tanacslogo1          ROMÂNIA                     

     JUDEȚUL MUREȘ

 CONSILIUL JUDEȚEAN

Nr.7790/05.06.2009

        Dosar IV.C.1

                        

 

 

 


PROCES – VERBAL

al ședinței ordinare a Consiliului Județean

din data de 28 mai 2009

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

Ordinea de zi a ședinței a fost stabilită prin dispoziția președintelui Consiliului Județean nr. 114 din 22 mai 2009 și a fost publicată în cotidienele locale, „Zi de Zi” și „Nepujság”.

Au lipsit de la ședință, domnii consilieri: Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela (motivat), Poruțiu Mihail și Borșan Doru Aurelian.

 

Au fost invitați să participe:

 

·         dl. Marius Pașcan,  prefectul județului Mureș

·         dl. Runcan Ștefan, director, R.A. AEROPORTUL TRANSILVANIA  Tîrgu Mureș

·         dna Hang Mărioara, contabil-șef, R.A. AEROPORTUL TRANSILVANIA  Tîrgu Mureș

·         dl. Soos Zoltan – director, Muzeul Județean

·         dl.Naste Vasile – director, Administrația Palatului Culturii

·         dl. Nagy Istvan  - director,  Parc Industrial Mureș

·         dl. Kiss Geza– director, ADI AQUA INVEST MURES

·         dl. Blaj Virgil – director, SC SURM

 

Doamna președinte Lokodi: Domnilor, deci avem o prezență de 27 consilieri din 35… dacă mai este cineva care nu a semnat convocatorul, să vină să îl semneze.

Doamnelor și domnilor consilieri, funcționari publici, directori ai instituțiile subordonate, stimați reprezentanți ai presei, sper că nu a rămas nimeni, dar dacă cineva nu a fost amintit, atunci dați-mi voie să vă salut pe toți și să începem lucrările ședinței ordinare a consiliului județean de astăzi. Prima dată va trebui să aprobăm procesul verbal al ședinței ordinare din 29 aprilie 2009 și a ședinței extraordinare din data de 20 mai 2009, aceste materiale s-au comunicat pe site și sper că ați avut timp să le parcurgeți. Trebuie să vă anunț că în regim de urgență avem iarăși o hotărâre cu privire la aderarea de noi membri la Asociația de Dezvolatare Intercomunitară AQUA INVEST în momentul în care vă prezint acest proiect de hotărâre o să vă fac cunoscut cine sunt acele administrații teritoriale care au solicitat acceptarea să devină membri în această asociație și pe ordinea de zi pe care dumneavoastră ați parcurs-o, ați discutat-o în comisii, avem 9 proiecte de hotărâri, au fost anunțate 10, dar un proiect de hotărâre se retrage, se retrage ca urmare a discuțiilor pe care dumneavoastră le-ați purtat în cadrul ședințelor de comisii și, unde, în continuare nu avem o situație clară și acesta este proiectul de hotărâre privind fundamentarea și acordarea justificată a sumelor primite de la buget către bugetul RA Aeroport Transilvania. Și avem, de asemenea, punctul cu diverse. Deci în loc de 11 proiecte anunțate și rectific, că am zis 10, deci din 11 proiecte anunțate prin ordinea de zi, vom rămâne cu 10. Deci prima dată supun la vot cele 2 procese-verbale, prima dată procesul-verbal al ședinței ordinare din data de 29 aprilie 2009.

Cine este pentru?

 

Procesul-verbal al ședinței ordinare din data de 29 aprilie 2009 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 1 abținere (Erős Csaba), 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc, urmează procesul verbal din ședința extraordinară din 20 mai 2009.

Cine este pentru?

 

Procesul-verbal al ședinței extraordinare din data de 20 mai 2009 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, urmează ordinea de zi completată  cu proiectul de hotărâre în regim de urgență. Deci, cine este pentru discutarea proiectului de hotărâre pentru aprobarea de noi membri la ADI AQUA INVEST Mureș unde au mai cerut intrarea comunele Băgaciu, Eremitu, Petelea, Șăulia din Județul Mureș, comunele Silivașu de Câmpie și Urmeniș din județul Bistrița,și comuna Avrămești  din județul Harghita. Deci, cu această ordine de zi, cine este de acord?

 

Cuprinderea proiectului de hotărâre în regim de urgență, pe ordinea de zi, se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail)

 

 

1. Proiect de hotărâre privind  aprobarea aderării unor unități administrativ-teritoriale la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST MUREȘ

 

Doamna președinte Lokodi: Bine, proiectul nostru în regim de urgență, conține 3 articole. Articolul 1: „Se încuviințează aderarea acestor localități la comunitatea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST.”  Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, mandatarea președintelui consiliului județean să semneze actul de asociere la notar. Cine este pentru?

 

Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Articolul 3 prevede comunicarea cu părțile. Cine este pentru?

 

Articolul 3 se aprocă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Și hotărârea în întregime. Cine este pentru?

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Ordinea de zi, prevăzută în regim normal, cu cele 10 proiecte de hotărâri, cu precizarea că punctul 8 se retrage. Cine este pentru?

 

Ordinea de zi se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

2. Proiect de hotărâre privind aprobarea dezlipirii și alipirii de parcele la imobile din Sînpaul care fac parte din domeniul public al județului Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, trecem la discutarea proiectelor de hotărâri anunțate în ordinea anunțată. Primul proiect de hotărâre privește aprobarea dezlipirii și alipirii de parcele la imobilele din Sînpaul care fac parte din domeniul public al județului și care sunt destinate depozitului regional pentru deșeuri. Acest proiect de hotărâre a fost discutat de comisia juridică și ordine publică, de comisia economico-financiară, de comisia de servicii publice, de comisia de amenajarea teritoriului, toate comisiile avizând favorabil, deci este un material cunoscut, nu o să dau citire, ci trecem la votarea articolelor. Ca să treacă hotărârea avem nevoie de votul pozitiv a două treimi dintre consilieri. Vă consult, dacă cineva dorește să ia cuvântul, dacă nu, atunci trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil, Kakassi Alexandru), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

3. Proiect de hotărâre privind  darea în folosință gratuită a unor spații din imobilul ce aparține domeniului public județean, situat în Tîrgu Mureș, P-ța Mărășești, nr.13

 

Domna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre privind darea în folosință gratuită a unor spații din imobilul ce aparține domeniului public județean, situat în Târgu Mureș, piața Mărăști nr. 13. Este vorba de spații în care urmează să se mute Asociația de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST Mureș care a început să își trăiască și să își desfășoare activitatea ca o entitate juridică separată. Acest proiect de hotărâre a fost discutat în comisia juridică, în comisaia economico-financiară, în comisia servicii publice și de amenajarea teritoriului. Toate comisiile au avizat favorabil. Avem 3 articole la acest proiect de hotărâre, dacă dorește să ia cineva cuvântul? Dacă nu, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

 

4. Proiect de hotărâre pentru stabilirea unor măsuri cu privire la S.C. „Servicii de Utilități Rurale  Mureș” S.A.

                                        

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul privind dizolvarea societății SC Servicii Utilități Rurale Mureș SA. Ca urmare a înființării operatorului regional, activitatea societății subordonate consiliului județean încet, încet se stinge. Activitățile de servicii au fost preluate de operatorul regional, urmând să trecem în acea fază juridică prin care va avea loc dizolvarea societății comerciale Servicii de Utilități Rurale Mureș SA. De altfel, angajații de aici au trecut, în mare parte, la Operatorul Regional, unii au plecat în pensie, în momentul de față mai avem doar 3 sau 4 persoane care mai lucrează la această societate, care și ei nu vor fi trecuți doar în șomaj ci vom găsi și pentru persoanele respective, după lichidarea societății, după dizolvarea societății, pardon, un rost. Comisia juridică, comisia economico-financiară, comisia de servicii publice și comisia de amenajarea teritoriului a analizat acest proiect. Domnul Mora Akos se înscrie la cuvânt. Poftiți domnule consilier.

Domnul consilier Mora: Doamna președinte, stimați colegi, am discutat acest punct și în cadrul comisiei de buget-finanțe, nu sunt observații ca să spun așa, financiare, este o singură observație, ca să spun așa, pe parte socială mai mult și anume să găsim și să dăm posibilitatea celor 4 oameni care mai sunt acolo, din care de fapt mai este unul singur care nu are o relocare în acest moment, pentru că ceilalți trei am înțeles că sunt cu jumătate de normă, deci au de lucru… sau un sfert de normă. Dar ideea este că, pe măsură ce consiliul județean, prin instituțiile sale are disponibilitate pentru locuri de muncă, lor să li se dea această șansă de a putea opta și la alte instituții, având în vedere că această societate se închide și intră într-o procedură de lichidare și dizolvare. Deci, asta este singura rugăminte, să li se dea șansa, categoric, acolo unde există două persoane, ca să spun așa, egale din punct de vedere al capacităților, să aibă și ei șansa de a acede la un loc de muncă, undeva în cadrul instituțiilor. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc.

Domnul consilier Pokorny: Vă mulțumesc, nu mai este cazul… vă mulțumesc domnul Mora, în cadrul comisiei eu am ridicat această problemă, tocmai cu un exemplu din Sfânta Scriptură, când s-a spus că este vorba numai de 4 oameni, am spus că, dacă se pierde o oaie, 99 sunt lăsate… dar vă mulțumesc domnul Mora, nu mai e cazul să…

Doamna președinte Lokodi: Bine domnilor, vă mulțumesc, atunci trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 1 vot împotrivă (Moldovan Teofil), 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți(Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 nu au votat (Szalkay Iosif Carol, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 4 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 nu au votat (Tatár Béla, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 1 abținere (Moldovan Teofil), 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

5. Proiect de hotărâre privind transmiterea sistemului de alimentare cu apă de pe teritoriul comunei Gurghiu, din proprietatea publică a județului Mureș în proprietatea publică a comunei Gurghiu

 

Doamna președinmte Lokodi: Vă mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre pentru transmiterea sistemului de alimentare cu apă de pe teritoriul comunei Gurghiu, din proprietatea publică a județului Mureș în proprietatea publică a comunei. Acest proiect de hotărâre a fost discutat de comisia juridică, economico-financiară, servicii publice, amenajarea teritoriului. Domnilor, îmi place, toate proiectele de hotărâre le dezbateți, serios așa, văd o ordine în munca dumneavoastră, foarte bine organizată.     Proiectul nostru de hotărâre are trei articole. Dacă dorește cineva să facă observații sau are ceva… dacă nu, trecem la vot.

Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

6. Proiect de hotărâre pentru modificarea unui articol la HCJM nr.26/2005 privind administrarea Palatului Culturii din Târgu Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru modificarea unui articol la Hotărârea Consiliului Județean și anume nr. 26 din 2005, privind administrarea Palatului Culturii. Administratorul Palatului Culturii și directorul muzeului, din inițiativă proprie, au venit spre noi cu propunerea ca sala de oglinzi să intre în circuitul muzeului ca obiectiv care este vizitat de către turiști și care urmează să se încaseze taxe de vizite, deci practic să fie cuprins în biletul de intrarea în Palatul Culturii. Vă mulțumesc domnilor directori, adică trei directori sunt, practic, pentru că este și domnul Șulea care este directorul galeriei. Din acest moment simt cu adevărat împlinit acel vis ca Palatul Culturii să devină acel obiectiv de muzeu care să fie vizitat și mulțumesc și domnului Naste că se angajează, în continuare, ca să întrețină și să administreze, împreună cu instituțiile care au activitate în clădire, Filarmonica, Muzeu și Palatul Administrativ pentru că avem nevoie de munca dumneavoastră de gospodar. Proiectul de hotărâre a fost analizat de comisia economico-financiară, de comisia de servicii. Domnilor consilieri, dacă doriți să luați cuvântul, dacă nu, trecem la vot. Domnul Naste, poftiți.

Domnul director Naste Vasile: În această hotărâre, în articolul 4, era specificată dotarea palatului cu… a sălii de oglinzi, a sălii mari și a sălii mici cu instalație de climatizare, care s-a realizat deja și cu centrala termică, deci nu mai e nevoie să mai rămână  în continuare în această hotărâre. Dacă se poate elimina.

Doamna președinte Lokodi: Deci aceste două articole, în momentul de față nu se referă doar la predarea sălii iar hotărârea 26, vom vedea dacă s-a executat, se stinge. Aia nu se schimbă, ci se modifică. Bine, vă mulțumesc. Deci, cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Radu Mircea, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 4 nu au votat (Moldovan Teofil, Radu Mircea, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail)

 

 

 

7. Proiect de hotărâre pentru aprobarea cooperării între Consiliul Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean, în vederea organizării „Olimpiadei Internaționale de Informatică a Țărilor din Europa Centrală

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea cooperării între Consiliul Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean, în vederea organizării „Olimpiadei Internaționale de Informatică a Țărilor din Europa Centrală”. Acest proiect de hotărâre a fost discutat în comisia juridică, economico-financiară, culturală, toate comisiile dând un aviz favorabil. Cea ce spun acum este o precizare pentru sală și nu neapărat pentru dumneavoastră domnilor consilieri, că ați discutat acest proiect de hotărâre. Din când în când trebuie să fim alături de instituții, de instituțiile subordonate altor ministere și nu neapărat consiliului județean, dar care organizează evenimente de importanță internațională și este de bun augur ca administrația publică a județului să participe la aceste evenimente. În acest caz nu putem sprijini instituțiile pe proiecte culturale, de sport pentru că nu intră în categoria celor care port opta pe proiecte, bani, de aceea venim în fața dumneavoastră și cerem să fim alături de aceste instituții. Fiind un eveniment de importanță internațională, mulțumesc domnilor consilieri că ați avut o contribuție importantă, atât la stabilirea conținutului proiectului de cooperare cât și la discutarea demersului, modului de organizare a acestui important eveniment. Cum v-am spus, existând aviz favorabil, vă întreb, dorește cineva să ia cuvântul? Domnul Balogh, ați apăsat pe roșu, doriți în regim de procedură? Nu fac ceva bine? Vă mulțumesc.

 Domnul vicepreședinte Chirteș a spus că este o eroare în adresa de solicitare care s-a clarificat în timpul ședinței la comisie pentru că la Sighișoara, la defalcare la Sighișoara, pentru organizarea evenimentului, nu este 25.000 lei ci doar 2500. V-aș ruga frumos pe cei care încheie contractul, pagina 9 la contract, anexă, bugetul proiectului… cât este de la minister, cât este de la Târgu Mureș, cât este de la Consiliu Județean Mureș, cât este de la consiliul local, cât este de la Reghin, de la Sighișoara. La Sighișoara nu este 25.000… dar practic asta este doar arătarea celor care sprijină. Ați observat, ați găsit? Da, vă mulțumesc. Asta nu are influență asupra proiectului nostru de hotărâre dar în contract să avem în vedere.

 Proiectul nostru de hotărâre… eu cred că este ceva greșeală la mine, este doar expunerea de motive… poftim? Eu nu m-am atins de această mapă… da mi-ai pus avizele și probabil că a rămas afară. Nici o problemă, probabil că fetele la secretariat… no, mă rog, nici o problemă. Vom găsi, vom găsi, precis că nu e problemă. Deci proiectul nostru de hotărâre conține 3 articole. Articolul 1, aprobarea cooperării. Cine este pentru?

 

 

Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

 

 

8. Proiect de hotărâre pentru completarea HCJM nr.37/2009 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al R.A. „Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș”        

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea obiectivelor și criteriilor de performanță pe anul 2009 pentru directorii SC Parc Industrial și… și aici am o întrebare, dacă nu aprobăm bugetul aeroportului, nu putem aproba nici criteriile de performanță, da? Deci rămâne doar precizarea, proiect de hotărâre pentru criteriile de performanță pe 2009 la directorul Parc Industrial. Da… imediat, imediat vă dau cuvântul. Comisia de servicii și comisia de ordine publică au avizat acest proiect. La comisia de servicii se face o precizare, se avizează favorabil cu condiția prezentării justificării diferenței de creștere, de la 713 la maxim 900 la indicatorul „cheltuieli la 1000 lei venituri.” Se propune o creștere maximă de 800 pe anul 2009. Aeroportul… l-am scos de pe ordinea de zi… și punctul 7 l-am trecut? Îmi cer iertare. Bine, iertați-mă. La loc comanda, am sărit peste un proiect de hotărâre. Deci un minut. Eu am crezut că asta e și nu m-am uitat pe numărătoare dar înseamnă că nici nu mi-ați pus voi 8. Deci iertați-mă. Revin la punctul 7, am sărit, este vina mea, deci aici este completarea Hotărârii Consiliului Județean Mureș nr. 37/2009 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș. Dar, dacă odată, punctul 8 nu este aprobat și este scos de pe ordinea de zi, până ce nu clarificăm și nu văd clar cu investițiile și până ce reprezentantul consiliului județean de la investiții, de 3 zile stă la aeroport ca să clarificăm, să măsurăm exact investiția făcută, să clarificăm valorile… și astăzi este acolo reprezentantul consiliului județean, eu vă propun atunci să amânăm și acest material, ca să avem tot pachetul împreună, închis tema aeroportului și să continuăm investițiile. Tot aici, doar ca o precizare, am cerut auditului consiliului județean, auditului intern să facă o analiză cu privire la activitatea desfășurată de aeroport și de toți managerii. Primul lucru care se constată este faptul că față de anul 2000, deci de acum 8 ani, bugetul aeroportului, bugetul pe care consiliul județean îl asigură pentru aeroport și nu veniturile proprii, deci bugetul prin transfer al aeroportului a crescut cu 148% domnilor, deci dacă 148% este asigurat prin transfer de la consiliul județean, înseamnă că ne interesează acest obiectiv. Ne interesează dezvoltarea, nu vrem să rămânem în urmă dar nu vrem să bâlbâim în întuneric. Vrem să vedem unde și cum sunt folosiți banii publici. Și nu mai vrem, în toată instituția consiliului județean, indiferent de instituția subordonată, nu neapărat aeroport, să nu vedem investițiile și să nu vedem de ce votăm pentru că ni se supune spre vot sau ni se bagă sub nas acceptarea unor proiecte care nu sunt complete. Domnilor, dacă ordonatorul principal de credite trebuie să vadă, punct cu punct proiectele făcute de oameni de specialitate, recepționate de comisia tehnică de recepționare a proiectelor, vizate de vicepreședinți, și după aceea te trezești pe parcursul executării proiectelor că sau se dublează valoarea investiției față de cel votat, și în cazul aeroportului acesta este o tendință. Nu se poate ca un proiect pe care l-am votat cu 24 miliarde să ajungă acum la 54 de miliarde. Nu vă supărați, temerea mea este justificată, trebuie să văd ce se întâmplăacolo. Atunci sau am fost induși în eroare când am votat valoarea sau cineva nu își face treaba. Eu nu cred că președintele consiliului județean, directorul economic, directorul de la servicii de investiții, trebuie să supervizeze tot timpul managerul aeroportului, nu cred, domnilor. Nu mi se pare normal, există niște răspunderi, niște ierarhii. Iar față de dumneavoastră, în ședința de comisie de la buget s-a prezentat o anexă, situație cu cifre, să votați, fără a arăta exact devizul ce se dorește prin acesta și am auzit că s-a argumentat că vom pierde investiții față de alte județe din regiune. Eu trebuie să vă spun că la Sibiu investiția a fost făcută din fonduri guvernamentale, în mandatul 2004-2008, acolo deja lucrurile sunt liniștite, nu se mai fac investiții iar consiliul județean nu a avut atâta bătaie de cap pentru că a lucrat mai mult primăria pe acea investiție și a adus bani. La Brașov, nu e nici o problemă că vin privații, că nu vin. Nu se întâmplă nici la Brașov nimic, și noi ne luptăm pentru Tîrgu Mureș pentru că știm că viitorul la Tîrgu Mureș este unul pozitiv, dar vrem să vedem ce se întâmplă. Atât din argumentele mele pentru că mulți dintre dumneavoastră mă întrebați că de ce nu depășim un pas, de trei luni mă rog să depășim și rog managerii de la aeroport să arate o situație clară. Nu mă amestec, domnilor, nici în  Protecția Copilului și nici la Transport, dar dacă vorbesc… mă scuzați că vă deranjez. Domnul Mora Akos.

Domnul consilier Mora: Doamna președintă, e justă propunerea de a amâna atât discuția pe buget cât și discuțiile pe cele două proiecte, atât de la Aeroport cât și la Parcul Industrial și vă spun și de ce. În primul rând, procedural vorbind, trebuie să sesizez faptul că suntem la a nu știu câta ședință de buget finanțe când ni se dau hârtiile în aceeași zi când intrăm în ședință, ba mai mult de atât, ni se dau anexe și hârtii în timpul ședinței și ni se cere să luăm decizii pe niște lucruri pe care le vedem pentru prima oară, în 2-3 minute să iei niște decizii. De asta și ședințele de comisie de buget finanțe durează câte 4-5 ore, de fiecare dată. Am arătat disponibilitatea comisiei de buget finanțe de a nu bloca activitatea consiliului, stând mai multe ore decât trebuie, tocmai ca să promovăm aceste hotărâri. Dar vă atrag atenția și cu respect vă rog celor din cadrul executivului consiliului, dați-ne hârtiile cu minim 2-3 zile înainte pentru că altfel nu putem lua decizii corecte. Pe parte de buget, în cadrul aeroportului, diferența în acest moment față de bugetul cu care a venit consiliul de administrație și cu care a venit executivul consiliului județean este mai mult o diferență de formă. Pentru că, conform legii actuale, aeroportul trebuie să se supună unui tip de procedură pe sociatăți comerciale și trebuie să își întocmească bugetul pe acele categorii și capitole cum cere legea. De aici și la diferența față de cum a prezentat executivul consiliului, nu sunt diferențe mari, sunt reajustări între capitole. Pe sumă totală ne închidem pe 7.200, deci nu e nici un fel de problemă dar având în vedere că nici astăzi nu s-a reușit întroducerea acestei situațiila timp în cadrul consiliului, eu propun să amânăm tocmai ca să avem între timp și rezultatul raportului controlului, să avem… și rugăminte mare, am înțeles că a fost control de la Curtea de Conturi, am înțeles că a fost control de la 2 sau 3 societăți de audit. Le dorim, vrem să le vedem concluziile acestor controale. Noi, în cadrul comisiei de buget-finanțe, ca să luăm o decizie corectă, trebuie să avem toate informațiile la îndemână și am înțeles că ele există în cadrul executivului, le cerem și noi să le putem vedea, să putem decide corect. Pe de altă parte, în cadrul… în ceea ce privește indicatorul de performanță a aeroportului, am reușit să negociem niște indicatori pe bugetul existent. Dar având în vedere că nu putem să votăm astăzi bugetul, propun să amânăm și indicatorii, pentru că indicatorii se raportează ca capitole din cadrul bugetului. De asemenea propun și la Parc să amânăm pentru că am avut o discuție și cu directorul de la Parcul Industrial și, ca regulă, am cerut ca la toate punctele de pe ordinea de zi din cadrul comisiei de buget să fie prezenți și directorii de instituții, pentru că, vă dau un exemplu, pe criteriul lichiditate globală, în cadrul Parcului Industrial, aveau minim 2, ei au făcut în anul 2008, 14. Deci de 7 ori mai mare. Există o explicație logică și financiară, după ce a venit directorul de la Parc am înțeles-o și am primit-o, dar bilanțul nu îl aveam la îndemână în cazul comisiei de buget ca să putem reajusta acele criterii. Eu v-am spus, cu respect tuturor șefilor de instituție, că trebuie să înțeleagă că de la an la an o „să-i forțăm” să ridicăm criteriile de performanță la fiecare instituție. Dacă noi astăzi decidem pe baza criteriilor date de către consiliul de administrație  practic, validăm criteriile de anul trecut. Eu propun să amânăm încă un pic, până luna viitoare ca să putem să ne edificăm ca lumea și să ridicăm criteriile. Vă dau un alt exemplu, chiar în cadrul Parcului, și domnul director, până la urmă a fost de acord cu acest principiu, aveau la productivitatea muncii, raportul de 2. El a făcut, anul trecut, 3,48, în condițiile în care ocuparea Parcului Industrial a fost între 60% și 100% la sfârșitul anului, deci o medie undeva pe la 80%. În condițiile în care astăzi, în 2009, el are ocupat Parcul în proporție de peste 95%, productivitatea muncii nu poate să rămână la 2, trebuie să se îmbunătățească și atunci asta e rugămintea noastră, să le amânăm ca să le putem fundamenta ca lumea. Și, într-adevăr să facem la fiecare instituție, fără nici un fel de diferențe de subiectivism, să nu tratăm fiecare instituție după anumite lucruri care se spun, că una e mai controlată decât cealaltă, în mod egal, absolut toate instituțiile trebuie să facă un pas înainte și înapoi vis-à-vis de criterii și atunci, până luna următoare, rugămintea mea e să facem cîte ședințe trebuie dar indicatorii să fie bine gândiți pentru că răspund pe baza acestor indicatori, la sfârșitul anului, managerii. Asta am avut de zis și atunci, în pachet, ar trebui să amânăm toate aceste puncte. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, domnul Szalkay, domnul Balogh și domnul Radu Mircea.

Domnul consilier Szalkay: Vă mulțumesc frumos doamna președinte, domnilor vicepreședinți, stimați invitați, colegi, într-adevăr domnul Akos are și nu are dreptate în ceea ce spune pentru că, după modesta mea părere, după ce noi am stat acolo și eu cred că numai 2 ore ne-am ocupat de stabilirea acelor criterii de performanță, unele propuse de către societate, altele propuse de către executiv, și am ajuns la un numitor comun cu care toată lumea din sală era mulțumită, mie mi se pare ciudat să ne apucăm, când o să fie bugetul definitivat, să îl mai analizăm odată. De ce vă spun, pentru mine este același lucru, realizarea veniturilor. Dacă e 21 miliarde, dacă e 25 miliarde, numărul de curse, modul de încasare a creanțelor, toți care sunt acolo, nu mă interesează dacă e cifric 10 sau 5. Trebuie să realizeze, înmulțit cu procentul, tot acolo sunt. Nu aș vrea iarăși să pierdem o zi și acolo dau dreptate la Akos, că noi trebuie să tratăm la fel toate societățile și cu aceeași atenție pentru că noi ne apucăm de o ședință la buget, dar asta nu numai în mandatul acesta ci de vreo 3 mandate și când ajungem la punctul cu aeroportul acolo rumegăm până la ora 8, cum s-a făcut și acuma și decizia pe care o găsim cu mare dificultate, acum o pierdem și o să spunem, uite, domnilor, iarăși o să ne apucăm de modul de soluționare a acestor criterii de performanță. Trebuie, într-adevăr, să stabilim odată acea comisie care va analiza fiecare instituție și să pornim la drum o societate, o instituție finanțată de către consiliul județean să fie în programul nostru, să fie analizat pentru că dacă nu, luna viitoare tot aeroportul o să analizăm. Mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Atunci să concluzionez, să înțeleg și eu, doriți ca să treacă criteriile de performanță pentru Parc Industrial dar sunteți de acord să amânăm pentru aeroport pentru că, dacă nu are încă problemele clarificate legate de buget, cum le aprobăm criteriile de performanță?

Domnul consilier Szalkay: Păi chiar asta am spus că  nu are nici o legătură. Criteriile de performanță eu doresc să fie aprobate acum la ambele sociatăți, pentru că, pentru mine este același lucru dacă analizez realizarea veniturilor, chair asta am spus…

Doamna președinte Lokodi: Am înțeles, nu începeți că ieșiți din termen. Bine, vă mulțumesc. Domnilor, dați-mi voie să dau drept la cuvânt domnului Balogh, domnului Radu Mircea, domnul Ban și doamna Ionela Ciotlăuș.

Domnul consilier Balogh: Doamna președintă, stimați colegi, stimați invitați, materialul respectiv a fost discutat de comisia de buget, expres nu am luat acest material fiindcă, având în vedere că se discută partea economică a Aeroportului Târgu Mureș, nu am insistat asupra chestiei ca să treacă și prin… pe la amenajarea teritoriului. Care este problema? Eu mă mir că nu s-a depășit această… deci din 25 de miliarde se face 50 sau 60 de miliarde. Nu mă mir, putea să fie 100 de miliarde și vă dau explicația. La orice licitație în Țara Românească, astăzi, unde se duc 20-30 de firme, vin la o licitație, vin la prețul de 40 - 50%. Până nu se va stabiliza o dată o regulă că acei proiectanți care au făcut, au făcut valoarea lucrărilor, ca să fie… nu e prost proiectanul, se duce la diferite firme și ia diferite oferte de preț. Atunci bineînțeles că vine firma cu 30-40% și am ridicat problema ca să nu pățim și noi cu drumul județean 142C. Foamea este mare la constructori și atunci bineînțeles că vine cu o notă de comandă suplimentară care este ajutat de proiectant, care este foarte bine plătit, tot de către noi. Pentru că nu a făcut proiectele… nu le fac, nu le plătesc alte instituții decât consiliul județean. Și atunci, bineînțeles că ascunde acolo niște cantități, după care vine și începe să umfle situația de lucrări și ajunge o lucrare de trei ori sau de patru ori cât este. Este un caz concret și anume „Drumul Vinului”. Aici au fost 11,3 miliarde... sau milioande de euro… iar firma portugheză care a venit au luat cu 8 milioande de euro. Nu este vorba că să ajutăm noi firmele care sunt din județ, dar sunt 7 firme care au stații de asfalt de 160 tone. Trebuie să vină portughezii, care licitează la București, vine și…

Doamna președinte Lokodi: Eu v-aș ruga, domnul Balogh, acolo nu noi am licitat și nici nu răspundem, deci haideți, este presa în sală. Presa ce înțelege…

Domnul consilier Balogh: Nici o problemă…

Doamna președinte Lokodi: …că noi, consiliul județean, nu suntem atenți.

Domnul consilier Balogh: Doresc să menționez că s-a solicitat la București lucrarea aceasta, „Drumul Vinului”.

Doamna președinte Lokodi: „Drumul Vinului” este o licitație făcută la nivelul ministerului, vă rog frumos, că dumneavoastră aveți niște cunoștințe, haideți să trecem la tema noastră și iarăși ați luat-o pe drumuri, haideți înapoi la cele două probleme.

Domnul consilier Balogh: La aeroportul Târgu Mureș sunt 25 miliarde și se ajunge la 70 de miliarde, probabil.

Doamna președinte Lokodi: V-aș ruga frumos, v-am dat cuvântul, referiți-vă la propunerea de amânare a proiectelor de hotărâri.

Domnul consilier Balogh: În legătură cu Aeroportul Târgu Mureș, eu am mai ridicat această problemă și doresc să aduc la cunoștința dumneavoastră, propun  privatizarea acestui Aeroport Tîrgu Mureș. Pentru motivul că drumurile județene, cum le-am privatizat, sindicaliștii erau în față. SURM-ul…

Doamna președinte Lokodi: Aeroportul este singurul obiectiv care încă nu a fost încă vândut din Județul Mureș și puteți, domnule consilier, de 10 ori să vă ridicați, până ce sunt ordonator de credite nu o să mă joc cu domeniul public al județului și nu cred că cineva vine pentru o ofertă de 45% să își pună capitalul privat, de când stau în această calitate, la cârma județului, nimeni nu a oferit nici un leu pentru aeroport, nici nu ne-a solicitat aeroportul că dorește să-l privatizeze, iar dacă noi păstrăm 45% și restul îl dăm privaților, adio proiecte europene, nici un privat nu poate să facă proiecte europene. Domnilor colegi, consilieri județeni, decideți,  doriți dezvoltarea aeroportului pe proiecte europene, să nu avem în județ un obiectiv care este al străinilor și să rămână consiliul județean cu ceva sau doriți ultima bucată scăpată, adio, pa aeroport? Deci, vă rog, toate cuvintele pe care le luați, să le luați cu răspundere pentru că sunteți consilieri județeni, nu suteți avocații nimănui.

Domnul consilier Balogh: Nici nu era vorba că suntem avocații nimănui, doamna președinte, deci nu vreau să polemizez cu dumneavoastră, noi am pățit-o cu drumuri județene, am pățit-o cu…

Doamna președinte Lokodi: Bine, domnul Balogh, vă rog frumos referiți-vă la propunerea de amânare a proiectelor de hotărâri. Încă odată.

Domnul consilier Balogh: Deci dacă nu se va trece la privatizarea aeroportului, săptămânal o să aduceți aici pe directorul, pe directorul economic și o să țineți ședințe la comisia de buget. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc.  

Domnul consilier Radu: Doamna președinte, domnilor vicepreședinți, stimați colegi, stimați invitați. De la început vreau să spun că sunt de acord cu amânarea celor două proiecte, trebuie să le analizăm mai bine fiindcă e și normal. Aș vrea să fac câteva precizări. Noi, în cadrul consiliului județean, avem vreo 3 proiecte mari de investiții, aeroportul, groapa ecologică, drumurile și mai sunt cîteva….

Doamna președinte Lokodi: Apa și Parcul cu motor.

Domnul consilier Radu: Da, și sunt vreo 3-4 proiecte mari pe care trebuie să le rezolvăm, atât aeroportul cât și groapa ecologică pentru că știți ce se întâmplă cu deșeurile… și drumurile județene și cu celelalte.

Doamna președinte Lokodi: Unul pe drumuri, celălalt pe deșeuri. Proiectele noastre de hotărâri. Vă rog treceți la subiect.

Domnul consilier Radu: Da, doamna președinte, noi va trebui să avem în vedere… probabil sursele de finanțare vor fi așa cum sunt în anula acesta.

Doamna președinte Lokodi: Deci vă rog frumos, domnul Radu Mircea, încă odată, spuneți punctul de vedere cu privire la propunerea punctelor 7 și 9. Doriți să le discutăm sau nu?

Domnul consilier Radu: Nu, am spus din capul locului că nu.

Doamna președinte Lokodi: Bine, vă mulțumesc. La acest punct de pe ordinea de zi, luați la diverse cuvântul. Vă mulțumesc.

Domnul consilier Bán: Bună ziua doamna președinte, vă salut domnilor vicepreședinți, aș dori să îmi expun părerea și părerea comisiei de servicii publice referitor la anexa pe care am făcut-o la acest aviz. În primul rând, atunci când am discutat acest punct de pe ordinea de zi, la ședința comisiei de servicii publice, nu am avut nici o expunere de motive și nici un reprezentant din partea Parcului Industrial care să ne poată explica foarte clar și foarte limpede care sunt cifrele pe care vrea să le solicite și, ca atare, neavând aceste justificări, de aceea îl rog pe domnul director care este prezent ca după ce luăm cuvântul, ca să ne explice exact despre ce este vorba. Totuși, comisia…

Doamna președinte Lokodi: Domnul Bán, încă odată, treceți și dumneavoastră la subiect, doriți discutarea sau amânarea? Prima dată despre asta vorbim. După aceea o să dau cuvântul, eventual, directorului, cînd ajungem la punctul respectiv. În mometul de față s-a făcut o propunere, amânare sau discutare? Dacă nu se amână, dumneavoastră veți avea tot timpul să stați de vorbă cu directorul de la Aeroport și de la Parc.

Domnul consilier Bán: Ținând cont totuși de situația creată, comisia de servicii publice, totuși a propus: „dacă cheltuielile la 1000 lei s-a propus 900”, realizate au fost 713, atunci noi am găsit nejustificată această creștere de la 713 la 900 și de asta am propus 800.

Doamna președinte Lokodi: Deci dumneavoastră susțineți că nu ați avut documentație și susțineți că cifrele s-au dat din burtă  iar dumneavoastră continuați și tot din burtă spuneți nu 900 ci 800, da? Dumneavoastră ce argumente aveți că nu 900 ci 800? Eu vă spun în cunoștință de cauză că la Parc Industrial se va construi incubatorul de afaceri, se va construi sau eventual se va achiziționa teren și atunci trebuie să vedem ce vrem? Vrem să păstrăm banii și eventual să cerem în bugetul consiliului județean ca dividente sau vrem dezvoltarea infrastructurii din Parcul Industrial. Deci domnilor, eu văd că materialul acesta este foarte copt să fie amânat pentru că nu știți nici dumneavoastră, dacă ați vota, ce votați.

Domnul consilioer Bán: În aceste condiții, și comisia de servicii publice cere amânarea de pe ordinea de zi, pentru clarificarea situației.

Doamna președinte Lokodi: Vă muțumesc.

Doamna consilier Ciotlăuș: Doamna președintă, stimați colegi, dragi invitați, aș vrea să vă spun că este justificat să amânăm de pe ordinea de zi aceste puncte deoarece îi răspund și domnului coleg Szalkay, noi în comisia de buget am analizat îndelung criteriile de performanță ale celor două instituții, în schimb, propunerea noastră nu a fost preluată de executiv. De vreme ce executivul nu a preluat propunerea noastră nici la punctul 9 și nici la punctul 7, chiar și la punctul 7 noi, comisia, am căzut de acord să introducem propunerea de proiect de buget înaintată de către consiliul de administrație al aeroportului, de vreme ce executivul nu a preluat propunerea noastră, noi nu avem cum să intrăm în plen cu aceste puncte.

Domnul consilier Mora: Procedural, atât am vrut, doar să specific, procedural, este adevărat, stimate coleg, că am finalizat criteriile și condițiile de performanță  pentru aeroport, în schimb, aceste criterii se referă strict la buget. Atâta vreme cât noi, astăzi, nu putem aproba bugetul și peste o lună se modifică, de exemplu, bugetul pe diferite capitole, automat trebuie să aprobăm și criteriile de performanță. Asta este logica pentru care am cerut amânarea acestui subiect, dacă bugetul, luna viitoare, nu se modifică, rămâne în structura actuală, criteriile negociate deja cu aeroportul, rămân așa cum le-am discutat acum, două zile în ședință. O singură altă precizare mai vreau să fac, doamna președinte, legat de acele lucrări suplimentare care se discută. A fost, într-adevăr, proiectantul la comisia de buget-finanțe, nu s-a discutat să introducem pe ordinea de zi nimic din ceea ce s-a discutat, vis-à-vis de lucrările la aeroport, în schimb proiectantul ne-a explicat că valoarea lucrărilor suplimentare, în acest moment, la aeroport, sunt undeva la 47% din valoarea contractată. Deci, nu dublu, nu triplu, 47%. Ordonanța 34 permite până la 50%, deci suntem în condiții legale, în acest moment, dar nu s-a aprobat nimic pentru că am cerut tot proiectul, să îl verificăm, toate lucrările suplimentare și care sunt justificările acestor lucrări. Cu alte cuvinte, nu are de ce să ne facem probleme, le vom discuta în următoarea ședință și dacă ele sunt justificate, le vom promova.

Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc, acum mă adresez executivului, domnilor, dacă se mai întâmplă că materialele nu ajung la consilieri prin poșta electronică cu 5 zile înainte de ședința de comisie, fără doar și poate, persoana care nu a comunicat va fi sancționat. Dacă dumneavoastră nu primiți materialele de la instituțiile subordonate și, aici, în cazul de față, putem să spunem de la Parc care, eventual, a adus târziu materialul, domnilor, dați consilierilor și mai convocați peste 5 zile o ședință de comisie. În momentul în care noi, cu 3 săptămâni înainte de ședința Consiliului Județean stabilim ordinea de zi, doresc ca materialele și toate materialele pe care fixăm să fie discutate într-un termen de o săptămînă să fie pe masa președintelui, înainte să ajungă în comisii, pentru că ajung materialele în comisii și nu întotdeauna le văd eu. Poate că le văd ulterior. Deci, atenție toate direcțiile. Și îi rog pe cei doi vicepreședinți care răspund de comisii, pe domeniile lor de activitate, să participe la acele comisii care sunt în subordinea lor și să verifice prima dată respectarea termenelor de comunicare a materialelor. Și nu se mai permite de către nimeni să aducă materiale în timpul ședințelor comisiilor, numai dacă este urgență și merge președintele consiliului județean să susțină argumentat, că știți de câte ori am venit am stat și v-am prezentat punct cu punct, dacă trebuia ceva de urgență. Dacă nu vine președintele consiliului județean înseamnă că problema respectivă poate să mai sufere o amânare la un alt termen. Iar președinții comisiilor de specialitate rog să aleagă materialele pe care urmează să le discute, dar toată lumea să aibă ordinea de zi în întregime în fața tuturor comisiilor, deci dacă președintele, eventual, nu alege un material spre a fi discutat, totuși, ceilalți, pentru că mai avem 4 coli de hârtie pentru xerox, ceilalți să poată să parcurgă ordinea de zi în întregime și să nu avem discuții că s-a văzut sau nu s-a văzut un material. Vreau să se lucreze în mod responsabil la comisii pentru că atunci munca noastră în plen este mult ușurată. Da, într-adevăr, stați câte 3-4 ore la comisii și merită, pentru că atunci parcurgem materialele în plen mai rapid și știți și dumneavoastră despre ce vorbim. Având în vedere propunerea dumneavoastră, prima dată supun la vot amânarea proiectului de hotărâre de la punctul 7 privind bugetul de venituri și cheltuilei la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș. Cine este pentru amânare?

 

Amânarea punctului 7 de pe ordinea de zi se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 1 abținere (Szalkay Iosif Carol), 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. A fost amânat proiectul de hotărâre.

 

 

9. Proiect de hotărâre privind aprobarea obiectivelor și criteriilor de performanță pe anul 2009 pentru directorii S.C.”Parc Industrial Mureș” S.A. și R.A. Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș”

 

Doamna președinte Lokodi: Urmează propunerea dumneavoastră privind amânarea proiectului de hotărâre privind aprobarea criteriile de performanță, atât la Parc Industrial Mureș cât și la Aeroport. Cine este pentru amânare?

 

Amânarea punctului 9 de pe ordinea de zi se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 2 abțineri (Szalkay Iosif Carol, Tatár Béla), 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

10. Proiect de hotărâre privind aprobarea listei de priorități în vederea  finanțării în cadrul Programului „Electrificare 2007-2009”

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Urmează proiectul de hotărâre privind aprobarea listei de priorități în vederea finanțării în cadrul programului „Electrificare 2007-2009”. Acest proiect de hotărâre a fost discutat de comisia economico-financiară, de comisia servicii publice, de comisia de ordine publică, toate avizând fără obiecțiuni proiectul de hotărâre. Proiectul nostru de hotărâre are 3 articole, dacă dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

 

11. Proiect de hotărâre pentru aprobarea avizelor date de Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă Consiliul Județean Mureș

 

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre privind avizele date de comisia tehnică de amenajare a teritoriului și urbanism de pe lângă Consiliul Județean Mureș. Proiectul de hotărâre a fost discutat de două comisii, de comisia de amenajarea teritoriului și urbanism și de cea juridică. Conține 3 articole. Dorește cineva să ia cuvântul? Dacăm nu, trecem la vot. Cine este pentru articolul 1? Anexa face parte din hotărâre.

 

Articolul 1 se aprocă cu 27 voturi „pentru”, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 2 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 4 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Tatár Béla), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Articolul 3 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 4 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Pop Ioan), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Domnul Mora, anexa face parte componentă din hotărâre, nu obișnuim să votăm punct cu punct anexa. Dacă cineva este de obicei împotrivă cu cele cuprinse în anexă, ia cuvântul și anexa conține 11 puncte. Nu, pardon, 12 punte. Deci anexa cuprinde 12 puncte. Toată lumea… pe site nu a fost publicat? No, mă iertați, atunci fac precizarea că s-a mai introdus PUZ, amplasare de casă de locuit în Târgu Mureș pentru societatea Proiect SRL Tîrgu Mureș. Deci o casă de locuit, deci 12. Domnul Pokorny.

Domnul consilier Pokorny: Vă mulțumesc, dacă s-a parcurs această listă, se vede că la Hădăreni se cere aprobarea unui PUZ pentru o stație de balastieră. În principiu, ca reprezentant al unor ONG-uri ecologiste, în ultimii ani am fost și subiectul unor glume, am luptat din răsputeri pentru a salva albia râului Mureș și sunt consecvent în această privință. Vă informez că în această dimineață am vorbit cu domnul primar de la Chețani și zona albiei Mureșului, după informațiile primite de la dumnealui, nu este afectată, această stație fiind la o depărtate însemnată de albie. Deci, să fiu foarte bine înțeles, trebuie să mergem înainte, să construim, e nevoie de piatră și de balast, dar nu trebuie să distrugem natura. Aici se vor forma niște lacuri, este un teren sterp, semisterp, nu avem nimic împotrivă, nu suntem negativiști și absurzi.

Doamna președinte Lokodi: Nu știu, câteodată am impresia că lumea își pierde profesia, mulți dintre dumneavoastră devin, pe parcurs avocați din procurori. Eu în lumea asta am trăit și asta am impresia. Deci, cu precizarea că lista conține 12 avize date de către comisia tehnică, cine este pentru hotărârea în întregime.

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 25 voturi „pentru”, 5 nu au votat (Kakasi Alexandru, Mora Akos Daniel, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Ilyes Toth Alexandru), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).

 

Doamna președinte Lokodi: Domnilor, eu vă mulțumesc și vă dau cuvântul la diverse. Domnul Radu Mircea.

Domnul consilier Radu: Doamna președintă, eu vroiam să spun că în anul 2009, probabil, din buget, m-am uitat, sursele de finanțare sunt așa cîte sunt, cam puțintele, nu știu dacă nu ar fi important să ne gândim cu executivul și chiar și consiliul județean să facem un împrumut pentru că știți că putem să facem undeva pănă la 50-60% din bugetul consiliului județean. Noi am avut un împrumut de vreo 150 de miliarde acum doi ani pentru drumuri și am făcut o treabă excepțională, drumurile județului au fost rezolvate destul de bine, dar, ca orice obiectiv, începe să se deterioreze în anumite zone. În buget sunt cuprinse, că m-am uitat, numai lucrări de plombare, pentru covoare nu sunt alocate fonduri. Ar trebui să se facă totuși o inventariere a acestor 800 de km de drumuri județene fiind că vara se lucrează mai ușor, mai bine și mai eficace și atunci să vedem dacă nu ne ajung sumele pe care le avem noi în buget și sunt sigur că nu ne ajung, atunci să ne împrumutăm, să luăm un credit bancar, toate consiliile județene din țară apelează la asemenea treburi și rezolvă niște probleme care îl vom putea ca să-l plătim. A două problemă, ce aș dori eu, se discuta aici despre lucrări la care se fac licitații. E și normal, și legal și trebuie să se facă licitație. Eu aș susține că aceste licitații după ce s-au făcut, întreprinderile care au câștigat licitațiile să nu le mai subînchirieze. S-a mai întîmplat și în anii anteriori că anumite firme mari au subînchiriat unor firme mărunte, mici care efectiv nu s-au încadrat în sume sau au făcut lucrări de proastă calitate sau tot felul de lucruri de genul acesta. Adică nu știu dacă nu ar fi mai corect și mai bine ca în caietul de sarcini, când s-a făcut o licitație, domnule, firma respectivă să își ducă la capăt lucrarea. Nu să o subînchirieze, chiar mă uitam, firmă din București câștigă licitație în județul Mureș și stăteam așa și mă uitam domnule, are ea muncitori în București să vină în Tîrgu Mureș? Și când m-am documentat mai bine, era subînchiriată unei firme din Tîrgu Mureș. În sfârșit, asta este părerea mea. Adică aceste subînchirieri, cam au ele… nu vreau să fac afirmații dar e bine cine se angajează la o treabă, să fie serioasă și să ducă lucrarea până la capăt. A treia problemă, referitor la aeroport, Aeroportul Tîrgu Mureș va avea un viitor, asta e clar, mai mare decât Clujul. Eu am zburat acum vreo 2 ani de zile din Cluj și am văzut ce înseamnă amplasarea aeroportului din Cluj și pista. E foarte greu ca Clujul să se dezvolte datorită reliefului care nu e acceptabil iar la Târgu Mureșul putem să extindem acest aeroport unde să aterizeze avioane de mare tonaj și va trebui să mergem pe ideea de dezvoltare și de susținere a acestui aeroport. Toate sursele care sunt, atât a consiliului județean cât și surse ale consiliilor locale, în special mă refeream la Consiliul Local Tîrgu Mureș cât și probabil întreprinzători particulari să participe la asemenea investiții, deci să nu eliminăm absolut nimic, cine vine cu bani și să dezvoltăm cât se poate de rapid, fiindcă iar amânăm 20 de ani. Acuma vreau să fac un fel de glumă, dumneavoastră știți că tot timpul se spunea că poporul acesta are un trecut glorios, nu știu ce, cu Avram Iancu, Mihai Vizeazul, nu știu cum, și un viitor luminos dar de prezent nu prea discutăm. Haideți să facem ceva și în prezent și să încheiem într-un cincinal, în 4 ani, în nu știu cât, să avem niște treburi clare. Deci eu sunt optimist că actualul consiliu județean va face, ca și celelalte consilii, toate obiectivele acestea mari… aeroport, groapa ecologică, drumuri și restul care mai sunt. Vă mulțumesc doamna președintă.

Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc deci domnilor consilier, v-aș ruga frumos să notați niște cifre. Proiectul pentru master-planul „ap㔠este în valoare de 92 milioane de euro. Proiectul pentru master-plan „deșeuri”, este cel mai mare proiect pe plan național evaluat la 40 de milioane de euro. Nu 49, ci 40. Deci eu vă spun niște cifre definitive. Proiectul pentru parc auto… Bățagă a plecat dar exact… este tot în jur de 20-25 milioane de euro, la care cofinanțarea nu este decât 50%, deci 50% trebuie să punem noi, consiliul județean și pe lângă asta sunt o serie de investiții neeligibile, cum sunt drumuri de acces la platformă care nu intră în suma asta și cheltuieli pentru a aduce gazul la platformă pentru că deocamdată, așa cum este proiectul, E-on gazul susține că acest proiect din punct de vedere al furnizorului de gaz nu este economicos. Că doar pentru un parc auto care are prevăzut un birou și locuri de garaj, consumul care se face acolo este mic. În perspectivă, că zona respectivă va avea o dezvoltare izbugnitoare, că se vor face acolo hoteluri, rerstaurante, fel de fel de servicii, nu îi privește pe ei. Au zis  că din acest proiect ei, în momentul de față nu pot evalua și nu pot prevedea. Ca să câștigăm noi aceste proiecte, cert că va trebui să luăm un împrumut bancar, consiliul județean nu are bani, în momentul de față să acopere aceste cheltuieli mari și am spus numai 3 proiecte. Dar mai avem drumuri care se vor construi și proiectele sunt gata și sunt deja într-o fază preliminară de evaluare, pe lângă drumul 42 C, și vom avea o serie de proiecte mai mărunte pe probleme sociale, dezvoltarea administrației, pe turism, pe dezvoltarea infrastructurii în sănătate și altele, și altele la care mult, puțin se adună, deci cert că anul viitor va trebui să dicutăm împreună, la buget, cum să împărțim banii. Și dacă mai prevedem și descentralizarea și faptul că vom avea mai multe instituții subordonate… vom avea de ce să nu dormin. Eu, cel puțin de multe ori mă trezesc la ora 4 dimineața și nu mai pot să dorm. Noroc că alții dacă pot să doarmă, să doarmă liniștit dar mulți dintre noi, de aici din executiv, avem nopți albe din cauza proiectelor la care ne-am angajat și trebuie făcute. Deci mulți, și directorii, și vicepreședinții, și noi.

Domnul consilier Szalkay: Mulțumesc doamna președinte, profit de faptul că am avut o ședință mai scurtă, poate și grație lipsei  unui coleg de-al nostru și o să citesc de data aceasta… numai 3 minute o să solicit din partea dumneavoastră, să citesc câteva rânduri despre o echipă finanțată și cofinanțată de consiliul județean anul trecut…

Doamna președinte Lokodi: Eu v-aș ruga frumos să nu spuneți acest lucru…

Domnul consilier Szalkay: De ce?

Doamna președinte Lokodi: Pentru că nu este finanțată de consiliul județean.

Domnul consilier Szalkay: Am spus co-finanțată de consiliul județean, anul trecut.

Doamna președinte Lokodi: Nu, consiliul județean, pe proiecte sprijină ONG-urile.

 Domnul consilier Szalkay: Atunci o echipă care se mândrește să aibă sigla consiliului județean pe tricou.

Doamna președinte Lokodi: Asta este altceva.

Domnul consilier Szalkay: „Se întâmplă în România, la Tîrgu Mureș. De obicei titlurile „De ce nu se întâmplă în România”, ne duce cu gândul la fapte negative, la paradoxuri ale unei țări aflate într-o tranziție permanentă. Nici noi nu mai știm către ce. Titlul de mai sus se referă de această dată la niște momente care, totuși, îmi dau speranța că ceva se schimbă. Scriu aceste rânduri, ca post scriptum la cronica unui meci în care Sibiul a pierdut fără drept de apel în fața mureșenilor. Am ajuns la Târgu Mureș puțin înaintea meciului. În fața sălii, aproape 500 de oameni urmăreau meciul pe un ecran gigant montat în fața sălii. A fost primul șoc. Nu erau doar niște spectatori, ieșiți la o țigară, erau ghinioniștii care nu au prins bilete, care așa cum declara un responsabil, nu se mai găseau în ziua meciului. În România să se joace un meci cu casa închisă? Incredibil! Am petrecut aproape 40 de minute în această sală și dacă nu aș fi auzit vorbinde-se românește și dacă nu m-aș fi întâlnit cu câțiva cunoscuți, aș fi crezut că visez și nu mă aflu într-o sală în România. O atmosferă incendiară, o parte dintre spectatori îmbrăcați la unison, alcătuind o mare albă, așa cum vezi numai la meciurile studenților din MCA. Minute în șir sala cânta, peste 3000 de oameni, o singură voce, care zguduia pereții. Nu erau numai niște scandări, erau refrene cântate mai ceva ca la un concert. Muzica antrenantă, majorete și mascota echipei animând publicul în time-out-uri sau pauze. 3000 de oameni, un singur suflet care trăia intens fiecare clipă a meciului, extaziindu-se la slam-dunk-uri sau oftând ușor la ratări. O imagine superbă, un duel pe care nici într-o sută de ani galeriile echipelor de fotbal românești nu o să îl înțeleagă. Nu o să vedem în 30 de ani așa ceva la un meci din București, spunea unul dintre prietenii cu care am fost acolo. Dacă veți avea vreodată ocazia să ajungeți la Tîrgu Mureș în ziua unui meci de baschet, nu ezitați să mergeți la această sală, nu veți regreta. Vă urez doar noroc în a găsi un bilet la spectacolul meciurilor de acasă ale echipei din leagănul baschetului românesc.” Apărut în suplimentul ziarului Financiar, ziarul de București. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Deci consiliul județean este alături de sportul județean, fie el sport de performanță, sau sport de amatori și, domnilor consilieri, cu toate că sincer vă spun și în fața presei, dacă mă gândesc că pe cele 12 miliarde de lei pe care îi împărțim anual pentru diferite proiecte între societățile civile, am putea reabilita holul acestei clădiri, holul Palatului Culturii, și am putea face alte investiții, personal, ca om și nu ca și președinte de consiu județean, am dubii dacă facem bine că dăm la 280, la 300 de proiecte, 400 și anul acesta… în total câte proiecte avem… în total 530 de proiecte, deci dacă mă gândesc că fiecare primește câte o fărâmitură e puțin și mulțumim celor de la baschet dacă apreciază ca o susținere din partea consiliului județean, fracțiunea de sprijin pentru că nu o susținem, echipa este susținută pe alți piloni, deci noi contribuim într-o oarecare măsură pe proiect la susținerea baschetului care într-adevăr, în Tîrgu Mureș este un sport apreciat de tîrgumureșeni, deci pentru că ONG-urile fac o muncă atât de susținută, pentru asta nu militez eu să folosim noi, banii ăștia în altă parte. Și mă gândesc că este bine venit acest sprijin către ONG-uri. Multe ONG-uri au o singură speranță în aceste proiecte de la consiliul județean, mai mult că anul acesta, mulți care susțineau munca civililor nu au mai putut să sprijine cu fonduri datorită crizei economice. Că acesta este real sau nu dar multă lume a închis această poartă. Consiliul Județean nu a închis poarta, a lăsat deschis. Da, ar trebui să aibă un impact mai răsunător pentru că noi facem anual acest lucru către societatea civilă, de ce nu este mai puternic impactul pentru că, practic, când vezi că ai primit în bani vechi 50 de milioane, sau 3 milioane, sau 10 milioane, înseamnă nimic dar dacă noi vedem per global atunci înseamnă câte un obiectiv al consiliului județean, poate câte un spital, poate clădirea asta, poate Palatul Culturii, poate, poate… Domnilor, ați mai primit un material, la nu știu care dintre comisii, s-a cerut să facem un raport cu relațiile înfrățite și cu acele asociații internaționale la care consiliul județean plătește cotizații. Vă rog frumos, vedeți, este în poște dumneavoastră electronică. Nu plătim multe cotizații internaționale, plătim la ARE, Asociația Regiunilor Europene, plătim la Asociația Aeroporturilor din Europa și plătim la Forumul Orașelor Europene pentru siguranța orașelor europene unde și Județul Mureș a intrat și unde pregătim deja un proiect frumos, nu știu dacă vom reuși cu Universitatea Petru Maior, unul de pregătire a persoanelor care asigură siguranța în orașe și în orașe mari. Acestea sunt cele la care plătim cotizații, deci cheltuiala care este în bugetul consiliului județean nu este una mare dar față de alți parteneri, numai pe baza reciprocității avem diferite evenimente pe care le organizăm sau în țară sau în străinătate. De aici… da, era și China, nu a rămas afară. Dacă cineva mai dorește să ia cuvântul. Dacă nu, vă mulțumesc frumos și ne vedem luna viitoare. Și încă odată apel la executiv, pregătirea materialelor din timp și comunicarea cu consilierii.

Lucrările ședinței se termină la ora 14:32

 

 

 

                                                          Întocmit: Andreea Iepan

 

 

 

 

 

  PREȘEDINTE                                                       SECRETAR

             Lokodi Edita Emöke                                                 Paul Cosma

 

 

 

 

Văzut:  Consilier - Delia Belean