vorbire, să aveți disponibilitatea să cedăm și să lăsăm ceea ce se poate. Să avem disponibilitatea să comunicăm în interesul cetățeanului și cetățenilor acestui județ cu cei trei factori de răspundere: prefectul, președinta și primarului municipiului Tîrgu Mureș.

Chiar dacă sau întâmplat lucruri și am auzit că sunt, poate, nedorite în comunicarea dvs., eu le regret și probabil că le regretă și alții. Dar, peste toate acestea trebuie să treceți d-na președinte pentru că dvs. sunteți președinta Consiliului Județean Mureș, aleasă uninominal. Dacă vreți să vă spun sincer, deși votul este secret, eu pe dvs. v-am votat, deci sunteți aleasa mea ca cetățean de etnie română pentru a reprezenta interesele cetățenilor județului Mureș, indiferent de naționalitate, nici al UDMR-ului, nici al PLN-ului, nici al PDL-ului și nici a PSD-ului și în această postură nobilă și de mare responsabilitate, vă rog să vă purtați ca atare în raportul cu celelalte instituții și v-o cer eu, repet, ca și consilier pentru că am cadența să o fac, sper să o facă și ceilalți conducători de instituții și împreună să avem o comunicare bună în interesul cetățeanului.

D-na președinte Lokodi: Din respect față de dvs. nu v-am oprit, dar asta nu este procedural. Tot ce ați spus este o lecție pe care ați vrut să mi-o dați mie, atrăgându-mi atenția că sunt persoană aleasă și că trebuie să apăr domeniul public al județului. Să știți că asta fac. Și nu o să cedez niciodată. Dvs. îmi cereți să las. De la mine, Lokodi Edit, pot să las, dar în calitate de manager al județului trebuie să administrez domeniul public al județului și nu îmi permite legea să stau la compromisuri. Suntem parteneri cu toate administrațiile publice locale, la toate proiectele pe care ni le prezintă fiecare administrație, suntem  alături de toate administrațiile locale pentru a ajuta prin suportarea cofinanțărilor. Suntem și nu ne intersectăm. Suntem parteneri la cele trei mari proiecte: la proiectul privind managementul deșeurilor, la proiectul privind alimentarea cu apă și canalizarea, la proiectul privind Spitalul Regional. Suntem parteneri și am dori să fim parteneri și la alte proiecte, cum este Aeroportul Tîrgu Mureș, unde sperăm că și acolo, într-un dialog, vom reuși să avansăm pentru că de 4 ani nu reușim să avansăm, însă, eu rog pe fiecare actor în administrația publică județeană sau locală sau reprezentantul Guvernului în teritoriu să ne păstrăm competențele și limitele de atribuții. Consiliul Județean are o competență, administrațiile publice locale au altă competență și Instituția Prefectului de asemenea.

Eu v-aș ruga frumos să nu începem să ne amestecăm în probleme de gestiune pentru că acesta este imixtiune în treburile unei instituții. Dvs. sunteți persoane alese, aveți drept de vot și aveți și o răspundere. De fiecare dată v-am chemat alături de executivul Consiliului Județean să vă implicați mai adânc în proiecte. Noi nu suntem persoane care ascundem informații. Totdeauna am ieșit și am spus, am repetat care sunt pașii în anumite proiecte. Așteptăm să veniți lângă noi și împreună cu noi să luați deciziile. Ieri când am convocat la discuții reprezentanții fracțiunilor politice din Consiliul Județean nu ați venit. Îmi pare foarte rău. La comisii ați participat doar la două. La restul comisiilor nu s-a participat. Îmi pare de asemenea foarte rău. Deci, proiectele noastre de hotărâre sunt pregătire cu foarte mare seriozitate. În urma unor  discuții în prealabil, vom continua acest stil de muncă.

Dați-mi voie acum să fac prezentarea acestui proiect atât de controversat și atât de discutat și să vadă și cetățenii din acest județ unde s-a ajuns cu acest proiect. Dau cuvântul d-nei Csortan.

Dna Arhitect-șef Csortan Ilona:  În primul rând, dați-mi voie să spun la toată lumea Buna ziua! Scopul acestei prezentări este trecerea în revistă a acțiunilor care s-au întâmplat pe marginea acestui proiect Spitalul Universitar de Urgență județul Mureș. Cum se poate vedea pe ecranul dvs. încercam să vă informăm cum a demarat lucrarea  prin apariția Legii nr.95 privind reforma în sănătate. În anul 2006 s-a identificat necesitarea realizării unor spitale regionale. Împreună cu Consiliul Județean s-a ajuns la identificarea acestui amplasament pe teritoriul municipiului Tîrgu Mureș , un teren care în vremea respectivă și acum este în proprietatea Consiliului Județean. Amplasamentul pe care vi-l arătăm de pe o aerofotogrammetrie este în imediata vecinătate a Spitalului Județean, conturul cu verde deschis. Decizia a fost urmată de eliberarea studiului de prefezabilitate și apoi cel de fezabilitate. Aceste două studii au fost finanțate din fondurile Ministerului Sănătății Publice și a fost urmată de promovarea unui act normativ care a stabilit resursele financiare pentru realizarea edificiului. Totodată, dacă unii dintre consilieri care au fost și în celălalt mandat își pot aduce aminte că a fost o înțelegere între Consiliul Județean și minister pentru a se realiza un PUZ pentru a fi posibilă implementarea acestei construcții pe amplasamentul văzut anterior. Aceasta este situația actuală a amplasamentului, acesta fiind Spitalul Județean actual. Zona SMURD și hangarul lui. Se vede și cimitirul actual municipal. Conform Planului Urbanistic General, această zonă este o zonă dispersată care grupează funcțiuni complexe de importanță supramunicipală și municipală. Vă spun acest lucru pentru că, așa cum foarte bine cunoașteți, Spitalul Județean atrage foarte multă populație spre tratament și consultare la Spitalul Județean Mureș. Propunerea PUZ pentru care a fost încheiat un contract anul trecut și care deja acum este recepționat de Consiliul Județean încearcă să soluționeze implementarea unei unități de primire - urgență a Spitalului Regional de Urgență și 2 blocuri de locuințe pentru medicii rezidenți și un hangar pentru elicoptere pentru SMURD și 2 helioporturi pentru a putea deservi o zonă mai întinsă din Transilvania, și parcarea obligatorie. 

Spitalul Regional este un proiect tip care va rămâne la alegerea Ministerului Sănătății Publice. Înălțimea construcțiile pe diferite funcțiuni este între subsol și 4 nivele. Avem stabilit procentul de ocupare de 21% iar până la 30% maxim posibil. Sunt specificate de necesarul de locuri de parcare pe fiecare funcțiune în parte. Pentru Spitalul Regional de Urgență avem alocate subteran 326 locuri de parcare și pentru vizitatori 67 de locuri. Pentru clădirile de locuit avem 16 parcări propuse, deci s-a încercat să se asigure necesarul care este în zona posibilă de a fi solicitată. S-a analizat în documentația predată și modul de alimentare cu apă, problemele de canalizare, energie electrică, alimentare cu gaze naturale, protecția mediului. La circulația terenurilor nu se prevede modificare de circulare a formelor actuale, deci proiectul menține, pentru aceste funcțiuni specificate anterior, zona ca și propunere. Este specificată și o descriere a conflictelor privind circulația în momentul actual, față de care în documentație se prevede o posibilitate pentru serviciul de urgență pentru aprovizionare. Totodată se prevede și un flux foarte mare, fiind spital regional și pentru acesta s-au propus două posibilități. Una dinspre Sighișoara iar celălalt fiind relația care merge pe lângă cimitir și ne duce înspre Reghin. Pe planșă se vede și drumul de ocolire, sud – est al Tîrgu-Mureș-ului, dinspre Corunca spre Ernei. Aici avem niște indicatori care sunt prevăzuți în proiect: clădiri propuse 21% din total teren, drumuri propuse necesare  13%, deci este un teren destul de mare care se va asigura pentru circulația care este generată de funcțiunile amintite anterior, platformele și trotuare care iarăși sunt necesare și avem aici un procent de 24,86%, iar spațiile verzi ar rămâne în proporție de 40.92% din total terenului. Aici vă pot arăta planurile care urmează a fi realizate în momentul în care programul va continua. Este vorba despre clădirea Spitalului Regional care are 2 nivele la subsol și 1 parter și 4 etaje. Aria construită desfășurată, locurile de parcare, etajul și o schiță de volumetrie care a fost în studiul de fezabilitate înaintat și Consiliului Județean.

În paralel cu acest proiect, Consiliul Județean are în reactualizare Planul de amenajare a teritoriului județului Mureș și cu ocazia acestei lucrări s-a făcut o anchetă în rândul populației. Avem în acest moment 682 de chestionare centralizate care sunt făcute pe un eșantion luând în considerare sexul, vârsta, educația s-a constatat  că printre serviciile cu cele mai slabe scoruri se află și serviciile acestea de asistență medicală, iar în aprecierea calității serviciului, 42% din cei intervievați consideră asistența medicală foarte proastă.

În această viziune, inițiativa și dorința Consiliului Județean cât și dorința populației, putem să spunem că decizia luată pentru realizarea acestei investiții a fost bine venită și ea, în fond, asigură o perfecționare și o continuare a îmbunătățire a activității atât pe plan județean cât și regional. Ceea ce aș mai dori să vă spun este că prevederile Legii nr.350 spun că: „ Consiliul județean stabilește orientările generale privind amenajarea teritoriului și organizarea și dezvoltarea urbanistică a localității…” Deci, acest lucru vă spun pentru că avem o responsabilitate foarte mare pentru această zonă care în momentul actual este o rezervă verde în zona Spitalului Județean și este foarte potrivită din punct de vedere urbanistic să fie utilizată pentru extinderea acestui serviciu și să fie utilizat ca atare. Vă mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc și eu. Încă o precizare, la nivel național, pentru anul acesta era prevăzută să se construiască, să se înceapă execuția la 4 spitale. Datorită crizei economice, se pare că nu pot fi începute decât 2 spitale regionale, dar județul Mureș este printre cele 4 investiții, deci, chiar dacă anul acesta nu ne vom putea bucura de finanțare, asta nu înseamnă că anul viitor nu vom fi cei care, în urma extinderii acestor proiecte naționale, nu vom putea să intrăm la finanțare. Eu cred că acest proiect este nu necesar, ci este vital pentru județul Mureș, pentru dezvoltarea județului. Dacă în urmă cu 2 ani, în această sală, în prezența unor personalități europene, se căuta brand-ul județului și ziariștii probabil că își aduc aminte că acest județ prin ce să se remarce în Regiunea 7 Centru și la nivel național și una dintre ținte era tocmai sănătatea care, pe parcursul a peste 50 de ani și poate și mai mult, a fost partea forte a acestui județ și este și în prezent. Degeaba se spune că alte județe o iau înaintea Tîrgu Mureș-ului pentru că medicii, ce au reușit să construiască la nivel național, încrederea în medicii noștri, numărul oamenilor  care vin aici să se trateze în loc să scadă crește și sunt convinsă că nu o să ia din Regiunea 7 Centru alt județ înaintea noastră numai dacă noi nu vom ști să ne păstrăm acele valori existente, prin neînțelegeri, prin ne-ajutor se poate ajunge acolo ca alții, prin înțelegere și dialog, să ne-o ia înainte, de aceea noi declarăm în numele Consiliului Județean și cred că și al dvs. că noi sprijinim toate proiectele tuturor administrațiilor locale, fie în calitate pe care o avem în cadrul consiliului de conducere de la Agenția 7 Centru, fie în calitate de reprezentant din partea Regiunii 7 Centru la CMPOR, la nivel național în Consiliul de monitorizare a Programului Operațional Regional sau la Ministerul Transporturilor în calitate pe care o avem tot la CMPOS, deci Consiliul de monitorizare a programului sectorial și cred că la fel, și dvs., veți face ca proiectele noastre să se realizeze în număr cât mai mare, fie ele de rang municipal, de rang orășenesc sau de rang comunal.

D-l consilier Boloș: Mulțumesc. D-na președinte răspund invitației dvs. de a respecta un punct de vedere principial din partea grupurilor politice și în acest sens am pregătit o scurtă declarație pentru că este prea important un asemenea subiect  pentru ca să improvizez.

Doamnă președinte, domnule prefect, domnilor vicepreședinți, doamnelor și domnilor consilieri. Ca reprezentant al grupului de consilieri ai PSD, doresc să subliniez, fără echivoc, că suntem interesați în mod deosebit de îmbunătățirea de către stat a condițiilor de asistență medicală pentru populația municipiului Tîrgu Mureș și a județului Mureș. Din acest considerent am sprijinit în mandatul anterior precum și în mandatul de față toate demersurile făcute pentru realizarea proiectului intitulat „ Spitalul Universitar de Urgență Mureș”, proiect aflat în portofoliul de investiții al Ministerului Sănătății și Familiei. Realizarea unui proiect de asemenea amploare presupune o acțiune convergentă a tuturor factorilor interesați în acest sens, și am în vedere: Consiliul Județean Mureș, Consiliul Local Tîrgu Mureș, Universitatea de Medicină și Farmacie și bineînțeles toate formațiunile politice responsabile. Apreciem că orice demers care atrage după sine periclitarea sau întârzierea derulării unui asemenea proiect nu este binevenit și nu va avea suportul nostru. Facem apel la mobilizarea tuturor energiilor de voință a factorilor politici implicați pentru a putea duce la bun sfârșit acest proiect de care să beneficiem cu toții și mai ales generațiile care urmează. Vă mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc frumos. În numele grupului UDMR de asemenea declar că susținem acest proiect și dorim să facem tot posibilul ca în următoarea etapă să intre printre primele  investiții și această investiție și eu îl invit pe dl prefect pentru ca împreună să ne ducem la Ministerul Sănătății și să susținem proiectul pentru a fi finanțat. Și o să îl rog pe d-l prefect să spună pentru că și dumnealui, prin d-l consilier Mora Akos, a fost interpelat.

D-l prefect Marius Pașcan: Vă mulțumesc și chiar mă gândeam dacă nu m-ați invitat pe post de mobilier și vă rog, principial, ca atunci când sunt interpelat sau sunt subiecte care privesc acest județ să îmi permiteți să îmi exprim și eu punctul de vedere. Cred că întrebarea este oarecum interesantă și ciudată. Nu știu în ultimii 8 ani, ca atunci când a început să se pună problema acestui proiect care era un proiect mai vechi, dar care în ultimii doi ani a prins contur dar se vorbește de el de mai mult de 8 ani, nu știu ca cineva să fi spus, măcar, într-o ocazie sau într-un cerc al administrației publice și nu în afara acestui cerc, că nu dorește sau nu susține realizarea proiectului Spitalului Regional de Urgență, ba, din contră a existat întotdeauna o înțelegere atât din partea Consiliului Local Tîrgu Mureș implicat în proiect, cât și din partea Consiliului Județean, din partea dvs., nu am auzit nici la nivel politic să se pună problema negativist, ba din contră, și cred că este o oportunitate nu doar din punct de vedere medical, așa cum s-a subliniat, ci din punct de vedere al creării unor noi locuri de muncă și angajării unor lucrări care se pot face, eventual, cu firme din Tîrgu Mureș. Asta rămâne de stabilit la timpul potrivit, dar trebuie să fim și realiști. Am început în ultima vreme să fim foarte retorici declarativ și să susținem anumite lucruri pur și simplu din punct de vedere ideal. Noi trebuie să privim lucrurile așa cum sunt ele, în cruda lor realitate pentru că suntem într-o perioadă de criză. I-am spus și ieri doamnei președinte, pentru că am discutat subiectul preț de o oră la dânsa în cabinet, că mi se pare oarecum megalomanic acest proiect, dacă l-ați văzut, cu acel desen, este cam de 3 ori cât Spitalul Județean actual și nu cred că va putea fi susținut financiar și realizat într-o perioadă de 2 ani sau de 3 ani pentru a servi efectiv interesele medicale de la Tîrgu Mureș și nu numai. Sigur că în ultimii ani Spitalul Județean a devenit un spital regional, iar Tîrgu Mureș-ul un centru de renume tocmai prin acest dar pe care l-a câștigat, respectiv de a atrage atenția regional și nu doar local. Dar a porni de la un proiect care mie îmi pare că, iertați-mă, vădesc intenția de a ocupa cu orice preț un teren cât mai larg, în situația în care nu ai nici un fel de garanție, sau credibilitate că vei obține fondurile necesare în timp cât mai util, acest lucru mi se pare cel puțin ciudat. Și din acest punct de vedere, d-na președinte, fără îndoială că v-am spus că merg cu dvs. cu mare plăcere la București, ori de câte ori se impune și pentru acest proiect și pentru proiectul drumului de centură, de ocolire, care este momentan blocat într-o anumită fază, deci mergem împreună și le susținem dar mie mi-ar face mare plăcere și aș fi motivat să susțin un proiect absolut normal, modest, firesc și nu unul care nu răspunde necesităților sau actualității României în zilele noastre, pentru că noi nu putem să construim navete spațiale în România zilelor noastre. Și din acest punct de vedere vă mai spun ceva peste care probabil că ați trecut foarte ușor peste aceste planșe, eu, fiindcă le-am avut la îndemână, am avut posibilitatea nu neapărat ca specialist, dar ca un om care se mai știe la astfel de proiecte pentru că am văzut multe în Primăria Tîrgu Mureș, parcarea aceea este supradimensionată. De asemenea, probabil că ar fi trebuit spus mai explicit și nu trecut în fugă peste acest  amănunt, spitalul, în proiectul pe care l-ați văzut, are încă două nivele de parcare la subteran, cel puțin așa mi-a spus d-na Csortan. Și atunci eu vă mulțumesc și vă felicit că nu ați respins acest subiect, era cel mai înțelept gest de a se retrage de pe ordinea de zi pentru că eu cred că, și subscriu la ceea ce și d-l Giurgea spunea că, trebuie să renunțăm la conflictualitate și să construim pe pozitiv, sunt interese încă divergente între Consiliul Județean și Consiliul Local Tg Mureș care se cuvin armonizate, și din acest punct de vedere, discuțiile la nivel de specialist arhitect-secretar trebuie să armonizeze aceste interese pentru că și Consiliul Local, știu foarte bine, are prevăzute sau avea prevăzută construcția unor blocuri de locuințe acolo, implicit pentru medici, și de asemenea avea prevăzută construirea unei parcări sub și supraterane. Ori aceste lucruri se cuvin armonizate cu proiectele acestui spital, cu proiectele Consiliului Județean. De asemenea, țin să vă informez că am vorbit chiar ieri, după ce am văzut acele planșe, cu Dr. Raed Arafat și mi-a spus că nu înțelege de ce, deși eu am explicat, nu se regăsește proiectul care va începe în acest an să fie finanțat și construcția să fie începută. Centrul de Urgență finanțat prin Guvernul Greciei. Acest proiect amplu care se va face pe locul actualei barăci a SMURD-ului va demara, moment în care tot ceea ce înseamnă unitate pentru primiri urgențe se mută la parterul actualului Spital Județean iar această construcție realizată cu sprijinul Guvernului Greciei se cuvine să se găsească în acest proiect și să comunice prin legături implicite, întrucât nu vom mai putea merge la fel și să ieșim cu bolnavul la minus 20 de grade, să îl scoatem pe targă și să îl ducem la spital. Deci, probabil că proiectul nu este complet din acest punct de vedere și paciența dvs., înțelegerea și discuțiile care vor urma, vor trebui să armonizeze aceste aspecte pe care vi le-am menționat și totodată să încercăm să corelăm absolut cu înțelegere, bună-credință și bun-simț interesele Consiliului Județean cu cele ale Consiliului Local Tîrgu Mureș și împreună să găsim o formulă pentru a merge înainte. Ceea ce am spus și ieri la întâlnirea cu primarii, eu vă rog și credeți-mă că mâna mea este pur și simplu sincer întinsă către dvs., nu mai putem funcționa ca tabere sau echipe disparate ci la nivelul întregului județ, instituțional cel puțin, să demonstrăm că suntem o echipă care deschide ușile la București pentru că acolo este bătaia și d-na președinte avea dreptate că, cu siguranță, dacă sunt două obiective, spitalele regionale ce vor fi finanțate în acest an, unul dintre ele nu este Tîrgu Mureșul pentru că sunt alții care au lobby și susținere mai puternică, mai importante centre universitare și atunci trebuie să pornim de la ceea ce este real, să ne facem calcule începând cu anul viitor probabil, sau peste doi ani și să pornim de la aceste realități pentru că o retorică ieftină cum că e un centru grozav și ce buni suntem, haideți să mai discutăm. Am început pentru că nu aveam angiograf de pildă, ca pacienții de la Tîrgu Mureș să plece la Brașov. Și nici măcar să ne mai aducă în fața spitalului ci îi ia direct cu elicopterul de la Sibiu sau din altă parte de unde veneau la Tîrgu Mureș și îi duce direct la Brașov. Sunt lucruri concrete care au fost discutate la nivelul întâlnirii cu conducerea Spitalului Județean din zilele trecute. Deci eu pornesc de la fapte și nu de la idealuri și asta vă rog să facem cu toții.  Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Probabil că este doar o scăpare pe această planșă, unde se construiește SMURD-ul este prevăzut. Apare. Deci noi și ieri v-am prezentat acest lucru și v-am spus că se preconizează, numai că nu este acolo pe desen legătura și tocmai de aceea este intercalat între cele două spitale ca să deservească Serviciul Mobil de Urgență, ambele spitale. Încet, încet însă, în calitatea aceasta de prefect va trebui să uitați  să susțineți doar proiectele Primăriei și va trebui să susțineți și proiectele Consiliului Județean pentru că în calitate de reprezentant al Guvernului în teritoriu va trebui să mergem împreună pentru a susține proiectele și eu vă mulțumesc și haideți să arătăm că putem face lobby împreună cu deputații și senatorii noștri, chiar într-un interval de 2 săptămâni să cerem d-lui ministru al sănătății să ne primească în audiență și să mergem împreună pentru ca nu cumva să scăpăm și trenul de la numărul 3 și 4. Poate că și aceste vagoane vor fi cu succes, adică pardon linii. Dacă nu putem să pornim de pe linia 1 sau 2, să pornim barem de pe liniile 3 sau 4. Eu vă mulțumesc frumos. D-le Giurgea doriți să vorbiți, pentru că ați spus că susțineți proiectul de aceea nu v-am dat cuvântul? Mă iertați.

D-l consilier Giurgea:  Nu e nici o problemă că vedeți noi avem îngăduință și sigur când greșim ne putem ierta și dvs. ați spus foarte bine că trebuie să comunicăm, d-l prefect spunea la fel și am înțeles că și d-l primar spune la fel și atunci ce mai așteptăm? Să lăsați fiecare orgoliile la o parte d-na președinte și comunicați pentru că e în interesul cetățeanului.

Partidul Democrat Liberal, să se știe clar și tare și sus, totdeauna va susține asemenea proiecte care vin în interesul cetățeanului. Totdeauna PDL a fost aproape și va fi de cetățean. Nici prin gând să nu vă treacă că  un lucru care se face în interesul cetățeanului, pentru binele și sănătatea lui, PDL se va opune, dar exact cum spunea foarte frumos d-l prefect, sunt niște lucruri, dacă vreți, nefuncționale. Această expansiune a acestui spital regional care, spre surprinderea poate nu numai a mea, azi l-am văzut pentru prima dată cum arată și ocupă, eu poate măsurând cu așa un ochi mai tehnic, mai mult de trei ori poate din suprafața actuală a Spitalului Clinic Județean de Urgență. Parcările, nu cumva credem că s-ar putea face și parcări supraetajate pe o suprafață de 1/3 din suprafața actuală? Pentru că fiecare metru pătrat, vedeți, aici e disputa d-na președinte și stimați colegi, fiecare metru pătrat din urbea aceasta pentru că este pe teritoriul Consiliului Local Ungheni, chiar dacă este în proprietatea Consiliului Județean este o zbatere pentru că e nevoie de teren. Este nevoie de spațiu, este nevoie de proprietate. Mă iertați era vorba de Consiliul local Tîrgu Mureș și nu Ungheni. Am greșit dar și dvs. mai greșiți și vă iertăm de atâtea ori și nu facem caz de chestiunea aceasta, deci, Consiliul Local Tîrgu Mureș. Vedeți dvs., acest proiect pe care noi îl vedem astăzi aici, trebuie să mergem astăzi la Ministerul Sănătății care se numește „X” și noi vorbeam și fac un pic de istorie pentru că e nevoie să știe presa, după aceea am vorbit de încă 10 spitale în județul acesta cu un ministru de al nostru, de aici, care se chema Eugen Nicolăescu și nu s-a făcut nimic decât vechi, slab și ieftin populism  și l-am atenționat pe Eugen atunci să nu facă așa ceva.

D-na președinte Lokodi: Aceasta nu este susținere proiectului, este o declarație politică și întotdeauna faceți divagații.

D-l consilier Giurgea: D-na președinte, v-aș ruga foarte mult …

D-na președinte Lokodi: Vă rog frumos cu declarația politică, uitați, timpul trece …

D-l consilier Giurgea: Mai am un minut dacă bine țin minte din regulament și mă încadrez exact. Deci, haideți să revizuim acest proiect și eu cred că propunerea sau, dacă vreți, vorbele d-lui prefect sunt corecte, haideți să le analizăm și eu cred că nu vom fi în prima prioritate în cele două spitale regionale de urgență, să dea Dumnezeu să fie și dacă nu suntem chiar avem un respiro să facem o analiză pe proiectul tehnic și aceste mici modificări poate chiar și mai mari se pot face în interesul cetățenilor și circuitele de legătură, de asemenea și atunci sigur că lucrurile vor merge în sensul dorit.

D-na președinte Lokodi:  Susțineți proiectul ?

D-l consilier Giurgea: Am spus  la început și s-a auzit.

D-na președinte Lokodi: Deci, orice modificare costă bani și nu Consiliul Județean a făcut aceste studii de fezabilitate și aceste proiecte și așa că vă rog frumos faceți o adresă la Ministerul Sănătății, în calitate de consilier județean, dacă credeți că trebuie refăcut proiectul. Vă mulțumesc. Eu vă propun să ne oprim cu această temă aici, sunt convinsă că cel puțin până se va construi această investiție de zeci de ori vom vorbi despre ea, de zeci de ori ne vom formula punctele de vedere.

Propun să trecem la ordinea noastră de zi anunțată.

 

1.    Proiect de hotărâre pentru modificarea Anexei la HCJ nr.42/2001 privind însușirea inventarului domeniului public al județului Mureș, cu modificările și completările ulterioare

 

Acest proiect de hotărâre a fost discutat în comisia  economico-financiară, în comisia juridică, în comisia de servicii publice, în comisia de amenajarea teritoriului și în comisia social-culturală. Toate comisiile au avizat fără obiecțiuni. Proiectul nostru de hotărâre conține 2 articole. Vă întreb dacă dorește cineva să ia cuvântul ? Dacă nu, dați-mi vie să trecem la vot.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre, pe articole:

 

Art.1.  Se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat ( Moldovan Horațiu Remus și Tatár Bela),  3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).

Art.2. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat ( Moldovan Horațiu Remus și Tatár Bela),  3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat ( Moldovan Horațiu Remus și Tatár Bela),  3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).

 

 

2.   Proiect de hotărâre pentru aprobarea cooperării între Consiliul Județean Mureș și Asociația de Go și Shusaku din Tîrgu Mureș în vederea organizării celei de-a doua ediții a concursului internațional de Go – Cupa Shusaku 2009

 

       Acest proiect de hotărâre a fost discutat în comisia  economico-financiară și se propune sprijin cu material promoțional și gratuitate la vizitarea unităților culturale și turnul cu ceas.

Comisia juridică și comisia de servicii publice avizează favorabil. Acest proiect de hotărâre a fost conceput pentru a se sprijini o activitate internațională prin care, până în prezent, vreo 8 țări vor veni la Tîrgu Mureș, iubitori ai acestui sport. Comisia economico-financiară nu propune sprijinirea organizării acestui eveniment și cu fonduri bănești pentru suportarea anumitor cheltuieli, mai ales chiria pentru sală și o parte din cazarea câtorva personalități care vin aici ca și arbitrii internaționali. Dânșii propun doar materiale promoționale și gratuitate la vizitarea unor unități culturale din partea participanților.

În proiectul de hotărâre, nu s-a prevăzut doar această propunere din partea Comisiei de buget.

D-l secretar Paul Cosma: Proiectul de hotărâre este redactat în forma propusă de executiv. Orice amendamente trebuiesc supuse votului în plenul consiliului.

D-na președinte Lokodi: Deci prima dată supun la vot amendamentul Comisiei economice. Deci, supun la vot propunerea Comisiei de buget în sensul ca să nu se aprobe sprijin financiar, doar sprijin material cu materiale promoționale și gratuitate la vizitare.

D-l consilier Mora Akos:  Vreau să fac o precizare pentru că totuși este un amendament care s-a făcut la nivelul Comisiei de buget-finanțe și în nici un caz nu se referă la sprijin efectiv pentru această cupă internațională, ci, pentru faptul că noi avem o regulă în Consiliul Județean de câțiva ani, și anume: avem cele patru comisii de specialitate care alocă, sau noi, Consiliul Județean alocăm anual niște fonduri pe fiecare comisie în parte: social, cultural, sport și culte, iar în cazul în care începem să alocăm prin hotărâre de Consiliu Județean  bani efectivi, surse financiare diferitelor asociații sau evenimente sportive, automat, discreditezi și nu creezi un echilibru față de alți participanți și alte asociații sportive care, în paralel, au diferite acțiuni sportive. Cu alte cuvinte, dând astăzi la cineva o asemenea sponsorizare sau un asemenea sprijin financiar, oarecum ai fi obligat să dai și la alții, pe de o parte, iar pe de altă parte, sprijinul sau nevoia de sprijin este mult mai mare față de capacitatea noastră pe care o avem vis-a-vis de a participa la asemenea evenimente și de aceea am propus participare cu materiale promoționale pe care le avem deja și nu trebuie să cheltuim bani, cu acces liber la toate instituțiile culturale ale Consiliului Județean, iar în perioada imediat următoare, când apare bugetul, pe care-l așteptăm cu mare nerăbdare, să alocăm banii necesari pe fiecare comisie în parte sau tip de activitate în parte și să pornim licitația de proiecte cât mai urgent. Ar fi incorect față de alte asociații să nu sprijinim decât unele și pe altele nu.

D-na președinte Lokodi: Tot ce susțineți este adevărat, dar trebuie să vedem și pe viitor o reglementare ce se va întâmpla în acele cazuri când, în perioada ianuarie-martie sunt organizate diferite evenimente și nici nu au șanse aceste asociații să vină și să participe la concursul de proiecte. Totdeauna aceste evenimente sunt lăsate în afara sprijinului nostru. Deci, doar de aceea am venit executivul, cu această propunere pentru că oricum este un eveniment internațional și cred că Consiliului Județean îi revine undeva o sarcină de a sprijini asemenea evenimente internaționale, mai ales că vor veni în județ aproape 800 de oameni și asta este și într-un fel vorba și de 800 de turiști care vin să vadă județul Mureș. Deci noi doar de aceea v-am făcut această propunere și acum haideți să analizăm ce s-a cerut de la noi. S-a cerut în jur de 40 de milioane lei pentru cheltuieli chirie sală și s-a cerut și cazare, deci 53 de mii de lei s-a cerut de la noi adică, 530, dar eu zic ca măcar să fim de acord cu  ….. D-l Bartha îmi face semn, deci asta este de fapt cheltuiala lor: 53 de milioane de lei vechi. Deci înseamnă că ei vor avea 530 de milioane de lei cheltuieli, din care solicită din partea Consiliului Județean 67 de milioane lei vechi, deci 6700 lei noi.

Dacă cineva mai dorește să ia cuvântul, dacă nu supun la vot prima dată amendamentul Comisiei de buget-finanțe. Dacă nu sunteți de acord cu amendamentul comisiei, după aceea trecem la votul proiectului de hotărâre.

Cine este pentru amendamentul Comisiei de buget?

 

Propunerea se respinge cu 14 voturi „pentru” (Boloș Vasile, Borșan Doru, Chirteș Ioan, Ciotlăuș Ionela, Ferenț Tiberiu, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Moldovan Horațiu, Mora Akos, Pokorny Vasile, Pop Ioan, Schwartz Ladislau, Seracu Ieronim), 12 voturi „împotriv㔠(Achim Marcela, Balogh Iosif, Bán Moise, Bândea Eugen, Csep Eva, Erös Csaba, Havrileț Nicolae, Kakasi Alexandru, Lokodi Edita, Magzarosi Erzsebet, Popa Marius, Szábo Arpad), 3 abțineri (Gombos Geza, Ilyes Toth Alexandru, Moldovan Teofil), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai ) 1 nu a votat (Tatár Bela).

 

D-l secretar Paul Cosma: Este vorba de majoritatea consilierilor în funcție, raportat la numărul de 33 de consilieri, majoritate înseamnă 17.

D-na președinte Lokodi: Atunci trecem la votul proiectului de hotărâre așa cum a fost propus  de executivul Consiliului Județean.

 

 

Art.1.  Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  1 vot „împotriv㔠( Pokorny Vasile), 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

Art.2. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  1  vot „împotriv㔠( Pokorny Vasile), 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

Art.3. Se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  1  vot „împotriv㔠( Pokorny Vasile), 2 nu au votat ( Pop Ioan și Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai)  

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  1  vot „împotriv㔠(Pokorny Vasile), 1 abținere ( Boloș Vasile), 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail ).  

 

 

 

3.   Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Serviciului Public Județean SALVAMONT și schimbarea denumirii serviciului

 

D-na președinte Lokodi: La nivel național județul Mureș este în categoria acelor județe care pot asigura și salvări de vieți omenești subacvatice. Chiar suntem cotați printre acele servicii care au dotări și posibilitatea de a face asemenea activități. Proiectul nostru de hotărâre vizează și această activitate pentru viitor. Comisia economico-financiară a avizat fără obiecțiuni, la fel comisia juridică, comisia de servicii publice a avizat și ea favorabil.

 

 

Art.1.  Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat ( Tatár Bela și Borșan Doru), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

Art.2. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat ( Tatár Bela și Pop Ioan), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

Art.3. Se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

Art.4. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat (Tatár Bela și Boloș Vasile), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

 

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail ).  

 

 

 

          

4.   Proiect de hotărâre privind aprobarea programului de ocupare temporară a forței de muncă din rândul șomerilor pentru anul 2009

 

D-na președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre a fost discutat în cadrul Comisiei economico-financiare și a celei juridice, ambele comisii avizând favorabil.

Supun aprobării pe articole. 

 

Art.1.  Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat ( Tatár Bela și Kakasi Alexandru), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)  

Art.2. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat ( Tatár Bela și Borșan Doru), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)  

Art.3. Se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)  

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)

 

 

5.   Proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru investiția „Extindere amenajare sală de repetiție, studio, magazie,  str. Revoluției nr.45”

                                                                           

D-na președinte Lokodi: Comisia juridică, comisia de amenajarea teritoriului, comisia servicii publice și comisia economico-financiară au avizat acest proiect în mod favorabil.

D-l consilier Mora: Am avizat favorabil acest proiect de hotărâre, în schimb am cerut două lucruri clare din punctul nostru de vedere și anume: fiind o investiție mare și fiind o investiție care clar este necesară și nu discutăm de necesitatea ei și de faptul că nu corespunde cu nevoile actuale și discutăm de ceea ce înseamnă sursă de finanțare. Am cerut, în primul rând, ca acest proiect  să pornească ca și primi pași în identificarea sursei de finanțare. Există fonduri europene pentru asemenea investiții, fonduri guvernamentale și după aceea fonduri locale. Deci aceasta este rugămintea comisiei de buget-finanțe mai ales că la această oră nu avem încă un buget și atunci nu aș vrea să ne repezim dintr-o dată la bugetul Consiliului Județean ca să facem investiția din această zonă ci să căutăm în primul rând, în această ordine, bani europeni, fonduri guvernamentale și fundurile Consiliului Județean, pe de o parte. Pe de altă parte, al doilea lucru pe care l-am cerut și cred că și d-l Boantă, nu știu dacă este aici,  având în vedere că și anul trecut am mai făcut o investiție importantă în cădirea fostului cinematograf Unirea și având în vedere că activitatea Ansamblului Mureșul este o activitate în dezvoltare, am cerut ca de la an la an gradul de autofinanțare al acestei instituții să crească. Nu cerem lucruri ireale, nu cerem lucruri foarte mari, dar cu un procent, cu  două procente pe an poate să crească pentru că datorită acestor investiții, datorită dotărilor pe care le au, au creat o competitivitate locală la nivel de ansamblu și au venituri mai bune. În acest moment, într-adevăr, au făcut un grad de autofinanțare de aproape 11% ceea ce e foarte bine pentru că acum 2 ani aveau 9 % și ne-au promis că în următorii 2 ani câte două procente vor crește. În acest sens am spus, OK, suntem de acord cu această investiție dar și ei să contribuie prin managementul acestui ansamblu  să-și crească gradul de autofinanțare. Pe de altă parte și cu asta închei, s-a propus de către executiv construcția în mai multe etape. Am spus foarte clar, personal consider că investiția începută trebuie finalizată cât mai urgent. Orice investiție care nu este funcțională rapid, nici nu produce resurse, sau știu eu, scopul pentru care am ridicat-o. Cu alte cuvinte, în momentul în care vom avea resurse financiare, sunt pentru a face investiția rapid și de-a-ntregul și nu fracționată pe mai multe bucăți. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Nu știu dacă la discuții a participat și d-l Bățagă. Primul lucru pe care îl vom vedea este dacă putem să punem lucrarea în cadrul programului Operațional Regional Axa 3.2, mai mult pentru că este un proiect finalizat. O să discut eu mâine, poimâine cu d-l Bățagă pentru a vedea unde vom putea depune acest proiect. În orice caz, acum aprobăm doar indicatorii tehnico-economici iar pasul următor va fi să găsim resursa de finanțare.

Dacă nu  mai dorește nimeni să ia cuvântul, atunci supun la vot pe articole.

 

Art.1.  Se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

Art.2. Se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )  

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail ).  

 

 

6.   Proiect de hotărâre privind aprobarea avizelor date de Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă Consiliul Județean Mureș

 

D-l consilier Pokorny: Vă mulțumesc. Stimate d-nă președinte, stimate d-le prefect, onorat consiliu. Aș dori să pun o întrebare înainte să votez, referitor la punctul cu numărul 9, la d-l Pop, dacă poate să ne informeze despre ce carieră de piatră este vorba.

D-na președinte Lokodi: Aceasta este zonă de agrement și sport.

D-l consilier Pokorny: Nu, mă scuzați. La punctul 5 unde este o stație de concasare de piatră Stînceni.

D-na președinte Lokodi: Nu este din fluviu, este din munte, dincolo de fluvii unde este chiar o carieră de piatră.

D-l consilier Pokorny: Cunoaștem, dar totuși aș dori dacă se poate lămuriri.

     D-na președinte Lokodi: V-am spus. Ce doriți încă în plus?

D-l consilier Pokorny: Despre ce extindere e vorba sau deschiderea unei stații noi, de dărâmare a muntelui.

         D-na președinte Lokodi: Nu este vorba de dărâmarea muntelui ci este carieră de piatră. D-na Csortan ?

         D-na Arhitect șef Csortan: Este vorba despre o redeschidere a unei cariere vechi. Deci nu este nici extindere ci doar redeschidere. Doar atât și de aceea am și propus pentru aprobare.

         D-l consilier Pokorny: Vă mulțumesc.

         D-na președinte Lokodi: Salvăm cu asta râurile.

         Supun la vot proiectul nostru de hotărâre care a fost avizat de către Comisia juridică și de comisia de amenajarea teritoriului.

 

Art.1.  Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat (Tatár Bela și Ciotlăuș Ionela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)  

Art.2. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat (Tatár Bela și Ciotlăuș Ionela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)  

Art.3. Se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu au votat (Tatár Bela și Ciotlăuș Ionela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)  

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”,  2 nu a votat ( Tatár Bela și Mora Akos), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail ).  

 

         Domnilor consilieri eu vă mulțumesc frumos pentru munca de azi și să întreb la diverse dacă cineva dorește să ia cuvântul.

D-l consilier Giurgea: Mulțumesc. Unul dintre obiectivele pe care-l considerăm noi foarte important al județului Mureș, și de ce nu, al regiunii Mureș – Harghita - Covasna și nu știu dacă intre și județul Brașov, este Aeroportul Tîrgu Mureș, după cum probabil toți bine știm – Transilvania Tîrgu Mureș. D-na președinte, stimați colegi, acolo a pornit o investiție care avea un termen scadent de punere în funcțiune. Știm că această investiție a ieșit din termen și nu s-a respectat dar, mai mult decât atât, avem achiziționate aparaturi electronice de dirijare a traficului și multe altele care au, pe lângă faptul că au un termen de garanție de la data achiziției lor, mai au, dacă vreți, cipurile din acestea și mă rog, calculatoarele care probabil că după o anumită scadență de timp trebuie reactivate. Nu cunosc bine termenii și vorbesc în termeni pe care îi cunosc. Cred că ar fi necesar, și eu am ridicat problema și în cadrul comisie, ca în termen imediat împreună cu Consiliul de administrație, așa cum vă amintiți că am făcut și în anii trecuți, să avem o discuție parte de la Consiliu Județean, comisiile de buget, juridică, cum credeți dvs. ca executiv că e bine venit să participe la această întâlnire cu conducerea Aeroportului și conducerea administrației pe de altă parte, să vedem ce se întâmplă acolo pentru că sunt niște bani. E vorba de milioane de euro în aparatură, milioane de euro în investiție, iar termenii de execuție probabil că au fost puși prea strânși și este și o cauză că nu s-a terminat, poate sunt și altele, că unitatea prestatoare, respectiv executantul a avut și alte lucrări, nu știu, dar trebuie să facem o analiză pentru că banii sunt ai noștri, ai Consiliului Județean, sunt bani publici și responsabilitatea noastră, în urma unor posibile organe de control, este primară și imediată vis-a-vis poate de proasta gestionare a acestor bani și poate nu noi, Consiliul Județean în plen, suntem cei mai vinovați, ci poate alți factori subalterni nouă sau poate în subordinea noastră.

Deci vă rog să dispuneți ca cât mai repede să ne deplasăm acolo, poate chiar în cursul săptămânii viitoare, să vedem ce să facem. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: D-le Bartha, cumva marți vom avea ședință de Consiliu de Administrație la Aeroport? Deci, d-lor consilieri, eu v-aș ruga ca fiecare grup, dintre consilieri să numiți o persoană care dorește să se ocupe cu problema Aeroportului, mai mult, cu privire la Aeroport, dacă vom fi destul de rapizi și vom putea să finalizăm câteva proiecte care au fost pe parcursul anilor trecuți reanalizate, refăcute și reactualizate am putea să depunem în cadrul Programului Operațional Sectorial la nivel național, la Ministerul Transporturilor și v-aș ruga frumos fiecare grup să desemnați o persoană și marți, înainte de masă, și eu doresc să mă deplasez la Aeroport să văd, mai ales că există aparatură pentru diferite instituții care mai lucrează acolo la Aeroport și unde, într-adevăr, de la data achiziției și până la funcționarea acestor aparate termenul este…. A! este aici d-l Runcan. Haideți d-l Runcan. Exact cu dvs. vrem să discutăm. Haideți jos. Ați venit la timp. Deci întrebarea era și vă rog să veniți în față pentru a explica consilierilor de ce se întârzie cu investiția și dacă putem să urgentăm lucrările în așa fel ca aparatura care este pentru antitero să poate să fie montată pentru că termenul de garanție pentru acest aparat urmează să se finalizeze și încă aparatură nu funcționează.

D-l director Runcan: Mulțumesc. În primul rând aș vrea să mulțumesc Consiliului Județean pentru fondurile alocate în cursul anului 2008, atât pentru aparatura achiziționată, mai exact 12 echipamente de securitate aeroportuară, pe diferite categorii, mă refer la aparatură pentru detectarea explozibililor în bagaje și detectarea diferitelor corpurilor metalice aflate asupra persoanelor care călătoresc. Această aparatură a fost achiziționată la finele anului 2008 și ea este în garanție încă un an de zile și urmează să fie practic montată în momentul în care extinderea aerogării se va definitiva. Este vorba despre o lucrare a Aeroportului inițiată în anul 2008, extinderea aerogării cu fluxuri reamenajate pentru a permite activitățile la nivelul traficului crescut și prin aceste activități în cursul primului trimestru sperăm să le putem definitiva. Dvs. ați aprobat în ședința trecută fonduri pentru aceste lucrări pentru care mulțumesc și credem că este o conlucrare bună și din ceea ce înseamnă graficele de lucrări, la data de aniversare a aeroportului, în 20 mai când dorim să  și facem o sindrofie, lucrările vor fi de mult recepționate.

D-na președinte Lokodi: Întrebarea mea este dacă s-a găsit soluția sau s-a dat soluția de către proiectant pentru acele deficiențe de proiectare?

D-l director Runcan: Da, în mare parte ele s-au dat, între timp au apărut altele și ele sunt în curs de rezolvare. Situația este că, repet, la finele lunii aprilie lucrarea va fi recepționată.

D-na președinte Lokodi: Din păcate au fost nevoie de unele schimbări de soluții tehnice pentru că a trebuit să fie mutat un canal principal dincolo de spațiul unde se extinde aerogara. Canalizarea acolo era veche și impieta construcția care se execută în momentul de față și au fost și alte deficiențe cu privire la cantitatea de lucrări, la valori pentru care proiectantul trebuia să dea soluții. Deci, ziceți că aveți garanția ca până în luna aprilie se va finaliza lucrarea?

D-l director Runcan: Da, deci partea constructorului așa s-a angajat și la fel de bine și proiectantul a consimțit să-și dea silința să fie mai prezent la activitatea și la apelurile noastre și, zic eu, prin conlucrarea asta toate activitățile pot să fie finalizate. La fel de bine îmi permit să vă informez că în cursul săptămânii trecute, la Aeroport a fost o comisie de la Ministerul Administrației și Internelor, Poliția de Frontieră Aeroportuară, în ideea în care dânșii doresc ca lucrările de fluxuri pentru 2011 cu spațiul Schengen să fie încă de acum luate în calcul de către proprietari și de către cei care le exploatează. Din dialogul pe care l-am avut, prin lucrările pe care le facem noi în momentul de față,  acoperim aproape 90% din cerințele dânșilor, deci, până în 2011 mai este timp pentru a se face alte modificări minore, zic eu.

D-na președinte Lokodi: Mai am 2 întrebări. Una referitoare la aparatul nou achiziționat cu degivror, s-a reparat deficiența?

D-l director Runcan: Aparatul de degivrare  aeronave, în momentul de față sunt specialiștii americani care încearcă să găsească o altă soluționare, noi nu am mai așteptat practic finalizarea acestor activități și am demarat o procedură în instanță care se va depune în perioada imediat următoare. Dânșii consideră că vor găsi niște formulări hibride ceea ce nu ne convine nouă. Adică să facă niște experimente pe echipamentul pe care ni l-a livrat nouă și care nu funcționează conform cerințelor pe care le-am impus noi.

D-na președinte Lokodi: Eu v-aș ruga atunci că cereți anularea contractului sau să fie schimbat imediat acest autovehicul.

Mai am o întrebare cu privire la depunerea sau posibilitatea depunerii proiectului în cadrul POS Transport pe fondurile europene care sunt pe aeroporturi regionale. Dacă aveți proiectele așa cum se cer, conform criteriilor, pentru a fi aprobate din fonduri europene, și dacă nu, de ce sumă aveți nevoie pentru a fi revăzute și dacă ați făcut vreun proiect ca să îl depuneți la Ministerul Transporturilor.

D-l director Runcan:  În momentul de față pot să vă spun că există depusă la Ministerul Transporturilor o singură cerere de finanțare pe POST și asta este din partea Aeroportului Transilvania Tîrgu Mureș prin intermediul Consiliului Județean Mureș. Deci noi am depus o cerere așa cum se cere, în prealabil, după care, împreună cu specialiștii de la Consiliul Județean am trecut la verificarea tuturor documentelor necesare pentru acest proiect de finanțare pe care noi l-am finalizat. Lipsește de la acest dosar doar terenul, dovada că există terenul disponibil pentru că aceste lucrări să fie realizate.

D-na președinte Lokodi: Cu privire la teren, vreau să vă informez că am finalizat identificarea parcelelor. Mai avem câteva date de clarificat pe care d-l Paul Cosma ni le poate spune și urmează să intrăm în procedura de expropriere pe cale judiciară.

D-l secretar Paul Cosma: Parcelele care urmează să fie supuse exproprierii au fost identificate prin măsurători de precizie, planurile respective au fost recepționate  în cursul săptămânii trecute și vor fi depuse la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru avizare, iar după avizare, în măsura în care datele cunoscute de noi inițial, în urmă cu un an s-au schimbat, pentru acele cazuri particulare urmează să reluăm procedura notificărilor pe cale administrativă. Sunt iarăși proceduri de contestare, cu întâmpinări de formulat cu cei nemulțumiți și așa mai departe și apoi să ne adresăm instanței pentru a pronunța hotărârea de expropriere. E greu de spus. Nu pot să fac aprecieri, aș fi inexact și mai bine nu le fac.

D-na președinte Lokodi: Când putem să le depunem la Oficiul de Cadastru spre avizare?

D-l secretar Paul Cosma. Eu cred că parte din ele sunt depuse și îmi pare rău că nu este d-na Csortan, nu știu, dar cred că sunt depuse.

D-na Silvia Moldovan: ... o parte din ele cei de la Cad Master le-a și remediat pentru că erau greșeli ale dânșilor, pe urmă, urma ca să depună și deja cred că au fost depuse la Oficiul de Cadastru și avem aproximativ 11 parcele care trebuie clarificate. Nu erau date încă titlurile de proprietate, iar la 2 parcele erau date titlurile pe alte persoane decât erau titularii de drept.

D-na președinte Lokodi: Dar d-na Moldovan și acum o lună tot asta era situația.

D-na Silvia Moldovan: Nu, deci sunt depuse absolut toate dosarele individuale. Sunt făcute pentru fiecare exact cu delimitarea la fiecare parcelă, cât se cumpără din parcela respectivă. Sunt depuse la Oficiul de Cadastru, iar dacă ele vor fi avizate urmează să notificăm pe fiecare particular în parte cât anume din parcela lui se cumpără.

D-na președinte Lokodi: Asta știu. Dar cu acele parcele care nu sunt în clar.

D-na Silvia Moldovan: Acelea depind de primărie.

D-na președinte Lokodi: Și atunci de ce nu l-am chemat pe dl primar de la Sînpaul să vedem cum putem să clarificăm problemele ?

D-na Silvia Moldovan: Urmează să primim în cursul zilei de astăzi, sau cel târziu mâine dimineață, dosarele respective pentru a-l putea chema pe d-l primar ca să vedem cât de repede putem avansa cu ele. Urma să mai clarifice ceva la Oficiul de Cadastru cei de la firma Cad Master pentru că am observat acolo niște dezmembrări și nu eram siguri dacă au fost operate dezmembrările respective sau nu.

D-na președinte Lokodi: Bine. Până marți vă rog frumos să îmi faceți un referat.

D-l consilier Pokorny: Aș dori să vă informez că în perioada 19-21 februarie am avut onoarea de a reprezenta Consiliul Județean la Seminarul „ Europa egală pentru persoane cu dezabilități „ organizat la Istanbul sub egida ARE, unde am avut ocazia să prezint pe scurt sistemul de asistență socială din județul nostru. Aș putea să vă spun că a creat o impresie deosebită și într-atât încât nu numai instituția pe care o conduc și în care lucrez am putut s-o prezint în PowerPoint, ci și date privind finanțarea acestui sistem de către Consiliul Județean. Părerea unanimă a fost și în special a fost accentuată de d-l Klaus Klipp, care este secretarul general al ARE, ca să publicăm la nivel internațional aceste performanțe deosebite ale sistemului. Faptul că avem peste 50 de instituții, de toate felurile, pentru îngrijirea copiilor, faptul că instituțiile de asistență socială pentru adulți, una dintre ele este prima sub aspect profesional în țară și nu spun numele acestei instituții, iar faptul că din reprezentația d-nei Csortan reiese că sistemul medical este apreciat într-un fel de scorul acela, eu pun la îndoială, dați-mi voie d-na președinte că sistemul medical este ceva „fanion” la ora actuală pentru  județul Mureș, eu cred că este mai degrabă spre  mediocru, chiar și la nivelul țării, mai degrabă spun că sistemul de asistență socială are renume internațional și eu propun și am spus și ieri, ca să promovați aceste rezultate și este rezultatul muncii noastre comune și interesului pe care îl manifestăm față de acești oameni și sistemul medical, eu nu mai comentez  pentru că cei despre care este vorba nu sunt prezenți dar eu mă îndoiesc. Vă mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: D-l Pokorny, după ce mi-ați prezentat și mie această informare v-am spus să pregătim un material care poate să fie promovat în cadrul Asociației Regiunilor Europene pentru aceste bune practici. D-l Klauss Klipp, secretarul general al ARE precis că va organiza chiar și schimburi de experiență în acest sens și e timpul ca România să iasă, după ce atâta vreme am fost criticați negativ, cu aceste servicii din partea României, atât cu privire la copii, cât și la persoanele cu diferite dizabilități care erau în sistemele noastre și chiar am propus să răspundeți de această temă în cadrul organizației europene și așteptăm de la dvs. ca, împreună cu cei de la dvs. și cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, să facem materiale pe care să le trimitem la ARE.

D-l consilier Filimon Vasile: D-nă președinte, am trei probleme punctuale și foarte scurte. Una. Aș dori să vă rog să da-ți dispoziție executivului ca procesele-verbale ale ședințelor trecute să fie trecute cel puțin cu o zi înainte de ședință, pe site, pentru că azi dimineață, la ora 11 am plecat din birou și acest proces-verbal nu era pus pe site. Am votat în necunoștință de cauză. O recunosc, pentru că eu le citesc de fiecare dată și azi la ora 11 nu exista acest proces-verbal pe site.

A doua chestiune. Eu reiau o propunere pe care d-l profesor Boloș a făcut-o și v-aș ruga să venim și dacă se poate să ne dați chiar și un termen în care să discutăm Regulamentul Consiliului Județean din nou, pentru că sunt foarte multe probleme care trebuie discutate și regulamentul este depășit, știți bine, din toate punctele de vedere și va trebui să îl discutăm foarte repede. Puteam și astăzi pentru că am avut puține puncte pe ordinea de zi.

Și a treia chestiune, tot simplă, în luna septembrie am interpelat Consiliul Județean iar d-l Dobre mi-a promis că până în luna ianuarie se va rezolva acel conflict de circulație de la intrarea în Parcul Industrial, unde, știți foarte bine că se întâmplă extrem de multe accidente și este nereglementat din punct de vedere al circulației. Nu știu ce este. Este o ridicătură, intrarea de pe drumul european. E vorba de acel așa-zis   sens giratoriu, că nu este sens giratoriu și mi s-a promis că până în luna ianuarie se va reglementa acolo această problemă. V-aș ruga să luăm legătura și cu Serviciul circulație de la Poliția județului Mureș și să vedem cum se poate reglementa cât de repede. Se întâmplă accidente de circulație cu frecvență foarte mare în acel loc. Este neiluminat, este nereglementat cu indicatoare și în acest sens eu cred că avem totuși o soluție și trebuie găsită cât de repede. Vă mulțumesc.  

D-na președinte Lokodi: O să luăm măsuri ca să nu se întârzie, chiar cu câteva zile înainte Secretariatul să redacteze procesul-verbal pentru ca să puteți să îl citiți.

Cu privire la problema din intersecție să știți că și noi am purtat foarte multă corespondență cu Direcția de Drumuri Naționale pentru că sensul acela giratoriu a fost construit în cadrul Proiectului PHARE, odată cu construirea Parcului industrial și chiar prin efortul Consiliului Județean s-au cumpărat acolo terenuri pentru că atunci a existat un proiect pentru că nu s-a putut construi altfel, iar ulterior, din partea ministerului ni s-a spus că nu se va putea lărgi acel sens giratoriu numai în momentul în care se va construi ieșirea de pe viitoarea autostradă pentru că tocmai în acest sens giratoriu se va intra cu ieșirea de pe autostradă. Avem multe adrese făcute de direcția noastră tehnică, din partea Poliției și eu trebui să vă spun că până anul trecut am primit de la Poliție totdeauna adrese dacă au fost accidente iar în ultima vreme nu mai primim și eu am crezut că totuși oamenii s-au obișnuit cu acest sens giratoriu. Va trebui să luăm măsuri cu cei de la Brașov ca să lumineze sensul giratoriu. Noi, Consiliul Județean, nu mai avem drept pentru că este drum național și va trebui să luăm legătura cu dânșii pentru ca să lumineze sensul giratoriu.  Am avut multe discuții cu aceasta de la construirea sensului giratoriu, dar… Este cineva aici de la direcție ? O să comunic eu cu d-na Bochiș.

D-l consilier Balogh: Mulțumesc. D-le prefect, d-na președinte, stimați colegi. Profit de ocazia că ședința de azi a fost atât de scurtă și poate constructivă, și vreau să vă rog d-na președinte, în urma unor discuții avute cu cetățenii de pe tronsonul de drum Ungheni-Acățari, aș vrea să revin la situația ca să reîncepem discuția cu Administrația Națională a Drumurilor ca să putem să cedăm porțiunea de drum care face legătura dintre două drumuri naționale, sau dintre drumul județean și cel european ca să putem să cedăm și să preia acest tronson de drum fiindcă știm foarte bine că nu numai din cauza crizei, care afectează pe toată lumea, și nu o să avem fonduri ca să putem întreține acest drum pe care zilnic sunt foarte multe accidente. Nu este de vină Consiliul Județean și nici cetățenii, dar noi putem să facem o excepție. Ca să putem să nominalizăm un drum național din drum județean trebuie să avem un recensământ foarte recent și cu excepția și cu dispoziția dvs. aș ruga cât mai repede pentru ca să putem să facem un recensământ al circulației prin care să dovedim Administrației Naționale a Drumurilor că acest drum poate să fie drum național. Mulțumesc mult.

D-na președinte Lokodi. Și eu vă mulțumesc și chiar o să vă rog și dacă trebuie dăm în acest sens și o dispoziție în calitate de președinte al Comisie de urbanism și normal și drumuri să treceți împreună cu d-na director Bochiș la organizarea acestui recensământ și să mergem și la București, la minister să facem lobby și poate reușim să facem ceva într-un efort comun. Bine? Vă mulțumesc. Dar vă rog frumos să vă ocupați de această temă. De astăzi aveți sarcină și mână liberă.

D-l prefect Marius Pașcan: Și eu zic că a fost o discuție constructivă. Legat de punctul cu acel sens giratoriu, poate fi rezolvat d-na președinte pentru că chiar dacă se va face racordul cu autostrada presupune o extindere mult mai mare pentru o astfel de legătură și este simplu de rezolvat din punct de vedere tehnic și vă spun de ce, pentru că nu trebuie făcut altceva decât eliminat acel cerc din mijloc și lăsat drumul să fie cum a fost. Asta este cel mai simplu și mai apoi nu are decât să vină să se racordeze acea autostradă cum vor dori specialiștii și tehnicienii, pentru că acolo se întâmplă neștiind, cei care nu cunosc drumul sau vin pentru prima oară și nu încetinesc la vreme și pur și simplu sar peste acel cerc din mijloc și își distrug mașinile și își pun în pericol viața . Eu cred că dacă dvs., de principiu, chiar dacă nu sunteți responsabili de acest drum și investiția nu vă aparține sau ați gestionat-o doar prin intermediul PHARE, dacă vă dați un acord de principiu în cadrul Consiliului Județean, eu susțin acest demers și la nivelul Administrației Drumurilor Naționale să găsim înțelegere și să corectăm această greșeală care s-a făcut și cred că a fost făcut un studiu prematur și superficial pentru acel sens giratoriu. Haideți să ne raliem și să susținem acest lucru pentru că poate fi schimbat. Vă mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: D-le prefect, din partea noastră nu aveți nici o opoziție  însă legile românești sunt legi și acolo dacă trei drumuri se întâlnesc, neapărat este nevoie de un sens giratoriu. Dar nu este specialitatea mea și cred că nu ne-au pus cei care ne-au pus să finanțăm sensul giratoriu așa numai de ideile lor. Mă gândesc că este totuși o prevedere legală. Lăsați-mă, d-le consilier, pentru că nu vrea să intru în discuții pentru că nu mă pricep. Nu sunt specialistă în sensuri giratorii, nu sunt specialistă în a se construi sau a se elimina, e un drum național, d-l prefect e reprezentantul Guvernului și dacă se poate face schimbări nu e nici o problemă. Noi, în Consiliul Județean, nu trebuie să luăm nici o decizie în acest sens. Nu este competența noastră, dacă ar fi drum județean, da, dar este drum național. Drumurile Naționale de la Brașov, direcția poate să vă răspundă, faceți o întrebare pentru că efectiv ne excede problema asta d-le  Giurgea. Degeaba stăm la discuții pentru că nu e treaba noastră.

D-l consilier Giurgea:  Mulțumesc d-na președintă. Nu, sincer, iertați-mă. S-a făcut sensul giratoriu pentru o fluidizare a traficului în situația în care Parcul industrial ar funcționa la capacitate. Parcul nu va funcționa la capacitate imediat și noi știm asta, și problema este că până acum au murit acolo 6 oameni. Știți? Un tânăr sub influența alcoolului. Dar sigur, așa cum spunea și d-l prefect și d-l Filimon, tirul a sărit peste acel cerc și a trecut dincolo pentru că nu e iluminat deloc. Sigur că nu e treaba noastră ca și Consiliului Județean dar trebuie totuși să vedem și să facem niște demersuri și noi și Prefectura ..

D-na președinte Lokodi: Sensul giratoriu este deja semnalizat de la Aeroport.

D-l consilier Giurgea: Nu e semnalizat deloc.

D-na președinte Lokodi: Ba da.

D-l consilier Giurgea: Deloc d-na președinte. Da deloc, absolut.

D-na președinte Lokodi: Dar cum să nu fie semnalizat? Este semnalizat că urmează sens giratoriu. Este tablă.

Domnilor ne depășește această problemă sincer vă spun. Dacă mai dorește cineva?

D-le Filimon la Regulamentul de organizare și funcționare lucrăm, și în momentul în care va fi gata punem sub dezbaterea comisiilor și apoi la Consiliul Județean.

D-na Silvia Moldovan: D-na președinte, aș vrea să vă rog să mă lăsați să spun ceva. Domnilor consilieri este cunoscut faptul că în data de 6 martie, vinerea, organizăm cheful de 8 martie la care vă invităm cu drag să participați. Va fi de la ora 14, la restaurantul  Diamant și prețul este de 1 milion de lei de persoană. Puteți veni cu cine doriți.

D-na președinte Lokodi: Chiar vă invităm să veniți cu soțiile. Pentru că totdeauna soțiile rămân singure acasă de 8 martie și eu zic că multe soții ar putea să se distreze.

Lucrările ședinței se încheie la ora 15.15

 

 

                                                                       ÎNTOCMIT: Monica Curticăpean

            

 

 

 

   PREȘEDINTE                                                               SECRETAR

 

Lokodi Edita Emöke                                                         Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: Delia Belean