|
ROMÂNIA
JUDEȚUL MUREȘ
Dosar
IV.C.1
PROCES VERBAL
al ședinței ordinare a Consiliului Județean
din data de 28 mai 2009
Lucrările ședinței
s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de
doamna președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea de zi a
ședinței a fost stabilită prin dispoziția președintelui Consiliului Județean
nr. 114 din 22 mai 2009 și a fost publicată în cotidienele locale, Zi de Zi
și Nepujság.
Au lipsit de la
ședință, domnii consilieri: Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela (motivat), Poruțiu Mihail și Borșan Doru Aurelian.
Au fost invitați să
participe:
·
dl. Marius Pașcan, prefectul județului Mureș
·
dl. Runcan Ștefan, director, R.A. AEROPORTUL
TRANSILVANIA Tîrgu Mureș
·
dna Hang Mărioara, contabil-șef, R.A.
AEROPORTUL TRANSILVANIA Tîrgu Mureș
·
dl. Soos Zoltan director, Muzeul Județean
·
dl.Naste Vasile director, Administrația
Palatului Culturii
·
dl. Nagy Istvan - director,
Parc Industrial Mureș
·
dl. Kiss Geza director, ADI AQUA INVEST
MURES
·
dl. Blaj Virgil director, SC SURM
Doamna președinte Lokodi: Domnilor, deci
avem o prezență de 27 consilieri din 35
dacă mai este cineva care nu a semnat
convocatorul, să vină să îl semneze.
Doamnelor și domnilor consilieri,
funcționari publici, directori ai instituțiile subordonate, stimați
reprezentanți ai presei, sper că nu a rămas nimeni, dar dacă cineva nu a fost
amintit, atunci dați-mi voie să vă salut pe toți și să începem lucrările
ședinței ordinare a consiliului județean de astăzi. Prima dată va trebui să
aprobăm procesul verbal al ședinței ordinare din 29 aprilie 2009 și a ședinței
extraordinare din data de 20 mai 2009, aceste materiale s-au comunicat pe site
și sper că ați avut timp să le parcurgeți. Trebuie să vă anunț că în regim de
urgență avem iarăși o hotărâre cu privire la aderarea de noi membri la
Asociația de Dezvolatare Intercomunitară AQUA INVEST în momentul în care vă
prezint acest proiect de hotărâre o să vă fac cunoscut cine sunt acele
administrații teritoriale care au solicitat acceptarea să devină membri în
această asociație și pe ordinea de zi pe care dumneavoastră ați parcurs-o, ați
discutat-o în comisii, avem 9 proiecte de hotărâri, au fost anunțate 10, dar un
proiect de hotărâre se retrage, se retrage ca urmare a discuțiilor pe care
dumneavoastră le-ați purtat în cadrul ședințelor de comisii și, unde, în
continuare nu avem o situație clară și acesta este proiectul de hotărâre
privind fundamentarea și acordarea justificată a sumelor primite de la buget
către bugetul RA Aeroport Transilvania. Și avem, de asemenea, punctul cu
diverse. Deci în loc de 11 proiecte anunțate și rectific, că am zis 10, deci
din 11 proiecte anunțate prin ordinea de zi, vom rămâne cu 10. Deci prima dată
supun la vot cele 2 procese-verbale, prima dată procesul-verbal al ședinței
ordinare din data de 29 aprilie 2009.
Cine este pentru?
Procesul-verbal
al ședinței ordinare din data de 29 aprilie 2009 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 abținere (Erős Csaba), 2 nu au
votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore,
Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc, urmează
procesul verbal din ședința extraordinară din 20 mai 2009.
Cine este pentru?
Procesul-verbal
al ședinței extraordinare din data de 20 mai 2009 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș
Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian,
Poruțiu Mihail).
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc, urmează
ordinea de zi completată cu proiectul de
hotărâre în regim de urgență. Deci, cine este pentru discutarea proiectului de
hotărâre pentru aprobarea de noi membri la ADI AQUA INVEST Mureș unde au mai
cerut intrarea comunele Băgaciu, Eremitu, Petelea, Șăulia din Județul Mureș,
comunele Silivașu de Câmpie și Urmeniș din județul Bistrița,și comuna Avrămești
din județul Harghita. Deci, cu această
ordine de zi, cine este de acord?
Cuprinderea
proiectului de hotărâre în regim de urgență, pe ordinea de zi, se aprobă cu 28
voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți
(Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru
Aurelian, Poruțiu Mihail)
1.
Proiect de hotărâre privind aprobarea
aderării unor unități administrativ-teritoriale
Doamna președinte Lokodi: Bine, proiectul
nostru în regim de urgență, conține 3 articole. Articolul 1: Se încuviințează
aderarea acestor localități la comunitatea Asociației de Dezvoltare
Intercomunitară AQUA INVEST. Cine este
pentru articolul 1?
Articolul
1 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc,
mandatarea președintelui consiliului județean să semneze actul de asociere la
notar. Cine este pentru?
Articolul
2 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte Lokodi: Articolul 3
prevede comunicarea cu părțile. Cine este pentru?
Articolul
3 se aprocă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte Lokodi: Și hotărârea în
întregime. Cine este pentru?
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor,
Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte Lokodi: Ordinea de zi,
prevăzută în regim normal, cu cele 10 proiecte de hotărâri, cu precizarea că
punctul 8 se retrage. Cine este pentru?
Ordinea
de zi se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea dezlipirii și
alipirii de parcele la imobile din Sînpaul care fac parte din domeniul public
al județului Mureș
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc,
trecem la discutarea proiectelor de hotărâri anunțate în ordinea anunțată.
Primul proiect de hotărâre privește aprobarea dezlipirii și alipirii de parcele
la imobilele din Sînpaul care fac
parte din domeniul public al județului și care sunt destinate depozitului
regional pentru deșeuri. Acest proiect de hotărâre a fost discutat de comisia
juridică și ordine publică, de comisia economico-financiară, de comisia de
servicii publice, de comisia de amenajarea teritoriului, toate comisiile
avizând favorabil, deci este un material cunoscut, nu o să dau citire, ci
trecem la votarea articolelor. Ca să treacă hotărârea avem nevoie de votul
pozitiv a două treimi dintre consilieri. Vă consult, dacă cineva dorește să ia
cuvântul, dacă nu, atunci trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?
Articolul
1 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
4 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Giurgea Teodor, Moldovan
Teofil, Kakassi Alexandru), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Giurgea Teodor,
Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
3.
Proiect de hotărâre privind darea în
folosință gratuită a unor spații din imobilul ce aparține domeniului public
județean, situat în Tîrgu Mureș, P-ța Mărășești, nr.13
Domna președinte Lokodi: Vă mulțumesc,
urmează proiectul de hotărâre privind darea în folosință gratuită a unor spații
din imobilul ce aparține domeniului public județean, situat în Târgu Mureș,
piața Mărăști nr. 13. Este vorba de spații în care urmează să se mute Asociația
de Dezvoltare Intercomunitară AQUA INVEST Mureș care a început să își trăiască
și să își desfășoare activitatea ca o entitate juridică separată. Acest proiect
de hotărâre a fost discutat în comisia juridică, în comisaia
economico-financiară, în comisia servicii publice și de amenajarea
teritoriului. Toate comisiile au avizat favorabil. Avem 3 articole la acest
proiect de hotărâre, dacă dorește să ia cineva cuvântul? Dacă nu, trecem la
vot. Cine este pentru articolul 1?
Articolul
1 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ferenț Tiberiu,
Giurgea Teodor, Moldovan Teofil), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban
Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
4. Proiect de hotărâre pentru stabilirea unor măsuri cu
privire
Doamna președinte Lokodi: Urmează proiectul
privind dizolvarea societății SC Servicii Utilități Rurale Mureș SA. Ca urmare
a înființării operatorului regional, activitatea societății subordonate
consiliului județean încet, încet se stinge. Activitățile de servicii au fost
preluate de operatorul regional, urmând să trecem în acea fază juridică prin care
va avea loc dizolvarea societății comerciale Servicii de Utilități Rurale Mureș
SA. De altfel, angajații de aici au trecut, în mare parte, la Operatorul
Regional, unii au plecat în pensie, în momentul de față mai avem doar 3 sau 4
persoane care mai lucrează la această societate, care și ei nu vor fi trecuți
doar în șomaj ci vom găsi și pentru persoanele respective, după lichidarea
societății, după dizolvarea societății, pardon, un rost. Comisia juridică,
comisia economico-financiară, comisia de servicii publice și comisia de
amenajarea teritoriului a analizat acest proiect. Domnul Mora Akos se înscrie
la cuvânt. Poftiți domnule consilier.
Domnul consilier Mora: Doamna
președinte, stimați colegi, am discutat acest punct și în cadrul comisiei de
buget-finanțe, nu sunt observații ca să spun așa, financiare, este o singură
observație, ca să spun așa, pe parte socială mai mult și anume să găsim și să
dăm posibilitatea celor 4 oameni care mai sunt acolo, din care de fapt mai este
unul singur care nu are o relocare în acest moment, pentru că ceilalți trei am
înțeles că sunt cu jumătate de normă, deci au de lucru
sau un sfert de normă. Dar
ideea este că, pe măsură ce consiliul județean, prin instituțiile sale are
disponibilitate pentru locuri de muncă, lor să li se dea această șansă de a
putea opta și la alte instituții, având în vedere că această societate se
închide și intră într-o procedură de lichidare și dizolvare. Deci, asta este
singura rugăminte, să li se dea șansa, categoric, acolo unde există două persoane,
ca să spun așa, egale din punct de vedere al capacităților, să aibă și ei șansa
de a acede la un loc de muncă, undeva în cadrul instituțiilor. Vă mulțumesc.
Doamna președinte Lokodi: Vă
mulțumesc.
Domnul consilier Pokorny: Vă
mulțumesc, nu mai este cazul
vă mulțumesc domnul Mora, în cadrul comisiei eu
am ridicat această problemă, tocmai cu un exemplu din Sfânta Scriptură, când
s-a spus că este vorba numai de 4 oameni, am spus că, dacă se pierde o oaie, 99
sunt lăsate
dar vă mulțumesc domnul Mora, nu mai e cazul să
Doamna președinte Lokodi: Bine
domnilor, vă mulțumesc, atunci trecem la vot. Cine este pentru articolul 1?
Articolul
1 se aprobă cu 27 voturi pentru, 1 vot împotrivă (Moldovan Teofil), 2 nu au
votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți(Boloș Vasile Grigore, Cioban
Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 27 voturi pentru, 1 abținere (Moldovan Teofil), 2 nu au votat
(Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban
Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 nu au votat
(Szalkay Iosif Carol, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile
Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu
Mihail).
Articolul
4 se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 abținere (Moldovan Teofil), 3 nu au votat
(Tatár Béla, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore,
Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 27 voturi pentru, 1 abținere (Moldovan Teofil), 2
nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore,
Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
5. Proiect
de hotărâre privind transmiterea sistemului de alimentare cu apă de pe
teritoriul comunei Gurghiu, din proprietatea publică a județului Mureș în
proprietatea publică a comunei Gurghiu
Doamna președinmte Lokodi: Vă
mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre pentru transmiterea sistemului de
alimentare cu apă de pe teritoriul comunei Gurghiu, din proprietatea publică a
județului Mureș în proprietatea publică a comunei. Acest proiect de hotărâre a
fost discutat de comisia juridică, economico-financiară, servicii publice,
amenajarea teritoriului. Domnilor, îmi place, toate proiectele de hotărâre le dezbateți,
serios așa, văd o ordine în munca dumneavoastră, foarte bine organizată. Proiectul nostru de hotărâre are trei
articole. Dacă dorește cineva să facă observații sau are ceva
dacă nu, trecem
la vot.
Cine este pentru articolul 1?
Articolul
1 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor),
5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela,
Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu,
Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
6. Proiect de hotărâre pentru modificarea unui articol
Doamna președinte
Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru modificarea unui articol la
Hotărârea Consiliului Județean și anume nr. 26 din 2005, privind administrarea
Palatului Culturii. Administratorul Palatului Culturii și directorul muzeului,
din inițiativă proprie, au venit spre noi cu propunerea ca sala de oglinzi să
intre în circuitul muzeului ca obiectiv care este vizitat de către turiști și
care urmează să se încaseze taxe de vizite, deci practic să fie cuprins în
biletul de intrarea în Palatul Culturii. Vă mulțumesc domnilor directori, adică
trei directori sunt, practic, pentru că este și domnul Șulea care este
directorul galeriei. Din acest moment simt cu adevărat împlinit acel vis ca
Palatul Culturii să devină acel obiectiv de muzeu care să fie vizitat și
mulțumesc și domnului Naste că se angajează, în continuare, ca să întrețină și
să administreze, împreună cu instituțiile care au activitate în clădire,
Filarmonica, Muzeu și Palatul Administrativ pentru că avem nevoie de munca
dumneavoastră de gospodar. Proiectul de hotărâre a fost analizat de comisia
economico-financiară, de comisia de servicii. Domnilor consilieri, dacă doriți
să luați cuvântul, dacă nu, trecem la vot. Domnul Naste, poftiți.
Domnul director
Naste Vasile: În această hotărâre, în articolul 4, era specificată dotarea
palatului cu
a sălii de oglinzi, a sălii mari și a sălii mici cu instalație de
climatizare, care s-a realizat deja și cu centrala termică, deci nu mai e
nevoie să mai rămână în continuare în
această hotărâre. Dacă se poate elimina.
Doamna președinte Lokodi:
Deci aceste două articole, în momentul de față nu se referă doar la predarea
sălii iar hotărârea 26, vom vedea dacă s-a executat, se stinge. Aia nu se
schimbă, ci se modifică. Bine, vă mulțumesc. Deci, cine este pentru articolul
1?
Articolul
1 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Radu Mircea, Ferenț Tiberiu,
Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 26 voturi pentru, 4 nu au votat (Moldovan Teofil, Radu Mircea,
Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban
Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu,
Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail)
7. Proiect de hotărâre pentru aprobarea cooperării între
Consiliul Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean, în vederea
organizării Olimpiadei Internaționale de Informatică a Țărilor din Europa
Centrală
Doamna președinte
Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea cooperării între
Consiliul Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean, în vederea
organizării Olimpiadei Internaționale de Informatică a Țărilor din Europa
Centrală. Acest proiect de hotărâre a fost discutat în comisia juridică,
economico-financiară, culturală, toate comisiile dând un aviz favorabil. Cea ce
spun acum este o precizare pentru sală și nu neapărat pentru dumneavoastră
domnilor consilieri, că ați discutat acest proiect de hotărâre. Din când în
când trebuie să fim alături de instituții, de instituțiile subordonate altor
ministere și nu neapărat consiliului județean, dar care organizează evenimente
de importanță internațională și este de bun augur ca administrația publică a
județului să participe la aceste evenimente. În acest caz nu putem sprijini
instituțiile pe proiecte culturale, de sport pentru că nu intră în categoria
celor care port opta pe proiecte, bani, de aceea venim în fața dumneavoastră și
cerem să fim alături de aceste instituții. Fiind un eveniment de importanță
internațională, mulțumesc domnilor consilieri că ați avut o contribuție
importantă, atât la stabilirea conținutului proiectului de cooperare cât și la
discutarea demersului, modului de organizare a acestui important eveniment. Cum
v-am spus, existând aviz favorabil, vă întreb, dorește cineva să ia cuvântul?
Domnul Balogh, ați apăsat pe roșu, doriți în regim de procedură? Nu fac ceva
bine? Vă mulțumesc.
Domnul vicepreședinte Chirteș a spus că este o
eroare în adresa de solicitare care s-a clarificat în timpul ședinței la
comisie pentru că la Sighișoara, la defalcare la Sighișoara, pentru organizarea
evenimentului, nu este 25.000 lei ci doar 2500. V-aș ruga frumos pe cei care
încheie contractul, pagina 9 la contract, anexă, bugetul proiectului
cât este
de la minister, cât este de la Târgu Mureș, cât este de la Consiliu Județean
Mureș, cât este de la consiliul local, cât este de la Reghin, de la Sighișoara.
La Sighișoara nu este 25.000
dar practic asta este doar arătarea celor care
sprijină. Ați observat, ați găsit? Da, vă mulțumesc. Asta nu are influență
asupra proiectului nostru de hotărâre dar în contract să avem în vedere.
Proiectul nostru de hotărâre
eu cred că este
ceva greșeală la mine, este doar expunerea de motive
poftim? Eu nu m-am atins
de această mapă
da mi-ai pus avizele și probabil că a rămas afară. Nici o
problemă, probabil că fetele la secretariat
no, mă rog, nici o problemă. Vom
găsi, vom găsi, precis că nu e problemă. Deci proiectul nostru de hotărâre
conține 3 articole. Articolul 1, aprobarea cooperării. Cine este pentru?
Articolul
1 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu, Giurgea
Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim
Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu,
Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
8. Proiect de hotărâre pentru completarea HCJM
nr.37/2009 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al R.A.
Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre pentru aprobarea
obiectivelor și criteriilor de performanță pe anul 2009 pentru directorii SC
Parc Industrial și
și aici am o întrebare, dacă nu aprobăm bugetul
aeroportului, nu putem aproba nici criteriile de performanță, da? Deci rămâne
doar precizarea, proiect de hotărâre pentru criteriile de performanță pe 2009
la directorul Parc Industrial. Da
imediat, imediat vă dau cuvântul. Comisia de
servicii și comisia de ordine publică au avizat acest proiect. La comisia de
servicii se face o precizare, se avizează favorabil cu condiția prezentării
justificării diferenței de creștere, de la 713 la maxim 900 la indicatorul cheltuieli
la 1000 lei venituri. Se propune o creștere maximă de 800 pe anul 2009.
Aeroportul
l-am scos de pe ordinea de zi
și punctul 7 l-am trecut? Îmi cer
iertare. Bine, iertați-mă. La loc comanda, am sărit peste un proiect de
hotărâre. Deci un minut. Eu am crezut că asta e și nu m-am uitat pe numărătoare
dar înseamnă că nici nu mi-ați pus voi 8. Deci iertați-mă. Revin la punctul 7,
am sărit, este vina mea, deci aici este completarea Hotărârii Consiliului Județean
Mureș nr. 37/2009 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli la
Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș. Dar, dacă odată, punctul 8 nu este aprobat
și este scos de pe ordinea de zi, până ce nu clarificăm și nu văd clar cu
investițiile și până ce reprezentantul consiliului județean de la investiții,
de 3 zile stă la aeroport ca să clarificăm, să măsurăm exact investiția făcută,
să clarificăm valorile
și astăzi este acolo reprezentantul consiliului
județean, eu vă propun atunci să amânăm și acest material, ca să avem tot
pachetul împreună, închis tema aeroportului și să continuăm investițiile. Tot
aici, doar ca o precizare, am cerut auditului consiliului județean, auditului
intern să facă o analiză cu privire la activitatea desfășurată de aeroport și
de toți managerii. Primul lucru care se constată este faptul că față de anul
2000, deci de acum 8 ani, bugetul aeroportului, bugetul pe care consiliul
județean îl asigură pentru aeroport și nu veniturile proprii, deci bugetul prin
transfer al aeroportului a crescut cu 148% domnilor, deci dacă 148% este
asigurat prin transfer de la consiliul județean, înseamnă că ne interesează
acest obiectiv. Ne interesează dezvoltarea, nu vrem să rămânem în urmă dar nu
vrem să bâlbâim în întuneric. Vrem să vedem unde și cum sunt folosiți banii publici.
Și nu mai vrem, în toată instituția consiliului județean, indiferent de
instituția subordonată, nu neapărat aeroport, să nu vedem investițiile și să nu
vedem de ce votăm pentru că ni se supune spre vot sau ni se bagă sub nas
acceptarea unor proiecte care nu sunt complete. Domnilor, dacă ordonatorul
principal de credite trebuie să vadă, punct cu punct proiectele făcute de
oameni de specialitate, recepționate de comisia tehnică de recepționare a
proiectelor, vizate de vicepreședinți, și după aceea te trezești pe parcursul
executării proiectelor că sau se dublează valoarea investiției față de cel
votat, și în cazul aeroportului acesta este o tendință. Nu se poate ca un
proiect pe care l-am votat cu 24 miliarde să ajungă acum la 54 de miliarde. Nu
vă supărați, temerea mea este justificată, trebuie să văd ce se întâmplăacolo.
Atunci sau am fost induși în eroare când am votat valoarea sau cineva nu își
face treaba. Eu nu cred că președintele consiliului județean, directorul
economic, directorul de la servicii de investiții, trebuie să supervizeze tot
timpul managerul aeroportului, nu cred, domnilor. Nu mi se pare normal, există
niște răspunderi, niște ierarhii. Iar față de dumneavoastră, în ședința de
comisie de la buget s-a prezentat o anexă, situație cu cifre, să votați, fără a
arăta exact devizul ce se dorește prin acesta și am auzit că s-a argumentat că
vom pierde investiții față de alte județe din regiune. Eu trebuie să vă spun că
la Sibiu investiția a fost făcută din fonduri guvernamentale, în mandatul
2004-2008, acolo deja lucrurile sunt liniștite, nu se mai fac investiții iar
consiliul județean nu a avut atâta bătaie de cap pentru că a lucrat mai mult
primăria pe acea investiție și a adus bani. La Brașov, nu e nici o problemă că
vin privații, că nu vin. Nu se întâmplă nici la Brașov nimic, și noi ne luptăm
pentru Tîrgu Mureș pentru că știm că viitorul la Tîrgu Mureș este unul pozitiv,
dar vrem să vedem ce se întâmplă. Atât din argumentele mele pentru că mulți
dintre dumneavoastră mă întrebați că de ce nu depășim un pas, de trei luni mă
rog să depășim și rog managerii de la aeroport să arate o situație clară. Nu mă
amestec, domnilor, nici în Protecția
Copilului și nici la Transport, dar dacă vorbesc
mă scuzați că vă deranjez.
Domnul Mora Akos.
Domnul consilier Mora:
Doamna președintă, e justă propunerea de a amâna atât discuția pe buget cât și
discuțiile pe cele două proiecte, atât de la Aeroport cât și la Parcul
Industrial și vă spun și de ce. În primul rând, procedural vorbind, trebuie să
sesizez faptul că suntem la a nu știu câta ședință de buget finanțe când ni se
dau hârtiile în aceeași zi când intrăm în ședință, ba mai mult de atât, ni se
dau anexe și hârtii în timpul ședinței și ni se cere să luăm decizii pe niște
lucruri pe care le vedem pentru prima oară, în 2-3 minute să iei niște decizii.
De asta și ședințele de comisie de buget finanțe durează câte 4-5 ore, de
fiecare dată. Am arătat disponibilitatea comisiei de buget finanțe de a nu
bloca activitatea consiliului, stând mai multe ore decât trebuie, tocmai ca să
promovăm aceste hotărâri. Dar vă atrag atenția și cu respect vă rog celor din
cadrul executivului consiliului, dați-ne hârtiile cu minim 2-3 zile înainte
pentru că altfel nu putem lua decizii corecte. Pe parte de buget, în cadrul
aeroportului, diferența în acest moment față de bugetul cu care a venit
consiliul de administrație și cu care a venit executivul consiliului județean
este mai mult o diferență de formă. Pentru că, conform legii actuale,
aeroportul trebuie să se supună unui tip de procedură pe sociatăți comerciale
și trebuie să își întocmească bugetul pe acele categorii și capitole cum cere
legea. De aici și la diferența față de cum a prezentat executivul consiliului,
nu sunt diferențe mari, sunt reajustări între capitole. Pe sumă totală ne închidem
pe 7.200, deci nu e nici un fel de problemă dar având în vedere că nici astăzi
nu s-a reușit întroducerea acestei situațiila timp în cadrul consiliului, eu
propun să amânăm tocmai ca să avem între timp și rezultatul raportului
controlului, să avem
și rugăminte mare, am înțeles că a fost control de la
Curtea de Conturi, am înțeles că a fost control de la 2 sau 3 societăți de
audit. Le dorim, vrem să le vedem concluziile acestor controale. Noi, în cadrul
comisiei de buget-finanțe, ca să luăm o decizie corectă, trebuie să avem toate
informațiile la îndemână și am înțeles că ele există în cadrul executivului, le
cerem și noi să le putem vedea, să putem decide corect. Pe de altă parte, în
cadrul
în ceea ce privește indicatorul de performanță a aeroportului, am
reușit să negociem niște indicatori pe bugetul existent. Dar având în vedere că
nu putem să votăm astăzi bugetul, propun să amânăm și indicatorii, pentru că
indicatorii se raportează ca capitole din cadrul bugetului. De asemenea propun
și la Parc să amânăm pentru că am avut o discuție și cu directorul de la Parcul
Industrial și, ca regulă, am cerut ca la toate punctele de pe ordinea de zi din
cadrul comisiei de buget să fie prezenți și directorii de instituții, pentru
că, vă dau un exemplu, pe criteriul lichiditate globală, în cadrul Parcului Industrial,
aveau minim 2, ei au făcut în anul 2008, 14. Deci de 7 ori mai mare. Există o
explicație logică și financiară, după ce a venit directorul de la Parc am
înțeles-o și am primit-o, dar bilanțul nu îl aveam la îndemână în cazul
comisiei de buget ca să putem reajusta acele criterii. Eu v-am spus, cu respect
tuturor șefilor de instituție, că trebuie să înțeleagă că de la an la an o
să-i forțăm să ridicăm criteriile de performanță la fiecare instituție. Dacă
noi astăzi decidem pe baza criteriilor date de către consiliul de
administrație practic, validăm
criteriile de anul trecut. Eu propun să amânăm încă un pic, până luna viitoare
ca să putem să ne edificăm ca lumea și să ridicăm criteriile. Vă dau un alt
exemplu, chiar în cadrul Parcului, și domnul director, până la urmă a fost de
acord cu acest principiu, aveau la productivitatea muncii, raportul de 2. El a
făcut, anul trecut, 3,48, în condițiile în care ocuparea Parcului Industrial a
fost între 60% și 100% la sfârșitul anului, deci o medie undeva pe la 80%. În
condițiile în care astăzi, în 2009, el are ocupat Parcul în proporție de peste
95%, productivitatea muncii nu poate să rămână la 2, trebuie să se
îmbunătățească și atunci asta e rugămintea noastră, să le amânăm ca să le putem
fundamenta ca lumea. Și, într-adevăr să facem la fiecare instituție, fără nici
un fel de diferențe de subiectivism, să nu tratăm fiecare instituție după
anumite lucruri care se spun, că una e mai controlată decât cealaltă, în mod
egal, absolut toate instituțiile trebuie să facă un pas înainte și înapoi
vis-à-vis de criterii și atunci, până luna următoare, rugămintea mea e
să facem cîte ședințe trebuie dar indicatorii să fie bine gândiți pentru că
răspund pe baza acestor indicatori, la sfârșitul anului, managerii. Asta am
avut de zis și atunci, în pachet, ar trebui să amânăm toate aceste puncte. Vă
mulțumesc.
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc, domnul Szalkay, domnul Balogh și domnul Radu Mircea.
Domnul consilier
Szalkay: Vă mulțumesc frumos doamna președinte, domnilor vicepreședinți,
stimați invitați, colegi, într-adevăr domnul Akos are și nu are dreptate în
ceea ce spune pentru că, după modesta mea părere, după ce noi am stat acolo și
eu cred că numai 2 ore ne-am ocupat de stabilirea acelor criterii de
performanță, unele propuse de către societate, altele propuse de către
executiv, și am ajuns la un numitor comun cu care toată lumea din sală era
mulțumită, mie mi se pare ciudat să ne apucăm, când o să fie bugetul
definitivat, să îl mai analizăm odată. De ce vă spun, pentru mine este același
lucru, realizarea veniturilor. Dacă e 21 miliarde, dacă e 25 miliarde, numărul
de curse, modul de încasare a creanțelor, toți care sunt acolo, nu mă
interesează dacă e cifric 10 sau 5. Trebuie să realizeze, înmulțit cu
procentul, tot acolo sunt. Nu aș vrea iarăși să pierdem o zi și acolo dau
dreptate la Akos, că noi trebuie să tratăm la fel toate societățile și cu
aceeași atenție pentru că noi ne apucăm de o ședință la buget, dar asta nu
numai în mandatul acesta ci de vreo 3 mandate și când ajungem la punctul cu
aeroportul acolo rumegăm până la ora 8, cum s-a făcut și acuma și decizia pe
care o găsim cu mare dificultate, acum o pierdem și o să spunem, uite,
domnilor, iarăși o să ne apucăm de modul de soluționare a acestor criterii de
performanță. Trebuie, într-adevăr, să stabilim odată acea comisie care va
analiza fiecare instituție și să pornim la drum o societate, o instituție
finanțată de către consiliul județean să fie în programul nostru, să fie
analizat pentru că dacă nu, luna viitoare tot aeroportul o să analizăm.
Mulțumesc.
Doamna președinte
Lokodi: Atunci să concluzionez, să înțeleg și eu, doriți ca să treacă
criteriile de performanță pentru Parc Industrial dar sunteți de acord să amânăm
pentru aeroport pentru că, dacă nu are încă problemele clarificate legate de
buget, cum le aprobăm criteriile de performanță?
Domnul consilier
Szalkay: Păi chiar asta am spus că nu
are nici o legătură. Criteriile de performanță eu doresc să fie aprobate acum
la ambele sociatăți, pentru că, pentru mine este același lucru dacă analizez
realizarea veniturilor, chair asta am spus
Doamna președinte
Lokodi: Am înțeles, nu începeți că ieșiți din termen. Bine, vă mulțumesc.
Domnilor, dați-mi voie să dau drept la cuvânt domnului Balogh, domnului Radu
Mircea, domnul Ban și doamna Ionela Ciotlăuș.
Domnul consilier
Balogh: Doamna președintă, stimați colegi, stimați invitați, materialul
respectiv a fost discutat de comisia de buget, expres nu am luat acest material
fiindcă, având în vedere că se discută partea economică a Aeroportului Târgu
Mureș, nu am insistat asupra chestiei ca să treacă și prin
pe la amenajarea
teritoriului. Care este problema? Eu mă mir că nu s-a depășit această
deci din
25 de miliarde se face 50 sau 60 de miliarde. Nu mă mir, putea să fie 100 de
miliarde și vă dau explicația. La orice licitație în Țara Românească, astăzi,
unde se duc 20-30 de firme, vin la o licitație, vin la prețul de 40 - 50%. Până
nu se va stabiliza o dată o regulă că acei proiectanți care au făcut, au făcut
valoarea lucrărilor, ca să fie
nu e prost proiectanul, se duce la diferite
firme și ia diferite oferte de preț. Atunci bineînțeles că vine firma cu 30-40%
și am ridicat problema ca să nu pățim și noi cu drumul județean 142C. Foamea
este mare la constructori și atunci bineînțeles că vine cu o notă de comandă
suplimentară care este ajutat de proiectant, care este foarte bine plătit, tot
de către noi. Pentru că nu a făcut proiectele
nu le fac, nu le plătesc alte
instituții decât consiliul județean. Și atunci, bineînțeles că ascunde acolo
niște cantități, după care vine și începe să umfle situația de lucrări și
ajunge o lucrare de trei ori sau de patru ori cât este. Este un caz concret și
anume Drumul Vinului. Aici au fost 11,3 miliarde... sau milioande de euro
iar firma portugheză care a venit au luat cu 8 milioande de euro. Nu este vorba
că să ajutăm noi firmele care sunt din județ, dar sunt 7 firme care au stații
de asfalt de 160 tone. Trebuie să vină portughezii, care licitează la
București, vine și
Doamna președinte
Lokodi: Eu v-aș ruga, domnul Balogh, acolo nu noi am licitat și nici nu răspundem,
deci haideți, este presa în sală. Presa ce înțelege
Domnul consilier
Balogh: Nici o problemă
Doamna președinte
Lokodi:
că noi, consiliul județean, nu suntem atenți.
Domnul consilier Balogh:
Doresc să menționez că s-a solicitat la București lucrarea aceasta, Drumul Vinului.
Doamna președinte
Lokodi: Drumul Vinului este o licitație făcută la nivelul ministerului, vă
rog frumos, că dumneavoastră aveți niște cunoștințe, haideți să trecem la tema
noastră și iarăși ați luat-o pe drumuri, haideți înapoi la cele două probleme.
Domnul consilier
Balogh: La aeroportul Târgu Mureș sunt 25 miliarde și se ajunge la 70 de
miliarde, probabil.
Doamna președinte
Lokodi: V-aș ruga frumos, v-am dat cuvântul, referiți-vă la propunerea de
amânare a proiectelor de hotărâri.
Domnul consilier
Balogh: În legătură cu Aeroportul Târgu Mureș, eu am mai ridicat această
problemă și doresc să aduc la cunoștința dumneavoastră, propun privatizarea acestui Aeroport Tîrgu Mureș.
Pentru motivul că drumurile județene, cum le-am privatizat, sindicaliștii erau
în față. SURM-ul
Doamna președinte
Lokodi: Aeroportul este singurul obiectiv care încă nu a fost încă vândut din
Județul Mureș și puteți, domnule consilier, de 10 ori să vă ridicați, până ce
sunt ordonator de credite nu o să mă joc cu domeniul public al județului și nu
cred că cineva vine pentru o ofertă de 45% să își pună capitalul privat, de
când stau în această calitate, la cârma județului, nimeni nu a oferit nici un
leu pentru aeroport, nici nu ne-a solicitat aeroportul că dorește să-l
privatizeze, iar dacă noi păstrăm 45% și restul îl dăm privaților, adio
proiecte europene, nici un privat nu poate să facă proiecte europene. Domnilor
colegi, consilieri județeni, decideți,
doriți dezvoltarea aeroportului pe proiecte europene, să nu avem în
județ un obiectiv care este al străinilor și să rămână consiliul județean cu
ceva sau doriți ultima bucată scăpată, adio, pa aeroport? Deci, vă rog, toate
cuvintele pe care le luați, să le luați cu răspundere pentru că sunteți
consilieri județeni, nu suteți avocații nimănui.
Domnul consilier
Balogh: Nici nu era vorba că suntem avocații nimănui, doamna președinte, deci
nu vreau să polemizez cu dumneavoastră, noi am pățit-o cu drumuri județene, am
pățit-o cu
Doamna președinte
Lokodi: Bine, domnul Balogh, vă rog frumos referiți-vă la propunerea de amânare
a proiectelor de hotărâri. Încă odată.
Domnul consilier
Balogh: Deci dacă nu se va trece la privatizarea aeroportului, săptămânal o să
aduceți aici pe directorul, pe directorul economic și o să țineți ședințe la
comisia de buget. Vă mulțumesc.
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc.
Domnul consilier
Radu: Doamna președinte, domnilor vicepreședinți, stimați colegi, stimați
invitați. De la început vreau să spun că sunt de acord cu amânarea celor două
proiecte, trebuie să le analizăm mai bine fiindcă e și normal. Aș vrea să fac
câteva precizări. Noi, în cadrul consiliului județean, avem vreo 3 proiecte
mari de investiții, aeroportul, groapa ecologică, drumurile și mai sunt
cîteva
.
Doamna președinte
Lokodi: Apa și Parcul cu motor.
Domnul consilier
Radu: Da, și sunt vreo 3-4 proiecte mari pe care trebuie să le rezolvăm, atât
aeroportul cât și groapa ecologică pentru că știți ce se întâmplă cu deșeurile
și drumurile județene și cu celelalte.
Doamna președinte
Lokodi: Unul pe drumuri, celălalt pe deșeuri. Proiectele noastre de hotărâri.
Vă rog treceți la subiect.
Domnul consilier
Radu: Da, doamna președinte, noi va trebui să avem în vedere
probabil sursele
de finanțare vor fi așa cum sunt în anula acesta.
Doamna președinte
Lokodi: Deci vă rog frumos, domnul Radu Mircea, încă odată, spuneți punctul de
vedere cu privire la propunerea punctelor 7 și 9. Doriți să le discutăm sau nu?
Domnul consilier
Radu: Nu, am spus din capul locului că nu.
Doamna președinte
Lokodi: Bine, vă mulțumesc. La acest punct de pe ordinea de zi, luați la
diverse cuvântul. Vă mulțumesc.
Domnul consilier
Bán: Bună ziua doamna președinte, vă salut domnilor vicepreședinți, aș dori să
îmi expun părerea și părerea comisiei de servicii publice referitor la anexa pe
care am făcut-o la acest aviz. În primul rând, atunci când am discutat acest
punct de pe ordinea de zi, la ședința comisiei de servicii publice, nu am avut
nici o expunere de motive și nici un reprezentant din partea Parcului
Industrial care să ne poată explica foarte clar și foarte limpede care sunt
cifrele pe care vrea să le solicite și, ca atare, neavând aceste justificări,
de aceea îl rog pe domnul director care este prezent ca după ce luăm cuvântul,
ca să ne explice exact despre ce este vorba. Totuși, comisia
Doamna președinte
Lokodi: Domnul Bán, încă odată, treceți și dumneavoastră la subiect, doriți
discutarea sau amânarea? Prima dată despre asta vorbim. După aceea o să dau
cuvântul, eventual, directorului, cînd ajungem la punctul respectiv. În mometul
de față s-a făcut o propunere, amânare sau discutare? Dacă nu se amână,
dumneavoastră veți avea tot timpul să stați de vorbă cu directorul de la
Aeroport și de la Parc.
Domnul consilier
Bán: Ținând cont totuși de situația creată, comisia de servicii publice, totuși
a propus: dacă cheltuielile la 1000 lei s-a propus 900, realizate au fost
713, atunci noi am găsit nejustificată această creștere de la 713 la 900 și de
asta am propus 800.
Doamna președinte
Lokodi: Deci dumneavoastră susțineți că nu ați avut documentație și susțineți
că cifrele s-au dat din burtă iar
dumneavoastră continuați și tot din burtă spuneți nu 900 ci 800, da?
Dumneavoastră ce argumente aveți că nu 900 ci 800? Eu vă spun în cunoștință de
cauză că la Parc Industrial se va construi incubatorul de afaceri, se va
construi sau eventual se va achiziționa teren și atunci trebuie să vedem ce
vrem? Vrem să păstrăm banii și eventual să cerem în bugetul consiliului
județean ca dividente sau vrem dezvoltarea infrastructurii din Parcul
Industrial. Deci domnilor, eu văd că materialul acesta este foarte copt să fie
amânat pentru că nu știți nici dumneavoastră, dacă ați vota, ce votați.
Domnul consilioer
Bán: În aceste condiții, și comisia de servicii publice cere amânarea de pe
ordinea de zi, pentru clarificarea situației.
Doamna președinte
Lokodi: Vă muțumesc.
Doamna consilier
Ciotlăuș: Doamna președintă, stimați colegi, dragi invitați, aș vrea să vă spun
că este justificat să amânăm de pe ordinea de zi aceste puncte deoarece îi
răspund și domnului coleg Szalkay, noi în comisia de buget am analizat îndelung
criteriile de performanță ale celor două instituții, în schimb, propunerea
noastră nu a fost preluată de executiv. De vreme ce executivul nu a preluat
propunerea noastră nici la punctul 9 și nici la punctul 7, chiar și la punctul
7 noi, comisia, am căzut de acord să introducem propunerea de proiect de buget înaintată
de către consiliul de administrație al aeroportului, de vreme ce executivul nu
a preluat propunerea noastră, noi nu avem cum să intrăm în plen cu aceste
puncte.
Domnul consilier
Mora: Procedural, atât am vrut, doar să specific, procedural, este adevărat,
stimate coleg, că am finalizat criteriile și condițiile de performanță pentru aeroport, în schimb, aceste criterii se
referă strict la buget. Atâta vreme cât noi, astăzi, nu putem aproba bugetul și
peste o lună se modifică, de exemplu, bugetul pe diferite capitole, automat
trebuie să aprobăm și criteriile de performanță. Asta este logica pentru care
am cerut amânarea acestui subiect, dacă bugetul, luna viitoare, nu se modifică,
rămâne în structura actuală, criteriile negociate deja cu aeroportul, rămân așa
cum le-am discutat acum, două zile în ședință. O singură altă precizare mai
vreau să fac, doamna președinte, legat de acele lucrări suplimentare care se
discută. A fost, într-adevăr, proiectantul la comisia de buget-finanțe, nu s-a
discutat să introducem pe ordinea de zi nimic din ceea ce s-a discutat,
vis-à-vis de lucrările la aeroport, în schimb proiectantul ne-a explicat
că valoarea lucrărilor suplimentare, în acest moment, la aeroport, sunt undeva
la 47% din valoarea contractată. Deci, nu dublu, nu triplu, 47%. Ordonanța 34
permite până la 50%, deci suntem în condiții legale, în acest moment, dar nu
s-a aprobat nimic pentru că am cerut tot proiectul, să îl verificăm, toate
lucrările suplimentare și care sunt justificările acestor lucrări. Cu alte
cuvinte, nu are de ce să ne facem probleme, le vom discuta în următoarea
ședință și dacă ele sunt justificate, le vom promova.
Doamna președinte
Lokodi: Mulțumesc, acum mă adresez executivului, domnilor, dacă se mai întâmplă
că materialele nu ajung la consilieri prin poșta electronică cu 5 zile înainte
de ședința de comisie, fără doar și poate, persoana care nu a comunicat va fi
sancționat. Dacă dumneavoastră nu primiți materialele de la instituțiile
subordonate și, aici, în cazul de față, putem să spunem de la Parc care,
eventual, a adus târziu materialul, domnilor, dați consilierilor și mai convocați
peste 5 zile o ședință de comisie. În momentul în care noi, cu 3 săptămâni
înainte de ședința Consiliului Județean stabilim ordinea de zi, doresc ca
materialele și toate materialele pe care fixăm să fie discutate într-un termen
de o săptămînă să fie pe masa președintelui, înainte să ajungă în comisii,
pentru că ajung materialele în comisii și nu întotdeauna le văd eu. Poate că le
văd ulterior. Deci, atenție toate direcțiile. Și îi rog pe cei doi
vicepreședinți care răspund de comisii, pe domeniile lor de activitate, să
participe la acele comisii care sunt în subordinea lor și să verifice prima
dată respectarea termenelor de comunicare a materialelor. Și nu se mai permite
de către nimeni să aducă materiale în timpul ședințelor comisiilor, numai dacă
este urgență și merge președintele consiliului județean să susțină argumentat,
că știți de câte ori am venit am stat și v-am prezentat punct cu punct, dacă
trebuia ceva de urgență. Dacă nu vine președintele consiliului județean
înseamnă că problema respectivă poate să mai sufere o amânare la un alt termen.
Iar președinții comisiilor de specialitate rog să aleagă materialele pe care
urmează să le discute, dar toată lumea să aibă ordinea de zi în întregime în
fața tuturor comisiilor, deci dacă președintele, eventual, nu alege un material
spre a fi discutat, totuși, ceilalți, pentru că mai avem 4 coli de hârtie
pentru xerox, ceilalți să poată să parcurgă ordinea de zi în întregime și să nu
avem discuții că s-a văzut sau nu s-a văzut un material. Vreau să se lucreze în
mod responsabil la comisii pentru că atunci munca noastră în plen este mult
ușurată. Da, într-adevăr, stați câte 3-4 ore la comisii și merită, pentru că
atunci parcurgem materialele în plen mai rapid și știți și dumneavoastră despre
ce vorbim. Având în vedere propunerea dumneavoastră, prima dată supun la vot
amânarea proiectului de hotărâre de la punctul 7 privind bugetul de venituri și
cheltuilei la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș. Cine este pentru amânare?
Amânarea
punctului 7 de pe ordinea de zi se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 abținere
(Szalkay Iosif Carol), 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț Tiberiu,
Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin,
Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc. A fost amânat proiectul de hotărâre.
9. Proiect de hotărâre privind aprobarea obiectivelor și
criteriilor de performanță pe anul 2009 pentru directorii S.C.Parc Industrial
Mureș S.A. și R.A. Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș
Doamna președinte
Lokodi: Urmează propunerea dumneavoastră privind amânarea proiectului de
hotărâre privind aprobarea criteriile de performanță, atât la Parc Industrial Mureș
cât și la Aeroport. Cine este pentru amânare?
Amânarea
punctului 9 de pe ordinea de zi se aprobă cu 25 voturi pentru, 2 abțineri
(Szalkay Iosif Carol, Tatár Béla), 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
10. Proiect de hotărâre privind aprobarea listei de
priorități în vederea finanțării în
cadrul Programului Electrificare 2007-
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc. Urmează proiectul de hotărâre privind aprobarea listei de
priorități în vederea finanțării în cadrul programului Electrificare 2007-2009.
Acest proiect de hotărâre a fost discutat de comisia economico-financiară, de
comisia servicii publice, de comisia de ordine publică, toate avizând fără
obiecțiuni proiectul de hotărâre. Proiectul nostru de hotărâre are 3 articole,
dacă dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu, trecem la vot. Cine este pentru
articolul 1?
Articolul
1 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth
Alexandru, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore,
Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
11. Proiect de hotărâre pentru aprobarea avizelor date
de Comisia de amenajarea teritoriului și de urbanism de pe lângă Consiliul
Județean Mureș
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc, urmează proiectul de hotărâre privind avizele date de
comisia tehnică de amenajare a teritoriului și urbanism de pe lângă Consiliul
Județean Mureș. Proiectul de hotărâre a fost discutat de două comisii, de comisia
de amenajarea teritoriului și urbanism și de cea juridică. Conține 3 articole.
Dorește cineva să ia cuvântul? Dacăm nu, trecem la vot. Cine este pentru
articolul 1? Anexa face parte din hotărâre.
Articolul
1 se aprocă cu 27 voturi pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian
Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
2 se aprobă cu 26 voturi pentru, 4 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor, Tatár Béla), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban
Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Articolul
3 se aprobă cu 26 voturi pentru, 4 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Ferenț
Tiberiu, Giurgea Teodor, Pop Ioan), 5 absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban
Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte
Lokodi: Domnul Mora, anexa face parte componentă din hotărâre, nu obișnuim să
votăm punct cu punct anexa. Dacă cineva este de obicei împotrivă cu cele
cuprinse în anexă, ia cuvântul și anexa conține 11 puncte. Nu, pardon, 12
punte. Deci anexa cuprinde 12 puncte. Toată lumea
pe site nu a fost publicat?
No, mă iertați, atunci fac precizarea că s-a mai introdus PUZ, amplasare de
casă de locuit în Târgu Mureș pentru societatea Proiect SRL Tîrgu Mureș. Deci o
casă de locuit, deci 12. Domnul Pokorny.
Domnul consilier
Pokorny: Vă mulțumesc, dacă s-a parcurs această listă, se vede că la Hădăreni
se cere aprobarea unui PUZ pentru o stație de balastieră. În principiu, ca
reprezentant al unor ONG-uri ecologiste, în ultimii ani am fost și subiectul
unor glume, am luptat din răsputeri pentru a salva albia râului Mureș și sunt
consecvent în această privință. Vă informez că în această dimineață am vorbit
cu domnul primar de la Chețani și zona albiei Mureșului, după informațiile
primite de la dumnealui, nu este afectată, această stație fiind la o depărtate
însemnată de albie. Deci, să fiu foarte bine înțeles, trebuie să mergem
înainte, să construim, e nevoie de piatră și de balast, dar nu trebuie să
distrugem natura. Aici se vor forma niște lacuri, este un teren sterp,
semisterp, nu avem nimic împotrivă, nu suntem negativiști și absurzi.
Doamna președinte
Lokodi: Nu știu, câteodată am impresia că lumea își pierde profesia, mulți
dintre dumneavoastră devin, pe parcurs avocați din procurori. Eu în lumea asta
am trăit și asta am impresia. Deci, cu precizarea că lista conține 12 avize
date de către comisia tehnică, cine este pentru hotărârea în întregime.
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 25 voturi pentru, 5 nu au votat (Kakasi Alexandru,
Mora Akos Daniel, Ferenț Tiberiu, Giurgea Teodor, Ilyes Toth Alexandru), 5
absenți (Boloș Vasile Grigore, Cioban Cristian Augustin, Achim Marcela, Borșan
Doru Aurelian, Poruțiu Mihail).
Doamna președinte
Lokodi: Domnilor, eu vă mulțumesc și vă dau cuvântul la diverse. Domnul Radu
Mircea.
Domnul consilier
Radu: Doamna președintă, eu vroiam să spun că în anul 2009, probabil, din buget,
m-am uitat, sursele de finanțare sunt așa cîte sunt, cam puțintele, nu știu
dacă nu ar fi important să ne gândim cu executivul și chiar și consiliul
județean să facem un împrumut pentru că știți că putem să facem undeva pănă la
50-60% din bugetul consiliului județean. Noi am avut un împrumut de vreo 150 de
miliarde acum doi ani pentru drumuri și am făcut o treabă excepțională,
drumurile județului au fost rezolvate destul de bine, dar, ca orice obiectiv,
începe să se deterioreze în anumite zone. În buget sunt cuprinse, că m-am
uitat, numai lucrări de plombare, pentru covoare nu sunt alocate fonduri. Ar
trebui să se facă totuși o inventariere a acestor 800 de km de drumuri județene
fiind că vara se lucrează mai ușor, mai bine și mai eficace și atunci să vedem
dacă nu ne ajung sumele pe care le avem noi în buget și sunt sigur că nu ne
ajung, atunci să ne împrumutăm, să luăm un credit bancar, toate consiliile
județene din țară apelează la asemenea treburi și rezolvă niște probleme care
îl vom putea ca să-l plătim. A două problemă, ce aș dori eu, se discuta aici
despre lucrări la care se fac licitații. E și normal, și legal și trebuie să se
facă licitație. Eu aș susține că aceste licitații după ce s-au făcut,
întreprinderile care au câștigat licitațiile să nu le mai subînchirieze. S-a
mai întîmplat și în anii anteriori că anumite firme mari au subînchiriat unor
firme mărunte, mici care efectiv nu s-au încadrat în sume sau au făcut lucrări
de proastă calitate sau tot felul de lucruri de genul acesta. Adică nu știu
dacă nu ar fi mai corect și mai bine ca în caietul de sarcini, când s-a făcut o
licitație, domnule, firma respectivă să își ducă la capăt lucrarea. Nu să o
subînchirieze, chiar mă uitam, firmă din București câștigă licitație în județul
Mureș și stăteam așa și mă uitam domnule, are ea muncitori în București să vină
în Tîrgu Mureș? Și când m-am documentat mai bine, era subînchiriată unei firme
din Tîrgu Mureș. În sfârșit, asta este părerea mea. Adică aceste subînchirieri,
cam au ele
nu vreau să fac afirmații dar e bine cine se angajează la o treabă,
să fie serioasă și să ducă lucrarea până la capăt. A treia problemă, referitor
la aeroport, Aeroportul Tîrgu Mureș va avea un viitor, asta e clar, mai mare
decât Clujul. Eu am zburat acum vreo 2 ani de zile din Cluj și am văzut ce
înseamnă amplasarea aeroportului din Cluj și pista. E foarte greu ca Clujul să
se dezvolte datorită reliefului care nu e acceptabil iar la Târgu Mureșul putem
să extindem acest aeroport unde să aterizeze avioane de mare tonaj și va trebui
să mergem pe ideea de dezvoltare și de susținere a acestui aeroport. Toate
sursele care sunt, atât a consiliului județean cât și surse ale consiliilor locale,
în special mă refeream la Consiliul Local Tîrgu Mureș cât și probabil
întreprinzători particulari să participe la asemenea investiții, deci să nu
eliminăm absolut nimic, cine vine cu bani și să dezvoltăm cât se poate de
rapid, fiindcă iar amânăm 20 de ani. Acuma vreau să fac un fel de glumă,
dumneavoastră știți că tot timpul se spunea că poporul acesta are un trecut
glorios, nu știu ce, cu Avram Iancu, Mihai Vizeazul, nu știu cum, și un viitor
luminos dar de prezent nu prea discutăm. Haideți să facem ceva și în prezent și
să încheiem într-un cincinal, în 4 ani, în nu știu cât, să avem niște treburi
clare. Deci eu sunt optimist că actualul consiliu județean va face, ca și
celelalte consilii, toate obiectivele acestea mari
aeroport, groapa ecologică,
drumuri și restul care mai sunt. Vă mulțumesc doamna președintă.
Doamna președinte
Lokodi: Mulțumesc deci domnilor consilier, v-aș ruga frumos să notați niște
cifre. Proiectul pentru master-planul apă este în valoare de 92 milioane de
euro. Proiectul pentru master-plan deșeuri, este cel mai mare proiect pe plan
național evaluat la 40 de milioane de euro. Nu 49, ci 40. Deci eu vă spun niște
cifre definitive. Proiectul pentru parc auto
Bățagă a plecat dar exact
este
tot în jur de 20-25 milioane de euro, la care cofinanțarea nu este decât 50%,
deci 50% trebuie să punem noi, consiliul județean și pe lângă asta sunt o serie
de investiții neeligibile, cum sunt drumuri de acces la platformă care nu intră
în suma asta și cheltuieli pentru a aduce gazul la platformă pentru că
deocamdată, așa cum este proiectul, E-on gazul susține că acest proiect din
punct de vedere al furnizorului de gaz nu este economicos. Că doar pentru un
parc auto care are prevăzut un birou și locuri de garaj, consumul care se face
acolo este mic. În perspectivă, că zona respectivă va avea o dezvoltare
izbugnitoare, că se vor face acolo hoteluri, rerstaurante, fel de fel de
servicii, nu îi privește pe ei. Au zis
că din acest proiect ei, în momentul de față nu pot evalua și nu pot
prevedea. Ca să câștigăm noi aceste proiecte, cert că va trebui să luăm un
împrumut bancar, consiliul județean nu are bani, în momentul de față să acopere
aceste cheltuieli mari și am spus numai 3 proiecte. Dar mai avem drumuri care
se vor construi și proiectele sunt gata și sunt deja într-o fază preliminară de
evaluare, pe lângă drumul 42 C, și vom avea o serie de proiecte mai mărunte pe
probleme sociale, dezvoltarea administrației, pe turism, pe dezvoltarea
infrastructurii în sănătate și altele, și altele la care mult, puțin se adună,
deci cert că anul viitor va trebui să dicutăm împreună, la buget, cum să
împărțim banii. Și dacă mai prevedem și descentralizarea și faptul că vom avea
mai multe instituții subordonate
vom avea de ce să nu dormin. Eu, cel puțin de
multe ori mă trezesc la ora 4 dimineața și nu mai pot să dorm. Noroc că alții
dacă pot să doarmă, să doarmă liniștit dar mulți dintre noi, de aici din
executiv, avem nopți albe din cauza proiectelor la care ne-am angajat și
trebuie făcute. Deci mulți, și directorii, și vicepreședinții, și noi.
Domnul consilier
Szalkay: Mulțumesc doamna președinte, profit de faptul că am avut o ședință mai
scurtă, poate și grație lipsei unui
coleg de-al nostru și o să citesc de data aceasta
numai 3 minute o să solicit
din partea dumneavoastră, să citesc câteva rânduri despre o echipă finanțată și
cofinanțată de consiliul județean anul trecut
Doamna președinte
Lokodi: Eu v-aș ruga frumos să nu spuneți acest lucru
Domnul consilier
Szalkay: De ce?
Doamna președinte
Lokodi: Pentru că nu este finanțată de consiliul județean.
Domnul consilier
Szalkay: Am spus co-finanțată de consiliul județean, anul trecut.
Doamna președinte
Lokodi: Nu, consiliul județean, pe proiecte sprijină ONG-urile.
Domnul consilier Szalkay: Atunci o echipă care
se mândrește să aibă sigla consiliului județean pe tricou.
Doamna președinte
Lokodi: Asta este altceva.
Domnul consilier
Szalkay: Se întâmplă în România, la Tîrgu Mureș. De obicei titlurile De ce nu
se întâmplă în România, ne duce cu gândul la fapte negative, la paradoxuri ale
unei țări aflate într-o tranziție permanentă. Nici noi nu mai știm către ce.
Titlul de mai sus se referă de această dată la niște momente care, totuși, îmi
dau speranța că ceva se schimbă. Scriu aceste rânduri, ca post scriptum la
cronica unui meci în care Sibiul a pierdut fără drept de apel în fața
mureșenilor. Am ajuns la Târgu Mureș puțin înaintea meciului. În fața sălii,
aproape 500 de oameni urmăreau meciul pe un ecran gigant montat în fața sălii.
A fost primul șoc. Nu erau doar niște spectatori, ieșiți la o țigară, erau
ghinioniștii care nu au prins bilete, care așa cum declara un responsabil, nu
se mai găseau în ziua meciului. În România să se joace un meci cu casa închisă?
Incredibil! Am petrecut aproape 40 de minute în această sală și dacă nu aș fi
auzit vorbinde-se românește și dacă nu m-aș fi întâlnit cu câțiva cunoscuți, aș
fi crezut că visez și nu mă aflu într-o sală în România. O atmosferă
incendiară, o parte dintre spectatori îmbrăcați la unison, alcătuind o mare
albă, așa cum vezi numai la meciurile studenților din MCA. Minute în șir sala
cânta, peste 3000 de oameni, o singură voce, care zguduia pereții. Nu erau numai
niște scandări, erau refrene cântate mai ceva ca la un concert. Muzica
antrenantă, majorete și mascota echipei animând publicul în time-out-uri sau
pauze. 3000 de oameni, un singur suflet care trăia intens fiecare clipă a
meciului, extaziindu-se la slam-dunk-uri sau oftând ușor la ratări. O imagine
superbă, un duel pe care nici într-o sută de ani galeriile echipelor de fotbal
românești nu o să îl înțeleagă. Nu o să vedem în 30 de ani așa ceva la un meci
din București, spunea unul dintre prietenii cu care am fost acolo. Dacă veți
avea vreodată ocazia să ajungeți la Tîrgu Mureș în ziua unui meci de baschet,
nu ezitați să mergeți la această sală, nu veți regreta. Vă urez doar noroc în a
găsi un bilet la spectacolul meciurilor de acasă ale echipei din leagănul baschetului
românesc. Apărut în suplimentul ziarului Financiar, ziarul de București. Vă
mulțumesc.
Doamna președinte
Lokodi: Deci consiliul județean este alături de sportul județean, fie el sport
de performanță, sau sport de amatori și, domnilor consilieri, cu toate că
sincer vă spun și în fața presei, dacă mă gândesc că pe cele 12 miliarde de lei
pe care îi împărțim anual pentru diferite proiecte între societățile civile, am
putea reabilita holul acestei clădiri, holul Palatului Culturii, și am putea
face alte investiții, personal, ca om și nu ca și președinte de consiu
județean, am dubii dacă facem bine că dăm la 280, la 300 de proiecte, 400 și
anul acesta
în total câte proiecte avem
în total 530 de proiecte, deci dacă
mă gândesc că fiecare primește câte o fărâmitură e puțin și mulțumim celor de
la baschet dacă apreciază ca o susținere din partea consiliului județean,
fracțiunea de sprijin pentru că nu o susținem, echipa este susținută pe alți
piloni, deci noi contribuim într-o oarecare măsură pe proiect la susținerea
baschetului care într-adevăr, în Tîrgu Mureș este un sport apreciat de
tîrgumureșeni, deci pentru că ONG-urile fac o muncă atât de susținută, pentru
asta nu militez eu să folosim noi, banii ăștia în altă parte. Și mă gândesc că
este bine venit acest sprijin către ONG-uri. Multe ONG-uri au o singură
speranță în aceste proiecte de la consiliul județean, mai mult că anul acesta,
mulți care susțineau munca civililor nu au mai putut să sprijine cu fonduri
datorită crizei economice. Că acesta este real sau nu dar multă lume a închis
această poartă. Consiliul Județean nu a închis poarta, a lăsat deschis. Da, ar
trebui să aibă un impact mai răsunător pentru că noi facem anual acest lucru
către societatea civilă, de ce nu este mai puternic impactul pentru că,
practic, când vezi că ai primit în bani vechi 50 de milioane, sau 3 milioane,
sau 10 milioane, înseamnă nimic dar dacă noi vedem per global atunci înseamnă
câte un obiectiv al consiliului județean, poate câte un spital, poate clădirea
asta, poate Palatul Culturii, poate, poate
Domnilor, ați mai primit un
material, la nu știu care dintre comisii, s-a cerut să facem un raport cu
relațiile înfrățite și cu acele asociații internaționale la care consiliul
județean plătește cotizații. Vă rog frumos, vedeți, este în poște dumneavoastră
electronică. Nu plătim multe cotizații internaționale, plătim la ARE, Asociația
Regiunilor Europene, plătim la Asociația Aeroporturilor din Europa și plătim la
Forumul Orașelor Europene pentru siguranța orașelor europene unde și Județul
Mureș a intrat și unde pregătim deja un proiect frumos, nu știu dacă vom reuși
cu Universitatea Petru Maior, unul de pregătire a persoanelor care asigură
siguranța în orașe și în orașe mari. Acestea sunt cele la care plătim
cotizații, deci cheltuiala care este în bugetul consiliului județean nu este
una mare dar față de alți parteneri, numai pe baza reciprocității avem diferite
evenimente pe care le organizăm sau în țară sau în străinătate. De aici
da,
era și China, nu a rămas afară. Dacă cineva mai dorește să ia cuvântul. Dacă
nu, vă mulțumesc frumos și ne vedem luna viitoare. Și încă odată apel la
executiv, pregătirea materialelor din timp și comunicarea cu consilierii.
Lucrările ședinței se termină la ora 14:32
Întocmit:
Andreea Iepan
PREȘEDINTE
SECRETAR
Lokodi Edita Emöke Paul
Cosma
Văzut: Consilier - Delia Belean