|
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
CONSILIUL JUDEȚEAN
NR.3034/10.III.2009
PROCES VERBAL
al ședinței ordinare
a Consiliului Județean
din data de 26 februarie
2009
Lucrările ședinței
s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de
doamna președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea
de zi a ședinței a fost stabilită prin Dispoziția președintelui Consiliului
Județean nr.50/19 februarie 2009 și publicată în cotidienele locale Cuvântul
liber, Zi de zi și Nepujság.
Au
lipsit motivat domnii consilieri: Szalkay
Iosif, Orbán Lászlo Levente, Poruțiu Mihail.
Au
fost invitați să participe:
·
dl. Marius Pașcan, prefectul județului Mureș
·
dl. Balázs Arpad Asociația Go Shusaku
·
dl.
Kovács Robert șef serviciu SALVAMONT
Lucrările ședinței au fost deschise de către
d-na președinte Lokodi Edita Emöke.
D-na președinte
Lokodi: Doamnelor și domnilor consilieri, vă rog să porniți aparatele. Stimați
invitați, domnule prefect, începem ședința de astăzi și avem pe ordinea de zi
șapte proiecte de hotărâri și începem cu aprobarea procesului-verbal de la
ultima ședință din data de 29 ianuarie 2009, material care este pe site și vi
s-a comunicat și prin poșta electronică. Deci, înainte de ordinea de zi, dacă
domnii consilieri sunt atenți, supun la vot procesul-verbal al ședinței din 29
ianuarie 2009. Cine este pentru?
Procesul-verbal al ședinței din 29 ianuarie a.c. se
aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 au
lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).
D-na președinte
Lokodi: Ordinea de zi anunțată conține șapte proiecte de hotărâri din care,
două proiecte necesită 2/3 la vot, iar restul, cel de la punctul 3, majoritatea
consilierilor în funcție, iar la punctele 4,5,6 și 7 este nevoie de votul
majorității consilierilor prezenți.
D-l consilier
Giurgea: Mulțumesc. Dați-ne și nouă voie să îl salutăm cu respect pe domnul
prefect, pentru prima dată în plenul ședinței. Doamna președinte, punctul 2 de
pe ordinea de zi, pentru că a provocat atâtea discuții în comisii, v-aș ruga
frumos să îl supuneți la vot pentru a îl scoate de pe ordinea de zi a
ședinței și să îl amânăm pentru, poate este bine, și sănătos și
fructuant, în sfârșit, ca instituția Consiliului Județean, cea a Consiliului
local și cea a Prefectului să aibă o bună colaborare și pentru aceasta ar fi
bine să se întâlnească două comisii, probabil cea de urbanism de la consiliul
local și de la cel județean, dacă e nevoie și comisiile juridice, să analizeze
acest material pe care noi, grupul de consilieri PDL l-am înaintat și constatăm
că a născut atâtea dispute și discuții privind aceste probleme de
patrimoniu. Probleme pe care noi, oricum
, le-am mai discutat și în particular și cu dvs. și probabil că necesită o
abordare mai largă și, ca atare, haideți să îl amânăm. V-aș ruga să supuneți la
vot scoaterea acestui punct de pe ordinea de zi.
D-na președinte
Lokodi: V-aș ruga frumos să precizați clar, doriți scoaterea de pe ordinea de
zi sau amânarea ?
D-l consilier
Giurgea: Dacă scoatem punctul de pe ordinea de zi nu este cumva și o amânare?
D-na președinte
Lokodi: Nu.
D-l consilier
Giurgea: Atunci îl amânăm pentru o altă ședință de consiliu, după ce ne vom
întâlni să discutăm.
D-na președinte
Lokodi: Care sunt motivele pentru amânare?
D-l consilier
Giurgea: Nu s-a făcut o suficientă analiză între părți: Consiliul Local Tîrgu
Mureș și Consiliul Județean. Prin comisii de specialitate, prin persoane
delegate, etc. și credem, așa cum am mai făcut-o și în alte ocazii, dialogurile
și discuțiile mai largi duc întotdeauna la lucruri bune. Lucrurile făcute în
pripă și analizate așa la plezneală câteodată nu duc la succes. Haideți să
comunicăm și să colaborăm cu alți termeni și cu altă lungime de undă între
aceste cel puțin trei instituții și o să vedeți, cred eu, ca ales al județului
pentru a treia oară, va fi mult mai bine pentru noi toți.
D-na președinte
Lokodi: Eu ziceam că ar fi fost mai bine înainte de a fi promovată să fie
discutată. Mai mult, că toate comisiile
de specialitate au respins acest proiect de hotărâre. Eu cred că a fost suficient de discutată inclusiv între
executive. Nu trebuia să vă grăbiți cu un astfel de proiect de hotărâre. Eu
cred că ar trebui, atunci, să începem cu un time-out, toată lumea să se retragă
și să discute problema în grupuri de fracțiuni politice.
D-l secretar Paul
Cosma: Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului
Județean Mureș, la art.58, alin. (4), se precizează că inițiatorul unui proiect
sau al altor propuneri, le poate retrage sau poate renunța în orice moment la
el.
D-na președinte
Lokodi: Dar nu se cere retragere ci amânare.
D-l secretar Paul
Cosma: D-na președinte, noțiunea de amânare nu este reglementată. Sigur că
putem vorbi despre o retragere de pe ordinea de zi și, în măsura în care
inițiatorul dorește să revină din nou pe ordinea de zi a ședinței de consiliu,
va face o solicitare în acest sens, în momentul în care consideră oportun sau
legal, sau din alte considerente pe care le apreciază exclusiv.
D-na președinte
Lokodi: Deci practic este o retragere.
Și este dreptul lor să se retragă?
D-l secretar Cosma.
Este o retragere și fără discuție au dreptul să se retragă.
D-na președinte
Lokodi: Prima dată vă întreb. Doriți
time-out să discutați ? Bine. 10 minute fiecare să își discute problemele.
Pauză 10 minute.
D-na președinte
Lokodi: Luând act de Regulamentul de
organizare și funcționare al Consiliului Județean Mureș, prin care se
reglementează că cel care inițiază un proiect de hotărâre poate să retragă de
pe ordinea de zi, modificăm ordinea de zi anunțată, urmând ca numărul
proiectelor de hotărâre care urmează a fi dezbătute sunt în număr de șase,
scoțând de pe ordinea de zi punctul 2.
Supun la vot ordinea
de zi cu
această modificare. Cine este pentru ?
Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat (Ferenț Tiberiu), 3 au lipsit
(Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și
Poruțiu Mihai).
D-na
președinte Lokodi: Domnilor consilieri. Cu această modificare, vă întreb dacă
cineva mai dorește să ia cuvântul legat de problema înscrisă la punctul 2.
D-l
consilier Mora Akos: Mulțumesc d-na președinte. Salut și eu prezența domnului
prefect în această ședință, și de fapt, vreau să și profit de prezența dânsului
și sper să fie obișnuință și să îi permită timpul să fie prezent la ședințele
noastre. Pe de o parte să vadă ce fel de hotărâri avem la nivel de Consiliu
Județean, care sunt proiectele consiliului și care sunt intențiile de fapt ale
consiliului privind dezvoltarea județului. Pe de altă parte, aș vrea să nu
trecem foarte repede peste această retragere de pe ordinea de zi, apreciez
faptul că colegii noștri de
Am
mai declarat și în cadrul ultimei întâlniri avute și cu UMF-ul și cu cadrele
medicale, și anume că dorim cu toată forța construirea acestui spital
De
asemenea vreau să spun că proiectul în sine, în ultimii doi ani a parcurs pași
importanți în a se naște și s-a ajuns până în punctul în care s-a licitat
proiectul și execuția la cheie dar, din păcate, proiectele care s-au depus anul
trecut au fost oferte neconforme din punct de vedere al achizitorului și nu s-a
putut adjudeca licitația. Cu alte cuvinte, în acest moment județul Mureș,
indiferent de eventualele mici conflicte politice care pot apărea sau
disensiuni, aș vrea, sau cel puțin așa ar trebui să facem cu toții să apărem ca
o forță unită și la nivel de București să susținem un proiect extrem de
important pentru județul Mureș. Nu e numai pentru Tîrgu Mureș, nu e numai
pentru Consiliul Județean și nu e neapărat numai pentru Sîngeorgiu de
Mureș sau pentru alte localități, ci este pentru tot județul Mureș, ba mai
mult, este și pentru județele limitrofe care ar fi beneficiare ale acestui
proiect investițional.
Pe
de altă parte, investiția în sine, am mai spus-o și cred că toată lumea este de
acord cu asta, este o investiție care întărește un brand local care este
medicina. Lucru cu care cu toții ne mândrim, lucru pe care nu îl poate contesta
absolut nimeni din Tîrgu Mureș și nu numai, faptul că e nevoie de o etapă
superioară investițională și de dotări și de pregătire pentru a putea face
într-adevăr o medicină la vârf, inclusiv cu cercetarea pe care a amintit-o dl.
profesor Copotoiu. Deci, în numele fracțiunii politice PNL, ne declarăm cu
toată forța pentru susținerea acestui proiect și suntem dispuși oricând să
facem și un drum
D-na
președinte Lokodi: Atunci dați-mi voie, domnilor consilieri, invitați, d-le
prefect, ca înainte de a da cuvântul șefilor de fracțiuni politice, să facem o
declarație oficială pentru că este o problemă de interes județean să facem o
prezentare cu privire la acest proiect, să vadă presa în ce stadiu a ajuns
acest proiect și să discutăm cum vom acționa împreună pentru susținerea
acestui proiect. Rog pe d-na arhitect șef Csortan, înainte însă îl întreb pe dl
Giurgea, procedural, ce dorește?
D-l
consilier Giurgea: D-na președinte, dvs. ați spus că dacă la acest punct mai
avem ceva de adăugat. Așa v-ați exprimat. Colegul Akos s-a exprimat despre
altceva. Eu la acest punct vreau să mai spun ceva. Acest punct pe care noi l-am
scos de pe ordinea de zi. E corect. Întrebarea dvs. e răspunsul meu în
următoarele cuvinte. Stimați colegi, d-na președinte, ceea ce noi am întreprins
prin acea inițiativă, prin acel proiect de hotărâre de consiliu local, noi din
start nu l-am considerat legal, așa cum nu-l considerăm ilegal nici astăzi,
dar, dacă sunt argumente juridice care pot veni să susțină spusele dvs. și a
altor colegi din executiv, că este ilegal, sigur că aceste argumente trebuie
puse pe tavă în fața noastră a aleșilor din județ.
Vreau
să vorbesc, în schimb, despre ceva de principiu. Am spus-o și în cuvântul meu
înainte de acea pauză și ați văzut că nu mai era nevoie de ea pentru că s-a
spus clar că noi, conform regulamentului, putem retrage. Dar mă rog. Problema
de patrimoniu a județului Mureș, eu în calitate de consilier județean,
sigur că respect jurământul dat și respect și ceea ce Consiliul Județean
dorește, dar, nu putem să nu observăm că sunt anumite lucruri care se
intersectează, atât ca proprietate, dacă vreți, cât și ca principii și interese
între Consiliul Local al Municipiului Tîrgu Mureș și Consiliul Județean Mureș.
Aceste intersectări de patrimoniu, de alte proiecte pe care sigur trebuie să le
derulăm: a se vedea și groapa de gunoi regională, a se vedea zona metropolitană
etc., nu pot fi și nu putem noi, Consiliul Județean, să ajungem la un numitor
comun cu celelalte instituții care din punctul meu de vedere, sunt trei
instituții importante dar nu singurele,
poate cele mai importante din județ: Consiliul Județean, Prefectura și
Consiliul Local și Primăria Tîrgu Mureș. Noi trebuie să avem un raport de
comunicare, trebuie să lăsăm orgoliile, d-na președinte și mă adresez doar
dvs. pentru că am calitatea de ales și de coleg cu dvs. Sigur, într-un mod
respectuos și pe calea undelor și se înregistrează, și o fac și către celelalte
instituții, inclusiv către Instituția Prefectului Mureș. Trebuie să ne așezăm
la masa dialogului și vă rog frumos pe dvs., în această calitate de care făceam
vorbire, să aveți disponibilitatea să cedăm și să lăsăm ceea ce se poate. Să
avem disponibilitatea să comunicăm în interesul cetățeanului și cetățenilor
acestui județ cu cei trei factori de răspundere: prefectul, președinta și
primarului municipiului Tîrgu Mureș.
Chiar
dacă sau întâmplat lucruri și am auzit că sunt, poate, nedorite în comunicarea
dvs., eu le regret și probabil că le regretă și alții. Dar, peste toate acestea
trebuie să treceți d-na președinte pentru că dvs. sunteți președinta
Consiliului Județean Mureș, aleasă uninominal. Dacă vreți să vă spun sincer,
deși votul este secret, eu pe dvs. v-am votat, deci sunteți aleasa mea ca
cetățean de etnie română pentru a reprezenta interesele cetățenilor județului
Mureș, indiferent de naționalitate, nici al UDMR-ului, nici al PLN-ului, nici
al PDL-ului și nici a PSD-ului și în această postură nobilă și de mare
responsabilitate, vă rog să vă purtați ca atare în raportul cu celelalte
instituții și v-o cer eu, repet, ca și consilier pentru că am cadența să o fac,
sper să o facă și ceilalți conducători de instituții și împreună să avem o
comunicare bună în interesul cetățeanului.
D-na
președinte Lokodi: Din respect față de dvs. nu v-am oprit, dar asta nu este
procedural. Tot ce ați spus este o lecție pe care ați vrut să mi-o dați mie,
atrăgându-mi atenția că sunt persoană aleasă și că trebuie să apăr domeniul
public al județului. Să știți că asta fac. Și nu o să cedez niciodată. Dvs. îmi
cereți să las. De la mine, Lokodi Edit, pot să las, dar în calitate de manager
al județului trebuie să administrez domeniul public al județului și nu îmi
permite legea să stau la compromisuri. Suntem parteneri cu toate
administrațiile publice locale, la toate proiectele pe care ni le prezintă fiecare
administrație, suntem alături de
toate administrațiile locale pentru a ajuta prin suportarea cofinanțărilor.
Suntem și nu ne intersectăm. Suntem parteneri la cele trei mari proiecte: la
proiectul privind managementul deșeurilor, la proiectul privind alimentarea cu
apă și canalizarea, la proiectul privind Spitalul Regional. Suntem parteneri și
am dori să fim parteneri și la alte proiecte, cum este Aeroportul Tîrgu Mureș,
unde sperăm că și acolo, într-un dialog, vom reuși să avansăm pentru că de 4
ani nu reușim să avansăm, însă, eu rog pe fiecare actor în administrația
publică județeană sau locală sau reprezentantul Guvernului în teritoriu să ne
păstrăm competențele și limitele de atribuții. Consiliul Județean are o
competență, administrațiile publice locale au altă competență și Instituția
Prefectului de asemenea.
Eu
v-aș ruga frumos să nu începem să ne amestecăm în probleme de gestiune pentru
că acesta este imixtiune în treburile unei instituții. Dvs. sunteți persoane
alese, aveți drept de vot și aveți și o răspundere. De fiecare dată v-am chemat
alături de executivul Consiliului Județean să vă implicați mai adânc în
proiecte. Noi nu suntem persoane care ascundem informații. Totdeauna am ieșit și
am spus, am repetat care sunt pașii în anumite proiecte. Așteptăm să veniți
lângă noi și împreună cu noi să luați deciziile. Ieri când am convocat la
discuții reprezentanții fracțiunilor politice din Consiliul Județean nu
ați venit. Îmi pare foarte rău. La comisii ați participat doar la două. La
restul comisiilor nu s-a participat. Îmi pare de asemenea foarte rău. Deci,
proiectele noastre de hotărâre sunt pregătire cu foarte mare seriozitate. În
urma unor discuții în prealabil, vom
continua acest stil de muncă.
Dați-mi
voie acum să fac prezentarea acestui proiect atât de controversat și atât de
discutat și să vadă și cetățenii din acest județ unde s-a ajuns cu acest
proiect. Dau cuvântul d-nei Csortan.
Dna
Arhitect-șef Csortan Ilona: În primul
rând, dați-mi voie să spun la toată lumea Buna ziua! Scopul acestei prezentări
este trecerea în revistă a acțiunilor care s-au întâmplat pe marginea acestui
proiect Spitalul Universitar de Urgență județul Mureș. Cum se poate vedea pe
ecranul dvs. încercam să vă informăm cum a demarat lucrarea prin apariția Legii nr.95 privind reforma în
sănătate. În anul 2006 s-a identificat necesitarea realizării unor spitale
regionale. Împreună cu Consiliul Județean s-a ajuns la identificarea acestui
amplasament pe teritoriul municipiului Tîrgu Mureș , un teren care în vremea
respectivă și acum este în proprietatea Consiliului Județean. Amplasamentul pe
care vi-l arătăm de pe o aerofotogrammetrie este în imediata vecinătate a
Spitalului Județean, conturul cu verde deschis. Decizia a fost urmată de
eliberarea studiului de prefezabilitate și apoi cel de fezabilitate. Aceste
două studii au fost finanțate din fondurile Ministerului Sănătății Publice și a
fost urmată de promovarea unui act normativ care a stabilit resursele
financiare pentru realizarea edificiului. Totodată, dacă unii dintre consilieri
care au fost și în celălalt mandat își pot aduce aminte că a fost o înțelegere
între Consiliul Județean și minister pentru a se realiza un PUZ pentru a
fi posibilă implementarea acestei construcții pe amplasamentul văzut anterior.
Aceasta este situația actuală a amplasamentului, acesta fiind Spitalul Județean
actual. Zona SMURD și hangarul lui. Se vede și cimitirul actual municipal.
Conform Planului Urbanistic General, această zonă este o zonă dispersată care
grupează funcțiuni complexe de importanță supramunicipală și municipală. Vă
spun acest lucru pentru că, așa cum foarte bine cunoașteți, Spitalul Județean
atrage foarte multă populație spre tratament și consultare
Spitalul
Regional este un proiect tip care va rămâne la alegerea Ministerului Sănătății
Publice. Înălțimea construcțiile pe diferite funcțiuni este între subsol și 4
nivele. Avem stabilit procentul de ocupare de 21% iar până la 30% maxim
posibil. Sunt specificate de necesarul de locuri de parcare pe fiecare
funcțiune în parte. Pentru Spitalul Regional de Urgență avem alocate subteran 326
locuri de parcare și pentru vizitatori 67 de locuri. Pentru clădirile de locuit
avem 16 parcări propuse, deci s-a încercat să se asigure necesarul care este în
zona posibilă de a fi solicitată. S-a analizat în documentația predată și
modul de alimentare cu apă, problemele de canalizare, energie electrică,
alimentare cu gaze naturale, protecția mediului. La circulația terenurilor nu
se prevede modificare de circulare a formelor actuale, deci proiectul menține, pentru
aceste funcțiuni specificate anterior, zona ca și propunere. Este specificată
și o descriere a conflictelor privind circulația în momentul actual, față de
care în documentație se prevede o posibilitate pentru serviciul de urgență
pentru aprovizionare. Totodată se prevede și un flux foarte mare, fiind spital
regional și pentru acesta s-au propus două posibilități. Una dinspre Sighișoara
iar celălalt fiind relația care merge pe lângă cimitir și ne duce înspre
Reghin. Pe planșă se vede și drumul de ocolire, sud est al Tîrgu-Mureș-ului, dinspre
Corunca spre Ernei. Aici avem niște indicatori care sunt prevăzuți în
proiect: clădiri propuse 21% din total teren, drumuri propuse necesare 13%, deci este un teren destul de mare care se
va asigura pentru circulația care este generată de funcțiunile amintite anterior,
platformele și trotuare care iarăși sunt necesare și avem aici un procent de
24,86%, iar spațiile verzi ar rămâne în proporție de 40.92% din total
terenului. Aici vă pot arăta planurile care urmează a fi realizate în momentul
în care programul va continua. Este vorba despre clădirea Spitalului Regional
care are 2 nivele la subsol și 1 parter și 4 etaje. Aria construită
desfășurată, locurile de parcare, etajul și o schiță de volumetrie care a fost
în studiul de fezabilitate înaintat și Consiliului Județean.
În
paralel cu acest proiect, Consiliul Județean are în reactualizare Planul de
amenajare a teritoriului județului Mureș și cu ocazia acestei lucrări s-a făcut
o anchetă în rândul populației. Avem în acest moment 682 de chestionare
centralizate care sunt făcute pe un eșantion luând în considerare sexul, vârsta,
educația s-a constatat că printre
serviciile cu cele mai slabe scoruri se află și serviciile acestea de asistență
medicală, iar în aprecierea calității serviciului, 42% din cei intervievați consideră
asistența medicală foarte proastă.
În
această viziune, inițiativa și dorința Consiliului Județean cât și dorința
populației, putem să spunem că decizia luată pentru realizarea acestei
investiții a fost bine venită și ea, în fond, asigură o perfecționare și o
continuare a îmbunătățire a activității atât pe plan județean cât și regional.
Ceea ce aș mai dori să vă spun este că prevederile Legii nr.350 spun că:
Consiliul județean stabilește orientările generale privind amenajarea
teritoriului și organizarea și dezvoltarea urbanistică a localității
Deci, acest
lucru vă spun pentru că avem o responsabilitate foarte mare pentru această zonă
care în momentul actual este o rezervă verde în zona Spitalului Județean și
este foarte potrivită din punct de vedere urbanistic să fie utilizată pentru
extinderea acestui serviciu și să fie utilizat ca atare. Vă mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi: Vă mulțumesc și eu. Încă o precizare, la nivel național,
pentru anul acesta era prevăzută să se construiască, să se înceapă execuția la 4
spitale. Datorită crizei economice, se pare că nu pot fi începute decât 2
spitale regionale, dar județul Mureș este printre cele 4 investiții, deci,
chiar dacă anul acesta nu ne vom putea bucura de finanțare, asta nu înseamnă că
anul viitor nu vom fi cei care, în urma extinderii acestor proiecte naționale,
nu vom putea să intrăm la finanțare. Eu cred că acest proiect este nu necesar,
ci este vital pentru județul Mureș, pentru dezvoltarea județului. Dacă în urmă
cu 2 ani, în această sală, în prezența unor personalități europene, se
căuta brand-ul județului și ziariștii probabil că își aduc aminte că acest
județ prin ce să se remarce în Regiunea 7 Centru și la nivel național și una
dintre ținte era tocmai sănătatea care, pe parcursul a peste 50 de ani și poate
și mai mult, a fost partea forte a acestui județ și este și în prezent.
Degeaba se spune că alte județe o iau înaintea Tîrgu Mureș-ului pentru că
medicii, ce au reușit să construiască la nivel național, încrederea în medicii
noștri, numărul oamenilor care vin aici
să se trateze în loc să scadă crește și sunt convinsă că nu o să ia din Regiunea
7 Centru alt județ înaintea noastră numai dacă noi nu vom ști să ne păstrăm
acele valori existente, prin neînțelegeri, prin ne-ajutor se poate ajunge acolo
ca alții, prin înțelegere și dialog, să ne-o ia înainte, de aceea noi declarăm
în numele Consiliului Județean și cred că și al dvs. că noi sprijinim toate
proiectele tuturor administrațiilor locale, fie în calitate pe care o avem în
cadrul consiliului de conducere de
D-l
consilier Boloș: Mulțumesc. D-na președinte răspund invitației dvs. de a
respecta un punct de vedere principial din partea grupurilor politice și în
acest sens am pregătit o scurtă declarație pentru că este prea important un
asemenea subiect pentru ca să
improvizez.
Doamnă
președinte, domnule prefect, domnilor vicepreședinți, doamnelor și domnilor
consilieri. Ca reprezentant al grupului de consilieri ai PSD, doresc să
subliniez, fără echivoc, că suntem interesați în mod deosebit de îmbunătățirea de
către stat a condițiilor de asistență medicală pentru populația municipiului
Tîrgu Mureș și a județului Mureș. Din acest considerent am sprijinit în
mandatul anterior precum și în mandatul de față toate demersurile făcute pentru
realizarea proiectului intitulat Spitalul Universitar de Urgență Mureș,
proiect aflat în portofoliul de investiții al Ministerului Sănătății și
Familiei. Realizarea unui proiect de asemenea amploare presupune o acțiune
convergentă a tuturor factorilor interesați în acest sens, și am în vedere:
Consiliul Județean Mureș, Consiliul Local Tîrgu Mureș, Universitatea de
Medicină și Farmacie și bineînțeles toate formațiunile politice
responsabile. Apreciem că orice demers care atrage după sine periclitarea sau
întârzierea derulării unui asemenea proiect nu este binevenit și nu va avea
suportul nostru. Facem apel la mobilizarea tuturor energiilor de voință a
factorilor politici implicați pentru a putea duce la bun sfârșit acest proiect
de care să beneficiem cu toții și mai ales generațiile care urmează. Vă mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi: Vă mulțumesc frumos. În numele grupului UDMR de asemenea
declar că susținem acest proiect și dorim să facem tot posibilul ca în
următoarea etapă să intre printre primele
investiții și această investiție și eu îl invit pe dl prefect pentru ca
împreună să ne ducem
D-l
prefect Marius Pașcan: Vă mulțumesc și chiar mă gândeam dacă nu m-ați invitat
pe post de mobilier și vă rog, principial, ca atunci când sunt interpelat sau
sunt subiecte care privesc acest județ să îmi permiteți să îmi exprim și eu
punctul de vedere. Cred că întrebarea este oarecum interesantă și ciudată. Nu
știu în ultimii 8 ani, ca atunci când a început să se pună problema acestui
proiect care era un proiect mai vechi, dar care în ultimii doi ani a prins
contur dar se vorbește de el de mai mult de 8 ani, nu știu ca cineva să fi spus,
măcar, într-o ocazie sau într-un cerc al administrației publice și nu în afara
acestui cerc, că nu dorește sau nu susține realizarea proiectului Spitalului
Regional de Urgență, ba, din contră a existat întotdeauna o înțelegere atât din
partea Consiliului Local Tîrgu Mureș implicat în proiect, cât și din partea
Consiliului Județean, din partea dvs., nu am auzit nici la nivel politic să se
pună problema negativist, ba din contră, și cred că este o oportunitate nu doar
din punct de vedere medical, așa cum s-a subliniat, ci din punct de vedere al
creării unor noi locuri de muncă și angajării unor lucrări care se pot face,
eventual, cu firme din Tîrgu Mureș. Asta rămâne de stabilit la timpul potrivit,
dar trebuie să fim și realiști. Am început în ultima vreme să fim foarte
retorici declarativ și să susținem anumite lucruri pur și simplu din punct de
vedere ideal. Noi trebuie să privim lucrurile așa cum sunt ele, în cruda lor
realitate pentru că suntem într-o perioadă de criză. I-am spus și ieri doamnei
președinte, pentru că am discutat subiectul preț de o oră la dânsa în cabinet,
că mi se pare oarecum megalomanic acest proiect, dacă l-ați văzut, cu acel
desen, este cam de 3 ori cât Spitalul Județean actual și nu cred că va putea fi
susținut financiar și realizat într-o perioadă de 2 ani sau de 3 ani pentru a
servi efectiv interesele medicale de
D-na președinte
Lokodi: Vă mulțumesc. Probabil că este doar o scăpare pe această planșă, unde
se construiește SMURD-ul este prevăzut. Apare. Deci noi și ieri v-am prezentat
acest lucru și v-am spus că se preconizează, numai că nu este acolo pe desen
legătura și tocmai de aceea este intercalat între cele două spitale ca să
deservească Serviciul Mobil de Urgență, ambele spitale. Încet, încet însă, în
calitatea aceasta de prefect va trebui să uitați să susțineți doar proiectele Primăriei și va
trebui să susțineți și proiectele Consiliului Județean pentru că în calitate de
reprezentant al Guvernului în teritoriu va trebui să mergem împreună pentru a
susține proiectele și eu vă mulțumesc și haideți să arătăm că putem face lobby
împreună cu deputații și senatorii noștri, chiar într-un interval de 2
săptămâni să cerem d-lui ministru al sănătății să ne primească în audiență și
să mergem împreună pentru ca nu cumva să scăpăm și trenul de la numărul 3 și 4.
Poate că și aceste vagoane vor fi cu succes, adică pardon linii. Dacă nu putem
să pornim de pe linia 1 sau 2, să pornim barem de pe liniile 3 sau 4. Eu vă
mulțumesc frumos. D-le Giurgea doriți să vorbiți, pentru că ați spus că
susțineți proiectul de aceea nu v-am dat cuvântul? Mă iertați.
D-l consilier Giurgea:
Nu e nici o problemă că vedeți noi avem
îngăduință și sigur când greșim ne putem ierta și dvs. ați spus foarte bine că
trebuie să comunicăm, d-l prefect spunea la fel și am înțeles că și d-l primar
spune la fel și atunci ce mai așteptăm? Să lăsați fiecare orgoliile la o parte
d-na președinte și comunicați pentru că e în interesul cetățeanului.
Partidul Democrat
Liberal, să se știe clar și tare și sus, totdeauna va susține asemenea proiecte
care vin în interesul cetățeanului. Totdeauna PDL a fost aproape și va fi de
cetățean. Nici prin gând să nu vă treacă că
un lucru care se face în interesul cetățeanului, pentru binele și
sănătatea lui, PDL se va opune, dar exact cum spunea foarte frumos d-l prefect,
sunt niște lucruri, dacă vreți, nefuncționale. Această expansiune a acestui spital
regional care, spre surprinderea poate nu numai a mea, azi l-am văzut pentru
prima dată cum arată și ocupă, eu poate măsurând cu așa un ochi mai tehnic, mai
mult de trei ori poate din suprafața actuală a Spitalului Clinic Județean
de Urgență. Parcările, nu cumva credem că s-ar putea face și parcări
supraetajate pe o suprafață de 1/3 din suprafața actuală? Pentru că fiecare
metru pătrat, vedeți, aici e disputa d-na președinte și stimați colegi, fiecare
metru pătrat din urbea aceasta pentru că este pe teritoriul Consiliului Local
Ungheni, chiar dacă este în proprietatea Consiliului Județean este o
zbatere pentru că e nevoie de teren. Este nevoie de spațiu, este nevoie de
proprietate. Mă iertați era vorba de Consiliul local Tîrgu Mureș și nu Ungheni.
Am greșit dar și dvs. mai greșiți și vă iertăm de atâtea ori și nu facem caz de
chestiunea aceasta, deci, Consiliul Local Tîrgu Mureș. Vedeți dvs., acest
proiect pe care noi îl vedem astăzi aici, trebuie să mergem astăzi
D-na președinte Lokodi: Aceasta nu este
susținere proiectului, este o declarație politică și întotdeauna faceți
divagații.
D-l consilier Giurgea: D-na președinte, v-aș
ruga foarte mult
D-na președinte Lokodi: Vă rog frumos cu
declarația politică, uitați, timpul trece
D-l consilier Giurgea: Mai am un minut dacă
bine țin minte din regulament și mă încadrez exact. Deci, haideți să revizuim
acest proiect și eu cred că propunerea sau, dacă vreți, vorbele d-lui prefect
sunt corecte, haideți să le analizăm și eu cred că nu vom fi în prima
prioritate în cele două spitale regionale de urgență, să dea Dumnezeu să fie și
dacă nu suntem chiar avem un respiro să facem o analiză pe proiectul tehnic și
aceste mici modificări poate chiar și mai mari se pot face în interesul
cetățenilor și circuitele de legătură, de asemenea și atunci sigur că lucrurile
vor merge în sensul dorit.
D-na președinte Lokodi: Susțineți proiectul ?
D-l consilier Giurgea: Am spus la început și s-a auzit.
D-na președinte Lokodi: Deci, orice modificare
costă bani și nu Consiliul Județean a făcut aceste studii de fezabilitate și
aceste proiecte și așa că vă rog frumos faceți o adresă
Propun să trecem la ordinea noastră de zi
anunțată.
1. Proiect
de hotărâre pentru modificarea Anexei
Acest proiect de hotărâre a fost discutat în
comisia economico-financiară, în comisia
juridică, în comisia de servicii publice, în comisia de amenajarea teritoriului
și în comisia social-culturală. Toate comisiile au avizat fără obiecțiuni.
Proiectul nostru de hotărâre conține 2 articole. Vă întreb dacă dorește cineva
să ia cuvântul ? Dacă nu, dați-mi vie să trecem la vot.
Supun aprobării dvs.
proiectul de hotărâre, pe articole:
Art.1. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat ( Moldovan Horațiu
Remus și Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).
Art.2. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat ( Moldovan
Horațiu Remus și Tatár Bela), 3 au lipsit
(Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și
Poruțiu Mihai).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat
( Moldovan Horațiu Remus și Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán
Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai).
2. Proiect de hotărâre pentru aprobarea cooperării între
Consiliul Județean Mureș și Asociația de Go și Shusaku din Tîrgu Mureș în
vederea organizării celei de-a doua ediții a concursului internațional de Go
Cupa Shusaku 2009
Acest
proiect de hotărâre a fost discutat în comisia economico-financiară și se propune sprijin cu
material promoțional și gratuitate la vizitarea unităților culturale și turnul
cu ceas.
Comisia juridică și comisia de servicii
publice avizează favorabil. Acest proiect de hotărâre a fost conceput pentru a
se sprijini o activitate internațională prin care, până în prezent, vreo 8 țări
vor veni
În proiectul de hotărâre, nu s-a prevăzut doar
această propunere din partea Comisiei de buget.
D-l secretar Paul Cosma: Proiectul de hotărâre
este redactat în forma propusă de executiv. Orice amendamente trebuiesc supuse
votului în plenul consiliului.
D-na președinte Lokodi: Deci prima dată supun
la vot amendamentul Comisiei economice. Deci, supun la vot propunerea Comisiei
de buget în sensul ca să nu se aprobe sprijin financiar, doar sprijin material
cu materiale promoționale și gratuitate la vizitare.
D-l consilier Mora Akos: Vreau să fac o precizare pentru că totuși
este un amendament care s-a făcut la nivelul Comisiei de buget-finanțe și în
nici un caz nu se referă la sprijin efectiv pentru această cupă internațională,
ci, pentru faptul că noi avem o regulă în Consiliul Județean de câțiva ani, și
anume: avem cele patru comisii de specialitate care alocă, sau noi, Consiliul
Județean alocăm anual niște fonduri pe fiecare comisie în parte: social, cultural,
sport și culte, iar în cazul în care începem să alocăm prin hotărâre de
Consiliu Județean bani efectivi, surse
financiare diferitelor asociații sau evenimente sportive, automat, discreditezi
și nu creezi un echilibru față de alți participanți și alte asociații sportive
care, în paralel, au diferite acțiuni sportive. Cu alte cuvinte, dând astăzi la
cineva o asemenea sponsorizare sau un asemenea sprijin financiar, oarecum ai fi
obligat să dai și la alții, pe de o parte, iar pe de altă parte, sprijinul sau
nevoia de sprijin este mult mai mare față de capacitatea noastră pe care o avem
vis-a-vis de a participa la asemenea evenimente și de aceea am propus
participare cu materiale promoționale pe care le avem deja și nu trebuie să
cheltuim bani, cu acces liber la toate instituțiile culturale ale Consiliului
Județean, iar în perioada imediat următoare, când apare bugetul, pe care-l
așteptăm cu mare nerăbdare, să alocăm banii necesari pe fiecare comisie în
parte sau tip de activitate în parte și să pornim licitația de proiecte cât mai
urgent. Ar fi incorect față de alte asociații să nu sprijinim decât unele și pe
altele nu.
D-na președinte Lokodi: Tot ce susțineți este
adevărat, dar trebuie să vedem și pe viitor o reglementare ce se va întâmpla în
acele cazuri când, în perioada ianuarie-martie sunt organizate diferite
evenimente și nici nu au șanse aceste asociații să vină și să participe la
concursul de proiecte. Totdeauna aceste evenimente sunt lăsate în afara
sprijinului nostru. Deci, doar de aceea am venit executivul, cu această
propunere pentru că oricum este un eveniment internațional și cred că
Consiliului Județean îi revine undeva o sarcină de a sprijini asemenea
evenimente internaționale, mai ales că vor veni în județ aproape 800 de oameni
și asta este și într-un fel vorba și de 800 de turiști care vin să vadă județul
Mureș. Deci noi doar de aceea v-am făcut această propunere și acum haideți să
analizăm ce s-a cerut de la noi. S-a cerut în jur de 40 de milioane lei pentru
cheltuieli chirie sală și s-a cerut și cazare, deci 53 de mii de lei s-a cerut
de la noi adică, 530, dar eu zic ca măcar să fim de acord cu
.. D-l Bartha îmi face semn, deci asta este
de fapt cheltuiala lor: 53 de milioane de lei vechi. Deci înseamnă că ei vor
avea 530 de milioane de lei cheltuieli, din care solicită din partea
Consiliului Județean 67 de milioane lei vechi, deci 6700 lei noi.
Dacă cineva mai dorește să ia cuvântul, dacă
nu supun la vot prima dată amendamentul Comisiei de buget-finanțe. Dacă nu
sunteți de acord cu amendamentul comisiei, după aceea trecem la votul
proiectului de hotărâre.
Cine este pentru amendamentul Comisiei de
buget?
Propunerea se respinge cu 14 voturi pentru (Boloș Vasile, Borșan
Doru, Chirteș Ioan, Ciotlăuș Ionela, Ferenț Tiberiu, Filimon Vasile, Giurgea
Teodor, Moldovan Horațiu, Mora Akos, Pokorny Vasile, Pop Ioan, Schwartz
Ladislau, Seracu Ieronim), 12 voturi împotrivă (Achim Marcela, Balogh Iosif,
Bán Moise, Bândea Eugen, Csep Eva, Erös Csaba, Havrileț Nicolae, Kakasi
Alexandru, Lokodi Edita, Magzarosi Erzsebet, Popa Marius, Szábo Arpad), 3
abțineri (Gombos Geza, Ilyes Toth Alexandru, Moldovan Teofil), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai ) 1
nu a votat (Tatár Bela).
D-l secretar Paul Cosma: Este vorba de
majoritatea consilierilor în funcție, raportat la numărul de 33 de consilieri,
majoritate înseamnă 17.
D-na președinte Lokodi: Atunci trecem la votul
proiectului de hotărâre așa cum a fost propus
de executivul Consiliului Județean.
Art.1. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 1 vot împotrivă ( Pokorny Vasile), 1 nu a
votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )
Art.2. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 1 vot
împotrivă ( Pokorny Vasile), 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihai )
Art.3. Se aprobă cu 27 voturi pentru, 1 vot
împotrivă ( Pokorny Vasile), 2 nu au votat ( Pop Ioan și Tatár Bela), 3 au
lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai)
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi pentru, 1 vot
împotrivă (Pokorny Vasile), 1 abținere ( Boloș Vasile), 1 nu a votat ( Tatár
Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail ).
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de
organizare și funcționare a Serviciului Public Județean SALVAMONT și schimbarea
denumirii serviciului
D-na președinte Lokodi: La nivel național
județul Mureș este în categoria acelor județe care pot asigura și salvări de
vieți omenești subacvatice. Chiar suntem cotați printre acele servicii care au
dotări și posibilitatea de a face asemenea activități. Proiectul nostru de
hotărâre vizează și această activitate pentru viitor. Comisia
economico-financiară a avizat fără obiecțiuni, la fel comisia juridică,
comisia de servicii publice a avizat și ea favorabil.
Art.1. Se aprobă cu 28 voturi pentru,
2 nu au votat ( Tatár Bela și Borșan Doru), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihai )
Art.2. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat ( Tatár Bela și Pop Ioan), 3 au
lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )
Art.3. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihai )
Art.4. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Tatár Bela și Boloș Vasile), 3
au lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihai )
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihail ).
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea programului de
ocupare temporară a forței de muncă din rândul șomerilor pentru anul 2009
D-na președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre
a fost discutat în cadrul Comisiei economico-financiare și a celei juridice,
ambele comisii avizând favorabil.
Supun aprobării pe articole.
Art.1. Se aprobă cu 28 voturi pentru,
2 nu au votat ( Tatár Bela și Kakasi Alexandru), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihail)
Art.2. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat ( Tatár Bela și Borșan Doru), 3
au lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)
Art.3. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihail)
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihail)
5. Proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici pentru investiția Extindere amenajare sală de repetiție,
studio, magazie, str. Revoluției nr.45
D-na președinte Lokodi: Comisia juridică,
comisia de amenajarea teritoriului, comisia servicii publice și comisia
economico-financiară au avizat acest proiect în mod favorabil.
D-l consilier Mora: Am avizat favorabil acest
proiect de hotărâre, în schimb am cerut două lucruri clare din punctul nostru
de vedere și anume: fiind o investiție mare și fiind o investiție care clar
este necesară și nu discutăm de necesitatea ei și de faptul că nu corespunde cu
nevoile actuale și discutăm de ceea ce înseamnă sursă de finanțare. Am cerut,
în primul rând, ca acest proiect să
pornească ca și primi pași în identificarea sursei de finanțare. Există fonduri
europene pentru asemenea investiții, fonduri guvernamentale și după aceea
fonduri locale. Deci aceasta este rugămintea comisiei de buget-finanțe mai ales
că la această oră nu avem încă un buget și atunci nu aș vrea să ne repezim
dintr-o dată la bugetul Consiliului Județean ca să facem investiția din această
zonă ci să căutăm în primul rând, în această ordine, bani europeni, fonduri
guvernamentale și fundurile Consiliului Județean, pe de o parte. Pe de altă
parte, al doilea lucru pe care l-am cerut și cred că și d-l Boantă, nu știu
dacă este aici, având în vedere că și
anul trecut am mai făcut o investiție importantă în cădirea fostului
cinematograf Unirea și având în vedere că activitatea Ansamblului Mureșul este
o activitate în dezvoltare, am cerut ca de la an la an gradul de
autofinanțare al acestei instituții să crească. Nu cerem lucruri ireale,
nu cerem lucruri foarte mari, dar cu un procent, cu două procente pe an poate să crească pentru
că datorită acestor investiții, datorită dotărilor pe care le au, au creat o
competitivitate locală la nivel de ansamblu și au venituri mai bune. În acest
moment, într-adevăr, au făcut un grad de autofinanțare de aproape 11% ceea ce e
foarte bine pentru că acum 2 ani aveau 9 % și ne-au promis că în următorii 2
ani câte două procente vor crește. În acest sens am spus, OK, suntem de acord
cu această investiție dar și ei să contribuie prin managementul acestui
ansamblu să-și crească gradul de
autofinanțare. Pe de altă parte și cu asta închei, s-a propus de către executiv
construcția în mai multe etape. Am spus foarte clar, personal consider că
investiția începută trebuie finalizată cât mai urgent. Orice investiție care nu
este funcțională rapid, nici nu produce resurse, sau știu eu, scopul pentru
care am ridicat-o. Cu alte cuvinte, în momentul în care vom avea resurse
financiare, sunt pentru a face investiția rapid și de-a-ntregul și nu
fracționată pe mai multe bucăți. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: Nu știu dacă la
discuții a participat și d-l Bățagă. Primul lucru pe care îl vom vedea este
dacă putem să punem lucrarea în cadrul programului Operațional Regional Axa
3.2, mai mult pentru că este un proiect finalizat. O să discut eu mâine,
poimâine cu d-l Bățagă pentru a vedea unde vom putea depune acest proiect. În
orice caz, acum aprobăm doar indicatorii tehnico-economici iar pasul următor va
fi să găsim resursa de finanțare.
Dacă nu
mai dorește nimeni să ia cuvântul, atunci supun la vot pe articole.
Art.1. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihai )
Art.2. Se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat (Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihai )
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi pentru, 1 nu a votat ( Tatár Bela), 3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente, Szalkay Iosif
și Poruțiu Mihail ).
6. Proiect de hotărâre privind aprobarea avizelor date de
Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă Consiliul
Județean Mureș
D-l consilier Pokorny: Vă mulțumesc. Stimate d-nă președinte, stimate
d-le prefect, onorat consiliu. Aș dori să pun o întrebare înainte să votez,
referitor la punctul cu numărul 9, la d-l Pop, dacă poate să ne informeze
despre ce carieră de piatră este vorba.
D-na președinte Lokodi: Aceasta este zonă de agrement și sport.
D-l consilier Pokorny: Nu, mă scuzați. La punctul 5 unde este o stație
de concasare de piatră Stînceni.
D-na președinte Lokodi: Nu este din fluviu, este din munte, dincolo de
fluvii unde este chiar o carieră de piatră.
D-l consilier Pokorny: Cunoaștem, dar totuși aș dori dacă se poate
lămuriri.
D-na președinte Lokodi:
V-am spus. Ce doriți încă în plus?
D-l consilier Pokorny: Despre ce extindere e vorba sau deschiderea
unei stații noi, de dărâmare a muntelui.
D-na președinte Lokodi:
Nu este vorba de dărâmarea muntelui ci este carieră de piatră. D-na Csortan ?
D-na Arhitect șef
Csortan: Este vorba despre o redeschidere a unei cariere vechi. Deci nu este
nici extindere ci doar redeschidere. Doar atât și de aceea am și propus pentru
aprobare.
D-l consilier Pokorny:
Vă mulțumesc.
D-na președinte Lokodi:
Salvăm cu asta râurile.
Supun la vot proiectul
nostru de hotărâre care a fost avizat de către Comisia juridică și de comisia
de amenajarea teritoriului.
Art.1. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Tatár Bela și Ciotlăuș Ionela),
3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)
Art.2. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Tatár Bela și Ciotlăuș Ionela),
3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)
Art.3. Se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Tatár Bela și Ciotlăuș Ionela),
3 au lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail)
Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu a votat ( Tatár Bela și Mora Akos), 3 au
lipsit (Orbán Lászlo Levente,
Szalkay Iosif și Poruțiu Mihail ).
Domnilor consilieri eu
vă mulțumesc frumos pentru munca de azi și să întreb la diverse dacă cineva
dorește să ia cuvântul.
D-l consilier Giurgea: Mulțumesc. Unul dintre
obiectivele pe care-l considerăm noi foarte important al județului Mureș,
și de ce nu, al regiunii Mureș Harghita - Covasna și nu știu dacă intre și
județul Brașov, este Aeroportul Tîrgu Mureș, după cum probabil toți bine știm
Transilvania Tîrgu Mureș. D-na președinte, stimați colegi, acolo a pornit o
investiție care avea un termen scadent de punere în funcțiune. Știm că această
investiție a ieșit din termen și nu s-a respectat dar, mai mult decât atât,
avem achiziționate aparaturi electronice de dirijare a traficului și multe
altele care au, pe lângă faptul că au un termen de garanție de la data
achiziției lor, mai au, dacă vreți, cipurile din acestea și mă rog,
calculatoarele care probabil că după o anumită scadență de timp trebuie
reactivate. Nu cunosc bine termenii și vorbesc în termeni pe care îi cunosc. Cred
că ar fi necesar, și eu am ridicat problema și în cadrul comisie, ca în termen
imediat împreună cu Consiliul de administrație, așa cum vă amintiți că am făcut
și în anii trecuți, să avem o discuție parte de
Deci vă rog să dispuneți ca cât mai repede să
ne deplasăm acolo, poate chiar în cursul săptămânii viitoare, să vedem ce să
facem. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: D-le Bartha, cumva
marți vom avea ședință de Consiliu de Administrație
D-l director Runcan: Mulțumesc. În primul rând
aș vrea să mulțumesc Consiliului Județean pentru fondurile alocate în cursul
anului 2008, atât pentru aparatura achiziționată, mai exact 12 echipamente de
securitate aeroportuară, pe diferite categorii, mă refer la aparatură pentru
detectarea explozibililor în bagaje și detectarea diferitelor corpurilor
metalice aflate asupra persoanelor care călătoresc. Această aparatură a fost
achiziționată la finele anului 2008 și ea este în garanție încă un an de zile
și urmează să fie practic montată în momentul în care extinderea aerogării se
va definitiva. Este vorba despre o lucrare a Aeroportului inițiată în anul
2008, extinderea aerogării cu fluxuri reamenajate pentru a permite activitățile
la nivelul traficului crescut și prin aceste activități în cursul primului
trimestru sperăm să le putem definitiva. Dvs. ați aprobat în ședința trecută
fonduri pentru aceste lucrări pentru care mulțumesc și credem că este o
conlucrare bună și din ceea ce înseamnă graficele de lucrări, la data de
aniversare a aeroportului, în 20 mai când dorim să și facem o sindrofie, lucrările vor fi de
mult recepționate.
D-na președinte Lokodi: Întrebarea mea
este dacă s-a găsit soluția sau s-a dat soluția de către proiectant pentru
acele deficiențe de proiectare?
D-l director Runcan: Da, în mare parte ele
s-au dat, între timp au apărut altele și ele sunt în curs de rezolvare.
Situația este că, repet, la finele lunii aprilie lucrarea va fi recepționată.
D-na președinte Lokodi: Din păcate au fost
nevoie de unele schimbări de soluții tehnice pentru că a trebuit să fie mutat
un canal principal dincolo de spațiul unde se extinde aerogara. Canalizarea
acolo era veche și impieta construcția care se execută în momentul de față și
au fost și alte deficiențe cu privire la cantitatea de lucrări, la valori pentru
care proiectantul trebuia să dea soluții. Deci, ziceți că aveți garanția
ca până în luna aprilie se va finaliza lucrarea?
D-l director Runcan: Da, deci partea
constructorului așa s-a angajat și la fel de bine și proiectantul a consimțit
să-și dea silința să fie mai prezent la activitatea și la apelurile noastre și,
zic eu, prin conlucrarea asta toate activitățile pot să fie finalizate. La fel
de bine îmi permit să vă informez că în cursul săptămânii trecute,
D-na președinte Lokodi: Mai am 2 întrebări.
Una referitoare la aparatul nou achiziționat cu degivror, s-a reparat
deficiența?
D-l director Runcan: Aparatul de
degivrare aeronave, în momentul de față
sunt specialiștii americani care încearcă să găsească o altă soluționare, noi
nu am mai așteptat practic finalizarea acestor activități și am demarat o
procedură în instanță care se va depune în perioada imediat următoare.
Dânșii consideră că vor găsi niște formulări hibride ceea ce nu ne convine
nouă. Adică să facă niște experimente pe echipamentul pe care ni l-a livrat
nouă și care nu funcționează conform cerințelor pe care le-am impus noi.
D-na președinte Lokodi: Eu v-aș ruga atunci că
cereți anularea contractului sau să fie schimbat imediat acest autovehicul.
Mai am o întrebare cu privire la depunerea sau
posibilitatea depunerii proiectului în cadrul POS Transport pe fondurile
europene care sunt pe aeroporturi regionale. Dacă aveți proiectele așa cum se
cer, conform criteriilor, pentru a fi aprobate din fonduri europene, și dacă nu,
de ce sumă aveți nevoie pentru a fi revăzute și dacă ați făcut vreun proiect ca
să îl depuneți
D-l director Runcan: În momentul de față pot să vă spun că există
depusă
D-na președinte Lokodi: Cu privire la teren,
vreau să vă informez că am finalizat identificarea parcelelor. Mai avem câteva
date de clarificat pe care d-l Paul Cosma ni le poate spune și urmează să
intrăm în procedura de expropriere pe cale judiciară.
D-l secretar Paul Cosma: Parcelele care
urmează să fie supuse exproprierii au fost identificate prin măsurători de
precizie, planurile respective au fost recepționate în cursul săptămânii trecute și vor fi depuse
D-na președinte Lokodi: Când putem să le
depunem
D-l secretar Paul Cosma. Eu cred că parte din
ele sunt depuse și îmi pare rău că nu este d-na Csortan, nu știu, dar cred că
sunt depuse.
D-na Silvia Moldovan: ... o parte din ele cei
de
D-na președinte Lokodi: Dar d-na Moldovan și
acum o lună tot asta era situația.
D-na Silvia Moldovan: Nu, deci sunt depuse
absolut toate dosarele individuale. Sunt făcute pentru fiecare exact cu
delimitarea la fiecare parcelă, cât se cumpără din parcela respectivă. Sunt
depuse
D-na președinte Lokodi: Asta știu. Dar cu
acele parcele care nu sunt în clar.
D-na Silvia Moldovan: Acelea depind de
primărie.
D-na președinte Lokodi: Și atunci de ce nu
l-am chemat pe dl primar de
D-na Silvia Moldovan: Urmează să primim în
cursul zilei de astăzi, sau cel târziu mâine dimineață, dosarele respective
pentru a-l putea chema pe d-l primar ca să vedem cât de repede putem avansa cu
ele. Urma să mai clarifice ceva
D-na președinte Lokodi: Bine. Până marți vă
rog frumos să îmi faceți un referat.
D-l consilier Pokorny: Aș dori să vă informez
că în perioada 19-21 februarie am avut onoarea de a reprezenta Consiliul
Județean
D-na președinte Lokodi: D-l Pokorny, după ce
mi-ați prezentat și mie această informare v-am spus să pregătim un material
care poate să fie promovat în cadrul Asociației Regiunilor Europene pentru
aceste bune practici. D-l Klauss Klipp, secretarul general al ARE precis că va
organiza chiar și schimburi de experiență în acest sens și e timpul ca România
să iasă, după ce atâta vreme am fost criticați negativ, cu aceste servicii din
partea României, atât cu privire la copii, cât și la persoanele cu diferite
dizabilități care erau în sistemele noastre și chiar am propus să răspundeți de
această temă în cadrul organizației europene și așteptăm de la dvs. ca,
împreună cu cei de la dvs. și cu Direcția Generală de Asistență Socială și
Protecția Copilului Mureș, să facem materiale pe care să le trimitem
D-l consilier Filimon Vasile: D-nă președinte,
am trei probleme punctuale și foarte scurte. Una. Aș dori să vă rog să da-ți
dispoziție executivului ca procesele-verbale ale ședințelor trecute să fie
trecute cel puțin cu o zi înainte de ședință, pe site, pentru că azi dimineață,
la ora 11 am plecat din birou și acest proces-verbal nu era pus pe site. Am
votat în necunoștință de cauză. O recunosc, pentru că eu le citesc de fiecare
dată și azi la ora 11 nu exista acest proces-verbal pe site.
A doua chestiune. Eu reiau o propunere pe care
d-l profesor Boloș a făcut-o și v-aș ruga să venim și dacă se poate să ne dați
chiar și un termen în care să discutăm Regulamentul Consiliului Județean din nou,
pentru că sunt foarte multe probleme care trebuie discutate și regulamentul
este depășit, știți bine, din toate punctele de vedere și va trebui să îl
discutăm foarte repede. Puteam și astăzi pentru că am avut puține puncte pe
ordinea de zi.
Și a treia chestiune, tot simplă, în luna
septembrie am interpelat Consiliul Județean iar d-l Dobre mi-a promis că
până în luna ianuarie se va rezolva acel conflict de circulație de la intrarea
în Parcul Industrial, unde, știți foarte bine că se întâmplă extrem de multe
accidente și este nereglementat din punct de vedere al circulației. Nu
știu ce este. Este o ridicătură, intrarea de pe drumul european. E vorba de
acel așa-zis sens giratoriu, că nu este
sens giratoriu și mi s-a promis că până în luna ianuarie se va reglementa acolo
această problemă. V-aș ruga să luăm legătura și cu Serviciul circulație de
D-na președinte Lokodi: O să luăm măsuri ca să
nu se întârzie, chiar cu câteva zile înainte Secretariatul să redacteze
procesul-verbal pentru ca să puteți să îl citiți.
Cu privire la problema din intersecție să
știți că și noi am purtat foarte multă corespondență cu Direcția de Drumuri
Naționale pentru că sensul acela giratoriu a fost construit în cadrul
Proiectului PHARE, odată cu construirea Parcului industrial și chiar prin
efortul Consiliului Județean s-au cumpărat acolo terenuri pentru că atunci a
existat un proiect pentru că nu s-a putut construi altfel, iar ulterior, din
partea ministerului ni s-a spus că nu se va putea lărgi acel sens giratoriu
numai în momentul în care se va construi ieșirea de pe viitoarea autostradă
pentru că tocmai în acest sens giratoriu se va intra cu ieșirea de pe
autostradă. Avem multe adrese făcute de direcția noastră tehnică, din partea
Poliției și eu trebui să vă spun că până anul trecut am primit de
D-l consilier Balogh: Mulțumesc. D-le prefect,
d-na președinte, stimați colegi. Profit de ocazia că ședința de azi a fost
atât de scurtă și poate constructivă, și vreau să vă rog d-na președinte, în
urma unor discuții avute cu cetățenii de pe tronsonul de drum Ungheni-Acățari,
aș vrea să revin la situația ca să reîncepem discuția cu Administrația
Națională a Drumurilor ca să putem să cedăm porțiunea de drum care face legătura
dintre două drumuri naționale, sau dintre drumul județean și cel european ca să
putem să cedăm și să preia acest tronson de drum fiindcă știm foarte bine
că nu numai din cauza crizei, care afectează pe toată lumea, și nu o să avem
fonduri ca să putem întreține acest drum pe care zilnic sunt foarte multe
accidente. Nu este de vină Consiliul Județean și nici cetățenii, dar noi putem
să facem o excepție. Ca să putem să nominalizăm un drum național din drum
județean trebuie să avem un recensământ foarte recent și cu excepția și cu
dispoziția dvs. aș ruga cât mai repede pentru ca să putem să facem un
recensământ al circulației prin care să dovedim Administrației
Naționale a Drumurilor că acest drum poate să fie drum național.
Mulțumesc mult.
D-na președinte Lokodi. Și eu vă mulțumesc și
chiar o să vă rog și dacă trebuie dăm în acest sens și o dispoziție în calitate
de președinte al Comisie de urbanism și normal și drumuri să treceți împreună
cu d-na director Bochiș la organizarea acestui recensământ și să mergem și
D-l prefect Marius Pașcan: Și eu zic că a fost
o discuție constructivă. Legat de punctul cu acel sens giratoriu, poate fi
rezolvat d-na președinte pentru că chiar dacă se va face racordul cu autostrada
presupune o extindere mult mai mare pentru o astfel de legătură și este simplu
de rezolvat din punct de vedere tehnic și vă spun de ce, pentru că nu trebuie
făcut altceva decât eliminat acel cerc din mijloc și lăsat drumul să fie cum a
fost. Asta este cel mai simplu și mai apoi nu are decât să vină să se racordeze
acea autostradă cum vor dori specialiștii și tehnicienii, pentru că acolo se
întâmplă neștiind, cei care nu cunosc drumul sau vin pentru prima oară și nu
încetinesc la vreme și pur și simplu sar peste acel cerc din mijloc și își
distrug mașinile și își pun în pericol viața . Eu cred că dacă dvs., de
principiu, chiar dacă nu sunteți responsabili de acest drum și investiția nu vă
aparține sau ați gestionat-o doar prin intermediul PHARE, dacă vă dați un acord
de principiu în cadrul Consiliului Județean, eu susțin acest demers și la
nivelul Administrației Drumurilor Naționale să găsim înțelegere și să
corectăm această greșeală care s-a făcut și cred că a fost făcut un studiu
prematur și superficial pentru acel sens giratoriu. Haideți să ne raliem și să
susținem acest lucru pentru că poate fi schimbat. Vă mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: D-le prefect, din
partea noastră nu aveți nici o opoziție
însă legile românești sunt legi și acolo dacă trei drumuri se întâlnesc,
neapărat este nevoie de un sens giratoriu. Dar nu este specialitatea mea și
cred că nu ne-au pus cei care ne-au pus să finanțăm sensul giratoriu așa numai
de ideile lor. Mă gândesc că este totuși o prevedere legală. Lăsați-mă, d-le
consilier, pentru că nu vrea să intru în discuții pentru că nu mă pricep. Nu
sunt specialistă în sensuri giratorii, nu sunt specialistă în a se construi sau
a se elimina, e un drum național, d-l prefect e reprezentantul Guvernului și
dacă se poate face schimbări nu e nici o problemă. Noi, în Consiliul
Județean, nu trebuie să luăm nici o decizie în acest sens. Nu este
competența noastră, dacă ar fi drum județean, da, dar este drum național.
Drumurile Naționale de
D-l consilier Giurgea: Mulțumesc d-na președintă. Nu, sincer,
iertați-mă. S-a făcut sensul giratoriu pentru o fluidizare a traficului în
situația în care Parcul industrial ar funcționa la capacitate. Parcul nu va
funcționa la capacitate imediat și noi știm asta, și problema este că până acum
au murit acolo 6 oameni. Știți? Un tânăr sub influența alcoolului. Dar sigur,
așa cum spunea și d-l prefect și d-l Filimon, tirul a sărit peste acel cerc și
a trecut dincolo pentru că nu e iluminat deloc. Sigur că nu e treaba noastră ca
și Consiliului Județean dar trebuie totuși să vedem și să facem niște demersuri
și noi și Prefectura ..
D-na președinte Lokodi: Sensul giratoriu este
deja semnalizat de
D-l consilier Giurgea: Nu e semnalizat deloc.
D-na președinte Lokodi: Ba da.
D-l consilier Giurgea: Deloc d-na președinte.
Da deloc, absolut.
D-na președinte Lokodi: Dar cum să nu fie
semnalizat? Este semnalizat că urmează sens giratoriu. Este tablă.
Domnilor ne depășește această problemă sincer
vă spun. Dacă mai dorește cineva?
D-le Filimon
D-na Silvia Moldovan: D-na președinte, aș vrea
să vă rog să mă lăsați să spun ceva. Domnilor consilieri este cunoscut faptul
că în data de 6 martie, vinerea, organizăm cheful de 8 martie la care vă
invităm cu drag să participați. Va fi de la ora 14, la restaurantul Diamant și prețul este de 1 milion de lei de
persoană. Puteți veni cu cine doriți.
D-na președinte Lokodi: Chiar vă invităm să
veniți cu soțiile. Pentru că totdeauna soțiile rămân singure acasă de 8 martie
și eu zic că multe soții ar putea să se distreze.
Lucrările
ședinței se încheie la ora 15.15
ÎNTOCMIT: Monica Curticăpean
PREȘEDINTE SECRETAR
Lokodi Edita
Emöke
Paul Cosma
Văzut: Delia
Belean