JUDEȚUL MUREȘ Nr.16035/15.X.
2010
CONSILIUL JUDEȚEAN Dosar:IV/C/1
PROCES VERBAL
al ședinței ordinare
a Consiliului Județean
din data de 30
septembrie 2010
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost
conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea
de zi a ședinței a fost stabilită prin Dispoziția președintelui Consiliului
Județean nr. 296 din 24 septembrie 2010 și a fost publicată în cotidienele locale:
Cuvântul liber, Zi de Zi și Nepujság.
Din
cei 35 de membri ai Consiliului Județean au lipsit, domnii: Giurgea Teodor și
Orban Laszlo Levente.
Doamna președinte
Lokodi: Bună ziua doamnelor și domnilor consilieri. Dați-mi voie să salut
prezența dlui subprefect Barczi la lucrările ședinței Consiliului Județean de
azi și să salut prezența tuturor reprezentaților, directorilor
instituțiilor noastre subordonate: culturale, sanitare și toate celelalte
aflate pe ordinea de zi, precum și
reprezentanții unei societăți pe acțiuni de transport care are un
proiect de hotărâre care urmează să fie susținut, dacă dvs. formulați întrebări
și salut și prezența mass-mediei.
Înainte să votăm
ordinea de zi, supun la vot aprobarea procesului - verbal al ședinței ordinare din
26 august 2010, material pe care l-ați primit prin poștă electronică. Sper că
toată lumea l-a consultat. Cine este pentru?
Procesul-verbal din data de 26 august
2010 se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat ( Eros Csaba și Mihai
Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc. Așa cum a apărut și în presă, pe ordinea de zi erau
propuse 22 de proiecte de hotărâri, dar înainte de a trece la votul proiectelor
de hotărâri de pe ordinea de zi, aș vrea să vă spun că proiectul de hotărâre de la punctul 2 privind
stabilirea unor măsuri în vederea asigurării alimentării cu energie termică a
Palatului Culturii va fi amânat pentru că avem niște probleme de clarificat și
trebuie să vă spun că nu e vorba de preluare în proprietate a unor obiective
pentru că această centrală termică este în clădirea noastră, investiția s-a
făcut pe un proiect făcut de Consiliul Județean, însă, având în vedere că aici
e vorba doar de alimentare cu energie, singurele instituții care beneficiază de
alimentarea cu energie termică produsă de această mini centrală sunt Biblioteca
și Palatul Culturii, cu Filarmonica și cu Muzeul, și trebuie însă să clarificăm
câteva probleme economice și apoi vom trece la rezolvarea acestei probleme cu
funcționarea centralei. Deocamdată o vom scoate de pe rol și o vom discuta în
luna noiembrie, dacă mai este necesar.
În ce privește
punctul 7 de pe ordinea de zi, și anume proiectul de hotărâre privind aprobarea
Acordului de colaborare între Consiliul Județean Mureș și Asociația Drepturi civile în vederea realizării
proiectului Români pentru români, prin România , de luni de zile se poartă o
corespondență cu Asociația Drepturi civile care dorește să elaboreze un DVD
despre punctele turistice din 41 de județe, însă nu se cere contribuție
financiară, ci doar permisiunea de a filma câteva obiective turistice din județ
pe care să le propunem noi și să le promovăm, dar, până ce nu vă putem da toate
relațiile despre această asociație, chiar și azi am mai cerut niște verificări,
voi scoate punctul de pe ordinea de zi pentru că să nu necesite discuții și să
ne pierdem timpul și după ce vom verifica, dacă va fi nevoie de o hotărâre
pentru ca dânșii să poată filma în județul Mureș, vom repune proiectul pe
ordinea de zi.
Mai avem un punct de
scos de pe ordinea de zi, și anume cel de la punctul 20 privind aprobarea
investiției și a indicatorilor tehnico-economici ai investiției Înlocuire și
reamplasare conductă de transport apă potabilă în intravilanul municipiului
Reghin, județul Mureș și stabilirea unor măsuri în vederea executării acesteia.
Având în vedere că și acolo sunt discuții dacă conducta noastră trece prin
domeniul public sau, așa cum s-a constatat la ultima verificare, pe
proprietatea privată a oamenilor, vom scoate proiectul de pe ordinea de zi și
tot în noiembrie vor intra aceste proiecte pentru că avem nevoie să finalizăm
odată predarea către operatorul regional a sistemului din partea Consiliului
Județean. Dar vom reveni și cu acest proiect de hotărâre, pentru că așa cum se
întâmplă de obicei apar problema pe ultima sută de metri așa că mai avem nevoie
de verificări.
Deci în loc de 22 de
proiecte de hotărâri înscrise pe ordinea de zi, vom avea 19. La primul proiect
e nevoie de 2/3 la vot, de la punctul 3 la 11 avem nevoie de votul majorității
consilierilor în funcție, și de la punctul 12 la 19 de votul majorității
consilierilor prezenți.
După această
prezentare supun la vot ordinea de zi așa cum am precizat. Cine este pentru
aprobarea ordinii de zi anunțate acum?
Ordinea de zi se
aprobă cu 33 de voturi pentru, 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Vă mulțumesc. D-le Poruțiu nu sunteți de acord cu ordinea de
zi? Vă rog frumos faceți precizarea că d-l consilier Poruțiu este de acord cu
ordinea de zi dar a apăsat pe alt buton. Trecem la primul proiect de hotărâre.
1.
Proiect de hotărâre
pentru modificarea Anexei
D-na
președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre a fost discutat și avizat favorabil de toate de către
comisiile de specialitate ale Consiliului Județean. Dorește cineva să ia
cuvântul? E vorba despre soluționarea unor probleme ivite și modificarea în
acest sens a hotărârii noastre de bază.
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Mihai Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 33 de voturi pentru, 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32
de voturi pentru, 1 nu a votat (
Kakasi Alexandru), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Dna președinte
Lokodi: Așa cum v-am spus, proiectul de hotărâre de la punctul 2 se scoate de
pe ordinea de zi și vom trece la punctul 3.
3.Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului
Consiliului Județean Mureș pe anul 2010
D-na președinte
Lokodi: Acest proiect de hotărâre a fost avizat de Comisia tehnico-economică și
de Comisia de amenajare a teritoriului. Pe scurt, d-na președinte a comisiei.
Ce? Nu aveți hârtia la dvs? Atunci îl voi ruga pe dl director Bartha foarte pe
scurt să prezinte din ce cauză se modifică bugetul, doar pentru presă.
D-l director Bartha
Iosif: Proiectul de hotărâre vizează în principal includerea în bugetul
Consiliului Județean a sumei de 1 milion lei asigurat prin HG nr.919/2010
pentru reabilitarea infrastructurilor afectate de calamități naturale, precum
și includerea unei sume de 7.800.000 lei cu destinație specială pentru
persoanele cu handicap. Cam acestea sunt sumele mai mari pe care am fost
obligați să le includem. De asemenea, pentru realizarea studiului de
oportunitate pentru asocierea cu Consiliul Județean Cluj în vederea dezvoltării
aeroportului am inclus la partea de venituri 180.000 lei ce revine din partea
Consiliului Județean Cluj, la care adăugăm și noi partea noastră. Apoi, se
diminuează subvențiile pentru consultanța agricolă cu suma de 102.000 lei,
urmare a măsurilor de reducere comunicate de Ministerul Agriculturii. De asemenea
am inclus în bugetul nostru și bugetele spitalelor la anexele cu venituri
proprii și subvenții și am alocat niște sume pentru redistribuirea unor sume în
urma analizei execuțiilor la lucrări de investiții și reparații. La spitale
este vorba de suplimentarea cu 50.000 lei, contribuția de 5% în completarea
sumei care vine de
D-na președinte
Lokodi: Deci, Spitalul Județean va primi 1 milion de lei de
D-l director Bartha:
De asemenea alocarea sumei 1.129.000 lei pentru funcționarea Aerogării flux-non
Schengen
D-na președinte
Lokodi: Mulțumesc frumos, d-le director. D-l consilier Radu Mircea doriți să
luați cuvântul?
D-l consilier Radu
Mircea: Mulțumesc d-na președinte. Dacă
noi aprobăm punctul cu rectificarea bugetului unde sunt cuprinse sumele de la
punctul 2, cele 13 miliarde lei și ceva și plus cele de la centrala termică de
3 miliarde lei, cred că ar trebui scoase
aceste sume și de la punctul 3 și să nu aprobăm sumele în bugetul rectificat.
D-na președinte
Lokodi: Eu nu am spus că scoatem punctele și nu le vom mai discuta ci le vom
amâna pentru luna noiembrie și dacă nu le mai avem în buget ce vom discuta în
noiembrie, d-le consilier? Cum vom aproba atunci, dacă se pune problema să
preluăm centrala și noi nu avem banii prevăzuți în buget? Nu vă faceți nici o
problemă pentru că dacă va fi necesar
D-l consilier Radu
Mircea: Da, la centrală, dar la punctul 2 unde sunt 13 miliarde pentru un
kilometru și ceva este o sumă colosală și atunci o cuprindem în buget? Vă
întreb pe dvs.
D-na președinte
Lokodi: Îmi pare rău dar nu vă aud foarte bine. Nu știu ce este cu ecoul în
această sală și eu pur și simplu nu înțeleg ce zice dl consilier. Nu știu
despre ce vorbiți. De la ce punct?
D-l consilier Radu
Mircea: La punctul 2 unde a fost vorba despre conducta de
D-na președinte
Lokodi: Dar aia rămâne.
D-l consilier Radu:
Bun, dar sunt cuprinși 13 miliarde lei la punctul 3.
D-na președinte
Lokodi: Lăsați acolo pentru că dacă trebuie să o facem în altă parte, o vom
face în altă parte. Lăsați că rectificarea bugetului în minus se poate face
oricând dar în plus mai greu. Lăsați acolo pentru că luna viitoare când se
clarifică problemele, dacă va trebui, le vom scoate din buget.
D-l consilier Radu:
Bine, dar eu mă refeream și la sumă pentru că este foarte mare.
D-na președinte
Lokodi: Vom clarifica. Lăsați să clarificăm dacă e pe domeniul public sau dacă
e pe domeniul privat. Și dacă e pe domeniul privat trebuie cumpărat terenul iar
banii pe care i-am prevăzut nu vor ajunge niciodată. Atunci trebuie să facem
ocolire. Dacă nu trebuie să facem ocolire, e pe domeniul public, vom economisi
niște bani pe care îi vom folosi în altă parte. Nu e nici un obstacol.
Domnilor consilieri
dacă cineva mai dorește să ia cuvântul, dacă nu supun la vot proiectul de
hotărâre.
Art.I
se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 abțineri (Akos Mora și Moldovan Teofil),
2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.II
se aprobă cu 30 de voturi pentru, 2 abțineri (Akos Mora și Moldovan Teofil),
1 nu a votat ( Tatar Bela), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo
Levente).
Art.
III se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 abțineri (Akos Mora și Moldovan
Teofil), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea
în întregime se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 abțineri (Akos Mora și
Moldovan Teofil), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte
Lokodi: Acum, dacă aș dori să glumesc, sunt doi consilieri care neapărat doresc
o funcție înaltă în Consiliul Județean și consecutiv nu votează bugetul
Consiliului Județean. Dar o să știu cine sunt acei doi consilieri. Sau nu știu
ce se întâmplă în timpul ședinței sau știu ceva secrete.
4. Proiect de hotărâre privind stabilirea unor taxe și
tarife la instituțiile de cultură pentru anul 2011
D-na președinte
Lokodi: Comisia tehnico-economică a dezbătut acest proiect și a ajuns la
concluzia că nu e nevoie de majorarea tarifelor și a chiriilor la câteva
instituții, nici majorarea prețurilor la bilete. Sunt 2 voturi pentru , 3
voturi împotrivă și o abținere. Domnilor consilieri, aș fi președinta cea mai
fericită dacă toate activitățile culturale la cele 11 instituții ar fi gratuite,
dar în luna ianuarie să nu mă întrebați de bugetul cu venituri proprii pentru
că dacă nu încasăm chirie, nu încasăm tarife, instituția respectivă nu are
buget. Noi putem să gratificăm și să asigurăm funcționarea pentru toți
cetățenii județului Mureș, inclusiv spectacolele în caz de plecare din județ,
gratis, dar să asigurați sursa de finanțare. Celelalte comisii de specialitate
au avizat favorabil și cu multă seriozitate acest proiect de hotărâre, în
schimb, Comisia tehnico-economică a fost cam haioasă.
D-l consilier Mihail
Poruțiu: D-na președinte, secretul pe care îl cunosc eu este faptul că ați fost
dezinformată și o să vă explic de ce. Noi nu am ajuns la concluzia că nu
trebuie să majorăm tarifele, dar considerăm că orice majorare de tarif trebuie
foarte bine judecată, calculată și corect argumentată. În momentul în care
cineva vine cu argumentul și spune că
majorăm tarifele cu rata inflației și cu rata dezinflației și cu
cursul Euro și cu nu știu ce, pentru noi nu este o explicație suficientă. Noi
am cerut celor care au propus acest material să ne facă o proiecție bugetară pe
anul 2011 să vedem ce înseamnă scăderea salariilor în cadrul instituției, ce
implicații are asupra bugetului, să ne facă o prognoză de venituri și ce
înseamnă aceste venituri, să ne facă inclusiv o estimare dacă există sau nu
riscul să nu mai vină spectatorii în cazul în care se majorează tarifele.
Sigur, această discuție comportă multe aspecte. Noi nu am considerat că aceste
tarife nu trebuie crescute, dar mai ales în ziua de astăzi, noi considerăm că
atunci când crește un tarif, el trebuie să fie justificat și nu pe povești
pentru că prea s-a obișnuit, în ultimul timp, să facă din burtă niște materiale:
rata inflației, la, la, la,
, și am terminat și trebuie să le majorăm. Și
atunci noi am propus amânarea materialului și să vină domnii directori cu justificări, cu implicațiile majorării
acestor tarife în proiecția bugetului pentru că s-ar putea să ajungem la concluzia că e nevoie să fie mai
mari majorările, poate tarifele trebuie să fie mai mici, poate trebuie să fie
aceleași, dar nu pe povești. Deci secretul pe are îl cunosc este că ați fost
dezinformată pentru că noi nu am spus că nu este nevoie de creșterea sau
majorarea tarifelor ci am spus că noi dorim, de azi încolo, ca aceste creșteri să fie fundamentate
foarte serios și foarte concret și pe hârtie.
D-l consilier
Szalkay: Mulțumesc d-na președinte, stimați colegi și invitați, eu vă spun din
propria mea experiență ca președinte la un club care are peste 1000 de abonați
și care vin săptămânal la o manifestare, bine, nu una culturală, ci sportivă,
că nu are nici o rațiune să se majoreze prețul la abonamente atâta timp cât la
bilete nu se fac majorări. Cei care au abonamente sunt anumiți fani ai unui
domeniu cultural și cred că ei dau banii cu un an înainte și nu are nici o
rațiune să se majoreze prețurile la abonamente. Aceasta a fost și este părerea
mea personală. Mulțumesc.
D-na președinte
Lokodi: Deci eu merg din spate în față, d-le Szalkay, anul bugetar la
instituțiile culturale începe din luna septembrie pentru că așa încep
spectacolele, deci nu cu 1 decembrie, ci în luna septembrie, se fac
abonamentele iar prețurile trebuie să fie stabilite în septembrie. Vă rog să mă
ascultați. Nu se fac comentarii din bancă. Dacă doriți să îmi dați replica, o
veți face ulterior. Deci este nevoie să stabilim acum dacă cu un procent de 7%, pentru că nici anul trecut și nici acum 5
ani nu am avut alt argument decât inflația sau acele mici oscilații care sunt
raportate la euro/ lei, cu atât am majorat totdeauna aceste tarife. Am avut, de
obicei o concepție unitară, să fie cultura accesibilă pentru cetățenii
județului și dvs. sunteți cei care ne criticați în fiecare an, în ianuarie sau
februarie când aprobăm bugetul, de ce instituțiile culturale au un venit
propriu de aproximativ 10% din total
cheltuieli, în anumite cazuri 20% dar
acest procent în cazuri rare se depășește. Deci atât comentez. Da? În rest nu
am fost greșit informată, știu că argumentarea a fost pentru dvs. deosebit de
importantă, dar sunt diferențe între argumentări și între normalitate. Un consilier
care de șase ani este consilier, un om de afaceri care are un buget mult mai
mare în mâna lui trebuie să își dea seama că pentru acest procent de 7% nu
trebuie o argumentare deosebită pentru că este o sumă infimă. Însăși managerii
instituțiilor culturale au cerut acest lucru, iar cu privire la reducerile
salariale de 25%, domnilor consilieri, trebuie să vă spun că așa cum Guvernul a decis, nici nu au intrat
acești bani în bugetul Consiliului Județean, deci nu au rămas la
dispoziția noastră sume reprezentând economii pe care să le putem investi în
diferite investiții, ci au rămas la
nivelul Ministerului Finanțelor. Deci nu avem ce să reanalizăm, ci avem de ce
plânge că nu avem acești bani și nu putem da la nimeni nici un leu în plus.
Deci nu vă supărați, eu înțeleg că activitatea e deosebită și intrăm deja în
perioada de pregătire a alegerilor, dar haideți și dvs. cu niște argumente
puternice, de ce nu trece un proiect de hotărâre de buget în Comisia de buget.
Dacă îmi dați voie, trecem la vot.
D-l consilier
Poruțiu: Vreau să remarc două aspecte la ceea ce ați spus dvs. În primul rând,
vreau să vă spun că atât de bine este pregătit materialul încât anul
cultural începe la 1 septembrie ori noi
suntem în 30 septembrie și constat, iarăși, că acest material a fost foarte
bine pregătit de către managerii instituțiilor cu o lună întârziere față de
începutul stagiunii, din câte ați spus dvs. și, doi, repet, dacă am fi avut o poziție singulară în
Comisia de buget, înțelegeam, totuși acolo suntem nouă oameni din care șapte
sau opt eram prezenți.
D-na președinte
Lokodi: Bine, trecem la vot dacă îmi permiteți.
D-l consilier Mora
Akos: Pentru că și eu am fost printre cei care m-am abținut vreau să vă spun că
logica a fost următoarea și trebuie să știți pentru că așa se întâmplă.
Într-adevăr, nu ar fi fost un vot de abținere și nici unul împotrivă dacă
ar fi fost justificat. Eu am văzut justificările, dar ce se întâmplă? Aparatul
Consiliului Județean a preluat doleanțele instituțiilor în cauză și le-a
transmis mai departe. Când m-am uitat la acele doleanțe, era scrisă pur și
simplu o frază și un tabel în care scria taxa pe anul 2009 și taxa pe anul
2010. Și am zis atunci Domnule, nu ajunge. Pe de altă parte, în piața aceasta
în care activează foarte mulți, zona privată, d-na președinte, în care activez
și eu și mulți alții, au scăzut prețurile față de 2008, față de 2009 în mod
continuu și lucrăm la jumătate de preț,
sub 40% față de alți ani. Noi ne-am redimensionat și cheltuielile firmelor
private și, la fel, și instituțiile trebuie să facă același lucru. Noi am spus următoarea
chestiune: ca să decizi o majorare, trebuie să fie foarte bine gândită chestiunea pentru că oamenii au mai puțini
bani în buzunar cu 25%, veniturile în general sunt mult mai mici și oamenii se
uită pe ce dau banii și orice majorare trebuie să fie justificată. Nu faptul că
trimite cineva o adresă în care pune două coloane cu 2009 și 2010, noi, repede
să aprobăm ca să dăm drumul la o majorare. Nu contează cât e 1%, 2% sau 3% ,
25%, 7% sau 14% cât ați spus dvs. importat este principiul în sine. Cineva
trebuie să și filtreze aceste informații. Orice cere cineva, ca instituție, noi
venim și aprobăm și punem pe masa consilierilor să și votăm. Asta era singura
doleanță pe care am ridicat-o, adică o justificare sănătoasă înainte să majorăm pentru că există o
nervozitate în rândul oamenilor și nu mai vor să vadă creșteri de prețuri,
creșteri de tarife, în condițiile în care au tot mai puțini bani în buzunar și
atunci am spus că încercăm să facem un lucru bun. Le majorăm dacă într-adevăr
rezultă faptul că nu se poate altă soluție, dar dacă se poate atunci haideți să
o încercăm întâi pe aceea. Asta era logica deciziei luată de comisie.
D-na președinte
Lokodi: Așa cum v-am spus, și v-am spus foarte serios și nu în bătaie de joc,
domnilor, dacă Consiliul Județean este destul de puternic nu încasăm nici un
leu și intrarea va fi liberă. De altfel, materialul v-a fost comunicat în 6 septembrie și de atunci nu am
primit nici o observație de la nimeni, până în 29 septembrie. Dacă doriți dvs.
putem pregăti o hotărâre cu intrarea liberă la toate spectacolele date de
Consiliul Județean. Spun la vot proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 25 de voturi pentru,
Art.2. se
aprobă cu 26 de voturi pentru,
Hotărârea în întregime se aprobă cu 26
de voturi pentru,
5.Proiect de hotărâre pentru modificarea Anexei
D-na președinte
Lokodi: Și aici Comisia tehnico-economică a dat trei voturi împotrivă, trei
abțineri, Comisia juridică a fost de acord și Comisia de servicii publice a
fost tot de acord. Doriți să formulați întrebări? Trecem la vot.
Art.1. se
aprobă cu 29 de voturi pentru, 2 voturi
împotrivă ( Mihai Poruțiu, Tatar Bela),
2 abțineri ( Mora Akos, Pokorny Vasile) 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 29 de voturi pentru, 2 voturi
împotrivă ( Mihai Poruțiu, Tatar
Bela), 2 abțineri ( Mora Akos, Pokorny Vasile) 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29
de voturi pentru, 2 voturi împotrivă
( Mihai Poruțiu, Tatar Bela), 2 abțineri ( Mora Akos, Pokorny Vasile) 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
6. Proiect de hotărâre privind aprobarea asocierii între
Consiliul Județean Mureș și Consiliul Județean Cluj în vederea achiziționării,
în comun, de servicii de consultanță
D-na președinte
Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost discutat de Comisia tehnico-economică care
a dat cinci voturi pentru și unul împotrivă, de Comisia juridică care
avizează favorabil, Comisia de servicii publice la fel, Comisia culturală
avizează și ea în mod favorabil. Dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu trecem
la vot.
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 vot
împotrivă ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 vot
împotrivă ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo
Levente).
Art.3. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 vot
împotrivă ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo
Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32
de voturi pentru, 1 vot împotrivă (
Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte
Lokodi: Așa cum am spus, punctul 7 este scos de pe ordinea de zi, așa că vom
trece la punctul 8.
8. Proiect de hotărâre privind modificarea HCJM nr.121/2009 privind
probarea proiectului Modernizarea și dotarea Ambulatoriului Spitalului Clinic Județean Mureș și a cheltuielilor
legate de acesta
D-na
președinte Lokodi: Este un proiect pentru fonduri europene de
Articolul I se aprobă cu 33 voturi
pentru, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Articolul II se aprobă cu 33 voturi
pentru, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Articolul III se aprobă cu 33 voturi
pentru, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31
voturi pentru, 2 nu au votat ( Eros
Csaba, Mora Akos), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Fac precizarea către reprezentanții mass-media că valoarea
proiectului este de 11.268.606 lei, din care TVA 2.178.674 lei care urmează să
ni se restituie iar cofinanțarea este de 2% care este 180.377 lei și asta că
obișnuiți să mă întrebați după ce nu mai am materialul în mână.
9.Proiect
de hotărâre privind aprobarea participării Bibliotecii Județene Mureș în cadrul Programului AMERICAN
CORNERS derulat de Ambasada Statelor Unite ale Americii
D-na
președinte Lokodi: Ambasada SUA ne solicită un spațiu în vederea îmbogățirii
fondului Bibliotecii cu cărți în limba engleză și în acest proiect, Biblioteca
dorește să fie partener. De la acest pupitru fac apel și fac o declarație în
același timp către Asociația Culturală Vatra Românească să ne elibereze în
sfârșit, cele trei camere pe care le deține contrar hotărârii judecătorești
prin care s-a decis eliberarea spațiilor din Palatul Culturii, pentru a putea
amenaja această bibliotecă cu fondul de cărți primit de
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.4. se aprobă cu 32 de voturi
pentru, 1 nu a votat ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea Teodor
și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32
de voturi pentru, 1 nu a votat ( Mihai Poruțiu) 2 au lipsit (Giurgea Teodor
și Orban Laszlo Levente).
10.Proiect
de hotărâre pentru aprobarea cooperării dintre Consiliului Județean Mureș și Asociația
Club Sportiv Olympikus în vederea organizării celei de-a patra ediții a Cupei
Olympikus
D-na
președinte Lokodi: Proiectul a fost dezbătut de comisiile de specialitate:
tehnic-economică, juridică și culturală și a fost avizat favorabil.
Art.1. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Boloș Vasile, Eros Csaba), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.4. se aprobă cu 32 de voturi
pentru, 1 nu a votat ( Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea Teodor
și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31
de voturi pentru, 2 nu au votat ( Boloș Vasile, Borșan Doru), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
11. Proiect de hotărâre privind actualizarea datelor și
informațiilor cuprinse în anexele 1, 4 și 5 la protocoalele de predare-preluare
aprobate prin HCJ nr.94/2010
D-na
președinte Lokodi: Este vorba de spațiile care sunt ocupate de Spitalul Clinic
Județean Mureș, de spitalul din Târnăveni și de Preventoriul TBC Gornești. Eu,
de aici, fac un apel către Spitalul
Clinic Județean să facem cât mai urgent mutarea Preventoriul de
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32
de voturi pentru, 1 nu a votat ( Boloș Vasile), 2 au lipsit (Giurgea Teodor
și Orban Laszlo Levente).
12. Proiect de hotărâre privind constituirea comisiilor
de soluționare a contestațiilor la concursurile pentru ocuparea funcției de
manager la spitalele publice de interes județean
D-na
președinte Lokodi: Așa cum prevede legea, președintele poate propune o
persoană, iar alte două persoane vor fi reprezentanții Consiliului Județean
Mureș. Președintele îl propune pe d-l Paul Cosma, secretarul județului. Dvs. vă
rog să faceți propuneri pentru membrii care vor reprezenta consiliul, urmând ca
în măsura în care sunt mai multe propuneri, o comisie va număra voturile.
D-l
consilier Mora Akos: Avem o propunere în persoana d-na Aurelia Mașca, colega
noastră care este și medic și fost manager mulți ani de zile. Mă gândesc că
poate face parte dintr-o comisie care
evaluează tot manageri.
D-l
consilier Filimon Vasile: Fac o propunere în persoana colegului meu Mihai
Poruțiu care este tot medic.
D-na
președinte Lokodi: În calitate de șef de fracțiune, UDMR propune pe d-l
consilier Gombos Csaba, manager, economist, și care cunoaște bine modul de
funcționare al instituțiilor.
D-l
secretar Paul Cosma. D-na președinte, sunt două comisii. Fie pot fi doi
reprezentanți ai consiliului atât în comisia de
D-na
președinte Lokodi: Deci sunt două comisii de contestații. Una care este
D-l
consilier Poruțiu Mihai: Am vrut să aștept să se închidă lista și vă spun de
ce. Eu am să mă retrag dar îi mulțumesc colegului meu Filimon și atunci nu mai
suntem obligați să votăm între noi și vă spun și rațiunea mea. Aș fi vrut să
fim întrebați și când se fac comisiile de examinare nu numai cele de
contestare.
D-na
președinte Lokodi: Un minut. Poftiți dle secretar.
D-l consilier
Poruțiu: Argumentele legale le cunosc.
D-na Președinte
Lokodi: Ați formulat o întrebare în fața publicului deci trebuie să răspundem.
D-l consilier Poruțiu:
Rețineți vă rog și din punct de vedere gramatical. AȘ FI VRUT să fim întrebați,
nu am spus nici să votăm, nici altceva, și atunci când se numesc comisiile de
examinare.
D-l secretar Paul
Cosma: Potrivit legii, Regulamentului de Organizare a Concursului și componența
Comisiei de concurs, aceasta se stabilește prin dispoziție de către președinte.
Componența comisiei de concurs, membrii acesteia fac parte din Consiliul de
administrație, care Consiliu de administrație este cel care organizează
concursul și deja este votat de Consiliul Județean.
D-na președinte
Lokodi: Domnilor nici măcar nu am făcut eu, ci Consiliul de Administrație, iar
legea prevede expres că membrii Comisiei de Contestație trebuie votați de
Consiliul Județean. Haideți să nu ne suspectăm. Totdeauna cu
sensibilități. Respectăm legea. Domnilor
avem două propuneri. Pe d-na Mașca și pe d-l Gombos. Întreb. Acceptați
propunerea d-na Mașca? Da. D-le Gombos? Da. Deci supun la vot de data aceasta
în întregime comisia de soluționare a contestațiilor? Nu?
D-l secretar Paul
Cosma: Dna președinte vă rog să supuneți la vot, individual, cele două
propuneri.
D-na președinte
Lokodi: Cine este pentru ca din comisia de contestații să facă parte d-na
Mașca Aurelia.
Se aprobă cu 29 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă, 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte
Lokodi: Cine este pentru ca din comisia de contestații să facă parte d-l
Gombos Geza?
Se aprobă cu 29 de voturi pentru, 2 voturi împotrivă, 2 abțineri, 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte
Lokodi: Cine este pentru componența comisiei de contestații.
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat ( Mihai Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32
de voturi pentru, 1 nu a votat ( Mihai Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor
și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte Lokodi: D-le consilier
Poruțiu. Aceeași argumentare ca data trecută?
13. Proiect de
hotărâre privind stabilirea unor măsuri de pregătire a concursului de proiecte
de management pentru ocuparea postului de director-manager al Centrului
Județean pentru Cultură Tradițională și Educație Artistică Mureș
D-na președinte Lokodi: Acest proiect de
hotărâre a trecut prin Comisia juridică, cea de servicii publice și cea
social-culturală, fără obiecțiuni. Dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu,
trecem la vot.
Art.1. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat ( Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu) , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Pe verso este comisia și dacă nimeni nu a dorit să facă nici
o propunere, merg persoană cu persoană? Da.
Deci,
cine este de acord ca din Comisia de examinare a managerului să facă parte d-na
Szabo Zsuzsanna, decanul Facultății de științe economice din cadrul
Universității Petru Maior?
Se aprobă cu 30 de voturi pentru, 1 abținere, 2 nu au votat, 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Cine este de acord ca din Comisia de examinare a managerului
să facă parte d-l Barabasi Atilla, directorul adjunct de
Se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Cine este de acord ca din Comisia de examinare a managerului
să facă parte d-l Sigmirean Cornel, cancelarul general al Universității Petru Maior?
Se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Cine este de acord ca din Comisia de examinare a managerului
să facă parte d-na Pop Angela, șef secție etnografie și artă populară
Se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Cine este de acord ca din Comisia de examinare a managerului
să facă parte d-na Popa Elena, Șef serviciu Resurse Umane din cadrul
Consiliului Județean Mureș ?
Se aprobă cu 29 de voturi pentru, 4 nu au votat, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Cine este de acord ca din Comisia de examinare a managerului
să facă parte d-na Iordache Mihaela, consilier din partea Compartimentului
Patrimoniu al Consiliului Județean Mureș?
Se aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au votat, 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au
votat , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au
votat , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.4. se aprobă cu 30 de voturi
pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth
Alexandru, Popa Aurel, Mihai Poruțiu) , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Art.5. se aprobă cu 30 de voturi
pentru, 3 nu au votat (Ilyes Toth
Alexandru, Popa Aurel, Mihai Poruțiu) , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Art.6. se aprobă cu 31 de voturi
pentru, 2 nu au votat ( Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31
de voturi pentru, 2 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
14. Proiect de hotărâre privind modificarea componenței
Comisiei pentru Protecția Copilului Mureș
D-na președinte
Lokodi: În urma retragerii din Comisia pentru protecția copilului
D-l secretar Paul
Cosma: D-na Ciuca Marinela s-a retras iar propunerea vine din partea Agenției Județene
de Prestații Sociale spre a fi înlocuită cu directorul acesteia d-l Răduț
Viorel Cristian.
D-na președinte
Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost avizat de Comisia juridică și de cea
culturală. Supun la vot.
Art.1. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai
Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au
votat , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai
Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.4. se aprobă cu 31 de voturi
pentru, 2 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31
de voturi pentru, 2 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
15. Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului
de organizare și funcționare al aparatului de specialitate al Consiliului
Județean Mureș
D-na președinte
Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost avizat de Comisia juridică, cea de
servicii publice și cea culturală. Supun la vot proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai
Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai
Poruțiu), , 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai
Poruțiu), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.4. se aprobă cu 31 de voturi
pentru, 2 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31
de voturi pentru, 2 nu au votat (Ilyes Toth Alexandru, Mihai Poruțiu), 2 au lipsit
(Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
16. Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului de
ocupare a funcțiilor publice din aparatul de specialitate al Consiliului
Județean Mureș, pentru anul 2011
D-na președinte
Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost avizat de Comisia juridică și de cea
culturală. Supun la vot proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Gombos Geza, Poruțiu Mihai), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Gombos Geza, Poruțiu Mihai), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 de voturi pentru, 3 nu au votat
(Ilyes Toth Alexandru, Gombos
Geza, Poruțiu Mihai), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
17. Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului
de organizare și funcționare al Serviciului de Pază a Obiectivelor de Interes
Județean Mureș
D-na președinte Lokodi: Proiectul de
hotărâre a fost avizat de Comisia
tehnică, comisia juridică și de cea de servicii publice. Supun la vot
proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Ilyes Toth Alexandru, Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat
(Gombos Geza, Mora Akos), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo
Levente).
18. Proiect de hotărâre privind modificarea arondării
actuale a cinci localități la un nou serviciu public comunitar de evidență a
persoanelor
D-na președinte Lokodi: Conform legii, se
arondează
D-l secretar Paul
Cosma: D-na președinte am o propunere la art.2, referitor la comunicarea
hotărârii, să se cuprindă și comunicarea către cele cinci primării. Am omis
cuprinderea în articol, dar să fie supus la vot în forma aceasta.
D-na președinte
Lokodi: Deci se modifică art.2 în sensul comunicării prezentei hotărâri și
primăriilor care vor fi arondate Serviciului de evidență a persoanelor. Supun
la vot proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au
votat (Gombos Geza, Mora Akos), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban
Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat
(Gombos Geza, Tatar Bela), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo
Levente).
19. Proiect de hotărâre privind actualizarea Programului
județean de transport rutier public de persoane
prin curse regulate pentru perioada 2008-2011
D-na
președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre a fost avizat de Comisia juridică , de
Comisia de amenajarea teritoriului și de cea de servicii publice. Supun la vot
proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a votat
(Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Punctul 20 s-a retras deci trecem la punctul 21.
21.Proiect de hotărâre privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai investiției Restaurare clădire - secția de artă și
Galeria Ion Vlasiu
D-na președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre
a fost avizat de Comisia tehnico-economică, de Comisia de amenajarea
teritoriului, de cea culturală și de cea de servicii publice. Aici se aprobă
indicatorii tehnico-economici pentru continuarea lucrărilor de restaurare a
clădirii Teleki Teka care este de ani de zile în atenția Consiliului Județean.
Acum se aprobă alte lucrări care sunt necesare pentru finalizare pentru că doar pe etape am putut să o facem,
în sumă de 1783124 lei, în valoare de aproximativ 420.000 euro.
Supun la vot proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a votat
(Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo Levente).
22. Proiect de hotărâre privind aprobarea avizelor date
de Comisia de amenajarea teritoriului și urbanism de pe lângă Consiliul
Județean Mureș
D-na președinte Lokodi: Supun la vot
proiectul de hotărâre.
Art.1. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.2. se
aprobă cu 32 de voturi pentru, 1 nu a
votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea
Teodor și Orban Laszlo Levente).
Art.3. se aprobă cu 32 de voturi
pentru, 1 nu a votat (Gombos Geza), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și
Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 31 de voturi pentru, 2 nu au votat
(Gombos Geza, Borșan Doru), 2 au lipsit (Giurgea Teodor și Orban Laszlo
Levente).
D-na președinte Lokodi: Ați primit de
la noi câteva documente pe care vi le-am comunicat pentru a le lua la cunoștință.
Ele sunt legate de Direcția Pentru Protecția Copilului, de Poliția Comunitară,
în urma unor sesizări și ce măsuri am întreprins. Dacă
D-l consilier Mora Akos: Da doamna
președinte, doresc
D-na președinte Lokodi: D-le Runcan
veniți vă rog în față.
D-l consilier Mora: Legat de Aeroport
aș vrea să facem câțiva pași și să ne
spunem și noi sau eu părerea despre ce se întâmplă în zona Aeroportului. S-a
demarat această chestiune cu relația cu Clujul pentru o eventuală asociere și
subliniez acest cuvânt, pentru că în final nu există nici o decizie cum că ne
vom asocia vreodată. Înțeleg că acest studiu de oportunitate stabilește elementele unei viitoare asocieri,
dacă va avea loc. Ideea e că în acest moment, din punctul meu de vedere, Tîrgu
Mureș-ul are o poziție foarte bună la nivelul aeroportului pentru că avem
atuurile pe care le avem, localizare bună față de oraș, acces la căile rutiere
și așa mai departe. Ceea ce vreau să stabilim este ca dezvoltarea aeroportului
să nu o facem de pe poziția a doua. Eu am văzut adresa d-lui Tișe de
D-na președinte Lokodi: Imediat după ce
ne-am întors de
D-l secretar Paul Cosma: Aș vrea să fac
precizarea că acest grup de lucru nu are
drept obiectiv purtarea unor negocieri în privința asocierii, ci doar
elaborarea documentațiilor de atribuire pentru acest studiu de oportunitate, și
nu mai mult, deci la atât se limitează și la urmărirea atingerii scopului
pentru care noi comandăm acest studiu. Problema negocierii unei eventuale
asocieri nu s-a pus absolut deloc.
D-na președinte Lokodi: Nu s-a pus nici
o problemă de negociere, noi, din start am spus că Aeroportul nostru este al
Consiliului Județean, este domeniul public al județului, are o
importanță strategică și nu
discutăm o altă formă pentru că și d-l
președinte Tișe și-a dat seama că dacă noi am transforma aeroporturile în
societăți pe acțiuni, administrațiile publice nu ar mai putea merge nici pe
proiecte europene și nu ar mai putea atrage fonduri europene și nu ar mai putea
băga nici un leu din partea Consiliului Județean în acele investiții. Deci
acest lucru ne-a fost foarte clar la amândoi, că ulterior se discută, se fac declarații în presă, ce să vă spun? Eu nu
am vrut azi să deschid acest subiect al aeroportului pentru că sunt prea atinsă
de ultimele declarații făcute și referitor la modul de constituire a bugetului
Aeroportului, niște bazaconii din păcate, apărute din gura cui cere bugetul și
stabilește prioritățile. Citiți presa de azi și de ieri. Nu, domnilor
consilieri, nu dvs. faceți bugetul Aeroportului, ci acesta e făcut de managerul
Aeroportului. Nici de Consiliul Județean
nu e făcut, dvs. și cu noi aprobăm și votăm iar prioritățile sunt stabilite de
Aeroport. Iar când e întrebat de presă
spune că nu cunoaște modalitatea prin care se stabilesc prioritățile de
către Consiliul Județean. Nu am vrut să deschid acest subiect, am vrut să
tac. Domnilor, toate investițiile făcute
D-l consilier Akos Mora: Am cerut să
facem o comisie de discuție cu Rynair și Wizzair. Nimic legat de Cluj.
D-na președinte Lokodi: E deschis să
faceți discuții. Rynair cere 150.000 de euro. Da, domnule Bartha? Că d-l Bartha a fost acum un an cu dl
Kolosvari și cu d-l Runcan
D-l consilier Akos Mora: Fiindcă
vorbeam de cei doi operatori aerieni. Da, știu că cer bani, știu și eu aș vrea
să nu dau dar să iau mai mult dacă se poate, în schimb, ecuația este alta, să vedem cât cer, cât se poate negocia
D-na președinte Lokodi: Atât cer,
150.000 euro, fiecare.
D-l consilier Akos Mora: Și cât putem
noi câștiga ulterior din trafic.
D-na președinte Lokodi: Consiliul
Județean nici un leu. D-le Bartha lunar ne cer acești bani?
D-l director Bartha: Pe un an de zile.
D-l consilier Ban Moise: D-na
președinte, stimați colegi, s-a derulat marea acțiune de curățire a țării la
care am fost și noi părtași și aș fi dorit ca azi să vină responsabila care e
în cadrul Consiliul Județean și să ne informeze cum s-a desfășurat, dacă a fost
benefică, dacă a avut rezultatele scontate și propun ca pe viitor, la orice
acțiune dacă suntem părtași să ni se dea o informare cel puțin și nu să fim
atunci luați în seamă când trebuie să
votăm participarea la o acțiune. Vă mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: D-le Ban, dvs.
din partea UDMR-ului sunteți și responsabil cu o zonă în care a avut loc
acțiunea de curățire a pădurilor. Și
D-l consiliere Poruțiu: D-na
președinte, dacă d-l consilier Ban crede că s-a încheiat marea acțiune de
curățare a țării se înșeală. Mai este mult de curățat în țara asta. D-na
președinte, stimați colegi, eu am înțeles foarte bine sensul discuțiilor și a
interpelărilor colegului meu Mora Akos, dar vreau să vă spun că am patru
obiecțiuni vis-a-vis de discuția cu Aeroportul. Este foarte bine că
liderii politici s-a așezat la acea masă și au hotărât și am participat și eu
ca invitat și nu ca lider politic pentru că nu sunt un mare lider politic, dar
să știți că nu ei votează în locul nostru, cel puțin în locul meu nu votează
nici un lider politic. Atunci rugămintea mea este să ne implicați și pe noi mai
mult în aceste activități pentru a nu ajunge în situația în care în asemenea
probleme de interes județean și regional suntem puși, la un moment dat, în fața
problemelor numai pentru a le vota. Ar fi bine ca cel puțin din cadrul fiecărui
grup, un consilier să participe cu statut de invitat și după aceea îmi spune
d-l secretar că legea nu permite, dar ca invitați ne puteți invita la toate
aceste întâlniri. În al doilea rând, eu vă spun de acum că acest studiu de
oportunitate pe care l-am votat azi este deosebit de periculos și eu nu l-am
votat. Și aduceți-vă aminte cine l-a propus la acea întâlnire și o să vă spun
un lucru, că acest studiu de oportunitate făcut de mari specialiști ne va spune
că trebuie să predăm Aeroportul Clujului, noi ce atitudine vom adopta când vom
fi puși în fața studiului de oportunitate pentru că îl aruncăm la gunoi și
atunci vom fi acuzați că noi, niște profani nu vrem să dăm aeroportul sau să
facem cum spun specialiștii? Și atunci eu spun că este o capcană și țineți
minte ce vă spun eu pentru că dvs. ați fost la acea întâlnire și știți cine a
propus acest lucru.
D-na președinte Lokodi: Eu nici nu
vreau să aud ce spuneți.
D-l consilier Poruțiu: Mai discutăm
peste câteva luni, d-na președinte, rămâne consemnat și mai discutăm peste
câteva luni. Eu consider că înainte de studiul de oportunitate această decizie
vis-a-vis de aeroport este una politică, pe care trebuie să o luăm și să ne-o
asumăm noi, oamenii politici care facem politică la nivelul acestui Consiliu
Județean, ca și consilieri din linia a doua, a noua, și nu în linia întâi
cum fac alții.
În al treilea rând, vreau să vă spun că
se tot vehiculează că odată ajunsă societate comercială, Aeroportul nu poate
accesa fonduri, dar îmi aduc aminte că cel mai mare fond european din acest
județ este accesat de o companie, o societate care se numește Aquaserv. Deci,
nu este adevărat că dacă avem o societate comercială ea nu poate accesa fonduri
europene.
D-na președinte Lokodi:
D-l consilier Poruțiu: D-na președinte,
avem și galeria cumva în sală?
D-na președinte Lokodi: Da, am galerie
pentru că eu pot să îmi permit.
D-l consilier Poruțiu: D-na președinte,
vreau să vă spun ca să nu mai lansați această idee pentru că este vorba de
ghidurile de finanțare care sunt distincte și pe fiecare domeniu se spune cine
și nu este o lege, deci ghidurile stabilesc dacă este o societate sau dacă este
o regie. Și acum revin la problema mea. Am depus acum două luni de zile un
proiect și regulamentul spune foarte clar modalitatea de dezbatere a unui
proiect și rugămintea mea este și trebuia deja să fi intrat pe ordinea de zi a
comisiilor și a plenului dacă primește avizul comisiilor și rugămintea mea este
să vegheați un pic la respectarea regulamentului pentru ca acest proiect să fie
discutat. Poate era mai bine să fie discutat înainte de a comanda studiul de
oportunitate.
D-na președinte Lokodi: O să supunem
dezbaterii comisiilor privatizarea Aeroportului că una dintre propuneri este
aceasta.
D-l consilier Poruțiu: D-na președinte,
nu este vorba de privatizarea Aeroportului.
D-na președinte Lokodi: Transformarea
în societate pe acțiuni.
D-l consilier Poruțiu: Este cu totul
altceva.
D-na președinte Lokodi: Este tot o
formă de privatizare.
D-l consilier Poruțiu: Este o societate
comercială și mai rău decât acum nu are cum să fie.
D-l consilier Ban: D-na președinte eu
vreau să vă dau o replică.
D-na președinte Lokodi: Nu am nevoie.
D-l consilier Ban: M-ați acuzat și
trebuie să răspund.
D-na președinte Lokodi: Participați la
curățirea județului.
D-l consilier Ban: Doamna președinte,
vă asigur că cunosc situația zonei Sovata
în acest domeniu, însă, eu am pus întrebarea ce s-a făcut pe plan
județean, și ar fi fost bine o informare să știm cum stă județul Mureș în
această activitate pentru că celelalte județe au comunicat cifre și cum au
reușit să facă această treabă. Deci pe plan județean vreau să știu și nu pe
plan zonal. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: D-le Runcan
veniți vă rog în față pentru că vă roagă consilierii județeni. Să răspundeți
d-lui consilier Akos Mora care este situația cu Rynair și Wizzair și cum veți
putea mări numărul de pasageri de
D-l Runcan Petru, directorul
Aeroportului Transilvania Tîrgu Mureș: În primul rând, d-na președinte, aș vrea
să clarific o situație privind ceea ce ați afirmat și ceea ce a apărut în
presă. Comunicatul nu îmi aparține și nici vorbele și este o situație în care
voi lua atitudine.
D-na președinte Lokodi: Dna Antalfi
atunci când scrieți articolele pentru că și dvs. ați scris în Nepujsag și în
Zi de ZI că d-l Runcan a spus că nu
știe cum se stabilesc prioritățile la buget de către Consiliul Județean,
ați înțeles cumva greșit?
D-l director Runcan: Am exprimat eu așa
ceva față de dvs.? Nu îmi amintesc așa ceva și cred că nici dvs. nu aveți așa
ceva. Uitați-vă, ați și înregistrat și putem să ne confruntăm, dar asta este o
problemă care îmi aparține personal.
Legat de întrebarea adresată de dvs. și
vis-a-vis de intervenția d-lui consilier Mora, vreau să vă precizez că
datorită aportului pe care dvs. l-ați avut și a Ministerului Transporturilor,
În ceea ce privește partea de Wizzair,
acesta a crescut de asemenea manieră încât produce probleme Aeroportului Cluj
în sensul tehnic de operare. Este o limită maximă peste care sunt niște alte
condiționări și dimensionări, lucru pentru care ei se gândesc deja, la
perspectiva unor presiuni asupra proprietarilor de
D-l
consilier Mora: O întrebarea punctuală, dle manager, privind balanța
colaborării cu oricare operator, în final ceea ce cer ei ca suport comercial
care categoric, în final, înseamnă cheltuială, este de fapt promovarea
județului pentru care tu trebuie să dai bani pentru a face pliante, broșuri,
etc. Pe această balanță de cheltuială , în comparație cu una de venituri pentru
județ, cum stă balanța? Că asta ne interesează. Ceea ce dăm ca suport comercial
mi se întoarce măcar egal sau mai mare decât această sumă pe care o am cu Wizzair sau Rynair sau oricare alt
operator? Asta e întrebarea concretă. Că dacă am venituri mai mari datorită
acestei colaborări, nu văd de ce nu am face pasul. Dacă sunt pe minus, stăm și
nu operăm dar dacă sunt pe plus nu aș vedea nici un fel de motiv. Deci, balanța
vă rog să o explicați. Avem venituri mai multe sau nu avem venituri mai multe
în cele două situații, cu ei sau fără ei?
D-l Runcan: În ce privește partea de
aport la 68.000 respectiv, 250.000 euro acordați, se întorc înapoi în județ, în
prima speță, undeva la 1.600.000, iar în a doua speță, undeva la
20.000.000 de euro. Din aceștia, pentru aeroport, înseamnă undeva la 45-50.000
euro mai mult decât avem în momentul de față pentru că noi, cum și dvs. vă
amintiți, prin hotărârile pe care le-ați luat acordăm niște facilități de
reducere de taxe și tarife de aeroport. Deci, practic, câștigul aeroportului
este mare, dar mult mai mare este pentru zonă, tocmai în ideea de a atrage și
de a crea posibilitatea să se zboare la costuri scăzute.
D-na președinte Lokodi: D-l Runcan,
dacă bine îmi aduc aminte, acum vreo trei ani când am fost să discutăm cu Wizzair,
am făcut un calcul foarte bine întemeiat că și atunci Wizzair ne cerea aceeași
taxă de promovare a regiunii, încă în sala mică s-a prezentat prima temă de
către d-l Varodi, parcă, și
D-l consilier Mora: În cazul acesta, aș
vrea d-na președinte, pentru că ceva nu înțeleg în toată afacerea acesta.
D-na președinte Lokodi: Eu nici atât.
D-l consilier Mora: Trebuie să le clarificăm pentru că trec
lunile și anii. Dacă Clujului, Constanței, Bucureștiului îi merită
D-na președinte Lokodi: Domnilor, veți
forma o comisie și veți merge la tratative, veți găsi surse de finanțare și
veți promova județul. Vă convine? Vă rog frumos, fiecare grupare politică să
denumească o persoană în numele unui consilier care merge și poartă tratative
D-l consilier Mora: Încă o chestiune
mai vreau să spun. Dacă sunt asemenea discuții, d-na președinte, vis-a-vis de
venituri și cheltuieli vă rog public și îl rog și pe d-l Runcan să ne facă o
informare în scris către toți
consilierii vis-a-vis de ceea ce înseamnă oportunitatea celor două colaborări.
Ce înseamnă cheltuieli și ce înseamnă venituri? Punctual, venituri pentru
aeroport, venituri pentru Consiliul Județean, venituri pentru operatorii
de turism
D-na președinte Lokodi: Pentru ședința
următoare?
D-l consilier Mora: Cât de repede.
D-na președinte Lokodi: D-l Runcan pentru
ședința extraordinară care va avea loc
în a doua săptămână a lunii octombrie vă rog frumos să faceți o informare
scrisă, o analiză economică cu privire la cheltuielile și efortul pe care lam
face pentru susținerea pentru promovarea județului față de cei doi operatori,
celelalte cheltuieli care vor fi susținute sau asigurate de către aeroport și
beneficiul Consiliului Județean și al Aeroportului Tîrgu Mureș. Deci un studiu
economic în acest sens.
Vă mulțumesc domnilor și vă doresc un
weekend plăcut.
Lucrările ședinței se încheie la orele 15.00.
Întocmit: consilier Monica Curticăpean
PREȘEDINTE
SECRETAR
Lokodi Edita Emöke
Aurelian-Paul Cosma
Văzut:
consilier - Delia Belean
director Viorel Iosib